Vanhuuden sairaudet ja kivut ja niistä puhuminen

Tukena ja apuna

Toivoisin saavani teltä vinkkejä, kuinka suhtautua kauniisti isovanhempaan, jonka elämän keskiöön ovat yhä enemmän nousseet monenlaiset sairaudet, kivut, lääkitykset ja niiden tuomat sivuvaikutukset. Vointi vaihtelee, välillä on parempi olo ja välillä tosi huono olo, vaihtelu voi tapahtua saman päivän sisällä.

Ymmärrän, että elämä sairauksien kanssa on oikeasti kurjaa. Isovanhempi uskoo, että suuren osan vaivoista voisi parantaa kokonaan, jos jokin hoito vain jostain löytyisi. Itse en usko tilanteen enää kovin paljon kohentuvan, koska niin paljon on tutkittu ja yritetty hoitaa, mutta tulokset ovat olleet laihanlaisia. En kuitenkaan henno sanoa, että ehkä täytyisi yrittää sopeutua nykytilanteeseen, koska se tuntuisi hänestä liian julmalta, koska silloin menisi toivo parantumisesta.

Sairaudet rytmittävät hänen elämää, puheaiheita, oikeastaan kaikkea. Haluaisisin kuitenkin hänen nauttivan vielä monesta asiasta ja käyttävän aikaa sairauskeskeisen elämän sijaan niihin moniin hyviin hetkiin, joita olisi vielä tarjolla meidän ja lastenlasten kanssa. Tarkoitan sitä, että jos vaikka olemme vierailulla, niin aika ei menisi kokonaan vaivoista keskusteluun, koska eivät ne vaivat kuitenkaan siitä miksikään muutu. Ymmärrän kyllä, että pelkkä vaivoista puhuminen voi helpottaa hänen henkistä painettaan. Toisaalta isovanhempi suree, kun hän haluaisi olla lastenlasten kanssa (isoja jo), mutta kokee ettei vaivojensa vuoksi kykene tai jaksa. Jos tarkkoja ollaan, hän voisi tuo saman puhumisajan vaikka jutella lastanlasten kanssa (sen sijaan, että puhumme vaivoista).

Olisko kenellä omakohtaista kokemusta, kuinka voisimme huomioida isovanhemman vaivat ja antaa hänelle tukea, mutta kuitenkin käyttää aikaa myös häntä virkistäviin muihin asioihin ja kommunkointiin lastenlastenkanssa? Olemme jotenkin jumittuneet nykytilanteeseen, joka etenee samaa sairauskeskeistä rataa, josta emme osaa hypätä uudelle paremmalle vaihteelle.

23

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkhjiolll

      Tuttua juttua, mutta vain työstä. Olen sairaanhoitajana vanhusten parissa ja helposti tosiaan asiat menevät sairauskertomuksen kuunteluun. Mutta olen itse vaihtanut roolia silleen, että aloitan keskustelun positiivisista asiosta, enkä lainkaan mistään sairauteen liittyvästä. Kannustan myös liikkumaan ulkona ja käymään tuolijumpassa ym. aktiviteeteissä, joita on tarjolla. Voisit myös sanoa, että puhutaan muusta, kuin ainaisista vaivoista, jos ne on käsitelty jo aiemmin. Voi olla, että omaisellasi on kuolemanpelko, siihen olen törmännyt usein myös. Kysytään jotain vähäpätöistä asiaa, että onko tämä syöpää, voiko siihen kuolla? Jos ihminen on 90 vuotias, on kuolema kuitenkin aika todennäköinen lähitulevaisuudessakin. Sen asian pöydälle nostaminen on kuitenkin vaikeaa. Joidenkin kanssa kyllä keskustellaan siitäkin, esim, hautapaikasta
      ym. Ja kun ne asiat ovat selvät, ehkä ainainen puhuminen vaivoistakin vähenee.

    • Tukena ja apuna

      Kiitos vastauksesta.

      Nuo ensimmäiset sanat ovatkin varmasti tärkeät. Hyvin usein nimittäin kysymme häneltä, että "mitä kuuluu?" tai jopa suoraan kysymme "kuinka olet voinut?" eli jo meidän keskustelunavaus johdattaa helposti sairauskertomukseen, jota on sitten vaikea keskeyttää ilman, että tulisi vaikutelma välinpitämättömyydestä hänen vointiaan kohtaan. Hassua, miten emme ole itse tajunneet noin pientä asiaa! Kun on niin lähellä ja kaavat jo pinttyneet, ei enää huomaa omia virheitä!

      Hän on onneksi hyvin aktviinen hyvinä päivinään ja harrastaa liikuntaakin monin tavoin vointinsa mukaan. Ja hän yrittää myös käydä monissa eläkeläisten aktiviteeteissa, jos vointi sallii. Kun on ollut ikänsä touhuava, haluaa mennä vanhanakin.

      Tuo kuolemanpelko on myös hyvä pointti. Nyt kun ajattelen monia tilanteita, se varmasti pitää paikkansa. Hän on kyllä jo varannut hautapaikan ja suunnitellut hautajaisensa yms. eli tavallaan valmistautuu joskus kaukana olevaan tulevaan, mutta toisaalta olettaa ja toivoo elävänsä vielä pitkään (20-25v). Minua huolestuttaa, kuinka huonoon kuntoon hän ehtisi tuossa ajassa mennä. Minulla on jotenkin toisenlainen suhde kuolemaan, haluaisin nimittäin itse kuolla suorilta jaloilta ilman raihnautumista vaikka sitten "hyvissä ajoin", ehkä varsinkin siksi, kun olen nähnyt monen lähipiirin vanhuksen kituvan viime metreillään todella rankasti. Siitä on ollut hyvä elämä ja arvokas vanhuus hyvin kaukana.

      T. aloittaja

      • mummotta

        Älä turhaan huolehdi. Kaikki kuolevat kyllä ajallaan, ja hengissä silloin vielä olevat pääsevat perintöjen kimppuun.
        Sen kyllä uskon, että sinulla on toisenlainen suhde kuolemaan. Mutta se ehtii vielä muuttua moneen kertaan, ellei kuolema sinua tosiaankin pian korjaa.
        Minulla ihmisellä on oikeus elää koko elämänsä, olipa se millainen hyvänsä.


      • Tukena ja apuna
        mummotta kirjoitti:

        Älä turhaan huolehdi. Kaikki kuolevat kyllä ajallaan, ja hengissä silloin vielä olevat pääsevat perintöjen kimppuun.
        Sen kyllä uskon, että sinulla on toisenlainen suhde kuolemaan. Mutta se ehtii vielä muuttua moneen kertaan, ellei kuolema sinua tosiaankin pian korjaa.
        Minulla ihmisellä on oikeus elää koko elämänsä, olipa se millainen hyvänsä.

        "Älä turhaan huolehdi. Kaikki kuolevat kyllä ajallaan, ja hengissä silloin vielä olevat pääsevat perintöjen kimppuun."

        - Minä ajattelen niin, että vanhojen ihmisten pitäisi käyttää elämänsä aikana keräämät varat vanhoilla päivillä itseensä esim. matkustelemalla, ostamalla hyvinvointipalveluja (hierontaa, jalkojenhoitoa yms.), palkkaamalla siivooja ja tekemällä niitä asioita, mihin aiemmassa elämänvaiheessa ei ollut varaa, kun piti säästää pahan päivän varalle. Ja se "rahan tuhlaaminen" - siis jos sitä rahaa on - pitäisi aloittaa sen verran hyvissä ajoin, että kykenee vielä tekemään niitä kivoja asioita. Tietysti vain osa kivoista asioista on rahalla ostettavissa, moni asia tulee aivan muualta.
        Olen aika läheltä nähnyt, kuinka jotkut riitelevät perinnöistä niin tulisesti, että välit menevät poikki - todella hassua tapella rahoista, joita ei ole edes itse työllään ansainnut.

        T. aloittaja


    • rilla-milla

      Tuli mieleen, että jos isovanhemmat ovat kaiken aikaa samojen seinien sisällä , he ovat apaattisempia , ei ole muusta juteltavaa .
      Me veimme isovanhempia autoajelulle , käytiin kotiseutumuseossa ja syömässä erilaista ruokaa , kuin mitä he muulloin syövät , kerran hampurilaisilla ja pehmistä ostettiin jälkiruuaksi , sitä pyysivät myöhemminkin hömppäruuaksi , huonot hampaat kun on , on pehmeää .

      Usein kävimme hakemassa heidät meille , oli virkistävämpää , vaikka melkein takkia riisuessaan ,kysyivät milloin viedään heidät kotiin takaisin , pelattiin korttipelejä , uunoa yms . välillä mentiin kauppakeskuskukseen ja ostetiin uutta päällepantavaa , no vaadimme , että pitävät eivätkä säilö kaappiin .

      Roolit ovat vaihtuneet , mutta erilaisia piristysniksejä tarvitaan ja sitten voi huomata , ettei sairausraportti ole niin pitkä tai sitä jonain päivänä ei olekkaan.
      Mukavaa , että huolehditte , saatte itsekin takaisin ja lapsenne oppivat vanhemman kunnioitusta , mikä on häviävä vara .

      • Tukena ja apuna

        Kiitos vastauksesta!

        Huomaan, että viime vuosina pyytelymme on vähentynyt, kun niin usein ehdotetut ideat ovat peruuntuneet ihan viime tipassa, koska tapahtumapäivänä onkin ollut kipuja tai vointi muuten huono. Vointi vaihtelee niin paljon eri päivinä: toisina päivinä kuokitaan maata hihat heiluen ja toisina ollaan sängyn pohjalla. Ei voi yhtään ennakoida huomista eikä aamulla saman päivän iltapäivää. Mutta onneksi seassa on niitä tarmopäiviä, koska ne pitävät kuntoa yllä ja virkistävät mieltä tosi paljon! Ilman tarmohetkiä hän varmaan olisi varassa masentua ihan oikeasti.

        Pitää tosiaankin yrittää pyydellä uudelleen ja uudelleen virkistäviin juttuihin. Ehkä sitä on alkanut tulla liiankin varovaiseksi kysymään. Tavallaan ajttelee jo valmiiksi, että toiselle tulee paha mieli, kun tarjolla olisi jotain mukavaa, eikä voi lähteä vointinsa vuoksi. Jotenkin on ollut hirmu vaikea määritellä, milloin pyytely alkaa tuntua toisesta liialliselta ja milloin se on sopivaa.

        T. aloittaja


    • vanha myös

      antakaa olla, ei ketään saa mohinkään mukaan jos ei halua, älkää tunteko syyllisyyttä sillä vanhana todellakin voi olotila vaihdella nopeastikkin ja useimmin kuitenkin vanhana haluaa elää rauhallisesti ja omilla ehdoilla, hyvää tarkoitatte, eikä tarvitse kuunnella jos huomaa, että joku valittaa koko ajan, se on vaan luonne kysymys, ja jos oikeasti sairas lääkäri kyllä auttaa..

      aurinkoista kesää..

      • Tukena ja apuna

        Tuo kommentti "omilla ehdoilla" on hyvä pointti. Isovanhempi on aina ollut omilla tavoillaan toimiva. Se piirre on korostunut nyt vanhempana. Kaikenlainen uusi ja poikkeava tai ulkopuolelta tuleva ehdotus helposti sekoittaa hänen tavat ja rytmit.

        T. aloittaja


    • kesän kynnyksellä

      Niin vanhan kuin nuorenkin tulee hoitaa itseään, jos tuntee itsensä sairaaksi.
      niitä on nuoriakin ihmisiä, jotka puhuvat vain omista vaivoistaan ja heitä on ikävä kuunnella tavattaessa. Vanha jos rupeaa kovasti vaikertamaan, niin sanon hänelle että ottaa terveyskeskukseen tai lääkäriinsä yhteyttä. Jos hän on läheiseni, voin avittaa häntä parhaani mukaan kyyditsemällä ja apteekissa käyttämisellä.

      Sairaus on niin vakava asia, että kyllä siihen tositilanteessa mielellään haluaa olla parhaan kykynsä mukaan auttamassa. Mutta on kovin ikävää, jos elämässä ei ole muuta kuin vaivoista puhuminen - johan se vie mielen matalaksi kaikilta.

      Vanhanakin on paljon ilonaiheita, jos vähänkin katsoo elämäänsä nenää pitemmälle, esim nyt kaikki ihanat kukat alkavat olla kauneimmassa kukassaan: kirsikkapuunkukat, omena-, sireeni, hevoskastanja-, angervot, kielot, orvokit, ailakit jne,,, Ja katsokaapa voikukkanurmikkoja - kylläpä ne loistavat keltaisenaan paikoittain.

      Ja ihanaa, kun ei tarvitse pukea vällyjä päälleen ulos lähtiessä - aurinko lämmittää niin ihanasti sinisellä taivaalla. Ohhoh mitä väriloistoa!

    • Tukena ja apuna

      Kiitos vastauksista.
      Se on totta, että elämä on pieniä ilonaiheita täynnä. Ne ovat ihan äärellä ja jokaisen saatavilla, eivätkä maksa mitään. Pitää vain huomata ne ja yrittää iloita niistä. Positiivisella mielellä on hieman helpompi kestää kivut ja vaivat, joita ei pääse karkuun mihinkään.

      T. aloittaja

      • vm-49

        Olen itsekin sairastellut ties mitä epämääräistä ja kunto vaihtelee päivittäin. sitä on sitten tullut puhuttua niin miniälle, pojalle, kuin tyttärellekin.
        Lapseni eivät ole valittaneet, mutta kautta rantain kuulin, että miniä ei jaksa tulla meille, koska en muusta osaa puhua, kuin sairauksistani.
        Totuus on kuitenkin se, etten mielelläni sairauksiani toisille tyrkytä, mutta mutta, kun kysytään vointia, niin tietty kerron, kysytään lääkäreillä käynneistä ja tutkimuksista jne.
        Siinä tulee sitte kerrottua kaikki, mitä kulloinkin kuuluu. Tuntuu vain siltä, että kysyttäessä mun pitäis kertoa, et kaikki on tosi hyvin ja kun en viitsi valehdella, niin petytään, et aina vain se voi huonosti ja sairastaa. Kyllä niin tosi paljon mielummin kertoisin hyviä uutisia.
        Toinen syy, miksi olen miniälle vaivojani valittanut, on ollut se, että minusta on tuntunut, että ajattelee mun vain olevan laiska, tai vast. kun en ole pystynyt heidän lapsiaan ottamaan yökylään pitkiin aikoihin. Siksi olen yrittänyt selittää, etten vain jaksa, vaikka kuinka haluaisin. Rakastan lastenlapsiani ja tiedän miten kovin haluaisivat aina meille tulla, mutta paha mieli itselle vain tulee, kun ei pysty. Joskus olen "uhrautunut" ottamaan, vaikka olo on ollut tosi huono. Haluaisin olla täysillä lasten kanssa kun tulevat ja nauttia heistä. Onneksi se edes joskus on onnistunut viime vuosinakin.
        Ei ole helppoa sairastelu. Ei vielä tällä iällä pitäis näin raihnainen olla ja sekin vetää katkeraksi.
        Yritän siltikin välillä pitää huumoria yllä ja lasken leikkiä vaivoista ja niiden vertailuista toisten kanssa. Ehkä toi vaivoista kertominen on sitte niin paha paikka, että vaikka mitä muuta samalla tapaamisella puhuttais, niin sitä ei edes muisteta, tai huomata. Kyllä olen tosi kiinnostunut lastenlapsistani ja nautin heistä. Jututan heitä ja haluan tietää mitä heille kuuluu, silti syytetään, että puhun liikaa vaivoistani.
        Veti kyllä vähäks aikaa mielen matalaksi, kun kuulin, kun muuten ihan hyvät välit miniään olleet. Koittakaa kestää meitä ja vaivojamme.


      • Tukena ja apuna
        vm-49 kirjoitti:

        Olen itsekin sairastellut ties mitä epämääräistä ja kunto vaihtelee päivittäin. sitä on sitten tullut puhuttua niin miniälle, pojalle, kuin tyttärellekin.
        Lapseni eivät ole valittaneet, mutta kautta rantain kuulin, että miniä ei jaksa tulla meille, koska en muusta osaa puhua, kuin sairauksistani.
        Totuus on kuitenkin se, etten mielelläni sairauksiani toisille tyrkytä, mutta mutta, kun kysytään vointia, niin tietty kerron, kysytään lääkäreillä käynneistä ja tutkimuksista jne.
        Siinä tulee sitte kerrottua kaikki, mitä kulloinkin kuuluu. Tuntuu vain siltä, että kysyttäessä mun pitäis kertoa, et kaikki on tosi hyvin ja kun en viitsi valehdella, niin petytään, et aina vain se voi huonosti ja sairastaa. Kyllä niin tosi paljon mielummin kertoisin hyviä uutisia.
        Toinen syy, miksi olen miniälle vaivojani valittanut, on ollut se, että minusta on tuntunut, että ajattelee mun vain olevan laiska, tai vast. kun en ole pystynyt heidän lapsiaan ottamaan yökylään pitkiin aikoihin. Siksi olen yrittänyt selittää, etten vain jaksa, vaikka kuinka haluaisin. Rakastan lastenlapsiani ja tiedän miten kovin haluaisivat aina meille tulla, mutta paha mieli itselle vain tulee, kun ei pysty. Joskus olen "uhrautunut" ottamaan, vaikka olo on ollut tosi huono. Haluaisin olla täysillä lasten kanssa kun tulevat ja nauttia heistä. Onneksi se edes joskus on onnistunut viime vuosinakin.
        Ei ole helppoa sairastelu. Ei vielä tällä iällä pitäis näin raihnainen olla ja sekin vetää katkeraksi.
        Yritän siltikin välillä pitää huumoria yllä ja lasken leikkiä vaivoista ja niiden vertailuista toisten kanssa. Ehkä toi vaivoista kertominen on sitte niin paha paikka, että vaikka mitä muuta samalla tapaamisella puhuttais, niin sitä ei edes muisteta, tai huomata. Kyllä olen tosi kiinnostunut lastenlapsistani ja nautin heistä. Jututan heitä ja haluan tietää mitä heille kuuluu, silti syytetään, että puhun liikaa vaivoistani.
        Veti kyllä vähäks aikaa mielen matalaksi, kun kuulin, kun muuten ihan hyvät välit miniään olleet. Koittakaa kestää meitä ja vaivojamme.

        Kiitos aidosta kertomuksestasi. Voin hyvin eläytyä tilanteeseesi ja ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi. Minusta on oleellista, että jaksaa kuunnella toista, vaikka puheenaiheet olisivatkin sairauskeskeisiä.

        Sitä vain meidän isovanhemman kohdalla pelkään, että sairauskeskeinen ajattelu ruokkii pahanolontunnetta ja jatkuvaa lääkärikierrettä ja siitä tulee tavallaan noidankehä, jossa vajotaan entistä syvemmälle. Sen sijaan, jos ajatteluun löytyisi enemmän muita asioita, elämä voisi ehkä tuntua valoisammalta ja vaivojen kestäminen olisi helpompaa. Runsaat käynnit lääkärissä eivät ole tuottaneet mitään merkittävää tulosta ja niiden jälkeen isovanhemman olo on aina hyvin pettynyt. En tiedä, jos olisi varaa aina yksityiselle, löytyisikö sieltä pätevä ja kunnolla kuunteleva asiantuntija, joka saisi edes osan moninaisista vaivoista kuntoon.

        Olet oikeassa, että sairastelu ei ole helppoa ja raihnaisena oleminen on kurjaa. En osaa kuvitella, miten itse jaksaisin elää niin kipeää elämää vuodesta toiseen kuin meidän isovanhempi. Varmaan uupuisin kipujen alle.

        Toivon voimia kaikille, joilla on sairauksia.


      • vm-49
        Tukena ja apuna kirjoitti:

        Kiitos aidosta kertomuksestasi. Voin hyvin eläytyä tilanteeseesi ja ymmärrän, että olet pahoittanut mielesi. Minusta on oleellista, että jaksaa kuunnella toista, vaikka puheenaiheet olisivatkin sairauskeskeisiä.

        Sitä vain meidän isovanhemman kohdalla pelkään, että sairauskeskeinen ajattelu ruokkii pahanolontunnetta ja jatkuvaa lääkärikierrettä ja siitä tulee tavallaan noidankehä, jossa vajotaan entistä syvemmälle. Sen sijaan, jos ajatteluun löytyisi enemmän muita asioita, elämä voisi ehkä tuntua valoisammalta ja vaivojen kestäminen olisi helpompaa. Runsaat käynnit lääkärissä eivät ole tuottaneet mitään merkittävää tulosta ja niiden jälkeen isovanhemman olo on aina hyvin pettynyt. En tiedä, jos olisi varaa aina yksityiselle, löytyisikö sieltä pätevä ja kunnolla kuunteleva asiantuntija, joka saisi edes osan moninaisista vaivoista kuntoon.

        Olet oikeassa, että sairastelu ei ole helppoa ja raihnaisena oleminen on kurjaa. En osaa kuvitella, miten itse jaksaisin elää niin kipeää elämää vuodesta toiseen kuin meidän isovanhempi. Varmaan uupuisin kipujen alle.

        Toivon voimia kaikille, joilla on sairauksia.

        Kiitos sinulle "tukena ja apuna" empaattisuudestasi.
        Juuri tuolta minustakin on tuntunut, että lapseni ja miniäni ajattelevat, että olen vaivojeni vanki ja kunhan vain tekisin jotain muuta, en kokisi vaivojani niin voimakkaasti tai vast. kun ei mitään varsinaista syytä ole vaivoihini löytynyt, paitsi yksi, mikä sitten leikattiin pois. Ei kuitenkaan vielä tuonut toivottua paranemista.
        Tosin oli tämä kasvain jo vuosia laittanut koko elimistöni niin sekaisin, että voipi olla, että toipumiseenkin vaaditaan useampi vuosi.
        Kaikkein kauheinta juuri on ollutkin se, ettei lääkärit osaa auttaa ja kun eivät tiedä mikä vaivaa, tutkimuksista huolimatta, alkavat lopulta syyttää minua. Todella pettynyt olen minäkin ollut, kun ei taaskaan labroista mitään löytynyt. Itse tietää, ettei tämä voi olla normaalia ja että näin ei voi elää. Olen käynyt vuosien mittaan ties missä eril.hoidoissa. Henkiparantajista lähtien. Olen etsinyt syytä myös psyyken puolelta ja tehnyt matkan itseeni matkaterapiassa, Rosen-terapiassa sain sentään pahan masennukseni pois. Käyn kiropraktikolla, fysioterapiassa, olen ottanut akupunktiohoitoja ym,ym. siis kaikkeni olen itse yrittänyt. Olen yrittänyt jäljittää netistä syytä sairasteluuni. Yritän hymyillä tekohymyä päivittäin, jotta aivoihin menis viesti, et hyvin pyyhkii, mutta kun ei mikään auta. Hyvin äkkiä kivut ja väsymys palauttaa taas maanpinnalle. Nyt on ollut lämpöä joka päivä melkein kaksi vuotta ja olo on ihan sekava, kun lämpö nousee. Väsyttää ja heikottaa. Silti yritän tehdä kaikenlaista, mihin vain pystyn ja yritän pitää edes vähän kuntoa yllä. Yksityislääkärin hoidossa nyt taas olen ja seur. odotan aikaa neurologille. Tämä lääkäri ei vähättele vaivojani, vaan otta ne todesta, mutta sanoi, että voi olla hankala selvittää, koska vaivoja niin paljon ja ovat epämääräisiä. Amalgaameja en ole vielä poistattanut, mutta se saattaa olla seuraavana vuorossa, ellei muuta syytä löydy. Olen siis vasta 62, mutta raihnaisempi kuin 82 v. isäni, ei oo kivaa. Nyt on työt tehty ja voisi nauttia vapaudesta ja käydä konserteissa ja matkustella ja vaikka mitä, mutta ei voi edes suunnitella mitään, kun olo vaihtelee päivittäin niin paljon. No, kun vetää joskus pään täys, ni ei hetkeen ole köyhä, eikä kipee, mut olis kiva, et vois aina olla sellanen tunne. Nyt pitäis pystyä lähtemään ulkomaille, matkakin jo tilattu. Vähän huolestuttaa mikä on kunto, mut pakko yrittää päästä. Onneksi mulla on aviomies, joka auttaa ja tukee tarvittaessa. Kyllähän se sellasta tuntuu olevan, että ystävienkin kanssa vaan vertaillaan vaivoja ja lääkkeitä ja "kilpaillaan" kuka on vaivaisempi. Tässä sitä nyt sitte ollaan. Muistan kuinka joskus 15.v istuttiin oman jengin kanssa baarissa ja naurettiin mistä mahd. sitte vanhana puhutaan, niin ennustukset ovat aika hyvin toteutuneet, noita valivali-juttuja enimmäkseen tuppaa oleen.


      • Tukena ja apuna
        vm-49 kirjoitti:

        Kiitos sinulle "tukena ja apuna" empaattisuudestasi.
        Juuri tuolta minustakin on tuntunut, että lapseni ja miniäni ajattelevat, että olen vaivojeni vanki ja kunhan vain tekisin jotain muuta, en kokisi vaivojani niin voimakkaasti tai vast. kun ei mitään varsinaista syytä ole vaivoihini löytynyt, paitsi yksi, mikä sitten leikattiin pois. Ei kuitenkaan vielä tuonut toivottua paranemista.
        Tosin oli tämä kasvain jo vuosia laittanut koko elimistöni niin sekaisin, että voipi olla, että toipumiseenkin vaaditaan useampi vuosi.
        Kaikkein kauheinta juuri on ollutkin se, ettei lääkärit osaa auttaa ja kun eivät tiedä mikä vaivaa, tutkimuksista huolimatta, alkavat lopulta syyttää minua. Todella pettynyt olen minäkin ollut, kun ei taaskaan labroista mitään löytynyt. Itse tietää, ettei tämä voi olla normaalia ja että näin ei voi elää. Olen käynyt vuosien mittaan ties missä eril.hoidoissa. Henkiparantajista lähtien. Olen etsinyt syytä myös psyyken puolelta ja tehnyt matkan itseeni matkaterapiassa, Rosen-terapiassa sain sentään pahan masennukseni pois. Käyn kiropraktikolla, fysioterapiassa, olen ottanut akupunktiohoitoja ym,ym. siis kaikkeni olen itse yrittänyt. Olen yrittänyt jäljittää netistä syytä sairasteluuni. Yritän hymyillä tekohymyä päivittäin, jotta aivoihin menis viesti, et hyvin pyyhkii, mutta kun ei mikään auta. Hyvin äkkiä kivut ja väsymys palauttaa taas maanpinnalle. Nyt on ollut lämpöä joka päivä melkein kaksi vuotta ja olo on ihan sekava, kun lämpö nousee. Väsyttää ja heikottaa. Silti yritän tehdä kaikenlaista, mihin vain pystyn ja yritän pitää edes vähän kuntoa yllä. Yksityislääkärin hoidossa nyt taas olen ja seur. odotan aikaa neurologille. Tämä lääkäri ei vähättele vaivojani, vaan otta ne todesta, mutta sanoi, että voi olla hankala selvittää, koska vaivoja niin paljon ja ovat epämääräisiä. Amalgaameja en ole vielä poistattanut, mutta se saattaa olla seuraavana vuorossa, ellei muuta syytä löydy. Olen siis vasta 62, mutta raihnaisempi kuin 82 v. isäni, ei oo kivaa. Nyt on työt tehty ja voisi nauttia vapaudesta ja käydä konserteissa ja matkustella ja vaikka mitä, mutta ei voi edes suunnitella mitään, kun olo vaihtelee päivittäin niin paljon. No, kun vetää joskus pään täys, ni ei hetkeen ole köyhä, eikä kipee, mut olis kiva, et vois aina olla sellanen tunne. Nyt pitäis pystyä lähtemään ulkomaille, matkakin jo tilattu. Vähän huolestuttaa mikä on kunto, mut pakko yrittää päästä. Onneksi mulla on aviomies, joka auttaa ja tukee tarvittaessa. Kyllähän se sellasta tuntuu olevan, että ystävienkin kanssa vaan vertaillaan vaivoja ja lääkkeitä ja "kilpaillaan" kuka on vaivaisempi. Tässä sitä nyt sitte ollaan. Muistan kuinka joskus 15.v istuttiin oman jengin kanssa baarissa ja naurettiin mistä mahd. sitte vanhana puhutaan, niin ennustukset ovat aika hyvin toteutuneet, noita valivali-juttuja enimmäkseen tuppaa oleen.

        Tilanteesi kuulostaa niin samanlaiselta kuin meidän isovanhemmalla. Voimia sinulle! Kun olen läheltä nähnyt, tiedän, ettei todellakaan ole helppoa. On ensin kaikki ne vaivat ja kivut ja siihen päälle vielä henkinen suru, huoli ja ahdistus vaivojen selvittämättömistä syistä sekä kaipaus, että voisi elää monipuolisempaa ja aktiivisempaa elämää.

        T. aloittaja


      • vm-49
        Tukena ja apuna kirjoitti:

        Tilanteesi kuulostaa niin samanlaiselta kuin meidän isovanhemmalla. Voimia sinulle! Kun olen läheltä nähnyt, tiedän, ettei todellakaan ole helppoa. On ensin kaikki ne vaivat ja kivut ja siihen päälle vielä henkinen suru, huoli ja ahdistus vaivojen selvittämättömistä syistä sekä kaipaus, että voisi elää monipuolisempaa ja aktiivisempaa elämää.

        T. aloittaja

        Jos oikeesti haluatte olla tukena ja apuna, niin älkää ainakaan syyllitykö vähättelemään vaivoja ja sitä toivottomuuden tunnetta, kun ei lääkäreistä ole apua, eikä syytä löydetä, joten ei voida lääkitäkkään ja paranemistoiveet taas kerran romahtaa.
        Auttakaa mieluummin häntä hakeutumaan, vaikka vaihtoehtohoitoihin, antakaa esim. lahjaksi joku kiva hoito hieroja, osteopaatti, tai joku muu rentouttava ja kipuja lievittävä
        hoito, et tulis edes hetkeksi paremi olo. Noi vaihtoehtohoitajat lisäksi kuuntelevat aidosti ihmistä ja ovat empaattisia ja heiltä saa usein vinkkejä, mitä kannattais kokeilla jne. Lääkärit ei kuuntele yleensä ja siksi eivät myöskään pysty auttamaan. Rosen-terapia on mielestäni paras, jos vain paikkakunnaltanne Rosen-terapeutti löytyy.
        Toivottavasti tiedät mitä se on, ei siis mitään kukkaisjuttua, vaan kropan käsittelyä ja samalla ihmisestä purkautuu lihasmuistiin jääneitä asioita. Kun niistä vapautuu, saattavat myös kivut kadota. Ainakin jaksaa itsensä kanssa vähä paremmin.
        Sitte viel ne kutsumiset eri juttuihin. Kutsukaa aina, kun jotain kivaa on tiedossa.
        Hän sitten itse päättää haluaako/pystyykö lähtemään vai ei. Tuntuu kuitenkin kivalta, kun huomaa, et joku välittää ja haluaa pitää yhteisessä menossa mukana, vaikka joutuisikin kieltäytymään. Nyt puhutaa tooosi paljon D-vitamiinin parantavista vaikutuksista ja vastaavasti mitä D-vitamiinin puutos saattaa saada aikaan. Nyt siis ainakin aurinkoa ottamaan ja D-vitamiinia tankkaamaan.
        Itsekin olen sitä mahdollisuutta miettinyt, kun tuntuis kesällä olevan edes hiukkasen helpompaa. Samaa sanovat muutkin joita kolottelee, et se vissiin olekaan pelkästään lämpö, mikä vaikuttaa.
        Noi kommentit ärsyttää ihan sairaasti, mitä täälläkin on jo näkynyt, et kyllä lääkärit tietää ja eikun lääkäriin turhan valittajat ja blaa, blaa. Kuinkahan monta kertaa minäkin olen niitä kuullut. Sitte tietty menen lääkäriin ja ihmettelen, et miksköhän mun piti siellä käydä, ku tyhjän saa pyytämättäkin ja siitä pahasta mielestä pitää viel maksaa, että silleen. Pitäisvät vaan päänsä kiinni sellaset, jotka ei asioista näköjään mitään tiedä. Itse pitää yrittää selvittää mikä vaivaa, tai mitä kokeita mahd. pitäis ottaa, sitte vasta voi mennä lääkäriin niitä pyytämään, kyllä juttu on näin, pah. Tämä siis ei ollut sinulle "tukena ja apuna", vaan noille kaikkitietäville.


    • Lapsen ensin

      Mietin itseäni, miten toimisin, jos olisi kipuja, uusia sairauksia, lääkkeitä yms. Se olisi sitä minun elämääni silloin. Nyt kun on lapsia, perhe, työ, niin puhun niistä asioista. Ehkä itsekin tulen puhumaan sairauksista. Ne täyttävät sairaan ihmisen mielen, siksi puhuisin niistä. .)

      • Tukena ja apuna

        Niin se varmaan menee. Ehkä sitä omaisena tulee valtava tarve auttaa, vaikka oikeastaan ei tarvitse muuta kuin kuunnella. Kunhan ei vain joutuisi noidankehään, josta ylempänä mainitsin.

        T. aloittaja


    • kahvikärrybaarissa

      Kun olin sairaalassa ja meitä siellä huoneessa oli aika paljon kipeitäkin potilaita, niin toki puhuimme sairauksistamme. Mutta me potilaat puhuimme myös muistakin asioista, jopa iloisistakin keskenämme. Ja hoitajillakin oli mukava humoristinen ja positiivinen näkemys, vaikka tietenkin he tekivät hommansa ja kannustivat meitä omatoimisuuteen mahdollisuuksien mukaan. Eli jopa sairaalassa on muutakin ajateltavaa ja puhuttavaa kuin sairaudet, lääkkeet ja sairaalamailma.

      'Joka vaivojansa vaikertaa on vaivojensa vanki' - sanoo vanha sananlaskukin

      • Tukena ja apuna

        Kuulostaa tasapainoiselta, kun vaivat, mutta myös ilot, ovat molemmat läsnä.

        Olen kuullut tuon sananalaskun, en vain enää muistanut. Se sopii hyvin tähän ketjuun. Siinä kiteytyykin osuvasti minun huoli: vaivojen ajattelu voi vangita mielen ja viedä elämästä mahdollisuuden iloon.

        T. aloittaja


    • älä huolestu

      ehkä puhuu vaivoistaan ettei tulla pyytämään lapsenvahdiks sun muuta..

      • Tukena ja apuna

        Jollakulla voi olla niinkin, osut varmaan oikeaan.

        Meillä ei ole enää vuosikausiin ollut tarvetta lastenhoitoon. Kun lapset olivat pieniä ja toinenkin isovanhmepi vielä eli, emme silloinkaan odottaneet hoitoa. Isovanhemmilla oli paljon omia asioita elämässään. He kyllä rakastivat lapsenlapsiaan todella paljon, mutta tavallaan elivät itsenäistä elämää. Kyläilimme kyllä, jos isovanhemmilla ei ollut omia menoja ja he halusivat meidän tulevan. Hoidossa lapset olivat pieninä vain muutaman harvan kerran muutaman tunnin, kun meillä oli akuutti tositarve. Yökylässä yksi lapsi oli yhden kerran. Eli en usko isovanhempien kokeneen koskaan kuormittumista lastemme vuoksi. En siis usko heidän koskaan "pelänneen" sitä ja enäähän hoitoa ei edes tarvita.


    • ei aina jaksa

      Isovanhemmat ei ole ns.kaiken varalla olevia lasten hoitajia, jos eivät jaksa ja onhan isovanhemmilla myös oma elämä elettävänä, mistähän lie tullut malli, että pitää hoitaa lapsenlapsia heti kun tarvetta, ei se ole tarkoitus ollut kuitenkaan, vai onko?
      Sanotaan, onhan sulla aikaa kun olet eläkkeellä, mutta kun on jo vuosikymmeniä tehnyt työtä, haluaa jo levätäkkin, olla vaan..

      • vm-49

        Niin, ei jaksakaan. Haluaisin kovasti olla lastenlapsilleni itse tukena ja apuna ja nauttia heidän seurastaan. Haluaisin vaan olla sitten täysillä heidän kanssaan ja ottaa kaiken irti ja myös antaa itsestäni enemmän. Lapset ovat tottuneet, että heitä vähän passataan ja lellitään, kun tulevat käymään, toisin kuin kotona. Välillä olen yrittänyt pitää edes jotain perinteitä yllä, kuten sen, että joulun alla paistetaan yhdessä pipareita ja muutaman kerran vuodessa olen kutsunut heidät leipomaan pullaa kanssani. Siitä he ovat aivan innoissaan. Onneksi asuvat niin lähellä nämä isommat, että voivat piipahtaa kyläilemässä itsekseen pyörillä. Harmittaa vaan, kun lapset ehtii kasvaa kohta aikuisiksi ja menetän kaikki kivat vuodet sairasteluun, enkä voi täysillä nauttia lapsista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe