Omaishoitajan palkka

tarttistehräjotain

85 vuotias, isääni kotona hoitava äitini sai postia: omaishoidon korvaus oli kutistunut entisestään. Pidätysprosentti korvauksesta oli noussut 40:stä 60:een!!!itku siinä tuli.

71

1277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Voi niitä, äitisi tarvitsisi jo korotetun korvauksen kun tuon ikäisenä jaksaa hoitaa.
      Puolet menee veroa minullakin:(

    • 8 + 1

      Kurja juttu, ja miten epäoikeudenmukainen :-( Olettehan muistaneet anoa Kelalta eläkkeensaajan hoitotukea, jonka Kela maksaa verottomana hoidettavalle?

    • ristiina ja tytär

      Miten teiltä menee niin paljon veroa,miulta menee vain 14% ja miulla se korkein tuki ??Vaikka töissäkin välillä,niin se 14 %,tosin verottajaa laskee miulle joka vuosi tarkelleen sen prossan!Kantsii aina päivittää ne jutut!

      • tarttistehräjotain

        Kiitos vastanneille tuesta ja neuvoista! Huomenna on tarkoitus selvittää asiaa.Toivotaan että asia selviää!


      • soilikki
        tarttistehräjotain kirjoitti:

        Kiitos vastanneille tuesta ja neuvoista! Huomenna on tarkoitus selvittää asiaa.Toivotaan että asia selviää!

        Tässä on nyt varmaan käynyt niin että uusi verokortti on jäänyt kuntaan toimittamatta, mulle kävi sillai olin unohtanut sen toimittaa tammikuun aikana helmikuun omaishoitotuesta meni 60%veroa.Jäihän tuosta ihan vajaa 150euroa käteen. asia nyt hoidossa,mutta kun ei kaikkee aina muista.Toivotaan että asia selvii.


      • ap kirjoittaja
        soilikki kirjoitti:

        Tässä on nyt varmaan käynyt niin että uusi verokortti on jäänyt kuntaan toimittamatta, mulle kävi sillai olin unohtanut sen toimittaa tammikuun aikana helmikuun omaishoitotuesta meni 60%veroa.Jäihän tuosta ihan vajaa 150euroa käteen. asia nyt hoidossa,mutta kun ei kaikkee aina muista.Toivotaan että asia selvii.

        kiitos sinulle myös! Ihana kun autatte !


      • tarttistehräjotain
        soilikki kirjoitti:

        Tässä on nyt varmaan käynyt niin että uusi verokortti on jäänyt kuntaan toimittamatta, mulle kävi sillai olin unohtanut sen toimittaa tammikuun aikana helmikuun omaishoitotuesta meni 60%veroa.Jäihän tuosta ihan vajaa 150euroa käteen. asia nyt hoidossa,mutta kun ei kaikkee aina muista.Toivotaan että asia selvii.

        Syy oli kuin olikin unohtuneen verokortin ! KIITOS!


      • toinen omaishoitaja

        Aika outoa. Verotuksen luulisi olevan sama kaikkialla.. Olen työtön omaishoitaja, eli saan työmarkkinatukea ja omaishoidontukea. Vero on ensimmäisessä 20%, jälkimmäisessä 30%. Omaishoidontuki on bruttona noin 610e/kk. Muita tuloja tai omaisuutta ei ole. Veronpalautuksia tulee aina muutama satanen mutta kun olen yrittänyt alentaa veroprosenttia, verotoimistossa sanovat että "omaishoidontuki on etuus jota verotetaan aina normaalia enemmän vaikka tulot ovatkin pienet."

        Hankalaa on yksinhuoltajana kituuttaa näillä tuloilla ja jotkut ovat vielä KATEELLISIA siitä että saan "ylimääräistä" rahaa lapseni hoitamisesta.. Laitosvuorokausi maksaisi sitten 400-700e/vrk. Saan siis vähemmän kuukaudessa kuin laitosmaksu on päivässä..


      • Anonyymi

        OMASHOTOTUKI EI KUULU NORMAALIN VEROTUKSEN PIIRIIN JOTEN SE ON POIKKEAVA Minulla se on 38 %


    • 19 + 4

      >Saan siis vähemmän kuukaudessa kuin laitosmaksu on päivässä.<

      Näin se valitettavasti menee. Olen tasan varma siitä, että sekä ns. vajaamielislaitosten että kaikkien muittenkin laitospaikkojen radikaalin alasajon todellinen syy oli se, että niitten ylläpito tuli yhteiskunnalle niin kalliiksi.

      Nyt omaiset on tehokkaasti manipuloitu hoitamaan vammaisensa, invalidinsa, sairaat läheisensä sekä vanhuksensa vähemmällä kuin yhden päivän laitosmaksulla kuukaudessa.

      Yksi kansanedustajahan sanoikin, että " kyllähän ne kuitenkin hoitavat, vaikka ilmaiseksi".

      • muikkut

        Milla vuosisadalla tämän 9 14 ajatukset oikein kulkee?

        Mikä vajaamielislaitos, se mikä oli 1960 luvulla??? Yli 50 vuotta sitten??

        Vuonna 1978 on tullut kehitysvammalaki.. jossa ensi sijaisena huolto muotona on siitä lähtien korostettu avohuoltoa...


    • JK

      NIINKÖ

      • 9999998877

        Kukahan edustaja noin on sanonut, kenellä on tietoa


      • ....
        9999998877 kirjoitti:

        Kukahan edustaja noin on sanonut, kenellä on tietoa

        Myös minä olen kuullut tuon lentävän lauseen. Luin muistaakseni lähellä lehdestä, en ole varma.
        En tiedä kuka kansanedustaja tai päättäjä on tuon oivaltanut keksiessään säästöjä. Saavat sitten itse isommat edut kun tuovat säästöjä valtiolle.


    • hopsuu

      Ei kai niitä laitoksia nyt ihan kokonaan olla pois viemessä..??

      Ainakin täällä meillä on tullut tehostettu palveluasuminen, jossa ympärivuorokautinen hoito.

      Esimerkiksi sairaalan pitkäaikais osastoista on tehty juuri tehostettua palveluasumista..enää ei maata kolmen-neljän hengen huoneissa, vessa jossakin kaukana käytävän päässä...

      Nyt nämä huoneet on yhden-kahden hengen huoneita, joissa on oma wc, eli pysyy jonkin asteinen intimiteettisuojakin omasta hygieniasta... ei ole naapurin vieraat näkemässä kun vaippaa vaihdetaan.. lisänä sinne saa viedä omat huonekalut ja laittaa vaikka vanhuksen suosikkitaulun seinälle jos niin tahtoo..

      Sekä kehitysvammaisille nuorille on rakennettu asumisyksikkö, huom EI laitosta, jossa jokaisella on oma huone ja vessa. Sekä yöhoitaja. Mukavat viihtyisät tilat, jonne saa viedä omat huonekalut..

      Tiedän saman linjan tuolla toisessakin sotepiirissäkin, jossa ystäväni on hoitajana..

      • toinen omaishoitaja

        Hyvä että asiat ovat jossakin päin maata hyvin. Tilanne on kuitenkin kuntakohtainen.

        Omassa maakunnassani ei vastaavia palveluita ole kehitysvammaisille/ vammaisille juurikaan ole tarjolla. Etenkin haastavasti käyttäytyville ei ole mitään. Olen tästä kirjoittanut jo toiseen ketjuun, joten en jaksa toistaa samaa. Hoitoon täytyy viedä satojen kilometrien päähän ja autottomalle se on mahdotonta. Kun sitten saa taksikyydin, omaoshoitaja joutuu lähtemään saattajaksi mukaan ja matkustaa omalla kustannuksella takaisin julkisilla kulkuneuvoilla. Tähän menee käytännössä mennen tullen 2 päivää ja puolet omaishoidontuesta. Ts. omalla kohdallani juna/ bussimatkat takaisin tuosta hoitopaikasta maksoivat satoja euroja kuukaudessa ja kestivät yli 10 tuntia suuntaansa. Hoidettavaa ei voinut laittaa taksiin ilman saattajaa.

        Ihan sama mitä ja minne tekee valituksen. Joka asiasta joutuu tappelemaan hallinto-oikeuteen saakka jos aikoo saada minkäänlaista oikeutta. Valviraa myöten on valituksia laitettu eikä niistä mitään apua ole, koska kunta ei ole korvausvelvollinen omaishoitajalle aiheutuneista välillisistä taloudellisista ongelmista, ajasta ja mielipahasta.


      • kielot kukkii
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Hyvä että asiat ovat jossakin päin maata hyvin. Tilanne on kuitenkin kuntakohtainen.

        Omassa maakunnassani ei vastaavia palveluita ole kehitysvammaisille/ vammaisille juurikaan ole tarjolla. Etenkin haastavasti käyttäytyville ei ole mitään. Olen tästä kirjoittanut jo toiseen ketjuun, joten en jaksa toistaa samaa. Hoitoon täytyy viedä satojen kilometrien päähän ja autottomalle se on mahdotonta. Kun sitten saa taksikyydin, omaoshoitaja joutuu lähtemään saattajaksi mukaan ja matkustaa omalla kustannuksella takaisin julkisilla kulkuneuvoilla. Tähän menee käytännössä mennen tullen 2 päivää ja puolet omaishoidontuesta. Ts. omalla kohdallani juna/ bussimatkat takaisin tuosta hoitopaikasta maksoivat satoja euroja kuukaudessa ja kestivät yli 10 tuntia suuntaansa. Hoidettavaa ei voinut laittaa taksiin ilman saattajaa.

        Ihan sama mitä ja minne tekee valituksen. Joka asiasta joutuu tappelemaan hallinto-oikeuteen saakka jos aikoo saada minkäänlaista oikeutta. Valviraa myöten on valituksia laitettu eikä niistä mitään apua ole, koska kunta ei ole korvausvelvollinen omaishoitajalle aiheutuneista välillisistä taloudellisista ongelmista, ajasta ja mielipahasta.

        Saattajapalvelu

        Jos hoidettavasi ei taksimatkaa pärjää yksin, on hänellä oikeus saattajaa.. ja eli ns saattaen vaihdettava.. Pyydä lääkärintodistus ja hae hänelle saattopalvelu vammaispalvelusta.. jos teillä on ns "huono kunta" joka ei noudata lakeja, niin hae neuvoja ensiksi vaikka teidän potilasasiamieheltä..ja jos hän ei osaa neuvoa, niin kysy mistä sitten neuvoja..kuten kehitysvammaliitosta.

        Meillä täällä päin, esim oikein vaikeasti vammantuneilla on saattaja koulumatkoilla..

        Saattaja on joku sotepiirin/kunnan palkkaama henkilö, jolle sotepiiri/kunta maksaa palkan.. joten jos sinulla on jäänyt saamatta omat kulusi.. niin se on sellainen tulkintakysymys.. jossa voidaan todellakin jättää ne sinun kulut korvaamatta..

        Tavallaan teidän kunta ei tee mitään väärin.. missään laissa tai asetuksessa ei taida lukea, että vanhemmille täytyy korvata matkakuluja.. mutta vaikeasti vammaisella on kyllä oikeus saattajaan.. moni on varmaan nähnyt näitä esim näkövammaisen junamatkoilla saattajan/avustajan kanssa jne..


      • toinen omaishoitaja
        kielot kukkii kirjoitti:

        Saattajapalvelu

        Jos hoidettavasi ei taksimatkaa pärjää yksin, on hänellä oikeus saattajaa.. ja eli ns saattaen vaihdettava.. Pyydä lääkärintodistus ja hae hänelle saattopalvelu vammaispalvelusta.. jos teillä on ns "huono kunta" joka ei noudata lakeja, niin hae neuvoja ensiksi vaikka teidän potilasasiamieheltä..ja jos hän ei osaa neuvoa, niin kysy mistä sitten neuvoja..kuten kehitysvammaliitosta.

        Meillä täällä päin, esim oikein vaikeasti vammantuneilla on saattaja koulumatkoilla..

        Saattaja on joku sotepiirin/kunnan palkkaama henkilö, jolle sotepiiri/kunta maksaa palkan.. joten jos sinulla on jäänyt saamatta omat kulusi.. niin se on sellainen tulkintakysymys.. jossa voidaan todellakin jättää ne sinun kulut korvaamatta..

        Tavallaan teidän kunta ei tee mitään väärin.. missään laissa tai asetuksessa ei taida lukea, että vanhemmille täytyy korvata matkakuluja.. mutta vaikeasti vammaisella on kyllä oikeus saattajaan.. moni on varmaan nähnyt näitä esim näkövammaisen junamatkoilla saattajan/avustajan kanssa jne..

        Ei ole annettu saattajaa. Omainen joutuu olemaan mukana tai sitten jää ilman hoitopaikkaa.

        Sosiaaliasiamies on jo valitettavan tuttu minulle... Hän kyllä osaa asiansa mutta joka kerta neuvo on: "tee valitus, kantelu jne." Näitä valituksia tehtailen jatkuvasti eri paikkoihin mutta käytännössä ne eivät auta mitään. Vastausta/ päätöstä saa odottaa jopa vuoden ja kun se tulee, kunta saa "moitteet" mutta minulle ei korvata mitään jälkikäteen.

        Kehitysvammaliitosta (lakimieheltä) olen saanut samat neuvot, eli valita sinne tänne ja tuonne. Eivät ne sieltä voi tulla pakottamaan sosiaalityöntekijää mihinkään.

        Asuinalueeni (suuri maakunta) ainoa kehitysvammaisille lääkäritasoisia palveluita tarjoava laitos lakkautettiin useita vuosia sitten valtavasta vastustuksesta huolimatta. Myös laitoksen johtava lääkäri taisteli viimeiseen asti laitoksen puolesta - ei auttanut. Nyt palvelut ostetaan KALLIILLA muualta, eli satojen kilometrien päästä ja on omaisten oma murhe miten kulkevat tuon välin, ja kuka kustantaa matkat.

        Erityishuollon piiriin kuuluville myönnetään kyllä taksimatka, mutta kunnan mielestä omaishoitajan toimenkuvaan kuuluu saattajana oleminen, koska saa omaishoidontukea. Ne laitostasoista hoitoa tarvitsevat, jotka ei ole erityishuollon piirissä, eivät enää saa maksusitoumusta taksiin ja omaishoitajalta kuluu kolmesta vapaapäivästä osa kuljetuksiin omalla autolla (jos sellainen on). Käytännössä on siis vain 2 vapaapäivää, koska pe iltana täytyy itse viedä hoidettava hoitopaikkaan, ajaa takaisin, ja sunnnuntaina tai maanantaina hakea pois. Monet joutuvat hakemaan jo sunnuntaina, jolloin vain lauantai jää vapaaksi.


      • googletttaa
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Ei ole annettu saattajaa. Omainen joutuu olemaan mukana tai sitten jää ilman hoitopaikkaa.

        Sosiaaliasiamies on jo valitettavan tuttu minulle... Hän kyllä osaa asiansa mutta joka kerta neuvo on: "tee valitus, kantelu jne." Näitä valituksia tehtailen jatkuvasti eri paikkoihin mutta käytännössä ne eivät auta mitään. Vastausta/ päätöstä saa odottaa jopa vuoden ja kun se tulee, kunta saa "moitteet" mutta minulle ei korvata mitään jälkikäteen.

        Kehitysvammaliitosta (lakimieheltä) olen saanut samat neuvot, eli valita sinne tänne ja tuonne. Eivät ne sieltä voi tulla pakottamaan sosiaalityöntekijää mihinkään.

        Asuinalueeni (suuri maakunta) ainoa kehitysvammaisille lääkäritasoisia palveluita tarjoava laitos lakkautettiin useita vuosia sitten valtavasta vastustuksesta huolimatta. Myös laitoksen johtava lääkäri taisteli viimeiseen asti laitoksen puolesta - ei auttanut. Nyt palvelut ostetaan KALLIILLA muualta, eli satojen kilometrien päästä ja on omaisten oma murhe miten kulkevat tuon välin, ja kuka kustantaa matkat.

        Erityishuollon piiriin kuuluville myönnetään kyllä taksimatka, mutta kunnan mielestä omaishoitajan toimenkuvaan kuuluu saattajana oleminen, koska saa omaishoidontukea. Ne laitostasoista hoitoa tarvitsevat, jotka ei ole erityishuollon piirissä, eivät enää saa maksusitoumusta taksiin ja omaishoitajalta kuluu kolmesta vapaapäivästä osa kuljetuksiin omalla autolla (jos sellainen on). Käytännössä on siis vain 2 vapaapäivää, koska pe iltana täytyy itse viedä hoidettava hoitopaikkaan, ajaa takaisin, ja sunnnuntaina tai maanantaina hakea pois. Monet joutuvat hakemaan jo sunnuntaina, jolloin vain lauantai jää vapaaksi.

        Oletko ajatellut, että voisiko teidän perhe muuttaa sellaiseen paikkaan, jossa olisi paremmat palvelut..

        Työn takia nykyisin moni joutuu muuttamaan ihan minne vaan.. onkohan kohta näin myös vammaispalveluiden kanssa..

        Täällä meidän kulmalla ei koskaan ole ollut mitään kehitysvammaisille laitosta tms..

        Siksi täällä on asioita osattu järjestää "maalaisjärjellä".. meilläkin on, jos on tarvis omaishoidon vapaille yksityinen osaava hoitokoti, jossa on sairaanhoitotason hoito..sekä tarvittaessa on mahdollisuus saada hoitaja kotiin.. tämä palvelu on tullut tämän vuoden aikana..


      • 12+17
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Ei ole annettu saattajaa. Omainen joutuu olemaan mukana tai sitten jää ilman hoitopaikkaa.

        Sosiaaliasiamies on jo valitettavan tuttu minulle... Hän kyllä osaa asiansa mutta joka kerta neuvo on: "tee valitus, kantelu jne." Näitä valituksia tehtailen jatkuvasti eri paikkoihin mutta käytännössä ne eivät auta mitään. Vastausta/ päätöstä saa odottaa jopa vuoden ja kun se tulee, kunta saa "moitteet" mutta minulle ei korvata mitään jälkikäteen.

        Kehitysvammaliitosta (lakimieheltä) olen saanut samat neuvot, eli valita sinne tänne ja tuonne. Eivät ne sieltä voi tulla pakottamaan sosiaalityöntekijää mihinkään.

        Asuinalueeni (suuri maakunta) ainoa kehitysvammaisille lääkäritasoisia palveluita tarjoava laitos lakkautettiin useita vuosia sitten valtavasta vastustuksesta huolimatta. Myös laitoksen johtava lääkäri taisteli viimeiseen asti laitoksen puolesta - ei auttanut. Nyt palvelut ostetaan KALLIILLA muualta, eli satojen kilometrien päästä ja on omaisten oma murhe miten kulkevat tuon välin, ja kuka kustantaa matkat.

        Erityishuollon piiriin kuuluville myönnetään kyllä taksimatka, mutta kunnan mielestä omaishoitajan toimenkuvaan kuuluu saattajana oleminen, koska saa omaishoidontukea. Ne laitostasoista hoitoa tarvitsevat, jotka ei ole erityishuollon piirissä, eivät enää saa maksusitoumusta taksiin ja omaishoitajalta kuluu kolmesta vapaapäivästä osa kuljetuksiin omalla autolla (jos sellainen on). Käytännössä on siis vain 2 vapaapäivää, koska pe iltana täytyy itse viedä hoidettava hoitopaikkaan, ajaa takaisin, ja sunnnuntaina tai maanantaina hakea pois. Monet joutuvat hakemaan jo sunnuntaina, jolloin vain lauantai jää vapaaksi.

        Hei toinen omaishoitaja, toivottavasti saisit taksimatkat jotenkin järjestymään, että saisit vapaasi...Eikö taksi sitten huoli omaistasi yksin vai karkaako hän kesken matkan, aukaisee turvavyön ja alkaa riehumaan.. vai miten? Olisko rauhoittavasta lääkityksestä apua..?

        Se omaishoitaja vapaa on tuohon sun tarkoitukseen vähäistä,koska matkoihin menee niin paljon aikaa mutta onhan kehitysvammaisen tilapäishoito, jos teille on tehty eho, niin sen voi kirjata siihen.. jos ei nyt ole jo.. käytä ihmeessä sitä, saat vaikka viikon loman yhteen putkeen..

        Voimia Sinulle:)


      • toinen omaishoitaja
        12+17 kirjoitti:

        Hei toinen omaishoitaja, toivottavasti saisit taksimatkat jotenkin järjestymään, että saisit vapaasi...Eikö taksi sitten huoli omaistasi yksin vai karkaako hän kesken matkan, aukaisee turvavyön ja alkaa riehumaan.. vai miten? Olisko rauhoittavasta lääkityksestä apua..?

        Se omaishoitaja vapaa on tuohon sun tarkoitukseen vähäistä,koska matkoihin menee niin paljon aikaa mutta onhan kehitysvammaisen tilapäishoito, jos teille on tehty eho, niin sen voi kirjata siihen.. jos ei nyt ole jo.. käytä ihmeessä sitä, saat vaikka viikon loman yhteen putkeen..

        Voimia Sinulle:)

        Hei. Tilanteeni järjestyi. Kirjoitinkin siitä ihan toiseen keskusteluketjuun niin en jaksa toistaa. Hoidettavan koheni huomattavasti ja hän pystyy olemaan nyt hoitopaikassa lähempänä kotiamme ja kulkee sinne taksilla ilman saattajaa.

        Silloin vaikeana aikana hän oli todellakin niin levoton ja aggressiivinen, että yritti jopa avata auton ovia vauhdissa.. Kaikki valtakunnan lääkkeet on kokeiltu - mikään ei auta. Niin isoja annostuksia kokeiltiin lopulta, että olisin itse ollut tajuton niistä. Kehitysvammaiset reagoivat usein hyvinkin poikkeuksellisesti lääkkeisiin ja heille mm. rauhoittavat voi aiheuttaa levottomuutta ja aggressioita.

        Nyt tilanne on onneksi hyvä entiseen verrattuna, eli saan 3 vapaata kuukaudessa. Mutta mikäli tilanne huononee, olemme taas vaikeuksisa. Täältä asuinalueeltamme joutuu muutkin vastaavat hoidettavat kulkemaan hyvin kauas laitoksiin, kun lähellä ei ole vieläkään mitään tarjolla.

        Koska selvä tarve on, ihmettelen miksi kukaan yksityinenkään ei ole perustanut tänne asumis/ hoitoyksikköä haastaville tapauksille, joille ei ole mitään paikkaa. Esim. jos sairastun itse, edes päivystävä sosiaalityöntekijä ei pysty järjestämään hoitopaikkaa hoidettavalleni. Saa sitten hoitaa hänet itse. Täällä ei ole sellaista osastoa sairaalassa, minne hoidettavani voitaisiin sijoittaa, eikä minkäänlaista yksityistä hoitokotia, minne voidaan kriisitapaus lähettää. Vaikka saisin sydänkohtauksen, hoidettava kulkee sitten mukanani teho-osastollekin..


      • eretetta
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Hei. Tilanteeni järjestyi. Kirjoitinkin siitä ihan toiseen keskusteluketjuun niin en jaksa toistaa. Hoidettavan koheni huomattavasti ja hän pystyy olemaan nyt hoitopaikassa lähempänä kotiamme ja kulkee sinne taksilla ilman saattajaa.

        Silloin vaikeana aikana hän oli todellakin niin levoton ja aggressiivinen, että yritti jopa avata auton ovia vauhdissa.. Kaikki valtakunnan lääkkeet on kokeiltu - mikään ei auta. Niin isoja annostuksia kokeiltiin lopulta, että olisin itse ollut tajuton niistä. Kehitysvammaiset reagoivat usein hyvinkin poikkeuksellisesti lääkkeisiin ja heille mm. rauhoittavat voi aiheuttaa levottomuutta ja aggressioita.

        Nyt tilanne on onneksi hyvä entiseen verrattuna, eli saan 3 vapaata kuukaudessa. Mutta mikäli tilanne huononee, olemme taas vaikeuksisa. Täältä asuinalueeltamme joutuu muutkin vastaavat hoidettavat kulkemaan hyvin kauas laitoksiin, kun lähellä ei ole vieläkään mitään tarjolla.

        Koska selvä tarve on, ihmettelen miksi kukaan yksityinenkään ei ole perustanut tänne asumis/ hoitoyksikköä haastaville tapauksille, joille ei ole mitään paikkaa. Esim. jos sairastun itse, edes päivystävä sosiaalityöntekijä ei pysty järjestämään hoitopaikkaa hoidettavalleni. Saa sitten hoitaa hänet itse. Täällä ei ole sellaista osastoa sairaalassa, minne hoidettavani voitaisiin sijoittaa, eikä minkäänlaista yksityistä hoitokotia, minne voidaan kriisitapaus lähettää. Vaikka saisin sydänkohtauksen, hoidettava kulkee sitten mukanani teho-osastollekin..

        Hei toinen omaishoitaja,

        teillä ei ehkä ole yksityistä hoitokotia sen takia, että teillä on sellainen kunta, joka EI tahdo tehdä sopimuksia yksityisen kanssa.. "säästyy" rahaa..


      • toinen omaishoitaja
        eretetta kirjoitti:

        Hei toinen omaishoitaja,

        teillä ei ehkä ole yksityistä hoitokotia sen takia, että teillä on sellainen kunta, joka EI tahdo tehdä sopimuksia yksityisen kanssa.. "säästyy" rahaa..

        Hei. Täällä nimenomaan yksityistetään kaikki palvelut. Kunta tarjoaa palveluseteleitä jopa hammashoitoon, että ihmiset menisivät yksityiselle, kun kunnalliset palvelut ollaan kohta ajettu alas niin sos. kuin terv.huollossakin.

        Esim. ainoa kunnallinen "lastenkoti" taitaa nykyisin olla 8-paikkainen ja se palvelee useiden satojen tuhansien asukkaan maakuntaa. Huostaanotetuille lapsille ei löydy kriisitilanteissakaan sijaisperheitä. Aluellee nousee yksityiosiä lastenkoteja kuin sieniä sateelle. Valitettavasti kehitysvammaisille ei ole vastaavia palveluita edes yksityisenä tarjolla.


    • Vm. 1947

      On tainnut Hopsuulta jäädä huomioimatta sellainen seikka, että samalla kun seiraalan pitkäaikaisosastoista on joissakin kunnissa tehty tehostetun palvelun asuntoja, on se käytännössä merkinnyt samalla sitä että hoivapaikkojen määrä on pudonnut entisestä 40:stä johonkin 10:een. Yksityisyys ja intimiteettisuoja ovat parantuneet, mutta laitospaikkojen määrä pudonnut neljännekseen siitä kuin aikaisemmin.

      Seurauksena se, että laitospaikkojen puutteessa kehitysvammaiset, invalidit ja sairaat vanhukset sysätään omaisten hoidettaviksi pilkkahinnalla ja suuntaus jatkuu edelleen.

      Oman ikäluokkani lapsia syntyi 150 000. Meitä varten jouduttiin rakentamaan koulut ja luomaan paljon uusia työpaikkoja. On vastuutonta ja epäloogista ajatella, ettei meille elämämme loppuvaiheissa ole hoivapaikkoja riittävästi tarjolla, vaan meidät jätetään heitteille.

      Surkuhupaisinta on, että linjauksesta olemme päättämässä juuri me, suuret ikäluokat.

      • toinen omaishoitaja

        Olet aivan oikeassa. Odotan kauhulla aikaa kun suuret ikäluokat ovat siinä iässä, että tarvitsevat hoitoa. Vanhukset joiden lapset eivät syystä tai toisesta ryhdy omaishoitajiksi, jäänevät täysin heitteille.


      • hopsuu

        Ainankaan täältä meiltä ei yhdeltäkään ole viety laitospaikkaa, vaan se on muutettu tehostetuksi palveluasumiseksi niiden sairaalan vuodeosastojen muuttamisesta tehostetuksi palveluasumiksi on tietysti siinä osatolla asukkaiden määrä laskenut.. samaan aikaan on rakennettu kaksi uutta hoitokotia ja uusia on tulossa..

        Ja tämä kehitysvammaisten uusia asumisyksikkö, on tehty niille, ketkä muuttivat sinne omasta lapsuudenkodistaan..

        Tiedän vaikka kuinka monen saavan hoitoa kotiinsa ja aina on esim kolme tuntemaani turvarannekkeen käyttäjää saanut 15 min kuluttua avun, kun on sitä tarvinnut.. eikä heillä ainakaan ole mikään hinkua kotoa lähteä, niin kauan kun noilla palveluilla pärjäävät..

        Osaan kyllä laskea.. en nyt niin tyhmä ole mitä Vm. 1947 arvelee minun olevan.. :D :D

        Mutta miksi sinä Vm. olet niin pessimistinen.. voihan olla, ettet koskaan edes tarvitse "laitostason palveluita".. joten mitä sitä edeltä käsin murehtia, kuinka huonoja ne on.. tai onko sellaista edes tarjollakaan.. jos tässä omia tuttavia ja sukulaisia viime vuosilta lasken, niin moni on kyllä lähtenyt saappaat jalassa, tai muutaman viikon laitosmakaamisella..

        Vasta vähän aikaan kauhisteltiin millaisia laitokset on ja kun sotepiirit yrittää päivittää niitä tämän päivän vaatimusten tasolle, sekin nähdään uhkana..

        Harmillista, että vieläkin on niitä paikkakuntia, jossa ei ole tarjolla palveluita.. aina on väliinputojia, oli mikä tahansa sosiaalipalvelu.. siinä on sekin seikka, että hyvät ja pätevät työtekijät hakeuttuu sinne, missä on tekemisen meininki..


      • hopsuu

        Ne Suomen toisen maailmansodan jälkeiset työpaikat tulivat siitä, että maksoimme sotakorvauksemme.. ei niitä työpaikkoja luotu vain sen takia, että oli iso ikäluokka.. esim metalliteollisuus laajeni sotakorvausten muodossa..
        Agraariyhteiskunnan muuttuminen teollistuneeksi yhteiskunnaksi..


    • vm . 1947

      Kai sinä Hopsuu sen tiedät, että ihmiset elävät jop nykyään paljon vanhemmiksi kuin vaikkapa 50 vuotta sitten. Tiesitkö esimerkiksi sen, että tälläkin hetkellä Suomessa on yli 100-vuotiaita vanhuksia yli 600 kpl. Ja kyse on sentään sota- ja pulavuosien ihmisistä.

      Kun me -47 syntyneet suuret ikäluokat ollaan 95-110 vuotiaita, niin missähän meidät mahdetaan hoitaa? Kaikilla ei ole lapsia eikä perhettä hoitamassa, niinkuin minulla esimerkiksi ei ole.

      Olen nainen ja hyvin terve sellainen. 65-vuotiaana minulla ei ole minkään valtakunnan lääkitystä. Pelottavasti vaikkuttaa siltä, että elän 110-vuotiaaksi. Hirvittää jo ajatuskin...

      Surullisinta on se, että ihmiset eri puolilla maata saavat hyvinkin erilaisia palveluita. Joissain kunnissa on hoivapaikkoja tarjolla valittavaksi asti, joissain niitä ei ole lainkaan.

      • Sahtivaari

        Appiukko sanoi jo minulle, että kun Sinä tulet eläkeikään, niin siilloin talutetaan mettän laitaan, ja nappi ottaan. Muutenhan se jo varmaan Kelan puolesta toimisikin, mutta kun olen vielä omaishoitaja. Täytyy oottaa vielä.Tosiasiassa Kelahan näännyttä meiät ainakin paikallisella tasolla pelkällä byrokratialla.. Mutta hävettää Suomen osavaltion puolesta vanhemman väestön kohtelu, jotka eivät pysty oikeuksiaan hakemaan.
        Hyvä Suomi.


      • toinen omaishoitaja
        Sahtivaari kirjoitti:

        Appiukko sanoi jo minulle, että kun Sinä tulet eläkeikään, niin siilloin talutetaan mettän laitaan, ja nappi ottaan. Muutenhan se jo varmaan Kelan puolesta toimisikin, mutta kun olen vielä omaishoitaja. Täytyy oottaa vielä.Tosiasiassa Kelahan näännyttä meiät ainakin paikallisella tasolla pelkällä byrokratialla.. Mutta hävettää Suomen osavaltion puolesta vanhemman väestön kohtelu, jotka eivät pysty oikeuksiaan hakemaan.
        Hyvä Suomi.

        Vanhemmat ikäluokat ovat yleensä kasvaneet pärjäämismentaliteettiin, siksi heillä sen kaltainen ylpeys, että eivät hae apua ja tukea niin helposti kuin nuoret, vaikka olisivat siihen oikeutettuja. Nykynuoret hakevat sujuvasti ja häpeilemättä mm. toimeentulotukea.

        Moni vanhus elää lähes nälkärajalla, koska kaikki rahat menevät sairaskuluihin, vaikka heillä olisi oikeus saada toimeentulotukea lääkkeisiin ym. Myös kaikenlaiset hakemukset, lomakkeet ja terveydenhuollon maksukatto ym. systeemit ovat niin monimutkaisia että kaikki eivät niitä ymmärrä.

        Tarvittaisiin ehdottomasti erityisiä "ikääntyneiden sosiaalityöntekijöitä" jotka auttaisivat ja opastaisivat konkreettisesti byrokratiaviidakossa.

        Ihme kyllä, minä olen aina saanut Kelasta hyvää palvelua ja joskus jopa yllättynyt siitä, että olen saanut sieltä jotakin avustusta vastoin odotuksia. Sen sijaan kunnan sos.toimesta ei tahdo saada mitään tukea (edes henkistä) ilman tongilla nyhtämistä ja valituksilla pelottelua..


      • kielot kukkii
        Sahtivaari kirjoitti:

        Appiukko sanoi jo minulle, että kun Sinä tulet eläkeikään, niin siilloin talutetaan mettän laitaan, ja nappi ottaan. Muutenhan se jo varmaan Kelan puolesta toimisikin, mutta kun olen vielä omaishoitaja. Täytyy oottaa vielä.Tosiasiassa Kelahan näännyttä meiät ainakin paikallisella tasolla pelkällä byrokratialla.. Mutta hävettää Suomen osavaltion puolesta vanhemman väestön kohtelu, jotka eivät pysty oikeuksiaan hakemaan.
        Hyvä Suomi.

        Voitko Sahtivaari kertoa sellaisen maan, jossa asiat on paremmin..? Josta voisimme ottaa oppia..?


      • kielot kukkii
        kielot kukkii kirjoitti:

        Voitko Sahtivaari kertoa sellaisen maan, jossa asiat on paremmin..? Josta voisimme ottaa oppia..?

        Meidän kunnassa oli joku vuosi sitten tehty tutkimus vanhustenhoidosta.. kysely omaisilta ja vanhuksilta.. sen tulos oli hyvin positiivinen..omaistet olivat tyytyväisiä palveluihin.

        Mutta esim kehitysvammaisten palveluita ei ollut, ne on ostettu naapurikunnilta ja yksityisiltä palveluntuottajilta..

        Tänä vuonna täällä oli sotepiirn teettämä ulkopuolinen tutkimus, jossa he kävivät kaikki laitokset läpi.. siinä tulos oli hyvästä huonoon.. ja nyt esim tämä yksi huonon arvosanan saanut laitos on päätetty myydä tontteineen ja rakentaa uusi.. se sillä tontilla on ollut jo kysyntää.. Puutteita on.. mutta kukaan ei vähättele niitä ja pyrkimuksenä on mennä eteenpäin..

        Tehostettua palveluasumista on tullut ja on tulossa lisää..

        Jotkut vanhammat ihmiset ovat huolissan, siitä kun laitospaikkoja "ollaan viemässä pois" vaikka täälläkin on todellakin tarkoitus päivittää vanhustenhoito tämän ajan tasolle..tuetulla ja tehostelulla palveluasumisella ja palveluilla kotiin..

        Täälläkin Kela on ihan ok.


      • 9+9

        Hmm, jos ajattelee elävänsä lähes sata vuotiaaksi, niin voiko ajatella, että sellainen 75 v oma lapsi sitten olisi tämän sata vuotiaan omaishoitaja..?

        Juu vanhaksi voi elää, jos on terve, eikä syöpä iske.. se syöpä kuin ei lajittele kenet se vuorollaan ottaa..


      • Sosiaalitoimi
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Vanhemmat ikäluokat ovat yleensä kasvaneet pärjäämismentaliteettiin, siksi heillä sen kaltainen ylpeys, että eivät hae apua ja tukea niin helposti kuin nuoret, vaikka olisivat siihen oikeutettuja. Nykynuoret hakevat sujuvasti ja häpeilemättä mm. toimeentulotukea.

        Moni vanhus elää lähes nälkärajalla, koska kaikki rahat menevät sairaskuluihin, vaikka heillä olisi oikeus saada toimeentulotukea lääkkeisiin ym. Myös kaikenlaiset hakemukset, lomakkeet ja terveydenhuollon maksukatto ym. systeemit ovat niin monimutkaisia että kaikki eivät niitä ymmärrä.

        Tarvittaisiin ehdottomasti erityisiä "ikääntyneiden sosiaalityöntekijöitä" jotka auttaisivat ja opastaisivat konkreettisesti byrokratiaviidakossa.

        Ihme kyllä, minä olen aina saanut Kelasta hyvää palvelua ja joskus jopa yllättynyt siitä, että olen saanut sieltä jotakin avustusta vastoin odotuksia. Sen sijaan kunnan sos.toimesta ei tahdo saada mitään tukea (edes henkistä) ilman tongilla nyhtämistä ja valituksilla pelottelua..

        Totta. Omaishoitajana kokenut että ei mitään henkistä tukea saa.
        Lisäksi tarkat kriteerit hoidettavan kunnosta ennenkuin saa etuuksia jos saa.


    • Sairastuttavaa

      Sehän on ihan tutkittua faktaa, että ainakin vanhusten omaishoitajilla on moninkertainen riski sairastua vakavasti kuin ei-omaishoitajilla. Raskas tauoton työ, ei pääse ulkoilemaan ja liikkumaan (siis muuten kuin nostelemalla itseään painavampaa hoidokkia). Tulevaisuudennäkymät lamaannuttavan hirveät. Ei kai siinä erkkikään terveenä pysy.

      • *^^

        Olet oikeassa, tässä ei tiedä kumpi meistä lähtee ensin, minä hoitaja, vai hoidettavani, iäkkäitä ollaan.
        Mitään toivoa paremmasta ei ole, tällaisena voi jatkua vielä kauan.


      • sahtivaari
        *^^ kirjoitti:

        Olet oikeassa, tässä ei tiedä kumpi meistä lähtee ensin, minä hoitaja, vai hoidettavani, iäkkäitä ollaan.
        Mitään toivoa paremmasta ei ole, tällaisena voi jatkua vielä kauan.

        Kielonkukkijalle, että minua ei kiinnosta ,eikä varmaan muitakaan, että missä maassa on asiat paremmin.
        Eletään vaan ihan omassa maassa ja yritetään saada asiat kuntoon.


      • berteka
        sahtivaari kirjoitti:

        Kielonkukkijalle, että minua ei kiinnosta ,eikä varmaan muitakaan, että missä maassa on asiat paremmin.
        Eletään vaan ihan omassa maassa ja yritetään saada asiat kuntoon.

        Jäin tätä miettimään, missä paremmin nämä asiat voisi olla.. en nyt vaan ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin sukulaiseni kanssa vertaillut Suomen ja Ruotsin tilannetta.. hän hoitoalalla.. muutama vuosi sitten oli niin, että siellä oli rahalliset korvaukset paremmat mutta terapiat ja kuntoustus kiven alla.. siina Tukholman lähistöllä..
        Minusta Ruotsi on sellainen hyvä esimerkki, josta voi välilä vertailla, missä pohjoismaissa mennään..

        Kyllä minä mielelläni vertailen, niin pysyy jonkin asteinen käsitys, mitä tänä päivänä voi odottaa saavansa ja mikä on realistinen tilanne...

        Harmi, ettei Sahtivaari kiinnosta.. se voisi laajentaa elämänkatsomusta mutta jokainen tavallaan.. mutta jospa et sanoisi muiden puolesta, mikä ketäkin kiinnostaa.. jokainen itse sen päättää..


      • jack-lorlli
        berteka kirjoitti:

        Jäin tätä miettimään, missä paremmin nämä asiat voisi olla.. en nyt vaan ole muutamaan vuoteen sen tarkemmin sukulaiseni kanssa vertaillut Suomen ja Ruotsin tilannetta.. hän hoitoalalla.. muutama vuosi sitten oli niin, että siellä oli rahalliset korvaukset paremmat mutta terapiat ja kuntoustus kiven alla.. siina Tukholman lähistöllä..
        Minusta Ruotsi on sellainen hyvä esimerkki, josta voi välilä vertailla, missä pohjoismaissa mennään..

        Kyllä minä mielelläni vertailen, niin pysyy jonkin asteinen käsitys, mitä tänä päivänä voi odottaa saavansa ja mikä on realistinen tilanne...

        Harmi, ettei Sahtivaari kiinnosta.. se voisi laajentaa elämänkatsomusta mutta jokainen tavallaan.. mutta jospa et sanoisi muiden puolesta, mikä ketäkin kiinnostaa.. jokainen itse sen päättää..

        Niin Sahtivaari, sinun mielipide on sinun.. älä laita muita mielipiteesi taakse..


    • 19 + 9

      Tiedoksi Sahtivaarille ja muille omaan napaan tuijottajille, että tietämys muun maailman elämänmenosta antaa perspektiiviä. Minua kiinnostaa kovastikin, miten eletään muualla. Moni asia on muualla paremmin, mutta moni asia myös meitä huonommin.

      Jos tuijottaa vain omaan napaan ja kokoajan vain väheksyy, haukkuu ja mollaa toisia omaishoitajia ja virkamiehiä, ei ehdi huomata että itseasiassa moni asia on meillä hyvin.

      Toki parantamisen varaa on, erityisesti omaishoitaja-asiassa.

      • 8+3

        Olen matkustellut ja nähnyt muutakin kuin tämän oman lintukotomme.
        Täällä on asiat hyvin jos vertaa oikeissa vaikeuksissa oleviin.
        En kiellä etteikö omaishoitajia pitäisi tukea enemmän, jos joku sellaiseksi alkaa.
        Minun mielipiteeni on, että kenenkään ei pitäisi alkaa omaishoitajaksi hyvin huonokuntoiselle potilaalle. Heille pitäisi järjestää hoitopaikkoja ja tarpeeksi ammattitaitoista henkilökuntaa huolehtimaan.
        Oikeastaan pitäisi estää kotihoito jos hoidettava on hyvin vaikeasti sairas, varsinkin jos hoitaminen voi kestää vuosia, jopa kymmeniä vuosia.


      • huuhhkkkaa

        Hyvä kirjoitus 19 9


    • 8 + 1

      >Oikeastaan pitäisi estää kotihoito jos hoidettava on hyvin vaikeasti sairas, varsinkin jos hoitaminen voi kestää vuosia, jopa kymmeniä vuosia. <

      Nyt olen samaa mieltä, vaikka itsekin hoidin puolisoni hänen viimeiseen hengenvetoonsa saakka kotona ja täysin omin voimin, ilman vapaapäiviä.

      Vasta jälkeenpäin olen tajunnut, miten uupunut loppuvaiheissa olin. Fyysisesti olin hyväkuntoinen, mutta henkinen kapasiteetti alkoi loppua.

      Huomaan saman monesta kirjoittajasta täällä. Näköala kapeutuu, seinät alkavat ahdistaa, ei enää osaa luottaa ammattiauttajiin ja pian ollaan tilanteessa ettei näe omaa kynnystä kauemmaksi.

      Toiste en samaan vipuun mene. Äitiäni en ryhdy omaishoitamaan, vaikka mikä olisi.

      • joitia

        Olkoon kuka mitä mietä palveluista vaan.. niin tämän minun pitkän omaishoitaja "urani" aikana moni asiat on mennyt parempaan suuntaan:) :) Enkä nyt tältä istumalta keksi mikä olisi mennyt huonommaksi..


      • äläkuti
        joitia kirjoitti:

        Olkoon kuka mitä mietä palveluista vaan.. niin tämän minun pitkän omaishoitaja "urani" aikana moni asiat on mennyt parempaan suuntaan:) :) Enkä nyt tältä istumalta keksi mikä olisi mennyt huonommaksi..

        Jossain menee, jossain ei.


      • mummo-pappa
        äläkuti kirjoitti:

        Jossain menee, jossain ei.

        Niin, ennen vanhaan piti joka loppu vuosi jännittää, riittääkö omaishoidontukeen varatut rahat vai ei.. ja onko seuraavalle vuodelle budjetoitu tarpeeksi rahaa..

        Nyt omaishoidonsopimus on voimassa toistaiseksi ja kun vaan muistaa vuoden alussa toimittaa verokortin, niin tuki tulee automaattisesti.

        Tässä merkittävä parannus:)

        Näin meillä:)


    • yhyy mulle, mulle...

      Samoin meillä.
      Alkuun kävivät joka vuosi katsomassa onko hoidettava "parantunut".
      Nyt eivät enää käy, ovat nostaneet anomatta tukea korkeimpaan luokkaan.
      Verokortti pitää viedä vuosittain, muuten asiat luistaa. En juuri anele muita etuja, voimistelutan itse potilasta ja kuntoutan, hän ei halua vieraita kuntouttajia.
      Vapaat pidän säännöllisesti, jopa enemmän kuin laki sallii.
      Minua kyllästyttää ainainen rutina, ei saanut sitä eikä tätä, tuntuu kuin olisi alettu omaishoitajaksi siitä syystä että saataisiin kaikki yhteiskunnalta mitä ikinä keksii, jos ei muuten niin väkisin ja väsyttämällä.

      • toinen omaishoitaja

        En kyllä ole "alkanut omaishoitajaksi" vaan ajautunut siihen. Syntyi sairas lapsi, joka tarvitsee tukea ja ohjausta kellon ympäri, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Sen olen kyllä päättänyt, että kunta saa järjestää hänelle jostakin paikan kun hän on aikuinen. En jaksa hautaan saakka hoitaa ketään. Lasta, omaa rakasta lastani en laitokseen laita alaikäisenä. Hoidan häntä ainakin 18-22 vuotiaaksi.

        En tiedä onko vaatimukseni sinun mielestäsi kohtuuttomia, kun kaipaan vapaata ja omaa aikaa enemmän kuin 3 päivää kuukaudessa ja sellaisen toimeentulon, että ei tarvitse joka kuukausi sossun luukulla olla? Omaishoitajuuden vuoksi en voi oikein tehdä kokopäivätyötä, kun kunta joutuisi sitten palkkaamaan hoitajan kotiin, enkä tiedä kuka hoitaa lapsen terapiat ja muut.

        Kun odotetut vapaapäivät koittavat, ensimmäisen päivän nukun sohvassa. Toisen päivän aamuna alkaa lähes aina migreenikohtaus. Vedän lääkkeitä napaan ja lähden väkisin kaupungille ja/ tai ystäviä tapaamaan. Kolmas vapaapäivä menee taas nukkuessa ja kotitöitä tehden.

        Koska hoidettava vaatii lähes tauotta jakamattoman huomioni, meillä ei käy vieraita, lukuunottamatta lähisukulaisia muutaman kerran vuodessa. Ketään "ystäviä" en tapaa muulloin kuin omaishoitajan vapaapäivinä. En pysty edes puhelimessa puhumaan ennen kuin hoidettava nukkuu. Silloin olen jo niin väsynyt etten jaksa muuta kuin nukkua itsekin. Parisuhteesta minun on turha haaveillakaan. Minulla ei ole sosiaalista elämää, en voi harrastaa säännöllisesti mitään, ei ole mitään omaisuutta, koska ei ole palkkatyötä jolla tienata rahaa, en voi matkustella.

        Onko todellakin itsekästä rutinaa vaatia yhteiskunnalta jotakin vastinetta siihen, että teen hoitotyötä tauotta vuodesta toiseen, täysin eristettynä ulkomaailmasta/ muista ihmisistä ja joudun taistelemaan lakisääteisistäkin oikeuksista milloin missäkin lautakunnassa, hallinnossa ja virastossa? Ja palkkana tästä kaikesta saan 414e/kk, joka on vähemmän kuin laitosvuorokauden hinta hoidettavalleni, joka tarvitsee oman hoitajan kellon ympäri?

        Kylläpä olen itsekäs rutisija.


      • toikoitoi
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        En kyllä ole "alkanut omaishoitajaksi" vaan ajautunut siihen. Syntyi sairas lapsi, joka tarvitsee tukea ja ohjausta kellon ympäri, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Sen olen kyllä päättänyt, että kunta saa järjestää hänelle jostakin paikan kun hän on aikuinen. En jaksa hautaan saakka hoitaa ketään. Lasta, omaa rakasta lastani en laitokseen laita alaikäisenä. Hoidan häntä ainakin 18-22 vuotiaaksi.

        En tiedä onko vaatimukseni sinun mielestäsi kohtuuttomia, kun kaipaan vapaata ja omaa aikaa enemmän kuin 3 päivää kuukaudessa ja sellaisen toimeentulon, että ei tarvitse joka kuukausi sossun luukulla olla? Omaishoitajuuden vuoksi en voi oikein tehdä kokopäivätyötä, kun kunta joutuisi sitten palkkaamaan hoitajan kotiin, enkä tiedä kuka hoitaa lapsen terapiat ja muut.

        Kun odotetut vapaapäivät koittavat, ensimmäisen päivän nukun sohvassa. Toisen päivän aamuna alkaa lähes aina migreenikohtaus. Vedän lääkkeitä napaan ja lähden väkisin kaupungille ja/ tai ystäviä tapaamaan. Kolmas vapaapäivä menee taas nukkuessa ja kotitöitä tehden.

        Koska hoidettava vaatii lähes tauotta jakamattoman huomioni, meillä ei käy vieraita, lukuunottamatta lähisukulaisia muutaman kerran vuodessa. Ketään "ystäviä" en tapaa muulloin kuin omaishoitajan vapaapäivinä. En pysty edes puhelimessa puhumaan ennen kuin hoidettava nukkuu. Silloin olen jo niin väsynyt etten jaksa muuta kuin nukkua itsekin. Parisuhteesta minun on turha haaveillakaan. Minulla ei ole sosiaalista elämää, en voi harrastaa säännöllisesti mitään, ei ole mitään omaisuutta, koska ei ole palkkatyötä jolla tienata rahaa, en voi matkustella.

        Onko todellakin itsekästä rutinaa vaatia yhteiskunnalta jotakin vastinetta siihen, että teen hoitotyötä tauotta vuodesta toiseen, täysin eristettynä ulkomaailmasta/ muista ihmisistä ja joudun taistelemaan lakisääteisistäkin oikeuksista milloin missäkin lautakunnassa, hallinnossa ja virastossa? Ja palkkana tästä kaikesta saan 414e/kk, joka on vähemmän kuin laitosvuorokauden hinta hoidettavalleni, joka tarvitsee oman hoitajan kellon ympäri?

        Kylläpä olen itsekäs rutisija.

        Hei toinen omaishoitaja,

        luulen, että tällä palstalla on aika moni iäkkään puolisonsa omaishoitaja ja eivät oikein oivalla, että on myös "nuoria" omaishoitajia, jotka puskevat tätä työtä vuosikymmeniä ennen kuin oma eläkeikä koittaa.. puskevat ja jäävät vaille kunnollista eläkettä:(

        Ehdottomasti täällä pitää kuulua "nuorempien" ääni, ettei aleta yleistämään omaishoitajuutta vanhustenhoitoon..

        Yritä saada tilapäishoitoa, saisit kunnollisen vaikka viikon loman..

        Jaksamista sinulle


      • toikoitoi
        toikoitoi kirjoitti:

        Hei toinen omaishoitaja,

        luulen, että tällä palstalla on aika moni iäkkään puolisonsa omaishoitaja ja eivät oikein oivalla, että on myös "nuoria" omaishoitajia, jotka puskevat tätä työtä vuosikymmeniä ennen kuin oma eläkeikä koittaa.. puskevat ja jäävät vaille kunnollista eläkettä:(

        Ehdottomasti täällä pitää kuulua "nuorempien" ääni, ettei aleta yleistämään omaishoitajuutta vanhustenhoitoon..

        Yritä saada tilapäishoitoa, saisit kunnollisen vaikka viikon loman..

        Jaksamista sinulle

        Lisään vielä, että toinen omaishoitaja on tämän päivän karu totuus, millainen väliinputoja tulee, kun on vaikeasti vammaisen lapsen yksinhuoltaja..

        On todella nöyryttävää hakea, anoa ja pyydellä, vuosi toisen perään, että saisi tukea voidakseen kasvattaa vammaisen lapsensa aikuiseksi..

        Niissä -ei kehittyneissä kunnissa- ei ole asiantuntemusta, eikä oikein kiinnostuskaan..


      • yhyy, mulle, mulle
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        En kyllä ole "alkanut omaishoitajaksi" vaan ajautunut siihen. Syntyi sairas lapsi, joka tarvitsee tukea ja ohjausta kellon ympäri, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen. Sen olen kyllä päättänyt, että kunta saa järjestää hänelle jostakin paikan kun hän on aikuinen. En jaksa hautaan saakka hoitaa ketään. Lasta, omaa rakasta lastani en laitokseen laita alaikäisenä. Hoidan häntä ainakin 18-22 vuotiaaksi.

        En tiedä onko vaatimukseni sinun mielestäsi kohtuuttomia, kun kaipaan vapaata ja omaa aikaa enemmän kuin 3 päivää kuukaudessa ja sellaisen toimeentulon, että ei tarvitse joka kuukausi sossun luukulla olla? Omaishoitajuuden vuoksi en voi oikein tehdä kokopäivätyötä, kun kunta joutuisi sitten palkkaamaan hoitajan kotiin, enkä tiedä kuka hoitaa lapsen terapiat ja muut.

        Kun odotetut vapaapäivät koittavat, ensimmäisen päivän nukun sohvassa. Toisen päivän aamuna alkaa lähes aina migreenikohtaus. Vedän lääkkeitä napaan ja lähden väkisin kaupungille ja/ tai ystäviä tapaamaan. Kolmas vapaapäivä menee taas nukkuessa ja kotitöitä tehden.

        Koska hoidettava vaatii lähes tauotta jakamattoman huomioni, meillä ei käy vieraita, lukuunottamatta lähisukulaisia muutaman kerran vuodessa. Ketään "ystäviä" en tapaa muulloin kuin omaishoitajan vapaapäivinä. En pysty edes puhelimessa puhumaan ennen kuin hoidettava nukkuu. Silloin olen jo niin väsynyt etten jaksa muuta kuin nukkua itsekin. Parisuhteesta minun on turha haaveillakaan. Minulla ei ole sosiaalista elämää, en voi harrastaa säännöllisesti mitään, ei ole mitään omaisuutta, koska ei ole palkkatyötä jolla tienata rahaa, en voi matkustella.

        Onko todellakin itsekästä rutinaa vaatia yhteiskunnalta jotakin vastinetta siihen, että teen hoitotyötä tauotta vuodesta toiseen, täysin eristettynä ulkomaailmasta/ muista ihmisistä ja joudun taistelemaan lakisääteisistäkin oikeuksista milloin missäkin lautakunnassa, hallinnossa ja virastossa? Ja palkkana tästä kaikesta saan 414e/kk, joka on vähemmän kuin laitosvuorokauden hinta hoidettavalleni, joka tarvitsee oman hoitajan kellon ympäri?

        Kylläpä olen itsekäs rutisija.

        Saat kaiken sympatiani toinen omaishoitaja, anteeksi jos loukkasin.
        Kuten joku jo manitsikin, omaishoito sotketaan usein vanhustenhoitoon, siihen ansaan itsekin lankesin.
        Toivoisin että nuorille työikäisille omaishoitajille saataisiin kunnolliset elämisen mahdollisuudet. Normaali palkka ja eläke-edut. Myös lomaa enemmän kuin se vaivaiset 3pv kk.
        Parhaassa iässä oleva ihminen joutuu vangiksi omaan kotiinas ilman sosiaalisia suhteita.
        Meillä eläkeläisillä ei useinkaan ole hätää, on molempien eläke, omaishoidontuki, kelan hoitotuki, ainakin me pärjäämme ihan hyvin. Kun on saanut aikanaan käydä työssä on eläkettäkin karttunut, nuoret omaishoitajat joutuvat kärsimään uhratumisestaan vielä eläkkeelläkin, ei omaishoidontuesta paljon eläkettä kerry.


      • Äiti-olen
        yhyy, mulle, mulle kirjoitti:

        Saat kaiken sympatiani toinen omaishoitaja, anteeksi jos loukkasin.
        Kuten joku jo manitsikin, omaishoito sotketaan usein vanhustenhoitoon, siihen ansaan itsekin lankesin.
        Toivoisin että nuorille työikäisille omaishoitajille saataisiin kunnolliset elämisen mahdollisuudet. Normaali palkka ja eläke-edut. Myös lomaa enemmän kuin se vaivaiset 3pv kk.
        Parhaassa iässä oleva ihminen joutuu vangiksi omaan kotiinas ilman sosiaalisia suhteita.
        Meillä eläkeläisillä ei useinkaan ole hätää, on molempien eläke, omaishoidontuki, kelan hoitotuki, ainakin me pärjäämme ihan hyvin. Kun on saanut aikanaan käydä työssä on eläkettäkin karttunut, nuoret omaishoitajat joutuvat kärsimään uhratumisestaan vielä eläkkeelläkin, ei omaishoidontuesta paljon eläkettä kerry.

        Hyvä kirjoitus yhyy, mulle, mulle

        Hyvä kun osaat huomioida, että on olemassa meitä "nuorempia" työikäisiä omaishoitajia, kiitos kannustuksesta ja kaikkea hyvää sinulle:)


      • toinen omaishoitaja
        yhyy, mulle, mulle kirjoitti:

        Saat kaiken sympatiani toinen omaishoitaja, anteeksi jos loukkasin.
        Kuten joku jo manitsikin, omaishoito sotketaan usein vanhustenhoitoon, siihen ansaan itsekin lankesin.
        Toivoisin että nuorille työikäisille omaishoitajille saataisiin kunnolliset elämisen mahdollisuudet. Normaali palkka ja eläke-edut. Myös lomaa enemmän kuin se vaivaiset 3pv kk.
        Parhaassa iässä oleva ihminen joutuu vangiksi omaan kotiinas ilman sosiaalisia suhteita.
        Meillä eläkeläisillä ei useinkaan ole hätää, on molempien eläke, omaishoidontuki, kelan hoitotuki, ainakin me pärjäämme ihan hyvin. Kun on saanut aikanaan käydä työssä on eläkettäkin karttunut, nuoret omaishoitajat joutuvat kärsimään uhratumisestaan vielä eläkkeelläkin, ei omaishoidontuesta paljon eläkettä kerry.

        Hei. On pakko täsmentää, että en koe "uhrautuvani". Olen tehnyt tietoisen päätöksen että en laita lastani alaikäisenä laitokseen ja sen päätöksen kanssa on nyt elettävä.

        Se minua väsyttää, että saan välillä kuulla "olevani ahne, kun saan oman lapseni hoidosta ylimääräistä rahaa (Huikeat 414e/kk), koska kaikkihan joutuvat oman lapsensa hoitamaan, niin miksi minä saan siitä rahaa.." Ja joudun taistelemaan joka asiasta viranomaisia vastaan, ihan kuin olisin loinen joka hyväksikäyttää tukiaisia.

        Sitä ei kukaan huomioi, että lapsen laitospaikka maksaisi kunnalle ainakin 15 000 euroa kuussa, päälle taksi ym. sivukulut. Jos pääsisin normaalisti palkkatyöhön, tienaisin koulutuksellani n. 2500-3000e/kk ja saisin sitten illat ja viikonloput tuhlata rahojani ja lapsi olisi laitoksessa kunnan laskuun.

        Odottaisin hieman myötätuntuoa, asiallista kohtelua ja sen huomioimista että olen yksinhuoltaja. Vaan armoa ei anneta ja kunta yrittää viimeiseen saakka evätä kaikki mahdolliset palvelut, joita ei lain mukaan OLE PAKKO antaa ja keksii aina uusia laskuttamisen aiheita.

        Joku ketjussa ehdotti, että pyytäisin kunnalta enemmän vapaata, esim viikko kuukaudessa. Ei ne siihen suostu nyt kun lapsi ei ole enää aggressiivinen. Välillä olen väsyneenä pyytänyt paria lisäpäivää ja vasta vaatimisen/ uhkailun jälkeen suostuivat. Sama juttu oli kesäajan kanssa, eli koulusta on lomaa 2,5 kk ja olisin saanut vain ne 3pv vapaata kuukaudessa ja loppuajan ollut lapsen kanssa kellon ympäri tauotta 2,5 kk. Uhkailemisen jälkeen sain enemmän vapaata kesäajalle, eli suunnilleen sen viikko kuukaudessa.

        Täytyy vain toivoa ettei tule taas kamala hellekesä. Ei ole kivaa kököttää kuumassa kerrostaloasunnossa ja katsoa kun toiset mökkeilee, retkeilee, matkustelee, käy huvipuistoissa jne. Toimeentulotuen varassa ei paljoa reissata, etenkään erityislapsen kanssa. Olen hakenut sosiaalihuollosta "kesälomarahaa" mutta sitä ei ole myönnetty. Joskus vuosia sitten sain sitä kerran, muistaakseni pari sataa. Sen jälkeen tuli aina kielteinen päätös. En viitsi enää hakea - nöyryyttävää. Lain mukaanhan kunta voi myöntää köyhille lapsiperheille ns. kesälomarahaa matkaan tmv. Vaan käytännössä sitä ei saa, minä ainakaan. Kai se on pärstästä kiinni.


      • Valoa kohti
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Hei. On pakko täsmentää, että en koe "uhrautuvani". Olen tehnyt tietoisen päätöksen että en laita lastani alaikäisenä laitokseen ja sen päätöksen kanssa on nyt elettävä.

        Se minua väsyttää, että saan välillä kuulla "olevani ahne, kun saan oman lapseni hoidosta ylimääräistä rahaa (Huikeat 414e/kk), koska kaikkihan joutuvat oman lapsensa hoitamaan, niin miksi minä saan siitä rahaa.." Ja joudun taistelemaan joka asiasta viranomaisia vastaan, ihan kuin olisin loinen joka hyväksikäyttää tukiaisia.

        Sitä ei kukaan huomioi, että lapsen laitospaikka maksaisi kunnalle ainakin 15 000 euroa kuussa, päälle taksi ym. sivukulut. Jos pääsisin normaalisti palkkatyöhön, tienaisin koulutuksellani n. 2500-3000e/kk ja saisin sitten illat ja viikonloput tuhlata rahojani ja lapsi olisi laitoksessa kunnan laskuun.

        Odottaisin hieman myötätuntuoa, asiallista kohtelua ja sen huomioimista että olen yksinhuoltaja. Vaan armoa ei anneta ja kunta yrittää viimeiseen saakka evätä kaikki mahdolliset palvelut, joita ei lain mukaan OLE PAKKO antaa ja keksii aina uusia laskuttamisen aiheita.

        Joku ketjussa ehdotti, että pyytäisin kunnalta enemmän vapaata, esim viikko kuukaudessa. Ei ne siihen suostu nyt kun lapsi ei ole enää aggressiivinen. Välillä olen väsyneenä pyytänyt paria lisäpäivää ja vasta vaatimisen/ uhkailun jälkeen suostuivat. Sama juttu oli kesäajan kanssa, eli koulusta on lomaa 2,5 kk ja olisin saanut vain ne 3pv vapaata kuukaudessa ja loppuajan ollut lapsen kanssa kellon ympäri tauotta 2,5 kk. Uhkailemisen jälkeen sain enemmän vapaata kesäajalle, eli suunnilleen sen viikko kuukaudessa.

        Täytyy vain toivoa ettei tule taas kamala hellekesä. Ei ole kivaa kököttää kuumassa kerrostaloasunnossa ja katsoa kun toiset mökkeilee, retkeilee, matkustelee, käy huvipuistoissa jne. Toimeentulotuen varassa ei paljoa reissata, etenkään erityislapsen kanssa. Olen hakenut sosiaalihuollosta "kesälomarahaa" mutta sitä ei ole myönnetty. Joskus vuosia sitten sain sitä kerran, muistaakseni pari sataa. Sen jälkeen tuli aina kielteinen päätös. En viitsi enää hakea - nöyryyttävää. Lain mukaanhan kunta voi myöntää köyhille lapsiperheille ns. kesälomarahaa matkaan tmv. Vaan käytännössä sitä ei saa, minä ainakaan. Kai se on pärstästä kiinni.

        Todella vaikea elämäntilanne sinulla, Toinen omaishoitaja.

        Me ihmiset olemme todella raadollisia, kun kadehdimme toiselta jokaista senttiä, ajattelematta ollenkaan olisimmeko valmiita vaihtamaan osia hänen kanssaan.

        On ehdottomasti väärin, että kunta ja viranomaiset pyrkivät repimään omaishoitajasta irti enemmän kuin kohduutella sopii odottaa. Puheissa kyllä kauniisti tuetaan omaishoitajaa ja lapsiperhettä monin eri tavoin, todellisuus vaan valitettavasti on toinen.

        Voimia sinulle, että jaksat pitää myös itsestäsi huolta, muuten et jaksa.


      • veturiiiiiiii
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Hei. On pakko täsmentää, että en koe "uhrautuvani". Olen tehnyt tietoisen päätöksen että en laita lastani alaikäisenä laitokseen ja sen päätöksen kanssa on nyt elettävä.

        Se minua väsyttää, että saan välillä kuulla "olevani ahne, kun saan oman lapseni hoidosta ylimääräistä rahaa (Huikeat 414e/kk), koska kaikkihan joutuvat oman lapsensa hoitamaan, niin miksi minä saan siitä rahaa.." Ja joudun taistelemaan joka asiasta viranomaisia vastaan, ihan kuin olisin loinen joka hyväksikäyttää tukiaisia.

        Sitä ei kukaan huomioi, että lapsen laitospaikka maksaisi kunnalle ainakin 15 000 euroa kuussa, päälle taksi ym. sivukulut. Jos pääsisin normaalisti palkkatyöhön, tienaisin koulutuksellani n. 2500-3000e/kk ja saisin sitten illat ja viikonloput tuhlata rahojani ja lapsi olisi laitoksessa kunnan laskuun.

        Odottaisin hieman myötätuntuoa, asiallista kohtelua ja sen huomioimista että olen yksinhuoltaja. Vaan armoa ei anneta ja kunta yrittää viimeiseen saakka evätä kaikki mahdolliset palvelut, joita ei lain mukaan OLE PAKKO antaa ja keksii aina uusia laskuttamisen aiheita.

        Joku ketjussa ehdotti, että pyytäisin kunnalta enemmän vapaata, esim viikko kuukaudessa. Ei ne siihen suostu nyt kun lapsi ei ole enää aggressiivinen. Välillä olen väsyneenä pyytänyt paria lisäpäivää ja vasta vaatimisen/ uhkailun jälkeen suostuivat. Sama juttu oli kesäajan kanssa, eli koulusta on lomaa 2,5 kk ja olisin saanut vain ne 3pv vapaata kuukaudessa ja loppuajan ollut lapsen kanssa kellon ympäri tauotta 2,5 kk. Uhkailemisen jälkeen sain enemmän vapaata kesäajalle, eli suunnilleen sen viikko kuukaudessa.

        Täytyy vain toivoa ettei tule taas kamala hellekesä. Ei ole kivaa kököttää kuumassa kerrostaloasunnossa ja katsoa kun toiset mökkeilee, retkeilee, matkustelee, käy huvipuistoissa jne. Toimeentulotuen varassa ei paljoa reissata, etenkään erityislapsen kanssa. Olen hakenut sosiaalihuollosta "kesälomarahaa" mutta sitä ei ole myönnetty. Joskus vuosia sitten sain sitä kerran, muistaakseni pari sataa. Sen jälkeen tuli aina kielteinen päätös. En viitsi enää hakea - nöyryyttävää. Lain mukaanhan kunta voi myöntää köyhille lapsiperheille ns. kesälomarahaa matkaan tmv. Vaan käytännössä sitä ei saa, minä ainakaan. Kai se on pärstästä kiinni.

        http://www.kvtl.fi/fi/lakineuvonta/aihealueet-aakkosittain/palvelut-ja-tukitoimet/tilapaishoito/

        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/paivatoiminta/

        http://verneri.net/yleis/arki/paivatoiminta.html

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1977/19770519

        Tilapäishoito sekä päivätoiminta kirjataan ehoon.

        Monet seurakunnat avustaa köyhiä lapsiperheitä..


      • äitikkä
        veturiiiiiiii kirjoitti:

        http://www.kvtl.fi/fi/lakineuvonta/aihealueet-aakkosittain/palvelut-ja-tukitoimet/tilapaishoito/

        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/vammaispalvelujen-kasikirja/itsenaisen-elaman-tuki/paivatoiminta/

        http://verneri.net/yleis/arki/paivatoiminta.html

        http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1977/19770519

        Tilapäishoito sekä päivätoiminta kirjataan ehoon.

        Monet seurakunnat avustaa köyhiä lapsiperheitä..

        Mutta miksi et mene töihin? Lapsesi saa aamu ja iltapäivähoidon ja saat vielä omaishoitaja vapaat.. Työpaikasta voisi tulla henkireikä ulos ja onko teillä muutenkaan hyväksi olla koko kesä kahdestaan kotona, jaksaako sitä kumpikaan..?? Kyllä kehitysvammaiset lapset/nuoretkin kaipaa oman tasoista tekemistä, sitä vartenhan on olemassa kesähoito, joka on maksuton.

        Termiä kesähoito, käytetään niistä lapsista kenelle ei ole tehty ehoa.. ehoa ei aina välttämättä tarvitse tehdä alle 16 v. Mutta kun täyttää 16 v ja menee vaikka päivätoimintaa eho pitää olla.. tilapäishoitoa EI kunta voi olla antamatta, jos se on kirjattu ehoon.

        Kirjoittaa kv-lapsen omaishoitaja äiti, joka on ollut sekä töissä että "vain" omaishoitajana


      • näin on
        äitikkä kirjoitti:

        Mutta miksi et mene töihin? Lapsesi saa aamu ja iltapäivähoidon ja saat vielä omaishoitaja vapaat.. Työpaikasta voisi tulla henkireikä ulos ja onko teillä muutenkaan hyväksi olla koko kesä kahdestaan kotona, jaksaako sitä kumpikaan..?? Kyllä kehitysvammaiset lapset/nuoretkin kaipaa oman tasoista tekemistä, sitä vartenhan on olemassa kesähoito, joka on maksuton.

        Termiä kesähoito, käytetään niistä lapsista kenelle ei ole tehty ehoa.. ehoa ei aina välttämättä tarvitse tehdä alle 16 v. Mutta kun täyttää 16 v ja menee vaikka päivätoimintaa eho pitää olla.. tilapäishoitoa EI kunta voi olla antamatta, jos se on kirjattu ehoon.

        Kirjoittaa kv-lapsen omaishoitaja äiti, joka on ollut sekä töissä että "vain" omaishoitajana

        Missähän päin Suomea olisi vielä joku laitos johon voisi kehitysvammaisen lapsen laittaa jos ei itse tahdo hoitaa..?

        Kyllä nämä kv-lapset sairaanhoitotasoisetkin hoidetaan kotona.. se on sitten eri asia, jos ei tahdo hoitaa lastaan, niin sehän on lastensuojelun asia saada lapselle uusi sijaiskoti.

        Koulun takia moni pieni kehitysvammainen lapsi voi joutua kodistaan kauaskin.. ja näillä kehari lapsilla on oppivelvollisuus kuten tavallisillakin lapsilla, tosin vuoden pidempi.

        Toinen omaishoitaja taitaa kuitenkin saada arkisin vapaata, kun lapsi on koulussa..? Jos ei ole työssä, niin silloin ehtii kaupungille tuttavia tapaamaan..? Vai pidätkö lastasi kotiopetuksessa, eli opetat itse? Sehän on Suomessa mahdollista..

        Siinä vaiheessa kun kehitysvammainen lapsi on päivisin kotoa pois yli 7 tuntia, koulussa ja koulumatkoilla, ei omaishoitaja vapaata soten enää tarvitse antaa..

        Kannattaa mennä töihin jos pääsee, niin ei ole riippuvainen kunnan maksamasta tuesta, kuten asumis- ja toimeentulotuki..


      • toinen omaishoitaja
        äitikkä kirjoitti:

        Mutta miksi et mene töihin? Lapsesi saa aamu ja iltapäivähoidon ja saat vielä omaishoitaja vapaat.. Työpaikasta voisi tulla henkireikä ulos ja onko teillä muutenkaan hyväksi olla koko kesä kahdestaan kotona, jaksaako sitä kumpikaan..?? Kyllä kehitysvammaiset lapset/nuoretkin kaipaa oman tasoista tekemistä, sitä vartenhan on olemassa kesähoito, joka on maksuton.

        Termiä kesähoito, käytetään niistä lapsista kenelle ei ole tehty ehoa.. ehoa ei aina välttämättä tarvitse tehdä alle 16 v. Mutta kun täyttää 16 v ja menee vaikka päivätoimintaa eho pitää olla.. tilapäishoitoa EI kunta voi olla antamatta, jos se on kirjattu ehoon.

        Kirjoittaa kv-lapsen omaishoitaja äiti, joka on ollut sekä töissä että "vain" omaishoitajana

        Hei. Vastaan tässä sekä sinulle, että edelliselle/ seuraavalle. Totta kai menisin mielelläni töihin, jos vain joku minut tässä tilanteessa huolisi.

        Minun on erittäin vaikea työllistyä. Kun kerron haastattelussa tilanteeni = omaishoitaja, erityislapsen yksinhuoltaja, haastattelijan naama venähtää selvästi. Tarvitsen joustoa työajoissa koska lapsen terapiat ym ovat työaikana, ja yksinhuoltajana minun on hoidettava ne. Joudun siis olemaan läsnä terapian ajan, koska terapeutti ei yksin pärjää lapsen kanssa.

        Erityishuolto-ohjelmaan kirjattu iltapäivähoito on klo 15.30 saakka. Aamuhoitoa ei paikkakunnalla ole. Mikäli saan työtä, iltapäivähoitoa on klo 16 saakka. Autottomana en ehdi julkisilla kulkuvälineillä kotiin ennen lasta, mikäli teen täyttä työaikaa. Kunta on erittäin haluton (oikeastaan kyvytön) yksilöllisiin hoitojärjestelyihin = järjestämään hoitajaa kotiin ja tiedän täältä vanhempia, jotka ovat joutuneet jättämään vakityön ja jääneet kokonaan kotiin.

        Kesäaikana on supistuksia, jolloin vain työssäkäyvien lapset pääsevät päivähoitoon, vaikka ehoon olisikin kirjattu lapsen olevan kodin ulkopuolella hoidossa arksin. Kunta maksaa näissä tapauksissa satasen- pari lisää omaishoidontukea kesäajalta.

        Omaishoitajan vapaata on kirjattu ehoon 3 vrk/kk. Se on se, minkä laki edellyttää. Ylimääräisistä vapaista täytyy taistella. Lapsen hoidon vaativuus on luokiteltu sellaiseksi, että olen oikeutettu 3 vapaaseen kuukaudessa, vaikka lapsi on koulussa ja erityishuolto-ohjelman mukaisessa iltapäivätoiminnassa.

        Seurakunta ei myönnä avustusta "matkusteluun tai huvitteluihin". Olen muutaman kerran saanut diakoniasta taloudellista apua äkillisiin menoihin, mutta ylimääräistä sieltä ei anneta. Tunnen kyllä systeemin.

        Joku ehdotti, että tapaisin tuttavia silloin kun lapsi on koulussa. Näin teksisnkin mutta vähäiset tuttavani ovat päivätyössä ja heillä olisi aikaa tavata vain illalla/ viikonloppuna. Olen omaihoitajayhdistyksessä ja heidän päiväsaikaan järjestämänsä vertaistapaamiset ovat vanhuksille tarkoitettuja. Leijonaemojen tapaamiset taas ovat illalla, eikä kunta palkkaa siksi aikaa lapselle hoitajaa kotiin. Mukaan häntä ei voi ottaa, eikä "tavalliset lapsenvahdit" (kuten MLL) pärjää hänen kanssaan.

        Lapsen käyttäytyminen on niin levotonta/ haastavaa, että hän tarvitsee lähes tauotta ohjausta kotona ollessaan. Käytännössä teen (joudun tekemään) kaikki kotityöt ja asioinnit silloin kun hän on koulussa. Eli samat hommat, jotka muut vanhemmat tekevät illalla, minä teen aamupäivän aikana. Illat olen vain lapsen kanssa. Nukun usein päiväunet, jos vain mahdollista, koska lapsi valvottaa usein yöllä, jopa niin paljon että en itse ehdi nukkua kuin 2-3 tuntia.

        Tilanteeni on siis aika monimutkainen vyyhti ja olen siitä kiukkuinen, että sosiaalitoimi ei millään tavoin huomioi/ halua huomioida yksilöllistä elämäntilannettani. Työllistymistäni kodin ulkopuolelle ei tueta (yksilölliset hoitojärjestelyt), ylimääräsitä vapaata ei anneta (vaikka olen yksinhuoltaja eikä mummoja tmv sukulaisia ole auttamassa), huonoa taloudellista tilannettani ei huomioida että voisin/ voisimme esim. lomailla joskus jossakin, ylimääräsitä lapsenhoitoapua ei anneta iltaisin tai viikonloppuisin edes muutamaksi tunniksi että pääsisin vartaistapaamisiin tai muuten ystäviä tapaamaan. Kaikki palvelut on suunnattu kahden huoltajan perheille, joista ainakin toinen käy kodin ulkopuolella palkkatyössä, eikä kunta jousta yhtään.

        Että teksti ei menisi pelkäksi haukkumiseksi, täytyy kehua lapsen koulua, iltapäivätoimintaa ja Kelaa (yllätysyllätys). Nämä tahot ovat ainakin minua/ meitä kohtaan olleet ammattitaitoisia ja olen saanut sekä henkistä että taloudellista tukea. Olen kai siis aika poikkeus, kun olen saanut Kelasta hyvää palvelua : )


      • 15+2
        toinen omaishoitaja kirjoitti:

        Hei. Vastaan tässä sekä sinulle, että edelliselle/ seuraavalle. Totta kai menisin mielelläni töihin, jos vain joku minut tässä tilanteessa huolisi.

        Minun on erittäin vaikea työllistyä. Kun kerron haastattelussa tilanteeni = omaishoitaja, erityislapsen yksinhuoltaja, haastattelijan naama venähtää selvästi. Tarvitsen joustoa työajoissa koska lapsen terapiat ym ovat työaikana, ja yksinhuoltajana minun on hoidettava ne. Joudun siis olemaan läsnä terapian ajan, koska terapeutti ei yksin pärjää lapsen kanssa.

        Erityishuolto-ohjelmaan kirjattu iltapäivähoito on klo 15.30 saakka. Aamuhoitoa ei paikkakunnalla ole. Mikäli saan työtä, iltapäivähoitoa on klo 16 saakka. Autottomana en ehdi julkisilla kulkuvälineillä kotiin ennen lasta, mikäli teen täyttä työaikaa. Kunta on erittäin haluton (oikeastaan kyvytön) yksilöllisiin hoitojärjestelyihin = järjestämään hoitajaa kotiin ja tiedän täältä vanhempia, jotka ovat joutuneet jättämään vakityön ja jääneet kokonaan kotiin.

        Kesäaikana on supistuksia, jolloin vain työssäkäyvien lapset pääsevät päivähoitoon, vaikka ehoon olisikin kirjattu lapsen olevan kodin ulkopuolella hoidossa arksin. Kunta maksaa näissä tapauksissa satasen- pari lisää omaishoidontukea kesäajalta.

        Omaishoitajan vapaata on kirjattu ehoon 3 vrk/kk. Se on se, minkä laki edellyttää. Ylimääräisistä vapaista täytyy taistella. Lapsen hoidon vaativuus on luokiteltu sellaiseksi, että olen oikeutettu 3 vapaaseen kuukaudessa, vaikka lapsi on koulussa ja erityishuolto-ohjelman mukaisessa iltapäivätoiminnassa.

        Seurakunta ei myönnä avustusta "matkusteluun tai huvitteluihin". Olen muutaman kerran saanut diakoniasta taloudellista apua äkillisiin menoihin, mutta ylimääräistä sieltä ei anneta. Tunnen kyllä systeemin.

        Joku ehdotti, että tapaisin tuttavia silloin kun lapsi on koulussa. Näin teksisnkin mutta vähäiset tuttavani ovat päivätyössä ja heillä olisi aikaa tavata vain illalla/ viikonloppuna. Olen omaihoitajayhdistyksessä ja heidän päiväsaikaan järjestämänsä vertaistapaamiset ovat vanhuksille tarkoitettuja. Leijonaemojen tapaamiset taas ovat illalla, eikä kunta palkkaa siksi aikaa lapselle hoitajaa kotiin. Mukaan häntä ei voi ottaa, eikä "tavalliset lapsenvahdit" (kuten MLL) pärjää hänen kanssaan.

        Lapsen käyttäytyminen on niin levotonta/ haastavaa, että hän tarvitsee lähes tauotta ohjausta kotona ollessaan. Käytännössä teen (joudun tekemään) kaikki kotityöt ja asioinnit silloin kun hän on koulussa. Eli samat hommat, jotka muut vanhemmat tekevät illalla, minä teen aamupäivän aikana. Illat olen vain lapsen kanssa. Nukun usein päiväunet, jos vain mahdollista, koska lapsi valvottaa usein yöllä, jopa niin paljon että en itse ehdi nukkua kuin 2-3 tuntia.

        Tilanteeni on siis aika monimutkainen vyyhti ja olen siitä kiukkuinen, että sosiaalitoimi ei millään tavoin huomioi/ halua huomioida yksilöllistä elämäntilannettani. Työllistymistäni kodin ulkopuolelle ei tueta (yksilölliset hoitojärjestelyt), ylimääräsitä vapaata ei anneta (vaikka olen yksinhuoltaja eikä mummoja tmv sukulaisia ole auttamassa), huonoa taloudellista tilannettani ei huomioida että voisin/ voisimme esim. lomailla joskus jossakin, ylimääräsitä lapsenhoitoapua ei anneta iltaisin tai viikonloppuisin edes muutamaksi tunniksi että pääsisin vartaistapaamisiin tai muuten ystäviä tapaamaan. Kaikki palvelut on suunnattu kahden huoltajan perheille, joista ainakin toinen käy kodin ulkopuolella palkkatyössä, eikä kunta jousta yhtään.

        Että teksti ei menisi pelkäksi haukkumiseksi, täytyy kehua lapsen koulua, iltapäivätoimintaa ja Kelaa (yllätysyllätys). Nämä tahot ovat ainakin minua/ meitä kohtaan olleet ammattitaitoisia ja olen saanut sekä henkistä että taloudellista tukea. Olen kai siis aika poikkeus, kun olen saanut Kelasta hyvää palvelua : )

        http://www.solaris-lomat.fi/tuetut_lomat


      • toinen omaishoitaja
        15+2 kirjoitti:

        http://www.solaris-lomat.fi/tuetut_lomat

        Olemme olleet tuetulla lomalla. Myöhemmin lapsen käytös muuttui niin vaikeaksi, että hyänen kanssaan ei voinut enää mennä ravintolaan tmv julkisille paikoille, joissa paljon muita ihmisiä, ja olisi pitänyt pysyä paikoillaan. Hotellissa tmv lomanviettopaikassa hän olisi karkaillut ympäri käytäviä ja hyökkäillyt ihmisten kimppuun..

        Tällä hetkellä rahatilanne ei salli sitäkään että menisin yksin, lähinnä matkakulujen vuoksi. Sen majoittumisen omavastiuun vielä maksaisi juuri ja juuri, jos säästää, mutta juna/bussimatkat ovat liian kalliita jos ei saa opiskeljia tmv alennuksia. En myöskään ole saanut hoidettavalle niin pitkää pätkää hoitopaikassa, että pääsisin 5 päiväksi jonnekin.

        Kiitos kuitenkin :)


    • Tasa-arvoa

      Sorry nyt vaan - yhyy mulle, mulle - mutta nyt et taida tiedostaa sitä valitettavan yleistä ja ikävää tosiasiaa, että omaishoitajat eivät suinkaan ole tasa-arvoisessa asemassa eripuolilla maata. Joissakin kunnissa ovat asiat paljon paremmin kuin toisissa.

      Monet pienet kunnat tietoisesti alibudjetoivat sosiaalimäärärahansa ja määrärahojen puutteeseen vedoten epäävät omaishoidontuenkin monilta omaishoitajilta, jotka tosiasiassa olisivat siihen oikeutettuja. Tilanne on sama omaishoidon tukipalvelujen suhteen, toisessa kunnassa niitä saa, toisissa ei.

      Itse asun pikkukunnassa, joka on vuosikaudet harrastanut tietoista sosiaalimäärärahojen alibudjetointia, joten omaa kokemusta asiasta on.

    • -ö-ö

      Ensimmäinen asia mikä pitäisi tehdä omaishoitajien eteen on se, kaikille samanarvoinen kohtelu. Kaikille joille omaishoidontuki kuuluu se on myös maksettava sen mukaan kuinka vaikea hoidettava on.
      Kun omaishoidontuki muuttuisi kelan maksettavaksi saattaisi tasa-arvoakin löytyä enemmän.
      Meillä oli kyllä kelan eriyishoitotuki kovan vääntämisen takana vaikka se ihan ilmeisesti kuuluikin saada.
      Saattaa olla että kriteerejä tiukennetaan lisää jos maksaminen jää kelalle.

    • kelankaa

      Eihän se Kela mikään autuus ja onni ole. Mitä tasa-arvoa se toisi?????

      Tämä päivänä Kelan päätökset ovat eri puolella Suomea ihan mitä vaan.. joku saa jotain jossain ja toinen sitä samaa toisaalla ei...

      Kela ei tasa-arvoa tuo ennen kuin on vain yksi ainoa päätöspaikka.

    • kuntoilu

      minä ehdotin omaiset ja läheiset liittoon, että nuoremmille omaishoitajille maksettaisi palkka ja olisivat työsuhteessa kuntaan ja eläkkeellä oliville tulisi tuki joka oisi verotonta, eikä sitä tarvitsisi kelaan siirtää vaan korvamerkittyä rahaa kunnille omaishoitoon ja siihen kuuluviin palveluihin.luvittiin viedä asiaa eteenpäin työryhmä käsittelee omaishoitoa 2013 loppuun saakka, eli aikaa taas vierähtää.että ehdotuksia vaan liiton suuntaa.

      • 2+8

        Hyvä ja kiitos sinulle kuntoilu:)


    • ei käy!!

      Miksei eläkeläiset vois maksaa veroa,jotkut saa huimat eläkkeet ja omaishoitopalkkiotakin vielä...miksi nuorempien omaishoitajien pitäisi maksaa??Monella nuorellakin hyvin raskaat hoidettavat!!En kannata,eikä tule toteutumaan!

    • ristiina ja tytär

      Minä laitan ehdotuksen että kaikki kohdellaan samalla tavalla,oli sitten eläkkeellä tai nuori omaishoitaja,samat ehdot koko maahan,ja kaikille apua,varsinkin meille työikäisille joilla lapsia ,pitäisi kyhätä jotain parempaa tukea!

    • Ajatelkaa toisiakin

      Nuorten omaishoitajien tilanne on taloudellisesti monin puolin eläkeikäisiä omaishoitajia vaikeampi ja se pitäisi mielestäni jotenkin huomioida.

      Me eläkeikäisinä omaishoitajiksi joutuneet saamme työeläkkeemme, jonka lisäksi mahdollista omaishoidontukea.

      Nuoret omaishoitajat menettävät työansionsa ja saavat vain onnettoman pientä omaishoidontukea, joka on niin pieni ettei se juurikaan kerrytä tulevaa eläkettä ja josta vielä kaiken lisäksi maksetaan vero. Hiukan kärjistäen voidaan sanoa, että nuoret omaishoitajat menettävät myös tulevan eläkkeensä. Ajatelkaas sitä!

      Itse olen vasta eläkeiässä omaishoitajaksi joutunut, joten minulla ei ollut taloudellista hätää.

    • <-<-<

      Olen aina ollut sitä mieltä että meillä eläkeläisillä ei ole hätää taloudellisesti, eläkkeen lisäksi tulee omaishoidontuki ja kelan hoitotuki.
      Eläkeläisillä saattaa olla suurempi hätä jaksamisen suhteen, pitäisi saada kaikki mahdollinen tuki että jaksaisi ja pystyisi hoitamaan täysipainoisesti. Riippuu paljon hoidettavan kunnosta, ei omaishoitajksi hyäksytä kuin todella huonokuntoisen potilaan hoitaja, ainakaan tukea ei myönnetä.
      Työikäisen pitäisi saada palkka ja eläke-edut kuten työssäkäyvilläkin on.

    • ristiina ja tytär

      Juu,mie maksan mieheni eläkkeellä ja omaishoidontuella,asuntol- ja autolainan,hoidot,lääkkeet,ai juu ja teinityttökin on,itse en yleensä saa kuin suklaapatukan,jos rahaa jää yli!Vielä pitäis kouluttaa tyttökin,mutta mutta....

    • Anonyymi

      OMAISHOIDON YKSIKÖN JA SOTE PÄÄTTÄJÄT ISTUVAT KIRSTUN PÄÄLLÄ KÄYTTÄVÄT SIINÄKIN VALTAANSA VÄÄRIN SUORASTAAN KIUSAAVAT
      MUTTA YHTEISKUNNALLE SE ON KUITENKIN EDULLISTA JA HOIDETTAVALLE INHIMILLISTÄ TOIVOTAAN ETTÄ PÄÄYTTÄJÄT JOUTUVAT SAMOIHIN ONGELMIIN OPPIVATKO SITÄ KAUTTA ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe