Vanhempien jaksamattomuus!

Hämmästynyt

Ihmettelen mikä pienten lasten vanhempia oikein vaivaa.
Alle kouluikäisiä pidetään 10h päivähoidossa, ja vapaa päivillä työnnetään lapset mummolaan.

Minkä ihmeen takia niitä lapsia pitää tehdä, jos ei kyetä elämään pienten lasten tarvitsemaa rutinien mukaista perhe-elämää?

Tehdäänkö ne lapset isovanhempia varten?
Mummon pitäisi hoitaa ja järjestää tekemistä joka viikko. Huomauttamisesta vedetään herne nenään, ja napistaan kun mummo ei jaksa meidän kullannuppuja.

Mielipiteitä?

17

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen hämmästynyt

      Mummot saattavat olla jopa niin arvaamattomia, että kuolevat pois ja jättävät lapsenlapsensa vanhempiensa käsiin.
      Mummoihin ei kannata luottaa.

      Moni vanhempi yllättyy, kun huomaa, että oikeat vauvat eivät olekaan mollamaijoja, jotka voi jättää leikkihuoneen nurkkaan, jos ei leikkiminen huvita.

      En ole koskaan ymmärtänyt sitä veruketta, että vuoden-parin ikäinen on vietävä 10 tunniksi päivähoitoon saamaan kontakteja ja virikkeitä. Kotona oleminen on kallista ja vie voimia, jos ei ole lapsirakas koti-ihminen, mutta työhön paluu on täysin kunniallista, joten sitä ei ole pakko häivyttää muka lapsen edun taakse.

    • missä vastuu.

      Sitä minä ihmettelen ,että lapset viedään päivähoitoon vaikka jompi kumpi on kotona ! Kyllä tänä päivänä on kerhoja esim. surakunnan minne voi lapset viedä virikkeitä saamaan jos siitä on kiinni.Kyllä yhteiskunta on tehnyt aivan vääriä lakeja tuohon päivähoito oikeuteen ,että kaikille ,ovatko töissä tai kotona.Samaan aikaan päiväkodit pullistelee ylisuurista lapsiryhmistä.Kasvattakaa hyvät ihmiset lapset itse ,kun olette kotona ja on mahdollisuus siihen ,älkääkä sysätkö yhteiskunnalle.Missä on vastuun tuntoinen vanhemmuus ?

    • Isoäitimaalta

      Me olemme ratkaisseet tuon jutun niin, että mummo otti vuorotteluvapaata ja hoitaa niitä lapsenlapsia päivät. Siten lasten aikaa riittää niin vanhemmille kuin isovanhemmillekin.

    • se on syy usein

      kyllä välillä väsyttää ja kovasti, täytyy myöntää ja mummitkin voi sarastua, menee aikaa toipua todellakin..mutta huono omatunto vaivaa, jos ei jaksa..

    • Lomailua lasten kans

      Olen samaa ihmetellyt. En kylläkään ole vielä isovanhempi vaan 5 lapsen äiti. Lapset ovat aina kotona, siis vapaa-ajalla. Useat tuttavani tekevät juuri kuvaamallasi tavalla ja vaahtoavat "omasta ajasta ilman lapsia" Siis mitä? Lomaa omista lapsista. En voi ymmärtää!

      • Oma koti kullalle

        En minäkään voi ymmärtää. Minulla tosin oli aikanaan vain kaksi lasta ja yksi sukulaispoika, eli 3, mutta en osannut olla kotoa poissa kuin lyhyitä keikkoja.

        Jos lapset olivat joskus talvilomillaan maalla hiihtämässä mummulassa, olin niin kaipuun vallassa, että en saanut mitään aikaan, vaikka etukäteen aina ajattelin, miten tämän luppoaikani hyödynnän hienosti.

        Suosittelin heille kuitenkin mummulassa käymistä, koska ajattelin, että lasten täytyy oppia olemaan itsekseen ja matkustaa junalla ilman aikuisia, hoitaa matkatavaransa ja lippunsa. Nykypäivän aikaan sellaista nimitetään heitteillejätöksi, koska pidetään ilmiselvänä, että lapsilla ei ole järkeä eikä omatoimisuutta ennen täysi-ikää.

        Menin töihin vasta kun nuorin meni esikouluun, ja silloinkin olin vain puolipäivätyössä. En olisi osannut jättää lapsia jonkun toisen hoidettaviksi ja kasvatettaviksi..
        Nyt kun jälkikasvua alkaa tulla, olen sitä mieltä, että lasten paikka on kotona. Mummun luona käyminen on erikoista ja harvinaista, eikä mummu "kasvata".
        Vaikuttaa siltä, että ajatusmalli on lapsillenikin selviö, sillä ei ole kysyttykään mummua viikonloppuja likottamaan.


      • ei mummun
        Oma koti kullalle kirjoitti:

        En minäkään voi ymmärtää. Minulla tosin oli aikanaan vain kaksi lasta ja yksi sukulaispoika, eli 3, mutta en osannut olla kotoa poissa kuin lyhyitä keikkoja.

        Jos lapset olivat joskus talvilomillaan maalla hiihtämässä mummulassa, olin niin kaipuun vallassa, että en saanut mitään aikaan, vaikka etukäteen aina ajattelin, miten tämän luppoaikani hyödynnän hienosti.

        Suosittelin heille kuitenkin mummulassa käymistä, koska ajattelin, että lasten täytyy oppia olemaan itsekseen ja matkustaa junalla ilman aikuisia, hoitaa matkatavaransa ja lippunsa. Nykypäivän aikaan sellaista nimitetään heitteillejätöksi, koska pidetään ilmiselvänä, että lapsilla ei ole järkeä eikä omatoimisuutta ennen täysi-ikää.

        Menin töihin vasta kun nuorin meni esikouluun, ja silloinkin olin vain puolipäivätyössä. En olisi osannut jättää lapsia jonkun toisen hoidettaviksi ja kasvatettaviksi..
        Nyt kun jälkikasvua alkaa tulla, olen sitä mieltä, että lasten paikka on kotona. Mummun luona käyminen on erikoista ja harvinaista, eikä mummu "kasvata".
        Vaikuttaa siltä, että ajatusmalli on lapsillenikin selviö, sillä ei ole kysyttykään mummua viikonloppuja likottamaan.

        luona oleminen kyllä saisi olla mitään harvinaista ja erikoista.Mun äiti ainakin kuuluu myös perheeseeni ja minä lapsineen hänen,niin usein nähdään kun voidaan emmekä ole rasitteita toisillemme.


    • 13 v. eläkkeellä

      Useamman "vanhan naisen suula" ihmeteltiin juuri ei sitä kaksikymppisenä itsekään tajunnut kuinka paljon vähemmän jaksaa eläkeiässä.. Kun saa lapsenlapset hoitoon koska muutenkin kuljet liikut ja harrastat, eli selitys ja puolustus
      Mutta jos ei eläkkeellä tee mitään, jaksaa vielä vähemmän, se että harrastaa ei tarkoita että jaksaa hoitaa pieniä kantamista nostamista ja apua tarvitsevia lapsia.
      Tuolijumppa vesivoimistelu laulaminen opiskelu ei tarkoita fyysistä voimaa vain yritystä ylläpitää toimintoja.. Fyysinen kunto laskee kuin lehmän häntä jo puolessa vuodessa kuin työn rasitus loppuu..

      Kerrostalo asunto ei liikuntakuntoa ylläpidä.....

      • -------------

        En nyt yritä sanoa sitä, että pitäisi välttämättä aina lapsenlapsia hoitaa, mutta jos se kunto kerran rapistuu siitä, kun työn rasitus loppuu, niin olisikohan se säännöllinen lastenhoito juuri sitä, mitä tarvitaan, että se kunto ei vallan romahda. Eihän sen kevyttä ja helppoa pidäkään olla, siitä ei kunto kehity tai edes pysy ennallaan.


    • awer

      Onkohan aika kentien kultanut muistot isovanhemmilla? Itselläni on kaksi lasta (3- ja 4-vuotiaat) ja hoidin molemmat lapset pitkään kotona (palasin vasta töihin), toisin kuin oma äitini ja anoppini, jotka menivät töihin paljon, paljon aiemmin. Lisäksi anoppi on kertonut, että tekivät joka vuosi miehensä kanssa viikon ulkomaan matkan kahdestaan kun heidän lapsensa olivat pieniä (leikki-ikäisiä). Itselleni ei tulisi tuo mieleenkään. Lisäksi mummoni hoitivat minua tosi paljon kun olin pienenä, lapsuusmuistoni liittyivät lähes heihin, olin lapsena usein viikonloppuna mummolla, koska minä ja mummoni halusimme niin! Välit on hyvät äitiini ja anoppiin, mutta on turha väittää, että he eivät olisi apua koskaan tarvinneet ja saaneet kun me olimme pieniä :-). Työelämä on nykyään rankempaa kuin ennen, mikä vie vanhemmilta voimia.

      • awer

        Lisäys edelliseen vielä: Mielestäni on kyllä pikemminkin niin, että silloin 80-luvulla kun itse olin pieni, mummot ja isovanhemmat auttoivat paljon, paljon enemmän kuin mitä nykyään: nykyään monet mummot haluavat pikemminkin matkustaa, harrastaa tehdä muuta kuin hoitaa lapsenlapsia. Tämä on ihan ok, mutta turha heidän on väittää, että he eivät itse käyttäneet aikanaan isovanhempia lastenvahteina...itse asiassa minun ja ystäväpiirini tapauksessa monesti ne mummot olivat todella paljon läsnä lasten arjessa silloin 80-luvulla kun kaikki äidit tekivät uraa ja paljon töitä...olisikohan kysymys myös niin, että kuinka nykyajan isovanhemmat eivät myöskään jaksa kun ennen he jaksoivat vielä 70-80-luvulla? :-) Oma mummoni jäi nuorena leskeksi ja halusi ehkä siksi viettää erittäin paljon aikaa lastenlasten kanssa, olin usein lauantaisin hänellä yötä ja ei hän kaivannut mihinkään baareihin tms., vaan halusi ihan viettää aikaa lapsenlapsen kanssa! On ihanat muistot hänestä :-)


      • Matkalippu
        awer kirjoitti:

        Lisäys edelliseen vielä: Mielestäni on kyllä pikemminkin niin, että silloin 80-luvulla kun itse olin pieni, mummot ja isovanhemmat auttoivat paljon, paljon enemmän kuin mitä nykyään: nykyään monet mummot haluavat pikemminkin matkustaa, harrastaa tehdä muuta kuin hoitaa lapsenlapsia. Tämä on ihan ok, mutta turha heidän on väittää, että he eivät itse käyttäneet aikanaan isovanhempia lastenvahteina...itse asiassa minun ja ystäväpiirini tapauksessa monesti ne mummot olivat todella paljon läsnä lasten arjessa silloin 80-luvulla kun kaikki äidit tekivät uraa ja paljon töitä...olisikohan kysymys myös niin, että kuinka nykyajan isovanhemmat eivät myöskään jaksa kun ennen he jaksoivat vielä 70-80-luvulla? :-) Oma mummoni jäi nuorena leskeksi ja halusi ehkä siksi viettää erittäin paljon aikaa lastenlasten kanssa, olin usein lauantaisin hänellä yötä ja ei hän kaivannut mihinkään baareihin tms., vaan halusi ihan viettää aikaa lapsenlapsen kanssa! On ihanat muistot hänestä :-)

        Eivät mummot milloinkaan ole olleet jonkinlaisia standardimummoja, jotka käyttäytyivät saman kaavan mukaan "silloin ennen".
        Aina ollaan oltu yksilöitä, olosuhteet ovat aina erilaiset, joten emme koskaan voi verrata isovanhempia joihinkin toisiin isovanhempiin.
        80-luvulla eläneet isovanhemmat olivat aivan normaaleja aikansa ihmisiä, kuten tämän päivänkin ihmiset. Lapsissakin on eroja.
        Jos itse olitte taipuvaisia, helppohoitoisia lapsia, niin ovatko omat lapsenne samanlaisia? Tulevatko isovanhemmat hyvin toimeen heidän kanssaan?
        Onko lapsiluku sama?
        Tämän päivän lapsien tahto ja mieltymykset otetaan paljon paremmin huomioon kuin joskus ennen. Oli syötävä mitä tarjottiin, talous oli tiukoilla. Nyt on varaa antaa lapsien oikutella ruuasta, sillä rahaa on väljemmin. Mutta mummulla ei ehkä ole. Hänelle tuottaa ehkä todellisia vaikeuksia ruokkia kiukuttelevat lapset, joille ei vanhat lastenruuat kelpaakaan.

        Ei muuten ole mitään vikaa siinä, että ikäihmiset matkustavat ja harrastavat. He eivät nuoruudessaan voineet matkustaa edes 200 km päähän kuin ankaran miettimisen ja järjestelemisien jälkeen, kesälomia ei järjestettyy perheille samoihin aikoihin ja lomat olivat lyhyet.
        Nyt on vapaus mennä. Ei ole oikein, että itse ulkomaita kiertävät vanhemmat estävät isovanhempien matkat työntämällä lapsenlapset heidän hoteisiinsa ja uskottelemalla, että se on isovanhempien mieluinen velvollisuus, josta ei ole lupa luistaa.


      • elettiin ennenkin...
        awer kirjoitti:

        Lisäys edelliseen vielä: Mielestäni on kyllä pikemminkin niin, että silloin 80-luvulla kun itse olin pieni, mummot ja isovanhemmat auttoivat paljon, paljon enemmän kuin mitä nykyään: nykyään monet mummot haluavat pikemminkin matkustaa, harrastaa tehdä muuta kuin hoitaa lapsenlapsia. Tämä on ihan ok, mutta turha heidän on väittää, että he eivät itse käyttäneet aikanaan isovanhempia lastenvahteina...itse asiassa minun ja ystäväpiirini tapauksessa monesti ne mummot olivat todella paljon läsnä lasten arjessa silloin 80-luvulla kun kaikki äidit tekivät uraa ja paljon töitä...olisikohan kysymys myös niin, että kuinka nykyajan isovanhemmat eivät myöskään jaksa kun ennen he jaksoivat vielä 70-80-luvulla? :-) Oma mummoni jäi nuorena leskeksi ja halusi ehkä siksi viettää erittäin paljon aikaa lastenlasten kanssa, olin usein lauantaisin hänellä yötä ja ei hän kaivannut mihinkään baareihin tms., vaan halusi ihan viettää aikaa lapsenlapsen kanssa! On ihanat muistot hänestä :-)

        "Mielestäni on kyllä pikemminkin niin, että silloin 80-luvulla kun itse olin pieni, mummot ja isovanhemmat auttoivat paljon, paljon enemmän kuin mitä nykyään: nykyään monet mummot haluavat pikemminkin matkustaa, harrastaa tehdä muuta kuin hoitaa lapsenlapsia."

        Niin omat lapseni on syntyneet 1970 luvun lopulla ja 1980 luvun alussa. Toinen mummi oli tuolloin jo liian sairas lastenhoitoon ja vaari kuollut.

        Toiset isovanhemmat juuri päässeet eläkkeelle hyväkuntoisina alle -60vuotiaina, vuorotyötä tehneitä kun olivat. He lähtivät syksyllä etelän lämpöön ja palasivat keväisin jolloin menivät mökille saareen, yhden käden sormiin mahtuu ne kerrat jolloin hoitivat lapsia hetkellisesti.

        Me kuljimme lasten kanssa yhdessä perheenä mihin sitten menimmekin, tai todella harvoin yksin puolison jäädessä lasten kanssa kotiin ( esim työpaikan teatteri matkat tms.)

        Että matkusti ne isovanhemmat jo ennenkin ja elivät omaa elämäänsä.


      • awer
        Matkalippu kirjoitti:

        Eivät mummot milloinkaan ole olleet jonkinlaisia standardimummoja, jotka käyttäytyivät saman kaavan mukaan "silloin ennen".
        Aina ollaan oltu yksilöitä, olosuhteet ovat aina erilaiset, joten emme koskaan voi verrata isovanhempia joihinkin toisiin isovanhempiin.
        80-luvulla eläneet isovanhemmat olivat aivan normaaleja aikansa ihmisiä, kuten tämän päivänkin ihmiset. Lapsissakin on eroja.
        Jos itse olitte taipuvaisia, helppohoitoisia lapsia, niin ovatko omat lapsenne samanlaisia? Tulevatko isovanhemmat hyvin toimeen heidän kanssaan?
        Onko lapsiluku sama?
        Tämän päivän lapsien tahto ja mieltymykset otetaan paljon paremmin huomioon kuin joskus ennen. Oli syötävä mitä tarjottiin, talous oli tiukoilla. Nyt on varaa antaa lapsien oikutella ruuasta, sillä rahaa on väljemmin. Mutta mummulla ei ehkä ole. Hänelle tuottaa ehkä todellisia vaikeuksia ruokkia kiukuttelevat lapset, joille ei vanhat lastenruuat kelpaakaan.

        Ei muuten ole mitään vikaa siinä, että ikäihmiset matkustavat ja harrastavat. He eivät nuoruudessaan voineet matkustaa edes 200 km päähän kuin ankaran miettimisen ja järjestelemisien jälkeen, kesälomia ei järjestettyy perheille samoihin aikoihin ja lomat olivat lyhyet.
        Nyt on vapaus mennä. Ei ole oikein, että itse ulkomaita kiertävät vanhemmat estävät isovanhempien matkat työntämällä lapsenlapset heidän hoteisiinsa ja uskottelemalla, että se on isovanhempien mieluinen velvollisuus, josta ei ole lupa luistaa.

        Jos luit oikein, niin anoppini (mummo) sanoi, että he kävivät etelässä matkoilla KAHDESTAAN miehen kanssa joka vuosi kun heidän lapset oli pieniä ja mummot hoisivat lapset silloin! MINÄ ITSE EN NIIN TEE, en tajua kuinka joku voi lähteä vapaaehtoisesti viikoksi etelään ja jättää 2-vuotias isovanhemmille hoitoon, itselleni tulisi aivan kauhea ikävä! Taloustilanteesta: minun mummoni eivät olleet rikkaita, mutta omat vanhempani ovat varakkaita, samoin kuin mieheni (koska ovat luoneet uraa paljon). Meillä ei ole kuin kaksi lasta, oma äitini on paremmassa fyysisessä kunnossa kuin minä, mutta anopilla on huono kunto ja paljon ylipainoa, jonka vuoksi hän ei ole ikinä yksin lapsia katsonutkaan (enkä ole pyytänytkään). Meidän lapset syövät aina paremmin mummolassa kuin kotona, joten ruoasta he eivät kiukuttele :-)


    • jälkeenpäin sen huom

      Näin oli ja usein koko kesäksi lapset maalle mummon hoiviin. Kyllä ovat auttaneet ja paljon, kiitos heille siitä, vaikka myöhäänkin.

    • hsdfdfhjjf

      mummot täällä puhuu höpöjä.

      kahden pienen äitinä toki myönnän väsyväni välillä, koska siis juurikin hoidan lapsiani enkä jätä yksin kotiin enkä vie isovanhemmille. Vahdin heidän leikkejään, kuten muutkin nykyvanhemmat vahtivat. Ennen kakarat juoksivat keskenään pitkin pihoja, ja voitte vaikka vertailla lasten onnettomuustilastoja 70-80-luvuilla ja nykypäivänä, kumman ajan vanhemmuus on lapsille turvallisempaa?

    • Laki oli toinen

      Äitiysraha oikeus 1964, äitiysloma 54 vrk.
      Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
      Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 4 päivänä heinäkuuta 1963 annetun sairausvakuutuslain (364/63) 77 §:n nojalla:
      2 LUKU
      Päiväraha sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainraha sekä erityishoitoraha
      281/1963 Laki elatusavun ennakosta
      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630364
      Annettu Helsingissä 4. päivänä heinäkuuta 1963

      Nykyinen päivähoitolaki säädettiin vuonna 1973.

      – Silloin lähdettiin siitä, että vanhemmilla on oikeus saada lapsi päiväkotiin, jotta he voivat mennä töihin. Nykyään puhutaan lapsen edusta, Liimola toteaa.

      Toimeentulotuki / laki voimaan 1984.
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820710

      Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982/710
      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
      1 LUKU
      Lain soveltamisala
      1 §
      Sosiaalihuollolla tarkoitetaan tässä laissa sosiaalipalveluja, toimeentulotukea, sosiaaliavustuksia, sosiaalista luottoa ja niihin liittyviä toimintoja, joiden tarkoituksena on edistää ja ylläpitää yksityisen henkilön, perheen sekä yhteisön sosiaalista turvallisuutta ja toimintakykyä. (20.12.2002/1134)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5095
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1325
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe