Mihin hävisi purjehtimisen ilo?

19+9

70

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AbVeneOy

      Tätä linkkiä pitää muistaa tarjota jdlarille heti kun se oppi lukemaan.

      Arvoisa Jodlarin hönö, toimittaisitko pikapuoliin linkin johonkin videokirjastosi veneeseen! Semmoseen mikä on erityisen nautittava juutuubipurjehduksessa.

    • 123321

      Nyt ollaan asian ytimessä!

      Purjehdusharrastus on muuttunut viime vuosien saatossa hyvinkin paljon eli nykyään on tärkeintä patsastella satamissa viikonloput tekemättä yhtään mitään ja saadaan siitä kicksejä!
      Sääliksi käy...

      Niitäkin tosin vielä löytyy, jotka saavat kicksinsä purjehtimalla!
      ;)

    • 3+1

      Tuossa linkin tekstissä sanotaan, että purjehdusnautintoa lisää veden läheisyys. Näinhän se kyllä onkin. Jos on kovin korkea varalaita niin vesi on "siellä jossain" ulottumattomissa.

      • FF 27 Charlotta

        Tuolla logiikalla purjehdusnautinto laskee isompaan veneeseen vaihdettaessa. Uskaltaako sitä isompaan sitten vaihtaakaan. Moni tälläkin palstalla muistelee kaihoisasti miten kiva sillä ensimmäisellä 24 jalkaisella oli perheen kanssa purjehtia.


      • osta molemmat
        FF 27 Charlotta kirjoitti:

        Tuolla logiikalla purjehdusnautinto laskee isompaan veneeseen vaihdettaessa. Uskaltaako sitä isompaan sitten vaihtaakaan. Moni tälläkin palstalla muistelee kaihoisasti miten kiva sillä ensimmäisellä 24 jalkaisella oli perheen kanssa purjehtia.

        Kyllä tuossa logiikassa on perää. Ekassa 20-jalkaisessa vesi oli aina käden ulottuvilla ja tunsi olevansa lähellä sitä. Nykyisessä tuntee olevansa siihen verrattuna tietyssä määrin matkustaja. Metriveneellä purjehtiessa selvästi sen saman saa takaisin. Joskus kovatuulisessa lähdössä veden tuntu on aika konkreettinen jokaisesta aallosta lirahtaessa vähän merta veneeseen kryssillä. Antaisin neuvoksi sen saman kuin hyvää halpaa hakevalle: osta molemmat. On sillä isommallakin puolensa mukavuuksineen ja nopeuksineen.


    • 9+13

      Ehkä tossa jutussa viitataan siihen, että klassikkoveneissä varalaita on matala - veneen koosta riippumatta - ja vettä voi helposti koskea vaikka kädellä veneen ollessa vähän kallellaan. Täytyy myöntää, että onhan se elämyksellistä. Joidenkin mielestä ehkä myös pelottavaa.

      Omasta mielestäni tämä jutussa mainittu comfort factor -näkökulma pitää kyllä paikkansa. Siis mitä vähemmän äkkinäisiä liikkeitä ja kiihtyvyyksiä, sitä mukavammalta meno tuntuu. Omaa kokemusta on metriveneistä sekä nykyaikaisista leveäperäisistä/korkealaitaisista. Mutta toki asiaan liittyy muutakin.

    • .. ..

      Oikein hyvä, että joku muukin kuin minä on oivaltanut noita asioita. Nämä satamien asuntovaunut ovat aivan toista kuin vanhemmat veneet, joita nykykansa nimittää uppotukeiksi. No, kaikkihan pitävät kiinni omista käsityksistään.

      Minä olen kerran ollut viettämässä iltaa tuollaisessa nykyvehkeessä, satama-altaassa ankkurissa. Se kerta riitti. Sinänsä rauhallisen liikenteen aiheuttama aallokko sai aikaan sellaista epämiellyttävää liikehtimistä tuossa 'kesämökissä', että pois teki mieli. Ilmeisesti nykykansa ei muusta edes tiedä. Luulevat vissiin, että tuollaisia mitä lie bavarioita, vai mitä ne on, niiden pitääkin olla.

      Omasta veneestäni tykkään. Tiedän, ettei se kelpaa nuorisolle, mutta ei haittaa. Jääköön perikunnan romutettavaksi.

      • 332456

        Utv:n perikunta helpottaa pahaa oloaan uppotukin romuttamalla.

        Jos kaikki utv:t käsiteltäisiin samoin, ei tarvitsisi netissä purkaa turhaumia.

        Uppotukki mikä uppotukki. Se ei netiketin rikkomisella ja pitkillä esseillä parane.


      • Aha, taas yksi
        332456 kirjoitti:

        Utv:n perikunta helpottaa pahaa oloaan uppotukin romuttamalla.

        Jos kaikki utv:t käsiteltäisiin samoin, ei tarvitsisi netissä purkaa turhaumia.

        Uppotukki mikä uppotukki. Se ei netiketin rikkomisella ja pitkillä esseillä parane.

        Jolta on jäänyt hypotalamus heikolle hapelle. Onko hilattu liian monta kertaa kölin ali?


    • Hmmmmmmm.......

      Tuo herätti itselläni seuraavat kysymykset:
      - Onko keskiohjaamolla varustettu vene paljon peräohjaamollista mukavampi purjehtia aallokossa, kun ohjaamo on paljon lähempänä uppouman painopistettä ? Vrt. Esim Saare 41 vs 41.
      - onko pitkä vene lyhyempää epämukavampi aallokossa, koska (perässä oleva) ohjaamo on pitkässä veneessä kauempana uppouman painopisteestä ?
      - onko avoperäisellä veneellä hauskempi purjehtia, kun vesi on lähempänä ?

    • 5+12

      Tuo WB-linkki sisältää tarkoituksenhakuisia vääristyksiä. Joista suurin taitaa olla varmaankin vitsiksi tarkoitettu MCF-luvun laskeminen. Vai onko jollekin yllättävä uutinen, että Megles ei ole hyvä avomerivene. Onneksi Hai-vene on sitäkin parempi. Itse lähtisin mieluiten First 40.7:llä, se käyttäytyy aivan varmasti mukavammin kuin Hai-vene, vaikka Hain saama luku onkin kolminkertainen???
      Keskiohjaamo vene on epämukavampi, koska ohjaamo sijaitsee korkeammalla ja sivuttainen heiluriliike on laajempaa. Vene ei keinu pituussuunnassa uppouman painopisteen ympäri, vaan peräosa heiluu melko vähän verrattuna keulan liikkeisiin. Piste, jonka ympäri keinutaan, on nykyveneellä selvästi taempana tuota uppouman painopisteettä.
      Lisäksi kuvassa, jossa on navan korkeutta verrattu tähän pisteeseen, täytyy nykyvene esimerkin olla jokin extreme-kilpavene erittäin syvällä bulbikölillä, hiilikuitu rungolla ja mastolla, sillä jollain tavallisella cruiserilla tai c/r-veneellä pisteiden korkeusero on huomattavasti lähempänä tuon vanhan veneen lukemaa.
      Leveäperäisessä veneessä voi aivan hyvin istua alalaidalla, jolloin vesi on mukavan lähellä. Jos haluaa ihailla maisemia, voi mennä ylälaidalle.

      • totta silti

        Laitat nyt vähän fysiikan lakeja uusiksi. Ei vene voi keikkua muun kuin uppouman painopisteensä ympäri. Moderni vene on tietenkin perästään vanhaa leveämpi, joten se tilavuuskin on taaempana. Ja millä perusteilla väität MFC:a vitsiksi? Kukaan ei ole väittänyt sen olevan mikään merikelpoisuuskerroin, se korreloi vain siihen, miltä veneen liikkeet tuntuvat. Esimerkkiveneet olivat olemassa olevia veneitä, eivätkä mitään extreemejä. Eikä niihin mittoihin mikään hiilikuiturakenne vaikuta senttiä tai max kahta enempää. Minulla vene on jossain modernin ja vanhan väliltä. Kokemusta on myös esim. metriveneistä ja kyllä niillä ero on huomattava, vanha on todella liikkeiltään mukavampi.


      • Humpuukia on
        totta silti kirjoitti:

        Laitat nyt vähän fysiikan lakeja uusiksi. Ei vene voi keikkua muun kuin uppouman painopisteensä ympäri. Moderni vene on tietenkin perästään vanhaa leveämpi, joten se tilavuuskin on taaempana. Ja millä perusteilla väität MFC:a vitsiksi? Kukaan ei ole väittänyt sen olevan mikään merikelpoisuuskerroin, se korreloi vain siihen, miltä veneen liikkeet tuntuvat. Esimerkkiveneet olivat olemassa olevia veneitä, eivätkä mitään extreemejä. Eikä niihin mittoihin mikään hiilikuiturakenne vaikuta senttiä tai max kahta enempää. Minulla vene on jossain modernin ja vanhan väliltä. Kokemusta on myös esim. metriveneistä ja kyllä niillä ero on huomattava, vanha on todella liikkeiltään mukavampi.

        Esineen painopiste saadaan kahden ripustuspisteen luotisuorien leikkauspisteestä. Mutta mikä ihme on uppouman painopiste? Ei sellaista voi olla, vene syrjäyttää keinuessaan vettä eri kohdista runkoa?


      • Joakim_
        Humpuukia on kirjoitti:

        Esineen painopiste saadaan kahden ripustuspisteen luotisuorien leikkauspisteestä. Mutta mikä ihme on uppouman painopiste? Ei sellaista voi olla, vene syrjäyttää keinuessaan vettä eri kohdista runkoa?

        Upuomakeskipiste on veneen vedenalaisen tilavuuden keskipiste. Ei vene liikehdi sen enempää sen kuin painopisteesensä ympäri, vaan liike on monimutkaisempaa.


      • Huuhaakerroin

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.


      • Humpuukia on
        Joakim_ kirjoitti:

        Upuomakeskipiste on veneen vedenalaisen tilavuuden keskipiste. Ei vene liikehdi sen enempää sen kuin painopisteesensä ympäri, vaan liike on monimutkaisempaa.

        Tarkoittaa siis ilmeisesti tyynessä paikallaan olevan veneen syrjäyttämän veden painopistettä. Puhutaan siis olosuhteista, joissa kaikki veneet ovat mahdollisimman mukavia.


      • asiaan...
        Huuhaakerroin kirjoitti:

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.

        Jo toinen kerta 17 viestin joukossa, jossa sotketaan niin täysin eri käsitteet kuin merikelpoisuus ja mukavuus. Pystyssä pysymistä varten on aivan eri mittarit ja laskenta. Ensin AVS ja STIX, niiden jälkeen katsotaan MCF.


      • Huuhaakerroin
        asiaan... kirjoitti:

        Jo toinen kerta 17 viestin joukossa, jossa sotketaan niin täysin eri käsitteet kuin merikelpoisuus ja mukavuus. Pystyssä pysymistä varten on aivan eri mittarit ja laskenta. Ensin AVS ja STIX, niiden jälkeen katsotaan MCF.

        Taidat itse sotkea. Ei ole veneessä mukavaa, vaikka mukavuuskerroin MCF antaisi veneelle loistavat arvot, jos vene silti pyörii lähes ylösalaisin. Sellaista mukavuuskerrointa sanotaan huuhaakertoimeksi.

        Tuosta esimerkistä näkee selvästi, että pelkkä MCF ei kerro veneen mukavuudesta mitään.

        MCF on yksinään täysin huuhaakerroin ilman muiden faktoreiden ja tiukkojen vertailun rajausten apua.


      • keikumisenfysiikasta
        totta silti kirjoitti:

        Laitat nyt vähän fysiikan lakeja uusiksi. Ei vene voi keikkua muun kuin uppouman painopisteensä ympäri. Moderni vene on tietenkin perästään vanhaa leveämpi, joten se tilavuuskin on taaempana. Ja millä perusteilla väität MFC:a vitsiksi? Kukaan ei ole väittänyt sen olevan mikään merikelpoisuuskerroin, se korreloi vain siihen, miltä veneen liikkeet tuntuvat. Esimerkkiveneet olivat olemassa olevia veneitä, eivätkä mitään extreemejä. Eikä niihin mittoihin mikään hiilikuiturakenne vaikuta senttiä tai max kahta enempää. Minulla vene on jossain modernin ja vanhan väliltä. Kokemusta on myös esim. metriveneistä ja kyllä niillä ero on huomattava, vanha on todella liikkeiltään mukavampi.

        > Ei vene voi keikkua muun kuin uppouman painopisteensä ympäri.
        Oletkohan tietoinen, että uppouman keskipisteen on oltava tasapainotilanteessa samalla pystysuoralla, kuin massakeskipisteen?

        Mikäli vene keikkuisi uppoumakeskipisteen ympäri, se merkitsisi, ettei mkp liiku pystysuunnassa. Kuitenkin, koska vesiviivapinan painopiste on usein huomattavsti taaempana kuin mkp, merkitsee uppoumakeskipisteen ympäri keikkuminen vedenalaisen tilavuuden, eli uppouman vaihtelua. Siitä seuraa nosteen vaihtelu, joten kerrotko miten nosteen vaihdellessa mkp voi pysyä pystysuunnassa paikallaan?

        > Laitat nyt vähän fysiikan lakeja uusiksi.
        Juu niin tosiaankin teet. F ei ole nolla mutta sinun mielestäsi m*a kuitenkin on nolla, koska a=0 ja veneen massahan on tässä vakio.


      • /IR
        Huuhaakerroin kirjoitti:

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.

        Esimerkkisi on lapsellinen. Ei kai nyt kukaan oleta, että yksinkertainen tunnusluku ottaisi huomioon myös veneen pyöreän pohjan muodon ja kölin puuttumisen. Mutta jos oletetaan, että se tynnyri pysyisi oikeinpäin vaikkapa kölin avulla, niin 8 tonnin painolla käyttäytyisi aallokossa rauhallisemmin, kuin vaikkapa puolet kevyempi vene.


      • 8+15
        /IR kirjoitti:

        Esimerkkisi on lapsellinen. Ei kai nyt kukaan oleta, että yksinkertainen tunnusluku ottaisi huomioon myös veneen pyöreän pohjan muodon ja kölin puuttumisen. Mutta jos oletetaan, että se tynnyri pysyisi oikeinpäin vaikkapa kölin avulla, niin 8 tonnin painolla käyttäytyisi aallokossa rauhallisemmin, kuin vaikkapa puolet kevyempi vene.

        Päinvastoin, esimerkki kuvaa kaavan lapsellisuutta. Kuten itsekin toteat, niin 8 tonnin vene käyttäytyy aallokossa rauhallisemmin kuin 4 tonnin vene. Miksi laskea jotain, joka on itsestään selvää laskemattakin. Jotta laskukaavalla olisi jotain käyttöä, sillä pitäisi saada veneet edes suurin piirtein oikeaan järjestykseen. Jotkut toivovat, että se onnistuisi samantyyppisillä veneillä. Kaava on tuossa muodossa kuitenkin niin huono, ettei sen antamiin tuloksiin voi yhtään luottaa, se ottaa huomioon aivan liian vähän muuttujia. Kaava on pelkkä turha tekele.


      • (IR
        8+15 kirjoitti:

        Päinvastoin, esimerkki kuvaa kaavan lapsellisuutta. Kuten itsekin toteat, niin 8 tonnin vene käyttäytyy aallokossa rauhallisemmin kuin 4 tonnin vene. Miksi laskea jotain, joka on itsestään selvää laskemattakin. Jotta laskukaavalla olisi jotain käyttöä, sillä pitäisi saada veneet edes suurin piirtein oikeaan järjestykseen. Jotkut toivovat, että se onnistuisi samantyyppisillä veneillä. Kaava on tuossa muodossa kuitenkin niin huono, ettei sen antamiin tuloksiin voi yhtään luottaa, se ottaa huomioon aivan liian vähän muuttujia. Kaava on pelkkä turha tekele.

        Mutta jos paino olisi ainut merkittävä tekijä, niin sitten kaavaan ei varmaankaan muuta tarvitsisi syöttää? Mutta ehkä sillä leveydellä ja pituudellakin on joku merkitys, jotka kaavassa myös huomioidaan eri painotuksilla. Kaava kuvaa veneen liikenopeutta aallokossa ylös ja alas, mutta ei paljon muuta. Se ei ota huomioon esim. perinteisen runkomallin rullausta tai tasapohjaveneen ryskytystä. Näin ollen koettu mukavuus voi toki poiketa merkittävästi siitä, mitä kaava ennustaa, riippuen esim,. purjehdussuunnasta. Ei varmaankaan kukaan ole väittänyt, että kaava olisi joku absoluuttinen totuus, mutta tuntien eri runkomallien erityispiirteet, saattaa olla hyödyksi samanlaisten veneiden vertailussa.


      • tästä kyse
        keikumisenfysiikasta kirjoitti:

        > Ei vene voi keikkua muun kuin uppouman painopisteensä ympäri.
        Oletkohan tietoinen, että uppouman keskipisteen on oltava tasapainotilanteessa samalla pystysuoralla, kuin massakeskipisteen?

        Mikäli vene keikkuisi uppoumakeskipisteen ympäri, se merkitsisi, ettei mkp liiku pystysuunnassa. Kuitenkin, koska vesiviivapinan painopiste on usein huomattavsti taaempana kuin mkp, merkitsee uppoumakeskipisteen ympäri keikkuminen vedenalaisen tilavuuden, eli uppouman vaihtelua. Siitä seuraa nosteen vaihtelu, joten kerrotko miten nosteen vaihdellessa mkp voi pysyä pystysuunnassa paikallaan?

        > Laitat nyt vähän fysiikan lakeja uusiksi.
        Juu niin tosiaankin teet. F ei ole nolla mutta sinun mielestäsi m*a kuitenkin on nolla, koska a=0 ja veneen massahan on tässä vakio.

        Onko tasapainotapauksella tämän aiheen kanssa edes akateemista mielenkiintoa. Mukavuustekijät koskevat nimenomaan jatkuvasti vaihtelevaa epätasapainoa ja niissä koettuja kiihtyvyyksiä.


      • on juu
        tästä kyse kirjoitti:

        Onko tasapainotapauksella tämän aiheen kanssa edes akateemista mielenkiintoa. Mukavuustekijät koskevat nimenomaan jatkuvasti vaihtelevaa epätasapainoa ja niissä koettuja kiihtyvyyksiä.

        Nimenomaan siitä juuri on kyse, ettei vene keiku uppoumakeskipisteen ympäri, eikä dynaamisessa tilanteessa veden veneeseen kohdistama voiman vaikutuspiste edes ole uppoumakeskipisteessä. Moinen oletus on keikkumispisteen sijainnista on virheellinen jo silloin, kun tarkastellaan veneen keikkumista peilityynessä miehistön liikkumisen seurauksena, joten ei se tietenkään päde paljon mutkikkaammassa tilanteessakaan.


      • ei yksinkertaisteta
        on juu kirjoitti:

        Nimenomaan siitä juuri on kyse, ettei vene keiku uppoumakeskipisteen ympäri, eikä dynaamisessa tilanteessa veden veneeseen kohdistama voiman vaikutuspiste edes ole uppoumakeskipisteessä. Moinen oletus on keikkumispisteen sijainnista on virheellinen jo silloin, kun tarkastellaan veneen keikkumista peilityynessä miehistön liikkumisen seurauksena, joten ei se tietenkään päde paljon mutkikkaammassa tilanteessakaan.

        Ilman muuta kyse on erittäin monimutkaisesta dynamiikasta. Alkaen jo siitä että vapausasteita on kuusi. Ei veneessä tietenkään ole yhtä pistettä, jonka ympäri liikkeet tapahtuisivat. Mutta kun vesi veneen ympärillä muuttelee muotoaan, kohdistuu suurimmat venettä keikuttavat voimat sinne, missä veneessä on eniten tilavuutta nostetta tuottamassa. Silloin jää tilan keskipiste keskimäärin vähiten aksiaalisesti kiihtyväksi kohdaksi. Vai onko esittää muita teorioita?


      • huuhaahuuhaa???
        Huuhaakerroin kirjoitti:

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.

        Mitäpä jos ensin lukisitte, mitä Ted Brewer itse totesi mukavuustekijästä ja vasta sitten esittäisitte hänen ideansa huuhaaksi?
        "COMFORT RATIO... has been widely accepted and, indeed, does provide a reasonable comparison between yachts of similar type. It is based on the fact that the faster the motion the more upsetting it is to the average person. Given a wave of X height, the speed of the upward motion depends on the displacement of the yacht and the amount of waterline area that is acted upon. Greater displacement, or lesser WL area, gives a slower motion and more comfort for any given sea state".
        http://www.tedbrewer.com/yachtdesign.html


      • kuin kala vedessä
        Huuhaakerroin kirjoitti:

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.

        Painava kapearunkoinen pyöreäpohjainen perinteisen mallin vene on käyttäytymiseltään lähempänä sukellusvenettä kuin leveä nykyvene. Sukellusveneessä on rauhallista.


      • C/R
        huuhaahuuhaa??? kirjoitti:

        Mitäpä jos ensin lukisitte, mitä Ted Brewer itse totesi mukavuustekijästä ja vasta sitten esittäisitte hänen ideansa huuhaaksi?
        "COMFORT RATIO... has been widely accepted and, indeed, does provide a reasonable comparison between yachts of similar type. It is based on the fact that the faster the motion the more upsetting it is to the average person. Given a wave of X height, the speed of the upward motion depends on the displacement of the yacht and the amount of waterline area that is acted upon. Greater displacement, or lesser WL area, gives a slower motion and more comfort for any given sea state".
        http://www.tedbrewer.com/yachtdesign.html

        Kerro tuo uutinen mieluummin WB-Sails:lle ja niille lukemattomille muille, jotka eivät hahmota mitä tarkoittaa "yachts of similar type”. Tätä kaavaa on käytetty tarkoituksenhakuisesti väärin yrittämällä vertailla erityyppisiä veneitä. On todisteltu nykyveneet epämukaviksi, koska kaavalla laskien saadaan sellainen tulos. Siihen tarkoitukseen kaava on aivan liian yksinkertainen ja sen tietää myös Ted Brewer. Kaiken huippuna ovat netistä löydettävät taulukot, joissa tulokset on ilmoitettu neljän merkitsevän numeron tarkkuudella. Se osoittaa fysiikkaa ymmärtävälle, ettei taulukon laatijalla ole ollut mitään käsitystä siitä, mitä hän laskemassa.


      • ks. C.A.Marchaj
        C/R kirjoitti:

        Kerro tuo uutinen mieluummin WB-Sails:lle ja niille lukemattomille muille, jotka eivät hahmota mitä tarkoittaa "yachts of similar type”. Tätä kaavaa on käytetty tarkoituksenhakuisesti väärin yrittämällä vertailla erityyppisiä veneitä. On todisteltu nykyveneet epämukaviksi, koska kaavalla laskien saadaan sellainen tulos. Siihen tarkoitukseen kaava on aivan liian yksinkertainen ja sen tietää myös Ted Brewer. Kaiken huippuna ovat netistä löydettävät taulukot, joissa tulokset on ilmoitettu neljän merkitsevän numeron tarkkuudella. Se osoittaa fysiikkaa ymmärtävälle, ettei taulukon laatijalla ole ollut mitään käsitystä siitä, mitä hän laskemassa.

        Nimimerkki C/R:lle tiedoksi: Ted Brewerin mukavuusfaktori ei todellakaan ole uutinen. Sitä toki siteerataan muuallakin kuin WB:n sivuilla.
        Jos on oikeasti kiinnostunut veneiden hydrodynamiikasta ja merimukavuudesta (seakindliness), hyvä tietolähde olisi C.A.Marchaj:n tieteelliset julkaisut sekä kirjat.
        Nimimerkki C/R totesi Ted Breweristä: "Se osoittaa fysiikkaa ymmärtävälle, ettei taulukon laatijalla ole ollut mitään käsitystä siitä, mitä hän laskemassa". Minusta tuntuu, ettei C/R:llä itsellään ole "mitään käsitystä"..

        Marchaj on tutkinut Southamptonin yliopistossa allaskokein sekä käytännössä veneiden merikelpoisuutta ja mukavuusominaisuuksia eikä tulos näytä olevan ristiriidassa Ted Brewerin yksinkertaistetun kaavan kanssa: painavammat veneet ovat vähemmän alttiita kiihtyvyysvoimille eivätkä aiheuta yhtä helposti meritautia kuin veneet, joiden dspl/LOA on alhaisempi. Suosittelen luettavaksi Marchaj:n kirjan "Seaworthiness, The Forgotten Factor".


      • C/R
        ks. C.A.Marchaj kirjoitti:

        Nimimerkki C/R:lle tiedoksi: Ted Brewerin mukavuusfaktori ei todellakaan ole uutinen. Sitä toki siteerataan muuallakin kuin WB:n sivuilla.
        Jos on oikeasti kiinnostunut veneiden hydrodynamiikasta ja merimukavuudesta (seakindliness), hyvä tietolähde olisi C.A.Marchaj:n tieteelliset julkaisut sekä kirjat.
        Nimimerkki C/R totesi Ted Breweristä: "Se osoittaa fysiikkaa ymmärtävälle, ettei taulukon laatijalla ole ollut mitään käsitystä siitä, mitä hän laskemassa". Minusta tuntuu, ettei C/R:llä itsellään ole "mitään käsitystä"..

        Marchaj on tutkinut Southamptonin yliopistossa allaskokein sekä käytännössä veneiden merikelpoisuutta ja mukavuusominaisuuksia eikä tulos näytä olevan ristiriidassa Ted Brewerin yksinkertaistetun kaavan kanssa: painavammat veneet ovat vähemmän alttiita kiihtyvyysvoimille eivätkä aiheuta yhtä helposti meritautia kuin veneet, joiden dspl/LOA on alhaisempi. Suosittelen luettavaksi Marchaj:n kirjan "Seaworthiness, The Forgotten Factor".

        En ole väheksynyt Ted Brewerin työtä, vaan olen kritisoinut niitä, jotka käyttävät tuota kaavaa aivan muuhun tarkoitukseen kuin se on alun perin kehitetty.


      • näin on näreet
        ei yksinkertaisteta kirjoitti:

        Ilman muuta kyse on erittäin monimutkaisesta dynamiikasta. Alkaen jo siitä että vapausasteita on kuusi. Ei veneessä tietenkään ole yhtä pistettä, jonka ympäri liikkeet tapahtuisivat. Mutta kun vesi veneen ympärillä muuttelee muotoaan, kohdistuu suurimmat venettä keikuttavat voimat sinne, missä veneessä on eniten tilavuutta nostetta tuottamassa. Silloin jää tilan keskipiste keskimäärin vähiten aksiaalisesti kiihtyväksi kohdaksi. Vai onko esittää muita teorioita?

        On.
        Vähiten aksiaalista kiihtyvyyttä esiintyy jossain kohdassa vesiviivapinnan painopisteen ja uppoumakeskipisteen välissä vaakasuunnassa, korkeus on jotain muuta kuin ko pisteiden välisellä suoralla. Ko kohta ei ole edes venekohtainen vakio, vaan vaihtelee aallokossa myös ajan funktiona. Mutta jos integroit ajan funktiona koko reissun kiihtyvyyksien itseisarvon, niin jossain siellä välissä se optimi kohta löytyy, eikä todellakaan suoraan uppoumakeskipisteen ylä- tai alapuolelta.
        Jos et usko, niin hommaa pari kiihtyvyysanturia ja testaa itse. Sen jälkeen on sinunkin jo pakko uskoa.


      • tjaa_a
        kuin kala vedessä kirjoitti:

        Painava kapearunkoinen pyöreäpohjainen perinteisen mallin vene on käyttäytymiseltään lähempänä sukellusvenettä kuin leveä nykyvene. Sukellusveneessä on rauhallista.

        Nimenomaan, suurempi leveys lisää epämukavuutta kun taas suurempi pituus parantaa tilannetta, jos paatin nopeus ja massa pidetään samana. Tätä ko kaava ei huomioi.

        Sukellusveneessä on rauhallista sukellettaessa, ei pinta kulussa.


      • kuin kala vedessä
        tjaa_a kirjoitti:

        Nimenomaan, suurempi leveys lisää epämukavuutta kun taas suurempi pituus parantaa tilannetta, jos paatin nopeus ja massa pidetään samana. Tätä ko kaava ei huomioi.

        Sukellusveneessä on rauhallista sukellettaessa, ei pinta kulussa.

        Sanonta meni "käyttäytymiseltään lähempänä sukellusvenettä", mutta sukellusveneen runko ei pintakulussakaan kulje niin korkealla.


      • uppo u-boat
        tjaa_a kirjoitti:

        Nimenomaan, suurempi leveys lisää epämukavuutta kun taas suurempi pituus parantaa tilannetta, jos paatin nopeus ja massa pidetään samana. Tätä ko kaava ei huomioi.

        Sukellusveneessä on rauhallista sukellettaessa, ei pinta kulussa.

        http://www.youtube.com/watch?v=12oU_MX9ggI


      • huuhaata.nimenomaan
        huuhaahuuhaa??? kirjoitti:

        Mitäpä jos ensin lukisitte, mitä Ted Brewer itse totesi mukavuustekijästä ja vasta sitten esittäisitte hänen ideansa huuhaaksi?
        "COMFORT RATIO... has been widely accepted and, indeed, does provide a reasonable comparison between yachts of similar type. It is based on the fact that the faster the motion the more upsetting it is to the average person. Given a wave of X height, the speed of the upward motion depends on the displacement of the yacht and the amount of waterline area that is acted upon. Greater displacement, or lesser WL area, gives a slower motion and more comfort for any given sea state".
        http://www.tedbrewer.com/yachtdesign.html

        Tämä on edelleenkin huuhaata: "It is based on the fact that the faster the motion the more upsetting it is to the average person." Kaikki muu pitää paikkansa.
        Nytkin kierrän maapallon mukana aurinkoa noin 30 kilometriä sekunnissa, eikä tuokaan vauhti tunnu yhtään missään. Se tuntuminen olisikin fysikaalinen mahdottomuus, ja väite on siksikin väärä.


      • Dr_Brewer
        Huuhaakerroin kirjoitti:

        Totta, erimallisten veneiden laittaminen paremmuusjärjestykseen MCF:n avulla on pelkkä vitsi. MCF:n avulla voi verrata korkeintaan melko samanlaisia erikokoisia veneitä keskenään. Ja ilman MCF:ääkin jokainen tietää, että noista isompi on mukavampi.

        Jos et usko niin vertaa omaa 10 m venettäsi tähän:
        Ajattelin tehdä veneen Tielaitoksen peltisestä jalankulun alikulkutunnelin 10 m pitkästä peltikuoresta. Siihen vaan pellit päihin ja merelle.

        LOA = 10 m
        LWL = 10 m
        Paino= 8 t

        Motion Comfort Factor = 53.88 !!!

        Mahtava vene! Hakkaa minkä tahansa 10 metrisen vanhan purkkarin. Hiukan huolettaa sen pyöreä muoto. Pysyisköhän edes pystyssä vai kierähtääkö nurin?

        Toisaalta, jos ei pysy pystyssä ei ole kovin mukava, sanoi MCF mitä tahansa.

        Brewer's Comfort Ratiota laskettaessa tulee pituusmitat ja leveys ilmaista jalkoina jalkoina ja uppouma nauloina. Lähes kaikissa lähteissä esiintyvät valmiit Comfort Ratio -luvut on laskettu väärin, niin tuossa WBn jutussakin.


    • seppomartti

      Hydromystiikka ja uppoamakeskipisteen vaihtelu aallokossa on niin monimutkaista,että maallikko saa päänsä kipeäksi. Annan helpommin sulateltavan esimerkin motion comfort factorista- tai pikemmin sen puutteesta. Pasaatissa lähes platlenssiä spinnulla ajettaessa 38 ft veneellä leveys 3.93m ja paino n. 8,5 tonnia. Muita isompi aalto osui takakulmaan. Ei broutsia ja vaan vene oli helposti hallinnassa 10-12 solmun vauhdissa. Salongin soffalla seurusteli 2 miestä lähellä uppoamakeskipistettä ja metasentriä. He lähtivät heilahduksen rajuudesta johtuen yhteiselle ballistiselle radalle. Mukaan lähti salongin pöytä. Ei klaffipöytä. Kiinnitys kahdella pyöreällä metallituella ja 4:llä 40-50cm;n metallilevyllä 12 ruuvilla pöytälevyyn ja saman verran ruuveja läpi 1" vaneerisen turkkilevyn. Kaikki osat irtosivat toisistaan. Miesten matka jatkui kirjaimellisesti pöydän läpi ja edelleen noin 1.5m pituisen penkin läpi. Sekin meni päreiksi. Matka pysähtyi leen puolen seinään. Koko salongin sisustus koottii keulaan osina ja puzle kasattiin satamassa. On vahvempi nyt kuin koskaan. Miettikää faktoreita.

    • 10+13

      Mielestäni klassisissa veneissä on enemmän purjehtimisen iloa kuin moderneissa myös siitä syystä, että ne ovat puuta. Kauniisti lakkattu mahonki näyttää, tuntuu ja tuoksuu hyvältä. Sellaista fiilistä ei muovivneistä löydä. Usein veneissä on myös mielenkiintoinen tarina taustalla, jota voi fiilistellä. Minulle em. asiat ovat osa purjehtimisen iloa. Ymmärrän hyvin, ettei kaikille ole.

      • 10+1

        hyvä että ymmärrät, niin ei tule suotta riitaa :) Nimittäin todella nuo mainitsemasi asiat ovat monelle purjehtijalle täysin yhdentekeviä. Ja väitänpä, että monelle purjehtijalle suurin osa purjeveneilyn elämyksestä tulee ihan muusta kuin itse siitä purjehdussuorituksesta (vaikkapa vesilläolosta, vapaa-ajasta, rannikoiden kiertelystä, you name it).

        Itselleni tuo "klassikot" ovat aika mielenkiinnottomia juuri siksi, ettei niistä ole matka/asumisveneiksi. Mitä muuta niillä voi tehdä kuin käydä purjehtimassa ja palata illaksi kotisatamaan ja sänkyyn nukkumaan?

        Eli kukin purjehtii tavallaan.


      • vai ei asuta
        10+1 kirjoitti:

        hyvä että ymmärrät, niin ei tule suotta riitaa :) Nimittäin todella nuo mainitsemasi asiat ovat monelle purjehtijalle täysin yhdentekeviä. Ja väitänpä, että monelle purjehtijalle suurin osa purjeveneilyn elämyksestä tulee ihan muusta kuin itse siitä purjehdussuorituksesta (vaikkapa vesilläolosta, vapaa-ajasta, rannikoiden kiertelystä, you name it).

        Itselleni tuo "klassikot" ovat aika mielenkiinnottomia juuri siksi, ettei niistä ole matka/asumisveneiksi. Mitä muuta niillä voi tehdä kuin käydä purjehtimassa ja palata illaksi kotisatamaan ja sänkyyn nukkumaan?

        Eli kukin purjehtii tavallaan.

        Pienemmistä kuin 8 mR metrisistä klassikoista ei ole matka/asumisveneiksi. Ja sekin on puolitotuus, kuutosella voi tehdä matkaa paljon mukavammin kuin laavulla yöpyvät vaeltajat. Muut klassikot, Utöt, Weekenderit, Vikingit, Turistkryssaret ym. ja ne monet one-offit on tehty matkaveneiksi ja sellaisina hyvin toimivat. Eli selvä enemmistö klassikoista on niitä matkaveneitä. Sellaiseksi voi lukea myös Cabane III:n, jossa asuttiin yli vuosikymmen ja kierrettin pallo kolme kertaa.

        Vaikeasti asuttavia ovat pelkästään kilpailukäyttöön varustetut, sisältä täysin tyhjinä pidetyt klassikot. Ne ovat niitä päiväpurjehduksiin ja yleensä pelkkää purjehdusta varten omistettuja.


      • 3+6
        10+1 kirjoitti:

        hyvä että ymmärrät, niin ei tule suotta riitaa :) Nimittäin todella nuo mainitsemasi asiat ovat monelle purjehtijalle täysin yhdentekeviä. Ja väitänpä, että monelle purjehtijalle suurin osa purjeveneilyn elämyksestä tulee ihan muusta kuin itse siitä purjehdussuorituksesta (vaikkapa vesilläolosta, vapaa-ajasta, rannikoiden kiertelystä, you name it).

        Itselleni tuo "klassikot" ovat aika mielenkiinnottomia juuri siksi, ettei niistä ole matka/asumisveneiksi. Mitä muuta niillä voi tehdä kuin käydä purjehtimassa ja palata illaksi kotisatamaan ja sänkyyn nukkumaan?

        Eli kukin purjehtii tavallaan.

        Jep jep, tämä keskustelu on mennyt tällaiseksi täällä, että viestit pitää lopettaa "ymmärrän myös muita näkökulmia" tai että "tämä on vain minun mielipiteeni" ettei kukaan vaan pahastu ja jankkaaminen ala.


      • =23

        Amen =D


      • 15 + 7

        Hyvin lakattu mahonki ei ihmisnenään tuoksu ollenkaan, sillä lakka on riittävän kaasutiivistä. Koira kyllä haistaa sen läpikin.

        Useimmat lakat ovat muovia, esim polyuretaani on erinomainen ja yleisesti käytetty lakka ja muovia. Mitenhän sillä pinnoitettu eroaa tunnultaan muoviveneestä?
        Näöltään tietenkin.
        No, voihan puun alhaisempi lämmönjohtavuus vaikuttaa pintaa syvemmältäkin, mikäli puu pysyy muovin(lakan) alla kuivana.


      • 4+19
        15 + 7 kirjoitti:

        Hyvin lakattu mahonki ei ihmisnenään tuoksu ollenkaan, sillä lakka on riittävän kaasutiivistä. Koira kyllä haistaa sen läpikin.

        Useimmat lakat ovat muovia, esim polyuretaani on erinomainen ja yleisesti käytetty lakka ja muovia. Mitenhän sillä pinnoitettu eroaa tunnultaan muoviveneestä?
        Näöltään tietenkin.
        No, voihan puun alhaisempi lämmönjohtavuus vaikuttaa pintaa syvemmältäkin, mikäli puu pysyy muovin(lakan) alla kuivana.

        Muoviveneilijä kun ei erota muovia puusta, niin parasta pysyä vaan muovissa. Muutenhan olisi klassinen "helmiä sioille" -tilanne.


      • muovilla.lakattua.puuta
        15 + 7 kirjoitti:

        Hyvin lakattu mahonki ei ihmisnenään tuoksu ollenkaan, sillä lakka on riittävän kaasutiivistä. Koira kyllä haistaa sen läpikin.

        Useimmat lakat ovat muovia, esim polyuretaani on erinomainen ja yleisesti käytetty lakka ja muovia. Mitenhän sillä pinnoitettu eroaa tunnultaan muoviveneestä?
        Näöltään tietenkin.
        No, voihan puun alhaisempi lämmönjohtavuus vaikuttaa pintaa syvemmältäkin, mikäli puu pysyy muovin(lakan) alla kuivana.

        Ainoa kommentti tässä viestiketjussa jossa oli oikeasti jotain järkeä. Muuten oli ihan turhaa edes lukea tätä.


      • joo.mutku
        muovilla.lakattua.puuta kirjoitti:

        Ainoa kommentti tässä viestiketjussa jossa oli oikeasti jotain järkeä. Muuten oli ihan turhaa edes lukea tätä.

        Useimmiten kuitenkaan puuta ei ole lakattu muovilakoilla. Joten se siitä järkevyydestä. Tuoksu on kylläkin enemmän pellava- tai kiinanpuuöljystä kuin puusta, vaikka ne lakat eivät kaasutiiviitä ole.


      • muovilla.lakattua.puuta
        joo.mutku kirjoitti:

        Useimmiten kuitenkaan puuta ei ole lakattu muovilakoilla. Joten se siitä järkevyydestä. Tuoksu on kylläkin enemmän pellava- tai kiinanpuuöljystä kuin puusta, vaikka ne lakat eivät kaasutiiviitä ole.

        Mitä muita lakkoja kuvittelet kaupoista löytäväsi kuin muovipohjaisia?
        Jos puu on jätetty lakkaamatta, voi se toki olla öljyttyä, mutta siitähän ei tässä keskusteltu joten kyse on nyt maalitolppien siirtelystä, tahallaan tai vahingossa.
        Mikäli puu siis on ylipäätään lakattua, on se tehty niillä lakoilla joita on saatavana, eli muovilakoilla. Polyuretaani on tavallisimpia ja laadukkaimpia veneessä käytettäväksi.


      • joo.mutku
        muovilla.lakattua.puuta kirjoitti:

        Mitä muita lakkoja kuvittelet kaupoista löytäväsi kuin muovipohjaisia?
        Jos puu on jätetty lakkaamatta, voi se toki olla öljyttyä, mutta siitähän ei tässä keskusteltu joten kyse on nyt maalitolppien siirtelystä, tahallaan tai vahingossa.
        Mikäli puu siis on ylipäätään lakattua, on se tehty niillä lakoilla joita on saatavana, eli muovilakoilla. Polyuretaani on tavallisimpia ja laadukkaimpia veneessä käytettäväksi.

        Ei tarvitse kuvitella. Kahdesta omasta puuveneestä toisen pinnassa on kaksikomponentti polyuretaania, toisessa Epifanesia, joka on kiinapuuöljypohjainen. Erilaisia ovat veneet rakenteeltaankin. Epifanes ei ole läheskään ainoa lajissaan, vastaavia ovat Le Tonkinois, Schooner, Rylard ja moni muu.


      • muovilla.lakattua.puuta
        joo.mutku kirjoitti:

        Ei tarvitse kuvitella. Kahdesta omasta puuveneestä toisen pinnassa on kaksikomponentti polyuretaania, toisessa Epifanesia, joka on kiinapuuöljypohjainen. Erilaisia ovat veneet rakenteeltaankin. Epifanes ei ole läheskään ainoa lajissaan, vastaavia ovat Le Tonkinois, Schooner, Rylard ja moni muu.

        "Epifanes on yksikomponenttinen lakka, jonka perustana ovat kiinanpuuöljy, fenoli- ja alkydihartsit."
        Eli muoviahan se on, aivan kuten muutkin. fenolihartsi = muovi, alkydihartsi = muovi
        Lähde : http://puuvene.fi/mainos-epifanes-kirkas-lakka/


    • 8+14

      Klassikkoveneitä ei kaikille riittäisikään. Joten hyvä vaan, että suurin osa haluaa "asuntovaunuilla" muilla veneillä.

    • Bossu

      Olipas virkistävää omilla aivoilla ajattelua! Merkille pantavaa on, ettei jutussa puhuttu sanallakaan veneen nopeudesta. Se onkin purjehtiessa melko lailla yliarvostettu ominaisuus. On aivan sama kulkeeko vene 5:ä vai 6:tta solmua. Jos on aina tarve päästä aiemmin perille, on purjehdusharrastus ylipäänsä väärä. Nykyiset venemallit ovat monelta osin muotioikkuja, ja yhtä hyvin olisi muoti voinut kehittyä johonkin toiseenkiin suuntaan.

      Omassa veneessäni on comfort factor 41, ja on aika syvällä oleva keskiohjaamo, joka kylläkin jakaa veneen sisätilat erilliseen takahyttiin ja salonkiin keulahyttiin. Se korkea comfort factor todellakin näkyy rauhallisena liikkeenä. Jos kaipaa välillä sporttisempaa menoa, voi lähteä tuulisena päivänä jollailemaan, silloin on merikin lähellä. Sitä sporttisuutta ei välttämättä vaan jaksa koko päivää tai montaa päivää.

      • 4+5

        "Omassa veneessäni on comfort factor 41"

        Jessus, meillä on 3,7. Silitikin voisi olla alempi, jotta purjehdus olisi hauskempaa. Kevyellä ja nopealla veneella on hauskempi purjehtia kuin raskaalla ja hitaalla.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZgnJU2QySus


      • lautaretki
        4+5 kirjoitti:

        "Omassa veneessäni on comfort factor 41"

        Jessus, meillä on 3,7. Silitikin voisi olla alempi, jotta purjehdus olisi hauskempaa. Kevyellä ja nopealla veneella on hauskempi purjehtia kuin raskaalla ja hitaalla.

        http://www.youtube.com/watch?v=ZgnJU2QySus

        Äksänraato x-79 on hidas koko perheen purjelauta.


      • 43+877
        lautaretki kirjoitti:

        Äksänraato x-79 on hidas koko perheen purjelauta.

        Ei ole vaan koko perheen uppotukkeja ovat sunwindit, bluebird 25:t, ohlsson 29:it, kings cruserit, finnexpressit, h-veneet, ca.t, nauticatit, hr.t, swanit, delphiat, oceanikset, bavariat ...


    • jessus tosiaan

      1,14; 705; 3,7 Siinäpä siis huippunopean pikkuäksän tunnusluvut. AVS ja STIX taitaa olla samaa sarjaa noiden kanssa. Mumm 30 on tässä yhteydessä satuolento, vaikka sellaisia onkin olemassa.

    • jodladii
    • mulle kans ja heti

      Enpäs tiedä, mutta kaiketi sen kerrot?
      Paljonkos sen LYSSI sitten on?

      • ja katkee aallossa

        Lyssi voi olla huono koska sillä voi mennä vain yhteen suuntaan.


      • 12+23

        Utv miettii lyssejä, kun pitäisi saada oma vene kulkemaan hyvin.

        Huonosti purjehtiva vene pilaa utveiden elämän.


      • tosiutv
        12+23 kirjoitti:

        Utv miettii lyssejä, kun pitäisi saada oma vene kulkemaan hyvin.

        Huonosti purjehtiva vene pilaa utveiden elämän.

        Se jodlari taitaa olla oikein emä-utv, kun se aina miettii niitä lyssejä ja geepeehoita. On antanut niille hyväksyttävän rajatkin.


      • Bossu
        ja katkee aallossa kirjoitti:

        Lyssi voi olla huono koska sillä voi mennä vain yhteen suuntaan.

        Sittenhän sellainen kannattaisi meidän yhteisesti ostaa Jodlarille.


      • 34632

      • Aito.Jodlari
        Bossu kirjoitti:

        Sittenhän sellainen kannattaisi meidän yhteisesti ostaa Jodlarille.

        Tässä on jo useampikin Joulu ja muu lahjansaantipäivä kulunut, mutta eipä ole näkynyt yhteisesti ostamaanne venettä. Missäs se oikein viipyy?!?


      • teippaa_vaan
        Aito.Jodlari kirjoitti:

        Tässä on jo useampikin Joulu ja muu lahjansaantipäivä kulunut, mutta eipä ole näkynyt yhteisesti ostamaanne venettä. Missäs se oikein viipyy?!?

        Se oli vitsi


      • Aito.Jodlari kirjoitti:

        Tässä on jo useampikin Joulu ja muu lahjansaantipäivä kulunut, mutta eipä ole näkynyt yhteisesti ostamaanne venettä. Missäs se oikein viipyy?!?

        Mä myin sen Thomas Colvillelle toissa vuonna, kun rahti Suomeen osoittautui kalliiksi.


    • 5450++

      "Mihin hävisi purjehtimisen ilo? "

      Uppotukki aka kesämökkiveneilyyn.

    • WeBaRisti

      Ei purjehtimisen ilo mihinkään ole kadonnut. Minulle ainakin tuottaa suurta iloa purjehtia pitkiäkin matkoja joka kesä hyvin varstetulla tämän vuosituhannen purrellani. Osa iloa on hyvät purjeet, WeBat tietysti !

    • AsiaHarvinaisenSelvä

      Kummassa mukavampaa, sukellusveneissä vai ongenkohossa.

      Itse tykkäisin olla pitemmänaikaa sukellusveneessä. Ongenkohopurjehdus tuottaisi meritaudin. Menisin lähimpään satamaan parantelemaan oloa.

      • Jodlari.511

        Kokeilepa joskus kantosiipipurkkaria, sellaista mitä englanniksi nykyisin kutsutaan foilaavaksi veneeksi.


    • PurjehtimaanTuomittu

      Purjehtimisen ilo on kadonnut mukavuuksien metsästämiseen. Edelläkin vain pari hassua puheenvuoroa oli purjehduksesta, muut mukavuuksista. Tai oikeammin mukavuuden teoreettisista tekijöistä enemmän tai vähemmän asiantuntevasti.

      Myönnän itsekin nykyään hiukan mukavuuksia kaipaavani, kun olen hyvin vanha eläkepappa ja tarvitsen esimerkiksi punkan nukkumiseen, että pääsen aamulla vielä liikkumaan.

      Silti vene, jota kaikista veneistäni eniten kaipaan, oli mahonkinen Louhi. Seilasin sillä liki 20 vuotta. Mukavuuksiahan Louhessa ei ole, kuten jokainen tietää. Ei se ole edes huippunopea. Mutta sillä purjehtiminen oli silkkaa iloa. Ihan riippumatta mistään uppouma- tai muista pisteistä.

      Tietenkin vaikutti, että se oli puuta. Olisin kelpuuttanut kyllä muovisenkin. Sillä veneellä oli luonne ja sielu. Se halusi purjehtia. Siksi sillä halusi purjehtia. Siis iloa, silkkaa iloa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe