Artina 33

Myyjä41

Kokemukset tästä purresta. Pärjääkö vielä tämän päivän veneille vai onko antiikkia?

55

6048

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perttifani

      Kysy Pulkkisen Pertiltä. Purjehti sillä maapallon ympäri. Somalirosvotkaan eivät onnistuneet sitä tuhoamaan. Veivät vaan kaiken helposti irtoavan varustuksen.

    • loaskjgfhökshg

      Ei näytä ainakaan ikean kuvastolta sisältä. Vanhanaikainen sisältä ja ulkoa mutta laatu hyvää suomalaista tasoa. Luovilla pärjää nyky veneille. Aito skandi vene siis HYVÄ

      • 1+13

        Minulla on Artina 33, ja asia on juuri näin. Ei tarvitse sisällä eikä ulkona pelätä että paikat pettää kun jostain ottaa kiinni; myöskin keulakansi kestää hyppelyä eikä jousta jalkojen alla ;-). Venemessuilla olen monesti käynyt eurooppalaisissa sarjatuotantoveneissä, ja skandiveneisiin verrattuna niissä on ehkä vähän tuota Ikea-tunnelmaa. Toisaalta Artina ei ole sisältä eikä ulkoa kovin uudenaikainen, ja eurooppalaisissa sarjatuontoveneissä alhainen hinta aikaansaa kyllä suhteessa kilpailukykyisen hinta-laatu/ikä/kunto/yms suhteen.


    • jt

      Itsellä ollut A 33 viimeiset 12 vuotta. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Sisätilat kohtuulliset, eivät pärjää "nykyaikaisille" ammeille mutta 5 hengen perhe purjehtinut 3-4 viikon kesälomia ilman sen suurempia murheita. Suorituskyky on varsinkin kevyellä tuulella varsin vakuuttava, uudet jopa 40ft ammeet jäävät suht helposti vanaveteen. Rikin tuenta tuplilla alavanteilla "oppikirjan" mukainen. Joskus oli kirjoituksia peräsimen rakenteellisista heikkouksista - toistaiseksi minulla ei ongelmia,mutta käsittääkseni kaikki yli 20v lasikuitulavat ovat enemmän tai vähemmän tiensä päässä - oman ajattelin pistää uusiksi jossain vaiheessa.

      Kovalla vastaisella kaipaa 3 genoaa - vaikka itsellä on laadukas Northin rulla edessä niin reippaasti reivattuna nousukulma ei päätä huimaa.

      Arteknon puuseppien työn jälki on erinomaista. Koneen sijoittamisesta salogin pöydän alle voi olla montaa mieltä - minusta tuo metelitaso on suht normaali ja painopisteen sekä koneen huollon kannalta sijoitus on optimaalinen. Klassisen kauniit linjat - kiinteästä sprayhoodista ("juustokuvusta") voi olla pitämättä - minusta se on cruising-käytössä hyvä ja kilpaillessa huono.

      Septin ja vesitankin tilavuus voisi olla suurempi, varsinkin jos viettää pidempiä toveja luonnonsatamia kierrellen.

      • Joakim_

        Tässä puhutaan nyt kuitenkin melko hitaasta 33-jalkaisesta, jonka LYS-luku on 1,15! Jos sellaisella ohittaa "uuden 40 ft ammeen", on kyse jostain muusta kuin veneen suorituskyvystä. Vaikkapa jo muutama vuosi sitten tuotannosta poistuneen Bavaria 42 Cruiserin LYS-luku on sentään 1,27 ja silläkin on kisoissa pärjätty ihan hyvin.

        Uudempiin verrattuna Artina 33 on kutakuinkin yhtä nopea kuin nykyiset yhtä pitkä cruiserit ja paljon hitaampi kuin nykyiset C/R-veneet.


      • nautitaanedds
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä puhutaan nyt kuitenkin melko hitaasta 33-jalkaisesta, jonka LYS-luku on 1,15! Jos sellaisella ohittaa "uuden 40 ft ammeen", on kyse jostain muusta kuin veneen suorituskyvystä. Vaikkapa jo muutama vuosi sitten tuotannosta poistuneen Bavaria 42 Cruiserin LYS-luku on sentään 1,27 ja silläkin on kisoissa pärjätty ihan hyvin.

        Uudempiin verrattuna Artina 33 on kutakuinkin yhtä nopea kuin nykyiset yhtä pitkä cruiserit ja paljon hitaampi kuin nykyiset C/R-veneet.

        Aivan.

        Eikö voida siis lopettaa lys- ja muiden tyhjänpäiväisten nettipurjehtijoiden wannabe-lukujen vertailu ja puhua veneistä veneinä.

        Todistit juuri itse että lys-lukukin on vain joku matemaatikon määrittelemä luku, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden ja oikean purjehtimisen kanssa.

        Taas tullaan siihen faktaan, että tärkeintä on veneen kestävyys, mukavuus ja miellyttävyys silmälle.
        Ei ole kivaa purjehtia veneellä jossa silmä itkee, vaikka lys olisi 2.


      • Kehitys kehittyy
        nautitaanedds kirjoitti:

        Aivan.

        Eikö voida siis lopettaa lys- ja muiden tyhjänpäiväisten nettipurjehtijoiden wannabe-lukujen vertailu ja puhua veneistä veneinä.

        Todistit juuri itse että lys-lukukin on vain joku matemaatikon määrittelemä luku, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden ja oikean purjehtimisen kanssa.

        Taas tullaan siihen faktaan, että tärkeintä on veneen kestävyys, mukavuus ja miellyttävyys silmälle.
        Ei ole kivaa purjehtia veneellä jossa silmä itkee, vaikka lys olisi 2.

        Jepp, veneet veneinä, juuri sellaisina kuin ne ovat. Artina on erinomainen 80-luvun konstruktio. Ja mainio Groop-konstruktio.
        Tuosta ajasta tähän päivään on kohta 30 vuotta ja veneet ovat muuttuneet. Nykypäivän jalkamäärissä samankokoiset ovat paitsi suurempia myös purjehdusominaisuuksiltaan parempia kuin Artina 33. Too bad, näin se vain on. Artina on kaunis ja purjehtii hyvin. Se on myös ahdas joka puolelta: peräkajuutta, istuma-aukko. Ja nykyiset samankokoiset Dehlerit, Elanit, Salonat, jopa Benet, Jeanneautkin menevät ohi ihan niinkuin aiempi kirjoittaja väitti A33n menevän 40-jalkaisten ohi, heh. Ajat ja ominaisuudet muuttuvat ja kehitystä tapahtuu.


      • R-Teen
        nautitaanedds kirjoitti:

        Aivan.

        Eikö voida siis lopettaa lys- ja muiden tyhjänpäiväisten nettipurjehtijoiden wannabe-lukujen vertailu ja puhua veneistä veneinä.

        Todistit juuri itse että lys-lukukin on vain joku matemaatikon määrittelemä luku, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden ja oikean purjehtimisen kanssa.

        Taas tullaan siihen faktaan, että tärkeintä on veneen kestävyys, mukavuus ja miellyttävyys silmälle.
        Ei ole kivaa purjehtia veneellä jossa silmä itkee, vaikka lys olisi 2.

        Tarkkaan ottaen LYS-luku ei ole vain matemaatikon määrittelemä luku, vaan siihen vaikuttaa käytännössä toteutunut suorituskyky. Jos venemallia on käytetty runsaasti kilpailuissa, pitäisi sen todellinen potentiaali tulla esile ainakin ajan kanssa. Vääristymää tulee, jos venemallilla kilpailevat vain tavallista kyvykkäämmät tai tumpelommat purjehtijat.

        Mitä itse Artinaan tulee, niin muutaman kerran kokemuksen perusteella ruuvaisin pois sen lujitemuovisen sprayhoodin. Joka reisuulla oli päälaki ruvella, kun spayhoodin kova ja terävänkin tuntuinen reuna ja kallon yläosa osuivat kohtaamiskurssille useamman kerran kajuuttaan kulkiessa. Ehkä sitä oppii varomaan pitemmän päälle tai ehkä sen tarkoituskin on karsia miehistöstä tyhmempi osa pois tai jättää vain kovapäisimmät.

        Toinen parannustoive kyseiseen purjehtimaani Artinaan olisi ollut tehokkaampi kone. Muuten vene oli ihan näppärä ja toimiva.


      • Käden jälki
        Kehitys kehittyy kirjoitti:

        Jepp, veneet veneinä, juuri sellaisina kuin ne ovat. Artina on erinomainen 80-luvun konstruktio. Ja mainio Groop-konstruktio.
        Tuosta ajasta tähän päivään on kohta 30 vuotta ja veneet ovat muuttuneet. Nykypäivän jalkamäärissä samankokoiset ovat paitsi suurempia myös purjehdusominaisuuksiltaan parempia kuin Artina 33. Too bad, näin se vain on. Artina on kaunis ja purjehtii hyvin. Se on myös ahdas joka puolelta: peräkajuutta, istuma-aukko. Ja nykyiset samankokoiset Dehlerit, Elanit, Salonat, jopa Benet, Jeanneautkin menevät ohi ihan niinkuin aiempi kirjoittaja väitti A33n menevän 40-jalkaisten ohi, heh. Ajat ja ominaisuudet muuttuvat ja kehitystä tapahtuu.

        Huomion arvoista on myös se että monet, lue useimmat A33:et, on myyty puolivalmisteina, lopputulos vaihtelee...


      • Ålle
        R-Teen kirjoitti:

        Tarkkaan ottaen LYS-luku ei ole vain matemaatikon määrittelemä luku, vaan siihen vaikuttaa käytännössä toteutunut suorituskyky. Jos venemallia on käytetty runsaasti kilpailuissa, pitäisi sen todellinen potentiaali tulla esile ainakin ajan kanssa. Vääristymää tulee, jos venemallilla kilpailevat vain tavallista kyvykkäämmät tai tumpelommat purjehtijat.

        Mitä itse Artinaan tulee, niin muutaman kerran kokemuksen perusteella ruuvaisin pois sen lujitemuovisen sprayhoodin. Joka reisuulla oli päälaki ruvella, kun spayhoodin kova ja terävänkin tuntuinen reuna ja kallon yläosa osuivat kohtaamiskurssille useamman kerran kajuuttaan kulkiessa. Ehkä sitä oppii varomaan pitemmän päälle tai ehkä sen tarkoituskin on karsia miehistöstä tyhmempi osa pois tai jättää vain kovapäisimmät.

        Toinen parannustoive kyseiseen purjehtimaani Artinaan olisi ollut tehokkaampi kone. Muuten vene oli ihan näppärä ja toimiva.

        Kyllä tällä palstalla vaan jaksetaan jaaritella veneiden nopeuksista ja lys luvuista. Vertaillaan vanhoja konstruktioita uusiin ja haukutaan vuorotellen molempia lyttyyn. Viilataan pilkkua ja takerrutaan toisten kirjoitusvirheisiin jos muuta sanottavaa ei keksitä.

        Mutta eipä tämä ole mitään uutta. Vanhoissa Rudder-lehdissä on kirjoiteltu samoista asioista, tosin paljon sivistyneempään sävyyn. Kuvittelin että purjehdusta harrastaisi sivistyneet ihmiset, mutta netin tarjoama anonymiteetti paljastaa tämänkin porukan tason. Vai onko kyse vain tietystä marginaaliryhmästä joka tälle palstalle kirjoittaa?

        Oma käsitykseni mittasäännöistä on se että ne rankaisevat hyvistä purjehdusominaisuuksista. Miksi sitten tehdä hyvin purjehtivaa venettä kun huonollakin pärjää? Onko lys luvun suuruus se ainoa tekijä jonka mukaan vene tulisi valita? Vai olisiko viisaampaa tehdä valinta MCF numeron perusteella vai pituuden vai leveyden vai syväyksen vai petipaikkojen vai hinnan vai värin vai purjeiden määrän perusteella. Tältä palstalta löytyy tähänkin asiaan varmasti absoluuttinen totuus, tai ainakin ehdottomia mielipiteitä!

        Onkos teistä kukaan käynyt koskaan purjehtimassa?


      • Kerro parempi
        Ålle kirjoitti:

        Kyllä tällä palstalla vaan jaksetaan jaaritella veneiden nopeuksista ja lys luvuista. Vertaillaan vanhoja konstruktioita uusiin ja haukutaan vuorotellen molempia lyttyyn. Viilataan pilkkua ja takerrutaan toisten kirjoitusvirheisiin jos muuta sanottavaa ei keksitä.

        Mutta eipä tämä ole mitään uutta. Vanhoissa Rudder-lehdissä on kirjoiteltu samoista asioista, tosin paljon sivistyneempään sävyyn. Kuvittelin että purjehdusta harrastaisi sivistyneet ihmiset, mutta netin tarjoama anonymiteetti paljastaa tämänkin porukan tason. Vai onko kyse vain tietystä marginaaliryhmästä joka tälle palstalle kirjoittaa?

        Oma käsitykseni mittasäännöistä on se että ne rankaisevat hyvistä purjehdusominaisuuksista. Miksi sitten tehdä hyvin purjehtivaa venettä kun huonollakin pärjää? Onko lys luvun suuruus se ainoa tekijä jonka mukaan vene tulisi valita? Vai olisiko viisaampaa tehdä valinta MCF numeron perusteella vai pituuden vai leveyden vai syväyksen vai petipaikkojen vai hinnan vai värin vai purjeiden määrän perusteella. Tältä palstalta löytyy tähänkin asiaan varmasti absoluuttinen totuus, tai ainakin ehdottomia mielipiteitä!

        Onkos teistä kukaan käynyt koskaan purjehtimassa?

        Vastauksena viimeiseen kysymykseesi, olen, aika montakin kertaa.

        LYS-luku on luonteeltaan sellainen, että se ei rankaise eikä suosi erityisesti mitään konstruktiota. Se muokkautuu veneen tilastolliseeen nopeuteen todellisissa olosuhteissa. Tietystikään uudella konstruktiolla ei ole olemassa tätä tietopohjaa, joten LYS-luku johdetaan veneen mitoista. LYS-järjestelmän ansiosta hyvin monenlaiset veneet voivat kilpailla keskenään edes jotenkin järkevästi. Jopa monirunkoveneitä on nähty samalla viivalla uppotukkien kanssa. Jos venetyyppi on yleinen ja sillä on kisailtu paljon, ennakoi LYS-luku ihan hyvin, miten kyseinen vene kulkee matkapurjehduksessakin verrattuna johonkin toiseen venetyyppiin.

        LYS-luku on kooste suorituskyvystä vaihtelevissa olosuhteissa, vaihtelevilla tuulensuunnilla. Siksi saman LYS-luvun omaavista veneistä joku voi kulkea paremmin vastaisilla osuuksilla, mutta toinen kuittaa sen sitten avotuulilla. Toinen kulkee hyvin kevyessä tuulessa, toinen kovassa.

        Kolmioradoilla samanaikaisissa lähdöissä LYS tasoittaa suorituskykyeroja parhaiten, mutta matkakisoissa tulee mukaan tuurikomponenttia riippuen olosuhteista. Chasing-kisoissa on sama juttu. Tyypillisesti Suomen kesäkisoissa aamulla lähtevät pikku-LYS:t heikkoon, voimistuvaan tuuleen, kun taas isot saavat heti alusta hyvän puhurin ja ottavat pienemmät kiinni aiemmin kuin oli arvioitu. Ja iltalähdöissä sitten päinvastoin. LYS:ssä on heikkouksia, niin on kaikissa mittasäännöissä käytännössä, joten yksityyppiluokat ovat ainoat, joilla saadaan miehistön taidot punnittua ilman tuurikerrointa. Se ei kuitenkaan vähennä LYS:n arvoa veneen yleisen suorituskyvyn mittapuuna. Mikä olisi mielestäsi parempi siihen tarkoitukseen? Laituriparlamentin äänestys?


      • 12+12
        Kerro parempi kirjoitti:

        Vastauksena viimeiseen kysymykseesi, olen, aika montakin kertaa.

        LYS-luku on luonteeltaan sellainen, että se ei rankaise eikä suosi erityisesti mitään konstruktiota. Se muokkautuu veneen tilastolliseeen nopeuteen todellisissa olosuhteissa. Tietystikään uudella konstruktiolla ei ole olemassa tätä tietopohjaa, joten LYS-luku johdetaan veneen mitoista. LYS-järjestelmän ansiosta hyvin monenlaiset veneet voivat kilpailla keskenään edes jotenkin järkevästi. Jopa monirunkoveneitä on nähty samalla viivalla uppotukkien kanssa. Jos venetyyppi on yleinen ja sillä on kisailtu paljon, ennakoi LYS-luku ihan hyvin, miten kyseinen vene kulkee matkapurjehduksessakin verrattuna johonkin toiseen venetyyppiin.

        LYS-luku on kooste suorituskyvystä vaihtelevissa olosuhteissa, vaihtelevilla tuulensuunnilla. Siksi saman LYS-luvun omaavista veneistä joku voi kulkea paremmin vastaisilla osuuksilla, mutta toinen kuittaa sen sitten avotuulilla. Toinen kulkee hyvin kevyessä tuulessa, toinen kovassa.

        Kolmioradoilla samanaikaisissa lähdöissä LYS tasoittaa suorituskykyeroja parhaiten, mutta matkakisoissa tulee mukaan tuurikomponenttia riippuen olosuhteista. Chasing-kisoissa on sama juttu. Tyypillisesti Suomen kesäkisoissa aamulla lähtevät pikku-LYS:t heikkoon, voimistuvaan tuuleen, kun taas isot saavat heti alusta hyvän puhurin ja ottavat pienemmät kiinni aiemmin kuin oli arvioitu. Ja iltalähdöissä sitten päinvastoin. LYS:ssä on heikkouksia, niin on kaikissa mittasäännöissä käytännössä, joten yksityyppiluokat ovat ainoat, joilla saadaan miehistön taidot punnittua ilman tuurikerrointa. Se ei kuitenkaan vähennä LYS:n arvoa veneen yleisen suorituskyvyn mittapuuna. Mikä olisi mielestäsi parempi siihen tarkoitukseen? Laituriparlamentin äänestys?

        Lisäisin edelliseen yhden asian, joka tulee täällä esiin useinkin.
        Joku aina mainitsee, että vanaveteen on jäänyt joku vene, joka oli paljon isompi tai nopeaksi tiedetty.
        Mielestäni ei saisi näin verrata kahta venettä. Toinen vene ehkä yrittää purjehtia nopeasti, mutta toinen on loma tunnelmissa, vailla mitään pyrkimystä saada veneseen vauhtia.
        Näin ollen vertailut pitäisi tehdä kun kumpikin vene osallistuu yht aikaa johonkin purjehduskilpailuun. Vaikka sitten näihin LYS kisoihin.
        Tosin eivät kaikki välttämättä kilpaile yhtä verisesti näissäkään kilpailuissa.


      • +plll
        12+12 kirjoitti:

        Lisäisin edelliseen yhden asian, joka tulee täällä esiin useinkin.
        Joku aina mainitsee, että vanaveteen on jäänyt joku vene, joka oli paljon isompi tai nopeaksi tiedetty.
        Mielestäni ei saisi näin verrata kahta venettä. Toinen vene ehkä yrittää purjehtia nopeasti, mutta toinen on loma tunnelmissa, vailla mitään pyrkimystä saada veneseen vauhtia.
        Näin ollen vertailut pitäisi tehdä kun kumpikin vene osallistuu yht aikaa johonkin purjehduskilpailuun. Vaikka sitten näihin LYS kisoihin.
        Tosin eivät kaikki välttämättä kilpaile yhtä verisesti näissäkään kilpailuissa.

        "Toinen vene ehkä yrittää purjehtia nopeasti, mutta toinen on loma tunnelmissa, vailla mitään pyrkimystä saada veneseen vauhtia."

        Kyllä se on useimmiten niin, että ei osata purjehtia optimaalisella tavalla. Oishan se lomakävelylläkin tyhmää kontata jos kerran osaa kävellä, mutta jos näkee jonkun konttavaan niin ei ole kaikki ihan kunnossa.

        Avuksi purjehdustaitojen kehittämiseen vaikka tämä:

        http://www.virtualskipper.com/


      • Joakim_
        12+12 kirjoitti:

        Lisäisin edelliseen yhden asian, joka tulee täällä esiin useinkin.
        Joku aina mainitsee, että vanaveteen on jäänyt joku vene, joka oli paljon isompi tai nopeaksi tiedetty.
        Mielestäni ei saisi näin verrata kahta venettä. Toinen vene ehkä yrittää purjehtia nopeasti, mutta toinen on loma tunnelmissa, vailla mitään pyrkimystä saada veneseen vauhtia.
        Näin ollen vertailut pitäisi tehdä kun kumpikin vene osallistuu yht aikaa johonkin purjehduskilpailuun. Vaikka sitten näihin LYS kisoihin.
        Tosin eivät kaikki välttämättä kilpaile yhtä verisesti näissäkään kilpailuissa.

        Kilpailustakaan ei juuri voi verrata veneitä ellei miehistöt ole molemmat hyväksi tiedettyjä. Ei ole mitenkään harvinaista, että 10% hitaammat veneet ovat edellä LYS-kisoissa.


      • jt
        Joakim_ kirjoitti:

        Tässä puhutaan nyt kuitenkin melko hitaasta 33-jalkaisesta, jonka LYS-luku on 1,15! Jos sellaisella ohittaa "uuden 40 ft ammeen", on kyse jostain muusta kuin veneen suorituskyvystä. Vaikkapa jo muutama vuosi sitten tuotannosta poistuneen Bavaria 42 Cruiserin LYS-luku on sentään 1,27 ja silläkin on kisoissa pärjätty ihan hyvin.

        Uudempiin verrattuna Artina 33 on kutakuinkin yhtä nopea kuin nykyiset yhtä pitkä cruiserit ja paljon hitaampi kuin nykyiset C/R-veneet.

        Niin no. Minä vaan kerroin omista kokemuksistani, toki tiedän veneeni LYS-luvun mutta en siitä suuremmin välitä. Tietysti voin olla niin tolkuttoman paljon parempi purjehtija kuin ammeen tollot (tai sitten en), mutta näen kyllä milloin siellä "alkaa tapahtua" eikä enää oteta aurinkoa. Ja tuo hyvä suorituskyky oli nimenomaan kevyellä kelillä, liittynee suht pieneen märkäpintaan - pituussuuntaisen balanssin ollessa kunnossa.


      • tosi on
        Joakim_ kirjoitti:

        Kilpailustakaan ei juuri voi verrata veneitä ellei miehistöt ole molemmat hyväksi tiedettyjä. Ei ole mitenkään harvinaista, että 10% hitaammat veneet ovat edellä LYS-kisoissa.

        Tuo on niin totta kuin olla voi. Myös samanlaisten veneiden nopeudet voivat poiketa toisistaan sen 10 %. Kilpailutilannekaan ei tosiaan takaa muuta kuin sen, että miehistöt ovat edes yrittävinään laittaa veneen kulkemaan. Sitä paitsi, yleensä jos riittävän monta kertaa yrittää ja ottaa virheistään oppia, lähtee se vene kulkemaankin.


      • Skönärimuija
        Kehitys kehittyy kirjoitti:

        Jepp, veneet veneinä, juuri sellaisina kuin ne ovat. Artina on erinomainen 80-luvun konstruktio. Ja mainio Groop-konstruktio.
        Tuosta ajasta tähän päivään on kohta 30 vuotta ja veneet ovat muuttuneet. Nykypäivän jalkamäärissä samankokoiset ovat paitsi suurempia myös purjehdusominaisuuksiltaan parempia kuin Artina 33. Too bad, näin se vain on. Artina on kaunis ja purjehtii hyvin. Se on myös ahdas joka puolelta: peräkajuutta, istuma-aukko. Ja nykyiset samankokoiset Dehlerit, Elanit, Salonat, jopa Benet, Jeanneautkin menevät ohi ihan niinkuin aiempi kirjoittaja väitti A33n menevän 40-jalkaisten ohi, heh. Ajat ja ominaisuudet muuttuvat ja kehitystä tapahtuu.

        Se nyt vaan on todistettu, että Artina 33 menee uudemmankin " nykyammeen" ohi ja heittäen! I'm sorry. Ja yhden hengen naisistolla! HEHHEH! Tulkaa perässä....


      • staff
        Skönärimuija kirjoitti:

        Se nyt vaan on todistettu, että Artina 33 menee uudemmankin " nykyammeen" ohi ja heittäen! I'm sorry. Ja yhden hengen naisistolla! HEHHEH! Tulkaa perässä....

        Uskon että ohi on menty, mutta uskon että ero on enemmän miehistössä kuin veneessä. Voi olla kokematon miehistö, joka ei osaa ottaa kaikkea veneestä irti. Esim. Bavarian 38-42jalkaiset kyllä kulkevat, jos miehistö osaa hommansa.


    • tseppo-65

      Palataan alkuperäiseen aiheeseen koska jutut näköjään riistäytyy käsistä.
      Artina on hyvinpurjehtiva ja 4-5 hengen perheelle oikein hyvä ja järkihintainen ratkaisu. hintahaarukka taitaa tällä hetkellä pyöriä 45-55 t€ välissä.
      Kaiken lisäksi kestävä vene.

    • zz

      Olin tässä taannoin aikeissa vaihtaa 30 vanhan hyväkuntoisen skandini 3 jalkaa pidempään uuteen ranskalaisveneeseen. Välirahalla 85.000 olisin saanut yhden . takahytin ja 50 l lisää jääkaappia, paljon tyhjiä sisäkuutioita.Vanhassa veneessä on jalopuuta kymmeneen uuteen veneesen ja laminaattiakin varmaan puoleentoista. Laskeskelin sitten hieman kustannuksia. Rahoitus 100 kuukaudelle, kasvavat telakointi, laituri ja vakuutuskustannukset aiheuttaisivat minulle 1200-1400 lisäkustannukset kuukaudessa lähes kymmenen vuoden ajaksi.Tämä edellyttää 2500 euroa bruttopalkaa lisäkustannuksen hoitamiseen. Ei vaikutta ihan järkevältä n 30 purjehduspäivää varten. Vuosittaisilla lisäkustannuksilla teemme esim. kolme viikon lomamatkaa tai uusimme purjeet, patjat ja moottorin nykyiseen veneeseen joka vuosi. Perintöä odotellessa mietin kannattaako sitäkään uuteen veneeseen "sijoittaa".

    • dgsiuoaoeu

      Hyvä...minäkin mietin samaa asiaa ja pitäydyn vanhassa.Jos epäilyttää,kannattaa tilata runkokatsastus,niin saa epäilyksilleen vahvistuksen tai ei.Hyvää ei kannata myydä!

    • 1234567

      Paluu Artiinaan taas: 3 akku järjestelmä 2hupi 1startti kaikki 75 ah kpl, pituus 27 cm ,laipion edessä salongissa punkan alla. Pitäis saada isommat akut tilalle eli lisää ah,mutta kun ei ole tilaa,onko kukaan ratkaissut pulmaa.Tämä on varmaan useampien 80 ja 90 luvun alun purjeveneiden ongelma.

      • jt

        Mulla on A33:ssa kaksi akkupankkia, molemmat 2*86Ah (bilteman hupiakkuja nykyiset), ei erillistä starttiakkua. Toistaiseksi toiminut hyvin, jääkaappi (Supercool - joka on tuhoton virtasyöppö, pitäisi vaihtaa kompuraan) pudottaa kuorman jännitteen pudotessa mutta vielä kone lähtee hyvin käyntiin vaikkei kakkospankille vaihdakaan. Sinällään voisi tietysti pistää jaon 3*86Ah hupipankiksi ja yksi 86 startiksi mutta toistaiseksi ei tarvetta. Yksi 55W aurinkopaneli ja molemmille pankeille oma automaattilaturi maasähkössä. Paikka nähtävästi sama kuin yllä eli laipion peräpuolella mastontuen vieressä punkan alla 2 akkua ja viereisessä lootassa 2 akkua.


      • 5+1
        jt kirjoitti:

        Mulla on A33:ssa kaksi akkupankkia, molemmat 2*86Ah (bilteman hupiakkuja nykyiset), ei erillistä starttiakkua. Toistaiseksi toiminut hyvin, jääkaappi (Supercool - joka on tuhoton virtasyöppö, pitäisi vaihtaa kompuraan) pudottaa kuorman jännitteen pudotessa mutta vielä kone lähtee hyvin käyntiin vaikkei kakkospankille vaihdakaan. Sinällään voisi tietysti pistää jaon 3*86Ah hupipankiksi ja yksi 86 startiksi mutta toistaiseksi ei tarvetta. Yksi 55W aurinkopaneli ja molemmille pankeille oma automaattilaturi maasähkössä. Paikka nähtävästi sama kuin yllä eli laipion peräpuolella mastontuen vieressä punkan alla 2 akkua ja viereisessä lootassa 2 akkua.

        Minä laitoin Artinassa 2 x 115 Ah hupiakut keulapunkan alle; laitoin sinne muovilaatikon ja tuin sen hyvin. Varmistin myös että tila ei ole liian tiivis. Starttina yksi tuollainen myös, joka on siinä "normalissa starttiakun paikassa" Artinassa.


    • Keijo123

      Ihan kelpo pulkka tuo Artina 33, tultiin Suursaaren jälkeisenä viikonloppuna Tallinnasta Helsinkiin, huiput kävi 16.4kn pelkällä 2.reiv isolla... et kyllä sekin kulkee kun vaan tuulta ja aaltoa riittää.

      • g7yphuihåtp8767y

        Joo. Ja jos ajaa alas Niagaran putouksesta, niin menee 20 solmua rikki.


      • Kali B. Rointi

        Haa, siinä on kivasti pieleen (tahallaan) kalibroitu loki! Mitähän gps sanoi? Tai salaa käynnistit ruokapöydän alle sijoitetun lentokoneen moottorin.


      • Keijo123
        Kali B. Rointi kirjoitti:

        Haa, siinä on kivasti pieleen (tahallaan) kalibroitu loki! Mitähän gps sanoi? Tai salaa käynnistit ruokapöydän alle sijoitetun lentokoneen moottorin.

        Niin, ihan gps:n mukaan 16.4kn. Ei ollut tarvetta lentokoneen moottorille, mut jetti perseessä vois olla kyllä kiva.


      • seppomartti
        Keijo123 kirjoitti:

        Niin, ihan gps:n mukaan 16.4kn. Ei ollut tarvetta lentokoneen moottorille, mut jetti perseessä vois olla kyllä kiva.

        Vastaavan nopeuden saavuttamiseksi tarvitsin 38 jalkaisen (11.7m x 3,9m) modernimman veneen, täyden ison, 100m2 spinnun, 25 kts myötätuulta ja noin 5 m korkean myötäaallokon. Tarkistahan mittariesi kalibrointi.


      • kaxx
        Keijo123 kirjoitti:

        Niin, ihan gps:n mukaan 16.4kn. Ei ollut tarvetta lentokoneen moottorille, mut jetti perseessä vois olla kyllä kiva.

        Edelleenkään gps ei ole niin tarkka, etteikö välillä sijainti saattaisi heittää hetkellisesti sen verran että laskee nopeuden väärin. Ei sitä usein satu, mutta on mahdollista.


      • surffaten
        kaxx kirjoitti:

        Edelleenkään gps ei ole niin tarkka, etteikö välillä sijainti saattaisi heittää hetkellisesti sen verran että laskee nopeuden väärin. Ei sitä usein satu, mutta on mahdollista.

        GPS voi laskea nopeuden myös satellittisignaalin doppler-ilmiön perusteella ja se on paljon tarkempaa, kuin paikan mittaus. Tavallinen GPS-mokkula pystyy 0,1 m/s tarkkuuteen nopeuden mittauksessa.


    • Keijo123

      On täällä sitten ihme vänkääjiä, no jokainen voi uskoa mitä haluaa.
      Kyseessä oli 40kn tuuli ja 6m aallokko.

      Olen purjehtinut melkein kaikkea surffilaudasta purjelautaan ja jos täällä jotain pitäisi kalobroida, niin näitä juupas-eipäs kirjoittelijoita.

      • seppomartti

        40kts-16,4kts= 24,6 apparentilla olisit ajanut pelkällä pohjaanreivatulla isolla ohi kun itse olisin samassa tuulessa spinnulla ja täydellä isolla. Artina on tosi nopea!


      • Joakim_
        seppomartti kirjoitti:

        40kts-16,4kts= 24,6 apparentilla olisit ajanut pelkällä pohjaanreivatulla isolla ohi kun itse olisin samassa tuulessa spinnulla ja täydellä isolla. Artina on tosi nopea!

        Tuossahan oli puhe nopeudesta surffin aikana, jolloin on aika turha laskea apparenttituulista vertailukohtia. Jos tosituuli on 40 solmua, spinnu ei kyllä enää nouse (juuri) missään veneessä ja täydellä isolla ajaminen on 99% veneistä sulaa hulluutta. MM-kisoissa tuuli pahimmillaan mun mittareiden mukaan 26 solmua (Kasuunin mittauspisteessä oli kyllä 15 m/s keskituuli) ja ehkä kolmannes spinnuista jäi nousematta ja ehkä puolet nostaneesta 2/3:sta teki kunnon broachin. Tämä siis MM:n ratakisassa täysillä miehistöillä.

        Kaikki mun nopeusennätykset ovat tulleet reivatulla isopurjeella ilman spinnua, vaikka spinnulla on tullut monesti ajettua pitkälti yli 10 m/s tuulissa.


    • Keijo123

      Kirjoitin tuohon, että 40kn sen vuoksi ettei veneessä ollut windexiä kummempaa tuulimittaria, myöskään yksittäistä aallonkorkeutta en pysty tarkalleen arvioimaan, mutta sen tiedän ettet sinäkään olisi siinä kelissä ajanut täydellä isolla ja spinnulla.

      Liikun ammatikseni merellä ja olen purjehtinut aika monella vekottimella, huvikseni, kilpaa, töissä, Itämerellä, Valtamerellä, Välimerellä ja voisin sanoa että olen nähnyt muutakin kuin purjehtian käsikirjan.

      Mutta voidaanhan tästä samasta asiasta kinastella, vaikka kuukausi jos se tuo jollekin paremman mielen.

      • seppomartti

        Ei ole mitään kinasteltavaa. Kerroin vain ne olosuhteet, missä hetkellisesti saavutettiin mainitsemasi 16,4 solmun nopeus pitkässä pasaatiaallossa ennen kuin spinnu hajosi. Jos Artina liikkuu yhtä kovaa Itämerellä pelkällä reivatulla isolla niin on tosinopea vene.


      • sdfg sdfgeryjjfj
        seppomartti kirjoitti:

        Ei ole mitään kinasteltavaa. Kerroin vain ne olosuhteet, missä hetkellisesti saavutettiin mainitsemasi 16,4 solmun nopeus pitkässä pasaatiaallossa ennen kuin spinnu hajosi. Jos Artina liikkuu yhtä kovaa Itämerellä pelkällä reivatulla isolla niin on tosinopea vene.

        Ei 16,4 Artinalla ole mitenkään mahdoton. Hiljattain käydyissä ORCi MM-kisoissa useat n. 30 jalkaiset vetivät yli 14 solmun surffeja ja 33-36 jalkaiset tuota kuuttatoista. Nämä tosin spinnuilla max 15 m/s tuulessa. Ihan hyvin on Artinalla voinut aallossa vetää yksittäisen huippulukeman 16,4 pelkällä isolla 20 m/s tuulessa..


      • dupudupudaidadii
        sdfg sdfgeryjjfj kirjoitti:

        Ei 16,4 Artinalla ole mitenkään mahdoton. Hiljattain käydyissä ORCi MM-kisoissa useat n. 30 jalkaiset vetivät yli 14 solmun surffeja ja 33-36 jalkaiset tuota kuuttatoista. Nämä tosin spinnuilla max 15 m/s tuulessa. Ihan hyvin on Artinalla voinut aallossa vetää yksittäisen huippulukeman 16,4 pelkällä isolla 20 m/s tuulessa..

        Voisko joku fiksu laskea paljonko pääsee spinulla ja iso ykkosreivillä,jos tuulen nopeus on 110 metriä sekunnissa.Kiitollinen tiedosta,thanks!


    • ropo1

      Kyseessä varmasti yksittäinen huippulukema. Kyllä itämerellä voi kymmenen metrinen purjevene surffata pelkällä takilalla lähelle solmua, jos keli on kohillaan. Ne joilla ei ole kokemusta suhteellisen suurista nopeuksista hyvässä surffissa, voivat todennäköisesti pitää omaa elinikäennustetta pidempänä. Tosin itseäni kiinnostaa enempi purjehdus, kuin pitkä ikä. ;)

      • 26

        Juu, puoltoääni tuolle surffi nopeudelle.
        Loppupelissä todellisuus ja matematiikka eroaa aika paljon 15m/s tuulissa.
        Laskutikulla on melko vaikea hahmottaa noita olosuhteita.
        Ite saatiin 12,5 kns surffi spinnulla ja isolla vaan ei lähtenyt toista kertaa, vaikka kuinka yritettiin. Meni vain 11-12 kns.
        Muutaman jalan lyhyempi paatti veti samassa kelissä ~14 kns


      • aaltoaaaa
        26 kirjoitti:

        Juu, puoltoääni tuolle surffi nopeudelle.
        Loppupelissä todellisuus ja matematiikka eroaa aika paljon 15m/s tuulissa.
        Laskutikulla on melko vaikea hahmottaa noita olosuhteita.
        Ite saatiin 12,5 kns surffi spinnulla ja isolla vaan ei lähtenyt toista kertaa, vaikka kuinka yritettiin. Meni vain 11-12 kns.
        Muutaman jalan lyhyempi paatti veti samassa kelissä ~14 kns

        Täältä kans. Aallostahan se on kiinni, eikä tuulesta. Sopivan alamäen kohdalle osuessa mennään. Hiukan päälle 20 m/s äkäinen puuska ja suunnilleen Artinan kokoisen veneen lokiin tuli 10 kts, mutta keula upposi kantta myöten, kun sitä aaltoa ei ollut.


      • skiglaaja.
        26 kirjoitti:

        Juu, puoltoääni tuolle surffi nopeudelle.
        Loppupelissä todellisuus ja matematiikka eroaa aika paljon 15m/s tuulissa.
        Laskutikulla on melko vaikea hahmottaa noita olosuhteita.
        Ite saatiin 12,5 kns surffi spinnulla ja isolla vaan ei lähtenyt toista kertaa, vaikka kuinka yritettiin. Meni vain 11-12 kns.
        Muutaman jalan lyhyempi paatti veti samassa kelissä ~14 kns

        itsekin epäilen vahvasti tuota Artinan surffinopeutta, jos olisi kyseessä esim. x-99, voisin uskoakin. Veneen pituus kun rajoittaa nopeuden tiettyihin maksimeihin. Voihan GPS näyttää hetkellisen surffin nopeuden yläkanttiin, jos esim. vene/antenni heilahtaa sopivasti surffin lisäksi. Kerro mieluummin mikä oli keskinopeus esim. paras 1h, 3h, koko ylitys. Itsellä viime viikon to Hanko-Tallinna avomeriosuus 7,5h, 53mpk, 7,1 kn, 35ft vene. Tuuli sw 8-12 m/s.


    • arttuleipooarttiinaa

      No...on noi Artina 33 ainakin härskin hintaisia....et kymppi pois ja sillee!A

    • kjlouiertsgfhd

      Tietääkö joku....valmistetaanko Artina 33:a vielä?

      • sfjntfjykyufky

        Ei valmisteta kuoli arteknon kanssa


      • FF 27
        sfjntfjykyufky kirjoitti:

        Ei valmisteta kuoli arteknon kanssa

        Keväällä kävin viimeksi Arteknolla. Silloin olivat vielä hengissä.


    • FF 277

      Ei valmisteta...

      • llllllllllllllliiiii

        tekeekö artekno enää 30 ft purjeveneitä, ei taida ,onko tietoa.


      • on tietoa
        llllllllllllllliiiii kirjoitti:

        tekeekö artekno enää 30 ft purjeveneitä, ei taida ,onko tietoa.

        Ei tee enää kuin soutu- ja perämoottoriveneitä:
        http://www.artekno.fi/Yritys/Historia
        "1968
        Purjeveneiden valmistus aloitettiin. Lähes 20 vuoden ja 3500 purjeveneen valmistuksen jälkeen venetuotanto lopetettiin vuonna 1989."


      • ja kohtuuhinnalla
        on tietoa kirjoitti:

        Ei tee enää kuin soutu- ja perämoottoriveneitä:
        http://www.artekno.fi/Yritys/Historia
        "1968
        Purjeveneiden valmistus aloitettiin. Lähes 20 vuoden ja 3500 purjeveneen valmistuksen jälkeen venetuotanto lopetettiin vuonna 1989."

        Hei

        joku kysyi akuista. Meille laitettiin artinan akkukoteloon, siihen maston tyveen 210 ah geeliakku, mahtui juuri ja juuri ja on oltu todella tyytyväisiä.


    • Anonyymi

      Onpas hyvän oloinen Artina 33 myynnissä. https://m.nettivene.com/purjevene/artina/866752

      Uskon ettei kauan vanhene toi ilmoitus.

      T. Utelias tarkkailija

      • Anonyymi

        Moottori on ylisuuri, pienempi 2GM jo olisi enemmän kuin riittävä.


      • Anonyymi

        Nätti vene. Enpä tiennytkään, että nykyisin voi pyytää noin kovia hintoja vanhoista veneistä. Pitäiskö laittaa omakin myyntiin vaikka 80 tonnilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nätti vene. Enpä tiennytkään, että nykyisin voi pyytää noin kovia hintoja vanhoista veneistä. Pitäiskö laittaa omakin myyntiin vaikka 80 tonnilla.

        Mikä estää pyytämisen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nätti vene. Enpä tiennytkään, että nykyisin voi pyytää noin kovia hintoja vanhoista veneistä. Pitäiskö laittaa omakin myyntiin vaikka 80 tonnilla.

        Tässä on kyllä klassinen albin novan omistajan kommentti.. tai todella tietämättömän kommentti. Artinassa ostetaan laatua. Lue ensin vaikka hiukan ruiskulaminoinnista, rustiraudoista jne ja sitten tänne kommentoimaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe