Kuinka helposti pääsee osastolle?

en halua kuolla silt

Olen 14-vuotias tyttö ja tein eilen asian,joka kaduttaa minua nyt paljon. Yritin itsemurhaa lääkkeillä. Siihen on monta syytä,miks tein sen.Tunnen,etten jaksa elää tavallista arkea,enkä käydä koulua. Kaikki luulee että tämä on laiskuutta,mutta ne ei tiedä mun todellisia tunteita. Nyt olen lukenut netistä,että on olemassa osastoja,jonne otetaan masentuneita nuoria. Kuinka helposti sellaiseen pääsee? MInulla on psykiatrin tapaaminen jossain vaiheessa.

Haluaisin vain hetken olla yksin. Ja rauhassa. Ilman,että koko ajan joku hössöttää ja kyselee vointiani ja saarnaa siitä,miten itsekäs olin kun tein näin. Haluaisn vähän omaa tilaa,mutta sellaista ei saa nykyään mistään. Siksi olen miettinyt,kuinka helposti pääsisi hetkeksi pois ja olla rauhassa.

11

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+6

      Ota yhteyttä paikkankuntasi psykiatriseen päivystykseen. Sellainen pitäisi löytyä jokaiselta paikkakunnalta. Eivätkö vanhempasi ole huomanneet sinun avuntarvettasi?

      Kuka on määrännyt sinulle lääkkeitä, etkö voi jutella asiasta hänen kanssaan?

    • Hei

      Kuten sinua onkin jo neuvottu, niin voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen tai psykiatriselle poliklinikalle. Koska en tiedä paikkakuntaasi, en osaa antaa suoraan yhteystietoja, mutta voit etsiä niitä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivysty paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Jos haluat jonkun joka kuuntelee sinua ja sinun tunteitasi, voit aina soittaa nimettömänä valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-06, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-06, sunnuntaisin 15-22.

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päällle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyy osoitteesta http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset

      Ystävällisin terveisin,
      SOS-kriisikeskus/Hansu

    • antsax

      En perhana tiedä miten 16-v haluaa omaa tilaa.Anteeksi,en muista enää ja se on mun tyhmyyttä.Vaikka olikin jännittävää aikaa tuo. Mut itse olen ollu teholla lääkkeestä.Onneksi ei tullu pysyvää haittaa ,vaikka se niillä oli ennuste.
      Nyt ryhtiä!!!! Kerää itsellesi pelastusrengas ympärilles!!Ihmisistä.Ja nopsaan!!!
      Olet lapsuudesta menossa nuoruuteen,josta pieni askel nykyisin aikuisuuteen.Tee ne harkiten,tulevaisuutta miettien!Miten tämä teko vaikuttaa kun olen 30v.?Nyt iisisti kohti tulevaa!!!

    • mites luulet

      jossain pikkupaikkakunnalla pääseväsi johonkin psyk. päivystykseen joskus yön synkkinä hetkinä??
      Se on eri juttu joissain kaupungeisa eikä tosi monissa maassamme yöllä just silloin kun se pahin ahdistus ja olo tulee että en jaksa en enää..????Ei ei eiei...

      Vastaus yleensä, ota aamulla yhteys päivystykseen että saat lähetteen meille sitten,,,,,,,,tuu sitten jos tarve on....enää sulla...sitten...nuku yön yli...ensin...

      Ja esim. jos asut yksin tai omat vanhemmat nukkuu kännissä ja ei apua saa mistään just silloin, esim yöllä kohtauksesi saatua, pelkoa yms...?

      Ei oo kavereita edes sulla..enää,, ei ystävää mihin yhteyttä otat...

      kiitos vaan SUomi...kartoituksesi ei pelaa näissä tapauksissasi!

      Siksi siis lienee AMOKIT niin suurina maassamme?

    • towardthebrightlight

      Kun kuitenkin ilmeisesti käyt koulua, niin luulisi että asiaa saisi etenemään kouluterveydenhoitajan kautta?

      Se sitten riippuu omasta sairaanhoitopiiristäsi että onko siellä osastoa nimenomaan *masentuneille* nuorille. Sellainen saattaa olla, tai sitten voi olla yleisempi nuortenpsykiatrian osasto jonne tuupataan kaikki tietyn ikäiset riippumatta siitä mikä sairaus heillä on.

      Itselläni on ollut useampia mielisairaalakeikkoja. Olen ollut sellaisessa sairaalassa jossa oli osasto nimenomaan masentuneille potilaille ja se oli ihan ok. Mutta nyt viime keväänä olin 3kk sellaisella osastolla jossa oli vähän kaiken sortin ihmistä. Se oli ns. "rauhallisempi" osasto mutta en minä sitä erityisen rauhalliseksi kokenut, kun erityisesti psykoottiset ja maaniset ihmiset saattavat saada päähänsä melkein mitä vaan. Ei siellä mitään *vaarallista* tapahtunut mutta on se silti häiritsevää kun joku on yön aikana järjestänyt huonekalut uudelleen tai ajanut toisen puolen päästään kaljuksi tai selittää koko ajan kuinka Jumala tekee hänestä profeettaa.

