Skyrimin puutteet

Nyt kun peli on vuoden vanha ja hype on kuollut, niin voidaakin alkaa puhumaan pelin puutteista ilman riitelyä.

Killat: Tehtävät liian lyhyitä ja toistavat itseään aivan liikaa. Lisäksi jokaisessa killassa sinua kohdellaan kuin "mesteria" ennen kuin edes olet tehnyt mitään. Morrowindissa varkaiden killassa piti tehdä useita pikkuhommia ennen kuin sinut ylennettiin, mutta Skyrimissä sinut lähetetään heti tekemään hommia jossa "killan parhaat" ovat epäonnistuneet useasti. Esimerkiksi Companions tehtävissä sinut otetaan mukaan "sisäpiiriin" muutaman helpon tehtävän tehtyä.

Lohikäärmeet: Alku ihastuksen jälkeen näistä pedoista tulee Morrowindin Cliff Racereihin verrattavia ärsytyksiä, mutta sillä sillä selvällä erolla, että niiden tappaminen kestää paljon kauemmin. Lohikäärmeiden olisi pitänyt olla paljon harvinaisempia ja kovempia vihollisia kuin ne ovat Skyrimissä.

Alkemia: Taikajuomia ei voi enään valmistaa reissussa ollenkaan, vaan esimerkiksi parannusjuomat pitää valmistaa kotona valmiiksi tai kaupassa jne.

Seikkailun puuttuminen: Pelaajaa pidetään kädestä ja mitään ei tarvitse etsiä ollenkaan, sentään pistävät pelaajan kävelemään uusiin paikkoihin, mutta eiköhän seuraavassa Elder Scroll pelissä pääse pikamatkustamaan sellaisiinkin paikkoihin joissa ei ole ennen tullut käytyä... ikävä kyllä. Morrowindin jälkeen ollaan menty vaan huonompaan suuntaan.

Skyrim: Kyseinen maailmaa näyttää nätiltä, mutta siinä ei ole samaa vetoa kuin esimerkiksi Morrowin provinsissa mikä on paljon mielenkiintoisempi.

14

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapland,madness

      Skyrim on yksinkertaisesti loistopeli, mutta kuten sanoit, puutteita on. Morrowind on mun mielestä paras, vaikka sen ostettuani steamista tuli heti ongelmia Caiusin talon etsimisessä, kun oli fast traveliin ja nuoliin tottunut. Maltan tuskin odottaa Onlinea.

    • Kipporäystäs

      Tuon seikkailun puuttumisen voi onneksi korjata modien avulla.

    • huonoin systeemi eve

      Unohdit kaikista pahimman mokan, eli taistelusysteemin. Dragonborn-lisäosa kiinnostaisi kovasti muuten, mutta olen varma että taistelu on sitä samaa "huitase kerran superior ebony waraxella" ja lohikäärme kaatuu.

      • 10+2

        Ainakin se näyttää samanlaiselta menolta kuin Skyrim. Lisäksi arvosteijoiden mukaan tarina on yksinkertaisempi (mikä mahdollista) ja lyhyempi kuin Skyrimin päätehtävä.


        Skyrmistä puuttuu "sielu".


    • 1+11

      - Kiltamestariksi pääsee aivan liian helpolla.

      - Pelaajan hahmoa kohdellaan mestarina ennen kuin hän edes tekee mitään.

      - Seikkailun puute.

      - Valtaosa linnoista ja tienvarsilla olevista majataloista näyttävät melkein identtisiltä.

      - NPC hahmot ovat "sieluttomia" ja tylsiä.

      - Peliä ei voi pelata ilman että käyttää nuolia jotka näyttävät mihin pitää matkustaa koska mukana ei tule karttaa ja "päiväkirjassa" on vain muutama rivi. Tämä rikkoo illuusion oikeasta maailmasta ja siellä matkustelusta.


      En usko että seuraava TES tulee olemaan yhtään haastavampi vaan mennään vielä helpompaan suuntaan.

    • joo<

      Siis jos tuntuu että lohikäärmeet kuolee liian helposti niin vaikeusastetta vaan lisää, ite pelaan nykyää ihan masterilla kun on niin paljon kokemusta tosta pelistä. Vaikeimmalla on myös hauskempi pelata kun pitää huolehtia esim. lohikäärmetaistelut etukäteen ja tehdä potioneita joita käyttää taistelussa JOITA EI HELPOLLA VAIKEUSASTEELLA tarvitsisi. Tää on se pointti.

      • Haastetta lisää

        Tässä itsekin miettinyt tuota vaikeustason nostoa. Nyt pelattuna 150h pikkutehtäviä, talonrakennusta ja kaikenlaista haahuilua. No Dawngaardi tuli pelattua läpi sentään, muuten nuo päätehtävät, muut "isommat" tehtävät ja kiltajutut lähes kokonaan vielä tekemättä. Level 54 menossa, smithingi ja light armor legendarisoitu jo kertaalleen ja pari muuta skilliä paukkuu sadassa.

        Ensin piti vaan vähän kehittää hahmoa ennen varsinaisen pelaamisen alkua, mutta se homma sitten karkasi kokonaan käsistä. Nyt kun pitäisi alkaa ihan oikeasti pelaamaan, niin haasteet ovat kadonneet kokonaan :D Toivon ratkaisua tuosta vaikeustason nostosta. Hieno peli kyllä kaikesta huolimatta! Kyllä tämän kanssa viihtyy varmasti vielä pitkään.

        Ja niistä lohikäärmeistä... ne tuntuvat kadonneen meikäläisen pelistä kokonaan =( Kartalle merkityistä paikoista niitä sentään löytää, mutta muuten siellä maailmassa vaeltaessa niitä ei ole tullut pitkään aikaan vastaan. Alussa oli kyllä sitäkin enemmän, Riverwoodistakin tappoivat melkein koko kylän, kun siellä oli joka kerta lohikärmes vastassa. Pitänee lähteä oikein erityisesti etsimään niitä. Täytyisi saada shoutteja auki, mutta ei ole yhtään kärmeksen sielua enää jäljellä.

        "huitase kerran superior ebony waraxella" ja lohikäärme kaatuu.

        Tuohon sanoisin sen verran, että vaihda aseeksi tavallinen iron dagger niin eiköhän ala kärmes pistämään taas vastaan ;)

        Master tason lukollisiin arkkuihin olisin odottanut jotain hohdokkaampia palkintoja. Nyt tuntuu siltä, että niistä saa ihan samaa roinaa kun tavallisista tynnyreistä ja lukottomista arkuista. Vie vähän hohtoa lockpikkingin treenaamiselta. Toisaalta kun on smithingi ja enchantingi satasessa, niin mitä niistä voisi löytää, jota ei itse voi valmistaa? No ehkä suuria määriä rahaa, mutta sitäkin alkaa jo kertyä reilusti enemmän kun mitä ehtii tuhlaamaan.


    • Myrrywind

      Samaa mieltä. Pojan Skyrimiä en oo pelannut vasta ku noin 70h, mutta jo nyt kaipaan Morrowindin tunnelmaa. Se oli maailma jossa tuntui että oikeasti elät sisällä. Odotin todella paljon Oblivion pettymyksen jälkeen. Tässä se taas näkyy että kaunis grafiikka ei korvaa pelin sisintä. Morrowindissä kun saavutit jotain, niin todella tunsit ansainneesi sen. Pelin hahmoista tuli ihan kuin oikeasti tuttuja.Eli kyse on siitä että Morrowindiin astuit sisään, Skyrimiä ihailet ulkopuolelta.

    • Sarjan paras peli

      Morrowind ja Oblivion olivat 2 viikon pelejä, morrowindin pelasin 2003 heti kun se julkaistiin ja oblivionin 2006 maaliskuussa.
      2 viikon pelaamisen jälkeen statit ovat jo maksimissa ja peli käy liikaa itseään toistavaksi (kokonaisia copy&pastella tehtyjä kaupunkeja ja täysin samanlaisina toistuvia isoja rakennuksia jne joita ei vain jaksa enää kaluta) jonka jälkeen nopeasti vain pelaa pääjuonen läpi ja poistaa pelin kovalevyltä.
      Skyrimissä tuollaista tylsäksi käyvää toistoa ei ollut, joten sitä tuli pelattua yhteensä 10 viikkoa (pääpeliä 8 aluksi viikkoa, ja DLC:t sekä loputkin sivutehtävät 2 viikkoa), ja sen jälkeen jäi odottelemaan lisää dlc:itä joita ei taida enää olla tulossa. Jälkikäteen voisi todeta että oli huomattavasti parempi peli kuin morrowind ja oblivion yhteensä, vaikka alkuvaikutelma oli huonompi ja yksinkertaisteumpi.

      • 10+20

        Skyrim on paljon huonompi peli varsinkin jos katsotaan kiltojen tehtäviä.

        Liity kiltaan --> nouda miekka ---> sinusta tehtään killan johtaja. Ja noissa Skyrimin tehtävissä ei tarvitse edes etsiä mitään koska waypoint neulta näyttää tien koko ajan, mutta mitenkä pelaajan hahmo tietää minne mennä? Rikkoo tunnelman kokonaan.

        Bethesdan myynti mieskö se siellä kirjoittelee?


    • Jäin koukkuun peliin

      Kyllä Skyrimissä aina jotain tekemistä löytyy. Minä pelaan veljen Skyrimmiä, ja sillä taso jo kaikkein haastavin, Ensimmäistä kertaa pelasin siis veljeni hahmolla, joka on haastavimmilla tasolla ja näin opin tappamaan lohikäärmeitä ym. Opin siis pelaamaan leendaryllä, joten kuinkahan helppo se easy on.. : D Yleensä kehitän picpocketteja, sneakingii ym. Varastelu jo monta sataa.

      Ja legendary-tason lohikäärmeet ei kaadu heti yhdestä scimitarin iskusta ;)
      Olen tyttö, pelissä on tosin mieshahmo

      /Gwaihir windcaller

      • 9+20

        Ei ole Skyrimissä varastelu vaikeaa kun muutamassa tunnissa saat kaikki kyvyt täysille.


      • Kakkamuna123

        "Varastelu jo monta sataa" meinaatko leveliä koska skyrimin kaikkien skillien level cap on sadassa


      • Mukkakana321
        Kakkamuna123 kirjoitti:

        "Varastelu jo monta sataa" meinaatko leveliä koska skyrimin kaikkien skillien level cap on sadassa

        Satasen jälkeen sen skillin voi legendarisoida, vai mitenkä se meni. Oma smithingi on legendarisoitu jo varmaan 3 kertaa ja muitakin skillejä kerran tai pari. Pääsee sitten kerryttämään ne taas uudestaan sataseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1796
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1583
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      49
      1539
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      10
      1260
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1132
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe