Vääntö liikuttaa autoa?!

Vääntö?!

Explorer kanavalla näin väitetään! Juuri äsken sattumalta katsoin (bonuskanava). Siinä vertailtiin hybridia (sekasikiö) ja normaalia autoa. Joku autoinsinööri sanoi että "sähkömoottori tuottaa aina suuren väännön, autoa ei ensi tarvitse kiihdyttää suureen nopeuteen, vääntö liikuttaa autoa". Tämän takia hybridi vie vähemmän bensaa.

Siis mitä tämä inssi höpisee, hevosvoimathan ne on mitkä autoa liikuttaa, mikä helvetin vääntö, kädenväännöstä olen kuullut mutta voimaa siinäkin vaaditaan. Jos on hevosen voimat, hevosvoimia, niin kyllä käsi vääntyy ja voitto tulee!

45

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin on

      Kun on parisataa heppaa niin kyllä kaara kulkee, ei siinä mitään vääntöjä tarvita.

      • /c

        Olkoon vaikkapa 200kW, jos ei ole yhtään vääntöä niin auton nokalla on helvetin tehokas grilli.


    • Humpuukia!

      Hybridit ovat humpuukia nykyisillä hinnolla. Pitäisi olla pelkkää kaupunkia-ajoa 10-15 vuotta että polttoaineessa säästäisi hankintahinnan. Ja pitäisi paljon ajaa.

    • Kaakkilauma?
    • onaboy

      meilläkin on hybridi, se polttaa kumia ja bensaa! hevosvoimien ero vääntöön voidaan selittää esim : sillä ei ole mitään väliä kuinka lujaa osuu seinään ainoastaan sillä on väliä kuinka pitkälle viet seinän mukanasi! eli vääntö on voimaa!!! tätäkään vertausta ei varmaan terot ymmärrä mutta sille ei sit voi enää mitään...

    • Väännöstä puhuttaessa on oleellista muistaa polttomoottorin ja sähkömootorin ero. Sähkömoottorin vääntö on huipussaan jo nollakierroksista lähtien, kun polttomootoreissa se vaihtelee suurella osalla 2000-3500 kierroksien välillä.

      Käytännössä voi todeta tuon mahatavan "nollaväännön" esim. sähkömopolla ajettaessa.

      Sähkömootori soveltuu autoon teknisiltä ominaisuuksiltaan ja ohjattavuudeltaan paljon paremmin kuin polttomoottorit. Ennen kaikkea toteutus on halpa, vaikka jokaien pyörä varustettaisiin omalla moottorilla.

      Ongelma onkin akuston kapasiteetti ja hinta. Oneksi polttokenojen hehittely etenee taas vauhdilla.

    • vääntö ja teho

      Tämä teho/vääntö -kina on ihan turhaa. Kumpiakin tarvitaan.

      Jos on vääntöä, mutta ei tehoa, tarkoittaa se sitä, että pyörimisnopeus on nolla. Sen ymmärtää kaikki, ettei auto silloin liiku.

      Tehoa taas ei voi olla, jollei ole vääntöä.

      • Näin on

        Jos on parisataa hevosvoimaa on vääntöä varmasti aivan tarpeeksi. Ei tuollaisista väännöistä tarvitse silloin välittää.


      • 12+2
        Näin on kirjoitti:

        Jos on parisataa hevosvoimaa on vääntöä varmasti aivan tarpeeksi. Ei tuollaisista väännöistä tarvitse silloin välittää.

        Joo,,eron vain huomaa jos on parisataa hevosta ja vääntöä on 200Nm niinkuin perinteisesti on ilman turboa.
        sama 200 hv ja turbomoottorissa onkin vääntöä 350Nm.
        Arvaa kumpi lähtee ohituskaistalla ylämäkeen,,,,minä tiedän,,,koe tunne joskus niin sinäkin tiedät mitä vääntö merkitsee???????????????????????


      • 21
        12+2 kirjoitti:

        Joo,,eron vain huomaa jos on parisataa hevosta ja vääntöä on 200Nm niinkuin perinteisesti on ilman turboa.
        sama 200 hv ja turbomoottorissa onkin vääntöä 350Nm.
        Arvaa kumpi lähtee ohituskaistalla ylämäkeen,,,,minä tiedän,,,koe tunne joskus niin sinäkin tiedät mitä vääntö merkitsee???????????????????????

        Paremmin lähtee se, jossa on oikea vaihde päällä, siis sellainen jolla teho on suurimmilaan. Moottorin väännöllä kun ei kiihtyvyyden kannalta ole mitään merkitystä. Vain vetävien pyörien voima ratkaisee.


      • 21 kirjoitti:

        Paremmin lähtee se, jossa on oikea vaihde päällä, siis sellainen jolla teho on suurimmilaan. Moottorin väännöllä kun ei kiihtyvyyden kannalta ole mitään merkitystä. Vain vetävien pyörien voima ratkaisee.

        Mutta kun on vääntöä vähän laajemmalla alueella, ei tarvitse 12-pykäläistä vaihdelaatikkoa, että kiihtyvyyttä löytyisi hetkeä pidempään.

        Minulle riitti pitkään sata kaakkia konepellin alla, kun vääntöä oli riittävästi jo jostain 1200 kierroksesta alkaen. Nelihenkinen perhe viikon kamat mukana ja rekan takaa lähdettiin ohitukseen 80 km/h vauhdista vitosella. Hetkessä vauhtia 120 km/h ja ohi sujahtaen.

        Olisihan sen sillä 200 hv turbottomallakin voinut tehdä. Ei muuta kuin käsi vatkaamaan... Automaatti auttaa, jos vääntöä ei ole, tietysti.


      • The Ratilla uusi?
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta kun on vääntöä vähän laajemmalla alueella, ei tarvitse 12-pykäläistä vaihdelaatikkoa, että kiihtyvyyttä löytyisi hetkeä pidempään.

        Minulle riitti pitkään sata kaakkia konepellin alla, kun vääntöä oli riittävästi jo jostain 1200 kierroksesta alkaen. Nelihenkinen perhe viikon kamat mukana ja rekan takaa lähdettiin ohitukseen 80 km/h vauhdista vitosella. Hetkessä vauhtia 120 km/h ja ohi sujahtaen.

        Olisihan sen sillä 200 hv turbottomallakin voinut tehdä. Ei muuta kuin käsi vatkaamaan... Automaatti auttaa, jos vääntöä ei ole, tietysti.

        Vaihdoitko Golfin uuteen, ja jos niin mihin? Diesel edelleen?


    • wanha sanonta

      Teho voittaa väännön

    • Mane

      "Paremmin lähtee se, jossa on oikea vaihde päällä, siis sellainen jolla teho on suurimmilaan. "

      Väärin. Suurin teho saavutetaan millä tahansa vaihteella, mutta suurin vääntö saavutetaan vain pienimmällä vaihteella.

      200hv auto saavuttaa huipputehon vaikkapa 7000 kierroksessa, oli käytössä mikä tahansa vaihde.

      Jos vääntöä on käytettävissä vaikkapa 280nm ykkösvaihteella @ 4000rpm, 2:lla vaihteella sitä voi olla enää käytettävissä 160nm @ 4000rpm. jne. 5:llä vaihteella 57nm @ 4000rpm. Joka johtuu vaihdelaatikon välityksistä. Jos välitykset vaihteilla 1:stä 5:een ovat 5,0, 4,0, 3,0, 2,0 ja 1,0. Ja maksimivääntö 100nm. Ykkösvaihteella on 100nm, kakkosvaihteella 80nm jne. Tietty määrä pyörivää liikettä muutetaan toiseksi määräksi, jolloin käytössä ei ole enää samaa vääntömäärää.

      Jos autossa olisi rajaton määrä vaihteita, auto voisi saavuttaa edelleenkin maksimihevosvoimamäärän jokaisella vaihteella, mutta vääntö pienenisi pienenemistään, jolloin lopulta ei enää riittäisi vääntöä työntämään autoa nopeampaa, koska ilmanvastus kävisi liian suureksi.

      Mutta turha mun mielestä lässyttää kumpi noista on parempi, kun ne on molemmat tärkeitä ja jos haluaa vetää täysperävaunua ferrarilla, niin siitä vain, jos teho on ainut asia joka ratkaisee.

      • Tuumaapa uudelleen

        "Jos välitykset vaihteilla 1:stä 5:een ovat 5,0, 4,0, 3,0, 2,0 ja 1,0. Ja maksimivääntö 100nm. Ykkösvaihteella on 100nm, kakkosvaihteella 80nm jne. "

        Vitosella 100 Nm - ykkösellä 5 x 100 Nm = 500 Nm.


      • ö
        Tuumaapa uudelleen kirjoitti:

        "Jos välitykset vaihteilla 1:stä 5:een ovat 5,0, 4,0, 3,0, 2,0 ja 1,0. Ja maksimivääntö 100nm. Ykkösvaihteella on 100nm, kakkosvaihteella 80nm jne. "

        Vitosella 100 Nm - ykkösellä 5 x 100 Nm = 500 Nm.

        Jospa meillä on samaan autoon kaksi moottoria. Toisen max. väänto on 200Nm@1500 rpm, max. teho 80kW@4500, toisen 100Nm@3000rpm / 80kW@9000rpm. Vääntökäyrät saman muotoiset. Kummalla auto liikkuu ripeämmin?


    • qwert32

      Eikös kumminkin tuo nm ole pituuden yksikköjä, ei vääntömomentin?

      • z

        nm on nanomilli, siis käsittääkseni pico, 10^-15


      • ....,,,,
        z kirjoitti:

        nm on nanomilli, siis käsittääkseni pico, 10^-15

        z on käsittänyt väärin. Kahta etuliitettä ei käytetä vaan tuossa on etuliite nano ja pituuden yksikkö metri, siis nanometri.


      • z
        ....,,,, kirjoitti:

        z on käsittänyt väärin. Kahta etuliitettä ei käytetä vaan tuossa on etuliite nano ja pituuden yksikkö metri, siis nanometri.

        Tonni on tuhat kiloa?


      • Mane

        Oli tarkoitus kirjoittaa Nm, ja RPM ja HP, mutta kirjoitin kaikki pienellä.


      • tapsaIII

        nm = nanometri eli aika pieni pituusmitta, tarkoitettiin varmaankin Nm joka on vääntömomentin yksikkö


    • 22

      "Suurin teho saavutetaan millä tahansa vaihteella, mutta suurin vääntö saavutetaan vain pienimmällä vaihteella."

      Höpö höpö, miljoonat autot eivät pääse suurimmalla vaihteella maks. tehon kierroksille. Itse en en tiedä yhtäkään henkilöauoa, joka ei jaksaisi puuskuttaa kohtuullisella kuormalla väännön huipulle.

      Vaihteen valinnalla ei ole mitään tekemistä mootttorin väännön kanssa.Tarkoitat ilmeisesti väännöllä vetoakselin vääntöä

      Omassa esimerkissäsi 1.vaihteella 100Nm. 1000kg:n autolla 0-100km/h kiihdytys, kulkuvastukset poislukien, kuluu noin 100 sekuntia/1,5km.

      Vastukset huomioiden, auto ei vääntöä vastaavalla 8kW:n tehollaan ikinä yllä 100km/h vauhtiin.

      Hiukan yksinkertaistaen: Autot kulkevat teholla, eivät väännöllä, metreillä, moteilla tai baareilla.

      Ajatus, että sama auto, samasta nopeudesta, kiihtyisi suuremmalla moottorin väännöllä paremmin, kuin vähempivääntöinen, on yhtä viisas, kuin ajatus, että jos miehellä on euron kolikoita, on hän selvästi rikkaampi, kuin nainen, jolla on vain 50-senttisiä. Pilkkujen viljelyäkö?

      • Mane

        http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

        Miljoonat autot eivät pääse sinne huipputeholle, koska niissä ei ole tarpeeksi tehoa. Ja koska vääntöä ei enää välity renkaisiin, koska vaihdelaatikko muuttaa vääntömomentin pienemmäksi välityksellä, jotta saadaan suurempi pyörimisnopeus.

        "Omassa esimerkissäsi 1.vaihteella 100Nm. 1000kg:n autolla 0-100km/h kiihdytys, kulkuvastukset poislukien, kuluu noin 100 sekuntia/1,5km.

        Vastukset huomioiden, auto ei vääntöä vastaavalla 8kW:n tehollaan ikinä yllä 100km/h vauhtiin."

        Millä kaavalla onnistuit saamaan 100 sekuntia? Ja miksi vääntöä vastaava teho olisi 8kW?

        Mun autossa on 280Nm vääntöä ja yli 140kW tehoa, ei 22kW, niinkuin sinun kaavasi kertovat.

        Mun moottoripyörässä on 68Nm vääntöä ja noin 80kW, ei 5kW, niinkuin sinun kaavoilla saisi.

        "Ajatus, että sama auto, samasta nopeudesta, kiihtyisi suuremmalla moottorin väännöllä paremmin, kuin vähempivääntöinen, ..."

        200 hv ja 280Nm vs 200 hv ja 100Nm. Olen 100% varma, että auto, jossa on enemmän vääntöä, kiihtyy nopeammin.

        Oletko koskaan ajanut moottoripyörällä? Oletko koskaan ottanut kyytiläistä? Huomasitko, että pienivääntöinen moottoripyörä ei enää kiihtynytkään, kuten moottoripyörän pitäisi, vaan lähinnä niinkuin normaali henkilöauto kiihtyisi? Tehoa on edelleen se sama, oli kyytiläistä tai ei, mutta mistähän ihmeestä johtuu, että kulkupuolta ei enää olekaan niin paljon.

        Laitappa auto ja moottoripyörä vastakkain, joissa molemmissa on täsmälleen sama teho, mutta autossa on kaksinverroin tehoa, ja jos molemmat painavat saman verran. Otetaan vaikka kevyt auto 700kg, ja lisätään moottoripyörään painoa, että molemmissa on sama teho/paino-suhde, niin auto voittaa. Vääntö todellakin auttaa kiihdytyksessä.


      • Mane
        Mane kirjoitti:

        http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

        Miljoonat autot eivät pääse sinne huipputeholle, koska niissä ei ole tarpeeksi tehoa. Ja koska vääntöä ei enää välity renkaisiin, koska vaihdelaatikko muuttaa vääntömomentin pienemmäksi välityksellä, jotta saadaan suurempi pyörimisnopeus.

        "Omassa esimerkissäsi 1.vaihteella 100Nm. 1000kg:n autolla 0-100km/h kiihdytys, kulkuvastukset poislukien, kuluu noin 100 sekuntia/1,5km.

        Vastukset huomioiden, auto ei vääntöä vastaavalla 8kW:n tehollaan ikinä yllä 100km/h vauhtiin."

        Millä kaavalla onnistuit saamaan 100 sekuntia? Ja miksi vääntöä vastaava teho olisi 8kW?

        Mun autossa on 280Nm vääntöä ja yli 140kW tehoa, ei 22kW, niinkuin sinun kaavasi kertovat.

        Mun moottoripyörässä on 68Nm vääntöä ja noin 80kW, ei 5kW, niinkuin sinun kaavoilla saisi.

        "Ajatus, että sama auto, samasta nopeudesta, kiihtyisi suuremmalla moottorin väännöllä paremmin, kuin vähempivääntöinen, ..."

        200 hv ja 280Nm vs 200 hv ja 100Nm. Olen 100% varma, että auto, jossa on enemmän vääntöä, kiihtyy nopeammin.

        Oletko koskaan ajanut moottoripyörällä? Oletko koskaan ottanut kyytiläistä? Huomasitko, että pienivääntöinen moottoripyörä ei enää kiihtynytkään, kuten moottoripyörän pitäisi, vaan lähinnä niinkuin normaali henkilöauto kiihtyisi? Tehoa on edelleen se sama, oli kyytiläistä tai ei, mutta mistähän ihmeestä johtuu, että kulkupuolta ei enää olekaan niin paljon.

        Laitappa auto ja moottoripyörä vastakkain, joissa molemmissa on täsmälleen sama teho, mutta autossa on kaksinverroin tehoa, ja jos molemmat painavat saman verran. Otetaan vaikka kevyt auto 700kg, ja lisätään moottoripyörään painoa, että molemmissa on sama teho/paino-suhde, niin auto voittaa. Vääntö todellakin auttaa kiihdytyksessä.

        Niin ja ennenkuin selität mitään tehopaino-suhteesta. Miksi painava auto kiihtyy edelleen ihan siedettävästi, vaikka siinä on tehoa 100hv ja kyydissä 3 ihmistä, kun moottoripyörä hyytyy huomattavasti, vaikka siinä on kyydissä vain yksi ihminen ja tehoa on myös 100hv? Lähtökohtaisesti moottoripyörässä on tehopaino-suhde parempi kuin autossa, ja kun molempiin lisätään kyytiläinen, moottoripyörän tehopaino-suhde on edelleen moninverroin parempi, mutta silti se hyytyy.


      • 22
        Mane kirjoitti:

        http://www.allpar.com/eek/hp-vs-torque.html

        Miljoonat autot eivät pääse sinne huipputeholle, koska niissä ei ole tarpeeksi tehoa. Ja koska vääntöä ei enää välity renkaisiin, koska vaihdelaatikko muuttaa vääntömomentin pienemmäksi välityksellä, jotta saadaan suurempi pyörimisnopeus.

        "Omassa esimerkissäsi 1.vaihteella 100Nm. 1000kg:n autolla 0-100km/h kiihdytys, kulkuvastukset poislukien, kuluu noin 100 sekuntia/1,5km.

        Vastukset huomioiden, auto ei vääntöä vastaavalla 8kW:n tehollaan ikinä yllä 100km/h vauhtiin."

        Millä kaavalla onnistuit saamaan 100 sekuntia? Ja miksi vääntöä vastaava teho olisi 8kW?

        Mun autossa on 280Nm vääntöä ja yli 140kW tehoa, ei 22kW, niinkuin sinun kaavasi kertovat.

        Mun moottoripyörässä on 68Nm vääntöä ja noin 80kW, ei 5kW, niinkuin sinun kaavoilla saisi.

        "Ajatus, että sama auto, samasta nopeudesta, kiihtyisi suuremmalla moottorin väännöllä paremmin, kuin vähempivääntöinen, ..."

        200 hv ja 280Nm vs 200 hv ja 100Nm. Olen 100% varma, että auto, jossa on enemmän vääntöä, kiihtyy nopeammin.

        Oletko koskaan ajanut moottoripyörällä? Oletko koskaan ottanut kyytiläistä? Huomasitko, että pienivääntöinen moottoripyörä ei enää kiihtynytkään, kuten moottoripyörän pitäisi, vaan lähinnä niinkuin normaali henkilöauto kiihtyisi? Tehoa on edelleen se sama, oli kyytiläistä tai ei, mutta mistähän ihmeestä johtuu, että kulkupuolta ei enää olekaan niin paljon.

        Laitappa auto ja moottoripyörä vastakkain, joissa molemmissa on täsmälleen sama teho, mutta autossa on kaksinverroin tehoa, ja jos molemmat painavat saman verran. Otetaan vaikka kevyt auto 700kg, ja lisätään moottoripyörään painoa, että molemmissa on sama teho/paino-suhde, niin auto voittaa. Vääntö todellakin auttaa kiihdytyksessä.

        "Miljoonat autot eivät pääse sinne huipputeholle, koska niissä ei ole tarpeeksi tehoa. Ja koska vääntöä ei enää välity renkaisiin, koska vaihdelaatikko muuttaa vääntömomentin pienemmäksi välityksellä, jotta saadaan suurempi pyörimisnopeus."

        Aivan. Itse kirjoitit: "Suurin teho saavutetaan millä tahansa vaihteella, mutta suurin vääntö saavutetaan vain pienimmällä vaihteella." Ideana tosin on moottorin pienempi nopeus ja siten pienempi kulutus.

        "Millä kaavalla onnistuit saamaan 100 sekuntia? Ja miksi vääntöä vastaava teho olisi 8kW?"

        Kun väität vaihteiston vaikuttavan vääntöön tarkoitat ilmeisesti vetoakselin vääntöä. Omassa esimerkissäsi käytit arvoa 100Nm. Auton massaksi laitoin 1000kg, renkaan halkaisijaksi 700mm. Tästä kaavoilla F=ma, v=at ja s=1/2at^2 tulee n. 100s. Satasen nopeudella em. arvoilla tulee kaavalla P=Fv n. 8kW.

        "200 hv ja 280Nm vs 200 hv ja 100Nm. Olen 100% varma, että auto, jossa on enemmän vääntöä, kiihtyy nopeammin."

        Olet 100% väärässä. Huippuväännöllä ei ole mitään merkitystä. Paremmin kiihtyy se, jossa on keskimäärin enemmän tehoa.

        "Niin ja ennenkuin selität mitään tehopaino-suhteesta. Miksi painava auto kiihtyy edelleen ihan siedettävästi, vaikka siinä on tehoa 100hv ja kyydissä 3 ihmistä, kun moottoripyörä hyytyy huomattavasti, vaikka siinä on kyydissä vain yksi ihminen ja tehoa on myös 100hv? Lähtökohtaisesti moottoripyörässä on tehopaino-suhde parempi kuin autossa, ja kun molempiin lisätään kyytiläinen, moottoripyörän tehopaino-suhde on edelleen moninverroin parempi, mutta silti se hyytyy."

        Mp:n kyytiläinen vaikuttaa teho/painoon kaksinkertaisesti auton kolmeen matkustajaan verrattuna. Teho/painojen vertailu on hiukan hankalaa Mp:n paljon huonomman ilmanvastuskertoimen takia.


    • vääntö x rpm = teho

      Minkälainen ajettava olisi joku 50 hv pikkumoottori, jossa olisi joku mahtidieselin maksimivääntö alakierroksilla, vaikkapa 500 Nm?

      Entäpä 300 hv tehomoottori, jossa 50 Nm huippuvääntö yläkierroksilla?

      Luulen että tuo ensimmäinen olisi semmoinen että se lähtisi isoimmalla vaihteella valoista ihan vaivatta, mutta kun vauhtia tulisi yli 100 km/h niin ei se jaksaisi enempää kelata.

      Jälkimmäinen olisi varmaankion semmoinen että siinä pitäisi olla julmettu vaihdelaatikko ja tiheät välitykset, mutta se ottaisi vauhtia vielä päälle 200 km/h kun vain pistäisi oikeaa pykälää silmään.

      • dieselpower

        Katsokaa bensakuskit arkiliikenteessä noita dieselmaastureita ja pakuja. Nykyajan turbodieselit. Tulevat ns. takaluukusta sisään eli bensa-autolla tuntee pyörivänsä niiden jaloissa. Vääntö se arjessa autoa liikuttaa, ja pintakaasulla. Bensavehkeessä saa vinguttaa ja sitli ei tapahdu paljoa, turbodiesel menee eikä meinaa.

        Diesel olla pitää, kun nykyajan dieseliä kuskaa, tuntuu kuin ns jättiläisen käsi työntäisi autoa.


      • 95E10
        dieselpower kirjoitti:

        Katsokaa bensakuskit arkiliikenteessä noita dieselmaastureita ja pakuja. Nykyajan turbodieselit. Tulevat ns. takaluukusta sisään eli bensa-autolla tuntee pyörivänsä niiden jaloissa. Vääntö se arjessa autoa liikuttaa, ja pintakaasulla. Bensavehkeessä saa vinguttaa ja sitli ei tapahdu paljoa, turbodiesel menee eikä meinaa.

        Diesel olla pitää, kun nykyajan dieseliä kuskaa, tuntuu kuin ns jättiläisen käsi työntäisi autoa.

        Jättiläisen käsi.. älyn jättiläisen.

        Kyllä minun bensa-autolla tuntuu pysyvän nokivasaroiden tahdissa aivan hyvin. "Voimasavua" vain pölähtelee vähemmän täyskaasukiihdytyksissä; ja lisäksi vielä jotain tapahtuu kierrosten noustessa yli kolmen tonninkin.

        Vaan kukin olkoon uskossaan onnellinen. Jännä homma tosin, että autoissa joilla ajetaan tosissaan kovaa (WRC, formulat) ei käytetä tätä nykydieseliä jolla bensavehkeet jää jalkoihin.

        Tosiasiahan on, että dieseleillä ajetaan kevyemmän verotuksen takia. Ja tällä verotuksella on historiallinen tausta. Mikään hallitus ei sitä voi purkaa, koska se olisi poliittinen itsemurha, niin paljon näitä jättiläisen kädellä toimivia autoja suomalaisilla on.


      • a
        dieselpower kirjoitti:

        Katsokaa bensakuskit arkiliikenteessä noita dieselmaastureita ja pakuja. Nykyajan turbodieselit. Tulevat ns. takaluukusta sisään eli bensa-autolla tuntee pyörivänsä niiden jaloissa. Vääntö se arjessa autoa liikuttaa, ja pintakaasulla. Bensavehkeessä saa vinguttaa ja sitli ei tapahdu paljoa, turbodiesel menee eikä meinaa.

        Diesel olla pitää, kun nykyajan dieseliä kuskaa, tuntuu kuin ns jättiläisen käsi työntäisi autoa.

        Kuinka paljon turbodiesel vääntää pintakaasulla?


      • T5 300hv
        dieselpower kirjoitti:

        Katsokaa bensakuskit arkiliikenteessä noita dieselmaastureita ja pakuja. Nykyajan turbodieselit. Tulevat ns. takaluukusta sisään eli bensa-autolla tuntee pyörivänsä niiden jaloissa. Vääntö se arjessa autoa liikuttaa, ja pintakaasulla. Bensavehkeessä saa vinguttaa ja sitli ei tapahdu paljoa, turbodiesel menee eikä meinaa.

        Diesel olla pitää, kun nykyajan dieseliä kuskaa, tuntuu kuin ns jättiläisen käsi työntäisi autoa.

        Bensavehkeessä missä on turbo tuota ongelmaa ei ole. Ei tule nokilekat takaluukusta sisään.


      • volga2
        T5 300hv kirjoitti:

        Bensavehkeessä missä on turbo tuota ongelmaa ei ole. Ei tule nokilekat takaluukusta sisään.

        T5 etuvetoisena tai "nelivetoisena" mehulaatikolla on niin paska ajaa että ekassa mutkassa muut ajavat ohi. Jos siis on edes kohtuullisesti tehoa ja joku muu kuin paska etuvetoinen auto alla.


      • onaboy
        volga2 kirjoitti:

        T5 etuvetoisena tai "nelivetoisena" mehulaatikolla on niin paska ajaa että ekassa mutkassa muut ajavat ohi. Jos siis on edes kohtuullisesti tehoa ja joku muu kuin paska etuvetoinen auto alla.

        jotkut hehkuttaa kuin tykki se T5 on vissii jollekkin se 250hp on hurjasti, no onhan se jos ei ole muuta vertailupohjaa kun se isin 1,3 corolla


      • 5+2
        onaboy kirjoitti:

        jotkut hehkuttaa kuin tykki se T5 on vissii jollekkin se 250hp on hurjasti, no onhan se jos ei ole muuta vertailupohjaa kun se isin 1,3 corolla

        Ilmeisesti et asiasta mitään tiedä, joten ole hiljaa. Monet turbodieseleillä ajavat kuvittelevat, että ne liikkuvat jotenkin ihmeellisesti, mutta totuus on muuta. Eilenkin e-mese 270 cdi oli tukkeena motarin rampilla. Ja itsellä siis 250hv T5 Volvo.


      • T5
        onaboy kirjoitti:

        jotkut hehkuttaa kuin tykki se T5 on vissii jollekkin se 250hp on hurjasti, no onhan se jos ei ole muuta vertailupohjaa kun se isin 1,3 corolla

        Mitä vertailupohjaa sitten pitäisi olla. Skoda octavia RS BSR virityksellä yritti kovasti karistaa tuossa yks päivä, mutta ei siinä onnistunut. S40 T5 softan vaihdolla myös piristetty tuon perusteella kulki paremmin. Onhan 5cyl koneessa enemmän vääntöä.


      • onaboy
        5+2 kirjoitti:

        Ilmeisesti et asiasta mitään tiedä, joten ole hiljaa. Monet turbodieseleillä ajavat kuvittelevat, että ne liikkuvat jotenkin ihmeellisesti, mutta totuus on muuta. Eilenkin e-mese 270 cdi oli tukkeena motarin rampilla. Ja itsellä siis 250hv T5 Volvo.

        parissa tolliasessa on tullu istuttua ja ei sillä jalkoihin jää mutta ei se mikään tykki ole


      • 26
        onaboy kirjoitti:

        parissa tolliasessa on tullu istuttua ja ei sillä jalkoihin jää mutta ei se mikään tykki ole

        Ei kai kukaan ole tykiksi väittänytkään. Eilen olin Audi RS4:sen kyydissä ja sitä nyt voi jo sanoa tykiksi. Moni turbodiesel nyt vaan sattuu kulkemaan huonommin, kuin T5 vaikka sitä vääntöä dieselkoneessa olisikin enemmän.


      • T5
        volga2 kirjoitti:

        T5 etuvetoisena tai "nelivetoisena" mehulaatikolla on niin paska ajaa että ekassa mutkassa muut ajavat ohi. Jos siis on edes kohtuullisesti tehoa ja joku muu kuin paska etuvetoinen auto alla.

        Mitä T5 mallia tarkoitat, V70 S60 V50 S40? Kaikkihan sen tietävät, että Volvojen hyviä puolia on hyvä ajettavuus.


    • raakaafaktaa

      Mekaaninen työ (eli kappaleen liikuttaminen voiman avulla, kappaleen kiihdyttäminen) tapahtuu määritelmällisesti tehon avulla. Vääntö taas on voimansiirtoon liittyvä määre. Vääntö sovitetaan renkaille sopivaksi vaihteiston avulla; vaihteisto muuttaa pyörimisnopeuden ja väännön suhdetta.

      Mutta oli vääntö mikä tahansa, teho määrää liike-energian muutosnopeuden.

      Turbodieselit on siitä arkiajossa mukavia, että matalilla nopeuksilla ja kierroksilla (ei kuitenkaan aivan pintakaasulla) missä teho ei ole rajoittava tekijä, niiden vääntöalue on laakea, ts. vaihteita ei tarvitse vaihtaa niin useasti. Tästä tulee dieselkuskille tunne siitä että moottori on jotenkin "voimakkaampi" kuin bensakone, kun ei tarvitse "huudattaa". Mutta kun kiihdytetään vauhdissa, tulee teho määrääväksi tekijäksi, ja tässä bensakone on parempi.

      Esimerkki elävästä elämästä. Kävin koeajamassa oman autoni dieselversiota autoliikkeessä. Kyseessä 2.0D jossa tehoja noin 150 hv ja vääntöä 350 Nm. Omassa autossani on bensakone, jossa vääntöä 320 Nm ja tehoja noin 230 hv.
      Kyllähän se kovempivääntöinen diesel tuntui ajossa laiskalta - kun bensalla tempaisee 0-100 alle kuuden sekunnin, kesti se dieseliltä yli 10 sekuntia. Eroa bensan hyväksi yli 40 %, vaikka dieselissä suurempi vääntö.

      Eli kyllä se teho autoa siirtää eikä maksimivääntö. Se, kumpi on arkiajossa mukavampi, on makukysymys. Itse en voisi ajatellakaan tankkailevani naftaa hanskat kädessä, kuuntelevani dieselin raksutusta tai katselevani myrkillisiä savupilviä takapeilistä kiihdyttäessä. Siksi ajan itse bensalla, vaikka se kalliimmaksi tuleekin.

      • kiihtyvyys 0-100

        Jos pidetään 0-100 km/h kiihtyvyyttä mittarina, niin 140hv/320Nm turbodiesel kiihdyttää n.1400kg painavan auton aikaan 9.6s Kun taas 140hv/187Nm vapari bensakone suurinpiirtein samaan aikaan.


    • fysiikan tohtori

      Teho = Vääntö / aika.

      Vääntö kertoo kuinka isoa massaa moottori jaksaa liikuttaa ja teho kertoo kuinka nopeasti se jaksaa sitä liikuttaa. Vaikka olis kuinka paljon vääntöä, ajoneuvo voi silti olla onnettoman hidas jos ei löydy tehoja. Jos löytyy tehoja muttei vääntöä, niin moottori jaksaa liikuttaa vain pientä massaa mutta nopeasti.

      • autoinsinööri88

        Totta, kevyemmissä autoissa väännöllä ei ole niin merkitystä, teho ratkaisee kiihtyvyydet ja huippunopeudet. Raskaimmissa ajoneuvoissa taas tarvitaan vääntöä suuren massan liikuttamiseksi.

        Tämän takia pieneen autoon riittää vapaastihengittävä moottori kun taas isompiin on hyvä olla ahdettu.

        (Huomatkaa etten vertaa bensaa ja dieseliä, suurin osa dieselin ja bensakoneen vääntöerosta johtuu dieselin turbosta kun useimmiten verrataan vaparibensaa ahdettuun dieseliin. Diesel ei väännä paljoakaan enemmän kuin bensakone, dieselin etu on enemmänkin pieni kulutus)


      • J8.L
        autoinsinööri88 kirjoitti:

        Totta, kevyemmissä autoissa väännöllä ei ole niin merkitystä, teho ratkaisee kiihtyvyydet ja huippunopeudet. Raskaimmissa ajoneuvoissa taas tarvitaan vääntöä suuren massan liikuttamiseksi.

        Tämän takia pieneen autoon riittää vapaastihengittävä moottori kun taas isompiin on hyvä olla ahdettu.

        (Huomatkaa etten vertaa bensaa ja dieseliä, suurin osa dieselin ja bensakoneen vääntöerosta johtuu dieselin turbosta kun useimmiten verrataan vaparibensaa ahdettuun dieseliin. Diesel ei väännä paljoakaan enemmän kuin bensakone, dieselin etu on enemmänkin pieni kulutus)

        Volvo Fh 16 750 hv ja 3550 Nm


      • Tauno Tampio
        J8.L kirjoitti:

        Volvo Fh 16 750 hv ja 3550 Nm

        Tuossahan on paljon vääntöä, onko se rekan vai kuorma-auton moottori?


      • J8.L
        Tauno Tampio kirjoitti:

        Tuossahan on paljon vääntöä, onko se rekan vai kuorma-auton moottori?

        FH 16 on kuorma-auto. Vr:än verturissa on 72 litran V-16 kone suoraruisku 2 ahtimella välijäähdyttimellä Teho : 1 megawatti ja vääntöä noin 7500 Nm ja suurin osa ajettu yli 6 miljoonaa kilsaa. Ja yhdellä veturilla voi vetää jopa 2000 tonnia. Veturi vuosimallia 1963. Ymmärtäkää tää vääntö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2812
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      354
      2586
    3. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      56
      2315
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      35
      2194
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      25
      1733
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1639
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1526
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1449
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1395
    10. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1289
    Aihe