Kevyt työmatkapyörä ympärivuotiseksi?

Blondi -58

Olen puoli vuosisataa ylittänyt naisihminen, joka ajaa ympäri vuoden työmatkan á n. 10km ja lisäksi muuta, p.a. hyötypyöräilyä.
Mulla on mutaman vuoden vanha 8-vaihteinen Rossano Hybridi, johon olen ollut suht tyytyväinen (paitsi nyt ketuttaa, kun huollon jälkeenkin pyörä rutisee lähes kuten ennen huoltoa, mitä se ei mielestäni saisi tehdä, huoltaneessa liikkeessä eivät tunne tai kuule mitään...valohoidettu???).
Nyt olen miettinyt kevyempää vaihtoehtoa...onko sellaista? En halua käyriä sarvia, haluan suht pystyn ajoasennon, lokasuojat ja taakkatelineen ja mieluusti ketjusuojan ja pyöräkorinkin, mitkä kai useinpiin malleihin lisättävisä.
Nykyisessä pyörässä erityisesti tykkään levyjarruista, jotka loistavat. Napadynamokin on ihan kätevä, mutta kevenisikö kulku miten oleellisesti, jos en ottaisi sellaista seuraavaan?
Kokeneet pyöräilijät - millaisia suosituksia teillä olisi antaa?

76

3723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koutsigou

      Ihan ensimmäiseksi selvittäisin mikä siinä rutisee. Likaa ja/tai kuluneet ketjut ja hammasrattaat?

      Sen nykyisen pyörän saa kyllä "viritettyä" parempikulkuiseksi mm. muuttamalla navan ja mahdollisesti miettimällä renkaat paremmin sopivaksi. Itse en talvipyörään huoli napavaihteita...
      No ne vissin on kuitenki toimineet, joten harkitsisn uudemman kerran sitä pyörän ostoa..

      Jos kuitenkin haluaa kulutusjuhliin osallistua hankkimalla uuden fillarin niin joku vähän sporttisempi hybridi jäykällä etuhaarukalla.. Hintaluokasta 600-700 ylöspäin.

      • Blondi -58

        Munsta huoltoliikkeen olisi pitänyt selvittää, mikä rutisee ja tehdä tarvittavat toimenpiteet sen mukaan!!!
        Se ei ole kuitenkaan se syy, miksi mietin vaihtoa, haluaisin vaan kevyemmän pyörän ja luulen, että se olisi mahdollista. Olen ajatellutkin hintaluokan tonnista ehkä puoleentoista.
        Ja totta, heh; eihän ne vaihteet ole pakkasella ollenkaan toimineet, vaan silloin olen mennyt yhdellä, suunnilleen keskimmäisellä vaihteella (olen luullut, etteivät kenenkään pyöränvaihteet toimi :)). Mutta kun en oikein mitään noista ymmärrä...mitenkähän nuo Rossanon Fitness-pyörät soveltuisivat ympärivuotiseen ajamiseen? Tai mitä mun ylipäänsä kannattaisi "vaatia" tulevalta pyörältäni?
        Kuulostaa hiukan pahalta tuo kulutusjuhlaan osallistuminen, mutta eikö sillä kuitenkin nosteta Suomeakin tästä suosta...


      • da capo
        Blondi -58 kirjoitti:

        Munsta huoltoliikkeen olisi pitänyt selvittää, mikä rutisee ja tehdä tarvittavat toimenpiteet sen mukaan!!!
        Se ei ole kuitenkaan se syy, miksi mietin vaihtoa, haluaisin vaan kevyemmän pyörän ja luulen, että se olisi mahdollista. Olen ajatellutkin hintaluokan tonnista ehkä puoleentoista.
        Ja totta, heh; eihän ne vaihteet ole pakkasella ollenkaan toimineet, vaan silloin olen mennyt yhdellä, suunnilleen keskimmäisellä vaihteella (olen luullut, etteivät kenenkään pyöränvaihteet toimi :)). Mutta kun en oikein mitään noista ymmärrä...mitenkähän nuo Rossanon Fitness-pyörät soveltuisivat ympärivuotiseen ajamiseen? Tai mitä mun ylipäänsä kannattaisi "vaatia" tulevalta pyörältäni?
        Kuulostaa hiukan pahalta tuo kulutusjuhlaan osallistuminen, mutta eikö sillä kuitenkin nosteta Suomeakin tästä suosta...

        Kyllähän napavaihde toimii kuin ajatus talvellakin, kunhan ensin voitelee vaihdevaijerin ja vaihteenvalitsimen aseöljyllä.

        Myös minä vaihtaisin renkaat paremmin rullaaviin, esim. Vittoria Randonneur Hyper, ja niihin sopivat paineet 4-6 baria.

        Renkaiden vaihdon jälkeen jäljellä on oikeastaan enää ilmanvastuksen pienentäminen, jos haluaa lisää vauhtia. Se tarkoittaa ensikädessä matalampaa ajoasentoa.


      • koutsigou
        Blondi -58 kirjoitti:

        Munsta huoltoliikkeen olisi pitänyt selvittää, mikä rutisee ja tehdä tarvittavat toimenpiteet sen mukaan!!!
        Se ei ole kuitenkaan se syy, miksi mietin vaihtoa, haluaisin vaan kevyemmän pyörän ja luulen, että se olisi mahdollista. Olen ajatellutkin hintaluokan tonnista ehkä puoleentoista.
        Ja totta, heh; eihän ne vaihteet ole pakkasella ollenkaan toimineet, vaan silloin olen mennyt yhdellä, suunnilleen keskimmäisellä vaihteella (olen luullut, etteivät kenenkään pyöränvaihteet toimi :)). Mutta kun en oikein mitään noista ymmärrä...mitenkähän nuo Rossanon Fitness-pyörät soveltuisivat ympärivuotiseen ajamiseen? Tai mitä mun ylipäänsä kannattaisi "vaatia" tulevalta pyörältäni?
        Kuulostaa hiukan pahalta tuo kulutusjuhlaan osallistuminen, mutta eikö sillä kuitenkin nosteta Suomeakin tästä suosta...

        Se kulutusjuhliin oli ironiaa. Senverran totuuden siementä kuitenkin että kehtasin kirjoittaa, koska moni ajattelee ettei sitä paremmin rullaavaa tarvitse edes polkea et kulkee..

        Ulkopuoliset vaihteet (se hässäkkä millä ketjua siirretään eri hammaspyörille) ei ole niin kranttu pakkaselle kuin öljyssä lilluva napavaihde. Mutta kunnollinen maksaa ja ne tarvitsee enemmän huoltoa. Varmin ja huolettomin on ilman vaihteita oleva ns. single speed eli ss. Aktiiviseen ajoon takavaihtaja vähintään shimanon deore tai 105. Tai vastaava. Googlaa shimanon osasarjat.

        Ympärivuotiseen ajoon kannattaa laittaa pyörä mihin saa mahtumaan vähintään 35mm renkaat ja saa kiinnitettyä täyspitkät rapakaaret.

        Valitse sellainen pyörä jonka runko on sopiva ja mieleinen ajoasento löytyy. Ensimmäisen viestin perusteella tämä rajaa ne fitnespyörät pois valikoimasta. Kippurasarvisistakin löytyy rennompi ajoasento. Luultavimmin sopiva kompromissi löytyy paremman luokan kaupunki/retki hybrideistä.

        Käy koeajamassa ja koeistumassa eri fillareita. Koeaja vaikka piruuttasi joku kippurasarvinen crossarikin.


    • Blondi -58

      Hirmu kiva kun saa vastauksia!
      Hmm. Pitää sitten ennen seuraavia pakkasia viedä huoltoliikkeeseen ja pyytää aseöljyä :). Ja tuo rengasvinkki on varteenotettava - oisko nuo ympärivuotisessa käytössä?
      Olin nyt kyllä orientoitunut ostamaan uuden pyörän, ajattelen, että käytän sitä niin paljon, että jos uusi tuo iloa (ja olis kevyempi), se satsaus kannattaa ja olen sen ansainnut (?!). JOS siis vaihtaisin sen, niin millaiseen? Mitä ominaisuuksia siltä kannattaisi vaatia?
      Valitettavasti tykkään, olen tottunut, suht pystyyn ajoasentoon enkä aio siitä (enää tällä iällä) luopua, heh. (Vaikka muuten ihan nuori ja nuorekas olenkin)(LOL).

    • inssi'

      Minä olen samaa ikäluokkaa. Mutta ajan työmatkat (16 km suuntaansa) pyörällä vain sulan maan aikaan. Tänä vuonna ei ole vielä ollut riittävän sulaa. Pyöräilykilometrejä tulee vuodessa noin 2000. Työmatkalle sattuu sekä asfalttia että soraa ja mäkiä sekä että. Valitettavasti pakkaskelin kokemuksia ei ole.

      Minulla on 24-vaihteinen hybridipyörä, ikää viisi vuotta. Maksoi silloin vähän päälle 500 euroa. Viime kesänä tein ensimmäisen ison huollon (voimansiirros osat ja normaalit tarkistukset, voitelun ja kiristykset), hinta 200 euroa. Renkaat olen kerran vaihtanut. Minua on tälläkin palstalla noin 156 kertaa kehotettu ostamaan oikea pyörä, joka siis tarkoittaa mannatiepyörää. Mutta kun minustakin se pystympi ajoasento on paljon parempi, varsinkin kaupungissa. Lisäksi siinä on kaikki tarvittavat varusteet vakiona. Ja tuolla hybridillä pääsee mukavasti ja riittävällä vauhdilla paikasta toiseen. Ketjuvaihdetta ei kannata pelätä, kyllä sekin toimii, kunhan muistaa pari kertaa vuodessa puhdistaa ja voidella.

    • vaihtoehtooooooooo

      Mitä jos tekisitkin niin, että vanhaa pyörää käyttäisit talvet, huonot kelit ja silloin jos on isompaa kuljetettavaa. Ja hommaisit hyvien kelien pyöräksi kilpapyörä tyyppisen, mutta suoratankoisen ja korkeammalla ajoasennolla olevan "fitness" pyörän. Yli tonnin budjetilla saisit hyvän sellaisen ja siinä olisi oikeasti eroa ja menemisen makua vanhaan verrattuna.

      Jos ostat uuden pyörän, kalliinkin, jossa on lokarit, kori, tarakat jne niin ei ole merkittävästi kevyempi tai nopeampi kuin vanhakaan kunnostettuna.

      Esimekriksi tuossa on aika kova peli, mutta kuitenkin naisten rungolla ja korkeahkolla ajoasennolal ja suoralla tangolla.
      http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-multistreet-300-fitness-women/aid:560173

      • vaihtoehtooooooooo

        http://www.cube.eu/en/tour/uls/hyde-lady/

        Tuossa vielä toinen vaihtoehto, joka tosin jo painavampi. Tuo eka vaihtoehto (Rose) on oikeasti aika hyvä. Siinä on painoa vain pari kiloa enempi kuin maantiepyörissä eli kilpapyörissä.


      • yksi pieni kommentti

        Eikös se Multistreet 200:nen myös käy aika monelle. Äkkiä katsottuna runko, haarukka ja kiekot on molemmissa samat, mutta hintaa on pudotettu Ultegra -> 105 vaihdolla. Sekin riittää varsin monelle laatua kaipaavalle. Painossa on vain 100g etu sillä kalliimmalla ja kulutuskestävyydessä ehkä ei niin ihmeellistä eroa.

        Kori eteen, lukko, lokasuojat, polkimet ja seisonta tuki ei vielä tee pyörästä 15kg painoista.


      • Blondi -58
        yksi pieni kommentti kirjoitti:

        Eikös se Multistreet 200:nen myös käy aika monelle. Äkkiä katsottuna runko, haarukka ja kiekot on molemmissa samat, mutta hintaa on pudotettu Ultegra -> 105 vaihdolla. Sekin riittää varsin monelle laatua kaipaavalle. Painossa on vain 100g etu sillä kalliimmalla ja kulutuskestävyydessä ehkä ei niin ihmeellistä eroa.

        Kori eteen, lukko, lokasuojat, polkimet ja seisonta tuki ei vielä tee pyörästä 15kg painoista.

        OK, kiitos....vai rosebikes...nämä on siis sellaisia netistä tilattaviako? Ei pääse missään koeajamaan? Ja pitää mennä sen tilaamansa kanssa sitten johonkin pyöräkauppaan ja pyytää niitä varustamaan se pyörä???
        (osoitinko jo tässä kohtaa sisäisen blondiuteni?)


      • koutsigou
        Blondi -58 kirjoitti:

        OK, kiitos....vai rosebikes...nämä on siis sellaisia netistä tilattaviako? Ei pääse missään koeajamaan? Ja pitää mennä sen tilaamansa kanssa sitten johonkin pyöräkauppaan ja pyytää niitä varustamaan se pyörä???
        (osoitinko jo tässä kohtaa sisäisen blondiuteni?)

        Sporttipyörä maantielle, pysty ajoasento ja suora tanko ei ole kovin viisas vaihtoehto.

        Se koko paketin mielekkyys hukkaantuu kokonaan aerodynamiikkaan. Droppitangolla saisi asennon matalaksi tarvittaessa, mutta suoralla tangolla njet. Pystyllä ajoasennolla ei lujaa huristella kuin tovin ja silloinknl myötätuuleen myötämäkeen.

        Pystylle ajoasennolle sopivasti rullaava ja kestävä pyörä, mistä löytyy jokaiseen tilanteeseen sopivat välityset on kelpo valinta. Tähän luokkaan löytyy fillareita vaikka hyry myccet suomestakin, niin saa kokeillakki ennen ostopäätöstä.


      • Blondi -58
        koutsigou kirjoitti:

        Sporttipyörä maantielle, pysty ajoasento ja suora tanko ei ole kovin viisas vaihtoehto.

        Se koko paketin mielekkyys hukkaantuu kokonaan aerodynamiikkaan. Droppitangolla saisi asennon matalaksi tarvittaessa, mutta suoralla tangolla njet. Pystyllä ajoasennolla ei lujaa huristella kuin tovin ja silloinknl myötätuuleen myötämäkeen.

        Pystylle ajoasennolle sopivasti rullaava ja kestävä pyörä, mistä löytyy jokaiseen tilanteeseen sopivat välityset on kelpo valinta. Tähän luokkaan löytyy fillareita vaikka hyry myccet suomestakin, niin saa kokeillakki ennen ostopäätöstä.

        No heittäisitkö joitakin ehdotuksia malliksi (ajoasentoa en todellakaan enää tässäiässä, kaupunki ajossa, aio muuttaa...), kiitos!


      • vaihtoehtooooooooo
        Blondi -58 kirjoitti:

        No heittäisitkö joitakin ehdotuksia malliksi (ajoasentoa en todellakaan enää tässäiässä, kaupunki ajossa, aio muuttaa...), kiitos!

        kyllä tuo Rosen keveys näkyy pystylläkin ajoasennolla ylämäkien nousun helpottumisena ja kiihdytyksissä. Mutta totta toki että suurin vastus on se pyöräilijän oma ilmanvastus, joten jos sille ei tee mitään niin aika pieniä on parannukset.

        Tuossa vielä toinen Rose jossa on nuo varusteet ja silti vielä paino alle 11kg.
        http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-multistreet-4-women/aid:567466

        Enpä usko että vastaavia pyöriä löytyy Suomen kaupoista hyllytavarana.


      • Blondi -58
        vaihtoehtooooooooo kirjoitti:

        kyllä tuo Rosen keveys näkyy pystylläkin ajoasennolla ylämäkien nousun helpottumisena ja kiihdytyksissä. Mutta totta toki että suurin vastus on se pyöräilijän oma ilmanvastus, joten jos sille ei tee mitään niin aika pieniä on parannukset.

        Tuossa vielä toinen Rose jossa on nuo varusteet ja silti vielä paino alle 11kg.
        http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-multistreet-4-women/aid:567466

        Enpä usko että vastaavia pyöriä löytyy Suomen kaupoista hyllytavarana.

        No onneks olen pieni ihminen = vastus pienempi (?).

        Etkä siis saa mitään provikkaa noista.... :)


      • koutsigou
        vaihtoehtooooooooo kirjoitti:

        kyllä tuo Rosen keveys näkyy pystylläkin ajoasennolla ylämäkien nousun helpottumisena ja kiihdytyksissä. Mutta totta toki että suurin vastus on se pyöräilijän oma ilmanvastus, joten jos sille ei tee mitään niin aika pieniä on parannukset.

        Tuossa vielä toinen Rose jossa on nuo varusteet ja silti vielä paino alle 11kg.
        http://fi.rosebikes.eu/tuote/rose-multistreet-4-women/aid:567466

        Enpä usko että vastaavia pyöriä löytyy Suomen kaupoista hyllytavarana.

        Tokihan keveys tuntuu kiihdytyksissä, mutta se minkä verran onkin sitten ihan eri juttu. Ja mistä se keveys tulee. Kysyjä halusi mm. levyjarrullisen, jota ei nuista rosen keveämmistä filoista löydy. Ja jos löytyisi lisäisi se niihinkin painoa. Vai?


        Sitten vähän pohdintaa siitä pyörän keveydestä liikennepyöräilyssä:

        - Normaalissa liikennepyöräilyssä sillä ei muutamaa kiloa kevyemmästä pyörästä kummoista hyötyä saa. Ehkä muutaman sekunnin kymmenellä kilometrillä.

        -Ylämäkeen mennessä huomattavasti suurempi vaikutus on ajajan kuin pyörän painolla, sillä a) Kevyempi kuski = pienempi massa b) kevyempi kuski = pienempi energian kulutus.

        -Alamäkeen tultaessa pikkuisen painavampi pyörä on myös pikkuisen rauhallisemmin käyttäytyvä pyörä. Siis kun pelkästä painosta puhutaan.

        - Inha totuus on että finanssipoliittisesti on paljon fiksumpaa keventää se viimeiset pari kiloa ajajan painosta, kuin pyörän painosta.

        Ja nyt siis puhutaan siitä parinkilon painoerosta fillariin. En siis vertaa 7 kiloista hiilikuitupyörää 20 kiloiseen vanhaan armeijan munamankeliin. Jos pyöräily on tavoitteellista ja/tai ajaa paljon ja lujaa, niin se parikiloa on hyvinkin paljon pyörän painossa. Etenkin kun tuolloin aika harvoin sellaista määrää enään ajajan painosta saa poistettua.

        Rullaavuutta kun tiettyyn pisteeseen parantaa (onnistuu siis aloittajan nykyiseenkin fillariin) ja katsoo että pyörä ei ole liioitellun raskas ja siinä on käyttöön nähden sopivasti välityksiä, niin hyvä tulee.


      • Blondi -58
        koutsigou kirjoitti:

        Tokihan keveys tuntuu kiihdytyksissä, mutta se minkä verran onkin sitten ihan eri juttu. Ja mistä se keveys tulee. Kysyjä halusi mm. levyjarrullisen, jota ei nuista rosen keveämmistä filoista löydy. Ja jos löytyisi lisäisi se niihinkin painoa. Vai?


        Sitten vähän pohdintaa siitä pyörän keveydestä liikennepyöräilyssä:

        - Normaalissa liikennepyöräilyssä sillä ei muutamaa kiloa kevyemmästä pyörästä kummoista hyötyä saa. Ehkä muutaman sekunnin kymmenellä kilometrillä.

        -Ylämäkeen mennessä huomattavasti suurempi vaikutus on ajajan kuin pyörän painolla, sillä a) Kevyempi kuski = pienempi massa b) kevyempi kuski = pienempi energian kulutus.

        -Alamäkeen tultaessa pikkuisen painavampi pyörä on myös pikkuisen rauhallisemmin käyttäytyvä pyörä. Siis kun pelkästä painosta puhutaan.

        - Inha totuus on että finanssipoliittisesti on paljon fiksumpaa keventää se viimeiset pari kiloa ajajan painosta, kuin pyörän painosta.

        Ja nyt siis puhutaan siitä parinkilon painoerosta fillariin. En siis vertaa 7 kiloista hiilikuitupyörää 20 kiloiseen vanhaan armeijan munamankeliin. Jos pyöräily on tavoitteellista ja/tai ajaa paljon ja lujaa, niin se parikiloa on hyvinkin paljon pyörän painossa. Etenkin kun tuolloin aika harvoin sellaista määrää enään ajajan painosta saa poistettua.

        Rullaavuutta kun tiettyyn pisteeseen parantaa (onnistuu siis aloittajan nykyiseenkin fillariin) ja katsoo että pyörä ei ole liioitellun raskas ja siinä on käyttöön nähden sopivasti välityksiä, niin hyvä tulee.

        Onpa asiantuntevan kuuloista tekstiä. Olen vaikuttunut. Ja vähän pettynytkin; ei siis ehkö ole kovin perusteltua ostaa sitä ootta pyörää.
        Mikä on napadynamon merkitys; raskauttaako kulkua minkä verran? Entä sillä, millaiset vaihteet on? Jotenkin vaan olen kokenut, että pyörä voisi kulkea keveämmin / rullata paremmin kuin mitä nykyinen Rossano tekee.


      • Juha H
        Blondi -58 kirjoitti:

        Onpa asiantuntevan kuuloista tekstiä. Olen vaikuttunut. Ja vähän pettynytkin; ei siis ehkö ole kovin perusteltua ostaa sitä ootta pyörää.
        Mikä on napadynamon merkitys; raskauttaako kulkua minkä verran? Entä sillä, millaiset vaihteet on? Jotenkin vaan olen kokenut, että pyörä voisi kulkea keveämmin / rullata paremmin kuin mitä nykyinen Rossano tekee.

        Napadynamo ei suuremmin menoa jarruta. Helpompi käyttöinen se on kuin akkujen latailu ja kuskaaminen. Jos dynamo ei ole käytössä (= kurmitettuna), sen vaikutusta ei kai huomaa.

        Käytössä dynamo tuottaa 3W ulos ja matkan tekoa se ehkä jarruttaa 5W edestä. En tiedä, mutta tuollaisia lukuja voisin odottaa. Pimeällä ajaessa yleensä on vileämpää ja ajonopeudet muutenkin hitaampia. Normaali pyöräilyyn tarvii voimaa 50W..100W...150W... ja napadynamon kanssa 55W..105W..155W eli kisoissa ei kannata käyttää dynamoa. Luvut ei mene ihan noin, kun siinä kisavauhdissa dynamo tuotta enemmän (korkeammat kierrokset). Hyötysuhteen otin täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Hub_dynamo

        Napavaihteet ovat raskaammat kuin ulkoiset vaihteet (ero ilmeisesti korostuu halvemmissa toteutuksissa). Ehdotuksissa on ollu vain ulkoisia vaihteita.

        Vaihteita ei tarvitse olla paljoa, kunhan oikealle alueelle osuu sopivasti :) Jos ja kun osaa käyttää vaihteina, niin lähellä toisiaan olevista välityksistä on etua. Pienillä eroilla löytää kulloiseenkin maastoon/tuuleen/fiilikseen sopivan rasituksen (mielellään poljen samoilla poljinkierroksilla). Uudessa pyörässä 1x10 vaihdetta voisi ollla ihan hyvä määrä aika monelle. Se että eturattaassa vaihtoehtoja löytyy on pieni etu yleispyörässä. Eli 2x10 tai 3x9 ei tee käytännön eroa muussa kuin että 3x9 hybridissä ne välitykset on levitetty laajalle alueelle (ja heti uutena voisi pistää käyttäjälle paremmin sopivan pakan taakse).

        Ehkä tämä ei vastannut kysymykseen. Joku voisi sanoa, että parempilaatuisten vaihteenvaihtajien kanssa käyttö on mukavempaa, kun toimivat tarkemmin ja nopeammin. Pitävät säätönsä myös paremmin.


      • koutsigou
        Juha H kirjoitti:

        Napadynamo ei suuremmin menoa jarruta. Helpompi käyttöinen se on kuin akkujen latailu ja kuskaaminen. Jos dynamo ei ole käytössä (= kurmitettuna), sen vaikutusta ei kai huomaa.

        Käytössä dynamo tuottaa 3W ulos ja matkan tekoa se ehkä jarruttaa 5W edestä. En tiedä, mutta tuollaisia lukuja voisin odottaa. Pimeällä ajaessa yleensä on vileämpää ja ajonopeudet muutenkin hitaampia. Normaali pyöräilyyn tarvii voimaa 50W..100W...150W... ja napadynamon kanssa 55W..105W..155W eli kisoissa ei kannata käyttää dynamoa. Luvut ei mene ihan noin, kun siinä kisavauhdissa dynamo tuotta enemmän (korkeammat kierrokset). Hyötysuhteen otin täältä http://en.wikipedia.org/wiki/Hub_dynamo

        Napavaihteet ovat raskaammat kuin ulkoiset vaihteet (ero ilmeisesti korostuu halvemmissa toteutuksissa). Ehdotuksissa on ollu vain ulkoisia vaihteita.

        Vaihteita ei tarvitse olla paljoa, kunhan oikealle alueelle osuu sopivasti :) Jos ja kun osaa käyttää vaihteina, niin lähellä toisiaan olevista välityksistä on etua. Pienillä eroilla löytää kulloiseenkin maastoon/tuuleen/fiilikseen sopivan rasituksen (mielellään poljen samoilla poljinkierroksilla). Uudessa pyörässä 1x10 vaihdetta voisi ollla ihan hyvä määrä aika monelle. Se että eturattaassa vaihtoehtoja löytyy on pieni etu yleispyörässä. Eli 2x10 tai 3x9 ei tee käytännön eroa muussa kuin että 3x9 hybridissä ne välitykset on levitetty laajalle alueelle (ja heti uutena voisi pistää käyttäjälle paremmin sopivan pakan taakse).

        Ehkä tämä ei vastannut kysymykseen. Joku voisi sanoa, että parempilaatuisten vaihteenvaihtajien kanssa käyttö on mukavempaa, kun toimivat tarkemmin ja nopeammin. Pitävät säätönsä myös paremmin.

        Ei se napadynamo kovin paljoa menoa hidasta, muttei se ole ihan parhaiten rullaakaan. Rullaavuuteen vaikuttaa koko kiekkopaketti.

        Kannattaa miettiä myös sitä ajoasentoa ja koeajaa jokunen pyörä. Sulle on noin ziljoona eri pyörävaihtoehtoa. Jos löytyy miellyttävämpi niin vaihda joko pyörä. Jos ei niin vaihda kiekot ja renkaat nykyiseen..


      • koutsigou
        koutsigou kirjoitti:

        Ei se napadynamo kovin paljoa menoa hidasta, muttei se ole ihan parhaiten rullaakaan. Rullaavuuteen vaikuttaa koko kiekkopaketti.

        Kannattaa miettiä myös sitä ajoasentoa ja koeajaa jokunen pyörä. Sulle on noin ziljoona eri pyörävaihtoehtoa. Jos löytyy miellyttävämpi niin vaihda joko pyörä. Jos ei niin vaihda kiekot ja renkaat nykyiseen..

        Ajoasennosta senverran, että pystyssä ajoasennossa on tuo polkeminenkin raskaampaa. Sentin liian alk¨haalla oleva satula vielä kruunaa sen. Sen pystyn ajoasennon vaihtoehtona ei ole pelkästään absoluuttisen aerodynaaminen ajoasento. Kilpapyöräiliätkään eivät käytä kyseistä asentoa kuin tarvittaessa. Sopivasti eteenpäin nojaava, mutta rento, ajoasento on erinomainen. Silloin saat monipuolisemmin käytettyä lihaksiasi.

        Käy kokeilemassa, huomaat kyllä eron.


      • Blondi -58
        koutsigou kirjoitti:

        Ajoasennosta senverran, että pystyssä ajoasennossa on tuo polkeminenkin raskaampaa. Sentin liian alk¨haalla oleva satula vielä kruunaa sen. Sen pystyn ajoasennon vaihtoehtona ei ole pelkästään absoluuttisen aerodynaaminen ajoasento. Kilpapyöräiliätkään eivät käytä kyseistä asentoa kuin tarvittaessa. Sopivasti eteenpäin nojaava, mutta rento, ajoasento on erinomainen. Silloin saat monipuolisemmin käytettyä lihaksiasi.

        Käy kokeilemassa, huomaat kyllä eron.

        Kiitän taas kannanotoistanne.
        Käsittääkseni nykyisessä fillarissani on napavaihteet eli jos vaihdan uuteen ja haluan kevyemmän fillarin, niin nuo ulkoiset vaihteet olis yks juttu. Lukumääräisesti mulle riittäis vallan mainiosti nuo nykyiset kahdeksan vaihdetta - niitä vaan ilmeisesti tulee lisää melkein väkisin, jos haluan ulkoiset vaihteet?
        Ajoasennosta sen verran, että mun on vaikea kuvitella "eteenpäin nojaavaa" ja samalla "rentoa" ajoasentoa. Ei sellaista voi mielestäni ollakaan!
        Kuvittelin ostaessani nykyisen fillarini, että ostan vähän "paremman" pyörän. Silti se ei tunnu kevyeltä ja kun akuiset tyttäreni ovat ajaneet sillä, sanovat sitä raskaaksi. Siksi uskon, että voisin löytää jonkun kevyemmän ajettavan...en vaan tiedä millainen / mikä se olisi.


      • peräalkuinen
        Blondi -58 kirjoitti:

        Kiitän taas kannanotoistanne.
        Käsittääkseni nykyisessä fillarissani on napavaihteet eli jos vaihdan uuteen ja haluan kevyemmän fillarin, niin nuo ulkoiset vaihteet olis yks juttu. Lukumääräisesti mulle riittäis vallan mainiosti nuo nykyiset kahdeksan vaihdetta - niitä vaan ilmeisesti tulee lisää melkein väkisin, jos haluan ulkoiset vaihteet?
        Ajoasennosta sen verran, että mun on vaikea kuvitella "eteenpäin nojaavaa" ja samalla "rentoa" ajoasentoa. Ei sellaista voi mielestäni ollakaan!
        Kuvittelin ostaessani nykyisen fillarini, että ostan vähän "paremman" pyörän. Silti se ei tunnu kevyeltä ja kun akuiset tyttäreni ovat ajaneet sillä, sanovat sitä raskaaksi. Siksi uskon, että voisin löytää jonkun kevyemmän ajettavan...en vaan tiedä millainen / mikä se olisi.

        Se ajoasento ei ole uskon asia. Kannattaa kokeilla erilaisia pyöriä. Jos se täysin pysty asento jää silti ainoaksi vaihtoehdoiksi, ja kevyempi kiinnostaa edelleen, niin ostaa vaikka fitnespyörän ja laitattaa siihen nousevan kannattimen ja korkean tangon. Tai vaikka vaihteettoman "mummonpyörän", jopon tai vaikka fixin jonka ajoasennon muuttaa pystyksi.

        Kokeilemisessa on myös se hyvä puoli, että jos ei nykyistä pyörää mielekkäämpää löydy niin osaapahan sen jälkeen arvostaa sitä.


    • oikea matula

      Olen eri mieltä napadynamon vastuksesta. Eihän se muutaman kilometrin matkalla jarruta, mutta muutaman kymmenen kilometrin tuulisella reissulla kiroat koko napadynamon maan rakoon.

      Järkevä ja siisti laite se toki on. Vastusta siitä kyllä. Kokeilepa pyörittää napadynamollista rengasta, se pyörii 6-10 kierrosta. Vastaava ilman napadynamoa pyörii 25-35 kierrosta.

      • suhteellisuuden taju

        Etupyörää pyörittelemällä ei saa kyllä mitään käsitystä todellisesta vastuksesta. Väitän, että ajossa ei voi huomata eroa tavalliseen etunapaan, jos valo on kytketty pois päältä. Ainakaan jos kyseessä on laadukas napadynamo, esim. Shimano Alfine ja siitä ylöspäiin.

        Saksalainen SON ilmoittaa napadynamonsa tehonkulutukseksi 0.5 wattia (@ 15 km/h), jos valo on kytketty pois. Tämä vastaa kilometrin pituista ja 15 cm korkuista ylämäkeä.


      • 0,5W ajassa
        suhteellisuuden taju kirjoitti:

        Etupyörää pyörittelemällä ei saa kyllä mitään käsitystä todellisesta vastuksesta. Väitän, että ajossa ei voi huomata eroa tavalliseen etunapaan, jos valo on kytketty pois päältä. Ainakaan jos kyseessä on laadukas napadynamo, esim. Shimano Alfine ja siitä ylöspäiin.

        Saksalainen SON ilmoittaa napadynamonsa tehonkulutukseksi 0.5 wattia (@ 15 km/h), jos valo on kytketty pois. Tämä vastaa kilometrin pituista ja 15 cm korkuista ylämäkeä.

        Vertailun vuoksi voi mitä tuo 0,5W tarkoittaa matka-ajoissa.

        Tämä laskuri http://bikecalculator.com/
        antaa 80kg pyöräilijälle tasaisella tarvittavaksi tehoksi 37W kun nopeus on 15km/h. 38W teholla pääsee 0.2km/h kovempaa.

        Nyt kun vertaa ajaa napadynamon kanssa tai ilman, niin saa seuraavat ajat 20km matkalle:
        Dynamon kanssa 1h 20min (15km/h).
        Ilman dynamoa pääsisi samalla teholla 1h 19min 28s (15,1km/h).

        Tässä hitaalla polkijalla on 30s eroa 20km matkalla. Laskin tuon 15km/h:lle, kun tyhjäkäyntiteho on sille nopeudelle ilmoitettu.


      • oikea matula
        suhteellisuuden taju kirjoitti:

        Etupyörää pyörittelemällä ei saa kyllä mitään käsitystä todellisesta vastuksesta. Väitän, että ajossa ei voi huomata eroa tavalliseen etunapaan, jos valo on kytketty pois päältä. Ainakaan jos kyseessä on laadukas napadynamo, esim. Shimano Alfine ja siitä ylöspäiin.

        Saksalainen SON ilmoittaa napadynamonsa tehonkulutukseksi 0.5 wattia (@ 15 km/h), jos valo on kytketty pois. Tämä vastaa kilometrin pituista ja 15 cm korkuista ylämäkeä.

        Pyörittelemällä ei todella saa käsitystä todellisesta vastuksesta. Todellisuudessa vastus on vielä kovempi. Joku siinä vastustaa jos ilman dynamoa liike-energia jaksaa pyörittää nelinkertaisen määrän... Shimanon Nexus-7 tasoisissa pyörissä on Shimanon napadynamo, josta on polkijalle ylimääräistä kuormitusta. Tämän kyllä vahvistaa jokainen asiantunteva pyörämyyjä.

        Alfinea tai SONia en tunne.


      • Joo, siis ei
        oikea matula kirjoitti:

        Pyörittelemällä ei todella saa käsitystä todellisesta vastuksesta. Todellisuudessa vastus on vielä kovempi. Joku siinä vastustaa jos ilman dynamoa liike-energia jaksaa pyörittää nelinkertaisen määrän... Shimanon Nexus-7 tasoisissa pyörissä on Shimanon napadynamo, josta on polkijalle ylimääräistä kuormitusta. Tämän kyllä vahvistaa jokainen asiantunteva pyörämyyjä.

        Alfinea tai SONia en tunne.

        Myyjä yrittää myydä niitä Nexus-vaihteistolla olevia pyöriä. Harvoin hän vaivautuu kertomaan edes vaihteiston häviöistä!


      • suhteellisuuden taju
        oikea matula kirjoitti:

        Pyörittelemällä ei todella saa käsitystä todellisesta vastuksesta. Todellisuudessa vastus on vielä kovempi. Joku siinä vastustaa jos ilman dynamoa liike-energia jaksaa pyörittää nelinkertaisen määrän... Shimanon Nexus-7 tasoisissa pyörissä on Shimanon napadynamo, josta on polkijalle ylimääräistä kuormitusta. Tämän kyllä vahvistaa jokainen asiantunteva pyörämyyjä.

        Alfinea tai SONia en tunne.

        Saattaa olla, että alkuperäisellä kysyjällä on juurikin Alfine-dynamo, jos kerran pyörässä on levyjarrut.

        Nykyään on tarjolla sellainenkin vaihtoehto, jossa dynamon voi kytkeä mekaanisesti pois päältä, jolloin magneettinen vastus häviää kokonaan:

        http://www.supernova-lights.com/en/products/infinity_8.html

        Tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto kysyjälle, varsinkin jos raha polttelee taskussa. Itse en ainakaan luopuisi napadynamosta, jos talvellakin on aikomus pyöräilyä jatkaa.


    • Blondi -58

      Eli kaksi asiaa koossa uutta pyörää valitessani: ei napadynamoa ja "avovaihteet". Ja niistä levyjarruista olen tykännyt, tuntuvat toimivan kuin junan vessa, eli levyjarrut. Muuta oleellista keveyden kannalta?

      • vaihtoehtooooooooo

        Noissa Rosen pyörissä oli hydrauliset vannejarrut, joissa tehoa on kyllä saman malliin kuin levyjarruissa. Mutta jos hankit pyörän, jolla ajat ympäri vuoden, niin levyjarru on parempi, koska se pysyy puhtaana huonollakin kelillä.

        Edelleen väitän, että kannattaa kiinnittää huomiota siihen pyörän painoon. Sitä kautta saat keskimäärin muutenkin parempia osia, koska yleensä keveydestä maksetaan ja paremmat osat ovat kevyitä, mutta siitä huolimatta usein muutenkin parempia, koska ne on tehty paremmista materiaaleista. Esimerkiksi jos ostat kevyet vanteet, niin todennäköisesti ne ovat muutenkin harrastuneempaan käyttöön tehdyt, jäykät ja hyvin rullaavat.


      • Blondi -58
        vaihtoehtooooooooo kirjoitti:

        Noissa Rosen pyörissä oli hydrauliset vannejarrut, joissa tehoa on kyllä saman malliin kuin levyjarruissa. Mutta jos hankit pyörän, jolla ajat ympäri vuoden, niin levyjarru on parempi, koska se pysyy puhtaana huonollakin kelillä.

        Edelleen väitän, että kannattaa kiinnittää huomiota siihen pyörän painoon. Sitä kautta saat keskimäärin muutenkin parempia osia, koska yleensä keveydestä maksetaan ja paremmat osat ovat kevyitä, mutta siitä huolimatta usein muutenkin parempia, koska ne on tehty paremmista materiaaleista. Esimerkiksi jos ostat kevyet vanteet, niin todennäköisesti ne ovat muutenkin harrastuneempaan käyttöön tehdyt, jäykät ja hyvin rullaavat.

        OK. Kuulostaa uskottavalta. Pitänee panna painoarvoa painolle ja pysyä levyjarru-ajatuksessa.
        Muutenkin tuntuu hiukan kaukaa haetulta, että meikäläinen tilaisi netistä pyörän...esim. puhelimen kyllä, mutta kyllähän sitä pyörää pitää päästä kokeilemaan. Kai.


      • oikea matula
        Blondi -58 kirjoitti:

        OK. Kuulostaa uskottavalta. Pitänee panna painoarvoa painolle ja pysyä levyjarru-ajatuksessa.
        Muutenkin tuntuu hiukan kaukaa haetulta, että meikäläinen tilaisi netistä pyörän...esim. puhelimen kyllä, mutta kyllähän sitä pyörää pitää päästä kokeilemaan. Kai.

        Unohda napadynamot jos haet keveyttä ja ota levyjarrut ja ne hydraulisina. Et kadu. Levyjarru ei kilju eikä sateessa mene tehottomaksi. Onnea matkaan pyöränostoreissulle! En tiedä mistä päin B-58 on, mutta esim. Fillari-lehdestä Saat vinkkiä hyvistä paikallisista kauppiaista...


      • Blondi -58
        oikea matula kirjoitti:

        Unohda napadynamot jos haet keveyttä ja ota levyjarrut ja ne hydraulisina. Et kadu. Levyjarru ei kilju eikä sateessa mene tehottomaksi. Onnea matkaan pyöränostoreissulle! En tiedä mistä päin B-58 on, mutta esim. Fillari-lehdestä Saat vinkkiä hyvistä paikallisista kauppiaista...

        Turustahan Blondi.
        Vai hydraulisina...pitää kysyä siis sellaisia. Kun osais nyt koota ne asiat, jotka tulevalta pyörältä pitää osata vaatia...
        Nykyinen pyöräni on siis Rossano ja olen luullut, että se ois merkkinä vähän parempi kuin joku muu. Mutta nyt kun katselin sen nettisivuja, siellä ei ilmoiteta pyörien painoja lainkaan - vähän outoa. (jos sillä painolla nyt sitten niin suurta merkitystä onkaan).


      • Joo, siis ei
        Blondi -58 kirjoitti:

        Turustahan Blondi.
        Vai hydraulisina...pitää kysyä siis sellaisia. Kun osais nyt koota ne asiat, jotka tulevalta pyörältä pitää osata vaatia...
        Nykyinen pyöräni on siis Rossano ja olen luullut, että se ois merkkinä vähän parempi kuin joku muu. Mutta nyt kun katselin sen nettisivuja, siellä ei ilmoiteta pyörien painoja lainkaan - vähän outoa. (jos sillä painolla nyt sitten niin suurta merkitystä onkaan).

        Levarit ovat turhaa painoa, jos hakee kevyttä pyörää. Halvat nestelevarit ovat myös ongelmallisia kestävyydeltään ympärivuotisessa käytössä. Jos osaat auton jarruhuollon, niin tuollaisten huoltamisen osaat myös.


      • sisälukutaitoa
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Levarit ovat turhaa painoa, jos hakee kevyttä pyörää. Halvat nestelevarit ovat myös ongelmallisia kestävyydeltään ympärivuotisessa käytössä. Jos osaat auton jarruhuollon, niin tuollaisten huoltamisen osaat myös.

        Alkuperäinen kysyjä kertoi olevansa erityisen tyytyväinen nykyisen pyöränsä levyjarruihin, joten siteeraat turhaan itseäsi. Hänellä lienee enemmän kokemusta levyjarruista kuin sinulla.


    • Varteenotettava:

      Oletko tutustunut cyclocrossareihin?

    • Blondi -58

      No en ole...näyttävät kippurasarvisilta = ihan väärältä....

      • inssi'

        Olen edelleen samoilla linjoilla. Ihmettelen, miksi noita käppyräsarvisia eri nimillä jatkuvasti tuputetaan. Kun jo pikkulasikin ymmärtää, että jos haluaa nähdä ympärilleen, niin pysty ajoasento on silloin ainut oikea. Ei sieltä kypärän lipan alta näe varsinkaan taajamassa riittävästi, kun leuka hipoo tangon kannatinta.

        Kun maksimivauhti ei ole ensisijainen tavoite, niin silloin hybridi on ehdottomasti paras valinta. Kaikki tarvittava on vakiona eikä ole niin nökön nuukaa, missä polkee. Ihan louhikkoon se ei sovi, mutta metsäpoluille hyvinkin. Ja soralla ja asfaltilla on ihan omiaan. Painolla (pyörän) ei ole mitään merkitystä.


      • Blondi -58
        inssi' kirjoitti:

        Olen edelleen samoilla linjoilla. Ihmettelen, miksi noita käppyräsarvisia eri nimillä jatkuvasti tuputetaan. Kun jo pikkulasikin ymmärtää, että jos haluaa nähdä ympärilleen, niin pysty ajoasento on silloin ainut oikea. Ei sieltä kypärän lipan alta näe varsinkaan taajamassa riittävästi, kun leuka hipoo tangon kannatinta.

        Kun maksimivauhti ei ole ensisijainen tavoite, niin silloin hybridi on ehdottomasti paras valinta. Kaikki tarvittava on vakiona eikä ole niin nökön nuukaa, missä polkee. Ihan louhikkoon se ei sovi, mutta metsäpoluille hyvinkin. Ja soralla ja asfaltilla on ihan omiaan. Painolla (pyörän) ei ole mitään merkitystä.

        Hyvä inssi', just noin.
        Hybridi on nykyinenkin, mutta haluaisin paremmin rullaavan, kevyemmän. Ehkä se napadynamon pois jättö ja ulkoiset vaihteet jo tekisi jotain, jos pysyttelee vaikka samassa merkissä ja hybridissa...


      • 55555555555555555555
        inssi' kirjoitti:

        Olen edelleen samoilla linjoilla. Ihmettelen, miksi noita käppyräsarvisia eri nimillä jatkuvasti tuputetaan. Kun jo pikkulasikin ymmärtää, että jos haluaa nähdä ympärilleen, niin pysty ajoasento on silloin ainut oikea. Ei sieltä kypärän lipan alta näe varsinkaan taajamassa riittävästi, kun leuka hipoo tangon kannatinta.

        Kun maksimivauhti ei ole ensisijainen tavoite, niin silloin hybridi on ehdottomasti paras valinta. Kaikki tarvittava on vakiona eikä ole niin nökön nuukaa, missä polkee. Ihan louhikkoon se ei sovi, mutta metsäpoluille hyvinkin. Ja soralla ja asfaltilla on ihan omiaan. Painolla (pyörän) ei ole mitään merkitystä.

        Ei kaikissa käyräsarvisissa pyörissä ole erityisen matalaa ajoasentoa. Miksi valehtelet?


      • Fillaripappa

        No cyclocrossareitakin on moneen lähtöön alkaen kisakireistä masokistin märistä unista varsin leppoisiin ajettaviin. Ja sitä kippuratankoa ei kannata pelätä. Jos pyörän geometria on kunnossa omiin vartalon mittoihin nähden niin ajoasennosta saa rennon. Ja tangon muotoilulla on myös merkitystä Suosittelen ainakin kokeilemaan, et menetä yhtään mitään. Ja siitä kippuratangosta löytyy se matala ajoasento sitten kun pitää ajaa vastatuulessa.

        Tuossa Rossanossa on todennäköisesti raskaat ja hieman löysät kiekot. Ainakin omassa Rossano Cross:issa oli näin. Nuo yhdistettynä napavaihteisiin ja napadynamoon saa aikaiseksi tahmean ajettavan. Eli kiekkoihin kannattaa satsata jos haluaa mukavasti rullaavan pyörän. Renkailla on myös suuri vaikutus ajettavuuteen mutta niitä on aina helppo vaihtaa jälkeenpäin.


      • tarkkailijaluokalta
        Fillaripappa kirjoitti:

        No cyclocrossareitakin on moneen lähtöön alkaen kisakireistä masokistin märistä unista varsin leppoisiin ajettaviin. Ja sitä kippuratankoa ei kannata pelätä. Jos pyörän geometria on kunnossa omiin vartalon mittoihin nähden niin ajoasennosta saa rennon. Ja tangon muotoilulla on myös merkitystä Suosittelen ainakin kokeilemaan, et menetä yhtään mitään. Ja siitä kippuratangosta löytyy se matala ajoasento sitten kun pitää ajaa vastatuulessa.

        Tuossa Rossanossa on todennäköisesti raskaat ja hieman löysät kiekot. Ainakin omassa Rossano Cross:issa oli näin. Nuo yhdistettynä napavaihteisiin ja napadynamoon saa aikaiseksi tahmean ajettavan. Eli kiekkoihin kannattaa satsata jos haluaa mukavasti rullaavan pyörän. Renkailla on myös suuri vaikutus ajettavuuteen mutta niitä on aina helppo vaihtaa jälkeenpäin.

        Omien havaintojeni mukaan cyclocrossarilla ajavilla naisilla on usein pitkä ja matala ajoasento. Miehen mittasuhteille suunniteltu pyörä ei sovi naiselle.


      • inssi'
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Ei kaikissa käyräsarvisissa pyörissä ole erityisen matalaa ajoasentoa. Miksi valehtelet?

        Jos pyöräillessä käsiä lasketaan ohjaustangolla 15 senttiä alemmas, niin mikä pitää ajoasennon samana? Jos taas ei käytä käppyräsarvien tarjoamaa alempaa ajoasentoa, niin mihin käppyräsarvia tarvitaan?

        Tavallista pyöräilijää v....ttaa vastatuuleen ajo, vaikka ajoasento olisi mikä.


      • Blondi -58
        Fillaripappa kirjoitti:

        No cyclocrossareitakin on moneen lähtöön alkaen kisakireistä masokistin märistä unista varsin leppoisiin ajettaviin. Ja sitä kippuratankoa ei kannata pelätä. Jos pyörän geometria on kunnossa omiin vartalon mittoihin nähden niin ajoasennosta saa rennon. Ja tangon muotoilulla on myös merkitystä Suosittelen ainakin kokeilemaan, et menetä yhtään mitään. Ja siitä kippuratangosta löytyy se matala ajoasento sitten kun pitää ajaa vastatuulessa.

        Tuossa Rossanossa on todennäköisesti raskaat ja hieman löysät kiekot. Ainakin omassa Rossano Cross:issa oli näin. Nuo yhdistettynä napavaihteisiin ja napadynamoon saa aikaiseksi tahmean ajettavan. Eli kiekkoihin kannattaa satsata jos haluaa mukavasti rullaavan pyörän. Renkailla on myös suuri vaikutus ajettavuuteen mutta niitä on aina helppo vaihtaa jälkeenpäin.

        Mistä tällainen tavallinen, ei ollenkaan asiaan perehtynyt naisihminen voi tietää mitään mistään kiekoista! Enhän mä osaa edes kysyä sellaisista... Kun en ymmärrä pyöristä juuri yhtään mitään, mutta haluaisin ajaa hyvää, kevyesti rullaavaa ja kuitenkin myös talviajoon soveltuvaa pyörää.
        Mun toive olisi, että joku sanoisi että tämä ja tämä ovat hyviä, just Sun tarpeisiin sopivia pyöriä, mä voisin sitten vaan valita värin ja ostaa :). Taitaa olla utopiaa tällainen toive.


      • inssi'
        Blondi -58 kirjoitti:

        Mistä tällainen tavallinen, ei ollenkaan asiaan perehtynyt naisihminen voi tietää mitään mistään kiekoista! Enhän mä osaa edes kysyä sellaisista... Kun en ymmärrä pyöristä juuri yhtään mitään, mutta haluaisin ajaa hyvää, kevyesti rullaavaa ja kuitenkin myös talviajoon soveltuvaa pyörää.
        Mun toive olisi, että joku sanoisi että tämä ja tämä ovat hyviä, just Sun tarpeisiin sopivia pyöriä, mä voisin sitten vaan valita värin ja ostaa :). Taitaa olla utopiaa tällainen toive.

        Joo, voi olla utopiaa. Mutta utopiaa on sekin eräiden viljelemä tyyli, että kaikille maantiepyörä olisi kevyine levareineen ja kiekkoineen maanpäällinen taivas.

        Minulla ei ole juurikaan kokemusta talvipyöräilystä. Näin inssin järjellä ajateltuna kuitenkin talvella pyörä luultavasti rullaa huonommin kuin kesällä. Tuota tuskin palstan asiantuntijatkaan kiistävät. Suosittelen, että menet nyt pyöräkauppaan ja kerrot (toivottavasti asiantuntevalle) myyjälle, mitä haet. Sen jälkeen otat sen pyörän, mitä hän sinulle tarjoaa ja kokeilet, miten se rullaa verrattuna nykyiseen pyörääsi. Sitten otat sen, jos se sinua miellyttää. Oudolta kyllä kuulostaa, että uudehko (vanha) pyöräsi on jotenkin raskaspolkuinen. Nykyiset pyörät kyllä rullaavat kevyesti muutaman tuhat kilometriä.

        Suosittelen kuitenkin pitäytymään hybridissä. Ketjuvaihde toimii ehkä pakkasessa paremmin kuin napavaihde. Napadynamo ei ainakaan paranna rullaamista. Jos ei vieläkään löydy sinulle sitä oikeaa (pyörää), niin ainahan voit palata tänne lukemaan juttuja kiekoista ja crossareista.


      • Blondi -58
        inssi' kirjoitti:

        Joo, voi olla utopiaa. Mutta utopiaa on sekin eräiden viljelemä tyyli, että kaikille maantiepyörä olisi kevyine levareineen ja kiekkoineen maanpäällinen taivas.

        Minulla ei ole juurikaan kokemusta talvipyöräilystä. Näin inssin järjellä ajateltuna kuitenkin talvella pyörä luultavasti rullaa huonommin kuin kesällä. Tuota tuskin palstan asiantuntijatkaan kiistävät. Suosittelen, että menet nyt pyöräkauppaan ja kerrot (toivottavasti asiantuntevalle) myyjälle, mitä haet. Sen jälkeen otat sen pyörän, mitä hän sinulle tarjoaa ja kokeilet, miten se rullaa verrattuna nykyiseen pyörääsi. Sitten otat sen, jos se sinua miellyttää. Oudolta kyllä kuulostaa, että uudehko (vanha) pyöräsi on jotenkin raskaspolkuinen. Nykyiset pyörät kyllä rullaavat kevyesti muutaman tuhat kilometriä.

        Suosittelen kuitenkin pitäytymään hybridissä. Ketjuvaihde toimii ehkä pakkasessa paremmin kuin napavaihde. Napadynamo ei ainakaan paranna rullaamista. Jos ei vieläkään löydy sinulle sitä oikeaa (pyörää), niin ainahan voit palata tänne lukemaan juttuja kiekoista ja crossareista.

        Heh, totta. Ja jos tuntuu oikein epätoivoiselta, soitan Kansanradioon. :).
        Mulla on ollut nykyinen pyörä 3½vuotta ja ajan joka päivälle jaettuna varmaan keskim. 20km/pv eli kyllä niitä kilometrejä muutama tuhat taitaa jo olla tolla takana. Mutta ehdottamasi kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Halusin tuoda asian tänne, jotta saan esille asioita, joilla (mahdollisesti) on merkitystä, jotta osaan niiden perään sitten kysellä.
        Nykyisen pyäräni rutinat ovat nyt ohi; vein sen takaisin huoltaneeseen liikkeeseen (oli aika kynnys palata asiaan) ja vaihtoivat siitä vielä ketjut ja johan hiljeni.


      • 55555555555555555555
        inssi' kirjoitti:

        Jos pyöräillessä käsiä lasketaan ohjaustangolla 15 senttiä alemmas, niin mikä pitää ajoasennon samana? Jos taas ei käytä käppyräsarvien tarjoamaa alempaa ajoasentoa, niin mihin käppyräsarvia tarvitaan?

        Tavallista pyöräilijää v....ttaa vastatuuleen ajo, vaikka ajoasento olisi mikä.

        Niitä tarvitaan ergonomiaa varten. Ei tule niin helposti paikat kipeäksi pitkällä lenkillä. Sitä kaikkein alinta asentoa käytetään myös, mutta ei todellakaan koko ajan. Normaalisti käsiä pidetään jarrukahvoissa olevan siihen tarkoitetun osan päällä.


      • inssi'
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Niitä tarvitaan ergonomiaa varten. Ei tule niin helposti paikat kipeäksi pitkällä lenkillä. Sitä kaikkein alinta asentoa käytetään myös, mutta ei todellakaan koko ajan. Normaalisti käsiä pidetään jarrukahvoissa olevan siihen tarkoitetun osan päällä.

        Niin, kerro lisää hauskoja juttuja.

        Aloittaja kertoo ajavansa pyörällään 10 km:n työmatkaansa. Onko se mielestäsi pitkä lenkki, jossa täytyy jo alkaa pitää taukoja ja leppuuttaa käsiä kovan rasituksen takia? Mikä on mielestäsi lyhyt lenkki?


      • 55555555555555555555
        inssi' kirjoitti:

        Niin, kerro lisää hauskoja juttuja.

        Aloittaja kertoo ajavansa pyörällään 10 km:n työmatkaansa. Onko se mielestäsi pitkä lenkki, jossa täytyy jo alkaa pitää taukoja ja leppuuttaa käsiä kovan rasituksen takia? Mikä on mielestäsi lyhyt lenkki?

        Nyt kun jäit kiinni valehtelusta, sinua harmittaa. Päätit siis hätäpäissäsi turvautua vittuilusta.


      • Joo, siis ei
        inssi' kirjoitti:

        Niin, kerro lisää hauskoja juttuja.

        Aloittaja kertoo ajavansa pyörällään 10 km:n työmatkaansa. Onko se mielestäsi pitkä lenkki, jossa täytyy jo alkaa pitää taukoja ja leppuuttaa käsiä kovan rasituksen takia? Mikä on mielestäsi lyhyt lenkki?

        Käppyräsarvisessa on kahvoilta korkeampi ajoasento kuin suoratankoisessa, kun tangot ovat samalla korkeudella. Nimimerkki inssi' ymmärtää polkupyörän ajoasennosta yhtä paljon kuin sika helmistä. :D


      • inssi'
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Käppyräsarvisessa on kahvoilta korkeampi ajoasento kuin suoratankoisessa, kun tangot ovat samalla korkeudella. Nimimerkki inssi' ymmärtää polkupyörän ajoasennosta yhtä paljon kuin sika helmistä. :D

        Mihin sitä käppyrää sarvea tarvitaan, jos ajetaan korkeammalla ajoasennolla kuin suoratankoisella?

        Ajaoasennon korkeuteen vaikuttaa myös tangon absoluuttinen korkeus. Tämä ei suinkaan ole ymmärtämis- vaan älykysymys.


      • 55555555555555555555
        inssi' kirjoitti:

        Mihin sitä käppyrää sarvea tarvitaan, jos ajetaan korkeammalla ajoasennolla kuin suoratankoisella?

        Ajaoasennon korkeuteen vaikuttaa myös tangon absoluuttinen korkeus. Tämä ei suinkaan ole ymmärtämis- vaan älykysymys.

        Miljoonannen kerran: sen tarkoitus on parantaa ergonomiaa. Tangon absoluuttinen korkeus ei ole minulle tuttu käsite, kenties olet keksinyt sen itse?


      • inssi'
        55555555555555555555 kirjoitti:

        Miljoonannen kerran: sen tarkoitus on parantaa ergonomiaa. Tangon absoluuttinen korkeus ei ole minulle tuttu käsite, kenties olet keksinyt sen itse?

        No kerro nyt sitten vielä, miten käppyrät sarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa, kun otetaan huomioon ketjun aloitus. Kyseessä on siis 10 km:n mittainen työmatka-ajo ja muu hyötyajo, esim. ehkä kauppa reissu. Miten käppyrät sarvet parantavat ergonomiaa? Miten roikutat esim. kauppakassia käppyräsarvessa. Helposti ehkä.

        Ergonomista on nimenomaan pystyhkö ajoasento taajamassa. Silloin pääset näkemään huomattavasti laajemman alueen kuin lippa silmillä ajaessa. Se on sitä ergonomiaa, jota pyöräillessä tarvitaan.


      • 55555555555555555555
        inssi' kirjoitti:

        No kerro nyt sitten vielä, miten käppyrät sarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa, kun otetaan huomioon ketjun aloitus. Kyseessä on siis 10 km:n mittainen työmatka-ajo ja muu hyötyajo, esim. ehkä kauppa reissu. Miten käppyrät sarvet parantavat ergonomiaa? Miten roikutat esim. kauppakassia käppyräsarvessa. Helposti ehkä.

        Ergonomista on nimenomaan pystyhkö ajoasento taajamassa. Silloin pääset näkemään huomattavasti laajemman alueen kuin lippa silmillä ajaessa. Se on sitä ergonomiaa, jota pyöräillessä tarvitaan.

        ”No kerro nyt sitten vielä, miten käppyrät sarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa, kun otetaan huomioon ketjun aloitus. Kyseessä on siis 10 km:n mittainen työmatka-ajo ja muu hyötyajo, esim. ehkä kauppa reissu.”

        Maantietanko voi tuossakin käytössä vähentää mm. kämmenten puutumista. Riippuu monista tekijöistä. Tuohon sopinee kyllä myös suora tanko nousukahvoilla. Huomaa, että en ole tässä tuputtamassa aloittelijalle väkisin maantie/cyclocross/touring-pyörää, kumosin ainoastaan sinun huuhaavalheen.

        ”Miten roikutat esim. kauppakassia käppyräsarvessa. Helposti ehkä.”

        Täysin idioottimaisesti tietysti, kuten kaikissa muissakin ohjaustangoissa.

        ”Ergonomista on nimenomaan pystyhkö ajoasento taajamassa. Silloin pääset näkemään huomattavasti laajemman alueen kuin lippa silmillä ajaessa. Se on sitä ergonomiaa, jota pyöräillessä tarvitaan.”

        Sinä olet nyt tainnut jämähtää tuohon harhaluuloon, että käyrällä ohjaustangolla muka ajettaisiin aina alakahvoilta.


      • Joo, siis ei
        55555555555555555555 kirjoitti:

        ”No kerro nyt sitten vielä, miten käppyrät sarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa, kun otetaan huomioon ketjun aloitus. Kyseessä on siis 10 km:n mittainen työmatka-ajo ja muu hyötyajo, esim. ehkä kauppa reissu.”

        Maantietanko voi tuossakin käytössä vähentää mm. kämmenten puutumista. Riippuu monista tekijöistä. Tuohon sopinee kyllä myös suora tanko nousukahvoilla. Huomaa, että en ole tässä tuputtamassa aloittelijalle väkisin maantie/cyclocross/touring-pyörää, kumosin ainoastaan sinun huuhaavalheen.

        ”Miten roikutat esim. kauppakassia käppyräsarvessa. Helposti ehkä.”

        Täysin idioottimaisesti tietysti, kuten kaikissa muissakin ohjaustangoissa.

        ”Ergonomista on nimenomaan pystyhkö ajoasento taajamassa. Silloin pääset näkemään huomattavasti laajemman alueen kuin lippa silmillä ajaessa. Se on sitä ergonomiaa, jota pyöräillessä tarvitaan.”

        Sinä olet nyt tainnut jämähtää tuohon harhaluuloon, että käyrällä ohjaustangolla muka ajettaisiin aina alakahvoilta.

        Nuo inssin' jutut ovat ihan huuhaata. En oikein usko hänen olevan insinööri, koska insinöörit koulutetaan analyyttiseen ja ongelmanratkaisukeskeiseen ajatteluun. Hänen vuodatuksensa ovat kaikkea muuta.


      • Awgdtpj
        Joo, siis ei kirjoitti:

        Nuo inssin' jutut ovat ihan huuhaata. En oikein usko hänen olevan insinööri, koska insinöörit koulutetaan analyyttiseen ja ongelmanratkaisukeskeiseen ajatteluun. Hänen vuodatuksensa ovat kaikkea muuta.

        No mikäs sinä olet alkuperäinen vai joo, siis ei. Et ainakaan johdonmukainen. Oletkos Kona kauppias?


      • dosentti
        Blondi -58 kirjoitti:

        Heh, totta. Ja jos tuntuu oikein epätoivoiselta, soitan Kansanradioon. :).
        Mulla on ollut nykyinen pyörä 3½vuotta ja ajan joka päivälle jaettuna varmaan keskim. 20km/pv eli kyllä niitä kilometrejä muutama tuhat taitaa jo olla tolla takana. Mutta ehdottamasi kuulostaa kyllä järkevältä suunnitelmalta. Halusin tuoda asian tänne, jotta saan esille asioita, joilla (mahdollisesti) on merkitystä, jotta osaan niiden perään sitten kysellä.
        Nykyisen pyäräni rutinat ovat nyt ohi; vein sen takaisin huoltaneeseen liikkeeseen (oli aika kynnys palata asiaan) ja vaihtoivat siitä vielä ketjut ja johan hiljeni.

        Hei Blondi -58,
        ei noita käyräsarvisia kannata pelätä, vaikka ns. inssi sellaista yrittääkin väittää.
        Itselläni on sekä hybridi (ollut n. 10 vuotta), että käyräsarvinen cyclocross viime kesästä lähtien ja lisäksi maastopyörä talvipyöräilyä varten. Käytän fillaria työmatkoihin, kauppareissuihin, yleensä kaikkeen liikkumiseen. Cyclocrossin hankkimisen jälkeen hybridillä ajelu loppui kokonaan, se nimittäin oli kuin traktorilla olisi ajanut. Käyräsarvisissa saa kolme ajoasentoa. Normaali ajoasento on se, jossa kämmenet ovat luonnollisessa asennossa (toisin sanoen rystyset ulospäin, peukalo eteenpäin), sormet ovat lähellä jarru/vaihdekahvoja, eikä ajoasento ole kovin matala. Kyynärpäihin tulee itsestään sopiva kulma ja jousto. Tämä on esimerkki inssin peräänkuuluttamasta ergonomiasta. Miettikää miten päin kämmenet ovat (luonnollisesti) esimerkiksi kävellessä, eikös ne ole reisiin päin, peukalo eteenpäin eli samassa asennossa kuin käyräsarvisilla ajettaessa yläotteella.
        Vastatuuleen ajettaessa voi ilmanvastusta pienentää käyttämällä ala-asentoa. Kolmantena vaihtoehtona voi käyttää keskiotetta varsinkin jos on lisäjarrukahvat.
        Kokemuksesta voin sanoa, että cyclocrossilla ajettaessa näkee täsmälleen yhtähyvin ympärilleen kuin hybridillä ajaessa. Kauppakassitkin roikkuu kippuratangossa vieläpä näppärämmin kuin suorassa (tästäkin mulla on kokemusta).
        Ensikokeilu kippurasarvisella voi tuntua oudolta, mutta sitä ei kannata säihkähtää. Oikean ajoasennon löytää nopeasti, kun muistaa pitää "coren tiukalla", ts. tuki alavatsassa, silloin ei ohjaustankoon käytännössä nojata ollenkaan, ne vaan lepäävät ohjaustangon päällä.
        Lopuksi rohkaisuna Blondille, vaimoni osti samalla kertaa cyclocrossin työmatkapyöräkseen ja on yhtä ihastunut ajettavuuteen.


      • Blondi -58
        dosentti kirjoitti:

        Hei Blondi -58,
        ei noita käyräsarvisia kannata pelätä, vaikka ns. inssi sellaista yrittääkin väittää.
        Itselläni on sekä hybridi (ollut n. 10 vuotta), että käyräsarvinen cyclocross viime kesästä lähtien ja lisäksi maastopyörä talvipyöräilyä varten. Käytän fillaria työmatkoihin, kauppareissuihin, yleensä kaikkeen liikkumiseen. Cyclocrossin hankkimisen jälkeen hybridillä ajelu loppui kokonaan, se nimittäin oli kuin traktorilla olisi ajanut. Käyräsarvisissa saa kolme ajoasentoa. Normaali ajoasento on se, jossa kämmenet ovat luonnollisessa asennossa (toisin sanoen rystyset ulospäin, peukalo eteenpäin), sormet ovat lähellä jarru/vaihdekahvoja, eikä ajoasento ole kovin matala. Kyynärpäihin tulee itsestään sopiva kulma ja jousto. Tämä on esimerkki inssin peräänkuuluttamasta ergonomiasta. Miettikää miten päin kämmenet ovat (luonnollisesti) esimerkiksi kävellessä, eikös ne ole reisiin päin, peukalo eteenpäin eli samassa asennossa kuin käyräsarvisilla ajettaessa yläotteella.
        Vastatuuleen ajettaessa voi ilmanvastusta pienentää käyttämällä ala-asentoa. Kolmantena vaihtoehtona voi käyttää keskiotetta varsinkin jos on lisäjarrukahvat.
        Kokemuksesta voin sanoa, että cyclocrossilla ajettaessa näkee täsmälleen yhtähyvin ympärilleen kuin hybridillä ajaessa. Kauppakassitkin roikkuu kippuratangossa vieläpä näppärämmin kuin suorassa (tästäkin mulla on kokemusta).
        Ensikokeilu kippurasarvisella voi tuntua oudolta, mutta sitä ei kannata säihkähtää. Oikean ajoasennon löytää nopeasti, kun muistaa pitää "coren tiukalla", ts. tuki alavatsassa, silloin ei ohjaustankoon käytännössä nojata ollenkaan, ne vaan lepäävät ohjaustangon päällä.
        Lopuksi rohkaisuna Blondille, vaimoni osti samalla kertaa cyclocrossin työmatkapyöräkseen ja on yhtä ihastunut ajettavuuteen.

        Hmm. OK. Pitää yrittää olla avoin kaikelle, vaikka vähän vaikealta tuntuukin :). Minkä merkkisiä teidän pyörät on ja mitkä niissä sitten olisi ne oleelliset, valintaan vaikuttavat seikat?


      • vaihtoehtooooooooo
        Blondi -58 kirjoitti:

        Hmm. OK. Pitää yrittää olla avoin kaikelle, vaikka vähän vaikealta tuntuukin :). Minkä merkkisiä teidän pyörät on ja mitkä niissä sitten olisi ne oleelliset, valintaan vaikuttavat seikat?

        Kyllä sinun iässäsi ja noin pitkällä ajokokemuksella se käyräsarvinen ja matala ajoasento voi olla melkoinen järkytys. Toki se on oikea askel jos haluat mennä "eteenpäin" pyöräilyssäsi. Sinun pitäisi saada sellainen pyörä oikein säädettynä kokeiltavaksesi ainakin pariksi viikoksi. Nimittäin jonkun kaupan koeajon jälkeen et varmasti osta, koska tulet olemaan sen verran muutosshokissa. Ja sokkona ei kannata ostaa, koska saatat olla 2 viikon jälkeenkin sitä mieltä ettet halua.

        Tiedän mistä puhun kun tänä keväänä hommasin itse ensimmäisen käyräsarvisen maantiepyörän. Alkujärkytys oli melkoinen. Nyt kahden viikon ajon ja ankaran ajoasennon säätämisen jälkeen tajuan homman idean ja olen myyty.


      • dosentti
        Blondi -58 kirjoitti:

        Hmm. OK. Pitää yrittää olla avoin kaikelle, vaikka vähän vaikealta tuntuukin :). Minkä merkkisiä teidän pyörät on ja mitkä niissä sitten olisi ne oleelliset, valintaan vaikuttavat seikat?

        Focus. Tärkeintä oli levyjarrut ja ennen kaikkea oikea koko. Levyjarrut siksi, että vannejarrut kuluttavat vanteita ja jarrupaloja varsinkin jos ajelee kurakeleillä.


      • Blondi -58
        dosentti kirjoitti:

        Focus. Tärkeintä oli levyjarrut ja ennen kaikkea oikea koko. Levyjarrut siksi, että vannejarrut kuluttavat vanteita ja jarrupaloja varsinkin jos ajelee kurakeleillä.

        OK, kiitos. Joo, ne levyjarrut onkin mun vaatimuslistalla, niistä olen niin tykännyt nykyisessä pyörässäni.


      • Blondi -58
        vaihtoehtooooooooo kirjoitti:

        Kyllä sinun iässäsi ja noin pitkällä ajokokemuksella se käyräsarvinen ja matala ajoasento voi olla melkoinen järkytys. Toki se on oikea askel jos haluat mennä "eteenpäin" pyöräilyssäsi. Sinun pitäisi saada sellainen pyörä oikein säädettynä kokeiltavaksesi ainakin pariksi viikoksi. Nimittäin jonkun kaupan koeajon jälkeen et varmasti osta, koska tulet olemaan sen verran muutosshokissa. Ja sokkona ei kannata ostaa, koska saatat olla 2 viikon jälkeenkin sitä mieltä ettet halua.

        Tiedän mistä puhun kun tänä keväänä hommasin itse ensimmäisen käyräsarvisen maantiepyörän. Alkujärkytys oli melkoinen. Nyt kahden viikon ajon ja ankaran ajoasennon säätämisen jälkeen tajuan homman idean ja olen myyty.

        Tuo on varmaan taivahan tosi; koeajoa pitäisi voida tehdä useampi pv, vaikka tekis kilsan lenkin siinä kaupan ympärillä en sillä ainakaan itse saa tuntumaa.
        Miten se vaan käytännössä on mahdollista? Ei kai oikein mitenkään...


      • inssi'
        dosentti kirjoitti:

        Hei Blondi -58,
        ei noita käyräsarvisia kannata pelätä, vaikka ns. inssi sellaista yrittääkin väittää.
        Itselläni on sekä hybridi (ollut n. 10 vuotta), että käyräsarvinen cyclocross viime kesästä lähtien ja lisäksi maastopyörä talvipyöräilyä varten. Käytän fillaria työmatkoihin, kauppareissuihin, yleensä kaikkeen liikkumiseen. Cyclocrossin hankkimisen jälkeen hybridillä ajelu loppui kokonaan, se nimittäin oli kuin traktorilla olisi ajanut. Käyräsarvisissa saa kolme ajoasentoa. Normaali ajoasento on se, jossa kämmenet ovat luonnollisessa asennossa (toisin sanoen rystyset ulospäin, peukalo eteenpäin), sormet ovat lähellä jarru/vaihdekahvoja, eikä ajoasento ole kovin matala. Kyynärpäihin tulee itsestään sopiva kulma ja jousto. Tämä on esimerkki inssin peräänkuuluttamasta ergonomiasta. Miettikää miten päin kämmenet ovat (luonnollisesti) esimerkiksi kävellessä, eikös ne ole reisiin päin, peukalo eteenpäin eli samassa asennossa kuin käyräsarvisilla ajettaessa yläotteella.
        Vastatuuleen ajettaessa voi ilmanvastusta pienentää käyttämällä ala-asentoa. Kolmantena vaihtoehtona voi käyttää keskiotetta varsinkin jos on lisäjarrukahvat.
        Kokemuksesta voin sanoa, että cyclocrossilla ajettaessa näkee täsmälleen yhtähyvin ympärilleen kuin hybridillä ajaessa. Kauppakassitkin roikkuu kippuratangossa vieläpä näppärämmin kuin suorassa (tästäkin mulla on kokemusta).
        Ensikokeilu kippurasarvisella voi tuntua oudolta, mutta sitä ei kannata säihkähtää. Oikean ajoasennon löytää nopeasti, kun muistaa pitää "coren tiukalla", ts. tuki alavatsassa, silloin ei ohjaustankoon käytännössä nojata ollenkaan, ne vaan lepäävät ohjaustangon päällä.
        Lopuksi rohkaisuna Blondille, vaimoni osti samalla kertaa cyclocrossin työmatkapyöräkseen ja on yhtä ihastunut ajettavuuteen.

        Inssi ei varsinaisesti kyllä yritä mitään.

        Blondi jo melko aikaisessa vaiheessa tässä ketjussa totesi, että ei mielellään halua käppyräsarvia. Ja siinä olen ihan samaa mieltä. Minulla on ollut käppyräsarvinen viimeksi 70-luvulla, mutta olen sellaisella (cyclo-cross) kyllä ajellut muutamia satoja kilometrejä senkin jälkeen. Nykyisellä hybridillä on takana 8000 km. Ei kai suora tanko voi silloin olla kovin huono. Varsinkin kun mitään vaivoja, esim. käsien puutumista en ole havainnut. Sen sijaan niska alkaa jo tässä iässä olla siinä kunnossa, että sen pitää mieluummin mahdollisimman suorassa. Käppyräsarvisella saa varmaan paremmat vauhdit alamäessä, mutta kyllä se suoratankoinenkin kulkee. Sellaista vastatuulta ei ole voielä ollut, etten olisi perille päässyt.

        Olen useaan kertaan todennut, että ainakaan minulla ei ole tavoitteena maksiminopeus eikä aina uusi ennätys jollakin määrätyllä lenkillä. Olen nyt taas aloittanut työmatkapyöräilyn. Kohta alkavat yölaulajat saapua tänne pohjan perukoille. Minulla on ollut jo vuosia tapana, että lähden töihin tuossa 4-5 välillä bongailemaan lintuja. En tarvitse tuohon sen paremmin maantiepyörää kuin cyclocrossiakaan. Pyöräilen huvikseni.

        Joidenkin mielestä käppyräsarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa. Tässä ollaan vähän samassa tilanteessa kuin toimistotuolin kanssa. Ei hyvä tuoli vielä tee työpisteestä ergonomialtaan täydellistä Tuoleja, työpisteitä ja vaatimuksia on erilaisia. Niin on polkupyöriäkin.


      • Fillaripappa
        inssi' kirjoitti:

        Joo, voi olla utopiaa. Mutta utopiaa on sekin eräiden viljelemä tyyli, että kaikille maantiepyörä olisi kevyine levareineen ja kiekkoineen maanpäällinen taivas.

        Minulla ei ole juurikaan kokemusta talvipyöräilystä. Näin inssin järjellä ajateltuna kuitenkin talvella pyörä luultavasti rullaa huonommin kuin kesällä. Tuota tuskin palstan asiantuntijatkaan kiistävät. Suosittelen, että menet nyt pyöräkauppaan ja kerrot (toivottavasti asiantuntevalle) myyjälle, mitä haet. Sen jälkeen otat sen pyörän, mitä hän sinulle tarjoaa ja kokeilet, miten se rullaa verrattuna nykyiseen pyörääsi. Sitten otat sen, jos se sinua miellyttää. Oudolta kyllä kuulostaa, että uudehko (vanha) pyöräsi on jotenkin raskaspolkuinen. Nykyiset pyörät kyllä rullaavat kevyesti muutaman tuhat kilometriä.

        Suosittelen kuitenkin pitäytymään hybridissä. Ketjuvaihde toimii ehkä pakkasessa paremmin kuin napavaihde. Napadynamo ei ainakaan paranna rullaamista. Jos ei vieläkään löydy sinulle sitä oikeaa (pyörää), niin ainahan voit palata tänne lukemaan juttuja kiekoista ja crossareista.

        No ei sitten. Ei helmiä sioille. Mitäpä tässä sitten keskustelemaan pyöräilyn eri teknisten osa-alueiden vaikutuksesta ajokokemukseen kun jos se hybridi(?) on ainoa oikea vastaus kaikkeen pyöräilyyn liittyvään.


      • Blondi -58
        inssi' kirjoitti:

        Inssi ei varsinaisesti kyllä yritä mitään.

        Blondi jo melko aikaisessa vaiheessa tässä ketjussa totesi, että ei mielellään halua käppyräsarvia. Ja siinä olen ihan samaa mieltä. Minulla on ollut käppyräsarvinen viimeksi 70-luvulla, mutta olen sellaisella (cyclo-cross) kyllä ajellut muutamia satoja kilometrejä senkin jälkeen. Nykyisellä hybridillä on takana 8000 km. Ei kai suora tanko voi silloin olla kovin huono. Varsinkin kun mitään vaivoja, esim. käsien puutumista en ole havainnut. Sen sijaan niska alkaa jo tässä iässä olla siinä kunnossa, että sen pitää mieluummin mahdollisimman suorassa. Käppyräsarvisella saa varmaan paremmat vauhdit alamäessä, mutta kyllä se suoratankoinenkin kulkee. Sellaista vastatuulta ei ole voielä ollut, etten olisi perille päässyt.

        Olen useaan kertaan todennut, että ainakaan minulla ei ole tavoitteena maksiminopeus eikä aina uusi ennätys jollakin määrätyllä lenkillä. Olen nyt taas aloittanut työmatkapyöräilyn. Kohta alkavat yölaulajat saapua tänne pohjan perukoille. Minulla on ollut jo vuosia tapana, että lähden töihin tuossa 4-5 välillä bongailemaan lintuja. En tarvitse tuohon sen paremmin maantiepyörää kuin cyclocrossiakaan. Pyöräilen huvikseni.

        Joidenkin mielestä käppyräsarvet parantavat pyöräilyn ergonomiaa. Tässä ollaan vähän samassa tilanteessa kuin toimistotuolin kanssa. Ei hyvä tuoli vielä tee työpisteestä ergonomialtaan täydellistä Tuoleja, työpisteitä ja vaatimuksia on erilaisia. Niin on polkupyöriäkin.

        Jaan kyllä inssi'n näkemyksen koko lailla ihan täysin, mutta ehkä YRITÄN ajatella vähän avoimemmin mielin asiaa...


      • inssi'
        Fillaripappa kirjoitti:

        No ei sitten. Ei helmiä sioille. Mitäpä tässä sitten keskustelemaan pyöräilyn eri teknisten osa-alueiden vaikutuksesta ajokokemukseen kun jos se hybridi(?) on ainoa oikea vastaus kaikkeen pyöräilyyn liittyvään.

        No joo, nyt alkaa mennä vähän vähän filosofian puolelle.

        Kyse on ainakin minun tapauksessani yleisestä elämänasenteesta. En kuvittele, että kaikki ratkaisut tai päätökset, mitä olen eläissäni tehnyt, olisivat olleet oikeita. Mutta kun olen päätöksen tehnyt, en ala heti seuraavana päivänä päivitellä, että voi ei, mitä tuli tehtyä. Kun se on tehty jo. Esim. nykyisen pyöräni hankin hyvin pienillä lähtötiedoilla tarjolla olevista pyöristä. Menin pyöräkauppaan ja juttelin aikani myyjän kanssa ja ostin pyörän. Ja tämä tapahtui ensimmäisessä liikkeessä, mihin kävelin sisään. Viime syksynä tuli auton vaihto ajankohtaiseksi. Laskin rahani (oli siinä kyllä rouvakin aika voimakkaasti mukana), tarkistin haluamani mahdollisten autojen hinnat netistä ja menin autokauppaan sekä ostin auton. En varmasti saanut markkinoiden parasta autoa ko. mallista, mutta riittävän hyvän minulle sopuhinnalla.

        Mitä tulee eri pyörien tyyppiin, niin miksi alkaisin haikailla jotain muuta pyörää kuin mitä minulla nyt. Minulla on omasta pyörästäni erittäin hyvät kokemukset ja sen takia suosittelen sitä muillekin. Kaikkein käsittämättömintä minusta on, että pitäisi olla kolme pyörää sen varalta, minne nyt tänään lähden ajelemaan. Minulla ei ole rahaa eikä halua hankkia pyörää kaiken varulta. Tosin halpaa maastopyörää olen katsastellut kirppareilta, koska ei tuo hybridi välttämättä ole kovin hyvä maastossa. Se on mm. liian korkea sinne. Kilometrejä tulisi vuodessa muutamia kymmeniä, joten perusedellytys on halpa hinta.

        En oikein ymmärrä aika monien hybridivihaa. Mistähän se oikein juontaa juurensa. Niitä kuitenkin näkee aika paljon teillä ja kaduilla. Ovatko kaikki hybridillä ajavat onnettomia tolloja, jotka eivät paremmasta tiedä? Vai ovatko he omilla aivoillaan ajattelevia muiden mielipiteistä viis välittäviä poljeskelijoita?


    • oraaakkeli

      Tässä vaatimukset täyttävä pyörä:

      http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=62024&scid=1102&scname=Multi Use

      - naisten runko = ei tarvitse kurotella tankoon
      - hyväksi havaitsemasi suora tanko
      - ketjuvaihteet
      - napadynamo jonka voi kytkeä pois päältä = häviötön
      - hydrauliset levyjarrut

      • Blondi -58

        Näyttää hyvältä (mun tietämykselläni katsoen). En ole tiennytkään, että tuollaisia napadynamoita edes on; kätevää!!!
        Mutta ei myyntiä Suomessa? Pitäisi tilata netistä koeajamatta yhtään...tämä ei oikein houkuta...


      • oraaakkeli
        Blondi -58 kirjoitti:

        Näyttää hyvältä (mun tietämykselläni katsoen). En ole tiennytkään, että tuollaisia napadynamoita edes on; kätevää!!!
        Mutta ei myyntiä Suomessa? Pitäisi tilata netistä koeajamatta yhtään...tämä ei oikein houkuta...

        Laita seuraavaan haun osoitteeksi Turku niin johan löytyy muutama kauppa:

        http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCDealerLoc.jsp


      • Blondi -58

      • minä

        Ei tuolla "naisten rungolla" ja tankoon kurottelulla ole mitään tekemistä keskenään!
        Jos ei aio pyöräillä hame päällä, niin "miesten pyörä" sopii oikein hyvin naisille, on paljon tukevampikin.


      • Blondi -58
        minä kirjoitti:

        Ei tuolla "naisten rungolla" ja tankoon kurottelulla ole mitään tekemistä keskenään!
        Jos ei aio pyöräillä hame päällä, niin "miesten pyörä" sopii oikein hyvin naisille, on paljon tukevampikin.

        Tämän ymmärtää blondikin


      • oraaakkeli
        Blondi -58 kirjoitti:

        Tämän ymmärtää blondikin

        Sinun ei ole toki pakko käyttää vartavasten omalle sukupuolellesi suunniteltuja tuotteita. (Käyttäväthän monet miehetkin sukkiksia, varmaan jokunen tämänkin foorumin aktiivijäsenistä.)

        Mutta tosiasia on, että esimerkiksi tuon mainitsemani pyörän naisten malleissa vaakaputket ovat kautta linjan lyhyempiä kuin miesten malleissa. Keskimäärin naisilla on ylävartalo ja kädet lyhyemmät kuin miehillä, joten arvelen että ajoasentosi tulisi olemaan makaava miesten pyörällä.

        Naisten rungon tukevuus on yleensä riittävä, vai onko sinulla ollut ongelmia oman pyöräsi tukevuuden kanssa? Minusta tämä ei ole lainkaan oleellinen seikka.


      • Blondi -58
        oraaakkeli kirjoitti:

        Sinun ei ole toki pakko käyttää vartavasten omalle sukupuolellesi suunniteltuja tuotteita. (Käyttäväthän monet miehetkin sukkiksia, varmaan jokunen tämänkin foorumin aktiivijäsenistä.)

        Mutta tosiasia on, että esimerkiksi tuon mainitsemani pyörän naisten malleissa vaakaputket ovat kautta linjan lyhyempiä kuin miesten malleissa. Keskimäärin naisilla on ylävartalo ja kädet lyhyemmät kuin miehillä, joten arvelen että ajoasentosi tulisi olemaan makaava miesten pyörällä.

        Naisten rungon tukevuus on yleensä riittävä, vai onko sinulla ollut ongelmia oman pyöräsi tukevuuden kanssa? Minusta tämä ei ole lainkaan oleellinen seikka.

        No en ole ainakaan huomannut ongelmaa tukevuuden kanssa. Ehkä sillä on merkitystä, että olen aika kevyt itse - tai en tiedä onko.


    • Shimanoman
      • Blondi -58

        No heh, LOL suorastaan


      • Blondi -58
        Blondi -58 kirjoitti:

        No heh, LOL suorastaan

        Olis kiva lukea vielä lisää ajatuksianne (suht asiallisia) tämän aiheen ympäriltä...jos niitä on vielä jaettavaksi


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2553
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      237
      1774
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      320
      1425
    4. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      58
      1022
    5. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      64
      979
    6. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      55
      870
    7. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      854
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      37
      796
    9. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      37
      717
    10. Sinulle vain

      Kirjoitan sinulle, koska sydämeni on niin täynnä asioita, joita en ole voinut sanoa ääneen. Tämä ei ole kirje, jossa pyy
      Ikävä
      45
      698
    Aihe