Vilkas är förutsättningarna för att en person kan anses vara finlandssvensk?
Vad tänker ni om följande fall:
1. föräldrarna svenkspråkiga, använder med barnet svenska.
2. föräldrarna svensspråkiga, använder med barnet finska,
3, en av föräldrarna svensk-, den andra finskspråkig, använder med barnet svenska
4. en av föräldrarna svensk-, den andra finskspråkig, använder med barnet finska
5. föräldrarna finskspråkiga, men använder med barnet svenska svenskspråkig Famo skötte barnet och talade henne daglifgen svenska),
6. en finskspråkig person anmäler sig till befelkningsdataregistret som svenskspråkig (i alla fall kan tillräckligt svenska)?
Åtminstone i de två sista fallen skulle jag tala om svenskspråkiga finnar (finladssvenskar är de troligen inte) men vad tänker ni om de andra fallen?
finlandssvensk - svenskspråkig finne
18
251
Vastaukset
- svenskspråkig
Jag tycker att en person är finlandssvensk om föräldrarna eller åtminstone en av dem är svenskspråkig och om man SJÄLV anser att man vill kalla sig finlandssvensk.Jag användet hellre ordet svenskspråkig finländare.
- 4+18
Jag anser nog att det även gäller att hemmaspråket är huvudsakligen svenska. Jag vet många familjer där ena föräldern är svenskspråkig men hemmaspråket är bara finska eller extremt lite svenska. För mig är dessa familjer inte finlandssvenskar förutom den ena föräldern då.
För att svara på den ursprungliga frågan så för mig är endast fallen 1 och 3 finlandssvenskar.
I tvåspråkiga familjer beror det mycket på den övriga omgivningen och t.ex. på huruvida barnet placeras i en svenskspråkig eller finskspråkig skola hur barnets identitet utvecklas i framtiden. Antingen faller det mera åt det finlandssvenska hållet eller åt det finska hållet. Jag har sett båda dera.
- Raaseporilainen
Då man här registrerat svenska som modersmål i befolkningsdatasystemet är man finlandssvensk
För mig är det endast ett annat ord for svenskspråkig. De flesta av oss, även vi med 2 svenskspråkiga föräldrar är ju egentligen 2-språkiga eftersom vi vardagligen använder båda språken lika mycket.- svenskspråkig
Det är nu inte det viktigaste här i världen vad man kallar sig.Ändå är modersmålet viktigt,det har min förfäder talat och inte skäms jag för att jag vill bevara svenskan här i Finland.Även om vi också i vår familj använder både finska och svenska.
- Kebdflöenfn
Jag tycker att man inte kan göra sig till/bli finlandssvensk. Man föds till det. Jag tycker att hela ordet bör ändras till svenskapråkig finländare. Att vara finlandssvensk betyder ju en svensk som bor i Finland. Finlandssvenskar är ju inte det i den meningen. De är finländare.
- strandpiparen
Jag är av samma åsikt,finlandssvensk "hörs " inte så bra.
- 3113w
strandpiparen kirjoitti:
Jag är av samma åsikt,finlandssvensk "hörs " inte så bra.
Svenskspråkig finne är inte heller så bra enligt min åsikt.
- Inte väl...
Inte svenskspråkig finne men svenskspråkig finländare kanske. Det där med finne får en att tänka på ngt helt annat...
- finländare
Finne är inte bra,det för tankarna till acne.
- Klämdagar
finländare kirjoitti:
Finne är inte bra,det för tankarna till acne.
Ja, vad betyder klämdagar för oss finnar? Inte roligt!
- Jeg, norman
Klämdagar kirjoitti:
Ja, vad betyder klämdagar för oss finnar? Inte roligt!
Jeg er stolt af min forenavn .
de er Finn ! - 3113w
Jeg, norman kirjoitti:
Jeg er stolt af min forenavn .
de er Finn !Namnet är det inget fel på.
- Stoltfinne
komm igen... jag prata svenska i hemma, med min mamma o mormor. men jag e inte finlanssvenska. jag är bara finne! o stolt finne.
- VemBryrSig?
Det är alltid lite svårt när det kommer till tvåspråkighet.
Jag själv kommer från en finskspråkig familj men har bytit svenska till mitt modersmål (vet inte riktigt varför, men joo-o, det har jag gjort). Saken e så att mina vänner och familj anser att jag är lite galen, ur samhälletsperspektiv e jag finlandssvensk och själv... själv anser jag att jag är en finne som har bara bytit sitt modersmål till svenska.- 228w
Ganska ovanligt kanske,nåja ett av mina barn bytte språket till finska.Han tröttnade på de urusla svenskspråkiga översättningarna,dokument och annat som man får från myndigheterna.
- :-)
228w kirjoitti:
Ganska ovanligt kanske,nåja ett av mina barn bytte språket till finska.Han tröttnade på de urusla svenskspråkiga översättningarna,dokument och annat som man får från myndigheterna.
Visst, det kan man förstå.- E väl ente många inom byråkratin som behärskar svenska idag.-.Själv försöker jag hanka maj fram på svenska när jau besöker Finland ,bara för att retas :D. Å flaggan e röd å gul, finlandssvenskarnas färg :-
- vad säger ni
Hur då, om föräldrarna kommer från Sverige, och familjen har flyttat till Finland?
Är familjen finlandssvensk? Är man inte finlandsvensk då man är född åtminstone av föräldrar som själva är födda av svenkspråkiga föräldrar? Alltså släkthistoria spelar väl in? Och många finlandsvenskar har svenskt efternamn, inte alla, men många har det.
En finskspråkig som lär sig svenska är nog ingen finlandsvensk.
Svenskar från Sverige, som flyttat till Finland, dom är inte finlandsvenskar. Dom är istället sverigesvenskar :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418