40+ ex-sinkku ja leikki-ikäisen kasvatus

täti45

Oma 40 elämänkriiseilyni eroineen jne päätyi nyt siihen, että minä ns. uranainen, vuosia sinkkuillut, otin ja perustin ns. uusperheen eronneen miehen kanssa jolla on ihana leikki-ikäinen tyttö. Mieskin on ihana, paras mikä on koskaan ollut.

Voiko tästä yhtälöstä selvitä ehjin nahoin? Onko kohtalontovereita?

Juu, tiedän moni mun ikäinen on jo mummo, mutta kun minulla ei koskaan ollut sitä lastakaan osin olosuhteiden pakosta... ja vapaudesta olen nauttinut, toisin kuin lapsen äiti, joka on minua 10 vuotta nuorempi (isä ei sentään ihan niin paljon).

Onko antaa neuvoja?

2

127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flowmind

Oma neuvoni on se, että ota rauhassa ja etene suhteessa pienin askelin. Tytär on osa miestä halusit tai et. Ongelmia tulee yleensä kahdenkeskisen ajan puutteesta ja siitä, että tyttö on aina ykkönen. Toinen ongelma voi olla siinä, että miten lapsen biologinen äiti suhtautuu sinuun. Käytännön ongelmia tulee myös siitä, että esim. lomia ei voi päättää vapaasti itse, vaan niissä otettava aina lapsi huomioon.

Kun etenette suhteessa hitaasti, niin käytäntö opettaa yleensä sen, miten asiat ratkaistaan. Ei siis kannata suinpäin muuttaa yhteen. Yleisiä ongelmia tulee juuri siinä, että saatat kokea olevasi ilmaista lapsenhoitoapua (esim. mies ylitöissä), lapsen kiukuttelut ja se, että teillä on erilaiset arvot kasvattamisessa. Jos sinulla ei ole oikeutta komentaa tytärtä, niin se on tavallinen riidan aihe. Saatat myös kokea mustasukkaisuutta tyttärelle, koska hän on ykkösenä miehelle.

Itse elelin jossain vaiheessa lapsettoman miehen kanssa (minulla lapsia) ja me sovimme mm. niin, että minä maksoin kaikki lapsista aiheutuvat kulut. Suhde kaatui myöhemmin, joskaan ei lapsista johtuviin syihin. Lasten meteli ja jatkuvat menot aiheuttuvat kyllä ärtymystä miehessäni jatkuvasti, koska hän oli tottunut rauhaan. Itse päätin, että lasten pitää kuitenkin saada elää tavallista elämää esim. kutsua kavereita kotiin yökylään.

• täti45

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Noita mainitsemisia ongelmia olen jo jotenkin ounastellutkin. Meillä tilanne on tosin se, että se on minun työni joka niitä ylitöitä teettää, miehellä on joustavampaa. Lisäksi olen sanonut, että varsinainen hoitovastuu ja vanhemmuus on ja pysyy isällä ja äidillä. Tämä on hienosti tähän mennessä myös toiminut. Mies on samaa mieltä ja upeasti tuleekin tyttärensä kanssa toimeen, muuten en olisi koko suhteeseenkaan alkanut. Ollut aikoinaan hoitovapaallakin ja kehittänyt jo siinä lapseensa lämpimät välit. Miehen mielestä minulla myös on oikeus komentaa, tosin olen siinä vielä aika tottumaton ja lepsu.

Exänsä (uranainen hänkin) saattaa enemmän olettaakin, että olen nyt jonkinlainen lapsenhoitaja pelkästään siksi että olen nainen. En tiedä... jotenkin sellainen vaikutelma on tullut.

Tällä hetkellä eniten askarruttaa pitäisikö minun olla jollakin lailla yhteyksissä tämän exän, lapsen äidin kanssa?

Miehen mielestä ei pidä yhtään (hän haluaa itsekin hajurakoa exäänsä, joka oli erossa aktiivinen). Mutta jotenkin naisena ymmärrän myös äidin uteliaisuuden ja halun keskustella tytön asioista naisten kesken.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      61
      7820
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      133
      4504
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      32
      3757
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      3118
    5. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      2662
    6. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      28
      2586
    7. Vielä me saadaan toisemme

Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      50
      2296
    8. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      2170
    9. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      392
      2123
    10. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2059
    Aihe