Miten asiat voi olla näin?

Lizubel

Olen siis 18, täytän 19. Olen viimisilläni raskaana, tuleva yh, kiitos entisen. Hän siis halusi lapsen, mutta tajusi sitten kahdeksannella viikolla että ei halua olla mun kanssa, vaan palasi exiensä luo. Eikä siis ole nyt kiinnostunut lapsesta, enkä kyllä aiokkaan vaatia kiinnostumaan tietyistä syistä.

Tilanne on siis se että tulen olemaan totaali yksinhuoltaja itsestäni riippumattomista syistä. Olen sopeutunut siihen ajatukseen paremmin kuin hyvin, ja tajunnut että se biologinen isä ei ole se paras vaihtoehto.

Haluaisinkin kysyä, että eikö ketään miestä kiinnosta nuori, omasta mielestäni kauniin näköinen nainen, vaikka hänellä olisi pieni lapsi? Sen olen jo päättänyt että jos se on minusta kiinni, niin lapsia haluaisin tulevaisuudessa lisää, ajallaan tietty. En ole todellakaan pettäjä tyyppiä, eihän minulla ole kuin tuo yksi kokemus.

Miten on miehet, onko ne yksinhuoltajat niin hirveä asia?

256

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asd6000

      en tiiä

      en oo koskaan miettinyt asiaa

      enkä kyl jaksa miettiäkkään

    • sen verran ruma

      Ei mua haluu yksinhuoltaja mutsi eikä yksinäinen sinkku nainenkaan.

    • mbqarp

      Ainakin joudut tuon takia todennäköisesti hieman joustamaan kriteereissäsi kumppanin suhteen. Esim. jos ilman lasta olisit pystynyt saamaan lihaksikkaan ja komean miehen, niin nyt joutunet tyytymään komeaan ei lihaksikkaaseen mieheen.

      Toinen vaihtoehto on, että alat etsimään selvästi vanhempaa miestä kumppaniksi. Olet sentään vasta 19, eli nainen seksikkäimmässä iässä. Mikäli välttämättä haluat komean ja lihaksikkaan miehen, niin sellaisen saattaisit löytää etsimällä vaikkapa noin 30 vuotiaista miehistä. Moni 30 vuotias voisi hyvinkin joustaa tuon lapsi asian suhteen, jos se tarkoittaisi että voisi saada itselleen 19-vuotiaan naisen.

    • sinkku36v

      En usko et kovin moni mies olisi valmis seurustelee sun ikäisen kanssa jolla on lapsi. Ei 30 vuotias nainenkaan saa miestä jos sillä on lapsi. Jos huolit jonkun ruman atm nörtin joka ei muuten saa naista niin sitten on toivoa.

    • Lizubel

      En ole koskaan ollut nirso miestin suhteen, tietty rajansa kaikella. En ole koskaan ollut kiinostunut tosissani kenestäkään lihaksikkaasta miehestä, mutta ne vähätkin joista olen ollut kiinnostunut tosissani, eivät ole kiinnostuneita minusta koska olen lyhyt, ihan hieman pyöreähkö (ylipainoa kaksi kiloa). Minulla on tatuointeja huomattavan paljon mikä tuntuu pelottavan ihmisiä?:O En siis ole mikään perus suomalainen elovena.

      • kysyn vaan

        Ottaisitko 15 kg ylipainosen miehen joka on vähän ujo eikä ole juoppo eikä käy baareissa jolla ei ole paljon kavereita.


      • Lizubel

        En tupakoi (: Kirosanoja nyt lipsuu varmaan jokaisen suusta sillon tällön (: En jakele itseäni, yksin ainut mies on takana kenen kanssa olen seksiä harrastanut.


      • Lizubel
        kysyn vaan kirjoitti:

        Ottaisitko 15 kg ylipainosen miehen joka on vähän ujo eikä ole juoppo eikä käy baareissa jolla ei ole paljon kavereita.

        Miksi en ottaisi?:O Ujo ja ei ole juoppo eikä juokse baareissa. Ja mitähän pahaa siinä on?? :O Minä olen todella ujo alkuun, sitten kun juttuun pääse niin onkin vaikee saada hiljaseks kun juttua riittää :D


      • kysyn vaan
        Lizubel kirjoitti:

        Miksi en ottaisi?:O Ujo ja ei ole juoppo eikä juokse baareissa. Ja mitähän pahaa siinä on?? :O Minä olen todella ujo alkuun, sitten kun juttuun pääse niin onkin vaikee saada hiljaseks kun juttua riittää :D

        Aletaanko olee? Olen ruma ja läski eikä mulla ole yhtään ystävää. Saisin paljon itseluottamusta jos mulla olis kaunis nuori nainen tyttöystävänä. Vanhat tutut olis kateellisia.


    • Lizubel

      Käyttämä :D Ihan vain kuule yhden, ja sekös onkin ilmeisesti ollut joillekin ongelma. Etenkin silloin kun ei kukaan ollut vielä käyttänyt :D

    • "Tilanne on siis se että tulen olemaan totaali yksinhuoltaja itsestäni riippumattomista syistä."

      Kyllä ihan itse olet tilanteesi aiheuttanut. Sinä naisena päätä pidätkö lapsen vai et. Tässä tapauksessa olit naiivi ja luotit siihen, että nuori mies, jolla on elämä vasta edessä, haluaisi lapsen jo tässä vaiheessa. Sama koskee sinuakin. Minusta on aivan käsittämätöntä, että kukaan alle parikymppisenä haluaisi lapsen. Ja vaikka haluaisikin, sen voisi silti jättää hankkimatta, koska nuori olet vain kerran. Lapsia ehtii myöhemminkin.

      Mutta nyt vahinko on jo sattunut. Muista tukeutua perheeseesi lapsen hoidossa.

      • Lizubel

        En viitsi edes vastata suoraan mitä ajatuksia tuo taas minussa herätti :D Anteeksi vain minulle ei ole ongelma tulla äidiksi näin nuorena, eikä myöskään se että minusta tulee yksinhuoltaja, kasvatan lapseni rakkaudella mitä toinen ei ikävä kyllä halunnut (: Lapsi ei ollut vahinko ;)


    • 89+0+

      "Minulla on tatuointeja huomattavan paljon mikä tuntuu pelottavan ihmisiä?2

      Miten ihmeessä olet jo ehtinyt tuhrimaan nahkasi huomattavan paljolti, jos olet vasta 18? Muutamassa kuukaudessako? Eikö tatuointeihin ole 18 v. ikäraja liikkeissä?

      • Lizubel

        Tuttuni tekevät tatuointeja, ja tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä. Että sillee.


      • Lizubel kirjoitti:

        Tuttuni tekevät tatuointeja, ja tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä. Että sillee.

        " tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä."

        -Se että jotain saa tehdä jo nuorena ei tarkoita, että sitä automaattisesti pitäisi tehdä. Tatskat ja lastentekeminen tulee jostain syystä näin äkkiseltään mieleeni...


      • Lizubel
        TheOne kirjoitti:

        " tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä."

        -Se että jotain saa tehdä jo nuorena ei tarkoita, että sitä automaattisesti pitäisi tehdä. Tatskat ja lastentekeminen tulee jostain syystä näin äkkiseltään mieleeni...

        :D Ihan kuule olen itse valinnut tieni, en vain sen takia että kun niin saa tehdä.


      • ~c~
        TheOne kirjoitti:

        " tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä."

        -Se että jotain saa tehdä jo nuorena ei tarkoita, että sitä automaattisesti pitäisi tehdä. Tatskat ja lastentekeminen tulee jostain syystä näin äkkiseltään mieleeni...

        Vähän myöhäistä neuvoa kummassakaan enää..

        Biologisesti lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena. Ja muistakin syistä.


      • Lizubel kirjoitti:

        :D Ihan kuule olen itse valinnut tieni, en vain sen takia että kun niin saa tehdä.

        " itse valinnut tieni,"

        -juuri se että olet "itse" noin valinnut ei kerro mielestäni suuresta viisaudesta. Vaikka tokihan jokainen alle 20v kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken jne... XD
        ..nooh, elämä sitten opettaa. ;)


      • ~c~ kirjoitti:

        Vähän myöhäistä neuvoa kummassakaan enää..

        Biologisesti lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena. Ja muistakin syistä.

        "Biologisesti lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena"

        -Itseasiassa nykypäivän länsimaisessa yhteiskunnassa ei kannata.


      • ; )
        TheOne kirjoitti:

        " itse valinnut tieni,"

        -juuri se että olet "itse" noin valinnut ei kerro mielestäni suuresta viisaudesta. Vaikka tokihan jokainen alle 20v kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken jne... XD
        ..nooh, elämä sitten opettaa. ;)

        Ja jos ei elämä, niin ainakin TheOne.


      • Tätä mieltä
        TheOne kirjoitti:

        "Biologisesti lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena"

        -Itseasiassa nykypäivän länsimaisessa yhteiskunnassa ei kannata.

        Ei se biologia ole muuttunut mihinkään entisaikoihin verrattuna. Biologisesti nainen nyt vaan on parhaimmillaan lapsentekoon 20-30 -vuotiaana. Tästä kyllä löytyy paljon dokumenttia, kun vaan ryhtyy googlaamaan. Biologisesti paras lapsentekoikä taas sitten ei ole sama asia kuin henkiset ja sosiaaliset edellytykset vanhemmuuteen.

        E-pillereitä teinistä syöneiden pullamössölöysimysten biologinen valmius äitiyteen tosin ei välttämättä ole mikään hyvä nuorenakaan, mutta ei se siitä vanhemmiten paranekaan ilman rajua elämäntapamuutosta.


      • ~c~
        TheOne kirjoitti:

        "Biologisesti lapset nimenomaan kannattaa tehdä nuorena"

        -Itseasiassa nykypäivän länsimaisessa yhteiskunnassa ei kannata.

        Haluaisitko ehkä perustella, varsinkin kun nainen on hedelmällisimmillään tuolla alle parikymppisenä?


      • ,,,,,,
        ~c~ kirjoitti:

        Haluaisitko ehkä perustella, varsinkin kun nainen on hedelmällisimmillään tuolla alle parikymppisenä?

        Itse asiassa nainen on hedelmällisimmillään 20-25-vuotiaana, siis parin kympin jo ylittäneenä. Sen jälkeen hedelmällisyys alkaa laskemaan pikku hiljaa, ja kaikkein suurin lasku tapahtuu n. 35 vuoden iässä.

        Sitä paitsi esimerkiksi nuorimmat teini-ikäiset ovat riskisynnyttäjiä. Täällä on omituisen paljon vallalla käsitys, jonka mukaan nainen olisi hedelmällisimmillään suunnilleen heti ekojen menkkojen jälkeen.. Ei pidä paikkaansa sitten.

        Puhumattakaan sitten siitä, onko fiksua tehdä lapsi esimerkiksi 16-vuotiaana, kun ei tarvitse. Mutta se onkin asia erikseen.


      • ~cissi~
        ,,,,,, kirjoitti:

        Itse asiassa nainen on hedelmällisimmillään 20-25-vuotiaana, siis parin kympin jo ylittäneenä. Sen jälkeen hedelmällisyys alkaa laskemaan pikku hiljaa, ja kaikkein suurin lasku tapahtuu n. 35 vuoden iässä.

        Sitä paitsi esimerkiksi nuorimmat teini-ikäiset ovat riskisynnyttäjiä. Täällä on omituisen paljon vallalla käsitys, jonka mukaan nainen olisi hedelmällisimmillään suunnilleen heti ekojen menkkojen jälkeen.. Ei pidä paikkaansa sitten.

        Puhumattakaan sitten siitä, onko fiksua tehdä lapsi esimerkiksi 16-vuotiaana, kun ei tarvitse. Mutta se onkin asia erikseen.

        Kannattaa suhtautua kriittisesti länsimaiseen totuuteen. Samalla lailla totuutena esitetään, että nainen voi tulla raskaaksi touhutipasta. (Rytmimenetelmä on toimiva ehkäisy aina, kun menkat on säännölliset, mutta sitä ei saa medikalisoituneessa markkinataloudessa sanoa.) Samoin pyritään esittämään hedelmällisin ikä hieman ylöspäin, koska vallitsevat arvot edellyttävät sitä, että opinnot on suoritettu ennen äidiksi alkamista.

        Hedelmällisyyteen toki vaikuttavat keinotekoiset hormonit ja teollisuudessa käytettävät kemikaalit, esim. muovien pehmentimet. Kun pillereitä syötetään jo kolmetoistavuotiaille, on mahdollista, ettei elimistö kypsy raskautta varten niin kuin se luonnollisesti kypsyisi.

        Länsimaissa tuskin edes tutkitaan järjestelmällisesti alle 20-vuotiaiden hedelmällisyyttä, miten se tehtäisiin?


      • ,,,,,,
        ~cissi~ kirjoitti:

        Kannattaa suhtautua kriittisesti länsimaiseen totuuteen. Samalla lailla totuutena esitetään, että nainen voi tulla raskaaksi touhutipasta. (Rytmimenetelmä on toimiva ehkäisy aina, kun menkat on säännölliset, mutta sitä ei saa medikalisoituneessa markkinataloudessa sanoa.) Samoin pyritään esittämään hedelmällisin ikä hieman ylöspäin, koska vallitsevat arvot edellyttävät sitä, että opinnot on suoritettu ennen äidiksi alkamista.

        Hedelmällisyyteen toki vaikuttavat keinotekoiset hormonit ja teollisuudessa käytettävät kemikaalit, esim. muovien pehmentimet. Kun pillereitä syötetään jo kolmetoistavuotiaille, on mahdollista, ettei elimistö kypsy raskautta varten niin kuin se luonnollisesti kypsyisi.

        Länsimaissa tuskin edes tutkitaan järjestelmällisesti alle 20-vuotiaiden hedelmällisyyttä, miten se tehtäisiin?

        Mutta siltikin paras ikä, siis biologisesti, olisi hankkia lapsi 20-25-vuotiaana, kun otetaan hedelmällisyys JA riskit huomioon. Se nyt vain sattuu olemaan fakta.

        Alle 19-vuotiaalla on vielä kaksinkertainen riski keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen, kuin 19 vuotta täyttäneillä:

        http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11640

        Onko sulla muuten jotain todisteita tuolle "ei-länsimaiselle" totuudelle? Löysin vain väitteitä, jonka mukaan naisen hedelmällisin ikä on 20-25 v. Mutta kaikki oli tosiaan länsimaalaisia julkaisuja. En toisaalta näe mitään kovin ihmeellistä tuossa. Onhan 20-25 vuotias vielä aika nuori.

        Mutta ei tällä tosiaan aloituksen kannalta ole mitään merkitystä, meni aika off topiciksi.


      • ~c~
        ~cissi~ kirjoitti:

        Kannattaa suhtautua kriittisesti länsimaiseen totuuteen. Samalla lailla totuutena esitetään, että nainen voi tulla raskaaksi touhutipasta. (Rytmimenetelmä on toimiva ehkäisy aina, kun menkat on säännölliset, mutta sitä ei saa medikalisoituneessa markkinataloudessa sanoa.) Samoin pyritään esittämään hedelmällisin ikä hieman ylöspäin, koska vallitsevat arvot edellyttävät sitä, että opinnot on suoritettu ennen äidiksi alkamista.

        Hedelmällisyyteen toki vaikuttavat keinotekoiset hormonit ja teollisuudessa käytettävät kemikaalit, esim. muovien pehmentimet. Kun pillereitä syötetään jo kolmetoistavuotiaille, on mahdollista, ettei elimistö kypsy raskautta varten niin kuin se luonnollisesti kypsyisi.

        Länsimaissa tuskin edes tutkitaan järjestelmällisesti alle 20-vuotiaiden hedelmällisyyttä, miten se tehtäisiin?

        Tarkennuksena: touhutippa ei siis liity rytmimenetelmään. Touhutipasta ei voi tulla raskaaksi, sillä kohdunsuulle pitää linkoutua vauhdilla suuri määrä siittiöitä, jotta hedelmöittyminen voisi tapahtua. Touhutipasta puuttuu vauhti ja määrä, yleensä myös laatu.

        Rytmimenetelmässä sperman linkoutumista tarvitsee välttää kuussa vain viiden päivän ajan, neljä päivää ennen munasolun irtoamista ja päivä jälkeen.

        Jos joku suomalainen lääkäri esittäisi naisen olevan hedelmällisimmillään keskimäärin 17-vuotiaana, se lynkattaisiin. Niin ei saa sanoa.

        Suomessa, kuten muissakin länsimaissa, kerätään ylipainoa jo ennen kahtakymmentä ikävuotta, saati siitä eteenpäin. Ylipaino laskee hedelmällisyyttä. Näin ollen lopullinen kantani on, että 17-vuotias on hedelmällisempi kuin 25-vuotias (varsinkin jos kypsymiseen ei puututa pillerein).


      • ~c~
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mutta siltikin paras ikä, siis biologisesti, olisi hankkia lapsi 20-25-vuotiaana, kun otetaan hedelmällisyys JA riskit huomioon. Se nyt vain sattuu olemaan fakta.

        Alle 19-vuotiaalla on vielä kaksinkertainen riski keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen, kuin 19 vuotta täyttäneillä:

        http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11640

        Onko sulla muuten jotain todisteita tuolle "ei-länsimaiselle" totuudelle? Löysin vain väitteitä, jonka mukaan naisen hedelmällisin ikä on 20-25 v. Mutta kaikki oli tosiaan länsimaalaisia julkaisuja. En toisaalta näe mitään kovin ihmeellistä tuossa. Onhan 20-25 vuotias vielä aika nuori.

        Mutta ei tällä tosiaan aloituksen kannalta ole mitään merkitystä, meni aika off topiciksi.

        Siis hedelmällisyydestä oli puhe kokonaisuudessaan, sisältäen raskaaksi tulemisen mahdollisuuden, ei vain keskenmenoista tai ennenaikaisista synnytyksistä.

        Suomessa ei välttämättä ole tuossa komplikaatiovertailussakaan nämä ryhmät vertailukelpoisia (?) kun täällä yleinen hegemonia on se, että lapsia ei teininä saa tehdä. Niillä, jotka sitten normeista poiketen tulevat raskaaksi, on elämänhallinnassa muitakin puutteita, seksielämä on aloitettu aiemmin kuin ikätovereilla, tupakoidaan jne.

        Ehdin tuossa alhaalla jo vastata osittain. Suomalaista nykytotuutta voi suhteuttaa sekä historian valossa että kv. vertailussa. Siis hedelmällisyydestä oli puhe, ei keskenmenoista tai ennenaikaisista synnytyksistä.


      • ,,,,,,
        ~c~ kirjoitti:

        Tarkennuksena: touhutippa ei siis liity rytmimenetelmään. Touhutipasta ei voi tulla raskaaksi, sillä kohdunsuulle pitää linkoutua vauhdilla suuri määrä siittiöitä, jotta hedelmöittyminen voisi tapahtua. Touhutipasta puuttuu vauhti ja määrä, yleensä myös laatu.

        Rytmimenetelmässä sperman linkoutumista tarvitsee välttää kuussa vain viiden päivän ajan, neljä päivää ennen munasolun irtoamista ja päivä jälkeen.

        Jos joku suomalainen lääkäri esittäisi naisen olevan hedelmällisimmillään keskimäärin 17-vuotiaana, se lynkattaisiin. Niin ei saa sanoa.

        Suomessa, kuten muissakin länsimaissa, kerätään ylipainoa jo ennen kahtakymmentä ikävuotta, saati siitä eteenpäin. Ylipaino laskee hedelmällisyyttä. Näin ollen lopullinen kantani on, että 17-vuotias on hedelmällisempi kuin 25-vuotias (varsinkin jos kypsymiseen ei puututa pillerein).

        Siis tuolle 20-25-v hedelmällisin ikä-väitteelle löysin ihan muunmaalaisia julkaisuja, kuin suomalaisia.

        Suomalaisen naisen hedelmällisyydestä en sitten tiedä. Mutta tuskin se kovin paljoa eroaa muista.

        Länsimaisiin "arvoihin " taas sopivin ikä olisi 23 kun korkeakoulupaperitkin on tuossa iässä jo hankittuna. Oikeastaan koviin "uraäitiarvoihin" sopivin ikä olisi paljon tuotakin myöhempänä.

        Olen kyllä sitä mieltä, että lapset pitäisi tehdä joskus parikymppisenä, eikä pitkittää ikää. Mielestäni vanhemmille äideille tehtävät hedelmöityshoidotkin ovat jossain määrin epäeettisiä.


      • Että näin
        ~cissi~ kirjoitti:

        Kannattaa suhtautua kriittisesti länsimaiseen totuuteen. Samalla lailla totuutena esitetään, että nainen voi tulla raskaaksi touhutipasta. (Rytmimenetelmä on toimiva ehkäisy aina, kun menkat on säännölliset, mutta sitä ei saa medikalisoituneessa markkinataloudessa sanoa.) Samoin pyritään esittämään hedelmällisin ikä hieman ylöspäin, koska vallitsevat arvot edellyttävät sitä, että opinnot on suoritettu ennen äidiksi alkamista.

        Hedelmällisyyteen toki vaikuttavat keinotekoiset hormonit ja teollisuudessa käytettävät kemikaalit, esim. muovien pehmentimet. Kun pillereitä syötetään jo kolmetoistavuotiaille, on mahdollista, ettei elimistö kypsy raskautta varten niin kuin se luonnollisesti kypsyisi.

        Länsimaissa tuskin edes tutkitaan järjestelmällisesti alle 20-vuotiaiden hedelmällisyyttä, miten se tehtäisiin?

        Tarkoitatko, että touhutipasta ei voisi tulla raskaaksi? Kyllä nimittäin voi, ja itse olen sen karvaasti saanut kokea. "Ehkäisynä" oli keskeytetty yhdyntä, mies laukesi rinnoilleni ja tulin raskaaksi. Ehkäisyneuvolassa aborttia hakiessani minua, vielä aikuista naista, pidettiin ihan vajaaälyisenä, kun en tiennyt, että keskeytetty yhdyntä ei toimi kunnon ehkäisynä. No, enpä asiaa edes pohtinut silloin sen tapahtuessa. Olin tyhmä ja vastuuton, mutta sain kyllä siitä opetuksen, jonka muistan ikäni.


      • Vielä...
        Että näin kirjoitti:

        Tarkoitatko, että touhutipasta ei voisi tulla raskaaksi? Kyllä nimittäin voi, ja itse olen sen karvaasti saanut kokea. "Ehkäisynä" oli keskeytetty yhdyntä, mies laukesi rinnoilleni ja tulin raskaaksi. Ehkäisyneuvolassa aborttia hakiessani minua, vielä aikuista naista, pidettiin ihan vajaaälyisenä, kun en tiennyt, että keskeytetty yhdyntä ei toimi kunnon ehkäisynä. No, enpä asiaa edes pohtinut silloin sen tapahtuessa. Olin tyhmä ja vastuuton, mutta sain kyllä siitä opetuksen, jonka muistan ikäni.

        Niin ja miehen ei pitänyt kuulemma edes pystyä tulla isäksi, kun sillä oli joskus tutkimuksissa todettu hitaat siittiöt. Sikäli kun puhui totta, kun monessa muussakin asiassa valehteli ihan sumeilematta. Oli miten oli, kyseinen raskaus oli kyllä todellinen negatiivinen lottovoitto. Ja hitaat siittiöthän ei tarkoita 100 %:sta hedelmöittämiskyvyttömyyttä. Pienempää todennäköisyyttä sille vaan.


      • ~c~
        Vielä... kirjoitti:

        Niin ja miehen ei pitänyt kuulemma edes pystyä tulla isäksi, kun sillä oli joskus tutkimuksissa todettu hitaat siittiöt. Sikäli kun puhui totta, kun monessa muussakin asiassa valehteli ihan sumeilematta. Oli miten oli, kyseinen raskaus oli kyllä todellinen negatiivinen lottovoitto. Ja hitaat siittiöthän ei tarkoita 100 %:sta hedelmöittämiskyvyttömyyttä. Pienempää todennäköisyyttä sille vaan.

        On ollut ihmeellinen touhutippa se :) Olen testannut erilaisia touhutippoja koko ikäni. Touhutippa on kyllä eri asia kuin se, jos vähän ehtii jo tulla... Kaveri taisi valehdella muustakin kuin hitaista siittiöistä.


      • ~c~
        ,,,,,, kirjoitti:

        Siis tuolle 20-25-v hedelmällisin ikä-väitteelle löysin ihan muunmaalaisia julkaisuja, kuin suomalaisia.

        Suomalaisen naisen hedelmällisyydestä en sitten tiedä. Mutta tuskin se kovin paljoa eroaa muista.

        Länsimaisiin "arvoihin " taas sopivin ikä olisi 23 kun korkeakoulupaperitkin on tuossa iässä jo hankittuna. Oikeastaan koviin "uraäitiarvoihin" sopivin ikä olisi paljon tuotakin myöhempänä.

        Olen kyllä sitä mieltä, että lapset pitäisi tehdä joskus parikymppisenä, eikä pitkittää ikää. Mielestäni vanhemmille äideille tehtävät hedelmöityshoidotkin ovat jossain määrin epäeettisiä.

        Toi 20-25 on hokema, jonka alkuperää voi olla vaikea löytää. Silti se on nyt totuus, kun sitä keskenään julkaisusta toiseen lainataan. Oliko löytämiesi julkaisujen joukossa yhtään etelä-amerikkalaista tai afrikkalaista?

        Joka tapauksessa pointtini tolle kehonrakentajalle oli se, että lapset kannattaa tehdä nuorena. Jokainen voi miettiä, jos pitäisi syntyä uudelleen, haluaisiko 35-vuotiaan akateemisen parin palvotuksi esikoiseksi, parin jolla on autot, omakotitalo ja vakituiset työpaikat ja silmälasit ja ällöttävä lastenhuone valmiiksi sisustettuna...ja mieskin lammasmaisesti seuraa synnytysvalmennukseen ja alkaa jo kaljuuntua...vai mieluummin alle 20-vuotiaan nuoren äidin rinnoille. Vähän köyhää voisi olla ja puurokattilat kuhmuisia, mutta äiti on timmi mimmi.


      • Vastaus...
        ~c~ kirjoitti:

        On ollut ihmeellinen touhutippa se :) Olen testannut erilaisia touhutippoja koko ikäni. Touhutippa on kyllä eri asia kuin se, jos vähän ehtii jo tulla... Kaveri taisi valehdella muustakin kuin hitaista siittiöistä.

        Aborttiprosessini aikana tapaamieni ammattilaisten mukaan ennen varsinaista ejakulaatiota mies saattaa erittää pieniä määriä spermaa. Sitä ennen kunnon laukeamista tapahtuvaa eritystä mä ainakin olen luullutkin touhutipoiksi.

        Enpä tietenkään pystynyt havainnoimaan mitä mies sisääni laski (mitään erityistä valumaa en muista tulleen ulos jälkikäteen), mutta varsinainen paineella tullut lasti kyllä tuli vasta rinnoille. Ja tosiaan asian tiimoilta tapaamani terveydenhoitoalan ammattilaiset eivät pitäneet tapaani raskautua mitenkään poikkeuksellisena.


      • ~c~
        Vastaus... kirjoitti:

        Aborttiprosessini aikana tapaamieni ammattilaisten mukaan ennen varsinaista ejakulaatiota mies saattaa erittää pieniä määriä spermaa. Sitä ennen kunnon laukeamista tapahtuvaa eritystä mä ainakin olen luullutkin touhutipoiksi.

        Enpä tietenkään pystynyt havainnoimaan mitä mies sisääni laski (mitään erityistä valumaa en muista tulleen ulos jälkikäteen), mutta varsinainen paineella tullut lasti kyllä tuli vasta rinnoille. Ja tosiaan asian tiimoilta tapaamani terveydenhoitoalan ammattilaiset eivät pitäneet tapaani raskautua mitenkään poikkeuksellisena.

        Tuossa on eroja miehillä. Joskus seksin aikana ennen laukeamista tulee teelusikallinen, se ei ole enää tippa. Tippa on tippa, sellainen kirkas viaton kastehelmi. Mies täytyy tietysti tuntea hyvin ennen kuin aloitetaan rytmiset voimistelut. Tautiriskinkin takia, mutta myös tämän takia.


      • Vastaus...
        ~c~ kirjoitti:

        Tuossa on eroja miehillä. Joskus seksin aikana ennen laukeamista tulee teelusikallinen, se ei ole enää tippa. Tippa on tippa, sellainen kirkas viaton kastehelmi. Mies täytyy tietysti tuntea hyvin ennen kuin aloitetaan rytmiset voimistelut. Tautiriskinkin takia, mutta myös tämän takia.

