Buddhalaisuus on henkisesti raastavaa ja masentavaa

Säästä jopa 75%

Ensinnäkin Buddhalaisuudessa täytyy pyrkiä niin moneen asiaan joita moni tuskin saavuttaa ikinä. Jos puhutaan nyt siis ihan elämän filosofiasta. Masentuu vain kun on yrittänyt skarpata ja huomaa olevansa edelleen se sama vanha impulssiivinen ja itsekäs runkkari kusipää.

Tämähän ei ollut vielä se vaikea osuus.

Kun mennään meditaatioon, jonka päämäärinä olisivat kaikkien isojen, eli 7 chakran täydellinen avaaminen ja hallitseminen, jonka jälkeen kundalini-energian vapauttaminen. Tämä tehtävä on täysin mahdoton. Niin ei saisi ajatella, mutta ennen pitkää ihminen turhautuu.

Sitten siellä taustalla on vielä se masentava mielikuva äärettömän pitkästä helvetistä, eli uudelleensyntymisen ketjusta joka katkeaa ainoastaan saavuttamalla valaistumisen.

Et saavuttanut valaistumista, seuraavan kerran synnyt ihmiseksi tuhansien vuosien päästä ja voit yrittää uudelleen...

Tälläinen reinkarnaatiohelvetti on kuin loputonta perseraiskausta, eikä sielulle anneta vaihtoehtoja kuin polkea oravanpyörässä ja yrittää aina vain ja uudestaan tavoitella sitä porkkanaa.

Jos haluaa vain pois kun kuolee, mutta eihän tämä universumin loputon kosminen energia, vai joku vitun "rakkaus" tai Jumala(ei ole niinkään tärkeää tietää onko Jumalaa olemassa, vaan että jos on, niin onko hän mulkku?) anna sitäkään vaihtoehtoa.

8

371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokija

      Kun tarkkailee sitä, joka masentuu, niin mitä tapahtuu masentujalle? Kun tarkkailee sitä, joka yrittää saavuttaa jotain ja yrittää skarpata, mitä tapahtuu yrittäjälle ja skarppaajalle?

    • aloittelijabuddha

      Aika jännä, kuinka erilaisin tavoin asiat voi kokea. Minulle buddhalaiset ajatukset on rauhoittavia ja tyynnyttäviä. Mutta en ole kovin pitkällä, en ehkä voi sanoa itseäni erityisen buddhalaiseksi. Minulle riittävät toistaiseksi neljä jaloa totuutta ja jalo kahdeksanosainen polku. Erityisesti silloin, kun on ulkoisesti vaikeaa eli on vastoinkäymisiä, niin joka kerta kun muistan "ottaa happea" ja saan rauhoitettua mieleni edes hetkeksi, se kantaa yllättävän pitkälle ja rauhoittaa enemmänkin kuin vain sillä hetkellä.

      Mietiskelyyn pyrin lähinnä kai zeniläisiä oppeja seuraillen, mutta erityisen pitkällä en sillä saralla ole. Toisaalta kun muistaa olla ripustautumatta saavuttamiseen mietiskelynkään saralla, niin se ei ahdista, ettei ole yhtä pitkällä kuin joku toinen. Tai ettei ole jossain päämäärässä, joka siintää kaukana tulevaisuudessa. Riittää kun on nyt.

      Ikuisuuskysymyksiä mietin harvoin. Me kun emme voi tietää, onko joku uskonto niiden suhteen oikeassa. Eli onko esim. jälleensyntymistä, tai kristinuskon mukaista joskus hiukan lottoarvonnalta tuntuvaa valintaa ikuiseen taivaaseen tai ikuiseen helvettiin vai onko mitään muuta kuin maaksi maatuminen.

      Toivottavasti löydät oman polkusi.

    • Eräs.

      Pyrkimisellä on mahdotonta saavuttaa valaistumista tai henkistä kehitystä.

      Kaikki pyrkiminen, pienikin, vahvistaa egoa.

      Ego koostuu ajatuksista, muistikuvista ja mielikuvista, muulla tavalla egoa ei ole olemassa.

      Ota selville mistä ajatukset saavat alkunsa, mutta ei pyrkimällä, vaan itsetutkimuksella.

      Itsetutkimus ei ole pyrkimistä, vaan asioitten näkemistä sellaisina kuin ne ovat.

      Itsetutkimus avaa oven oivalluskyvylle ja itsensä tuntemiselle joka päättää kaiken pyrkimisen ja pyyteen.

      Pyyteen päättyminen on egon päättymistä.

    • 123nimimerkki

      Nyt on kirjoittajalla kyllä mennyt henkiset perinteet sekaisin. Nuo chakrat kuuluvat lähinnä hinduille eikä buddhalaisuuteen. Samoin kuvaus uudestisyntymisestä vaikuttaa lähinnä hinduversiolta. Aika huonoa trollausta. Tutustu ensi kerralla aiheeseen niin ehkä onnistut sitten paremmin.

      • Aloittaja45378

        Meditaatio on olennainen osa buddhalaisuutta ja chakrat ovat olennainen osa meditaatiota. Chakrojen olemassaolo taas ei ole uskomisesta kiinni, vaan se on faktaa.

        Mitä sitten tulee uudelleensyntymiseen:

        "Pratitya-samutpada eli ehdonvarainen seuraamus tai ehdonvarainen seurausketju, on eräs keskeinen opetus buddhalaisuudessa. Ehdonvarainen seuraamus tarkoittaa sitä, että kaikki olemassa olevat asiat ja ilmiöt ovat toisistaan riippuvaisia ja edellyttävät toistensa olemassaoloa. Kaikki asiat ja ilmiöt vaativat tiettyjä ilmiöitä ja olosuhteita syntyäkseen ja myös muuttuvat tai katoavat olosuhteiden muuttuessa. Esimerkiksi ihminen tarvitsee pysyäkseen hengissä tai terveenä muita ihmisiä, ruokaa, vaatteita, ilmaa hengitettäväksi, vettä juotavaksi jne.

        12 nidanan ketju on tämän periaatteen sovellutus, joka osoittaa jälleensyntymän perimmäisen syyn eli tietämättömyyden. Ketjun jokainen linkki edellyttää aina edellisen olemassaoloa ja johtaa seuraavaan. Ketjun viimeinen linkki johtaa taas ensimmäiseen ja kierre on valmis. 12 nidanaa ovat: 1) tietämättömyys, joka johtaa 2) karman syntyyn, eli tietoiseen tekoon. Se taas johtaa 3) tajunnan syntyyn, 4) yksilöön, jolla on nimi ja muoto. Niiden myötä syntyy 5) viisi aistia ja mieli (ns. kuusi perustaa). 6) Kun on aistit, syntyy kosketus, joka johtaa 7) tunteeseen ja 8) halun (tanhan) syntyyn ja 9) tarrautumiseen. 10) Tästä seuraa tuleminen ja 11) jälleensyntymä, mikä arvatenkin johtaa 12) sairauteen, vanhuuteen ja kuolemaan."

        Lähde wikipedia.

        Eli tuossa selitetään aika hyvin mihin uudelleensyntymisen ketju johon buddhalaiset uskovat perustuu.

        Joten jos ottaisit seuraavalla kertaa asioista selvää ennenkuin alat väittämään vastaan.


      • aloittelijabuddha
        Aloittaja45378 kirjoitti:

        Meditaatio on olennainen osa buddhalaisuutta ja chakrat ovat olennainen osa meditaatiota. Chakrojen olemassaolo taas ei ole uskomisesta kiinni, vaan se on faktaa.

        Mitä sitten tulee uudelleensyntymiseen:

        "Pratitya-samutpada eli ehdonvarainen seuraamus tai ehdonvarainen seurausketju, on eräs keskeinen opetus buddhalaisuudessa. Ehdonvarainen seuraamus tarkoittaa sitä, että kaikki olemassa olevat asiat ja ilmiöt ovat toisistaan riippuvaisia ja edellyttävät toistensa olemassaoloa. Kaikki asiat ja ilmiöt vaativat tiettyjä ilmiöitä ja olosuhteita syntyäkseen ja myös muuttuvat tai katoavat olosuhteiden muuttuessa. Esimerkiksi ihminen tarvitsee pysyäkseen hengissä tai terveenä muita ihmisiä, ruokaa, vaatteita, ilmaa hengitettäväksi, vettä juotavaksi jne.

        12 nidanan ketju on tämän periaatteen sovellutus, joka osoittaa jälleensyntymän perimmäisen syyn eli tietämättömyyden. Ketjun jokainen linkki edellyttää aina edellisen olemassaoloa ja johtaa seuraavaan. Ketjun viimeinen linkki johtaa taas ensimmäiseen ja kierre on valmis. 12 nidanaa ovat: 1) tietämättömyys, joka johtaa 2) karman syntyyn, eli tietoiseen tekoon. Se taas johtaa 3) tajunnan syntyyn, 4) yksilöön, jolla on nimi ja muoto. Niiden myötä syntyy 5) viisi aistia ja mieli (ns. kuusi perustaa). 6) Kun on aistit, syntyy kosketus, joka johtaa 7) tunteeseen ja 8) halun (tanhan) syntyyn ja 9) tarrautumiseen. 10) Tästä seuraa tuleminen ja 11) jälleensyntymä, mikä arvatenkin johtaa 12) sairauteen, vanhuuteen ja kuolemaan."

        Lähde wikipedia.

        Eli tuossa selitetään aika hyvin mihin uudelleensyntymisen ketju johon buddhalaiset uskovat perustuu.

        Joten jos ottaisit seuraavalla kertaa asioista selvää ennenkuin alat väittämään vastaan.

        Buddhalaisuus on samalla tavalla "kattonimike" kuin kristinusko. Sen piiriin kuuluu valtavasti erilaisia ajatuksia ja uskomuksia. Sen sisään mahtuu myös suhtautumista, jossa erilaisia uskomuksia on hyvin vähän ja joka sellaisenaan lähentelee yksinkertaista elämänfilosofiaa ilman enempiä uskomuksia. On selvää, että jos kannattajia on satoja miljoonia, he kaikki eivät usko samalla tavalla. Kuten eivät usko kaikki kristinuskon kannattajat, vaikka heitä yhdistää kattonimeke kristinusko.

        Buddhalaisuus on myös käsittääkseni aika suvaitsevainen uskonto siinä mielessä, että siinä on todella vähän asioita, jotka kannattajan olisi "pakko" hyväksyä. Jos oikein typistetään, niin sellainen taitaa olla Buddhan rooli uskonnon lähtökohtana. Mutta suinkaan kaikki eivät pidä Buddhaa jumalallisena olentona, vaikka joissain buddhalaisuuden suunnissa niin tehdäänkin. Tässä buddhalaisuus tavallaan eroaa ns. kirjauskonnoista, joissa on enemmän asioita, joita "oikeaoppiselta" kannattajalta voidaan "edellyttää":

        Siksi ehkä on tarpeetonta ajatella, että buddhalaisen olisi pakko uskoa jälleensyntymään tai jollain tietyllä tavalla kuvattuun jälleensyntymään. Erityisesti, jos sellainen usko aiheuttaa itselle mielipahaa ja masennusta. Mitä taas tulee meditaatioon, niin itse olen kuten edellä jo sanoin, ehkä kallellaan enemmän zeniläisyyden suuntaan. Siksi en ole törmännyt minkäänlaisiin chakravaatimuksiin lainkaan, nekään eivät siis ole "pakollinen" osa mietiskelyä tai buddhalaisuutta.

        Toivottavasti löydät oman polkusi.


      • Aloittaja45378 kirjoitti:

        Meditaatio on olennainen osa buddhalaisuutta ja chakrat ovat olennainen osa meditaatiota. Chakrojen olemassaolo taas ei ole uskomisesta kiinni, vaan se on faktaa.

        Mitä sitten tulee uudelleensyntymiseen:

        "Pratitya-samutpada eli ehdonvarainen seuraamus tai ehdonvarainen seurausketju, on eräs keskeinen opetus buddhalaisuudessa. Ehdonvarainen seuraamus tarkoittaa sitä, että kaikki olemassa olevat asiat ja ilmiöt ovat toisistaan riippuvaisia ja edellyttävät toistensa olemassaoloa. Kaikki asiat ja ilmiöt vaativat tiettyjä ilmiöitä ja olosuhteita syntyäkseen ja myös muuttuvat tai katoavat olosuhteiden muuttuessa. Esimerkiksi ihminen tarvitsee pysyäkseen hengissä tai terveenä muita ihmisiä, ruokaa, vaatteita, ilmaa hengitettäväksi, vettä juotavaksi jne.

        12 nidanan ketju on tämän periaatteen sovellutus, joka osoittaa jälleensyntymän perimmäisen syyn eli tietämättömyyden. Ketjun jokainen linkki edellyttää aina edellisen olemassaoloa ja johtaa seuraavaan. Ketjun viimeinen linkki johtaa taas ensimmäiseen ja kierre on valmis. 12 nidanaa ovat: 1) tietämättömyys, joka johtaa 2) karman syntyyn, eli tietoiseen tekoon. Se taas johtaa 3) tajunnan syntyyn, 4) yksilöön, jolla on nimi ja muoto. Niiden myötä syntyy 5) viisi aistia ja mieli (ns. kuusi perustaa). 6) Kun on aistit, syntyy kosketus, joka johtaa 7) tunteeseen ja 8) halun (tanhan) syntyyn ja 9) tarrautumiseen. 10) Tästä seuraa tuleminen ja 11) jälleensyntymä, mikä arvatenkin johtaa 12) sairauteen, vanhuuteen ja kuolemaan."

        Lähde wikipedia.

        Eli tuossa selitetään aika hyvin mihin uudelleensyntymisen ketju johon buddhalaiset uskovat perustuu.

        Joten jos ottaisit seuraavalla kertaa asioista selvää ennenkuin alat väittämään vastaan.

        höpö-höpö =D


    • 123nimimerkki

      Ihmisellä on sisäinen energiakeho jota kykenee hahmottamaan sitten kun on tehnyt jotain systemaattista komtemplatiivista harjoitusta pidemän aikaa. Meditaatio avaa pikku hiljaa kehon sisäisiä tiloja hahmottavan aistin että ihminen voi tulla tietoiseksi näistä ilmiöistä. Chakra -systeemi on yksi kartta näistä. Missään Buddha ei kuitenkaan puhu näistä energeettisistä ilmiöistä eikä niistä puhuta oikein kuin joissain tantrisissa tiibetinubuddhalaisissa suuntauksissa, jotka ovat ottaneet melkoisesti vaikutteita hindulaisuudesta. Buddha opettaa että tarkoitus on ymmärtää miten kärsimys ja pitkäaikainen onni ja hyvinvointi syntyvät kokemuksessa, jolloin harjoittaja voi päästää irti siitä osasta joka tuottaa kärsimystä. Energeettiset ilmiöt kuuluvat prosessiin ja jos enemmän aihetta harrastaa niin niitä kokee, mutta eivät ole se juttu. Tuo chakrojen puhditaminen ainakin minun korvaani kuulostaa joogien jutuilta.

      Tuo kahdentoista ehdonvaraisen seuraamuksen ketju koskee välitöntä kokemusta, hetkestä toiseen. Siinä ei ole varsinaisesti ketään joka sitä kokee vaan se on kuvaus siitä miten ilmiöt kokemuksessa liittyvät toisiinsa siten että edelliset tekijät ehdollistavat seuraavan. Se on tarkoitettu meditaation apuvälineeksi, jolloin sen avulla voi kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin kokemuksessa jolloin näkeminen ja sitä kautta viisaus siitä miten välitön kokemus rakentuu voisi muodostua.

      Esim kun tunnet miellyttävän tuntemuksen vaikka laittaessasi makeisin suuhusi, johtaa tämä tuntemus hyvin usein haluun saada lisää tuota miellyttävää kokemusta, kohta huomaat että tämä tarve on kovin voimakas ja voit alkaa vaikka tekemään jotain asian puolesta. Siinä on nuo linkit 6-10 eli kosketus makeisiin, miellyttävä tuntemus, halu joka liittyy usein tuntemukseen jne. Tuossa ketjussa se bhavana on syntyminen, mutta se ei tarkoita samaa kuin syntyminen normaalissa kielessä vaan sitä että yksilö omaksuu jonkun "identiteetin" tai muodostaa jonkun minän, esim viakka sen lisäkarkin hankkimisen ympärille.

      Perinteisesti ajatellaan että tuo tangha - jano, on niin voimakas tekijä että se kykenee muodostamaan uuden fyysisen muodostelman kuoleman jälkeen. Ajatus on että etsimme onnea menetelmällä joka ei vaan yksinkertaisesti toimi ja näin sekoilemme tuon harhaisen halun ohjaamana tämän elämän ja vielä lukuisia toisia. Kyse ei ole mistään ikävästä loukosta jonka joku on virittänyt vaan jotain mitä olennot tekevät koska etsivät onnea tavoilla jolla se ei onnistu eli samsaroivat ympäriinsä.

      Intentionaalinen toiminta muodostaa karmaa ja ne määräävät tulevia mielentiloja sekä tämän että tulevan elämän aikana. Ahneus, viha ja harhaisuus toiminnan lähtökohtina johtavat aina epäonneen pidemällä juoksulla kun taas niiden vastakohdat parempiin. Onni on mahdollista jo tämän elämän aikana ja se miten puuhastelee vaikuttaa tuleviin mielentiloihin ja elämiin.

      Voihan tuota pitää vähän synkkänä kuvana ei siinä mitään. Se klassinen kuvaus samsaroinnista on aika musertava. Väittäisin kuitenkin että buddhalaisuudesta voi omaksua melko lailla ohjeistusta elämäänsä ilman sitä kokonaan hyväksymättä.Eikä buddhalaisuus ole johtanut esimerkiksi Thaimaassa mihinkään synkkään kulttuuriin vaan monien mielestä kovin ystävälliseen ja hyväntuuliseen. Länkkäriltä jää helposti näkemättä että kyse on siitä miten elää onnellisesti.

      Nyt oli sekava postaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe