Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelien teko

pelurin

Haluaisin oppia tekemään pelejä, mutta en löydä mistään kunnon ohjeita. Eli voisiko joku laittaa linkin jonnekkin sivulle tai joku kirja mistä saisi ohjeet pelien tekoon että pelimoottorin tekoon.

Kiitos!!

PS. Älkää ruvetko jauhamaan paskaa niinkuin yleensä kun joku esittää jonkun kysymyksen.

17

342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Se on vaan aika huono tähän hommaan. Tuo versio on rajoitteinen. Qt Creator on paremmin ohjeistettu, Qt on standardoitu, se toimii eri laitteissa paremmin eikä myöskään maksa mitään: http://qt.nokia.com/products/developer-tools/

        Kannattaa huomioida se, että peliteollisuudessa tavoitellaan kokoajan suurempaa yleisöä ja peliympäristöt muuttuvat erilaisiksi joten työkalujen valinnassa tulee huomioida tämä.

        Toinen vaihtoehto olisi sitten Java 7. Tämän edut käytännössä on se, että pelistä tarvitsee tehdä vain yksi käännös ja se helpottaa pelin jakamista jos halutaan levittää vain yhtä pelitiedostoa. Qt on muuten paljon parempi.

        Aloittelijalle kaikki näistä on liian vaikeita, joten kannattaisi ensiksi opetella ihan vaan alkeita. Opiskeluun Python on paras, tässä hyvä oppimateriaali: http://inventwithpython.com/

        Sitten kun pääsee tuolla vauhtiin niin voikin siirtyä Qt:n pariin, siihen on hyvä oppikirja tässä: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=c gui programming with qt&source=web&cd=3&ved=0CEUQFjAC&url=http://www.cuteqt.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/c-gui-programming-with-qt-4-2ndedition.pdf&ei=e6d6T9iNDOuK4gTGjJmHBA&usg=AFQjCNEEsFFqO54jJJ1kWRUoq-a1HvLJZA

        Lisäksi toki Qt:ssä on itsessään erinomaiset ohjeistukset.


      • kukwersdfxcv
        M-Kar kirjoitti:

        Se on vaan aika huono tähän hommaan. Tuo versio on rajoitteinen. Qt Creator on paremmin ohjeistettu, Qt on standardoitu, se toimii eri laitteissa paremmin eikä myöskään maksa mitään: http://qt.nokia.com/products/developer-tools/

        Kannattaa huomioida se, että peliteollisuudessa tavoitellaan kokoajan suurempaa yleisöä ja peliympäristöt muuttuvat erilaisiksi joten työkalujen valinnassa tulee huomioida tämä.

        Toinen vaihtoehto olisi sitten Java 7. Tämän edut käytännössä on se, että pelistä tarvitsee tehdä vain yksi käännös ja se helpottaa pelin jakamista jos halutaan levittää vain yhtä pelitiedostoa. Qt on muuten paljon parempi.

        Aloittelijalle kaikki näistä on liian vaikeita, joten kannattaisi ensiksi opetella ihan vaan alkeita. Opiskeluun Python on paras, tässä hyvä oppimateriaali: http://inventwithpython.com/

        Sitten kun pääsee tuolla vauhtiin niin voikin siirtyä Qt:n pariin, siihen on hyvä oppikirja tässä: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=c gui programming with qt&source=web&cd=3&ved=0CEUQFjAC&url=http://www.cuteqt.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/c-gui-programming-with-qt-4-2ndedition.pdf&ei=e6d6T9iNDOuK4gTGjJmHBA&usg=AFQjCNEEsFFqO54jJJ1kWRUoq-a1HvLJZA

        Lisäksi toki Qt:ssä on itsessään erinomaiset ohjeistukset.

        Java ja pyytton ovat toivottoman hitaita. Suosittelen vaikkapa Code::Bocks ja siihen MinGw. Ilmainen grafiikkakirjasto SDML. Ihan alkuun pääsee vaikkapa Coolbasicilla suomenkielisten ohjeiden kanssa. Visual Studio Express 2010 on myös hyvä.


      • edell.
        kukwersdfxcv kirjoitti:

        Java ja pyytton ovat toivottoman hitaita. Suosittelen vaikkapa Code::Bocks ja siihen MinGw. Ilmainen grafiikkakirjasto SDML. Ihan alkuun pääsee vaikkapa Coolbasicilla suomenkielisten ohjeiden kanssa. Visual Studio Express 2010 on myös hyvä.

        piti olla SFML
        http://www.sfml-dev.org/


      • kukwersdfxcv kirjoitti:

        Java ja pyytton ovat toivottoman hitaita. Suosittelen vaikkapa Code::Bocks ja siihen MinGw. Ilmainen grafiikkakirjasto SDML. Ihan alkuun pääsee vaikkapa Coolbasicilla suomenkielisten ohjeiden kanssa. Visual Studio Express 2010 on myös hyvä.

        Java 8 kyllä on nopea, vain 1.5x hitaampi kuin C . Python on sitten oleellisesti hitaampi kun on jotain 40x hitaampi C :aa.

        Suorituskykyä tärkeämpää aloittelijalle on saada se ohjelma yleensäkin toimimaan.


      • kys45345
        edell. kirjoitti:

        piti olla SFML
        http://www.sfml-dev.org/

        Osaisiko joku kertoa miten tuon SFML-kirjaston version 2.0 saisi käyttöön? Olen ymmärtänyt et 2.0 on beta ja se pitäisi itse kääntää mutta en osaa kääntää sitä vielä.


      • pelurin
        M-Kar kirjoitti:

        Se on vaan aika huono tähän hommaan. Tuo versio on rajoitteinen. Qt Creator on paremmin ohjeistettu, Qt on standardoitu, se toimii eri laitteissa paremmin eikä myöskään maksa mitään: http://qt.nokia.com/products/developer-tools/

        Kannattaa huomioida se, että peliteollisuudessa tavoitellaan kokoajan suurempaa yleisöä ja peliympäristöt muuttuvat erilaisiksi joten työkalujen valinnassa tulee huomioida tämä.

        Toinen vaihtoehto olisi sitten Java 7. Tämän edut käytännössä on se, että pelistä tarvitsee tehdä vain yksi käännös ja se helpottaa pelin jakamista jos halutaan levittää vain yhtä pelitiedostoa. Qt on muuten paljon parempi.

        Aloittelijalle kaikki näistä on liian vaikeita, joten kannattaisi ensiksi opetella ihan vaan alkeita. Opiskeluun Python on paras, tässä hyvä oppimateriaali: http://inventwithpython.com/

        Sitten kun pääsee tuolla vauhtiin niin voikin siirtyä Qt:n pariin, siihen on hyvä oppikirja tässä: http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=c gui programming with qt&source=web&cd=3&ved=0CEUQFjAC&url=http://www.cuteqt.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/c-gui-programming-with-qt-4-2ndedition.pdf&ei=e6d6T9iNDOuK4gTGjJmHBA&usg=AFQjCNEEsFFqO54jJJ1kWRUoq-a1HvLJZA

        Lisäksi toki Qt:ssä on itsessään erinomaiset ohjeistukset.

        Kiitos vastauksesta juuri tälläistä vastausta kaipasinkin. Nyt olen aloittanut Pythonin lukemisen ja harjoittelun ja olen nauttinut siitä!!

        Kiitos!


    • Korjaan, Java 7.

    • pelurin

      Kiitos vastauksista, mutta voisitteko vielä kertoa missä olisi tutoriaali pelimoottoriin?

      • eryerye5667

        Jaaha. Pitäisikö tehdä myös se peli puolestasi? Jos on oikeaa kiinnostusta ohjelmointiin niin tuskin täältä kyselisit...


      • pelurin
        eryerye5667 kirjoitti:

        Jaaha. Pitäisikö tehdä myös se peli puolestasi? Jos on oikeaa kiinnostusta ohjelmointiin niin tuskin täältä kyselisit...

        Mikä ettei!! Eipähä tarviis ite vaivautua. Nii mä kyselen täältä koska saa yleensä nopeasti vastauksen ja hyviä tietoja, mutta kyllä tänne tulee välillä joku puhumaan paskaa eikä voi vastata kysymykseen vaan on pakko olla negatiivinen kaikille varsinkin tietämättömille jotka haluavat tietoa ja aloittelijoille. Mä en oikeasti tiedä oikeastaan mitään pelien teosta enkä tiedä että miten pelimoottori tehdään etc. ja haluaisin vain oppia pelientekoa. Joten voitteko jättää paska puheet ja vastata kysymykseen.


      • melipoottori
        pelurin kirjoitti:

        Mikä ettei!! Eipähä tarviis ite vaivautua. Nii mä kyselen täältä koska saa yleensä nopeasti vastauksen ja hyviä tietoja, mutta kyllä tänne tulee välillä joku puhumaan paskaa eikä voi vastata kysymykseen vaan on pakko olla negatiivinen kaikille varsinkin tietämättömille jotka haluavat tietoa ja aloittelijoille. Mä en oikeasti tiedä oikeastaan mitään pelien teosta enkä tiedä että miten pelimoottori tehdään etc. ja haluaisin vain oppia pelientekoa. Joten voitteko jättää paska puheet ja vastata kysymykseen.

        Pelimoottori1 saa vapaasti käyttää

        alku:
        laita ukko peliin;
        alku2:
        liikuta ukkoa;
        ammu:
        ammu luoti;
        liikuta luotia;
        tarkista:
        osuiko luoti ukkoa päähän;
        jos osui=ukko kuoli;
        ei osunu=goto alku;
        loppu;
        Game Over!
        loppu;


      • Ex-aloittelija
        pelurin kirjoitti:

        Mikä ettei!! Eipähä tarviis ite vaivautua. Nii mä kyselen täältä koska saa yleensä nopeasti vastauksen ja hyviä tietoja, mutta kyllä tänne tulee välillä joku puhumaan paskaa eikä voi vastata kysymykseen vaan on pakko olla negatiivinen kaikille varsinkin tietämättömille jotka haluavat tietoa ja aloittelijoille. Mä en oikeasti tiedä oikeastaan mitään pelien teosta enkä tiedä että miten pelimoottori tehdään etc. ja haluaisin vain oppia pelientekoa. Joten voitteko jättää paska puheet ja vastata kysymykseen.

        Muista nyt kuitenkin että me vastaillaan täällä ihan omalla ajalla ilman mitään korvausta. Ei kovin paljon innosta vastaamaan jos haukutaan paskanpuhujaksi heti alkuunsa. Lisäksi tämä on keskustelupalsta eikä mikään vastausautomaatti joten jos täältä haluaa tietoa niin pitää hyväksyä se että muut saattavat keskustella ketjussa myös asian vierestä.

        Mutta itse ongelmaasi, minusta sinun kannattaisi lähteä liikkeelle siitä että opettelet ohjelmoinnin perusteita aluksi. Tähän ihan hyvä kieli on Python. Tuohon kieleen saa mukaan kirjaston nimeltä pygame jolla aloittelijankin on aika helppo päästä piirtämään grafiikkaa ja tekemään asioita mitä pelin tekemisessä tarvitaan.

        Ja se että keskityt aluksi ohjelmoinnin opetteluun ei tarkoita ettetkö voisi tehdä pelejä samalla. Päinvastoin, yksinkertaisten pelien teko on todella hyvä tapa opetella ohjelmointia.

        Kannattaa kuitenkin lähteä liikkeelle pienin askelin. Eli ihan aluksi tehdä ohjelmia jotka tulostavat näytöllä vain jonkin tekstin. Tai kysyvät käyttäjän nimeä ja tulostavat sitten nimen näytölle. Sitten kun tällaiset perusjutut alkavat sujua niin voikin alkaa käyttämään mielikuvitustaan ja luoda omia pelejä.

        Pelimoottorit kannattaa vielä tässä vaiheessa unohtaa. Sitten kun ohjelmoinnin perusasiat ovat hallussa niin osaat itsekin arvioida että mikä moottori sopii tarkoituksiisi vai kannattaako sellainen tehdä itse.

        Ja se kysymäsi linkki:

        http://www.ohjelmointiputka.net/oppaat/

        Tuolla on varsin hyvätasoisia suomenkielisiä oppaita.


    • 23423414124

      Kannattaa ensin opetella joku pätevä ohjelmointikieli, vaikka C ja miettiä sitten vasta engineä.

      • Kyllä pelimoottori olisi hyvä tehdä sovellusohjelmointiin suunnatulla kielellä eikä systeemitason ohjelmointikielellä. Eli C ennemmin.


    • Guru2

      Ohjelmointiputkasta löytää asiantuntevampaa porukkaa kuin täältä.

    • Ohjelmoija1

      Hah hah. Ladatkaa python jutut ja alkakaa ohjelmoida. On tosi nopea kun jaksaa vaan vähän optimoida. Älkää siis kakkosta vaan kolmonen. Se on hyvin kätevää jos ei osaa jotain, niin voi liimata pythonilla vaikka java scriptiä ohjelmaan. Ja siitä tulee ylihelppoa kun käytät python imaging librarya ja pygamea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1466
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe