Liitinten puristustyökalu

Jsk12341

Pitäisi uusia akkukaapelointeja. Mutta mistä löytyisi työkalu, jolla voi puristaa liittimiä 25mm2 ja 35 mm2 kaapeleihin? Mitä hintaluokkaa tämmöiset ovat?

52

5574

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin,

      Näin onnistui minulta:
      -Liitin alasimelle
      -Liittimen johto-osa napakasti jakoavaimen leukojen väliin pitkittäin johdon kanssa
      -Hiema leukojen väliä ohuempi poranterän tyvi, tai muu tanko johto-osan päälle vaakatasoon
      -Vasaroimalla liitimen saa puristumaan tiukasti, tako tekee nätin U-muodon ja jakarin leuat pitävät puristuskohdan muodossaan.

      Lopputulos on hyvä kun johdon kuparilangat näyttävävät olevan 'yhtä puuta' liittimen sisällä.

    • Vanha Veneilijä
    • Etsivä löytää
      • Hyvä peli

        Minulla on paljon kokemusta tuon jälkimmäisen työkalun käytöstä. Ihan on toimiva peli, suosittelen. Pihdit ovat paremmat ja helpommat, mutta kunnolliset maksavat todella paljon.


    • että näin,

      mm. Biltemalla on puristuspihdit 55,-
      ja Sinuslive KCH liitinpihdit 89,-

    • mittatilauskamaa

      Tai sitten ostat piuhat valmiiksi sopivan mittaisina ja sopivilla liittimillä puristettuna. Ei halvinta, mutta jos kerran tarvii tehdä, ei niin kallistakaan.

      • Jsk1234

        Kiitoksia vastauksista.

        Tiedättekö paikkaa, jossa noita mittatilauskaapeleita valmistettaisiin hydraulisella puristimella? Sehän se vissiin asiallisin liitostapa on. Ei huvita sytytellä kipinöitä konehuoneessa...


      • Akkukaapeli
        Jsk1234 kirjoitti:

        Kiitoksia vastauksista.

        Tiedättekö paikkaa, jossa noita mittatilauskaapeleita valmistettaisiin hydraulisella puristimella? Sehän se vissiin asiallisin liitostapa on. Ei huvita sytytellä kipinöitä konehuoneessa...

        Vie sopivanmittaiset johdot johonkin akkuliikkeeseen - siellä laittavat liittimet johtuen päihin (edullisesti).


      • Tsekkaa reiät
        Akkukaapeli kirjoitti:

        Vie sopivanmittaiset johdot johonkin akkuliikkeeseen - siellä laittavat liittimet johtuen päihin (edullisesti).

        Ennen kuin viet, tarkista, miten kaapelit kulkevat seinien ja laipioiden läpi. Tarkoitan, että pitääkö tehdä reikiä tai suurentaa vanhoja reikiä. Liitin vaatii paljon suuremman reiän kuin kaapeli, joten sinä mielessä on kyllä usein fiksumpaa asentaa ainakin kaapelin toisen pään kenkä vasta veneessä.

        Ja muista käyttää monisäikeistä taipuisaa kaapelia, jota saa muun muassa Aditasta. Perinteinen jäykkä akkukaapeli hajoaa liitinten juuresta todella helposti ja on hankala vetää ahtaisiin paikkoihin.

        Ja vielä: tarkista kaapelin paksuus. Esimerkiksi tässä on hvä taulukko:
        http://www.windsun.com/Hardware/Wire_Table.htm

        Uusien veneiden KAIKKI kaapelit ovat POIKKEUKSETTA liian ohuita aiheuttaen kaikenlaisia ongelmia, jopa tulipalovaaran.


      • että näin,
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        Ennen kuin viet, tarkista, miten kaapelit kulkevat seinien ja laipioiden läpi. Tarkoitan, että pitääkö tehdä reikiä tai suurentaa vanhoja reikiä. Liitin vaatii paljon suuremman reiän kuin kaapeli, joten sinä mielessä on kyllä usein fiksumpaa asentaa ainakin kaapelin toisen pään kenkä vasta veneessä.

        Ja muista käyttää monisäikeistä taipuisaa kaapelia, jota saa muun muassa Aditasta. Perinteinen jäykkä akkukaapeli hajoaa liitinten juuresta todella helposti ja on hankala vetää ahtaisiin paikkoihin.

        Ja vielä: tarkista kaapelin paksuus. Esimerkiksi tässä on hvä taulukko:
        http://www.windsun.com/Hardware/Wire_Table.htm

        Uusien veneiden KAIKKI kaapelit ovat POIKKEUKSETTA liian ohuita aiheuttaen kaikenlaisia ongelmia, jopa tulipalovaaran.

        Kannattaa myös huomioida, että veneissä kaapelivetojen pituus tuplautuu, koska runko ei toimi maana, kuten autossa. Siis jos laitteiden välille tarvitsee 3m kaksinapaisen johdon, niin tarvittava paksuus pitää katsoa 6m kohdalta.


      • 20+16
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        Ennen kuin viet, tarkista, miten kaapelit kulkevat seinien ja laipioiden läpi. Tarkoitan, että pitääkö tehdä reikiä tai suurentaa vanhoja reikiä. Liitin vaatii paljon suuremman reiän kuin kaapeli, joten sinä mielessä on kyllä usein fiksumpaa asentaa ainakin kaapelin toisen pään kenkä vasta veneessä.

        Ja muista käyttää monisäikeistä taipuisaa kaapelia, jota saa muun muassa Aditasta. Perinteinen jäykkä akkukaapeli hajoaa liitinten juuresta todella helposti ja on hankala vetää ahtaisiin paikkoihin.

        Ja vielä: tarkista kaapelin paksuus. Esimerkiksi tässä on hvä taulukko:
        http://www.windsun.com/Hardware/Wire_Table.htm

        Uusien veneiden KAIKKI kaapelit ovat POIKKEUKSETTA liian ohuita aiheuttaen kaikenlaisia ongelmia, jopa tulipalovaaran.

        Kerro ihmeessä lisää uusien veneiden kaapeleista. Faktatiedot vaikkapa kymmenen uuden veneen kohdalta antaisivat tuolle lausumalle hiukan tukea. Pelkkänä heittona tulkitsen tuon TÄYSIN valheeksi.


      • Tsekkaa reiät
        20+16 kirjoitti:

        Kerro ihmeessä lisää uusien veneiden kaapeleista. Faktatiedot vaikkapa kymmenen uuden veneen kohdalta antaisivat tuolle lausumalle hiukan tukea. Pelkkänä heittona tulkitsen tuon TÄYSIN valheeksi.

        En nyt tietenkään ole mitään tilastoa pitänyt, mutta paljon uusien veneiden sähköjä nähnyt. Niissä säästetään, koska ostajat eivät yleensä ymmärrä sähköstä mitään ja koska sähköt ovat yleensä piilossa. Kolmas syy on se, että EU:ssa ei ole heikkovirta-asennuksia koskevia viranomaismääräyksiä, eli saa asentaa laillisesti kuka tahansa ja miten tahansa, maasähkökeskusta lukuun ottamatta.

        Yhdysvalloissa tilanne on toinen, koska siellä on määräykset veneiden sähköasennuksista. Ne ovatkin aivan toisenlaiset kuin Eurooppalaisissa veneissä.


      • Tsekkaa reiät
        20+16 kirjoitti:

        Kerro ihmeessä lisää uusien veneiden kaapeleista. Faktatiedot vaikkapa kymmenen uuden veneen kohdalta antaisivat tuolle lausumalle hiukan tukea. Pelkkänä heittona tulkitsen tuon TÄYSIN valheeksi.

        Esimerkiksi 70-neliöistä starttimoottorin kaapelia en ole nähnyt yhdessäkään uudessa veneessä. Moottorin laturin kaapeli on tyypillisesti 25-neliöinen, vaikka siinä kulkee jopa 100 ampeerin virta. Mietipä sitä.


      • 20+16
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        En nyt tietenkään ole mitään tilastoa pitänyt, mutta paljon uusien veneiden sähköjä nähnyt. Niissä säästetään, koska ostajat eivät yleensä ymmärrä sähköstä mitään ja koska sähköt ovat yleensä piilossa. Kolmas syy on se, että EU:ssa ei ole heikkovirta-asennuksia koskevia viranomaismääräyksiä, eli saa asentaa laillisesti kuka tahansa ja miten tahansa, maasähkökeskusta lukuun ottamatta.

        Yhdysvalloissa tilanne on toinen, koska siellä on määräykset veneiden sähköasennuksista. Ne ovatkin aivan toisenlaiset kuin Eurooppalaisissa veneissä.

        Vanhoissa veneissä nuo sähköasennukset ovat useammin juosten tehdyt, ei uusissa. Monia uusia veneitä myydään myös jenkkeihin, en jaksa uskoa, että tekisivät kahta eri laatua sähkötöissä. Olen sitä mieltä, että heittosi on pelkästään sinun oma mielipiteesi, ei fakta.


      • Tsekkaa reiät
        20+16 kirjoitti:

        Vanhoissa veneissä nuo sähköasennukset ovat useammin juosten tehdyt, ei uusissa. Monia uusia veneitä myydään myös jenkkeihin, en jaksa uskoa, että tekisivät kahta eri laatua sähkötöissä. Olen sitä mieltä, että heittosi on pelkästään sinun oma mielipiteesi, ei fakta.

        Nimenomaan tehdään kahta eri laatua.

        Mietipä, millaiset esimerkiksi turvavarusteet kelpaavat CE-hyväksyttyinä veneisiin. Suurin osa täysin kelvottomia, jopa vaarallisia. Uusissa veneissä kaikki on CE-hyväksyttyä, mutta nimenomaan minimitasolla eli hyvin heikosti.

        Ja mieti sitten heikkovirtasähköjä, joista ei edes ole mitään määräyksiä. Tai on tarkkaan ottaen joitakin CE-määräyksiä, jotka ovat lähinnä uskomattomia. Suosittelen tutustumaan.

        Suosittelen myös käymään isoissa venetarvikeliikkeissä ja katsomaan esimerkiksi, millaisia valaisimia ja sähkökytkimiä huviveneisiin myydään. Ja muuten: nekin ovat parempia kuin uusien veneiden alkuperäisasennukset.


      • Johan on markkinat
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        En nyt tietenkään ole mitään tilastoa pitänyt, mutta paljon uusien veneiden sähköjä nähnyt. Niissä säästetään, koska ostajat eivät yleensä ymmärrä sähköstä mitään ja koska sähköt ovat yleensä piilossa. Kolmas syy on se, että EU:ssa ei ole heikkovirta-asennuksia koskevia viranomaismääräyksiä, eli saa asentaa laillisesti kuka tahansa ja miten tahansa, maasähkökeskusta lukuun ottamatta.

        Yhdysvalloissa tilanne on toinen, koska siellä on määräykset veneiden sähköasennuksista. Ne ovatkin aivan toisenlaiset kuin Eurooppalaisissa veneissä.

        EU:ssa sähköt pitää tehdä direktiiviin sovitettujen standardien mukaan niin DC, kuin AC puolelekin. Myös jälkiasennuksissa asennusliikkeiden tulisi noudattaa niitä ohjeita. Säännöt koskevat kuitenkin vain palo- ja sähköiskuvaaran välttämistä. Direktiivinmukainen sähköjärjestelmä ei välttämättä siis ole hyvä ja oikein mitoitettu, tai hyvistä komponenteista järjellä kasattu. Todella harvoin tulee hyviä sähköasennuksia vastaan. Menkääpä katsomaan miten uusissa ammattiveneissä sähköjä tehdään. Tasoero on mittava ns. hyvään hupiveneasennukseen nähden.

        Jenkkien säännöt eivät juuri meidän vastaavista poikkea, mutta siellä asiakaskunta ymmärtää laadun päälle ja luokattomia asennuksia ei voi tehdä koska maine ja menestys menee.

        Täällä slaaveissa ei oo niin vällää, kuten tämänkin keskustelupalstan tasosta voi päätellä.


      • Tsekkaa reiät
        Johan on markkinat kirjoitti:

        EU:ssa sähköt pitää tehdä direktiiviin sovitettujen standardien mukaan niin DC, kuin AC puolelekin. Myös jälkiasennuksissa asennusliikkeiden tulisi noudattaa niitä ohjeita. Säännöt koskevat kuitenkin vain palo- ja sähköiskuvaaran välttämistä. Direktiivinmukainen sähköjärjestelmä ei välttämättä siis ole hyvä ja oikein mitoitettu, tai hyvistä komponenteista järjellä kasattu. Todella harvoin tulee hyviä sähköasennuksia vastaan. Menkääpä katsomaan miten uusissa ammattiveneissä sähköjä tehdään. Tasoero on mittava ns. hyvään hupiveneasennukseen nähden.

        Jenkkien säännöt eivät juuri meidän vastaavista poikkea, mutta siellä asiakaskunta ymmärtää laadun päälle ja luokattomia asennuksia ei voi tehdä koska maine ja menestys menee.

        Täällä slaaveissa ei oo niin vällää, kuten tämänkin keskustelupalstan tasosta voi päätellä.

        Parempiin asennuksiin voi jenkkilässä vaikuttaa myös se, että käytettyä venettä ei käytännössä koskaan myydä ilman ammattitaitoista kuntotarkastusta. Sen tekee marine surveyor, jota Suomessa kai vastaisi joku Merenkulkulaitoksen ammattinimike. Meillä huviveneilyn perinteet ovat kuitenkin niin vähäiset, että veneisiin suhtaudutaan kuin polkupyöriin, eli kunhan on ilmaa renkaissa.

        Jo Englannissa tulee vastaan sellainen ilmiö, että venetarvikeliikkeessä ei ole enää roskaa myytävänä, ja solas-hyväksyttyä tavaraa on paljon. Solas on aika lailla eri juttu kuin CE.

        Suomessa kannattaa käydä Lauttasaaren Nurminen Marinella, niin saa vähän käsitystä siitä, millaista on ammattitasoinen laatukama. Itse olen ostanut kaikki turvavälineet ja navigointitarvikkeet aina sieltä. Solas-tasoinen EPIRB on esimerkiksi hätätilanteessa pikkuisen eri juttu kuin Maritimin muovitorvi :-)

        Sähkötarvikkeita ei saa mistään suomalaisesta veneliikkeestä, vaan ne on metsästettävä useasta eri paikasta. Laadukkaita valmistajia kyllä on, mutta turha luulla, että uuteen veneeseen on laitettu esim. 12 kpl 45 euron kytkimiä päätauluun.


      • Made in Finnland
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        Parempiin asennuksiin voi jenkkilässä vaikuttaa myös se, että käytettyä venettä ei käytännössä koskaan myydä ilman ammattitaitoista kuntotarkastusta. Sen tekee marine surveyor, jota Suomessa kai vastaisi joku Merenkulkulaitoksen ammattinimike. Meillä huviveneilyn perinteet ovat kuitenkin niin vähäiset, että veneisiin suhtaudutaan kuin polkupyöriin, eli kunhan on ilmaa renkaissa.

        Jo Englannissa tulee vastaan sellainen ilmiö, että venetarvikeliikkeessä ei ole enää roskaa myytävänä, ja solas-hyväksyttyä tavaraa on paljon. Solas on aika lailla eri juttu kuin CE.

        Suomessa kannattaa käydä Lauttasaaren Nurminen Marinella, niin saa vähän käsitystä siitä, millaista on ammattitasoinen laatukama. Itse olen ostanut kaikki turvavälineet ja navigointitarvikkeet aina sieltä. Solas-tasoinen EPIRB on esimerkiksi hätätilanteessa pikkuisen eri juttu kuin Maritimin muovitorvi :-)

        Sähkötarvikkeita ei saa mistään suomalaisesta veneliikkeestä, vaan ne on metsästettävä useasta eri paikasta. Laadukkaita valmistajia kyllä on, mutta turha luulla, että uuteen veneeseen on laitettu esim. 12 kpl 45 euron kytkimiä päätauluun.

        Suomen venetarvikeliikkeissä laatu on mitä Kiinasta sattuu tulemaan ja mitä halvalla saa. Laadukkammat komponentit pitää metsästää suoraan maahantuojalta tai ulkomailta. Edes kunnollisia johtoja ei tahdo löytyä pronssiheloista puhumattakaan. Useat suomalaiset veneet eivät sovellu oikeaan mereen (esim. Norjassa), koska korroosio-onngelma tulee silmille kun ei ole merikäyttöön soveltuvaa tinattua johtoa, tulee galvaanistakorroosiota heloisa ja jopa rungossa yms.

        Made in Finland ei todellakaan ole mikään itseisarvo veneen laadussa. Jopa Puolassa pystytään parempaan laatuun tavallisen tallaajan veneissä etenkin, kun työmotivaatiokin on aivan toinen. Siinä pääasiallinen syy, miksi veneet tehdään tulevaisuudessa muualla kuin Suomessa. Keskinkertainen, jopa välttävä laatu.


      • 20+16
        Made in Finnland kirjoitti:

        Suomen venetarvikeliikkeissä laatu on mitä Kiinasta sattuu tulemaan ja mitä halvalla saa. Laadukkammat komponentit pitää metsästää suoraan maahantuojalta tai ulkomailta. Edes kunnollisia johtoja ei tahdo löytyä pronssiheloista puhumattakaan. Useat suomalaiset veneet eivät sovellu oikeaan mereen (esim. Norjassa), koska korroosio-onngelma tulee silmille kun ei ole merikäyttöön soveltuvaa tinattua johtoa, tulee galvaanistakorroosiota heloisa ja jopa rungossa yms.

        Made in Finland ei todellakaan ole mikään itseisarvo veneen laadussa. Jopa Puolassa pystytään parempaan laatuun tavallisen tallaajan veneissä etenkin, kun työmotivaatiokin on aivan toinen. Siinä pääasiallinen syy, miksi veneet tehdään tulevaisuudessa muualla kuin Suomessa. Keskinkertainen, jopa välttävä laatu.

        Pehmoisia väitätte. Jossain parin kymppitonnin veneessä saattaisi olla vähän hepposempaa sähkötarviketta, mutta esim. Nauticateissa ovat sähköt aivan riittävän tasoiset. Ei niistä sähköistä, vaikka ovat tärkeä asia, silti mitään älyttömyyksiä kannata maksaa, ei se turvallisuus siitä paranisi yhtään.


      • Ei noin
        että näin, kirjoitti:

        Kannattaa myös huomioida, että veneissä kaapelivetojen pituus tuplautuu, koska runko ei toimi maana, kuten autossa. Siis jos laitteiden välille tarvitsee 3m kaksinapaisen johdon, niin tarvittava paksuus pitää katsoa 6m kohdalta.

        Äläs nyt. Kyllä se kaapelin pituus lasketaan paksuuden määrittämistä varten virtalähteestä kuluttavaan laitteeseen, ei tuplana.


      • Ei noin
        Ei noin kirjoitti:

        Äläs nyt. Kyllä se kaapelin pituus lasketaan paksuuden määrittämistä varten virtalähteestä kuluttavaan laitteeseen, ei tuplana.

        Ja siis se on tietenkin hvä muistaa, että myös miinuskaapelin pitää olla samaa paksuutta. Joskus esim. Purjeveneen mastoissa tehdään niin, että useampi valo käyttää samaa miinuskaapelia, mutta silloin siis tämän kaapelin pitäisi olla periaatteessa yhtä paksu kuin pluskaapelit yhteensä.


      • 12+12222
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        Parempiin asennuksiin voi jenkkilässä vaikuttaa myös se, että käytettyä venettä ei käytännössä koskaan myydä ilman ammattitaitoista kuntotarkastusta. Sen tekee marine surveyor, jota Suomessa kai vastaisi joku Merenkulkulaitoksen ammattinimike. Meillä huviveneilyn perinteet ovat kuitenkin niin vähäiset, että veneisiin suhtaudutaan kuin polkupyöriin, eli kunhan on ilmaa renkaissa.

        Jo Englannissa tulee vastaan sellainen ilmiö, että venetarvikeliikkeessä ei ole enää roskaa myytävänä, ja solas-hyväksyttyä tavaraa on paljon. Solas on aika lailla eri juttu kuin CE.

        Suomessa kannattaa käydä Lauttasaaren Nurminen Marinella, niin saa vähän käsitystä siitä, millaista on ammattitasoinen laatukama. Itse olen ostanut kaikki turvavälineet ja navigointitarvikkeet aina sieltä. Solas-tasoinen EPIRB on esimerkiksi hätätilanteessa pikkuisen eri juttu kuin Maritimin muovitorvi :-)

        Sähkötarvikkeita ei saa mistään suomalaisesta veneliikkeestä, vaan ne on metsästettävä useasta eri paikasta. Laadukkaita valmistajia kyllä on, mutta turha luulla, että uuteen veneeseen on laitettu esim. 12 kpl 45 euron kytkimiä päätauluun.

        En väitä vastaan siinä, että uusienkin veneiden sähköasennuksissa olisi kovastikin parannettavaa. Mutta tuohon "meillä huviveneilyn perinteet ovat niin vähäiset" perusteluun väitän asian olevan juuri päinvastoin. Meillä nimenomaan huviveneilyn perinne on niin pitkä ja laaja, että hommaan suhtaudutaan erittäin arkipäiväisesti ja huolettomasti. Vähän sellainen "kaikki veneilee" juttu. Jossain jenkkilässä niin harvat (suhteessa väestömäärään) veneilee, että suhtautuminen on lähempänä ilmailua.


      • JOhan on markkinat
        20+16 kirjoitti:

        Pehmoisia väitätte. Jossain parin kymppitonnin veneessä saattaisi olla vähän hepposempaa sähkötarviketta, mutta esim. Nauticateissa ovat sähköt aivan riittävän tasoiset. Ei niistä sähköistä, vaikka ovat tärkeä asia, silti mitään älyttömyyksiä kannata maksaa, ei se turvallisuus siitä paranisi yhtään.

        No, jos jenkit ja puolalaiset tekee parempia sähköjärjestelmiä ja jopa veneitä, kuin suomalaiset, niin eikö asia ole päivän selvää... Harva veneilijä noista asioista oikeasti mitään ymmärtää, kuhan saa haluamansa brändin tuotteen. Oli miten paskaa tahansa! Suomessa luullaan että täällä ollaan jotain supermiehiä, vaikka kehitys on ajanut ohi jo ajat sitten. Miksiköhän muuten ne laivatilauksetkin menevät Ranskaan ja muihin maihin kuin Suomeen? Ollaan tiputtu kehityksen kärjestä.


      • Miksei noin
        12+12222 kirjoitti:

        En väitä vastaan siinä, että uusienkin veneiden sähköasennuksissa olisi kovastikin parannettavaa. Mutta tuohon "meillä huviveneilyn perinteet ovat niin vähäiset" perusteluun väitän asian olevan juuri päinvastoin. Meillä nimenomaan huviveneilyn perinne on niin pitkä ja laaja, että hommaan suhtaudutaan erittäin arkipäiväisesti ja huolettomasti. Vähän sellainen "kaikki veneilee" juttu. Jossain jenkkilässä niin harvat (suhteessa väestömäärään) veneilee, että suhtautuminen on lähempänä ilmailua.

        Voi olla noinkin.

        Joka tapauksessa lopputulos on se, että suomalaiset vene- ja venetarvikemarkkinat ovat surkeat.


      • että näin,
        Ei noin kirjoitti:

        Äläs nyt. Kyllä se kaapelin pituus lasketaan paksuuden määrittämistä varten virtalähteestä kuluttavaan laitteeseen, ei tuplana.

        Luullun ymmärrystä...


      • zail1
        20+16 kirjoitti:

        Pehmoisia väitätte. Jossain parin kymppitonnin veneessä saattaisi olla vähän hepposempaa sähkötarviketta, mutta esim. Nauticateissa ovat sähköt aivan riittävän tasoiset. Ei niistä sähköistä, vaikka ovat tärkeä asia, silti mitään älyttömyyksiä kannata maksaa, ei se turvallisuus siitä paranisi yhtään.

        Nauticattien sähköt suunnittelee ja asentaa 50 vuotta alalla ollut
        alihankkija, joka tekee myös lähes kaikila Suomen telakoilla laiva-
        asennuksia. Useimmat venevalmistajat taitavat käyttää alihankkijaa,
        joka on erikoistunut alallaan ja varmasti tietää mitä on tekemässä ja
        tuntee kaikki tarvittavat säännökset


      • Mitä sitten?
        zail1 kirjoitti:

        Nauticattien sähköt suunnittelee ja asentaa 50 vuotta alalla ollut
        alihankkija, joka tekee myös lähes kaikila Suomen telakoilla laiva-
        asennuksia. Useimmat venevalmistajat taitavat käyttää alihankkijaa,
        joka on erikoistunut alallaan ja varmasti tietää mitä on tekemässä ja
        tuntee kaikki tarvittavat säännökset

        Mitä asentajan ammattitaito kertoo siitä, että millaisella budjetilla ja speksillä veistämö sähköt teettää? Ymmärtääkseni ei mitään. Määräyksiä asentaja varmasti tässä tapauksessa noudattaa, sitä en epäile yhtään.


      • Esimerkkejä messuilt
        Made in Finnland kirjoitti:

        Suomen venetarvikeliikkeissä laatu on mitä Kiinasta sattuu tulemaan ja mitä halvalla saa. Laadukkammat komponentit pitää metsästää suoraan maahantuojalta tai ulkomailta. Edes kunnollisia johtoja ei tahdo löytyä pronssiheloista puhumattakaan. Useat suomalaiset veneet eivät sovellu oikeaan mereen (esim. Norjassa), koska korroosio-onngelma tulee silmille kun ei ole merikäyttöön soveltuvaa tinattua johtoa, tulee galvaanistakorroosiota heloisa ja jopa rungossa yms.

        Made in Finland ei todellakaan ole mikään itseisarvo veneen laadussa. Jopa Puolassa pystytään parempaan laatuun tavallisen tallaajan veneissä etenkin, kun työmotivaatiokin on aivan toinen. Siinä pääasiallinen syy, miksi veneet tehdään tulevaisuudessa muualla kuin Suomessa. Keskinkertainen, jopa välttävä laatu.

        Viime vuoden venemessuilla oli aika hieno muun muassa sellainen kallis uusi purjevene, jossa lähes kaikki kansihelat oli vetäisty kiinni laminaatin läpi peltiruuveilla, jotka sitten törröttivät sisällä joka puolella. En meinannut uskoa silmiäni. Mutta tuollaistahan ei mikään kiellä, eikä se ostaja yleensä päätään johonkin sitloodan laatikkoon työnnä kiinnityksiä katsellakseen.

        Peltiruuvin pointsi on se, että sen saa yksi mies kannen päältä kiinni (aika säästyy todella paljon) ja se kuitenkin näyttää päältäpäin ihan samalta kuin pultti.

        Jonkinlainen ennätys taisi olla uusi 40-jalkainen Hanse, jossa keulan ankannokkaan kiinnitetty kaide oli vetäisty ankannokan tiikkiin 20 mm mittaisilla peltiruuveilla, ja tiikit oli laitettu ankannokan peltiiosiin samoilla ruuveilla. Arvatkaas, miten käy,kun keulaa satamassa vähän vedetään tupata kaiteesta? ;-)


      • wetery
        20+16 kirjoitti:

        Pehmoisia väitätte. Jossain parin kymppitonnin veneessä saattaisi olla vähän hepposempaa sähkötarviketta, mutta esim. Nauticateissa ovat sähköt aivan riittävän tasoiset. Ei niistä sähköistä, vaikka ovat tärkeä asia, silti mitään älyttömyyksiä kannata maksaa, ei se turvallisuus siitä paranisi yhtään.

        Siinäpä se taikasana, riittävän tasoiset. Se ei ole sama asia kuin laadukkaat, vaan sellaiset mitä ei tarvi takuuasiana uusia.


      • Ei valtamerelle
        20+16 kirjoitti:

        Pehmoisia väitätte. Jossain parin kymppitonnin veneessä saattaisi olla vähän hepposempaa sähkötarviketta, mutta esim. Nauticateissa ovat sähköt aivan riittävän tasoiset. Ei niistä sähköistä, vaikka ovat tärkeä asia, silti mitään älyttömyyksiä kannata maksaa, ei se turvallisuus siitä paranisi yhtään.

        Eivät ole riittävän tasoiset valtamerikäyttöön, mihin Nauticatit taatusti on tarkoitettu.


      • 20+16
        Ei valtamerelle kirjoitti:

        Eivät ole riittävän tasoiset valtamerikäyttöön, mihin Nauticatit taatusti on tarkoitettu.

        Tästä kaikesta höpinästä tulee mieleen Anne C niminen alus. Laivanrakennustarkastaja diplomi-insinööri rakennutti itselleen kunnollisen veneen, koska hänen kriteerinsä täyttäviä ei markkinoilta löytynyt. Rahaa paloi ja aluksesta tuli valtavan raskas kaksoispohjineen. Se oli siis viimeisen päälle laa-dukkaasti rakennettu, mutta silti se oli täysi susi. Täällä laatutietoiset sähköspesialistit kertovat miten veneen sähköt pitää toteuttaa. Etteivät vain olisi samanlaisia intoilijoita, kuin tuo diplomi-insinööri. Jos vanhojen Nauticattien sähkölaitteet ovat kestäneet 40 vuotta ilman suurempia murheita ja nykyiset ovat parempi laatuiset, niin miksi ne pitäisi tehdä laadukkaammin?


      • Ajat muuttuvat
        20+16 kirjoitti:

        Tästä kaikesta höpinästä tulee mieleen Anne C niminen alus. Laivanrakennustarkastaja diplomi-insinööri rakennutti itselleen kunnollisen veneen, koska hänen kriteerinsä täyttäviä ei markkinoilta löytynyt. Rahaa paloi ja aluksesta tuli valtavan raskas kaksoispohjineen. Se oli siis viimeisen päälle laa-dukkaasti rakennettu, mutta silti se oli täysi susi. Täällä laatutietoiset sähköspesialistit kertovat miten veneen sähköt pitää toteuttaa. Etteivät vain olisi samanlaisia intoilijoita, kuin tuo diplomi-insinööri. Jos vanhojen Nauticattien sähkölaitteet ovat kestäneet 40 vuotta ilman suurempia murheita ja nykyiset ovat parempi laatuiset, niin miksi ne pitäisi tehdä laadukkaammin?

        Hyvä näkökulma.

        Se vain sisältää tuon oletuksen "40 vuotta ilman suurempia murheita".

        Toimii 40 vuotta vanhalla veneellä, koska silloin sähköasennukse tehtiin käsin ja huolella.

        Tarvikkeet olivat huonompia kuin nykyiset, mutta siitä huolimatta veneen sähköt onnistutaan tekemään nyt huonommin. Se johtuu siitä, että markkinoilla on myös huonoa ja halpaa tavaraa, jota käyttämällä valmistuskustannukset putoavat. Eipä ollut sellaista tavaraa 40 vuotta sitten.


      • Mikä vene?
        Esimerkkejä messuilt kirjoitti:

        Viime vuoden venemessuilla oli aika hieno muun muassa sellainen kallis uusi purjevene, jossa lähes kaikki kansihelat oli vetäisty kiinni laminaatin läpi peltiruuveilla, jotka sitten törröttivät sisällä joka puolella. En meinannut uskoa silmiäni. Mutta tuollaistahan ei mikään kiellä, eikä se ostaja yleensä päätään johonkin sitloodan laatikkoon työnnä kiinnityksiä katsellakseen.

        Peltiruuvin pointsi on se, että sen saa yksi mies kannen päältä kiinni (aika säästyy todella paljon) ja se kuitenkin näyttää päältäpäin ihan samalta kuin pultti.

        Jonkinlainen ennätys taisi olla uusi 40-jalkainen Hanse, jossa keulan ankannokkaan kiinnitetty kaide oli vetäisty ankannokan tiikkiin 20 mm mittaisilla peltiruuveilla, ja tiikit oli laitettu ankannokan peltiiosiin samoilla ruuveilla. Arvatkaas, miten käy,kun keulaa satamassa vähän vedetään tupata kaiteesta? ;-)

        Älä turhaan pidättele, vaan kerro, mikä vene oli kyseessä, jotta voidaan tarkistaa väitteesi todenperäisyys. Jää muuten laituripuheiden tasolle.


      • Joakim_
        Esimerkkejä messuilt kirjoitti:

        Viime vuoden venemessuilla oli aika hieno muun muassa sellainen kallis uusi purjevene, jossa lähes kaikki kansihelat oli vetäisty kiinni laminaatin läpi peltiruuveilla, jotka sitten törröttivät sisällä joka puolella. En meinannut uskoa silmiäni. Mutta tuollaistahan ei mikään kiellä, eikä se ostaja yleensä päätään johonkin sitloodan laatikkoon työnnä kiinnityksiä katsellakseen.

        Peltiruuvin pointsi on se, että sen saa yksi mies kannen päältä kiinni (aika säästyy todella paljon) ja se kuitenkin näyttää päältäpäin ihan samalta kuin pultti.

        Jonkinlainen ennätys taisi olla uusi 40-jalkainen Hanse, jossa keulan ankannokkaan kiinnitetty kaide oli vetäisty ankannokan tiikkiin 20 mm mittaisilla peltiruuveilla, ja tiikit oli laitettu ankannokan peltiiosiin samoilla ruuveilla. Arvatkaas, miten käy,kun keulaa satamassa vähän vedetään tupata kaiteesta? ;-)

        Oletko varma, että laminaatin sisällä ei ole alumiinia helojen kohdalla? Ainakin Dehler ja Bavaria käyttävät alumiinilevyjä helojen kohdalla. Ei näy mitenkään kummaltakaan puolelta laminaattia, mutta poratessa tietysti huomaa. Alumiinilevyä ei välttämättä ole kaikkien helojen kohdalla, mutta ainakin vinssien, vinssivapauttajien ja suuremmille kuormille altistuvien plokien kohdalta löytyy.


      • Joakim_
        Tsekkaa reiät kirjoitti:

        Esimerkiksi 70-neliöistä starttimoottorin kaapelia en ole nähnyt yhdessäkään uudessa veneessä. Moottorin laturin kaapeli on tyypillisesti 25-neliöinen, vaikka siinä kulkee jopa 100 ampeerin virta. Mietipä sitä.

        Nyrkkisääntönä kaapelissa saa kulkea virtaa 10 A /mm2. 25 mm2 kaapelissa saa siis kulkea 250 A ja useimmille latureille riittäisi tässä mielessä 10 mm2 ja starttikaapeliksikin riittäisi 16 mm2.

        Edellinen on riittävä kaapelin paloturvallisuuden kannalta. Jos kaapeli on pitkä, joutuu myös jännitehäviöitä miettimään. Jos akku on vaikkapa 3 m päässä koneesta, tulee kaapelia edestakaisin 6 m. 100 A virralla jännitehäviö 25 mm2 kaapelissa on 0,42 V eli ei kovinkaan haitallinen, kun muistaa, että akun täyttyessä virta laskee. 100 A virralla kaapeli lämpeää 7 W/m teholla, mikä ei taatusti aiheuta palovaaraa.

        Tällä voi laskea jännitehäviöt: http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml18.sis

        70 mm2 on aikalailla älytön normaaleissa veneissä niin startti- kuin laturikaapelina.


      • Esimerkkejä messuilt
        Joakim_ kirjoitti:

        Oletko varma, että laminaatin sisällä ei ole alumiinia helojen kohdalla? Ainakin Dehler ja Bavaria käyttävät alumiinilevyjä helojen kohdalla. Ei näy mitenkään kummaltakaan puolelta laminaattia, mutta poratessa tietysti huomaa. Alumiinilevyä ei välttämättä ole kaikkien helojen kohdalla, mutta ainakin vinssien, vinssivapauttajien ja suuremmille kuormille altistuvien plokien kohdalta löytyy.

        Olen varma, koska ruuvit olivat peltiruuveja, eivätkä koneruuveja. Jos olisi alumiinilista, olisi myös koneruuvit. Kiinnitystapa peltiruuveilla on muuten enemmän sääntö kuin poikkeus myös elektroniikan, lämppäreiden ym. jälkiasennuksissa.

        Syy on yksinkertainen: läpipultit ovat monessa kohtaa erittäin työläitä asentaa, ja vaativat usein apumiehen. Omassa veneessäni peltiruuveja ei ole missään, ja puuosiin kiinnitetyt tavarat on ruuvattu asianmukaisilla ja oikeanpituisilla puuruuveilla.

        Maston helat ovat kiinni joko pop-niiteillä tai helicoileilla.

        Nämä ovat tyypillisiä asioita, jotka eivät näy mihinkään ilman tarkempaa tutkimusta, jota juuri kukaan uuden veneen ostaja ei tee. Säästöt työkustannuksissa ovat kuitenkin valtavia, joten tapa yleistyy.


      • 70-neliötä ok
        Joakim_ kirjoitti:

        Nyrkkisääntönä kaapelissa saa kulkea virtaa 10 A /mm2. 25 mm2 kaapelissa saa siis kulkea 250 A ja useimmille latureille riittäisi tässä mielessä 10 mm2 ja starttikaapeliksikin riittäisi 16 mm2.

        Edellinen on riittävä kaapelin paloturvallisuuden kannalta. Jos kaapeli on pitkä, joutuu myös jännitehäviöitä miettimään. Jos akku on vaikkapa 3 m päässä koneesta, tulee kaapelia edestakaisin 6 m. 100 A virralla jännitehäviö 25 mm2 kaapelissa on 0,42 V eli ei kovinkaan haitallinen, kun muistaa, että akun täyttyessä virta laskee. 100 A virralla kaapeli lämpeää 7 W/m teholla, mikä ei taatusti aiheuta palovaaraa.

        Tällä voi laskea jännitehäviöt: http://koti.mbnet.fi/~huhtama/ele/index.php?si=ml18.sis

        70 mm2 on aikalailla älytön normaaleissa veneissä niin startti- kuin laturikaapelina.

        70-neliöinen ei ole laisinkaan älytön koko esim. 40-50-hevosvoimaisen dieselin starttikaapeliksi. Kylmäkäynnistyksessä tuon kokoisen koneen starttimoottori saattaa vaatia jopa 500 ampeeria 12 voltin jännitteellä. Siinä kohtaa 25-neliöinen alkaa jo sulaa.

        Kunnollinen kuparikaapeli on joka tapauksessa niin kallista, että sen paksuudessa säästävät kaikki sarjavalmisteisia veneitä tekevät veistämöt.

        Tulipalot ja niistä aiheutuvat korvausvaatimukset estetään kaapelin mukaan mitoitetuilla sulakkeilla.


      • Joakim_
        70-neliötä ok kirjoitti:

        70-neliöinen ei ole laisinkaan älytön koko esim. 40-50-hevosvoimaisen dieselin starttikaapeliksi. Kylmäkäynnistyksessä tuon kokoisen koneen starttimoottori saattaa vaatia jopa 500 ampeeria 12 voltin jännitteellä. Siinä kohtaa 25-neliöinen alkaa jo sulaa.

        Kunnollinen kuparikaapeli on joka tapauksessa niin kallista, että sen paksuudessa säästävät kaikki sarjavalmisteisia veneitä tekevät veistämöt.

        Tulipalot ja niistä aiheutuvat korvausvaatimukset estetään kaapelin mukaan mitoitetuilla sulakkeilla.

        Mittasin muutama vuosi sitten Yanmar 1GM10:n starttivirran ja se oli n. 100 A. Siinä oli 1,0 kW starttimoottori ja samaa käytetään myös isoimmissa 2 ja 3GM:ssä.

        Eipä näytä näissä 37-100 hv Yanmareissakaan olevan kuin 1,4 kW starttimoottori:
        http://www.yanmar.fi/content/download/15096/109686/file/JH5_OM_03AUG09.pdf

        Käynnistysvirta noissa voi olla 500 A (siis ennen kuin moottori alkaa pyörimään), mutta se ei kestä sekuntiakaan. Vauhtiin päästyään virta laskee huomattavasti. Jos kone ei käynnisty vaikkapa ilmausongelman takia, tasaisesti pyörien ei 1,5 kW starttimoottori taatusti vie lähellekään 500 A. 12 V laskien tuosta tulisi alle 120 A, mutta starttimoottorit on mitotoitettu alemmalle jännitteelle, joten 200 A saattaa pahimmallaan mennä.

        Starttimoottori kyllä sulaa ennen kaapeleita. Noille mainitaan 30 s maksimikäyttö.

        No lasketaanpa huvikseen mitä tapahtuisi 25 mm2 kaapelille 500 A virralla. Tuolloin kaapeliin jäisi 175 W/m tehoa. 25 mm2 kaapelissa on 224 g/m kuparia. Tuon lämmittäminen 1 C vaatii energiaa 87 J. Jos arvioidaan vaikkapa, että 100 C kuumeneminen olisi riski eristeiden sulamiselle, päädytään 8700 J energiaan unohtamalla täysin lämmönsiirtyminen. 500 A virtaa tuohon vaadittaisiin 50 sekuntia. Ei kovinkaan todennäköinen tapahtuma 1,4 kW starttimoottorilla!


      • Joakim_
        Esimerkkejä messuilt kirjoitti:

        Olen varma, koska ruuvit olivat peltiruuveja, eivätkä koneruuveja. Jos olisi alumiinilista, olisi myös koneruuvit. Kiinnitystapa peltiruuveilla on muuten enemmän sääntö kuin poikkeus myös elektroniikan, lämppäreiden ym. jälkiasennuksissa.

        Syy on yksinkertainen: läpipultit ovat monessa kohtaa erittäin työläitä asentaa, ja vaativat usein apumiehen. Omassa veneessäni peltiruuveja ei ole missään, ja puuosiin kiinnitetyt tavarat on ruuvattu asianmukaisilla ja oikeanpituisilla puuruuveilla.

        Maston helat ovat kiinni joko pop-niiteillä tai helicoileilla.

        Nämä ovat tyypillisiä asioita, jotka eivät näy mihinkään ilman tarkempaa tutkimusta, jota juuri kukaan uuden veneen ostaja ei tee. Säästöt työkustannuksissa ovat kuitenkin valtavia, joten tapa yleistyy.

        Joo kyllä minun veneestä löytyy useampi peltiruuvikiinnitys, mutta kaikki suuremmalla rasitukselle tulevat komponentit on koneruuveilla alumiinissa tai läpipultattu. Vielä ainakaan ei ole yksikään kiinnitys pettänyt, vaikka aika hyvin on koeponnistettu. Esimerkiksi spinnuploki on hajonnut (Harken, murtolujuus 1600 kg) ja barberin rapulukosta (Harken carbo) on mennyt hampaat sileäksi.

        Mielestäni ainakin joissain paikoissa peltiruuvi on hyvin perustelukin eikä vain halpa. Jos kuormitus ei ole liian suuri ja toiselle puolelle ei pääse laittamaan prikkaa ja mutteria puolta venettä purkamatta, laittaisin itsekin peltiruuvin.


      • möööö
        70-neliötä ok kirjoitti:

        70-neliöinen ei ole laisinkaan älytön koko esim. 40-50-hevosvoimaisen dieselin starttikaapeliksi. Kylmäkäynnistyksessä tuon kokoisen koneen starttimoottori saattaa vaatia jopa 500 ampeeria 12 voltin jännitteellä. Siinä kohtaa 25-neliöinen alkaa jo sulaa.

        Kunnollinen kuparikaapeli on joka tapauksessa niin kallista, että sen paksuudessa säästävät kaikki sarjavalmisteisia veneitä tekevät veistämöt.

        Tulipalot ja niistä aiheutuvat korvausvaatimukset estetään kaapelin mukaan mitoitetuilla sulakkeilla.

        Jos 60-heppainen venediisseli vaatii 70mm2 kaapelin, niin kuinka 3-litrainen henkilöautodiesel jota vielä pakkasillakin käynnistellään?

        Totta on että älyttömän iso virta kulkee, mutta se on hyvin hetkellistä - sen aikaa kun startti pyörähtää. Mahtaako edes sekuntia kestää huippuvirta, eli ei ehdi johdot sulaa.


    • 1ooooooooooooooooooo

      Kysy pursiseuran tai telakan kavereilta sillä jollakin on kumminkin sellainen puristin,yleensä moottorivene miehellä Viime kesänä tarvitsin kun vaihdoin akut veneeseen (pirulauta kun yksi kaapeli lähti irti vaihdon yhteydessä) Oli sellainen painava mötikkä jonka sisään laitettiin kaapeli ja liitin ja vasaralla muutama kunnon lyönti ,se oli siinnä.

    • hsusjskks

      Multa löytysi ylimääräiseksi jääny akkukäyttöinen kaapelikenkäpuristin vaihtoakulla ja seitsemällä eri leukaparilla.
      Erittäin hyväkuntoiset ammatilaisvehkeet..

      • tauti!

        No hvetin hyvä juttu!
        Kaveri on varmaan odotanut sitä vesi kielellä kaksi ja puoli vuotta!


      • tauti! kirjoitti:

        No hvetin hyvä juttu!
        Kaveri on varmaan odotanut sitä vesi kielellä kaksi ja puoli vuotta!

        Heh!

        Niin kyllä se kaapelikenkäpihti piti Biltemasta käydä hakemassa. Ihan riittävä peli hintaansa nähden, toki 50mm liitinten kanssa ei oikein tiedä puristuuko sillä liitin vai käyttäjä...

        Motonetissä myytävät 50mm kaapelikengät ovat kuraa, niitä ei kannata ostaa. Maritimistä ja akkuliikkeistä sai hyviä kenkiä.


      • Mahdollinen ostaja

        Saattaisi kiinnostaa tuollainen puristin, laitatko jotain yhteystietoja?


      • sportage
        Mahdollinen ostaja kirjoitti:

        Saattaisi kiinnostaa tuollainen puristin, laitatko jotain yhteystietoja?

        Kyllä ne tinaamalla pitää laittaa jos kunnolla homman tekee


      • no tina
        sportage kirjoitti:

        Kyllä ne tinaamalla pitää laittaa jos kunnolla homman tekee

        Ei tinaa, puristusliitos on lähes ainoa oikea. Jos tinataan, pitää sitten olla runsaasti hopeaa sisältävä juotostina. Ilman hopeaa tinasta voi vuosien jälkeen olla vain pölyt jäljellä ja hyvälläkin tinalla juotettuna on johtimen pää jäykistetty ja altis väsymällä katkeamaan.


      • Oikea tapa
        no tina kirjoitti:

        Ei tinaa, puristusliitos on lähes ainoa oikea. Jos tinataan, pitää sitten olla runsaasti hopeaa sisältävä juotostina. Ilman hopeaa tinasta voi vuosien jälkeen olla vain pölyt jäljellä ja hyvälläkin tinalla juotettuna on johtimen pää jäykistetty ja altis väsymällä katkeamaan.

        Johtimen täytyy olla tinattua kuparia, tina suojaa puhdasta kuparia korroosiolta. Mutta liittimiä ei kuulu juottaa, juotos jäykistää monisäikeisen johtimen säikeet ja aiheuttaa sen, että johdin murtuu ajan mittaa poikki siitä juotoksen jälkeisestä kohdasta.

        Kunnollinen puristusliitos on oikea ratkaisu. Sama pätee myös pienempiin johtimiin.

        Ne bilteman ja muiden autotarvikeliikkeiden myymät muovieristetyt abikot eivät sovi muuhun kuin hätäkorjauksiin. Liittimen pitää puristua luotettavasti kahdesta kohtaa, johtimen ympärille (varsinainen liitos) ja myös johtimen eristeen ympärille vedonpoistoksi.


      • prkl
        Oikea tapa kirjoitti:

        Johtimen täytyy olla tinattua kuparia, tina suojaa puhdasta kuparia korroosiolta. Mutta liittimiä ei kuulu juottaa, juotos jäykistää monisäikeisen johtimen säikeet ja aiheuttaa sen, että johdin murtuu ajan mittaa poikki siitä juotoksen jälkeisestä kohdasta.

        Kunnollinen puristusliitos on oikea ratkaisu. Sama pätee myös pienempiin johtimiin.

        Ne bilteman ja muiden autotarvikeliikkeiden myymät muovieristetyt abikot eivät sovi muuhun kuin hätäkorjauksiin. Liittimen pitää puristua luotettavasti kahdesta kohtaa, johtimen ympärille (varsinainen liitos) ja myös johtimen eristeen ympärille vedonpoistoksi.

        Osa muovieristeisistä abikoista toimii juuri noin (tarvitaan toki kunnon pihdit). Noita on iso lajitelmasalkku, en muista ovatko würthilta ostettuja vai mahdollisesti joltain autotarviketukkurilta, ei kuitenkaan biltema. Laadukkaita ovat olleet.


      • hsusjkkss
        Mahdollinen ostaja kirjoitti:

        Saattaisi kiinnostaa tuollainen puristin, laitatko jotain yhteystietoja?

        laita mailia [email protected]


    • klaukekopteri

      Olen sähkölaite firmassa töissä,ja silti veneessä puristin kaapelikengät putkipihdeillä (lyttyyn).

      • Yanmarilla

        Kioskiavaimeksi kutsutuista voimapihdeistä saa tehtyä hyvät, kun käyttää vähän rälläkkää leuoissa. Hyviä, toimivia ei kannata muuntaa, hutta sellaisista, mistä leuat ovat menneet ristiin tai loville.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe