Jumala ei ole suuri, kuinka uskonto myrkyttää kaiken.
Tässä mielestäni erittäin hyvä kirja-arvostelu.
http://www.ksml.fi/uutiset/viihde/kirjat/jumala-ei-ole-suuri-kuinka-uskonto-myrkyttaa-kaiken-christopher-hitchens/914177
Oletteko lukeneet Hitchensin kirjaa
14
86
Vastaukset
Jessekin nauraa isänsä suuruudelle, pitää häntä vanhana kuivana käppänänä, josta ei tahdo päästä eroon.
Heevetti! pitäs myrkyttää koko mies....
Kleopatrakin aina siitä jankuttaa.
Harmi vaan, että Jessen ajatukset vuotavat maankin päälle.
Onneksi hänen ajatuksensa myrkyttävät vähiten.
Faijansa kirjoitti vähän, mutta viisaasti.
Vain 12 taulua, joista Mooses särki kaksi.
Jessen faija vieläkin miettii kumpi oli viisaampi, hän vai monsier Mosse.
H.- *ö*
Jumala, jos häntä on, on minulle tarpeeksi suuri, vaikka olisi vain sinapin siemenen kokoinen.
Jumalaa en ole nähnyt, vain papin, ihmisen.
Uskonto on ihmisen keksintö, usko Jumalan, jos häntä on.
Usko, onko se vain pienen ihmisen pelko?
En ole lukenut.*ö*
"Usko ihmiselle pakko oli luoda,
muuten juoksisi hän villinä vielä.
Uskon piiristä juosta voi moniin suuntiin,
Luoda oman, tuntosa tuoda"
Jumala on ikuinen, ihminen häilyväinen,
Ja siksi voi ihminen mennä sinne sun tänne.
Voi hän omat pelkonsa luoda, Peikkoja sänkynsä alle luoda.
Monta Mörköä meillä elää.
Sen ihminen vain voi tietää.
H.- *örkki*
hunksz kirjoitti:
*ö*
Sen ihminen vain voi tietää.
H.Jospa Jumala on omatunto?
Kellä on, kellä ei,
liekö väliä sen, tuntehen?
Kuka itsensä korottaa niin korkealle,
että vielä korkeemmalle, haluaa,
kun aika saa, mennä pois? *örkki* kirjoitti:
Jospa Jumala on omatunto?
Kellä on, kellä ei,
liekö väliä sen, tuntehen?
Kuka itsensä korottaa niin korkealle,
että vielä korkeemmalle, haluaa,
kun aika saa, mennä pois?*örkki*
"Jospa Jumala on omatunto?"
"Voi hän omat pelkonsa luoda, Peikkoja sänkynsä alle tuoda.
Monta Mörköä meillä elää."
"Sen ihminen vain voi tietää"
Vain ihminen nostaa voi korkealle, kaiken minkä mielensä halajaa.
Ei muuta voi ihminen, uskoa vain,
että teoillaan korkeimman kruunun saa.
Ei ymmärrä lapsonen vielä.
H
- 6t7890
Olen lukenut. Ikävä juttu että Hitchens kuoli. Hänellä oli taito kirjoittaa terävästi ja totuudenmukaisesti asioista. Juuri tuo kyseinen kirja kertoo uskontojen julmista puolista ja niitä riittää.
En ole lukenut, mutta saattaisin lukea, jos kirja osuisi käsiini.
Erilaiset ajatukset kiinnostavat, mutta provosointi ja tuomitseminen kuulostavat vielä ahdasmielisemmältä kuin useimmat uskonnot sinänsä. Mielestäni uskonto ei myrkytä sen enempää kuin markkinatalouskaan, pikemminkin päinvastoin. Ihmiset voivat olla pahoja, tuomitsevia, ahdasmielisiä ja todella julmia riippumatta siitä uskovatko he jumaliinsa vai eivät. En tiedä yhtään uskontokuntaa, jonka jumalat kehottavat tappamaan ja tekemään pahaa toisenuskoisillekaan. Ihmisten omat tulkinnat ovat kokonaan toinen asia.- 14+4
Uskonnot juuri ovatkin ahdasmielisiä. Kaikki mikä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä.
Synnintuntoa ja oman itsensä vähäpätöiseksi tuntemista tuputetaan koko ajan. Elä kärsien, jos vaikka joskus saattaisit taivaaeen päästä. Tietenkin sinun pitää ajatella, että voi perskuta, ku lakkasin kynnet määnäviikolla ja permanentinkin otin, niin siitä ei jahve yhtään tykkää, vaan viskaa kamunsa saatanan lieskoihin sitten joskus.
Kumma juttu muuten tuo helvetti. JOS tarina pitäisi paikkansa, niin pakkohan niillä jahvella ja saatanalla on olla joku yhteistyösopimus. Eihän se muuten onnistuisi tuo helvettiin heittely.
- Jumalattomat jumalis
Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen, mutta jotkut ihmiset päättivät itse ryhtyä jumaliksi. He laativat omat sääntönsä ja tulkintansa. Pahat jumalattomat jumaliset.
- 18+1
Mistäs sinä tiedät onko mitään jumalia olemassakaan? En minä ainakaan ole koskaan mitään todisteita niistä nähnyt.
- 43760
Olen lukenut sen, sekä myös Dennetin, Dawkinsin, Harrisin, ja muutamien suomalaisten uskontokriitikkojen kirjoja.
Minua on jo monta vuosikymmentä kummastuttanut se, että aikuiset ihmiset uskovat joihinkin jumaliin, vaikka niistä ei ole minkäänlaisia todisteita. Mistä se mahtaa johtua? Typeryydestä, vai älyllisestä laiskuudesta? - ...
Olen lukenut. Minulla on kahta lajia kirjallista intohimoa. Toinen on juuri tietokirjat (avaruustutkimus, uskontojen tutkimus, poliittiset tutkimukset) ja sitten on dekkarit. Taas on kirjamessut tulossa, joten rahaa menee melko paljon. Oma valinta se tietysti on, mutta ennemmin minä kirjoja ostan kuin vaatteita.
Hitchens oli todella hyvä kirjailija ja olen katsonut netistä myös hänen esiintymisiään eri keskusteluohjelmissa. - rp
Keskustelua tarvitaan, jotta maailma muuttuisi paremmaksi. Ikävä kyllä niin ei näytä tapahtuvan. Uskonnoilla on järkyttävän suuri valta maailmassa. Ihmisten keksimiä ja väkivaltaa täynnä.
Miksi ihmiset eivät järkiinny ja tajua sitä tosiasiaa, että elämä päättyy kuolemaan?"rp"
Sen ihminen vain voi tietää."
Eikös tuo minun höpötykseni riittäisi?
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5201608- 641176
- 61872
- 62871
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18847Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 76751
- 30707
- 63695
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49691