        Niin minähän en tosiaan voi tietää minkälaisen tipan tai lusikallisen mies sisääni laski ennen varsinaista laukeamistaan. Joka tapauksessa tarpeeksi hedelmöittääkseen mut.

        Ja tuo seksikerta oli ensimmäinen (ja viimeinen) kyseisen miehen kanssa. Edellisestä kerrasta aiemman kumppanin kanssa oli kuukausia, ja seuraava kerta oli kuukausia tuon jälkeen. Kortsu jäi pois, kun kysyessäni sitä, kun olisi ollut aika ottaa se esiin, sellaista ei ollutkaan(!!!). En jotenkin siinä vaiheessa enää saanut pistettyä peliä poikki kesken kaiken, joten annoin mennä. Sanoin kyllä, että en syö pillereitä, jolloin mies lupasi, ettei laukea sisään (kuten ei varsinaisesti tehnytkään). Ja niin tyhmä ja tietämätön olin, etten edes ajatellut voivan olla mahdollista tulla raskaaksi siitä.

        Positiivinen raskaustesti muutaman viikon päästä siitä olikin sitten aika järkyttävä yllätys. Ja nyt olenkin sitten erittäin opettavaista kokemusta viisaampi ehkäisyn suhteen.


      • ~c~
        Vastaus... kirjoitti:

        Niin minähän en tosiaan voi tietää minkälaisen tipan tai lusikallisen mies sisääni laski ennen varsinaista laukeamistaan. Joka tapauksessa tarpeeksi hedelmöittääkseen mut.

        Ja tuo seksikerta oli ensimmäinen (ja viimeinen) kyseisen miehen kanssa. Edellisestä kerrasta aiemman kumppanin kanssa oli kuukausia, ja seuraava kerta oli kuukausia tuon jälkeen. Kortsu jäi pois, kun kysyessäni sitä, kun olisi ollut aika ottaa se esiin, sellaista ei ollutkaan(!!!). En jotenkin siinä vaiheessa enää saanut pistettyä peliä poikki kesken kaiken, joten annoin mennä. Sanoin kyllä, että en syö pillereitä, jolloin mies lupasi, ettei laukea sisään (kuten ei varsinaisesti tehnytkään). Ja niin tyhmä ja tietämätön olin, etten edes ajatellut voivan olla mahdollista tulla raskaaksi siitä.

        Positiivinen raskaustesti muutaman viikon päästä siitä olikin sitten aika järkyttävä yllätys. Ja nyt olenkin sitten erittäin opettavaista kokemusta viisaampi ehkäisyn suhteen.

        Tuohan on oikein ehkäisyvalistuksen mallikertomus sisältäen aikaisemmin mainitsemasi "olin tyhmä ja vastuuton". Silti en usko ehkäisyvalistukseen...kondomi on aina huono vaihtoehto, ne menevät rikki. On parempi tuntea itsensä, kiertonsa ja kumppaninsa, koska silloin ei ole kondomien armoilla. Voihan niitä silti ostella ja vaikka käyttää, että markkinatalous pyörii ja terkat on tyytyväisiä. Mutta ei niiden ehkäisytehon vuoksi.

        En ehkä entuudestaan tuntemattoman kanssa olisi ilman kondomia ensimmäisellä kerralla juuri munasolun irtoamisen hetkellä, mutta ovulaatio ei ole tuossa se ratkaiseva tekijä miksi en olisi.


      • Hyvä ihminen
        TheOne kirjoitti:

        " tatuoinnin saa ottaa jo 15-vuotias vanhemman luvalla liikkeessä."

        -Se että jotain saa tehdä jo nuorena ei tarkoita, että sitä automaattisesti pitäisi tehdä. Tatskat ja lastentekeminen tulee jostain syystä näin äkkiseltään mieleeni...

        Samaa mieltä.


      • Hyvä ihminen
        Hyvä ihminen kirjoitti:

        Samaa mieltä.

        ...TheOne puhuu asiaa.


      • Puhumattakaan...
        ,,,,,, kirjoitti:

        Mutta siltikin paras ikä, siis biologisesti, olisi hankkia lapsi 20-25-vuotiaana, kun otetaan hedelmällisyys JA riskit huomioon. Se nyt vain sattuu olemaan fakta.

        Alle 19-vuotiaalla on vielä kaksinkertainen riski keskenmenoon ja ennenaikaiseen synnytykseen, kuin 19 vuotta täyttäneillä:

        http://www.tervesuomi.fi/fi/julkaisu/11640

        Onko sulla muuten jotain todisteita tuolle "ei-länsimaiselle" totuudelle? Löysin vain väitteitä, jonka mukaan naisen hedelmällisin ikä on 20-25 v. Mutta kaikki oli tosiaan länsimaalaisia julkaisuja. En toisaalta näe mitään kovin ihmeellistä tuossa. Onhan 20-25 vuotias vielä aika nuori.

        Mutta ei tällä tosiaan aloituksen kannalta ole mitään merkitystä, meni aika off topiciksi.

        http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2004_5/3724


      • Mitä?
        ~c~ kirjoitti:

        Toi 20-25 on hokema, jonka alkuperää voi olla vaikea löytää. Silti se on nyt totuus, kun sitä keskenään julkaisusta toiseen lainataan. Oliko löytämiesi julkaisujen joukossa yhtään etelä-amerikkalaista tai afrikkalaista?

        Joka tapauksessa pointtini tolle kehonrakentajalle oli se, että lapset kannattaa tehdä nuorena. Jokainen voi miettiä, jos pitäisi syntyä uudelleen, haluaisiko 35-vuotiaan akateemisen parin palvotuksi esikoiseksi, parin jolla on autot, omakotitalo ja vakituiset työpaikat ja silmälasit ja ällöttävä lastenhuone valmiiksi sisustettuna...ja mieskin lammasmaisesti seuraa synnytysvalmennukseen ja alkaa jo kaljuuntua...vai mieluummin alle 20-vuotiaan nuoren äidin rinnoille. Vähän köyhää voisi olla ja puurokattilat kuhmuisia, mutta äiti on timmi mimmi.

        Tosissasiko kysyt? Eiköhän nyt valtaosa valitsisi sen ensimmäisen vaihtoehdon teinitytön sijaan.

        Olen muuten edelleen sitä mieltä että olet mies.


      • Oletpa lapsellinen
        ~c~ kirjoitti:

        Tuohan on oikein ehkäisyvalistuksen mallikertomus sisältäen aikaisemmin mainitsemasi "olin tyhmä ja vastuuton". Silti en usko ehkäisyvalistukseen...kondomi on aina huono vaihtoehto, ne menevät rikki. On parempi tuntea itsensä, kiertonsa ja kumppaninsa, koska silloin ei ole kondomien armoilla. Voihan niitä silti ostella ja vaikka käyttää, että markkinatalous pyörii ja terkat on tyytyväisiä. Mutta ei niiden ehkäisytehon vuoksi.

        En ehkä entuudestaan tuntemattoman kanssa olisi ilman kondomia ensimmäisellä kerralla juuri munasolun irtoamisen hetkellä, mutta ovulaatio ei ole tuossa se ratkaiseva tekijä miksi en olisi.

        juuri ovulaation aikoinahan sitä raskaaksi tullaan.


      • ~c~
        Oletpa lapsellinen kirjoitti:

        juuri ovulaation aikoinahan sitä raskaaksi tullaan.

        Ovulaatio ei ole ratkaiseva tekijä, vaan se, etten tunne miestä entuudestaan. Miksi ottaisin tautiriskin. Opettele lukemaan. Ja ajattelemaan.


      • ~c~
        Hyvä ihminen kirjoitti:

        ...TheOne puhuu asiaa.

        En kyllä TheOnen vauvaksi silti haluais vaan mieluummin tän Lizubelin...


      • Oletpa lapsellinen
        ~c~ kirjoitti:

        Ovulaatio ei ole ratkaiseva tekijä, vaan se, etten tunne miestä entuudestaan. Miksi ottaisin tautiriskin. Opettele lukemaan. Ja ajattelemaan.

        Miksi sitten aiemmin kirjoitit rytmimenetelmästä ja oman kehon tuntemisesta, jos kuitenkin ovulaationkin aikana voisi seksiä harrastaa?


      • Valkoroska
        ~c~ kirjoitti:

        En kyllä TheOnen vauvaksi silti haluais vaan mieluummin tän Lizubelin...

        Erikoinen valinta, vaan mikäpä siinä, jos white trash -elämä on mielestäsi hienoa ja nautittavaa.


      • ~c~
        Oletpa lapsellinen kirjoitti:

        Miksi sitten aiemmin kirjoitit rytmimenetelmästä ja oman kehon tuntemisesta, jos kuitenkin ovulaationkin aikana voisi seksiä harrastaa?

        Miten se nyt on niin vaikeaa... Seksiä on monenlaista, lisätietoja Väestöliiton sivuilta.

        Jos haluaa välttämättä päästellä naisen sisälle, kannattaa tiettyinä päivinä käyttää kondomia. Jos ei halua käyttää kondomia, ei kannata tiettyinä päivinä päästellä sinne yhteen paikkaan. Paitsi jos halutaan lapsi. Mikä ei ole tavatonta eikä rikos tässä maailmassa. Mutta onhan nää tosi vaikeita juttuja, niin vaikeita että miten permispäinen terkkakaan näitä pystyy ikinä omaksumaan.


      • ~c~
        Valkoroska kirjoitti:

        Erikoinen valinta, vaan mikäpä siinä, jos white trash -elämä on mielestäsi hienoa ja nautittavaa.

        No, eiköhän jokainen vauva valitsisi samoin. Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä.


      • No kerropas
        ~c~ kirjoitti:

        Miten se nyt on niin vaikeaa... Seksiä on monenlaista, lisätietoja Väestöliiton sivuilta.

        Jos haluaa välttämättä päästellä naisen sisälle, kannattaa tiettyinä päivinä käyttää kondomia. Jos ei halua käyttää kondomia, ei kannata tiettyinä päivinä päästellä sinne yhteen paikkaan. Paitsi jos halutaan lapsi. Mikä ei ole tavatonta eikä rikos tässä maailmassa. Mutta onhan nää tosi vaikeita juttuja, niin vaikeita että miten permispäinen terkkakaan näitä pystyy ikinä omaksumaan.

        Mitä sitten tarkoitit ettet ehkä käyttäisi tuntemattoman miehen kanssa kondomia edes ovulaation aikana?


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Miten se nyt on niin vaikeaa... Seksiä on monenlaista, lisätietoja Väestöliiton sivuilta.

        Jos haluaa välttämättä päästellä naisen sisälle, kannattaa tiettyinä päivinä käyttää kondomia. Jos ei halua käyttää kondomia, ei kannata tiettyinä päivinä päästellä sinne yhteen paikkaan. Paitsi jos halutaan lapsi. Mikä ei ole tavatonta eikä rikos tässä maailmassa. Mutta onhan nää tosi vaikeita juttuja, niin vaikeita että miten permispäinen terkkakaan näitä pystyy ikinä omaksumaan.

        Taitaa se kumi kyllä tarpeen ihan kaikkina päivinä.
        Tietysti tiettyinä päivinä todennäköisyys paksuksi pamahtamisesta kovempi, mutta ei riski ole nolla muulloinkaan.


      • ~c~
        Puhumattakaan... kirjoitti:

        http://www.kepa.fi/kumppani/arkisto/2004_5/3724

        Joo no tuo että Afrikassa ei aina pääse synnytyssairaalaan, ei liity siihen onko 17-vuotias hedelmällisyytensä kukkuloilla vai ei.

        Raskauden loppuvaiheissa lantion liitoskohdat pehmenee ja antaa periksi jotta synnytys voisi onnistua. Näin siis 17-vuotiaalla kuten vanhemmillakin synnyttäjillä.


      • ~c~
        No kerropas kirjoitti:

        Mitä sitten tarkoitit ettet ehkä käyttäisi tuntemattoman miehen kanssa kondomia edes ovulaation aikana?

        No ei mulla ole tarvetta käyttää tuntemattoman miehen kanssa kondomia, paitsi jos me puhalletaan siitä ilmapalloja. En mene tuntemattoman kanssa sänkyyn.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Taitaa se kumi kyllä tarpeen ihan kaikkina päivinä.
        Tietysti tiettyinä päivinä todennäköisyys paksuksi pamahtamisesta kovempi, mutta ei riski ole nolla muulloinkaan.

        Onhan sulla kumi paikoillaan nytkin?


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Tarkennuksena: touhutippa ei siis liity rytmimenetelmään. Touhutipasta ei voi tulla raskaaksi, sillä kohdunsuulle pitää linkoutua vauhdilla suuri määrä siittiöitä, jotta hedelmöittyminen voisi tapahtua. Touhutipasta puuttuu vauhti ja määrä, yleensä myös laatu.

        Rytmimenetelmässä sperman linkoutumista tarvitsee välttää kuussa vain viiden päivän ajan, neljä päivää ennen munasolun irtoamista ja päivä jälkeen.

        Jos joku suomalainen lääkäri esittäisi naisen olevan hedelmällisimmillään keskimäärin 17-vuotiaana, se lynkattaisiin. Niin ei saa sanoa.

        Suomessa, kuten muissakin länsimaissa, kerätään ylipainoa jo ennen kahtakymmentä ikävuotta, saati siitä eteenpäin. Ylipaino laskee hedelmällisyyttä. Näin ollen lopullinen kantani on, että 17-vuotias on hedelmällisempi kuin 25-vuotias (varsinkin jos kypsymiseen ei puututa pillerein).

        Ei se ylipaino mikään sääntö ole, eli ei oikeastaan liity koko aiheeseen. On asia erikseen sanoa, että tietynikäiset ovat hedelmällisimpiä kuin että tietynpainoiset.
        Keskimääräinen 25v suomalaisnainen ei kuitenkaan ole varsinaisesti läski, vaikkei enää olisikaan teinimitoissaan. En usko, että laihuuskaan varsinainen etu hedelmällisyydelle olisi verrattuna normaalipainoon.

        Rytmimenetelmä on ongelmallinen niille naisille, joiden keho ei toimi kuin kello. Vaikka muuten näköjään onkin yllättävän hyvä, en tiennytkään.


      • Älä selitä
        ~c~ kirjoitti:

        No ei mulla ole tarvetta käyttää tuntemattoman miehen kanssa kondomia, paitsi jos me puhalletaan siitä ilmapalloja. En mene tuntemattoman kanssa sänkyyn.

        Nolasit jo itsesi, mies.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Onhan sulla kumi paikoillaan nytkin?

        On tietysti, koska esileikki-seksi keskeytyy ikävästi jos kumia joutuu hakemaan ja asentamaan keskenkaiken.
        Ja ties mihin tämä esileikki johtaa pikaisestikin.. Paras olla valmiina.


      • mies32
        Valkoroska kirjoitti:

        Erikoinen valinta, vaan mikäpä siinä, jos white trash -elämä on mielestäsi hienoa ja nautittavaa.

        Mistä tietää kumpi heistä on white-trashimpi?


      • ~c~
        Mitä? kirjoitti:

        Tosissasiko kysyt? Eiköhän nyt valtaosa valitsisi sen ensimmäisen vaihtoehdon teinitytön sijaan.

        Olen muuten edelleen sitä mieltä että olet mies.

        Haikara valitsee aina toisin, aina toisin. Kyllä se tietää minne se vauvat vie.

        Ei mua oikeestaan kiinnosta vaikka oisin sun mielestä hermafrodiitti.


      • mikä bitun haikara
        Mitä? kirjoitti:

        Tosissasiko kysyt? Eiköhän nyt valtaosa valitsisi sen ensimmäisen vaihtoehdon teinitytön sijaan.

        Olen muuten edelleen sitä mieltä että olet mies.

        "Olen muuten edelleen sitä mieltä että olet mies."

        Mäkin aloin epäilemään tuota.


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        No, eiköhän jokainen vauva valitsisi samoin. Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä.

        Vauva ei valitse mitään.

        Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä teette kummastakin. White trash vs elvistelijä? Jos ei tapoja ole niin käyttäkää edes järkeä.


      • 21
        ~c~ kirjoitti:

        Toi 20-25 on hokema, jonka alkuperää voi olla vaikea löytää. Silti se on nyt totuus, kun sitä keskenään julkaisusta toiseen lainataan. Oliko löytämiesi julkaisujen joukossa yhtään etelä-amerikkalaista tai afrikkalaista?

        Joka tapauksessa pointtini tolle kehonrakentajalle oli se, että lapset kannattaa tehdä nuorena. Jokainen voi miettiä, jos pitäisi syntyä uudelleen, haluaisiko 35-vuotiaan akateemisen parin palvotuksi esikoiseksi, parin jolla on autot, omakotitalo ja vakituiset työpaikat ja silmälasit ja ällöttävä lastenhuone valmiiksi sisustettuna...ja mieskin lammasmaisesti seuraa synnytysvalmennukseen ja alkaa jo kaljuuntua...vai mieluummin alle 20-vuotiaan nuoren äidin rinnoille. Vähän köyhää voisi olla ja puurokattilat kuhmuisia, mutta äiti on timmi mimmi.

        Toisaalta se on hokema, joka perustuu biologisiin, lääketieteellisiin ja vielä tilastotieteellisiin faktoihin, toisin kuin tuo sinun "länsimaista propagandaa"-mutuilusi.


      • 29
        ~c~ kirjoitti:

        Joo no tuo että Afrikassa ei aina pääse synnytyssairaalaan, ei liity siihen onko 17-vuotias hedelmällisyytensä kukkuloilla vai ei.

        Raskauden loppuvaiheissa lantion liitoskohdat pehmenee ja antaa periksi jotta synnytys voisi onnistua. Näin siis 17-vuotiaalla kuten vanhemmillakin synnyttäjillä.

        Tuossa mainittiin ongelman syyksi myös teinien kehittymättömät lantiot.

        _Luonto_ on tarkoittanut niin, että optimaali ikä lisääntymiselle on 20-25 v.

        Useiden tutkimusten mukaan hedelmällisyyden huippu on noin kaksikymppisenä.

        Ymmärrän kyllä, että on hauskaa kumota tieteellisiä faktoja täysin mutuilupohjalta.


      • ~c~
        29 kirjoitti:

        Tuossa mainittiin ongelman syyksi myös teinien kehittymättömät lantiot.

        _Luonto_ on tarkoittanut niin, että optimaali ikä lisääntymiselle on 20-25 v.

        Useiden tutkimusten mukaan hedelmällisyyden huippu on noin kaksikymppisenä.

        Ymmärrän kyllä, että on hauskaa kumota tieteellisiä faktoja täysin mutuilupohjalta.

        Tuskin on olemassa tieteellistä tutkimusta 17-vuotiaan ja 20-vuotiaan tai 17-vuotiaan ja 25-vuotiaan hedelmällisyyden eroista. Noissakin lähteissä mihin viittasit, vertaillaan aina kaikkia teinejä (ja kuten jo totesin, ryhmät eivät ole vertailukelpoisia yhteiskunnallisista ja sosiaalisista syistä). Sinäkin puhut ylimalkaisesti teinien kehittymättömistä lantioista, ikäänkuin ne leviäisivät synnytyskelpoisiksi yhdessä yössä kun täyttää kaksikymmentä.

        On tarkoitushakuista niputtaa kaikki alle 20-vuotiaat samaan. Nyt kyseisen aloituksen tekijä on kohta 19 - aivan varmasti hedelmällisimmillään eli iässä, jolloin lapset kannattaa tehdä. Vaikka onkin kauheaa sanoa sitä, koska hän ei ole vielä kahtakymmentä...


      • ~c~
        21 kirjoitti:

        Toisaalta se on hokema, joka perustuu biologisiin, lääketieteellisiin ja vielä tilastotieteellisiin faktoihin, toisin kuin tuo sinun "länsimaista propagandaa"-mutuilusi.

        Ei voi ottaa vakavasti tutkimuksia, joissa niputetaan kaikki alle 20-vuotiaat samaan... Juuri teinivuosina kehitytään nopeimmin ja erot ovat hurjia, 12-vuotias äiti ja 17-vuotias äiti ovat kaksi aivan eri asiaa.


      • ~c~
        .... kirjoitti:

        Vauva ei valitse mitään.

        Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä teette kummastakin. White trash vs elvistelijä? Jos ei tapoja ole niin käyttäkää edes järkeä.

        Väitä vastaan mieluummin sellaiseen, mitä on sanottu kuin sellaiseen, mitä ei ole sanottu..niin on helpompi keskustella...


      • ~c~
        mikä bitun haikara kirjoitti:

        "Olen muuten edelleen sitä mieltä että olet mies."

        Mäkin aloin epäilemään tuota.

        No täytyy myöntää, että olen palstan at-miesten kanssa samaa mieltä siitä, että nainen on bioloogisesti parhaimmillaan alle 20-vuotiaana.

        Kahvi kuumana ja tyttö nuorena, sanoi jo vanha kansa. Mitä sitä tosiasioita kieltämään.


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        Väitä vastaan mieluummin sellaiseen, mitä on sanottu kuin sellaiseen, mitä ei ole sanottu..niin on helpompi keskustella...

        Niinhän minä väitänkin.

        "No, eiköhän jokainen vauva valitsisi samoin. Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä."


      • ~c~
        .... kirjoitti:

        Niinhän minä väitänkin.

        "No, eiköhän jokainen vauva valitsisi samoin. Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä."

        Sanoit, että vauva ei valitse mitään. Kukaan ei ole väittänytkään, että valitsee.

        Sinä puhuit elvistelijästä, ketä mahdoit tarkoittaa sillä.


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        Sanoit, että vauva ei valitse mitään. Kukaan ei ole väittänytkään, että valitsee.

        Sinä puhuit elvistelijästä, ketä mahdoit tarkoittaa sillä.

        Sinä sanoit, että jokainen vauva valitsisi samoin kuin sinä eli lizbelin toisin kuin theonen, koska " Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä." Tämähän tietysi viittaa että theOne on mielestäsi elvistelijä. Varmaan koska on keski-ikäinen ja kehonrakentaja tai jotain.

        Tämä toinen taas väittää Lizubelin olevan white trashia.

        Ette te kumpikaan ennakkoluuloinenne mitään kovin kypsiä ole.


      • ~c~
        .... kirjoitti:

        Sinä sanoit, että jokainen vauva valitsisi samoin kuin sinä eli lizbelin toisin kuin theonen, koska " Vauva tarvitsee rakkautta ja positiivista asennetta malliksi elämään, eikä mitään elvistelyä." Tämähän tietysi viittaa että theOne on mielestäsi elvistelijä. Varmaan koska on keski-ikäinen ja kehonrakentaja tai jotain.

        Tämä toinen taas väittää Lizubelin olevan white trashia.

        Ette te kumpikaan ennakkoluuloinenne mitään kovin kypsiä ole.

        Niin, vauva valitsisi, jos voisi. Ei ollut uutta tietoa tuo, että vauva ei valitse.

        En sanonut ketään elvistelijäksi. Tietyn tyyppinen käytös on elvistelyä.


      • .....
        ~c~ kirjoitti:

        Niin, vauva valitsisi, jos voisi. Ei ollut uutta tietoa tuo, että vauva ei valitse.

        En sanonut ketään elvistelijäksi. Tietyn tyyppinen käytös on elvistelyä.

        No millä sitten perustelet tuon, että jokainen vauva valitsisi samoin? Ja mihin oikein viittasit elvistelyllä? Miksi elvistely-kommentti oli ikään kuin perusteluna väitteellesi? Kyllä se nyt vain viittasi theoneen.

        Olet ennakkoluuloinen.


      • 30
        ~c~ kirjoitti:

        Tuskin on olemassa tieteellistä tutkimusta 17-vuotiaan ja 20-vuotiaan tai 17-vuotiaan ja 25-vuotiaan hedelmällisyyden eroista. Noissakin lähteissä mihin viittasit, vertaillaan aina kaikkia teinejä (ja kuten jo totesin, ryhmät eivät ole vertailukelpoisia yhteiskunnallisista ja sosiaalisista syistä). Sinäkin puhut ylimalkaisesti teinien kehittymättömistä lantioista, ikäänkuin ne leviäisivät synnytyskelpoisiksi yhdessä yössä kun täyttää kaksikymmentä.

        On tarkoitushakuista niputtaa kaikki alle 20-vuotiaat samaan. Nyt kyseisen aloituksen tekijä on kohta 19 - aivan varmasti hedelmällisimmillään eli iässä, jolloin lapset kannattaa tehdä. Vaikka onkin kauheaa sanoa sitä, koska hän ei ole vielä kahtakymmentä...

        Ainakin riskitilastoissa raja vedetään siihen, jossa muutos tapahtuu. Eli 19 ikävuoteen.

        No okei, biologisesti naisen kannattaa tehdä lapsi 19-25-vuotiaana. Onpa kerta kaikkiaan huikea ero...


      • ~c~
        30 kirjoitti:

        Ainakin riskitilastoissa raja vedetään siihen, jossa muutos tapahtuu. Eli 19 ikävuoteen.

        No okei, biologisesti naisen kannattaa tehdä lapsi 19-25-vuotiaana. Onpa kerta kaikkiaan huikea ero...

        No sitähän tässä on koko ajan yritetty sanoa, huikea ero. Lapset kannattaa tehdä nuorena.


      • ~c~
        ..... kirjoitti:

        No millä sitten perustelet tuon, että jokainen vauva valitsisi samoin? Ja mihin oikein viittasit elvistelyllä? Miksi elvistely-kommentti oli ikään kuin perusteluna väitteellesi? Kyllä se nyt vain viittasi theoneen.

        Olet ennakkoluuloinen.

        Kyseisten kirjoittajien ikäeroon ja asenne-eroon. Pidän parempana vanhempana sitä, jolla on herkkyyttä ja joustavuutta, ei sitä joka mielellään jakaa jälkijättöisiä neuvoja muille.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        No sitähän tässä on koko ajan yritetty sanoa, huikea ero. Lapset kannattaa tehdä nuorena.

        Niin, jos ottaa pelkän hedelmällisyyden huomioon.

        Jos taas ottaa oman henkisen kypsymisensä, taloudellisen tilanteen ja hyvän parisuhteen huomioon, on paras ikä lastentekoon keskimäärin korkeampi.

        Tokihan jollakin 19-vuotiaalla voi jo olla koko paketti kasassa, mutta harvinaisempaa se on.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Niin, jos ottaa pelkän hedelmällisyyden huomioon.

        Jos taas ottaa oman henkisen kypsymisensä, taloudellisen tilanteen ja hyvän parisuhteen huomioon, on paras ikä lastentekoon keskimäärin korkeampi.

        Tokihan jollakin 19-vuotiaalla voi jo olla koko paketti kasassa, mutta harvinaisempaa se on.

        Silloin kun ihminen alkaa pitää itseään kypsänä ja valmiina, kannattaa huolestua.


      • 11
        ~c~ kirjoitti:

        No sitähän tässä on koko ajan yritetty sanoa, huikea ero. Lapset kannattaa tehdä nuorena.

        Muttei alle 20-vuotiaana, niin kuin väitit. Kun väittää että lapset kannattaa tehdä alle 20-vuotiaana, se kuulostaa siltä, että lapset kannattaisi tehdä 15-19-vuotiaana. Näinhän ei ole, kun ottaa riskitilastot huomioon.

        19-25 on biologisesti paras ikä tehdä lapsi. Ei tuossa ole mitään huikeaa eroa, ja ei tässä enää pitkään aikaan ole aloittajasta ollut kyse.


      • ~c~
        11 kirjoitti:

        Muttei alle 20-vuotiaana, niin kuin väitit. Kun väittää että lapset kannattaa tehdä alle 20-vuotiaana, se kuulostaa siltä, että lapset kannattaisi tehdä 15-19-vuotiaana. Näinhän ei ole, kun ottaa riskitilastot huomioon.

        19-25 on biologisesti paras ikä tehdä lapsi. Ei tuossa ole mitään huikeaa eroa, ja ei tässä enää pitkään aikaan ole aloittajasta ollut kyse.

        Terävä observaatio siellä, että ei ole pitkään aikaan puhuttu aloittajasta. Kyllä tulee vielä..

        Alle parikymppisenä tarkoittaa minulla "vähän vaille kakskymppisenä". En tiedä kuulostaako se jonkun muun mielestä "15-vuotiaana".

        Oli miten vaan, mitä enemmän olen keskustelua käynyt ja joutunut kantaani perustelemaan, sitä vahvemmin huomaan olevani sitä mieltä, että lapset todella kannattaisi tehdä tosi nuorena, 18-23 -vuotiaana.

        Se edellyttäisi täydellistä asennemuutosta. Ei nuorilta itseltään, vaan muilta. Ei pitäisi olla mikään ihanne pärjätä aina yksin sekä taloudellisesti että muuten, hammasta purren ja perhesurmaa suunnitellen.

        Outo vaatimus, että kun lapsen hankkii, se pitää yksin hoitaa ilman apua. Se ajatus kai on takana tuossa teiniäitien paheksunnassa - etteivät kasvata kunnolla ja omin neuvoin lapsiaan.

        Nuo asenteet paljastavat suomalaisen suhtautumisen lapsiin. Eivät lapset olekaan kallein omaisuutemme vaan hirvittävä riesa, rangaistus ja lyömäase.

        Entä jos aloittaja olisi kirjoittanut, että lottosivat yhdessä poikaystävän kanssa, mutta jätkä lähti lätkimään eikä aio nauttia voitosta yhdessä aloittajan kanssa. Olisivatko samat haaskat ilmestyneet riekkumaan, että mitäs lottosit.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Terävä observaatio siellä, että ei ole pitkään aikaan puhuttu aloittajasta. Kyllä tulee vielä..

        Alle parikymppisenä tarkoittaa minulla "vähän vaille kakskymppisenä". En tiedä kuulostaako se jonkun muun mielestä "15-vuotiaana".

        Oli miten vaan, mitä enemmän olen keskustelua käynyt ja joutunut kantaani perustelemaan, sitä vahvemmin huomaan olevani sitä mieltä, että lapset todella kannattaisi tehdä tosi nuorena, 18-23 -vuotiaana.

        Se edellyttäisi täydellistä asennemuutosta. Ei nuorilta itseltään, vaan muilta. Ei pitäisi olla mikään ihanne pärjätä aina yksin sekä taloudellisesti että muuten, hammasta purren ja perhesurmaa suunnitellen.

        Outo vaatimus, että kun lapsen hankkii, se pitää yksin hoitaa ilman apua. Se ajatus kai on takana tuossa teiniäitien paheksunnassa - etteivät kasvata kunnolla ja omin neuvoin lapsiaan.

        Nuo asenteet paljastavat suomalaisen suhtautumisen lapsiin. Eivät lapset olekaan kallein omaisuutemme vaan hirvittävä riesa, rangaistus ja lyömäase.

        Entä jos aloittaja olisi kirjoittanut, että lottosivat yhdessä poikaystävän kanssa, mutta jätkä lähti lätkimään eikä aio nauttia voitosta yhdessä aloittajan kanssa. Olisivatko samat haaskat ilmestyneet riekkumaan, että mitäs lottosit.

        Onko sinusta ummehtuneen vanhanaikaista sekä omahyväisen keskinkertaista suunnitella lapsentekoa vähän pidempään kuin lottokupongin täyttämistä?


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Onko sinusta ummehtuneen vanhanaikaista sekä omahyväisen keskinkertaista suunnitella lapsentekoa vähän pidempään kuin lottokupongin täyttämistä?

        No jos vähän asian vierestä..haluaisin että sinä menisit nyt heti täyttämään lottokupongin. Luuletko, että voisit tehdä sen?

        Mieti sitten ihan rauhassa niitä numeroita. Ei mitään kiirettä takaisin. Ehkä siinä rustatessa keksit lopulta myös vertaukseni pointin.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        No jos vähän asian vierestä..haluaisin että sinä menisit nyt heti täyttämään lottokupongin. Luuletko, että voisit tehdä sen?

        Mieti sitten ihan rauhassa niitä numeroita. Ei mitään kiirettä takaisin. Ehkä siinä rustatessa keksit lopulta myös vertaukseni pointin.

        Yritätkö saada puolet potista?


      • .....
        ~c~ kirjoitti:

        Kyseisten kirjoittajien ikäeroon ja asenne-eroon. Pidän parempana vanhempana sitä, jolla on herkkyyttä ja joustavuutta, ei sitä joka mielellään jakaa jälkijättöisiä neuvoja muille.

        Ikäero-argumenttisi ei ole vielä kertaakaan ollut kovin vahva, ja aika hätäisesti vedät johtopäätöksiä kummastakin. Herkkyyttä ja joustavuutta vs elvistelyä. Just joo.. Siitähän sen paremman vanhuuden voikin tietää. Plus että mistä hitosta päättelit herkkyyden? Joustava kai itse kukin olisi tuollaisessa tilanteessa, kun on pakko.

        Aikaisemmin kommentoin että vauva ei valitse mitään, koska spekulaationne "mitä vauva valitsisi" on jokseenkin absurdi ja typerä. Aikuisilta voisi kysyä asiaa, mutta totta kai heidän mielipiteisiinsä vaikuttavat omat kokemukset ja intressit. Paitsi no joo, mitä tilastoihin tulee... Ehkä tuostakin on olemassa joku tutkimus tai ainakin galluppi.


      • .....
        ..... kirjoitti:

        Ikäero-argumenttisi ei ole vielä kertaakaan ollut kovin vahva, ja aika hätäisesti vedät johtopäätöksiä kummastakin. Herkkyyttä ja joustavuutta vs elvistelyä. Just joo.. Siitähän sen paremman vanhuuden voikin tietää. Plus että mistä hitosta päättelit herkkyyden? Joustava kai itse kukin olisi tuollaisessa tilanteessa, kun on pakko.

        Aikaisemmin kommentoin että vauva ei valitse mitään, koska spekulaationne "mitä vauva valitsisi" on jokseenkin absurdi ja typerä. Aikuisilta voisi kysyä asiaa, mutta totta kai heidän mielipiteisiinsä vaikuttavat omat kokemukset ja intressit. Paitsi no joo, mitä tilastoihin tulee... Ehkä tuostakin on olemassa joku tutkimus tai ainakin galluppi.

        Hah.., vanhuuden.. Siis vanhemmuuden.


      • ~c~
        ..... kirjoitti:

        Hah.., vanhuuden.. Siis vanhemmuuden.

        Spekulaatio ei ole turha. Kun kuvittelee itsensä vauvaksi, luonnollisesti haluaa nuoren naisen käsivarsille eikä keski-ikäisen miehen ihmeteltäväksi.

        Kautta maailmanhistorian lapsia ovat saaneet nuoret naiset. Kautta maailmanhistorian raskaudet eivät ole olleet ihan suunniteltuja. Lapsia syntyy, koska niitä täytyy tulla. Niitä rakastetaan, ja niille löytyy hoitaja.

        Venäjällä, Ukrainassa, Thaimaassa, Filippiineillä, kaikkialla josta lähdetään paremman elämän toivossa muualle lapsia synnyttävät nuoret naiset, jotka jättävät lapsensa vanhemmilleen hoidettavaksi ja lähtevät ulkomaille tienaamaan.

        Kun lähes nelikymppinen nainen alkaa tuntea voimakasta halua hoivata ja pitää sylissä pikkuista vauvaa, kyse on biologisesta mummukellosta. Olisi aika alkaa huolehtia niistä lukuisista lapsenlapsista, joita pitäisi olla jo.

        Tätä taustaa vasten keski-ikäisten vauvahömpötys on vähän..no, enpä sano, koska on aina hienoa että halutaan kasvattaa uutta sukupolvea ja antaa hoivaa. Tietyt ihmiset voisivat kuitenkin lakata paheksumasta nuoria äitejä, koska se on täysin oikea ikä tehdä lapset, ja mikäli lapsi ja äiti jäävät ilman tukea, se on yhteisön häpeä.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Spekulaatio ei ole turha. Kun kuvittelee itsensä vauvaksi, luonnollisesti haluaa nuoren naisen käsivarsille eikä keski-ikäisen miehen ihmeteltäväksi.

        Kautta maailmanhistorian lapsia ovat saaneet nuoret naiset. Kautta maailmanhistorian raskaudet eivät ole olleet ihan suunniteltuja. Lapsia syntyy, koska niitä täytyy tulla. Niitä rakastetaan, ja niille löytyy hoitaja.

        Venäjällä, Ukrainassa, Thaimaassa, Filippiineillä, kaikkialla josta lähdetään paremman elämän toivossa muualle lapsia synnyttävät nuoret naiset, jotka jättävät lapsensa vanhemmilleen hoidettavaksi ja lähtevät ulkomaille tienaamaan.

        Kun lähes nelikymppinen nainen alkaa tuntea voimakasta halua hoivata ja pitää sylissä pikkuista vauvaa, kyse on biologisesta mummukellosta. Olisi aika alkaa huolehtia niistä lukuisista lapsenlapsista, joita pitäisi olla jo.

        Tätä taustaa vasten keski-ikäisten vauvahömpötys on vähän..no, enpä sano, koska on aina hienoa että halutaan kasvattaa uutta sukupolvea ja antaa hoivaa. Tietyt ihmiset voisivat kuitenkin lakata paheksumasta nuoria äitejä, koska se on täysin oikea ikä tehdä lapset, ja mikäli lapsi ja äiti jäävät ilman tukea, se on yhteisön häpeä.

        Luuletko, että kautta maailmanhistorian 30-vuotiaat ovat lopettaneet seksin harrastamisen ja siten myös synnyttämiset? Tai 40-vuotiaat?


      • .....
        ~c~ kirjoitti:

        Spekulaatio ei ole turha. Kun kuvittelee itsensä vauvaksi, luonnollisesti haluaa nuoren naisen käsivarsille eikä keski-ikäisen miehen ihmeteltäväksi.

        Kautta maailmanhistorian lapsia ovat saaneet nuoret naiset. Kautta maailmanhistorian raskaudet eivät ole olleet ihan suunniteltuja. Lapsia syntyy, koska niitä täytyy tulla. Niitä rakastetaan, ja niille löytyy hoitaja.

        Venäjällä, Ukrainassa, Thaimaassa, Filippiineillä, kaikkialla josta lähdetään paremman elämän toivossa muualle lapsia synnyttävät nuoret naiset, jotka jättävät lapsensa vanhemmilleen hoidettavaksi ja lähtevät ulkomaille tienaamaan.

        Kun lähes nelikymppinen nainen alkaa tuntea voimakasta halua hoivata ja pitää sylissä pikkuista vauvaa, kyse on biologisesta mummukellosta. Olisi aika alkaa huolehtia niistä lukuisista lapsenlapsista, joita pitäisi olla jo.

        Tätä taustaa vasten keski-ikäisten vauvahömpötys on vähän..no, enpä sano, koska on aina hienoa että halutaan kasvattaa uutta sukupolvea ja antaa hoivaa. Tietyt ihmiset voisivat kuitenkin lakata paheksumasta nuoria äitejä, koska se on täysin oikea ikä tehdä lapset, ja mikäli lapsi ja äiti jäävät ilman tukea, se on yhteisön häpeä.

        "Venäjällä, Ukrainassa, Thaimaassa, Filippiineillä, kaikkialla josta lähdetään paremman elämän toivossa muualle lapsia synnyttävät nuoret naiset, jotka jättävät lapsensa vanhemmilleen hoidettavaksi ja lähtevät ulkomaille tienaamaan."

        Tuoko kuulostaa mielestäsi hyvältä mallilta? Lapset jätetään isovanhemmilleen hoidettavaksi ja omat vanhemmat lähtevät ulkomaille tienaamaan? Etkö sinä koko ajan ole puolustanut tässä nuorten vanhemmuutta? Tuo ei ole vanhemmuutta, että skidit jätetään toiselle hoitoon, sillä välin kun mennään itse tienaamaan. Ei se, että asiat ovat niin kuin ovat, tarkoita sitä, että niiden tulisi olla niin.

        "Spekulaatio ei ole turha. Kun kuvittelee itsensä vauvaksi, luonnollisesti haluaa nuoren naisen käsivarsille eikä keski-ikäisen miehen ihmeteltäväksi."

        Öh, no joo, hieman typerä juttu..

        "Tietyt ihmiset voisivat kuitenkin lakata paheksumasta nuoria äitejä, koska se on täysin oikea ikä tehdä lapset, ja mikäli lapsi ja äiti jäävät ilman tukea, se on yhteisön häpeä."

        Juu, samaa mieltä.


      • ~c~
        ..... kirjoitti:

        "Venäjällä, Ukrainassa, Thaimaassa, Filippiineillä, kaikkialla josta lähdetään paremman elämän toivossa muualle lapsia synnyttävät nuoret naiset, jotka jättävät lapsensa vanhemmilleen hoidettavaksi ja lähtevät ulkomaille tienaamaan."

        Tuoko kuulostaa mielestäsi hyvältä mallilta? Lapset jätetään isovanhemmilleen hoidettavaksi ja omat vanhemmat lähtevät ulkomaille tienaamaan? Etkö sinä koko ajan ole puolustanut tässä nuorten vanhemmuutta? Tuo ei ole vanhemmuutta, että skidit jätetään toiselle hoitoon, sillä välin kun mennään itse tienaamaan. Ei se, että asiat ovat niin kuin ovat, tarkoita sitä, että niiden tulisi olla niin.

        "Spekulaatio ei ole turha. Kun kuvittelee itsensä vauvaksi, luonnollisesti haluaa nuoren naisen käsivarsille eikä keski-ikäisen miehen ihmeteltäväksi."

        Öh, no joo, hieman typerä juttu..

        "Tietyt ihmiset voisivat kuitenkin lakata paheksumasta nuoria äitejä, koska se on täysin oikea ikä tehdä lapset, ja mikäli lapsi ja äiti jäävät ilman tukea, se on yhteisön häpeä."

        Juu, samaa mieltä.

        En minä sanonut, että se malli on hyvä jossa nuoren äidin on pakko lähteä ulkomaille tienaamaan. Otin asian esille jotta paheksujat voivat vähän suhteuttaa asioita ennen kuin tuomitsevat nuoren äidin iän perusteella, vaikka tällä kuitenkin on aikomus itse huolehtia lapsestaan.


    • keskity lapseen.

      18-vuotias runsaasti tatuoitu ja viimeisillään raskaana oleva nainen. Sori nyt vaan, mutta kyllä tuosta kuulostaa se, että haet nyt miehestä itsellesi elättäjää ja vauvanhoitajaa, koska olet halunnut kokea "heti mulle kaikki nyt" -asenteella. Mitä enemmän tulee ikää lisää ja mitä enemmän lapsia, niin sitä vähemmän haluttu olet parisuhdemarkkinoilla.

      Puhut vain omasta ulkonäöstäsi, mutta mites on koulutuksesi? Mitä alat opiskella tai mitä töitä teet, kun vauva on esim. 1-2 vuoden ikäinen ja sinun on aika alkaa elättää lastasi? Pelkkien tukien varassa eläminen ei ainakaan ole minun juttuni.

      Keskitypä nyt siihen vauvaasi, kun sen olet halunnut. Keskity synnytykseen, imettämiseen, vauvanhoidon opetteluun ja siihen, että se vauva alkaa nukkua kunnolla yöuniaan. Sen jälkeen sinullakin on ehkä voimia keskittyä uuteen parisuhteeseen. Vauva ei missään tapauksessa ansaitse sitä, että sinä pistät vauvan hoitoon ja juokset ympäri kyliä etsimässä itsellesi yhden yön hoitoja.

      • Lizubel

        Vai että ihan elättäjää :D Voi hyvä luoja! Mies jonka kanssa tein lapsen, ja jonka kanssa halusin myös sen kasvattaa, oli työtön opiskelija, että tuo meni nyt hieman puihin :D Minulle koulutuksella ja muulla ei ole väliä, kunhan mies hyväksyy minut tällaisena kuin olen, se riittää minulle. Minulla on koulupaikka jo selvillä sitten kun sen aika on, työpaikkoja on myös lupailtu, onneksi tunnen paljon ihmisiä. Vauvanhoitajaa en tosiaan etsi. Ei tulisi kysymykseen! En ole vauvaa mihinkään hoitoon laittamassa, vanhemmat sen sijaan haluavat ensimmäistä lastenlastaan hoitaa, joten voin sen aikaa käyttää aikaa vaikka leffassa käyntiin kaverin kanssa. Enkä etsi yhden yön hoitoja :O ei todellakaan ole minun juttuni hyi olkoon!!!


    • Voi olla että on

      Aina on löytynyt mies yksinhuoltajallekin, silloinkin kun se oikeasti oli "tuomittavaa" ja vaikka olisi raiskauksesta tullut raskaaksi, naisen vika. Jossain ihan kivikaudella, ja maissa missä suunnilleen sitä aikaa eletään, on olleet asiat toisin. Tämä ei ole Afganistan. Mutta siis tilastojen valossa niinsanoakseni, sinulla ei ole hätää.

      Lapsesi isä sinua ei ehkä kiinnosta, mutta semmoinen pieni pointti siihen vaatimiseen, että kyseessä ei ole enää sinun eikä miehesi oikeudet. Te olitte lapsia, päätitte harrastaa yhdyntää ilman ehkäisyä ja nyt on tulossa lapsi. Lapsen oikeudet menevät nyt teidän oikeuksienne edelle. Suomennettuna, sinun pitää vähän vaatia, ei nalkuttamalla omaksi iloksesi, sinua ei tässä ole väärin kohdeltu elämää kummemmin, vaan lapsella pitää olla oikeus tutustua molempiin vanhempiinsa. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa ja nyt kun te päätitte siinä kohtaa luopua lapsuudesta ja lapsellisuudesta, onkin kova kasvaminen. Kyse siis ei ole sinusta eikä siitä tuletko paremmin toimeen yksinäsi, ei ole enää minä-minä-minä. Sinä olisit halutessasi voinut tajuta aikaisemminkin ettei tuo isä ollut hyvä valinta: äläkä edes vaivaudu valehtelemaan muuta. 8 viikossa ei ehdi muuttumaan mikään. Sinä valitsit isäksi vastuuttoman pilin heiluttajan ja nyt sinä maksat siitä: ei lapsi. Ja se on lapsen biologinen isä. Lapset sekä haluavat että toivovat yhteyttä juuriinsa, olivat ne millaiset hyvänsä. He sitten myöhemmin päättävät mitä tekevät, ja tietenkään vastuuttoman kanssa ei voi jättää kahden, mutta sitten pitää vielä kestää perheen kahvitunteja yhdessä...
      Koska valitsit (-te) noin huonosti, sinulla tulee olemaan kova työ ja aikuiseksi kasvaminen siinä, että osoitat reilusti, rehellisesti, ilman katkeruutta lapsellesi että voi pärjätä ja kasvaa kunnolliseksi ihmiseksi.

      Muuten pilaat lapsesi elämän.

      Hyvä, että olet sopeutunut, sillä nyt sinun pitää kasata turvallinen ympäristö, miettiä sitoutumista tulevaisuuteen ja miten hoidat opiskelut ja ammatin, kun lapsi vaatii vuosia 24 h/ vrk luotettavan hoitajan. Alle 15-vuotiasta lasta ei suositella jätettäväksi yksin edes viikonlopuksi... Niin, nimenomaan ne bileet... Ne ei ole se hyvä asia teini-ikäiselle lapselle ja nyt sinun teini-ikäsi loppui. Vauva vaatii ensimmäisen vuoden vanhempiaan, ja alle vuoden ikäistä ei saa erottaa vanhemmistaan kun korkeintaan pariksi tunniksi. Joskus on töihin menon takia pakko, mutta se ei ole hyvä juttu.

      Olet nyt kiinnostunut huoliiko sinua kukaan? Että jos nyt olisit huolissasi siitä, kuinka jaksat valvoa puoli vuotta vähintään, väsymys nitistää 3 vuorokaudessa ihmisen ja valvottamista käytetään kidutuskeinona. Siitä ei siis voi selvitä yksin ihan ilman tappioita. Väsymys voi olla lannistavaakin. En halua pelotella, mutta jotkut eivät nuku 3 kuukauteen juurikaan! Jos on hyväää säkää, kaikki toimii kuin unelma, jos ei... No. Niin.
      Joten jospa olisit nyt ensin vaan huolissaan omasta jaksamisestasi. Sinulla on 3 ekaa vuotta kädet täynnä, ja on täyttä säkää jos törmäät kehenkään. Bileet on nyt muutamaksi vuodeksi biletetty. Harrastuksissa tosin voi törmätä ihmisiin, vauvajumpissa käy yksinhuoltaja isiä, ja sitten jo 25-30-vuotialle se lapsi ei ole niin pelottava ajatus. Jossain paikoissa on ihan lapsiparkki, sinne saa pienenkin lapsen valvonta-aikaan muutamaksi tunniksi kun itse jumppaa.

      Sääli, että tuo meni noin. Mutta jätä nyt se miesten ajattelu syrjään, sinä ehdit olla nätti sittenkin kun saat lapsen kunniallisesti ja oikeasti tarhaan, ja pystyt kouluttautumaan ja seisomaan omilla jaloillasi, etkä etsi elättäjää.
      Olen varma kyllä, että pärjäätte: on sitä nuorina ennenkin lapsia saatu!

      Mutta ikäviä esimerkkejä heitteille jätöstä ja vanhempien lapsellisista kuvitelmista omasta jaksamisestaan löytyy. Huostaanottoja, pahoinpitelyitä ja vaikka mitä. Alkoholistit ja suurkuluttajat jopa hylkää pienen lapsen yksin "nukkumaan" ja lähtee itse baariin, toiset tyrkkää oman äitinsä kasvatettavaksi jne. Se on väärin.
      Nyt se elämä on sinulle kodinhoitoa, vaipan vaihtoa, vauvajumppaa, vaunukävelyitä, vauvan hoitoa. Sitten oman itsen miettimistä, ja tarhapaikan järjestämistä, koulun käyntiä, työnhakua ja elämän kasaamista kunnolliseksi: lapsella pitää olla vakaat ja turvalliset olot. Mutta muista: olet nuori vielä 23-29-vuotiaanakin, nuori aikuinen jopa 35-vuotiaaksi saakka. Olet vielä piiiiiiitkään nuori ja kaunis ja kaunis voit olla sen jälkeenkin.

      Toivottavasti sinä olet fiksu, kasvat nyt äidiksi ja aikuiseksi, ja luotat että sitten kun taas ehdit ja lapsi on isompi, voit deittailla, seurustella ja tavata rakkauden.
      Älä nyt hanki siihen toista virhettä, toista huonoa isää, toista luuseria. Tuolla kaavalla sen teet. Älä tee. Itsesi sekä lapsesi parhaaksi, yritä kasvaa luusereista yli :)

      • Lizubel

        En jaksa tähänkään alkaa vastaamaan mitään kun ihmiset selvästi tuomitsee monesta asiasta joista eivät tiedä yhtään mitään. Joo olen nuori, mutta tiedän kyllä minkä vastuun joudun nyt ottamaan, olen tiennyt alusta asti. Olen perheestä jossa olen vanhin lapsi kymmenestä, joten voit vaan kuvitella että olen kyllä nähnyt sivusta mitä on hoitaa yötäpäivää lapsia. Vaipanvaihdon ja muun kanssa ei varmana ole ongelmia, ainut mikä on niin valvominen voi olla ongelma tietty, mutta senkin kanssa täytyy vaan oppia elämään. Lapsen biologisesta isästä kun ei olisi siinäkään ollut apua, ei saanut yöllä edes hereille vaikka kuinka yritin (olin siis peloissani alkuraskaudessa että oli alkava keskenmeno). Lapsen isä itse päätti että ei olekkaan valmis lapseen ( mutta oli sitten minun jälkeeni muille ehdotellut taas perheen perustamista). Joten miksi minun pitäisi rassata pientä lasta sillä että isää ei kiinnosta, mutta täytyy pakottaa näkemään?? Mikä logiikka??


      • Lizubel
        Lizubel kirjoitti:

        En jaksa tähänkään alkaa vastaamaan mitään kun ihmiset selvästi tuomitsee monesta asiasta joista eivät tiedä yhtään mitään. Joo olen nuori, mutta tiedän kyllä minkä vastuun joudun nyt ottamaan, olen tiennyt alusta asti. Olen perheestä jossa olen vanhin lapsi kymmenestä, joten voit vaan kuvitella että olen kyllä nähnyt sivusta mitä on hoitaa yötäpäivää lapsia. Vaipanvaihdon ja muun kanssa ei varmana ole ongelmia, ainut mikä on niin valvominen voi olla ongelma tietty, mutta senkin kanssa täytyy vaan oppia elämään. Lapsen biologisesta isästä kun ei olisi siinäkään ollut apua, ei saanut yöllä edes hereille vaikka kuinka yritin (olin siis peloissani alkuraskaudessa että oli alkava keskenmeno). Lapsen isä itse päätti että ei olekkaan valmis lapseen ( mutta oli sitten minun jälkeeni muille ehdotellut taas perheen perustamista). Joten miksi minun pitäisi rassata pientä lasta sillä että isää ei kiinnosta, mutta täytyy pakottaa näkemään?? Mikä logiikka??

        siis en tämän enempää jaksa alkaa vastaamaan.. Voisin tottakai kertoa ihan kaiken mitä sain jälkeenpäin kuulla kyseisestä miehestä (jopa hänen vanhempansa ovat ymmällään asioista). On siis manipuloinut perhettään uskomaan hänen valheitaan. Jos olisin kaiken sen tiennyt mitä nyt tiedän, en olisi mennyt lähellekkään kyseistä ihmistä.

        Mutta olen oppinut että mitä sitä miettimään mitä hän on tehnyt ja miksi on tehnyt niin, se ei auta enään. Nyt minulla tulee olemaan elämä tyttäreni kanssa, ja varmistan että hän tulee elämään samanlaisen turvallisen elämän niin kuin minäkin vanhempieni kasvattamana. aina se biologinen isä ei ole paras vaihtoehto. Olen nähnyt senkin kavereideni kohdalla.


    • ~c~

      Oikeasti kannattais keskittyä huolehtimaan vauvasta ja vuoden päästä myös opinnoista. Ei viimeisillään raskaana olevan naisen luulis kaipailevan uutta luikeroa kun ei entisestäkään mihinkään ollut.

      • oujee boogie

        Miten niin "ei mihinkään ollut"? Saihan se tuon paksuksi. Tosimies laittoi geenit jakoon. Respect!


      • Lizubel
        oujee boogie kirjoitti:

        Miten niin "ei mihinkään ollut"? Saihan se tuon paksuksi. Tosimies laittoi geenit jakoon. Respect!

        Tosimies :D hahha! Juu jos sen voi laskea tosi mieheksi että sain tietää, että mies oli aikasemmin puheillaan uskotellut yhdelle että haluaa lapsen, nainen tuli raskaaksi, mies ei ollutkaan valmis lapseen ja vaati tekemään abortin jonka nainen teki siinä uskossa että suhde silti kestää, niin kuin mies oli luvannut. Tästäkään ei tiennyt kukaan! Ja nyt minun jälkeeni kahdelle jo ehdotellut perheen perustamista. Sika sanon minä :D


      • oh
        Lizubel kirjoitti:

        Tosimies :D hahha! Juu jos sen voi laskea tosi mieheksi että sain tietää, että mies oli aikasemmin puheillaan uskotellut yhdelle että haluaa lapsen, nainen tuli raskaaksi, mies ei ollutkaan valmis lapseen ja vaati tekemään abortin jonka nainen teki siinä uskossa että suhde silti kestää, niin kuin mies oli luvannut. Tästäkään ei tiennyt kukaan! Ja nyt minun jälkeeni kahdelle jo ehdotellut perheen perustamista. Sika sanon minä :D

        Kuullostaa taitavalta kaverilta, joka saa naisen tekemään mitä HÄN haluaa. Ketä tässä taas pitäisi syyttää.


      • Lizubel
        oh kirjoitti:

        Kuullostaa taitavalta kaverilta, joka saa naisen tekemään mitä HÄN haluaa. Ketä tässä taas pitäisi syyttää.

        Minä halusin itse lapsen miehen kanssa! Mutta koska mies ei sitä halunnutkaan kun olinkin raskaana ollut jo tovin, en minä sen takia ruvennut mieltäni muuttamaan. Olisiko sitten täytynyt tehdä abortti koska mies ei lasta halunnutkaan. Köyhää


    • Lizubel

      Vuoden päästä? en ole kyllä ajatellut lähteä takaisin koulunpenkille kun lapsi on vuoden ikäinen. Haluan viettii aikaa tyttäreni kanssa, ja nähdä kun hän kehittyy, niin kauan kuin on mahdollista. Ei vuoden ikäinen minun mielestäni kuulu vielä tarhaan. Ja en tietääkseni sanonut että etsin juuri NYT miestä elämääni. On se kumma kun ei naisella ole oikeutta uuteen suhteeseen jos on lapsi tulossa tai on jo mahdollisesti, se on vastuutonta. Mutta mies joka on jättänyt ja lähtenyt, häntä ei tuomita sen takia että on vastuuton ja hankkii heti seuraavana päivänä lähdettyään uuden muijan. On se kummaa :O Siis asuimme miehen kanssa jo yhdessä, ja tosiaan seuraavana päivänä oli exäänsä ottanut yhteyttä. Nyt hänellä minun jälkeeni menossa jo viides parisuhde. Että sillee

      • ~c~

        Ei mulla ole tapana tuomita. Kerroin vaan mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Pistäisin lapsen hoitoon vuoden ikäisenä ja opiskelisin. En näe, että siinä jäisi aikaa miehelle, joka on kuitenkin aika työläs lemmikki.

        On se lapsellekin parempi, että äiti edistyy elämässä ja pystyy myöhemmin kustantamaan harrastuksia ja muuta tärkeää, kuin että uhrataan elämä lapselle. Lapsen kasvua ja kehitystä ehtii seurata joka päivä. Opiskelijoilla ei ole kovin pitkiä päiviä lähiopetusta. Sitä paitsi niillä on pitemmät lomat kuin työssäkäyvillä. Kuka sen kotona olemisen oikein maksaa?


      • duunit rules
        ~c~ kirjoitti:

        Ei mulla ole tapana tuomita. Kerroin vaan mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Pistäisin lapsen hoitoon vuoden ikäisenä ja opiskelisin. En näe, että siinä jäisi aikaa miehelle, joka on kuitenkin aika työläs lemmikki.

        On se lapsellekin parempi, että äiti edistyy elämässä ja pystyy myöhemmin kustantamaan harrastuksia ja muuta tärkeää, kuin että uhrataan elämä lapselle. Lapsen kasvua ja kehitystä ehtii seurata joka päivä. Opiskelijoilla ei ole kovin pitkiä päiviä lähiopetusta. Sitä paitsi niillä on pitemmät lomat kuin työssäkäyvillä. Kuka sen kotona olemisen oikein maksaa?

        Itselläni on lapsi ja fakta oli se, että Siperia opettaa. Oli pakko mennä töihin, vaikka olisin halunnut olla kotiäitinä. Kuitenkin töihin/kouluun meno osoittaa aikuisuutta, että ottaa vastuuta tilanteesta. Tiesin, että haluan joskus vielä toisen lapsen, joten tiesin, että tämä ei ole ainoa mahdollisuus panostaa lapseen.

        Kun pari vuotta myöhemmin tulin uudestaan raskaaksi, niin olin sillä välin ehtinyt jo vaihtaa työpaikkaa, saada parempaa palkkaa, maksaa opintolainat pois jne. Koska rahatilanne oli parempi, niin pystyin nyt jäämään kahden lapseni kanssa pidemmäksi aikaa kotiäidiksi. Tosin tein myös työtä kodista käsin etätyönä, joten sain rahaa, joka pienillä tuloilla oli tosi tärkeää.

        Päivähoidossa esikoiseni ehti tutustumaan mm. tuleviin koulukavereihinsa. Parhaat kaverinsa hän on siis tuntenut 1-vuotiaasta asti ja eli kohta lähemmäs 20 vuoden ajan.

        Kun naisella on omaa rahaa, ammatti ja mahdollisuus tehdä työtä, niin hänen ei tarvitse ikinä olla riippuvainen miehestä. On ihanaa, kun voi olla miehen kanssa rakkaudesta eikä rahan takia. Tarvittaessa eronkin voi ottaa, eikä tarvitse tehdä niin kuin moni nainen joutuu tekemään, että joutuu pysymään yhdessä, koska yksin ei pysty samaa elintasoa antamaan lapsilleen.


      • ....
        duunit rules kirjoitti:

        Itselläni on lapsi ja fakta oli se, että Siperia opettaa. Oli pakko mennä töihin, vaikka olisin halunnut olla kotiäitinä. Kuitenkin töihin/kouluun meno osoittaa aikuisuutta, että ottaa vastuuta tilanteesta. Tiesin, että haluan joskus vielä toisen lapsen, joten tiesin, että tämä ei ole ainoa mahdollisuus panostaa lapseen.

        Kun pari vuotta myöhemmin tulin uudestaan raskaaksi, niin olin sillä välin ehtinyt jo vaihtaa työpaikkaa, saada parempaa palkkaa, maksaa opintolainat pois jne. Koska rahatilanne oli parempi, niin pystyin nyt jäämään kahden lapseni kanssa pidemmäksi aikaa kotiäidiksi. Tosin tein myös työtä kodista käsin etätyönä, joten sain rahaa, joka pienillä tuloilla oli tosi tärkeää.

        Päivähoidossa esikoiseni ehti tutustumaan mm. tuleviin koulukavereihinsa. Parhaat kaverinsa hän on siis tuntenut 1-vuotiaasta asti ja eli kohta lähemmäs 20 vuoden ajan.

        Kun naisella on omaa rahaa, ammatti ja mahdollisuus tehdä työtä, niin hänen ei tarvitse ikinä olla riippuvainen miehestä. On ihanaa, kun voi olla miehen kanssa rakkaudesta eikä rahan takia. Tarvittaessa eronkin voi ottaa, eikä tarvitse tehdä niin kuin moni nainen joutuu tekemään, että joutuu pysymään yhdessä, koska yksin ei pysty samaa elintasoa antamaan lapsilleen.

        Ei se väärin ole, jos haluaa helpon elämän ja rikkaan miehen.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Ei mulla ole tapana tuomita. Kerroin vaan mitä itse tekisin vastaavassa tilanteessa. Pistäisin lapsen hoitoon vuoden ikäisenä ja opiskelisin. En näe, että siinä jäisi aikaa miehelle, joka on kuitenkin aika työläs lemmikki.

        On se lapsellekin parempi, että äiti edistyy elämässä ja pystyy myöhemmin kustantamaan harrastuksia ja muuta tärkeää, kuin että uhrataan elämä lapselle. Lapsen kasvua ja kehitystä ehtii seurata joka päivä. Opiskelijoilla ei ole kovin pitkiä päiviä lähiopetusta. Sitä paitsi niillä on pitemmät lomat kuin työssäkäyvillä. Kuka sen kotona olemisen oikein maksaa?

        Minun nähdäkseni seurustelun on tarkoitus antaa, eikä ottaa energiaa.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Minun nähdäkseni seurustelun on tarkoitus antaa, eikä ottaa energiaa.

        Niinhän se antaakin energiaa. Miehelle.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Niinhän se antaakin energiaa. Miehelle.

        Olet ilmeisesti ATN, kun on noin katkera asenne.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Olet ilmeisesti ATN, kun on noin katkera asenne.

        Kumman kiinnostava alemman tason naiseksi..vai oliko se ny ATM. Jatkuvaa arvuuttelua.

        Seksistä saa energiaa, seurustelu kuluttaa sitä. Mitähän katkeraa tuossa nyt sitten on, että tosiasian sanoo.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Kumman kiinnostava alemman tason naiseksi..vai oliko se ny ATM. Jatkuvaa arvuuttelua.

        Seksistä saa energiaa, seurustelu kuluttaa sitä. Mitähän katkeraa tuossa nyt sitten on, että tosiasian sanoo.

        No ei se minulta eikä naisiltani mitään kuluta.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        No ei se minulta eikä naisiltani mitään kuluta.

        No ehkä se on sitten lesboyhteisössä noin kun kerrot.


    • Ei näin...

      "Tilanne on siis se että tulen olemaan totaali yksinhuoltaja itsestäni riippumattomista syistä"

      Kyllähän tuo on itseaiheutettua, koska jos 18 vuotiaana tekee lapsen niin eiköhän se ole itsestäänselvää, että ennemmin tai myöhemmin päätyy yh:ksi.

      "Nyt hänellä minun jälkeeni menossa jo viides parisuhde"

      Oikeastikko oletit, että tuollainen tyyppi pysyy sinun kanssasi ja jää kasvattamaan lasta?

      • Lizubel

        Ei se ole itsestäänselvää -.- Minun vanhempani esimerkiksi ovat olleet yhdessä siitä asti kun äitini oli 17. Ja monet muutkin lähipiirissä ovat pysyneet yhdessä. Ajan kuluessa vaan tajusin että siinä jätkässä ei ollut mitään hyvää eikä rehellistä, jälkeenpäin tietenkin. Ei kukaan tiennyt hänen säädöistään, en minä eikä hänen vanhempansa. Jälkeenpäin mietin tunsinko miestä ollenkaan, en ilmeisesti, mutta eivät hänen vanhempansa myöskään, eikö se kerro jo miehen kieroudesta ja kyvystä manipuloida ihmisiä?


    • deft

      Totisesti hyvää miestä voi kiinnostaa raskaana oleva (tuleva) yksinhuoltaja. Ihan samalla tavalla kuin nyt yleensä nainen voi kiinnostaa. Tiedän ko. tapauksen kaltaisen tilanteen, jossa se naisen äidiksi tuleminen ei ole mitenkään pelottanut uuden parisuhteen perustamista. Se, mistä sellaisessa tilanteessa pitää sopia yhteiset pelisäännöt, on tärkeää. Esimerkiksi vaikkapa se, että tahtoo mies ruveta "isäksi" ja voiko äiti olla myös suhteellisen tasavertainen partneri.

      Toivottavasti sun tilanteessa biologisesta isästä ei tule ongelmia. Ei sille lapselle, eikä seuraavan parisuhteen muodostumiselle.

      • Lizubel

        Wau kerrankin ihan oikeesti asiallinen vastaus! Sitä en osaa sanoa että tuleeko biologisesta isästä ongelmia lapselle, alkuun hänellä oli tottakai uhoomista baareissa kavereilleen että hankkii yksinhuoltajuuden (ja kysynpä vaan että miten?:D ). No sitten sen jälkeen tuli syytöksiä että ei olisi hänen lapsi ja pahin oli kommentti "eihän se lapsi edes välttämättä synny". Se oli vika tikki minulle ja sen jälkeen en olekkaan ollut missään tekemisissä hänen kanssaan, eikä hän ole ottanut yhteyttä. Parisuhteen muodostumiselle en koe olevan ongelma, ainakaan minun osaltani. Ja en koe että häntä edes kiinnostaa minun asiani.


      • deft
        Lizubel kirjoitti:

        Wau kerrankin ihan oikeesti asiallinen vastaus! Sitä en osaa sanoa että tuleeko biologisesta isästä ongelmia lapselle, alkuun hänellä oli tottakai uhoomista baareissa kavereilleen että hankkii yksinhuoltajuuden (ja kysynpä vaan että miten?:D ). No sitten sen jälkeen tuli syytöksiä että ei olisi hänen lapsi ja pahin oli kommentti "eihän se lapsi edes välttämättä synny". Se oli vika tikki minulle ja sen jälkeen en olekkaan ollut missään tekemisissä hänen kanssaan, eikä hän ole ottanut yhteyttä. Parisuhteen muodostumiselle en koe olevan ongelma, ainakaan minun osaltani. Ja en koe että häntä edes kiinnostaa minun asiani.

        Asiallisista vastauksista ei kait kuuluisi kiittää, mutta mä ymmärrän niin tän tilanteen tällä palstalla ja niin edespäin :)

        "...alkuun hänellä oli tottakai uhoomista baareissa kavereilleen että hankkii yksinhuoltajuuden..."
        Niin, juuri tällaista idioottimaisuutta. Jos tää ko. tyyppi tahtoo vain kiusata sua, niin se lapsi ei saa olla osallisena siihen.
        Oletko sä miettinyt isyystestiä? Onko sellainen tehty?
        En nyt varmasti osaa sanoa sun kirjoituksista, mutta eihän se toki edes mulle kuulu.
        Se vain tulee varmaankin ensimmäisen vuoden aikana olemaan asia mistä kysytään ja minkä päälle voi rakentaa sitten tulevaisuutta.

        "Ja en koe että häntä edes kiinnostaa minun asiani."
        Usko tai älä, se on hyvä merkki. Niin lapselle kuin sulle itsellesikin.


      • Lizubel
        deft kirjoitti:

        Asiallisista vastauksista ei kait kuuluisi kiittää, mutta mä ymmärrän niin tän tilanteen tällä palstalla ja niin edespäin :)

        "...alkuun hänellä oli tottakai uhoomista baareissa kavereilleen että hankkii yksinhuoltajuuden..."
        Niin, juuri tällaista idioottimaisuutta. Jos tää ko. tyyppi tahtoo vain kiusata sua, niin se lapsi ei saa olla osallisena siihen.
        Oletko sä miettinyt isyystestiä? Onko sellainen tehty?
        En nyt varmasti osaa sanoa sun kirjoituksista, mutta eihän se toki edes mulle kuulu.
        Se vain tulee varmaankin ensimmäisen vuoden aikana olemaan asia mistä kysytään ja minkä päälle voi rakentaa sitten tulevaisuutta.

        "Ja en koe että häntä edes kiinnostaa minun asiani."
        Usko tai älä, se on hyvä merkki. Niin lapselle kuin sulle itsellesikin.

        Siis lapsen laskettu aika on kuukauden päästä, joten isyystestiä ei ole tehty, enkä aio myöskään vaatia. En koe tarvetta alkaa vaatimaan häneltä yhtään mitään koska selvästikkään häntä ei vaan kiinnosta. Lastenvalvojaan jos hän ei itse ota yhteyttä, aion sanoa että en halua isyyttä selvitettävän. niin parempi kaikille. Ja kyllä, moni on sanonut että on parempi lapselle ja minulle että se mies ei ole kiinnostunut. Lapsi säästyy monelta pettymykseltä. Varsinkin jos biologinen isä on leikitellyt jo ajatuksella että lapsi ei syntyisikään.


    • enemmänb

      Enemmän mä oon noiden yhäreiden kanssa styylatessa pistänyt merkille semmoista, että he vaativat aika paljon ja iskevät silmänsä milloin kehenkin mieheen. Siitä kai niitä lapsia sitten herkästi syntyy. Ei lapsi ole este, mutta pelottaa tuo yhäreiden lyhytjänteisyys. Harva alkaa 18-vuotiaana tehdä lapsia. Sellainen on mielestäni merkki siitä, ettei elämän jokainen lanka ole välttämättä käsissä.

      • Lizubel

        Mä en ole koskaan vaatinut miehiltä paljoa, miehet taas tuntuvat vaativan todella paljon :O Täytyy olla ainakin ne muutama aikasempi seksikumppani että kelpaa. Minulla on elämän langat täysin käsissä, älä huoli (: Ehkä haluni saada lapsi näin nuorena on periytyvää, kuka tietää? :D äitini oli saman ikäinen kun minut sai (:

        ja se että yhärit iskisivät silmänsä milloin kehenkin mieheen. Ei tule pitämään paikkaansa minun kohdallani. en halua saattaa tyttöäni tilanteeseen jossa äidin mies vaihtuu jatkuvasti. odotan elämältäni vakaata ja pitkää suhdetta, avioitumista ja muuta sellaista mistä nyt moni nuori nainen haaveilee.


      • deft
        Lizubel kirjoitti:

        Mä en ole koskaan vaatinut miehiltä paljoa, miehet taas tuntuvat vaativan todella paljon :O Täytyy olla ainakin ne muutama aikasempi seksikumppani että kelpaa. Minulla on elämän langat täysin käsissä, älä huoli (: Ehkä haluni saada lapsi näin nuorena on periytyvää, kuka tietää? :D äitini oli saman ikäinen kun minut sai (:

        ja se että yhärit iskisivät silmänsä milloin kehenkin mieheen. Ei tule pitämään paikkaansa minun kohdallani. en halua saattaa tyttöäni tilanteeseen jossa äidin mies vaihtuu jatkuvasti. odotan elämältäni vakaata ja pitkää suhdetta, avioitumista ja muuta sellaista mistä nyt moni nuori nainen haaveilee.

        Tälle pitää antaa peukku ja todeta että kuulostaa hyvältä.
        Mitä nyt meidän miesten vaatimuksista ja silleen ;)


    • Lizubel

      Ja selvennetään nyt pari asiaa aikaisemmin kirjottaneille. En polta tupakkaa, en ole käyttänyt alkoholia raskauden aikana, ekalla viikolla vissiin juu kun en tiennyt silloin vielä raskaudesta. En ole jakanut itseäni, olen harrastanut seksiä vain yhden miehen kanssa. Olen ollut lähes koko raskauden ajan sinkkuna, enkä ole etsinyt yhden illan juttuja :D Kirosanoja lipsuu joo kyllä suusta kun tarpeeksi hermostun, mutta en viljele niitä lauseiden keskellä :D Mitä kysyttävää vielä?

      Niin ja aikasemmin joku kysyi että ottaisinko miehen joka on 15kg ylipainoinen, ei ole juoppo ei käy baareissa ja ei ole paljoa ystäviä. Vastaus löytyy sieltä ylhäältä, mutta voin tähänkin sanoa että miksi en?:O

    • ihmettelen.

      Ihan pikku kysymsys, että kauanko olitte olleet yhdessä ennen kuin lapsi laitettiin alulle?

    • mies32

      Ihan turhaan täältä kyselet, täällä saat vain turhan negatiivisen kuvan elämästä, miehistä ja maailmasta. Täällä on kaikenmaailman lestadiolaiskatkerikkopappaa tuomitsemassa ja tyrkyttämässä omia elämänohjeitaan.

      Totta kai sinä voit vielä kelvata vaikka useammallekin miehelle vaimoksi asti. Ei tavarassa mitään perustavanlaatuista vikaa ainakaan näytä olevan, ja siitä on todistekin olemassa kohta.
      Ihan kivalta ja fiksulta tytöltä vaikutat, ainoa mikä älypisteitäsi laskee on se, että tulet edes kyselemään tältä pellelaumalta elämänohjeita.

      Yyhoot perustavat uusioperheitä joka päivä, miksi sinä olisit sen huonompi? Et edes vaikuta turhan ronkelilta miehen suhteen.
      Tietysti on totta, että ei se lapsi mikään plussa lapsettomalle miehelle ole naista hakiessaan, mutta ei läheskään aina täydellinen estekään. Ja on niitä yh- tai osa-aikavanhempia miehissäkin, sellaiset varmasti ymmärtävät tilanteesi paremmin ja ovat samalla viivalla.

      • Lizubel

        Jotenkin vain saanut sellaisen kuvat että yh-äidit ovat kuvottavia yms yms. Mitä näitä yleisiä olettamuksia näistä naisista on. Ovat epäonnistuneet elämässä ja niin edespäin. En kadu lasta hetkeäkään ja jos se on este saada mies, olen sitten valmis olemaan vaikka kaksin tytön kanssa (: En ole niin vastuuton että "heittäisin" lapsen nurkkaan sen takia että saisin miehen ja bilettää yms... Jotkut kun tekevät niin.


      • mies32
        Lizubel kirjoitti:

        Jotenkin vain saanut sellaisen kuvat että yh-äidit ovat kuvottavia yms yms. Mitä näitä yleisiä olettamuksia näistä naisista on. Ovat epäonnistuneet elämässä ja niin edespäin. En kadu lasta hetkeäkään ja jos se on este saada mies, olen sitten valmis olemaan vaikka kaksin tytön kanssa (: En ole niin vastuuton että "heittäisin" lapsen nurkkaan sen takia että saisin miehen ja bilettää yms... Jotkut kun tekevät niin.

        No se on tuota katkerikkojen oman surkeutensa itkua. Ja kyllähän yyhoista pilaa tehdään ihan livenäkin, eikä kaikille kelpaa. Mutta kyllä niitä yyhoita on pilvinpimein, jotka vievät jonkun nuoren miehen sydämen kunnolla, eikä siinä silloin lapsi ole ehdoton este. Kahdesta ihmisestä ja kemioistaan kyse. Jos yh ja mies rakastuvat, niin sillä selvä.


      • Lizubel
        mies32 kirjoitti:

        No se on tuota katkerikkojen oman surkeutensa itkua. Ja kyllähän yyhoista pilaa tehdään ihan livenäkin, eikä kaikille kelpaa. Mutta kyllä niitä yyhoita on pilvinpimein, jotka vievät jonkun nuoren miehen sydämen kunnolla, eikä siinä silloin lapsi ole ehdoton este. Kahdesta ihmisestä ja kemioistaan kyse. Jos yh ja mies rakastuvat, niin sillä selvä.

        Kiitoksia että joku sentään jaksaa ymmärtää tilanteen miehenä noinkin hyvin!


      • Älä yh yritä
        mies32 kirjoitti:

        No se on tuota katkerikkojen oman surkeutensa itkua. Ja kyllähän yyhoista pilaa tehdään ihan livenäkin, eikä kaikille kelpaa. Mutta kyllä niitä yyhoita on pilvinpimein, jotka vievät jonkun nuoren miehen sydämen kunnolla, eikä siinä silloin lapsi ole ehdoton este. Kahdesta ihmisestä ja kemioistaan kyse. Jos yh ja mies rakastuvat, niin sillä selvä.

        No kyllä ne äpärät ja ex-panijat ovat kunnon miehelle este. Varmaan joku visvakyrpä aivoton panokone kelpuuttaakin yh:n nussintaansa, simili similibus futuuntur.


      • Usko vaan
        Lizubel kirjoitti:

        Kiitoksia että joku sentään jaksaa ymmärtää tilanteen miehenä noinkin hyvin!

        "miehenä"

        HAH!


      • Lizubel
        Älä yh yritä kirjoitti:

        No kyllä ne äpärät ja ex-panijat ovat kunnon miehelle este. Varmaan joku visvakyrpä aivoton panokone kelpuuttaakin yh:n nussintaansa, simili similibus futuuntur.

        Olet tosissasi sitä mieltä että nainen on pilalla koska on onnistunut saamaan maailmaan pienen lapsen? :D Köyhää. Eiköhän täällä nyt pitäisi itse joidenkin toisten vaan raahautua sinne peilin eteen ja miettiä mitä on mennyt vikaan. Minä kun en osaa olla katkera ollenkaan tästä tilanteestani että olen tuleva yksinhuoltaja tyttärelleni, vai pitäisikö? Koska tiedän että vaikka isällä olisi oikeus lapseen ja muuta hattarahuttua, tiedän että tyttö pärjää paremmin ilman biologista sellaista. Näin jälkeenpäin kuultuna mies on vaarallinen itselleen ja sitä vaarallisempi läheisilleen.


      • mies32
        Lizubel kirjoitti:

        Olet tosissasi sitä mieltä että nainen on pilalla koska on onnistunut saamaan maailmaan pienen lapsen? :D Köyhää. Eiköhän täällä nyt pitäisi itse joidenkin toisten vaan raahautua sinne peilin eteen ja miettiä mitä on mennyt vikaan. Minä kun en osaa olla katkera ollenkaan tästä tilanteestani että olen tuleva yksinhuoltaja tyttärelleni, vai pitäisikö? Koska tiedän että vaikka isällä olisi oikeus lapseen ja muuta hattarahuttua, tiedän että tyttö pärjää paremmin ilman biologista sellaista. Näin jälkeenpäin kuultuna mies on vaarallinen itselleen ja sitä vaarallisempi läheisilleen.

        Älä jaksa noita mielisairaita noteerata.
        Et ole kai kovin paljon näitä nettikeskusteluja aiemmin käyttänyt? Täällä on aina, oli aihe sitten mikä hyvänsä, yksi tuollainen visvakyrvistä puhuva ja vähintään puolet keskustelun osanottajista ihan oikeasti mielisairaita. Tällä puutteisten miesten kokoontumispaikalla mielisairaita vielä tiheämmässä kuin juuri missään muualla.

        Vinkkinä sinullekin, että anna seksiä reilusti vaan useille nuorille miehille, niin harvempi sitten puutteensa takia pimahtaa tällä palstalla nähtävälle tasolle. Näitä jo seonneita et voi enää auttaa.


      • ,,,,,
        Usko vaan kirjoitti:

        "miehenä"

        HAH!

        Ai kun joku kirjoittaa fiksusti, kyseessä ei voi olla mies?

        Teet trollailullasi vain hallaa omalle sukupuolellesi.


    • Lizubel

      Kihloissa kerittiin olemaan vain kaksi kuukautta, suhteessa olimme olleet jo puolisen vuotta ja ennen sitä olimme jo noin muutaman vuoden viettäneet yhdessä aikaa aika tiiviisti mutta emme koskaan määritelleen suhdettamme. Joo tiedän tästä tulee se haloo että "HERRANJUMALA KUN OOT TYHMÄ!". Otan täyden vastuun siitä että aloin tekemään lasta miehen kanssa suunnitellusti niin varhaisessa vaiheessa ,mutta lasta en kadu hetkeäkään, miehen kanssa olemista kylläkin.

    • Sorry mutta ei

      jonkun paskan äpärä jaloissa pyörimässä

      • Lizubel

        No kiitos tätähän mä tässä nyt sitten hainkin. (:


    • YTM

      No jaa. Onhan se lapsi aina rasite mutta ei se mikään absoluuttinen este ole. Näitä ATM-palstan runkkareita ei kannata kuunnella.

      • Lizubel

        Mistä kumpuaa tämä että lapsi on rasite?:O Siis ihan uteliaisuuttani kysyn. Minulle ainakin tulee olemaan rikkaus se että olen pystynyt kantamaan sisälläni uuden ihmisen, ja sen jälkeen saan jopa kasvattaa sen. Se lasten hankkiminenkaan kun ei ole itsestäänselvyys. tuntuu että ennemmin se on miehille rasite. Eikö tosiaan ole olemassa miehiä jotka rakastavat lapsia ? Tai joo tiedän muutaman mutta ne ovatkin sitten jo neljänkympin luokkaa.


      • YTM
        Lizubel kirjoitti:

        Mistä kumpuaa tämä että lapsi on rasite?:O Siis ihan uteliaisuuttani kysyn. Minulle ainakin tulee olemaan rikkaus se että olen pystynyt kantamaan sisälläni uuden ihmisen, ja sen jälkeen saan jopa kasvattaa sen. Se lasten hankkiminenkaan kun ei ole itsestäänselvyys. tuntuu että ennemmin se on miehille rasite. Eikö tosiaan ole olemassa miehiä jotka rakastavat lapsia ? Tai joo tiedän muutaman mutta ne ovatkin sitten jo neljänkympin luokkaa.

        Lähinnä siksi että se tarkoittaa suoraan hyppäämistä perhe-elämään, mikä voi olla nuoremmalle miehelle aika iso juttu. Ethän itsekään halunnut lasta heti seurustelun aluksi?

        Muita syitä ovat exäkuviot ja yksinhuoltajiin liittyvät negatiiviset (usein todet) stereotyypit. Ja joitakin miehiä häiritsee ajatus toisen miehen lapsen kasvattamisesta tietysti.

        Ja jotkut miehet nyt eivät vaan halua lapsia ollenkaan.


      • mies32
        Lizubel kirjoitti:

        Mistä kumpuaa tämä että lapsi on rasite?:O Siis ihan uteliaisuuttani kysyn. Minulle ainakin tulee olemaan rikkaus se että olen pystynyt kantamaan sisälläni uuden ihmisen, ja sen jälkeen saan jopa kasvattaa sen. Se lasten hankkiminenkaan kun ei ole itsestäänselvyys. tuntuu että ennemmin se on miehille rasite. Eikö tosiaan ole olemassa miehiä jotka rakastavat lapsia ? Tai joo tiedän muutaman mutta ne ovatkin sitten jo neljänkympin luokkaa.

        YTM sanoikin jo kaiken hienosti, mutta tässä vähän eri sanoin: kyllä lapsirakkaita miehiä on vaikka kuinka, suurin osa miehistä itseasiassa. Mutta ongelma on se, että lapsi on vieraan miehen ja yyhoon kanssa pitäisi hypätä pari askelta edemmäks kerralla.

        Mutta turhaan sinä nyt tätä stressaat, kyllä meitä miehiä sinullekin riittää enemmän kuin haluatkaan.


      • Lizubel
        mies32 kirjoitti:

        YTM sanoikin jo kaiken hienosti, mutta tässä vähän eri sanoin: kyllä lapsirakkaita miehiä on vaikka kuinka, suurin osa miehistä itseasiassa. Mutta ongelma on se, että lapsi on vieraan miehen ja yyhoon kanssa pitäisi hypätä pari askelta edemmäks kerralla.

        Mutta turhaan sinä nyt tätä stressaat, kyllä meitä miehiä sinullekin riittää enemmän kuin haluatkaan.

        Valitettavasti hekin ovat vain yhden asian perässä, ja sellaseen minusta ei ole. (: Säätämiset eivät ole minun juttuni


      • mies32
        Lizubel kirjoitti:

        Valitettavasti hekin ovat vain yhden asian perässä, ja sellaseen minusta ei ole. (: Säätämiset eivät ole minun juttuni

        Höpöhöpö.


    • Lizubel

      No minulla ei ainakaan ole kiinni sitten noista exä kuvioista :D

    • Vaikka olen 10 vuotta vanhempi mies niin kyllä se on este lapsen omaaminen siis... koska en halua hypätä suoraan valmiiseen perheeseen, vaan haluan itse kasvaa siihen tilanteeseen kunnes lapsi on tuloillaan. Mutta se edellyttää ensin muutenkin kumppanin tuntemista perusteellisesti ja taloudellisen tilanteen on oltava ensin kunnossa, ennen kuin olen edes valmis harkitsemaan lapsen ns. hankkimista.

      Lisätään vielä se että en ole edes varma haluanko lainkaan omia lapsia vaiko kyllä. Et haluaisin ensin vakuuttua siitä että suhde on vakaalla pohjalla ensin... ja sitä luottamusta ei noin vain kukaan saa, vaan vaatii aikaa ja tuntemista kauemman aikaa.

      • Lizubel

        Niin no kukin tallaa tyylillään (: Mutta sinäpä et lähtenyt heti syyllistämään ja muuta sontaa (: kyllä minä ymmärrän että jotkut eivät lapsia halua ollenkaan, siinä sama missä jotkut taas niitä haluaa.


      • Lizubel kirjoitti:

        Niin no kukin tallaa tyylillään (: Mutta sinäpä et lähtenyt heti syyllistämään ja muuta sontaa (: kyllä minä ymmärrän että jotkut eivät lapsia halua ollenkaan, siinä sama missä jotkut taas niitä haluaa.

        "Niin no kukin tallaa tyylillään"
        Joo näihän se menee. Viime vuonna välillisesti jouduin eräässä tilanteessa olemaan yhden vauvan kanssa tekemisissä ja jotenkin en juuri osannut suhtautua mitenkään kuin pelkästään ihmetellen että mitäs nyt pitäis tehdä. Noh, onneks ei kauaa kestänyt se tilanne, mut ihmettelin kyllä kovasti siinä tilanteessa kun en mitenkään ollut valmistaunut asiaa varten.

        Mut joo kyllä mä jo leikki-ikäisen ja sitä vanhempien lasten kanssa tulen toimeen kohtuudella, mutta vauva-ikäisen kanssa olen täysin avuton.


      • Lizubel
        itmies kirjoitti:

        "Niin no kukin tallaa tyylillään"
        Joo näihän se menee. Viime vuonna välillisesti jouduin eräässä tilanteessa olemaan yhden vauvan kanssa tekemisissä ja jotenkin en juuri osannut suhtautua mitenkään kuin pelkästään ihmetellen että mitäs nyt pitäis tehdä. Noh, onneks ei kauaa kestänyt se tilanne, mut ihmettelin kyllä kovasti siinä tilanteessa kun en mitenkään ollut valmistaunut asiaa varten.

        Mut joo kyllä mä jo leikki-ikäisen ja sitä vanhempien lasten kanssa tulen toimeen kohtuudella, mutta vauva-ikäisen kanssa olen täysin avuton.

        No harva nainen hankkiikaan miestä vielä vauva-iässä rinnalleen. En minäkään ole sitä vielä etsimässä. Tulee kun on tullakseen, kunhan vain täällä utelin miesten suhtautumista asioihin (: Uskon hartaasti että minunkin kohdalle se joku osuu kun on vain sen aika.


      • Lizubel kirjoitti:

        No harva nainen hankkiikaan miestä vielä vauva-iässä rinnalleen. En minäkään ole sitä vielä etsimässä. Tulee kun on tullakseen, kunhan vain täällä utelin miesten suhtautumista asioihin (: Uskon hartaasti että minunkin kohdalle se joku osuu kun on vain sen aika.

        Joo. Vaikkei aiheeseen liitykkään niin oishan se varmaan aika opettavainen kokemus se vanhemmaksi tulo... kun ajattelee omalle kohdalle. No tulee jos on tullakseen semmoista tilannetta.

        Mut joo kummiskin niin onnee tulevalle lapselle ja äidille myöskin.


    • Siis

      Jos se sinun exäsis sen lapsen isä on niin kyllä hän jollain tavalla tulee olemaan kuvioissa seuraavat 18v jos ei muuten niin elatusmaksut ainakin peritään.

      • Lizubel

        Ei peritä elatusmaksuja kun minut kutsutaan lastenvalvojalle. Menen sinnekkin yksin (tai siis äitini kanssa), ja kerron etten halua selvittää isyyttä. En halua pakottaa kyseistä miestä mihinkään mikää koskee lapsen elämää koska hän ei ole siitä kiinnostunut, vaan on lähinnä vain toivonut että raskaus menisikin kesken.


    • bnvnnvbn

      Täytyy kyllä sanoa että vaikka en halua lapsellista naista niin ymmärrän jollain tasolla tilanteesi. Olet ollut nuori ja naivi josta syystä olet joutunut tilanteeseen missä nyt olet. Luultavasti olisit ensimmäinen nainen jonka hyväksyisin suhteeseen lapsen kanssa jos voisin tietää nykyisen tilanteesi. Valitettavasti tämän kirjoituksen jälkeen kaupungin raitille ilmestyy kokonainen komppania naisia joillla on sinun kohtalosi.

      • Lizubel

        juu olen nuori, ja tottakai syytä on siinäkin että luotin liian herkästi häneen. Jos tosiaan voisin ihan alusta alkaen kertoa koko tilanteen, ja asiatkin mitkä paljastuivat minulle miehestä jälkeenpäin, monikin varmasti ymmärtäisi tilanteen paremmin. ehkä näkisi sen niin ettei kaikki vika olekkaan minussa. Mutta kun täällä ei uskalla alkaa kertomaan tämän enempää sillä siitähän vasta haloo nousisikin.


    • "Miten on miehet, onko ne yksinhuoltajat niin hirveä asia? "

      -Vain jos on varustettu noin huonolla ihmisluonteen arviointikyvyllä...

      • Lizubel

        Näinpä ;)


    • carambola87a

      Niin, et vastannut kun tuolla kysyttiin kuka kustantaa sinun kotona olemisen?

      Lapsille pitää antaa mahdollisimman nuoresta se oikea malli että aikuiset käyvät töissä tai vähintään opiskelevat, eivätkä vain makaa kotona nostamassa tukia.

      On tutkimuksin osoitettu että köyhyys on periytyvää, se johtuu niistä huonoista malleista jotka vanhemmilta opitaan.

      • Lizubel

        Sanonpahan vaan että nyt ei ollut kyse tässä keskustelussa siitä, ja minulla ei valitettavasti ollut tässä raskauden alussa muuta vaihtoehtoa kuin olla käymättä töissä. Syitä en lähde taaskaan erittelemään. Sanotaanko näin että oli paljosta kiinni miksi en voinut


    • 1+17

      Luulen, että ongelma on enemmän siinä, että 75% miehistä ei mielellään kasvattaisi edes omia lapsiaan. Pohdi sitten sen perusteella, mikä motivaatio on kasvattaa joitain toisten siittämiä vahinkolapsia.

    • Olet varmasti hyvä äiti ja huolehdit lapsestasi hyvin ja rakkaudella. Mut älä koskaan ota mitään juoppoa miestä mieheksesi. Siitä ei seuraa muuta kun itkua ja harmia. Mun vanhemmat oli juoppoja kun olin lapsi ja voin kertoo et se ei ollut mitään hääviä elämää silloin. Harva mies kestää olla isänä ja tunnen monen monta naista jotka on saanut lapsen ja sit mies on alkanut juopottelemaan. Mun veljen muija saa kohta lapsen ja mun veli ei todellakaan ole mikään ihanne isä. juopottelee joka viikonloppu.

      • >><<>><<

        Ryyppäävät miehet ovat ongelmana joka ikäluokassa, mutta vanhemmiten tietysti heidän määrä kasvaa. Mitä vanhempi mies ja mitä pidempään sinkkuna, niin sitä useammin syynä on päihteet.

        Kannattais katsoa vähän vanhempia miehiä tai sellaisia, joilla on itselläänkin lapsia. Sellaiset miehet ovat valmiimpia perhe-elämälle, koska alle 20-v ikäiset miehet ovat vielä ihan teinejä ja vain aniharvasta on perhe-elämään pysyvästi. Yleensä miehillä se perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaisempaa vasta 30-v täytettyään.


      • mies32
        >><<>><< kirjoitti:

        Ryyppäävät miehet ovat ongelmana joka ikäluokassa, mutta vanhemmiten tietysti heidän määrä kasvaa. Mitä vanhempi mies ja mitä pidempään sinkkuna, niin sitä useammin syynä on päihteet.

        Kannattais katsoa vähän vanhempia miehiä tai sellaisia, joilla on itselläänkin lapsia. Sellaiset miehet ovat valmiimpia perhe-elämälle, koska alle 20-v ikäiset miehet ovat vielä ihan teinejä ja vain aniharvasta on perhe-elämään pysyvästi. Yleensä miehillä se perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaisempaa vasta 30-v täytettyään.

        Tuntuu monella olleen sinkkuuden syynä myös päihteettömyyden..


      • .....

        Kai sitä nyt moni mies alkaa ryyppäämään, kun tyttöystävä/vaimo päättää, että nytpä hankitaan lapsi ja jos ei miehen mielipidettä kysellä, niin ihan ymmärrettävää, että alkaa dokausputki siitä sitten joo. Ei se ihailtavaa ole, mutta inhimillistä tavallaan kuitenkin.


      • aha.
        ..... kirjoitti:

        Kai sitä nyt moni mies alkaa ryyppäämään, kun tyttöystävä/vaimo päättää, että nytpä hankitaan lapsi ja jos ei miehen mielipidettä kysellä, niin ihan ymmärrettävää, että alkaa dokausputki siitä sitten joo. Ei se ihailtavaa ole, mutta inhimillistä tavallaan kuitenkin.

        Jos nainen tulee vahingossa raskaaksi, niin vieläkö riittää ymmärrystä ryyppyputkelle, siis sen naisen?


      • Mutta vain
        mies32 kirjoitti:

        Tuntuu monella olleen sinkkuuden syynä myös päihteettömyyden..

        tekosyynä.


      • selil seli seli :P
        ..... kirjoitti:

        Kai sitä nyt moni mies alkaa ryyppäämään, kun tyttöystävä/vaimo päättää, että nytpä hankitaan lapsi ja jos ei miehen mielipidettä kysellä, niin ihan ymmärrettävää, että alkaa dokausputki siitä sitten joo. Ei se ihailtavaa ole, mutta inhimillistä tavallaan kuitenkin.

        Mies voi huolehtia ehkäisystä ihan itse, pelkkää selittelyä tuollainen. Aina löytyy syitä juopolle; koskaan ei tunnusteta että ihan omista valinnoista on kyse.


    • Lizubel

      Ensiks, lapsi ei edelleenkään ole mikään vahinko! Toiseksi mistä sitten tunnistaa mies joka alkaa ryyppäämään heti kun on tullut nainen raskaaksi tai on saanut juuri yhteisen lapsen? Ja juu vakaasti olen tullut siihen tulokseen että muutaman vuoden päästä jos tulee aiheelliseksi suhde aloittaa, sen toisen henkilön täytyy olla vähintään se 4 vuotta vanhempi. Selvästikkään ei oman ikäisistäni ole ottamaan vastuuta, ei myöskään itsestään, miten sitten pienestä lapsesta, tuokin tuli minulle selväksi kantapään kautta vasta kun itse sen koin, mutta en minä siitä katkeroidu. Mielelläni kasvatan tyttöni yksinkin. Ja kyllä, on myös minun ikäisiäkin naisia jotka eivät ota vastuuta jos ovat tulleet raskaaksi yms, mutta silloin yleensä on kyseessä vahinko raskaus.

      • deft

        En tiedä onko tässä kyse vahingonilosta tai sen semmoisesta "oma vika, lälläslää"-syndroomasta, kun suurin osa kommenteista on vihamielisiä. Ihan kuin tuntemattomalle ihmiselle kannattaa sanoa mitä tahansa kuraa.
        Jotenkin kulttuurisidonnaista sillä tavalla, että me suomalaiset ei oikein uskalleta käsitellä epäonnistumisia.

        Ei sitä ilmeisesti helpolla tunnista jos/kun mies alkaa ryyppäämään naisen raskauden alkaessa. Eikä sitä muutenkaan ole helppoa tunnistaa että kuka näyttelee jotain muuta kuin todella (totisen paikan edessä) on. Kusipää on kusipää on kusipää, tjn.
        Harmillinen tilanne sun oman parisuhde-elämän vuoksi, mutta kuten sä itsekin ole sanonut: tärkeintä on se lapsi.
        :)


      • mies32

        Ihan turha tietysti nyt enää motkottaa, mutta mitä hittoa varten sinun tilanteessasi alettiin puuhaamaan haluttua lasta? Aivan järjetöntä.


      • Lizubel
        deft kirjoitti:

        En tiedä onko tässä kyse vahingonilosta tai sen semmoisesta "oma vika, lälläslää"-syndroomasta, kun suurin osa kommenteista on vihamielisiä. Ihan kuin tuntemattomalle ihmiselle kannattaa sanoa mitä tahansa kuraa.
        Jotenkin kulttuurisidonnaista sillä tavalla, että me suomalaiset ei oikein uskalleta käsitellä epäonnistumisia.

        Ei sitä ilmeisesti helpolla tunnista jos/kun mies alkaa ryyppäämään naisen raskauden alkaessa. Eikä sitä muutenkaan ole helppoa tunnistaa että kuka näyttelee jotain muuta kuin todella (totisen paikan edessä) on. Kusipää on kusipää on kusipää, tjn.
        Harmillinen tilanne sun oman parisuhde-elämän vuoksi, mutta kuten sä itsekin ole sanonut: tärkeintä on se lapsi.
        :)

        Juu kyllä nyt ehdottomasti kaiken edelle menee tuleva tyttäreni. (:


    • Ni..in

      Tottakai yh:lle joku mies löytyy jossaijn vaiheessa. Näissä keskusteluissa vaan tuppaa ärsyttämään se, että niitäkin miehiä, joille yh ei vaan käy niin heitä parjataan.

      • Lizubel

        Minä en parjaa miehiä jotka eivät halua yksinhuoltajan kanssa alkaa seurustelemaan, ymmärrän kyllä että miehilläkin on pelkonsa yms. mutta miehillä tuntuu olevan yleistämisen tarve meidän kohdalla, että olemme jatkuvasti yhden illan juttujen perässä, rahojen perässä yms. no mun kohdalla se nyt ikävä kyllä ei pidä paikkansa. Ja siis täs?? mies32?? Mitähän taidat nyt hakea tuolla kommentillasi? Minä halusin lapsen, niin se vain on, turha siitä on alkaa keskustelemaan sen enempää -.-


    • elämän alku

      Tunnen yhen pariskunnan joka saivat lapsen just. Täl naisel on ennestään edellisestä suhteesta 10 vuotias tyttö. No tää vauva otettiin huostaan kun mies juopotteli ja nainen ei pystynyt elättämään sitä vauvaa. Ei niillä ollut rahaa siihen vauvaan. Muija käy kyl töissä mut mies juopottelee muiankaikki rahat joten lapsi meni huostaan. Mies sanoi kyl ennen vauvaa lopettavansa juomisen mut se vaan paheni. Vastuuttomat tekee lapsia ja niitä onkin paljon tässä maassa. Toivottavasti et ota mitään juoppoa miestä elämääsi sotkemaan.

      • ´´´´´´´´´´´´´´.+

        tuollaisia tarinoita on Suomessa tuhansia. Oliskohan ratkaisuna se, että ei aleta niitä lapsia tekemään kenen tahansa kanssa ja kun löytää kivan miehen, niin kannattaa odottaa esim. se pari vuotta, jotta näkee, onko miehestä ainesta isäksi ja puolisoksi. Kyllä aika näyttää sen, että millainen mies on pohjimmiltaan.

        Yksi ongelma on varmaankin siinä, että joskus nainen päättää, että hän haluaa äidiksi. Siinä ei sitten ehkä malteta miettiä, että kuka on hyvä isä, kunhan vaan ulkonäkö on OK.

        Minusta tässä tapauksessa on ikävää se, että se pieni tytär tarvitsee isähahmoa jossakin vaiheessa. Hän tulee olemaan kiinnostunut joka tapauksessa siitä, millainen on hänen oikea biologinen isänsä. On aika surullista, jos joutuu näyttämään, että toi puliukko tuossa baarin terassilla on se sun biologinen isäsi. Ei anna kauhean hyvää vaikutelmaa äidin kyvystä valita puolisoa eikä myöskään anna hyvää ennustetta sille, millainen se tytär tulee olemaan aikuisena, sillä alkoholismiriskihän on usein suvussa.


      • rumamies
        ´´´´´´´´´´´´´´.+ kirjoitti:

        tuollaisia tarinoita on Suomessa tuhansia. Oliskohan ratkaisuna se, että ei aleta niitä lapsia tekemään kenen tahansa kanssa ja kun löytää kivan miehen, niin kannattaa odottaa esim. se pari vuotta, jotta näkee, onko miehestä ainesta isäksi ja puolisoksi. Kyllä aika näyttää sen, että millainen mies on pohjimmiltaan.

        Yksi ongelma on varmaankin siinä, että joskus nainen päättää, että hän haluaa äidiksi. Siinä ei sitten ehkä malteta miettiä, että kuka on hyvä isä, kunhan vaan ulkonäkö on OK.

        Minusta tässä tapauksessa on ikävää se, että se pieni tytär tarvitsee isähahmoa jossakin vaiheessa. Hän tulee olemaan kiinnostunut joka tapauksessa siitä, millainen on hänen oikea biologinen isänsä. On aika surullista, jos joutuu näyttämään, että toi puliukko tuossa baarin terassilla on se sun biologinen isäsi. Ei anna kauhean hyvää vaikutelmaa äidin kyvystä valita puolisoa eikä myöskään anna hyvää ennustetta sille, millainen se tytär tulee olemaan aikuisena, sillä alkoholismiriskihän on usein suvussa.

        Niinhän se on. Naiset päättää yleensä naaman perusteella et mies on hyvä isä tai hyvä mies. Sitten tehdään mukula ja mies alkaa juomaan. Tälläsellä rumiluksella eiole siis mitään jakoa saada tyttöystävää vaikka olen kiva ja en juopottele.


      • ikävä kyllä
        rumamies kirjoitti:

        Niinhän se on. Naiset päättää yleensä naaman perusteella et mies on hyvä isä tai hyvä mies. Sitten tehdään mukula ja mies alkaa juomaan. Tälläsellä rumiluksella eiole siis mitään jakoa saada tyttöystävää vaikka olen kiva ja en juopottele.

        Rumuuskin on periytyvää.


    • Tuo on kyllä vähän semmonen juttu... siis raskaana olevat... Muistan asian parissa meditoineeni, kun joskus huomasin lähinurkilta yhen naisen treffi-ilmoituksen. Raskaana siis oli. Ei kyllä helvetti nappaa. Kattoo sitten kun se on ehtinyt vaikka kävelemään tai jtn.

      • Siinä ei voi edes sanoa, että ei hae jonkun toisen lapselle isää... kun lapsi on ihan pieni... saati syntymätön vielä... ja biologinen isä on täysin poissa kuvioista.

        Silloin pitää olla mies, joka on valmis isäksi. Siis ihan vaan isäksi. Toisen lapselle. Sitä kun ei voi siinä oikein kiertää sitten.


      • Nämä isättömät lapset ovat aina jotain lohduttoman surullista. Kun miettii tapauksia, niin tulee mieleen muuan Breivik, jolla ei isää koskaan ollut. Kun tällaisia asioita miettii, niin tulee sellainen moraalinen tarve ryhtyä lapselle isäksi, niin lapsen, kuin ihan fasistisen yhteiskuntavelvollisuudenkin takia.


      • dazu kirjoitti:

        Nämä isättömät lapset ovat aina jotain lohduttoman surullista. Kun miettii tapauksia, niin tulee mieleen muuan Breivik, jolla ei isää koskaan ollut. Kun tällaisia asioita miettii, niin tulee sellainen moraalinen tarve ryhtyä lapselle isäksi, niin lapsen, kuin ihan fasistisen yhteiskuntavelvollisuudenkin takia.

        Ei ole syy Breivikin tekoon siinä että ei ollut isää.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Ei ole syy Breivikin tekoon siinä että ei ollut isää.

        No tiedä kaikista syistä Breivikin takana, mutta jos olisi ollut HYVÄ isä, niin olisiko tappanut? Tuskin.


      • mies32 kirjoitti:

        No tiedä kaikista syistä Breivikin takana, mutta jos olisi ollut HYVÄ isä, niin olisiko tappanut? Tuskin.

        Tai paska isä? Tai hyvä äiti?
        Tai kiva eno? Tai hyvät opettajat tai tai.


      • Siis
        dazu kirjoitti:

        Nämä isättömät lapset ovat aina jotain lohduttoman surullista. Kun miettii tapauksia, niin tulee mieleen muuan Breivik, jolla ei isää koskaan ollut. Kun tällaisia asioita miettii, niin tulee sellainen moraalinen tarve ryhtyä lapselle isäksi, niin lapsen, kuin ihan fasistisen yhteiskuntavelvollisuudenkin takia.

        Breivikistä on turha yrittää tehdä jotain ATM:ää. Hän on poliittinen fanatikko, joka tuskin on naisista edes kiinnostunut. Tosiasiahan on se, että Breivik oli jopa oikeassa siinä, että ellei islamisaation jollain lailla reagoida niin olemme kusessa.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Tai paska isä? Tai hyvä äiti?
        Tai kiva eno? Tai hyvät opettajat tai tai.

        No nyt oli paska isä.

        Äidistä ei kai kerrottu mitään huonoa. Eikä opettajista eikä enosta, toki hekin ovat voineet vaikuttaa.

        Oletko itse paska isä, kun tämä koskettaa? Vai oliko oma isäsi paska ja siksi pelottaa, että joudut massamurhaamaan?


      • mies32 kirjoitti:

        No nyt oli paska isä.

        Äidistä ei kai kerrottu mitään huonoa. Eikä opettajista eikä enosta, toki hekin ovat voineet vaikuttaa.

        Oletko itse paska isä, kun tämä koskettaa? Vai oliko oma isäsi paska ja siksi pelottaa, että joudut massamurhaamaan?

        Isiä ärsyttää se jos joku demonisoi yksinhuoltajuutta... naisen toimesta.


      • mies32 kirjoitti:

        No nyt oli paska isä.

        Äidistä ei kai kerrottu mitään huonoa. Eikä opettajista eikä enosta, toki hekin ovat voineet vaikuttaa.

        Oletko itse paska isä, kun tämä koskettaa? Vai oliko oma isäsi paska ja siksi pelottaa, että joudut massamurhaamaan?

        Vaan tiedänhän että sinä vajokki huorittelet YH-äitejä ja varmastikin löydät heistä syyn kaikkeen.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Vaan tiedänhän että sinä vajokki huorittelet YH-äitejä ja varmastikin löydät heistä syyn kaikkeen.

        Et kuulosta sopivaksi vanhemmaksi.


      • mies32
        mies32 kirjoitti:

        Et kuulosta sopivaksi vanhemmaksi.

        tai peräti sopivalta.


      • mies32 kirjoitti:

        Et kuulosta sopivaksi vanhemmaksi.

        Enkö? Kerro toki lisää.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Enkö? Kerro toki lisää.

        Kiukku, viha, haukkuminen alatyyliin, äkkipikaisuus, väärinymmärtäminen, AU-lapsen tekeminen..


      • mies32 kirjoitti:

        Kiukku, viha, haukkuminen alatyyliin, äkkipikaisuus, väärinymmärtäminen, AU-lapsen tekeminen..

        Eli sinä pidät avioliiton ulkopuolisia lapsia jotenkin ongelmana tässä maailmassa?
        No kyllähän arvon palstasoturin kannat tiedetään.


      • mies32 kirjoitti:

        Kiukku, viha, haukkuminen alatyyliin, äkkipikaisuus, väärinymmärtäminen, AU-lapsen tekeminen..

        Ja sinun kutsumisesti vajokiksi ei ole haukkumista... faktojen toteamista vaan.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Eli sinä pidät avioliiton ulkopuolisia lapsia jotenkin ongelmana tässä maailmassa?
        No kyllähän arvon palstasoturin kannat tiedetään.

        Ei se mikään napakymppi kyllä ole lapselle eikä vanhemmilleen, pyörittele asiaa miten tahdot.
        Tietysti hyvät vanhemmat voivat vielä eronneinakin kasvattaa onnellisen lapsen, mutta teidän tapauksessanne huolestuttaa ihan oikeasti.


      • mies32 kirjoitti:

        Ei se mikään napakymppi kyllä ole lapselle eikä vanhemmilleen, pyörittele asiaa miten tahdot.
        Tietysti hyvät vanhemmat voivat vielä eronneinakin kasvattaa onnellisen lapsen, mutta teidän tapauksessanne huolestuttaa ihan oikeasti.

        Onko avioliitto parempi kuin avoliitto?

        Niin ja... Mitään pyörittele. Se spekulaatio, että miten ois jos Breivikin elämässä ois ollu hyvä isä, on ihan idiootin hommaa. Voit yhtä hyvin spekuloida, että mitä jos siinä olisi ollut hyvä... joku muu ihminen. . .

        Vaan et siis usko, että nainen yksinään voisi kasvattaa terveen lapsen... ?

        Miksi et haamuseni voi vaan pysyä poissa?


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Onko avioliitto parempi kuin avoliitto?

        Niin ja... Mitään pyörittele. Se spekulaatio, että miten ois jos Breivikin elämässä ois ollu hyvä isä, on ihan idiootin hommaa. Voit yhtä hyvin spekuloida, että mitä jos siinä olisi ollut hyvä... joku muu ihminen. . .

        Vaan et siis usko, että nainen yksinään voisi kasvattaa terveen lapsen... ?

        Miksi et haamuseni voi vaan pysyä poissa?

        Voi tietysti nainenkin yksin kasvattaa terveen.
        Mutta ei se hyvän isän läsnäolo ainakaan mahdollisuuksia onnistua yhtään vähennä. Itseasiassa tilastojen mukaan lisää, siksi juuri yyhoiden lapset ovat keskimäärin onnettomampia ja menestymättömämpiä.

        Breivikin tapauksessa ei edes välttämättä ollut niinkään onnellisesta tilanteesta kyse, että isää vaan ei ollut olemassa, vaan isän vaikutus saattoi olla traumatisoiva. Olisi siis ollut Andersille parempi kun ei olisi isäänsä ikinä tuntenutkaan.

        Se vasta idioottimaista on, että nillittää vajokiksi toteamansa Breivik-YH-spekuloinneista.

        Pysyn poissa sinun elämästäsi kun vaan painat pientä ruksia oikealla ylhäällä.


      • mies32 kirjoitti:

        Voi tietysti nainenkin yksin kasvattaa terveen.
        Mutta ei se hyvän isän läsnäolo ainakaan mahdollisuuksia onnistua yhtään vähennä. Itseasiassa tilastojen mukaan lisää, siksi juuri yyhoiden lapset ovat keskimäärin onnettomampia ja menestymättömämpiä.

        Breivikin tapauksessa ei edes välttämättä ollut niinkään onnellisesta tilanteesta kyse, että isää vaan ei ollut olemassa, vaan isän vaikutus saattoi olla traumatisoiva. Olisi siis ollut Andersille parempi kun ei olisi isäänsä ikinä tuntenutkaan.

        Se vasta idioottimaista on, että nillittää vajokiksi toteamansa Breivik-YH-spekuloinneista.

        Pysyn poissa sinun elämästäsi kun vaan painat pientä ruksia oikealla ylhäällä.

        Niin että vain siihenkö vajokkius epäilyjen luulet liittyvän. Ei nikki muuta mitään.


      • mies32
        hahmotelma kirjoitti:

        Niin että vain siihenkö vajokkius epäilyjen luulet liittyvän. Ei nikki muuta mitään.

        Aivan sama mihin liittyy. On idioottimaista vängätä vajokiksi toteamansa kanssa Breivikin isästä.


      • hahmotelma kirjoitti:

        Isiä ärsyttää se jos joku demonisoi yksinhuoltajuutta... naisen toimesta.

        Eihän kyse ole naisen yksinhuoltajuuden demonisoimisesta, vaan siitä tosiasiasta, että ihmisen psyyke kehittyy suhteessa molempiin vanhempiin ja, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin.

        Psykopaattien lapsilla ei usein ole isää ja niistä kasvaa sitten häiriintyneitä. Eri asia on, jos toinen vanhemmista kuolee, tai muutoin olosuhteiden johdosta estyy. Surullisia tapauksia on nämä lapsenlevittäjät, jotka eivät huolehdi jälkikasvustaan. Merkkaavat vaan naiset omikseen, tekemällä niille lapsia.

        Henkilökohtaisesti en usko, että lapsesta voi kasvaa täysin ongelmaton, jos hänellä ei ole koskaan isää. Vieraskin mies varmaankin voisi ajaa isän asian. Tämä kaikki siitä huolimatta että äiti hoitaisi hommansa hyvin.


    • onnea ja iloa !

      Paljon ONNEA elämääsi sinä tulevan tytön nuori äiti.
      Sinä tulet pärjäämään tyttösi kanssa. Uusi mies tulee elämääsi jos on tullakseen
      jossakin vaiheessa. On niitäkin miehiä jotka hyväksyvät " toisen lapsen ", yhtä rakkaaksikin voi tulla jos olisi oma. Turha yleistää että kaikki nuoret miehet karttavat yh: äitejä. Minulla on kokemusta hyvinkin läheltä ja olen jopa ylpeä että yh äidit saavat hyvää kohtelua.. sitä mitä tarvitsevatkin.
      Nauti tytöstäsi sitten kun saat sen syliisi, se on sinun päivänpaiste koko loppu elämäsi !

      • Lizubel

        Kiitoksia paljon! (:


    • Mä kuuntelin monta vuotta mun naapurin pariskunnan tappeluita ja niiden lasten parkumista keskellä yötä kun mies juopotteli. Se ei ollut kivaa kuunneltavaa. Se päättys siihen et mies hakkas sen naisen ja nainen makas 3 kk sairaalassa ja lapset joutu lastenkotiin.

    • 34mm

      Mut kyllä karkottaa noin vastuuton nainen. Eihän tuommoinen ole selvästi ajatellut ees lapsen parasta vaan sitä että kun halutaan se muksu nii hankitaan se heti.

      Voinko jo arvata et seurustelitte ehkä 6kk ja sit pamahdit paksuks?

      • Puskat päivää!

        "Kihloissa kerittiin olemaan vain kaksi kuukautta, suhteessa olimme olleet jo puolisen vuotta ja ennen sitä olimme jo noin muutaman vuoden viettäneet yhdessä aikaa aika tiiviisti mutta emme koskaan määritelleen suhdettamme. Joo tiedän tästä tulee se haloo että "HERRANJUMALA KUN OOT TYHMÄ!". Otan täyden vastuun siitä että aloin tekemään lasta miehen kanssa suunnitellusti niin varhaisessa vaiheessa ,mutta lasta en kadu hetkeäkään, miehen kanssa olemista kylläkin."

        Ihan vaan tähän lisäämään, että sun ei tarvii arvailla omias, jos osaat lukea...ilmeisesti et.

        Musta lukutaidoton ja ennakkoasenteilla kyllästetty maskuliini on ihan hyväkin sivuuttaa, eli ei mikään menetys jos ei sinulle kelpaa. :DD


      • mies32
        Puskat päivää! kirjoitti:

        "Kihloissa kerittiin olemaan vain kaksi kuukautta, suhteessa olimme olleet jo puolisen vuotta ja ennen sitä olimme jo noin muutaman vuoden viettäneet yhdessä aikaa aika tiiviisti mutta emme koskaan määritelleen suhdettamme. Joo tiedän tästä tulee se haloo että "HERRANJUMALA KUN OOT TYHMÄ!". Otan täyden vastuun siitä että aloin tekemään lasta miehen kanssa suunnitellusti niin varhaisessa vaiheessa ,mutta lasta en kadu hetkeäkään, miehen kanssa olemista kylläkin."

        Ihan vaan tähän lisäämään, että sun ei tarvii arvailla omias, jos osaat lukea...ilmeisesti et.

        Musta lukutaidoton ja ennakkoasenteilla kyllästetty maskuliini on ihan hyväkin sivuuttaa, eli ei mikään menetys jos ei sinulle kelpaa. :DD

        Mutta hyvinhän se osasi arvata prikulleen oikein. Eli malliesimerkki hätiköivästä ja vastuuttomasta teiniyyhoosta.

        Tähän nyt taas lisättävä, kun joku alkaa itkemäänvinkumaan muuten, ja alkaa kai nytkin, mutta: ei varmaan jokainen teiniraskaus ole vastuuton. Jos on vaikka edes pari vuotta oikeasti seurusteltu ja suhde vakavalla ja lujalla pohjalla, niin ehkä se teiniäitiys voi olla ihan yhtä vankalla pohjalla kuin 10v vanhemmillakin. Ainakin lähes.


    • äityli vastaa

      Koska olet niin nuori, voi realistisesti katsoen olla vaikeaa löytää omasta ikäluokasta sellaista miestä, joka haluaisi naisen jolla on jo lapsi, koska heillä itselläänkään ei vielä ole. Minä taas olen vanhempi totaaliyksinhuoltaja, samoin moni ystäväni. Kellään ei ole ollut vaikeuksia löytää sopivaa miestä, koska siinä vaiheessa moni mies on jo ns toisella kierroksella ja heillä on itselläänkin lapsia entisestä suhteesta. Ovat luultavasti yhteishuoltajia ja lapset asuvat välillä miehen luona. Silloin on vain plussaa, että kumpikin ymmärtää lapsiperheen realiteettejä.

      Eli luulen että sulla tilanne paranee merkittävästi tulevina vuosina! Nyt on ehkä muutenkin vauvan tullessa tärkeintä keskittyä siihen. Se on niin rasittavaa elämää pienen lapsen kanssa, että et varmaan jaksa useampaan vuoteen miehiä ajatellakaan. SItten kun lapsi on isompi, niin kiinnostus omaan elämään ja miessuhetisiin palaa eri tavalla, ja silloin ne miehetkin ovat jo vanhempia... Älä siis stressaa asialla. Pidä itsesi kunnossa, ulkonäkö ja koulutus ja työura, ja sellainen positiivinen itsenäinen elämänasenne, niin miehiä tulee kyllä riittämään!

      • äityli vastaa

        Ja vielä, on fiksua tehdä lapset mahdollisimman aikaisin. Kun siis muistat opiskella itsellesi ammatin samalla, mikä on erittäin tärkeää. Eli lapsi hoitoon päiväkotii ja sinä sillä aikaa koulunpenkille ja töihin.

        Ihaninta siinä on se, että kun tuo lapsesi muuttaa pois kotoa, olet itse vasta about 37 v, eli sinulla alkaa kokonaan oma elämä! Sitä ennenkin jo kolmikymppisenä se on niin vanha, että pääset omiin harrastuksiin ilman lapsenvahtia. Eikä nuorena yövalvomiset rasita yhtä paljon kuinj vanhana.

        Se on pikkasen parempi kuin miten kolmelle kaverilleni käy, kun he saavat lapsen 41-vuotiaana. Koko sitä edeltävän ajan työnantaja on pelännyt, että "tuo kohta perheellistyy ja jää äitiyslomalle"=ura takunnut tähän asti. Siitä eteenpäin onkin jo liian vanha työelämään. Lisäksi siinä on loppuelämä mennyttä, kun lapsi muuttaa kotoa, kun äiti on 60v. No ehkä he käyvät sitten jossain eläkeläisten tansseissa, hurjaa sinkkuelämää tiedossa tosiaan...

        Eli hyvä kun teet lapsen aikaisin, sitten on vielä koko elämä edessä muihin juttuihin, uraan, mieheen jne. Onnea paljon sinulle ja voimia vauvavuoteen! Muista tukiverkostojen tärkeys!


      • Lapseton.
        äityli vastaa kirjoitti:

        Ja vielä, on fiksua tehdä lapset mahdollisimman aikaisin. Kun siis muistat opiskella itsellesi ammatin samalla, mikä on erittäin tärkeää. Eli lapsi hoitoon päiväkotii ja sinä sillä aikaa koulunpenkille ja töihin.

        Ihaninta siinä on se, että kun tuo lapsesi muuttaa pois kotoa, olet itse vasta about 37 v, eli sinulla alkaa kokonaan oma elämä! Sitä ennenkin jo kolmikymppisenä se on niin vanha, että pääset omiin harrastuksiin ilman lapsenvahtia. Eikä nuorena yövalvomiset rasita yhtä paljon kuinj vanhana.

        Se on pikkasen parempi kuin miten kolmelle kaverilleni käy, kun he saavat lapsen 41-vuotiaana. Koko sitä edeltävän ajan työnantaja on pelännyt, että "tuo kohta perheellistyy ja jää äitiyslomalle"=ura takunnut tähän asti. Siitä eteenpäin onkin jo liian vanha työelämään. Lisäksi siinä on loppuelämä mennyttä, kun lapsi muuttaa kotoa, kun äiti on 60v. No ehkä he käyvät sitten jossain eläkeläisten tansseissa, hurjaa sinkkuelämää tiedossa tosiaan...

        Eli hyvä kun teet lapsen aikaisin, sitten on vielä koko elämä edessä muihin juttuihin, uraan, mieheen jne. Onnea paljon sinulle ja voimia vauvavuoteen! Muista tukiverkostojen tärkeys!

        Parasta on olla tekemättä lapsia, niin on se oma elämä ihan koko oman elämän ajan.


      • 5435335
        äityli vastaa kirjoitti:

        Ja vielä, on fiksua tehdä lapset mahdollisimman aikaisin. Kun siis muistat opiskella itsellesi ammatin samalla, mikä on erittäin tärkeää. Eli lapsi hoitoon päiväkotii ja sinä sillä aikaa koulunpenkille ja töihin.

        Ihaninta siinä on se, että kun tuo lapsesi muuttaa pois kotoa, olet itse vasta about 37 v, eli sinulla alkaa kokonaan oma elämä! Sitä ennenkin jo kolmikymppisenä se on niin vanha, että pääset omiin harrastuksiin ilman lapsenvahtia. Eikä nuorena yövalvomiset rasita yhtä paljon kuinj vanhana.

        Se on pikkasen parempi kuin miten kolmelle kaverilleni käy, kun he saavat lapsen 41-vuotiaana. Koko sitä edeltävän ajan työnantaja on pelännyt, että "tuo kohta perheellistyy ja jää äitiyslomalle"=ura takunnut tähän asti. Siitä eteenpäin onkin jo liian vanha työelämään. Lisäksi siinä on loppuelämä mennyttä, kun lapsi muuttaa kotoa, kun äiti on 60v. No ehkä he käyvät sitten jossain eläkeläisten tansseissa, hurjaa sinkkuelämää tiedossa tosiaan...

        Eli hyvä kun teet lapsen aikaisin, sitten on vielä koko elämä edessä muihin juttuihin, uraan, mieheen jne. Onnea paljon sinulle ja voimia vauvavuoteen! Muista tukiverkostojen tärkeys!

        En ole eläissäni kuullut näin typerää kommenttia kuin tämä äityli kirjoittaa.

        Hyvä saada lapset nuorena? Mitä hyvää siinä on? Sori, mutta ei kukaan alle 20v ole henkisesti valmis lapsia kasvattamaan, vaikka kuinka yrittää väittää olevansa ikäistään kypsempi (niinhän ne kaikki väittää). Entä jos lapsi syntyykin kehitysvammaisena tai muuten ei kehity kuin normaali lapsi? Mikä elämä sitten on edessä, kun lapsi ei pystykkään muuttamaaan kotoa pois? Entä jos lapsi sairastuu vakavasti, mistä rahat jos nuori ei ole edes kouluttautunut ammattiin?

        Sekö on nyky-yhteiskunnan käsitys että lapset muualle ja jatketaan opiskelua? Entä jos äiti sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen, miten luulet että pärjää sen jälkeen tai että jaksaa opiskella?

        Kyllä on typerät vinkit kun ei lainkaan ajatella että joskus voi mennä jotain pieleen. Miten edes 18v pystyy nyt tarjoamaan lapselle ruuat ynnämuut. Että sossun luukulle vaan mennään ja muun kansan pitää maksaa????


      • ~c~
        5435335 kirjoitti:

        En ole eläissäni kuullut näin typerää kommenttia kuin tämä äityli kirjoittaa.

        Hyvä saada lapset nuorena? Mitä hyvää siinä on? Sori, mutta ei kukaan alle 20v ole henkisesti valmis lapsia kasvattamaan, vaikka kuinka yrittää väittää olevansa ikäistään kypsempi (niinhän ne kaikki väittää). Entä jos lapsi syntyykin kehitysvammaisena tai muuten ei kehity kuin normaali lapsi? Mikä elämä sitten on edessä, kun lapsi ei pystykkään muuttamaaan kotoa pois? Entä jos lapsi sairastuu vakavasti, mistä rahat jos nuori ei ole edes kouluttautunut ammattiin?

        Sekö on nyky-yhteiskunnan käsitys että lapset muualle ja jatketaan opiskelua? Entä jos äiti sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen, miten luulet että pärjää sen jälkeen tai että jaksaa opiskella?

        Kyllä on typerät vinkit kun ei lainkaan ajatella että joskus voi mennä jotain pieleen. Miten edes 18v pystyy nyt tarjoamaan lapselle ruuat ynnämuut. Että sossun luukulle vaan mennään ja muun kansan pitää maksaa????

        Tuskin se kolmevitonenkaan on henkisesti valmis äidiksi. Ei kukaan ole. Mutta kyllä sitä sitten istutaan naama rutussa hedelmöitysklinikalla, kun ei lasta tule. Vaikka ollaan hyviä ihmisiä ja on tutkinto, työpaikka, avioliitto, omakotitalo. Vastuuta on kannettu ja nyt pitää oma kersa saada kun on totuttu kaikki aina saamaan.

        Ellei kalliista hoidoista huolimatta tärppää, adoptoidaan Afrikasta joku Saido, joka 15 vuotta myöhemmin tyhjentää ottoäidin korulippaan. Ja taas istutaan naama rutussa sosiaalitoimistossa ja poliisilla.


      • mies32
        Lapseton. kirjoitti:

        Parasta on olla tekemättä lapsia, niin on se oma elämä ihan koko oman elämän ajan.

        Totta. Jos ajatusmalli on tuo, että nopeasti lapsi maailmaan ja nopeasti lapsesta eroon, että pääsee äkkiä viettämään sinkkuelämää... niin ehkä tosiaan paras jättää lapset kokonaan väliin. Ei kai se mikään kansalaisvelvollisuus ole?


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Tuskin se kolmevitonenkaan on henkisesti valmis äidiksi. Ei kukaan ole. Mutta kyllä sitä sitten istutaan naama rutussa hedelmöitysklinikalla, kun ei lasta tule. Vaikka ollaan hyviä ihmisiä ja on tutkinto, työpaikka, avioliitto, omakotitalo. Vastuuta on kannettu ja nyt pitää oma kersa saada kun on totuttu kaikki aina saamaan.

        Ellei kalliista hoidoista huolimatta tärppää, adoptoidaan Afrikasta joku Saido, joka 15 vuotta myöhemmin tyhjentää ottoäidin korulippaan. Ja taas istutaan naama rutussa sosiaalitoimistossa ja poliisilla.

        Kuinkahan paljon todennäköisemmin 35v akateemisen pariskunnan omakotitaloonsa adoptoima Saido tyhjentää korulippaan kuin teini-yh:n Jakomäkeen pyöräyttämä mukelo?


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Kuinkahan paljon todennäköisemmin 35v akateemisen pariskunnan omakotitaloonsa adoptoima Saido tyhjentää korulippaan kuin teini-yh:n Jakomäkeen pyöräyttämä mukelo?

        Todella paljon todennäköisemmin, sillä yh:lla ei ole mitään korulipasta jonka voisi tyhjentää.

        Se nyt vaan on niin, että kolmevitonen on jo vanha skraba lastentekoon. Tehköön, jos onnistuu. Mutta ei pidä mennä itkemään hedelmöitysklinikalle.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Todella paljon todennäköisemmin, sillä yh:lla ei ole mitään korulipasta jonka voisi tyhjentää.

        Se nyt vaan on niin, että kolmevitonen on jo vanha skraba lastentekoon. Tehköön, jos onnistuu. Mutta ei pidä mennä itkemään hedelmöitysklinikalle.

        Ja miksei pidä? Kun sieltä kuitenkin moni avun saa.
        Meneehän se teiniäitikin usein itkemään sossun luukulle.

        Sitäpaitsi suurin osa 35v äideistä vielä tulee raskaiksi ihan normaalikeinoin.

        Eli se teiniäidinkin mukelo tyhjentää sitä samaa 35v akateemisen adoptioäidin korulipasta..

        Se on nyt vaan niin, että teinin olisi kasvettava ensin aikuiseksi, ennen kuin alkaa lapsia tekemään.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Ja miksei pidä? Kun sieltä kuitenkin moni avun saa.
        Meneehän se teiniäitikin usein itkemään sossun luukulle.

        Sitäpaitsi suurin osa 35v äideistä vielä tulee raskaiksi ihan normaalikeinoin.

        Eli se teiniäidinkin mukelo tyhjentää sitä samaa 35v akateemisen adoptioäidin korulipasta..

        Se on nyt vaan niin, että teinin olisi kasvettava ensin aikuiseksi, ennen kuin alkaa lapsia tekemään.

        Aika kallista on ikäloppuja istuttaa. Kun olisi voinut käyttää järkeä ja yrittää sitä lasta nuorempana.

        Lapsi hankitaan aina itsekkäistä syistä. Se että teini hankkiutuu raskaaksi vain koska haluaa vauvan, ei ole yhtään sen itsekkäämpää kuin itkeskellä yli-ikäisenä hedelmöitysklinikalla.

        Maailman sivu on nuorena tultu raskaaksi vanhusten kauhisteluista huolimatta. Äidiksi ja isäksi on kasvettu vauvan kanssa. On kypsymätöntä väheksyä nuorten vanhemmuutta.


      • 435535335
        ~c~ kirjoitti:

        Aika kallista on ikäloppuja istuttaa. Kun olisi voinut käyttää järkeä ja yrittää sitä lasta nuorempana.

        Lapsi hankitaan aina itsekkäistä syistä. Se että teini hankkiutuu raskaaksi vain koska haluaa vauvan, ei ole yhtään sen itsekkäämpää kuin itkeskellä yli-ikäisenä hedelmöitysklinikalla.

        Maailman sivu on nuorena tultu raskaaksi vanhusten kauhisteluista huolimatta. Äidiksi ja isäksi on kasvettu vauvan kanssa. On kypsymätöntä väheksyä nuorten vanhemmuutta.

        Eli vaihtoehdot on joko tulla raskaaksi 18v tai sitten 35v?

        Ihminen muuttuu persoonaltaan vielä 25v saakka. Sanoisin että 25v ikäsenä on hyvä lähteä lapsia tekemään.

        Kun tehdään lapset nuorena, sitä todennäköisemmin myös nämä yh-perheet lisääntyvät.

        Sentään ne kliniikalla olevat eivät istu sossun nurkissa niinkuin teiniäidit. olisi varmasti verorahoilla parempaakin käyttöä.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Aika kallista on ikäloppuja istuttaa. Kun olisi voinut käyttää järkeä ja yrittää sitä lasta nuorempana.

        Lapsi hankitaan aina itsekkäistä syistä. Se että teini hankkiutuu raskaaksi vain koska haluaa vauvan, ei ole yhtään sen itsekkäämpää kuin itkeskellä yli-ikäisenä hedelmöitysklinikalla.

        Maailman sivu on nuorena tultu raskaaksi vanhusten kauhisteluista huolimatta. Äidiksi ja isäksi on kasvettu vauvan kanssa. On kypsymätöntä väheksyä nuorten vanhemmuutta.

        Maailmansivu on myös tultu vanhemmiksi 35-vuotiaina.
        Pitäisi nähdä onnellisuus/menestysvertailu teiniäidit lapsensa vs. 35v äidit lapsensa.
        Sen ainakin tiedän, että yyhoiden lapset ovat keskimäärin huonommin elämissään pärjääviä kuin ehjien perheiden.
        Varakkaiden ja koulutettujrn perheiden lapset myös paremmin kuin köyhien. Tosin voihan teiniäiti kouluttautua ja vaurastua, eikä edes välttämättä yyhoudu.
        Aloittajan tapauksessa lapsi vaan on tehty hätiköiden hulttioisän kanssa. Näinhän ei ole kaikkien teinivanhempien kohdalla, mutta uskoisin tälläisen hätiköinnin olevan harvinaisempaa aikuisten kesken.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Aika kallista on ikäloppuja istuttaa. Kun olisi voinut käyttää järkeä ja yrittää sitä lasta nuorempana.

        Lapsi hankitaan aina itsekkäistä syistä. Se että teini hankkiutuu raskaaksi vain koska haluaa vauvan, ei ole yhtään sen itsekkäämpää kuin itkeskellä yli-ikäisenä hedelmöitysklinikalla.

        Maailman sivu on nuorena tultu raskaaksi vanhusten kauhisteluista huolimatta. Äidiksi ja isäksi on kasvettu vauvan kanssa. On kypsymätöntä väheksyä nuorten vanhemmuutta.

        Eikös ne istu siellä omilla rahoillaan? Toisin kuin sossunluukulla juoksevat teini-yyhoot.


      • ~c~
        435535335 kirjoitti:

        Eli vaihtoehdot on joko tulla raskaaksi 18v tai sitten 35v?

        Ihminen muuttuu persoonaltaan vielä 25v saakka. Sanoisin että 25v ikäsenä on hyvä lähteä lapsia tekemään.

        Kun tehdään lapset nuorena, sitä todennäköisemmin myös nämä yh-perheet lisääntyvät.

        Sentään ne kliniikalla olevat eivät istu sossun nurkissa niinkuin teiniäidit. olisi varmasti verorahoilla parempaakin käyttöä.

        Ei, kyllä siinä välissäkin saa mielellään tulla raskaaksi...omin avuin, jos toivoa sopii...

        Pitää paikkansa että lapsettomuushoitoihin ei haeta rahaa sossun luukulta. Kela korvaa. Me veronmaksajat joudutaan kustantamaan siitä kalliista lystistä osa. Olisi varmaan verorahoilla parempaakin käyttöä.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Eikös ne istu siellä omilla rahoillaan? Toisin kuin sossunluukulla juoksevat teini-yyhoot.

        Kelalta hakevat korvauksia hedelmöityshoidoistaan.

        Rupesin tossa laskemaan, että teini-yyhoon ei ole tarvis sossun luukulle mennä, lapsilisä, asumistuki ja vanhempainraha pitäis periaatteessa riittää. Että lopettakaa se sossusta jauhaminen tai menkää tutustumaan jos paikka kiinnostaa.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Maailmansivu on myös tultu vanhemmiksi 35-vuotiaina.
        Pitäisi nähdä onnellisuus/menestysvertailu teiniäidit lapsensa vs. 35v äidit lapsensa.
        Sen ainakin tiedän, että yyhoiden lapset ovat keskimäärin huonommin elämissään pärjääviä kuin ehjien perheiden.
        Varakkaiden ja koulutettujrn perheiden lapset myös paremmin kuin köyhien. Tosin voihan teiniäiti kouluttautua ja vaurastua, eikä edes välttämättä yyhoudu.
        Aloittajan tapauksessa lapsi vaan on tehty hätiköiden hulttioisän kanssa. Näinhän ei ole kaikkien teinivanhempien kohdalla, mutta uskoisin tälläisen hätiköinnin olevan harvinaisempaa aikuisten kesken.

        Kyllä yksinhuoltajaperhe on ihan ehjä perhe.

        Vanhojen vanhempien lapset on monesti ainoita lapsia ja aloitekyvyttömiksi hyysättyjä. Ei aina, mutta enemmän siellä noita on kuin nuorempien vanhempien lapsissa.

        Lapset aina viihtyy nuoressa seurassa. En ole koskaan kuullut kenenkään olleen onnellinen lapsena siitä, että omat vanhemmat oli niin vanhoja. Sen olen kuullut monilta, että oli kiva kun äiti oli niin nuori, nuorempi ja kauniimpi kuin muiden äidit, jaksoi keksiä kivoja askarteluita, leikkejä, näytelmiä, lähteä eväsretkelle ja reppureissaamaan ja keksi aina niksit vaikka ei ollut rahaa..

        Keski-ikäiset vanhemmat kuskaa kersaansa autolla pianotunnille ja jääkiekkoharkkoihin. Niillä on varaa kustantaa lapselle oma huone ja sinne oma tietokone, että se pysyy siellä pois häiritsemästä. Keski-ikäisten vanhempien lapsi pistetään kesällä leirille että vanhemmat pääsee ite swingers-tapaamiseen..keski-ikäisen elämä on tylsää...


      • sivusta seurannut
        ~c~ kirjoitti:

        Ei, kyllä siinä välissäkin saa mielellään tulla raskaaksi...omin avuin, jos toivoa sopii...

        Pitää paikkansa että lapsettomuushoitoihin ei haeta rahaa sossun luukulta. Kela korvaa. Me veronmaksajat joudutaan kustantamaan siitä kalliista lystistä osa. Olisi varmaan verorahoilla parempaakin käyttöä.

        Suurin osa hedelmöityishoidoista tehdään yksityisillä lääkäriasemilla. Ne yritykset työllistävät ihmisiä, maksavat veroja ja hedelmöityshoitojen kautta saadaan uusia veronmaksajia niille ihmisille, jotka tosissaan haluavat lasta. Esimerkiksi tietyt yksityiset hedelmöityshoitoja antavat klinikat tekevät paljon inseminaatioita esim. venäläisille pariskunnille.

        Yhteiskunta kustantaa paljon muutakin turhaa esim. juoppojen elatuksen. Eikö sitä taustaa vasten ole kuitenkin järkevää auttaa lasta haluavia pareja lisääntymään, koska sitä kautta saadaan niitä lapsia, niin ei tarvitse niin paljoa kuskata mamuja Suomeen.

        Kela muuten korvaa käsittääkseni vain 1-2 koeputkihedelmöitystä. Jos ne eivät tuota tulosta, niin tämän jälkeen lisähoidot pariskunta maksaa kokonaisuudessaan itse.

        Raskaaksitulovaikeudet johtuvat osittain naisen iästä, mutta on myös muita syitä, että raskaus ei saa alkua. Noin 1/3 syistä johtuu naisesta, 1/3 miehestä ja 1/3 syytä ei tunneta. Esimerkiksi miehestä johtuvat syyt (liian vähän siittiöitä tai liian huonolaatuisia) ovat sellaisia, jotka yleensä vaativat sitä, että ne harvat elinkelpoiset siittiöt poimitaan erikseen ja hedelmöitetään naisen munasolun kanssa laboratoriossa. Sen jälkeen hedelmöitynyt munasolu istutetaan naiseen. Tällä tavoin nainen voi tulla raskaaksi muutamassa kuukaudessa kun taas luomuna voi olla, että sitä lasta ei tulisi koskaan.


      • brew bee
        ~c~ kirjoitti:

        Kelalta hakevat korvauksia hedelmöityshoidoistaan.

        Rupesin tossa laskemaan, että teini-yyhoon ei ole tarvis sossun luukulle mennä, lapsilisä, asumistuki ja vanhempainraha pitäis periaatteessa riittää. Että lopettakaa se sossusta jauhaminen tai menkää tutustumaan jos paikka kiinnostaa.

        Hahahaa, kuvitteletko ihan tosissasi, että teiniäiti selviää nyt tai tulevaisuudessakaan ilman Kelaa ja sossua? Eihän esimerkiksi tämä AP ole edes aloittanut opintojaan vielä, vaikka moni tuon ikäinen on jo melkein ylioppilas tai ammattikoulusta valmistunut ammattiin. Normaalisti 16-v ikäisenä mennään opiskelemaan oli se sitten lukio tai amis.

        Itse sain ekan lapseni juuri 25-v ikäisenä siinä vaiheessa, kun olin suorittanut lukion ja valmistunut maisteriksi SEKÄ hommannut ensimmäisen työpaikkani. Lapsi tehtiin heti sen jälkeen, kun kummallakin oli työpaikat ja ensimmäinen omistusasunto hommattuna. Raskaaksi tulin heti ja synnytys sujui mainiosti.

        Kyllä tietyt asiat on hyvä tehdä niin, että myös sen lapsen etua ajatellaan.


      • ~c~
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Suurin osa hedelmöityishoidoista tehdään yksityisillä lääkäriasemilla. Ne yritykset työllistävät ihmisiä, maksavat veroja ja hedelmöityshoitojen kautta saadaan uusia veronmaksajia niille ihmisille, jotka tosissaan haluavat lasta. Esimerkiksi tietyt yksityiset hedelmöityshoitoja antavat klinikat tekevät paljon inseminaatioita esim. venäläisille pariskunnille.

        Yhteiskunta kustantaa paljon muutakin turhaa esim. juoppojen elatuksen. Eikö sitä taustaa vasten ole kuitenkin järkevää auttaa lasta haluavia pareja lisääntymään, koska sitä kautta saadaan niitä lapsia, niin ei tarvitse niin paljoa kuskata mamuja Suomeen.

        Kela muuten korvaa käsittääkseni vain 1-2 koeputkihedelmöitystä. Jos ne eivät tuota tulosta, niin tämän jälkeen lisähoidot pariskunta maksaa kokonaisuudessaan itse.

        Raskaaksitulovaikeudet johtuvat osittain naisen iästä, mutta on myös muita syitä, että raskaus ei saa alkua. Noin 1/3 syistä johtuu naisesta, 1/3 miehestä ja 1/3 syytä ei tunneta. Esimerkiksi miehestä johtuvat syyt (liian vähän siittiöitä tai liian huonolaatuisia) ovat sellaisia, jotka yleensä vaativat sitä, että ne harvat elinkelpoiset siittiöt poimitaan erikseen ja hedelmöitetään naisen munasolun kanssa laboratoriossa. Sen jälkeen hedelmöitynyt munasolu istutetaan naiseen. Tällä tavoin nainen voi tulla raskaaksi muutamassa kuukaudessa kun taas luomuna voi olla, että sitä lasta ei tulisi koskaan.

        Lisähoidoistakin saa korvausta eli kyllä enemmänkin kuin vain alkuvaiheen selvittelyt ja 1-2 koeputkihedelmöitystä -. kun on selvä lääketieteellinen syy. Mutta voih!! Aikuisten ihmisten pitää hakea se itse! Ei tulekaan automaattisesti!

        En mä nyt "sitä taustaa vasten" että juoppoja ei tapeta nälkään, ala pitää yli-ikäisten ihmisten keinotekoista hedelmöittämistä yhtään sen järkevämpänä asiana. Oikeasti pitäisi ymmärtää yrittää niitä lapsia jo nuorena. Tuo lastenteon lykkääminen on vähän samanlainen valintakysymys kuin tupakointi.

        Työllistävä vaikutus on jopa niillä juopoilla, joten en erikseen glorifioi yksityisiä lapsettomuusklinikoita Suomen talouden hoidosta.


      • ~c~
        brew bee kirjoitti:

        Hahahaa, kuvitteletko ihan tosissasi, että teiniäiti selviää nyt tai tulevaisuudessakaan ilman Kelaa ja sossua? Eihän esimerkiksi tämä AP ole edes aloittanut opintojaan vielä, vaikka moni tuon ikäinen on jo melkein ylioppilas tai ammattikoulusta valmistunut ammattiin. Normaalisti 16-v ikäisenä mennään opiskelemaan oli se sitten lukio tai amis.

        Itse sain ekan lapseni juuri 25-v ikäisenä siinä vaiheessa, kun olin suorittanut lukion ja valmistunut maisteriksi SEKÄ hommannut ensimmäisen työpaikkani. Lapsi tehtiin heti sen jälkeen, kun kummallakin oli työpaikat ja ensimmäinen omistusasunto hommattuna. Raskaaksi tulin heti ja synnytys sujui mainiosti.

        Kyllä tietyt asiat on hyvä tehdä niin, että myös sen lapsen etua ajatellaan.

        Enkö mä just todennut, että yh saa tukia, Kelalta. Tulevaisuudesta en puhunut mitään - maisterin pitäisi osata lukea tarkemmin.

        Miksi yyhoon pitäisi tulevaisuudessakaan selvitä ilman Kelaa? Saahan ne keski-ikäisetkin vanhemmat sieltä lapsilisiä ja vanhempainrahaa. Jokainen meistä on joskus Kelan etuudensaaja.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Lisähoidoistakin saa korvausta eli kyllä enemmänkin kuin vain alkuvaiheen selvittelyt ja 1-2 koeputkihedelmöitystä -. kun on selvä lääketieteellinen syy. Mutta voih!! Aikuisten ihmisten pitää hakea se itse! Ei tulekaan automaattisesti!

        En mä nyt "sitä taustaa vasten" että juoppoja ei tapeta nälkään, ala pitää yli-ikäisten ihmisten keinotekoista hedelmöittämistä yhtään sen järkevämpänä asiana. Oikeasti pitäisi ymmärtää yrittää niitä lapsia jo nuorena. Tuo lastenteon lykkääminen on vähän samanlainen valintakysymys kuin tupakointi.

        Työllistävä vaikutus on jopa niillä juopoilla, joten en erikseen glorifioi yksityisiä lapsettomuusklinikoita Suomen talouden hoidosta.

        Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, ettei lastenteko kaikkien elämänmenoon sovi nuorempana?
        Esimerkiksi yksi tuttu nainen, ei varmaan ole haaveillut jättävänsä lapsentekoa 30 ikään, mutta kun poikaystäviksi nyt on sattunut aina pariksi vuodeksi kerrallaan syystä tai toisesta vähän huonoa isämateriaalia, niin se on jäänyt. Olisiko sinun mielestäsi pitänyt vaan paukauttaa itsensä paksuksi vähän keskinkertaisemmankin miehen kanssa puolen vuoden seurustelun jälkeen, kuten aloittaja teki jo lapsena? Onko se todellakin yhteiskunnalle parempi kuin tapa, jossa pyritään hakemaan mahdollisimman hyvä isäehdokas, jonka kanssa yhteiselon pitäisi sujua onnellisesti vuosikymmeniä?
        Vai onko tosiaan niin, että fiksummat tekevät lapsen ensimmäisen mulkkunsa kanssa, jotta pääsevät sitten 35v jo viettämään villiä ja vapaata sinkkuelämää?


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Kyllä yksinhuoltajaperhe on ihan ehjä perhe.

        Vanhojen vanhempien lapset on monesti ainoita lapsia ja aloitekyvyttömiksi hyysättyjä. Ei aina, mutta enemmän siellä noita on kuin nuorempien vanhempien lapsissa.

        Lapset aina viihtyy nuoressa seurassa. En ole koskaan kuullut kenenkään olleen onnellinen lapsena siitä, että omat vanhemmat oli niin vanhoja. Sen olen kuullut monilta, että oli kiva kun äiti oli niin nuori, nuorempi ja kauniimpi kuin muiden äidit, jaksoi keksiä kivoja askarteluita, leikkejä, näytelmiä, lähteä eväsretkelle ja reppureissaamaan ja keksi aina niksit vaikka ei ollut rahaa..

        Keski-ikäiset vanhemmat kuskaa kersaansa autolla pianotunnille ja jääkiekkoharkkoihin. Niillä on varaa kustantaa lapselle oma huone ja sinne oma tietokone, että se pysyy siellä pois häiritsemästä. Keski-ikäisten vanhempien lapsi pistetään kesällä leirille että vanhemmat pääsee ite swingers-tapaamiseen..keski-ikäisen elämä on tylsää...

        Ei lapsi vanhempansa ikää ajattele, ellei nyt ihan vanhus ole. Leikkipuistoseuraako siitä äidistä pitäisi saada? Tuskin se teiniäitikään nyt sentään hiekkalaatikkoleikkitasolla on sen paremmin.
        En todellakaan käsitä, miksei 35-45v äiti jaksaisi leikkejä keksiä? Mitä sinä oikein kuvittelet yli 30-vuotiaista? Toinen jalka haudassa, vanhainkotipaikkaa jonottamassa?
        Sekö tekee 35v äidistä huonomman, että tällä on varaa kustantaa jääkiekkoharkat?

        Sinulla on tässä aivan selvästi oma lehmä ojassa, tunteet pelissä, etkä pysty käsittelemään asiaa objektiivisesti. Olet kai joutunut liikaa kiusatuksi teiniäitiytesi johdosta, jolloin jatkuva vastakkainasettelu on päällä.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Enkö mä just todennut, että yh saa tukia, Kelalta. Tulevaisuudesta en puhunut mitään - maisterin pitäisi osata lukea tarkemmin.

        Miksi yyhoon pitäisi tulevaisuudessakaan selvitä ilman Kelaa? Saahan ne keski-ikäisetkin vanhemmat sieltä lapsilisiä ja vanhempainrahaa. Jokainen meistä on joskus Kelan etuudensaaja.

        Miksi sinä tuomitset ne 35veet kelanrahoista, mutta hyväksyt teini-yyhoille jaetun rahan?


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Miksi sinä tuomitset ne 35veet kelanrahoista, mutta hyväksyt teini-yyhoille jaetun rahan?

        Hyväksyn molemmille lapsilisät, vanhempainrahat ja asumistuen. Mutta veronmaksajana en pidä järkevänä sijoituksena hedelmöityshoitoja, kun lapsia saadaan tehtyä tarvittava määrä ilman niitäkin, kunhan korjataan asenteita. Niiden korjaaminen on ilmaista.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Hyväksyn molemmille lapsilisät, vanhempainrahat ja asumistuen. Mutta veronmaksajana en pidä järkevänä sijoituksena hedelmöityshoitoja, kun lapsia saadaan tehtyä tarvittava määrä ilman niitäkin, kunhan korjataan asenteita. Niiden korjaaminen on ilmaista.

        Entä ne asenteet, joilla aiheutetaan sekä lapselle, että äidilleen vakava syrjäytymisriski kun lisäännytään teiniyyhoona? Kuinka kalliiksi kahden tai useamman ihmisen syrjäytyminen tulee?


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Ei lapsi vanhempansa ikää ajattele, ellei nyt ihan vanhus ole. Leikkipuistoseuraako siitä äidistä pitäisi saada? Tuskin se teiniäitikään nyt sentään hiekkalaatikkoleikkitasolla on sen paremmin.
        En todellakaan käsitä, miksei 35-45v äiti jaksaisi leikkejä keksiä? Mitä sinä oikein kuvittelet yli 30-vuotiaista? Toinen jalka haudassa, vanhainkotipaikkaa jonottamassa?
        Sekö tekee 35v äidistä huonomman, että tällä on varaa kustantaa jääkiekkoharkat?

        Sinulla on tässä aivan selvästi oma lehmä ojassa, tunteet pelissä, etkä pysty käsittelemään asiaa objektiivisesti. Olet kai joutunut liikaa kiusatuksi teiniäitiytesi johdosta, jolloin jatkuva vastakkainasettelu on päällä.

        Ja taas siellä mennään henkilöön :)

        En ole teiniäiti, enkä ole ollut. Pitäiskö mun nyt kysyä vastaavasti, että oletko itse keski-ikäinen äiti, jolla on kaulassa puukoru ja päällä Gudrun Sjödeniä?

        Yritä edes ajatella asiaa lapsen kannalta. Lapset tykkää aina nuorista ihmisistä. Niille on juhlaa jos niitä tulee joku tyttö hoitamaan tai jos niillä on nuoria tätejä tai setiä. Nuorten lahkeissa lapset aina roikkuu, eikä norkoile keski-ikäisten kahvipöydän luona.

        Tietysti minkä ikäinen tahansa voi olla hyvä vanhempi ja lapsi rakastaa minkä ikäistä vanhempaa tahansa, mutta on vääristynyt ajatus, että on normaalia ja suotavaa tulla yli kolmekymppisenä äidiksi ekaa kertaa tai huono asia tulla äidiksi parikymppisenä tai alle.

        Vaikka jokainen rakastaa vanhempaansa sellaisena kuin se on (ja vaikka lapsi tietyn ikäisenä alkaa joka tapauksessa hävetä vanhempiaan), yleisesti lapsi häpeää toisten lasten nähden liian vanhoja vanhempiaan tai on ylpeä nuorista kauniista vanhemmistaan.

        Väistämättä lapsen ja vanhemman maailmat eroavat kun ikäeroa alkaa olla liikaa. Mummut ja papat on erikseen, ei vanhempien tarvi olla mummuja ja pappoja omille lapsilleen. Nykyisellään monelta lapselta ehtii jo isovanhemmat kuolla ennen aikojaan tai ne on liian vanhoja hoitoavuksi, kun sukupolvien ikäerot alkaa olla yli kolmeaviittä.

        Mua on aina ärsyttänyt keskinkertaisuuksien omahyväinen itsetyytyväisyys...sillee mulla on "tunteet" pelissä. Esim toi oman elämän paѕkantärkeä suunnittelu niin, että lapsen pitäis tulla just silloin kun on päätetty että on hyvä hetki. Elämässä pitää sopeutua siihen, että kaikki ei mene oman mielen mukaan ja kaikkea ei voi saada. Mun mielestä tämän ketjun aloittaja on sopeutuvainen. Se on paljon enemmän, kuin yksikään käsityksiinsä omasta paremmasta vanhemmuudestaan kangistunut keski-ikäinen pystyy ikinä lapselle tarjoamaan.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Entä ne asenteet, joilla aiheutetaan sekä lapselle, että äidilleen vakava syrjäytymisriski kun lisäännytään teiniyyhoona? Kuinka kalliiksi kahden tai useamman ihmisen syrjäytyminen tulee?

        Niin, sullahan on kielteinen asenne nuoreen äitiin, jonka nyt koko ajan samastat yksinhuoltajaan, vaikka ne ei tarkoita samaa asiaa. Liität negatiivisia ominaisuuksia nuoreen äitiin, liität negatiivisia ominaisuuksia yksinhuoltajaan, ja sitten vielä liimaat ne yhteen. Yrität omilla kannanotoillasi syrjiä heitä.

        Oletkohan opiskellut yliopistossa ikinä? Siellä on noita nuoria äitejä JA yksinhuoltajia. Ovat terävämpiä kuin suoraan kotoa valmennuskurssin kautta yliopistoon ikäloppujen vanhempiensa punnaamat taikinanaamat (joille juhlallisella vakavuudella ostetaan säästörahalla oma asunto, että pystyvät keskittymään runk-, opiskeluun rauhassa).

        Nuori emo on ihmiskunnan ja luonnon erityissuojeluksessa ja niin sen pitää olla. Siinä ei talopakettitalot, siistit pihakiveykset tai vakituiset työsuhteet yhtään mitään. Nuoruus on elämää.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, ettei lastenteko kaikkien elämänmenoon sovi nuorempana?
        Esimerkiksi yksi tuttu nainen, ei varmaan ole haaveillut jättävänsä lapsentekoa 30 ikään, mutta kun poikaystäviksi nyt on sattunut aina pariksi vuodeksi kerrallaan syystä tai toisesta vähän huonoa isämateriaalia, niin se on jäänyt. Olisiko sinun mielestäsi pitänyt vaan paukauttaa itsensä paksuksi vähän keskinkertaisemmankin miehen kanssa puolen vuoden seurustelun jälkeen, kuten aloittaja teki jo lapsena? Onko se todellakin yhteiskunnalle parempi kuin tapa, jossa pyritään hakemaan mahdollisimman hyvä isäehdokas, jonka kanssa yhteiselon pitäisi sujua onnellisesti vuosikymmeniä?
        Vai onko tosiaan niin, että fiksummat tekevät lapsen ensimmäisen mulkkunsa kanssa, jotta pääsevät sitten 35v jo viettämään villiä ja vapaata sinkkuelämää?

        Vaikutat olevan niin ydinperhe- ja parisuhdeideologian vallassa että en taida jaksaa tästä alkaa keskustelua kun ketju on jo pitkä. Joutuisin aloittamaan ihan perusasioista, etkä silti todennäköisesti tule ikinä pääsemaan edes kyytiin, saati perille.

        Totean vain, että mies ja nainen on tarkoitettu intohimoiseen rakkaus- ja seksisuhteeseen toistensa kanssa. Kämppissuhde, kaverisuhde, huoltajuussuhde tai v.ttuilusuhde ei ole sama asia kuin rakkaussuhde.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Niin, sullahan on kielteinen asenne nuoreen äitiin, jonka nyt koko ajan samastat yksinhuoltajaan, vaikka ne ei tarkoita samaa asiaa. Liität negatiivisia ominaisuuksia nuoreen äitiin, liität negatiivisia ominaisuuksia yksinhuoltajaan, ja sitten vielä liimaat ne yhteen. Yrität omilla kannanotoillasi syrjiä heitä.

        Oletkohan opiskellut yliopistossa ikinä? Siellä on noita nuoria äitejä JA yksinhuoltajia. Ovat terävämpiä kuin suoraan kotoa valmennuskurssin kautta yliopistoon ikäloppujen vanhempiensa punnaamat taikinanaamat (joille juhlallisella vakavuudella ostetaan säästörahalla oma asunto, että pystyvät keskittymään runk-, opiskeluun rauhassa).

        Nuori emo on ihmiskunnan ja luonnon erityissuojeluksessa ja niin sen pitää olla. Siinä ei talopakettitalot, siistit pihakiveykset tai vakituiset työsuhteet yhtään mitään. Nuoruus on elämää.

        Tässä ketjussa on kyse nuoresta yh:sta. Väitän, että teiniäideistä useammin tulee yyhoita. Väitän, että on tilastoista nähtävä tosiasia, että KESKIMÄÄRIN teiniäidit, yyhoot ja teiniyyhoot sekä lapsensa pärjäävät huonommin kuin akateemiset 30 äidit lapsineen. Huomautan, että tämä ei ole yleistys. Yksilöitä mahtuu joka suuntaan, myös niitä fiksuja yyhoita yliopiston luennoilla.
        Sen sijaan yleistys on väittää yyhoita fiksummiksi kuin parempien perheiden mukeloita. Onkin aina yhtä surkuhupaisaa nähdä, kun joku syyttää yleistämisestä ja syrjimisestä, vaikka itse tekee aivan samaa. Alleviivattuna ja rautalangasta vääntäen: luot negatiivista mielikuvaa 35v äideistä ja lapsistaan.

        Nuoruus on elämää myös ilman lapsia.

        Aiempaan tekstiisi liittyen:
        Miksei keskinkertainen saisi olla tyytyväinen itseensä? Miksi sinä saat tuputtaa nuoren äidin mallia, mutta 35v äidinmallin sinä saat tuomita, samalla kun haukut niitä, jotka tuomitsevat teiniyyhoo-mallin?

        Nimenomaan kaikki ei aina mene niinkuin 12-vuotiaana suunnitteli. Siksi meillä on 35v äitejäkin. Sen sijaan jotkut suunnittelevat alkavansa teininä äideiksi, varsinkaan heillä eivät asiat useinkaan mene kuten suunniteltu, kuten aloituskin osoittaa.
        Jos yh-perhe on ihan yhtä hyvä kuin isän ja äidin omaava perhe, niin miksi sitten yyhoot eivät yleensä halua yh-perhettä perustaa, vaan tavoitteena on kuitenkin lähes aina se perheidylli kummankin vanhemman kanssa?

        Ei alle 10v lapsi juuri edes tajua 25v-45v ikäisten eroa iässä. He ovat kaikki vaan aikuisia. On ihan aikuisesta itsestään kiinni, onko 45v vai 25v kivempi leikkikaveri. Tietysti jos se 45v on paskantärkeänä, eikä suostu lapsen kanssa hiekkakakkuja leipomaan, niin onhan se lapsiäiti lapsenmielensä kanssa kivempi leikkikaveri. Mutta nähdäkseni ei ole juurikaan aikuisen iästä kiinni pystyykö leikkimään lapsen tasolla.
        Yli 10v lapset sitten saattavat hävetä vanhempiaan syystä tai toisesta, mutta ei lapsen häpeän mukaan voi kukaan alkaa elämäänsä suunnittelemaan. Aika paljon on hävettävää myös yh-äidissä, joka kinuaa yhteiskunnan rahaa jos verrataan westendiläisperheeseen. Siis lapsen on syytä kasvaa ja kasvattaa itselleen itsetunto, joka kestää puutteet vanhemmissaan.

        Kun et kerran ole teiniäiti, olet sellaisen tytär.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Tässä ketjussa on kyse nuoresta yh:sta. Väitän, että teiniäideistä useammin tulee yyhoita. Väitän, että on tilastoista nähtävä tosiasia, että KESKIMÄÄRIN teiniäidit, yyhoot ja teiniyyhoot sekä lapsensa pärjäävät huonommin kuin akateemiset 30 äidit lapsineen. Huomautan, että tämä ei ole yleistys. Yksilöitä mahtuu joka suuntaan, myös niitä fiksuja yyhoita yliopiston luennoilla.
        Sen sijaan yleistys on väittää yyhoita fiksummiksi kuin parempien perheiden mukeloita. Onkin aina yhtä surkuhupaisaa nähdä, kun joku syyttää yleistämisestä ja syrjimisestä, vaikka itse tekee aivan samaa. Alleviivattuna ja rautalangasta vääntäen: luot negatiivista mielikuvaa 35v äideistä ja lapsistaan.

        Nuoruus on elämää myös ilman lapsia.

        Aiempaan tekstiisi liittyen:
        Miksei keskinkertainen saisi olla tyytyväinen itseensä? Miksi sinä saat tuputtaa nuoren äidin mallia, mutta 35v äidinmallin sinä saat tuomita, samalla kun haukut niitä, jotka tuomitsevat teiniyyhoo-mallin?

        Nimenomaan kaikki ei aina mene niinkuin 12-vuotiaana suunnitteli. Siksi meillä on 35v äitejäkin. Sen sijaan jotkut suunnittelevat alkavansa teininä äideiksi, varsinkaan heillä eivät asiat useinkaan mene kuten suunniteltu, kuten aloituskin osoittaa.
        Jos yh-perhe on ihan yhtä hyvä kuin isän ja äidin omaava perhe, niin miksi sitten yyhoot eivät yleensä halua yh-perhettä perustaa, vaan tavoitteena on kuitenkin lähes aina se perheidylli kummankin vanhemman kanssa?

        Ei alle 10v lapsi juuri edes tajua 25v-45v ikäisten eroa iässä. He ovat kaikki vaan aikuisia. On ihan aikuisesta itsestään kiinni, onko 45v vai 25v kivempi leikkikaveri. Tietysti jos se 45v on paskantärkeänä, eikä suostu lapsen kanssa hiekkakakkuja leipomaan, niin onhan se lapsiäiti lapsenmielensä kanssa kivempi leikkikaveri. Mutta nähdäkseni ei ole juurikaan aikuisen iästä kiinni pystyykö leikkimään lapsen tasolla.
        Yli 10v lapset sitten saattavat hävetä vanhempiaan syystä tai toisesta, mutta ei lapsen häpeän mukaan voi kukaan alkaa elämäänsä suunnittelemaan. Aika paljon on hävettävää myös yh-äidissä, joka kinuaa yhteiskunnan rahaa jos verrataan westendiläisperheeseen. Siis lapsen on syytä kasvaa ja kasvattaa itselleen itsetunto, joka kestää puutteet vanhemmissaan.

        Kun et kerran ole teiniäiti, olet sellaisen tytär.

        Lapset tajuavat eron nuoren aikuisen ja keski-ikäisen välillä. Lapset eivät ole tyhmiä. Sinä olet, jos niin luulet.

        En minä tuputa nuoren äidin mallia, vaan totean, että se on hyvä naisen oman terveyden, lapsen terveyden sekä yhteiskunnan kannalta.

        Siltä osin kuin olen vetänyt lokaan keski-ikäisenä äidiksi tulevat, olen tehnyt sen demonstroidakseni sinulle mitä itse teet nuorille äideille. Esität heidät jatkuvasti kielteisessä valossa.

        En olisi uskonut sortuvani tähän, mutta seura tekee kaltaisekseen. Olet puuhelmikaulainen keski-ikäinen nainen. Sen paljastaa kirjoitustyylisi ja huomionkipeytesi, jonka vuoksi liimaudut mihin tahansa ketjuun toisen perään

        Äitini oli 22-vuotias saadessaan minut. Hän ei ollut teini eikä yh, oli naimisissa isäni kanssa ja on edelleen. Toivon, että tämä tieto tyydyttää.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Vaikutat olevan niin ydinperhe- ja parisuhdeideologian vallassa että en taida jaksaa tästä alkaa keskustelua kun ketju on jo pitkä. Joutuisin aloittamaan ihan perusasioista, etkä silti todennäköisesti tule ikinä pääsemaan edes kyytiin, saati perille.

        Totean vain, että mies ja nainen on tarkoitettu intohimoiseen rakkaus- ja seksisuhteeseen toistensa kanssa. Kämppissuhde, kaverisuhde, huoltajuussuhde tai v.ttuilusuhde ei ole sama asia kuin rakkaussuhde.

        Niinhän tämäkin aloittanut teiniyh oli ydinparisuhdeideologian vallassa. Muuttuiko hän paremmaksi ja vapaamielisemmäksi ja modernimmaksi kun poika lähti kävelemään?


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Lapset tajuavat eron nuoren aikuisen ja keski-ikäisen välillä. Lapset eivät ole tyhmiä. Sinä olet, jos niin luulet.

        En minä tuputa nuoren äidin mallia, vaan totean, että se on hyvä naisen oman terveyden, lapsen terveyden sekä yhteiskunnan kannalta.

        Siltä osin kuin olen vetänyt lokaan keski-ikäisenä äidiksi tulevat, olen tehnyt sen demonstroidakseni sinulle mitä itse teet nuorille äideille. Esität heidät jatkuvasti kielteisessä valossa.

        En olisi uskonut sortuvani tähän, mutta seura tekee kaltaisekseen. Olet puuhelmikaulainen keski-ikäinen nainen. Sen paljastaa kirjoitustyylisi ja huomionkipeytesi, jonka vuoksi liimaudut mihin tahansa ketjuun toisen perään

        Äitini oli 22-vuotias saadessaan minut. Hän ei ollut teini eikä yh, oli naimisissa isäni kanssa ja on edelleen. Toivon, että tämä tieto tyydyttää.

        Ai että 4v tiitiäiselle on merkitystä sillä minkä ikäinen vanhempansa on? Ja häpeää jos vanhempi ei ole lähes itsensä ikäinen? Hehe :)

        17-vuotiaiden fyysisestä ja henkisestä kypsymättömyydestä äideiksi tässä onkin jo muiden taholta tullut ihan tarpeeksi juttua. Olen myös itse kertonut, että yyhoiden lapset voivat huonommin keskimäärin. Mitä todennäköisimmin teiniyyhoiden lapset huonommin kuin aikuisyyhoiden, mutta tästä en ole nähnyt tutkimusta.
        Joten höpäjät omiasi hyvinvoinnin osalta, olet vain jostain syystä päättänyt, että niin on, ja sillä selvä. Enkä minä nyt väitä, että kaikki olisi heti automaattisesti pilalla jos teininä lapsen tekee ja yyhooksi jää.

        Ilmeisesti äitisi oli kuitenkin liian nuori mielestäsi ja siitä jäi trauma, jonka takia joudut puolustelemaan nuoria äitejä.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Niinhän tämäkin aloittanut teiniyh oli ydinparisuhdeideologian vallassa. Muuttuiko hän paremmaksi ja vapaamielisemmäksi ja modernimmaksi kun poika lähti kävelemään?

        Tarviiko tuota edes kysyä?


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        Lapset tajuavat eron nuoren aikuisen ja keski-ikäisen välillä. Lapset eivät ole tyhmiä. Sinä olet, jos niin luulet.

        En minä tuputa nuoren äidin mallia, vaan totean, että se on hyvä naisen oman terveyden, lapsen terveyden sekä yhteiskunnan kannalta.

        Siltä osin kuin olen vetänyt lokaan keski-ikäisenä äidiksi tulevat, olen tehnyt sen demonstroidakseni sinulle mitä itse teet nuorille äideille. Esität heidät jatkuvasti kielteisessä valossa.

        En olisi uskonut sortuvani tähän, mutta seura tekee kaltaisekseen. Olet puuhelmikaulainen keski-ikäinen nainen. Sen paljastaa kirjoitustyylisi ja huomionkipeytesi, jonka vuoksi liimaudut mihin tahansa ketjuun toisen perään

        Äitini oli 22-vuotias saadessaan minut. Hän ei ollut teini eikä yh, oli naimisissa isäni kanssa ja on edelleen. Toivon, että tämä tieto tyydyttää.

        Olen tavallaan samaa mieltä kuin sinä, mutta sinulla on kyllä vammaiset perustelut. Oletat lasten olevan jotain pinnallisia bimboja jotka häpeävät vanhempia vanhempiaan ja ovat ylpeistä nuorista ja kauniista (?) vanhemmistaan. Hölmöä olettaa, että lapset ajattelisivat samoin, eli yhtä pinnallisesti, kuin sinä nyt. Ja ei pieni lapsi tosiaan osaa erottaa kolmekymppistä parikymppisestä tai kolmekymppistä nelikymppisestä. Ei niitä kiinnosta.


      • mies32
        mies32 kirjoitti:

        Ai että 4v tiitiäiselle on merkitystä sillä minkä ikäinen vanhempansa on? Ja häpeää jos vanhempi ei ole lähes itsensä ikäinen? Hehe :)

        17-vuotiaiden fyysisestä ja henkisestä kypsymättömyydestä äideiksi tässä onkin jo muiden taholta tullut ihan tarpeeksi juttua. Olen myös itse kertonut, että yyhoiden lapset voivat huonommin keskimäärin. Mitä todennäköisimmin teiniyyhoiden lapset huonommin kuin aikuisyyhoiden, mutta tästä en ole nähnyt tutkimusta.
        Joten höpäjät omiasi hyvinvoinnin osalta, olet vain jostain syystä päättänyt, että niin on, ja sillä selvä. Enkä minä nyt väitä, että kaikki olisi heti automaattisesti pilalla jos teininä lapsen tekee ja yyhooksi jää.

        Ilmeisesti äitisi oli kuitenkin liian nuori mielestäsi ja siitä jäi trauma, jonka takia joudut puolustelemaan nuoria äitejä.

        Tuosta vanhempien iän tajuamisesta, itsehän joskus 4-8v välillä luulin tätiäni, joka yli 10v äitiäni vanhempi, äitiäni nuoremmaksi. Eikä hän kyllä nuoremmalta näytä, ainakaan nyt kun aikuisena heitä katsoo.
        Enkä muista, että tätien iät olisivat esittäneet mitään roolia siinä kuka on suosikki. Serkkujen kohdalla omanikäiset tietysti olivat niitä läheisimpiä, mutta ihan samanikäinen leikkikaveri se oma vanhempi nyt ei vaan voi valitettavasti olla vaikka kuinka nuorena alkaisi panohommiin.

        Nyt on suvussa jokunen mukelo, enkä koe joutuvani jo yli 30v ikäni vuoksi suositummuusasemassa 10v nuorempien varjoon. Pikkupoika kyseleekin perääni usein ja pitää yhtenä suosikeistaan.


      • ....
        mies32 kirjoitti:

        Ai että 4v tiitiäiselle on merkitystä sillä minkä ikäinen vanhempansa on? Ja häpeää jos vanhempi ei ole lähes itsensä ikäinen? Hehe :)

        17-vuotiaiden fyysisestä ja henkisestä kypsymättömyydestä äideiksi tässä onkin jo muiden taholta tullut ihan tarpeeksi juttua. Olen myös itse kertonut, että yyhoiden lapset voivat huonommin keskimäärin. Mitä todennäköisimmin teiniyyhoiden lapset huonommin kuin aikuisyyhoiden, mutta tästä en ole nähnyt tutkimusta.
        Joten höpäjät omiasi hyvinvoinnin osalta, olet vain jostain syystä päättänyt, että niin on, ja sillä selvä. Enkä minä nyt väitä, että kaikki olisi heti automaattisesti pilalla jos teininä lapsen tekee ja yyhooksi jää.

        Ilmeisesti äitisi oli kuitenkin liian nuori mielestäsi ja siitä jäi trauma, jonka takia joudut puolustelemaan nuoria äitejä.

        Lizubel tuskin kaipaa ~c~:n puolusteluja ja perusteluita, kun ne ovat niin pinnallisia ja typeriä.

        Lizubel itse taas vaikuttaa ihan fiksulta ihmiseltä, joka on sujut asian kanssa. Toisin kuin ~c~ bimboine perusteluineen.


      • mies32
        .... kirjoitti:

        Olen tavallaan samaa mieltä kuin sinä, mutta sinulla on kyllä vammaiset perustelut. Oletat lasten olevan jotain pinnallisia bimboja jotka häpeävät vanhempia vanhempiaan ja ovat ylpeistä nuorista ja kauniista (?) vanhemmistaan. Hölmöä olettaa, että lapset ajattelisivat samoin, eli yhtä pinnallisesti, kuin sinä nyt. Ja ei pieni lapsi tosiaan osaa erottaa kolmekymppistä parikymppisestä tai kolmekymppistä nelikymppisestä. Ei niitä kiinnosta.

        Aivan. Tuolla kauneusperiaatteella ruma nainen ei saisi ikinä alkaa äidiksi, kun lapsi häpeää.


      • 8
        mies32 kirjoitti:

        Maailmansivu on myös tultu vanhemmiksi 35-vuotiaina.
        Pitäisi nähdä onnellisuus/menestysvertailu teiniäidit lapsensa vs. 35v äidit lapsensa.
        Sen ainakin tiedän, että yyhoiden lapset ovat keskimäärin huonommin elämissään pärjääviä kuin ehjien perheiden.
        Varakkaiden ja koulutettujrn perheiden lapset myös paremmin kuin köyhien. Tosin voihan teiniäiti kouluttautua ja vaurastua, eikä edes välttämättä yyhoudu.
        Aloittajan tapauksessa lapsi vaan on tehty hätiköiden hulttioisän kanssa. Näinhän ei ole kaikkien teinivanhempien kohdalla, mutta uskoisin tälläisen hätiköinnin olevan harvinaisempaa aikuisten kesken.

        Saana Parviainen on varmaan loistoesimerkki tasapainoisesta teininä raskaaksi tullusta yh:sta.


      • .... kirjoitti:

        Lizubel tuskin kaipaa ~c~:n puolusteluja ja perusteluita, kun ne ovat niin pinnallisia ja typeriä.

        Lizubel itse taas vaikuttaa ihan fiksulta ihmiseltä, joka on sujut asian kanssa. Toisin kuin ~c~ bimboine perusteluineen.

        "Lizubel itse taas vaikuttaa ihan fiksulta ihmiseltä, joka on sujut asian kanssa. Toisin kuin ~c~ bimboine perusteluineen."

        Aika helposti tämä miehenä esiintyvä naiskirjoittaja onnistui samaan cissin vastaamaan argumenttivirheisiinsä, siinä olet oikeassa, mutta et sinä Lizubel miltään fiksulta ihmiseltä vaikuta, vaan vajaaälyiseltä narisistilta, joka tekee psykopaattisen miehen kanssa lapsen ja jo nuorella iällä profiloituu narsistifeministiksi miehen kamaluutta itkeväksi sääliöksi.

        Lapsi pitäisi tehdä lasta itseään ajatellen. Lizubelille ja miehelleen lapsi oli vain oman itsen jatke. Toivonkin, että tällaiset kehitysmaihin sopeutuneet poistuisivat Suomesta ja menisivät asumaan sellaisiin maihin, joissa luonnollisen poistuman vuoksi tulee yh-äitejä. Turha tehdä kehitysmaata Suomesta sisältä käsin.


      • ~c~
        8 kirjoitti:

        Saana Parviainen on varmaan loistoesimerkki tasapainoisesta teininä raskaaksi tullusta yh:sta.

        Voisin mainita yhden kiinteistökuningatar-mummuäidin, mutta en sitä tee, koska julkkis argumenttina ei ole kovin vahva.


      • 32
        ~c~ kirjoitti:

        Voisin mainita yhden kiinteistökuningatar-mummuäidin, mutta en sitä tee, koska julkkis argumenttina ei ole kovin vahva.

        Ei se ollutkaan mikään argumentti, mutta jotain Saanojahan sinä täällä puolustelet.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Ai että 4v tiitiäiselle on merkitystä sillä minkä ikäinen vanhempansa on? Ja häpeää jos vanhempi ei ole lähes itsensä ikäinen? Hehe :)

        17-vuotiaiden fyysisestä ja henkisestä kypsymättömyydestä äideiksi tässä onkin jo muiden taholta tullut ihan tarpeeksi juttua. Olen myös itse kertonut, että yyhoiden lapset voivat huonommin keskimäärin. Mitä todennäköisimmin teiniyyhoiden lapset huonommin kuin aikuisyyhoiden, mutta tästä en ole nähnyt tutkimusta.
        Joten höpäjät omiasi hyvinvoinnin osalta, olet vain jostain syystä päättänyt, että niin on, ja sillä selvä. Enkä minä nyt väitä, että kaikki olisi heti automaattisesti pilalla jos teininä lapsen tekee ja yyhooksi jää.

        Ilmeisesti äitisi oli kuitenkin liian nuori mielestäsi ja siitä jäi trauma, jonka takia joudut puolustelemaan nuoria äitejä.

        Tottakai lapselle on merkitystä sillä, minkä ikäiset vanhemmat hänellä on. Siksihän tekin niin paheksutte teiniäitiyttä. Teiniäidillä on vaan se etu puolellaan, että aika korjaa hänen puutteensa - vanhan vanhemman puutetta aika vain pahentaa.

        Tuo nyt taas että lapset eivät yhtään välittäisi ulkonäöstä tai muista ulkoisista seikoista on tyypillistä lasten glorifiointia, juuri sitä paapomista ja hyysäämistä, mihin yli-ikäiset vanhemmat monesti sortuvat. Lapsi on puhdas ja hyvä, lapsi ei kiusaa, lapsi on aidompi kuin aikuiset jne.

        Tuskin kukaan kiistää, ettei parinvalinnassa ulkonäöllä (ja iällä) olisi merkitystä. On sillä merkitystä edelleen pariutumisen tuloksena syntyneelle lapsellekin. Nuoruus, kauneus ja terveys ovat aina kietoutuneet yhteen, eivät ne ole pinnallisia pikkuseikkoja, jotka rahalla jyrätään.


      • ~c~
        mies32 kirjoitti:

        Ai että 4v tiitiäiselle on merkitystä sillä minkä ikäinen vanhempansa on? Ja häpeää jos vanhempi ei ole lähes itsensä ikäinen? Hehe :)

        17-vuotiaiden fyysisestä ja henkisestä kypsymättömyydestä äideiksi tässä onkin jo muiden taholta tullut ihan tarpeeksi juttua. Olen myös itse kertonut, että yyhoiden lapset voivat huonommin keskimäärin. Mitä todennäköisimmin teiniyyhoiden lapset huonommin kuin aikuisyyhoiden, mutta tästä en ole nähnyt tutkimusta.
        Joten höpäjät omiasi hyvinvoinnin osalta, olet vain jostain syystä päättänyt, että niin on, ja sillä selvä. Enkä minä nyt väitä, että kaikki olisi heti automaattisesti pilalla jos teininä lapsen tekee ja yyhooksi jää.

        Ilmeisesti äitisi oli kuitenkin liian nuori mielestäsi ja siitä jäi trauma, jonka takia joudut puolustelemaan nuoria äitejä.

        Äitini ei ollut sen nuorempi kuin muidenkaan äidit. Alueella oli paljon nuoria perheitä ja meno oli sen mukaista.

        Vanha äiti olisi ollut outo. Sellaisen näin sitten myöhemmin ala-asteella kaverillani. Tämä oli ainoa lapsi ja ikävissään suuressa talossa kaukana muista lapsista. Hänen äitinsä kuoli syöpään hänen odottaessaan esikoistaan. Syövän voi tietysti saada kuka vaan, mutta sairauksien riski kasvaa ikääntyessä. Hänen äitinsä oli jo yli kuusikymppinen tuolloin eikä ehtinyt nähdä ensimmäistä lapsenlastaan.

        En ymmärrä, miksi päivänselvää asiaa pitää jankuttaa loputtomiin. Mitä vanhempi äiti, sen suurempi riski lapsen kehityshäiriöihin. Yli 35-vuotiaana äidiksi tulevat tietävät itsekin, että sen ikäinen ei enää palaudu rasituksesta kuten parikymppinen. Terveys on tärkeämpi asia kuin omaisuus ja vakiintuneisuus. Yli nelikymppisenä lapsen saava on jo lähes eläkeläinen, kun lapsi vasta lähtee kotoa ja itsenäistyy. Ei semmonen suunta ole oikea eikä sitä pidä tukea.


      • ~c~
        32 kirjoitti:

        Ei se ollutkaan mikään argumentti, mutta jotain Saanojahan sinä täällä puolustelet.

        En tunne ketään Saanaa.


      • ~c~
        .... kirjoitti:

        Olen tavallaan samaa mieltä kuin sinä, mutta sinulla on kyllä vammaiset perustelut. Oletat lasten olevan jotain pinnallisia bimboja jotka häpeävät vanhempia vanhempiaan ja ovat ylpeistä nuorista ja kauniista (?) vanhemmistaan. Hölmöä olettaa, että lapset ajattelisivat samoin, eli yhtä pinnallisesti, kuin sinä nyt. Ja ei pieni lapsi tosiaan osaa erottaa kolmekymppistä parikymppisestä tai kolmekymppistä nelikymppisestä. Ei niitä kiinnosta.

        Onko pinnallista, kun nainen on ylpeä komeasta miehestään?


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        Onko pinnallista, kun nainen on ylpeä komeasta miehestään?

        On.


      • ....
        ~c~ kirjoitti:

        Tottakai lapselle on merkitystä sillä, minkä ikäiset vanhemmat hänellä on. Siksihän tekin niin paheksutte teiniäitiyttä. Teiniäidillä on vaan se etu puolellaan, että aika korjaa hänen puutteensa - vanhan vanhemman puutetta aika vain pahentaa.

        Tuo nyt taas että lapset eivät yhtään välittäisi ulkonäöstä tai muista ulkoisista seikoista on tyypillistä lasten glorifiointia, juuri sitä paapomista ja hyysäämistä, mihin yli-ikäiset vanhemmat monesti sortuvat. Lapsi on puhdas ja hyvä, lapsi ei kiusaa, lapsi on aidompi kuin aikuiset jne.

        Tuskin kukaan kiistää, ettei parinvalinnassa ulkonäöllä (ja iällä) olisi merkitystä. On sillä merkitystä edelleen pariutumisen tuloksena syntyneelle lapsellekin. Nuoruus, kauneus ja terveys ovat aina kietoutuneet yhteen, eivät ne ole pinnallisia pikkuseikkoja, jotka rahalla jyrätään.

        Et ilmeisesti ole vähään aikaan ollut lasten kanssa tekemisissä? Ei pieni lapsi erota tai edes hahmota aikuisten ikiä, ellei kyseessä ole niin suuresta erosta kuin "mummun ikäinen" tai "äidin ikäinen". Ei kyse ole mistään glorifioinnista, vaan totuudesta.


      • ~c~
        .... kirjoitti:

        Et ilmeisesti ole vähään aikaan ollut lasten kanssa tekemisissä? Ei pieni lapsi erota tai edes hahmota aikuisten ikiä, ellei kyseessä ole niin suuresta erosta kuin "mummun ikäinen" tai "äidin ikäinen". Ei kyse ole mistään glorifioinnista, vaan totuudesta.

        Lapsi näkee juonteet, näpyt, karvat. Kuulee nuoren äänen ja vanhemman äänen ja vanhan äänen. Lapsi tuntee millainen iho on aikuisen kädessä, poskessa, kaulalla.

        Kun olin tarhassa, niin suosituin tarhatäti oli tietysti kaunein ja nuorin täti, jolla oli pitkä vaalea tukka ja hymyilevät kasvot. Myös isien mielestä.

        Ei lapsi ole mikään aistivammainen. Lapsi havaitsee paljon ja on raadollinen ihanteissaan. Ei se tarkoita sitä, etteivät vanhemmat olisi kaikkein tärkeimmät. Mutta lapsi huomaa, kenen iskä on pisin, kenen vanhin, kellä on hienoin auto, kenen äidillä kaunis tukka, kenen äiti on paksu ja kenen haisee pahalta.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Lapsi näkee juonteet, näpyt, karvat. Kuulee nuoren äänen ja vanhemman äänen ja vanhan äänen. Lapsi tuntee millainen iho on aikuisen kädessä, poskessa, kaulalla.

        Kun olin tarhassa, niin suosituin tarhatäti oli tietysti kaunein ja nuorin täti, jolla oli pitkä vaalea tukka ja hymyilevät kasvot. Myös isien mielestä.

        Ei lapsi ole mikään aistivammainen. Lapsi havaitsee paljon ja on raadollinen ihanteissaan. Ei se tarkoita sitä, etteivät vanhemmat olisi kaikkein tärkeimmät. Mutta lapsi huomaa, kenen iskä on pisin, kenen vanhin, kellä on hienoin auto, kenen äidillä kaunis tukka, kenen äiti on paksu ja kenen haisee pahalta.

        Eli yli 20-vuotiaat, alle 180cm pitkät, yli 3v vanhalla autolla ajavat, harmaatukkaiset ja lihavat älköön tehkö lapsia, jotteivat lapset joutuisi häpeämään.

        Ehkä tarhatädin suositummuuteen vaikutti asenteensakin. Nuori ja uusi työntekijä jaksaa olla pirteä ja innostunut lapsista, kaikennähneet samassa työssä 30v olleet jo leipiintyneitä.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Äitini ei ollut sen nuorempi kuin muidenkaan äidit. Alueella oli paljon nuoria perheitä ja meno oli sen mukaista.

        Vanha äiti olisi ollut outo. Sellaisen näin sitten myöhemmin ala-asteella kaverillani. Tämä oli ainoa lapsi ja ikävissään suuressa talossa kaukana muista lapsista. Hänen äitinsä kuoli syöpään hänen odottaessaan esikoistaan. Syövän voi tietysti saada kuka vaan, mutta sairauksien riski kasvaa ikääntyessä. Hänen äitinsä oli jo yli kuusikymppinen tuolloin eikä ehtinyt nähdä ensimmäistä lapsenlastaan.

        En ymmärrä, miksi päivänselvää asiaa pitää jankuttaa loputtomiin. Mitä vanhempi äiti, sen suurempi riski lapsen kehityshäiriöihin. Yli 35-vuotiaana äidiksi tulevat tietävät itsekin, että sen ikäinen ei enää palaudu rasituksesta kuten parikymppinen. Terveys on tärkeämpi asia kuin omaisuus ja vakiintuneisuus. Yli nelikymppisenä lapsen saava on jo lähes eläkeläinen, kun lapsi vasta lähtee kotoa ja itsenäistyy. Ei semmonen suunta ole oikea eikä sitä pidä tukea.

        Mitä nuorempi ja yyhoompi äiti, sitä suurempi riski, että lapsi syrjäytyy ja ajautuu narkkaripiireihin.
        En ymmärrä miksi päivänselvää asiaa pitää jankuttaa?


      • .....
        ~c~ kirjoitti:

        Lapsi näkee juonteet, näpyt, karvat. Kuulee nuoren äänen ja vanhemman äänen ja vanhan äänen. Lapsi tuntee millainen iho on aikuisen kädessä, poskessa, kaulalla.

        Kun olin tarhassa, niin suosituin tarhatäti oli tietysti kaunein ja nuorin täti, jolla oli pitkä vaalea tukka ja hymyilevät kasvot. Myös isien mielestä.

        Ei lapsi ole mikään aistivammainen. Lapsi havaitsee paljon ja on raadollinen ihanteissaan. Ei se tarkoita sitä, etteivät vanhemmat olisi kaikkein tärkeimmät. Mutta lapsi huomaa, kenen iskä on pisin, kenen vanhin, kellä on hienoin auto, kenen äidillä kaunis tukka, kenen äiti on paksu ja kenen haisee pahalta.

        Ja tuollako sitten perustelet, miksi lapset kannattaisi hankkia teininä? Tyyliin kenellä on hienoin auto? Ei kovinkaan rationaalista, mutta mikäs siinä, jos et parempiin perusteluihin pysty...


      • ~c~
        ..... kirjoitti:

        Ja tuollako sitten perustelet, miksi lapset kannattaisi hankkia teininä? Tyyliin kenellä on hienoin auto? Ei kovinkaan rationaalista, mutta mikäs siinä, jos et parempiin perusteluihin pysty...

        Olen perustellut jo kaikkialla tässä ketjussa naisen oman terveyden, lapsen terveyden ja yhteiskunnan kannalta sitä, miksi lapset kannattaa hankkia nuorena.

        Se että lapsella pelaa aistit, on keskustelua joka liittyy siihen, huomaako lapsi yhtään mitään. Toki jos kovin vanhana lapsia tekee, lapsi voi aistivammaisena syntyäkin. Tai sitten siitä voi tulla tyhmä vänkääjä, kun sillä ei ole sisaruksia, joiden kanssa oppisi vuorovaikutusta.


      • mies32
        ~c~ kirjoitti:

        Olen perustellut jo kaikkialla tässä ketjussa naisen oman terveyden, lapsen terveyden ja yhteiskunnan kannalta sitä, miksi lapset kannattaa hankkia nuorena.

        Se että lapsella pelaa aistit, on keskustelua joka liittyy siihen, huomaako lapsi yhtään mitään. Toki jos kovin vanhana lapsia tekee, lapsi voi aistivammaisena syntyäkin. Tai sitten siitä voi tulla tyhmä vänkääjä, kun sillä ei ole sisaruksia, joiden kanssa oppisi vuorovaikutusta.

        Olet masentava. Toivottavasti en joudu samaan seurueeseen kanssasi.


      • .....
        ~c~ kirjoitti:

        Olen perustellut jo kaikkialla tässä ketjussa naisen oman terveyden, lapsen terveyden ja yhteiskunnan kannalta sitä, miksi lapset kannattaa hankkia nuorena.

        Se että lapsella pelaa aistit, on keskustelua joka liittyy siihen, huomaako lapsi yhtään mitään. Toki jos kovin vanhana lapsia tekee, lapsi voi aistivammaisena syntyäkin. Tai sitten siitä voi tulla tyhmä vänkääjä, kun sillä ei ole sisaruksia, joiden kanssa oppisi vuorovaikutusta.

        Lapsella pelaa aistit, joo'o, se on selvä, mutta lapsen mieli toimii eri tavalla kuin aikuisen.
        Ja tuo argumentti nyt vain on aika typerä.
        Samantyyppisellä argumentilla keski-ikäisten kannattaa hankkia lapsi, koska niillä on todennäköisemmin hienoin auto, josta lapsi voi olla ylpeä :D

        Olen siis samaa mieltä siitä, että lapset kannattaa tehdä suhteellisen nuorina, mutta nämä viimeisimmät argumenttisi ovat sinulla olleet aika tunnepohjaisia.


      • .....
        mies32 kirjoitti:

        Mitä nuorempi ja yyhoompi äiti, sitä suurempi riski, että lapsi syrjäytyy ja ajautuu narkkaripiireihin.
        En ymmärrä miksi päivänselvää asiaa pitää jankuttaa?

        "Mitä nuorempi ja yyhoompi äiti, sitä suurempi riski, että lapsi syrjäytyy ja ajautuu narkkaripiireihin."

        Ei tuo välttämättä ole sisäsyntyinen asia, vaan voi johtua negatiivisista asenteista.


      • Lizubel
        brew bee kirjoitti:

        Hahahaa, kuvitteletko ihan tosissasi, että teiniäiti selviää nyt tai tulevaisuudessakaan ilman Kelaa ja sossua? Eihän esimerkiksi tämä AP ole edes aloittanut opintojaan vielä, vaikka moni tuon ikäinen on jo melkein ylioppilas tai ammattikoulusta valmistunut ammattiin. Normaalisti 16-v ikäisenä mennään opiskelemaan oli se sitten lukio tai amis.

        Itse sain ekan lapseni juuri 25-v ikäisenä siinä vaiheessa, kun olin suorittanut lukion ja valmistunut maisteriksi SEKÄ hommannut ensimmäisen työpaikkani. Lapsi tehtiin heti sen jälkeen, kun kummallakin oli työpaikat ja ensimmäinen omistusasunto hommattuna. Raskaaksi tulin heti ja synnytys sujui mainiosti.

        Kyllä tietyt asiat on hyvä tehdä niin, että myös sen lapsen etua ajatellaan.

        Minä olen kyllä kouluni käynyt älä sinä sitä huoli :D Mistähän olet tuonkin päähäsi saanut


      • ~c~
        ..... kirjoitti:

        Lapsella pelaa aistit, joo'o, se on selvä, mutta lapsen mieli toimii eri tavalla kuin aikuisen.
        Ja tuo argumentti nyt vain on aika typerä.
        Samantyyppisellä argumentilla keski-ikäisten kannattaa hankkia lapsi, koska niillä on todennäköisemmin hienoin auto, josta lapsi voi olla ylpeä :D

        Olen siis samaa mieltä siitä, että lapset kannattaa tehdä suhteellisen nuorina, mutta nämä viimeisimmät argumenttisi ovat sinulla olleet aika tunnepohjaisia.

        Ei nuo lapsen ihanteet ja havainnot liity lastenhankintaan, asia tuli keskusteluun kun mainitsin lapsen olevan ylpeä nuorista vanhemmista. Ei sen takia pidä hankkia lapsia nuorena, vaan terveydellisistä syistä.

        Ymmärrän kyllä, että on kova tarve todistaa minun olevan väärässä, ja siksi jokainen lause irrotetaan yhteydestään ja väitetään minun käyttäneen sitäkin argumenttina jonkun asian puolesta. Pitäisi osata lukea, ja ymmärtää lukemansa. Ihan kaikki maisteritkaan ei ole tässä ketjussa siinä onnistuneet.


      • ....................
        äityli vastaa kirjoitti:

        Ja vielä, on fiksua tehdä lapset mahdollisimman aikaisin. Kun siis muistat opiskella itsellesi ammatin samalla, mikä on erittäin tärkeää. Eli lapsi hoitoon päiväkotii ja sinä sillä aikaa koulunpenkille ja töihin.

        Ihaninta siinä on se, että kun tuo lapsesi muuttaa pois kotoa, olet itse vasta about 37 v, eli sinulla alkaa kokonaan oma elämä! Sitä ennenkin jo kolmikymppisenä se on niin vanha, että pääset omiin harrastuksiin ilman lapsenvahtia. Eikä nuorena yövalvomiset rasita yhtä paljon kuinj vanhana.

        Se on pikkasen parempi kuin miten kolmelle kaverilleni käy, kun he saavat lapsen 41-vuotiaana. Koko sitä edeltävän ajan työnantaja on pelännyt, että "tuo kohta perheellistyy ja jää äitiyslomalle"=ura takunnut tähän asti. Siitä eteenpäin onkin jo liian vanha työelämään. Lisäksi siinä on loppuelämä mennyttä, kun lapsi muuttaa kotoa, kun äiti on 60v. No ehkä he käyvät sitten jossain eläkeläisten tansseissa, hurjaa sinkkuelämää tiedossa tosiaan...

        Eli hyvä kun teet lapsen aikaisin, sitten on vielä koko elämä edessä muihin juttuihin, uraan, mieheen jne. Onnea paljon sinulle ja voimia vauvavuoteen! Muista tukiverkostojen tärkeys!

        "Se on pikkasen parempi kuin miten kolmelle kaverilleni käy, kun he saavat lapsen 41-vuotiaana. Koko sitä edeltävän ajan työnantaja on pelännyt, että "tuo kohta perheellistyy ja jää äitiyslomalle"=ura takunnut tähän asti. Siitä eteenpäin onkin jo liian vanha työelämään"

        Ai alle 45-vuotiaana liian vanha työelämään? Voi voi sentään, mitä puppua taas kerrakseen. Eihän ne meinaa oikein millään nykyään päästää edes 20 vuotta tuosta iästä vanhempia ihmisiä eläkkeellekkään, vaan yrittävät kynsin ja hampain pitää ne ihmiset työelämässä mukana.

        "Lisäksi siinä on loppuelämä mennyttä, kun lapsi muuttaa kotoa, kun äiti on 60v. No ehkä he käyvät sitten jossain eläkeläisten tansseissa, hurjaa sinkkuelämää tiedossa tosiaan."

        Tuo voi olla sinun käsityksesi asiasta. Minun tuntemani 60-vuotiaat ainakin ovat keksineet paljon mielekästä sisältöä elämäänsä.


    • pointer sister

      Minä toivotan sinulle hyvää onnea ja turvallisuutta elämään tulevan lapsesi kanssa.Toivon että odotusaikasi menee mutkattomasti ja löydät rohkaisua ympäriltäsi ja rohkeutta tekemään itsesi ja lapsesi edun mukaisia valintoja elämässä.Jossain tuolla maailmassa on mies joka varmasti hyväksyy teidät molemmat ymmärtäen sinua lapsesi äitinä ennenkaikkea.Lapsi on iloinen asia ja muokkaa elämän ainutkertaisella tavalla.Toisintoa ei tule.Pidä hyvää huolta itsestäsi jotta pystyt huolehtimaan pikkuisesta.Kaikkea hyvää elämääsi :)

      • Lizubel

        Odotusaika ei oo menny ihan niin mutkattomasti, mutta kelläpä menis (: Kiitoksia paljon onnitteluista ja muutenkin (:


    • Lizubel

      Kyllä se on hauskaa lukea näitä kommentteja kun ei itse ole edes kirjoittanut enää pahemmin tänne :D Ihmiset vetää niin naurettavia johtopäätöksiä kaikesta että huhhahhei! muutenkin jutut muuttaneet täysin muotoaan :D

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      83
      2060
    2. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      76
      1291
    3. Mitä tapahtunut?

      Ken tietää mitä viitostiellä betonin kohilla käynyt punaisen auton kanssa?
      Suomussalmi
      21
      1257
    4. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      85
      1114
    5. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      275
      1002
    6. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      50
      963
    7. Ikävöin kyllä

      En voi ottaa nyt yhteyttä, joten puran tänne järjetöntä ikävääni. Tunteeni sinua kohtaan ovat valtaisat.
      Ikävä
      33
      956
    8. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      62
      919
    9. Hesari tunnustaa että Ukraina on häviämässä sodan - Suomen poliittinen eliitti housut kintuissa

      Oliko aivan pakko sitoutua politiikkaan jossa pumpattiin älyttömät summat rahaa Kankkulan Kaivoon eli Kiovan natseille?
      Maailman menoa
      215
      864
    10. Tiedätkö sinä

      Miten lähellä tänään oli että olisin pyytänyt sua treffaamaan. Olin täysin valmistunut siihen, mutta en löytänyt sinua t
      Ikävä
      19
      859
    Aihe