kauheat kk kivut teroista :/

toistatoiveillen

taustalla pco tyyppiset munasarjat. luomukierrot 40-100 päivää. ovulaatiota tuskimpa enempää kuin kerran vuodessa. aina olen kärsinyt kovista kuukautiskivuista mut nyt terolutia syödessä tämä on ihan hirveää! vertaan synnytyksen avautumiskipuihin. terolutia olen syönyt nyt kahteen kiertoon kp 15-24. molemmissa kierroissa kovat kivut ja tiputtlu ennen kuurin loppumista. ensin tulee kivut jotka lamauttaa. sen jälkeen tuhruttaa pari päivää ruskeaa vuotoa. kun viimeisen pillerin otosta kulunut 2 päivää alkaa verinen vuoto. vuodon mukana myös erittäin paljon hyytymiä ja jopa lihalta näyttäviä 5mm halkaisijaltaan vaaleita palasia. onko tämä normaalia? terolutia olen syönyt viimeksi 17 vuotiaana 3 kuukautta. silloin eivät näin toimineet vaan kuten pitääkin. nyt olen 21vuotias. meillä on 2 vuotias poika joka saanut alkunsa luomuna noin vuosi terolut kuurista. nyt siis yli puoli vuotta yritystä ja vielä 4kk pitäisi syödä teroja ja jos ei raskautta kuulu niin siirrytään klomifeeniin syksyllä. noin 2 kk sitten kävin papakokeesa josta sain luokituksen 3. ensi kuussa olisi gynelle tutkimuksiin aika...saa nähdä jääkö vauvahaaveet siihen jos toteavat jotain vakavaa... :/

5

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi!

      Terolut yksinään ei ole tehokas ovulaatiohäiriön hoitaja, sillä hoidossa tarvitaan kierron alkuun esim. Clomifen -tyyppinen ovulaatioinduktiolääkitys. Mikäli ovulaatiota ei ole tullut, vuoto voi tyypillisesti olla juuri kuvaamasi kaltainen.

      Hyvä, että olet menossa ensi kuussa gynekologille, jolloin voidaan suunnitella tehokkaampi ovulaatiohoito.
      On kuitenkin ehdottoman tärkeää hoitaa ensin PAPA kuntoon!

      Hyvää jatkoa toivottaen,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    • annukkkka

      Moi!

      Minulle tullut myös kamalat kk kivut teroista. Meillä tosi yritystä takana kohta vuoden verran, puolitoistavuotta sitten jätimme ehkäisyn pois ja käytimme keskeytettyä yhdyntää silloin tällöin toiveena tulee jos tulee. Teroja olen syönyt n 5kk. Terot hankin sen vuoksi että minulla oli liian lyhyt kierto 20pv ja tuhruttelu joka alkoi jo 13pv tienoilla. Terojen kanssa kiertoni on nyt n 26-27pv eikä tuhrutteluja. Mutta kk kivut ovat hirvittävät. Ne alkavat lähes heti niin ku vuotokin. Kivut tulevat aaltoimaisina n 1-2min välein ja kivussa on selvästi ihan huippukin kohta. Kipuaalto kestää n 1min verran ja muistuttaa supistusta. Aallon aikana kk vuotoa lorahtelee paljon ja vuoto on muutenkin mielestäni runsasta. ensimmäinen kk päivä on pahin, mitkään särkylääkkeet eivät auta ja joudun huutamaan ja itkemään kivusta. Toisena pv auttaa särkylääkkeet. Olen ottanujt jopa 2x 600mg buranaa ja 1g paratabsin mutta ei auta. Lääkäri määräsi minulle litalgin merkkisiä tabletteja joita saa ottaa kaksi yhtäaikaa mutta nekään eivät auta yhtään. Töistä joudun olemaan aina poissa kk ensimmäisenä päivänä. Ensimmäisillä terokierroilla minulla tuli ihan selvää hyytymää mutta nyt ei ole niitä tullut. Ainoastaan kivut ovat hirveät. Onko edes normaalia? ja voiko kertoa jostain endometrioosista? Ennen teroja mulla ei ollu millaanlaisia kipuja..Nyt mulla on lisäksi vatsa kovin turoksissa menkkojen aikana ja rinnat kipeänä. En tiedä ovuloinko, kierron keskivaiheessa n 12pv tienoilla mulla on munasarjoissa vihlaisuja ja ihan kipuakin, ovulaatiotestejä olen tehnyt mutta kaikki ne on näyttänyt negatiivista. Pitäiskö jo hakeutua ns hoitoihin vai odottaa vielä jos terot toimisi? minkään kiire meillä ei ole, harmittaa enimmäkseen noi kovat kk kivut ja niiden myötä olen alkanut myös pelkäämään synnytystä...

    • Hei kiitos kysymyksestä.
      Miten lääkärisi ohjeisti sinua Terolutin käytössä? Jos lyhyen kierron taustalla on ovulaatiohäiriö, niin sen hoidossa ovat ovulaation induktio lääkkeet parempi vaihtoehto, edellyttäen, että raskaus saa alkaa. Endomterioosi ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen, mutta on tärkeä poissulkea huolellisella gynekologisella tutkimuksella.

      Anne-Maria /Väestöliiton klinikat

    • annukkkka

      Moi!

      Minun tulee ottaa teroluttia kierron 15-24pv. Kuukautiset alkavat yleensä kp 26-27. Kiertoni ei aina ole ollut lyhyt, minulla todettiin vuosi sitten pco-tyyppiset munasarjat (kuulemma n 8-9 rakkulaa/per munasarja) mutta varsinaista pco diagnoosia en saanut koska muut ns ehdot eivät täyttyneet. Gyne sanoi että laihdutus voisi auttaa (minulla oli selvästi ylipainoa). Tiputin ruokavalion ja liikunnan avulla viime vuonna -20kg jonka jälkeen kiertoni lyheni 20pv ja tiputtelut alkoivat. Ennen laihdutusta kiertoni oli n 30-40pv. Odotin n 4kk jotta kiertoni tasaantuisi mutta mitään ei tapahtunut ja koska lastakaan ei kuulunut hakeuduin uudelleen gynelle joka määräsi terot ja uskoi minun tulevan piankin raskaaksi. Samalla käynnillä gyne ultrasi munasarjani ja kohtuni ja otti papan joka oli normaali. Kohtu näytti normaalilta ja munasarjoissa rakkulat olivat vähentyneet ja niitä oli enää n 4-5/per munasarja. Nyt olen normaalipainoinen ja olen käynyt jopa sokeriraistuksessa joka on ollut normaali (gyne ehdotti tätä ylipainoni ja pco vuoksi) Raskaus ei ole kuitenkaan alkanut vaikka syön nykyään terveellisesti ja liikun hyvin.

      En haluaisi mennä julkiselle puolelle ns hoitoihin joten jos kysymyksessä on ovulaatiohäiriö, saisinko clomifenit esim yksityiseltä gyneltä mistä sain terot vai pitääkö minun mennä julkiselle puolelle tutkimuksiin esim keskussairaalaan?

    • Hei,
      Kyllä gynekologisi voi antaa sinulle ohjeet klomifenin käytöstä ja kirjoittaa sinulle reseptin. Tällä palstalla on aiemmin puhuttu paljon Clomifenin ja Terolutin käytöstä. Sieltä löydät lisää vinkkejä.

      Onnea jatkoon ja hyvää Juhannusta!
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5639
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3465
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1558
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1356
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe