HOLA! Ei sovi koska tahansa!

ex-mix-max

Muutettiin ja käveltiin katuja pitkin vuokraemännän tyttären, 39, kanssa. Huomiotani kiinnitti, että tämä tytär tervehti kaikkia, jotka tulivat vastaan, istuivat kahvilassa tai talojen ulko-ovien edessä olevilla matalilla portailla. Kysyin siksi, onko täällä tapana tervehtiä kaikkia, koska moni oli tervehtinyt meitäkin ohimennessämme. Tämä tytär selitti, että hän nyt tuntee kaikki, koska on asunut täällä yli 30 vuotta, mutta nyt on muuttanut työnsä takia Inglesiin. Hän on hotellissa reseptionissa.
Kysyin vielä, miten on paras tervehtiä. Hän sanoi, että "Hola"(ola) käy nuorempien välillä tai jos on pitkäaikainen tuttu, muuten se on epäkohteliasta. Esim. hänen äitiänsä, 60 , tervehditään "buenos tardes"(puolipäivästä iltaan)," buenos dias" (aamusta puoleen päivään), "buenas noches"(myöhään illalla). Äiti on usean talon omistaja paikkakunnalla, hyvin herttainen ihminen.

38

1738

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tervehdyksestä

Se on varmaan vähän niin kuin Suomessa teitittelyn kanssa.

• Espanjantauti !

Suomi-baarissa yleisin huudahdus suomalaisten tavatessa on:

OLA PUTAES VÄNLÄNDEESES

• ex-mix-max

Espanjantauti!: Siis aikani tuumattuani tulin käännökseen:

Terve suomalaiset nartut!

Oliko oikein? Hm..., taas syy oppia espanjaa, että jättää ylimääräiset kohteliaisuudet pois, jos saa tuon tervehdyksen.

• Espoon rannoilta

Oletko taas muuttanut? Miksi? Sinähän kehuit sitä edellistä asuntoa tosi hyväksi.

Tarde on muuten feminiini eli oikea muoto on "buenas tardes". El día on taas maskuliini, vaikka päättyykin a-kirjaimeen, joka yleensä on feminiinin merkki. Siksi sanotaan "buenos días".

• ex-mix-max

Kiitos kielenopetuksesta. En ole ehtinyt syventyä Babbel-opintoihin ollenkaan.

Asuntomme Carrefourin vieressä: Luultiin tosi hyväksi, mutta en ole selvänäkijä. Sitten
        1. seinät repeilivät vajaan 3 kk:n kuluttua kaikissa huoneissa, pahiten vesivahinkohuoneessa.
        2. katosta tuli suihkussa ainakin sata litraa vettä yläkerran miehen "remontin" takia, jossa hän oli tehnyt lattiaan reiän. Sen jälkeen hänen koko perheensä meni iloisena suihkuun.
        3. kolmannen makuuhuoneen katto repesi tuon vesivahingon takia niin, että neljäsosa katosta on vielä osittain kiinni, mutta tippuu koska tahansa.
        4. Omistaja ei lotkauttanut korvaansakaan, kun sanoin, että voimme lähteä Ruotsiin kuukaudeksi ja hän voi laittaa kämpän kuntoon sillä aikaa. Vuokraa emme olleet valmiita maksamaan tästä ajasta, vaikka muuten maksamme täsmällisesti.
        -Talo Atlanticon-Carrefourin vieressä näyttää tyhjentyvän. Kysyin syytä halkeilimisiin: Raskas autoliikenne viereisellä kadulla (toimitukset Atlanticoon)?
        Maanjäristyksen jälkivaikutuksia? Maanjäristyksiä on ollut Gran Kanarian, Teneriffan ja Lanzaroten ympärillä, eniten El Hierron ympärillä.- Ei vastausta omistajalta. Tietysti ymmärrän, että tämä on omistajille huono homma, kun eivät saa asunnoistaan nyt kuin n. 80-90.000 € ja ovat maksaneet muutama vuosi sitten 140.000 €. Mutta saahan tappiot vähentää tulevista voitoista, joten rahaa se vain on.- Kirjoitan tänne, koska ehkä joku suomalainen jättää asunnon ostamatta tai vuokraamatta tältä alueelta, Avenida de Atlantico 360-363.
        MIKSI et ilmaise itseäsi, jos minun juttujani kerran seuraat. No, se on tavallista, että suomalaiset kulkevat lippalakki päässä ja aurinkolasit silmillä, monet jopa iltaisin. Eihän sitä muuten huomaa, että ko henkilö on "tunnettu". Sinulla on vissiin paljon "nickejä" ja aurinkolaseja? Voi hyvin.

• vilperi571
        ex-mix-max kirjoitti:

Kiitos kielenopetuksesta. En ole ehtinyt syventyä Babbel-opintoihin ollenkaan.

Asuntomme Carrefourin vieressä: Luultiin tosi hyväksi, mutta en ole selvänäkijä. Sitten
        1. seinät repeilivät vajaan 3 kk:n kuluttua kaikissa huoneissa, pahiten vesivahinkohuoneessa.
        2. katosta tuli suihkussa ainakin sata litraa vettä yläkerran miehen "remontin" takia, jossa hän oli tehnyt lattiaan reiän. Sen jälkeen hänen koko perheensä meni iloisena suihkuun.
        3. kolmannen makuuhuoneen katto repesi tuon vesivahingon takia niin, että neljäsosa katosta on vielä osittain kiinni, mutta tippuu koska tahansa.
        4. Omistaja ei lotkauttanut korvaansakaan, kun sanoin, että voimme lähteä Ruotsiin kuukaudeksi ja hän voi laittaa kämpän kuntoon sillä aikaa. Vuokraa emme olleet valmiita maksamaan tästä ajasta, vaikka muuten maksamme täsmällisesti.
        -Talo Atlanticon-Carrefourin vieressä näyttää tyhjentyvän. Kysyin syytä halkeilimisiin: Raskas autoliikenne viereisellä kadulla (toimitukset Atlanticoon)?
        Maanjäristyksen jälkivaikutuksia? Maanjäristyksiä on ollut Gran Kanarian, Teneriffan ja Lanzaroten ympärillä, eniten El Hierron ympärillä.- Ei vastausta omistajalta. Tietysti ymmärrän, että tämä on omistajille huono homma, kun eivät saa asunnoistaan nyt kuin n. 80-90.000 € ja ovat maksaneet muutama vuosi sitten 140.000 €. Mutta saahan tappiot vähentää tulevista voitoista, joten rahaa se vain on.- Kirjoitan tänne, koska ehkä joku suomalainen jättää asunnon ostamatta tai vuokraamatta tältä alueelta, Avenida de Atlantico 360-363.
        MIKSI et ilmaise itseäsi, jos minun juttujani kerran seuraat. No, se on tavallista, että suomalaiset kulkevat lippalakki päässä ja aurinkolasit silmillä, monet jopa iltaisin. Eihän sitä muuten huomaa, että ko henkilö on "tunnettu". Sinulla on vissiin paljon "nickejä" ja aurinkolaseja? Voi hyvin.

Jos minun luulit vastaavan, niin erehdyit pahasti. Mä käytän vain tätä yhtä nickiä.
        Silloin kuin kävimme asunnossasi, niin kerroin että tarkkaile vähän sitä yhtä makkaria, mutta näköjään paljon pahempaa on tapahtunut sen jälkeen.
        Pahoittelen syvästi, koska asunnon työt olivat tehty todella erinomaisesti pintapuolisesti ja myöskin keittiö oli oikea unelma uuneineen kaikkineen. Esim. ovien listoitukset ja niiden sovitukset olivat sellaisia mistä nykyään suomessa saa vain haaveilla.
        Mitä itse seurasin takavuosina Palmasissa parvekkeeltani 5 viikon ajan erään rakennuksen muuraustöitä (paikallista lecaharkkoa) kun seiniä ylösnostivat, niin rautaa ei väliin laitettu pahemmin, joten tärinä voi hyvinkin aiheuttaa halkeamat seinärakenteisiin. Suomessa nykyään vähintään joka toiseen saumaan laitetaan harjateräkset sitomaan rakenteita.
        Perustusvaihetta en nähnyt, mutta olettaa sopii että sielläkään ei ole pahemmin raudoitusta käytetty.
        Kuitenkin tosiasia on, että ellei perustuksia ole tehty huolella ja sinne syntyy parin millin halkeama, niin ylhäällä se halkeama voi olla jo pari senttiä.
        Enenpää en viitsi puhua rakennustekniikasta, mutta olkoon tuossa vähän perusoppia. :)
        Onnea uuteen kotiin ja toivotaan että viihdytte.
        T. Vilperi ja se toinenkin puolisko

• hooops
        vilperi571 kirjoitti:

Jos minun luulit vastaavan, niin erehdyit pahasti. Mä käytän vain tätä yhtä nickiä.
        Silloin kuin kävimme asunnossasi, niin kerroin että tarkkaile vähän sitä yhtä makkaria, mutta näköjään paljon pahempaa on tapahtunut sen jälkeen.
        Pahoittelen syvästi, koska asunnon työt olivat tehty todella erinomaisesti pintapuolisesti ja myöskin keittiö oli oikea unelma uuneineen kaikkineen. Esim. ovien listoitukset ja niiden sovitukset olivat sellaisia mistä nykyään suomessa saa vain haaveilla.
        Mitä itse seurasin takavuosina Palmasissa parvekkeeltani 5 viikon ajan erään rakennuksen muuraustöitä (paikallista lecaharkkoa) kun seiniä ylösnostivat, niin rautaa ei väliin laitettu pahemmin, joten tärinä voi hyvinkin aiheuttaa halkeamat seinärakenteisiin. Suomessa nykyään vähintään joka toiseen saumaan laitetaan harjateräkset sitomaan rakenteita.
        Perustusvaihetta en nähnyt, mutta olettaa sopii että sielläkään ei ole pahemmin raudoitusta käytetty.
        Kuitenkin tosiasia on, että ellei perustuksia ole tehty huolella ja sinne syntyy parin millin halkeama, niin ylhäällä se halkeama voi olla jo pari senttiä.
        Enenpää en viitsi puhua rakennustekniikasta, mutta olkoon tuossa vähän perusoppia. :)

Niin se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa

• vilperi571
        hooops kirjoitti:

Jaa, se veetuilu alkaa heti kättelyssä!? :)
        Mä en puhu kuin pari sanaa epsanjaa, joten toivonkin että nicki "Espoon rannoilta" kirjoittaa toisenkin viestin.
        Kumma juttu että vaikka kirjoitan kuinka asiallisen viestin, niin aina siihen vastataan pa-kanjauhamisella!!! ;(

• ex-mix-max
        vilperi571 kirjoitti:

Vilperi, kiitos vain järkevästä selityksestä, miksi seinät halkeilevat. Istun vielä juuri siinä asunnossa, uusi tullee kuntoon parin viikon sisällä ja puhelin sinne maanantaina. Saksal.TV on saatu jo, ensi viikolla otetaan täältä viimeiset rojut mukaan .
        - Taitaa olla niin, että suomalaisten kuten muittenkin kannattaa harkita kovasti, ennenkuin ostavat asunnon. Monet alueet on rakennettu kauniisti ja puistoja on tehty. Mutta on tainnut olla vähän turhan hoppu perustuksia tehdessä.
        -Uusi asunto on paksuseinäinen, vanhempi valkoiseksi kalkittu talo-kuin ennen vanhaan. Luulen, että minä viihdyn siellä, vaikka tuntuukin, että joudumme keskelle aitoa Espanjaa tai Kanariaa. Sopeutumista tarvitaan. Ja "Espoon rannoilla" nimim. terveisiä, en enää äksyile (ennen seuraavaa kertaa).

• syvähuokaus...huoh
        hooops kirjoitti:

Hei hooops ! Miten susta tuli tommonen ? Isäs ja äitis oli hyviä ihmisiä...no äitees ainaki...

• vilperi572
        vilperi571 kirjoitti:

Jaa, se veetuilu alkaa heti kättelyssä!? :)
        Mä en puhu kuin pari sanaa epsanjaa, joten toivonkin että nicki "Espoon rannoilta" kirjoittaa toisenkin viestin.
        Kumma juttu että vaikka kirjoitan kuinka asiallisen viestin, niin aina siihen vastataan pa-kanjauhamisella!!! ;(

"Kumma juttu että vaikka kirjoitan kuinka asiallisen viestin, niin aina siihen vastataan pa-kanjauhamisella!!! ;( "

Ei sulle vilpertti ole tullut mieleen, että edestään löytää, olet itse veetuillut varmaan sen verran ettet noista kommenteista tule eroon pääsemään kuin nikkiä vaihtamalla.

• Barraquito = ei kirj

Totta, mutta aluksi ulkomaalaisille sopii hyvin tuo Hola-tervehdys.
      Meille ´gireille´ se annetaan anteeksi - tärkeintähän on tervehtiä.

En muuten tunne Suomessa ainoataakaan maahan vastatullutta ranskalaista tai espanjalaista (tai muunkaanmaalaista) joka suoltaa suustaan takeltelematta: Hyvää iltapäivää! Kyllä se hei tai moi tai terve ainakin minulle riittää..

Täällä useat huikkaavat tervehdykseksi ohimennessään vain: Que tal? (eikä tuohon suinkaan ole tarkoitus pysähtyä jaarittelemaan ja kertomaan oikeasti mitä kuuluu tai miltä tuntuu) tai Buueenass...

Jos kuljen ilman koiraa minua tervehditään: Chacha y la perrita?? Ja jos olen koiran kanssa liikkeellä, minua ei huomata vaan kumarrutaan rapsuttamaan koiruutta ja sille sanotaan: OOLAA Princesita buenos dias, dame un beso - bla, bla,bla!

Minäkin alussa tervehdin kyläläisiä etiketin mukaisesti, vaan kun kaikki vastasivat omalla oudolla tyylillään, liityin joukkoon...

• ex-mix-max

Kiitos selvityksestä, Barraquito! Oli jo sellainen tunne, että on möhlinyt monessa paikassa. Yritän kyllä katsoa tervehdittävää seriöösisti suoraan silmiin, kun tuo espanjankielitaito on mitä sattuu.

• Hotellien ja ravintoloiden henkilökunta tervehtii minua 51-vuotiasta miestä useimmiten hola. Sopii minulla ja vastaan takaisin hola.

• ex-mix-max
        blues_brother kirjoitti:

Hotellien ja ravintoloiden henkilökunta tervehtii minua 51-vuotiasta miestä useimmiten hola. Sopii minulla ja vastaan takaisin hola.

No mutta, et sinä ole vielä vanha, vaan parhaassa iässä. Katsotaan sitten 20 vuoden kuluttua, jos vielä ollaan ja eletään. Jossain sitä ennen, alkaa toivomaan, että nuoriso käyttäytyisi edes vähän kohteliaasti.
        Tai sitten Alzheimer pelastaa meidät turhilta hömpsötyksiltä ja Suomikin on talvella yhtä ihana maa kuin aurinkorannat, jolloin sanomme "hola" kaikille, presidentistä tummaihoisiin ja rakastamme kaikkia.

• la abuela

Hola! Toki Espanja on teitittelyn maa eli siellä ei sinutella tuntemattomia, ei edes aina nuorison keskuudessa. Meidän suomalaisten on vaikea ymmärtää sitä että sinuttelumuoto katsotaan epäkohteliaaksi mutta näin on. Aina on kohteliaampaa sanoa buenos dias, buenas tardes, buenas noches tai pelkästään buenas, mutta esimerkiksi kauppaan mennessä, siivoajan hotellin käytävällä tavatessaan tai useamman kertaa saman ihmisen, jopa tuntemattoman, tavatessaan voi turisti hyvällä omatunnolla sanoa ystävällisesti hymyillen hola tai vaikkapa hola, buenos dias. Ja pääasia tosiaankin on se että tervehditään, vaikka sitten vain hymyillen ja hieman nyökäten. Poskisuudelmat ja halaus on paikallinen tapa jonka monet suomalaiset ovat omaksuneet, mutta aloite pitää tulla aina kanariolta! Itse halailen ainoastaan kanarialaisia hyviä tuttaviani, mutta suomalaiset saavat tyytyä kättelyyn joka on mielestäni ihan hyvä tapa sekin. Maassa maan tavalla.

• Espoon rannoilta

Terveiset rantaraitin varrelta Espoosta! Harvoin olen kommentoinut, eikä minulla ole mitään omaa nimimerkkiä. Olen kyllä seuraillut keskusteluja niin täällä kuin Plazankin puolella ja joskus oikonut vääriä tietoja. Ja kerroinhan hiljattain myös omista Kanarian kokemuksistani La Lagunassa.

Koska mieleeni oli jäänyt "mix-maxin" kehut uudesta asunnosta, ihmettelin "ääneen" pikaista muuttoa. Toivottavasti nyt löytyi se oikea!

• Hiljan

Juuri muutama päivä sitten Teneriffalta palanneena virkailijat hotellissa, tarjoilijat, siivoojat ym. tervehtivät hola -tervehdyksellä. En ole espanjan kielen taitoinen muuten.

• Ole hola

Taisi sattua ketjun aloittajalle vähän huonomainenen vuokraemännän tytär oppaaksi kierrokselle...

• ex-mix-max

Ole hola:lle:
        jos et osaa sanoa vuokraemännän tyttären etunimeä tai sukunimeä tai hotellia, jossa hän tekee työtä resepcionissa, niin voit purra ilkeän kielesi poikki.

Olemme tutustuneet koko perheeseen ja uskon enemmän omaan arvostelukykyyni kuin kaiken maailman hupijuttuihin.
        Niin että vastaahan vikkelään, satutäti tai satusetä.

• Helppo kieli

Jos muuttaa ulkomaille, täytyy opiskella maan kieli tarpeeksi hyvin jo ennen. Ja jatkaa siellä niin, että vuoden oleskelun jälkeen ei enää ole suurempia ongelmia.

Naapurini muutti USA:sta Suomeen kaksi vuotta sitten. Nyt hän puhuu suomea jo hyvin, aksentti tietenkin on vielä vähän "erikoinen".

Kun itse muutin Chileen, opettelin espanjan alkeet kotona ja jatkoin intensiivikurssilla. Espanjan oppii helposti ja suomalaiselta ääntäminenkin sujuu kuin vettä vaan. Tärkeintä on hankkia paikallisia ystäviä ja puhua heiden kanssaan ja myös nauraa alkuaikojen virheille. Espanjan puhumisen sujuvasti oppii vuodessa.

• ex-six-sax

Ymmärsinkö oikein, että ex-mix-max kauppasi juuri tätä asuntoa vuokralle hänen itsensä matkustaessa tyttärn luo Saksaan.
        Siis melko ongelmaista kämppää jollekin meistä tietämättömistä.
        Varmaan syytä kiertää kyseinen henkilö kaukaa?

• c´est difficil

Väitätkö muka ihan pokalla että espanjan kielioppi on helppoa? Ääntäminen on suomalaiselle toki helppoa ja perussanaston fraaseineen kyllä oppii tyhmempikin, mutta esimerkiksi verbit eri aikamuotoineen ovatkin jo todella hankalia.

• ex-mix-max
        ex-six-sax kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että ex-mix-max kauppasi juuri tätä asuntoa vuokralle hänen itsensä matkustaessa tyttärn luo Saksaan.
        Siis melko ongelmaista kämppää jollekin meistä tietämättömistä.
        Varmaan syytä kiertää kyseinen henkilö kaukaa?

Tässä asunnossa on edelleenkin vain yksi huone, jota ei voi käyttää, vaikka vuokraisäntä sitä ei halua myöntääkääm. Jos joku olisi tullut tänne, ei asia olisi jäänyt mitenkääm epäselväksi. Istun täällä edelleen, otin tuetokoneen siitä kolmannesta makuuhuoneesta pois. Sen huoneen olisin sulkenut ja ottanut avainen mukaan. Me muutamme tästä pois, koska emme halua olla täällä, kun tuota huonetta remontoidoon. Kun on puhelin ja ADSL uudessa, pääsemme muuttamaan. -Ja jos olet Kanarialla, niin katselepa seiniä, niitä löytyy muuallakin, missä on halkeamia, eikä kukaan välitä siitä.
        Sinä taas, ex-six-sax kuulut kyllä niihin, jotka mielelläni kierrän kaukaa. Minä yritän intormoida hyvistä ja huonoista asioista, sinä yrität rakennella skandaaleja.

• ex-mix-max

Saksan ja ruotsin olen oppinut koulupohjalla ko maassa nopeasti. Mutta täällä Kanarialla on eri juttu, kun mies haluaa ehdottomasti saksalaisen TV:n ja minä pulisen saksaksi hänen kanssaan kaikki päivät. Siis espanjan harrastelu jää vähiin, mutta ehkäpä muuton jälkeen on enemmän rauhaa, että voi syventyä BABBEL-kurssiin, jonka hankimme viime vuonna. Kurssi on hyvä, mutta tietysti on siinäkin otettava härkää sarvista kiinni, ennenkuin tulosta syntyy.
        Taisit muuttaa Chileen yksin, silloin oppii parhaiten.

• Tartsa N

Mun espanjanopettaja kansalaisopistossa sanoi, että oppi imperfektimuodot kunnolla vasta käytännössä asuessaan Meksikossa (maisterin paperit oli jo taskussa, mutta auskultointi tekemättä). Ei tahdo tarttua minunkaan päähäni millään, vaikka mulla on kuitenkin Yo-todistuksessa laudaturit suomesta, ruotsista, saksasta ja englannista, joten kai mulla kielipäätä on jonkin verran.

Onneksi sentään jollekin on helppoa - onnittelut.

• ex-mix-max

Threesome-sex-max:lle. Hometta ei ko asunnossa ole näkynyt. Ja täällä samalla palstalla on kyllä näkynyt toivomuksia vaihdosta tai edullisesta vuokrauksesta. Toisekseen silloin, kun tarjosin asuntoamme joksikin ajaksi vuokralle, emme ajatelleet vielä muuttaa pois, vaan harkitsin matkaa tyttäreni luokse.

Ja minun parisuhde: Kuka on Helmut Böller? Hahahahhaa, että joku on ihmetellyt koko talven, koska minä eroan!! Minä olen tiiviisti naimisissa oman aviomieheni kanssa, mutta Böller on ainakin minusta vapaa. Siksi voit etsiä jonkun vähemmän stabiilin avioliiton ihmeteltäväksi.

Täällä kirjoittelu, Aloin kirjoitella täällä, kun suomenkieleni alkoi kuulemma olemaan "kummallista" 40 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen.. Ja kirjoitan just niin kauan kuin haluan. Kirjoitan muuten ruotsalaisten ja saksalaisten palstoilla, kun kerran olen sellainen pälpätti kuin olen, saksaksi kontaktfreudig ::)).

• Barraquito = ei kirj
        Tartsa N kirjoitti:

Mun espanjanopettaja kansalaisopistossa sanoi, että oppi imperfektimuodot kunnolla vasta käytännössä asuessaan Meksikossa (maisterin paperit oli jo taskussa, mutta auskultointi tekemättä). Ei tahdo tarttua minunkaan päähäni millään, vaikka mulla on kuitenkin Yo-todistuksessa laudaturit suomesta, ruotsista, saksasta ja englannista, joten kai mulla kielipäätä on jonkin verran.

Onneksi sentään jollekin on helppoa - onnittelut.

Niinpä, yhä menee jatkuvasti sekaisin preteritit ja imperfektit. Ei tunnu millään menevän mulle perille.. Tosin paikalliset kyllä ymmärtävät. Olenkin heitä kehoittaanut korjaamaan virheeni ja joskus joku anataa niin hyvän kieliopillisen vinkin, että se jää mieleen. Ainut tapa koulia itseään on vain puhua, lukea lehtiä/kirjoja ja kuunnella.

Tervehtimisistä vielä: tänään minua moikattiin Adios; se on myös yksi tervehtimistapa.
        Yhä edeleen minua hämmästyttää näiden ihmisten nimimuisti. Se on uskomaton, sillä ainahan tuohon Holaan lisätään tervehdittävän nimi. Hola Pedro, Hola Amelie!
        Hassua on se että minua usein tervehtivät nimellä ihmiset joita en edes tiedä tuntevani, samoin koiruutta - muistavat jopa senkin nimen..

Tuo taas johtunee kylän tehokkaasta viidakkorummusta. Yleinen tapa on ovelasti udella mihin menee tai mista tulee. Hola Pedro, mistäs olet tulossa?
        Ja äkkiseltään tuohon saattaa vastatakin, ja näin iltaan mennessä koko kylä tietää missä olit.
        Kerran kahvilassa aloin kertomaan mitä olin tehnyt, johon kaksi ihmistä heti kertoi sen ja sen nähneen minut siellä ja siellä..
        Aah, tämä kylä elää juoruista, Varsinkin ulkolaisten kummajaisten tekemiset tuntuvat kiinostavan kovasti.
        Vaan eipä tuo minua haittaa, apinanahan tuntevat kaikki - apina ei ketään..

• Barraquito = ei kirj
        c´est difficil kirjoitti:

Väitätkö muka ihan pokalla että espanjan kielioppi on helppoa? Ääntäminen on suomalaiselle toki helppoa ja perussanaston fraaseineen kyllä oppii tyhmempikin, mutta esimerkiksi verbit eri aikamuotoineen ovatkin jo todella hankalia.

Mème très difficile!
        Ei ääntäminen todellakaan ole hankalaa, vaikeuksia minulle tuottaa joskus löytää oikea intonaatio!
        Ja tämä täällä puhuttava baganete-murre on sitten oma ´siansaksansa´..

• Miks, ex-mix-max?
        ex-mix-max kirjoitti:

Threesome-sex-max:lle. Hometta ei ko asunnossa ole näkynyt. Ja täällä samalla palstalla on kyllä näkynyt toivomuksia vaihdosta tai edullisesta vuokrauksesta. Toisekseen silloin, kun tarjosin asuntoamme joksikin ajaksi vuokralle, emme ajatelleet vielä muuttaa pois, vaan harkitsin matkaa tyttäreni luokse.

Ja minun parisuhde: Kuka on Helmut Böller? Hahahahhaa, että joku on ihmetellyt koko talven, koska minä eroan!! Minä olen tiiviisti naimisissa oman aviomieheni kanssa, mutta Böller on ainakin minusta vapaa. Siksi voit etsiä jonkun vähemmän stabiilin avioliiton ihmeteltäväksi.

Täällä kirjoittelu, Aloin kirjoitella täällä, kun suomenkieleni alkoi kuulemma olemaan "kummallista" 40 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen.. Ja kirjoitan just niin kauan kuin haluan. Kirjoitan muuten ruotsalaisten ja saksalaisten palstoilla, kun kerran olen sellainen pälpätti kuin olen, saksaksi kontaktfreudig ::)).

^^
        Onko oikein ja asiallista, että yleistä matkailupalstaa yksittäinen henkilö käyttää oman, henkilökohtaisen elämänsä tilittämiseen ja omaan kieliharjoitteluunsa?

Sellainen ei ole oikein eikä asiallista.

Ylläolevista selittelyistä tulee kyllä mieleen muuan tarina:

"Erään suuren kylän psykiatrisen laitoksen hoitajat pitivät erään pitkäaikaispotilaan puheita kummallisina.

Potilas tämän kuuli -- ja sitten karkasi kyläläisten keskuuteen parantamaan puhettaan".

• ex-mix-max
        Miks, ex-mix-max? kirjoitti:

^^
        Onko oikein ja asiallista, että yleistä matkailupalstaa yksittäinen henkilö käyttää oman, henkilökohtaisen elämänsä tilittämiseen ja omaan kieliharjoitteluunsa?

Sellainen ei ole oikein eikä asiallista.

Ylläolevista selittelyistä tulee kyllä mieleen muuan tarina:

"Erään suuren kylän psykiatrisen laitoksen hoitajat pitivät erään pitkäaikaispotilaan puheita kummallisina.

Potilas tämän kuuli -- ja sitten karkasi kyläläisten keskuuteen parantamaan puhettaan".

Miks, ex-mix-max?: Vastaus:
        Ei tietenkään,

Aha, olet ihan oikeassa,

Tuttu paikka? Pääasia, että olet tyytyväinen etkä rauhaton. Koeta voida hyvin.
        Jos tässä oli jotain, joka jää kaivamaan mieltäsi, niin olen pahoillani. Silitän päätäsi kun tavataan. Varmasti löydät muitakin, joille voit lukea lakia, sillä lailla pysyt hengissä. Niin sitä pitää.

• manchego_x

Itse olen opiskellut espanjaa nyt viisi vuotta. Kyllä se espanjakin kieliopiltaan vaikeutuu, kun pitemmälle pääsee. Esim. työväenopistossa tms. oppii vuodessa tai kahdessa aika hyvän "turistiespanjan", eikä silloin vielä mikään ahdista. Se on vielä rentoa ja hauskaa. Mutta kun alkaa olla preteritiä yms., niin silloin alkaa olla verbimuodoissa muistelemista.

Turisteihin tottuneissa ympyröissä se "hola" on ihan hyvä. Parempi kuin ei mitään. Itse kyllä aika usein lisään siihen vuorokaudenaikaan sopivan lisäkkeen ja hyvin on kelvannut, vaikkapa "hola, buenas tardes" . Jos niitä sanoja löytyy, niin saahan niitä sitten käyttää. Ollaan olevinaan hieman eläväisempiä... ;)

• ex-mix-max

Tuon minäkin huomasin selatessani eri kurssitasoja, ja totesin, etten ikinä tule oppimaan kunnolla espanjaa. No, se turistitaso riittääkin meille, koska emme enää tee töitä,
      Espanjan verbit vääntyvät vähintään yhtä vaikeasti kuin suomen ja voi rauhassa unohtaa entiset selityksensä suomen kielen vaikeudesta. Siinä mielessä ovat pohjoismaiset ja keski- ja muut eteläeurooppalaiset kielet helppoja.

• Ei kanata murehtia kieliopin hienouksia, oleellista on se, että asit selviävät. Tuskin suurin osa espanjalaisistakaan teitää esim. verbien taivutusmuotojen nimiä. Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta (painotus sanalla turha).

• don Luis
        mardi_gras kirjoitti:

Ei kanata murehtia kieliopin hienouksia, oleellista on se, että asit selviävät. Tuskin suurin osa espanjalaisistakaan teitää esim. verbien taivutusmuotojen nimiä. Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta (painotus sanalla turha).

Ei pidä pyrkiä liian täydelliseen ,ellei se jostain syystä ole helppoa.Jokusen vuoden opiskelleena tulen ymmärretyksi ja älyän jotain itsekin,joten se minulle riittäköön,vallankin kun olen espanjassa vain 3-5 viikkoa vuodessa.Se onkin sitten eri juttu,että tuliko matkailupalstasta kielioppipalsta?

• Minä olen pärjännyt sanoilla "Hola" ja "Una cerveza por favor". :) Jos hotellin siivooja sanoo aamulla "Buenos Dias" vastaan samalla tapaa. Ystävällinen hymy on sanoja tärkeämpi. Viime helmikuussa Jardin del Atlanticossa (Playa del Ingles) aamu alkoi aina upeasti, jos satuin tapaamaan huoneeni siivoojan. Häneltä irtosi aina kaunis ja iloinen hymy. :)

• Mikäs muuten estäisi jos näistä kieliasioista jo hyvin perillä olevat tahot alkaisivat naputtelemaan tekstiä espanjaksi sitä varten aloitetulla palstalla?
      Kiinnostuneet saisivat kommentoida ja opiskella paremmiksi kielentaitajiksi. Hyvää se harjoitus tekisi aika monelle, ja hyvin osaavat luultavasti tykkäisivät antamastaan avusta johtuvasta hauskuudesta.
      Koko elämähän on oppimista, joku tosi fiksu on ilmaissut.
      Voisin alkaa tavaamaan eri sanontoja, ja yrittää vastata niihin. Odottelen kommenttia.

• Angelica

Ääääääh suomalaiset ottaa ihan liian vakavasti kaiken. Juu kyllä Espanjassa teiditellään vanhempia ihmisiä ja jne. Mutta hola on ihan hyvä tervehdys. Kunhan ei mee sinne ravintolaan ja katsele lattialle ja murahtele tilausta.Niiku perussuomituristi tekee. Paikkakunta/alue ratkasee myös miten virallisesti puhutaan. Itse Espanjassa asuneena voin sanoa että siellä on tapana moikata kaikkia taloa asukkaita, samoin lähikaupassa muutama kohteliaisuus vaihdetaan, paikalliset jopa huutavat kuskille kiitosta ku poistuvat bussin kyydissä. Bussissa käyttäydyin niiku normi suomalainen ja etsin itselleni mahdollisemman rauhallisen nurkan. Mutta ei menny aikaakaan ku viereen tulee joku ja on huolissaan musta kyseli et onks kaikki hyvin ja juttelu jatku....

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      96
      1260
    2. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      37
      1255
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      286
      1105
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      107
      1025
    5. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      982
    6. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      18
      946
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      13
      918
    8. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      51
      900
    9. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      16
      801
    10. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      162
      798
    Aihe