      Hoitajilla on kaikilla hälytin joka hälyttää aina silloin kun jollain toisella osastolla tarvitaan lisävoimia. Hälytyksiä tapahtuu yleensä useamman kerran päivässä, ja yksi lähihoitajaopiskelija sanoi minulle että melko suuri osa hälytyksistä tuli nimenomaan nuorisopsykiatrian osastolta. Eli eipä se kait juuri silloin kovin rauhallinen paikka ollut. Mutta se riippuu siitä että minkälaisia muita potilaita siellä sattuu samaan aikaan olemaan, sitä ei voi etukäteen tietää ja saattaa olla että porukka on ihan ok.

      Äläkä välitä siitä jos joku sanoo sinua itsekkääksi. He ovat väärässä. Sinä et tehnyt sitä mitä teit siksi että olit itsekäs, vaan siksi ettet nähnyt muuta vaihtoehtoa. Masennus on sairaus, eikä sairaana oleminen ole itsekästä. Jos joku muu syyttää masentunutta potilasta itsekkääksi, se on aivan sama kuin syyttäisi syöpää sairastavaa ihmistä itsekkääksi. Sinä et ole itse valinnut sairauttasi eikä se ole sinun vikasi. Myös syytteet laiskuudesta ovat vääriä; tyypillinen masennuksen oire on se että toimintakyky laskee. Olen itse nähnyt sairaalassa potilaan jolla ei ollut voimia edes käydä vessassa itse. Itse välillä jätin aterioita väliin siksi että minusta tuntui, etten kerta kaikkiaan jaksa pureskella ruokaa. Sellaiset jutut ovat masennuksen oireita, ja ainakin minua helpotti se että jossain vaiheessa ikäänkuin annoin itselleni luvan, että nyt minun ei tarvitse jaksaa enää. Antaa hoitajien jaksaa puolestani välillä. Siinä mielessä sairaalahoito on hyvä vaihtoehto että siellä saa melko vapaasti olla jaksamatta jos siltä tuntuu. No välillä käskettiin pukeutumaan tai suihkuun tai jotain ja se oli vaikeaa kun ei olisi millään jaksanut, mutta silläkin oikeastaan haetaan potilaan omaa parasta.

    • en halua kuolla silt

      Kiitos asiallisista vastauksista! :)

      Vanhempani tietävät kyllä ongelmistani,ovat olleet kanssani psykiatrilla.Pelottaa vaan,että jos joskus joudun osastolle,niin onko siellä kauheaa? Olen lukenut hirveitä kokemuksia osastoista...varsinkin suljetuilta. :o

    • älä pelkää

      Eine nuoria siell' kiduta. Ei kannata uskoa kaikkien juttuja. Apua siellä annetaan.

    • aivopatologi

      Osasto hoito on lopun alku. Osasto hoitoa pyritään välttämään viimeiseen asti. On siis viimeinen hoitokeino. Syy on siinä, että yli puolet osastohoidossa olleista kroonistuu...Vaikea sanoa, on syy vai seuraus...?

      • 4543

        Älä pelottele aloittajaa!

        Osastohoitoa ei kannata pelätä. Jos lääkäri arvioi sen tarpeelliseksi, häntä kannattaa uskoa. Osastoja on hyvin erilaisia ja jos ei ole harhainen ja vastusta hoitoa, ei varmaan ole riskiä, että laitetaan suljetulle. Avo-osasto on varsin kodinomainen, siellä voi katsoa telkkaa, lukea, pelata pelejä, tehdä käsitöitä yms.


      • ...........

        Osastohoidossa on nuorilla se paskamainen mahdollisuus, että jotkut käytöshäiriöiset pikkunilkit (anteeksi nyt vain) tulevat vaikutteiksi. Osastoilla valitettavasti on niin paljon tätä porukkaa. Ei ole aran ja masentuneen nuoren hyvä tällaiseen "elämänkouluun" joutua.


      • kokemusta on
        4543 kirjoitti:

        Älä pelottele aloittajaa!

        Osastohoitoa ei kannata pelätä. Jos lääkäri arvioi sen tarpeelliseksi, häntä kannattaa uskoa. Osastoja on hyvin erilaisia ja jos ei ole harhainen ja vastusta hoitoa, ei varmaan ole riskiä, että laitetaan suljetulle. Avo-osasto on varsin kodinomainen, siellä voi katsoa telkkaa, lukea, pelata pelejä, tehdä käsitöitä yms.

        Samanlainen on suljettu osasto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3301
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1810
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1633
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1107
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      45
      995
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      974
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      886
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      881
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      814
    Aihe