Vahva SAS on suomalaisen etu

Tärkeä SAS

SAS:n toiminan jatkuminen ilman supistuksia on iso etu suomalaisille kuluttajille. SAS pitää edelleen Suomea yhtenä sen päämarkkina-alueenaan.
Toisin sanoen SAS:lla on suuri vaikutus siihen, että Suomessa on edes jonkinlaista lentoliikenteen kilpalua. Me kaikki tiedämme, että ulkomaiset lentoyhtiöt eivät ole olleet erityisen kinnostuneita avaamaan reitejä Suomeen ja ilman SAS.ia Finnair saisi liian määräään makina-aseman ja pystyisi nostamaan reilusti lentolippujen hintoja.

Jos nykymuotoisen SAS:n toiminta olisi loppunut, yhtiön aunioille olisi mitä todennäköisemmin syntynyt uusi lentoyhtiö kuten kävi esim. Sveisissä ja Belgiassa kansalllisten lentoyhtiöiden konkurssien jälkeen. Uuusi SAS olisi ollut huomatavasti kustannustehokkaampi, mutta todennäköisesti myös pienempi. Suomi olisi voinut jäädä sivuun uuden yhtiön strategiasta. SAS:n jättämän aukon Skandinaviassa lisivat ilman muuta täyttäneet muut skandinaaviset ja eurooppalaiset lentoyhtiöt. Suomessa ei välttämättä olisi käynyt niin. Suomen reitit kun eivät juuri ole kiinnostaneet lentoyhtiöitä. Yksi yhtiö toisensa jälkeen on jättänyt Suomen ja tehnyt Finnairin kanssa code shared -sopimuksen,mikä ei koskaan ole ollut tavallisen, omalla rahalla matkustavan etu. Esim. seuraavat merkttävät lentoyhtiöt eivät enää lennä Suomeen: Air France, CSA, Brussels airlines, Swiss, Austrian airlines ja Iberia. Halpalentoyhtiöistä Suomen on hylännyt mm. Euroopan toiseksi suurin halpalentoyhtiö Easyjet ja Ryanairinkin kasvu Suomessa on ollut todella hidasta verrattuna Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan..

10

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Quluttaja

      Suomalaisen kuluttajan edun mukaista on, että valtiolliset lentoyhtiöt kuten SAS ja Finnair kaatuvat ja markkinat alkavat toimia järkevästi. Niin kauan kuin SAS ja Finnair toimivat ilman kilpailua (kilpailematta aidosti edes toistensa kanssa), hinnat pysyivät korkeina. Muutoksen toivat matalan kustannustason lentoyhtiöt.

      Codeshare on silkkaa hömppää ja markkinointia. Siinä vain myydään yhden lentoyhtiön lentoja muidenkin lentoyhtiöiden nimissä. Kuluttajalle se tietää vain harmeja, kun pitää erikseen selvittää, mikä yhtiö operoi lennon ja mistä lennon saa edullisimmin (tämä ei suinkaan aina ole selvää).

      • Njetu.

        Minunko etu olisi "saada" lentää halpiksilla kuten Ryanair tai Norwegian? Sekö olisi myös henkilöstön etu? Epäselvät eläkekertymät (onko niitä), ei lakisääteisiä lomia jne. Ei kiitos. Kun nyt edes maalailemassasi tilanteessa saataisiin Lufthansa, BA tai joku muu ns. kunnon yhtiö paikkaamaan. Mutta tuskin. Vaadin henkilöstöltä kielitaitoa edes englannin verran ja turistip**kaa parempia matkustusluokkia. Ja asiallisen Frequent Flyer -ohjelman. Mitään niistä ei halpisjämät tarjoa.


      • Ekaluokkalainen
        Njetu. kirjoitti:

        Minunko etu olisi "saada" lentää halpiksilla kuten Ryanair tai Norwegian? Sekö olisi myös henkilöstön etu? Epäselvät eläkekertymät (onko niitä), ei lakisääteisiä lomia jne. Ei kiitos. Kun nyt edes maalailemassasi tilanteessa saataisiin Lufthansa, BA tai joku muu ns. kunnon yhtiö paikkaamaan. Mutta tuskin. Vaadin henkilöstöltä kielitaitoa edes englannin verran ja turistip**kaa parempia matkustusluokkia. Ja asiallisen Frequent Flyer -ohjelman. Mitään niistä ei halpisjämät tarjoa.

        Jos tarpeeksi moni on valmis maksamaan bisnesluokan hintoja lyhyistä lentomatkoista, niin varmasti Lufthansa tulee lentämään vaikka Helsingin ja Tampereen väliä. Mutta se tarkoittaa oikeasti tarpeeksi monta, siis ihmisiä, jotka oikeasti lentävät tiheään ja maksavat, ei yhtä Suoli24:ään suuria kirjoittavaa uhoajaa.

        SAS muuten on käytännössä jo luopunut bisnesluokasta. Se myy ”Economy Extraa”, jossa on noin bisnesluokan hintaan vähän huonompi palvelutaso kuin ennen turistiluokassa. Nimi on oikeastaan aika rehellinen: (melkein) economy-tasoa (kovaan) extra-hintaan.


      • Kokija ja näkijä
        Njetu. kirjoitti:

        Minunko etu olisi "saada" lentää halpiksilla kuten Ryanair tai Norwegian? Sekö olisi myös henkilöstön etu? Epäselvät eläkekertymät (onko niitä), ei lakisääteisiä lomia jne. Ei kiitos. Kun nyt edes maalailemassasi tilanteessa saataisiin Lufthansa, BA tai joku muu ns. kunnon yhtiö paikkaamaan. Mutta tuskin. Vaadin henkilöstöltä kielitaitoa edes englannin verran ja turistip**kaa parempia matkustusluokkia. Ja asiallisen Frequent Flyer -ohjelman. Mitään niistä ei halpisjämät tarjoa.

        Norwegian on hyvä lentoyhtiö asiakkaan näkökulmasta ja oman perseen kokemuksella.

        Mitä tulee palkka- ja henkilöstöpolitiikkaan, niin Finnairin "paremmuus" ei mairittele. Leikkauksia, supistuksia, irtisanomisia, uhkailuja, bonusten poistaminen (ilman että uusia on tilalle), negatiivinen julkisuus, noidankehä, isot riskit, tappiokierre, nepotismi, ulkoistamiset, code sharing, huono pallvelu, matkustajalupausten pettäminen, korvausvelvollisuuksien väistely.


      • Katkera, katkera...
        Kokija ja näkijä kirjoitti:

        Norwegian on hyvä lentoyhtiö asiakkaan näkökulmasta ja oman perseen kokemuksella.

        Mitä tulee palkka- ja henkilöstöpolitiikkaan, niin Finnairin "paremmuus" ei mairittele. Leikkauksia, supistuksia, irtisanomisia, uhkailuja, bonusten poistaminen (ilman että uusia on tilalle), negatiivinen julkisuus, noidankehä, isot riskit, tappiokierre, nepotismi, ulkoistamiset, code sharing, huono pallvelu, matkustajalupausten pettäminen, korvausvelvollisuuksien väistely.

        Olen eri mieltä Norwegianin hyvyydestä. Oma perse tyytymätön.

        Jestas tota listaa, josta paistaa värittynyt näkökulma. Bisneksen hoitaminen on siis sinusta väärin. Siis kommari. Jos kulut kasvavat, niin niitä ei saa supistaa. Onko nollabonusten poisto huono juttu..?

        Pitääkö näitä oikeasti alkaa oikoa totuutta vastaavaksi?!

        Tappiokierre? Poikki kahdelta edelliseltä neljännekseltä ja säästöjen pitäisikin vasta nyt alkaa purra.

        Ulkoistaminen? Kovin ainutlaatuista KOKO MAAILMASSA?

        Huono palvelu? Juo vähemmän ennen koneeseen yrittämistä. Väitteesi ei vastaa omaa kokemusta tai Skytraxin neljän tähden luokitusta.

        Code sharing? Hyödyn siitä itsekin eli tarjoaa lisävaihtoehtoja.

        Norwegianin henkilöstöpolitiikka on aivan eri luokkaa. Aluehallintovirastolla on oma näkemyksensä toiminnasta, base Suomessa ei voi tarkoittaa virolaista säädäntöä.


      • 363636
        Katkera, katkera... kirjoitti:

        Olen eri mieltä Norwegianin hyvyydestä. Oma perse tyytymätön.

        Jestas tota listaa, josta paistaa värittynyt näkökulma. Bisneksen hoitaminen on siis sinusta väärin. Siis kommari. Jos kulut kasvavat, niin niitä ei saa supistaa. Onko nollabonusten poisto huono juttu..?

        Pitääkö näitä oikeasti alkaa oikoa totuutta vastaavaksi?!

        Tappiokierre? Poikki kahdelta edelliseltä neljännekseltä ja säästöjen pitäisikin vasta nyt alkaa purra.

        Ulkoistaminen? Kovin ainutlaatuista KOKO MAAILMASSA?

        Huono palvelu? Juo vähemmän ennen koneeseen yrittämistä. Väitteesi ei vastaa omaa kokemusta tai Skytraxin neljän tähden luokitusta.

        Code sharing? Hyödyn siitä itsekin eli tarjoaa lisävaihtoehtoja.

        Norwegianin henkilöstöpolitiikka on aivan eri luokkaa. Aluehallintovirastolla on oma näkemyksensä toiminnasta, base Suomessa ei voi tarkoittaa virolaista säädäntöä.

        Norwegian tekee pisnestä markkinatalouden ehdoilla. Finnair on se sosiaalinen yritys, työpaja.


      • Ilmi antaja
        363636 kirjoitti:

        Norwegian tekee pisnestä markkinatalouden ehdoilla. Finnair on se sosiaalinen yritys, työpaja.

        Tarkoitatko, että Finnair rikkoo osakeyhtiölakia? ”Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.” (Finnairin yhtiöjärjestyksessä ei määrätä toisin.)

        Jos sinulla on näyttöä väitteesi tueksi, Finnair pitää vetää oikeuteen!


      • huijareita
        363636 kirjoitti:

        Norwegian tekee pisnestä markkinatalouden ehdoilla. Finnair on se sosiaalinen yritys, työpaja.

        Norwegian rikkoo työalan sopimusehtoja.

        "Kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, EU-asetus 593/2008 (Rooma I) määrää pakottavasti, että työhön tulee soveltaa Suomen työlainsäädäntöä. Näin ei kuitenkaan ole. Lentäjäyrittäjät eivät täytä yrittäjyyden vaatimuksia. Työsopimuslain 1luvun 1§ mukaan he ovat työntekijöitä. Käytännössä kuitenkin verot, sosiaalimaksut ja eläkkeet jäävät maksamatta, eikä työntekijällä ole turvaa."

        Markkinatalouden ehtoja tässä ei noudateta. Miksi suomalainen tukisi tällaista toimintaa? Miksi?!


      • lisää tuosta

      • Huijarilainaus
        huijareita kirjoitti:

        Norwegian rikkoo työalan sopimusehtoja.

        "Kun lentotyö tehdään Suomesta ja se päättyy Suomeen, EU-asetus 593/2008 (Rooma I) määrää pakottavasti, että työhön tulee soveltaa Suomen työlainsäädäntöä. Näin ei kuitenkaan ole. Lentäjäyrittäjät eivät täytä yrittäjyyden vaatimuksia. Työsopimuslain 1luvun 1§ mukaan he ovat työntekijöitä. Käytännössä kuitenkin verot, sosiaalimaksut ja eläkkeet jäävät maksamatta, eikä työntekijällä ole turvaa."

        Markkinatalouden ehtoja tässä ei noudateta. Miksi suomalainen tukisi tällaista toimintaa? Miksi?!

        Et kerro sitaatin lähdettä. Silloin on erityistä syytä lukijan olla varuillaan.

        Tässä tapauksessa siteeraat ammattiliiton kannanottoa, jossa yritetään ratsastaa lainsäädännöllä ja esitetään ikään kuin ay-pomot voisivat sanella, mikä on laillista ja mikä ei.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4615
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2189
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1978
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      108
      1428
    8. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1337
    9. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe