Voiko rakkaus hävitä?

Tuutikki vm 81

Minulle tapahtui jotain (kasvukipuja) viime kesänä ja päädyin tilanteeseen jossa totesin (12 avioliittovuoden jälkeen) miehelleni että en jaksa enää, erotaan. Mieheni oli ollut ehkä lapsenomainen, itsekäs ja vaitonainen mutta eroehdotuksen jälkeen kaikki muuttui. Tulin töistä aina valmiiseen kotiin, minulle oli kukkia, ruokaa ja seuraa. Sain kaiken mahdollisen huomion ja kaiken mitä ikinä vaan olisi ihminen toiselta voinut toivoa. Mutta. Tämä kaikki tapahtui jo viime vuoden puolella.. Siitä asti olemme keskustelleet kaikesta, tehneet yhdessä kaikkea, on käyty huonossa terapiassa ja pohdittu mikä elämässä on tärkeää. Kaiken pitäisi olla hyvin ja tiedän että mieheni rakastaa ja haluaa.

Mutta. Minä en halua. En tiedä mikä minua niin kovin satutti mutta en ole vieläkään saanut luottamusta mieheeni takaisin. Kaikki tuntuu pahalta vaikka ulkoisesti asiat ovat hyvin. Sanon että rakastan mutta en enää itsekään tiedä mitä sillä tarkoitan. Olen kalpea haamu joka oleilee siellä missä se on tottunut asumaan. Seksiä meillä ei oikein enää ole koska se tuntuu minusta niin pahalta. Suuteleminen on myös ihan liian henkilökohtaista enkä ymmärrä miksi oman miehen suuteleminen voi tuntua niin kauhealta. Ahdistaa.

Onko muille käynyt näin? Mikä tämä juttu on ja onko tästä polkua ylös? Olen sanonut monesti miehelleni että erotaan jotta hän saa sellaisen parisuhteen jossa on halua, seksiä ja suutelemista. Ei kenenkään pää kestä tätä tyhjää ja tunteettomuutta. Mutta hän haluaa minut ja tässä sitä ollaan. Mihin tästä tilanteesta edetään?

70

3278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hopeasi

      Minulla on sama tilanne..ainakin lähes. En ole pyytänyt eroa koska mieheni on ripustautunut minuun. Rakastan häntä ystävänä, muuta meillä ei ole..en tiedä minne se hävisi josko se koskaan onkaan ollut aitoa?
      Meillä on lapsia jonka vuoksi haluaisin jatkaa. Tiedän ettei se ole syy minkä vuoksi pitäisi.
      Meneekö tämä ohi? Toivon niin.
      Tästä ei ole tuutikki apua sinulle mutta kuulosti niin tutulta.

      • ystävänäsi

        "hopeasi kirjoittaa: Rakastan häntä ystävänä, muuta meillä ei ole.."

        Miksi pitäisi muuta ollakkaan? Ystävyys jos mikä vasta on aitoa rakkautta. Kunpa useammat avioparit tajuaisivat tämän, eivätkä aina etsisi suurta tunteenpaloa, joka häviää kuin tuhka tuuleen maailman tuulissa. Ystävyys, todellinen Rakkaus, ei koskaan kuole, sillä se ei ole enää riippuvainen tunteen palosta.


      • ilona*
        ystävänäsi kirjoitti:

        "hopeasi kirjoittaa: Rakastan häntä ystävänä, muuta meillä ei ole.."

        Miksi pitäisi muuta ollakkaan? Ystävyys jos mikä vasta on aitoa rakkautta. Kunpa useammat avioparit tajuaisivat tämän, eivätkä aina etsisi suurta tunteenpaloa, joka häviää kuin tuhka tuuleen maailman tuulissa. Ystävyys, todellinen Rakkaus, ei koskaan kuole, sillä se ei ole enää riippuvainen tunteen palosta.

        Rakkautta on monenlaista. Mutta kyllä ystävänrakkaus on ihan eri asia kuin puolisoiden välinen rakkaus. Suurta tunteenpaloa ei parisuhteessa tarvita. Riittää, että puolisoiden välinen rakkaus sisältää henkistä kiintymystä/yhteenkuuluvuutta ja eroottista rakkautta.


      • ystävänäsi
        ilona* kirjoitti:

        Rakkautta on monenlaista. Mutta kyllä ystävänrakkaus on ihan eri asia kuin puolisoiden välinen rakkaus. Suurta tunteenpaloa ei parisuhteessa tarvita. Riittää, että puolisoiden välinen rakkaus sisältää henkistä kiintymystä/yhteenkuuluvuutta ja eroottista rakkautta.

        Nimenomaan YSTÄVÄNÄ sinun pitää puolisoasi ajatella. Pyri unohtamaan kokonaan kaikenlaiset romanttiset yms. "oikeat" mies-nainen rakkauskäsitykset, joita meille on vuosisatoja syötetty kaunokirjallisuuden ja median toimesta.

        Ajattele puolisoasi ensisijassa AINA ystävänä, läheisenä ystävänä, vasta toissijaisesti miehenä/naisena/puolisona.

        Tiedän, tämä saattaa kuulostaa ensikuulemana oudolta ja käsittämättömältä, mutta kun olet päässyt käsitysrajan yli, tulet ymmärtämään asioita aivan uudella tavalla.


      • qazx-66
        ystävänäsi kirjoitti:

        Nimenomaan YSTÄVÄNÄ sinun pitää puolisoasi ajatella. Pyri unohtamaan kokonaan kaikenlaiset romanttiset yms. "oikeat" mies-nainen rakkauskäsitykset, joita meille on vuosisatoja syötetty kaunokirjallisuuden ja median toimesta.

        Ajattele puolisoasi ensisijassa AINA ystävänä, läheisenä ystävänä, vasta toissijaisesti miehenä/naisena/puolisona.

        Tiedän, tämä saattaa kuulostaa ensikuulemana oudolta ja käsittämättömältä, mutta kun olet päässyt käsitysrajan yli, tulet ymmärtämään asioita aivan uudella tavalla.

        Vai pitäisi puolison kanssa tyytyä olemaan pelkkä frendi. Vaikka suuteleminen ahdistaa ja seksi tuntuu pahalta. Todellakin kuullostaa kovin oudolta ja käsittämättömältä. Eli vasta sitten kun on oppinut syrjäyttämään itsensä täydellisesti ja on sopeutunut elämään kuolleessa parisuhteessa, alkaa ymmärtää asioita. Voi taivas miten typerää.


      • 30 v yhdessä!
        ystävänäsi kirjoitti:

        Nimenomaan YSTÄVÄNÄ sinun pitää puolisoasi ajatella. Pyri unohtamaan kokonaan kaikenlaiset romanttiset yms. "oikeat" mies-nainen rakkauskäsitykset, joita meille on vuosisatoja syötetty kaunokirjallisuuden ja median toimesta.

        Ajattele puolisoasi ensisijassa AINA ystävänä, läheisenä ystävänä, vasta toissijaisesti miehenä/naisena/puolisona.

        Tiedän, tämä saattaa kuulostaa ensikuulemana oudolta ja käsittämättömältä, mutta kun olet päässyt käsitysrajan yli, tulet ymmärtämään asioita aivan uudella tavalla.

        Kyllä , kuullostaa oudolta. Minulla on aviopuoliso, joka on minulle ensisijaisesti mies ja minä hänelle nainen. Minulla on pari sydänystävää, jotka ovat oikeita ystäviäni ja joiden kanssa jaan asioita, joista en mieheni kanssa puhu.

        Rakastan miestäni ja hän minua; olemme aviopari.


    • ihimettelee

      Millaiset suhteet teillä oli ennen kuin tunteenne katosivat? Muistatteko olleenne rakastuneita, tuntuiko että puolisot olivat teille oikeita?

    • Na1nen76

      Minulle kävi juuri noin!
      En kuitenkaan heti halunnut erota, vaan ajattelin kestäväni kunnes lapset on aikuisia ja lähteväni sitten, jos edelleen tuntuu samalta.
      Mutta sitten mies alkoi kipuilla omien asioidensa kanssa ja kaikki muuttui. Suhde revittiin auki, keskusteltiin, yritettiin kaikkea.
      Mies yritti samoin kuin sinunkin miehesi.
      Mutta minä en löytänyt itsestäni enää tunteen rippustakaan ja mies olisi halunnut että tunteitakin olisi.
      Viimeiset vuodet molemmilla oli valtava ahdistus. Oireilin jopa fyysisesti oksentelemalla. Oli vaan niin paha olla tilanteessa jossa itse ei rakastanut, mutta toinen rakasti. Lasten vuoksi olin valmis silti sitkeästi yrittämään rakastamistakin.
      Mutta ei. Ei sitä pahaa oloa jaksanut kukaan.
      Yhdessä keskusteltiin asiat selviksi ja yhdessä täytettiin eropaperit viidentoista yhdessäolovuoden jälkeen.
      Kun muutimme erillemme,kaikki ahdistus katosi!
      Enkä ole senjälkeen kertaakaan katunut eroratkaisua.
      Mies kipuilee edelleen, mutta toivon, että hän vielä löytäisi itselleen naisen joka rakastaa häntä!

