Missä menee pappien kipuraja?

Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia. 16 Hedelmistä te heidät tunnette. Eihän orjantappuroista koota rypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita. 17 Hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, huono puu kelvottomia hedelmiä. 18 Ei hyvä puu voi tehdä kelvottomia eikä huono puu hyviä hedelmiä. 19 Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. 20 Hedelmistä te siis tunnette heidät.

21 "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan. Sinne pääsee se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon. 22 Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja.' 23 Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: 'En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, vääryydentekijät!'

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.7.html#o27

Ja sitten mennäänkin Lutheriin. Kuinka paljon tappamista ja yllyttämistä rasistisiin tekoihin teidän mielestä pitää olla, että te kokisitte opettajan hedelmien olevan pahoja?

http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/F0711E53DD9579D0C225776900736CBC?OpenDocument&lang=FI

"Luterilainen maailmanliitto ja Mennoniittojen maailmankonferenssi kumpikin hyväksyivät yhteisen sovinnoneleen oppikeskustelujen päätteeksi. Luterilaisille vaikeaa on ollut se, että reformaation isät Luther ja Philipp Melanchthon antoivat teologisen tukensa vainoille.Baptistiliikehdintä nähtiin harhaoppina."

Sitten on juutalaiset ja heidän valheensa...

https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/26563/Luther.pdf

Ellei tuota jaksa lukea, niin kipukohtia kirjoituksesta.

http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2003_01/evankelisluterilaisuuden_pimea_puoli.html

Tuota tekstiä kun lukee, niin aika rankkaa ja rasistista on...

Aneet on lähes ainoa mitä tavallinen kansa tietää Lutherista. Kuitenkin nykyäänkin kansa maksaa kirkollisveroa ja saa synnit anteeksi joka Jumalanpalvelus. Nyt maksaminen on vain automatisoitu, kuten anteeksiantaminenkin. Rikkaat saattoivat ostaa ennen syntejä anteeksi ja nyt niitä saa ostaa koko luterilainen jäsenistö.

Käytetäänhän tähän väliin perinteinen natsikortti. Jotkut väittää Lutherin tehneen paljon hyvääkin, joten se kompensoisi noiden pahojen asioiden tekoja. Eikö Raamatussa nimenomaan sanottu hedelmistä tunnettavan väärät profeetat, eikö Raamattu nimenomaan sanonut, että päällepäin ne vaikuttaa "pyhimyksiltä" ?

Ja nyt se natsikortti. Tekihän Hitlerkin paljon hyvää. Nosti lamasta ja teki täystyöllisyyden Saksassa.Nosti köyhästä kansasta euroopan rikkaimmaksi..Tosin ei Hitler silloinkaan mikään pyhimys ollut. Rakennutti valtion kustannuksella moottoriteitä, teollisuudelle antoi töitä. Lisäsi kansan elintasoa huomattavasti.

Alkuperäiseen kysymykseen. Paljonko pappien mielestä pitää tehdä pahaa, että se olisi riittävästi ns. huonoiksi hedelmiksi? Vaatiiko se tappaminen 5000 henkeä ja kahta ihmisryhmää vastaan kiihottamista? 10000 henkeä ja kolmea ryhmää vastaan? Missä menee se teidän raja, että alkaisi tuntua hedelmien olevan mätiä?

94

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -tuas-

Miksi sä oot niin kiinnostunut papeista?

Huomasin sen sun kirjoituksista, jo ennen kuin aloit vonkaamaan heitä ihan suoraan vastaamaan sinulle.

Ja nyt otsikossasi vaadit heitä taas paikalle.

On niillä hommaa lukea ylipitkä kirjoituksesi, varsinkin kun sulla ei ole taaskaan mitään asiaa.

Liittyykö toi pappien kaipuusi jotenkin puuttuvaan äitisuhteeseesi?

• oma lehmä

Pappi vastaa kuitenkin että tuo on menneisyyden kaivelua ja ei huvita miettiä.

• oma lehmä kirjoitti:

Pappi vastaa kuitenkin että tuo on menneisyyden kaivelua ja ei huvita miettiä.

Eivätpä oikeastaan voi vastata niin. Tuon menneisyyden hedelmät kantaa tähän päivään asti. Jos saarnaajan teot osoittavan tämän tuottaneen erittäin mätiä hedelmiä, niin miksi voisi olettaa muiden hedelmien olevan huonoja? Siitähän Jeesus juuri varoitti, että huonot hedelmät tuhoaa koko sadon ja sen lampaan vaatteen alle näkee niiden huonojen hedelmien perusteella....Tuo huvittaminenhan näkyy siinä etteivät he vastaa.. Mulla on lehmän hermot, niin mä jaksan asiasta kysellä.

• Mä oon sitä ikäluokkaa, että papit olivat miehiä. Sinun alkeellinen psykoanalyysi ei oikein toimi tuossa tapauksessa. Omenavarkaan älyllällä ei tehdä talousrikoksia eikä näköjään psykoanalyysiä.

Ymmärrätkö sinä mikä on pappi? Sen pitäisi olla seurakunnan paimen, joka opastaa ja ohjaa seurakuntalaisia Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Opastaa heitä heidän karikkoisessa ja kapeassa tiellä kohti pelastusta. Se on niiden tehtävä. Sinä vain osoitat typeryytesi tietämättömyydelläsi. Se on sinun oikeus. Sinä et edes ymmärrä mikä on pitkä kirjoitus. Tuollainen alle 5 000 kirjaimen teksti on vähäinen määrä sellaisille, jotka on TOTTUNUT lukemaan. Sulla kun keskittymiskyky näköjään riittää 3 kuvaisen sarjakuvan lukemiseen, niin..Minkäs minä sille voin. Syytä Jumalaasi.

• en ymmärrä
        mave kirjoitti:

Mä oon sitä ikäluokkaa, että papit olivat miehiä. Sinun alkeellinen psykoanalyysi ei oikein toimi tuossa tapauksessa. Omenavarkaan älyllällä ei tehdä talousrikoksia eikä näköjään psykoanalyysiä.

Ymmärrätkö sinä mikä on pappi? Sen pitäisi olla seurakunnan paimen, joka opastaa ja ohjaa seurakuntalaisia Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Opastaa heitä heidän karikkoisessa ja kapeassa tiellä kohti pelastusta. Se on niiden tehtävä. Sinä vain osoitat typeryytesi tietämättömyydelläsi. Se on sinun oikeus. Sinä et edes ymmärrä mikä on pitkä kirjoitus. Tuollainen alle 5 000 kirjaimen teksti on vähäinen määrä sellaisille, jotka on TOTTUNUT lukemaan. Sulla kun keskittymiskyky näköjään riittää 3 kuvaisen sarjakuvan lukemiseen, niin..Minkäs minä sille voin. Syytä Jumalaasi.

Ei se ole pappien tehtävä. Ei mies eikä naispappien.

Niiden tehtävä on viihtyä täällä. Omaa per-settään ne ajattelevat, ja nyt sä yrität saada ne vastaamaan jotain Lutheria vastaan.

Sä taidatkin olla sellainen joka vaatii palvelua. Etuilet kauppajonoissakin varmaan.

• ei saa selvää

Papiit? Tulkaa kehumaan maven sekavaa ja liian pitkää kirjoitusta.

• Tiivistän sitten. Jeesus sanoo huonojen saarnaajien tunnistettavan huonoista hedelmistä. Luther on tappanut ja kirjoittanut rasistisen kirjan paria ihmisryhmää vastaan. Paljonko pappien mielestä pitää olla tappamista ja ihmisryhmien vainoamista, että he kokisivat tämän tuottaneen huonoja hedelmiä?

Sekava ja pitkä tuo teksti voi olla.Oikeastaan papithan olisi tuota tiivistelmää voinut vaatia. Mitä väliä sillä on, jos sä et ymmärrä etkä jaksa keskittyä?

• äidin korvike
        mave kirjoitti:

Tiivistän sitten. Jeesus sanoo huonojen saarnaajien tunnistettavan huonoista hedelmistä. Luther on tappanut ja kirjoittanut rasistisen kirjan paria ihmisryhmää vastaan. Paljonko pappien mielestä pitää olla tappamista ja ihmisryhmien vainoamista, että he kokisivat tämän tuottaneen huonoja hedelmiä?

Sekava ja pitkä tuo teksti voi olla.Oikeastaan papithan olisi tuota tiivistelmää voinut vaatia. Mitä väliä sillä on, jos sä et ymmärrä etkä jaksa keskittyä?

Miksi sulle pitää olla joku pappi?

• Välikysymys
        mave kirjoitti:

Tiivistän sitten. Jeesus sanoo huonojen saarnaajien tunnistettavan huonoista hedelmistä. Luther on tappanut ja kirjoittanut rasistisen kirjan paria ihmisryhmää vastaan. Paljonko pappien mielestä pitää olla tappamista ja ihmisryhmien vainoamista, että he kokisivat tämän tuottaneen huonoja hedelmiä?

Jos sillä ei ole mitään väliä, että joku ei jaksa lukea eikä ymmärrä sun juttuas, niin miks sä sitten täällä kirjoitat kaikkien luettavaks?

• Välikysymys kirjoitti:

Jos sillä ei ole mitään väliä, että joku ei jaksa lukea eikä ymmärrä sun juttuas, niin miks sä sitten täällä kirjoitat kaikkien luettavaks?

Mikä Jeesus sä luulet mun olevan? Jeesus sanoi olevansa juutalaisia eksyneitä lampaita varten.En minä. En minä ole täällä keskustelemassa selkeästi vähämielisen kanssa. Mitä tarjottavaa sinulla muka olisi. Ihminen joka ei edes jaksa lukea pientä kirjoitusta, niin hänellä olisi jotakin minulle annettavaa? Miten sinä voit edes keskustella asioista, jos sinulle lukeminen on taakka. Kyllä se keskusteluun osallistuminen edellyttää myöskin asiaan paneutumista ja se vaatii hivenen lukemista...Pikkasen enemmän kuin 5000 merkkiä. Jos sulle on vaikeaa, niin välttämättä se ei ole muille vaikeaa. Mikäli on vaikeaa, niin pappejahan minä tässä kuulutan. Papithan tässä joutuu pahimmassa tapauksessa kärsimään. Sinä et edes kärsi, kun et ymmärrä mistä tässä on kyse. Tieto tuo tuskaa ja siltä tuskalta sut on onnistuttu pelastamaan. Amen.

• äidin korvike kirjoitti:

Miksi sulle pitää olla joku pappi?

Trollaukseen minäkin vastailen vaikka se on säännöissä kielletty. Noin aneemiseen ei kuitenkaan mielenkiinto riitä. Yritä nyt pikkasen panostaa siihen. Tee edes pikkuisen pitempi teksti kuin strippien yhdessä ruudussa on tekstiä.

• palautetta toiselta
        mave kirjoitti:

Mikä Jeesus sä luulet mun olevan? Jeesus sanoi olevansa juutalaisia eksyneitä lampaita varten.En minä. En minä ole täällä keskustelemassa selkeästi vähämielisen kanssa. Mitä tarjottavaa sinulla muka olisi. Ihminen joka ei edes jaksa lukea pientä kirjoitusta, niin hänellä olisi jotakin minulle annettavaa? Miten sinä voit edes keskustella asioista, jos sinulle lukeminen on taakka. Kyllä se keskusteluun osallistuminen edellyttää myöskin asiaan paneutumista ja se vaatii hivenen lukemista...Pikkasen enemmän kuin 5000 merkkiä. Jos sulle on vaikeaa, niin välttämättä se ei ole muille vaikeaa. Mikäli on vaikeaa, niin pappejahan minä tässä kuulutan. Papithan tässä joutuu pahimmassa tapauksessa kärsimään. Sinä et edes kärsi, kun et ymmärrä mistä tässä on kyse. Tieto tuo tuskaa ja siltä tuskalta sut on onnistuttu pelastamaan. Amen.

Ai nytkö sä oot uskovainen?

Mikä sä oot vaatimaan palvelua?

Minä luin tuon sun typerän tekstisi ja samaa mavea se oli kuin muutkin sun aivopierusi: sekavaa monologia, aivan kuin rakastaisit omaa ääntäsi.

Sun kysymyksetkin on sellaisia että niitä on ihan turha pohtia.

Jonkun papin on nyt pakko sulle vastata kun sä vaadit sitä. Esittävät ystävällistä sulle.

Mikä ihmeen pappifetisti sä oot?

• pappifetistille
        mave kirjoitti:

Trollaukseen minäkin vastailen vaikka se on säännöissä kielletty. Noin aneemiseen ei kuitenkaan mielenkiinto riitä. Yritä nyt pikkasen panostaa siihen. Tee edes pikkuisen pitempi teksti kuin strippien yhdessä ruudussa on tekstiä.

Mä olen lukenut sinun kirjoituksia pitkään ja aina sä oot pappien kimpussa. Joko puhut niistä tai olet hätyyttelemässä milloin ketäkin pappia.

Tai sitten huhuilet niitä palstalle.

Sinun mielestä papin kuuluu kaitsea laumaansa. Nämä papit täällä vastaavat kun tarpeeksi hätyytetään.

Älä huoli, pappi on paikalla viimeistään huomenna.

• palautetta toiselta kirjoitti:

Ai nytkö sä oot uskovainen?

Mikä sä oot vaatimaan palvelua?

Minä luin tuon sun typerän tekstisi ja samaa mavea se oli kuin muutkin sun aivopierusi: sekavaa monologia, aivan kuin rakastaisit omaa ääntäsi.

Sun kysymyksetkin on sellaisia että niitä on ihan turha pohtia.

Jonkun papin on nyt pakko sulle vastata kun sä vaadit sitä. Esittävät ystävällistä sulle.

Mikä ihmeen pappifetisti sä oot?

Jos sä kuulet tuon mun tekstin puhuvan sulle, niin tässä apu..

Valtakunnallinen kriisipuhelinnumero 01019 5202

Kyllä ne tuolta sut ohjaa oikeaan paikkaan.

• Vittuiljijalle
        mave kirjoitti:

No, en kuule. Sekavaa tekstiä.

Korjaan kirjoitustani: aivan kuin sä rakastaisit omaa tekstiäsi. Oliko parempi?

Soita itse kriisipuhelimees, NARSISTI.

• edesa
        mave kirjoitti:

Ehdotan ettet aloita metakeskustelua itse aloittamassasi ketjussa, jos haluat pitää mielenkiintoa yllä alkuperäistä teemaa kohtaan.

"Tekihän Hitlerkin paljon hyvää. Nosti lamasta ja teki täystyöllisyyden Saksassa.Nosti köyhästä kansasta euroopan rikkaimmaksi."

Natsi-Saksassa toteutettiin mikrotalouden oppien mukaista taloutta, joskin ei niinkään itsetarkoituksellisesti. Moottoritiet mahdollistivat nopeat joukkojen siirrot ja teollisuus oli edistyksellistä metalliteollisuutta aikana, jona saksalainen insinööriosaaminen nousi käsitteeksi.

"Lisäsi kansan elintasoa huomattavasti."

Sellainen on tosiaan mahdollista. Kaikesta tällaisesta täytyy tosin kirjoittaa 'kieli keskellä suuta', koska toteamukset siitä kuinka ihmiset voisivat koota voimansa hyvän edistämiseen kääntyvät kovin helposti joidenkin mielestä natsisympatioiksi.

Mitä luterilaiseen kirkkoon tulee, niin sillä on kyllä verinen historia ja raskas syntitaakka. Toisaalta voi miettiä miten sen pohjalta käsite konservatiivisuudesta voi henkiä halua pitää kiinni jostakin sellaisesta, joka kyllä kuuluu johonkin vanhaan luterilaisuuden pirtaan, mutta jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Mainitsen tuon siksi, että jokin yksinkertainen liberaali-konservatiivi -jaottelu ei itsessään ole kelvollinen oikeaoppisuuden yleismittari. Tuon puolestaan totean, vaikka katson olevani käsityksiltäni konservatiivi, joskaan siis en natsi.

• mieti tätä(se aito)
        edesa kirjoitti:

Ehdotan ettet aloita metakeskustelua itse aloittamassasi ketjussa, jos haluat pitää mielenkiintoa yllä alkuperäistä teemaa kohtaan.

"Tekihän Hitlerkin paljon hyvää. Nosti lamasta ja teki täystyöllisyyden Saksassa.Nosti köyhästä kansasta euroopan rikkaimmaksi."

Natsi-Saksassa toteutettiin mikrotalouden oppien mukaista taloutta, joskin ei niinkään itsetarkoituksellisesti. Moottoritiet mahdollistivat nopeat joukkojen siirrot ja teollisuus oli edistyksellistä metalliteollisuutta aikana, jona saksalainen insinööriosaaminen nousi käsitteeksi.

"Lisäsi kansan elintasoa huomattavasti."

Sellainen on tosiaan mahdollista. Kaikesta tällaisesta täytyy tosin kirjoittaa 'kieli keskellä suuta', koska toteamukset siitä kuinka ihmiset voisivat koota voimansa hyvän edistämiseen kääntyvät kovin helposti joidenkin mielestä natsisympatioiksi.

Mitä luterilaiseen kirkkoon tulee, niin sillä on kyllä verinen historia ja raskas syntitaakka. Toisaalta voi miettiä miten sen pohjalta käsite konservatiivisuudesta voi henkiä halua pitää kiinni jostakin sellaisesta, joka kyllä kuuluu johonkin vanhaan luterilaisuuden pirtaan, mutta jolla ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Mainitsen tuon siksi, että jokin yksinkertainen liberaali-konservatiivi -jaottelu ei itsessään ole kelvollinen oikeaoppisuuden yleismittari. Tuon puolestaan totean, vaikka katson olevani käsityksiltäni konservatiivi, joskaan siis en natsi.

edesa4.1.2013 20:02

saanen olla tylsä ja lisätä että Hitler teki kaiken ryöstämisen, orjuuttaminen ja järjettömien oppien kautta/avulla.

Saanen olla tylsä ja lisätä että Hitler teki kaiken ryöstämisen, orjuuttaminen ja järjettömien oppien kautta/avulla. Systeemin todettiin tehneen rikoksia ihmisyyttä vastaan.

• edesa
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

edesa4.1.2013 20:02

saanen olla tylsä ja lisätä että Hitler teki kaiken ryöstämisen, orjuuttaminen ja järjettömien oppien kautta/avulla.

Saanen olla tylsä ja lisätä että Hitler teki kaiken ryöstämisen, orjuuttaminen ja järjettömien oppien kautta/avulla. Systeemin todettiin tehneen rikoksia ihmisyyttä vastaan.

Kirjoitin:

"en natsi".

Tarkoitin sitä. Se olisi pitänyt ymmärtää jo tästä:

"Natsi-Saksassa toteutettiin mikrotalouden oppien mukaista taloutta, joskin ei niinkään itsetarkoituksellisesti."

Hitlerin vallan aikana toteutettiin käytännössä mikrotalouden oppeja varsin laajamittaisesti, mutta Hitlerin tavoitteet valtakunnan kehittämiseksi eivät olleet rauhanomaisia.

Muuten... jälleen kerran käytät tuota löytämääsi epärehellistä kikkaa, jolla jonkun muun kirjoittamat pistät näkymään sillä tavoin, että näyttäisi siltä kuin minä olisin ne kirjoittanut. Moinen on tietenkin panettelevaa ja väärämielistä toimintaa. En siis kirjoittanut tätä:

Laitoit tuota ennen kyllä nimimerkkini ja kirjoitusajankohdan näkyviin, sillai hassun viitteellisesti.

Olet osoittautunut epärehelliseksi kerta toisensa jälkeen.

• EL: ak:IM
        mave kirjoitti:

mave

Elä viitsi myllyttää noita muita yksinkertaisia. Jaan tuskan kanssasi hivenen ymmärtäneenä. Isomman lastin sä joudut kantaa, kuin kritisoimasi vastaajat. Olisiko kohtuullista opettaa ensin aakkoset, ja sitten vasta niiden käytön. Mä vetoan ainakin heti tyhmyyteen, jos mua aletaan syyttämään. Heh, se on ihan uusinta hottia.

• Moikka!

En ole pappi, mutta pidän tätä maven avausta kiinnostavana. Lähes jokainen ihminen kykenee tietyissä olosuhteissa äärimmäiseen hyvään ja äärimmäiseen pahaan - ja normiarjessa kaikkeen siltä väliltä.

Mikä on liian pahaa, niin että se mitätöi hyvän, jota sama ihm inen on tehnyt tai saanut aikaan? Mikä on niin hyvää, että sen varjolla voidaan sivuuttaa saman henkilön aikaansaama paha? Näitäkö tarkoitit mave kysellä?

Vastauksia minulla ei ole. Tärkeänä pidän kuitenkin sitä, että ketään ihmistä ei ryhdytä palvomaan Jumalana tai edes Jumalasta seuraavana. Eli jokaista merkittävääkin kirkollista tai maallista johtajaa ja vallankäyttäjää täytyy aina voida kritisoida avoimesti.

Emilia (toimittaja)

• " Mikä on niin hyvää, että sen varjolla voidaan sivuuttaa saman henkilön aikaansaama paha?"

Juuri sitä. Missä menee se raja, että ihmisen pahuus voittaa näennäisen hyvyyden. Etenkin tässä Lutherin tapauksessa. Lutherin oppeja arvioidaan yleisesti sen perusteella, että onko selkeästi ylilyöntejä, jotka ei sovi yleiseen arvomaailmaan. Kuitenkin siellä on sellaisia oppeja, jotka eivät oikein ole...Uskottavia nykypäivänä. Kuitenkaan kirkko ei niistä luovu, eikä liioin näe niitä pahoina.

Otetaan esimerkiksi kaste. Lapsi kuolee kastamattomana ja on Helvetissä. Turha kiistää sitä asiaa, sillä historia osoittaa miten sitä asiaa on toteutettu. Siunaamattomaan maahan on haudattu itsemurhan tehneiden kanssa. Tuo opetus on Lutherin omaa. Miksi sitä ei nähdä vääränä? Asia ei perustu mitenkään Raamatulle. Kirkkohistoriasta tiedetään, että Luther kehitti sen sitoutaakseen kansan kirkkoon. Siinä välillä oli sekaannuksen aika, jolloin kirkon talous uhkasi romahtaa. Sen paikkaamiseen kehitettiin kaste. Tuo tiedetään ja silti sitä opetetaan "Jumalan sanana".

Otetaan ehtoollinen. Juttu lähtee jo lapasesta, jos asiassa tapahtuu selittämättömiä asioita. Miten sitä tietää siinä tapahtuvan selittämättömiä asioita, jos siinä siunauksen ja suun laittamisen välillä ei tapahdu mitään aineellisia muutoksia? Tuulesta temmattu oppi, jonka ainoa side Raamattuun on sanat leipä ja viini.

Siinä sakramentit. Ei tarvitse paljon lukea Raamattua, että näkee noiden oppien mahdottomuuden. Missä ne oppineet oikein on kun pitäisi tarkastella oppia kriittisesti? Luulisi oppien tarkastelemisen olevan erittäin kriiittistä, kun Luther on tapattanut ja kiihottanut useampaa ihmisryhmää vastaan.

Alkuperäiseen kysymykseen. Missä menee se rajat tappamisissa ja kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Paljonko pitää olla uhreja ja ryhmiä?

Mitenkä papit arvioi noita oppeja? Jos ei käske tappamaan, niin silloin on hyvä oppi? Mikäli ei kiihota ihmisryhmää vastaan, niin silloin on hyvä oppi?

Älkääkä langetko vastamaan " Tämä on meidän oppi ja usko".....

• papipapi1
        mave kirjoitti:

" Mikä on niin hyvää, että sen varjolla voidaan sivuuttaa saman henkilön aikaansaama paha?"

Juuri sitä. Missä menee se raja, että ihmisen pahuus voittaa näennäisen hyvyyden. Etenkin tässä Lutherin tapauksessa. Lutherin oppeja arvioidaan yleisesti sen perusteella, että onko selkeästi ylilyöntejä, jotka ei sovi yleiseen arvomaailmaan. Kuitenkin siellä on sellaisia oppeja, jotka eivät oikein ole...Uskottavia nykypäivänä. Kuitenkaan kirkko ei niistä luovu, eikä liioin näe niitä pahoina.

Otetaan esimerkiksi kaste. Lapsi kuolee kastamattomana ja on Helvetissä. Turha kiistää sitä asiaa, sillä historia osoittaa miten sitä asiaa on toteutettu. Siunaamattomaan maahan on haudattu itsemurhan tehneiden kanssa. Tuo opetus on Lutherin omaa. Miksi sitä ei nähdä vääränä? Asia ei perustu mitenkään Raamatulle. Kirkkohistoriasta tiedetään, että Luther kehitti sen sitoutaakseen kansan kirkkoon. Siinä välillä oli sekaannuksen aika, jolloin kirkon talous uhkasi romahtaa. Sen paikkaamiseen kehitettiin kaste. Tuo tiedetään ja silti sitä opetetaan "Jumalan sanana".

Otetaan ehtoollinen. Juttu lähtee jo lapasesta, jos asiassa tapahtuu selittämättömiä asioita. Miten sitä tietää siinä tapahtuvan selittämättömiä asioita, jos siinä siunauksen ja suun laittamisen välillä ei tapahdu mitään aineellisia muutoksia? Tuulesta temmattu oppi, jonka ainoa side Raamattuun on sanat leipä ja viini.

Siinä sakramentit. Ei tarvitse paljon lukea Raamattua, että näkee noiden oppien mahdottomuuden. Missä ne oppineet oikein on kun pitäisi tarkastella oppia kriittisesti? Luulisi oppien tarkastelemisen olevan erittäin kriiittistä, kun Luther on tapattanut ja kiihottanut useampaa ihmisryhmää vastaan.

Alkuperäiseen kysymykseen. Missä menee se rajat tappamisissa ja kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Paljonko pitää olla uhreja ja ryhmiä?

Mitenkä papit arvioi noita oppeja? Jos ei käske tappamaan, niin silloin on hyvä oppi? Mikäli ei kiihota ihmisryhmää vastaan, niin silloin on hyvä oppi?

"Mitenkä papit arvioi noita oppeja?"

Pappi palstalle kun mave TAAS kaipaa.

Paljonko pitää olla uhreja ja ryhmiä, haaaukotus.

Haluan että pappi vastaa vaikka kysymys on älytön, mavella on äly ämpärissä.

• EL. ak:IM
        papipapi1 kirjoitti:

"Mitenkä papit arvioi noita oppeja?"

Pappi palstalle kun mave TAAS kaipaa.

Paljonko pitää olla uhreja ja ryhmiä, haaaukotus.

Haluan että pappi vastaa vaikka kysymys on älytön, mavella on äly ämpärissä.

papipapi1

Heh. Aika sata nolla veitte mavea :) Mutta kiva että huomion kipeä sai huomiota. Sillä on vaan halipula... Tai sitten ei saanut tisua pienenä tarpeeksi.

• EL. ak:IM kirjoitti:

papipapi1

Heh. Aika sata nolla veitte mavea :) Mutta kiva että huomion kipeä sai huomiota. Sillä on vaan halipula... Tai sitten ei saanut tisua pienenä tarpeeksi.

En muista lapsuuden tisun saantia, mutta ainakin vanhempana on tullut saatua tisua..

• mavehihhulille
        mave kirjoitti:

En muista lapsuuden tisun saantia, mutta ainakin vanhempana on tullut saatua tisua..

Olet ällöttävä.

• mave kirjoitti:

" Mikä on niin hyvää, että sen varjolla voidaan sivuuttaa saman henkilön aikaansaama paha?"

Jäin miettimään, että onko tässä nyt kyse jostakin väärinymmärryksestä. Eli Luther ei kyllä ole luterilaisille mikään 'jumala'. Luther oli ihminen ja ihmisenä erehtyväinen siinä missä me kaikki ihmiset olemme. Läheskään kaikkea sitä, mitä Luther sanoi, kirjoitti ja opetti, eivät nykyiset luterilaisen kirkon työntekijät todellakaan allekirjoita. Eivätkä ole koskaan allekirjoittaneet.

Uskonpuhdistuksen ydinasiat ovat niitä, joiden vuoksi Lutheria arvostetaan kirkossamme. Niihin on helppo yhtyä: Aneet eivät pelasta, hyvät työt eivät pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jumalalta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Ihmisen ei tarvitse vetäytyä arkielämän ulkopuolelle luostariin tai erakoksi kilvoittelemaan, voidakseen elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Tavallinen työ ja normaali arki on se, mitä voi elää myös Jumalan kunniaksi. Ketään yksittäistä ihmistä (kuten paavia) ei ole lupa korottaa erehtymättömäksi. (Myöskään Lutheria ei totisesti voi erehtymättömäksi korottaa!!!)

Minusta on aivan selvää, että esimerkiksi joissakin juutalaisvihamielisissä kirjoituksissaan Luther oli ehdottomasti väärässä ja pahan asialla. Tämän voi sanoa aivan reilusti ääneen. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että joissakin muissa asioissa hänellä oli viisaita ja hyviä ajatuksia.

Emilia (toimittaja)

• edesa
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Jäin miettimään, että onko tässä nyt kyse jostakin väärinymmärryksestä. Eli Luther ei kyllä ole luterilaisille mikään 'jumala'. Luther oli ihminen ja ihmisenä erehtyväinen siinä missä me kaikki ihmiset olemme. Läheskään kaikkea sitä, mitä Luther sanoi, kirjoitti ja opetti, eivät nykyiset luterilaisen kirkon työntekijät todellakaan allekirjoita. Eivätkä ole koskaan allekirjoittaneet.

Uskonpuhdistuksen ydinasiat ovat niitä, joiden vuoksi Lutheria arvostetaan kirkossamme. Niihin on helppo yhtyä: Aneet eivät pelasta, hyvät työt eivät pelasta, vaan pelastus tulee yksin Jumalalta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden. Ihmisen ei tarvitse vetäytyä arkielämän ulkopuolelle luostariin tai erakoksi kilvoittelemaan, voidakseen elää Jumalan tahdon mukaista elämää. Tavallinen työ ja normaali arki on se, mitä voi elää myös Jumalan kunniaksi. Ketään yksittäistä ihmistä (kuten paavia) ei ole lupa korottaa erehtymättömäksi. (Myöskään Lutheria ei totisesti voi erehtymättömäksi korottaa!!!)

Minusta on aivan selvää, että esimerkiksi joissakin juutalaisvihamielisissä kirjoituksissaan Luther oli ehdottomasti väärässä ja pahan asialla. Tämän voi sanoa aivan reilusti ääneen. Tämä ei silti poista sitä tosiasiaa, että joissakin muissa asioissa hänellä oli viisaita ja hyviä ajatuksia.

Emilia (toimittaja)

- "Uskonpuhdistuksen ydinasiat ovat niitä, joiden vuoksi Lutheria arvostetaan kirkossamme. Niihin on helppo yhtyä"

- "Luther oli ihminen ja ihmisenä erehtyväinen siinä missä me kaikki ihmiset olemme."

Luther esitti kritiikkiä katolista kirkkoa kohtaan - ja aivan syystä - mutta hän meni sellaisten rajojen yli, että esikuvaksi ja juhlituksi hahmoksi hänestä ei kristillisesti tarkastellen ole. Sikäli kuin pidämme hyvänä sitä toimintaa mitä kutsumme uskonpuhdistukseksi, kannattaa pohtia olisiko syytä putsata paikkoja edes 500 vuoden välein.

• kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Emilia (toimittaja)

Ei tietenkään ole mikään Jumala luterilaisille. Siksihän he nimesi kirkonkin Evankelis-luterilaiseksi kirkoksi. Jumalaan väitetään vaikuttaneen Raamattuun ja Lutherin tunnustuskirjoihin. Ekaan pohjautuvaa ei ole enää oikein jäljellä luterilaisessa kirkossa, mutta tunnustuskirjoihin pohjautuvaa on.

On muuten hassua, että Jeesus puhui erakoksi heittäytymisestä Jumalan tahdon mukaisena ja Luther kumosi opin...Mies joka ei ole Jumala, mutta kumoaa Jumalan ohjeet.

Aneet ei pelasta. Kuitenkin mies, joka ei ole Jumala, keksi kasteen ja kirkkoon kuulumisen pelastavan. Ellei ole kastettu ja kirkkossa, niin on Helvetissä. Tietenkin tuosta kirkkoon kuulumisesta joutuu maksamaan kirkollisveron. Hyvänä asiana tuossa on se, että joka sunnuntai saa synnit anteeksi. Pappi antaa ne anteeksi kirkkoon kuuluville....On se hyvä, että Luther tappeli aneita vastaan :D

Kyse ei ole siitä, että onko Luther yksinomaa hyvä tai paha. Kyse on Jeesuksen varoituksesta. Hän kai oli joku Jumala? Hän varoitti vääristä profeetoista. Kuulemma tunnistaa teoista. Kuulemma osaavat myöskin verhota itsensä hyviksi- Jos sinä pystyt arvioimaan vain selkeät ylilyönnit vääriksi, niin mikä sanoo niiden "hyvienkin" olevan totta? Koska niissä ei käsketä tappamaan tai vainomaan ihmisiä?Ellei hyvät teot pelasta, niin voiko pahat teot viedä sitten Helvettin? Hyvää tekemällä ei voi pelastua, mutta Luther kai sitten pelastui oman oppinsa mukaan vaikka tapatti ihmisiä?Onko tuossa pikkasen eturistiriitaa?

Ei Jeesus sanonut, että arvioikaa kokonaisuutena onko puhuja väärä profeetta vai eikö. Hän puhui niistä pahoista teoista. Mä oon käsittänyt asian niin, että väärää profeettaa ei kannata kuunnella ollenkaan. Vaikea arvioida mikä ns, hyvistä opeista on harhaoppia. Paljonko teidän mielestä pitää olla niitä tappamisia ja vainoamisia, että voisitte todeta toisen pahojen tekojen osoittavan tämän olleen väärä profeetta?

• valtiovallan laki

Suomen perustuslaki 1§ - 11§ johdonmukaisessa järjestyksessä ja sanantarkasti,kirkollisen johtajan on noudatettava sitä sanantarkasti siinä missä maallisenkin.Jeesuksen mukaan kirkollisen johtajan on noudatettava hänen oppeja ja Jumalan lakia sanantarkasti.Muita vaihtoehtoja ei ole eikä anneta.

• valtiovallan laki kirjoitti:

Suomen perustuslaki 1§ - 11§ johdonmukaisessa järjestyksessä ja sanantarkasti,kirkollisen johtajan on noudatettava sitä sanantarkasti siinä missä maallisenkin.Jeesuksen mukaan kirkollisen johtajan on noudatettava hänen oppeja ja Jumalan lakia sanantarkasti.Muita vaihtoehtoja ei ole eikä anneta.

Etsi 3 Jeesuksen opetusta mitä ei ole muutettu Luterilaisessa kirkossa.

mave kirjoitti:

mave

Mulla oli vain puhe mistä puute. Mä olen viimeksi nähnyt live tisun vuosia sitten. Tosin ihan omasta valinnasta. Vähän petyin mitä sen tisun mukana tulee.

• Ma5a

Mavelta erinomaisia pointteja. Hienoa, että saat pureksittua tuota asiaa noin pitkälle. Nyt ollaan luterilaisuuden sydämessä.

Luulisin näiden asioiden olevan lähes tulkoon ensimmäisiä kysymyksiä mihin luterilaisen papin pitää löytää vastauksia..

Ma5a

Sä olet ihan nero. Eiku Nero oli joku keisari. Tai jotain. Mä en näistä asioista ymmärrä mitään. Mutta helpottavaa havaita, ettei moni muukaan. Mun pottuvarpaassakin on enemmän ajatusta kuin sulla. Ja mun pottuvarpaassa on todella vähän ajatusta. Niinkuin itsessänikin. Eli päättele siitä statuksesi.

Elä vaivaudu vastaamaan. Mun kukkanikin antaa älyllisemmän vastuksen. Ja sillekkin puhun aniharvoin. Eli en vastaa:)

• väsynyt...
        EL. ak:IM kirjoitti:

Ma5a

Sä olet ihan nero. Eiku Nero oli joku keisari. Tai jotain. Mä en näistä asioista ymmärrä mitään. Mutta helpottavaa havaita, ettei moni muukaan. Mun pottuvarpaassakin on enemmän ajatusta kuin sulla. Ja mun pottuvarpaassa on todella vähän ajatusta. Niinkuin itsessänikin. Eli päättele siitä statuksesi.

Elä vaivaudu vastaamaan. Mun kukkanikin antaa älyllisemmän vastuksen. Ja sillekkin puhun aniharvoin. Eli en vastaa:)

Mave haluaa papeilta lukumäärän. Kuinka monta hyvää tekoa pitää olla että unohtaa pahat teot.

Viisi? Kymmenen?

Tällä linjalla meidän pitäis edetä että oltais maven kanssa samalla aaltopituudella.

• väsynyt... kirjoitti:

Mave haluaa papeilta lukumäärän. Kuinka monta hyvää tekoa pitää olla että unohtaa pahat teot.

Viisi? Kymmenen?

Tällä linjalla meidän pitäis edetä että oltais maven kanssa samalla aaltopituudella.

Ei se niin mene.

Tässä kysytään sitä, että missä vaiheessa papeilla menee se raja, että ne teot osoittaa Lutherin olevan sekopää. Teoista ne väärät profeetat piti erottaa ja olisi kiva tietää missä menee papeilla se raja.

Älä viitsi sekaantua, kun sun ymmärrys ei riitä tähän.

• vihahihulle
        mave kirjoitti:

Ei se niin mene.

Tässä kysytään sitä, että missä vaiheessa papeilla menee se raja, että ne teot osoittaa Lutherin olevan sekopää. Teoista ne väärät profeetat piti erottaa ja olisi kiva tietää missä menee papeilla se raja.

Älä viitsi sekaantua, kun sun ymmärrys ei riitä tähän.

Miksi sun pitää saada papit haukkumaan kanssasi Lutheria?

Hauku vaan keskenäs, vihahihhuli.

• vihahihulle kirjoitti:

Miksi sun pitää saada papit haukkumaan kanssasi Lutheria?

Hauku vaan keskenäs, vihahihhuli.

Kyse ei ole haukkumisesta vaan perusteista. Niissä on suuri ero. He voivat kehua niin paljon kuin haluvat Lutheria. He voivat vastata vaikka ...miljardi kuollutta ja se on heidän käsitys saavutetusta kipupisteestä. Tämä on silkkaa keskustelua tietystä Raamatun kohdasta, johon on otettu esimerkki elävästä elämästä...tosin jo kuolleena on esimerkki ollut hetken aikaa.

• EL: ak:IM
        mave kirjoitti:

Kyse ei ole haukkumisesta vaan perusteista. Niissä on suuri ero. He voivat kehua niin paljon kuin haluvat Lutheria. He voivat vastata vaikka ...miljardi kuollutta ja se on heidän käsitys saavutetusta kipupisteestä. Tämä on silkkaa keskustelua tietystä Raamatun kohdasta, johon on otettu esimerkki elävästä elämästä...tosin jo kuolleena on esimerkki ollut hetken aikaa.

mave

Jollain masokistisella tavalla tykkään susta. Miksi et ole tajunnut lyödä kirkkoa sillä `Ja he näkevät kenet ovat lävistäneet`jutulla. Kirkkohan naulaa joka ehtoollisella muutaman naulan. Balttis on siinä asiassa enemmän kartalla, kuin sä. Ja säkin olet aika hyvin kartalla.

• 24hrs

Kumpi on kauniimpi. Kaisa-pappi vai Pirkko -pappi?

• Jäin miettimään, että onko tässä nyt kyse jostakin väärinymmärryksestä. Eli Luther ei kyllä ole luterilaisille mikään 'jumala'. Luther oli ihminen ja ihmisenä erehtyväinen siinä missä me kaikki ihmiset olemme. Läheskään kaikkea sitä, mitä Luther sanoi, kirjoitti ja opetti, eivät nykyiset luterilaisen kirkon työntekijät todellakaan allekirjoita. Eivätkä ole koskaan allekirjoittaneet.

Emilia (toimittaja)

• Jeesus sanoi väärät profeetat tunnistettavan teoista. Sitä tässä kysytään, että mikä on pappien raja sille, että ne teot osoittaa Lutherin olleen väärä profeetta.

Ei tässä kysytä mitään yksittäistä kohtaa onko joku pappi sen kanssa samaa mieltä vai ei. Tässä arvioidaan kokonaisuutta niiden murhaamisten ja vainoamiseen yllyttämisen rajoista. Ilmeisesti murhaamiset ja kiihottaminen ihmisryhmiä vastaan ei ole niitä tekoja jotka osoittaisi Lutherin olevan väärä profeeetta. Mitä pappien mielestä sitten pitäisi olla tekoina, että se riittäisi osoittamaan Lutherin olleen väärä profeetta.

• taas virhe
        mave kirjoitti:

Jeesus sanoi väärät profeetat tunnistettavan teoista. Sitä tässä kysytään, että mikä on pappien raja sille, että ne teot osoittaa Lutherin olleen väärä profeetta.

Ei tässä kysytä mitään yksittäistä kohtaa onko joku pappi sen kanssa samaa mieltä vai ei. Tässä arvioidaan kokonaisuutta niiden murhaamisten ja vainoamiseen yllyttämisen rajoista. Ilmeisesti murhaamiset ja kiihottaminen ihmisryhmiä vastaan ei ole niitä tekoja jotka osoittaisi Lutherin olevan väärä profeeetta. Mitä pappien mielestä sitten pitäisi olla tekoina, että se riittäisi osoittamaan Lutherin olleen väärä profeetta.

Tiedätkö sä mikä on profeetta? Ei Luther väittänytkään olevansa profeetta.

• taas virhe kirjoitti:

Tiedätkö sä mikä on profeetta? Ei Luther väittänytkään olevansa profeetta.

Profeetan sanotaan olevan Jumalan sanan välittäjä. Mikäli Luther arpoi omasta päästänsä ilman Pyhän Hengen apuja oppeja, niin silloin asia on entistä mielenkiintoisempi. Uskovaiset saa Raamatun mukaan Pyhän Hengen itseensä. Ilman tuota Pyhän Hengen opastusta ei olisi ollut mahdollista kehittää Raamatun tekstistä poikkeavia oppeja....

Tai kuten tässä nyt kyselen, niin onkos siellä pieni antikristus majaillut, kun on murhia ja kiihottamisia kansanryhmiä vastaan taustalla...

• piimää ja karjalanpi
        mave kirjoitti:

Profeetan sanotaan olevan Jumalan sanan välittäjä. Mikäli Luther arpoi omasta päästänsä ilman Pyhän Hengen apuja oppeja, niin silloin asia on entistä mielenkiintoisempi. Uskovaiset saa Raamatun mukaan Pyhän Hengen itseensä. Ilman tuota Pyhän Hengen opastusta ei olisi ollut mahdollista kehittää Raamatun tekstistä poikkeavia oppeja....

Tai kuten tässä nyt kyselen, niin onkos siellä pieni antikristus majaillut, kun on murhia ja kiihottamisia kansanryhmiä vastaan taustalla...

Siis Lutherin omasta päästä ne on lähtöisin.

Ei ollut piru asialla eikä myöskään Pyhä Henki.

Mitä sä kuvittelet?

Että Luther oli joku demonien ja hyvien enkelien taistelutanner?

Ehei, ei ei... Lutherin omasta päästä ne oli lähtöisin.

Pappien vastausta ei tainnut tähän ketjuun tulla, harmittaako?

• piimää ja karjalanpi kirjoitti:

Siis Lutherin omasta päästä ne on lähtöisin.

Ei ollut piru asialla eikä myöskään Pyhä Henki.

Mitä sä kuvittelet?

Että Luther oli joku demonien ja hyvien enkelien taistelutanner?

Ehei, ei ei... Lutherin omasta päästä ne oli lähtöisin.

Pappien vastausta ei tainnut tähän ketjuun tulla, harmittaako?

Eipä harmita vielä yhtään. Mä oon tuosta sun kanssa samaa mieltä, että Luther arpoi ihan itse ne oppinsa. Kyse onkin Jeesus varoituksesta vääristä profeetoista. Hänen mukaansa profeettojen teoista näkyy tämän opettavan väärin. Kyse on nyt pelkästään siitä, että paljonko niitä hirmutekoja pitäisi olla, että voisi todeta asialla olleen väärä profeetta. Täytyy muistaa, että Luther opetti oman käsityksensä mukaan Jumalan tahtoa.

Ei voi vedota Lutherin hyviin tekoihin. Jeesus sanoi väärien profeettojen nimenomaan verhonneen itsensä hyviksi. Eikai kukaan usko väärien profeettojen tekevän vain pahoja tekoja. Kuka prkele sellaista edes pitäisi profeettana.

Yhdessä ketjussa kysytään mitä uskovaiset tarvitsivat siihen, että heidän uskonsa murenisi.

Minä kysyn tässä ketjussa lähes samaa asiaa papeilta. Paljonko tarvitaan hirmutekoja, että se kuppi kääntyisi vääräksi profeetaksi.

Tässä on pelkästään Raamattu pohjana.

• Ma5a

Näyttää selvästi olevan hankala aihe uskovaisille tämä.

• Shrink

Mave, kovia teesejä sulla.

Totuudenmukaisia, sekä perusteltuja samalla, jäin miettimään kuitenkin, ettei tämänpäivän luterilaiset allekirjoita Lutherilta kaikkea sitä, mitä hän suoltanut.

Kuitenkin Luther teki myös jotain hyvää uskonpuhdistuksellaan ja siihen hyvään perustuu evlut seurakunta (johon muuten vielä itsekkin kuulun).
      Mitään palveluksia en evlut seurakunnalta halua, kun en voi toimia Raamatun vastaisesti, esimerkkinä vaikkapa mainitsemasi ehtoollinen.

Tuossa kysymyksessäsi; " Alkuperäiseen kysymykseen. Paljonko pappien mielestä pitää tehdä pahaa, että se olisi riittävästi ns. huonoiksi hedelmiksi? ".

Oletko sitä mieltä, että koko Luther tulisi sivuuttaa oppeineen, kun on tehnyt niinpaljon pahaa ?
      Mietin vaan, että pitäisikö siis myös vaikkapa kuningas Daniel sivuuttaa, kun syyllistyi melkoisiin tekoihin, oli silti Jumalan ohjauksessa ?
      Taikka monet muut Raamatun henkilöt.....

• Tässä on pohjana Jeesuksen neuvot miten tunnistaa väärät profeetat. Eikai kukaan pidä sellaista profeettana, joka tekisi vain pahaa? Siitähän Jeesuskin varoittaa heidän verhoutuvan hyviksi ja sisältä olevan pahoja.

Tuota samaa asiaa voisi kysyä monelta muultakin, mutta kellään ei ole oikein yhtä jyrkkiä pahoja tekoja. Ellei nyt oteta katolilaisia mukaan. Muiden osalta ne pahat tunnusmerkit olisivat niin sekavia, että niitä voisi pitää oppiriitoina. Murhaaminen ja toisten ihmisten vainoamista ei voi pitää pelkkinä oppiriitoina. Siinä on astuttu rajan ylitse.Pitää myöskin ottaa huomioon, että Lutherilla on erittäin suuri painoarvo pohjoismaisessa kristinuskossa.

Mitä tulee noihin muihin Raamatun henkilöihin, niin ne esiintyy kaikki VT:n puolella. Siellä Jumala antoi piiskan viuhua jo heidän eläessään. Uudessa Testamentissa ei Jumala rankaissut ketäään heidän eläessään. Ellei oteta huomioon Jeesusta....Muistaakseni.

Siinä olet kyllä oikeassa, että Lutheri ja hänen opetuksensa eivät ole enää merkittäviä luterilaisessa kirkossa. Onhan se edelleen laissa, että pitäisi niitä tunnustuskirjoja uskoa, mutta PYH. Yhtä paljon ne niitä noudattaa kuin Raamattua. Ei siis paljon mitään.

Kuitenkin sakramentit on vielä siellä kummittelemassa. Ei voi sanoa olevan inhimillistä tuo kaste tai sen puuttuminen. Jeesus väitti lasten olevan viattomia ja taivaan olevan heidän kaltaisille. Ei siinä puhuttu mistään ehdoista. Pitää olla kastettu tai saada siunaus jostakin. Kuitenkin Luther otti tämän lapsikasteen, eikä minkään Raamatullisen syyn vuoksi. Ihan talouspoliittinen päätös jolla sitoudutettiin kristityt kirkon yhteyteen. Siinä oli pari etsikkovuotta, jona aikana meinas loppua messuissa käynnit ja kirkolle verojen maksut. Siihen Luther keksi lääkkeeksi kasteen.

Ei oikein Jumalaista opetusta.

Ehtoollinen. Ihan peestä oleva tulkinta. Jeesushan puhui opetuslapsille siitä muistoateriana. Mikäli siinä on tapahtunut jotain mystistä, niin se tapahtui silloin 2000 vuotta sitten. Nyt sen merkitys on ainoastaan muistoateriaa symboloiva. Tuon aterian jälkeen Jeesus kuoli. Siinä rytäkässä tapahtui merkittäviä muutoksia kristinuskon saralla. Miksi muka jonkun aterian mystisyyden ja selittämättömällä asialla maailma muuttuisi paremmaksi? Mitä sillä aterialla olisi merkitystä, kun Jeesus kuoli syntien tähden ja sen jälkeen pitäisi olla armon varassa. Pelastaako sen joltakin, kun ateria muuttuu mystisesti joksikin selittämättömäksi? Se on ihan turha keksintö muuna kuin muistoateriana.

Mä en näe Lutherin opetuksisa mitään briljanttia. Opettihan hän paljon muutakin, mutta jos pelkästään sakramenteissa on niin paljon epäkohtia, niin miten paljon niissä muissa opeissa on....Puhumattakaan niistä selkeistä ylilyönneistä mihin kuului murhaamiset ja vainoamiset.

• Shrink
        mave kirjoitti:

Tässä on pohjana Jeesuksen neuvot miten tunnistaa väärät profeetat. Eikai kukaan pidä sellaista profeettana, joka tekisi vain pahaa? Siitähän Jeesuskin varoittaa heidän verhoutuvan hyviksi ja sisältä olevan pahoja.

Tuota samaa asiaa voisi kysyä monelta muultakin, mutta kellään ei ole oikein yhtä jyrkkiä pahoja tekoja. Ellei nyt oteta katolilaisia mukaan. Muiden osalta ne pahat tunnusmerkit olisivat niin sekavia, että niitä voisi pitää oppiriitoina. Murhaaminen ja toisten ihmisten vainoamista ei voi pitää pelkkinä oppiriitoina. Siinä on astuttu rajan ylitse.Pitää myöskin ottaa huomioon, että Lutherilla on erittäin suuri painoarvo pohjoismaisessa kristinuskossa.

Mitä tulee noihin muihin Raamatun henkilöihin, niin ne esiintyy kaikki VT:n puolella. Siellä Jumala antoi piiskan viuhua jo heidän eläessään. Uudessa Testamentissa ei Jumala rankaissut ketäään heidän eläessään. Ellei oteta huomioon Jeesusta....Muistaakseni.

Siinä olet kyllä oikeassa, että Lutheri ja hänen opetuksensa eivät ole enää merkittäviä luterilaisessa kirkossa. Onhan se edelleen laissa, että pitäisi niitä tunnustuskirjoja uskoa, mutta PYH. Yhtä paljon ne niitä noudattaa kuin Raamattua. Ei siis paljon mitään.

Kuitenkin sakramentit on vielä siellä kummittelemassa. Ei voi sanoa olevan inhimillistä tuo kaste tai sen puuttuminen. Jeesus väitti lasten olevan viattomia ja taivaan olevan heidän kaltaisille. Ei siinä puhuttu mistään ehdoista. Pitää olla kastettu tai saada siunaus jostakin. Kuitenkin Luther otti tämän lapsikasteen, eikä minkään Raamatullisen syyn vuoksi. Ihan talouspoliittinen päätös jolla sitoudutettiin kristityt kirkon yhteyteen. Siinä oli pari etsikkovuotta, jona aikana meinas loppua messuissa käynnit ja kirkolle verojen maksut. Siihen Luther keksi lääkkeeksi kasteen.

Ei oikein Jumalaista opetusta.

Ehtoollinen. Ihan peestä oleva tulkinta. Jeesushan puhui opetuslapsille siitä muistoateriana. Mikäli siinä on tapahtunut jotain mystistä, niin se tapahtui silloin 2000 vuotta sitten. Nyt sen merkitys on ainoastaan muistoateriaa symboloiva. Tuon aterian jälkeen Jeesus kuoli. Siinä rytäkässä tapahtui merkittäviä muutoksia kristinuskon saralla. Miksi muka jonkun aterian mystisyyden ja selittämättömällä asialla maailma muuttuisi paremmaksi? Mitä sillä aterialla olisi merkitystä, kun Jeesus kuoli syntien tähden ja sen jälkeen pitäisi olla armon varassa. Pelastaako sen joltakin, kun ateria muuttuu mystisesti joksikin selittämättömäksi? Se on ihan turha keksintö muuna kuin muistoateriana.

Mä en näe Lutherin opetuksisa mitään briljanttia. Opettihan hän paljon muutakin, mutta jos pelkästään sakramenteissa on niin paljon epäkohtia, niin miten paljon niissä muissa opeissa on....Puhumattakaan niistä selkeistä ylilyönneistä mihin kuului murhaamiset ja vainoamiset.

Sakramenteistä vaikkapa kaste, mitä sanoo Jeesus ;

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.5.html

Mielestäni jokainen lapsi on sen arvoinen, kuten Jeesus yllä todistaa.............

Ehtoolisesta avaudun senverran, etten voi ottaa sitä naiselta, joka on pukeutunut papiksi, meitä kutsutaan konservatiiveiksi, aamen.

Lutherin opeissa on paljonkin hyvää, mietippä Mave aikoja joskus 1000- luvulla, vielä barbaarisempaa..........
        Jeesuksen seuraaja kuuntelee Hänen ääntään, ei Hän turhaan sano; " Minä olen Hyvä Paimen, kaikki lampaani kuulevat ääntäni ", vapaasti............

Jatketaan keskustelua.

• Shrink
        Shrink kirjoitti:

Mielestäni jokainen lapsi on sen arvoinen, kuten Jeesus yllä todistaa.............

Ehtoolisesta avaudun senverran, etten voi ottaa sitä naiselta, joka on pukeutunut papiksi, meitä kutsutaan konservatiiveiksi, aamen.

Lutherin opeissa on paljonkin hyvää, mietippä Mave aikoja joskus 1000- luvulla, vielä barbaarisempaa..........
        Jeesuksen seuraaja kuuntelee Hänen ääntään, ei Hän turhaan sano; " Minä olen Hyvä Paimen, kaikki lampaani kuulevat ääntäni ", vapaasti............

Jatketaan keskustelua.

Sorry, piti olla ;

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.18.html

Jae 5, edelliseen viestiin

• Shrink kirjoitti:

Jatketaan keskustelua.

Kotimaa-Lehdessä en nähnyt tätä uutisointia. 6.1 Ilkka-lehdessä s. 6

Inkerin luterilaisen kirkon piispa kertoo aikeista laajeta Suomen puolellle. Näytti olevan arvoina vielä miespapit ja homous on syntiä. Aviorikoksetkin aiheuttaa kulmien kurtistamista. Vaikuttaisi olevan arvot samat kuin luterilaisessa kirkossa 25 vuotta sitten.

• Shrink kirjoitti:

Sorry, piti olla ;

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.18.html

Jae 5, edelliseen viestiin

Otetaan se kaste ja otetaanpa nyt ne aneetkin samalla kertaaa, niin nähnään kuinka tehopyhää toimintaa tuo on.

Ilman luterilaista kastetta ja kuulumista seurakuntaan et pääse taivaaseen. Sä et voi kuulua seurakuntaan, jos et maksa veroja tuloistasi. Tuo on juuri sitä hommaa mitä varten Luther kapinoi..pari vuotta. Tuo on sama ane-systeemiä, mutta nyt on vain maksu automaattisempaa. Syntien anteeksiantaminen on epämääräisempää kun kerrallla saa kaikki synnit anteeksi. Eikä tuo kastekkaan ollut aluksi noin jyrkkä. Luther huomasi kusseen asian siinä vaiheessa kun seurakunnat alkoivat olla tiukoilla taloudellisesti kun ihmiset ottivat liian vakavasti yleisen pappeuden. Silloin keksittiin sitouttaa ihmiset seurakuntaan. Talouspoliiittinen tempaus. Kuitenkin nyt on ihan sama kuin aneitten aikaan. Sun pitää maksaa siitä, että pääset kirkon mukaisesti Taivaaseen.

Kertokaa nyt oikeasti, että mitä se Luther oikeasti opetti hyvää. Se ei tee asiaa hyväksi, jos se kuulostaa hyvältä, mutta perusteet on omasta päästä keksitty. Pitäähän niille jonkinlaiset Raamatulliset perusteet olla vai täytyykö?

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Seurakunta

"Seurakunta on pelastukseen johdattava yhteisö, koska se on pohjimmiltaan yliluonnollinen eli Pyhän Hengen kokoama, johtama ja elävöittämä.

Katekismuksen kappaleessa 20 kuvataan kirkkoa ja seurakuntaa näin: "Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa. Vaikka olemme erilaisia, meillä on yhteinen usko, joka liittää meidät Kristukseen ja toisiimme. Kirkko kuvataan myös äidiksi, joka kantaa meitä sylissään ja huolehtii meistä." "

• Shrink
        mave kirjoitti:

Otetaan se kaste ja otetaanpa nyt ne aneetkin samalla kertaaa, niin nähnään kuinka tehopyhää toimintaa tuo on.

Ilman luterilaista kastetta ja kuulumista seurakuntaan et pääse taivaaseen. Sä et voi kuulua seurakuntaan, jos et maksa veroja tuloistasi. Tuo on juuri sitä hommaa mitä varten Luther kapinoi..pari vuotta. Tuo on sama ane-systeemiä, mutta nyt on vain maksu automaattisempaa. Syntien anteeksiantaminen on epämääräisempää kun kerrallla saa kaikki synnit anteeksi. Eikä tuo kastekkaan ollut aluksi noin jyrkkä. Luther huomasi kusseen asian siinä vaiheessa kun seurakunnat alkoivat olla tiukoilla taloudellisesti kun ihmiset ottivat liian vakavasti yleisen pappeuden. Silloin keksittiin sitouttaa ihmiset seurakuntaan. Talouspoliiittinen tempaus. Kuitenkin nyt on ihan sama kuin aneitten aikaan. Sun pitää maksaa siitä, että pääset kirkon mukaisesti Taivaaseen.

Kertokaa nyt oikeasti, että mitä se Luther oikeasti opetti hyvää. Se ei tee asiaa hyväksi, jos se kuulostaa hyvältä, mutta perusteet on omasta päästä keksitty. Pitäähän niille jonkinlaiset Raamatulliset perusteet olla vai täytyykö?

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Seurakunta

"Seurakunta on pelastukseen johdattava yhteisö, koska se on pohjimmiltaan yliluonnollinen eli Pyhän Hengen kokoama, johtama ja elävöittämä.

Katekismuksen kappaleessa 20 kuvataan kirkkoa ja seurakuntaa näin: "Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa. Vaikka olemme erilaisia, meillä on yhteinen usko, joka liittää meidät Kristukseen ja toisiimme. Kirkko kuvataan myös äidiksi, joka kantaa meitä sylissään ja huolehtii meistä." "

Mave, en puolusta Lutheria enkä evlut kirkkoa mitenkään, arvoni tulevat Raamatusta , sekä uskosta Jeesukseen.

En vaan keksi, mitä nykyiset evlut papit voisivat tehdä niin, että Lutherin huonot ulostulot olisi edes selitettävissä, eihän nykyiset papit ole niihin syyllisiä............
        Puhumattakaan, että allekirjoittaisi niitä kaikkia.

Katekismus on turha, Raamatusta löytyy kristitylle vastauksia, muuta ei tarvita.

• Shrink kirjoitti:

Mave, en puolusta Lutheria enkä evlut kirkkoa mitenkään, arvoni tulevat Raamatusta , sekä uskosta Jeesukseen.

En vaan keksi, mitä nykyiset evlut papit voisivat tehdä niin, että Lutherin huonot ulostulot olisi edes selitettävissä, eihän nykyiset papit ole niihin syyllisiä............
        Puhumattakaan, että allekirjoittaisi niitä kaikkia.

Katekismus on turha, Raamatusta löytyy kristitylle vastauksia, muuta ei tarvita.

Mulle riittää, kun lopettavat puhumasta Lutherista jonain uskonpuhdistajana. Vuosi-kaksi sitten ne sai taas vuosien ekumeenisen taistelun jälkeen sorvattua jonkinlaisen sovinnon. Luther hyväksyttiin opettajaksi katolisen kirkon piirissä. Ellei noilla olisi kiinnostusta ajaa sitä sekopäätä siihen pallille, niin ei sitä olisi koskaan otettu keskusteluun mukaan. He kun hyväksyy hänet ja pitävät häntä edelleen "erinomaisena uskonpuhdistajana", niin saisivat luvan myöskin puolustella ja selitellä niitä lutherin "parhauksia"-.

• mieti tätä(se aito)

Minä vetäisin esille Hitlerin , jos sopii?

"Ja nyt se natsikortti. Tekihän Hitlerkin paljon hyvää. Nosti lamasta ja teki täystyöllisyyden Saksassa.Nosti köyhästä kansasta euroopan rikkaimmaksi..Tosin ei Hitler silloinkaan mikään pyhimys ollut. Rakennutti valtion kustannuksella moottoriteitä, teollisuudelle antoi töitä. Lisäsi kansan elintasoa huomattavasti." (lähde mave 3.1.2013 14:00).

Hitler jos kuka näyttää sekoittavan ihmisten pakan pahasti. "Hitler teki paljon hyvää". Todellako teki? Johan on aikoihin eletty.

• Nosti Saksan kansan epätoivosta uskoon paremmasta tulevaisuudesta. Ilman sitä ei olisi natsit päässeet valtaan. Ei kaikki paha ole aina pelkästään pahaa. Aina täytyy olla ihmisiä, joille se tilanne tuo hyvääkin. Muuten se homma kusisi alkuunsa, eikä sellaiset ihmiset pysyisi vallassa...Eivät edes pääsisi valtaan.

• http://www.youtube.com/watch?v=t75ldUNc2Xw

Ei tuossa tule mies, joka tekee pelkkää pahaa. Siinä itävaltaiset ottaa vastaan toivon paremmasta. Kaikille Hitler ei ollut Messias, mutta riittävälle määrälle.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Nosti Saksan kansan epätoivosta uskoon paremmasta tulevaisuudesta. Ilman sitä ei olisi natsit päässeet valtaan. Ei kaikki paha ole aina pelkästään pahaa. Aina täytyy olla ihmisiä, joille se tilanne tuo hyvääkin. Muuten se homma kusisi alkuunsa, eikä sellaiset ihmiset pysyisi vallassa...Eivät edes pääsisi valtaan.

mave4.1.2013 18:38

Selvä. Sinun totuutesi on totuus sinulle Kun yksi sen uskoo, se on riittävän monta jotta se on totuus..

• mieti tätä(se aito) kirjoitti:

mave4.1.2013 18:38

Selvä. Sinun totuutesi on totuus sinulle Kun yksi sen uskoo, se on riittävän monta jotta se on totuus..

Sinun väärä on väärä sinulle. Yksi sen uskoo, niin se on riittävän monta jotta se on väärä.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Sinun väärä on väärä sinulle. Yksi sen uskoo, niin se on riittävän monta jotta se on väärä.

mave4.1.2013 19:07 0 Avaa

Sot sot...!

Huono vastaus. Näsäviisaus ei ole kaunis piirre!

mave4.1.2013 19:07 0 Avaa

Sot sot...!

Huono vastaus. Näsäviisaus ei ole kaunis piirre!

Ei olekkaan, mutta tuo toi esille sinun väittämän ongelman. Aivan samoin minä voin olla väärässä kuin sinäkin. Sinä aloit ensin ylimieliseksi ja minä osoitin sinun ajatuksen voivan kääntää myöskin toisinpäin.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Ei olekkaan, mutta tuo toi esille sinun väittämän ongelman. Aivan samoin minä voin olla väärässä kuin sinäkin. Sinä aloit ensin ylimieliseksi ja minä osoitin sinun ajatuksen voivan kääntää myöskin toisinpäin.

mave4.1.2013 19:26 0 Avaa
        Sulje Ei olekkaan, mutta tuo toi esille sinun väittämän ongelman. Aivan samoin minä voin olla väärässä kuin sinäkin. Sinä aloit ensin ylimieliseksi ja minä osoitin sinun ajatuksen voivan kääntää myöskin toisinpäin.

Jos sinusta "Aina täytyy olla ihmisiä, joille se tilanne tuo hyvääkin"(=Hitler)
        niin en halunnut loukata vaan kirjoitin sovinnollisesti.

´Voin sanoa toisellakin tavalla:

"Hitleriä voi verrata hyödyllisyydessä raiskaajaan uhrin seksiopettajana."

Valitse, kumman vastauksen olisit halunnut lukea.

mave4.1.2013 19:26 0 Avaa
        Sulje Ei olekkaan, mutta tuo toi esille sinun väittämän ongelman. Aivan samoin minä voin olla väärässä kuin sinäkin. Sinä aloit ensin ylimieliseksi ja minä osoitin sinun ajatuksen voivan kääntää myöskin toisinpäin.

Jos sinusta "Aina täytyy olla ihmisiä, joille se tilanne tuo hyvääkin"(=Hitler)
        niin en halunnut loukata vaan kirjoitin sovinnollisesti.

´Voin sanoa toisellakin tavalla:

Valitse, kumman vastauksen olisit halunnut lukea.

Vaikka tämä kakkonen, koska se paljastaa paljon enemmän sinun väärinkäsityksestä. Hitler teki väärin useita ihmisryhmiä, yksittäisiä ihmisiä kohtaan. Jopa kansakuntia kohtaan teki väärin. Maanosia kohtaan väärin. Se ei siltikään poista Hitleriltä sitä, että hän teki joitakin asioita oikein. Mitä väärää sinä näet moottoriteiden rakentamisessa? Täystyöllisyydessä? Etenkin siinä, että Hitler toi toivoa kansalle paremmasta elämästä...Olkootkin sitten sen olleen hetkittäinen toivo. Siihen asti meni kansalla hienosti, kun salamasota vielä toimi. Hitler teki asioita oikein, mutta teki niin paljon pahaa, että olisi pitänyt alkuunsa tappaa. Siitähän tässä on kyse. Mikä raja on papeilla, että heidän mielestä päästään samaan lopputulokseen Lutherin kanssa..Paljonko uhreja?

Tuo on vertaus on erittäin ontuva. Raiskauksen uhrikin voi toipua normaalin elämään vaikka jäisikin joitakin demoneita taustalle. Minä tunnen heitä ja he ovat kyenneet normaaleihin suhteihin sen jälkeen. He on osannut erottaa raiskaajan ja muut miehet erilleen. Siinä mielessä Hitler olisi voinut toimia seksinopettajana. Kyllä raiskattujenkin seksielämä jatkuu usein j raiskauksen jälkeen...Kaikilla tosin ei.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Vaikka tämä kakkonen, koska se paljastaa paljon enemmän sinun väärinkäsityksestä. Hitler teki väärin useita ihmisryhmiä, yksittäisiä ihmisiä kohtaan. Jopa kansakuntia kohtaan teki väärin. Maanosia kohtaan väärin. Se ei siltikään poista Hitleriltä sitä, että hän teki joitakin asioita oikein. Mitä väärää sinä näet moottoriteiden rakentamisessa? Täystyöllisyydessä? Etenkin siinä, että Hitler toi toivoa kansalle paremmasta elämästä...Olkootkin sitten sen olleen hetkittäinen toivo. Siihen asti meni kansalla hienosti, kun salamasota vielä toimi. Hitler teki asioita oikein, mutta teki niin paljon pahaa, että olisi pitänyt alkuunsa tappaa. Siitähän tässä on kyse. Mikä raja on papeilla, että heidän mielestä päästään samaan lopputulokseen Lutherin kanssa..Paljonko uhreja?

Tuo on vertaus on erittäin ontuva. Raiskauksen uhrikin voi toipua normaalin elämään vaikka jäisikin joitakin demoneita taustalle. Minä tunnen heitä ja he ovat kyenneet normaaleihin suhteihin sen jälkeen. He on osannut erottaa raiskaajan ja muut miehet erilleen. Siinä mielessä Hitler olisi voinut toimia seksinopettajana. Kyllä raiskattujenkin seksielämä jatkuu usein j raiskauksen jälkeen...Kaikilla tosin ei.

mave4.1.2013 19:48

Oletkohan istunut liian kauan koneella ja väsynyt. Muutoin en voi ymmärtää sanojasi. Tyhmyyttä se ei varmaan ole vaan henkistä väsymystä joka saa otteen lipsumaan.

mave4.1.2013 19:48

Oletkohan istunut liian kauan koneella ja väsynyt. Muutoin en voi ymmärtää sanojasi. Tyhmyyttä se ei varmaan ole vaan henkistä väsymystä joka saa otteen lipsumaan.

Jospa et tekisi ontuvia vertauksia vaan kirjoittaisit selkeästi ajatuksesi tähän keskusteluun. Älä yritä tiivistää sitä ajatusta kolmeen virkkeeseen. Kirjoita niin pitkä teksti ja niin monella tapaa kerrottuna, että sen viestin sanoma tulee selväksi...

Tuossa olet varmasti oikeassa, että olen istunut koneella liikaa. Ja voi hyvinkin olla, että olen väsynyt ja siksi en ymmärrä. Sen suuremmalla syyllä yritä saada minun ymmärtämään asia. Täällä on olemassa ihmisiä, jotka on ilman väsymystä aina pallo hukassa. Heillekkin olisi syytä saada se viesti selväksi.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Jospa et tekisi ontuvia vertauksia vaan kirjoittaisit selkeästi ajatuksesi tähän keskusteluun. Älä yritä tiivistää sitä ajatusta kolmeen virkkeeseen. Kirjoita niin pitkä teksti ja niin monella tapaa kerrottuna, että sen viestin sanoma tulee selväksi...

Tuossa olet varmasti oikeassa, että olen istunut koneella liikaa. Ja voi hyvinkin olla, että olen väsynyt ja siksi en ymmärrä. Sen suuremmalla syyllä yritä saada minun ymmärtämään asia. Täällä on olemassa ihmisiä, jotka on ilman väsymystä aina pallo hukassa. Heillekkin olisi syytä saada se viesti selväksi.

mave4.1.2013 20:24

Koska olet aikuinen tiedät, mitä Hitlerin Saksa oli. Oletin ettei minun tarvitse kuin muistuttaa sinua tapahtuneesta.

Mikä kohta nyt jäi epäselväksi?

mave4.1.2013 20:24

Koska olet aikuinen tiedät, mitä Hitlerin Saksa oli. Oletin ettei minun tarvitse kuin muistuttaa sinua tapahtuneesta.

Mikä kohta nyt jäi epäselväksi?

Ymmärrän hyvin sen, että Hitler oli paha. En mitenkään kannata Hitleriä, enkä hyväksy hänen tekojaan. Kukaan ei vain ole yksinomaan läpeensä paha....Etenkään sellainen, joka on miljoonille ihmisille esikuvana. Yksittäisiä sekopäitä on olemassa, kuten Albert Fish. Hänellä ei kuitenkaan ollut seuraajia. Hitlerillä oli seuraajia ja vieläpä fanaattisia. He uskoivat hänen olevan pelastus.

Miten arvioin hänen olleen jollain tapaa hyvä, niin pohjautuu talouteen. Hän toi turvallisuutta ja vaurautta saksailisille. Mitä hän teki sitten muuten, niin asia on toinen. Salamasodan kyrvähtämiseen asti saksalaiset olivat innolla Hitlerin ideologiassa. Saksa oli ihan samanlaisessa hurmoksessa kuin joidenkin saarnaajien tilaisuuksissa on uskovaiset. Ilman sitä hurmosta ei olisi Hitler IKINÄ voinut tehdä mitä teki.

Hän antoi saksalisille toivoa. Olkootkin se henkistä pääomaa, mutta silti antoi toivoa. Toivo on käsittääkseni hyvä asia. Miten sen toivon varjolla sitten tehdään, niin on ihan eri asia. Hän antoi saksalaisille työlläisille mahdollisuutta tienata ja saada ruokaa. Hän loi asevarustelun avulla työpaikkoja.

Kyllä Hitler teki hyvää vaikka olikin mulkku jätkä.

Sama se on Lutherissa, mutta nyt pitääkin arvioida kuinka mulkku jätkä Luther oli. Siihen pyydän arviota, että miten paljon tappamista ja vainoamista pitäisi pappien mukaan olla, että hän olisi heidän silmissä mulkku...Kuten Hitler on minun silmissä......Tai kuten Jeesus sivistyneesti totesi, väärä profeetta.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Ymmärrän hyvin sen, että Hitler oli paha. En mitenkään kannata Hitleriä, enkä hyväksy hänen tekojaan. Kukaan ei vain ole yksinomaan läpeensä paha....Etenkään sellainen, joka on miljoonille ihmisille esikuvana. Yksittäisiä sekopäitä on olemassa, kuten Albert Fish. Hänellä ei kuitenkaan ollut seuraajia. Hitlerillä oli seuraajia ja vieläpä fanaattisia. He uskoivat hänen olevan pelastus.

Miten arvioin hänen olleen jollain tapaa hyvä, niin pohjautuu talouteen. Hän toi turvallisuutta ja vaurautta saksailisille. Mitä hän teki sitten muuten, niin asia on toinen. Salamasodan kyrvähtämiseen asti saksalaiset olivat innolla Hitlerin ideologiassa. Saksa oli ihan samanlaisessa hurmoksessa kuin joidenkin saarnaajien tilaisuuksissa on uskovaiset. Ilman sitä hurmosta ei olisi Hitler IKINÄ voinut tehdä mitä teki.

Hän antoi saksalisille toivoa. Olkootkin se henkistä pääomaa, mutta silti antoi toivoa. Toivo on käsittääkseni hyvä asia. Miten sen toivon varjolla sitten tehdään, niin on ihan eri asia. Hän antoi saksalaisille työlläisille mahdollisuutta tienata ja saada ruokaa. Hän loi asevarustelun avulla työpaikkoja.

Kyllä Hitler teki hyvää vaikka olikin mulkku jätkä.

Sama se on Lutherissa, mutta nyt pitääkin arvioida kuinka mulkku jätkä Luther oli. Siihen pyydän arviota, että miten paljon tappamista ja vainoamista pitäisi pappien mukaan olla, että hän olisi heidän silmissä mulkku...Kuten Hitler on minun silmissä......Tai kuten Jeesus sivistyneesti totesi, väärä profeetta.

mave
        4.1.2013 21:17

Tässä ei ollut tarkoitus juutua Hitleriin. Itse otit hänet esiin joten muistutin että hän ja hänen johtonsa syyllistyi rikoksiin ihmisyyttä vastaan.

En todellakaan ymmärrä asen ettasi jonka mukaan kansan hyvinvoinin kasvu on pääasia, keinoja kaihtamatta. Kannattajien lukumäärä ei ole todiste aatteen hyvyydestä. Oletko sinä todella tosissasi vai et?

Toivon että lämpimuksesi kirjoitat. Muutoin pidän sinua tietämättämänä tai väärät arvot omanneena.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=t75ldUNc2Xw

Ei tuossa tule mies, joka tekee pelkkää pahaa. Siinä itävaltaiset ottaa vastaan toivon paremmasta. Kaikille Hitler ei ollut Messias, mutta riittävälle määrälle.

mave6.1.2013 13:42

Jatketaan Hitleristä, koska haluat.

-Kyllä minä näen joitakin hyviä tekoja Hitlerin ansioina....Moni näkee hänessä vieläkin hyvää.

Sanot että hänen ansiostaan ihmisten pöydässä oli leipää. Sinulle ei näy menvän perille huomautukseni, että leivän syöjiä väheni koko ajan. Et näy myöskään ymmärtävän mitä tarkoittaa maailmankuva jossa vain valitut ovat ihmisiä.
        Jos sinusta ne armoihin päässeet pöydässä istujat ovat Hitlerin hyvyyden osoitus, niin ...!

-Äläkä ole siinä huolissasi minusta. Sinun maailma on mustavalkoinen vaikka sinä haluat uskotella näkeväsi värejä. Minä olen huolissani sellaisista ihmisistä.

Korrelaattisi viitannee minun kaltaisiini. Minäkin olisin sinuna huolissani jos minun kaltaisia olisi kovin vähän. Ilman meitä maailma olisi vino.

-Hitler ei olisi ikinä päässyt valtaan, jos ei olisi tehnyt joillekkin hyvää.

Kun rikollinen pääsee valtaan, hän tekee hyvää kaltaisilleen. Olin jatkaa että "apinat taputtaisi sellaselle" kunnes muistin että ne ovat älykäämpiä kuin ihmiset.

- Se on fakta. Saksalaisia on yritetty armahtaa siitä asiasta ja sanoa vain natsien olleen syyllisiä.

Kansa valitsi Hitlerin äänestyksellä ja sen jälkeen hän kaappasi vallan itselleen. Kansa innostui kun sai pukeutua ruskeisiin paitoihin. Takasihan sekin leivän pöytään.
        Vähitellen erilaisia mantteleita oli niin monta eri väriä, että lopulta työttömyys vaihtui työvoimapulaksi.

-Kuinka voisi kokonaista kansakuntaa syyttää rikoksista ihmisyyttä vastaan

Vain ne jotka teki rikoksia ihmisyyttä vastaan voitiin/ voidaan tuomita. Koko kansa ei tehnyt julmia ihmiskokeita tai kaasuttaneet ihmisiä kuoliaiksi. Ne syylliset, jotka pääsivät kuin koira veräjästä eivät olleet saaneet anteeksi. Heitä ei vaan saatu tuomiolle.

-Hitler oli tiettyyn asti hyvä saksalaisille. Niin kauan, että valta oli ehdotonta. Jotkut vastusti, mutta sellaista Jeesusta ei olekkaan jota ei joku vastusta. Ellei noita asioita tarkastella objektiivisesti, niin ikinä ei opita virheistä

Hitler oli sellainen mitä oli heti siitä hetkestä asti kun tuli äänestettyä valtaan. Hän oli kertonut maailmankuvastaan, tavoitteistaan ja poliittisista päämääristään ja valtaan päästyä toteutti niitä heti. Esim kirjassaan ”Taisteluni” hän kertoi että juutalaiset olivat hänen päävihollisensa.

”Salamasodan kyrvähtämiseen asti saksalaiset olivat innolla Hitlerin ideologiassa.”

Mitä tapahtui ennekuin salamasota kyrvähti? Juutalaisten tuhoaminen oli aloitettu ja täydessä käynnissä, ihmisten oikeussuoja purettiin, maita miehitettiin, omaisuutta ryöstettiin, tehtiin sopimuksia joista eräs tuotti Suomen talvisodan.

-Hän antoi saksalisille toivoa. Olkootkin se henkistä pääomaa, mutta silti antoi toivoa. Toivo on käsittääkseni hyvä asia. Miten sen toivon varjolla sitten tehdään, niin on ihan eri asia. Hän antoi saksalaisille työlläisille mahdollisuutta tienata ja saada ruokaa. Hän loi asevarustelun avulla työpaikkoja.

Minä en suoraan sanoen ymmärrä moraaliasi. Toivo ei voi olla itsetarkoitus.
        Ei tarvitse olla erikoisen, taivaallisen hyvä käsittääkseen mikä on rikos ja mikä ei.
        Ne jotka vastusti, tuhottiin. Muut valtiot, mm Suomi, ei halunneet ottaa Saksasta paenneita ihmisiä vastaan. Englanti esti juutalaisia pakenemasta Palestiinaan.

Koska ajattelet, että asioita pitää tarkastella objektiivisesti, niin nyt saat välineitä.

• mieti tätä(se aito)
        mieti tätä(se aito) kirjoitti:

mave6.1.2013 13:42

Jatketaan Hitleristä, koska haluat.

-Kyllä minä näen joitakin hyviä tekoja Hitlerin ansioina....Moni näkee hänessä vieläkin hyvää.

Sanot että hänen ansiostaan ihmisten pöydässä oli leipää. Sinulle ei näy menvän perille huomautukseni, että leivän syöjiä väheni koko ajan. Et näy myöskään ymmärtävän mitä tarkoittaa maailmankuva jossa vain valitut ovat ihmisiä.
        Jos sinusta ne armoihin päässeet pöydässä istujat ovat Hitlerin hyvyyden osoitus, niin ...!

-Äläkä ole siinä huolissasi minusta. Sinun maailma on mustavalkoinen vaikka sinä haluat uskotella näkeväsi värejä. Minä olen huolissani sellaisista ihmisistä.

Korrelaattisi viitannee minun kaltaisiini. Minäkin olisin sinuna huolissani jos minun kaltaisia olisi kovin vähän. Ilman meitä maailma olisi vino.

-Hitler ei olisi ikinä päässyt valtaan, jos ei olisi tehnyt joillekkin hyvää.

Kun rikollinen pääsee valtaan, hän tekee hyvää kaltaisilleen. Olin jatkaa että "apinat taputtaisi sellaselle" kunnes muistin että ne ovat älykäämpiä kuin ihmiset.

- Se on fakta. Saksalaisia on yritetty armahtaa siitä asiasta ja sanoa vain natsien olleen syyllisiä.

Kansa valitsi Hitlerin äänestyksellä ja sen jälkeen hän kaappasi vallan itselleen. Kansa innostui kun sai pukeutua ruskeisiin paitoihin. Takasihan sekin leivän pöytään.
        Vähitellen erilaisia mantteleita oli niin monta eri väriä, että lopulta työttömyys vaihtui työvoimapulaksi.

-Kuinka voisi kokonaista kansakuntaa syyttää rikoksista ihmisyyttä vastaan

Vain ne jotka teki rikoksia ihmisyyttä vastaan voitiin/ voidaan tuomita. Koko kansa ei tehnyt julmia ihmiskokeita tai kaasuttaneet ihmisiä kuoliaiksi. Ne syylliset, jotka pääsivät kuin koira veräjästä eivät olleet saaneet anteeksi. Heitä ei vaan saatu tuomiolle.

-Hitler oli tiettyyn asti hyvä saksalaisille. Niin kauan, että valta oli ehdotonta. Jotkut vastusti, mutta sellaista Jeesusta ei olekkaan jota ei joku vastusta. Ellei noita asioita tarkastella objektiivisesti, niin ikinä ei opita virheistä

Hitler oli sellainen mitä oli heti siitä hetkestä asti kun tuli äänestettyä valtaan. Hän oli kertonut maailmankuvastaan, tavoitteistaan ja poliittisista päämääristään ja valtaan päästyä toteutti niitä heti. Esim kirjassaan ”Taisteluni” hän kertoi että juutalaiset olivat hänen päävihollisensa.

”Salamasodan kyrvähtämiseen asti saksalaiset olivat innolla Hitlerin ideologiassa.”

Mitä tapahtui ennekuin salamasota kyrvähti? Juutalaisten tuhoaminen oli aloitettu ja täydessä käynnissä, ihmisten oikeussuoja purettiin, maita miehitettiin, omaisuutta ryöstettiin, tehtiin sopimuksia joista eräs tuotti Suomen talvisodan.

-Hän antoi saksalisille toivoa. Olkootkin se henkistä pääomaa, mutta silti antoi toivoa. Toivo on käsittääkseni hyvä asia. Miten sen toivon varjolla sitten tehdään, niin on ihan eri asia. Hän antoi saksalaisille työlläisille mahdollisuutta tienata ja saada ruokaa. Hän loi asevarustelun avulla työpaikkoja.

Minä en suoraan sanoen ymmärrä moraaliasi. Toivo ei voi olla itsetarkoitus.
        Ei tarvitse olla erikoisen, taivaallisen hyvä käsittääkseen mikä on rikos ja mikä ei.
        Ne jotka vastusti, tuhottiin. Muut valtiot, mm Suomi, ei halunneet ottaa Saksasta paenneita ihmisiä vastaan. Englanti esti juutalaisia pakenemasta Palestiinaan.

Koska ajattelet, että asioita pitää tarkastella objektiivisesti, niin nyt saat välineitä.

mieti tätä(se aito)6.1.2013 17:04

Ai niin:

"Kansa valitsi Hitlerin äänestyksellä ja sen jälkeen hän kaappasi vallan itselleen. Kansa innostui kun sai pukeutua ruskeisiin paitoihin. Takasihan sekin leivän pöytään.
        Vähitellen erilaisia mantteleita oli niin monta eri väriä, että lopulta työttömyys vaihtui työvoimapulaksi"

Sama selkokielellä:

Ensin kansalaiset saivat pukeutua ruskeisiin paitoihin ja muodostaa SA-joukkoja. Siihen liitty paljon työttömiä ja rikollisia. He saivat "leipää pöytään ja toivoa".

Vähitellen Himmlerin suunnitelmat hioutui ja eri ryhmien määrä kasvoi ja samalla erilaisia mantteleita tarvittiin lisää. Myös armeija kasvoi ja kun tarpeeksi sodittiin, sotilaita kaatui niin että syntyi "työvoimapula"

mieti tätä(se aito)6.1.2013 17:04

Ai niin:

"Kansa valitsi Hitlerin äänestyksellä ja sen jälkeen hän kaappasi vallan itselleen. Kansa innostui kun sai pukeutua ruskeisiin paitoihin. Takasihan sekin leivän pöytään.
        Vähitellen erilaisia mantteleita oli niin monta eri väriä, että lopulta työttömyys vaihtui työvoimapulaksi"

Sama selkokielellä:

Ensin kansalaiset saivat pukeutua ruskeisiin paitoihin ja muodostaa SA-joukkoja. Siihen liitty paljon työttömiä ja rikollisia. He saivat "leipää pöytään ja toivoa".

Vähitellen Himmlerin suunnitelmat hioutui ja eri ryhmien määrä kasvoi ja samalla erilaisia mantteleita tarvittiin lisää. Myös armeija kasvoi ja kun tarpeeksi sodittiin, sotilaita kaatui niin että syntyi "työvoimapula"

Hitler antoi toivoa, kansallismieltä ja työtä kansalle. Nosti maan persaukisesta euroopan rikkaimmaksi. Pahan tekeminen ei poista sitä että teki hyvääkin. EI HItler-Jugendilla olisi ollut jäseninä 2 300 000 jäsentä vuoden 1934 lopulla, jos Hitleriä olisi pidetty pahana.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Hitler antoi toivoa, kansallismieltä ja työtä kansalle. Nosti maan persaukisesta euroopan rikkaimmaksi. Pahan tekeminen ei poista sitä että teki hyvääkin. EI HItler-Jugendilla olisi ollut jäseninä 2 300 000 jäsentä vuoden 1934 lopulla, jos Hitleriä olisi pidetty pahana.

mave6.1.2013 17:47

Sínulla ja minulla on erilainen moraali.

• siinä bointti

" Jeesushan puhui opetuslapsille siitä muistoateriana. "

Ja sehän se onkin ja nimenomaan OPETUSLAPSILLE.

Ensimmäinen kirje korinttilaisille 11 luku

23 Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, 24 kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi:
      "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni."
      25 Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi:
      "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni."

26 Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee.

27 Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan.
      28 Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
      29 Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

Ehtoollisen tarkoitus on olla muistutus hänen Jeesuksen uhrikuolemasta Ja myös hänen TULOSTAAN !

" Miksi muka jonkun aterian mystisyyden ja selittämättömällä asialla maailma muuttuisi paremmaksi "

Missä niin sanotaan ? Jeesus antoi uhrin, että hänen omansa ovat synnistä vapaita ja Jumalalle kelpaavia.

• Kuten Kristuksen inkarnaatio eli Jumalan syntyminen maailmaan niin myös ehtoollinen on uskon salaisuus. Ehtoollisen ydin on yliluonnollinen, eikä sitä voi järjellä ymmärtää

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Ehtoollinen

Tuossahan tuo on verhottu ties mille.

• siinä bointti
        mave kirjoitti:

Kuten Kristuksen inkarnaatio eli Jumalan syntyminen maailmaan niin myös ehtoollinen on uskon salaisuus. Ehtoollisen ydin on yliluonnollinen, eikä sitä voi järjellä ymmärtää

http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Ehtoollinen

Tuossahan tuo on verhottu ties mille.

" ehtoollinen on uskon salaisuus. "

Itse ainakin ymmärrän ihan järjelläni sen, että tuo uhri riittää. Ja Raamattu puhuu Jeesuksen toisesta tulemuksesta, sekin on ihan järjellä ymmärettävä.

Se miksi kirkko tekee noista niin salaperäisiä, on se, että he itse eivät ole ymmärrä tuota uhria, koska ovat vain ulkoa opetelleet sen mitä sanovat.

Jokainen uskova kyllä ehtoollisen tajuaa.

• Ma5a

Paljon pyöritään asian ympärillä, mutta vastausta ei tule. Kyse on kuitenkin luterilaisuuden perusteista, jotka pitäisivät olla uskovaisille ja papeille ihan selkärangassa. Sekä niitä perusteita joilla uskontoa ns. valitaan.

Uskovaisille tämän pitäisi mahdottoman hyvä tilaisuus kertoa mihin heidän uskontonsa perustuu sekä kertoa suurella intohimolla miksi juuri nämä perusteet ovat ne minkä takia he ovat luterilaisuuden valinneet. Vaikka suurin osa ihmisistä ei valitse uskontoaan koskaan itse.

Ehkäpä olisi hyvä olla täysin varma sen suhteen, että noudattaa oikean Jumalan ja oikeita käskyjä ja ohjeita ettei tule sitten uskovaisena kaduttua taivaan porteilla.

• sinä bointti

USKO ja uskonto ovat täysin eri asioita.

Uskontoa harjoittaa täysin jumalaton ihminen vaikka pappi tai seurak.
        Uskossa on ihminen joka on UUDESTISYNTYNYT (eli uskoontullut ), kuten Raamattu opettaa.

Evankeliumi Johanneksen mukaan 3
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Ensimmäinen Pietarin kirje 1 luku
        23 Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.

• Ma5a
        sinä bointti kirjoitti:

USKO ja uskonto ovat täysin eri asioita.

Uskontoa harjoittaa täysin jumalaton ihminen vaikka pappi tai seurak.
        Uskossa on ihminen joka on UUDESTISYNTYNYT (eli uskoontullut ), kuten Raamattu opettaa.

Evankeliumi Johanneksen mukaan 3
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Ensimmäinen Pietarin kirje 1 luku
        23 Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.

Ehkä tuo viestini oli vähän epäselvä, mutta luterilaisuudestahan tässä on puhuttu.

Ilmeisesti mave ei saa vastauksia oleellisiin (hyviin) kysymyksiinsä.

• 70x7uskoton

Mave on pitkälti oikeassa pohtiessaan mikä on riittävän pahaa tai hyvää. Kaikki on suhteellista ja todellakin...kaikki ihmiset ovat tehneet jotakin hyvää jollekin toiselle ihmisryhmälle...enemmän tai vähemmän. Mielipuolet Hitler ja Stalin olivat hyviä joillekin ihmisille ainakin jonkin aikaa. Voiko niistä pahoistakaan teoista heitä edes syyttää...vakavasti sairaita kun olivat. Hitler oli fanaattinen Arjalaisen rodun ihannoija (vaikkei tainnut itsekkään sellainen olla) ja uskoi sairaassa mielessään toimivansa oikein...ei niinkään omaksi edukseen vaan laajemmat asiat mielessään.

No...jokatapauksessa...ehkä ihmisten teoista pitää vaan noukkia rusinat pullasta. Otetaan ne omasta mielestä hyvät teot..noudatetaan ja kannatetaan niitä.

Se ajatus, että pahat teot kumoaa hyvät tai päinvastoin on mielenkiintoinen, mutta kukapa sen rajan vetää...ja pahat teothan pitäisi tietyin ehdoin saada anteeksi uskonnollisessa mielessä.

Luther on varoittava esimerkki fanaattisuudesta...halusta viedä omaa uskomustaan eteenpäin ainakin jälkeenpäin ajateltuna arveluttavin keinoin. Tarkoitus oli ehkä hyvä mutta keinot osittain väärät.

• mieti tätä(se aito)

70x7uskoton
        4.1.2013 20:

Sanon ajatukseni, vaikka ehkä tarpeettomasti:

-Kaikki on suhteellista ja todellakin...kaikki ihmiset ovat tehneet jotakin hyvää jollekin toiselle ihmisryhmälle...enemmän tai vähemmän

Jos HItlerin pahuus on suhteelista, niin sitten maailma on pahasti vinksahtanut.

-Mielipuolet Hitler ja Stalin olivat hyviä joillekin ihmisille ainakin jonkin aikaa.
        Voiko niistä pahoistakaan teoista heitä edes syyttää...vakavasti sairaita kun olivat.
        ja uskoi sairaassa mielessään toimivansa oikein...ei niinkään omaksi edukseen vaan laajemmat asiat mielessään.

Kumpikaan ei ollut mielipuoli vaan vihaavia ihmisiä jotka sai muut mukaansa.
        Kansa innostui hänen aatteestaan, etkä kai väitä että koko Saksan kansa oli mielipuoli?

Mitä tulee Hitlerin tekojen anteeksisaamiseen, niin anteeksi voi antaa vain uhrit. Muut ihmiset eivät voi uhrien sijaan julistaa anteeksiantoa

70x7uskoton
        4.1.2013 20:

-Kaikki on suhteellista ja todellakin...kaikki ihmiset ovat tehneet jotakin hyvää jollekin toiselle ihmisryhmälle...enemmän tai vähemmän

Jos HItlerin pahuus on suhteelista, niin sitten maailma on pahasti vinksahtanut.

-Mielipuolet Hitler ja Stalin olivat hyviä joillekin ihmisille ainakin jonkin aikaa.
        Voiko niistä pahoistakaan teoista heitä edes syyttää...vakavasti sairaita kun olivat.
        ja uskoi sairaassa mielessään toimivansa oikein...ei niinkään omaksi edukseen vaan laajemmat asiat mielessään.

Kansa innostui hänen aatteestaan, etkä kai väitä että koko Saksan kansa oli mielipuoli?

Mitä tulee Hitlerin tekojen anteeksisaamiseen, niin anteeksi voi antaa vain uhrit. Muut ihmiset eivät voi uhrien sijaan julistaa anteeksiantoa

"Jos HItlerin pahuus on suhteelista, niin sitten maailma on pahasti vinksahtanut."

Hitler oli paha. Pahanakin ihmisenä hän saattoi tehdä hyviä tekoja. Pahana ihmisenä oleminen ei poista mahdollisuutta tehdä hyvää. Onko niiden hyvien tekojen tekemisen motiivina sitten tehdä lisää pahaa on ihan toinen asia. Teot siinä ratkaisee, eikä motiivi.

70x7uskoton
        4.1.2013 20:

Mikäli sulle on mahdoton yhtälö toi Hitler, niin otetaan pedofiileistä esimerkki. Törkeimmät pedofiilit, jotka pystyy vuosikausia toimimaan ovat olleet lasten kanssa tekemisissä harrastusten kautta, Pedofiilejä on ollut poikakerhoissa, partiolaisissa, saarnaajissa, katolilaissa papeissa yms. He on tehneet jotakin hyvää, että yhteisö on luottanut heihin. Sama luottamus on myöskin aiheuttanut sen, että he ovat saattaneet käyttää lapsia vuosikausia hyväkseen...Ymmärrätkö nyt, että paha ihminen voi tehdä myöskin hyvää?

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

"Jos HItlerin pahuus on suhteelista, niin sitten maailma on pahasti vinksahtanut."

Hitler oli paha. Pahanakin ihmisenä hän saattoi tehdä hyviä tekoja. Pahana ihmisenä oleminen ei poista mahdollisuutta tehdä hyvää. Onko niiden hyvien tekojen tekemisen motiivina sitten tehdä lisää pahaa on ihan toinen asia. Teot siinä ratkaisee, eikä motiivi.

mave
        4.1.2013 21:30

Niiin, Hitler oli kasvissyöjä ja rakasti koiria. Hän oli lopultakin hyvä ihminen. Kovan kuoren alla sykki lämmin sydän.

mave
        4.1.2013 21:30

Niiin, Hitler oli kasvissyöjä ja rakasti koiria. Hän oli lopultakin hyvä ihminen. Kovan kuoren alla sykki lämmin sydän.

Kuka sanoi lopuksi? Hän oli niin kauan "hyvä", että pääsi diktatuuriseen asemaan. Eikä senkään jälkeen vielä kansa kääntänyt tälle selkäänsä.

Ihmiset tekevät näennäisesti hyvää, että saavat vallan itselleen tai pääsevät muuten haluamaansa maaliin. ...tai siis ne pahat sedät ja tädit.

Mikäli sinä yritä vetää mustavalkoiseksi tämän maailman, niin sitten sun maailmassa Luther oli paha, Se asia on sitten käsitelty ja nämä muut esimerkit olkoon vain muiden keskustelijoiden harmina...Tottakai sinä saat sanoa viimeisen sanan tai useammankin. Nyt vain tiedetään sinun kanta, että pahaa tekevä mies ei voi tehdä hyvää.

• mieti tätä(se aito)
        mave kirjoitti:

Kuka sanoi lopuksi? Hän oli niin kauan "hyvä", että pääsi diktatuuriseen asemaan. Eikä senkään jälkeen vielä kansa kääntänyt tälle selkäänsä.

Ihmiset tekevät näennäisesti hyvää, että saavat vallan itselleen tai pääsevät muuten haluamaansa maaliin. ...tai siis ne pahat sedät ja tädit.

Mikäli sinä yritä vetää mustavalkoiseksi tämän maailman, niin sitten sun maailmassa Luther oli paha, Se asia on sitten käsitelty ja nämä muut esimerkit olkoon vain muiden keskustelijoiden harmina...Tottakai sinä saat sanoa viimeisen sanan tai useammankin. Nyt vain tiedetään sinun kanta, että pahaa tekevä mies ei voi tehdä hyvää.

mave
        4.1.2013 21:5

Tämä keskustelu on vääntelehtinyt kuin irtipäässyt suihkuava puutarhaletku.
        Onneksi päästiin johonkin lopputulokseen:

-"Niiin, Hitler oli kasvissyöjä ja rakasti koiria. Hän oli lopultakin hyvä ihminen. Kovan kuoren alla sykki lämmin sydän."

Tuo lause on tunnettu sarkastinen toteamus.
        Jos sinä näet Hitlerissä jotain hyvää, niin minun on pakko olla huolissani.
        Tietysti jokainen kantaa vastuun omista mielipiteistään, sinäkin. Minä vain halusin huomauttaa, mikä vaara sanoissasi/ uskomuksisasi on.

-Mikäli sinä yritä vetää mustavalkoiseksi tämän maailman, niin sitten sun maailmassa Luther oli paha

Minun maailmani on varmaan värillisempi kuin sinun. Luther oli mitä oli, hänenkaltaisiaan on aina ollut ja tulee olemaan.

Eräs puoli hänestä on sanottava:
        hän näytti mitä on ehdollinen rakkaus:
        Kun hän ei saanut juutalaisia kääntymään, hän raivostui ja alkoi vihata heitä, tunnetuin tekstein.

- Nyt vain tiedetään sinun kanta, että pahaa tekevä mies ei voi tehdä hyvää.

Niin tiedetään. Näin todella on. Hitler oli sen luokan paha ihminen ettei hänen teoissaan ollut mitään hyvää.

Ps älä unohda sitäkään, että vain hänen uhrinaan olleet ihmiset voivat antaa hänelle halutessan anteeksi, eivät sivulliset.

Ikävä että aikaa kului näin paljon tämän asian vatvomiseen.

Pyysit 4.1.2013 20:24

"Jospa et tekisi ontuvia vertauksia vaan kirjoittaisit selkeästi ajatuksesi tähän keskusteluun. Älä yritä tiivistää sitä ajatusta kolmeen virkkeeseen. Kirjoita niin pitkä teksti ja niin monella tapaa kerrottuna, että sen viestin sanoma tulee selväksl"

Nyt se on tehty ja voit jatkaa jos et halua lopettaa keskustelua kanssani.

mave
        4.1.2013 21:5

Tämä keskustelu on vääntelehtinyt kuin irtipäässyt suihkuava puutarhaletku.
        Onneksi päästiin johonkin lopputulokseen:

-"Niiin, Hitler oli kasvissyöjä ja rakasti koiria. Hän oli lopultakin hyvä ihminen. Kovan kuoren alla sykki lämmin sydän."

Tuo lause on tunnettu sarkastinen toteamus.
        Jos sinä näet Hitlerissä jotain hyvää, niin minun on pakko olla huolissani.
        Tietysti jokainen kantaa vastuun omista mielipiteistään, sinäkin. Minä vain halusin huomauttaa, mikä vaara sanoissasi/ uskomuksisasi on.

-Mikäli sinä yritä vetää mustavalkoiseksi tämän maailman, niin sitten sun maailmassa Luther oli paha

Minun maailmani on varmaan värillisempi kuin sinun. Luther oli mitä oli, hänenkaltaisiaan on aina ollut ja tulee olemaan.

Eräs puoli hänestä on sanottava:
        hän näytti mitä on ehdollinen rakkaus:
        Kun hän ei saanut juutalaisia kääntymään, hän raivostui ja alkoi vihata heitä, tunnetuin tekstein.

- Nyt vain tiedetään sinun kanta, että pahaa tekevä mies ei voi tehdä hyvää.

Niin tiedetään. Näin todella on. Hitler oli sen luokan paha ihminen ettei hänen teoissaan ollut mitään hyvää.

Ps älä unohda sitäkään, että vain hänen uhrinaan olleet ihmiset voivat antaa hänelle halutessan anteeksi, eivät sivulliset.

Ikävä että aikaa kului näin paljon tämän asian vatvomiseen.

Pyysit 4.1.2013 20:24

"Jospa et tekisi ontuvia vertauksia vaan kirjoittaisit selkeästi ajatuksesi tähän keskusteluun. Älä yritä tiivistää sitä ajatusta kolmeen virkkeeseen. Kirjoita niin pitkä teksti ja niin monella tapaa kerrottuna, että sen viestin sanoma tulee selväksl"

Nyt se on tehty ja voit jatkaa jos et halua lopettaa keskustelua kanssani.

Kyllä minä näen joitakin hyviä tekoja Hitlerin ansioina. Moni ihminen näki Hitlerissä hyvää. Moni näkee hänessä vieläkin hyvää. Tekikö hän sitten hyvää ihmisille, niin kyllä se leipä pöydässä on aina parempi kuin olla ilman sitä. Äläkä ole siinä huolissasi minusta. Sinun maailma on mustavalkoinen vaikka sinä haluat uskotella näkeväsi värejä. Minä olen huolissani sellaisista ihmisistä.

Hitler ei olisi ikinä päässyt valtaan, jos ei olisi tehnyt joillekkin hyvää. Se on fakta. Saksalaisia on yritetty armahtaa siitä asiasta ja sanoa vain natsien olleen syyllisiä. Paskat. Saksan kansa oli syyllinen Hitlerin valtaan. Kuinka voisi kokonaista kansakuntaa syyttää rikoksista ihmisyyttä vastaan? Oli vain pakko poimia pahimmat ja antaa lopuille anteeksi. Hitler oli tiettyyn asti hyvä saksalaisille. Niin kauan, että valta oli ehdotonta. Jotkut vastusti, mutta sellaista Jeesusta ei olekkaan jota ei joku vastusta. Ellei noita asioita tarkastella objektiivisesti, niin ikinä ei opita virheistä.

"Ps älä unohda sitäkään, että vain hänen uhrinaan olleet ihmiset voivat antaa hänelle halutessan anteeksi, eivät sivulliset. "

En olekkaan antamassa anteeksi. Mitä kuollut mies tekisi anteeksiannolla. Mikäli olisin Jumala, niin siltikään en laittaisi Hitleria Helvettiin. Mikään elävä olento ei ansaitse ikuista kiduttamista Helvetissä. Sellainen olisi paljon pahempaa kuin Hitler pystyi koskaan tekemään.

• Minusta tässä on kyse jälleen siitä, että ihminen pyrkii ottamaan Jumalan tehtävän. Vaikka pahaa ei voi hyväksyä, niin Ihminen ei voi tehdä luetteloita Jumalan puolesta. Jumala päättää.

Emilia on vastannut hyvin täällä.
      Jumala valitsee toisin, kuin ihminen. Hän voi käyttää sitä, mitä ihminen ei käyttäisi.
      En halua puolustaa Lutheria, mutta hän oli tosiaan vain ja ainoastaan ihminen, aikansa lapsi, niin kuin tavataan sanoa. Täällä keskustelupalstoilla on aika paljon keskusteltu Lutherista ennnenkin.

Uskossa jää paljon salaisuudeksi. En myöskään ajattelele, jos lapsi ehtii kuolla ennen kastetta, hän automaattisesti on helvetissä. Lapsi ei ole itse voinut vaikuttaa siihen, että hänet kastetaan. Jumalla on tässäkin päätäntävalta, veetto-oikeus.
      Tuula -pappi

• Joten kaste, tappamiset ja vainoamiinen olivat vääriä. Milläkähän perusteella Lutheria oikein pidetään uskonpuhdistajana? Aletaan siivoamaan noita huonoja ominaisuuksia ja "opetuksia" :niin mitä siitä enää jää jäljelle.....Nimi evenkelis-luterilaisen kirkkoon.

Huomasitko muuten, että sä et vastannut kysymykseen...Vai täytyykö tuo vain tulkita siten, että Jumalasi oli väärässä ja Luther onkin oikea "profeetta2?

• Kyse ei ole siitä, että onko Luther joutumassa Helvettiin tai oliko hän kokonaisuutena hyvä ihminen, omine vikoineen. Kyse on siitä, että onko hänen tekonsa niin merkittävät, että niitä voisi pitää Jeesus varoittamina merkkeinä. Ei tässä etsitä onko Lutherin yksittäisissä opetuksissa jotakin vikaa. Väärä profeetta voi suoltaa mitä tahansa ja ujuttaa näennäisesti hyväää pahan sekaan. Kokonaisuus ratkaisee. Onko murhaamiset ja vainomiset niin merkittäviä, että pitäisi huolestua opettajan olleenkin väärä profeetta?

Luther otta lain ikeeksi kristityille. 10 Käskyä ei edes kuulunut kristityille ja silti se otettiin. Kaste ei ollut lähelläkään sitä mitä Jeesus tarkoitti. Kastamattominen kohtalo ei ollut lähelläkään sitä mitä Luther väitti. Siihen tappamsiet ja vainoamiset päälle...Paljonko teille pitää olla sitä huonoa asiaa, että voisitte unohtaa toisen opetukset?

Täällä väitetään opetuksien olevan hyviä. Ettehän te edes osaa niitä puolustaa. Niissä ei ole päätä eikä häntää, niin niitä on mahdoton puolustaa. Sitten vielä väitetään olevan jotain hyvääkin. Yritäs yksilöidä mitä hyvää siellä oikeasti on.

• Ma5a

Hitler teki mielestään paljon hyvää. Hän oli pelastamassa Saksaa ja osittain maailmaakin. Monien mielestä vaan Hitlerin käsitys hyvästä ei ollut oikea vaan enimmäkseen paha.

Tuohon Tuula papin vastaukseen, että et usko lapsen olevan helvetissä ilman kastetta, niin tähän kertoi vähän aikaa sitten toinen pappi täysin vastakkaisen mielipiteensä vahvana totuutena. Mitenhän se nyt sitten menee..

• 70x7uskoton

mieti tätä(se aito) 4.4. 21.14

Sinulla saa olla mielipiteesi, mutta minun mielestäni kaikki on todellakin suhteellista...pahuuskin. Jos on paha ihminen niin aina löytyy jonkun mielestä vielä pahempi (jos niitä tekoja nyt mittaan pystyisi). Hitler oli tosi paha mutta kyllä niitä pahempiakin löytyy...Hitlerin erikoispiirre oli siinä, että hän onnistui kahmimaan niin paljon valtaa ja kansansuosiota. Kyllä Hitlerin alamaisista eli kansasta löytyy yhtä pahoja ihmisiä...heillä ei ollut vaan niin paljon valtaa toteuttaa pahuuttaan. Yksittäisen ihmisen kannalta pahin on varmasti se, joka hänet tai hänen perheensä hengiltä kiduttaa. Sarjamurhaaja, joka on omin käsin kiduttanut hengiltä kymmeniä tyttöjä on varmasti omaisten mielestä pahin ihminen maailmassa...Juutalaisten mielestä taas Hitler. Hitlerin omaiset taas eivät pitäneet häntä ollenkaan pahana...suhteellista on.

Perustelen Hitlerin mielipuolisuutta sillä, että hän itse uskoi tekevänsä oikein...hän uskoi olevansa erehtymätön (ja siksi ehkä hävisikin taistelunsa) Mieleltään normaali ihminen tietäsi tekevänsä väärin jos tappaa jonkun.

Ei todellakaan toinen ihminen voi antaa anteeksi toiselle tehtyjä tekoja. Mutta uskonnollisessa mielessä Jumala ilmeisesti voi tietyin ehdoin.

• Minunkin korteni tähän kekoon...

Hitlerin "ansioksi" aika pitkälti toinen maailmansota = paha

Hyvä siksi kun näytti mihin sota pahimmilllaan johtaa.
      Hyvä esimerkki 1962 Kuuban kriisin johtajille mihin voidaan joutua.
      Miten olisikaan käynyt ellei ennen atomipommin keksimistä olisi osoitettu maailmansodan mielettömyyttä. Siitä pointsit Saksalle.
      Hyvä. Lukematon määrä sodan pyörteissä niitä sieluja jotka löysivät totuuden

Mikään ei ole yksinomaan paha. Valo voi erottua vain pimeydessä.

Jokainen puhuja - ihminen- joutuun rajansa opttelemaan itse. Tietenkin on hyvä että kyselee, siinä samalla tulee punnineeksi myös oman rajansa.

70x7hän itse uskoi tekevänsä oikein...hän uskoi olevansa erehtymätön

sarkasmiani onneksi kukaan palstalla oleva ei väitä olevansa erehtymätön olkaamme rauhassa.

• Ma5a

Eihän kukaan voi olla täysin paha. Yksilön pahuus ei tule itsestään. Ei kukaan halua olla paha, mutta silti pahoja asioita tapahtuu.

Mm. hyvien aikomusten ja pahojen teko välillä on ohuen ohut raja. Monesti syyt voivat seurata lapsuuden traumoista tms. lapsuuden ongelmista / huonosta kasvatuksessa, kun ihminen on ollut silloin haavoittumimmillaan. Lapsuuden haava avautuu helpommin vanhanakin sekä heijastuu aikuisen ihmisen typeriin valintoihin sekä käyttäytymiseenkin.

Useissa perheissä on hyvin erilaisia suhtautumisia mm. viinaan, väkivaltaan, seksiin, rahaan, moraaliin jne. Ongelmia tulee, kun johonkin tai useampaan näistä suhtaudutaan jotenkin poikkeavalla tavalla. Ei ole ihmiselämä helppoa.

Lutherilta olisi ehkäpä voinut toivoa enemmän sitä pyhän hengen vaikutusta joka olisi näkynyt myös hänen mielipitreissään ja tavassa elää. Verrattuna hänen vaikutukseensa mm. luterilaisuuteen.

• tweetie

"Aneet on lähes ainoa mitä tavallinen kansa tietää Lutherista. Kuitenkin nykyäänkin kansa maksaa kirkollisveroa ja saa synnit anteeksi joka Jumalanpalvelus. Nyt maksaminen on vain automatisoitu, kuten anteeksiantaminenkin. Rikkaat saattoivat ostaa ennen syntejä anteeksi ja nyt niitä saa ostaa koko luterilainen jäsenistö."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe