Hajusteyliherkkyys

Apua tarvitseva

Olen noin 2 vuoden ajan saanut hengitystieoireita hajusteista. Marraskuussa 2011 kävin yksityisellä ihotauti/allergialääkärillä, diagnoosi oli oireiden perusteella hajusteyliherkkyys. Talven aikana vaiva on vauhdilla pahentunut. Töissä asia on aiottu "yrittää" ottaa huomioon.
Kysyisin voiko hajusteyliherkkyyttä, joka aiheuttaa enimmäkseen suussa, kurkussa ja keuhkoputkissa oireita, todeta testeillä? Nykyisin minulle ilmaantuu myös useamman päivän altistuksen jälkeen kaulaan ja poskille punaisia läikkiä, jotka kutiavat. Myös mausteille olen herkistynyt talven aikana.
Miten minun tulisi menetellä kun lähelläni oleva työkaveri saapuu kaikesta huolimatta joskus töihin vahvasti hajustettuna? Tiedän että altistus pahentaa sairautta. Voinko siis heti hakea sairaslomaa, vai onko minun odotettava että altistus muuttuu taas keuhkoputkentulehdukseksi ja sairaus etenee "happinaamariasteelle"? Maanantaina kurkkuni meni heti paksuksi kun työkaverini käveli huoneeni ohi ja hajusteet tulvahtivat ylitseni. Samaan aikaan tuli uusi työntekijä, jolle asiasta ei ollut mainittu. Altistus jatkui useita päiviä, oireeni pahenivat koko ajan. Muutaman päivän kuluttua kurkku on kuin angiinassa ja keuhkot pukkaavat limaa, kuumettakin on. Kaulalla ja poskipäissä on punaisia kutiavia läikkiä. Talvi 2010 - 2011 oli jatkuvaa flunssakierrettä, silloin en tiennyt tällaista allergiaa olevankaan.
Onko töistä irtisanoutuminen ainoa vaihtoehtoni, vai onko minulla oikeus saada sairaslomaa heti ensioireiden ilmaannuttua? Tuntuu pelottavalta olla töissä, kun tietää että altistus pahentaa sairautta. Siitä minulla on kokemusta tämän talven ajalta. Pitääkö sairauden edetä "happinaamariasteelle" ennenkuin tästä pääsee eläkkeelle, vai onko mitään apua saatavissa?

4

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi viisainta hakeutua työterveyshuollon kautta tarkempiin tutkimuksiin, joita tehdään mm Työterveyslaitoksella ja keskussairaaloissa. Infektiokierre ei kuulu hajusteyliherkkyyteen. Mukana on mitä ilmeisimmin jotakin muutakin.

    • niisku

      Oletko altistunut homeelle? Minä olin homeisessa työpaikassa ja tuoksuyliherkkyyteni lähti käsistä, piti ottaa suihketta ja syödä allergialääkkeitä. Myös hartiat tiukkeni ja pahensivat asiaa. Tällähetkellä olen homeettomassa ympäristössä, allergia on jokseenkin hallinnassa. Työskentelen päiväkodissa ja minua haittaa suunnattomasti lasten kodeissa käytettävät pesuaineet.

    • Opittu juttu

      Ai että yhden luulosairaan ja työhaluttoman takia kaikkien muiden olisi muutettava tapojansa ja lakata käyttämästä deodoranttia tai tuoksuja. Sellaista työpaikkaa ei olekaan, missä kollektiivisesti päätettäisiin mennä yhden mielenoikkujen mukaan. Seuraavaksi kai sitten jollain on valoherkät silmät ja täytyisi sammuttaa valot, että pystyy ihan työpäivänsä tekemään loppuun häikäistymättä! Olet varmaan kokoamaan sairaslomalla, jos jo oikein etukäteen tarvii miettiä sairaslomat hakemista.

    • oletvarmaanlääkäri

      Hyvä nimimerkki "opittu juttu".
      Olet nähnyt vaivaa ja kaivanut esiin kuukausia vanhan keskustelun.
      Olet mitä ilmeisimmin egonsa hajusteiden varaan sitonut henkilö, joka on itsekin lopulta tajunnut sairastuvansa omasta hajustaan. Tekstisi sekavuuden perusteella sairautesi näyttää edenneen kognitiivisten häiriöiden asteelle.
      Koska hajusteherkkyyden ainoa hoito on hajusteiden välttäminen, muista jatkossa vältellä itseäsi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe