Tarvitsen vastauksia!!!!!

TurhauttavaOngelma

Aloitan koko ongelman alusta alkaen! Olen 26-vuotias, itselläni kolme lasta, mieheni 28-vuotias, hänellä 2 lasta. Molemmilla siis aiemmista liitoista lapsia. Minun nuorimmainen kohta puolin 3-vuotias. Hänen syntymän jälkeen aloitin Depo-Provera ehkäisyn, kyseessä on injektio joka pistetään lihakseen 3kk:n välein. Tätä käytin 1,5vuotta. Valmistetta ei ole suositeltavaa käyttää yli vuotta, tätä en tiennyt, eikä sitä kukaan kertonut vaan määrättiin aina uusi annos. Ehkäisyneuvolassa siihen kuitenkin puututtiin ja ehkäisy vaihdettiin Cerazette minipillereihin. Näitä söin n.puoli vuotta.
Sitten päätimme mieheni kanssa, että jätetään ehkäisy pois, toiveissa siis yhteinen lapsi. 11/11 jäi siis ehkäisy pois. 1/12 kesken kierron (28päivää) esiintyi välivuotoa, vuolaasti valuvaa verta, kuin viiniä. Se kesti n.3päivää, loppui päiväksi ja alkoi taas. Lähdin terveyskeskukseen, sain lähetteen naistentautien polille. Ultrattiin ja tutkittiin, kaikki pääosin ok. Kohdun limakalvo kuulemma normaalia ohuempi, vuotohäiriöihin määrättiin 3kk: Terolut kuuri. Labroja otettiin pieni verenkuva, kaikki ok, raskaustesti negatiivinen. Papa luokkaa 1. Terolut kuurin aikana kaikki oli ok, paitsi että kierto lyheni 25päivään. Kuuri loppui ja samat häiriöt alkoivat uudestaan. Taas terveyskeskuksen kautta naistentautien polille. Otettiin klamydia testi, negatiivinen. Kipuja siis tähän vuotoon ei liity! Perusverenkuva ok, raskaustesti valitettavasti negatiivinen. Ultrassa kaikki ok, kohdun limakalvokin jo suht ok. Kuukaudeksi vielä Terolutit käyttöön. Lisäksi otettiin kilpirauhasen vajaatoiminnan selvittävät arvot, ne on ok, sekä prolaktiiniarvo, sekin ok.

On niin turhauttavaa kun yrität raskautua, se ei onnistu kun kroppa ei toimi. Miksi ei? Miten tämä hoidetaan kuntoon? En kestä psyykkisesti tätä pettymysten sarjaa joka kuukausi. Tiedän ettei voi pitää itsestäänselvänä sitä, että kun vauvan haluaa, sen myös saa, myönnän, kun olen aiemmin raskaaksi tullut sen enempää stressaamatta ja yrittämättä, että oletin sen tapahtuvan kuin itsestään. Mikä MINUA vaivaa? Kuinka tästä selviän?
Koskaan aiemmin ei ole ollut minkään näköisiä häiriöitä kuukautiskierrossa, ei ehkäisyn käyttö aikana eikä sen käyttämättömänä aikana. Onko tämä merkki lapsettomuudesta? Onko kohtu rapakunnossa.

4

200

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toivon teille onnea!

      Anna vartalollesi aikaa sopeutua vuosia kestäneestä "hormoonipumppauksesta". Pikkuhiljaa elimistösi puhdistuu ja on valmis raskauteen.

    • TurhauttavaOngelma

      Yritän itsekin koko ajan hokea itselleni tuota, että kyse olisi siitä ja todella toivon niin. Eikö sitä sanota että ehkäisyn lopettamisesta voi mennä puolikin vuotta ennen kuin oman kropan hormonitoiminta ns. herää. Mutta sitten taas toisaalla voi lueskella ettei ehkäisyn lopettamisella ole niinkään vaikutusta raskautumiseen ja oma hormonitoiminta palautuu välittömästi.... ??

    • Kiitos kysymyksestäsi.
      Ehkäisyn lopettamisen jälkeen on hyvin yksilöllistä kuinka pian ovulaatiot alkavat tapahtua, vaihteluväli voi olla 1 - 6 kk:een. Tarinasi kuulostaa siltä, että nyt kiikastaa nimenomaan ovulaatiosta. Ehdotan, että odotat vielä pari kuukautta ja seuraat,miten säännöllisesti kiertosi pyörii.
      Mikäli raskautta ei ala kuulua, voisit hakeutua gynekologin vastaanotolle noin kierron 12 - 14 päivä, jolloin voidaan nähdä ovuloitko.
      En olisi huolissani tilanteesta. Raskaaksi tuleminen ei ole valitettavasti asia, joka tapahtuu joka kerta juuri silloin, kun sitä itse toivoo. Kuukautta kohden onnistumis% on 10-20% luokkaa.

      Ystävällisin terveisin,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    • TurhauttavaOngelma

      Kiitos vastauksesta! Keventi hieman mieltä. Yritinkin alkuvuodesta tikutella ovulaatiota, joillain apteekista saatavilla first signal ovulaatiotesteillä, sain vain haalean viivan. Parina edellisenä kiertona en ole tikuttanut, mutta kaikki muu ovulaation oirehdinta on. Limat, halukkuus, vatsasta nipistää. Voisinpa tietysti pari seuraavaa kiertoa taas tikutella sitä ovulaatioita ja jos en mitään kunnollista tulosta tikkuun saa niin marssin naistentautien polille uudestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe