Iltalehdessä oli valittajia, joiden nettotulo oli 4000 €. Rahat vaan ei riitä ja väittivät
elävänsä "köyhyyden helvetissä" Miten se on mahdollista ???
Olisi syytä tarkastella kriittisesti kulutustottumuksiaan ja tehdä korjauksia.
Kun on vuosikymmenen kokemus siitä että reilusti alle neljän tonnin netolla
pärjää ihan hyvin vaikka ruokapöydässä istuu 2-5 syöjää tilanteesta riippuen.
Rahaa pitää vaan käytää säästeliäästi ja ostaa vain kohtuudella niitä asioita
joita välttämättä tarvitsee. Jätä Halloween rihkamat ym rojut kauppaan.
Keskity vai olennaisiin ostoksiin ja laita 10 % tuloista säästöön= hyvä tulee !
Kun 4000 euroa ei riitä
225
2701
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä ne rahat riittää kun laittaa riittämään .
Mun kahden tonnin netostakin jää säästöön kun on talous hallinnassa.- Anonyymi
Sama täällä. Minulla jää vuokran jälkeen 1050€/kk kulutukseen. Tällä summalla elää ruhtinaallisesti ja paljon jää rahoista säästöönkin.
Asiansa sössineitä on nämä, jotka eivät pärjää 4000€/kk netto. Pieni matokuuri toimeentulotella tekisi hyvää näille velaksi eläjille.
Mb_76 - Anonyymi
Oikeasti köyhällä ei ole koskaan ollut edes kakkosella alkavaa nelinumeroista summaa tilillään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama täällä. Minulla jää vuokran jälkeen 1050€/kk kulutukseen. Tällä summalla elää ruhtinaallisesti ja paljon jää rahoista säästöönkin.
Asiansa sössineitä on nämä, jotka eivät pärjää 4000€/kk netto. Pieni matokuuri toimeentulotella tekisi hyvää näille velaksi eläjille.
Mb_76Minulle jää vain vuokran jälkeen 414 euroa käteen. Siitä maksetaan kaikki muu. Ensi vuonna summa alenee todennäköisesti jo alle 400 euron. Vuokrat nousevat taas pilviin, tuet laskevat tai niihin ei tehdä indeksikorotuksia. Elinkustannukset nousevat. Nettimaksut nousevat... Kaikki kulut nousevat ja tuet laskevat. Töihin ei tietenkään ole toivoakaan päästä. Ainakaan sellaiseen mistä maksetaan palkkaa. Kelan ja työllisyyspalveludien kiusaaminen tulee jatkumaan. Saa nähdä mitä painajaisia se sosiaaliturvan uudistus tuo mukanaan...
Aikookohan ne tappaa meidät? Välillä tulee mieleen että päättäjillämme on joku final solution köyhien pään menoksi taka- ajatuksena. Meille kostetaan sitä ettei työmarkkinoilla ole meille mitään tarjolla. Koska emme "ota vastuuta omasta toimeentulostamme" vaan odotamme kuin käenpoikaset passiivisesti että kaikki tulee eteen kultaisella tarjottimella valmiina, niin on meille aivan oikein elämästämme tehdään mahdotonta.
Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Suomen media peesaa päättäjien agendaa jossa työtön tukiorja on yhteiskunnan virallinen persona on grata ja ruokkii asenteita ettei Suomessa kukaan oikeasti kärsi köyhyydestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76Minulla jää noin 539€, tulot asumistuki TT tuki ja päiväraha.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeasti köyhällä ei ole koskaan ollut edes kakkosella alkavaa nelinumeroista summaa tilillään.
Mulla oli töissä ollessa ,mutta siitä vuokra piti maksaa,ei käyttöön jäänyt kuin noin 1300€,hyvin pärjäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle jää vain vuokran jälkeen 414 euroa käteen. Siitä maksetaan kaikki muu. Ensi vuonna summa alenee todennäköisesti jo alle 400 euron. Vuokrat nousevat taas pilviin, tuet laskevat tai niihin ei tehdä indeksikorotuksia. Elinkustannukset nousevat. Nettimaksut nousevat... Kaikki kulut nousevat ja tuet laskevat. Töihin ei tietenkään ole toivoakaan päästä. Ainakaan sellaiseen mistä maksetaan palkkaa. Kelan ja työllisyyspalveludien kiusaaminen tulee jatkumaan. Saa nähdä mitä painajaisia se sosiaaliturvan uudistus tuo mukanaan...
Aikookohan ne tappaa meidät? Välillä tulee mieleen että päättäjillämme on joku final solution köyhien pään menoksi taka- ajatuksena. Meille kostetaan sitä ettei työmarkkinoilla ole meille mitään tarjolla. Koska emme "ota vastuuta omasta toimeentulostamme" vaan odotamme kuin käenpoikaset passiivisesti että kaikki tulee eteen kultaisella tarjottimella valmiina, niin on meille aivan oikein elämästämme tehdään mahdotonta.
Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Suomen media peesaa päättäjien agendaa jossa työtön tukiorja on yhteiskunnan virallinen persona on grata ja ruokkii asenteita ettei Suomessa kukaan oikeasti kärsi köyhyydestä.Tappaa ne haluaa meidät köyhät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76Pitää olla pk seudulla 350m2 omakotitalo meren rannalla ja velaksi, vaikka 3h/keittiö kerrostalossa lähiössä riittäisi, mutta kun pitää olla myös 100t euron sähkömersu no, velkaa sekin, silloin ei 4000€/kk nettopalkka riitä, peiliinkatsomisen paikka!!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla jää noin 539€, tulot asumistuki TT tuki ja päiväraha.
Minulle jää asumiskulujen jälkeen 214,-. Olen tippunut työmarkkinatuelle, en saa muuta tukea. Asun omakotitalossa, valitettavasti muuttotappiokunnassa ja hieman syrjässä, tätä on vaikea myydä. Mennee enemmin tai myöhemmin ulosoton kautta pakkohuutokauppaan ja minusta tulee koituu nykyistä huomattavasti enemmän kuluja yhteiskunnalle, ellen sitten kuole. Mutta aion pysytellä sitkeästi elossa, ihan sitten vaikka oikeiston harmiksi.
- Anonyymi
Se on justiinsa näin
- Anonyymi
Hyvin riittää rahat 980€/kk netto. Asun omassa mökissä stadin reunalla ja ainoa mikä ottaa pannuun, on kiinteistö vero 950€/ vuosi, eli pitää olla yksi kuukausi vuodessa syömättä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle jää vain vuokran jälkeen 414 euroa käteen. Siitä maksetaan kaikki muu. Ensi vuonna summa alenee todennäköisesti jo alle 400 euron. Vuokrat nousevat taas pilviin, tuet laskevat tai niihin ei tehdä indeksikorotuksia. Elinkustannukset nousevat. Nettimaksut nousevat... Kaikki kulut nousevat ja tuet laskevat. Töihin ei tietenkään ole toivoakaan päästä. Ainakaan sellaiseen mistä maksetaan palkkaa. Kelan ja työllisyyspalveludien kiusaaminen tulee jatkumaan. Saa nähdä mitä painajaisia se sosiaaliturvan uudistus tuo mukanaan...
Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Suomen media peesaa päättäjien agendaa jossa työtön tukiorja on yhteiskunnan virallinen persona on grata ja ruokkii asenteita ettei Suomessa kukaan oikeasti kärsi köyhyydestä.Asiaa,Median pitäis tonkia ja kaivaa kaikki tieto siitä miten on tähän tilanteeseen tultu että velkaa otetaan tolkuttomasti,työttömiä tulee jatkuvalla syötöllä..,köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.Ja kertoa se sitten selkokielellä kansalle että tyhmempiki ymmärtää.Mediasaa oli se lehti tai television on olevonaan taloustoimittaja,tutkikaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin riittää rahat 980€/kk netto. Asun omassa mökissä stadin reunalla ja ainoa mikä ottaa pannuun, on kiinteistö vero 950€/ vuosi, eli pitää olla yksi kuukausi vuodessa syömättä...
Käänteinen asuntolaina
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiaa,Median pitäis tonkia ja kaivaa kaikki tieto siitä miten on tähän tilanteeseen tultu että velkaa otetaan tolkuttomasti,työttömiä tulee jatkuvalla syötöllä..,köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu.Ja kertoa se sitten selkokielellä kansalle että tyhmempiki ymmärtää.Mediasaa oli se lehti tai television on olevonaan taloustoimittaja,tutkikaa.
Meidön köyhäin pitää kuluttaa jitta talouslöhtee niusuun æäettekö tajuu antakaa raah arikkaille ja kauppiaille ostamalla ääelöttäkäämyritustukiloiset ja kauppiaat
Urpo haluaa llisää rahaane
Jis ette anna vapaa ehtoisesti aitä talouteen niin se itetaan jillain uusella maksulla nyt tulossa sähkön hintaa uusi maksu nimeltämtehomaksu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskaan?? Kyllä minä sain töissä yli 2000€ aina,mutta autoin siitä aikuisia lapsiani paljon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Suomen media peesaa päättäjien agendaa jossa työtön tukiorja on yhteiskunnan virallinen persona on grata ja ruokkii asenteita ettei Suomessa kukaan oikeasti kärsi köyhyydestä.Perunat porkkanat nyt 0,99€ kahden kilon pussit. Olen siihen kylkeen ostanut halpoja kalapuikkoja ja eineslihapullia. Hyödynnän kauppojen ilta alet ja k kaupoissa usein puolen hinnan tuotteita. Riiassa ainakin jotenkin vielä pysyy,vaikka ei juuri muuta olisikaan. Vaatteet temusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Median pitäisi olla vallan vahtikoira. Suomen media peesaa päättäjien agendaa jossa työtön tukiorja on yhteiskunnan virallinen persona on grata ja ruokkii asenteita ettei Suomessa kukaan oikeasti kärsi köyhyydestä.Jos siitä 414e pitää vielä maksaa ruoat niin mitä sitten jää , ruokamenoihin. Kyllä ei 100eurolla mitään ruokia ostella kuukaudessa. Kuka nyt hernekeitolla ja kaurapuurolla pärjää, sairalareissu se on. Tietysti on ne ruokajonot mutta tietääkseni sekin sellasta vanhaa leipää ja huonoja säilykkeitä, mätiä banaaneja. Surullinen Suomi , isänmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koskaan?? Kyllä minä sain töissä yli 2000€ aina,mutta autoin siitä aikuisia lapsiani paljon.
mulla tulee tilille joka toinen viikko 1600e palkka ja sitten vielä nostan osaeläkettä 1080kk
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76Eihän meidän kansanedustajatkaan pärjää kymppitonnin nettotuloilla siksi olen heitä aina sanonu suomen suurimmiksi sosiaalihuollon eläteiksi vaikka eri kassa heidän palkkansa maksaa ni silti se maksetaan samoista rahoista kuin kelan ja soskun tuet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mulla tulee tilille joka toinen viikko 1600e palkka ja sitten vielä nostan osaeläkettä 1080kk
Nautipa siitä. Antaako lisänautintoa kehuskella täällä? Mielikuvitusta varmaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän meidän kansanedustajatkaan pärjää kymppitonnin nettotuloilla siksi olen heitä aina sanonu suomen suurimmiksi sosiaalihuollon eläteiksi vaikka eri kassa heidän palkkansa maksaa ni silti se maksetaan samoista rahoista kuin kelan ja soskun tuet
Kansanedustajien palkkio ensimmäiseltä kaudelta on bruttona 7637€ eikä siis lähelläkään kymppitonnin nettotuloja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle jää asumiskulujen jälkeen 214,-. Olen tippunut työmarkkinatuelle, en saa muuta tukea. Asun omakotitalossa, valitettavasti muuttotappiokunnassa ja hieman syrjässä, tätä on vaikea myydä. Mennee enemmin tai myöhemmin ulosoton kautta pakkohuutokauppaan ja minusta tulee koituu nykyistä huomattavasti enemmän kuluja yhteiskunnalle, ellen sitten kuole. Mutta aion pysytellä sitkeästi elossa, ihan sitten vaikka oikeiston harmiksi.
Minulla samantapainen tilanne, paitsi, että olen yrittänyt kitkutella muutaman satasen palkalla, ilman työttömyyskorvauksia. Viime kuun palkka jäi alle satasen, joten haen nyt tukea. Aion pysytellä elossa ylöstempaukseen tai ainakin asua kotonani kuolemaani asti ihan satanistien ja vasemmiston kiusaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perunat porkkanat nyt 0,99€ kahden kilon pussit. Olen siihen kylkeen ostanut halpoja kalapuikkoja ja eineslihapullia. Hyödynnän kauppojen ilta alet ja k kaupoissa usein puolen hinnan tuotteita. Riiassa ainakin jotenkin vielä pysyy,vaikka ei juuri muuta olisikaan. Vaatteet temusta.
Joo, nyt on ollut juureksia hyvissä tarjouksissa. Itsekin ostin hiljattain useamman kilon perunoita lähikaupasta, kun hinta oli 0,29€/kg.
Ja kyllä tässä muutakin juuresta on tullut ostettua edullisesti.
Siihen lisäksi ostin muuta, mistä saa ruokaa noiden perunoiden kanssa.
Uunilenkkiä pari pakettia Prismasta 0,99€/pkt, eli yhteishintaan 1,98€.
Toisesta paketista teen pyttärin, toisesta keiton. Ja K-Menun sika-nautajauhelihaa 1,99€/pkt. Siitä teen jauhelihakeiton.
Noilla jo pärjään hyvin vähintään puolitoista viikkoa.
Hyödynnän myöskin jonkun verran ilta-aleja sekä noita punalapputuotteita. Tuovat lisää säästöä noiden normitarjousten ja halpamerkkien tuotteiden lisäksi.
Näitä alennuksia hyödyntämällä olen laskeskellut, että niitä hyödyntämällä säästän ruokakuluissa helpostikin kaikkinensa 25-30% normihintaisiin verrattuna.
Vaatteet halpakaupoisa, netistä en viitsi niitä tilata, vaikka tulisi kuinka halvemmaksi.
Farkkuja kuitenkin saa ainakin näistä suosimistani halpakaupoista halvimmillaan 10-15€ hintaan ja paitojakin 3-5 eurolla. Ja mitä nyt muuta lisäksi tarviikin.
Viimeksi, kun ostin vaatteita, ostin kolmet farkut, kahdet pitkät aluhousut ja ison kasan sukkia ja hintaa niillä oli noin 60€. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla pk seudulla 350m2 omakotitalo meren rannalla ja velaksi, vaikka 3h/keittiö kerrostalossa lähiössä riittäisi, mutta kun pitää olla myös 100t euron sähkömersu no, velkaa sekin, silloin ei 4000€/kk nettopalkka riitä, peiliinkatsomisen paikka!!!!
Niinpä.
Jos ottaa just tuollaisen vähintään 400000 euron kokoisen asuntolainan ja siihen päälle vielä vähän kaikkea muuta muutamalla kymppitonnilla ja mahdollisia ulkomaanmatkoja rahoittaa vielä kulutusluotoilla, niin onhan se nyt selväkin, ettei 4000€/kk riitä millään.
Tuosta summasta menee ihan varmasti jo se pari tonnia kuukaudessa pelkän asuntolainan lyhennykseen ja siitäkin lyhennyssummasta toisekseen palaa iso osa ihan kaikkiin muihin kuluihin kuin varsinaisen lainasumman lyhentämiseen. Kuten korkoihin.
En tajua tosiaan ihmisten logiikkaa.. 150000-200000€ ja saat sillä rahalla jo ihan varmasti hyvän asunnon. Niin miksi pistää siitä vielä tuplat asunnon hankintaan?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää olla pk seudulla 350m2 omakotitalo meren rannalla ja velaksi, vaikka 3h/keittiö kerrostalossa lähiössä riittäisi, mutta kun pitää olla myös 100t euron sähkömersu no, velkaa sekin, silloin ei 4000€/kk nettopalkka riitä, peiliinkatsomisen paikka!!!!
Minulla on tuollainen talo kuten kuvasit, työttömyysturva vajaa 600 josta talon kuluihin 300, loput 300 voi laittaa siis turhuuksiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä.
Jos ottaa just tuollaisen vähintään 400000 euron kokoisen asuntolainan ja siihen päälle vielä vähän kaikkea muuta muutamalla kymppitonnilla ja mahdollisia ulkomaanmatkoja rahoittaa vielä kulutusluotoilla, niin onhan se nyt selväkin, ettei 4000€/kk riitä millään.
Tuosta summasta menee ihan varmasti jo se pari tonnia kuukaudessa pelkän asuntolainan lyhennykseen ja siitäkin lyhennyssummasta toisekseen palaa iso osa ihan kaikkiin muihin kuluihin kuin varsinaisen lainasumman lyhentämiseen. Kuten korkoihin.
En tajua tosiaan ihmisten logiikkaa.. 150000-200000€ ja saat sillä rahalla jo ihan varmasti hyvän asunnon. Niin miksi pistää siitä vielä tuplat asunnon hankintaan??Ei tuollaisessa 400000€ ja sitä isommissa asuntolainoissa ole mitään järkeä, ainakaan/varsinkaan jos netotulot ovat pankin vaatimaa minimitasoa tuon kokoisiin lainoihin. 400000€ lainassa minimitulot muistaakseni ovat yli 5000€/kk yksinelävältä ja 2 hengen lapsettomalta taloudeltakin reilu 4600€/kk. Joka tapauksessa tuon kokoista lainaa on pakko lyhentää vähintään 2000 eurolla kuukaudessa ja siltikin se vie helposti 25-30 vuotta, ennen kuin laina on maksettu. Ja sekin parhaassa tapauksessa.
Eli sellaisen, joka tuon kokoisen lainan ottaa, täytyy olla joko vähän pöpi tai sitten hänen täytyy todella tykätä säilykehernekeitosta, että sitä viitsii ja jaksaa syödä ison osan kuukaudesta tosiaan 20-30 vuoden ajan..
- Anonyymi
Kyllähän 4000ur netolla kk voi olla tiukkaa jos asuntovelallinen,sitä ja tätä maksua.Jos vaikka 2aikuista ja 3lasta niin kuluja on.Eri asioista keskustellaan ja ihan hyvin voi tsoukilla laittaa että köyhää elämää.Asuminen saakelin kallista Suomessa ni mitä järkeä 20vuotta maksaa jotain asuntolainaa hampaat irvessä ja muutenkin velkoja monella kaulaa myöten.
- Anonyymi
Omaa typeryyttä jos on velkoja kaulaa myöden. Itsellä ei ole velkoja ollenkaan ja sillä minulle kertyykin joka kuukausi säästöjä.
Siitä on hyvä nipistää kulutukseen.
Mb_76 - Anonyymi
Ei todellakaan tule tiukkaa. No toki jos penskoille hankkii kalliit harrastukset, ite elelee kun kroisos, niin tokihan tiukkaa tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Omaa typeryyttä jos on velkoja kaulaa myöden. Itsellä ei ole velkoja ollenkaan ja sillä minulle kertyykin joka kuukausi säästöjä.
Mb_76Uskoo ken tahtoo kirjoituksesi.Tänne on helppo kirjoittaa pa...kaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76muista että viimeisessä puvussa ei ole taskuja,pihtaa vaan mutta mukaan et saa rahojas
- Anonyymi
593. Ei ihan riitä velkoihin jos sellaisia on.
- Anonyymi
593 ei ole summa joka tukiorjalle oikeasti jää käteen. Noiden virallisten lukujen heiluttelun voisi jo lopettaa koska se vääristää mielikuvia siitä millaisilla summilla tässä maassa oikeasti köyhät joutuvat kitumaan vuodesta toiseen. Pahimmillaan koko elämänsä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
593 ei ole summa joka tukiorjalle oikeasti jää käteen. Noiden virallisten lukujen heiluttelun voisi jo lopettaa koska se vääristää mielikuvia siitä millaisilla summilla tässä maassa oikeasti köyhät joutuvat kitumaan vuodesta toiseen. Pahimmillaan koko elämänsä.
Todellisuudessa tukia tulee paljon enemmän. Työttömyyskorvaus+asumistuki+toimeentulotuki+mitä kaikkia muita niitä onkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuudessa tukia tulee paljon enemmän. Työttömyyskorvaus asumistuki toimeentulotuki mitä kaikkia muita niitä onkaan.
Selvästikään et tiedä mitään sosiaaliturvasta ja sen varassa elämisestä. Voit tietoviisas lopettaa sen leukojesi louskutuksen. Eikö olekin hienoa että meillä on noin monia tukimuotoja ja siitä huolimatta vain vuokra yksin syö kaikesta siitä "ilmaisen rahan" paljoudesta 90%. Perus elinkustannukset niin korkeat ettei edes monien tukien yhdistelmä riitä mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selvästikään et tiedä mitään sosiaaliturvasta ja sen varassa elämisestä. Voit tietoviisas lopettaa sen leukojesi louskutuksen. Eikö olekin hienoa että meillä on noin monia tukimuotoja ja siitä huolimatta vain vuokra yksin syö kaikesta siitä "ilmaisen rahan" paljoudesta 90%. Perus elinkustannukset niin korkeat ettei edes monien tukien yhdistelmä riitä mihinkään.
Muuta sitten helvettiin ylikalliista kämpästäsi, itkuiita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90 prosenttia tuloista menee vuokraan? Minkäslaisessa palatsissa sitä asutaan yhteiskunnan rahoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuudessa tukia tulee paljon enemmän. Työttömyyskorvaus asumistuki toimeentulotuki mitä kaikkia muita niitä onkaan.
Todellisuus voi olla 640€/netto/kk
Jos omistusasunto = ei asumistukea
Omaisuutta, esim 1000€ tilillä = ei toimeentulotukea
Kaikki ne muut tuet??? Kaikilla ei ole lapsia, ei ole sairauksia, mitä tukia siis?
Todellisuus voi olla muutakin kun oman ajatuksen tukien paljous, 640€/kk! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki ne muut tuet??? Kaikilla ei ole lapsia, ei ole sairauksia, mitä tukia siis?
Todellisuus voi olla muutakin kun oman ajatuksen tukien paljous, 640€/kk!Kelastahan saa tukea melkein kaikkeen mahdolliseen. Pelkästään koululaisille ja opiskelijoille ja jo opintonsa päättäneillekin löytyy:
Opintolainahyvitys
Opintolainavähennys
Opintolainan korkoavustus
Koulumatkatuki
Opintotuki (opintoraha, asumislisä, lainatakaus)
Ja tosiaan jos sattuu olemaan lapsia tai sairauksia, niin sittenhän rahaa tulvii ovista ja ikkunoista.
Ja jos Kelasta ei johonkin tukea saa, niin sitten saa kunnalta harkinnanvaraisia avustuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90 prosenttia tuloista menee vuokraan? Minkäslaisessa palatsissa sitä asutaan yhteiskunnan rahoilla?
Vuokra asuntoni on kokoonsa nähden keskimääräistä halvempi mutta ylittää kelan kohtuurajan.
Kelalle ei kelpaa mikään perusteluksi miksi tukiorja asuu kalliimmassa asunnossa. Vaikea muuttaa halvempaan jos halvempia ei ole tai sellaista ei saa vaikka tykittää hakemuksia kaikkiin mahdollisiin varallisuusrajoitettuihin ja muihin vähän halvempiin asuntoihin yli vuoden päivät. Halpoja asuntojahan ei ole, tai niihin on niin paljon hakijoita ettei niitä riitä kaikille.
Jokainen voi itse tarkistaa kelan kohtuurajat kuntakohtaisesti ja sitten katsoa montako asumiskelvotonta koirankoppia sillä hinnalla on tarjolla.
Kaupungille on ollut asuntohakemus seitsemän vuotta sisällä. Ei kuulu mitään. Tiedän tyypin jolla on ollut kaupungille asuntohakemus yli kymmenen vuotta sisällä. Mitään ei kuulu. Ne jaellaan ilmeisesti hyvätuloisille sukulaisille ja kavereille siellä kaupungillakin. Vuokranantaja varastaa joka vuosi toista tuhatta euroa minulle kuuluvista tuista tehdessään vuokrabisnestä. Minä en voi väkisin muuttaa halpaan asuntoon kun sellaisia ei ole saatavilla.
Meidän köyhien oletetaan menevän väkisin töihin vaikka töihin ei pääse, nostavan väkisin palkkaa vaikka palkkaa ei työstä makseta, muuttavan väkisin halpaan asuntoon vaikka halpaa asuntoa ei saa.
Siksi on oikein että ahneet vuokranantajat varastavat viimesijaisista tuistamme, jotka täysimääräisenäkin ovat riittämättömät, itselleen sievoiset summat ja rikastuvat tällä tavalla. Ja poliitikot aplodeeraavat itselleen ku on luotu olosuhteet joissa tukijärjestelmän varassa eläville kuuluvien tukien valuttaminen pisnesmiesten taskuihin on mahdollista koska se on se oikea moraalinen keino jolla se talous lähtee nousuun.
Nyt kun on julistettu että Suomen talous on saanut kääntymään paremmaksi on suomalaisilla rahaa ku roskaa. Ongelma on se etteivät suomalaiset kuluta varojaan vaan makuuttavat miljooniaan tilillä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus voi olla muutakin kun oman ajatuksen tukien paljous, 640€/kk!Todellisuus on kuule se että joillekin on työmarkkinatuki toimeentulotuki ja asumistukikombosta huolimatta jo pitkään jäänyt käteen hädin tuskin 400€ toisilla se on ollut jo pitkään jopa kolmensadan euron luokkaa. Ihan vuokra- asujista puhutaan. Toimeentulotuki orjilla harvoin on varaa ostaa omistusasuntoa. Vuokra asujien määrä kasvaa koko ajan
Kela ja työkkäri uhkailevat kostokiimassaan viedä siitäkin 40% kaikin kampituksin mitä ikinä päähänsä keksivät juonia. Mikään elämän hankaloittamistoimenpide ei ole tarpeeksi sadistinen kun kaikista köyhimmistä yksin elävistä puhutaan.
Ihmiset joiden käteen jää vain asumiskustannusten jälkeen 300€ ovat pääasiassa yksin eläviä lapsettomia sinkkuja joiden tilanteesta johon heidät on ajettu, ei kukaan puhu mitään. Eläkeläiset ja lapsiperheet jyräävät kaikki köyhyyskeskustelut kun nämä itkuiitat kunniakansalaiset menevät joka jonon ohi etuajo- oikeudella muutenkin.
Suomen talouksista 40% on yhden hengen talouksia. Todennäköisesti suurin osa viimesijaisimman sosiaaliturvan varassa elävistä ovat juuri niitä yksin eläviä jotka eivät pidä meteliä hädästään. Ei ole lapsia joita käyttää tunteisiin vetoamisvälineenä joka luukulla, ei ole syyllistäviä harmaita hapsiakaan päässä kun ollaan niin paljon töitä tehty pyhän isänmaan eteen ja tässä kiitos.
Köyhä sinkku elää vailla perheen tuoman sosiaalisen verkoston turvaa ja kaikkia niitä hyötyjä mitä useamman ihmisen taloudessa elävillä on. Siitä ei kukaan puhu mitään millaisiin tilanteisiin heidät on ajettu kaiken tämän hallituksen sosiaaliturvaorjiin kohdistaman kostokiiman hurmiossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en saa muuta kuin työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on 20 % veron jälkeen nettona karavan alle 600 €. Omistan omakotitalon, jota liki mahdoton saada kaupaksi. Omakotitaloon ei saa asumistukea. Toimeentulotukea en saa koska omakotitalo on omaisuutta joka estää tuen saamisen. Takana on kolme vuosikymmentä pienipalkkaista duunia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä en saa muuta kuin työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on 20 % veron jälkeen nettona karavan alle 600 €. Omistan omakotitalon, jota liki mahdoton saada kaupaksi. Omakotitaloon ei saa asumistukea. Toimeentulotukea en saa koska omakotitalo on omaisuutta joka estää tuen saamisen. Takana on kolme vuosikymmentä pienipalkkaista duunia.
Jumalauta nämä tilanteet saa raivon pintaan. 🤬
Sitten moralisoidaan että pitää ottaa itsevvastuuomastatoimeentulosta kun kaikki mahdollisuudet ottaa vastuu omasta toimeentulosta tehdään mahdottomaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kelastahan saa tukea melkein kaikkeen mahdolliseen. Pelkästään koululaisille ja opiskelijoille ja jo opintonsa päättäneillekin löytyy:
Opintolainahyvitys
Opintolainavähennys
Koulumatkatuki
Ja tosiaan jos sattuu olemaan lapsia tai sairauksia, niin sittenhän rahaa tulvii ovista ja ikkunoista.
Ja jos Kelasta ei johonkin tukea saa, niin sitten saa kunnalta harkinnanvaraisia avustuksia.Jos et satu tietämään, Kela on mielivaltaisuuden ilmentymä persoonallisuushäiriöisine virkailijoineen. On ihan saatanan varma, että joka jeesuksenjeni on kerjättävä ja läheteltävä dokumentteja liki paskalla käynnistä lähtien. Ja sitten saatat tulla huomaamaan epäävän päätöksen jälkeen, että turha vaiva....kerjuuhakemustasi kokonaisuudessaan ei ole edes vaivauduttu lukemaan!!! Ja kunnissa sama mielivalta!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten moralisoidaan että pitää ottaa itsevvastuuomastatoimeentulosta kun kaikki mahdollisuudet ottaa vastuu omasta toimeentulosta tehdään mahdottomaksi.👍👍👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai luulekko että ne tuet on satoja euroja.Toivottavasti joudut tuille niin tiiä mitä on elämä niillä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuta sitten helvettiin ylikalliista kämpästäsi, itkuiita.
toivottavasti tuli hyvä mieli kun sait purkaa pahaa oloasi .Säälittävää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kelastahan saa tukea melkein kaikkeen mahdolliseen. Pelkästään koululaisille ja opiskelijoille ja jo opintonsa päättäneillekin löytyy:
Opintolainahyvitys
Opintolainavähennys
Koulumatkatuki
Ja jos Kelasta ei johonkin tukea saa, niin sitten saa kunnalta harkinnanvaraisia avustuksia.voi voi kun on harhakuvitelma avustuksista...olekko lukenu veroehdotustas kun on niin tietoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuokra asuntoni on kokoonsa nähden keskimääräistä halvempi mutta ylittää kelan kohtuurajan.
Kelalle ei kelpaa mikään perusteluksi miksi tukiorja asuu kalliimmassa asunnossa. Vaikea muuttaa halvempaan jos halvempia ei ole tai sellaista ei saa vaikka tykittää hakemuksia kaikkiin mahdollisiin varallisuusrajoitettuihin ja muihin vähän halvempiin asuntoihin yli vuoden päivät. Halpoja asuntojahan ei ole, tai niihin on niin paljon hakijoita ettei niitä riitä kaikille.
Jokainen voi itse tarkistaa kelan kohtuurajat kuntakohtaisesti ja sitten katsoa montako asumiskelvotonta koirankoppia sillä hinnalla on tarjolla.
Kaupungille on ollut asuntohakemus seitsemän vuotta sisällä. Ei kuulu mitään. Tiedän tyypin jolla on ollut kaupungille asuntohakemus yli kymmenen vuotta sisällä. Mitään ei kuulu. Ne jaellaan ilmeisesti hyvätuloisille sukulaisille ja kavereille siellä kaupungillakin. Vuokranantaja varastaa joka vuosi toista tuhatta euroa minulle kuuluvista tuista tehdessään vuokrabisnestä. Minä en voi väkisin muuttaa halpaan asuntoon kun sellaisia ei ole saatavilla.
Meidän köyhien oletetaan menevän väkisin töihin vaikka töihin ei pääse, nostavan väkisin palkkaa vaikka palkkaa ei työstä makseta, muuttavan väkisin halpaan asuntoon vaikka halpaa asuntoa ei saa.
Siksi on oikein että ahneet vuokranantajat varastavat viimesijaisista tuistamme, jotka täysimääräisenäkin ovat riittämättömät, itselleen sievoiset summat ja rikastuvat tällä tavalla. Ja poliitikot aplodeeraavat itselleen ku on luotu olosuhteet joissa tukijärjestelmän varassa eläville kuuluvien tukien valuttaminen pisnesmiesten taskuihin on mahdollista koska se on se oikea moraalinen keino jolla se talous lähtee nousuun.
Nyt kun on julistettu että Suomen talous on saanut kääntymään paremmaksi on suomalaisilla rahaa ku roskaa. Ongelma on se etteivät suomalaiset kuluta varojaan vaan makuuttavat miljooniaan tililläHyvä kirjoitus!Täyttä asiaa kirjoitat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos et satu tietämään, Kela on mielivaltaisuuden ilmentymä persoonallisuushäiriöisine virkailijoineen. On ihan saatanan varma, että joka jeesuksenjeni on kerjättävä ja läheteltävä dokumentteja liki paskalla käynnistä lähtien. Ja sitten saatat tulla huomaamaan epäävän päätöksen jälkeen, että turha vaiva....kerjuuhakemustasi kokonaisuudessaan ei ole edes vaivauduttu lukemaan!!! Ja kunnissa sama mielivalta!
Näin on,ENITEN VIHAAN SANAA HARKINNANVARAINEN ,VAIKKA EN TARVII ETUUKSIA .MUTTA SEURAAN AIKAANI JA LUEN JA KUUNTELEN IHMISTEN KERTOMUKSIA NIIN SE HARKINNANVARAINEN ON TODELLAKIN HARKINNANVARAINEN JA SITÄ EI MYÖNNETÄ.AINA LÖYTYY PYKÄLÄ JOKA ESTÄÄ SEN ANNON.ETTÄ EI SIELTÄ KELASTA TIPU SI TÄ RAHAA NIIN VAIN.SUMMILLE MITÄ MYÖNNETÄÄN LÖYTYY AINA PYKÄLÄ.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus voi olla muutakin kun oman ajatuksen tukien paljous, 640€/kk!Miksi hitossa tarvitset tukia jos tilllä 1000€?
Tuki on tarkoitettu varattomille, ei siihen että säästetään ja kartutetaan omaisuutta.
On näemmän leikkausvaraa tuissa jos tilillä makaa 1000€, tuo raha pitäisi ensin syödä ennekuin olisi oikeutettu mihinkään tukeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opintolainahyvitys
Opintolainavähennys
Koulumatkatuki
Ja jos Kelasta ei johonkin tukea saa, niin sitten saa kunnalta harkinnanvaraisia avustuksia.Tässä taas näkee, kuinka kaukana on hyvin toimeentulevien ymmärrys köyhien ja apua tarvitsevien tilanteesta.
Oikeasti on tukien saanti todella vaikeaa, joka sentti tarkistetaan ja se todellinen tarve.
Kaikilla tarvitsevilla ei edes ole kykyä tai eivät kertakaikkiaan jaksa käydä läpi sitä viranomais-showta joka vaaditaan että saat mitään tukia. Kituuttavat sitten ja jonottavat eväitä ruokajonoissa. Jos sellainen läheltä löytyu, kun ei ole varaa julkisen lippuihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi hitossa tarvitset tukia jos tilllä 1000€?
Tuki on tarkoitettu varattomille, ei siihen että säästetään ja kartutetaan omaisuutta.
On näemmän leikkausvaraa tuissa jos tilillä makaa 1000€, tuo raha pitäisi ensin syödä ennekuin olisi oikeutettu mihinkään tukeen.Miten sen tukien käsittelyn ajan elää, jollei tilillä ole yhtään rahaa? Pyhällä hengellä kenties?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisuus on kuule se että joillekin on työmarkkinatuki toimeentulotuki ja asumistukikombosta huolimatta jo pitkään jäänyt käteen hädin tuskin 400€ toisilla se on ollut jo pitkään jopa kolmensadan euron luokkaa. Ihan vuokra- asujista puhutaan. Toimeentulotuki orjilla harvoin on varaa ostaa omistusasuntoa. Vuokra asujien määrä kasvaa koko ajan
Kela ja työkkäri uhkailevat kostokiimassaan viedä siitäkin 40% kaikin kampituksin mitä ikinä päähänsä keksivät juonia. Mikään elämän hankaloittamistoimenpide ei ole tarpeeksi sadistinen kun kaikista köyhimmistä yksin elävistä puhutaan.
Ihmiset joiden käteen jää vain asumiskustannusten jälkeen 300€ ovat pääasiassa yksin eläviä lapsettomia sinkkuja joiden tilanteesta johon heidät on ajettu, ei kukaan puhu mitään. Eläkeläiset ja lapsiperheet jyräävät kaikki köyhyyskeskustelut kun nämä itkuiitat kunniakansalaiset menevät joka jonon ohi etuajo- oikeudella muutenkin.
Suomen talouksista 40% on yhden hengen talouksia. Todennäköisesti suurin osa viimesijaisimman sosiaaliturvan varassa elävistä ovat juuri niitä yksin eläviä jotka eivät pidä meteliä hädästään. Ei ole lapsia joita käyttää tunteisiin vetoamisvälineenä joka luukulla, ei ole syyllistäviä harmaita hapsiakaan päässä kun ollaan niin paljon töitä tehty pyhän isänmaan eteen ja tässä kiitos.
Köyhä sinkku elää vailla perheen tuoman sosiaalisen verkoston turvaa ja kaikkia niitä hyötyjä mitä useamman ihmisen taloudessa elävillä on. Siitä ei kukaan puhu mitään millaisiin tilanteisiin heidät on ajettu kaiken tämän hallituksen sosiaaliturvaorjiin kohdistaman kostokiiman hurmiossa.'Kela ja työkkäri uhkailevat kostokiimassaan viedä siitäkin 40% kaikin kampituksin mitä ikinä päähänsä keksivät juonia. Mikään elämän hankaloittamistoimenpide ei ole tarpeeksi sadistinen kun kaikista köyhimmistä yksin elävistä puhutaan.'
Ottaisin Kelan tuosta syytettyjen listalta pois, koska olen aina saanut sieltä avun, kerran jopa ilman, että ymmärsin pyytää; kun olin joutunut sairaalaan, sairausloma järjestyi ja työmarkkinatuki vaihtui sairaustukeen ihan Kelan toimesta!
Työkkäri on kohdellut minuakin kuvailemallasi tavalla. Eikö olekin lohduttavaa ajatella, että tekoälyn rynniessä viemään ihmisten työpaikat, juuri nuo turhakevirkailijat korvataan ensin:)))) Toisaalta, jos robotin on kouluttanut joku tuollainen ihminen, tulokset saattavat olla karmeat nekin. Onneksi ne sitten osuvat ex-virkaloisen omaan paksuun nilkkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten moralisoidaan että pitää ottaa itsevvastuuomastatoimeentulosta kun kaikki mahdollisuudet ottaa vastuu omasta toimeentulosta tehdään mahdottomaksi.Niin. Ja yritäpä köyhänä työttömänä aloittaa tehdä omaa työtä yrityksen tapaisesti. Huomaat olevasi vielä pahemmassa jamassa kuin ennen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kun on julistettu että Suomen talous on saanut kääntymään paremmaksi on suomalaisilla rahaa ku roskaa. Ongelma on se etteivät suomalaiset kuluta varojaan vaan makuuttavat miljooniaan tililläVuokranantaja ei ole se ahne vaan verottaja. Asunnon hoitokulut ovat nousseet paljon, alv on noussut,,ituhipit ovat runnoneet kasan erilaisia jäte maksuja, sadevedestä joutuu maksamaan tontin koon mukaan ja niin edelleen.
Pian nousee kiinteistövero taivaisiin ja maksaja löytyy peilistä, se ei ole vuokranantaja.
- Anonyymi
Ensin pitää tietää menot.
- Anonyymi
Jep. Isosti tienaavilla on luonnollisesti menotkin eri luokkaa kuin köyhälistöllä. Ja hyvä niin valtio tarvitsee verotuloja muiltakin kuin senttiä pihistävältä köyhiltä.
- Anonyymi
Järkityyppi suhtuttaa menonsa tulojensa mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
... s u h t e u t t a a ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep. Isosti tienaavilla on luonnollisesti menotkin eri luokkaa kuin köyhälistöllä. Ja hyvä niin valtio tarvitsee verotuloja muiltakin kuin senttiä pihistävältä köyhiltä.
Köyhät kuluttavat ne mahdolliset lisärahansa välittömästi tarpeeseen.
Rikkaat eivät kuluta yhtään enempää kuin ennenkään, vaikka saisivat kuinka paljon lisää.
Kumpi siis hyödyttää yhteiskuntaa enemmän ja lisää työtä, työpaikkoja ja tuo kaikenmaailman verojen muodossa tuloja valtiolle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla tuntuu olevan neuvot hanskassa. Kerropa, miten suhtuttasin menoihini varhaiseläkkeen, 70 euroa plus satasen työtulon? Torutko, kun alistuin hakemaan työttömyyskorvausta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhät kuluttavat ne mahdolliset lisärahansa välittömästi tarpeeseen.
Rikkaat eivät kuluta yhtään enempää kuin ennenkään, vaikka saisivat kuinka paljon lisää.
Kumpi siis hyödyttää yhteiskuntaa enemmän ja lisää työtä, työpaikkoja ja tuo kaikenmaailman verojen muodossa tuloja valtiolle?Totta. Olen ollut henkilökohtaisena avustajana vammaisella, jonka tilillä makaa satoja tuhansia ja eläke on tuhansia. Itse olen tienannut viissatasen kuussa. Kun hän tarvitsee esimerkiksi viedä jotain turhaa kamaa kaatopaikalle, hänellä on otsaa pyytää köyhää avustajaa kuskaamaan se autollaan sen sijaan, että työllistäisi keikkaan jonkun paikallisen pakufirman. Kaikki mahdollinen otetaan irti köyhien avustajien selkänahasta, ja sitten, kun luonnevikaiselle mieleen juolahtaa, irtisanoskellaan, koska se kohottaa hetkeksi vammaisen omanarvontuntoa. Ja koska vammainen haluaa kotona asuvan peräkamarin poikansa saavan vanhempansa avustamisen sijaisuuksia, mihin hän tosin ei ole oikeutettu muuten kuin poikkeustilanteissa. Mutta rikas haluaa vetää kotiin kaiken mahdollisen, meidän yhteisestä pussistamme. Tuossa kuviossa aikamiespoika tulisi laittaa omaishoitajaksi muutaman satasen kuukausituella, kuten muutkin, joiden omainen vammautuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla tuntuu olevan neuvot hanskassa. Kerropa, miten suhtuttasin menoihini varhaiseläkkeen, 70 euroa plus satasen työtulon? Torutko, kun alistuin hakemaan työttömyyskorvausta?
Et kerro menojasi enkä tiedä eläkkeesi määrää. Ja onneksi muutenkaan mun ei tartte suhteuttaa kuin omani.
- Anonyymi
No huh huh kun 4000 euroa on liian vähän tuloja kk.
Itse olen pärjännyt todella hyvin kahden tonnin palkalla. Tuollaiset
ostelee kaikkea heti luotolla ja sitten ne ihmettelee kun laskuja tulee miksi palkka ei sitten riitä. Itse säästän pitkään ja ostan sitten vaikka uuden tv n. Nukuin joskus 2 vuotta lattialla koska en halunnut ostaa sänkyä velaksi joten säästin pitkään.- Anonyymi
Osamaksut.pikkuvipit,hulahula menot sekä korkokojen korot saavat isotuloisenkin tulot päälaellen.
- Anonyymi
Aivopesulaitteen (TV) ostaminen ei tosin ole säästämistä, vaan äärimmäisen typerää tuhlaamista.
- Anonyymi
Media nostaa tarkoituksella julkisuuteen "köyhinä" esiintyviä ihmisiä jotka eivät kärsi köyhyydestä vaan elävät yli varojensa. Tämä on vihapropagandaa oikeasti köyhiä kohtaan koska näin annetaan ymmärtää ettei Suomessa muka ole oikeasti köyhiä ihmisiä lainkaan. Köyhä Suomessa on median mukaan vain tyhmä ihminen joka ei osaa käyttää rahojaan järkevästi tai elää velaksi.
- Anonyymi
Suomessa ei ole absoluuttista köyhyyttä mitä joissakin kehitysmaissa ja amerikassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole absoluuttista köyhyyttä mitä joissakin kehitysmaissa ja amerikassa.
Joten tehkäämme Suomestakin samanlainen. Sitten on kaikilla yhtä kurjaa. 👍
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä on !!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miten tuo helpottaa Suomen köyhien oloja tai oloa?
- Anonyymi
Joo, hämmästyin, kun luin tuon. Olisikohan tämänkin kitisijän muijansa kanssa aihetta alkaa tarkastelemaan, mihin ne rahat pistävät. Taitavat elää helvetin leveesti. Krhtaavatkin jumalauta kitistä!
- Anonyymi
Kyllä kuukausitulot pitää olla vähintään 10 000 e, jotta nyky-Suomessa pärjää.
- Anonyymi
Tolkuttomalle törsääjälle ei mikään rahamäärä ole tarpeeksi.
Ne pitäisi komentaa pakolliselle taloudenhallinta kurssille. - Anonyymi
Kuvitellaanpa, että kaikki saisi vähintään kymppitonnin kuussa, niin tuskinpa riittäisi. Siinä alkaisi ihmiset sekoomaan, kun rahaa on ja pistäisivät ns haisemaan.
Tässä jutussa, jossa vanhemmat tienaa 4t kuussa nettona ja vaikka on kolme lastakin, niin kyllä pitäisi riittää normi elämään, mutta esim viimeisen päälle pelit ja vehkeet penskoille, kaikki mahdolliset maksukanavat telkassa (on aika järisyttävä summa jo per kk, tätä ei moni edes ajattele), harrastukset ja miten esim auto/autot. Pitääkö olla viimeistä huutoa? Ruoan teko itse säästää jo satoja euroja/kk ja voi unohtaa wolttaamiset. On miljoona asiaa, josta voi pihistää. Jokaisen pitäisi ymmärtää katsoa sitä omaa elämäntyyliää ja kulutustottumuksiaan, oli lapsia tai ei. Lapsiin on turha vedota. Kaikki lähtee vanhemmista.
- Anonyymi
Pohtikaa sitä.
jaa misshä?
-tässä tuokiosh - Anonyymi
Kakspiippunen juttu se että asuntolainaan menee iso osa ja purnaa sitten menoja niin miksei sitten asu vuokralla.Liirum laarum täytyy saada omaisuutta.Parakissa tai asuntovaunussa itse täytys majailla.
- Anonyymi
Toki asuntolainaan menee iso osa. Jos on ottanut lainan vaikka 5-10 v. Yleensä ihmiset ottaa sen 15:ta vuodesta pidempään. No tuleehan niitä korkokuluja, mutta moni unohtaa myös sen päivittäiselämisen ja mahdolliset yllätykset. Kun itse olin asuntovelallinen, niin lyhensin lainaa vähemmän kuin olisin maksanut vuokraa. Tilanne oli suht sama lapsien kera. Jouduttiin tekemään budjetti ja tarkistamaan menot. Ei se ollut sen kummempaa. Kaikkeen tottuu ja huomasi hyvin, kuinka paljon rahaa upposi turhaan, mitä oikeesti ei edes tarvinnut. No lasten vaatteet, kengät/saappaat, kesä-/talvivaatteet oli pakollisia, niitä tarvi aina. Niihin meni lapsilisät ja omat, kun lapsilisät ei riittänyt. Eikä tietenkään voinut oikein käyttää "isommalta pienemmälle" jääneitä vaatteita, kun toinen on tyttö ja toinen.poika.
Tehkää se oma budjetti, kirjatkaa ylös ostokset, tuosta on apua. Itsellä jäi päälle ja nyt jos koska, on siitä suuri apu, kun tulot pieneni roimasti.
- Anonyymi
Niin jos pariskunnan yhteiset tulot on se rapiat 4000eur kk kun työelämässä niin pitkän työuran tehnyt eläkeläispariskunta voi saada 4000eur nettona kuukaudessa ja asunnot maksettu aikaa sitten.Työikäsillä on lapsia niin on menoja,tarvii sitä ja tätä.Nykypäivän kuviot on nuorilla että täytyy olla älykännyt,läppärit jne.
- Anonyymi
Voi kultapieni. "Asunnot maksettu". Juu asunto oli maksettu, mutta harmi, että näihin asuntoihin täytyy tehdä pakollisia remontteja. Ei ne ikuisuutta kestä.
Itsellä okt. Arvaapa paljonko maksaa sähkö- ja putkityöt, salaojitus, kattoremontti töineen?
Nämä em on PAKOLLISIA myös kerros- ja rivitaloissa jossain vaiheessa.
Ps. Ei ole eläke lähelläkään 4k netto, ei edes brutto. On tosi kaukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi kultapieni. "Asunnot maksettu". Juu asunto oli maksettu, mutta harmi, että näihin asuntoihin täytyy tehdä pakollisia remontteja. Ei ne ikuisuutta kestä.
Itsellä okt. Arvaapa paljonko maksaa sähkö- ja putkityöt, salaojitus, kattoremontti töineen?
Nämä em on PAKOLLISIA myös kerros- ja rivitaloissa jossain vaiheessa.
Ps. Ei ole eläke lähelläkään 4k netto, ei edes brutto. On tosi kaukana.Lisään vielä, että vero% on paljon enemmän kuin työssä käyvällä.
- Anonyymi
Ilmoittaako joku ihan oikeasti ääneen, että on tyhmä tollukka? Sellainen nimittäin on, jos ei tule toimeen tuollaisella määrällä manjaanaa. Itselläni jäisi puolet säästöön, enemmänkin.
- Anonyymi
Niin jos pariskunnalla yhteiset nettotulot 4000eur kk jos siitä lähtis aluks mitkä on asumismenot mahd lainan lyhennys+sähkö jne.Näkis kaikki menot että mistä kitisee.
- Anonyymi
Itse olen elänyt jo useita vuosia alle 600 e kuukausituloilla. Ei voi kun nauraa näiden kermaperseapinoiden "ongelmille".
- Anonyymi
Apina olet itse ja tuolla kiturahalla olet eläkkeeseen asti joka sekin mitättömän pieni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Apina olet itse ja tuolla kiturahalla olet eläkkeeseen asti joka sekin mitättömän pieni.
Hyvin tuollakin pärjää kun karsii kaiken paskan ja turhan elämästään pois.
- Anonyymi
Ainahan rutisijoita riittää niin varm monellakin auttas että tarkistaa menot.
- Anonyymi
Rutisen paskat housuun sunnuntain ratoksi.
Eläkeläinen, savo.- Anonyymi
No siinäpä on sitten maanantaiksi riittoisaa nyrkkipyykkiä.
- Anonyymi
Hernekeiton kanssa sopivat perinteisesti sinappi ja ruisleipä, mutta myös sipulisilppu ja paistetut hernekeitto-pihvit ovat hyviä lisukkeita. Täyteläisen keiton kumppaniksi sopii myös olut, kuten lager tai pils, tai makeaksi jälkiruoaksi tarjoiltava pannukakku kermavaahdolla ja hillolla. Laitoin äsken herneet likoamaan. Illemmalla keitän ja ehkä jauhelihaa sekaan. Siitä syöpi monta päivää eikä maksanut paljon. Edellistä keittoa on vielä myös ja se on lihapullakeitto,aivan eineslihapullista.
- Anonyymi
Kyl sitte paska lentää mut se hyvä puoli rokassa on että saa k vitamiinit jotka tärkeitä ettei tule ennenaikaista dementiaa, luusto pysyy vahvana.
- Anonyymi
Hernepihivit? Kiitos ideasta, kokeilen pian.
- Anonyymi
Eihän
Sdp- jauho Sannallekkaan riitä 18 tonnin kuukausiansio kun pitää varastaa vielä aamupalatkin ja jauhoja ostaa illanviettoon.- Anonyymi
niise o, ja kukas sen jauhoperseen liksat o maksanu.....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niise o, ja kukas sen jauhoperseen liksat o maksanu.....
No et sinä
- Anonyymi
Ai pitää varastaa,tuohan on kunnianloukkaus.Jos käytät verbiä pitää varastaa niin se teko tarkoittaa tällä hetkellä tehtävää....mistä olet saanut tietää että pitää varastaa ja onko se totta jos ei niin se on väärän todistuksen antaminen ja kunnianloukkaus Olisi kyllä harkinnan paikka mitä tänne kirjoittaa,koska se jää näkyviin.
- Anonyymi
Suomen sosiaalimenot kaikkinensa on 80 miljardia vuodessa. Suurin osa budjetista siis.
Olisiko aika vaatia kansalaisaloitteen avulla, että säästöjä lähdetään etsimään myös elämäntapa-tuhlareiden avustuksia karsimalla?
Yksilölle pitää laittaa enemmän vastuuta ja vähentää valtion taakkaa.
Yhtenä esimerkkinä asumistuet.- Anonyymi
Missä vitussa ne työpaikat ovat joihin työttömät voivat mennä töihin jotta pääsevät ulos sosiaaliturvajärjestelmästä sitä rasittamasta?
- Anonyymi
Samaa mieltä. Monet ovat ulkoistaneet elämänsä yhteiskunnalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiva. Töitä ei ole, rahoitusta yrityksen perustamiseen ei saa, tai ei ole yrittäjäksi sopiva. Oman onnensa sepät ja kuutamokamut ottavat sitten omansa. Sano heihei uudelle sähköpolkupyörällesi? Kenet ryöstetään seuraavaksi? Ehkä kidnappauksetkin yleistyvät?
Siinä on oikeistolle uusi uljas yhteiskunta, turvaton ja vaarallinen.
Tätäkö tolkun suomalaiset todellakin haluavat, vai onko oikeasti kyseessä vain pienen marginaalin haluamiset ja edut?
Politiikka on arvovalintoja. Vaurautta on, meitä on vain rapiat 5,5 miljoonaa, tässä yhden totuuden maassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiva. Töitä ei ole, rahoitusta yrityksen perustamiseen ei saa, tai ei ole yrittäjäksi sopiva. Oman onnensa sepät ja kuutamokamut ottavat sitten omansa. Sano heihei uudelle sähköpolkupyörällesi? Kenet ryöstetään seuraavaksi? Ehkä kidnappauksetkin yleistyvät?
Siinä on oikeistolle uusi uljas yhteiskunta, turvaton ja vaarallinen.
Tätäkö tolkun suomalaiset todellakin haluavat, vai onko oikeasti kyseessä vain pienen marginaalin haluamiset ja edut?
Politiikka on arvovalintoja. Vaurautta on, meitä on vain rapiat 5,5 miljoonaa, tässä yhden totuuden maassa.Mikä yhden totuuden maa? Saathan sinäkin olla mitä mieltä haluat, ja politiikot riitelevät yhtenään taloudesta, ja velkaantumisesta, yhteistä näkemystä siellä tarvittaisiin, että velkaantumiskierteestä päästäisiin, ja naa saataisiin nousuun.
Tai jos tarkoitat yhden totuuden maalla suhtautumista Venäjän hyökkäyssotaan, niin siinä suomalaiset ovat harvinaisen yksimielistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menestyjät ovat ulkoistaneet omat vastuunsa köyhille ja ovat lähes poikkeuksetta menestyneet nimenomaan köyhien selkänahasta revityillä voitoilla ja myös riistolla ja monenlaisella kusetuksella.
Rikkaat elävät köyhien siivellä eikä päinvastoin. Näin se on aina ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menestyjät ovat ulkoistaneet omat vastuunsa köyhille ja ovat lähes poikkeuksetta menestyneet nimenomaan köyhien selkänahasta revityillä voitoilla ja myös riistolla ja monenlaisella kusetuksella.
Rikkaat elävät köyhien siivellä eikä päinvastoin. Näin se on aina ollut.Jostain syystä menestyjät kieltäytyvät paljastamasta menestyksensä salaisuuksia köyhille että miten sitä oikein päästään tukiriippuvuussuosta ylös. Mistähän se johtuu ettei tällaisia tietoja paljasteta köyhille?
Koskaan ei tule niitä konkreettisia ohjeita _miten_ toimeentulotuella elävä pääsee ulos sosiaaliturvaorjuudesta tilanteessa jossa ansiotöitä ei ole tarjolla, yrittäjyys ei ole vaihtoehto, eikä somekanavatkaan ota tuulta alleen.
Mitä tekisit rikas jos joutuisit toimeentulotuille?
Eikö tämä syvä hiljaisuus näiden menestyksen keinojen ympärillä kieli jotain siitä paljonko tässä maassa menestymisen keinot kestävät päivänvaloa? Menestyjät ovat joko rikollisia tai poliitikkoja. Mikä on käytännössä sama asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jostain syystä menestyjät kieltäytyvät paljastamasta menestyksensä salaisuuksia köyhille että miten sitä oikein päästään tukiriippuvuussuosta ylös. Mistähän se johtuu ettei tällaisia tietoja paljasteta köyhille?
Koskaan ei tule niitä konkreettisia ohjeita _miten_ toimeentulotuella elävä pääsee ulos sosiaaliturvaorjuudesta tilanteessa jossa ansiotöitä ei ole tarjolla, yrittäjyys ei ole vaihtoehto, eikä somekanavatkaan ota tuulta alleen.
Mitä tekisit rikas jos joutuisit toimeentulotuille?
Eikö tämä syvä hiljaisuus näiden menestyksen keinojen ympärillä kieli jotain siitä paljonko tässä maassa menestymisen keinot kestävät päivänvaloa? Menestyjät ovat joko rikollisia tai poliitikkoja. Mikä on käytännössä sama asia.Menestyjät maksavat suurimman osan veroista, joilla taataan heikompiosaistenkin elämä.
Miten menestyvä voivat rikollisia olla? Järjetön mielipide. Suomessa on riippumaton oikeuslaitos, joten tekemään ilmianto viranomaisille jos kokee parempiosaiset rikollisiksi.
Pienituloisilta ei juuri veroa mene tuloistaan, joten ei heiltä juuri mitään voi poiskaan ottaa. - Anonyymi
No se aloite menee Orpo -Purralta läpi koska siinä voi sanoa että kansa vaatii
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikkaat elävät köyhien siivellä eikä päinvastoin. Näin se on aina ollut.kyllä mietipä kun meet työmaalle jos oot töissä,että saatko taitojasi ja työn vaativuutta vastaavaa palkkaa.Vai pihistääkö työantaja palkassasi ja maksaa osinkoja omistajille taas vuojen lopussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menestyjät maksavat suurimman osan veroista, joilla taataan heikompiosaistenkin elämä.
Miten menestyvä voivat rikollisia olla? Järjetön mielipide. Suomessa on riippumaton oikeuslaitos, joten tekemään ilmianto viranomaisille jos kokee parempiosaiset rikollisiksi.
Pienituloisilta ei juuri veroa mene tuloistaan, joten ei heiltä juuri mitään voi poiskaan ottaa.silloin otetaan pienituloisilta nää etuudet pois,niin kuin nyt on nähty.Kuitenki jostainhan on ihmisen rahaa saatava että elää ja siksi nyt toimeentulotuet on kasvaneet.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Menestyjät maksavat suurimman osan veroista, joilla taataan heikompiosaistenkin elämä.
Pienituloisilta ei juuri veroa mene tuloistaan, joten ei heiltä juuri mitään voi poiskaan ottaa.Pyh, nytkin näiden "menestyjien" verotusta kevennetään ja muun kansanosan asioita kiristetään. Sitä kiristystä voi tehdä ja tehdäänkin paljon muullakin tavoin, kuin tuloverotusta kiristämällä. Ymmärrätkö?
Aikaisempi käytäntö oli oikea, enemmän tienaavat eli "paremmin menestyvät" maksoivat myös enemmän veroja. Mikä nyt oli ihan loogistakin.
Esimerkiksi 10000€/kk tienaava voisi ihan huoletta maksaa veroa 40%, kyllä siitä nettosummastakin itsensä elättää ihan hyvin ja perheenkin myös, jos sellainen sattuu olemaan. 2000€ bruttona tienaavalle riittäisi ihan hyvin 10% verotus.
- Anonyymi
Kun on tottunut korkeaan elintasoon ja kuluttamaan, niin ei riitä kymppitonnikaan, kuten mainostetaan erästä puheohjelmaa, joka on tehty jenkeistä.
Vielä kun näkee ympärillään hyvin toimeentulevia ihmisiä ,niin on entistä vaikeampaa.- Anonyymi
Jenkkien elintyyli on hieman erilaista kuin suomessa. Siellä duunarit eivät voi kuin kuvitella 6-8 viikon lomista jotta voivat ylläpitää elintasoaan. Hyvä jos viikon pitävät vapaata vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jenkkien elintyyli on hieman erilaista kuin suomessa. Siellä duunarit eivät voi kuin kuvitella 6-8 viikon lomista jotta voivat ylläpitää elintasoaan. Hyvä jos viikon pitävät vapaata vuodessa.
Kyllä niillä siellä jenkkilässäkin on lomat. Duunarit vain eivät uskalla pitää lomiaan potkujen pelossa.
Oikeiston ajama potkulaki ja ay-liikkeiden alasajo ovat askeleita pimeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä niillä siellä jenkkilässäkin on lomat. Duunarit vain eivät uskalla pitää lomiaan potkujen pelossa.
Oikeiston ajama potkulaki ja ay-liikkeiden alasajo ovat askeleita pimeään.Mikä ay-liikkeen alasajo, ja potkulaki?
Ei hallitusta kaikesta voi syyttää. Työelämän uudistus on karahtanut vanhakantaiseen ay-liikkeeseen kerta, toisensa jälkeen. Se on haitannut työllistymistä ja talouden elpymistä. Ei työnantaja hyvää työntekijää koskaan turhaan pois potki, mutta joskus sopimaton työntekijä saattaa tuoda enemmän vahinkoa, kuin tulosta, ja irtisanomis-suoja saattaa olla melkoisen korkea ja kallis. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ay-liikkeen alasajo, ja potkulaki?
Ei hallitusta kaikesta voi syyttää. Työelämän uudistus on karahtanut vanhakantaiseen ay-liikkeeseen kerta, toisensa jälkeen. Se on haitannut työllistymistä ja talouden elpymistä. Ei työnantaja hyvää työntekijää koskaan turhaan pois potki, mutta joskus sopimaton työntekijä saattaa tuoda enemmän vahinkoa, kuin tulosta, ja irtisanomis-suoja saattaa olla melkoisen korkea ja kallis.ajatella että nytkin kaikki nämä tuhannet töistään pois potkitut on siis olleet mielestäsi huonoja työntekijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ay-liikkeen alasajo, ja potkulaki?
Ei hallitusta kaikesta voi syyttää. Työelämän uudistus on karahtanut vanhakantaiseen ay-liikkeeseen kerta, toisensa jälkeen. Se on haitannut työllistymistä ja talouden elpymistä. Ei työnantaja hyvää työntekijää koskaan turhaan pois potki, mutta joskus sopimaton työntekijä saattaa tuoda enemmän vahinkoa, kuin tulosta, ja irtisanomis-suoja saattaa olla melkoisen korkea ja kallis.Enemmän syyttäisin työttömyydestä sitä, että työtön työnhakijan täytyy olla hyvin varovainen töitä hakiessaan, ettei vahingossa hae aivan mahdottomaan paikkaan ja saa sitä! Rangaistustoimet läimäistään karkealla kädellä pienimmästäkin tekosyystä. Ja omaa työtä työtön ei voi ollenkaan aloittaa, ettei mene korvaukset poikki tyystin. Vapaaehtoistyöstäkin saattaa seurata epäilyksen täyttämiä, syyttäviä selvityspyyntöjä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ajatella että nytkin kaikki nämä tuhannet töistään pois potkitut on siis olleet mielestäsi huonoja työntekijöitä.
Seassa varmasti on ollut huonojakin, mutta kyllä iso osa on varmasti ollut ihan paikkansa ja palkkansa arvoisia työntekijöitä.
Sitä kikkailuahan on jo aika monella alalla alkanut olemaan, kun vanhempi ja reilusti kokeneempi on irtisanottu ja tilalle on otettu vastaavalla koulutuksella, mutta olemattomalla kokemuksella oleva työntekijä. Ja ihan sen vuoksi vain, että nuorelle kokemattomalle voi maksaa reilustikin pienempää palkkaa kuin kokeneelle.
Paljonko se sitten oikeasti hyödyttää työnantajaa rahallisesti... Siis hyvä sekin on, että nuoret työllistyvät, mutta silti..
Kokemattomalla nyt väkisinkin menee hitosti aikaa työn ja talon tapojen oppimiseen ja siihen, miten työ tehdään oikeasti tehokkaasti ilman turhia ja ylimääräisiä työvaiheita. Eli hintaa sillekin tulee ja kaikki kokemattomatkaan eivät vaan opi, ja opittuaankin voivat olla reilustikin huonompia tekijöitä, kuin heidän tieltään poispotkittu kalliimpi työntekijä. Lisäksi olen omassa työpaikassani huomannut, että helvetin moni nuori ja kokematon on aika laiska eikä heillä riitä oikein mielenkiintokaan työhön, kuten pitäisi. Yhtä hyvää kohden on kaksi onnetonta. Eli meillä ainakin itse pitäisin niistä kalliimmista "vanhuksista" kiinni, pari kertaa on käynyt juuri niin, että vanha on jollain tavoin saatu lähtemään töistä pois(eli savustettu ulos" tai potkittu jollain ihme syyllä pois, mikä on osattu selittää pätevästi ja tilalle on tullut joku ihan uuno.
Ja toinen tuossa potkulaissa on sekin, että sellaisethan myöskin potkitaan herkemmin pois työmaalta, jotka pitävät puolensa. Niin itsensä kuin työkavereiden. Tai jos ovat ihmisinä sellaisia, jotka eivät jostain syystä miellytä ylintä esimiestä. Esim sellaiset henkilöt, jotka käyvät töissä oikeasti vain töissä, eivätkä halua ja viitsi esimerkiksi jakaa vapaa-aikaansa työyhteisön kanssa.
- Anonyymi
Vastike 640€ sisältää,netin + vesimaksut + sauna.
Päälle sähköt noin 23 € kuukausi.
Puhelin 25 € kuukausi.
Siinä pakolliset KK menot.
Käyttöön jää noin 800€ KK hyvin pärjää.
Autoa ei ole,velaton asunto.
Eikä muitakaan velkoja ole.- Anonyymi
Itse asun vuokralla tässä kivassa asunnossa. Vuokramenot on 440€/kk asumistuen jälkeen. Tässä talossa asuu paljon vanhuksia, joten häiriö käyttäytymistä ei ole. Muutenkin tämä asunto on tosi kiva! Sauna löytyy ja pieni parveke grillailuja varten. Rahaa jää elämiseen 1050€/ pakollisten kulujen jälkeen. Varsin hyvin pärjäillään.
Säästämiseen menne kyllä osa näistä tuloista.
Mb_76 - Anonyymi
Kallis vastike sulla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse asun vuokralla tässä kivassa asunnossa. Vuokramenot on 440€/kk asumistuen jälkeen. Tässä talossa asuu paljon vanhuksia, joten häiriö käyttäytymistä ei ole. Muutenkin tämä asunto on tosi kiva! Sauna löytyy ja pieni parveke grillailuja varten. Rahaa jää elämiseen 1050€/ pakollisten kulujen jälkeen. Varsin hyvin pärjäillään.
Säästämiseen menne kyllä osa näistä tuloista.
Mb_76Mikä kunta?
- Anonyymi
HYVÄT SULLE!
- Anonyymi
Samaa minäkin ihmettelin. Oiskohan ollut ihan vaan provo? Asuntolainan maksusta ei mainittu onko sitä. Se saattaisi selittää. Tai sitten kulutustottumukset. Suu säkkiä myöten!
- Anonyymi
Hei tonnin eläke ja hyvin riittää.
- Anonyymi
Jos muut maksaa asumisesi ,niin kyllä varmaan riittää muuten ei.
Suomessa vuokratasot ovat korkeita .Riippuu toki paikkakunnasta pienikin yksiö 700 e/kk. Tuolta voi asiaa tutkailla:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunnot/helsinki?gad_source=1&gad_campaignid=6447640496&gbraid=0aaaaad7agi7i2x-zcr2dwflnc6tqabep7&gclid=eaiaiqobchmiucdb_y2hkamv1lorbr1twsgqeaayasaaegjkgfd_bwe&haku=m2346638394
Tuo edellyttää että tulot on jo jonkin näköiset ja summaan on lisättävä vero palkasta eli tuolla 1000 paikkeilla huidellaan jo tuossa vaiheessa . päälle perusu elämiseen toinen mokoma ja siihen laskut jota koituu mm. asúmisesta väkisinkin . 2000 palkalla noita ei hoideta, koska palkata on maksettava vero . Verotus on myöskin progressiivinen, jolloin käteen jäävän osuuden määrä 3000 palkasta ,jota minimillään eläminen tänä päivänä jokseenkin kasvukeskuksessa palkanvarassa edellyttää ilman minkäänlaisia tukia ei eroa suuretikkaan 4000 euron palkasta johtuen verotuksen progressiiviuudesta. Tuo ei siis palkkana ole tänä päivänä kummoinenkaan ,koska myös työssä käymisetä aiheutuu lisäkuluja ,jotka on jotain muuta kun politiikkojen muutama euron lisä. Näiltä kun on hävinnyt todellisuuden taju jo ajat sitten.
Työ ei myöskään ole itseis arvo vaan työnteolla on tarkoitus tuottaa itselleen hyvää ja sen myötä on tarkoitus olla mahdollista hankkia parempi elämä.
- Anonyymi
Onhan tästä jo yli kymmenen vuotta kun eräs sdp:n kansanedustaja totesi alle 6000€/kk ansaitsevien suomalaisten elävän köyhyysloukussa. Euron ostovoima on noista ajoista vielä reilusti tippunut. Joten eipä neljän tonnin palkalla ainakaan perheellinen enää suomessa pärjää. Ehkä joku pienessä yksiössä asuva niukkaruokainen yksilö joka on älynnyt hakea kaikki mahdolliset yhteiskunnan tuet.
- Anonyymi
Urpolainen, tuo köyhän asioita ymmärtävä ilmoitti noin samalla kun perään mahtipontisesti meitä tsemppasi JE WEE KÄN! Nyt hinasi itsensä köyhään Qatariin sikäläisiä kurjimuksia tsemppaamaan.
- Anonyymi
eikö tämä hallitus avita juuri näitä yli 4000 €tienaavia niillä mainostetuilla veronalennuksilla.jospa se elämä kirkastuisi.Mutta kun kaikki tavarat kallistuu,niin. olis kiva tietää totuus ,että kuinka paljon jää enemmän käteen kaiken jälkeen
- Anonyymi
Tuo on ihan täyttä paskaa, ettei 4000€/kk nettona riitä mihinkään.
Kyllä pitäisi riittää ja riittääkin. Siinäkin tapauksessa, vaikka taloudessa olisi usempikin eläjä ja asumiskulut olisivat vaikka 1000€/kk. Tonnilla kuukaudessa nelihenkinen perhekin elää vähintäänkin asiallisessa asunnossa isommallakin paikkakunnalla ja kyllä kolme tonnia kuussa riittää perheen menoihin. Ja kun perheelliset saavat ainankin jotain lapsilisiä tm jokaisesta lapsesta, joka on alle 17-vuotias.
Yksinkertaisia perusruokia kun tekee, ovat oikeasti edullisia ja silti terveellisiäkin ja harrastukset on syytä mitoittaa tulojen mukaan. Ja 4000€ kuukausituloista kannattaa jättää suosiolla ne Thaimaan lomat tekemättä, lomailla ja lomareissata voi halvemmallakin, jos matkailua on pakko harrastaa.
Ja esimerkiksi liikuntaharrastukset on hyvä paikka säästää/hoitaa taloudellisesti.
Kunnallisella puolen, eli uima- ja urheiluhalleissa on nykyään todella hyvät ja monipuoliset kuntosalit, joihin kertamaksu on vain muutaman euron ja sarjalippu tulee vielä halvemmaksi. Eli ei tarvita todellakaan mitään Elixian tai muunkaan kuntosalijäsenyyksiä, mitkä käsittääkseni maksaa kuukaudessa helposti 200€ ellei ylikin... Julkisen puolen sarjakortit tulee hyvinkin puolta halvemmiksi ellei enemmänkin. Ja tällaista. Kyllä 4000€ kuukaudessa riittää isommankin porukan menoihin, kun vain viitsii hieman laskea menojansa ja tinkiä tarvittaessa omasta statuksestaan ym vaatimuksistaan.- Anonyymi
Kun on nuori niin mikään ei riitä, nälkäkin kasvuikäisellä pohjaton. Känny ja tietsikka on pakolliset, nuorena heti syrjäytyy jos pimeydessä elää. Vanhana ku kaikki nähty, syöty ja juotu pärjää vähemmälläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun on nuori niin mikään ei riitä, nälkäkin kasvuikäisellä pohjaton. Känny ja tietsikka on pakolliset, nuorena heti syrjäytyy jos pimeydessä elää. Vanhana ku kaikki nähty, syöty ja juotu pärjää vähemmälläkin.
No ruokaa meneekin paljon tietyssä vaiheessa. Mutta edelleenkin, perusruokia voi tehdä halvalla, mitkä ovat vielä kuitenkin kasvavallekin riittävän monipuolisia ja terveellisiä.
Ja laitehankinnoissakin voi säästää hintatietoisuudella.
Kännyköitä saa uutena liikkeestä jo 100-200€ hintaluokasta hyviä ja tehokkaita, tarjouksista jopa halvemmallakin. Ja kun 15v kölvi ei todellakaan tarvitse mitään tonnin älypuhelinta. Sama läppäreissäkin, 300-400€ läppikset ovat jo riittävän tehokkaita nuorten käyttöön, ei tarvita tonnin puolentoista läppäreitä.
- Anonyymi
Pitkän elämäni aikana olen huomannut, että omakotitalo asuminen tulee kaikkein kalliimmaksi. Nyt jos olisin nuori, niin tuskin hankkisin omistusasuntoa edes kerrostalosta. Helsingissä, Tampereella ja muutamassa muussa paikassa voi omistusasuminen tulla kyseeseen.
Nyt kun ole laskenut omakotitalon kustannuksia kaupungissa, jossa vanhuusväestö lisääntyy kovasti, työpaikat katoavat, ha palvelut heikkenevät, niin kaupunki koittaa paikata velkaantumistaa mm. tonttivuokrilla kiinteistöverolla..ym omistamiseen, ja asumiseen liittyvillä maksuilla, Yksistään remontikustannukset ja taloissa tarvittava tekniikka on kallistunut paljon.
Vuokralaisella ei ole näitä huolia, ja hän saa vielä usein asumistukea vuokraansa. Oman asunnon omistaja tuskin tukia saa, ja taantuvilla alueilla ei saa edes asuntoaan myytyä mistään hinnasta.- Anonyymi
Okt-asuminen on kallista, varsinkin kaupunkialueella ja jos vielä tosiaan joutuu asumaan vuokratontilla.
Ja siitä on tehty kalliimpaa vielä juuri tämän nykyajan tekniikka- ja teknologiavaatimusten kanssa.
Ja ruokaa saa viimeistään tarjouksista ja "punalappuosastolta" hyvinkin edullisesti, jolla säästää ruokakuluissa selvästi kuukausitasolla.
Ja tuo rahankäyttö..No, kotoa ne kuitenkin opitaan, jos opetetaan ja annetaan esimerkkiä. Kyllä se on fakta, kouluissa niitä ehkä voidaan täydentää, mutta muuten.
Eli jos kotoa saa huonot eväät rahankäytön suhteen lapsena, niin harvemmin sellainen aikuisena hallitsee rahankäyttöä aikuisenakaan ja sitten tulee helposti näitä "kun neljä tonniakaan kuukaudessa ei riitä mihinkään.."-puheita.
Oma elämä on ollut vähän mitä on ollut, hyvää kylläkin suurimmaksi osaksi, mutta mua opetti rahankäyttöön entisestään ihan se, kun jouduin ikanaan asunnottomaksi, mitä kesti mutaman vuoden. Ei ollut kuitenkaan mistään päihteistä tai mielen ongelmista johtuva asunnottomuus, tapahtui vaan vähän liikaa liian lyhyessä ajassa, enkä oikein tajunnutkaan hakea apua ihan joka paikasta, mistä sitä olisi voinut saada j a sieltä taas mistä hain, ei sitä herunut ehkä ihan niin kuin olisi tarvinnut.
Kävin silti töissä aina asunnottomanakin, kun niitä sai vähän vaihdellen ja oli aina pakko pärjätä mahdollisimman pitkään sillä rahalla, mitä sai jostain. Tietty kun mulla oli autokin, mikä oli pakko pitää kunnossa ja laillisena ihan senkin vuoksi, että oli liikkumisen lisäksi mulle koti ym.
No, nykyään mulla on oma koti ja vakituinen työ.
Koti on kyllä todella halpa pikkukämppä pienellä paikkakunnalla ja työpaikka nyt on mikä on. Ei ole mikään työllistymispaikka, vaan oikea yritys, millä on varaa pitää paria työntekijääkin ja ala nyt ei ole ehkä se hehkein, mutta tarpeellinen. Eli kai senkin vuoksi mun säännöllinen nettopalkka on noin 1400€/kk ja mä kyllä pärjään sillä ihan kohtuullisesti. Asumiseen nyt kuitenkin menee kaikkinensa hieman yli 300€/kk. Vuokra itsessään sisältää veden ja autopaikasta ja sähköstä joudun maksamaan erikseen.
Loput menot saan kyllä maksettua tuosta noin 1100 eurosta ja rahaa jää aika usein vielä ylikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okt-asuminen on kallista, varsinkin kaupunkialueella ja jos vielä tosiaan joutuu asumaan vuokratontilla.
Ja siitä on tehty kalliimpaa vielä juuri tämän nykyajan tekniikka- ja teknologiavaatimusten kanssa.
Ja ruokaa saa viimeistään tarjouksista ja "punalappuosastolta" hyvinkin edullisesti, jolla säästää ruokakuluissa selvästi kuukausitasolla.
Ja tuo rahankäyttö..No, kotoa ne kuitenkin opitaan, jos opetetaan ja annetaan esimerkkiä. Kyllä se on fakta, kouluissa niitä ehkä voidaan täydentää, mutta muuten.
Eli jos kotoa saa huonot eväät rahankäytön suhteen lapsena, niin harvemmin sellainen aikuisena hallitsee rahankäyttöä aikuisenakaan ja sitten tulee helposti näitä "kun neljä tonniakaan kuukaudessa ei riitä mihinkään.."-puheita.
Oma elämä on ollut vähän mitä on ollut, hyvää kylläkin suurimmaksi osaksi, mutta mua opetti rahankäyttöön entisestään ihan se, kun jouduin ikanaan asunnottomaksi, mitä kesti mutaman vuoden. Ei ollut kuitenkaan mistään päihteistä tai mielen ongelmista johtuva asunnottomuus, tapahtui vaan vähän liikaa liian lyhyessä ajassa, enkä oikein tajunnutkaan hakea apua ihan joka paikasta, mistä sitä olisi voinut saada j a sieltä taas mistä hain, ei sitä herunut ehkä ihan niin kuin olisi tarvinnut.
Kävin silti töissä aina asunnottomanakin, kun niitä sai vähän vaihdellen ja oli aina pakko pärjätä mahdollisimman pitkään sillä rahalla, mitä sai jostain. Tietty kun mulla oli autokin, mikä oli pakko pitää kunnossa ja laillisena ihan senkin vuoksi, että oli liikkumisen lisäksi mulle koti ym.
Koti on kyllä todella halpa pikkukämppä pienellä paikkakunnalla ja työpaikka nyt on mikä on. Ei ole mikään työllistymispaikka, vaan oikea yritys, millä on varaa pitää paria työntekijääkin ja ala nyt ei ole ehkä se hehkein, mutta tarpeellinen. Eli kai senkin vuoksi mun säännöllinen nettopalkka on noin 1400€/kk ja mä kyllä pärjään sillä ihan kohtuullisesti. Asumiseen nyt kuitenkin menee kaikkinensa hieman yli 300€/kk. Vuokra itsessään sisältää veden ja autopaikasta ja sähköstä joudun maksamaan erikseen.
Loput menot saan kyllä maksettua tuosta noin 1100 eurosta ja rahaa jää aika usein vielä ylikin.Köyhä kommentoi, velattomassa ok-talossa on pirun paljon halvempi asua kuin vuokramurjussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhä kommentoi, velattomassa ok-talossa on pirun paljon halvempi asua kuin vuokramurjussa.
Woi olla, mutta kyllä näinä päivinä kaikki - aivan kaikki - asumiskustannukset ovat nousseet aika paljon, ellei huimasti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Köyhä kommentoi, velattomassa ok-talossa on pirun paljon halvempi asua kuin vuokramurjussa.
Mikä siitä tekee halvempaa?
- Anonyymi
Eikö se asumistuki ole ollu mahdollinen omakotitaloonki,mutta nyt on poistettu tämän hallituksen aikana
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loput menot saan kyllä maksettua tuosta noin 1100 eurosta ja rahaa jää aika usein vielä ylikin.Vaatimattomuus on hyve ja pääasia että on tyytyväinen omaan elämäänsä ja asiat järjestyksessä koska sitä se mielenrauha on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt ehkä, mutta silloin, kun makselit sitä pankille perse veressä omaksesi, se aika oli taasen hitosti kalliimpaa kuin vuokra-asuminen. Vai oletko unohtanut vai etkö alkujaankaan osannut etkä osaa vieläkään laskea sitä aikaa tuohon okt-asumiseesi mukaan??
Laske sekin aika mukaan tuohon asumiskululaskelmaasi, niin johan sinunkin asumiskulusi tuossa asumismuodossa nousee hitosti ylöspäin.
Jos maksoit edes 10-15v tuota taloasi velattomaksi ja olet asunut toiset 10-15v velattomana, niin tuskinpa olet halvemmille asumiskuluille päässyt, jos olisit asunut ko ajan vuokralla. Tai jos oletkin, ero on HUOMATTAVASTI pienempi kuin kuvittelet.
Ja jos olet eläkkeellä vielä nykyään, niin suhteessa yhä kalliisti asut kuin vuokralainen. Kun oletettavasti ainakin tulosti ovat tippuneet vähintään sen kolmanneksen eläkkeen myötä, mutta asumiskulusi eivät varmasti ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja odotahan muuten, kun talostasi vaikka alkaa välikatto vuotamaan, jos ei ole alkanut jo, ja alkaa valuttamaan sadevesiä ym kosteutta rakenteisiin. Niin siinähän asustelet halvasti, kun korjailet omasta pussistasi vahinkoja. Tai sairastelet sitten, jos et raaski korjata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatimattomuus on hyve ja pääasia että on tyytyväinen omaan elämäänsä ja asiat järjestyksessä koska sitä se mielenrauha on.
Joo, itsekin näen asian näin. Ja mikäs tässä muutenkaan, itselläni ainakin on hyvä olla.
Tärkein on se, että on oma koti, kunnolliset vaatteet mitä käyttää ja ruokaa aina, ettei tarvitse olla nälissään. Muu tulee sitten sen jälkeen, kuten on tullutkin. Ja minulla on ihan riittävän hyvä sosiaalinen elämäkin. Ei mun tarvitse koko aikaa olla ihmisten keskellä, mutta ystävien seuraa silti on aina saatavissa, kun syytä on. Ja mun luokse ystävillä on aina lupa tulla.
Mitä sitä ihminen muuta tarvitsee..? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loput menot saan kyllä maksettua tuosta noin 1100 eurosta ja rahaa jää aika usein vielä ylikin.Ihan uteliaisuudesta kuulisin mielelläni, millaista arki oli asunnottomana, vielä tuolla tavoin, kun sairaudet eivät olleet siihen syynä etkä tosiaan ainakaan kirjoituksesi mukaan myöskään sairastunut henkisesti tuona aikana etkä seonnut päihteisiin..?
Rankkaa varmasti oli, sen uskon sanomatta, mutta muuten.
Ja miten pyörität arkeasi nykyään, että pärjäät taloudellisesti noinkin pienillä tuloilla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kuulisin mielelläni, millaista arki oli asunnottomana, vielä tuolla tavoin, kun sairaudet eivät olleet siihen syynä etkä tosiaan ainakaan kirjoituksesi mukaan myöskään sairastunut henkisesti tuona aikana etkä seonnut päihteisiin..?
Ja miten pyörität arkeasi nykyään, että pärjäät taloudellisesti noinkin pienillä tuloilla?Olihan se rankkaa&raskasta myöskin, talvet varsinkin. Ja kyllä joskus tuntui aika toivottomalta, kerran kyllä kävi mielessä ihan sekin, että loppuisi koko homma jollain tavoin ja pistäisikö kylmästi joku kerta auton parkkiin johonkin tasoristeykseen ja VR hoitaisi loput... Mutta se oli nyt yksittäinen ajatusten hetki.
Ja tietty jos kipeänä oli, niin olihan se aika karseata, vaikkakin parilla pahemmalla kerralla olin sen verran hyvissä varoissa, että otin muutamaksi päiväksi motellihuoneen, missä sai potea kovaa kuumetta pois ym.
Mutta toisaalta olihan tuossa ilonkin hetkiä silti, aina niitäkin osasi löytää.
Perusjutut nyt tietty oli haastavampia hoitaa, peseytyminen sun muut. Mutta kesäisin luonnonvesissä ja talvet uimahallissa tm tai jonkun tutun nurkissa. Ja tuolloin oli tullut jo pesuloita ainakin Prismojen yhteyteen, missä sai pyykkiä pestyä, koneellinen taisi olla 2€..
Niin ja ruokapuoli oli aika säilykepainotteista ihan sen vuoksi, kun ei ollut kunnollista mahdollisuutta kylmäsäilöä ruokaa autossa. Joku pieni "retkikaappi" mulla oli, mutta ei siitäkään ollut hyötyä muuten kuin ajaessa.
Sen vuoksi en oikein mielelläni nykyään syö säilykkeitä, tuli jotenkin kiintiö täyteen, kun niitä tuli syötyä paljon tuolloin.
Toki joistain kaupoista sain ihan puhumallakin jotain hävikkiruokaa ja parilta huoltamolta, jossa oli ruokatarjoilua ja joiden omistajien kanssa olin ihan hyvää pataa, sain usein esim aamiaisajan loputtua ylijäämäruokaa mukaani myöskin.
Asuin tietyllä alueella, aika laaja reviiri mulla oli kuitenkin, mutta silti, joten oppi nurkat niin sanotusti ja tein vähän kaikenlaista hommaa, mitä sai ja kyllä jotain pimeätä työtäkin tuli tehtyä. Jos vaikka jostain vkl-hommasta sai suoraan satasen käteen, niin eipä sitä tullut mietittyä mitään sen enempiä.
Ja joskus, jos tilanne vaati, saatoin lähteä kauemmaskin jonkun pätkätyön perään.
Ja ihan tällaista...
Kämppää ei vaan meinannut saada, vaikka oli rahaakin aika usein maksaa takuuvuokra ym. Kai se oli ihmisten asennekin sitä yksityisellä puolella ja kunnat&kaupungit taas...No, jonot kai on pitkät. Ja kai sitä sitten olisi pitänyt olla jotain pitkäaikaista työtäkin vakuuttaakseen yksityiset työnantajat siitä, että on ihan yhteiskuntakelpoinen ja normi asunnottomuudesta huolimatta.
Sitten kyllä onneksi alkoi tapahtumaan, tai asiat alkoivat etenemään, kun tosiaan sain nykyisen työpaikkani. Ihmeenkin kivuttomasti sitten kämppä järjestyi, kun oli työsoppari kourassa ja pystyi vielä maksamaan takuurahatkin sutjakkaasti. Pomo nyt onneksi oli apuna mukana, vielä kun sanoin asiasta, ettei mulla ole muuta kotia kuin tuo pakettiauto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kuulisin mielelläni, millaista arki oli asunnottomana, vielä tuolla tavoin, kun sairaudet eivät olleet siihen syynä etkä tosiaan ainakaan kirjoituksesi mukaan myöskään sairastunut henkisesti tuona aikana etkä seonnut päihteisiin..?
Ja miten pyörität arkeasi nykyään, että pärjäät taloudellisesti noinkin pienillä tuloilla?Noi sesonkityöt oli ihan hyviä aikanaan, jostain 3-4kk mittaisesta perkuutyöstäkin nyt sain tuona aikana käteen reilu tonnin kuukaudessa, eli syysperkuista tuli aina vähintään reilu 3000€ nettoa, eikä mulla mennyt kuin ihan muutama satanen/kk elämiseen, niin sillä rahalla pärjäsi hyvin pitkään taivasalla. Ja sai usein lisätienestejä muutenkin samalla, ihan rehelllisestivielä.
Niin ja tuo arki nykyään..
Ei se ihmeitä vaadi, tai ainakin tuntuu, ettei vaadi. Toki aikanaan metkasti oli sellanen tunne, että mitenköhän mä selviydyn takaisin säännölliseen elämään ym, vaikka nyt olin huolehtinut kuitenkin pitkään asioista ihan hyvin poikkeusoloissa. Siis kun omassa kodissa nykyään, kun täytyy pyykkiä pestä, niin senkus menee kylppäriin laittamaan vaatteet koneeseen ja kone päälle. Ei tarvitse enää pyöriä markettipesuloissa. Ja siis ihan tätä.. Helppoa ja mukavaa elämää nykyään, vaikka nyt tosiaan joskus tuntuu vähän katkeraltakin tosiaan tuo, että joutui elämään asunnottomana noin monta vuotta.
Niin sen verran, että kyllä tässä joskus saa vähän extratuloja milloin mistäkin, mutta tuo 1400€ on se perustulo mulla töistä ja pidän menot sen puitteissa.
Tietty mä viihdyn paljon omissa oloissanikin, kotona tulee oltua paljon lueskellen, elokuvia katsellen ja tällaista. Niin ei siinä pahemmin rahaa kulu muuta kuin ruokaan. Toki harrastan jotain, mutta nekin on ihan budjetissa. Ulkoilua, uimista+punttisalia. Ihan kuntoiluna siis.
Kotiini sain aluksi ihan lahjoitustavarana välttämättömät jutut ja niitä olen hankkinut ajan mittaan itse aina halvimman mukaan, kun on ollut tarvetta. Muutenkin sama periaate, mahdollisimman paljon tarjouksista ja loputkin halvimman mukaan.
Mutta tosiaan, ei mulla tainnut aluksi olla paljo mitään asuntooni, ja sitten hankittu halvalla pakollisia. Sohva on 2-istuttava Ikeasta, maksoi vajaa 80€ uutena ja on kestänyt jo jonkun vuoden. Ja kodinlaitteet kanssa halvimman mukaan.
Tarjoukset, halpamerkit ym auttaa pitämään rahankäytön mahdollisimman pienenä. Tällä kylällä on ihme kyllä 2 kauppaa, kun monessa vastaavassa paikassa on vain yksi tai ei sitäkään enää.
Kyllä niistäkin aika halvalla saa ruokaa, kun viitsii nähdä vaivaa ja sitten joskus, kun käy tuolla isommalla paikkakunnalla, niin ostaa sieltä reilummin marketeista ym raaka-aineita ja muuta tarvittavaa ja tekee pakkaseen ruokaa pidemmäksi aikaa. Ja tosiaan noita hygieniatuotteita saa kanssa edullisesti isommilta paikkakunnilta.
Jos viitsii käydä näitä halpakauppojakin läpi, niin sieltähän saa. Rustastakin esim saa pyykkiaineita, deodorantteja sekä veskipaperia tosi edullisesti ja monesti jos käy vikka K-ketjun Superpäivillä, mammutissa, niin ruokaa saa edullisesti, kunhan vain kerää ne tarjousruuat ja suunnittelee viikon ruokamenun sen mukaan. Perunaa esim saa välillä 25-30 sentin kilohinnalla ja hyvää lihaa saa jopa 5-6 euron kilohinnalla ja tällaista.
Niin sillä mä pyöritän talouttani aika pienellä viikkobudjetilla ja onnistun saamaan sukan varteenkin vielä rahaa. Ja joskus voi silti vähän hemmotella itseäänkin vaikka jollakin karkilla tai vaikka ostaa pari tölkkiä jotain hyvää olutta saunajuomaksi.
Tai vaikka käy jollakin picnic-risteilyllä tai vähän isommallakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noi sesonkityöt oli ihan hyviä aikanaan, jostain 3-4kk mittaisesta perkuutyöstäkin nyt sain tuona aikana käteen reilu tonnin kuukaudessa, eli syysperkuista tuli aina vähintään reilu 3000€ nettoa, eikä mulla mennyt kuin ihan muutama satanen/kk elämiseen, niin sillä rahalla pärjäsi hyvin pitkään taivasalla. Ja sai usein lisätienestejä muutenkin samalla, ihan rehelllisestivielä.
Niin ja tuo arki nykyään..
Ei se ihmeitä vaadi, tai ainakin tuntuu, ettei vaadi. Toki aikanaan metkasti oli sellanen tunne, että mitenköhän mä selviydyn takaisin säännölliseen elämään ym, vaikka nyt olin huolehtinut kuitenkin pitkään asioista ihan hyvin poikkeusoloissa. Siis kun omassa kodissa nykyään, kun täytyy pyykkiä pestä, niin senkus menee kylppäriin laittamaan vaatteet koneeseen ja kone päälle. Ei tarvitse enää pyöriä markettipesuloissa. Ja siis ihan tätä.. Helppoa ja mukavaa elämää nykyään, vaikka nyt tosiaan joskus tuntuu vähän katkeraltakin tosiaan tuo, että joutui elämään asunnottomana noin monta vuotta.
Niin sen verran, että kyllä tässä joskus saa vähän extratuloja milloin mistäkin, mutta tuo 1400€ on se perustulo mulla töistä ja pidän menot sen puitteissa.
Tietty mä viihdyn paljon omissa oloissanikin, kotona tulee oltua paljon lueskellen, elokuvia katsellen ja tällaista. Niin ei siinä pahemmin rahaa kulu muuta kuin ruokaan. Toki harrastan jotain, mutta nekin on ihan budjetissa. Ulkoilua, uimista punttisalia. Ihan kuntoiluna siis.
Kotiini sain aluksi ihan lahjoitustavarana välttämättömät jutut ja niitä olen hankkinut ajan mittaan itse aina halvimman mukaan, kun on ollut tarvetta. Muutenkin sama periaate, mahdollisimman paljon tarjouksista ja loputkin halvimman mukaan.
Mutta tosiaan, ei mulla tainnut aluksi olla paljo mitään asuntooni, ja sitten hankittu halvalla pakollisia. Sohva on 2-istuttava Ikeasta, maksoi vajaa 80€ uutena ja on kestänyt jo jonkun vuoden. Ja kodinlaitteet kanssa halvimman mukaan.
Tarjoukset, halpamerkit ym auttaa pitämään rahankäytön mahdollisimman pienenä. Tällä kylällä on ihme kyllä 2 kauppaa, kun monessa vastaavassa paikassa on vain yksi tai ei sitäkään enää.
Kyllä niistäkin aika halvalla saa ruokaa, kun viitsii nähdä vaivaa ja sitten joskus, kun käy tuolla isommalla paikkakunnalla, niin ostaa sieltä reilummin marketeista ym raaka-aineita ja muuta tarvittavaa ja tekee pakkaseen ruokaa pidemmäksi aikaa. Ja tosiaan noita hygieniatuotteita saa kanssa edullisesti isommilta paikkakunnilta.
Jos viitsii käydä näitä halpakauppojakin läpi, niin sieltähän saa. Rustastakin esim saa pyykkiaineita, deodorantteja sekä veskipaperia tosi edullisesti ja monesti jos käy vikka K-ketjun Superpäivillä, mammutissa, niin ruokaa saa edullisesti, kunhan vain kerää ne tarjousruuat ja suunnittelee viikon ruokamenun sen mukaan. Perunaa esim saa välillä 25-30 sentin kilohinnalla ja hyvää lihaa saa jopa 5-6 euron kilohinnalla ja tällaista.
Niin sillä mä pyöritän talouttani aika pienellä viikkobudjetilla ja onnistun saamaan sukan varteenkin vielä rahaa. Ja joskus voi silti vähän hemmotella itseäänkin vaikka jollakin karkilla tai vaikka ostaa pari tölkkiä jotain hyvää olutta saunajuomaksi.
Tai vaikka käy jollakin picnic-risteilyllä tai vähän isommallakin.Tuo on hyvä asenne, mitä sinulla on ja hyvä, että osaat pärjätä pienemmilläkin tuloilla. Ja ettet sekoa, vaikka joskus saat ylimääräistäkin rahaa jostain.
Herkästi monella pienituloisella alkaa taskuissa polttamaan, jos sinne päätyy ylimääräistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on hyvä asenne, mitä sinulla on ja hyvä, että osaat pärjätä pienemmilläkin tuloilla. Ja ettet sekoa, vaikka joskus saat ylimääräistäkin rahaa jostain.
Herkästi monella pienituloisella alkaa taskuissa polttamaan, jos sinne päätyy ylimääräistä.Niin se varmasti alkaakin polttamaan. Tunnen itsekin pari vähävaraisempaa henkilöä, jotka pistävät aika nopeastikin palamaan kaiken ylimääräisen rahan, mitä joskus saavat.
Ja tosiaan, yksi varmaan, mikä auttaa pärjäämään vähällä rahalla on se, kun ei täällä missä asun kuitenkaan mene älyttömiä rahaa tai sitä ei pääse tuhlaamaan.
Vielä kun ajomäärätkin vähenivät ihan hitosti siitä, mitä ne aikanaan olivat, niin polttoainekuluihinkaan ei mene tolkuttomia rahaa, vaikka auto onkin tuollainen vanhempi diesel-paku, minkä kulutus on korkeampi kuin uudemmissa vastaavissa.
Tietty pienen kylän pikkukaupat ovat kalliimpia, mutta kyllä niistäkin saa ostettua halvemmalla ruokaa, kun viitsii tosiaan vain katsoa tarkemmin, mitä ostaa.
Ja reilu 10km päässä naapuripaikkakunnalla on kuitenkin Tokmanni ja S-market, mitkä ovat hieman halvempia kuin K-Market ja Sale..
Ja välillä kyllä tulee käytyä reilu 30km päässä isossa kaupungissa, missä on isoja marketteja ym. Ei nyt usein, ja silloinkin kun siellä käy, tulee ostettua reilummin, niin kannattaa käydä ja sitten ei tarvitsekaan oman kylän kaupasta ostaa pitkään aikaan juuri muuta, kuin maitoa ym. Ja usein tulee käytyä vielä parin tuttavan kanssa "isoilla kaupoilla", niin polttoainekulutkaan ei tee paljoa 3 pekkaan.
Muutenkin taas vietän aika paljon aikaa kotona vallan vapaalla. Luen paljon ym ja kirjasto on reilu 300 metrin päässä, niin on hyvä ja ilmainen ajanviete. Ja liikkumistakin pystyy harrastamaan ihan nollabudjetilla. Taloyhtiössämme on kuitenkin ok-kokoinen kerhotila, missä on pari kuntopyörääkin ja jotain jumppavälineitä ja tällaista, niin siellä saa hoidettua tuotakin puolta.
- Anonyymi
Oikeasti ihminen ei tarvitse tonnia enempää kuussa.
- Anonyymi
Niih,jos yksin kulkee eikä harjoja näe eikä elättejä ole.
- Anonyymi
Ainoastaan todella hölmöt ihmiset sanovat uutisissa tai muuten julkisesti, että heidän palkkansa tai muut tulot riittää ihan hyvin. Tai että jää 500 euroa kuukaudessa säästöön. Se tarkoittaa tietenkin sitä, että jos jää ylimääräistä ja ihmiset on tyytyväisiä, niin sitten tietenkin palkkoja, eläkkeitä ja tukia voidaan edelleen pienentää. Ja niitähän pienennetään.
Eläkeikäkin voisi olla ihan hyvin 110vuotta, koska tyhmät hyväksyisivät senkin.- Anonyymi
Vain tyhmän mielestä on tyhmää sanoa, että jää 500 jemmaan kuussa. Palkkaa maksetaan se mitä sovittu on, eläkkeet on tienattua, tukia pitääkin karsia yritystuista alkaen. Mitä vähemmän tukia maksetaan kotiin sen aktiivisemmin kansa tekee duunia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vain tyhmän mielestä on tyhmää sanoa, että jää 500 jemmaan kuussa. Palkkaa maksetaan se mitä sovittu on, eläkkeet on tienattua, tukia pitääkin karsia yritystuista alkaen. Mitä vähemmän tukia maksetaan kotiin sen aktiivisemmin kansa tekee duunia.
Ai niinkö ,siellä sängyssä varmaan tekee duunia kun muita töitä ei oo...
- Anonyymi
Jokaisella on omat menonsa ja tunteensa rahojen riittävyydestä. Jos on elänyt aiemmin isommalla summalla, niin silloin joku pienempi summa saa tuntemaan ettei rahat riitä. On älytöntä verrata aina muita pienituloisiin.
- Anonyymi
Älytön on vain se tyyppi, joka ei pärjää neljällä tonnilla kuussa. Ei ihan pikku vika, joka heittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älytön on vain se tyyppi, joka ei pärjää neljällä tonnilla kuussa. Ei ihan pikku vika, joka heittää.
Siitä aloittaa mitkä on asumismenot,vuokra tai lainanlyhennykset,sähkö.Todennäköisesti auto niin sen kulut jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä aloittaa mitkä on asumismenot,vuokra tai lainanlyhennykset,sähkö.Todennäköisesti auto niin sen kulut jne.
monethan voi tarvita kaksi autoa työmatkoja varten ,niin ne maksaa todella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
monethan voi tarvita kaksi autoa työmatkoja varten ,niin ne maksaa todella.
Yeap, "kaksi autoa" piti olla työ- ja ruuhkavuosina ja auto pitää olla edelleen, jotta pääsee täältä maalta kaupoille yms. asioille. Jotenkin niiden kustannukset tuli hoidettua, vaikkei kroisoksia oltukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutku ne menot yleensä säädetään tulojen mukaan. Jonkun sortin laskutaidon olemme kaikki koulussa saaneet, ihan peruslaskutaidolla voi selvittää omat tulonsa ja menonsa ja niitten perusteella suunnitella.
- Anonyymi
Mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat menot.
- Anonyymi
Siitäkin voitaisiin keskustella, kun monella pankkitili kasvaa kymneniin tuhansiin, eivätkä osaa tuhlata niitä. Näitä on paljon, jopa miljooniin kohonneita omaisuuksia, jotka paljastuvat vasta ihmisen kuoltua. Näitä on usein saanut lukea lehdistä, ja hassua että eläissään olivat pienituloisia tavallisia tallaajia, joista monet tosin olivat aloittaneet sijoittamisen nuorena.
- Anonyymi
Jos mä saisin 4000€ netto, niin olisin viiden vuoden päästä 2002 vunna olleen euro kertoimen mukaan markka miljonääri. Ei siinä tarvita kuin vähän päässä laskua, ei Excekiä tai edes funktiolaskinta. Ja arvatkaa, olenko laskenut ja miettinyt.
- Anonyymi
Ps.
Tämä on typerintä, että jos ihmisen netto on 4000€ kuukaudessa, niin kusessa olevana hän saattaa päästä käräjillä velkajärjestelyyn. Oikeampi olisi ulosotto jossa digiviraston ihminen hoitaa asiat virkatyönä vähän niinkuin edunvalvoja. Rajoittaa tilinkäyttöä ja maksaa laskut.
Se tässä on ongelma, että tuskin tuon tulon vuoksi talousneuvonta tekee edunvalvonta hakemusta.
Laskin aiempaan kommenttiin, että 1500€ kuukausisäästöllä pääsee viidessä vuodessa lähelle puolta miljoonaa vanhan ajan markkaa jos arvo on 1/6. Itse olen yli 50v ja jos minulla olisi. Satakiloa, niin pärjäisin yli viisi vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ps.
Tämä on typerintä, että jos ihmisen netto on 4000€ kuukaudessa, niin kusessa olevana hän saattaa päästä käräjillä velkajärjestelyyn. Oikeampi olisi ulosotto jossa digiviraston ihminen hoitaa asiat virkatyönä vähän niinkuin edunvalvoja. Rajoittaa tilinkäyttöä ja maksaa laskut.
Se tässä on ongelma, että tuskin tuon tulon vuoksi talousneuvonta tekee edunvalvonta hakemusta.
Laskin aiempaan kommenttiin, että 1500€ kuukausisäästöllä pääsee viidessä vuodessa lähelle puolta miljoonaa vanhan ajan markkaa jos arvo on 1/6. Itse olen yli 50v ja jos minulla olisi. Satakiloa, niin pärjäisin yli viisi vuotta.Miksi pitäsi olla 1500 € kuukausisäästöjä kun paljon pienempikin summa riittää
tasapainottamaan taloutta. Ei kaikki halua rahastosijoituksia tai osakkeita .
Ei kaikki halua lukuisia sijoitusosakkeita vaan pienikin lisätulo on riittävä.
Taviksen pikkusäästökin riittää pitämään talouden pikku yllätykset kurissa.
- Anonyymi
Eipäs Juudas niin tarvis nähdä menot mihinkä se raha menee jos kitisee ettei tietyllä rahalla pärjää.Kautta aikain monen mielestä viinapullo kossu on jumalattoman kallista mutta kuitenkin ostetaan.
- Anonyymi
Rankkaa on mutta yritetään, sanoi mies istuen lainoitetussa autossa lainoitetun hienon omakotitalon pihassa.
- Anonyymi
Pakko laittaa. En ole ps, mutta mikä täällä meneillään kun oman kansan työttömät pärjää? Matala palkkaisia työntekijöitä haalitaan ja kun palkka riitä menoihin niin kelanluukulta lisää rahaa hakemaan veronmaksajien piikkiin, ei voi toimia suomella ole varaa.Yritykset ei halua maksaa palkkaa työntekijöille jotta pärjää vaan sitten pitää mennä kelanluukulle joista veronmaksaja maksaa näitten elämisen.Ukranalaiset tuore esimerkki. Työnantajat ottaa ilomielin töihin mutaa se palkka riitä ja taas kelan luukulle ja veronmaksaja maksaa.
- Anonyymi
Ei tänne tarvita haalia muualta matala palkkasi ihmisiä,niitä on suomalaisia jokka on osa-aikasia ,ym. työntekijöitä joitten palkka ei yksinkertaisesti riitä elämiseen.Olin ite 10 vuotta kaupassa töissä osa-aikasena,koko päiväistä työtä ei annettu vaikka sitä työtä olis ollu mitä tehä...päälliköt kuukausipalkkasia mutta me muut osa-aikasia.Että kyllä täällä omat kansalaiset on poljettu tukiviidakkoon.
- Anonyymi
Suomi on uusi cccp jossa ylemmistö juhlii ja tavalliselta viedään kaikki.
- Anonyymi
Kela-menot, asumistuet...ym ne tavallisen työntekijän suurin rasitus on.
Suomessa pitäisi olla rikkaita ja keskiluokkaisia enemmän. Super-rikkaita meillä on todella vähän, ja tuloerot maailman laajuisesti sieltä pienimmästä päästä.
- Anonyymi
En yhtään ihmettele ettei nuoret halua lapsia tänne. Ja kulttuuri mistä ei saisi leikata :)))
- Anonyymi
Jos on asuntovelkaa niin silloin on todennäköisesti myös yhtiövastike. Jos auto ja parikin kersaa niin 4000 netto voi vetää budjetin hyvinkin tiukalle jos ei ihan puuro&hernekeitto&makaronilinjaa vedä.
- Anonyymi
Niimpä ei se 4000eur mikään iso raha ole kun menoja.
- Anonyymi
Joopa joo? Mikään ei riitä toisille? Täytyy huvituksista tinkiä, ostaa ale vaatteita, jättää hampurilaiset, kaljanjuonti, ulkomaanmatkat ja kotimaankin matkat yhteen kertaan vuodessa. Muuttaa halvempaan asuntoon, ym. Minä saan eläkettä 990e/kk, josta maksan vuokran, sähkön,puhelimen ja netin kk-maksun ja teen itse ruuat. Enpä paljon matkustele, harrastan kesällä uintia ja talvella luistelua järvenjäällä, ei maksa mitään. Vuodenaikojen mukaan harrastetaan, sen nyt osaa jokainen, jolla on järki päässä. Minullahan olisi ruhtinaallinen elämä, jos 4000e tulisi puhtaana käteen, pankkiin jäisi ainakin 2500e/kk ja voisin kerran vuodessa käydä kotimaan reissulla 500e budjetilla,pääsisi vähän muuallekkin, kuin lähiön markettiin, josta saa ruokia -50% kello 20.00 jälkeen kassillisen ja ruokaan kuluu itse tekien n. 30e/ viikko, perunoita, jauhelihaa, kananmunia, leipää, voi on vähän kalliimpaa,mutta terveellistä ja sillä voi paistaa, hedelmiä saa euron kilo, leipää ja pullaa saa -50% ja hyvin säilyy viikon, punaista maitoa ostan 3 litraa viikossa, sekin on terveellistä, eila maitoa ja vaaleen sinistä ei juo, kuin vasikat ja siat, siihen on laitettu varmaan vettä 80%, mutta vettä saan hanastakin. Kolestrolini on hyvä, verenpaine 65/120 , enkä syö lääkkeitä. Itse tehty ruoka ja marjat saa metsästä, niin pysyy terveänä, kun liikkuu kävellen, ei tarvitse juosta, eikä käydä kuntosalilla, missä ei saa raitista ilmaa ja hölmöt polkee pyörää, vaikka maisema ei vaihdu? Suomihan on hölmöläisten maa ja jos menet kysymään leipäjonosta, että onko onnellisin maa, niin ei ole, muilla, kuin rikkailla hyvät oltavat ja nehän valittaa aina, että köyhillä menee hyvin.
- Anonyymi
Kyllä siinä yksin pärjää mutta ei siitä muuhun riitä kun omiksi tarpeiksi. Pakko se on koittaa elää ihmisiksi mutta kyllä tylsää voi välillä olla.
- Anonyymi
Kannattaa kokeilla elää yhteiskunnan minimi tukien avulla, jotka ovat noin 700 euroa kuukaudessa ja sitten valittaa että rahat ei riitä...
- Anonyymi
Kunhan vittuile at,vittu 4000€ riittää hyvin! Itse olen aina elänyt 2500€ palkalla ja nyt työttömänä alle 600€ elämiseen ja en kärsi nälkää!
- Anonyymi
Taidat elää joko sukulaisten kustannuksella tai jossain Thaimaassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat elää joko sukulaisten kustannuksella tai jossain Thaimaassa.
Katsele tuosta kuinka syödään edukkaasti
https://www.youtube.com/watch?v=eZNjGlbA12Y&t=18s
- Anonyymi
Hoh hoijaa. Katsokaa nyt se ohjelma ennen kommentointia. Näkyy jo ruutu palvelussa. Siis se tyttö yli kuluttaa perintörahoja kuukaudessa 3650 euroa ja perintö kohta mennyt. Jotenkin jäi kyllä itselle sellainen olo että ei se raharemontista oppinut. Sitten vasta kun on loppukin perintö mennyt ja pitää oikeasti koittaa pärjätä sillä rahalla mitä saa.
- Anonyymi
Lapsiahan nuo on ei mitään tajua rahankäytöstä !
Ei mistään muustakaan elämisen asioista.
Syöminen näkyy olleen elämisen tarkoitus.
- Anonyymi
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011555339.html
Ns kauneudenhoitoon menneet rahat eivät ole olleet hyvin käytettyjä. Akkahan on ruma kuin synti ja vielä tuossa iässä. Sen sijaan ruokalasku kyllä näkyy kropassa. - Anonyymi
sivistyneet, rikkaat ovat pahoja kranttuja ihmisyydessä
häpeä pilkku- Anonyymi
Kuka on pilkku jonka pitäisi hävetä ?
- Anonyymi
On totta, että elämänhallinta on monelta kadonnut, näin runsaan tarjonnan ja kulutuksen aikakautena.
Ongelma ei ole, että saako ruokaa, vaan jääkö naapureista jälkeen mammonan hankinnassa, ja pääseekö matkoille, tai risteillyille.
Nuoret oppivat nuoresta kuluttamaan, ja jo silloin rahan arvo hämärtyy. Duunarina olen joskus sanonut, kun rahapulasta valitetaan, että koittakaa päästä tilanteeseen, että teillä on jatkuvasti puskurina 1-3 kuukauden nettotili pankissa yllättäviä lisämenoja varten helpottamassa elämää. Siinä oppii tarkkailemaan menojaan, ja yllättäen huomaakin, että kohta tilillä oleva summa onkin kasvanut moninkertaiseksi noista kuukausista. - Anonyymi
Minä eläisin tuolla summalla monta kuukautta, minulla tosin ei ole lapsia, yritän elää suu säkkiä myöten, tuosta summasta voisi pistää vaikka säästötilille kasvamaan korkoa, saisi kerryttää pesämunaa!
- Anonyymi
Mihin sinä homekorva säästöjä tarvit...
- Anonyymi
Pienemmistäkin summista pystyy hommaamaan säästöpesämunan. Ei tarvitse jättituloja. Esim. vaikka 50€/kk tekee 600€/vuosisäästöjä. Tällä pystyy hyvin kustantamaan joulun.
Itsellä on se idea, että säästöistä pitää myös nauttia. 1100€ nostin syysrahaa ja jouluna nostan sen 500€. Kesälomarahaa nostin 1000€, jolla ostin keittiön pöydän. Noin 13 000€ on säästötilillä ja nämä on kertynyt ihan itsekseen!
Raharemontti ohjelmassa painotetaan säästämisen tärkeyttä, ihan asiaa.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienemmistäkin summista pystyy hommaamaan säästöpesämunan. Ei tarvitse jättituloja. Esim. vaikka 50€/kk tekee 600€/vuosisäästöjä. Tällä pystyy hyvin kustantamaan joulun.
Itsellä on se idea, että säästöistä pitää myös nauttia. 1100€ nostin syysrahaa ja jouluna nostan sen 500€. Kesälomarahaa nostin 1000€, jolla ostin keittiön pöydän. Noin 13 000€ on säästötilillä ja nämä on kertynyt ihan itsekseen!
Mb_76Et tonokki viitsinyt autoa kuitenkaan ostaa. Iski saituus..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tonokki viitsinyt autoa kuitenkaan ostaa. Iski saituus..
Auton ylläpitokulut on kovat. Julkisen liikenteen parissa elelen ja maksaa 60€/kk. Autoon menisi useita satasia bensoineen. Lisäksi on hyvä Helkaman polkupyörä, jota hyödyntää. Kuntokin kiittää.
Rahapussi myös kiittää, kun pysyy ajoajoneuvoista erossa. Ilmankos äitillä on aina rahaa ja säästöjä, kun ei ole tähän autoilu juttuun lähtenyt mukaan. Mies ystävällä on kyllä auto.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tonokki viitsinyt autoa kuitenkaan ostaa. Iski saituus..
Auto olisi kyllä tosi kiva! Budjektiin sopisi joku Toyota aygo tai yaris. Tällaisella kiesillä pystyisi järjestämään retkeily reissuja! Mihinkään kauemmaksi en halua lähteä, vaan entisiä asuinalueita kiertelisin. Myöskin vanha klisee, että miehellä pitää olla auto, kummittelee tautalla.
Järkevään 20 000€ säästösummaan kun pääsen, niin voin ostaa 5000€ tai 6000€ auton. Kiirettä näillä asioilla ei ole.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mb_76Jos saat yhteiskunnan minimi tukia noin 700-800€kk ja tästä summasta maksat kaiken itse: Vuokran, sähkön, veden lääkkeet, ruuan, vaatteet ym. Koita tästä summasta säästää kun elinkustannukset ovat korkeat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton ylläpitokulut on kovat. Julkisen liikenteen parissa elelen ja maksaa 60€/kk. Autoon menisi useita satasia bensoineen. Lisäksi on hyvä Helkaman polkupyörä, jota hyödyntää. Kuntokin kiittää.
Rahapussi myös kiittää, kun pysyy ajoajoneuvoista erossa. Ilmankos äitillä on aina rahaa ja säästöjä, kun ei ole tähän autoilu juttuun lähtenyt mukaan. Mies ystävällä on kyllä auto.
Mb_76..tulihan se sieltä ... "miesystävällä on kyllä ...2
- Anonyymi
AINAHAN ON IHMISIÄ JOILLE EI RIITÄ MIKÄÄN , ON NIIN VAIKEA LUOPUA ESIM. KALLISTA HARRASTUKSESTA
- Anonyymi
Isi golfaa, purjehtetii ja laskettelee talvella, äiti keilaa ja harrastaa kolmen koiran kanssa agilitya ja koiranäyttelyitä. Meistä lapsista kaksi pelaa kiakkoa ja yksi harrastaa kilpauintia ja latinotansseja. Talvella pitää päästä Lappiin harrastamaan ja joskus etelään surfailemaan ja tietty golfaamaankin. Viimeksi käytiin koko poppoo kahden viikon ranta- ja golflomalla Thaikkulassa. Äiskä on kotirouva ja harrastaa kaikenlaista aina kun ehtii kampaajalta ja kosmetologilta ja iskä tekee insinöörin hommia Nokiassa. Ei kyllä meillä tahdo rahat mitenkään riittää, täytyy varmaan pian myydä West-Endin talokin, joka jäi meille papalta.
- Anonyymi
Et kai sinä yritä väittää, että PS ja Jussi Halla-aho ovat väärässä? Hehän sanoivat jo neljä vuotta sitten, ettei Suomeen saa muuttaa kukaan, jonka palkka tulee olemaan alle 3700 euroa/ kk. Inflaatio huomioiden ollaan tuossa 4000 € lukemassa, eikä sen alle voi kukaan tulla toimeen! No, ehkä joku kantis, koska heitä ei voi karkottaa maasta.
- Anonyymi
Hyvin moni pilaa taloutensa itselleen liian kalliden velka-autojen kanssa. Tämä koskee ertyisesti nuoria.
- Anonyymi
Juon olutta savossa. Perustuslankkimiehenä on siihen varaa.
T. Lawetorder Z via V - Anonyymi
Itse tienaan nettona noin 10 000 euroa kuukaudessa. Rahat ei riitä koska kulut on niin suuret. Velkaa on noin 1 200 000 euroa. Kaikkien kulujen jälkeen rahaa jää käytettäväksi noin 2000-3000 euroa kuukaudessa.
- Anonyymi
Lehdessä 18 vuotias elää opintotuella ja 4000 euroa palaa kuukaudessa,täh.?? Ison perinnön saanut , oma auto,asunto, sähköt maksetaan ym. sostukea tulee. Miksi ei myy asuntoaan ,miksi tuetaan jos on omaisuutta mitä voi myydä. Monet kärvistelee vuokra-asunnossa köyhyysrajalla ja laskevat joka centin tarkkaan.
- Anonyymi
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot yleensä ratkaisee talouden ylläpidon ainakin useinmiten.
- Anonyymi
Siveyttä ei rahalla saa.
Sentien Tapani - Anonyymi
Harva edes saa suomessa tuollaist palkkaa ja siitä kun vähenentään verot ja eri maksut työeläke yms kulut eihän siitäkään jää kovin paljon.
Mutta totuus on se, että suurin osa suomalisilla ja etenkin maahanmuuttajille maksetaan 1200- 2000 euro kuukaudessa bruttona ja laskekaapa siitä sitten vielä se eläminen.
Suomessa suurin os aon pineitulosia palkansaajia keillä työtä on vielä. Kun tämä hallitus vie persu ja kokoomus pois kaikki lisät, edut ja vaikuttaa tulevaisuudessa myös eläkkeisiin.
Rikkaille hyvätuloisille kyllä nousee palkat heti 10% ei työntekijöille vaikka sitä haettiin.
Suomi romuttuu hiellä joilla on työtä eivät jaksa koska työ muuttuu liian raskaaksi ja nythän 60% ei halua tehdä nykyistä työtään koska työolot, kiire , raskaus ja työst ei saa mitään irti eli se on turhauttavaa ja muutama ihminen tekee valtavan työmäärän.
Hallitus ja persut pettivät ja ajavat suomea nyt tuhoon ja Ek, työantajat ja yrittäjät käyttävät työntekijöitä hyväksi ja edut ovat menneen talven lumia. - Anonyymi
4000.-e kuukaudessa elää kuin kuningas jo lähinnä ainakin täällä Helsingissä.
- Anonyymi
Aina voi hakea toimeentulotukea :)
- Anonyymi
Ja asumistukea. Sitäkin tulee kun osaa keplotella osoitteella, jos parisuhteessa elää.
- Anonyymi
heillä on aikansa .arki tulee ja kovaa....
- Anonyymi
Nuorempana pärjäsin parin tonnin palkalla ihan hyvin ja säästinkin 30000 euroa 5 vuodessa. Halpa vuokra on aina hyvä asia jos haluaa säästää. En koskaan tilaa mitään netistäkää velaksi kuten monet muut ja jotkut ostele heti kaikkea kun saavat ison palkan ja sitten ne ihmettelee kun rahat menee laskuihin.
- Anonyymi
Vanhemmiten sitä huomaa, miten kaapit on täys kaikenlaista tavaraa. Varastot pursuaa konetta ja kulkupeliä. Nyt mietityttää, kun tilikin pankissa kasvaa, ja kasvaa. Pitäis tuhlata, mutta kun ei osaa, eikä tarvi, saamatonkin vielä on, ei saa aikaiseksi että lähtis matkoille. Näitten rojujen keskellä on hyvä olla, ja herätä aamulla omasta hetekasta. Virossa täytyy käyvä, kun ei huoli lentää eikä pitkään matkustaa, ja saaha sieltä niit halpoi juomii. Entisistäkin joit kaapissa on päivämäärä mänt jo vanhaksi, jottei niit etyylinmakkuisii voi ihte juoda.
- Anonyymi
Nykyhallitus on eriarvoistanut kansalaisia oikein olan takaa ja tuloerot kasvaneet jatkuvasti vuosikausia jo , tuntuu että kaikki kustannetaan lähinnä heikoimpien kustannuksella heiltä leikkaamalla ,etuja jaetaan rikkaille . leipäjonot kasvavat vaikka luulisi jo semmoisista päästäneen eroon kokonaan nykyaikana .
- Anonyymi
orpo prkl valehtelee, että kaikkien verot laskevat ja käteen jäävä tulo kasvaa...kun köyhimmät eivät minimieläkkeistään mitään veroa maksakaan niin sehän on sitten +/- nolla ja sen lisäksi heidän etuuksiaan leikataan ja sehän raha menee sitten rikkaiden verojen alennuksiin, saat*nan persukokkarit!
- Anonyymi
Netto on 1121 euroa .
Ei jää säästöön laitettavaa.
Ruoasta ja lääkkeistä on jo nyt tingittävä.
Uikuttakaa vapaasti.
Se ei muuta mitään...- Anonyymi
Saahan sitä toimeentulotukea. Itse en suostuisi elämään millään rupurahoilla. Oikeuksistaan pitää pitää kiinni. Kuitenkaan se 600€ käyttörahoina ei ole kummoinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saahan sitä toimeentulotukea. Itse en suostuisi elämään millään rupurahoilla. Oikeuksistaan pitää pitää kiinni. Kuitenkaan se 600€ käyttörahoina ei ole kummoinen.
Minäkään en päässyt 1200.n euroon.
Tiukalla olen ja nälkääni varastan.
Ei mitään väliä.
- Anonyymi
Jos pariskunnan yhteenlasketut nettotulot 4000eur niin ihme että pärjää ja taas Suomalaiset ajattelee että yks henkilö netto.
- Anonyymi
Itselläni oli pitkä avioliitto takana niin havahduin ja aloin homoksi,perkele että olen nykyään tarkka rahoista.Yhden homo kalastajan tiedän ja hih olen käynyt hänen luonaan vaikka enonsa mustasukkanen jos joku muu kairaa.Oon paljon imuuttanu.
Mb_76- Anonyymi
Sairas!
- Anonyymi
Nikki varas! Kaikki muu meni oikein paitsi tuo homojuttu. Olen kyllä tosi saita ja kitupiikki. Pitkä noin 20v avioliitto takana. Nyt tyytyväinen sinkku ja uutta naista en halua. Pitää hommata näitä mielenkiinnon kohteita, että elämässä on sisältöä. Hiljakseen olen laittanut asuntoa. Minulla oli kaikki kyllä jo kondiksessa, mutta muutto muutti tilanteen ja alkoi uudelleen tämä sisustus rumba. Onneksi asunto on mukavampi kuin ennen. Keskellä palveluja eletään. Eli tien toiselta puolelta löytyy lähikauppa, kirjasto, terveyskeskus, parturi ja leipäjono.
Mb_76 se alkuperäinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nikki varas! Kaikki muu meni oikein paitsi tuo homojuttu. Olen kyllä tosi saita ja kitupiikki. Pitkä noin 20v avioliitto takana. Nyt tyytyväinen sinkku ja uutta naista en halua. Pitää hommata näitä mielenkiinnon kohteita, että elämässä on sisältöä. Hiljakseen olen laittanut asuntoa. Minulla oli kaikki kyllä jo kondiksessa, mutta muutto muutti tilanteen ja alkoi uudelleen tämä sisustus rumba. Onneksi asunto on mukavampi kuin ennen. Keskellä palveluja eletään. Eli tien toiselta puolelta löytyy lähikauppa, kirjasto, terveyskeskus, parturi ja leipäjono.
Mb_76 se alkuperäinen.Vartin välein menee linja-autoja keskustaan ja marketeille. Eli pärjää hyvin ilman autoa. Eläkepäivien auto pitää kyllä ostaa. Ai niin, minähän olen jo eläkkeellä! Ainoa asia on, että mihinkä ajankohtaan sopii auton osto. Tämä autojuttu on jo silkkaa luksusta!
Myöskin pidän palvelujen lähellä elämisestä. Mihinkään pidemmälle ei tarvite lähteä, jos ei huvita.
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vartin välein menee linja-autoja keskustaan ja marketeille. Eli pärjää hyvin ilman autoa. Eläkepäivien auto pitää kyllä ostaa. Ai niin, minähän olen jo eläkkeellä! Ainoa asia on, että mihinkä ajankohtaan sopii auton osto. Tämä autojuttu on jo silkkaa luksusta!
Myöskin pidän palvelujen lähellä elämisestä. Mihinkään pidemmälle ei tarvite lähteä, jos ei huvita.
Mb_76Sossurajat paukkuu kun vuokra on 640€. Sossu ei suostu maksamaan näin suuria summia. Asunto on tosi rauhallinen, kun täällä elää enimmäkseen vanhuksia ja vajaakuntoisia. Kaksi sataa saan eläkelläisen asumistukea, eli 440€ menee vuokraan.
En ole sosiaalitoimen asiakas, joten voin asua missä huvittaa, eläke kuittaa tämän! Kannatti tehdä kunnon työura! Nyt eläkelläisenä menee hyvin!
Mb_76 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sossurajat paukkuu kun vuokra on 640€. Sossu ei suostu maksamaan näin suuria summia. Asunto on tosi rauhallinen, kun täällä elää enimmäkseen vanhuksia ja vajaakuntoisia. Kaksi sataa saan eläkelläisen asumistukea, eli 440€ menee vuokraan.
En ole sosiaalitoimen asiakas, joten voin asua missä huvittaa, eläke kuittaa tämän! Kannatti tehdä kunnon työura! Nyt eläkelläisenä menee hyvin!
Mb_76Tuo on ihan maltillinen summa vuokrasta tuo 440€/kk yksin-asuvalle. Monella tämä summa on tuplat. Mitä olen katsellut Raharemontti ohjelmaa.
- Anonyymi
Muistan kirjoituksen yhdestä äidistä, jolla 5 000 €/kk palkka ei riittänyt.
- Anonyymi
Eihän se vielä vedä vertoja Kaisa Liskille, joka tuhlasi jatkuvasti yli 10.000 € kuukaudessa.
Mutta sitäkin riemua kestää vain aikansa ja sitten tulee palautus karmeaan todellisuuteen.
Mutta kun käyttää rahaa maltilla ja harkiten, niin homma pysyy koko ajn hanskassa.
- Anonyymi
Minulla riittänyt 1600 euron palkkakin. Säästöön jää rahaa joka työttömyysrahasta. Pienet kulut on ja vuokrani on 346 euroa plus sauna 10 euroa ja vesi 22 euroa.
- Anonyymi
Kyllähän tuosta rahasta jo jotain jääkin yli myös, jos on nettosumma.
Nopeati laskettuna 200€ viikkobudjetilla pärjää jo aikas komeasti, kuukaudessa menisi siis 800€ ja siihen päälle tuo asumiskulusi. Niin noin 400€/kk saa aika hyvin säästöön tuollaisesta nettopalkasta ja noin kevyen asumiskulun jälkeen,.
- Anonyymi
Öyhöttäviä velkamuuleja.
Mökit, veneet, mönkkärit jne. "viimeisintä mallia".- Anonyymi
Vaikka aloitin asuntosäästämisen 10 vuotta ikäisiäni jäljessä, niin maksoin kaksi
kämppää velattomaksi samassa kuussa kun täytin 50 v. Se vaati kireää taloutta.
Sedn jälkeen on ollut vain helppoa elämää kun on tyytyväinen siihen mitä jo on.
Ei tarvitse tavoitella kuuta taivaalta suurien velkojen vauhdittamana vaan pitää
elellä niissä olosuhteissa, mitkä ovat jo entuudestaan kohtuulliset perheelle.
- AnonyymiUUSI
Ei ole pakko ylikuluttaa, vaan sovittaa menot tulojensa mukaan ja asua
hieman vaatimattomammin. Näin menetellen elämä on paljon helpompaa.
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait233113Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 68720Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso3703Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä32581Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani3580Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha35577Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es19510Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve3509- 40501
- 36495