Tässä on nyt pääni vähän pyörällä,...ei varmaan ensimmäinen kerta, mutta tuossa äskeisessä MOT:ssa kerrottin otsikossa mainitsemani liikkeen harjoittajien vainosta Kiinassa, samoin Suomessakin.
Asia on näin: Joskus kymmenisen vuotta sitten ryhdyin harjoittamaan tietynlaisia hitaita "voimistelu" - liikkeitä, joiden sanottiin vahvistavan keskittymiskykyä, erityisesti hengityksen hallintaa (hidas hengitys, kokonaishengitys pallea erityisesti mukana), jonkin verran meditaatiota mukana. Meditaatiohan vahvistaa juuri keskittymiskykyä. Tuli tuossa just keskenkaiken mieleeni, että jopa virsien veisaaminenhan voi olla meditaatiota...tai katolisuudessa eri rukouksien tietynmäärän toistaminen, jonka pappi määrää synninpäästöissä.
Minulla on vain muutama liike käytössäni, koska en sen kummemmin ole ottanut selvää tästä falun gongista.
Katsokaa, ketä kiinnostaa wikipediasta tarkemmin.
Herranen aika, nyt kävi selville, että Kiinassa on näitä fg:n harjoittajia jopa keskitysleireillä, mielipidevankeina. Sen harjoittajia pidetään vaarallisina Kiinan politiikalle, pelätään sen kehittävän liikaa itsenäiseen ajatteluun, voisko sanoo individualismiin.
No siis, nyt minun poloisen pitänee olla hiljaa tästä harjoittelustani, etten saa perääni tarkkailijoita, vakoojia, epäilevät minunkin olevan vahingollinen yhteiskuntarakenteelle !!
Onhan tässä jo esimerkkiä tullutkin, kun niin kovasti innostuin tästä Sosiaaliasema Xstä, ehdottelin heitä muuttamaan jo nimeäkin S.O.S. - Asemaksi, sossuasemanimellä on niin huono kaiku.
Ja nyt sainkin s-postia, jossa kerrottin uuden lehden olevan tekeillä Tampereelle. Kysyttiin, voisinko ryhtyä kirjoittamaan tarkkaa selontekoa tämän aseman toiminnasta ja tarkoitusperistä ym. Peräti 5000 merkin pituinen tila olisi käytettävissä, siihen jo kyllä saa mahtumaan aika paljon asiaa.
Mihinkähän minä nyt olen sotkeutumassa, Sadankomiteakin tulee ensi kuussa Tampereelle, sielläkin kuuluisi sitten olla hommissa mukana.
Pitänee nyt ainakin selvitellä , mitä tämä komitea nykyisin puuhailee.
Taianpa nyt pyytää lapsiltain sen kiikkustuolin, äitienpäivälahjaksi, taitas olla parempi vaan istuskella siinä päivät pääksytysten ja aloittaa sukankutominen.
Älkää läkähtykö lukemiseen, jos yleensä oon kirjottanut yhtään ymmärrettävää tekstiä!
Falun Gong - liike
9
114
Vastaukset
- *Kukkahame*
Kyllä se edelleenkin Rauhaa hieroo ja Rauhaa rakastaa, sitähän se Kekkonenkin kävi itärajan takan Rauhaa hieromassa, hänestä oli myös käsityöammattiin.
Muistan päivän kun sitä liikettä perustettiin kulma-Primulassa.
No ajat ovat muuttuneet ja useampi on jo taivaallisessa sotajoukoissa, mutta järjestö siis toimii.
Silloin oli kaikkien rintakuvat tauluna meidänkin johtajan työhuoneessa, wot oli komeeta.
Hyvä juttu, isosti juhlittiin kakuin ja samppakaljoin, en kyllä ymmärtänyt perimmäistä juhlan tarkoitusta, sen ymmärsin että pian synnytän ja samppakalja voi jäädä väliin.
Kyllä sinä olet oikeaoppisestii joogannut, kaikki on sinulla mielessä ja hengityskin pelaa !! - isoäiti*
Hakiessani viisumia Kiinan lähetystöstä Falun Gong liikkeen jäsenet ympäröivät minut lähetystön ulkopuolella ja melkoista "opetusta" sain heidän taholtaan taholtaan,
koska kerroin avoimesti olevani lähdössä Kiinaan pitkähkölle reissulle.
Heidän negatiivinen asenteensa Kiinan hallintoon tuli hyvin tiedotettua.
Silloin kymmenen vuotta sitten Falun Gongilla oli tapana pitää jatkuvaa mielenosoitusleiriä lähetystön edessä. Mielestäni heidän näkyvyytensä katukuvassa on huomattavasti vähentynyt.
Falun Gong on ollut Kiinassa kielletty, koska kommunmistipuolueen mukaan liike
on sidoksissa uskonnon harjoittamiseen. Se tekee omaa käännytystyötään" ympäri maailmaa. Perusteellisen oppitunnin saimme mieheni kanssa pitkällä lennolla, missä jouduimme Falung Gong-ryhmän keskelle.
Falun Gongin harjoittama liikunta muistuttaa mielestäni hyvin paljon Tai Chit´ä,
mitä olen itsekin opetellut katolilaisen nunnan ollessa ohjaajana.
Kiinassa ollessa oli helppo mennä mukaan aamuvoimisteluun, kun porttikongista kuului musiikki, niin tiesi toiminnan alkaneen ja sekaan vain. Puistoissa oli myös voimistelu- tai tanssiryhmiä, mihin yleensä vanhemmat ihmiset osallistuivat ja nekin olivat avoimia kaikille.
Lempeitä liikuntamuotoja ovat nuo kiinalisten harrastamat ja sopivat hyvin jokaiselle. - *Kukkahame*
Minulle oli yllätys että Kiinassa tanssittiin paritansseja kaduilla ja siltojen alla, haitaristin soittaessa länsimaisia tahteja,
Meitä turistejakin haettiin tanssimaan ja miehillä oli hyvin hallinnassa askelkuviot, vapaa iltoina menimme transsimaan, ei siellä yökerhoissa tanssittu silloin, mutta karaoke oli kovastikin muotia.
Niistä katutansseista luin joskus että hallitus kieltää ne siksi että ovat liian länsimaista ja turhaa esiintymistä, en kyllä usko ne ketään haittasi olivat eläkeläisiä suurin osa niistä tanssijoista.
Aamuvoimistelussa tuli kanssa käytyä, nielenkiintoinen kokenus, hidasta venyttelevää ja tasapainoilua sitä se suuremmaksi osaksi oli, mutta se oli tehokasta.
Kasvojen ja silmien hierontaan saimme bussissa kiinalaiselta oppaalta joka päivä, kunpa jaksaisin vielä sen lentomatkan niin lähtisin.
Oikein onnistunutta matkaa sinulle isoäiti* http://fi.wikipedia.org/wiki/Falun_Gong
Uskon kybällä, että Falun Gong liike on ihmisen sisäisen ja ulkoisen eheytymisen tiellä. Pitää ihmetellä, että tuollainen toiminta joutuu kielletyksi.
Oikeastaan tuo linkki kertoo kieltämisen ja suoranaisen vainoamisen syyksi, että siitä tuli uhka kommunistiselle puolueella.
Oikeita ja ihmistä kehittäviä suuntauksia ei voida koskaan tuhota. Ne siirtyvät vain 'maan alle', salassa harjoitettaviksi.- onhan näitä.
Tässä yksi suomalainen uhka
kommunistiselle kirkolle:
Helluntailaistaustainen Niilo Yli-Vainio tuli kuuluisaksi siitä, miten
hän kaatoi kansaa selälleen massatapahtumissa. Kuitenkin kaatuminen
tarkoittaa Raamatussa aina huonoja asioita. Siksi on irvokasta, miten
vapaista suunnista ihmisten kaataminen selälleen on levinnyt luterilaisuuteen,
kuten keväällä 2011 olin Lahdessa todistamassa Healing
Rooms koulutustilaisuudessa, joka järjestettiin Joutjärven seurakunnan
tiloissa. Alfa ja Healing Rooms tuovat kaatamisen aina selvemmin sisään
perinteisiin kirkkoihin.
Tuota Tai Chi'tä harrastimme Moskovassa puistossa klo 7.00 aamulla taidematkalla. Yksi seurasta oli sen vetäjä ja opettaja. Tuntui ihan hyvältä hitaat naitinnolliset liikkeet, ihmisten kiirehtiessä töihinsä:D
Hyviä energioita siinä haettiin, olihan meillä energiaa, yökerhoja kävimme läpi Moskovan yössä ja vielä aamutunneilla vietimme samovaarihetkiä huoneissamme.
Idän filosofioissa on vinhaa viisautta ja hiljentymistä/sisäistymistä voi niistä oppia.
Näen sitten ihmeellisiä unia nykyään, viimeksi uin kalojen seassa kirkkaassa vedessä, kalojen ollessa loistavan värisiä. Unessakin on värejä!
Hetken kuluttua olin palestiinalaisessa koulussa, testaamassa poikaoppilailta kemian tietoja ja kertomassa kaislaveneiden rakentamisesta,...huhuh mitähän vielä :DMonien idän uskontojen päämääränä on vahvistaa juuri sisäistä voimaa, kuten varmaan taolaisessa filosofiassakin lie, en ole perehtynyt taolaisuuteen.
Siinäkin erotetaan kuiten asiat, joille emme mahda 'hittoikaan', eikä niille kantsi korviaan juur lotkautttaakaan.
Näitä sisäisen vahvuuden kehittämismenetelmiä on mm. joogat tai reiki-meditaatio, myös takuuvarmasti Falun Gong.
Endokrinologinen, eli sisäeritysjärjestelmämme on näissä hyötyjinä ja vahvistamisen tavoitteina. Noiden harjoittajista tulee sisäisesti vahvempia.
Pitää vaan kysyä, mitä vaaraa yksipuoluejärjestelmälle sisäisen voiman kasvattamiselle voi olla. No, 'yksisilmäinen' puoluedogmatismi menettää merkitystään.- susm.
Hienoa Tex se kirkkaassa vedessä uintisi unessa. Ja värikkäitähän unet ovat, eivätkö sitten kaikilla olekaan.
Yks FG- venyttely on ainakin mulle hyvin sopivalta tuntuva: seison rauhallisesti hyväryhtisenä, silmät kiinni, nostan kädet mahdollisimman ylös kämmenpuoli ylöspäin. Kädet niin takana kuin voi, että selkälihaksissa tuntuu. Kuvittelen, näen itseni hyvin pitkänä, ulottuen mahdollisimman korkealle. Keskityn siinä sopivalta tuntuvan ajan, sitten kädet taas rauhallisesti eri tasoille ja vihdoin selän taakse kämmenet yhdessä. Ja hengitys tärkeää, hidasta hengitystä nenän kautta sisään, suusta ulos, pallean liikkuminen tunnettava myös.
Kokeilin nuorempana joogaakin...ohhoh, siitä jo nelisenkymmmentä vuotta, piti lopettaa, kun jouduinkin sappileikkaukseen. Sopi joogakin mulle hyvin, notkea olen ollut aina, helppoja oli "voimistelu" tahdon, keskittymisen mukaan....eihän joogata lihasvoimalla, vaan hengellä.- Oi niitä aikoja!
Komia merkkihän noilla on.
Ihan tulee mieleen Suomen
suuruuden unelmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 561208
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1541172Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle601095Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo82996Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu48930Nyt tiistain galluppi alkaa....
Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä55828Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä54800Miten aiot saada kaivattusi?
1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?54785- 32742
KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin71731