Kolme päivää koulutusta?

illueetu

Aika kummallinen soosi niistä on kehittynyt. Taisi työnantaja mennä helppoon kun niistä aiemmin sopi, ja nyt on sitten pupu pöksyssä.
Sopimusten tarttisi pitää, mutta kyllä työntekijöiden kuuluu maksaa itse koulutuksensa, lukuunottamatta jotain työpaikkakohtaista erikoiskoulutusta jonka aiemminkin on työnantaja maksanut, ja sellaistahan ei kaikissa työpaikoissa edes tarvita.

63

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä koulutus.

Kyllähän tuon koulutuksen ymmärtäis,
      jos se olisi ruotsin kieltä. On työllisty-
      misen kannalta tärkeintä.

• illueetu

Kielikylpyjä joo. Eiköhän niillä koulutusreissuilla alettaisi sitä kieltä kylvettämään jo menoreissuilla bussissa.

• ?-?-?

Omituista minusta, että työntekijän pitäisi itse maksaa koulutuksensa, joka kai tähtää parempaan osaamiseen työssään.

Mitä muuta varten koulutetaan? Avaruusmatkaanko?

• illueetu

Minusta ei ole omituista että ihminen pitää itse huolta omasta kilpailukyvystään työmarkkinoilla.

• ~~~..
        illueetu kirjoitti:

Minusta ei ole omituista että ihminen pitää itse huolta omasta kilpailukyvystään työmarkkinoilla.

Tietenkin, jos omassa työssään ei ole kohoamismahdollisuuksia.

• ...

Nyhjää tyhjästä.

Työpaikoilla kyllä koulutetaan ihmisiä, aina koulutettu. Niitä, joita kannattaa/pitää kouluttaa. Se ongelmana, työvoiman vaihtuvuus, lähtevää miestä ei kannata kurssittaa ollenkaan, mutta kuka tietää, kuka lähtee?

Näin hyvän esimerkin ihan -80 luvun alussa. Meille tuli duuniin yks suomen ensimmäisistä atk- härpäkkeistä, loistava investointi. Ulkomailta kouluttajat pariksi viikoksi opettamaan, lisäksi kursseja suomessa. Kolme oli koulutuksissa. Niinhän siinä kävi, että vuoden kuluttua yks lähti tekemään uraa muualle ja komea ura tulikin. Kaks oli omistajan sukulaisia, ne on vieläkin töissä samassa firmassa. Aika hyvä prosentti kuitenkin.

Kouluttaminen kouluttamisen vuoksi järjetön ajatus. Jotkut on pakotetuja opiskelemaan koko ikänsä pysyäkseen työelämän tahdissa, joissain hommissa tarvitse edes osata lukea. Ei tollasesta voi mitään sääntöä tehdä. Ja koulutuksia erilaisia ja eri mittaisia. Joku asia selviää parin tunnin luennolla, joku vaatii kuukausia.

Omalla rahalla tapahtuvaan opiskeluun on jo nyt omat mahdollisuutensa. Virkavapaa, vuorotteluvapaa, onhan niitä.

Pelkkää ajan hukkaa riidellä kolmesta päivästä.

=DW=

• Pulpetti

Ei se ihan ajanhukkaa ole. Sitä paitsi tilanne ja pelottelutaso on nyt sitä luokkaa, että työntekijäpuolen ei pidä antaa mistään periksi.

Koulutus ja kurssit voivat hyödyttää myös mutkan kautta, kun voi vaikka tavata saman alan ihmisiä ja muuten vaan tuulettaa päätään. Eiköhän itsensä ihmiseksi tunteva työntekijä ole nyyhkivän osakkeenomistajankin etu. Toisaalta miksi kaikesta pitäisi olla hyötyä taloudelle, joka menee niin kun menee. En tiedä mikä elämän tarkoitus on, mutta toivottavasti jokin muu kuin roope ankkojen kirstujen täyttäminen.

Tämä on periaatekysymys.

• illueetu

Ay-liike on keksinyt että kuinka se saisi tyhjät kurssikeskuksensa täytettyä mitä erilaisimmista huuhaa-koulutuksista teemoilla "hyödynnä voimavarasi", "jaksamisen abc", "ole, tunne, koe, tehostu" jne....

Duunareita kärrättäisiin haitaristinhajuisilla busseilla pitkin poikin maata näihin lisäkoulutuskeskuksiin kuuntelemaan jotain Nokialta potkittua konsulttia, joka koittaa saada krapulaisen taustamölinän sekaan kerrottua, että elämme globaalissa maailmassa jossa jokaisen on tarkistettava lähtökohtansa ja motiivinsa kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Toinen päivä menisikin sitten joukkojuoruiluun siitä että kuka pani ketäkin, sekä kadonneiden rintsikoiden ja kännyköiden etsiskelyyn, ja pakatakin tarvii kun on se kotiinlähtö seuraavana päivänä.

Näitä on nähty ja kivaahan se, ja ihan laillistakin ilman uutta lakia. Mutta itse ne hauskanpitonsa tarvii kunkin maksaa jos semmoista kaipaa.

• illueetu
        Pulpetti kirjoitti:

Ei se ihan ajanhukkaa ole. Sitä paitsi tilanne ja pelottelutaso on nyt sitä luokkaa, että työntekijäpuolen ei pidä antaa mistään periksi.

Koulutus ja kurssit voivat hyödyttää myös mutkan kautta, kun voi vaikka tavata saman alan ihmisiä ja muuten vaan tuulettaa päätään. Eiköhän itsensä ihmiseksi tunteva työntekijä ole nyyhkivän osakkeenomistajankin etu. Toisaalta miksi kaikesta pitäisi olla hyötyä taloudelle, joka menee niin kun menee. En tiedä mikä elämän tarkoitus on, mutta toivottavasti jokin muu kuin roope ankkojen kirstujen täyttäminen.

Tämä on periaatekysymys.

Tähän pätee hyvin sanonta: Kun järki loppuu, astuu periaatteet esiin.

• illueetu kirjoitti:

Ay-liike on keksinyt että kuinka se saisi tyhjät kurssikeskuksensa täytettyä mitä erilaisimmista huuhaa-koulutuksista teemoilla "hyödynnä voimavarasi", "jaksamisen abc", "ole, tunne, koe, tehostu" jne....

Duunareita kärrättäisiin haitaristinhajuisilla busseilla pitkin poikin maata näihin lisäkoulutuskeskuksiin kuuntelemaan jotain Nokialta potkittua konsulttia, joka koittaa saada krapulaisen taustamölinän sekaan kerrottua, että elämme globaalissa maailmassa jossa jokaisen on tarkistettava lähtökohtansa ja motiivinsa kilpailukyvyn säilyttämiseksi.

Toinen päivä menisikin sitten joukkojuoruiluun siitä että kuka pani ketäkin, sekä kadonneiden rintsikoiden ja kännyköiden etsiskelyyn, ja pakatakin tarvii kun on se kotiinlähtö seuraavana päivänä.

Näitä on nähty ja kivaahan se, ja ihan laillistakin ilman uutta lakia. Mutta itse ne hauskanpitonsa tarvii kunkin maksaa jos semmoista kaipaa.

Työnantajana luen erittäin mielelläni näitä tarinoita, mihin henkilöstön koulutukseen panostamani rahat on käytetty. Jihaa..... kännäilyyn.

Tässähän se tiivistettynä tuli, miksi Suomi ei ole kilpailukykyinen. Miksi ihmeessä vähän rahaa omistava panostaisi moisten hulabaloitten pitäjiin latiakaan.

Suomalaista työntekijää kiinnostaa vain oma palkkapussinsa. Viis siitä, miten se on hankittu.

• Tsau
        AnaLyyzi kirjoitti:

Työnantajana luen erittäin mielelläni näitä tarinoita, mihin henkilöstön koulutukseen panostamani rahat on käytetty. Jihaa..... kännäilyyn.

Tässähän se tiivistettynä tuli, miksi Suomi ei ole kilpailukykyinen. Miksi ihmeessä vähän rahaa omistava panostaisi moisten hulabaloitten pitäjiin latiakaan.

Suomalaista työntekijää kiinnostaa vain oma palkkapussinsa. Viis siitä, miten se on hankittu.

Eikö sinun silloin työantajana kannattaisi miettiä yhdessä henkilöstösi kanssa mikä on se koulutusmuoto joka tukisi parhaiten ammattilisesti omaa väkeäsi siinä ammattimielessä eteenpäin? Mitä järkeä tällaisessa koulutuksessa jossa, tavallaan sisältö ei vastaa sitä mitä siitä maksat työnantajana? on näitä varmasti laadukkaita intesiivikursseja joita voidaan käydä myös pätkissä?

Kysyy ihmettelen ent. luottamusmies(nainen) joka toimi pääsääntöisesti vuosia ison työnantjan luottamusmiehenä (naisena) omalla silloisella työpaikallaan, kyllä ainakin meillä nähtiin koulutuksesta yhdessä työnantajan puolella myöskin sen positiivinen vaikutus ja hyöty aina näissä koulutuksissa ja minähän näissä olin tietoinen koska itse olin mukana ..Itselläni on ainakin vain hyvää sanomista näistä eirikoulutuksista ja myöskin työnantajistani mitä minäkin olen henkiökohtaisesti saanut käydäå"ilmaiseksi". Tyytyväinen työntekijä kun myös ilmaista mainosta aina työantajalle...ajattelehan nyt...jos, siellä yksittäinen työntekijäsi vaikka vaihtaa sinultakin toiseen työpaikkaan ja olet tähän hyvään koulutukseen satsanut...kyllä tällainen mainionta sinusta työnantaja kiirii eteenpäin positiivisti...myöskin sille toiselle uudelle työnantajalle jne... Ihmiset puhuvat keskenään vai puhuvatko?))) myös eri työnantajistaan...että, siihen ja siihen työnantajalle kannattaa mennä...sitten kun taas niitä työntekijöitä ehkä sinäkin tarvitset lisää...palvelukseesi...Laadukkaasta koulutuksesta kannattaa aina maksaa ei tyhjästä...(Tämä vain minun henkilökohtainen näkemyksesi;) Sinulla tietysti on omasi.

Tsau:Friidu

• ...
        Tsau kirjoitti:

Eikö sinun silloin työantajana kannattaisi miettiä yhdessä henkilöstösi kanssa mikä on se koulutusmuoto joka tukisi parhaiten ammattilisesti omaa väkeäsi siinä ammattimielessä eteenpäin? Mitä järkeä tällaisessa koulutuksessa jossa, tavallaan sisältö ei vastaa sitä mitä siitä maksat työnantajana? on näitä varmasti laadukkaita intesiivikursseja joita voidaan käydä myös pätkissä?

Kysyy ihmettelen ent. luottamusmies(nainen) joka toimi pääsääntöisesti vuosia ison työnantjan luottamusmiehenä (naisena) omalla silloisella työpaikallaan, kyllä ainakin meillä nähtiin koulutuksesta yhdessä työnantajan puolella myöskin sen positiivinen vaikutus ja hyöty aina näissä koulutuksissa ja minähän näissä olin tietoinen koska itse olin mukana ..Itselläni on ainakin vain hyvää sanomista näistä eirikoulutuksista ja myöskin työnantajistani mitä minäkin olen henkiökohtaisesti saanut käydäå"ilmaiseksi". Tyytyväinen työntekijä kun myös ilmaista mainosta aina työantajalle...ajattelehan nyt...jos, siellä yksittäinen työntekijäsi vaikka vaihtaa sinultakin toiseen työpaikkaan ja olet tähän hyvään koulutukseen satsanut...kyllä tällainen mainionta sinusta työnantaja kiirii eteenpäin positiivisti...myöskin sille toiselle uudelle työnantajalle jne... Ihmiset puhuvat keskenään vai puhuvatko?))) myös eri työnantajistaan...että, siihen ja siihen työnantajalle kannattaa mennä...sitten kun taas niitä työntekijöitä ehkä sinäkin tarvitset lisää...palvelukseesi...Laadukkaasta koulutuksesta kannattaa aina maksaa ei tyhjästä...(Tämä vain minun henkilökohtainen näkemyksesi;) Sinulla tietysti on omasi.

Sivusta.

Mun käsittääksenei edellinen kommentoija kirjoitti täysin selkeästi asian:

"Suomalaista työntekijää kiinnostaa vain oma palkkapussinsa. Viis siitä, miten se on hankittu."

=DW=

• Tsau
        ... kirjoitti:

Sivusta.

Mun käsittääksenei edellinen kommentoija kirjoitti täysin selkeästi asian:

"Suomalaista työntekijää kiinnostaa vain oma palkkapussinsa. Viis siitä, miten se on hankittu."

=DW=

Niimpä, mutta tätä kyllä näissä omaan pussiin yksistään katsojissa olen aina ihmetellyt? Sitten toisaalta ihmetellään suuren ÄÄNEEN näitä heikennyksiä mitä yleissopimuksiin tehdään. Tämähän on tietynlainen tahtotila politiisessa mielessä ollut aina myöskin työelämän puolella eräälainen tulopoliittinen linjaus ...Yksi vahvan ja kovin yhteisen kuitenkin toisen osapuolen neuvottelutaktiikka myöskin vahvan Ay-liikkeen murentaminen ja tietynlainen proganda......jossa, tätä käytetään. Aikalailla nytkin....tosin sivistynein sanakääntein...Suomessa kuitenkin olisi muistettava sellainen asia aina täällä ei edes järjetäymisoikeutta eikä myöskään vapautta työntekijäpuolella ole ollut SE on pitänyt itse hankkia jokus kovinkin ottein eikä silloin voitu lähteä siitä mikä yksilön kannalta on edullisinta. Ay-liikehän on myös yleismaailmallinen........eikä se ilman verenvuodasta tännekään ja yksiökohtaisia uhrauksia ilman ole syntynyt...historia olisi siksikin työntekijäpuolen hyvä tuntea... ja muistaa.

Mikään ei välttämättä jo saavutettu ns. etu...koskaan ole työelämässä ei sen historiassa eikä epävarmassa tulevaisuudessakaan kaiken hyvin voinnin keskellä vaikka elämmekin itsestäänselvyys ajatuksella, meillä on nyt sopimuskulttuuri saatu vuosikymmenten työn tuloksena synnytettyä tähän malliin...joka se nyt on....mitä tulee yhteiskunnalle maksamaan siitä luopuminen? kaikella on aina oma hintansa. Mikään ei ole koskaan täysin ilmaista....

• Sininen22

Hyvä juttu se on, kun meille yli 55-vuotiaille tuo kolme päivää voidaan käyttää myös työkyvyn ylläpitämiseen. Minulle ne on luvattu vapaapäiviksi.

• Elämästäeläkkeelle

Mikä hiton koulutuspäivä/päivät?

Mihin niitä tarvii? Vieläkö duunareille pitäis antaa viihdepäiviä lorvimiseen?

Ei pyhä yksinkertaisuus. Totuushan on että työ opettaa ja siinä töitä tehdessä oppii lisää. Minulta työelämässä ennen olleella monella monella alalla, ei ole mennyt muutamaa tuntia enempää uuden oppimiseen.

Ketä kiinnostaa opiskelu, sitä varten on olemassa työväenopistojen iltakurssit niin kielille kuin muullekin oppimiselle. Opiskelu on käsittääkseni vapaaehtoista, paitsi peruskoulu, joten miksi työnantajan pitäisi maksaa lorvipäivistä?

Mitä muuten opitaan kolmessa päivässä? Maisteriksi. Timpuriksi. Johtajaksi?

Älkää viitsikö.

• Sininen22

Tällä alalla työntekijöitäkin koulutetaan jatkuvasti, jotta he ymmärtäisivät mitä tekevät ja miksi moni työ pitää tehdä niin vaikeasti.

Alkukoulutuksissa väki istuu niin paljon, että ensimmäinen vuosi menee lähes kokonaan siinä touhussa.

Jokainen perehdytetään työhönsä hyvin.

• hyvä systeemi

Käytäntönä meidän firmassa on aina ollut päästä tarvittaville kursseille ja koulutuksiin jos ne on tarpeellisia työtehtävän kannalta. Ryyppäjäist ja yhteistyökumppaneiden tarjoamat lahjusreissut hoitaa jokainen omalla ajallaan, ellei niistä ole selkeä hyöty työnantajalle, ne sovitaan tapauskohtaisesti.

• ...

Joopa

Monilla aloilla pelkkä työssä käyminen ei riitä, pitää opiskella vapaa-ajalla, että edes pystyy tekemään töitä, siis opiskelemaan jatkuvasti. Tässä ite ährännyt tietokonesysteemien kanssa -80 luvun alusta, kyllä se enenpi on ollut niin,että koska ei ole pätevää koulutusta saatavilla. ei edes ole mahdollista käydä mitään kursseja. Ja kun työttömänä on hakeutunut jonnekin työkkärin kursseille, jaapajaa, oppilaat pätevämpiä kuin opettajat.

Koulutuspisnes erittäin suuri pisnes. Suurin osa koulutuksista aivan joutavia.

=DW=

• nutturapää

meillä täällä kirjanpidon ja palkanlaskennan puolella kertyy vuosittain 5-10 koulutus/kurssipäivää, työnantaja maksaa koulutusajan palkan sekä myös päivärahat, matkat ja majoituksen ellei kurssi ole omalla paikkakunnalla.

• huhhuhuhh

jos on varaa nostaa hirveitä palkoja ja osinkoja niin on varaa kouluttaa työn tekijäkki!

• ,..,

Eikö nyt ole kyse ihan mistä koulutuksesta tahansa, ei mistään oman työnantajan kouluttamisesta.
        Kyllä oma työnantaja ilman vapaita omansa kouluttaa.

• Tsau

Tuohan sanoisin samoin kun DW:kin tuossa että, tuohan riippuu ihan siitä ammatti-alasta missä työskentelee. On aloja joissa työnantajan kannattaa kouluttaa väkensä itse. Muitakin kuin joku Nokia. Vakuutusala ja pankkiala ovat tyyppillisiä tällaisia aloja esimerkkinä nyt nämä laitan... Vielä .-70 luvulla ja 80-luvulla näin paljon tapahtuikin ainakin näillä aloilla. Koulutuksen jälkeen myös palkkatasosi nousi automaattisesti jopa siihen kannustettiin että, henkilökunta osallistuisi näihin talon sisäisiin omiin koulutuksiin jopa aikuisille tarkoitetuissa iltakouluissa jos opiskeli työnantaja saattoi maksaa kirjat ja opiskelu- ja lukukausimaksut. Eli kyseessä oli ns. työantajan antama koulutus tämä koulutus tapahtui työajalla ja työnantajan järjestämissä tiloissa myöskin ja jos se tapahtui muualla kuin asuinpaikkakunnallasi myös päivä- ja matkaraha kustannettiin.....sitten muuten näihin erilaisiin koulutuksiin..en ota kantaa käynyt vain työnantajan sisäisiä koulutuksia pääasiassa itse;)) muutamaa lukuunottamatta ja toisessakin työantajan oli sitten omalla kohdallani rahoittaja molemmat olivat ns. pidempiaikaisia jaksoja jotka kestivät 1 vuoden... ja tietysti Ay-liikkeen antamia koulutuksia aikanaan minäkin kävin, ne kyllä tapahtuivat aina omalla ajalla luottamusmies- ja amm.os.pj:ja koulutuksia lukuunottamatta..näihin myös kuten nytkin työantaja osallistuu.

On ihmeellistä että, näistä käytännöistä nyt käydään tällaista näinkin kovaa kädenvääntöä, työantajalle on aina enemmän hyötyä siitä jos, henkilöstö on saa ilmaista koulutusta kun se että, näistä kiisteltäisiin.. Perustelen tällä, kun työnantaja kouluttaa henkilöstöään se myös samalla saa henkiöstönsä paremmin sitoutumaan tähän työpaikkaan..Tällä ei liene sitten enää tänäpäivänä ole arvoa? (aikanaan näistä jopa tehty tutkimuksia jotka tämän todistavat näin olevan joitakin itsekin lukenut aikanaan).Tämä kertoo itselleni nyt vain siitä, ollaan menossa pikku-hiljaa vähin erin tämän amerikkalaiseen työyhteisö-malliin. Sopimuskulttuuri joka aina kuulunut suomalaiseen yhteiskuntaan työelämässä vahvana kulttuurina. Tuosta 70-luvusta eteenpäin.. Sitä halutaan nyt purkaa nyt alkutekijöihinsä pikkuhiljaa pala-palalta..joidenkin mielestä tällainen on hyvä asia minusta taas ei..Monessa TES:sissähän nämä koulutusjutut olivat aina myös mukana ja aikanaan näistä on myös ns.sopimusneuvotteluihin yhteydessä maksettu tietty hinta... Tulisi muistaa sellainen asia että, kun palkoista neuvotellaan keskitytesti laajemmin se koskee myös sopimustekstejä joihin tehtyihin muutoksiin on aina se oma hintansa. tavallaan työtekijä puoli silloin aina luopuu tästä itse rahallisesta palkankorostuksesta jos näitä teksti muutoksia itse sopimukseen saadaan tehdyksi tai sinne näitä parennuksia halutaan tehdä. Mikään ei ole ilmaista myöskään...nyt jos, mennään näihin pelkkiin Liittokohtaisiin ratkaisuihin aina tai pelkästään työsopimuskohtaisiin ratkaisuihin..se merkitsee aina ja on merkinyt työtekijäpuolelle pysyviä pidempi aikaisia heikkennyksiä sinne omaan edunvalvontaan ensijaisesti koko ammatti-alalle ja siten myös henkilökohtaisiin työsopimuksiin näillä on vaikutuksensa ...Siksi tämä on huolestuttav ilmiö tulevaisuutta ajatellen ja uusia sukupolvia ajatellen... ainakin minusta.. Näihän se on talous sanelee tässäkin..

Saa olla erimieltä.. (omaa työhistoriaani tai koulutuksia en kuitenkaan yleisellä palstalla täällä ala uteliaille selittämään, sellainen pyyntö on kohtuuton;))) joten turha naljailla;)))

• hakoteilläkö

kerroppa friidu,
        miten meitä pankkilaisia mielestäsoi pitäsi kouluttaa`?

Kerro myös miten vakutusalaa, jotta voin ystikselle kertoa?

• expimot
        hakoteilläkö kirjoitti:

kerroppa friidu,
        miten meitä pankkilaisia mielestäsoi pitäsi kouluttaa`?

Kerro myös miten vakutusalaa, jotta voin ystikselle kertoa?

"hakoteilläkö"

Kuinka ulkopuolinen pystyisi sanomaan kuinka pankkilaisia pitäisi kouluttaa?
        Luulisi teidän itse tietävän parhaiten.

Hyvin on pullat uunissa jos mitään kehitettävää ei ole.

• hakoteilläkö
        expimot kirjoitti:

"hakoteilläkö"

Kuinka ulkopuolinen pystyisi sanomaan kuinka pankkilaisia pitäisi kouluttaa?
        Luulisi teidän itse tietävän parhaiten.

Hyvin on pullat uunissa jos mitään kehitettävää ei ole.

Friidu mainitsi nuo alat ja siksi kysyin: Ajattelin, et josko hän alan ammattilainen.

• Tsau
        hakoteilläkö kirjoitti:

Friidu mainitsi nuo alat ja siksi kysyin: Ajattelin, et josko hän alan ammattilainen.

Vakuuutsalalla olen työskennellyt. En nyt tänne voi entisestä työnantajastani yksityiskohtaisia selostuksia antaa,,))) olen aina siten myös solidaarinen ent. työnantajilleni...muuten kyllä voisin hyvinkin yksityiskohtaisesti tämän kertoa ja kertoisin miten siellä tämä ns.sisäinen koulutus aikanaan järjestettiiin tämän työnantajan osalta:)))) ymmärtänet....vähän kuin juoruisi liikesalaisuuksia...ei minusta ole vanhana luottamusmiehenä/naisena koskaan sellaiseen....johtunee tästä luonteestani. Salaisuudet pidän aina visusti tallessa;))) en juoruile työnantajistani koskaan. Pelkästään voi mainita olin sen ja sen palveluksessa silloin ja silloin ja sekin tieto täytyisi tarkistaa omasta CV:stäni....ja sehän ei ole täällä tarkoitus käydä MINUN CV:täni läpi?))) yleisellä keskustelupalstalla kuintekin ollaan;))) Kiitos vaan kysymyksestä..

• ...

Kap

pa

le

ja

ko

Sen verran jaksoin alusta lukea, että kouluksen tarve vaihtelee valtavasti. Ei sitä voi päivissä laskea. Joku on muutaman tunnin tarve, joku vaatii kuukausia. Niettä mun mielestä menee niin, että jos ei itse kouluttaudu, työnantaja sitten kouluttaa. Avainhenkilöt, koska tuoreella koulutuksella on markkina-arvo korkea työmarkkinoilla. Tai voihan sitä kuolla auto-onnettomuudessakin. Siinä se ongelmallisin asia.

Edelleen vuorotteluvapaan jne kannalla. Jos haluaa pysyä työmarkkinoilla, on huolehdittava ITSE osaamisestaan. Ammattitaidottoman kouluttaminen ei ole työnantajan asia.

Oppisopimus olemassa, sopii aloittelijoille, helppojen suorittavien töitten tekijöille, muillekkkin. Vastaavaa ideaa pitäisi käyttää firmojen koulutuksissakin. Koska ei tee töitä, ei tuota mitään. Työnanataja voisi kuitenkin maksaa koulutuksen, mutta palkka pitäisi olla joko soskun, työkkärin, tai kommunistien maksama. Tämä ainoa järkevä vaihtoehto, raha ratkaisee. Jäsenmaksut kommunistiliitoissa korkeammiksi, jo riittäisi rahaa tuollaiseen vaihtoehtoon.

=DW=

• Tsau

;))) hemmett..ei tässä mitään kappalejakoa ehdi..ajattelemaan....meikäläisen aivot kun työskentelevät samalla;))...

Tuon teksin sisällön laitoin nyt vähän l a a j e m m a k s i koskien tietenkin yksilönä työntekijää mutta, myös siinä eräänlainen yhteiskuntapoliittinen kannanotto k o k o sopimuskulttuurimme jonka itse tienkin vanha Ay-liikkeen aktiivina katson ehkä toisin..perustelen nimeomaan tätä koulutusjuttuja yhtenä osana k o k o TES järjestelmää tukevana eräänlaisena siihen aina kuuluvana osana..joka on toiminut erittäin hyvin...jos, ajatellaan kokonaisuutta. Miksi näitä lähteä hyviä ns. pohjarakenteita pilkkomaan.....sen sijaan kuten tuossa totesit...tottakai on aina ollut näin että, se oma pohjakoulutus ja osaaminen ja erikoistuminen ja myös kustantaminen on aina työntekijälle järkevää..mutta on paljon aloja joissa kuten tuossa jo mainitsin muutamia joissa taas työantajan oma antama koulutus on työnteon kannalta tämän lisäksi välttämätöntä..Mitä näihin jäsenmaksuihin tulee....niin se ei kovin yksinkertaista ole sopimusjärjestelmälle vuoksi toteuttaa...aina on työelämässä mukana ja nythän tämä ilmiö myös kasvamassa niitä ns. v a p a a matkustajia. Liittoihin ei voida pakottaa työntekijäpuolellaan. Moni myös haluaa tänäpäivänä pelkästään maksaa näihin erilaisiin työttömyskassoihin. Mutta, he eivät halua kuulua sitten ammattiliittoihin...hyötyvät kyllä aina näistä kaikille tähän asti tärkeille yleissopimuksista myöskin Liittokohtaisista ratkaisusta...Suomessahan vielä toistaiseksi pääsääntöisesti vaikka sitäkin haluavat tietyt oikeistopiirit))) kovasti murentaa tällainen Työehtosopimuslakiin perustuva käytäntö työsopimusta tehdessä voimassa.

Henkilökohtaisen työsopimuksen on oltava linjassa alan työ e h t o s o p i m u k s e en. Työehtosopimus taas ei voi ristiriitainen koskaan Työ e h t o sopimuslakiin nähden...*Eikä täm Työ e h t o sopimuslaki meidän Perustuslakiimme nähden. Emme elä siis missään kommunitisessa valtiossa...Vaan sopimusvaltiossa ja nämä sopimukset ovat aina syntyneet meille siksi tuosta Työlainsäädännön keskeisistä sopimuksista katsoen missä työnantajalla AINA on kun näitä sopimuksia ja lakipykäliä sitten tulkitaan se niin sanottu e t u t u l k i n t a- oikeus...Sen verran monissa neuvotteluissa;)) ja eritasoilla sanoisin...että, työantajilla ei ole Suomessa mitään hätää..

Elämme toistaiseksi vielä demokratiassa jossa sopimuskulttuurimme työelämässä on työnantajan etuja ensisijaisesti suosiva;))) Perustuslakimme on taannut tämän oikeudun työnantajalle.

En ole koskaan ns. villien lakkojen tai muiden selkkausten kannalla ollut enkä ole kannatan aina vahvaa ja yhtenäistä johdomukaista sopimuskulttuuria...Olen Eero Heinäluoman ja Lauri Ihalaisen ja monen muunkin viisaan miehen kanssa samoilla linjoilla ollut aina ja ystäväpiirissäni minullakin enemmän näitä SAK:laisia kuin EK:läisiä...tämä ei liene mikään ihme;)))

• Tsau
        Tsau kirjoitti:

;))) hemmett..ei tässä mitään kappalejakoa ehdi..ajattelemaan....meikäläisen aivot kun työskentelevät samalla;))...

Tuon teksin sisällön laitoin nyt vähän l a a j e m m a k s i koskien tietenkin yksilönä työntekijää mutta, myös siinä eräänlainen yhteiskuntapoliittinen kannanotto k o k o sopimuskulttuurimme jonka itse tienkin vanha Ay-liikkeen aktiivina katson ehkä toisin..perustelen nimeomaan tätä koulutusjuttuja yhtenä osana k o k o TES järjestelmää tukevana eräänlaisena siihen aina kuuluvana osana..joka on toiminut erittäin hyvin...jos, ajatellaan kokonaisuutta. Miksi näitä lähteä hyviä ns. pohjarakenteita pilkkomaan.....sen sijaan kuten tuossa totesit...tottakai on aina ollut näin että, se oma pohjakoulutus ja osaaminen ja erikoistuminen ja myös kustantaminen on aina työntekijälle järkevää..mutta on paljon aloja joissa kuten tuossa jo mainitsin muutamia joissa taas työantajan oma antama koulutus on työnteon kannalta tämän lisäksi välttämätöntä..Mitä näihin jäsenmaksuihin tulee....niin se ei kovin yksinkertaista ole sopimusjärjestelmälle vuoksi toteuttaa...aina on työelämässä mukana ja nythän tämä ilmiö myös kasvamassa niitä ns. v a p a a matkustajia. Liittoihin ei voida pakottaa työntekijäpuolellaan. Moni myös haluaa tänäpäivänä pelkästään maksaa näihin erilaisiin työttömyskassoihin. Mutta, he eivät halua kuulua sitten ammattiliittoihin...hyötyvät kyllä aina näistä kaikille tähän asti tärkeille yleissopimuksista myöskin Liittokohtaisista ratkaisusta...Suomessahan vielä toistaiseksi pääsääntöisesti vaikka sitäkin haluavat tietyt oikeistopiirit))) kovasti murentaa tällainen Työehtosopimuslakiin perustuva käytäntö työsopimusta tehdessä voimassa.

Henkilökohtaisen työsopimuksen on oltava linjassa alan työ e h t o s o p i m u k s e en. Työehtosopimus taas ei voi ristiriitainen koskaan Työ e h t o sopimuslakiin nähden...*Eikä täm Työ e h t o sopimuslaki meidän Perustuslakiimme nähden. Emme elä siis missään kommunitisessa valtiossa...Vaan sopimusvaltiossa ja nämä sopimukset ovat aina syntyneet meille siksi tuosta Työlainsäädännön keskeisistä sopimuksista katsoen missä työnantajalla AINA on kun näitä sopimuksia ja lakipykäliä sitten tulkitaan se niin sanottu e t u t u l k i n t a- oikeus...Sen verran monissa neuvotteluissa;)) ja eritasoilla sanoisin...että, työantajilla ei ole Suomessa mitään hätää..

Elämme toistaiseksi vielä demokratiassa jossa sopimuskulttuurimme työelämässä on työnantajan etuja ensisijaisesti suosiva;))) Perustuslakimme on taannut tämän oikeudun työnantajalle.

En ole koskaan ns. villien lakkojen tai muiden selkkausten kannalla ollut enkä ole kannatan aina vahvaa ja yhtenäistä johdomukaista sopimuskulttuuria...Olen Eero Heinäluoman ja Lauri Ihalaisen ja monen muunkin viisaan miehen kanssa samoilla linjoilla ollut aina ja ystäväpiirissäni minullakin enemmän näitä SAK:laisia kuin EK:läisiä...tämä ei liene mikään ihme;)))

DW;))) et nyt laittaisi näistä kielioppivirheellisyyskistäni mitään;)))...Sinähän tunnet jo minut keskustelijana täällä, erittäinen nopea ja syvällisesti ja perusteellisesti asioita erinäkulmasta kuitenkin pohtijana;)))...mutta hemmetin kärsimättömänä luonteena...ja suurpiirteisenä....jotkut pilkut ja pisteet..eivät kuulu minun ajattelutapaani hahmottaa tekstiä;))) Suonet siis tämän ymmärtäen anteeksi...

Muuten jos, tällainen jatkuu pikkumaisuus aina täällä...masennun enkä viitsi enää kanssasi käydä näitä keskusteluja täällä kenen kanssa sinäkin sitten kinailisit ja olisit AINA erimieltä kuitenkin sovussa yrittäen ymmärtää? kysyn vaan..;))) ellet minun....;))) asiat siis olkoon ristiriidassa;))) vai mitä..

• ...

Eri mieltä.

Olet kehno kirjoittaja, mielipiteet luettu kai leninin muistelmista.

Ei sun kirjoituksia jaksa lukea, liian sekavia ja etenkin liian pitkiä, eikä entteriä kuin vahingossa.

=DW=

=DW=

• Tsau

Selvä. Äläphän sitten lue vastaisuudessakaan. Äläkä vastaa. Äläkä heitä typeriä heittoja missä ei itse asiaa vaan pelkästään sinun iänikuisia henkilööni meneviä ja henkilökohtaisuuksiin haukkumisia minulle. Sieltä;)) Itse en sellaiseen keskustelun tasoon täällä viitsi alentua. En vastaile minäkään sinulle kun asioista puhutaan. Joten ohita kommenttini.. Mikään pakkohan sinun ei ole lukea? Sen kun hyppäät yli. Samoin kuin ei ole täällä puolella minunkaan pakko lukea sinun sepostuksiasi. Hyppään yli.

• Tsau

DW:lle vielä kun asiat ovat sen verran monitahoisia ja mutkaisia Suomessa;)) ja jos niistä ei oikeisti kuten et sinäkään näköjään kunnolla tiedä muutakuin sieltä pienen pienestä omasta näkövinkkelistäsi tiedä. Minun on hyvin vaikea yksinkertaiselle ihmiselle niitä selittää pelkällä yhdellä lauseella. Sen mitä vuosien mittaan olen täällä komenttejasi lukenut ja miten vastaillut. On kyllä itselleni tullut hyvin selväksi että, näistä Ay-asioista ja Suomen historiasta ja yleensäkin tuo yleissivistyksen taso sinulla on vielä aika rajoittunut ja rajallinen.

Emme ole keskustelijioina oikein samaa tasoa;)) Olen kuitenkin kärsivällisesti jaksanut tätä puolta sinussa yrittänyt ymmärtää...mutta, rajansa minunkin jaksamisella. Joten jatkahan keskusteluasi oman tasosi kirjoittajien kanssa...minä en tule ENÄÄ kertaakaan tämän jälkeen vastaamaan. En jaksa. vastata typerykselle toisin sanoen;)))

Kaikkea Hyvää kuitenkin sinulle jatkossakin toivoo:

• Tsau

Jonakin päivänä kun ihmiset oppivat sen verran yleissivistyksestä ja maamme historiasta. Jos, ei muuten niin edes lukien... Että Suomessa on todella pitkä historia silloin kun asioista työaelämässä sovitaan ja kun näitä rakenteita ja säädöksiä ja lakeja on oikeesti luotu...se ei suinkaan ole tapahtunut yhdessä vuosikymmennessä vaan pitkän ajan kuluessa samoinkuin koko sosialipoliitikammekin eli sotiemme jälkeen ja että, meillä periaatteessa oikeusvaltiona demokraattisessa valtiossa on myös pysyvä tahtotila joka on kaikille osapuolille periaatteessa samanarvoinen tai pyrkimys on aina tähän yleissitovaan sopimuksiin rauhanomaisin neuvotteluin päästä johonkin sopimukseen ja konsesukseen kulloinkin näissä neuvotteluissa joita käydään työmarkkina osapuolten kesken.....(en mene mekanismiin ja sen yksityiskohtiin kuitenkaan joillekin sekin liian moninmutkaista näköjään täällä ymmärtää).. jotka oma Suomeen Lakiin perustuva Perustuslakimme viimekädessä kaikille turvaa..ja asioista sovitaan aina kahden osapuolen Suomessa edelleenkiin niin että, maamme laillinen hallitus on myös osittain tätä tukemassa... . Ollaan jo pitkällä täälläkin. keskustelussa... Niin kauan kun näitä omaan pussiin "kusioita" on olemassa..tällaiset keskustelut ovat perin turhauttavia ainakin minulle;)))..täällä. Näitä kappale ja pilkunviilaajoita kyllä riittää. Onko niin kun tiedot loppuvat joiltakin alennutaan sitten halpahintaiseen alle vyön menemään mollaamiseen...jotenkin tulee mieleni aika kun olin nuori nainen tämä kepu-maalaispojat käyttivät tätä samaa taktiikkaa aina politisessa väittelytilanteessa ovatko nyt persut keski-ikäiset 60 v. ikää lähentelevät miehet tulleet näiden suht..komeidenkin silloisten kepu-nuorten tilalle? tänne keskustelupalstalle joka kaikille avoin...minullekin? Väittelemään väen väkisin aina kun tänne minäkin ilmestyn...jos, oikeesti mielipiteeni ärsyttävät ei ole pakko sieltä puskistakaan raukkamaisesti huudella nimimerkkiin kohdistuvia herjauksia. En nimittäin tällaiseen tasoon itse viitsi alentua. Asiat riidelkööt keskenään...ja olkoon ristiriidassa keskenään. Eivät eri nimimerkit. Tietääkseni täällä kirjoittavat aikuiset ihmiset pääosin kuitenkin...

• expimot

=DW= oletko mielestäsi hyvä kirjoittaja?

Ei millään pahalla mutta et ole. Et ainakaan niin hyvä että olisi varaa arvostella muita.

• expimot
        expimot kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta et ole. Et ainakaan niin hyvä että olisi varaa arvostella muita.

Tosin kappalejaosta olen samaa mieltä, helpottaa lukemista

• ...
        expimot kirjoitti:

Olen.

=DW=

• L - L

Jupakka on työnantajapuolen kokeilu miten paljon he voivat palkollisten nenää vääntää.
      Periaatettahan tässä testataan.

Jos koepallo ei olisi tämä 3pv:n koulutus niin se olisi joku muu toisarvoinen kysymys.

Työsuhteessa olevien, työhön liittyvien koulutustilaisuuksien järjestämis- ja kustannusvastuu on aina ollut työnantajilla.
      Järjestö- kuten ay- tai poliittiseen toimintaan liittyvä koulutus, kuten muukin henkilön oma-aloitteinen ja -ehtoinen koulutus on eri juttu.

Pieniä perheyrityksiä ehkä lukuun ottamatta, kaikissa yrityksissä on, henkilöstön ja toiminnan kehittämistä ajatellen, taatusti koulutustarvetta enemmänkin kuin vain tuo 3-päivää.

Olen ollut töissä yrityksessä jossa minulle on maksettu täysi palkka myös tekemiltäni kouluttajatapahtumilta, kestoltaan muutamasta tunnista kahteen viikkoon, vaikka olen saanut tapahtumien järjestäjiltä luennointipalkkiot, päivärahat, matkakorvaukset ja tietenkin maksuttoman täysihoidon.
      Perusteena on ollut se, että jokainen mainitsemani tapahtuma on minua kehittävää ja samalla olen työnantajani edustajana.

Mitään todellista järkeä tässä työnantajien riitauttamassa asiassa ei ole.
      Pikemminkin työnantajat pitäisi muutenkin velvoittaa tuollaiseen ja vaatia niiltä sekä vuosittaiset, yt-lain hengessä tehdyt suunnitelmat, että raamit ja tavoitteet esinmerkiksi 3 - 5:n vuoden tähtäyksellä.

Kaikki hyötyisivät!

• Tsau

Ihana kun täällä löytyy L-L sinun tapainen fiksu mies joka ajattelee l a a j e m m i n ja kokonaisvaltaisemmin. Näiden ilmeisesti persujen kanssa täällä yksin vaikea keskustella asiallisesti.

Aivan samoilla linjoilla ollaan. Nimeomaan näin minäkin näen poliittisesti. Kysymys on myös suomalaisen työmarkkinajärjestelmän uudelleen organisoimisesta ja koko sopimusjärjestelmän testaamisesta. Halutaan heikentään yhtenäistä Ay-liikettä, horjuttaa sen neuvottutahtoa sopia... katsotaan milloin se murenee..mutta, entä jos ei murenekaan...;))) Vaan tulos onkin päinvastainen.....kuuma kevät taitaa olla tulossa...neuvottelukierroksiin täksi kevääksi sellaiset merkit kun nyt jo ilmassa..

• illueetu

Veikkaan että kyseessä ei ole periaatteellinen testaus vaan karmea moka. Asian tiimoilta on työnantajajärjestössä vaihdettu johto ja neuvottelijat, sillä yrityksissä ei sulatettu järjestön tekemää sopimusta näistä koulutuspäivistä.

Jos nämä kolme koulutuspäivää olisivat sitova automaatio jokaiselle, niin käytännössä se tarkoittaisi varsinkin matalapalkka-aloilla ainoastaan kolmea palkallista lisävapaapäivää työntekijälle. Tai sitten jotain diipadaapakoulutusta josta ei olisi kuin virkistyshyöty. Ja virkistyminen olisi kaikkien syytä hoitaa omalla ajalla ja omilla rahoillaan.

Työnantaja kouluttaa työntekijänsä jos kouluttaa tarvii, niin on aina ollut. Kaikkia ei kuitenkaan kannata kouluttaa, ja kaikki eivät halua edes koulutuksiin osallistua, joten tes:ssä sovittuna asia on turha kustannus joka edelleen vaikeuttaa pärjäämistämme.

Jos olisin diipakurssien vetäjä tai ay-aktiivi, olisin toki toista mieltä, mutta mulla vaikuttimina olisikin silloin oma etu tai ideologinen päämäärä. Suomi niminen maa ei tule vapaapäiviä lisäämällä selviämään, se on fakta.

Kuitenkin kuuluu asiaan että sopimuksista pidetään kiinni, se on työnantajapuolen nieltävä. Jos siitä lipsutaan niin ei hyvä seuraa.

• L - L

Täysinoppineita. Onko heitä?
      Kyse ei ole koulutustarpeesta vaan halusta, ja ennen kaikkea kyvystä suunnitella ja järjestää sellaista.

Olin aikanaan parissa kymmenessä erilaisessa, useamman alan duunariaskareessa ja jälkeen päin katsoen jokaisessa paikassa olisi ollut tarvetta työsisältöjen rikastamiseen, ammatillisten valmiuksien monipuolistamiseen, takemisen tason parantamiseen, myös terveys- ja tuottavuusmielessäkin.

Koulutus olisi pitänyt järjestää nimen omaan yritysten sisäisenä!
      Osaamista näytti vain puuttuvan eli työnantajan edustajilta puuttui tehtävän vaatimaa koulutusta.

Toimihenkilötasolla pätevät samat lainalaisuudet mutta siellä tulee vastaan tarve ulkopuoliseen koulutukseen.
      Joko yrityskoulutuksena ulkopuolisen toimesta toteutettuna tai internaatti- tai opintopäivätyyppisenä.

Toimihenkilönä minulla on ollut 7 eri työnantajaa sekä niiden jatkeeksi 10 määräaikaista toimeksiantoa.
      Muutamassa paikassa asia on hoidettu mielestäni mallikkaasti.

Yhdessä oli kullakin suoritusportaan henkilöllä 4-portainen ammatillisen osaamisen lajentamissuunnitelma joka pitkällä tähtäyksellä eteni henkilön ominaisuuksien ja mielenkiinnon mukaan.
      Palkkaus seurasi kehitystä.

Olipa kyse suoritusportaasta tai toimihenkilötehtävisaamisen laajentuminen ja tiedon lisääminen yli omien tehtävärajojen antaa surittajalle mielenkiintoa ja sisältöä sekä työnantajalle parempaa tuttavuutta sekä pienempää vaihtuvuutta ja sairastelua.

Valitettavasti minusta näyttää suomalaisten työnantajien vahvistaneen tsaristista käskytysmenettelyään ja toimivan omaa etuaan vastaan.

Nuo mainitsemasi diibadaabat eivät ole harvinaisuuksia mutta typeriä ja täysin tarpeettomia eivätkä aina edes virkistäviä.
      Joskus niissä ovat henkilösuhteetkin menneet sekaisin.

• Tsau

HYVÄ L-L puhut täyttä asiaa!! Täällä näköjään keskustelussa EI haluta nähdä tätä asiaa l a a j e m m i n mikä vaikutus tällä on koko yhteiskuntapolitiisestti sitä työelämää rikastuttava tekijänä kaikille osapuolille ja mikä hyöty tästä on lopulta, kun työntekijöitä tai toimihenkilöitä sitten kouluttaisiin lisää...sehän on puhtaasti arvo joka tuottaa lisää arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Jotkut keskustelevat vain omasta suppeasta näkökulmastaan. Jos, näitä diipadaapakoulutusksia kerran on? En ymmärrä tätä miksi niitä käytetään? Valinnanvapaushan on meillä olemassa ja varmasti myös kenttää mistä valita?. Miksi työnantajapuolen edustajat ovat niin t y p e r i ä että, laittavat rahansa tällaiseen toisarvoiseen koulutukseen? Onkohan nyt sitten myös niin että, kun se itse palkka on mahdollisesti niin surkea;)) mitä maksetaan tämä toimii tällaisilla työnantajilla ikäänkuin hyvitysjärjestelmänä? Laitetaan työntekijät näille "ja meillä kaikilla on niin mukavaa"- kursseille, kun sen sijaan keskittyttäisiin itse asiaan...eli laadukkaaseen koulutukseen ja sen sisältöön?

En tiedä itse typerämpää elämänasennetta kuin sellainen: Tiedosta ja koulutuksesta ei olisi mitään hyötyä? Ay.-liike on aina pyrkinyt omalta osaltaan sen voin sanoa kokemuksesta ja myöskin että, näitä kouluttajia myös Ay-liikkeen puolella ja tunnen henkilökohtaisesti myöskin jotka ovat ystäviäni ja hankkineet myös itse itselleen lisäkoulutusta omin varoin. tehneet sitä työtä yli 30 vuotta, laadukkaaseen sisällön tuottamiseen ja tekevät edelleenkin vaikka ei tarvitsisi enää tehdä koska ovat eläkkeellä... On kaikkien etu kun ASIOISTA tiedetään muutakin kuin se pelkkä nimi neuvotteluissa. ymmärretään miten asiat oikeesti menevät...On jotenkin lapsellista ajatella että, tämän päivän Suomessa ilman tietoa ja osaamista edes pystyttäisiin mistään neuvottelemaan. Asiat ovat muuttuneet sen verran myös tasoltaan moninmutkaisimmmiksi...ja kokemusta tämäkin. Huonoina aikoina näitä sopimuksia luetaan aina suurennuslasi-kourassa ja todella on hyvä tietää miksi näin vastapuoli myös tekee:))) Aivan sama koskee näitä työnantajia joiden palveluksessa olen ollut jotka edelleenkin antavat tässä suomalaisessa sitä sisäistä ammattikoulutustaan alaisilleen on vähän pakko...muuten työtä ei voi tehdä...laitoin esim. tuon pankki- ja vakuutusmaailman. Kokemuksesta senkin;)))

• Tsau
        Tsau kirjoitti:

HYVÄ L-L puhut täyttä asiaa!! Täällä näköjään keskustelussa EI haluta nähdä tätä asiaa l a a j e m m i n mikä vaikutus tällä on koko yhteiskuntapolitiisestti sitä työelämää rikastuttava tekijänä kaikille osapuolille ja mikä hyöty tästä on lopulta, kun työntekijöitä tai toimihenkilöitä sitten kouluttaisiin lisää...sehän on puhtaasti arvo joka tuottaa lisää arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Jotkut keskustelevat vain omasta suppeasta näkökulmastaan. Jos, näitä diipadaapakoulutusksia kerran on? En ymmärrä tätä miksi niitä käytetään? Valinnanvapaushan on meillä olemassa ja varmasti myös kenttää mistä valita?. Miksi työnantajapuolen edustajat ovat niin t y p e r i ä että, laittavat rahansa tällaiseen toisarvoiseen koulutukseen? Onkohan nyt sitten myös niin että, kun se itse palkka on mahdollisesti niin surkea;)) mitä maksetaan tämä toimii tällaisilla työnantajilla ikäänkuin hyvitysjärjestelmänä? Laitetaan työntekijät näille "ja meillä kaikilla on niin mukavaa"- kursseille, kun sen sijaan keskittyttäisiin itse asiaan...eli laadukkaaseen koulutukseen ja sen sisältöön?

En tiedä itse typerämpää elämänasennetta kuin sellainen: Tiedosta ja koulutuksesta ei olisi mitään hyötyä? Ay.-liike on aina pyrkinyt omalta osaltaan sen voin sanoa kokemuksesta ja myöskin että, näitä kouluttajia myös Ay-liikkeen puolella ja tunnen henkilökohtaisesti myöskin jotka ovat ystäviäni ja hankkineet myös itse itselleen lisäkoulutusta omin varoin. tehneet sitä työtä yli 30 vuotta, laadukkaaseen sisällön tuottamiseen ja tekevät edelleenkin vaikka ei tarvitsisi enää tehdä koska ovat eläkkeellä... On kaikkien etu kun ASIOISTA tiedetään muutakin kuin se pelkkä nimi neuvotteluissa. ymmärretään miten asiat oikeesti menevät...On jotenkin lapsellista ajatella että, tämän päivän Suomessa ilman tietoa ja osaamista edes pystyttäisiin mistään neuvottelemaan. Asiat ovat muuttuneet sen verran myös tasoltaan moninmutkaisimmmiksi...ja kokemusta tämäkin. Huonoina aikoina näitä sopimuksia luetaan aina suurennuslasi-kourassa ja todella on hyvä tietää miksi näin vastapuoli myös tekee:))) Aivan sama koskee näitä työnantajia joiden palveluksessa olen ollut jotka edelleenkin antavat tässä suomalaisessa sitä sisäistä ammattikoulutustaan alaisilleen on vähän pakko...muuten työtä ei voi tehdä...laitoin esim. tuon pankki- ja vakuutusmaailman. Kokemuksesta senkin;)))

jäi yksi sana pois jonka lisään...Lause piti mennä näin: Aivan sama koskee näitä työnantajia joiden palveluksessa olen ollut jotka edelleenkin antavat tässä suomalaisessa yhteiskunnassa......jne. (korj.ed,)

Lisäisin vielä yhden tärkeän näkökulman tähän..että, tämä koulutusjuttuhan ei koske pelkästään yksityisyrittäjiä vaan laajemminkin myös kuntat-alantyönantajia ja valtioatyönantajia jossa valtio on osa omistajana..jotka ovat huomattavia työllistäjiä suomalaisessa yhteiskunnassa edelleenkin. Ainakin täällä Stadissa kunta on suurin yksittäinen työnantaja....

• Tsau kirjoitti:

jäi yksi sana pois jonka lisään...Lause piti mennä näin: Aivan sama koskee näitä työnantajia joiden palveluksessa olen ollut jotka edelleenkin antavat tässä suomalaisessa yhteiskunnassa......jne. (korj.ed,)

Lisäisin vielä yhden tärkeän näkökulman tähän..että, tämä koulutusjuttuhan ei koske pelkästään yksityisyrittäjiä vaan laajemminkin myös kuntat-alantyönantajia ja valtioatyönantajia jossa valtio on osa omistajana..jotka ovat huomattavia työllistäjiä suomalaisessa yhteiskunnassa edelleenkin. Ainakin täällä Stadissa kunta on suurin yksittäinen työnantaja....

Julkishallinnon työnatajat ovat pahimmin lokeroituneita.

Ammatillinen poikittaisajattelu puuttuu täysin ja pikkubyrokraatit varjelevat omaa hiekkalaatikkoaan rajoittamalla alaistensa mahdollisuuksia kehittymiseen ja etenemiseen.

• Tsau
        Tsau kirjoitti:

IIu-eetulle. Todella moka työnantajan leiriltä. Suomalaisessa sopimuskulttuurissa kun aina totuttu luottamaan siihen että, jos jostain kerran sovitaan ja lyödään reilusti kättä päälle. Se myös pidetään? Eiköhän tässä kaikki jotka vähänkin omalla päällään tätä ovat seuraneet ymmärtävät mistä tässä on pohjimmiltaan kysymys...sopimuksen heikennyksestä ja niinkuin L-L tuossa jo totesi on pohjimmiltaan kysymys myös eräänlaisesta testistä sieltä työnantajaleiristä...koska itse tuo kysymys ei nyt vielä kovin "suuri" ole. Sinänsä.Suomessa kun suurimmistakin asioista on työmarkkinahistorian aikana pystytty neuvottelumaan (tarkoitan nyt kokonaisuuksia) en niinkään mitään yksityistä Liittoa tai sopimusalaa..tai kohtaa.. On selvää että, haluatte sinne omat vahvat miehenne...mutta, ei pidä olla sitten kovin YLLÄTTYNYT myöskään jos vastapuoli haluaa tiivistää omia rivejään...

• Tsau
        laiska-lasse kirjoitti:

Ammatillinen poikittaisajattelu puuttuu täysin ja pikkubyrokraatit varjelevat omaa hiekkalaatikkoaan rajoittamalla alaistensa mahdollisuuksia kehittymiseen ja etenemiseen.

samaa mieltä, johtuneeko sitten tästä meidän organisaation rakenteemme ikäänkuin vanhakantaisesta mallista joka joskus Itsenäisyytemme alkuaikoina on suoraan kopio Tsaarinvallan aikaisesta organisaatiomallista myöskin toimia....Kovin paljon ei vieläkään sitä joustoa ole;)) näitä keskijohtoja liikaakin joilla ei sitten sitä varsinaista päätäntä valtaa kuitenkaan ole;))) on ehkä paiseteltu sinne vähän liikaakiin...no johonkihan ne vastavalmistuneet maisterit ja tohtorit sun muut dosentit on sijoitettava suomalaisessatyöelämässä;))) ja niille jotain työtä on keksittävä;))) menköön sitten julkishallinnon piikkiin;))) jotta, tätä ei nyt joku ottaisi henkilökohtaisesti pakko laittaa että, en voinut olla karrikoimatta;)))hieman..

• ...
        laiska-lasse kirjoitti:

Julkishallinto omanlaisensa asia.

Piiiitkät perinteet, jäykkää byrokratiaahan se on. Iso laiva kääntyy hitaasti. Mun mielestä kyse ei ole mistään hiekkalaatikosta, kyse monosta muista asioista. Koko ajan menossa uudistuksi, organisaatioissa ja kaikessa mahdollisessa. Se vaan on niin suuri koneisto, että kaikki vie aina aikansa. Mun eläissäni hommat menneet todella paljon uusiksi ja sama jatkuu , se on nyt jatkuvaa kehitystä, hidasta ehkä, mutta tapahtuu kokoajan.

Tässä kohti aina tulee puheeksi saneeraukset. On siellä saneerattu ja paljon. Monet asiat, mitä siviilissä ei ole vieläkään toteutettu käytännössä mitenkään, on julkispuolella hoidettu ajat sitten, vaikkapa nyt tulosvastuu tai kehityskeskustelut.

Onhan se maan tapa haukkua julkishalintoa, mutta se tai taa olla suurin ja edistynein työmaa yksittäisenä työnantajana koko maassa. Muutama tuhat Nokialaista tai laivahitsaria paremmin pisara meressä.

=DW=

• ... kirjoitti:

Julkishallinto omanlaisensa asia.

Piiiitkät perinteet, jäykkää byrokratiaahan se on. Iso laiva kääntyy hitaasti. Mun mielestä kyse ei ole mistään hiekkalaatikosta, kyse monosta muista asioista. Koko ajan menossa uudistuksi, organisaatioissa ja kaikessa mahdollisessa. Se vaan on niin suuri koneisto, että kaikki vie aina aikansa. Mun eläissäni hommat menneet todella paljon uusiksi ja sama jatkuu , se on nyt jatkuvaa kehitystä, hidasta ehkä, mutta tapahtuu kokoajan.

Tässä kohti aina tulee puheeksi saneeraukset. On siellä saneerattu ja paljon. Monet asiat, mitä siviilissä ei ole vieläkään toteutettu käytännössä mitenkään, on julkispuolella hoidettu ajat sitten, vaikkapa nyt tulosvastuu tai kehityskeskustelut.

Onhan se maan tapa haukkua julkishalintoa, mutta se tai taa olla suurin ja edistynein työmaa yksittäisenä työnantajana koko maassa. Muutama tuhat Nokialaista tai laivahitsaria paremmin pisara meressä.

=DW=

Tulosvastuu ja kehityskeskustelut. Julkishallintoko edelläkävijä? Pidättelen hymyä!

Ensimmäisessä toimihenkilöpaikassani 1969 nuo olivat olleet rutiineja niin kauan, ettei siitä ollut edes mitään puhetta.

Vaimoni on ollut kolmessa kaupunkimme elimessä ja siellä on useita tuttaviani sekä viranhaltijoissa, että edustuksellisella puolella.
        Säälittävää!

Kaupunkimme saneeraukset ovat hallitsematonta ja taitamatonta töytäilyä jonka tulokset hirvittävät jo nyt.

Tonttuilun seikkaperäisempi kuvaus vaatisi kohtuuttomasti aikaa ja tilaa!

• ...
        laiska-lasse kirjoitti:

Tulosvastuu ja kehityskeskustelut. Julkishallintoko edelläkävijä? Pidättelen hymyä!

Ensimmäisessä toimihenkilöpaikassani 1969 nuo olivat olleet rutiineja niin kauan, ettei siitä ollut edes mitään puhetta.

Vaimoni on ollut kolmessa kaupunkimme elimessä ja siellä on useita tuttaviani sekä viranhaltijoissa, että edustuksellisella puolella.
        Säälittävää!

Kaupunkimme saneeraukset ovat hallitsematonta ja taitamatonta töytäilyä jonka tulokset hirvittävät jo nyt.

Mnaah.

Riippuu siitä mitä tekee. Yksityiskohtiin menemäti, lähipiirissä erittäin monia vuosikymmeniä, yhteensä satoja niissä hommissa. Koko ajan tapahtuu, kunnallispuolella vähemmän, valtiolla enemmän. Materiaalikysymyskin, parhaat aivot ei hakeudu välttämättä kuntapuolelle, valtiolle paremmin, yksityiselle sektorille parhaiten. Riippuu monista asioista.

Tonttuilua kyllä on, mutta niin on yksityiselläkin. Paljon yksityisiä firmoja, jotka nurin tonttuilun takia, suomi edelleen pystyssä.

=DW=

• ...
        Tsau kirjoitti:

IIu-eetulle. Todella moka työnantajan leiriltä. Suomalaisessa sopimuskulttuurissa kun aina totuttu luottamaan siihen että, jos jostain kerran sovitaan ja lyödään reilusti kättä päälle. Se myös pidetään? Eiköhän tässä kaikki jotka vähänkin omalla päällään tätä ovat seuraneet ymmärtävät mistä tässä on pohjimmiltaan kysymys...sopimuksen heikennyksestä ja niinkuin L-L tuossa jo totesi on pohjimmiltaan kysymys myös eräänlaisesta testistä sieltä työnantajaleiristä...koska itse tuo kysymys ei nyt vielä kovin "suuri" ole. Sinänsä.Suomessa kun suurimmistakin asioista on työmarkkinahistorian aikana pystytty neuvottelumaan (tarkoitan nyt kokonaisuuksia) en niinkään mitään yksityistä Liittoa tai sopimusalaa..tai kohtaa.. On selvää että, haluatte sinne omat vahvat miehenne...mutta, ei pidä olla sitten kovin YLLÄTTYNYT myöskään jos vastapuoli haluaa tiivistää omia rivejään...

Mitä ihmeen puolia?

Tainnut mennä hukkaan työntekemisen tarkoitus. Se ei ole mitään hyväntekeväisyyttä keneltäkään. Työnantaja tekee duuniaan, jokao ansaitakseen rahaa, tai julkispuolella duunarina. Perus duunari tekee töitä rahaa vastaan. Jos kohtaamoa ei ole, se siitä. Kaikki muu on pelkkää saivartelua, ei työntekemisessä ole kyse mistään hyväntekeväisyydestä, ainoastaan oravannahoista.

=DW=

• Tsau
        ... kirjoitti:

Mitä ihmeen puolia?

Tainnut mennä hukkaan työntekemisen tarkoitus. Se ei ole mitään hyväntekeväisyyttä keneltäkään. Työnantaja tekee duuniaan, jokao ansaitakseen rahaa, tai julkispuolella duunarina. Perus duunari tekee töitä rahaa vastaan. Jos kohtaamoa ei ole, se siitä. Kaikki muu on pelkkää saivartelua, ei työntekemisessä ole kyse mistään hyväntekeväisyydestä, ainoastaan oravannahoista.

=DW=

Eiks me sovittu? *En sulle ENÄÄ vastaa. Lyhyt muistikin sulla vielä hemmet;)))

• :((((((((
        Tsau kirjoitti:

Eiks me sovittu? *En sulle ENÄÄ vastaa. Lyhyt muistikin sulla vielä hemmet;)))

Voisitteko tapella omilla profiilisivuillanne?
        Käsittääkseni teillä kummallakin on oma profiili.

Miksi roskaatte muiden lukijoiden näkymää, ihmettelen?
        Hyi!!

• Tsau
        :(((((((( kirjoitti:

Hyi!!

Minä vaan vastaan. Voisitko SINÄ olla puuttumatta kahden ihmiseen selvään toisilleen tarkoitettuun viestintään?. Tämä liittyy kuitenkin tähän ja keskusteluun tässä ketjuun;))) jos et jaksa lukea oma asiasi... Millä ihmeen profiilisivuilla?. Itselläni mitään galleria-sivuja ei ole. ja tuskin koskaan enää tulekaan.... Joskus kyllä ollut. En ole rekisteröitynyt mihinkään näille sivuille;)) DW:stä en tiedä. Vastatkoon puolestaan jos niin haluaa... *Tästä aiheesta taas sen enempää tähän enää kommentoimatta itse;)))

• :(((((((
        Tsau kirjoitti:

Minä vaan vastaan. Voisitko SINÄ olla puuttumatta kahden ihmiseen selvään toisilleen tarkoitettuun viestintään?. Tämä liittyy kuitenkin tähän ja keskusteluun tässä ketjuun;))) jos et jaksa lukea oma asiasi... Millä ihmeen profiilisivuilla?. Itselläni mitään galleria-sivuja ei ole. ja tuskin koskaan enää tulekaan.... Joskus kyllä ollut. En ole rekisteröitynyt mihinkään näille sivuille;)) DW:stä en tiedä. Vastatkoon puolestaan jos niin haluaa... *Tästä aiheesta taas sen enempää tähän enää kommentoimatta itse;)))

Tämä on kaikkien keskusteliketju.
        Ei Sinun, eikä kenenkään muunkaan.
        Ilkeile DW:lle ihan sydämesi suuruudesta, me muut emme sitä siedä.

• :))
        :((((((( kirjoitti:

Tämä on kaikkien keskusteliketju.
        Ei Sinun, eikä kenenkään muunkaan.
        Ilkeile DW:lle ihan sydämesi suuruudesta, me muut emme sitä siedä.

Unohtui, Hyvää Yötä, ja Kaikkea Kaunista, tykkään Sinua lukea, mutten riitelystä.

• expimot
        :(((((((( kirjoitti:

Hyi!!

Niin, kaikkihan täällä provosoivat, vittuilevat ja tappelevat vain omilla profiilisivuillaan.

• Tsau
        :)) kirjoitti:

Unohtui, Hyvää Yötä, ja Kaikkea Kaunista, tykkään Sinua lukea, mutten riitelystä.

Kiitos, kaunis;))) täällä ei voi myöskään tätä mieltä voi puuttua mitä muut ajattelevat ja itsensä ilmaisevat;))) Kaikkia ei voi mielyttää. Minä taas en pidä siitä että, jos joku teksti suoraan on osoitettu toiselle keskustelijalle henkilökohtaisesti. En puhessakaan mene toisten keskustelijoiden väliin??..---mutta tämä on näkemyksellinen ero. ME...tuota aina ihmetellyt kun yksilönä täällä kukin oman koneensa kirjoittaa. Kuinka voi käyttää me? muotoa jossain mielipiteissään? MINÄ en halua ainakaan että, joku puhuu puolestani. ME muodossa? Osaan kyllä aikuisena ihmisenä itse omat mielipiteeni täällä keskustelupalstalla ilmaista tai olla ilmaisematta. Ja tätä kummallista käsitettä täällä mitä viljelet, Olenko koskaan anonut täällä tai muuallakaan. Tämä on minun palstani minun ketjuni?

• Tsau
        expimot kirjoitti:

Niin, kaikkihan täällä provosoivat, vittuilevat ja tappelevat vain omilla profiilisivuillaan.

;))) näin on...

• Tsau
        Tsau kirjoitti:

Kiitos, kaunis;))) täällä ei voi myöskään tätä mieltä voi puuttua mitä muut ajattelevat ja itsensä ilmaisevat;))) Kaikkia ei voi mielyttää. Minä taas en pidä siitä että, jos joku teksti suoraan on osoitettu toiselle keskustelijalle henkilökohtaisesti. En puhessakaan mene toisten keskustelijoiden väliin??..---mutta tämä on näkemyksellinen ero. ME...tuota aina ihmetellyt kun yksilönä täällä kukin oman koneensa kirjoittaa. Kuinka voi käyttää me? muotoa jossain mielipiteissään? MINÄ en halua ainakaan että, joku puhuu puolestani. ME muodossa? Osaan kyllä aikuisena ihmisenä itse omat mielipiteeni täällä keskustelupalstalla ilmaista tai olla ilmaisematta. Ja tätä kummallista käsitettä täällä mitä viljelet, Olenko koskaan anonut täällä tai muuallakaan. Tämä on minun palstani minun ketjuni?

Siis nimeomaan ANONUT;))) joltakin tietyltä joukolta ihmeelliseltä ME-joukolta ihmisiä kirjoittajia? Saanko tänne ylipäätään kirjoittaa saanko täällä keskustella?))) ja miten sen tulisi tapahtua? tämän kirjallisen anomuksen ja kenelle se tulisi osoittaa;)))

Ei sellaiseen en alennu. Enkä vaadi sitä muiltakaan keskustelijoita täällä...lupaa;))) jokainen ilmaiskoon itseään juuri niinkuin itse haluaa. Se on demokratiaa jota minä kunnioitan. En tällaista että, joku ohjailee ja vahtii täällä muiden kirjoittajien kirjoitusvirheitä sun muita jne.

• Tsau
        laiska-lasse kirjoitti:

Säälittävää!

L-L:lle;))

Hymyä pidättelen minäkin. Julkishallintohan on juuri sektorin ala joka on lanseeranut ja kopionut nyt sieltä yksityissektorin puolelta (lähes suoraan sellaisenaan näitä kaupallisen yksityissektorin käyttämiä toimintamalleja viime vuosikymmenet melkein kaiken tämän muun paitsi todelliseni tulosvastuullisuuden sinne toimintakulttuuriinsa ja hallinnonuudistuksina. Hienoja uusia termilogisia tulosvastuullisia sanontoja on ihan kamalasti syntynyt vanhojen tilalle;)) silloinkin kun se ei edes ole järkevää näitä itse käsitteitä muuttaa;)))..yleistää toki ei pidä. Joustamattomuudeen edelleenkin monissa asioissa oikeissa uudistuksissa joilla olisi sitä todellista arvoa...Sisällön tuottamisessa ovat kyllä hyviä;))) Tekeekö sillä sisällöllä sitten mitään? onkin jo toinen asiakokonaisuus sinänsä...vain hieman;)) provakasoiden.

Ainoa missä annan itse julkishallinnon sektorille plussaa on tämä että, vihdoin lainsäädännössä on tapahtunut pientä eteenpäin menoa JOS tarkistellaan tätä kehitystä yksistään tietojenkäsittelyä. .Tässä sähköisessä tiedonsiirrossa on tapahtunut edistystä...muuten;)))ei voi paljon kehuskella.

• :))
        Tsau kirjoitti:

Siis nimeomaan ANONUT;))) joltakin tietyltä joukolta ihmeelliseltä ME-joukolta ihmisiä kirjoittajia? Saanko tänne ylipäätään kirjoittaa saanko täällä keskustella?))) ja miten sen tulisi tapahtua? tämän kirjallisen anomuksen ja kenelle se tulisi osoittaa;)))

Ei sellaiseen en alennu. Enkä vaadi sitä muiltakaan keskustelijoita täällä...lupaa;))) jokainen ilmaiskoon itseään juuri niinkuin itse haluaa. Se on demokratiaa jota minä kunnioitan. En tällaista että, joku ohjailee ja vahtii täällä muiden kirjoittajien kirjoitusvirheitä sun muita jne.

Pyysin jo poistoon tyhmät kommenttini, mutta tuossa näkyvät olevan. Saavatpa olla minulle muistutuksesi!
        Sinun laajaa tietämystäsi olen aina ihaillut, eikä tämä ollut mitään mielistelyä.
        Jatketaan harjoituksia!!

• Tsau
        :)) kirjoitti:

Pyysin jo poistoon tyhmät kommenttini, mutta tuossa näkyvät olevan. Saavatpa olla minulle muistutuksesi!
        Sinun laajaa tietämystäsi olen aina ihaillut, eikä tämä ollut mitään mielistelyä.
        Jatketaan harjoituksia!!

Kiitos, kauniista sanoistasi;))- jatketaan harjoituksia;))) aiheellisestihan minuakin kritisoidaan kirjoittajana. Monet minut haluavat nähdä kirjoittajana. Itse näen itseni kuitenkin enemmän pelkkänä keskustelijana..;)) Siksi en jaksa näitä juttuja joissa, toisille (yritän ymmärtää...(tosin huonosti myönnän;))) tätä itse tekstiin ulko-asuun ja kielioppijuttuihin kun kärkkäästi puututaan. En puhu täydellistä suomenkieltä, minulla on todettu myöskin lukihäiriö. Joskus. Kauan sitten. Kirjaimet saattavat jäädä siksi pois tai vaihtavat myös paikkaa;))

Oma kundini tuossa kerran totesi minulle; mutsi hei et säkään mikään normaali ole. Mitä siihen muuta saatoin sanoa kuin. Enpä taida olla.;))) Ei meistä kukaan...ja jäinkin pohtimaan pidemmäksi toviksi... onko sellaista edes olemassa kuin normaalisuus? Käsitteenä kylläkin...mutta, oikeesti itseni, perheeni ja ystävätkin jotenkuten tuntien?;)))

• *lol*

tuli tuosta nimimerkistäsi mieleen veljeni Frederikille antama lempinimi

• illueetu

,Ei nimimerkki miestä pahenna...ei kyllä tottavie parannakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      73
      4665
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      107
      4151
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      63
      3730
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      38
      2911
    5. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      69
      2670
    6. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      28
      2663
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      55
      2637
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1977
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1948
    10. Uskallanko vielä kaivata sinua?

Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun
      Ikävä
      16
      1916
    Aihe