Keskustelua hengellisestä väkivallasta

Hugo Boss

Aivan ensiksi meidän tulisi määritellä, mikä tai millaista on hengellinen väkivalta?

”Hengellinen väkivalta on henkistä väkivaltaa, johon liittyy uskonnollinen ulottuvuus. Sen ilmenemismuotoja ovat pelottelu, käännyttäminen, syyllistäminen, eristäminen ja kontrollointi. Tarkoituksena on nujertaa toisen ihmisen elämänkatsomus, elämäntapa tai mielipide. ”

Lähde: http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Hengellinen_väkivalta

Suomen lain mukaan hengellinen väkivalta on rikoslain 21. luvun 5. pykälän mukaan rikos, koska ”Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.”

Rakkaat ystävät, tiesittekö, että hengellisen väkivallan uhriksi joutunut voi tehdä rikosilmoituksen poliisille hengellisestä väkivallasta, ja poliisin virkavelvollisuus on tutkia mahdollinen rikos, etsiä epäillyt, ottaa heidät kiinni, ja viedä asia syyttäjälle, joka päättää viime kädessä jutun viemisestä oikeuden käsiteltäväksi.

Tässä ketjussa olisi tarkoitus keskustella toisia kirjoittajia kunnioittavassa ja rakentavassa hengessä hengellisestä väkivallasta.

81

1220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17¤9

      Olispa tällainen laki ollut minunkin lapsuudessani, kun minuun lähes päivittäin vyöllä hakattiin helluntaiuskoa. 15 vuoden ajan. Koska tekijä oli vanhimmistoon kuuluva, siihen ei lapsen avunpyynnöistä huolimatta puututtu. Myös henkistä väkivaltaa harjoitettiin, jopa vielä edelleen.

      Enkä anna anteeksi. Te, jotka tiesitte ja tiedätte, joudutte kerran vastaamaan teoistanne. Teille olisi ollut helpompaa selvittää asia maallisesti, kuin odottaa tuomiotanne, Korkeimmassa tuomioistuimessa.

      • perämela

        Siis kuka on vastuussa tällaisesta ?

        Heleluntaiherätyskö, vaiko sen yksittäinen puupääjäsen ?

        ___

        päivittäin tapahtuu liikenneonnettomuuskia.

        laitetaanko siis Tielaitos syytteeseen tapahtumista?
        ____

        olisiko liikaa vaadittu, että nähtäisiin asiat oikeassa kontekstissa olkoon tapahtunut mitä tahansa väärää !


      • perämela kirjoitti:

        Siis kuka on vastuussa tällaisesta ?

        Heleluntaiherätyskö, vaiko sen yksittäinen puupääjäsen ?

        ___

        päivittäin tapahtuu liikenneonnettomuuskia.

        laitetaanko siis Tielaitos syytteeseen tapahtumista?
        ____

        olisiko liikaa vaadittu, että nähtäisiin asiat oikeassa kontekstissa olkoon tapahtunut mitä tahansa väärää !

        Oli se kurittaja sitten kuka tahansa, ja ei ole päässyt vielä kuoleman kautta pakenemaan Jumalan vihaa, niin Vastavoima, ottaa kirveen käteen ja teroittelee sitä.

        Kuritus ja pahoinpitely on eri asia.
        Toivottavasti tulee aika ja hetki kun saatta rauhan Jumalan kanssa, joka on Hyvä.
        nämä kurjat ihmiset, oi jospa niillä "olisi yksi kaula".


      • fghjkloiuyujk.lölp
        perämela kirjoitti:

        Siis kuka on vastuussa tällaisesta ?

        Heleluntaiherätyskö, vaiko sen yksittäinen puupääjäsen ?

        ___

        päivittäin tapahtuu liikenneonnettomuuskia.

        laitetaanko siis Tielaitos syytteeseen tapahtumista?
        ____

        olisiko liikaa vaadittu, että nähtäisiin asiat oikeassa kontekstissa olkoon tapahtunut mitä tahansa väärää !

        Ja juuri tällainen vastaus osoittaa, että rakkautta ei kyllä löydy. Olisi minusta inhimillistä, että Helluntaiseurakunnassa kärsineelle tulisi myötätuntoa, mutta ehei ollaan heti heittämässä jotain tällaista.
        Sitä voisi yleisesti vain sanoa,e ttä tuo on väärin ja ei itse tuota mitenkään hyväksy ja tuntea hiukan myötätuntoa.


    • Hugo Boss

      Tietenkään helluntaiseurakunnissa ei ilmene hengellistä väkivaltaa, koska ne perustuvat uustestamentilliseen alkuseurakunnan seurakuntamalliin, jota johtaa hengellisesti paimen yhdessä vanhimmiston kanssa, sekä Suomen lain vaatima rukoushuoneyhdistyksen hallitus.

      Helluntaiseurakunnissa on kaikki kauniimpaa ja puhtaampaa, missä kaikki on hyvin. Helluntaiseurakunta tarjoaa uskovalle turvallisen hengellisen kodin, jota seurakunnan paimen ja vanhimmisto yhdessä hoitavat, sekä ohjaavat häntä sauvalla ja vitsalla.

      • 13¤21

        Aikoinaan tv.ssä oli jokin keskustelu uskontojen uhreista (ehkä jo yli 10 vuotta sitten).
        Myös M. Vuorinen istui siellä selkä tikkusuorana.
        Kun häneltä kysyttiin helluntailaisuuden uhreista, hän lausui nämä sanat: "helluntaiherätyksellä ei ole uskonnon uhreja". Hän taisi jopa kieltää, että helluntaiherätys olisi mikään oma uskontonsa.

        Haukoin henkeä näin ylimielisestä ja kaikki heidän lahkonsa uhrit kieltävästä julkisesta vastauksesta. Se oli helluntaiherätyksen sana aiheesta. Hän muutoinkin esiintyi siten, kuin helluntailaisilla ei olisi mitään tekemistä koko uhrikeskustelun kanssa.


    • 898

      Herätysliikkeissä toisen ylikäveleminen on yleistä, sillä herätysliikkeillä on omat normit, nuo "hengelliset " normit ja niitten ylittäminen laukaisee "pyhyyden" kellot ja henkilö joutuu puhutteluun.

      On ainakin kaksi asiaa joita jäsenten tulisi harkita.

      1. ei liity jäseneksi srk vaan käy missä käy, ja saa olla vapaa.
      2. on niin itsenäinen ettei nenille hypitä, mutta heitä on harvassa.

    • 163¤5

      Vaikka näinkin reippaasti olen tuonut esille omaa tragediaani, niin monet muut ovat pysytelleet hipihiljaa, vaikka tiedämme, että on muitakin.

      Aikoinaan netmissiossa ihan huutamalla pyrittiin vaientamaan kaikki uhrikeskustelu.
      Vaikken ole siellä enää, niin arvaan, että samoja kieltoja on esitetty, ainakin hollinpuolella, pyritty vaientamaan uhrit ja ehkä uhattu ikuisella kadotuksella, jollette anna anteeksi ja pidä suutanne kiinni.

      Lestadiolaiset ovat jo avanneet sanaista arkkuaan ja on vain ajan kysymys, ketkä helluntailaisuudessa kaltoinkohdellut lapset uskaltautuvat samoin kertomaan omista tragedioistaan ja seurakunnan ylpeydestä ja välinpitämättömyydestä.

    • Valitettava asia on, miten kaikki toisen ihmisen painostus toista ihimstä kohtaan Hengellisillä asioilla on väkivaltaa. Tiedän, miten tätä väkivaltaa esiintyy kaikissa uskonnollisissa puolueissa,- myös heluntailiikkeessä. Lapset ohjaantuvat tapauksissa masennukseen ja tilapäisesti mielialalääkitykseen.

      Uskonnollisen ihmisen lie mahdoton ymmärtää ja uskoa, miten JUMALA on aivoittanut tahtonsa tiedottamisen ihmisille,- mutta ei käytäntöön panoa. Pyhä Henki on se taho, joka saa ohjata ihmisten mieliä,- ei toinen ihminen.

      Hengellisessä väkivallassa on kysymys vallantavoittelusta ja sen ylläpitämisestä ja piste. Ei missään muodoin JUMALAN tahdon toteuttamisesta.

      • Bravo Ml213

        "Lapset ohjaantuvat tapauksissa masennukseen ja tilapäisesti mielialalääkitykseen."

        ja alkoholismiin, kun pää laitetaan jo lapsena sekaisin, niin ei sitten enää aikuisena se voi ollakaan kuin sekaisin.

        ihmetellen usein sitä, kuinka hengellinen ihminen ( joka ei ole aina ollut hengellinen ihminen) voi alkaa hengellisesti väkivalloin työstämään uskoaan muille ja erityisen ikävää se on, kun se kohdistuu lapsiin.

        niinpä monien uskovien (hell) kotien lapset ovatkin valinneet leveämmän väylän elettäväksi.


      • 3¤19
        pakis__ kirjoitti:

        Bravo Ml213

        "Lapset ohjaantuvat tapauksissa masennukseen ja tilapäisesti mielialalääkitykseen."

        ja alkoholismiin, kun pää laitetaan jo lapsena sekaisin, niin ei sitten enää aikuisena se voi ollakaan kuin sekaisin.

        ihmetellen usein sitä, kuinka hengellinen ihminen ( joka ei ole aina ollut hengellinen ihminen) voi alkaa hengellisesti väkivalloin työstämään uskoaan muille ja erityisen ikävää se on, kun se kohdistuu lapsiin.

        niinpä monien uskovien (hell) kotien lapset ovatkin valinneet leveämmän väylän elettäväksi.

        Minä ohjauduin alkoholismiin, huumeisiin, särkyneeseen elämäntapaan, psykiatrisiin- ja päihdehoitoihin, sekä jo 25 kestäneeseen vahvaan lääkitykseen, joka ei ole tilapäistä, vaan ilmeisesti loppuelämän kestävää.

        Kiitos helluntaiherätyksen, josta sentään älysin itse myöhemmin erota, kadotustuomion uhat niskassani ja liittyä kristilliseen kirkkoon.


      • 3¤19 kirjoitti:

        Minä ohjauduin alkoholismiin, huumeisiin, särkyneeseen elämäntapaan, psykiatrisiin- ja päihdehoitoihin, sekä jo 25 kestäneeseen vahvaan lääkitykseen, joka ei ole tilapäistä, vaan ilmeisesti loppuelämän kestävää.

        Kiitos helluntaiherätyksen, josta sentään älysin itse myöhemmin erota, kadotustuomion uhat niskassani ja liittyä kristilliseen kirkkoon.

        "Kiitos helluntaiherätyksen..."

        Jumalusko ei kuitenkaan hävinnyt?


      • 5¤11
        pakis__ kirjoitti:

        "Kiitos helluntaiherätyksen..."

        Jumalusko ei kuitenkaan hävinnyt?

        Ei. Usko Jumalaan ei hävinnyt.
        Jumalan olemassaolo on tosiasia.

        Se, miksi Hän ei minua lapsena auttanut, eikä monissa muissakaan myöhemmissä elämänvaiheissa, on lievä mysteerio. Olen tätä yrittänyt itselleni selvittää.

        Toisaalta Jumala on auttanut monissa muissa asioissa ja varjellut monesti esim. kuolemalta.

        Jonkinlainen selitys voisi olla, että minussa kulkee usko ja tragedia rinnakkain.

        Ehkä Jumala näyttää voimaansa heikossa. Mutta tragediaa on ollut liiankin kanssa. Toisaalta, niin on miljoonilla muillakin ihmisillä. Maailma on paha, eikä Jumala aina poista itse pahuutta, mutta uskon kautta vie heikkoja pelastukseen.


      • 5¤11 kirjoitti:

        Ei. Usko Jumalaan ei hävinnyt.
        Jumalan olemassaolo on tosiasia.

        Se, miksi Hän ei minua lapsena auttanut, eikä monissa muissakaan myöhemmissä elämänvaiheissa, on lievä mysteerio. Olen tätä yrittänyt itselleni selvittää.

        Toisaalta Jumala on auttanut monissa muissa asioissa ja varjellut monesti esim. kuolemalta.

        Jonkinlainen selitys voisi olla, että minussa kulkee usko ja tragedia rinnakkain.

        Ehkä Jumala näyttää voimaansa heikossa. Mutta tragediaa on ollut liiankin kanssa. Toisaalta, niin on miljoonilla muillakin ihmisillä. Maailma on paha, eikä Jumala aina poista itse pahuutta, mutta uskon kautta vie heikkoja pelastukseen.

        "Maailma on paha,"

        jotainhan sieltä hell.her. on jäänyt mieleen:)

        Maailma ei itsessään ole paha vaan maailmassa elävät ihmiset pyrkivät teoillaan vaikuttamaan toisiin ihmisiin. Hell.herätyk.uskovat olettavat siirtävänsä omat hengelliset tunteensa lapsiinsa, vaikka lapset ovat omia yksilöitä ja tekevät omia päätöksiä kun aika on siihen heidän osaltaan kypsä.

        Jos kertomuksesi on totta ja vaikka ei oliskaan, niin olet hyvä esimerkki siitä kuinka usko voi vammautaa henkisesti.


      • Susi76
        5¤11 kirjoitti:

        Ei. Usko Jumalaan ei hävinnyt.
        Jumalan olemassaolo on tosiasia.

        Se, miksi Hän ei minua lapsena auttanut, eikä monissa muissakaan myöhemmissä elämänvaiheissa, on lievä mysteerio. Olen tätä yrittänyt itselleni selvittää.

        Toisaalta Jumala on auttanut monissa muissa asioissa ja varjellut monesti esim. kuolemalta.

        Jonkinlainen selitys voisi olla, että minussa kulkee usko ja tragedia rinnakkain.

        Ehkä Jumala näyttää voimaansa heikossa. Mutta tragediaa on ollut liiankin kanssa. Toisaalta, niin on miljoonilla muillakin ihmisillä. Maailma on paha, eikä Jumala aina poista itse pahuutta, mutta uskon kautta vie heikkoja pelastukseen.

        Jumala joskus osoittaa kovin ottein joillekkin ihmisille mikä on hänestä ja mikä ei. Kun ihminen näkee mitä on kulissien takana niin voi kertoa muille ihmisille onko Lahko Jumalasta vai Saatanasta.


      • Anonyymi

        Lapset olisi pitänyt saada olla lapsia,jos puhutaan aikuisten maailmassa käsitykset erilaisia ja liian aikuismaista toimintaa.Lapsia väsyneitä istutettiin penkkiin hiljaa olemaan ja kuulemaan,mutta väsymys voitti sekä oli huonoa käytöstä,ettei kuuntele.Muutama alaikäinen vanhempien tilaisuudessa.Koulut eivät rasittaneet 9-16 sitten valmistuminen tilaisuuksiin aina vain istumaan ja painoa ihmetellään sitten maailman koulut rasittaa oltiin mukamas kulkutaudissa ehtii vanhempien kanssa kokouksiin.Perheissä ongelmia eroja muita onnettomia asioita lapsityötä tehneet kokivat perheen hajoavan lapsenlapset haettiin koulusta paloivat autoon vanhemman toimesta.Sitten srk:sta lähti iso joukko srk tuli kaks srk.Koulua käymään eri paikkakunnalla ja työelämään.Helposti vanhoista menneistä joten vastuu omasta elämästä hiljentymisestä omakohtaista eikä kenenkään muun.


      • Anonyymi

        Jäsenten lapsissa ja työntekijän sukulaisella erikoisia lääkkeitä ihan kuulemma hoidossakin olleet meneekö usko yli?Tietysti perimäkin vaikuttaa sekä alkoholi tupakka ja muut päihteet.Seurakunnan luulisi olevan hoitava eikä syyttävä?


    • ...

      Ikävää jälkeä tulee kun väkisin yritetään tehdä lapsista uskovaisia. Pakottamalla vaikutus on päinvastainen kuin vanhemmat toivovat.

      Minun isästäni yritettiin väkisin tehdä uskovaista, ei onnistunut. Minulle isä antoi vapauden tehdä mitä haluan ja minusta tuli uskova.

      • Juuri tuo pakottaminen ja painostus ilmentää, ettei ihminen usko JUMALAN aivoittamaan ihmisen pelastamiseen. Hän itse pyrkii tekemään sen eli astuu JUMALAN saappaisiin.

        Niin, ja nämä poloiset eivät edes ymmärrä, ettei lihallinen ihminen voi uskoa /ottaa uskoa vastaan. Koko usko on JUMALAN teko ja siten muuttaa lohallisen ihmisen mielen. Tahtoa ja tekemistä.

        Mitä kasvamattomampi ihminen Hengellisesti, niin sitä painostavampi hän on Raamattuun liittyvissä asioissa. Olipa ihminen ollut "uskossa" vaikka 50 vuotta.


      • todellist väkivaltaa

        Pimeä verinen keskiaika jolloin olisi pitänyt uskoa valtaapitävien uskonmiesten säätämien pykälien mukaan.


      • ml213 kirjoitti:

        Juuri tuo pakottaminen ja painostus ilmentää, ettei ihminen usko JUMALAN aivoittamaan ihmisen pelastamiseen. Hän itse pyrkii tekemään sen eli astuu JUMALAN saappaisiin.

        Niin, ja nämä poloiset eivät edes ymmärrä, ettei lihallinen ihminen voi uskoa /ottaa uskoa vastaan. Koko usko on JUMALAN teko ja siten muuttaa lohallisen ihmisen mielen. Tahtoa ja tekemistä.

        Mitä kasvamattomampi ihminen Hengellisesti, niin sitä painostavampi hän on Raamattuun liittyvissä asioissa. Olipa ihminen ollut "uskossa" vaikka 50 vuotta.

        taas hyvin sanottu ml213

        " Hän itse pyrkii tekemään sen eli astuu JUMALAN saappaisiin."

        juuri näin

        sekä tämä

        "Mitä kasvamattomampi ihminen Hengellisesti,"

        ihan niin kuin hengelliset aikuiset eivät ymmärrätäisi sitä, että muillakin on oikeus ajatteluun.

        uskon tunteensiirto projisointi ei onnistu uskoa tuputtamalla vaan uskonkiitoon noustaan, kun sen itse oivaltaa.


      • pakis__ kirjoitti:

        taas hyvin sanottu ml213

        " Hän itse pyrkii tekemään sen eli astuu JUMALAN saappaisiin."

        juuri näin

        sekä tämä

        "Mitä kasvamattomampi ihminen Hengellisesti,"

        ihan niin kuin hengelliset aikuiset eivät ymmärrätäisi sitä, että muillakin on oikeus ajatteluun.

        uskon tunteensiirto projisointi ei onnistu uskoa tuputtamalla vaan uskonkiitoon noustaan, kun sen itse oivaltaa.

        >"Mitä kasvamattomampi ihminen Hengellisesti,"

        ihan niin kuin hengelliset aikuiset eivät ymmärrätäisi sitä, että muillakin on oikeus ajatteluun.<


        Väitämpä ettei kasvamaton hengellinen ihminen kertakaikkiaan ymmärrä tekemisiään. Hän on lumoutunut luulemaan, että tekee siinä toiminnassaan JUMALAN tahtoa.

        Esim. ei kukaan ihminen tietoisesti ja suunnitellusti halua lapsensa ongelmoituvan sillä hetkellä ja aikuisuudessa. Kaikki vanhemmat tahtovat lapsilleen menestystä ja hyvän elämän. No, tänä päivänä kyllä ihmeellisesti löytyy harvoja poikkeuksia, joissa vanhemmat yksissä tuumin/kin käyttävät lapsiaan seksuaalisesti hyväkseen tai pahoinpitelevät julmasti ja varmasti tietävät miltä lapsesta tuntuu ja miten se vaikuttaa.

        Tää väkivalta uskonnollisissa puolueissa on kuin koulukiusaaminen. Se koulu,- jonka opettajat kieltävät koulussaan kiusaamisen, niin todellisestä juuri tässä koulukiusaamista esiintyy eniten ja taas koulu, jossa opettajat huolestuneena kertovat, miten heillä sitä on ja miten vaikeaa sen hallinta ja poistaminen on,- niin juuri tässä koulussa kiusaamista esiintyy vähiten.
        Heillä on näkö ja havainnointikyky ongelmaan ja ovat rehellisiä ja kiusaamisen kieltävät opettajat ovat sokeita ja epärehellisiä.

        Sama koskee näitä uskonnollisia puolueita eri paikkakunnilla.


      • 5¤15
        todellist väkivaltaa kirjoitti:

        Pimeä verinen keskiaika jolloin olisi pitänyt uskoa valtaapitävien uskonmiesten säätämien pykälien mukaan.

        Vai niin.
        Hyvä yritys siirtyä tästä päivästä pimeälle keskiajalle.

        Lahkot elävät edelleen pimeää keskiaikaa.
        Ainakin luterilainen kirkko on kehittynyt niistä ajoista.

        Et kuitenkaan ilmeisesti itse henkilökohtaisesti ole pimeän keskiajan uhri.
        Minä olen.


      • hölmöjä kysymyksiä

        luterilaisuudessahan sitä pakotetaan pakkokastamalla lapsi ilman omaa tahtoa.
        eikö se ole väkivaltaa?


    • perämela

      mitäs se oli kun uskovia laitettiin lutterin aikana jojään alle ?

      oliko se mitä lajia väkivaltaa ?

      entäs se kun eeriksonin veljekset karkotettiin suomen maasta kun ei antanut kastaa vauvaansa.

      mitälajia se mahtoi olla, kuka siihen osaa vastata ?

      • perämela

        Onko luterilainen kirkkolaitos koskaan pyytänyt anteeksi näitä hulluja tekemisiään keneltäkään, en ole tietoinen, mutta epäilen ettei ole.


      • Jotain kokenut
        perämela kirjoitti:

        Onko luterilainen kirkkolaitos koskaan pyytänyt anteeksi näitä hulluja tekemisiään keneltäkään, en ole tietoinen, mutta epäilen ettei ole.

        http://www.mission.fi/ajankohtaista/blogit/?x397329=w4935646

        "LUTERILAISET PYYSIVÄT ANTEEKSI UUDESTIKASTAJILTA".

        Olen sitä mieltä, että mikään hengellinen väkivalta ja vainoaminen ei ole oikein. Ei luterilaisten, eikä helluntailaisten suorittamana. Kuitenkaan keskustelua ei tulisi yrittää sammuttaa ns. vastasyytöksillä. Parempi kerta kirpaisu, kuin pitkä parkaisu.

        Monesti se hengellinen väkivalta tapahtuu kuitenkin sen oman yhteisön sisällä. Niitäkin pitää pystyä käsittelemään. Itse ole anteeksiantamisen kannalla, mutta se on hyvin vaikeaa, jos aina vähätellään ja verrataan muiden rikkeisiin.


      • Jotain kokenut
        Jotain kokenut kirjoitti:

        http://www.mission.fi/ajankohtaista/blogit/?x397329=w4935646

        "LUTERILAISET PYYSIVÄT ANTEEKSI UUDESTIKASTAJILTA".

        Olen sitä mieltä, että mikään hengellinen väkivalta ja vainoaminen ei ole oikein. Ei luterilaisten, eikä helluntailaisten suorittamana. Kuitenkaan keskustelua ei tulisi yrittää sammuttaa ns. vastasyytöksillä. Parempi kerta kirpaisu, kuin pitkä parkaisu.

        Monesti se hengellinen väkivalta tapahtuu kuitenkin sen oman yhteisön sisällä. Niitäkin pitää pystyä käsittelemään. Itse ole anteeksiantamisen kannalla, mutta se on hyvin vaikeaa, jos aina vähätellään ja verrataan muiden rikkeisiin.

        Ja tiedän, että tuo uudestikastaja -termi on joistain loukkaava. Käytin sitä tuossa siksi, että lainasin tekstiä suoraan ilman omia muutoksia.


      • henkistä monenmoista

        Väkivaltaa sekin kun ennenvanhaan piti lapset kastaa Luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin.
        Jos ei kuulunut Luterilaiseen kirkkoon ennenvanhaan oli työpaikkakin vaakalaudalla, aikamoista henkistä välivaltaa.


      • Jotain kokenut
        henkistä monenmoista kirjoitti:

        Väkivaltaa sekin kun ennenvanhaan piti lapset kastaa Luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin.
        Jos ei kuulunut Luterilaiseen kirkkoon ennenvanhaan oli työpaikkakin vaakalaudalla, aikamoista henkistä välivaltaa.

        Kyllä, vääryyttähän siinä on tehty ihan selvästi. Parempi vain myöntää. Samaa odottaisin monilta muiltakin.


      • että sellaista henki
        Jotain kokenut kirjoitti:

        http://www.mission.fi/ajankohtaista/blogit/?x397329=w4935646

        "LUTERILAISET PYYSIVÄT ANTEEKSI UUDESTIKASTAJILTA".

        Olen sitä mieltä, että mikään hengellinen väkivalta ja vainoaminen ei ole oikein. Ei luterilaisten, eikä helluntailaisten suorittamana. Kuitenkaan keskustelua ei tulisi yrittää sammuttaa ns. vastasyytöksillä. Parempi kerta kirpaisu, kuin pitkä parkaisu.

        Monesti se hengellinen väkivalta tapahtuu kuitenkin sen oman yhteisön sisällä. Niitäkin pitää pystyä käsittelemään. Itse ole anteeksiantamisen kannalla, mutta se on hyvin vaikeaa, jos aina vähätellään ja verrataan muiden rikkeisiin.

        Olen kuullut kuinka ennenvanhaan eräällä pienellä paikkakunnalla helluntailaiset vastustivat sapatin pyhittäjien kokouksia.


      • 9¤13
        henkistä monenmoista kirjoitti:

        Väkivaltaa sekin kun ennenvanhaan piti lapset kastaa Luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin.
        Jos ei kuulunut Luterilaiseen kirkkoon ennenvanhaan oli työpaikkakin vaakalaudalla, aikamoista henkistä välivaltaa.

        Miten niin piti kastaa luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin?
        Luterilainen kirkko kastaa omat jäsenensä, eli äidin uskonnon mukaan.
        Jos ei ollut luterilaisen kirkon jäsen, ei sinne lapsia viety puoli-, eikä täysiväkisin kastettaviksi.

        Taas puhutte aivan puutaheinää ja plussaatte toistenne valheita.


      • Susi76
        perämela kirjoitti:

        Onko luterilainen kirkkolaitos koskaan pyytänyt anteeksi näitä hulluja tekemisiään keneltäkään, en ole tietoinen, mutta epäilen ettei ole.

        Ei lapset kärsi lapsi kasteesta.


      • väkivaltaa !
        9¤13 kirjoitti:

        Miten niin piti kastaa luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin?
        Luterilainen kirkko kastaa omat jäsenensä, eli äidin uskonnon mukaan.
        Jos ei ollut luterilaisen kirkon jäsen, ei sinne lapsia viety puoli-, eikä täysiväkisin kastettaviksi.

        Taas puhutte aivan puutaheinää ja plussaatte toistenne valheita.

        9¤13 . Katkelma eräältä löytämältäni sivulta: Uskoon kastettuja aikuisia, mutta mikä oli heidän kohtalonsa ? Heitä vainottiin kuolemaan asti, ja vainoojina olivat paitsi katoliset myös Luterilaiset, sekä myös nuo kaikki sylilapsikasteen kannalle jääneet "uskonpuhdistajat" poikkeuksetta.


      • 19+11
        Susi76 kirjoitti:

        Ei lapset kärsi lapsi kasteesta.

        Opettele kirjoittamaan oikein. Lapsikaste on yhdyssana. Oletko sinä ylipäätään käynyt mitään kouluja?


      • ¤¤¤¤¤.
        Jotain kokenut kirjoitti:

        http://www.mission.fi/ajankohtaista/blogit/?x397329=w4935646

        "LUTERILAISET PYYSIVÄT ANTEEKSI UUDESTIKASTAJILTA".

        Olen sitä mieltä, että mikään hengellinen väkivalta ja vainoaminen ei ole oikein. Ei luterilaisten, eikä helluntailaisten suorittamana. Kuitenkaan keskustelua ei tulisi yrittää sammuttaa ns. vastasyytöksillä. Parempi kerta kirpaisu, kuin pitkä parkaisu.

        Monesti se hengellinen väkivalta tapahtuu kuitenkin sen oman yhteisön sisällä. Niitäkin pitää pystyä käsittelemään. Itse ole anteeksiantamisen kannalla, mutta se on hyvin vaikeaa, jos aina vähätellään ja verrataan muiden rikkeisiin.

        Ei ihme, että pelonsekaisin tuntein veivät lapsensa kastettaviksi 500 luvulla, sukupolvesta sukupolveen, vaikka monet ymmärsivät aikuiskasteen oikeaksi.


      • 13¤15
        19+11 kirjoitti:

        Opettele kirjoittamaan oikein. Lapsikaste on yhdyssana. Oletko sinä ylipäätään käynyt mitään kouluja?

        Lapsikaste on helluntailaisten itse käyttämä nimitys kasteesta, joka on olemukseltaan vain kaste, ikä ei ole määräävä kasteen suhteen.

        Luterilaisuuteen, sekä muihinkin kristillisiin kirkkoihin liityttäessä, jos henkilöä ei ole aiemmin kastettu, kastetaan missä iässä tahansa. Kaste on oleellinen, ei ikä. Helluntailaiset määrittävät kastekelpoisuuden sen mukaan kuinka kastettava itse asian ymmärtää, he kun uskovat kaiken olevan ymmärrettävissä. Kristityt eivät puhu mistään "lapsikasteesta", vaan kasteesta.

        Helluntailaisuudessa vaikuttaa voimakkaasti sama järkeisoppi kuin JT:ienkin uskonnossa: eräänlainen muunnos muinaisesta nestoriolaisuudesta.


      • Jotain kokenut
        9¤13 kirjoitti:

        Miten niin piti kastaa luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin?
        Luterilainen kirkko kastaa omat jäsenensä, eli äidin uskonnon mukaan.
        Jos ei ollut luterilaisen kirkon jäsen, ei sinne lapsia viety puoli-, eikä täysiväkisin kastettaviksi.

        Taas puhutte aivan puutaheinää ja plussaatte toistenne valheita.

        Niin no minä olen itse luterilainen ja haluan tunnustaa, että kirkon piirissä on tehty vääryyksiä. Niin muita uskovia, kuin nykyisin enemmän myös oman kirkon jäseniä kohtaan.

        Otin enemmän kantaa tuohon, että jos ei ole kuulunut kirkkoon, niin on työn saanti vaikeutunut. Se on ihan hölmöä touhua ollut.

        Ajattelen, että anteeksipyytäminen ja virheiden myöntäminen on ihan oikein. Ehkä muutkin uskaltautuvat joskus edes pyrkimään siihen, että saataisiin sovittua menneiden sukupolvien tekemiä vääryksiä ja voitaisiin jatkaa ilman katkeruuksia.

        Jos joku penää anteeksipyyntöä, mutta ei sitä suostu ottamaan vastaan, niin se on sitten turhaa osallistua edes keskusteluun. Osa haluaa ikuisesti muistella mitä joku joskus jossain vuosisatoja/-kymmeniä sitten teki.

        Yleisin hengellinen väkivalta lienee nykyisin Suomessa yhteisöjen sisäinen väärä vallankäyttö jne.


      • 13¤18
        ¤¤¤¤¤. kirjoitti:

        Ei ihme, että pelonsekaisin tuntein veivät lapsensa kastettaviksi 500 luvulla, sukupolvesta sukupolveen, vaikka monet ymmärsivät aikuiskasteen oikeaksi.

        Kertomuksesi ei nyt vain pidä paikkaansa, ainakaan Suomen kohdalla, sillä kristinuskoa ei ollut Suomessa vielä 500-luvulla.

        Katolinen ja ortodoksinen kirkko eivät myöskään ole Suomessa pakkokastaneet lapsia, vaan kristinusko sulautui pakanauskoon ja kansa itse luopui muinaistavoistaan.

        Dramaattinen kertomuksesi siis perustuu teikäläisten tyypillisiin valheisiin, joiden kohdalla luotatte, etteivät ihmiset tunne kirkkohistoriaa.

        Mitään "aikuiskaste"-käsitettä ei kristinuskossa ole ollut ennenkuin anabaptistit alkoivat sitä julistaa.


      • 1234567...
        Jotain kokenut kirjoitti:

        Niin no minä olen itse luterilainen ja haluan tunnustaa, että kirkon piirissä on tehty vääryyksiä. Niin muita uskovia, kuin nykyisin enemmän myös oman kirkon jäseniä kohtaan.

        Otin enemmän kantaa tuohon, että jos ei ole kuulunut kirkkoon, niin on työn saanti vaikeutunut. Se on ihan hölmöä touhua ollut.

        Ajattelen, että anteeksipyytäminen ja virheiden myöntäminen on ihan oikein. Ehkä muutkin uskaltautuvat joskus edes pyrkimään siihen, että saataisiin sovittua menneiden sukupolvien tekemiä vääryksiä ja voitaisiin jatkaa ilman katkeruuksia.

        Jos joku penää anteeksipyyntöä, mutta ei sitä suostu ottamaan vastaan, niin se on sitten turhaa osallistua edes keskusteluun. Osa haluaa ikuisesti muistella mitä joku joskus jossain vuosisatoja/-kymmeniä sitten teki.

        Yleisin hengellinen väkivalta lienee nykyisin Suomessa yhteisöjen sisäinen väärä vallankäyttö jne.

        Nähtäväksi jää minkälaista vihaa ja vainoa tulee olemaan vähän ennen Jeesuksen toista tulemista kun peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi Ilm.17:12-13.
        Peto ja pedon kumartajat ovat silloin asialla.


      • 11¤17
        1234567... kirjoitti:

        Nähtäväksi jää minkälaista vihaa ja vainoa tulee olemaan vähän ennen Jeesuksen toista tulemista kun peto saa vallan ja voiman yhdeksi hetkeksi Ilm.17:12-13.
        Peto ja pedon kumartajat ovat silloin asialla.

        Ihan totta.
        Pedon kumarruksestahan tässä on kysymys!
        Netmissionin Hollistako ne sinut lähetti?


      • korjaus !
        13¤18 kirjoitti:

        Kertomuksesi ei nyt vain pidä paikkaansa, ainakaan Suomen kohdalla, sillä kristinuskoa ei ollut Suomessa vielä 500-luvulla.

        Katolinen ja ortodoksinen kirkko eivät myöskään ole Suomessa pakkokastaneet lapsia, vaan kristinusko sulautui pakanauskoon ja kansa itse luopui muinaistavoistaan.

        Dramaattinen kertomuksesi siis perustuu teikäläisten tyypillisiin valheisiin, joiden kohdalla luotatte, etteivät ihmiset tunne kirkkohistoriaa.

        Mitään "aikuiskaste"-käsitettä ei kristinuskossa ole ollut ennenkuin anabaptistit alkoivat sitä julistaa.

        Korjaus piti laittaman 1500-luvulla.


      • 1234567...
        11¤17 kirjoitti:

        Ihan totta.
        Pedon kumarruksestahan tässä on kysymys!
        Netmissionin Hollistako ne sinut lähetti?

        Ilm.12:17. Ja lohikäärme VIHASTUI vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.


      • 4+12
        9¤13 kirjoitti:

        Miten niin piti kastaa luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin?
        Luterilainen kirkko kastaa omat jäsenensä, eli äidin uskonnon mukaan.
        Jos ei ollut luterilaisen kirkon jäsen, ei sinne lapsia viety puoli-, eikä täysiväkisin kastettaviksi.

        Taas puhutte aivan puutaheinää ja plussaatte toistenne valheita.

        Näinhän se menee ja vielä omat äidit itse pakottavat lapsensa samaan uskoon ja kirkkoon missä itse ovat ja erota et voi vaikka haluaisit, ennenkuin täytät 18v.
        Vanhemmat pakottavat rippikouluun ja rippijuhlat pidetään halusit tai et.

        Ja tämäkö ei ole henkistä väkivaltaa.

        Jos sitten tulet uskoon, uudestisynnyt jossain muussa seurakunnassa niin vanhemmat eivät päästä uskovien kasteelle vaan pakottavat kuulumaan kanssaan luterilaiseen kirkkoon täysi-ikäisyyteen saakka.

        Mutta ei, tämähän ei ole luterilaisten mielestä henkistä väkivaltaa!

        Eikä luterilainen kirkko mitään omia jäseniään kasta!
        Ei vauva ole syntyessään minkään kirkon jäsen.
        Vaan he kastavat Ei jäseniään omiksi jäsenikseen etteivät vain valitsisi itse, mihin haluavat kuulua!


      • raha ratkaisee
        4+12 kirjoitti:

        Näinhän se menee ja vielä omat äidit itse pakottavat lapsensa samaan uskoon ja kirkkoon missä itse ovat ja erota et voi vaikka haluaisit, ennenkuin täytät 18v.
        Vanhemmat pakottavat rippikouluun ja rippijuhlat pidetään halusit tai et.

        Ja tämäkö ei ole henkistä väkivaltaa.

        Jos sitten tulet uskoon, uudestisynnyt jossain muussa seurakunnassa niin vanhemmat eivät päästä uskovien kasteelle vaan pakottavat kuulumaan kanssaan luterilaiseen kirkkoon täysi-ikäisyyteen saakka.

        Mutta ei, tämähän ei ole luterilaisten mielestä henkistä väkivaltaa!

        Eikä luterilainen kirkko mitään omia jäseniään kasta!
        Ei vauva ole syntyessään minkään kirkon jäsen.
        Vaan he kastavat Ei jäseniään omiksi jäsenikseen etteivät vain valitsisi itse, mihin haluavat kuulua!

        4 12 Tiedätkö sitä, että raha ratkaisee. Luterilainen kirkko olisi hyvin köyhä jos odotettaisiin, että kansa omakohtaiseti valitsisi itse kirkkoon kuulumisensa ja kasteelle menonsa.
        Helpompi ottaa vauvana veronmaksajia. Sitten kehutaan meitä on 90% kansasta Luterilaisia


      • miehen ote !
        9¤13 kirjoitti:

        Miten niin piti kastaa luterilaiseen kirkkoon puoliväkisin?
        Luterilainen kirkko kastaa omat jäsenensä, eli äidin uskonnon mukaan.
        Jos ei ollut luterilaisen kirkon jäsen, ei sinne lapsia viety puoli-, eikä täysiväkisin kastettaviksi.

        Taas puhutte aivan puutaheinää ja plussaatte toistenne valheita.

        g¤13
        Luterilainen isämme ei kuunnellut äitiämme joka kastettiin aikuisena. Isä vaati että lapset kastetaan ja sillä siisti. Äidillä ei sanan valtaa, siis ei mennyt äidin uskonnon mukaan.

        Aikuistuttuamme erosimme yksi toisensa perään Luterilaisesta kirkosta. Isäkin kastettiin vanhemmalla iällä hyvä niin.
        Luterilaisuus on poikennut monessa kohden Raamatun opetuksessa.


    • Hugo Bossille

      hyvä aloitus

      "hengellisen väkivallan uhriksi joutunut voi tehdä rikosilmoituksen poliisille hengellisestä väkivallasta,"

      kyllähän sitä saa olla aikamoinen lakipykälien tuntija 0-12 vuoteen, jos tekee rikosilmoituksen omista vanhemmistaan , tuon 12 ikävuoden jälkeen peli on jo menetetty, rikosolmoitus on turhaa.

    • Väkivalta missä tahansa on rikos ihmisyyttä vastaan. Siinä on vallankäyttöä, pakottamista jne. Vakavaksi sen tekee jos joku harrastaa sitä kuin Jumalan kätenä.

      Tähän liittyy sellainen ulottuvuus kun ei ole saanut arvostella, ei olla erimieltä jonka vuoksi mielivalta on voinut jatkua.
      Uhrit potevat tautiaan sitten..

    • j.t.p.

      Turha ja tässä tapauksessa asiaton aloitus, jonka tarkoituksena ei ole kuin provosointi ja kielteinen lietsonta. Ainahan ihminen voi luonteensa, ei niin hyvät piirteet, koettaa kätkeä tälläkin tavalla. "Tottuneelta silmältä" ei tällainen kuitenkaan jää huomaamatta. Ylläpito tekee hyvää työtä poistamalla monia, sairaitakin aloituksia.

      Tässähän ei aloittajan tarkoitus ole todellakaan keskustella tai herättää keskustelua hengellisestä väkivallasta. Kyse on siis niin sanotusta "piiloprovosta", jonka monet hätäiset tuntuvat nielaisseen jo.

    • 12

      Ihan taatusti on tapahtunut kielteisiä asioita seurakuntienkin piirissä joka voidaan sanoa väkivallaksi. Sekin on joskus ovelasti piiloiteltua.
      Ne jotka sitä ovat harrastaneet tuskin itsekkään ovat ymmärtäneet tekojensa seurauksia ja ylipäätään mitä ovat tekemässä.

    • Susi76

      Mikä on lopputulos jos Syyttäjänä on epärehellinen ja kiero Helluntailainen.

      • mie

        Hoida ongelmasi jossakin muualla. Syyttäjä ja helluntailainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Mene muualle hoitamaan "ongelmasi". Sinun ongelmasi ei ole hengellinen ja vaan se aivan selkeästi henkinen.


      • 18
        mie kirjoitti:

        Hoida ongelmasi jossakin muualla. Syyttäjä ja helluntailainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Mene muualle hoitamaan "ongelmasi". Sinun ongelmasi ei ole hengellinen ja vaan se aivan selkeästi henkinen.

        Ylimielinen sika.


      • alimielinen porsas
        18 kirjoitti:

        Ylimielinen sika.

        Keskustelun taso senkun nousee.


    • Joku tietävämpi voi lisätä, korjata.
      Ihmisen perustarpeiden ollessa täytetty, tulee henkinen puoli.
      Hengen / hekinen osalta uskovat ovat sitten näiden voimien / halujen kohteena.
      Vallan, rahan, kunnia, lihan himo.
      nämä ovat usein pahuuden takana.
      Kukaan ei mielelään luovuta valtaa pois.
      Rahaa luovutetaan vain jos oletus on että siitä tulee itselle hyötyä myöhemmin.

      Kunnia, tätä on eräs pahimpia, kuinka kierosti he tavoittelevat tätä.
      Ihmisiä säästämättä.

      Terveisiä Päivi Räsäselle !

      Lihan himo, on kenties näistä pienin, sen vaikutus on "mitätön" sillä edellytyksellä että ei tule vallan/ mielivallan käyttöä mukaan.

      Esim.
      miten ihmeessä Päivä häiritsee, homojen teot, joita voi "puolustella" juuri samalla lauseella millä hän, Päivi, puolustaa miehen ja naisen oikeuksia.

      VT:ssä on näistä kaikista "hyvät" esimerkit.
      eikä tarvitse käyttää suurennuslasia.

    • Hugo Boss

      Rakkaat ystävät, hengellinen väkivalta on syntiä. Kaikki kristityt ovat luultavasti matkalla samaan taivaaseen, ja siellä meidän tulisi tulla toimeen keskenämme, ja veisata samasta virsikirjasta.

      • 1234567...

        Hugo Boss.
        Veisataan vaan samasta virsikirjasta. Virsikirja 1700 luvulta.

        Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136. 1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo peitetty saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Jumalan kymmeneen käskyyn kuuluu myöskin sapattikäsky "MUISTA"

        Olen entinen Luterilainen siksi koska sapatti on hyljätty. Kuinka Hugo itse suhtautuu Jumalan antamaan sapattikäskyyn ?

        On paljon Jumalan antaman lain kumoajia he eivät tule veisaamaan samasta virsikirjasta,


      • ???????.
        1234567... kirjoitti:

        Hugo Boss.
        Veisataan vaan samasta virsikirjasta. Virsikirja 1700 luvulta.

        Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136. 1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo peitetty saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Jumalan kymmeneen käskyyn kuuluu myöskin sapattikäsky "MUISTA"

        Olen entinen Luterilainen siksi koska sapatti on hyljätty. Kuinka Hugo itse suhtautuu Jumalan antamaan sapattikäskyyn ?

        On paljon Jumalan antaman lain kumoajia he eivät tule veisaamaan samasta virsikirjasta,

        Tällaista virttä ei taida helluntailaisten laulukirjasta löytyä, vai löytyykö ? Jos ei löydy niin miksi ?


    • perämela

      No jo on köyhä taivas jos ei ole kuin yksi virsikirja

      minä otan ainakin omani mukaan, niin saa veisata omastaan toisesa nurkasa ja laittaa jalalla koreasti viimeisten virsibiisien pauhatessa..

      • 11¤21

        Just samankaltaisilla sanoilla kuulin aikoinaan Helsingin Saalem-seurakunnassa erään teikäläisen vanhimmistoveljen pilkkaavan luterilaista uskoa: "ja mehän emme tässä seurakunnassa mitään Saa'tanan virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja Herralle!" Jokseenkin täsmälleen näillä sanoilla. Samalla hän nauroi pilkallisesti, muistan sen saa'tanallisen naurun aina.

        Eipä ole Helluntaiherätys noista 20 vuoden takaisista ajoista yhtään muuttunut. Samat on helluntaisaarnajien puheet ja pilkat, kuin ennenkin.


      • 7¤5
        11¤21 kirjoitti:

        Just samankaltaisilla sanoilla kuulin aikoinaan Helsingin Saalem-seurakunnassa erään teikäläisen vanhimmistoveljen pilkkaavan luterilaista uskoa: "ja mehän emme tässä seurakunnassa mitään Saa'tanan virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja Herralle!" Jokseenkin täsmälleen näillä sanoilla. Samalla hän nauroi pilkallisesti, muistan sen saa'tanallisen naurun aina.

        Eipä ole Helluntaiherätys noista 20 vuoden takaisista ajoista yhtään muuttunut. Samat on helluntaisaarnajien puheet ja pilkat, kuin ennenkin.

        Hän siis pilkkasi lavalta, mikrofoonin takaa, ainakin parin sadan ihmisen edessä.


      • 8+8
        7¤5 kirjoitti:

        Hän siis pilkkasi lavalta, mikrofoonin takaa, ainakin parin sadan ihmisen edessä.

        Mikä on "luterilainen usko"? Kyllä minäkin ymmärrän, ettei mitään "saatananvirsiä" pidä hoilata. Ihmisen tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen Herranaan ja Vapahtajaan. On siis vain yksi USKO, joka pelastaa.

        Eihän tällainen "luterilainen usko" ketään voi pelastaa. Hyvä, että se on tuotu julki.


      • 19¤13
        8+8 kirjoitti:

        Mikä on "luterilainen usko"? Kyllä minäkin ymmärrän, ettei mitään "saatananvirsiä" pidä hoilata. Ihmisen tulee uskoa Jeesukseen Kristukseen Herranaan ja Vapahtajaan. On siis vain yksi USKO, joka pelastaa.

        Eihän tällainen "luterilainen usko" ketään voi pelastaa. Hyvä, että se on tuotu julki.

        Eli sinäkin siunaat toisten henkilöiden uskonnollisen vakaumuksen julkisen pilkan.


      • perämela
        11¤21 kirjoitti:

        Just samankaltaisilla sanoilla kuulin aikoinaan Helsingin Saalem-seurakunnassa erään teikäläisen vanhimmistoveljen pilkkaavan luterilaista uskoa: "ja mehän emme tässä seurakunnassa mitään Saa'tanan virsiä veisaa, vaan me laulamme ilolauluja Herralle!" Jokseenkin täsmälleen näillä sanoilla. Samalla hän nauroi pilkallisesti, muistan sen saa'tanallisen naurun aina.

        Eipä ole Helluntaiherätys noista 20 vuoden takaisista ajoista yhtään muuttunut. Samat on helluntaisaarnajien puheet ja pilkat, kuin ennenkin.

        Kerroppas nimi kuka oli se, muuten en usko, enkä usko sittenkään.

        sen uskon, jos joku olisi noin sanonut, ja heti olisi hänet talutettu takaovelle.


      • 12+9
        19¤13 kirjoitti:

        Eli sinäkin siunaat toisten henkilöiden uskonnollisen vakaumuksen julkisen pilkan.

        Minkä "uskonnollisen vakaumuksen"?

        On aivan samantekevää, mikä kenenkin uskonnollinen vakaumus on. Sehän ei ketäään pelasta kuitenkaan, eikö niin.

        En minä kehoita ketään pilkkaamaan julkisesti, tai vähemmän julkisesti.

        Kyse on tässä enemmänkin sinun ongelmastasi, joka ei ole hengellinen. Sinun ongelmasi on viha ja halveksunta, vaikka koetat sen peittää tuohon vauhkoamiseesi.


    • perämela

      Ettepä huomanneet nyt mistä oli kyse kun Huukosetää kommentoin !

      siinä oli kyse ihan IHAN muusta kuin kuvettelmastanne pilkasta...eijei ette tiedä asiaa.
      mutta enpäs ala selitää.

      siis virsissähän on todella hienoja hengellsiä kappaleita, mutta nyt oli kyse muusta,ok.

    • luterva

      Kun täällä taas kiillotetaan lutherin kirkon kuontaloa niin ensinnäkin Luther itse puhui lapsikasteesta:"Samaan aikaan ovat kuitenkin kaikenlaiset harhaopit tuhoutuneet, vaikka ne ovatkin paljon myöhäissyntyisempiä kuin lapsikaste. Tämä Jumalan ihmeteko osoittaa, että lapsikasteen täytyy olla oikea.... (Martti Luther Kaste ja Usko, sivu 115. Suom. Eero Huovinen). Toisekseen luterilainen kirkko eli ns. porvaristo on suomessa vainonnut niitä, jotka eivät heidän hapatustaan hyväksyneet. Muinaiset unilukkarit muistuttavat kepillä rahvasta vieläkin siitä, että jos et sopeutunut kirkon valtaan niin keppiä tuli. Myös ihmiset jotka itse lukivat raamattua ja ymmärsivät mitä se sanoi, passitettiin mielenvikaishoitoloihin. Vasta 1900 luvun alkupuolella kun uskonnonvapaus laki astui voimaan joutui kirkko taipumaan, tosin vainoa yhteiskunnallisesti on harjoitettu muita ryhmiä kohtaan siitä huolimatta. En lähtisi kehumaan sitä lutterinkaan laitosta kovin puhtoiseksi kun puhutaan hengellisestä väkivallasta.

      • sokea sokeaa opastaa

        Tunnustuksellisesti yhtenäisen valtakunnan luominen oli 1600-luvulla sekä valtion että kirkon etu. Tämä johtui samalla vuosisadalla saavutetusta suurvalta-asemasta sekä pelosta katolisen kirkon valtapyrkimyksiä kohtaan. Vuoden 1617 Örebron valtiopäivillä annettiin ns. Örebron sääntö, joka kielisi maasta karkotuksen uhalla muun kuin luterilaisen uskon harjoituksen. (Laasonen 1991, 97.) Kirkosta tuli käytännössä 1600-luvun Ruotsi-Suomessa valtion laitos. Kirkon ja valtion lähempi yhteys aloitti Ruotsi-Suomessa samanlaisen puhdasoppisen luterilaisuuden ajan, kuin Keski-Euroopassa.

        Eihän lutterin kirkko koskaan ketään ole pakottanut eihän!


    • lut. history exposed

      Joo kyllä historia opettaa:

      Muodollinen uskontopakko Ruotsiin tuli ensimmäisen kerran 1634. Muut kuin luterilaiset - käytännössä siis katoliset - tuli karkoittaa maasta. Tuolloin kirjoitettu hallitusmuoto myös alkoi "Yksimielisyys uskonnossa ja oikeassa jumalanpalveluksessa on arwollisen, sopuisan ja pysywäisen hallituksen wahvin perustus - -"[1]. Kirkonmenoihin osallistuminen oli pakollista. Päästäkseen yliopistoon tuli vannoa uskovansa raamattuun ja Augsburgin uskontunnustukseen[19]. Ajan yhtenäisyysvaatimus ei rajoittunut vain uskontoon: mm. vuoden 1637 hirttolain nojalla kiertelevät romanit voitiin tuomita hirtettäväksi.

      Kysymys oli siis luterilaisesta sortokoneistosta, joka alkoi pikkuhiljaa purkautua 1900 luvun alussa, tosin he ovat näihin päiviin asti pitäneet valtiollisen asemansa koroittaen itseään porvaris paikoille ja muihin "ylhäisiin" toimiin. Tämä sama halveksuva mentaliteetti muita ryhmiä kohtaan näyttää asuvan tämän kirkon lapsissa, jotka lapsikasteessa ovat saaneet tämän tyranni opin mukaansa siitä mitään ymmärtämättä.

      • paljastuu

        Chydeniuksen ehdotus uskonnon vapaudesta muille osoittaa luterilaisten sortohallinnon toimivuuden noina päivinä:

        2) Että kunink. maj:tti vakuuttaisi kaikille maahan tuleville muukalaisille täydellisen omantunnonvapauden heille itselleen, heidän lapsilleen ja jälkeläisilleen ja että he saisivat esteettömästi, hiljaisesti ja tuottamatta pahennusta meidän kotimaisille seurakunnillemme, harjoittaa omaa jumalanpalvelustansa, kuitenkin mitä vakavimmalla ehdolla, etteivät he salaa eivätkä julkisesti koeta vietellä ketään luopumaan puhtaasta evankelis-luterilaisesta opista, kaiken omaisuutensa takavarikoimisen ja elinkautisen maanpakolaisuuden uhalla, samoin kuin myöskin, ettei kukaan vieraaseen uskontokuntaan kuuluva ole voiva valtakunnan perustuslain mukaan siellä hoitaa mitään korkeampaa tai alempaa virkaa. Se vaikeus, mikä voisi ilmetä heidän avioliittoihinsa sekä lastensa kastamiseen ja kasvatukseen nähden, voitaisiin minun halvan ajatukseni mukaan parhaiten auttaa, jos kaikki vieraaseen uskontokuntaan kuuluvan ja evankelis-luterilaisen väliset avioliitot vahvistettaisiin meidän kirkonmenojemme mukaisella vihkimisellä, ja välttämättömäksi kävisi, että kaikki heidän avioliitoistaan syntyneet lapset uskontosäännön mukaan kastaisivat meidän pappimme, että heidät kasvatettaisiin meidän evankeliseen oppiimme ja että he kuuluisivat meidän seurakuntaamme, mutta kaikki isän ja äidin puolelta toisessa uskontokunnassa syntyneet saataisiin kasvattaakin omassa uskonnossaan.

        Eli lutterin oppi oli ainut ja puhdas, joka sitä vahingoittaisi se pitäisi maasta karkoittaa tai hänen omaisuutensa takavarikoida!!!! Uskomatonta sortopolitiikka lähinnä tulee mieleen islam!

        http://www.chydenius.net/historia/teokset/uskonnonvapaus.asp


      • vallanhimoiset !
        paljastuu kirjoitti:

        Chydeniuksen ehdotus uskonnon vapaudesta muille osoittaa luterilaisten sortohallinnon toimivuuden noina päivinä:

        2) Että kunink. maj:tti vakuuttaisi kaikille maahan tuleville muukalaisille täydellisen omantunnonvapauden heille itselleen, heidän lapsilleen ja jälkeläisilleen ja että he saisivat esteettömästi, hiljaisesti ja tuottamatta pahennusta meidän kotimaisille seurakunnillemme, harjoittaa omaa jumalanpalvelustansa, kuitenkin mitä vakavimmalla ehdolla, etteivät he salaa eivätkä julkisesti koeta vietellä ketään luopumaan puhtaasta evankelis-luterilaisesta opista, kaiken omaisuutensa takavarikoimisen ja elinkautisen maanpakolaisuuden uhalla, samoin kuin myöskin, ettei kukaan vieraaseen uskontokuntaan kuuluva ole voiva valtakunnan perustuslain mukaan siellä hoitaa mitään korkeampaa tai alempaa virkaa. Se vaikeus, mikä voisi ilmetä heidän avioliittoihinsa sekä lastensa kastamiseen ja kasvatukseen nähden, voitaisiin minun halvan ajatukseni mukaan parhaiten auttaa, jos kaikki vieraaseen uskontokuntaan kuuluvan ja evankelis-luterilaisen väliset avioliitot vahvistettaisiin meidän kirkonmenojemme mukaisella vihkimisellä, ja välttämättömäksi kävisi, että kaikki heidän avioliitoistaan syntyneet lapset uskontosäännön mukaan kastaisivat meidän pappimme, että heidät kasvatettaisiin meidän evankeliseen oppiimme ja että he kuuluisivat meidän seurakuntaamme, mutta kaikki isän ja äidin puolelta toisessa uskontokunnassa syntyneet saataisiin kasvattaakin omassa uskonnossaan.

        Eli lutterin oppi oli ainut ja puhdas, joka sitä vahingoittaisi se pitäisi maasta karkoittaa tai hänen omaisuutensa takavarikoida!!!! Uskomatonta sortopolitiikka lähinnä tulee mieleen islam!

        http://www.chydenius.net/historia/teokset/uskonnonvapaus.asp

        Paljastuu. . .Mielenkiintoista luettavaa. Noinhan se menee kellä valta on.


    • oikeudeton.

      voi hyvä tavaton nämähän ovat kaikki uskovaiset sopuleita syyttäjien kanssa ja asianajajien kanssa, sekä tuomareiden kanssa, et sinä saa tuomittua uskovaista joka on tehnyt uskonnollista väkivaltaa sinulle, täys mahdottomuus. Jos tiedät tapauksia niin kerro.

    • Hugo Boss

      Rakkaat ystävät, sisaret ja veljet, suuri voi-huuto!! Enpä osannut kuvitellakaan ketjua aloittaessani, kuinka paljon patoutunutta vihaa, kaunaa ja katkeruutta purkautuu tässä ketjussa. Voi, kuinka paljon henkistä ja hengellistä pahoinvointia.

      Vihaa, kaunaa ja katkeruutta ei tulisi kätkeä sisäänsä, koska ne sairastuttavat ihmisen, vaan ne olisi syytä purkaa psykoterapiassa koulutetulle psykoterapeutille.

    • Hugo Boss

      Lapsiin, nuoriin ja yleensä alaikäisiin kohdistuva hengellinen väkivalta kuuluu rikoslain lisäksi myös lastensuojelulain piiriin. Lastensuojelulaissa pidetään lapsena alle 18-vuotiasta, ja nuorena alle 21-vuotiasta henkilöä.

      5 LUKU
      Huostaanotto
      16 §

      Velvollisuus huostaanottoon ja sijaishuollon järjestämiseen

      Sosiaalilautakunnan on otettava lapsi huostaan ja järjestettävä hänelle sijaishuolto,

      jos puutteet lapsen huolenpidossa tai muut kodin olosuhteet uhkaavat vakavasti vaarantaa lapsen terveyttä tai kehitystä taikka jos lapsi vaarantaa vakavasti terveyttään tai kehitystään käyttämällä päihteitä, tekemällä muun kuin vähäisenä pidettävän rikollisen teon tai muulla niihin rinnastettavalla käyttäytymisellään,

      jos 4 luvussa tarkoitetut toimet eivät ole tarkoituksenmukaisia tai mahdollisia taikka jos ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi, ja

      jos sijaishuollon arvioidaan olevan lapsen edun mukaista.

      18 §
      Kiireellinen huostaanotto

      Jos lapsi on 16 §:ssä mainitusta syystä välittömässä vaarassa tai muutoin kiireellisen huostaanoton ja sijaishuollon tarpeessa, voidaan hänet ottaa sosiaalilautakunnan huostaan alistamatta päätöstä lääninoikeuden vahvistettavaksi.

      Kiireellinen huostaanotto lakkaa viimeistään 14 päivässä päätöksen tekemisestä, jollei sitä sanottuna aikana oteta 17 §:ssä tarkoitettuna huostaanottoasiana käsiteltäväksi.

      Huostaanottoasia on tällöin käsiteltävä viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluessa kiireellisen huostaanoton tekemisestä tai muussa tapauksessa huostaanottopäätös raukeaa. Erittäin painavasta syystä voidaan määräaikaa jatkaa enintään 30 päivää. (9.2.1990/139)

      Lähde: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1983/19830683

    • Luterilainen

      Ketä Janne Villa kirjoittamassaan kirjassa "Hengellinen väkivalta" tarkoittaa kun hän kirjoittaa "GURUSTA" .

      Onko tämä hengellisen väkivallan "mengestu" todellinen vai taruolento.

    • ne on haudattu jo

      vuosia vanhoihin ketjuihin ei ole tarpeen kommentoida.

    • leeviläinen

      Keskustelussa olisi syytä erottaa hengellinen väkivalta henkisestä väkivallasta, koska kysymyksessä on kaksi eri aihetta, joita ei voi sotkea keskenään, vaikka ne saattavat kuulostaakin samalta aiheelta.

      Hengellinen väkivalta liittyy nimenomaan uskon kysymyksiin sekä vastauksiin ja uskon olemukseen.

      Henkinen väkivalta eli henkinen julmuus liittyy sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten välisissä suhteissa.

      Kummasta aiheesta Sinä Hugo Boss halusit siis alkaa keskustelun, koska viittaat aloituksesi alussa myös henkiseen väkivaltaan?

    • Anonyymi

      Onko hengellistä väkivaltaa, jos perheessä hengellisesti "vahvempi" osapuoli, perheenpää, usein uhkailee puolisoaan, kun tulee erimielisyyttä, että puolisonsa ei tule pääsemään taivaaseen, taivaanovet sulkeutuvat häneltä, myöskään Jeesus ei tule olemaan puolisonsa puolella, vaan vastaan.
      Perheenpää pitää itseään ainoana oikeana uskovana, ja jos hänen pillinsä mukaan ei muu perhe tanssi, saa erityisesti puoliso kuulla uhkailuja tällä tavalla.
      Myös usein perheenpää varoittelee puolisoaan tekemästä Pyhän Hengen pilkkaa, jos tämä ei usko mitä perheenpää sanoo.

      Perheenpää myös diagnosoi ihmisiä, ketkä ovat narsisteja, kenellä epävakaapersoonallisuus, mutta itsestään sanoo, että hänen ei tarvi tehdä parannusta, sillä hän ei ole tehnyt mitään sellaista syntiä.

      Kuitenkin hän on mm. Fyysisesti käynyt puolisoonsa kiinni, ja tälläinen henkinen alistaminen uhkailemalla helvettiin joutumisella on mielestäni hengellistä väkivaltaa. Hän myös sanoo suoraan puolisolleen, että hän "perheen pää" on vaimolleen Jumala. Vaimon siis on alistuttava jollei halua päätyä kadotukseen.

      Onko kellään tälläistä kokemusta ja miten sen saa loppumaan, muuten kuin ottamalla eron tai täydellisellä alistumisella toisen valtaan?

      • Anonyymi

        Seurakunnassa muutoksia vastuunkantajia vaihtui osa jäsenistä lähti tuli rauhallisempaa.Olisi kaivannut kasvatusta,miten pehrttä hoidetaan.Lastensuojelutyöntekijä asui samassa rapussa piti lasten kurista kaikki hyvin ihmetellen lapsista tulleita huomioita,vaikka tottelematon vanhimman puhutteluun ja parannukseen srk edessä kyl alle 18 kyllin aikuisia ja kykeneviä oppimaan seurakunnassa vastuuta itsessä ja toisissa.Ikä myös hidastaa sairaudet samoin.


    • Anonyymi

      Hengellistä väkivaltaa on vauvojen pakkokaste luterilaiseen homoja vihkivään seurakuntaan!

    • Anonyymi

      Hengellinen musiikki ei ole kovinkaan suosiossa tänäpäivänä. Varsinkin kun sottaavat niin paljon. Suviseuroillakin. Mutta mikäs keissi tää maksettujen viulujen miesjäsenen pedofilia rikos on? Saako kristityt laulajat maata kehdossa niinkuin aikuisen kanssa, ja tehdä rahaa musiikilla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      598
      4362
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      148
      3144
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      167
      2432
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2265
    6. 242
      1784
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe