Ahdistukseen sain helpotuksen

gluteeniton

gluteenittomasta ruokavaliosta! Olen noudattanut sitä n 3 viikkoa ja olo on aivan uskomaton. Moni meistä on gluteenille herkkä vaikkei keliakiaa olekaan. Gluteeni voi aiheuttaa monenlaisia mielenterveyden ongelmia. Itselläni tilanne oli niin paha, etten pystynyt kotoa juuri liikkumaan mihinkään. Nyt tuntuu, että elämä alkaa tuntumaan taas valoisalta pitkästä aikaan. Jos aloitatte gluteenittoman ruokavalion, voi alkuun tulla pahoja vieroitusoireita. Itsellä ahdistus paheni 2-3 päiväksi. Jos gluteeniton ruokavalio ei tuo helpotusta, kannattaa kokeilla myös maitotuotteiden jättämistä pois. Maito voi aiheuttaa myös mielenterveysongelmia.

4

2369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apuakluteenia

hei aloittaja! olen itsekin miettinyt ruokavalion ja mielenterveysongelmien yhteyttä. minä kärsin ahdistuksesta ja syömishäiriöistä.

mitä söit ennen ja mitä syöt nykyään? oliko viljojen ja maitotuotteiden poisjättö vaikeaa? millä korvaat leivän, puuron? onko kyse karppaustyylisestä ruokavaliosta vai käytätkö kuitenkin gluteenittomia viljoja?

• anna kaikki kestää

Jo on ollut kova ahdistus kun gluteeniton ruokavalio auttaa. Joillakin on ahdistusta kun purukumi tippuu maahan, siihen varmaan auttaa ruokavalio.

• Ahdistumishäiriön syntymiseen on kai monia syitä. Joku voimakas ahdistava tekijä, onnettomuus tai läheisen menettäminen esimerkiksi.
      Mielestäni kaik varmimmin ahdistavat mielikuvat ja yllykkeet juontavat varhaislapsuuden kokemuksista...koska itsellän on näin - luulen sitä 'yleispäteväksi syyksi'.
      Edelleen oletan, että vain pieni osa suomalaisista ahdistuneista on saanut ammattiauttajan apua.

Mitä tällainen maallikon 'luenta' ketään auttaa. Ei niin. Pointtini on siinä, että on haettava sellaisia menetelmiä, jotka spontaanisti lähtevät purkamaan piilotajuisia kipukohtia.
      Meditaatioharrastus on meikäläiselle rahattomalle ja syrjäytyneelle niitä harvoja "itemenetelmiä" jotka voivat vuosien ja vuosikymmenien työllä helpottaa ahdistusta.

Ongelma ei helpota ilman mitää apukeinoja tai terapioita edes vanhuudessa.

• ptsd

Ruoka tukee hormonien ja välittäjäaineiden toimintaa. Ruoan syömisen pointti ei ole vain, että ei olisi nälkä, vaan pääasiassa se, että siitä saadaan tiettyjä työkaluja ja puuttuvia osia elimistön toiminnan parantamiseksi. Mieli ei ole erillinen kehosta vaan osa sitä, näin ollen ruokavalio vaikuttaa myös mieleen.

Olen itsekin huomannut, että kun vähennän viljoja, olo paranee. Traumaperäinen stressihäiriö viisi vuotta nyt kiusannut. Mielenterveyden häiriö lähtee kun pääsee ongelman syyn lähteille ja käsittelee sen pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5504
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1565
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      14
      1013
    4. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      947
    5. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      64
      920
    6. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      878
    7. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      143
      857
    8. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      838
    9. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      816
    10. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      10
      795
    Aihe