    • ..........----------

      Tottakai ja ilman muuta rakkaus voi kadota, kuolla, hävitä. Sinulle näkyy myös käyneen niin. Yritä vain hyväksyä tosiasia ja koeta selittää se miehellesi. Kiusaat sekä itseäsi että miestäsi jäämällä tunneköyhään ja seksittömään liittoon, jossa suutelukin tuntuu vastenmieliseltä ja ahdistavalta.

      • Jäädä vai lähteä?

        Olen myös samassa tilanteessa kuin yllä kirjoittaneet. Kamala ahdistus kun ei haluaisi toista loukata mutta kun itse ei ole enää onnellinen ja tunteet hävinneet.


    • Kanssasisar

      Samassa tilanteessa ollaan täälläkin. Yhteiseloa 19 v. ja avioliittoa takana 15v. NOin viisi vuotta sitten tämä alkoi ja siitä saakka on jatkunut päivittäisenä ahdistuksena kotona ja erityisesti kun mies on paikalla.Töissä ja harrastuksissa ei ahdista. Mies etoo ja ärsyttää, ei ole enää kaunista sanottavaa. Pakenen nukkumaan ja toisiin huoneisiin, ettei tarvitsisi olla samassa tilassa. On käyty pariterapiassa yhdessä ja erikseen, ei ole apua löytynyt. Erosta puhuttu sivulauseissa. Mies ei halua erota, minä haluan, mutta en vaan uskalla lähteä. Kidutusta tämä elämä on molemmille ja lapsillekin. Yritetty on mutta kun tunteet ovat kuolleet, niin ovat. Kun vain sais jostain sen adrenaliinipiikin, että kykenisi lähtemään. Jaksamista meille kaikille!!

      • nilkkulotta

        Meillä tilanne se, että mies kävi vieraissa kerran (omien sanojen mukaan) pari vuotta sitten, sanoi, että kerrankin tunsi itsensä halutuksi! Aiemmi meillä oli melko aktiivinen seksielämä, mutta lasten myötä on halut (minulla) vähentyneet.
        Meillä kolme yhteistä lasta (2 miehen ent. avioliitosta, muuttaneet pois), viiimeisin yhteinen (nyt 5v.) vahinko, jota mieheni ei olisi halunnut, ehdotti aborttia!!!) Muut yhteiset 10 JA 13.
        Parisuhde on lähinnä lasten harrastuksiin roudausta,mitä tänään syötäisiin- linjalla. Muuta ei oikein puhuta. Mies seksuaalisesti , minuun verrattuna, aktiivinen, mutta minä muistan JOKA KERTA sen naisen... ja siihen hyytyy. Olen miettinyt eroa, mutta lasten vuoksi viivytän sitä vielä.Tällä hetkellä ei arkena edes keskustella muusta kuin lasten harrastuksiin viemisestä ti kouluasioista. Henkilökohtaisista asioista ei puhuta eoolenkaan. Jos mina aloitan keskustelun, toinen ei vastaa tai sanoo jotain "ihan sama tai aha.." Innostupa siinä keskustelemaan..(kirjoitusvirheet johtuvat hajonneesta näppäimistöstä, anteeksi!) Onko eron vältteleminen lasten takia lopulta se järkevä vaihtoehto? Meillä ei kuitenkaan tapella, vaan minun kärsoimys on "äänetöntä" ja mies on tuppisuu- niinkuin aina.. On vaan jatkuva paha olo...


    • Puoliso 12 vuotta

      Onkohan tämä 12 vuotta naimisissa jokin rajapyykki? Oma avioliitto ollut saman verran pystyssä. Tunnen syyllisyyttä ja ahdistusta, että mietin avioeroa, vaikka tiedän, että oma aviomies on loistava lasten isä ja seksikin luistaa. Olen vain niin turtunut toiseen ja tähän kotiarkeen, jossa kuitenkin suuren osan ajasta on vain kaksi aikuista ihmistä samassa talossa kohtaamatta oikeasti toisiaan.

      Olen ottanut puheeksi, etten koe olevani onnellinen, mutta toinen ei ymmärrä ollenkaan, että voin tuntea niin. Hän sanoo rakastavansa minua ja olevansa tyytyväinen,vaikka ei olekaan niin vietetty yhteistä aikaa. Hän ei yllätä millään tavalla. Tuntuu, ettei ole kiinnostunut minusta ihmisenä ja lähestyy vain seksin puutteessa. Meillä riidellään paljon ja ihan turhista asioista. Yleensä sellaisesta, mikä ei aviomieheni mielestä ole tehty "oikein". Eniten tapellaan kotihommista, kun tuntuu, että toinen ei tee tarpeeksi - kummastakin,

      Päivät menevät töissä, illat lasten harrastuksissa ja sitten kun olisi omaa aikaa, toinen yleensä menee nukkumaan tai tuijotetaan tunti telkkaria. Ei se vaan tunnu yhteisen elämän jakamiselta tai edes rakkaudelta enää.

      Tunnen pettäväni toisen, koska en pysty sanomaan, että rakastan häntä. Lasten vuoksi en haluaisi erota, mutta samaan aikaan on olo, että yhden kerran täällä vain eletään. Entä jos olisin onnellisempi jonkun toisen kanssa?

      • Jäädä vai lähteä.

        kiitos kanssasisaret että olette uskaltaneet kirjoittaa tänne miltä teistä tuntuu. On ollut lohduttavaa huomata etten ole asian ja ahdistukseni kanssa yksin. Olen päättänyt lähteä jollain aikavälillä. Lapset tietää jo mutta puoliso ei meinaa antaa periksi vaan ajattelee että kyseessä joku viiraus joka menee ohi. Se saa minut sulkeutumaan lisää ja vetäytymään usein peiton alle nukkumaan omaa pahaa oloani.


      • aviomies....

        "Päivät menevät töissä, illat lasten harrastuksissa ja sitten kun olisi omaa aikaa, toinen yleensä menee nukkumaan tai tuijotetaan tunti telkkaria. Ei se vaan tunnu yhteisen elämän jakamiselta tai edes rakkaudelta enää."

        Duoda duoda. Onko se muka joskus teillä ollut tuosta jotenkin olennaisesti eroavaista?

        Minulla menee vaimon kanssa hyvin, mutta jos miettii mitä me iltaisin päivin tehdään, niin ei me nyt oikeasti hirveän paljon järkevämpää puuhailla mitä tekään.

        Aamulla luetaan yhdessä lehti ja juodaan kahvit, sitten ollaan kumpainenkin päivä töissä, ilta leikitään ja ollaan lapsen kanssa enemmän tai vähemmän yhdessä perheenä ja sitten lapsen mentyä nukkumaan yhteisellä ajalla katsotaan yleensä telkkaria. Seksiäkin on aika vähän.

        Jos se normaali perhearki ei esimerkiksi reilun 10 vuoden jälkeen enää riitäkään, niin ei siinä minusta kyllä ole oikeasti oikein mitään tehtävissä.


      • Ihmetys
        aviomies.... kirjoitti:

        "Päivät menevät töissä, illat lasten harrastuksissa ja sitten kun olisi omaa aikaa, toinen yleensä menee nukkumaan tai tuijotetaan tunti telkkaria. Ei se vaan tunnu yhteisen elämän jakamiselta tai edes rakkaudelta enää."

        Duoda duoda. Onko se muka joskus teillä ollut tuosta jotenkin olennaisesti eroavaista?

        Minulla menee vaimon kanssa hyvin, mutta jos miettii mitä me iltaisin päivin tehdään, niin ei me nyt oikeasti hirveän paljon järkevämpää puuhailla mitä tekään.

        Aamulla luetaan yhdessä lehti ja juodaan kahvit, sitten ollaan kumpainenkin päivä töissä, ilta leikitään ja ollaan lapsen kanssa enemmän tai vähemmän yhdessä perheenä ja sitten lapsen mentyä nukkumaan yhteisellä ajalla katsotaan yleensä telkkaria. Seksiäkin on aika vähän.

        Jos se normaali perhearki ei esimerkiksi reilun 10 vuoden jälkeen enää riitäkään, niin ei siinä minusta kyllä ole oikeasti oikein mitään tehtävissä.

        Niin, kuvitteleeko ihmiset oikeasti että yli 10 vuoden jälkeen suhde voisi olla ilotulitusta ja huumaa? Sittenkö se paranee, jos vaihtaa kumppania ja 10 vuoden päästä sama taas toistuu? Vähän mietityttää ihmisten odotukset kumppanista ja elämästä.

        No, jos toinen noin kuvottaa niin ei kai mitään oo tehtävissä, ero on edessä. Kun terapiassakin on käyty.


      • Liian kiltti?
        Ihmetys kirjoitti:

        Niin, kuvitteleeko ihmiset oikeasti että yli 10 vuoden jälkeen suhde voisi olla ilotulitusta ja huumaa? Sittenkö se paranee, jos vaihtaa kumppania ja 10 vuoden päästä sama taas toistuu? Vähän mietityttää ihmisten odotukset kumppanista ja elämästä.

        No, jos toinen noin kuvottaa niin ei kai mitään oo tehtävissä, ero on edessä. Kun terapiassakin on käyty.

        Kun alun ihastumisen kuohut tasaantuvat laineiksi, suuret tunnemyrskyt muuttuvat leppoisiksi tuuliksi..

        Mitä jää jäljelle? Onko kumppani sellainen joka säväyttää arjessa? Onko suhteessa henkisellä tasolla se kaunis hehkuva hiillos joka pitää suhteen koossa? Vai onko se pelkkää taloudenhoitoa ja rutiineja?


      • Elämä on koulu
        aviomies.... kirjoitti:

        "Päivät menevät töissä, illat lasten harrastuksissa ja sitten kun olisi omaa aikaa, toinen yleensä menee nukkumaan tai tuijotetaan tunti telkkaria. Ei se vaan tunnu yhteisen elämän jakamiselta tai edes rakkaudelta enää."

        Duoda duoda. Onko se muka joskus teillä ollut tuosta jotenkin olennaisesti eroavaista?

        Minulla menee vaimon kanssa hyvin, mutta jos miettii mitä me iltaisin päivin tehdään, niin ei me nyt oikeasti hirveän paljon järkevämpää puuhailla mitä tekään.

        Aamulla luetaan yhdessä lehti ja juodaan kahvit, sitten ollaan kumpainenkin päivä töissä, ilta leikitään ja ollaan lapsen kanssa enemmän tai vähemmän yhdessä perheenä ja sitten lapsen mentyä nukkumaan yhteisellä ajalla katsotaan yleensä telkkaria. Seksiäkin on aika vähän.

        Jos se normaali perhearki ei esimerkiksi reilun 10 vuoden jälkeen enää riitäkään, niin ei siinä minusta kyllä ole oikeasti oikein mitään tehtävissä.

        Kun avio on edennyt arjeksi ja rutiiniksi, joka tarkoittaa perusasioiden sujumista ja turvallista kotia lapsille, jotka vielä tarvitsevat sekä aikuisia, turvaa että kotia, mutta ei riitä aikuiselle ihmiselle, niin siinä kohdassa alkaa - tai pitäisi alkaa - sen sisäisen ihmisen kasvattaminen omaan, lopulliseen mittaansa.

        Silloin on aika alkaa työskennellä, pikkuhiljaa, oman itsensä, sisältönsä, omien toiveittensa ja unelmiensa kanssa. Työstää aihetta vaikka ajatuksen tasolla ensin, jotta konkreettisiin toimiin pääsee heti, kun perhe ei enää tarvitse kokoaikaista huoltamista. Se aika tulee yllättävän äkkiä, joten perheestä, arjesta ja rutiineista kannattaa opetella nauttimaan ja ottaa niistä kaikki irti, ne ovat yht'äkkiä muisto vain.

        Sitten on aika kasvaa omaksi yksilölliseksi itsekseen, parilla tai ilman. Toisen ihmisen olemassaolo, parisuhe, ei mitenkään voi estää yksilöllistä elämää ja kasvamista, vankiloitahan niitten ei kuulu olla. Eikä kaikkea koettua ja elettyä ehkä kannata hävittää ja kadottaa, jos siellä on niin tärkeitä asioita kuin esim. yhteiset lapset.


    • metsämökin tonttu

      Minun kohdallanipa vasta veikeä tilanne on. Olimme pitkään parisuhteessa, mies petti kertaa monta eikä muutenkaan paljon välittänyt. Viimeiset pari vuotta minusta on tuntunut juuri niin kuin eräästä kirjoittajasta: samassa huoneessakin oleminen tuntui vaikealta, seksistä ja pussaamisesta nyt puhumattakaan. En kuitenkaan osannut / jaksanut lähteä. Mutta kas kummaa-muutama kuukausi sitten mies otti ja lähti. Toisenko perään, en tiedä. Sitten tapahtui outoja: ero oli minulle melkein shokki. No, alkaa jo siltä osin helpottaa, MUTTA : lasten takia ja vielä osittain jakamattoman omaisuuden takia joudun tapaamaan entistä miestä silloin tällöin. Ja silloin "menen sekaisin", siis ahdistun uudelleen ja palaan tunteissa melkein lähtöruutuun. Sitä paitsi tunnen silloin jopa mustasukkaisuutta miehen mahdollisesta uudesta kumppanista. Muulloin asia ei kovin paljon liikuta. Kuuluukohan tämä skaalaan: "kaikki tunteet ovat erossa sallittuja"? Miehelle tunnun nykyään olevan vain yksi monista ihmisistä. Pitäsikö yrittää toimia niin, että en ikinä enää ex-miestä näkisi?

      • taija*

        Ehdottomasti kannattaa vältellä exän kohtaamista niin kauan kuin on tarve. Keskittyä miettimään vain omia asioita, omaa tilannetta. Kuka oikein on, mitä haluaa ja tarvitsee. Tietysti välillä myös sitä miksi ex ahdistaa. Usein toinen ihminen alkaa ahdistaa, kun hän on tarpeeksi pahasti ja/tai pitkään saanut rikkoa kumppaninsa rajoja. Kerroit, että ex petti useasti eikä välittänyt sinusta. Mikä ihme sinut sai jatkamaan liittoa? Olitko riippuvainen miehestä? Henkisesti tai taloudellisesti tms? Oikeastaan olisi todella kummaa, ellet olisi ahdistunut.


    • Pysykää järjissänne

      Kun lukee liikaa rakkausromaaneja tai katselee teliviosta elokuvia, jotka ovat fixtiota Ja lisäksi alkaa uskomaan tuohon humputukseen, sitä alkaa luulemaan että oma liitto ei ole samanlaista, vaan ystävyyttä.

      Olette oikeassa kirjoittaessa, että puolisoiden välinen ystävyys on erilaista, kuin esim kahden mihen välinen kaveruua rai naisen välinen ystäväsuhde.

      Mielestäni puolisoiden välinen ihmissuhde on todellinen ystävyys, johon kuuluu se toisesta välittäminen, yhteiset kodin asiat ja tietenkin seksi kohtuullisesti ja toista kunnioittaen. Ystävyys on hyvin syvällinen, muut ystävyyssuhteet ovat pinnallisempia, niissä puhutaan iahn muista asiosita, harrastuksista, shoppailuista, maailman menosta, Mihet autoista ym koneista, laitteista.

      Ovat tärkeitä henkireikiä, jos nämä puuttuvat, silloin ontuu tuo puolisoiden välienkin ystävyys.

      Kun puolisoiden välinen ystävyyssuhde on kunnossa, on parisuhdekin kunnossa.

      Koeta löytää näitä muita ystävyyssuhteita, jotta et ala sekoittamaan puolisosi kanssa suhdetta tähän toisenlaiseen ystävyyteen.

      Näitä muunlaisia ystäviä löytää monesti jostakin harrastuksesta, naapurista tai lapsuuden ajan leikkikavereista. Nämä ovat tärkeitä ja ovat samaa sukupuolta kanssasi, jota se tärkeä ihmissuhde puolison kanssa pysyy tasapainossa.

      Tällaiselle hyvälle ystävälle voit käydä purkamassa paineitasi juttelemalla ja silloin oma puoliso ei olekaan se sylkykuppisi.
      Kotiin tultua huomaat, että ei enää ole tarvetta ruveta mököttämään tai räyhäämään, kun asian on jotenkin jo saanutkin ilmattua tälle kaverille.

      Olen huomannut, että monelta puuttuu juuri tämä hyvä samaa sukupuolta oleva ystävä ja ruvetaan vaatimaan puolisolta sitten aivan mahdottomia.

      Jos eletään fistio maaailmassa, silloin varmasti kaikki hajoaa. Samahan se on katselee rikosfilmejä, pian alkaa uskoa niihin todella ja tekee tekoja, joita ei ilman noita fiktion näkemisiä olisi koskaan tehnyt.
      Monta, monta on vankiloissa juuri tämän asian vuoksi, ei luotetaan enää omaan itseen, vaan lähdetään elämään näiden fiktiojuttujen mukaan myös seksissä.

      • rikoslaki

        Kirjoituksesi on täysin fiktiivinen-

        "Samahan se on katselee rikosfilmejä, pian alkaa uskoa niihin todella ja tekee tekoja, joita ei ilman noita fiktion näkemisiä olisi koskaan tehnyt. "

        Olen katsonut rikosfilmejä n. 40 vuotta. Työskennellyt rikosten parissa lähes 15v. Silti en ole tehnyt itse minkäänlaista rikosta!

        Ihmisen tunteet eivät myöskään ole fiktiota. Niiden tarkoitus on osoittaa tietä. Ap kirjoittaa

        "Seksiä meillä ei oikein enää ole koska se tuntuu minusta niin pahalta. Suuteleminen on myös ihan liian henkilökohtaista enkä ymmärrä miksi oman miehen suuteleminen voi tuntua niin kauhealta. Ahdistaa."

        Ap:n liitolla ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia jatkua onnellisena.


    • Keskustele!!

      Rakkaus voi hävitä - useimmiten se on kuitenkin vain tilapäisesti hukassa. Rakkaus on siitä kivaa, että samaan ihmiseen voi rakastua uudelleen.

      Pelkäätkö jotakin?

      Ahdistuksen takana on ehkä joku toinen tunne, jota et uskalla vielä nimetä.

      Keskusteluapu usein auttaa ja sinne voi mennä yksin tai yhdessä tahi sekä että.

      • hopeasi

        Toivon todella että voisin rakastua mieheeni uudelleen. Ja yritän kaikkeni että onnistumme. Uskon myös että ystävyys on tärkeätä ja arvostan suuresti ystävyyttämme. Kuitenkin uskon että toimivaan avioliittoon kuuluu myös seksi joka on meiltä onnistunut kerran tänä vuonna. (humalassa) Yritetty on useammin mutta en pysty, ahdistun. En myöskään tahdo pussailla..
        Pitkittynyt tavallinen arkielämäkö tappaa tunteet?


      • ava*
        hopeasi kirjoitti:

        Toivon todella että voisin rakastua mieheeni uudelleen. Ja yritän kaikkeni että onnistumme. Uskon myös että ystävyys on tärkeätä ja arvostan suuresti ystävyyttämme. Kuitenkin uskon että toimivaan avioliittoon kuuluu myös seksi joka on meiltä onnistunut kerran tänä vuonna. (humalassa) Yritetty on useammin mutta en pysty, ahdistun. En myöskään tahdo pussailla..
        Pitkittynyt tavallinen arkielämäkö tappaa tunteet?

        Pitkittynyt arkielämä ei tapa tunteita. Muutenhan niitä ei olisi kenellekään jäljellä muutaman vuoden jälkeen. Elämä kun on lähinnä arkea. Syyt miksi ahdistut seksistä miehesi kanssa ovat syvällä sinussa itsessäsi sekä sinun ja miehesi välisessä suhteessa.

        Ahdistut seksistä, et halua pussailla. Kestätkö mieheltäsi minkäänlaista kosketusta? Edes niskan hieromista? Mistä ja koska tuo ahdistus alkoi? Oliko sitä ollut ennen koskaan? Millaisena näet miehesi nyt? Millaisena näit silloin kun tutustuitte aikoinaan? Onko miehesi muuttunut paljon, entä itse?

        Pikatestinä voisit kokeilla seuraavaa. Ajattelet aikaa, jolloin rakastuit mieheesi. Niitä ominaisuuksia, joita arvostit silloin. Sitten mietit mitä ominaisuuksia nyt arvostat yleensä miehessä - ja vastaako miehesi niihin ominaisuuksiin. Jos näkisit miehesi tänään 1. kertaa, voisitko rakastua häneen?


      • Kunnollinen, mutta
        ava* kirjoitti:

        Pitkittynyt arkielämä ei tapa tunteita. Muutenhan niitä ei olisi kenellekään jäljellä muutaman vuoden jälkeen. Elämä kun on lähinnä arkea. Syyt miksi ahdistut seksistä miehesi kanssa ovat syvällä sinussa itsessäsi sekä sinun ja miehesi välisessä suhteessa.

        Ahdistut seksistä, et halua pussailla. Kestätkö mieheltäsi minkäänlaista kosketusta? Edes niskan hieromista? Mistä ja koska tuo ahdistus alkoi? Oliko sitä ollut ennen koskaan? Millaisena näet miehesi nyt? Millaisena näit silloin kun tutustuitte aikoinaan? Onko miehesi muuttunut paljon, entä itse?

        Pikatestinä voisit kokeilla seuraavaa. Ajattelet aikaa, jolloin rakastuit mieheesi. Niitä ominaisuuksia, joita arvostit silloin. Sitten mietit mitä ominaisuuksia nyt arvostat yleensä miehessä - ja vastaako miehesi niihin ominaisuuksiin. Jos näkisit miehesi tänään 1. kertaa, voisitko rakastua häneen?

        En, tunnen huonot ja ikävät puolet liian hyvin. Silloin, kun ns. rakastuin, en tuntenut enkä tietänyt. Huonot ja ikävät puolet eivät tarkoita sitä, ettei hyviä olisi.


      • -----
        Kunnollinen, mutta kirjoitti:

        En, tunnen huonot ja ikävät puolet liian hyvin. Silloin, kun ns. rakastuin, en tuntenut enkä tietänyt. Huonot ja ikävät puolet eivät tarkoita sitä, ettei hyviä olisi.

        Kumpia on enemmän, huonoja vai hyviä puolia? Minkälaatuisia ne ovat keskenään?

        Yleensähän sitä laskeskellaan huonojen puolien suhdetta hyviin puoliin ja mietitään ollaanko miinuksella vai plussalla. Jos ollaan plussalla, niin ollaanko sen verran, että suhdetta kannattaa jatkaa.


      • uudelleen rakastunut

        Minustakin on tuntunut joskus, että rakkaus olisi hävinnyt, kun toinen on lähinnä ärsyttänyt eikä seksikään ole kiinnostanut tavalliseen tapaan. Kummasti vain se rakkaus on leimahtanut uudelleen, kun on tajunnut, että oikeasti haluaa rakastaa niin kuin on kerran luvannut.
        Yhden kerran jopa rukoilin, että Jumala, anna minulle rakkautta, kun en muutakaan apua keksinyt. Ja niinpä rakastuin mieheeni enempi kuin koskaan. Onnellisinta minusta onkin, jos ja kun rakastuu uudelleen omaan puolisoonsa ja se on mahdollista varsinkin, jos se toinenkin rakastaa.


    • KÄDETKIN

      Kyllä rakkaus voi hävitä. Olen ollut mieheni kanssa aviossa 8 vuotta ,olimme 25 vuotiaita kun menimme avioon. Teemme päivätyötä molemmat , eikä lapsia ole. Jokaisena päivänä tähän mennessä mieheni on laittanut ruuat ja kahvit ym ja viikonloppuisin siivoa. Ärsyttää sellainen kun viikonloppuisin hän jokainen viikko käyttää matot ulkona ja kuulemma on sellainen pitkäsiivous , sellainen mieheni on.

      Syyskuun puolella hänen työaikansa on jatkunut ja olen murheissani odottanut ruokaa ja mainitsin hänelle siitä. Hänen työvuoromuutoksen johdosta saan odottaa ruokaa.

      vasta 2 tuntia myöhemmin. Vihjasin hänelle , että voisi käydä ruokatunnilla laittamassa mulle valmiiksi ruuan tai edellisenä päivänä tehdä valmiiksi.
      Olen sanonut hänelle , että minä en aio opetella ruan valmistusta. En tiedä mikä minuun on mennyt koska en halua mieheni kanssa sexiä ollenkaan. Olen ollut juhannuksesta saakka ilman miestä. Näen , että mieheni on masentunut kun ei saa sexiä , olen sanonut hänelle ,että omat kädet ovat ?

      • ava*

        Aikamoisen riesan miehesi on sinusta saanut.


      • wendy*

        Et varmaan ole tosissasi (toivottavasti)? Käyttäydyt kuin oikuttelevat pikkulapset. Uhmaikä jäänyt vaiheeseen oikein pidemmän päälle?


      • ahahaa...

        Tosi hassu viesti. Ei kai kukaan nainen tai mies käyttäydy noin omituisesti. Jos niin täytyy sanoa, että rakkaus on ihmeellinen asia, kaikki se kestää...


    • wendy*

      Rakkauden liekki voi todellakin sammua, kuten sinullekin on käynyt. Vaikka miehesi tekisi mitä tahansa mukavaa, se ei rakkauttasi uudelleen sytytä. Sille vaan ei voi mitään, se on ikävä tosiasia, joka on hyväksyttävä. Tuosta tilanteesta voi edetä vain eroon. Tai sitten jäädä liittoon ahdistumaan, mutta sitä en kutsuisi etenemiseksi.

      • Mistähän rakkaudesta

        sinäkin taipumustesi mukaan horiset. :D


    • KÄDETKIN

      Soitin sitten eilen Äidilleni , että saanko tulla syömään jos mieheni ei ole laittanut
      minulle ruokaa kun tulen töistä. Kerroin hänelle , että miehellä on muuttunut työaika 2 tunnilla , joten joudun tyhjällä vatsalla odottamaan hänen tuloaan kotia.

      Äiti sanoi ellei miehesi voi edellisenä päivänä tehdä ruokaa valmiiksi tule luoksemme syömään. Äiti sanoi , että kerro miehellisi ettet anna sexiä , ellei
      ruoka valmistu ajoissa. En voinut sanoa Äitille , etten ole antanut hänelle sexiä
      juhannuksen jälkeen.

    • Tuutikki vm 81

      Kiitokset kokemuksista, osallistumisista ja vastauksista. Ihanaa kun ei tarvitse olla yksin surkeana vaikka satuttaakin tietää että muillakin on samanlaisia tilanteita. Itsellä on vielä paljon mietittävää jäljellä ja samassa tilanteessa mennään varmaan vielä jonkin aikaa.. Onko ketään joka olisi päässyt tästä tilanteesta vielä takaisin hyvään liittoon ilman puolison vaihtamista? En haluaisi luovuttaa, en vaihtaa, en aloittaa koko elämää alusta. Mutta ei näinkään hyvä ole olla. Ehkä tämä tästä vielä joku päivä...

      Voimia ja jaksamista muillekin!

      (Ja hyvä "ruokapelleilijä", voisitko vaihtaa kirjoitusketjua huonon vitsisi kanssa. Kiitos.)

    • Cloetta...

      Varmasti monelle muullekin on käynyt kuten sinulle eli ei halua rakastaa enää.

      Rakastaminen on pitkälti tahdon asia: näetkö kaiken hyvän ja toimivan ja haluat panostaa osaltasi parisuhteeseen vai näetkö vain ne huonot puolet ja olet ongelmakeskeinen etkä ymmärrä, että olet puolet parisuhteesta ja 100 % omista tuntemuksistasi, jotka perustuvat ajatuksiisi.

      Avioliitto ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista. Hyvä avioliitto mitataan vastoinkäymisten ratkaisemisella ja sitoutumisella. Kuka tahansa kestää kun menee hyvin, rakkaus on sitä, että sietää myös ne huonot ajat ja hyväksyy toisen sellaisena kuin hän on.

      Arvosta miehesi panostusta suhteeseenne ja koita itsekin tehdä jotakin sen hyväksi; voi olla, että koko ongelmatilanne johtuu sinun asenteestasi!

      • Tuutikki vm 81

        Olen miettinyt paljon tätä "tahdon asia"-juttua. Töissä pitää tulla kaikkien kanssa toimeen ja ystäviä pitää muistaa huonoinakin päivinä. Ikävämpää tai ärsyttävämpää ihmistä saattaa olla helppo rakastaa ja huonommista voi aina huolehtia.. Mutta se, että olisi itse parisuhteessa joka "vain on" tuntuu kuvin epäreilulta. Ei ainoastaan minua kohtaan vaan myös puolisoa joka on naimisissa henkilön kanssa joka ei himoitse, palvo ja ylistä.

        Asiat viimeisen 12 vuoden aikana ovat muuttuneet paljon ja eri asiat merkitsevät. Se, mitä arvosti silloin ei ole enää niin arvokasta kuin toiset asiat nyt. Näin pitkään kun ollaan yhdessä, pitäisi molempien kasvaa eikä vain toisen.

        En ole koskaan uskonut että avioliitto on pelkkää juhlaa eikä se sitä kyllä ikinä ole ollutkaan. Eikä kysymys taida olla hyväksymisestäkään, mieheni on ihana ja upea ihminen.

        Emme vaan halua enää samoja asioita ja tiemme kulkevat koko ajan eri suuntiin. Kannattaako kahden täysin erilaisen ihmisen pysyä naimisissa kun mitään yhteistä ei ole? Onko avioliitto niin kova itseisarvo?


    • Liian kiltti?

      Kirjoituksesi kuulostaa tuutkki niin tutulta..

      Olen ollut vaimoni kanssa pitkässä parisuhteessa, avioliitossa yli 20v. Suhteemme alkoi siten, että bongasin söpön tytön ja halusin suhteeseen sen kanssa. No, heti ensimetreiltä alkoi tuntua pahalta.. Henkisesti ei ollut mitään sellaista syvällisyyttä jota olin kaivannut, mutta nätti oli ja on.. Vaimoni vanhemmat ovat erittäin uskonnollisia ja painostivat meidät avioliittoon hyvin nopeasti. Missään vaiheessa ei minulla tuntunut oikealta, mutta olin liian kiltti. En ymmärtänyt lukea sydämeni singaaleja. Olin todella hukassa itseni kanssa. Vuodet menivät velvollisuuksia suorittaessa, mutta en ole koskaan rakastanut vaimoani.. Pahalta tuntuu sanoa tuo. Lapsien tekoon meni 6 vuotta avioliitossa, en halunnut niitäkään hänen kanssaan, mutta taivuin painostuksen alla lopulta. Nyt on pari ihanaa lasta, mutta se suhde.. meillä on ulkoisesti kaikki hyvin ja vaimoni ripustautuu minuun ja rakastaa minua. Minun puoleltani on kyse ehkä enemmänkin ystävyydestä ja tilanteeseen sopeutumisesta. Toisaalta on huono omatunto siitä että on ollut sellainen idiootti joka ei ole ollut rehellinen omille tunteilleen. Myös siitä että vaimoni ansaitsisi miehen joka rakastaa häntä. Olen pikkuhiljaa ajautunut tilanteeseen, joka tuntuu kestämättömältä. Tuntuu että elämäni valuu hukkaan nykyisen kumppanin kanssa ja kärsin siitä suhteen köyhyydestä henkiselä tasolla. Toisaalta en haluaisi satuttaa ekä rikkoa perhettä..

      Mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä, kuolettaa omat tunteet ja kuihtua henkisesti kiveksikö jotta lapseni saisivat hyvän ympäristön ja puolisoni turvan?

    • liian ja liian

      Liian kiltti: jos olet 20 v sen söpön naisen kanssa ollut, niin jotain hyvääkin suhteessanne on. Oletko kenties ihminen, joka ei pysty tuntemaan rakkautta, vaan pitää itsensä hieman varautuneena. Ja sitten mietiskelee, että voi voi kun en halua olla naimisissa mutta en oikein uskalla erotakaan.
      Selvitä itsesi kanssa mitä haluat. a) asua ja elää yksin b) jättää vaimon, muuttaa yksin asumaan ja etsiä uuden naisen c) jatkaa nykyisen kanssa mutta suhdetta kehittäen

      • Azazel

        Jeesus auttaa.


      • Liian kiltti?

        Jotain hyvääkin on suhteessamme, se on totta. Ehkä turvallisuus on se hyvä asia ja huumori toinen. Tiedän pystyväni kokemaan rakkautta. En tarkoita mitään ihastumisen lyhyttä tunnemyrskyä. Olen vaan jotenkin niin lahjomaton tuolta sisältä.. Enkä kykene teeskentelemään rakkautta, tekoja tosin pystyn tekemään jotka antavat singaaleja rakkaudesta. Sydämeni on tavallaan vielä koskematon - en tiedä ymmärrätkö mitä tarkoitan. En myy sydäntäni alennusmyynnissä kenelle tahansa. Tottakai olisin halunnut rakastaa vaimoani, mutten pysty.. en osaa teeskennellä.. en halua teeskennellä.. Mutta kiintymyksen tunteita tottakai on koska on niin pitkä parisuhde takana ja kävi elämässäni miten tahansa vaimollani on aina paikka sydämessäni päädyin sitten eroon tai en. Olen valmis mahdollisen eronkin jälkeen auttamaan ja toivon kaikkea parasta hänelle.

        Minun pitää selvittää mitä tosiaan haluan. Mikä minut tekee onnelliseksi? Olen sitä mieltä että onnellisuus lähtee sisältäni ja omista tekemisistäni. Se ei tule ulkopuolelta postilähetyksenä eikä todellakaan paria vaihtamalla. Ensin oma pää selväksi mitä haluaa ja vasta sen jälkeen viisaita ja vastuullisia päätöksiä..


    • jaana*

      Rakkaus voi hävitä ja usein se häviääkin. Kaikkein ikävintä on, kun se häviää vain toiselta. Sinä yrität epätoivoisesti yhä rakastaa, vaikka tunteesi ovat täysin kuolleet. Miehen kosketus tuntuu pahalta, suutelu myös, sinua ahdistaa. Mies haluaa sinut, sinä et halua miestä. Koska sinä et halua miestä, sinun täytyy ottaa vastuu ja tehdä päätös erosta yksin. Miehesi huomaa erottuanne, että niin oli parempi.

      • .-.-.--.

        Juuri näin. Lisäksi eron jälkeen itse miettii miten ihmeessä eroaminen oli niin vaikeaa.


    • minä

      Minä itku silmäkulmassa yritän miettiä mihin voisin lähtä. Ei ole ystäviä eikä kavereita kelle purkaa pahaa oloa, saatikka mennä "huilimaan".
      Mies ilmoitti että ei jaksa enää tätä meidän seksitöntä ja rakkaudetonta elämää. Yllätyksenä ei tullut, mutta kauhialle tuntuu. Yli kymmenen vuotta aviossa ja neljä yhteistä ihanaa lasta. Olen työtön eli rahaa minulla ei ole esim vuokrata asuntoa.

      • milli*

        Sinulle "minä". Todella ikävää, että olet niin yksin. Tartut siihen asiaan sitten, kun saatte eronne järjestykseen.

        Kaikkein ensimmäiseksi sovitte lasten huoltajuudesta ja omaisuuden jaosta (=ositus tai erottelu sen mukaan onko aviehto vai ei). Mietitte kumpi jää nykyiseen asuntoonne, vai onko siihen kummallakaan varaa yksin. Sitä mukaa voikin tietää millaisen asunnon vuokraat. Jos sinusta tulee lähihuoltaja, niin vuokraat sellaisen asunnon johon lapset mahtuu. Mikäli sinusta tulee etähuoltaja, vuokraat yksiön tai pienen kaksion. Onneksi Suomi on sellainen maa, että työttömätkin voivat asua! On työttömyyskorvaus, asumistuki ja tarvittaessa myös toimeentulotuki.


    • Mitä se on ?

      Voi se varmaan hävitäkin, koska mikään ei ole ikuista. Tai sitten se vain muuttaa muotoaan, tulee toisenlaiseksi, tavaksi, tottumukseksi.

      Oikea rakkaus ei tietenkään häviä koskaan mihinkään; rakkaus maailmaan ja elämään, lapsiin, kaikkiin ihmisiin, luontoon, ruokaan, musiikkiin ... Nämä ovat pysyviä, eivät muutu eivätkä 'petä'. Miehen ja naisen välinen rakkaus taas on jotain ns. sellaista, josta kukaan ei saa mitään selvää mitä se on.

      Mutta se on selvääkin selvempää, että sitten kun rakastat miestäsi ihan oikeasti, sitä ihmistä, joka hän on, niin annat hänen olla juuri sellainen kuin hän on ja tulet ja kasvat itsekin siksi ihmiseksi, joka oikeasti olet. Miehellä tai ilman.

      • Liian kiltti?

        Olipa hienosti sanottu.


      • En onneksi enää
        Liian kiltti? kirjoitti:

        Olipa hienosti sanottu.

        Kiitos, kultainen. Kiltteyttä voi kasvattaa ja jalostaa. Pelkkä liika kiltteys on oikeaa tyhmyyttä. Hyväsydämisyys on iiihan eri asia.


      • Liian kiltti?
        En onneksi enää kirjoitti:

        Kiitos, kultainen. Kiltteyttä voi kasvattaa ja jalostaa. Pelkkä liika kiltteys on oikeaa tyhmyyttä. Hyväsydämisyys on iiihan eri asia.

        Tuo Liian kiltti? on nimimerkkini täällä kyberavaruudessa.. :)

        Mutta nuo ajatuksesi kiltteydestäkin - nekin ovat juuri samoja asioita joiden kanssa itsekin tuskailen. Huomaa että olet ajatellut asioita vähän syvemmältä.

        Liika kiltteys on idioottimaista tyhmyyttä - olen itsekin siihen syyllistynyt.. Kyynistä minusta ei saa koskaan, onneksi.


    • MIehen kantilta

      Meillä vaimon kanssa myös 12v takana ja tiedän tehneeni todella väärin häntä ja lapsia kohtaan laiminlyömällä heidät. ikinä en ole ollut väkivaltainen tai mitään sellaista. Jäin vuosia sitten koukkuun erääseen nettipeliin ja se vei työn lisäksi liikaa huomiotani, enkä osannut / halunnut uskoa vaimoani että asiat ovat todella huonolla tolalla. Nyt vaimo sitten ilmoitti ettei tunne minua kohtaan enää mitään. Erosta on puhuttu, mutta sovimme että katsomme pari kuukautta ja käymme perheneuvojalla kolmannen osapuolen kanssa keskustelemassa josko jotain olisi vielä. Itse rakastan häntä ja lapsiani yli kaiken ja nyt olen ymmärtänyt sen mikä idiootti olin kun en aiemmin älynnyt tehdä muutoksia elämääni. Nyt olen hakemassa apua psykologilta ja tein päätöksen, että pelit jää nyt ja työtahtiakin rauhoitan. Olen päättänyt tehdä kaikkeni koittaakseni pelastaa avioliittomme ja saada vaimoni taas rakastamaan minua. Olen aina koittanut olla kova ja tukahduttanut tunteeni ja nyt kun tämä tilanne tuli tähän pisteeseen ja olen oikeasti joutunut miettimään asioita olen huomannut että pakko hakea apua että pääsee purkautumaan. Kaikki kaverini asuvat kaukana ja en ole koskaan tuntenut itseäni näin yksinäiseksi. Kunnioitan vaimoni toivetta että annan hänelle aikaa ja tilaa miettiä asioita ja nukun itse tällä hetkellä eri huoneessa. Joka paikassa toitotetaan että nainen kärsii tässä tilanteessa, mutta kuka ajattelee miehen tunteita vai eikö miehellä saisi olla tunteita. Paniikkikohtaukset ja eivät ole mukavia kesken työpäivän... Ehkä pahinta tässä on se, että tiedän tehneeni väärin enkä ole aiemmin tehnyt asian eteen mitään. Ja nyt on pelko koko ajan, että on todellakin liian myöhäistä.

      • exWOWleski

        Valitettavasti meillä oli täsmälleen samanlainen tilanne.
        Mies pelasi tietokoneella sotapelejä yötä päivää.
        Minä hoidin kodin, lapset, pihat, suhteen. Kaiken.
        Kunnes väsyin olemaan yksin suhteessa, vielä kun toinen vaati kokoajan lisää ja lisää minulta.
        Minun tunteeni kuolivat.
        Sitten kun mies vihdoin siihen havahtui, niin myönnettävä on, kyllähän kaikkensa yritti. Ja minäkin yritin.
        Mutta ei ne tunteet enää heränneet.
        Erosta aikaa kohta kaksi vuotta, enkä vieläkään ole hetkeäkään ikävöinyt ex-miestäni, enkä sitä elämää.
        Hoidan nyt samat työt edelleen yksin kuin ennenkin, mutta nyt jaksan. Minun ei enää tarvitse kannatella aikuista miestäkin eikä olemattoman parisuhteen tuomaa stressiä ja taakkaa. Elämäni on hyvässä tasapainossa, lapset voivat hyvin ja minä voin hyvin.

        TOIVON että kohdallanne ei ole vielä myöhäistä!


    • yksin yhdessä

      Voi kuinka lohdullista nähdä, etten ole tässä tilanteessa yksin. Itse olen nollut mieheni kanssa yhdessä 30 vuotta. Rakastuimme ensisilmäyksellä ja se todellakin oli suurta rakkautta. Sitten...mieheni meni reissuhommiin ja alkoi juomaan. Rakkaudeltani en halunnut nähdä mihin olimme menossa. Elämässämme oli suuria muutoksia, lapset ja paljon työtä, joten aika kului. Juominen oli ainoa asia mistä riitelimme. Minä hoidin kodin ja lapset, mies työnsä ja istui lopun iltaa sitten "omassa piilossaan" tissuttamassa. Juomisen myötä myös persoonallisuus muuttui, aloin saada kriittistä komenttia milloin mistäkin. Pikkuhiljaa huomasin rakkauteni vähenevän, mutta lasten takia en halunnut erota ja rakkauttakin oli kuitenkin vielä jäljellä. Nyt lapset ovat aikuisia, joten siinä mielessä olen vapaa. Uutta alkua yritimmie vuosi sitten, juominen piti lopettaa kokonaan. Kaksi kuukautta meni ja se oli siinä. Nyt harkitsen vakavasti eroa, kerään rohkeutta laittaakseni eropaperit sisään. Tässä miettiessäni olen todellakin huomannut, että kaikki rakkaus on mennyt, en tunne miestäni kohtaan enää mitään, en yhtään mitään. Eli, kyllä se suurtakin suurempi rakkaus kuolee, näin se on vain nähtävä. Olen yli viisikymppinen, enkä suostu loppuelämääni tärväämään hänen kanssaan, vaikka lapsiin varmasti kovasti ero sattuukin, menee maat ja mannut, mitkä oli tarkoitus lapsille jättää, se sattuu minuunkin ja on paha olla. Vaihtoehtoja vain ei tunnu olevan.

      • Vaihtoehtoja on aina

        Tai jos sinä et vain löydä, huomaa, keksi, tule ajatelleeksi ... niitä. Asioita ja juttuja täytyy opetella katselemaan toisella tavalla, toisesta vinkkelistä ja perspektiivistä, muuten elämä on vaihtoehdotonta. Etääntyminen omasta, yleensä ahtaasta, piiristä auttaa usein huomaamaan, miten erilaisin tavoin ihmiset samoja asioita hoitavat ja tekevät.


      • yksin yhdessä
        Vaihtoehtoja on aina kirjoitti:

        Tai jos sinä et vain löydä, huomaa, keksi, tule ajatelleeksi ... niitä. Asioita ja juttuja täytyy opetella katselemaan toisella tavalla, toisesta vinkkelistä ja perspektiivistä, muuten elämä on vaihtoehdotonta. Etääntyminen omasta, yleensä ahtaasta, piiristä auttaa usein huomaamaan, miten erilaisin tavoin ihmiset samoja asioita hoitavat ja tekevät.

        No, kerro niitä vaihtoehtoja minullekin...

        Minun vaihtoehtoni ovat

        1 Jään ja heitän elämäni menemään, kidun loppuelämäni juopon kanssa.

        2 Lähden heilutellen tyhjiä käsiä (samassa muuten menee työpaikkakin) Siihen en suostu, niin paljon olen töitä tehnyt tämän eteen.

        3 Lähden ja omaisuus ositetaan. Lapset menettävät perintönsä, josta olen miehellekin huomatuttanut, vaan ei auta sekään.

        Minkä vaihtoehdon itse valitsisit?

        Ehkäpä ajattelen suppeasti, mutta muita vaihtoehtoja ei mieleen tule.


      • Karsina / vankila ?
        yksin yhdessä kirjoitti:

        No, kerro niitä vaihtoehtoja minullekin...

        Minun vaihtoehtoni ovat

        1 Jään ja heitän elämäni menemään, kidun loppuelämäni juopon kanssa.

        2 Lähden heilutellen tyhjiä käsiä (samassa muuten menee työpaikkakin) Siihen en suostu, niin paljon olen töitä tehnyt tämän eteen.

        3 Lähden ja omaisuus ositetaan. Lapset menettävät perintönsä, josta olen miehellekin huomatuttanut, vaan ei auta sekään.

        Minkä vaihtoehdon itse valitsisit?

        Ehkäpä ajattelen suppeasti, mutta muita vaihtoehtoja ei mieleen tule.

        Eipä ole maatilaa jaettavaksi, mutta yhteisen kodin menettäminen / jakaminen ei ainakaan tässä vaiheessa houkuta eikä velkavankeus, jotta voisi maksaa toisen ulos, jompi kumpi.

        Siispä elämme ja menemme molemmat omat menomme, yhteisiä on joitakin, vähän velvollisuuksia, yms. Liitot ja parisuhteethan eivät ole vankiloita, aikuisella ihmisellä on lupa olla ja elää juuri niin kuin itsestä parhaalta ja mukavimmalta tuntuu eikä se ole luvan varaista.

        Sitäpaitsi; juoppo saattaa myös saada virikettä, hoksata jotakin, kun sinä 'lähdet lentoon'. Ei kuulosta kovin aikuiselta, jos aikuisen ikäinen ihminen on sitä mieltä, että loppuelämä on kiinni siitä, mitä toinen tekee ja 'harrastaa'. Elä hyvä ihminen omaasi - ja harrasta.


    • ihanasti jätetty

      Varmaan me, jotka kehotamme jatkamaan liitossa, olemme niitä, joilla oli hyvä perusliitto, mutta puolisomme joutui henkilökohtaiseen kriisiin, esim. keski-iän iskiessä lujaa, ja päätti jättää meidät etsiäkseen elämään kiihkoa muualta. Jos puoliso on juoppo tai väkivaltainen, niin ehdottomasti on syytä erota. Muuten saarnaan aina jäämisen puolesta.

      • -jäädäkö-

        Pitäisikö minunkin sinun mielestä jäädä? Mies ei ole halunnut seksiä vuosiin kanssani. Nyt puhutaan n. 10 vuodesta. Ei halua viettää aikaa kanssani. Ei viettää lomia kanssani tai tehdä mitään yhdessä.

        Miehen tunteet minua kohtaan ovat kuulemma kuolleet. ENkä ole hänelle mikään tärkeä asia.


    • ee ronnut

      Älä heitä elämääsi menemään.
      Lähde ja omaisuus ositukseen.
      No eikös ne lapset peri joka tapauksessa vanhempansa kun sen aika on? Siis ei kai ne perinnöt sinänsä mihinkään häviä...vaikka ne kyseiset maat ja mannut joutuskin jakamaan...sitä paitsi juoppohan saattaa vaikka juoda ne pois....
      niin ja onhan sekin vaihtoehto,että jäät ja toinen lähtee..mietipäs sitäkin.!
      Loppujen lopuksi vaikka maita ja mannuja olisi vaikka kuinka paljon niin ne menettää merkityksen jos elämä muuten menee kun olisi syvässä suossa koko ajan.....Lapset kyllä pärjää!!

    • voi se hävitä

      Täällä myös yksi rakastamaton. Mietin joka päivä eroa mutta se on niin iso askel. Meillä olisi myös maitten jako edessä jos lähden joten ymmärrän hyvin sinua nimim. yksin yhdssä. Mies tissuttaa lähes joka ilta jossain yksikseen. Alkuun kaipasin häntä yhteisiin juttuihin, sitten pärjäilin yksinkin, nykyään on ärsyttävää jos on pakollisia yhteisiä juttuja hoidettavana. Paha tuo renttu ei ole, osaa olla mukavakin mutta minua tuo hieman humalainen mies vain etoo, eli seksi olisi yäk. Lapset ovat onneksi jo isoja, pian lähdössä opiskelemaan. Kai sitä odottaa jotain "viimeistä niittiä" joka laittaa lähtemään.

    • samanlaisessa veneessä

      Tosi tutulta kuulostaa. Itse olen vähän samantyyppisessä vaiheessa. Ajattelen niin, että näihin asioihin auttaa vain aika. Sen kanssa asiat selviää ja puhumalla. Kannattaa myös varautua siihen, että omat tunteet menevät vuoristorataa. Välillä epäröi, välillä tuntuu selkeämmältä. Välillä haluaa jatkaa, välillä ei. Se kuuluu prosessiin. Välillä myös tuntuu kuin muistaisi vain kaikki hyvät asiat suhteesta ja kysenalaistaa omat ajatuksensa ja miettii, pohtiiko aivan järjettömiä. Yhtä kaikki mielestäni kuvaamasi ajatukset kertovat siitä, että suhteen jatkoa on syytä harkita ja siitä yhdessä puolison kanssa keskustella avoimesti.

      Viestiketjussa moni on kommentoinut aihetta romanttisen rakkauden turhanpäiväisenä kaipuuna tms. Itsekin kyseenalaistin pitkään omat tunteeni ajattelemalla näin - mitätöimällä omat tunteeni ja tarpeeni. Nyt tiedostan kuitenkin itseni paremmin. Mielestäni se on tervettä itsekkyyttä. Velvollisuudesta en voi antaa elämääni ihmiselle, jonka kanssa en osaa enää olla. Jos ei halua niin ei halua. Kyse ei ole hetken päähänpistosta, jos on punninnut asioita huolellisesti. Vaikea edes ajatella, että kukaan aikuinen harkitsisi eroa jonkinlaista "huumaa" etsien. Toki on niin, ihmisillä on erilaisia tarpeita ja odotuksia. Itse en kuitenkaan odota avioliitolta/parisuhteelta mitään ilotulitusta; olen elänyt arkea saman ihmisen kanssa runsaasti toista vuosikymmentä. Jos pelkäisin arkea, en kai näin kauan olisi voinut olla yhdessä suhteessa. Mutta kyllä parisuhteessa pitää olla muutakin kuin ystävyyttä. Täytyy haluta toista, yhteistä elämää, täytyy haluta rakastaa. Joillekin voi ystävyys riittää, mutta aika harvalle kuitenkin.

      Kun sitten vihdoin puhuttiin asioista ja sain sanottua, että olen miettinyt eroa, helpotti tosi paljon. En vain voinut olla sanomatta sitä enää. Kun paha olo kasvaa riittävän suureksi, sitä ei voi olla ohittamatta, siihen täytyy reagoida. Mutta sen kyllä itsessään tuntee, kun aika on. Kannattaa kuunnella itseään. Sen tietää, kun tietää. Ei kannata hätiköidä, mutta toisaalta täytyy myös uskaltaa rohkeasti edetä. En kuitenkaan lähtisi avioliitosta ovet paukkuen tai yhtäkkiä, vaan rauhassa asiat läpikäyden. Se vaihe on nyt itsellä menossa. Itse täytyy asiat ratkaista, kukaan ei voi toiselle sanoa, miten tulee toimia. Jokainen ihminen ja jokainen avioliitto on erilainen - ja myös arvokas.

      • samanlaisessa veneessä

        Sen vielä haluan lisätä, että asioiden läpikäynti puolison kanssa on mielestäni myös vastuunottamista itsestä ja toisesta sekä koko tilanteesta. Jos oma tahto ei ole suhteessa mukana, niin silloin on keskustelun ja vakavan arvioinnin paikka. Se, että nostaa asiat pöydälle ja kantaa vastuun tilanteesta ja omista tunteistaan, on aikuisuutta. Tiettyyn rajaan saakka asioiden välttely voi tuntua houkuttelevammalta. Ei se asioiden käsittely helppoa ole, mutta uskon, että se on lopulta kaiken vaivan ja tuskan arvoista. Voi olla, että löydätte toisenne uudestaan tai sitten eroatte. Yhtä kaikki saatte asiat selvitettyä ja ratkaisun tilanteeseen. Vain sinä tiedät, mikä on sinulle ja teille oikein.


      • voi se hävitä
        samanlaisessa veneessä kirjoitti:

        Sen vielä haluan lisätä, että asioiden läpikäynti puolison kanssa on mielestäni myös vastuunottamista itsestä ja toisesta sekä koko tilanteesta. Jos oma tahto ei ole suhteessa mukana, niin silloin on keskustelun ja vakavan arvioinnin paikka. Se, että nostaa asiat pöydälle ja kantaa vastuun tilanteesta ja omista tunteistaan, on aikuisuutta. Tiettyyn rajaan saakka asioiden välttely voi tuntua houkuttelevammalta. Ei se asioiden käsittely helppoa ole, mutta uskon, että se on lopulta kaiken vaivan ja tuskan arvoista. Voi olla, että löydätte toisenne uudestaan tai sitten eroatte. Yhtä kaikki saatte asiat selvitettyä ja ratkaisun tilanteeseen. Vain sinä tiedät, mikä on sinulle ja teille oikein.

        Samanlaisessa veneessä: kirjoitat hyvää tekstiä, huomaa että olet miettinyt asioita monelta kantilta. Kaikilla meillä ei kuitenkaan ole keskustelevaa miestä. Jos minä nostaisin kissan pöydälle kuten ehdotit niin pitäisi olla piikkarit jalassa ja käsi ovenkahvalla. Ensin riehuttais, sitten itkettäis ja viimein korkataan kossu. Missään vaiheessa en haluaisi olla katsomassa. Parasta varmaan häipyä vähin äänin kun vaan saa päätöksen tehdyksi.


    • umpikuja

      Täällä vaan yksi toivoton tapaus.
      Olen yrittänyt sanoa miehelle että eroaisimme.Monin perusteluin,kuten täällä on samoja syitä ollut. Ei rakkautta, seksiä yms-
      Mutta mies ei anna periksi ja jankuttaa vain samaa asiaa eli sanoo että kaikki olisi sillä kertaa hyvin kun vain seksi menisi niinkuin hän toivoo.
      Olen sanonut etten halua häntä. En voi teeskennellä että haluaisin.

      Miksi miesei kertakaikkiaan tajua tai myönnä minulle eroa?

      • Kujalta kujalle

        Saahan sen eron omastakin hakemuksesta, ei tarvitse toisen sitä myöntää.


    • kamalaa

      "umpikujalle " kirjoitit samalla tavalla kuten minunkin pitäisi kirjoitta vaimostani.
      Sexiä saa vain 4 krt / vuosi kamalaa.

    • lina6

      Kolme viikkoa sitten mieheni jätti minut. Kaikki alkoi, kun käyn UK ​​viettää lomaa setäni kanssa, yritin ottaa yhteyttä häneen, mutta se ei tule läpi. Joten kun tulin takaisin UK huomasin hänet lady suudella hänen makuuhuoneessa, olin turhautunut ja se antaa minulle uneton yö. Kutsuin ystäväni kertoi hänelle mitä tapahtui ja hän ottaa minut loitsu ruokaa, joka auttoi häntä kauan sitten. Ja minä häneen yhteyttä ja en koskaan uskonut, että loitsu toimii niin helposti, koska en usko loitsua tai jotain nimeltään maaginen koska olen yhteyttä moniin oikeinkirjoituksen pyörät saada hänet takaisin kaikki ne on otettava rahani ilman tulosta. Olen iloinen voidessani kertoa, että mieheni on palannut ja sitoutunut minut rauhaan ja hän tekee mitä pyydän häntä tekemään rakkautta ja huolenpitoa. Kaikki kiitos [email protected] suuri taikuri, joka auttoi minua palauttamaan mieheni minulle. Olen Lina Peter.

    • Rakkaus*

      Hei ap,

      kirjoitat omasta kyvyttömyydestäsi ylläpitää ja hoitaa rakkautta. Rapautat omalla toiminnallasi parisuhdettasi, vaikka miehesi tuntuu tekevän oman osuutensa suhteenne eteen. Aika surullista luettavaa. Oletko miettinyt omaa taustaasi? Millainen oli lapsuudenkotisi tunneilmasto? Millainen oli vanhempiesi parisuhde? Entä oma kiintymyssuhteesi vanhempiisi?

    • Godelieve

      IHANA:

      Hei kaikki, olen Godelieve, haluan jakaa elämäni tarinan maailman kanssa siitä, miten sain mieheni, ennen kaikkea sain onnellani takaisin, tarkoitin ilmoitusta yhden Dr Odia Internetissä siitä, miten hän auttaa naista saan poikaystäväni takaisin, joten minun täytyy ottaa yhteyttä häneen auttamaan minua palauttamaan avioliittoni, aviomies jätti minut viiden vuoden avioliitolle, koska hänen perheensä ja ystävänsä eivät pidä minusta ja he pyytävät häntä saamaan toisen naisen, mutta kun minä ota yhteyttä Odiaan avusta, hän kertoi rentoudakseen, että hän auttaa minua, tohtori Odia toi mieheni, joka jätti minut 5 vuodeksi vain 24 tuntia, Tämä on voimakas loitsu, jota en ole koskaan nähnyt elämässäni sellaista, hän toi takaisin mieheni minulle vain 24 tunnissa ja kertoi minulle, että minulla on oma lapsi, tänään minulla on 1-vuotias vauva, tämä mies on hieno, jos joku tarvitsee apua ja haluaa ottaa sinuun yhteyttä, sinä voi tavoittaa hänet seuraavalla osoitteella: Sähköposti: [email protected], Viber-numero: 27638836445. Mikä-sovelluksen numero: 2349065101630.

    • vaikealoituskysymys

      Voiko rakkaus hävitä, onpas mesevä aloitus ja paha kyllä vastata. Fysiikan lakien mukaan ainehan ei häviä, se voi muuttaa muotoaan. Mutta rakkaushan ei ole varsinaisesti ainetta eli siinä mielessä vaikea vastata. Toisaalta, jos ollaan tietynlämpöisessä ympäristössä ja jollakulla on lämmin sydän ja kylmemmät jalat ja kädet esim. niin lämpötilaero pyrkii tasaantumaan, jolloin lämpöä siirtyy lämpimämmästä kylmempään eli sydän viilenee ja kädet lämpenee. Tiedetään myös, että systeemi pyrkii kohti epäjärjestystä (termodynamiikan pääsääntö), joten jos suhteessa pyrkii kontrolloimaan olosuhteita niin pahemmin mennn kohti epäjärjestystä. Jos siis suhde halutaan säilyttää toimivana tulee huolehtia seuraavista seikoista: huolehdi, että kumppani pukeutuu riittävän lämpöisesti eli ettei sim.päätä palella, sormia tai jalkoja palella (vanha kansa jo tiesi rakkauden osoituksena neuloa tumppuja ja villasukkia ym.). Lisäksi pidä suhteessa yllä tiettyä epäjärjestystä. Liiallinen järjestys ja siitä nipottaminen vie luonnonlakienkin mukaan kohti suurempaa sekasortoa ja epäjärjestystä. Me olemme nykypäivänä liikaa vieraantuneet luonnosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe