Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

1-2 vuotiaiden muskarikokemuksia?

musici

Oletteko harrastaneet muskaria 1-2 vuotiaiden lastenne kanssa? Millaisia tuokiot ovat olleet ja kuinka lapsenne ovat viihtyneet niissä?

Meidän pikku pallero on ollut alusta lähtien aina innoissaan musiikista. Heti kun vähänkin osasi jaloilleen nousta, niin musiikkia kuunnellessaan alkoi heti iloisesti hymyillen hytkyä, joka oli todella hellyyttävää ja hauskan näköistä. Koska hän sai aina paljon huomiota "tanssimisestaan" , niin kenties se saattoi jopa lisätä innostusta. Joka ei lainkaan haitannut. Nähdäkseni lähes kaikki pienet taaperot innostuvat musiikista eli tuskin tämä meidän tyttö tässä suhteessa mikään poikkeus on.

Tanssi-innostaan päättelin, että muskari olisi meille ehdottoman sopiva "harrastus". Harrastan itsekin musiikkia ja soittelen silloin tällöin kotona pianoa ja laulelen tytölleni. Mutta. Muskaripa ei mennytkään ihan odotusten mukaisesti. Nyt lopputuloksena epäilen, että lapsellani on jokin orastava ADHD tai jotain vastaavaan. Homma meni nimittäin niin, että muskarituokion aikana aina kun tyttöni kuulee musiikkia hän haluaa lähteä liikkeelle, mutta kun muskarissa ei saakaan liikkua, vaan pitää istua sylissä. Joskus pitää istua sylissä ja kuunneella vain musiikkia ja joskus sitten saa mennä äidin kanssa yhdessä liikkumaan jollain tietyllä tapaa. Olen ihmetellyt, että mistä ihmeestä 1,5 vuotias voi tietää, että milloin musiikin soidessa tulee istua äidin sylissä ja milloin taas saa "tanssia". Tuntuu tosi kurjalta torua pientä lasta jos hän haluaa liikkua musiikin tahtiin. Pidän siis tyttöä väkiste sylissä, koska ohjaaja on ihan kyrsiintynyt, mikäli kaikki eivät istu silloin kun käsketään ja liiku silloin kun käsketään. Mulle on tullut ihan stressi tuosta muskarista ja tuntuu, että tyttöni ja minun välille on tullut jokin tahtojen taistelu näistä ohjatuista tuokioista. Kerran multa meni jopa pinna muskarissa, kun tyttöni ei taaskaan tehnyt ohjaajan ohjeiden mukaan, vaan halusi mennä tutkimaan ohjaajan esittelemää pehmolelua. Maalaisjärjellä ajatellen on aika normaalia, että jos pienelle lapselle näytetään söpöä pehmolelua metrin päästä, niin että tämä haluaa mennä koskettamaan sitä. Jostain syystä sitä ei kuitenkaan olisikaan saanut koskettaa, vaan olisi vain saanut katsoa. Joskus taas ohjaaja ottaa pehmolelujaan esiin ja haluaa, että lapset tulevat niitä koskettamaan. Ei niinkuin mitään logiikkaa koko touhussa. Tuntuu, että olemme jossain koirakoulussa! Ota herkkupala, älä ota herkkupalaa, no nyt saa ottaa herkkupalan. Mulla ei mene jakeluun, miksei 1-2 vuotiaan "harrastus" voisi olla kivaa. Tuntuu, että puolituntinen kestää ikuisuuden. Se on ihan piinaa. Olen miettinyt, että johtuuko tämä siitä, että vetäjä on uskovainen seurakunnantyöntekijä. Kirkossahan ei saa kukaan liikkua, vaikka virsiä lauletaankin. Siitäkö tuo tulee? Gospelkirkossahan kai jopa tanssitaan ja lauletaan sydämmen kyllyydestä. Kyllähän siis joku 5-vuotias varmaan jo osaa hillitä omaa tanssimistaan, mutta 1,5 vuotias. Lopputuloksena tyttöni ei aina enää uskallakaan tanssia musiikkia kuunnellessaan. Hän innostuu, mutta sitten ikäänkuin jähmettyy ja heijaa itseään vain varoavasti. Näyttää ihan masentavalta. Voiko muskarissa olla jokin pedagoginen tavoite, että lapsen itsehillintää pitää kehittää? Mutta jessus sentäs! Kyllähän minä kokoajan kasvatan lastani ja ohjeistan, kiellän, palkitsen jne. Mutta miksei muskarin puolituntinen voisi olla kivaa musiikista nauttimista? Miksei musiikista saisi nauttia? Iloita, tanssia, toteuttaa itseään vapaasti? Tällainen koirakoulun ja musiikin yhdistelmä ei mene minun jakeluun. Musiikin tulisi saada olla kivaa! Edes alle kolmevuotiaille. Mieluummin kaikenikäsille minun mielestä.

No. Tämä oli meidän muskaritarina. Olenko ihan poikkeus vai onko meidän muskarituokiot poikkeuksia?

Oletteko te kaikki muut viihtyneet pienten lastenne kanssa muskarissa ja kuinka pienestä he ovat totelleet käskyjä ja ohjeita sekä istuneet hiljaa paikallaan pyydettäessä musiikinkin soidessa?

9

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muusikkoäiti

      Ihan noin klassisen musiikin ammattilaisena sanon, että kuulostaa siltä, että tuollainen muskari vaikeuttaa lapsesi suhdetta musiikkiin. Ohjaajan pitäisi ymmärtää (onko edes alan koulutusta? Pitäisi olla!) että noin pienelle lapselle on tärkeintä vain päästä nauttimaan musiikista vapaasti. Mutta useasti musiikkiharrastuksen hauskuus loppuu tasan siihen, kun konservatorion ovet aukeavat :D Joskus se näköjään loppuu jo muskarissakin.

      Anna olla teillä muskari joka päivä kotona :) Jos sinusta tuntuu siltä, että muskari ei tee lapsesi musiikkisuhteelle hyvää, ei sinne muskariin ole pakko mennä. Ei siinä mitään erityisen kehittävää ole noin pienelle. Sitten, kun lapsesi on senverran vanha, että solmisaationimet ja taat ja titit lähtevät leikin varjolla, sitten voi alkaa musiikkikoulutuksen.

      Hanki vaikka spotify ja kuunnelkaa lapsen kanssa musiikkia renesanssista nykypäivään! Kuunnelkaa Vivaldia, jatsia ja rokkia. Tanssikaa musiikin tahtiin ja soita, laula lapselle. Siinä on ihan tarpeeksi musiikkikasvatusta. Jos oikeen innostut, anna lapsen tutustua instrumentteihin: esim. pianoon ja kitaraan, mikäli teillä sellaisia on :) Oma tyttöni 1 v. tykkää yli kaiken rämpyttää kitaraa ja äiti vaihtaa sointuja :D

      Jos minulta kysyttäisiin, oma menestykseni musiikin saralla on varmasti lähtenyt siitä, että olen saanut pienenä mielinmäärin tanssia ja etenkin hyvin laajasti erilaisia musiikkityylejä. Muskariin menin vasta 4-5 vuotiaana ja silloinkin siellä lähinnä väriteltiin mollipeikkoja sinisiksi ja duuripeikkoja punaisiksi ...

    • hjtkioo

      Me käydään 3,5v ja 1v neitiemme kanssa muskarissa. Ja kyllä meillä saa (tai sitten en ole vain älynnyt ettei saisi) liikkua ja käydä tutkimassa asioita. Mielestäni on absurdia olettaa, ettei 1v lapset teksisi sellaista :) Toki meidän neitokaiset ovat rauhallista sorttia. Joskus harmittaa itseä, kun koko tuokio menee siihen, että "Eetu" 1,5v. haluaa tanssia ja juosta tilassa ja Eetun äiti raahaa kerta toisensa jälkeen poikaa istumaan, yrittää pitää väkisin sylissä ja saada osallistumaan. Vähemmällä päästäisiin, kun Eetu saisi tutkailla tilannetta kauempaa, kun ei hän kuitenkaan melua/tee pahuuksia tmv. Häntä ei vain kiinnosta istua rivissä.

      Ehkä teille ennemmin sopisi jokin liikunnallinen musiikkijuttu, jos tämä muskari ei ole tuntunut omalta?

    • kyl se siitä

      Kiva kuulla, että meidän neiti ei oo ollu ainoa "adhd" vilpertti muskarissa. Aloitettiin 1,5v ja käytiin yksi puolen vuoden kausi. Ryhmässä muut samanikäisiä tai hieman vanhempia (samana vuonna, mutta alkuvuodesta syntyneitä) ja meidän tyttö oli ainoa joka vaelteli ihan missä sattuun. Alkoi jo hävettämään kun ei malttanut kuunnella yhtään ohjeita (milloin saa liikkua ja heluistää kapuloita ja milloin taas ei). Halutessaan kyllä ymmärsi puhetta suht. ikätasoisesti. No nyt on rauhallisempi 2,5v ja kuuntelee jo hieman paremmin ohjeita.

    • muskariiin

      Moikka!

      Täältäkin pakko kommentoida, että tyttäresi on ihan tavallinen tapaus, just niinkuin kuuluukin :-) Me ollaan 1v tyttäreni kanssa käyty srk:n muskarissa ja meillä tosi pätevä vetäjä (oisko vielä lastentarhanope muulta koulutukselta, muistelisin). Mekin istumme tuokioissa piirissä lattialla, välillä liikumme yhdessä ja soitamme soittimia, mutta usein lapset vaeltelevat sinne tänne. Esim. meidän tyttö käy kurkkimassa pöydällä olevia soittimia, pianoa, tauluja jne. ja on myöskin hulluna muskariopen leluihin, joita hänellä on mukana. Meidän ryhmässä on mennyt jotenkin "sanattomasti" niin, että lapset välillä vaeltelevat ja sitten palaavat taas syliin/lattialle istumaan omaehtoisesti. Välillä jos on joku mukava leikki, niin saatan lempeästi hakea oman matkailijani paikoilleen. Pakottaminen on mielestäni typerintä mitä voi tehdä. EI TODELLAKAAN ole tarkoitus että 1-2 vuotiaat voisivat käyttäytyä kuin kolmi-nelivuotiaiden päiväkotiryhmä. Pienillä kaikki on vielä täysin leikkiä ja fiilistelyä. Kyllähän itseänikin välillä alussa pikkuisen harmitti, kun meidän pirpana ei halunnutkaan aina soittaa soittimilla. Joku muu juttu saattoi olla paljon mielenkiintoisempaa, mutta sitten tajusin, että mitä se haittaa :-) nykyään olen ihan tottunut siiihen, että me äidit soittelemme ja taputtelemme ja lapset osallistuvat kukin omalla tyylillään :D

    • nii

      On kyllä huono ohjaaja jos ei anna lasten liikkua, ei meidänkään 1v mikään pidä muskarissa paikoillaa, enemmän kiinnostaa uusi taito kävellä ja ohjaajan kitaran rämpyttäminen, siinä välissä sitten kuunnellaan että mitä noi laulaa.

    • kouluiässä vasta har

      Alle 3 vuotias ei tarvi harrastuksia. Eikä välttämättä vielä 3 vuotaiskaan,, tuon ikäiselle riittää päiväkoti, ja omat vanehmmat ja näin...
      En ymmärrä tätä juttua, että lapsia kuskataan sinne ja tänne, liekö vaan että vanhemmat elämävt omaa elämää lapsen kautta, voi kehua että meidän terttu on niin innoissaan ja tykkää tanssia... tottakai lapsi innostuu, mutta se ei tarkoita että hän tykkää tai tarvii sitä.

    • iloinen muskari

      Meillä poika nyt 1v.2kk, ollaan käyty muskarissa n. 7kk ikäisestä lähtien. Poika tykkää kovasti, huomaa että jos päivä on alkanut huonotuulisena niin muskarin jälkeen on ihanan iloinen ja pirteä koko loppupäivän :) Meille muskari edustaa siis paitsi pientä viikottaista musiikkituokiota, myös mukavaa sosiaalista kanssakäymistä muiden suunnilleen samanikäisten lasten (ja minulle muiden aikuisten!) keskuudessa, antaa piristävää vaihtelua muuten turhankin rutiininomaisten päivien lomaan.

      Harrastuksen on kai kuitenkin tarkoitus olla mukavaa, jos poika ei siellä viihtyisi niin en kyllä raasua sinne pakottaisi. Kannattanee tutkia olisko paikkakunnallasi jotain toista muskariryhmää jos tuntuu, että tuon ryhmän tyyli ei teille sovi.

      Meillä on ihana muskarinvetäjä, ihan ammattilainen ja sen kyllä huomaa. Periaatteessa ohjelma on rakennettu samaan tapaan, että välillä pitäisi istua nätisti sylissä ja sitten välillä liikkua ohjatusti mutta harvoinhan se pienten kanssa niin menee. Ohjaaja siis tarkkailee tilannetta ja vaihtaa tyyliä jos näyttää siltä, että meno alkaa osalla olla ihan mahdotonta. Sitä olen kovasti arvostanut tuon oman viikarini kanssa kun se rummunsoittelu ei vain joka kerta ihan maistu, toisinaan pitää vain saada vipeltää :D

    • kiva, ei välttämätön

      Jos lapsi on kotihoidossa, niin muskari kerran viikossa on oikein hyvä harrastus pikkutaaperolle. Ei toki mitenkään välttämätön, mutta hyvä, jos ei saa kokemusta musiikista tai muista lapsista kotona.Tai jos lähipiirissä ei ole muita pieniä lapsia niin onhan se kiva sit muskarissa nähä toisia. Itsellä esikoinen ja kotihoidossa 3v saakka niin muskari on ollu kiva juttu molemmille.

    • musici

      Kiitos näistä vastauksista! Mulla itselläni ei tosiaan siis olisi juuri paineita siitä, että istuuko meidän tyttö paikallaan aina silloin kun käsketään vai vaelteleeko hetken jossain, mutta kun tosiaan tuo ohjaaja alkaa komentamaan häntä. Mikäli tyttö ei tule syliini, niin ohjaaja alkaa huokailemaan ja ääneen ihmettelemään tms. Tuntuu ihan hoopolta ja joskus tulee ihan pala kurkkuun kun niin harmittaa. Itse kun olen ollut juuri nimenomaan iloinen tyttöni spontaanista ja rohkeasta käyttäytymisestä (kaikki tuon ikäisethän ovat spontaajena) kun itse tällaisena aikuisena sitä on joskus niin pidättyväinen. Hänen ei kuitenkaan vielä tarvitsisi sitä olla! Lasten reaktiot ovat niin ihanan aitoja.

      Olen nyt kuitenkin jatkanut siellä muskarissa, koska on kiva tavata muita äitejä ja muut lapset ovat tulleet tutuksi. Toisaalta sydän sanoo, että muskarituokiot itsessään eivät ole hyviä tytölle. Olemme tosin aloittaneet toisessakin ryhmässä (taaperojumppaa), joka on siis huomattavasti liikunnallisempi ja vapaampi ilmapiiriltään. Olen kotiäitinä eli on ihan jees varmaan kuitenkin käydä välillä ihmistenilmoilla. Suorituspaineita yritän välttää. Nythän juuri olisi mahtavaa vaan nauttia vapaudesta. Sitten kun palaa työelämään, niin se hullu suorittaminen taas alkaa.

      En tiedä. Viime viikollakin kyllä lintsasimme muskarista, kun ei kertakaikkieen tehnyt mieli lähteä sinne "koirakouluun". Voi olla, että se jää pikkuhiljaa kokonaan. Musiikkia kyllä emme jätä. Jos tyttö vain haluaa jammailla, tanssia tai joskus jotain soittaa, niin se kyllä käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe