Eräs tuttavani otti hiljattain yhteyttä. Oli aivan paniikissa. On joitakin aikoja sitten saanut vanhemmistaan pahan päivän varalle yhteensä muutaman tuhannen euron verran syntymäpäivä-, joululahja-, tms rahaa jonka aina tunnollisesti tallettanut pankkitililleen. Tuttavani ei polta, ei käytä alkoholia ja on muutenkin raitis. Ilmeisesti jossain vaiheessa sairastellut yhtä sun toista joten nyt keski-ikäisenä on aika hankala saada työtä. On opiskellut jossain vaheessa kovasti, mutta ei ole koskaan valmistunut mihinkään ammattiin yms. Nykyään ja aina on elänyt todella nuukasti. Johtuen heikosta taloudellisesta tilanteestaan on ties kuinka pitkään joutunut anomaan vuokratukea yms. kunnalta. Nyt kun kuulemma pitää joku anomus uusia ja merkitä siihen kaikki säästöt ja pankkisaldot tunnollisesti tämä ystäväni alkoi pelätä, että nämä pahan päivän ja vanhuuden varalle talletetut säästöt viedään ja vuokratuki evätään. Tuttavani asuu parinkymmenen neliön vapailta markkinoilta vuokratussa vuokrayksiössä jossa on työttömälle keski-ikäiselle naiselle maksamista.
Eli, kysymys kuuluu, että paljonko ihmisen pankkitilillä saa olla kätesitä rahaa ilman, että kunta evää vuokratukien maksamisen tai perää näitä jälkikäteen, jos osoittautuu, että tuen saajalla onkin ollut joitakin tuhansia euroja tilillään? Kysymys on kuitenkin vain rajallisesta, muutamien tuhansien säästöistä. Olen yrittäntyt neuvoa, että sijoittaisi talletuksensa johonkin järkevään mutta kun on niin nuuka ja kokematon, että näsitä mahdollisuuksista tietää viel'ä vähemmän kuin minä.
Mitä hänen olisi lain rajoissa järkevää tehdä näille muutamien tuhansien eurojen säästöille?
esim.
-ostaa kultaa?
-ostaa taide-esineitä?
-lainata tuttaville?
-siirtää rahansa jonnekin ulkomaalaiselle korkeakorkoiselle talletustilille, jos niin minne ja miten turvallisesti?
-ostaa auto sijoitusmielessä (= huono kohde)?
-ostaa muuta kiinteää omaisuutta joka säilyttää arvonsa ja josta on iloa esim. silmälle ja jonka voi joskus muuttaa rahaksi?
-ostaa esim. pieni mökkitontti Virosta, sillä olisi jopa käyttöä?
-neuloa liiat patjan sisään?
-sijoittaa jonkun tuttavan firman osakkeisiin?
Nämä ovat tällaiset ovat köyhien ihmisten ongelmia, rikkaat osaavat sijoittaa noin vain tuollaiset muutamat tuhannet eurot niin, että ne poikivat siinä samalla mukavasti.
Lupasin miettiä ja tutkia asiaa. Vaikka minun ongelma tämä ei ole, lupasin vastata parin päivän sisällä. MItä sanon?
ystäväni puolesta, joka edustaa ns. "suomalaista valtaväestöä" neuvoista kiitollinen.
-Pentti
Työtön tuttavani sai vanhemmiltaan rahaa, viekö sossu kaiken...?
2
258
Vastaukset
- hgfhffhg
Tilillä ei saa olla yhtään mitään. Se pitää käyttää tyhjäksi ennen kuin seuraavan kuun tuet tulevat tai rahat tulkitaan säästöiksi. Tuista ei saa säästää.
- hgfhffhg
Rahat kannattaa nostaa käteisenä ja pistää esimerkiksi keittiön kaappiin tai pankin tallelokeroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453703Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653554Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302989Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882105- 1501759
- 1051700
- 1221475
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401202Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085