Liian suuret odotukset?

40andFat

Olen nelikymppinen mies. 15kg ylipainoinen. Täysin rapakuntoinen.
Parikymmentä vuotta kestäneen tupakoinin olen lopettanut reilu vuosi sitten ja nyt uskallan jo sanoa, että kyse ei ole lakosta vaan todella lopettamisesta. Alkoholia kyllä kuluu, mutta riskikäyttäjän määristä olen onnistunut pääsemään alas, ainakin suurimman osan ajasta. Tämäkin elämän parannus on vielä käynnissä vaikka en tällä hetkellä absolutismiin pyrikään. Samoin ruokavalio on remontissa.

OIkeastaan koko elämässäni on menossa remontti. Jonkinasteinen renesanssi. Olen kiinnostunut buddhalaisesta filosofiasta joka johdatti minut kiinnostumaan joogasa. Erityisesti astangasta, koska ainakin kuvittelen sillä olevan minulle henkisen tasapainon tukemisen lisäksi paras terveydellinen vaikutus.

Mutta mietin lähteä tunneille. Onnistuuko tällainen "toivoton tapaus" astangan harjoittamisesta? Millaisia tuloksia on lupa odottaa itseltään. En tahtoisi asettaa liian suuria tavoitteita ettei tulisi liian suuria pettymyksiä. Arvaan sen, kuten minkä tahansa kuntoilun olevan valtava fyysinen ponnistus. Tarvitsen ehdottomasti jonkun ohjaajan, vetäjän, sillä itse itseäni piiskaten en tule onnistumaan.

Onko muita vastaavankaltaisessa tilanteessa aloittaneita?

Kiitos kaikille vastauksesta!

5

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooppii

      Kuntoilun aloittamiseen ei tarvita mitään erityistä, eikä sen tarvitse olla mikään "valtava ponnistus". Tavoitteet selkenevät sitten tehdessä.
      Jos ashtangaan mielit, niin aloita punnertaminen. Siitä vaan tekemään etunojapunnerruksia. Ei mene yhtään? Sitten polvet maahan ja uudestaan. Ei onnistu? Sitten seinää vasten pystyasennossa.
      Liikkuvuutta tarvitaan. Takareiden venytyksiä, lonkankoukistaja.
      Vatsalihasliikkeitä.
      Jos menet ashtangajoogan alkeisiin tuollaisena, on ohjaaja ihan ihmeissään kanssasi. Se on myös fyysinen harjoitus, ja on syytä aloittaa valmistautuminen heti.
      Ideana ihan hyvä sinänsä tuo ashtangajooga, koska se voimistaa kehoa sisältä ulospäin. Lisäksi se antaa miellyttävän olon.
      Mutta ei se ohjaaja niitä fyysisiä harjoituksia tee puolestasi.
      Liikunta on kaikkea muuta kuin itsensä piiskaamista, enemmän se on itsensä kuuntelua.
      Keho ja mieli palkitsee sinua heti, kunhan saat harjoitukset käyntiin.
      Lukemisena suosittelen Juhapekka Tukiaisen kirjoja, joko "Älykäs kuntoilu" tai "Parempaan kuntoon" ( itse asiassa sama kirja, samat ajatukset esim. Hyvä kunto on taito. Rapakuntoisuus on taitamattomuutta.)

    • 40andFat

      Kiitos tästä.
      Kyllä minä muutaman, mielesäni ihan puhtaan etunojapunnerruksen pystyn tekemään. Ehkä jopa viisi. Mikä ei tietenkään ole montaa. Vatsoja ehkä tasan yhtä monta.

      Mutta taivu en pätkääkään. Ei puhettakaan että saisin sormet lattiaan, hyvä kun polvet suorina saan polvistani kiinni. Huomaan ainakin että mainitsemasi takareidet ottaa heti vastaan. Lienee siis syytä yrittää venytellä ja voimistua ennen harrastuksen aloittamista. Onneksi ihan hyviä venyttelyoppaita on saatavilla paljon.

      Niin, en kyllä ajatellutkaan että opettaja puolestani mitään tekisi, mutta se että on säännöllinen harjoitus johon mennä tuntuu ainakin ajatuksena siltä, että siitä seuraa ikäänkuin sosiaalinen paine tehdä harjoitus eikä jäädä kotiin makaamaan. Mikä käy kuin itsestään minulle kun itsestään.

      Kiitos myös lukusuosituksista, etsin ainakin yhden käsiini.

      • .,.,.

        Aloita hatha-joogalla. Se on "tule sellaisena, kuin olet" , kunnosta riippumatta. Hitaasti ja rauhallisesti, jokainen etenee omien kykyjensä mukaan. Kun olet saanut kroppasi vetreämmäksi hathan liikkeillä, siirry astangaan, jos haluat!

        Minä aloitin hatha-joogan paksuna ja kömpelönä. Tämä laji auttoi minua kuntoutumaan pikkuhiljaa venytellen ja ruokailutapoja muuttaen.
        Tähän jäin koukkuun. Käyn kerran viikossa joogatunneilla Ja teen joka päivä puolen tunnin harjoituksen kotona, joko aamulla tai illalla.


    • vasta-alkaja minäkin

      Olin juuri viikonloppuna astangan alkeiskurssilla, ja joukkoon mahtui kyllä aloittajia ihan laidasta laitaan. Opettaja kertoi että tunnille on joskus tullut niin jäykkä aloittaja, joka nipin napin sai jalat suorina kurkotettua sormenpäillä polvilumpion yläosaan. Puolessa vuodessa astangan aloittamisen jälkeen kaveri sai kädet maahan jalat suorina.

      Venyttele päiivittäin kotona jotta saat liikkuvuutta ja rohkeasti alkeiskurssille vaan. Ota myös selvää eri joogakoulujen tarjonnasta ja googlaile kävijäkokemuksia, niin osaat valita parhaiten omia tarpeitasi ja tavoitteitasi vastaavan paikan jossa aloittaa. Koulujen välillä on eroja.

    • 2+14

      Aloita jollain muulla joogalajilla kuin astangajooga. Astangajooga on vaativaa ja jos ei ole lihasvoimaa, asanat voivat käydä nivelille raskaiksi.
      Kokeile ennemmin hathajoogaa tai iengarjoogaa.
      Ja kärsivällisyyttä! Itse kun aloitin joogan, meni aikaa, että siihen pääsee sisälle. Sitä pitää opiskella ja olla kärsivällinen, asiat ei tapahdu itsestään. Jooga siis ei ole sinulle hyväksi, jollet itse keskity siihen kunnolla. Joogan idea ei ole mikään piiskaaminen ja suorittaminen vaan mielen rauha ja kehon hallinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      217
      35643
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      273
      22672
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      444
      11364
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      9001
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      29
      6721
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      55
      5271
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      199
      4165
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      48
      2142
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      38
      2051
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1647
    Aihe