Kalasääkset -- munii 2013

Olisin hyvilläni jos otatte osaa keskusteluun Sääksien pesätouhuista .
Olisin hyvilläni jos muutkin sitten sanois näkemästään muutaman sanasen - Koska näin saadaan keskustelupalstalle muutakin kun vaan yläreunaan lisäänyviä katsojalukuja . Ja juttuahan näistä ihanista linnuista piisaa -jos on kiinnostusta aiheesta -- mitä mieltä olette - Laitetaan vaan linkkiä -- ja matkan edetessä aina uusi - Toivon että otatte osaa.

413

2039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * * *
    • linnun siipi
      • ihanaa --ihanaa -- Suomi -- -- pelaa muuten jääkiekkookin tänään -- mutta kiva kun olette hengessämukana Ulla-mummu

• linnun siipi
        ullamirjami kirjoitti:

ihanaa --ihanaa -- Suomi -- -- pelaa muuten jääkiekkookin tänään -- mutta kiva kun olette hengessämukana Ulla-mummu

Nuo Viron kuvat ovat parempia, koska niissä näkyy livekuvaa. Tuolta Luovosta tulee vain valokuvia.
        Mukava niitä on katsoa kumpiakin. Hailuodossa on kumma, kun sinne ei ole jo munan munaa ilmestynyt.
        Orvokki, joksi Kemon uusi kumppani on ristitty, on ilmeisesti ihan ensimmäistä kertaa munimassa.

• Makriina ek
        linnun siipi kirjoitti:

Nuo Viron kuvat ovat parempia, koska niissä näkyy livekuvaa. Tuolta Luovosta tulee vain valokuvia.
        Mukava niitä on katsoa kumpiakin. Hailuodossa on kumma, kun sinne ei ole jo munan munaa ilmestynyt.
        Orvokki, joksi Kemon uusi kumppani on ristitty, on ilmeisesti ihan ensimmäistä kertaa munimassa.

Katsonut kaksi kertaa Viron kalakotkaksen pesää. Pelkkä muna siellä odottaa hautojaansa. Onko pariskunta ottanut pitkät, vaii katsonko väärään aikaan?

• * * *
        Makriina ek kirjoitti:

Katsonut kaksi kertaa Viron kalakotkaksen pesää. Pelkkä muna siellä odottaa hautojaansa. Onko pariskunta ottanut pitkät, vaii katsonko väärään aikaan?

Nyt oli lintu kummassakin pesässä.
        Tosin, kun vähän aiemmin katsoin, näin vasemmassa pesässä vain suuren kävyn.
        Mutta kaipa sielläkin muna on.

• joutavoinen
        ullamirjami kirjoitti:

ihanaa --ihanaa -- Suomi -- -- pelaa muuten jääkiekkookin tänään -- mutta kiva kun olette hengessämukana Ulla-mummu

Siellähän se lintu istuu kameran päällä ja varjo vain on pesässä. Käyhän se näinkin.

• Makriina ek kirjoitti:

Makriina hatkat otti pesä ykkösen ,sen viimevuotisen pesän nuori lintu -- ei ollut vielä kypsä näihin munahommiin

• Katsoin aamupäivällä ja siinä havupesässä oli kova touhu pesätarvikkeita tuotiin ja välillä oli nii,niin lemmenleikkiä että - Ne linnut on niitä jotka viimevuonna oli siinä toisessa pesässä . Nut onkin kiva katsella kun ne lentää välillä siihen puuhun mikä on siikä taustassa..
      Kyllä niitä muniakin tulee , eihän niitä nyt heti saa kanaemo munituskuntoon .. aikansa kutakin .
      Voi olla että touhut viivästy kun se entinen pesä oli vallattu ennen --olihan siittä pieni tappelukin --mutta ne uudet valtasivat sen - . sillon ei ollut vielä molemmat perille päässyt . puolustamaan . Mutta nyt ne on kotiutuneet jo siihen uuteen pesään -

• Makriina ek

Viime vuonna oli Viron kuvissa konnakotkas, jonka poikaselle kävi huonosti. Pesä ainakin oli tallella, onkohan tulijoita.
      Olikohan suomalainen nimi kiljukotka, vai muistanko väärin?

On muuten hieno asia, että tällaiset kamerat on sallittu ihan tavallisillekin katselijoille.
      Harvat ihmiset ovat voineet näitten suurien lintujen elämää seurata.

• Makriina ek

Kun itse kysyy ja itse vastaa, niin ei mikään jää epäselväksi, eli nyt oli kiljukotka pesällä! Elikäs se konnakotkas, viron kielellä.

• Hiljaista on ,viimeyönä meillä oli satanut aikalailla ,lätäköistä päätellen
      Oli raikas puhdas ilma hengittää , aamulenkit on parasta mitä tiedän , Ja akko suorittaa ,kun on koira .

• sinisirkku<

Seuraan melkein pelkästään merikotkan poikasta, voi että se on kasvanut jo! Ainakin saa ruokaa ja lämpöä tarpeeksi. Niin virkeänä liikkuu ja katselee ympärilleen.
      Toinen muna jäi kuoriutumatta, liekö emo kipanut jo yli laidan?

• miranda 43

sinisirkku ja kaikki toisetkin "sirkut"

Olen seurannut lintuja, siis avaan ensin "kameralinkit" ja sitten luen lehdet ja juttuja täältä.

Merikotkalla on se yksi muna, joka ei kuoriudu, mutta melkoisen murhenäytelmän (ei onneksi) näin jo päiviä sitten.

Seurailin poikasta, joka oli yksin pesällä ja kiipeili siellä reunoilla. Sitten poistuin muualle ja kuulin kamalaa variksen raakkumista!!! Heti otin kuvan esille ja se poikanen oli rähmällään sen munan päällä! Emosta ei tietoakaan, mutta varikset lentelivät aivan näkyvissä.

Kauhuissani seurasin syökö varis poikasen, mutta oletan, että se kyttäsi sitä munaa, vai kuinka? Ainakin poikanen oli rähmällään ja peitti munan, mutta oli kuin kuollut.

Katselin kunnes emo tuli pesälle, mutta poikanen ei liikahtanutkaan, joten ahdistus tuli minulle. Ehdin jo kyynelehtiä, että sen ainokaisenko varis kävi tappamassa, joten en ole avannut linkkiä, vaikka näinkin sitten, että elossa oli pikkuinen.

Mietin vain tuota lintujen vaistoa. Menikö poikanen tarkoituksella rähmälleen sen munan päälle ja oli todellakin kuin kuollut?

• miranda 43 kirjoitti:

sinisirkku ja kaikki toisetkin "sirkut"

Olen seurannut lintuja, siis avaan ensin "kameralinkit" ja sitten luen lehdet ja juttuja täältä.

Merikotkalla on se yksi muna, joka ei kuoriudu, mutta melkoisen murhenäytelmän (ei onneksi) näin jo päiviä sitten.

Seurailin poikasta, joka oli yksin pesällä ja kiipeili siellä reunoilla. Sitten poistuin muualle ja kuulin kamalaa variksen raakkumista!!! Heti otin kuvan esille ja se poikanen oli rähmällään sen munan päällä! Emosta ei tietoakaan, mutta varikset lentelivät aivan näkyvissä.

Kauhuissani seurasin syökö varis poikasen, mutta oletan, että se kyttäsi sitä munaa, vai kuinka? Ainakin poikanen oli rähmällään ja peitti munan, mutta oli kuin kuollut.

Katselin kunnes emo tuli pesälle, mutta poikanen ei liikahtanutkaan, joten ahdistus tuli minulle. Ehdin jo kyynelehtiä, että sen ainokaisenko varis kävi tappamassa, joten en ole avannut linkkiä, vaikka näinkin sitten, että elossa oli pikkuinen.

Mietin vain tuota lintujen vaistoa. Menikö poikanen tarkoituksella rähmälleen sen munan päälle ja oli todellakin kuin kuollut?

Hyvinkin miranda 43,...olen nähnyt jänilsenpoikasen tekevän samoin, kun yllätin sen pellon laidalla! Mieheni uskoi sen olleen kuolleen, mutta tarkkaan katsoessa huomasin sen hengittävän.
        Ikiaikainen vaisto, niin tekee koppakuoriainenkin joutuessaan selälleen, ja kestää aika kauan ennenkuin se liikkuu.

• linnun siipi

Eivät saa Hailuodossa aikaan munaa, ei vaikka kuinka katselisi.
      Vesisateessa siellä lintu katselee. Lämmintä sentään 7 astetta.

• miisa m

En nyt hätäilisi, onhan linnuillakin n e esileikit meneillään, miten kauan kestänevät? Pitää kumppanin valinnassa linnuillakin olla luonteessa läheisyyttä ja kestävyyttä pitkän pesimäkauden aikana joten harkinta aika on meneillään.

• linnun siipi

Neljässä päivässä ovat aiemmin munan saaneet aikaan, nyt on aikaa kulunut jo paljon pitempään.
        Kaipa lintujakin vaivaa lapsettomuus, munattomuus.

• linnun siipi kirjoitti:

Neljässä päivässä ovat aiemmin munan saaneet aikaan, nyt on aikaa kulunut jo paljon pitempään.
        Kaipa lintujakin vaivaa lapsettomuus, munattomuus.

Ei mutään hätää--nyt on molemmissa pesässä hautova lintu ja näin että siinä havupesääkin on muna
        Kovin syvällä on se pesäkuoppa , kunhan ei vaan muna putoo sinne risujen sekaan . Kaikenlaista tulee mieleen

On tämä ainakin kaikinpuolin hyvää ajanvietettä , Itse en tykkää pelata mitään , monet istuu tuntitolkulla ja pelaa näitä pelejä joita on täälä internetissä
        Joskus istun iltasella ennen nukkumaanmenoa keittiössö ja iltapalaa syödessä pelaan pasianssia . , se saa ajatukset rauhoittuun , maailman murheista
        Hyvää päivänjatkoa ,ja nautitaan auringosta .

• Satuin näkemään risupesän vahdinvaihdon . Nyt on munanpäällä radioamatoori .
      Toinen lähti varmaankin kalastaan .
      On se kiva kun saa katsoa kuinka hienosti yhteen heillä pelaa toi lastenhoito .

• linnun siipi

Luovossa sataa ja lintu istua nuijottaa, ei munaa, tyhjä pesä.

• Risupesässä hautoo radioamatoori . Ja ainakin siellä on tänäaamuna kaunis ilma.

• --------

Mitä meinaat radioamatöörillä?
        Mieheni on eräs heistä.

• -------- kirjoitti:

Mitä meinaat radioamatöörillä?
        Mieheni on eräs heistä.

etkö ole katsonut kalasääksipesää -- Niistä yhdellä on sellainen valkoinen Tulitikkuaskinkokoinen laatikko selässä , se on laitettu sehen jo ainakin vuosi sitten ,ja näin ollaan saatu tietos kuinka tämä sääksi on reissannut muuttomatkallaan , HÄH on afrikassa ollut meidän talviajan

Tämä pari on siinäpesässä missä on se Puunkarahka taustalla ja pesä on uusi , havukyhäelmä
        Viimevuonna tämä sama pari oli siinä toisessa pesässä mutta se tulokas joka nyt on ensivisiitillä pohjolassa ,kerkis ensin --näin kuinka tämä toinen luovutti . Mutta löysi tämän uuden --onneksi heille.

• catleijaek
        ullamirjami kirjoitti:

etkö ole katsonut kalasääksipesää -- Niistä yhdellä on sellainen valkoinen Tulitikkuaskinkokoinen laatikko selässä , se on laitettu sehen jo ainakin vuosi sitten ,ja näin ollaan saatu tietos kuinka tämä sääksi on reissannut muuttomatkallaan , HÄH on afrikassa ollut meidän talviajan

Tämä pari on siinäpesässä missä on se Puunkarahka taustalla ja pesä on uusi , havukyhäelmä
        Viimevuonna tämä sama pari oli siinä toisessa pesässä mutta se tulokas joka nyt on ensivisiitillä pohjolassa ,kerkis ensin --näin kuinka tämä toinen luovutti . Mutta löysi tämän uuden --onneksi heille.

Minulla on molemmat kalakotkaksen pesät välilehdillä, joten voin palkista nopeasti katsella vuorotellen kumpaakin.
        Olen sattunut jonkun kerran näkemään lähetinlinnun kummassakin pesässä yht'aikaa. Niitä on siis kaksi.

• "ph"
        catleijaek kirjoitti:

Minulla on molemmat kalakotkaksen pesät välilehdillä, joten voin palkista nopeasti katsella vuorotellen kumpaakin.
        Olen sattunut jonkun kerran näkemään lähetinlinnun kummassakin pesässä yht'aikaa. Niitä on siis kaksi.

Viro I pesässä ovat Madis ja Piret. Piret-naaraan selässä on rikkoutunut lähetin.
        http://www.eenet.ee/EENet/kalakotkas.html

Viro II pesässä ovat Ilmar ja Irma. Ilmar omistaa sen lähettimen, joka ilmeisesti on toimiva.
        http://www.eenet.ee/EENet/kalakotkas2.html

• -..-

Hailuotoon on siunaantunut muna, olkaamme siitä iloisia.

• Ihanaa että pohjosenlinnutkin ovat päässeet alkuun - - !

• Rannikolla on Haahkoja ja niiden höyhenet on kallista tavaraa - Kuinkaas niiltä linnuilta niinpaljon irtoaa niitä Höyheniä .
      Kullähän näillö Sääksilläkin irtoo jonkinverran . sielä niitä on pesänreunoissa valkosia höyheniä .
      Oliskoos jo munat lisääntyneet .
      Ei nyt kerkiä katseleen kun on lähdettävä Ruotsin -Suomalaisten Äitienpäivä juhliin -- mutta kirjoitelkaa jos jotain tapahtuu.

• Linta Lintunen

Kiitos avauksesta!
      Seuraan lähinnä vain Hailuodon pesää, jossa viime kesästä alkaen on kamera 10 sekunnin välein näyttää sääksen pesän elämää. Hyvä niin.

• linnun siipi

Orvokki siellä petaili makuuksiaan vähän paremmaksi, ja taas istahti hautomaan. Pian varmaan vaihtaa Kemon kanssa paikkaa. Pääsee aterioimaan, ja vähän suoristelemaan lentovälineitään.

• No enkös tätä jo osannut odotellakkin . Kaikki on kunnossa siinä uudessa Risupesässä . On jo toinen muna

• Siinä viimevuotisessa pesässä oli äskön kun katsoin 1 muna , ja hautoja oli lentänyt poias , siinä oli se lintu jolla on se laatikko selässä jokuaika sitten .
      Ja tosiaa niitä on kaksi joilla on se laatikkoselässä
      , Molemmisaa pesissä laatikkolintu.

• Lorena*

On siinä linnuilla pitkä aika istua kököttää hautomassa munia noin kolme viikkoa. Kaarnaa on ollut pesässä tarjolla jota lintu tarvitsee kehittääkseen uuden munan. Taitaa tulle huono poikasvuosi, olen huomannut vain yhden munan pesässä. Hauska tätäkin pesimiskautta on seurata varsinkin siinä vaiheessa kun poikaset kuoriutuvat.

• Matamimimmi

Tahtoisin tuntea linnut(kin), mutta maalla asuessa ei varmaan näe metsää puilta, niinkuin sanotaan, joten kalasääksikin on tuntematon siivekäs.
        Äiti rakasti lintuja, puhui niille kuin ihmiselle. "Voi minun pienet tipuset". Tuohon tyyliin.
        Eläimistä kyllä pidän paljon, varsinkin koirista. Sanotaan, että kotielänrakkaista, ihmiset ovat koira tai kissaihmisiä. Meillä on koira sekä kissa. Minä olen se koiraihminen, ukko taas hemmottelee kissaa.

• Kangasalan lähistöllä pn Pohtiolammi --siellä näkee näitä Sääksiä kun ne kalastaa niistä samoista tekolammista kun ihmisetkin . Monta vuotta sitten kun se oli heille uusi "pisnes" oli kalasta maksettava . Nyt se on paREMMINKIN TURISTINÄHTÄVYYS . tÄMÄ KALASÄÄKSI ON OLLUT HARVINAINEN --MUTTA NYT SE ON JO TAVALLISEMPI NÄHTÄVYYS.
      Oikein on kojut joissa saa katsella rauhassa --linnut on hyvin arkoja.
      aIKAISEMMIN KALANVILJELIÄT APUI SURUTTA TÄMÄN KAUNIIN ULJAAN LINNUN . nYT SE ON rAUHOITETTU , JA JOS AMPUJAN SAADAAN KIINNI TULEE ISOT SAKOT .--
      En kirjoita uusiks ---kun tuli isolla.
      Huvää päivänjatkoja kaikille.

• Se nuori lintu siinä vanhassa pesässä on ollut pois montatuntia . Ei ole tullut toinenkaan hautoon sitä munaa -- olisko niin että pesä on hylätty , Sehän olikin sillä emolinnulla ensimmäinen lento pohjolaan , ehkä ei ollut vielä valmis poikasiin. Mutta toivotaan että palaa ja hautoo sen ainokaisensa.

• linnun siipi

Hailuodossa on nyt 2 munaa, saa nähdä, montako niitä siunaantuu.

• Hienoo --kivaseurata kun pesissä on taas hautojat molemmissa -- Ja hienosti on pohjoisenlinnutkin saaneet jo kaksi munaa .
      Kuinkaan on -- joko siinä "vanhassa " pesässä olis toinenkin muma.
      Nyt katsoon euroviisuja

• Nyt ollaankin saatu toinenkin linkki . Ihan mukavaa --taidankin siirtyä sinne . Porukassa on mukavampaa ,olen sellainen ,että pidän jutustelusta kun on tällainen kiva aihe - No katsotaannyt kuinka se alkaa toimiin .. niin hylkään tämän en ole erakko luonne .
      Muuten siinä Risupesässä on vanhalla parilla mukavat oltavat kun se toinen lintu pitää vahtia siittä puusta "kahkasta" joka on siinä taustalla .--pian sinne jo tupsahtaa kolmaskin muna.

• 0----0kiikari
    • Voi kiitos Liisa .sal minulla oli tämä linkki mutta kun koneeni reistas meni paljon kivaa hukkaan .

http://vimeo.com/47880398

Tässähän on ne meidän viimevuotiset Jotka laittoi 3 poikasta maailmaan ..ihanaa ihanaa Suomi . Vaiklka nää kyllä on eestistä ;=)

• Laitan vielä tänne, kun siinä on tuo toinenkin.
      "You raised me up"

Madis & Piret with the Youngsters Uno, Elo & Nori -
      "You raise me up" eli "Sinä kasvatit minut!"
      All pictures and videos from the osprey cam of this page: http://www.looduskalender.ee/en/

Olen ollut niin paljon poissa, että harvoin olen lintuvieraskirjaasi UM kirjoittanut käydessäni. mutta silti juuri sinun lintulinkkisi on minun käyntikohteenani usein ollut. :)

• minä ihmettelin että mikä hätä sillä toisella pöllönpoikasella on -- mutta sitten honasin että liian iso suupala .
      Varmaankin koko sammakko tai hiiri sinne uppos . Meinasin jo huutaa apua.
      Luonto on ihmeellistä.

• 0----0kiikarit

Mutta auringonlasku oli hieno -- linnunpesolläkin . Hyvää yötä .

• Risupesässä hautoo lintu . Mutta siinä vanhassapesässä ei ole lintua --eikä näy munaakaan . Ei silti ne kyllä osaa peittää munat kun poistuu --onhan sitä päästävä pikkusen oikaseen siipiään -- ja jos ei huoltom pelaa sitä ruokaakin on pyydystettävä.
      Mutta jos satutte näkenään kuinka tämä nuori ensikertalainen pärjää pesätouhuissa vois muutaman sanan kirjoittaa -- ainakin eilen toinen lintu toi risub pesään --niinettä kiinnostusta olis. Hautova lintu sillonkin lensi veken
      . Jotenkin tunruu ettei kaikki funkkaa oiken hyvin heillä.

Voin kyllä olla väärässäkin -- olis vaan istuttava ja seurattava enemmän . mutta kun nyt seuraan sitä toistakin pesää- Viimevuonna ei --ainakaan minulla ollut kun se yksi pesä.

• Kävin tarkastamassa Hailuotoonkin on sääkset saanaat toisen munan .. Toivottavasti ne tulee tänäkin vuonna lento valmiiksi.

• ** **

Hailuotoon saatiin toinen muna 14.5., kuten kuvan vasemmasta alanurkasta pesäuutisista voi lukea.
        Ahkerasti siellä nytkin jompi kumpi vanhemmista hautoo.

• ** **

Hailuotoon saatiin toinen muna 14.5., kuten kuvan vasemmasta alanurkasta pesäuutisista voi lukea.

• * * *
        ** ** kirjoitti:

Nyt siellä on kokonaista kolme komeaa munaa. Alkaisi jo riittämään.

• sääksenpesä estissä pesä i on ilman lintua --arvelinkin että se nuori lintu ei ollut vielä valmis ,vaikka vallotti pesän viimevuotisilta linnuilta -- luulen että ei ollut sukukypsä kun Sääkset tulee vasta 3-4 vuodenpäästä sukukypsiksi.
      Mutta yritys oli hyvä.
      jos nyt olen oiken huomioinut - Ei välittänyt koiraasta tarpeeksi -

• ullamirjami****

Kyllä se vahvistuu että se viimevuotinen Pesä jota piti Piret ja madis -- on nyt tyhjä Viimevuonna siittä lähti kolme poikasta lentoon , uno, Elo ja Nori -- joita ei nähdä täälä pohjolassa ainakaan 3 vuoteen -- Hyvon ovat aloittaneet tänäkinvuonna pesinnän nämä emolinnut Pidet ja Madis --
      Nuori meinaskin saada sen koiraan vallotettua --mutta onneksi Piret sai asiat kuntoon . ja löysivät sen uuden pesän -Vanhassa vara parempi :=)

• 0---0kiikari

Hyvin on pullat uunissa . Piretillä ja Madiksellakin -- en kyllä ole sattunut näkemään joko se kolmasmuna on putkahtanut pesään ,--luulisin että on . Käet vaan kukkuu vieläkin --kohta ne saa keinän risun kurkkuunsa - Ja on muutenkin hiljasta , kun kaikki istuu muniensapäällä - Mutta luonto kukoistaa .

• ullamirjami****

Laitan uuden linkin --on mukavampaa jos kirjottelee että linkki on heti lähellä ,

http://www.eenet.ee/EENet/kaamerad

Kivaa katsoa --kohta ne pikkuset sieltä kuoriutuu --toivottavasti vaan kalaa riittää
      Ja ei kai ne vesistöt ole täältäpäin vielä saastutettu .

• miranda 43

ullapullani
        Ihanaa, että laitoit linkit lähelle. Itse olen "umpiotyperys" näistä lintujen nimistä, kuka "kuksi kenenkin kanssa"!!

• Lintufani kannsa

Mikä tuuri --sain nähdä molemmat emolinnut pesällä --oli vahdinvaito . Kullä on hienoa että taas onnistuu tämä pesä --tai nämä samat linnut kun viimevuonna saatiin katsella -

• lintupien'

Mistähän pesästä puhut? Hailuodossa on entinen Kemo, ja uusi puoliso Orvokki. Viime vuonna oli Helmi.
        Tosi lämmintä on nyt sielläkin, 19 astetta. Kelpaa siellä auringossa hautoa kummankin vuorollaan.
        Jäisi munaluku tuohon kolmeen, niin varmemmin kaikki varttuisivat.

• lintupien' kirjoitti:

Mistähän pesästä puhut? Hailuodossa on entinen Kemo, ja uusi puoliso Orvokki. Viime vuonna oli Helmi.
        Tosi lämmintä on nyt sielläkin, 19 astetta. Kelpaa siellä auringossa hautoa kummankin vuorollaan.
        Jäisi munaluku tuohon kolmeen, niin varmemmin kaikki varttuisivat.

olet kai huomannut Kalasäkset munii --ja niitä pesiä on myös muuallakin kun suomessa -- ja mekun ei olla "mitään rasistia " -- hienot linnut ne viimevuotiset joita seurasimme täälä 70 Piret ja Madis joista on tehty se hieno videokin jonka linkki on ylempänä --katsoppas ja ihaile,--- lintupien"

• kuvien maailmaa
        ullamirjami kirjoitti:

olet kai huomannut Kalasäkset munii --ja niitä pesiä on myös muuallakin kun suomessa -- ja mekun ei olla "mitään rasistia " -- hienot linnut ne viimevuotiset joita seurasimme täälä 70 Piret ja Madis joista on tehty se hieno videokin jonka linkki on ylempänä --katsoppas ja ihaile,--- lintupien"

Johan toki ne on nähty.
        Hailuodon pesäkuvaa napsauttamallakin näkee monenmoista hienoa entistenkin kesien tuotantoa, jopa kuvia maailmalta.

• Lorena*

ullamirjami,
      Muistatko linkin viimesyksyltä jossa musiikkina oli You rise me up ja kalasääskien Piret ja Madis kesän elämä pesällä.

• L.S.
    • Juuri tässä pesässä on ne viimevuotinen pari joita minä seurasin . Ja ne kolme l lintua kuoriutui munista uno,Elo ja Nori - Siinä pesässä jossa he syntyivät ei ole nyt ketää ,se on tyhjä ,kun nyori lintu joka oli viinä jonkunaikaa on kadonnut ja se munakin jota se hautoi on pois.

Laitan näiden viimevuonna tekemän videon joka oli siinä toisessa pesässä sillon .

• Onkoos kaikki oikein selvillä kuinka nämä pesäkuvat aukeaa ..
      Se linkki kyllä aukeaa mutta on vielä klikattava sitä Tekstiä siinä yläosassa ja vielä mieluinnin sitä ylimmäistä kamera aukee moneen pesään -- Sielä on ainaki 6 kuvaa ja klikkaa mieleistäsi niin saat nauttia kuvan antimista --nämä on Livekuvaa --eikä mitään Seisovaa.

• lintukirjassa sanotaan että ensimmäinen muna haudotaan 35--38 vuorokautta --ja se olis niinkun nyt pian koska se eka muna tuli , mun tiätämäni mukaan 5/4

Tarkkaillaan
        Tämä tieto oli siinä risupesässä (kakkospesässä ) missä ne viimevuotiset linnut pesii

• Hei!

Myös näistä yläreunan kohdista aukeaa aina jokin kuva, josta saa elävää kuvaa pesästä, tuulesta ja metsän äänistä:

http://www.looduskalender.ee/en/

Huhhuh, hampaita pestessäni tässä näppäilen samalla. Pitää mennä.

• Huh ,huh täältäkin --- tämä sivu on minulla Feispuukissakin Naamakirjassa -- niin että kiitos vaan

• Seurasin jonkunaikaaRisupesän lintua --ja kannatti .
      Toinen tuli ja toikalaa senjälkeen meni hautoon ja se toinen lähti kalankanssa jonnekkin syömään saalista .
      Huomasin että ei ainakaan kuoriutunut ollut vielä -- mutta pian se on tapahduttava ,jos olen laskuissa pysynyt mukana

• ullamirjami

Nyt sain nähdä että vaan kaksi munaa näin tässä piret2in ja Madis2in pesässä --siis siinä Kakkospesässä (risupesä9 -- on ihme oska kalasääksi tekee 3-4 munaa -- mutta se munimistouhu keskeytyi kun tuli se tappelu siittä pesästä ja oli vaidettava kun se nuori käyttäytyi akreksiivisesti . --
      Toivotaan että ainakin poikasia tulee -- eihän se aina voi olla samanlaista ---- se on niin arvaamatonta elämänkaari itsekullakin.

• 0--0kiikari

Päivä on pikkusen sateinen --ainakin tääläpäin ,katsompa Säätiedosta kuinka Pesämaisemissa on --mutta lämminkausi on ainakin alkanut.

• catleijaek

Ei tarvitse ketjusta etsiä pesälinkkejä, jos laittaa pesälinkit kirjanmerkkeihin/suosikkeihin.
      Ollessasi 70 sivulla laitat vaan viereen lisälehden, johon siirrät kirjanmerkeistä/suosikeista pesälinkin.
      Voit siis vaikka kahvipirttiä selatessasi siirtyä klikkauksella pesälinkkiin.
      Lisälehtien käyttö on kätevää, minulla on nykyään ylen sivu lisälehdellä, jonne on helppo siirtyä, jos äänistä päätellen jotain mielenkiintoista tapahumassa. Äänethän kuuluvat yleltä, vaikka olisin sillä hetkellä 70 Kahvipirtissä.

• Kiitos taas Ctleija ek Kunhan oppis näitä kaikki a hienoyksia käyttää . Mutta koitan muistaa - --Ja teenkin sen heti . Mukavaa sunnuntaita sinullekkin

• Juu on aika turhauttavaa kun laittaa aloituksen Näistä Kalasääksistä --katsojoa on nuytkin monta .
      No en viitsi poistaa --saan taas haukut kuinka itsekäas olen ---ja sitähän en missään nimessä ole .
      . Viime vuonnakin sain josjonkillaista , ei positiivistä , palautetta kun olin avannut tämän linkin - . mutta kaikesta huolimatta oli 500. täynnä aika pian ja saatiin katsella kun poikaset tuli maailmaan -- se taisi ollakkin sillon uutta monelle näin internetin kautta .
      Luontoohjelmat on aina kivoja --luulis sopivan kaikille --siinä ei politiikka pelaa.
      Mutta kun olenn sellanen yksinäinen " vanhus " on tämäkin jonkinlaista ajan kulua .

• Nyt tuli katselusta palkinto -- kalan kyllä sai lintu --ja taisi ollakkin jo kova nälkä
      Vahdin vaihtokin suju ja munia oli kolme kaikki tuli nähtyä --voikun oli hienoo.

• Nyt on taas pesällä jonkinlainen kamppailu --se puu joka on siellä taustalla , siinä jaakaa kaksi kkalasääkseä tätä hautovaa lintua --nyt tuli se toinen emolintu hautovan avuksi, mitädraamaa --ihmettelein kun 3 lintua oli ilmassa . Tässähän onkin ullamummulle näytelmää.
      Voi kun seuraisitte tätä nyt.,muutkin

• linnun siipi

Minulla ei jostain syystä aukea Viron eikä Hailuodon linkit. Pitää yrittää myöhemin.

• L.S.

Nyt ei tuule, ilmassaa on lintujen ääniä, ja emolintu on peässään kuunnellen, koska pää kääntyy vilkkaasti.

• Kyllä minulla aukee -- ja harmi kun nyt on jännää kun joku nuori lintu koittaa häiritä sitä pessä jossa on lintu hautomassa .
      Nämä pesät on tehty nyt liian lähelle toisiaan -- kalasääksi on erakkolintu -- ja tällaista sitten tapahtuu kun laitetaan pesät liianlähelle kirjassa sanotaan että lintu tekee pesän ainakin 10 km reviirialue pitää olla-

• 0--0kiikari

Nyt kasomaan matsia -- ketääs sitä oikein heijais -- :=)

• luontoihminen*

Eilen illalla juutuin taas katselemaan näitä sääksiä minäkin ja löysin katsomisen arvoisen jutun,eli laitan sivut näin kun en osaa linkittää/en ole opetellut.

Eli: Googleen vaan " Ospreys at Pohtiolampi Finland" tulee video jossa musta tausta ja linnun kuva.Jos tää ei kosketa ja liikuta niin mikä.
      Toinen myös sen alapuolella oleva oleva video,josta pääsee katsomalla Youtuben linkkeihin,katsominen ja ihasteleminen ei lopu!

Olen jäänyt koukkuun,Garry Ridsladen kuvat ja videoinnit ovat parasta viihdettä pitkiin aikoihin,katsokaa ja nauttikaa.

• Huhhuh...

http://vimeo.com/29536906

Olipas siellä Pohtiolammessa kalaa,
      petolinnulta alkoi tuntua kalasääksi, vaikka sitähän se onkin tietenkin..

• hieno video kiitos -- Olen käynyt pohtiolammella Sielä sillon oli mahdollisuus kalastaa ja saaliista otettiin maksu -- siittä on aikaa- Kangasalansuunnassa Lähellä Tamperetta Hämeessä

• Kuulin keittiöön saakka kuinka pesässä tapahtui jotain oli sellanen viserrys --ja kalahan sieltä tuotiin --oli kiireinen vahdinvaihto -- laatikko selässä nut hautoo se kalastaja .. hyvin toimii palvelu -

• linnun siipi

Kolmea munaa haudotaan huolella Hailuodossa. Eipä enempää tarvisikaan, jotta ensikertainen emo ja kokenut isä saisivat poikansa syksyllä muuttomatkalle mukaansa.

Katselkaa ja lukekaa komeita kuvia ja jutustelua sen pesän mietoksista kuvan oikealla puolella olevasta "Osprey's Nest Forum"- kohdasta.
      Siellä on myös linkkejä muuallekin maailmaan.

• Jäisestä murkinasta
    • Sanompahan vaan että tämä lintu ei ole Sääksi Taitaa olla Merikotka --tarkistan vielä --mutta Kalasääksi se ei ainakaan ole .

• kiitos hienosta videosta varmistin että lintu on Merikotka --joka . vanhana talvehtii myös Suomessa Ottaa ruuakseen muitalintuja ja pientä metsästä löytyvää ,Jäniksiä ,oravia .Ja kaikki kelpaa.
      Tulee vasta 4-6 vuoden ikäisenä- Pariuduttuaan ova puolisolleen pariuskollisia lopun ikänsä .. Kirjassa kyllä sanotaan että Nuori voi pariutua vanhan yksinjääneen uroslinnunkanssa .
      Aloittaa pesintänsä jo Helmikuun lopussa.

• ullamirjami****

Sääksenpesässä Risupesässä jonka olen siksi nimittänyt sen missä se viimevuotinen pari nyt asustaa .
      Siellä vallitsee kotirauha --pelkäsinkin että se 19 päivän hyökkäys pesää kohti olisi jotenkin vaikuttanut -- mutta kyllä ne poikaset sieltä tulee ajallaan

Merikotkasta kirjoitin ja ne tulee sukukypsiksi vasta 4-5 vuoden iässä.
      Tykkään tästä Sääksestä -- koska minäkin olen sellanen kalaihminen . - Rakastan uomista ja suon mielelläni kalaruokia .. Horoskooppinikin on Kala.

• u.m

mikääs tänään on sormissani kun ne lipsii -- Tykkään uimisesta . Korjaan nyt ettei jonkin toisen tarvitse ,vaivautua .
      Ja noi linnutkin vaan istuu noiden muniensa päällä kyllä minu laskujeni mukaan nut olis Niinsanottu "laskettu aika " :=)

• Nyt oli kamera pimeenä -- mutta ehkä se tulee takasin ,toivotaan.

• luontoihminen*

Olisko poikasen rengastus meneillään tai jokin huoltotyö,kamera rikki tms.Odotellaan,foorumeilta selviää kun niitä lukee myös.

• 0--0kiikari

Poikasten rengastus on josku syssymmällä -- Ja se kuva tuli kyllä aika pian --mahdollisesti ,voihan ukkonenkin vaikuttaa näihin kaneroihin.

• u.m peloissaan

Kun avasin tämän huomasin heti että siinä puunkarahkassa oli taasen kaksi lintua --ne oli aikaisoja --vaanivat munia muidenpesistä -- Ei siinä ollut Sääkseä --se olis hätyyttänyt nämä rosvot pios - Yhtenä iltana olikin aikamoinen kamppailu -- tämä puu ei ole hyvä --tälle sääksenpesälle -- yleensähän ne rakentaa pesänsä hyvin koskealle missä on vaan heillä hyvät näköalat -

• sama u.m

Meilläpäin oli yöllä kovat sateet -- mikä olikin jo tarpeen -- Mutta nyt saa lintu pesässä vettä niskaansa .. onkin kovasade sielläkin-

• 0--kiikari

ei auta kiikaritkaan että näkis minkälaisia lintuja ne on siinä takana olevassa puussa -- äskön niitä oli useampia -- ja varislinnut on parvilintuja -- ,ehkä ne oli niitä
        Varsinkin kun toi toinen linssi on sumeena :=)

• ///
        0--kiikari kirjoitti:

ei auta kiikaritkaan että näkis minkälaisia lintuja ne on siinä takana olevassa puussa -- äskön niitä oli useampia -- ja varislinnut on parvilintuja -- ,ehkä ne oli niitä
        Varsinkin kun toi toinen linssi on sumeena :=)

Olisi hyvä, jos tietäisi mistä pesästä kulloinkin on puhe.

• Nyt onkin vaan yksi pesä mitä minä seuraan --kun se toinenpesä ei toiminut -EEnet --eestin pesäsästä siittä kun avaat on kuvassa sellanen resupesä jonka takana on se puunkarahka jossa vähänaikaa sitten oli Harakkalauma,
      Nyt pesässä oli juuri vahdinvaihto ja se tuli hautoon jolla on se laatikko selässä .
      Toivottavasti löysät sen pesän --onhan täälä sinne nikkiäkin
      . ja voin taas laitta lisää .

• ((((0))))

Olin poissa 2 tuntia ja vahdinvaito oli tapahtunut taasen - kyllä menee pariskunnalla rutiinilla.
      Viimevuonnakin oli mallikelpoinen pari .Tämä sama Piret ja Madis -- joita kyllä sanoimme sillon ihanmuillanimillä --oliko ne elsa ja erkki -- Oli meidän keksimät -- kyllähän nimet täytu olla kun sillon oli porukkaakin juttusissa --nyt kaikki istuu tuppisuina omassa ikiomassa videossaan -- ainakin moni vielä avaa tämänkin linkin --mikä on hyvä. En viitsis yksin avata tätä -- mutt kun on sanottava että linkki liikkuu. . sekkain toimii keskustekupalsta :=)

• 0--0Kiikari

Käki kukku -- ja toinen lintu tähystelee takamaolevasta puusta . - Nyt on vielä rauhallista kun ei ole ruokittavia poikasia ilmaantunut .

• 0--0Kiikari kirjoitti:

Käki kukku -- ja toinen lintu tähystelee takamaolevasta puusta . - Nyt on vielä rauhallista kun ei ole ruokittavia poikasia ilmaantunut .

Pesässä on kaikki ennallaan --luulisin , ei ole aikaa kokoajan seurata -- on näitä kotihommia itselläni kanssa ja se Jerrycottonikin vaatii sen 4 kertaaisen ulkolunsa --ja tekee se hyvää minullekkin . --

Mutta rattosia hetkiä linnunkanssa --kyllä ne pikkusetkin sieltä pian syntyy.

• Yks " u.m

Ohooo --huomasin että kyllä täälä on katsottu kalakotkasta ,kakkospesällä
      200 on täynnä
      Sääkseksi minä kyllä mieluummin sitä " tituleeraisin" mutta on se hauskaa että seuraajia on ja nekun lisäähtyy vaan --poikasetkun ilmaantuu maailmaan .

Hyvin on ainakin hautominen sujunut ja vahdinvaihto kanssa .
      Eihän sitä luulis tuollaistakaan hommaa ilman pikkusta taukoa --meinaan istua munien päällä .

Mutta Afrikkaan kyllä menisin mielelläni talveksi . mulle kyllä melkein toi muodon vaihdos Sääksiemoksi vois kelvatakkin .
      Mutta en sano Hokkus, pokkus .

• Nyt sataa lintujen maisemissa , mutta Piret ja Madis pärjää hyvin -- Helleilma luulis olevan vaikeampaa hautoa ja kalakin on liikkeellä kun sataa.

• *Kukkahame*

Onkohan merikotka pudottanut kameran on aivan pimeää, ei kuvasta tietoakaan.

Kerro mulle kedtkä noista on Piret ja Madis? Onko ne kalasääksiä.

Katselin pöllön poikasia, ne muistutti pomminpurkajilta joilta pääsi pommi pamahtamaan, niiden vauvauntuvien kanssa olivat hellyttävän hassun näköisiä.

Alkoi naurattaa ihan ääneen tuo pöllöpoikien kuvaus. Minä olen seurannut silmä kovana Hailuodon pesää.
        Siellä vaihtuu hautoja välillä, ja edellinen pääsee lennolle.
        Siellä saa odottaa vielä kauan poikasten kuoriutumista.

• "kukkahame" etkö katsellut viimevuonna niitä Sääksiä Eestiks kalakotkas".sia --olen laittanut hienon videonkin näistä kun ne laittoivat 3 poikasta maailalle --siittä on hieno video joka on kyllä täälä jo aikaisemmin kaksi linkkiä --mutta ei lisä pahota.
      Video poikasista 2012 --- Uno ,Elo , ja Nori

• linnun siipi

Olipa hieno video, kiitos! Katsokaa nyt muutkin.

• toivottavasti saadaan Pire & madis"ksen munista tänäkin vuonna uljaat kalakotkaspoikaset Lähtemään Afrikkaan talvehtiin .

Niillä on nyt munat siinä toisessapesässä jota sanon risupesäksi kun yksi Nuori lintu koitti tehdä vallotusta siihen vanhaan pesään --ja luulen ett saikin yhden munan siihen pesään joka sitten tulikin "suutariks" ja katos jonkunajan päästä --nyt se vanhapesä on tyhjä
      Mutta kaikki hyvin kun loppu hyvin :=) Sääkset on pariuskollisia --muutta kun on ekakertalainen niinkun nyt oli kysymyksessä .. käytti vanha herra tilaisuutta hyväksensä --kun oma pari oli vielä reissunpäällä.

• *Kukkahame*

Kiitos UM!
      Olihan se ihan tuttu, ei noin kaunista musiikkia ja luontokappaleiden yhteiseloa voisi unohtaa, vaan näinhän siinä oli käynyt.

Onne matkaa v aikka näin jälkikäteen!

• pöllö yöstä

Täällä yks yökyöpeli seuraa noita pöllön poikasia,kumpikin istua töröttää pöntön suulla ja pienempi huutaa.
      Isompi oli eilen ollut pois jo ja äsken kävi emo mutkin pesänsuulla ja siitäkös meteli syntyi.
      yrittää kait houkutella niitä laajentamaan reviiriä.Kovin on vaan pieni se toinen,se isompi aina suu ammollaan ja ryöstää ekaks ruuat.

Hassun näköisiä ovat,pörhelöitä.

• Kirjoitin jo , mutta se lensikin avaruuteen

Niin minä kanssa kaselin vähän samaan aikaan pöllönpoikia --- on ne söpöläisiä -- sitten kävin Gooklettamassa että mitä pöllöjä ne on --Ja ihan sukulisia ollaan --- minä kun olen kanssa Lehto--pöllö -- lapset on ottaneet sanonnaksi -- että mummu on pöllö
      Ja kerään kaikenlaista pöllö kamaa.
      Gookletin ja sain selville että Ne on Lehtopöllön poikasia

• Vahdinvaihto sujui sovinnolla ---olin keittiössä ja kuulin kuinka oli sensorttista viserrystä ,että nyt on kaksi pesällä -- Laatikko selässä meni munien päälle ,ei näkynyt vielä poikasta kuoriutuneena .
      Kyllä se toinen olikin jo varmaan liikunnanja ruuan tarpeessa - Kiva että satuin näkemään molemmat pesällä.

• Koko päivän on satanut tasaseen . On sielä säätiedotuksen mukaan Linnuillakin sateista ja koko ensiviikon.
      Nyt katson mitä linnuille kuulyuu ja näkyy -- omko jo tullut pikkunen . ja ne pöllön poikaset on mainiot --yöeläjiä -
      Ollaan melkein sukulaisiakin --ne on Lehtopöllöjä

• Minulle tulee nöista pöllönpoikasista mieleen sellaiset mikrofonien tuulensuojukset, jollaiset reporttereilla on, kun ne ulkona haastatteluja tekevät. Samannäköisiä pörröisiä nuo poikaset ovat.

• Kalasääksillä menee hyvin - vahdinvaihto suju moitteettomasti -- sai vielä kalankin mukaansa --lähti muualle syömään.

• naurattaa....

Missäs ne munahaukat? Ne munat, ne munat, muorin viimeiset sa
        nat. Eikö muutac mielessä?

• Luulin jo että joku oli nähny sen syntymisen --ett olis tullut pikkunen tipu -- Isolle kalahaukalle .. mutta munia vaan kysellään tai ---mikäs se asian tynkä olikaan Muaqkin naurattaa.

• *Kukkahame*

Mustahaikaralla oli illalla 2 kuoriutunutta poikasta, viisi munaa oli ja kolme vielä ehjiä, jos viisi poikasta on on siinä syöttömistä.
      En ole kertaakaan nähnyt että se haikara olisi ollut pois pesästä, varmaan vaiohtavat nk. 'lennossa' vuoroaan.

Eihän ne mahtuisi kerralla pesälle menisi jalatkin solmuun kun ovat niin mahdottoman pitkät ;-)).

• olen pitänyt taasen Kalasääksi sivua aiki -- ja ihmettelen kuinka kauan se käkikin jalsaa kukkua -- ja minkälaista reviirin vahtia silläkin on kun munii toistenkin pesään --laikenlaisia luuseria on noissa linnuissakin
      Ja ne on meikäläisissäkin ne kovempi ääniset --ainakin kyynärpäätaktiikka on hallussa heillä
      - Ei ainakaan minyn tietääkseni ole vielä tullut tipua sääkselle .

• Nyt oli pöllön pesässä vain pienempi poikanen paikalla. isompi lie lentänyt jo oksalle istumaan ja päätä kallistellen muailmaa katselemaan.

• Saman huomion tein tänä aamuna, pitääkin illalla seurata tuleeko pikkupöllo pesään enää yöksikään!

• Ylempänä tämä viesti

Kopioin Liisan viestin tänne, ettei tarvi niin ylös vierittää

Laitan vielä tänne, kun siinä on tuo toinenkin.
      "You raised me up"

Madis & Piret with the Youngsters Uno, Elo & Nori -
      "You raise me up" eli "Sinä kasvatit minut!"
      All pictures and videos from the osprey cam of this page: http://www.looduskalender.ee/en/

Olen ollut niin paljon poissa, että harvoin olen lintuvieraskirjaasi UM kirjoittanut käydessäni. mutta silti juuri sinun lintulinkkisi on minun käyntikohteenani usein ollut. :)

• kiitos kun saatiin taas linkit alemmaks -- me jotka halutaan lukea ja seurata enemmän --se helpottaa kummasti

• Yksinäistä puuhaa

on poikasten odottaminen lintumaailmassakin.

Täällä ihmisten joukoissa tyyli on muuttunut, nyt vauvamaha tuodaan esille korostetusti.

Ennenvanhaan se peihottiin väljiin kaapuihin ihan kuin olisi pitänyt jotai salata!
      Oli se kyllä outoa, maailman tärkein asiahan se on.

• Nyt näkee kuinka erimallisia me ollaan kun odotetaan vauvaa -- minunkin tyttären tytär saa ensikuun lopulla --ja luulis että se tulee jo huomena - On niin levinnyt ja iso eteenkinpäin . tytär ennustaa että sieltä tulee tyttö.

Nyt oli välillä hautomassa se jolla on se laatikko seläsä --ja kun teen töitä tässä lähellä ja näen kuvaruudun ,niin pelästyin että nyt se jätti munat vapaaksi , mutta ei ollut kun hetki niin se toinen tuli ja asettui heti munien päälle -- sitten tuli se laatikko lintukin mutta vaan morjesti ja lensi pois.

Minulla on sellanen isolla kuvaruurulla oleva litteä tietokone -- Ihan kun TV ruutu -- katson tässä paljon elokuviakin CD kiekkoja lainaan -On kätevää -- en tarvitsis ollenkaan TV:tä.

• u.m ****

toinenkin Lehtopöllönpoikanen lähti pesästä Juuri äskön -
      On kiva katsoa tuleeko ne pojat pesään yöksi -

• catleijaek

Nyt juuri toinenkin pöllön poikanen lensi pesästä. Palasi hetken päästä pöntön katolle.Siitä se pöllön elämä lähtee alkuun. Kohta jo hiiriä pyydystävät.

• Pöllöt on yö eläjiä -- täytyykin lukea tästä enemmän lintukirjastani -- kiva catleija --sinäkin näit sen .

• nyt vasta huomasi että sinäkin olit samaan bongaamassa pöllön pesää kanssani aikaan ja näit pöllön pesän tyhjentyvän.
        Nyt hyvää yötä sulle um.

• Hyvää yötä --Catleija-ek -
      Vilkasen pöllöjö inko se ihan pimennetty .

• u.m ****

Oli aikanen herätys -- Koira halus ulos --
      Pöllöt on lähteneet --toivottavasti emo vielä pitää huolen ruuasta --luulisin että näillä pikkusilla ei vielä ole metsästys taitoja . -- Mutta poikasia voisi olla jopa 5 -- nyt näistä kahdesta on helppo ruokkia -- Ja pian ne kehittyy omatoimisiksi .

• onkoos noin että tällaisesta aiheesta ei kannata laittaa aloitusta . Kun osannotto on hyvin laimeeta - Katsojia on kyllä mytta voisisi sitä nyt vaikka ilmottaa että täälä ollaan ja katseltu on --lintuja ,
      Kohta tulee pikkuset ja jos tämä keskustelu on yhtä tyhjän kanssa niin lopetan taas -- vai mitä mieltä olette --
      Kunhan kysyn.

• Kyllä tämä on hyvä aloitus mutta nuo sääkset on nyt niin vähän liikkeellä. Näinhän eilen kun lintu nousi seisomaan ja käänteli huolellisena munia ja kun hautominen aloitettiin vissiin heti ensimmäisestä munasta lähtien niin kuoriutuminen tapahtuu myös muutaman pvän välein.

Onhan tätä Hailuodon pesää jo monena vuonna seurannut, sitäkin poikasta joka oli jalassa paha vika niin eihän se lopulta selvinny kun aina jäi melkein ilman ruokaakin.

• jjoutava5 kirjoitti:

Kyllä tämä on hyvä aloitus mutta nuo sääkset on nyt niin vähän liikkeellä. Näinhän eilen kun lintu nousi seisomaan ja käänteli huolellisena munia ja kun hautominen aloitettiin vissiin heti ensimmäisestä munasta lähtien niin kuoriutuminen tapahtuu myös muutaman pvän välein.

Onhan tätä Hailuodon pesää jo monena vuonna seurannut, sitäkin poikasta joka oli jalassa paha vika niin eihän se lopulta selvinny kun aina jäi melkein ilman ruokaakin.

Kivahan näitä aina joskus on katsella, pitkävetistä puuhaa kuitenkin, sitten mukavampaa kun poikaset varttuu. Älä nyt lopettele, aloituksesta on monelle iloa vaikkei kirjoittelekkaan.

• Voi kun tuli helpottunut olo -- joku sentään lukeekin --eikä vaan jatsele -- Kiitos palautteesta -- - Jatketaan vaikka sitten Poikasista oikein tarmolla -- Ja palaute on aina kivaa-- terveisin ullamirjami jerry cottonin kaveri .

• Voi kun kovasti sataa mustahaikaran kotimetsässä, on aivan pimeääkin. Vesipisarat napsahtelevat tiuhaan kameran kattoon. Jyrinääkin kuului. Onkohan poikue kasvanut eilisestä kahdesta jo.

• ** **

Hailuodossa.

Sääksi istuu puussa,
      hiki ihan suussa.
      Nokka aivan auki,
      jospa pian hauki,
      uisi sääksen suuhun,
      tulis ruokaa puuhun.

• Oi --hyvä ** ** - Olipa hyvä Sääksi runo -- Varmasti menee Arkiston helmiin - Olen muuten lukenut niitä viimevuotisia pesätapahtumiakin . Ja kiva seurata kuinka tänävuonna onnistuu --tuleeko taas hieno videokin uusista tulokkaista .

• 0--0kiikari

Hautova sai kalan ja munia alkoi hautoon se laatikko lintu
      Taas se kala vietiin muualle .. saa tietysti oikasta siipiäänkin samalla kun syö

-- Olis kiva tietää on näillä jossain vaki paikka missä käyvät kalan syömässä koska nytkin oli jo osa syöty -- mutta kuitenkin se oli iso kala nytkin.

• u,m****

Kalasääksen pesällä taitaa olla vama hautominen vaan käynnissa .
      Mutta Mustahaikaralla onkin jo kaksi kekopäätä pyytämässä ruokaa . On ne sulosia -- Ei uskois että niistä tulee samanlaisia pitkäkoipia kun vanhemmistaankin
      Laitanpa taas linkin jolla pääsee näitäkin katseleen .

http://www.eenet.ee/EEnet/kaamerad

• ullamirjami kirjoitti:

Johan on kumma että ei onnistu taas . Juu olihan siinä pieni N . no koitetaan taas

http://www.eenet.ee/EENet/kaamera

Tällä pääsee --mutta jokin on nyt kun ei suoraan klikkaamalla pääse kurkia katsoon .. tällä pääsin kun klikkasia sitäTekstiä ojelmasta
        ja siellä alaempana oli ne pitkäsääretkin Musta kurjet

• catleijaek

Katselin myös äsken mustahaikaran perhe-elämää. Olin jo melkein varma että lisää olisi poikasia kuoriutunut, mutta kaksi oli siellä edelleen. en heti huomannut että emo seisoi pesän vierellä, sitten huomasin ne riukukoivet :))
      Kyllä poikasillakin heti näkyy pitkänpuoleinen nokka olevan, sukuunsa suopetäjäkin.

• Katselin ainakin 10 min . kun kurki järjesti pesää -- kaikki piti olla oorningissa .. pitkällä nokalla siirteli poikasia ja munia piti pyöritellä --tiput kaakatti ..-- että mitä se emo nyt sillä pitkällä nokalla siirtelee ja pyörittää -- Tarkasti että kaikki oli kunnossa ja ilmeisesti oli --kun hautominen alkoi sitten taas -- kolme munaa on vielä hautomatta.

• Nyt virossa sataa --ainakin mustakurjen pesällä. Mutta Kalasääksellä ei sada -- katsoin sääennutekarttaa ja sieläpäin on ukkostakin .

• Onkoos syynä ykkosilma sielä Eestin linnunpesien kamesat ei ole toiminnassa -- ei ainakaan minulla näy .
      Katselin Feipuukista kun minulla on tähä Eestin lintukerhoon sivu --se toimii hienosti --mutta ei sieläkään ollutkuvaa.
      Hieno Juutuupi video oli --Se merikotkanpoikanen rengastettiin eilen --kyllä oli hieno katsoa kuinka linnunpoikanen oli ihan rauhallinen -- Toimitus kesti yli 20 min Ja koko aika kamera seuras . --Haluttiin varmaankin saada Dokumentti -- lintukerholle --ja hienosti Eestissä huolo pelaakin . Ja on hienot sivut --joita myös päivitetään.

• No niin . kuinka paljon taas sormi lipsahti . U ja y vaihuu ihan muista syistä --mutta kyllä kantsis lukea ennenkun klikkaa ulos -- eikö vaan .

• Nyt on taas kaikki ennallaan ja kaikkien lintujen pesäkamerat aukee --mutta en ainakaan minä ole kalasääksellä siinä risupesässä nähnyt Piret"illä ja Maris "illa pikkusta tipua --

http://pontu.eenet.ee/player/kalakotkas2.html

• * * *

Munia taasen käänneltiin,
      varmaan myöskin äänneltiin.
      On saaressa kuuma päivä,
      on taivaalla pilven häivä.

Juuri uutisista kuulin,
      Lapissa taas paikka on kuumin.
      Mutta Luodosta sinne on matkaa,
      saa kauan lentoa jatkaa.

• mikä tuuri --taas satuin näkemään kun se lintu jolla on se laatikko toi kalan ja vahdinvaito sujui vanhasta tottumuksesta .Alkoi hautomaan

Sen toisen linnun ei tarvitse ollenkaan kalastaa --kun huolto pelaa hyvin .

• Katsoin merikotkanpoikasta emo jätti poikasen yksin .
      Mutta poikanenpa löysi pesänrisuista isonkalan pyrstöosan . aika omatoiminen on jo kun kätkönkin löysi - Heti alko sitä kalanpyrstöö kaluta . -- No kai se emo tuo pian kunnon ruokaa -- eihän tämä vielä tule yksin toimeen . Mutta on jo iso pioka .

• Hyvää päivää-- pitkästä aikaa katselin pesiä.
      Mustahaikara ei haudo niitä jäljellä olevaa 3 munaa . olisikoos ruuansaanti huonoa ja näin varmistaa näiden kahden poikasen ruuansaannin .
      Ja meri kotkan poikanen on isoksi kasvanut - Mutta Kala sääksen pesällä vaan haudotaan --ainavaan .
      Virossa pitäis Säätiedotuksen mukaan olla ukkosta mutta ei ainakaan pesien tienoilla ole sadetta .

• Välke- konnakotkaskin hautoo vielä .-- Ja pikkulinnuilla on jo varmaankin poikasia -

• Sääksen pesällä on ihana sirkutus --luulin jo että se olis tullut siittä pesästä mutta oliskoos siihen risukasaan tehnyt loku pikkulintukin pesän -- ei olis mikään mahdottomuus .
      Korkeuttahan tällä sääksenpelällä on --niinettä alivuokralaisia voisi ollakkin -.

• catleijaek

Hei taas. Ehdinpä Looduskameradeja vilkaista. Ei oikein ole tullut sisällä oltua, nyt on "onneksi" vilpoisampaa, ihan helpotti.
      Eipä taida mustahaikaran munista poikasi enempää kuoriutua. Nuo kaksi poikasta kasvavat kovin ja mahot munat ovat ringissä niiden ympärillä.

Tosi on että komean kokoinen on merikotkan poikanen. Ei ihme kun yksin on saanut ateriat nauttia. Pöllöjä ei ole enää pesällä näkynyt, kun kerran lähtivät niin lopullista se oli. Jossain puun oksalla varmaan vierekäin istuskelevat ja päitään kallistelevat. Ovat ne niin hupaisan näköisiä, kun niitä on noissa luonto-ohjelmissa kuvattu.

• Voi kun saatais lisää sääksenpoikasia . niitäkin olin mukava katsella -

Olen kanssa ollut ulkona kun ei ole satanut. mutta kuinka lämmönvaihtelut ovat isot --eilen oli hellepäivä ja nyt saa laittaa pitkähihasta .

• Pöllöt on varmaankin ,niinkun sanoit jossain lähistöllä istumssa --ja emo kyllä ruokkii sinnekkin jonkunaikaa niitä -- kai se ruuanhakukin on opeteltava-- ja kaisen oppii kun nälkätulee.

• voi hellanlutuna --kyllä oli hellyyttävää katsoa sitä mustahaikaraa --oli niin sievästi laittanyt ne vitivalkoset pikkusensa sinne siipensä alle --ja nukkuivat kaikessarauhassa .
      Onkoos ne munatkin sielä . kyllä kai mihinkäs ne sieltä pesästä karkais .

• En nähnyt tilannetta Sääksen pesällä ,oliko jo poikanen tullut -- mutta Mustahaikara ja Merikotkalla on jo isot poikaset . --
      Ne Mustahaikaran pikkuset kenopäät on sulosia -- ja emo seisoo vahtina alituiseen
      Sitä ruokailua en ole näillä nähnyt --
      Merikotkan olen nähnyt ruokkivan poikastaan

Kyllä näitä on mukava välillä vilkasta .

• catleijaek

Eilen näin kuinka mustahaikaran toinen poikanen söi ihan itse ruokaa, jota sillä oli edessää. Siitä se itse noukki suuhunsa sattumia. Emo seisoi siinä vieressä. En tiedä, kai se emokin niille suuhun ruokaa laittaa

• Ihan ihmeissään

Minä olen nyt ihan sekaisin, eikö sen Piretin numero pitänyt olla 08. Mitä nyt näin pesällä, sillä lähettimellä varustetulla oli numero 06! Missä kohti minä olen tippunut kärryiltä, auttakaa tiiviimmin seuranneet!

• Olipa sattuma , kun nyt näin kuinka Mustahaikaran poikaset nokki ja raapi haikaran pitkää nokkaa .ja kuinka ollakkaan sieltäpä tuli ruokaa . Nyt saivat puoli valmista . Omasta Jemmasta.
      Kyllä luonto on ihmeellinen .
      Tisdän että monet eläimet tekaa saman tempun .

• Onko mustahaikaralla muita poikasia kuoriutunut?

Näin ne kaksi, mutta muniahan oli viisi.

Ne kaksi pikkuista olivat aivan vaaleita!

:)

• Mustahaikaran munista tuli "suutarit" voi olla että se ruokapuoli on heikkoo tänävuonna kun ei hautonut niitä muita . Ne jäi "suutariks".
      Mutta on ne sulosia --on mukava seurata niitäkin -- koskaas niiden höyhenpeitto muuttuu -
      Viimevuonna katselin vaan tätä Sääksiparia jotka nyt hautoo vielä Kalakotkas sanoo eestiläiset.

• U.M ****

Aikanen herätys , Jerryllä taisi olla Treenisfärkkiä Lihaskipuja ---eilisen pitkän kävelylenkin takia , vanha koira ei tykkää ylimääräsistä enään , niinkun en minäkään . Poika halus että mennään katsomaan uuttaa asumaaluetta ja ,kun oli tosi hienoilmakin eilen -
      Sääksenpesällä oli ihana näky --taustalla kova sumu esti näkemästä metsää --vaan se puunkarahka oli selvästi näkyvissä ja lintu pesällä -- oli hieno kuva . ---katsoin ehkä ½ tuntia ja sumu hälveni --ja kun aurinko oli jo noussut . oli hiano nähdä kuinka horisontti tuli taasen näkyviin -- jintukin käväv jossain ,mutta viipy vaan hetken
      Hyvää päivän jatkoa .

• mustahaikaran poikaset onvat oppineet Sisäsiisteiksi . Tulee kun pyssyn suusta --kauas pesästä Kunhan ei osuis kameranlinssiin .

• En saanutlinkkiä alas -- olis kivampi kun sais sen tännekkin -- ainakin minulle kun nostan tätä linkkiä teille muillekkin .

• catleijaek
      • Hehh,,hee, yht' aikaa oltii asialla. Ihan samalla sekunnillakin. Kuule um, eiköös sulla oo se linkki kirjanmerkeissäs. Pääset ilman Suomeakin nopiaan sääksiä ja haikaraa katsastamaan.

• --kiitos ja samaanaikaan onnistu minullaqkin ---
        Muuten pesällä on ollut kolme kalakotkaSTA -- SE YKSI ON JOKU JOKA HALUAA KIUSATA SITÄ JOKA HAUTOO . jA SITTEN TULI SE KAVERI JA SUOJAS HAUTOJAA -- OLISE NÄKY KUN SE ISO LINTU LEVITTI SEN HAUTOJAN PÄÄLLE SIIPENSÄ SUOJAKSI -- sE HAUTOMASSA PITI KAUHEETA ÄÄNTÄ --SAI HÄLYTETTYÄ APUA PAIKALLE
        Ja taas sormi lipsahti .. pitää leikata kyvteni --muttakun ne on niin näyit kun maalaa .. Ja on kesä -

• ullamirjami kirjoitti:

--kiitos ja samaanaikaan onnistu minullaqkin ---
        Muuten pesällä on ollut kolme kalakotkaSTA -- SE YKSI ON JOKU JOKA HALUAA KIUSATA SITÄ JOKA HAUTOO . jA SITTEN TULI SE KAVERI JA SUOJAS HAUTOJAA -- OLISE NÄKY KUN SE ISO LINTU LEVITTI SEN HAUTOJAN PÄÄLLE SIIPENSÄ SUOJAKSI -- sE HAUTOMASSA PITI KAUHEETA ÄÄNTÄ --SAI HÄLYTETTYÄ APUA PAIKALLE
        Ja taas sormi lipsahti .. pitää leikata kyvteni --muttakun ne on niin näyit kun maalaa .. Ja on kesä -

Siellä se kalakotkas hyppeli pesässä, kolme munaa näkyi olevan, lopuksi taas asettui hautomaan.

• olen melko varma että nyt on poikanen kuoriutunut -- emolinnullaq on sensorttista touhua -

• Nyt mustahaikaran toiselle pojalle on tullut nokka tummemmaksi ja niitä tummempia höyheniä on jo pikkusen ilmaantunut .
      mutta 3 munaa pyörii pesässä -- ,ovai jääneet koristeeksi , tai muistutukseksi meille ihmisille että ei kaikii aina onnistu. Toisilla on enemmän onnea -- vai onko tämä sitä . Nooo onhan tämä .

• katselin Sääjksiä ainakin ½ tuntia -- ja katominen palkittiinkin hienosti -- Radiosähköttäjä toi komeenkalan , hautoja sai sen ja lensi pois , näin vahdinvaihto sujui hienosti -- Oli upeaa nähdä molemmat linnut taasen -

Olen ruvennut piisrtämään näitä katsellessani -- Asento pysuu kiitettävän kauan mallilla -- on tosi kiitollinen aihekkin.

• Hetki Sääksen seeurassa .
      Munat oli pesässä yksin --ainakin pari minuuttia , lintu tuli sitten ja taas oli haurominen käynnissä

• Metsiin tulee ikävä, kun kuulee lintujen äänet ja tuulen sekä puiden havinan.
        Kävin tuolla metsässä lenkillä lauantaina,
        ja siellä oli paljon pikkupoikia, joilla oli jotain meneillään.
        Yksi pojista lähelle tullessani sanoi, että heillä on jahtausleikki tyttöjen kanssa. Kivoja pieniä.

Mustahaikaran kaksi pientä ovat valkoisia. Ainakin nyt aluksi!

• liisa.sal kirjoitti:

Metsiin tulee ikävä, kun kuulee lintujen äänet ja tuulen sekä puiden havinan.
        Kävin tuolla metsässä lenkillä lauantaina,
        ja siellä oli paljon pikkupoikia, joilla oli jotain meneillään.
        Yksi pojista lähelle tullessani sanoi, että heillä on jahtausleikki tyttöjen kanssa. Kivoja pieniä.

Mustahaikaran kaksi pientä ovat valkoisia. Ainakin nyt aluksi!

Siinä ne kaksi lintua vierekkäin toinen hauto. oliko vahdin vaihto.

• Nyt tuli taas iso kala .. hyvin huoltopelaa .
      Mutta ei vieläkään ollut tipua.

• kyllä on kova rankkasare nyt linnulla Sääksellä
      Katsompa onko Mustarastaallakin

• ei satanut Kurjenpesällä Rastaaksikin jo haukuin --vahingossa -
      piirrän ja näin satun näkemään tässä heti tapahtumia.

• Kiljukotkalla (Väike-konnakotkas) on kuoriutunut yksi poikanen, pieni valkoinen piipittävä untuvikko.

• Kerkis enneen --kun minun Suosikkini Sääksi -- ei silti vilkasen kaikki aina ennenkun menen Sääksienpesälle --

Tuli sanottua tässä aiemmin jo , että koitan saada näistä jonkinlaista kuvaa itse tekemänäni ja niin tulee niitä seurattua enemmän --e juuri tämälintu joka viimevuonna epäonnistu ,kun poikanen putos pesästä Niin menempä katseleen minkälainen pikkunen sinne on tullut . Olikos se sillain että se poikanen putos pesästä .
      . Pelkäs jotain ,en nyt muista mikäse oli .

• Sen Merikotkan pesäkamera uusitaan -- Minulle tulee se eestin sivu missä on näistä paLJON TIETOA --- mUTTA KUN EN YMMÖRRÄ EESTIÄ -- --IHAN HYVIN :=).
      kYLLÄ KAI SE POIKANEN ON VIELÄ PESÄSSÄ . lUULINKIN KUN KAMERA OLI PIMEÄ , ETTÄ SE OLIS JO LOPATETTU .

• Kun on se Feipuuki (naamakirja) ja sielä on Tietoa näistä eestin linnunpesistä . Katselen niitä ,ovat ottaneet Videolaaekkin kivoja kohtia .
      Olin eilenillalla väsynyt ja kirjoituskin oli sitten samaa luokkaa .

Nyt on uusi päivä ja uudet kujeet :=)
      Ihana aamutaas -- kesästä nautitaan , tekis mieli uimaankin - jos vaikka tänään --"kalahan " vaatii vettä --ja se on ihanaa .
      Nyt käyn pesät läpi ja se vaatii taas aikaa ,jos vaikka olis pikkutipuja tullut uusia . Sääksellekkin edes yksi .
      Tänää on pakko mennä kaupoille en ole jaksanut tälläviikolla .

• Sama rauha ,hautovalintu torkkuu -- Sääksenpesällä.

Mustahaikaran poikaset varttuu silmissä . Pitkät jalat on pian jo siinä vaiheessa -- että on jännää katsella kuinka tolpan nesässä sujuu. ja ettei vaan horjahsa pesän ulkopuolelle -- kaikenlaisia huolia meikäläisellä , kun katselen näitä , joilla kuitenkin on Maailman ihaninta aikaa , eikä murheet paina .

Ei silti hyvin menee kuvaruudun tällä puolellakin -
      Mukavaa ajanvietettä -- sitä kun nykyään on -- aikaa meinaan -- vaikka sama aika se on aina ollut kun laskee sekunttia -

• Kuule um, sen konnakotkaksen pokasen kimppuun kävi haukka viime kesänä ja putosi pesästä, vaikka yritti kovasti puolustautua.

• Niin taisi olla --mutta jäi niin mieleen se --jostain katselin sen kamppailun -

• sääksi-tiira

Luodossa rauha ja rakkaus. Aika viileää, lämmintä vain 10 astetta.
      Kuoriutuukohan munat kuumalla nopeampaa.
      Arvaillaan ensimmäisen munan kuoriutumista. Minä arvaan, että 20.6.

• Viimevuoden munajutut on saatavissa Googlettamalla -

Kalakotkas nyt on munat. 2llamirjami suomi 24 70

Sillon ensimmäinen muna oli jo 8,5 2012

Tässä linkissä aaakalasääkset -.munat 2013
      Nyt näin munan 10. 5 2013

Kaikki minun kirjoitukset näkyy (melkein kaikki) gooklettamalla Ullamirjamin nimimerlillä (rekattu)

Nyt seurataan jos se pikkunen pian tulee meille ihailtavaksi ,

• Aamuttoimwet ottaa paljon aikaa --en kerkiä katsoa lintuja paljookaan ,ja kun siellä in kaikki niinkun ennallaan ei tapahtumiakaan ole.- Jerry vaatii paljon kun se on tottunut 4 kertaa ulkoilut . Niin että ainakin 4km joka päivä pakollinen lenkki -- se tekee varmaankin kamalan paljon jos laskee koko vuoden kilometrimäärää.

Mutta hyvää ulkoilupäivää muillekkin . Jos vielä olette siinä kunnossa .
      Moni vanhempana menettää paljon liikunta kyvystä --varsinkin jos ei ole mahdollisuuksiakaan enään --sairauksien tai muunsyyn johdosta --
      Tällaisille on nämä lintu ja luontoohjelmat varmaankin mukavia.

• nyt ensi kerran näin molemmat Mustahaikarat ruokkimassa poikasiaan .
      Oli se uljas näky ,puolivalmista oli tarjolla .
      Luulisin että lintu on aika harvinainen -- ei ainakaan minun lintukirjassa sanota Mustasta haikarasta sanaakaan .

Katto ja Harmaahaikarasta kyllä .
      Meidänkin Järventuntumassa on Harmaahaikara pariskunta ollut niinkauan kun muistan --tulee joka kevät , muttakun kasvillisuus peittä --niin niitä ei paljoa näe . .

• 0--0kiikari

mustahaikaran poika koitti jo seistä kahdellajalalla ihan hyvä - mutta emo rupes korjaileen pesärisuja reunoilta -- ei syytä huoleen -- kyllä he hoitaa homman .

Merikotkaksen kamerakuva on poistettu .

ja sääksen pesällä oli kolme munaa onan onnensa nojassa . Mutta apu tuli , ja suojas munat .
      Uljaita lintuja kaikki .

• Ei kai vieläkään li

Olipas kova tuuli sääksenpesällä .
      Hyvä kun kaarnat pysy pesässä . Joku joka kauan katsoo pesää , voi tulla merisairaaks . -- onneksi minulla ei ole sellaseen taipumusta -- kun ole tottunyt merenkäviä
      Tai ainakin järvellä .

• luovossa

Milloinkahan rapsahtaapi eka muna auki,
      siihen kuluu varmaan vielä useampi hauki.
      Monenlaista säätä on nähnyt korkealla pesä,
      erikoinen ollut on jo tämä alkukesä.

• u,m****

Katsoin viimevuotista ketjua ja tähänaikaan oli jo yksi tipu - 2012

• luovossa

Hailuodon pesäuutisissa vasemmalla alalaidassa sanotaan vuonna 2012:

"28.6. Ensimmäinen poikanen kuoriutui"

• 0--0kiikari

Hailuotoon tulee kinnut 2 viikkoo myöhemmin jub eestiin -- se johtuu siittä

• miranda 43

Väike-konnakotkas, joka on esillä, niin siellä on nyt yksi poikanen. Emo on aika ruskea. Nimeä en tiedä.

• luovossa

Mistäpä muusta?
        Hailuodon koko kuvauksen aikainen historia munimisineen ja kuoriutumisineen, ja lentoon lähtöineen on luettavissa napsauttamalla alalaidan pesähistoriaa.
        Alkaen vuodesta 2009.

• Minulla on viimevuoden munalinkki tallella .

• Ihmettelen kun hautova lintu on saanut olla kauan niin että kaakattaa --jotain hätää sillä on kun kutsuu sitä toista -- on se ennenkin ollut näin että kutsuu tosi kauan .
      Olen lukenut jostain , että koiraalla voi onn useampi pesä -- olisko näin --haen kyllä jostai tietoa . ---tekihän se nuori lintu sen yhden munankin --ja sitten hylkäs sen pesän . ei uskois että lintumaailmassa olis tollasta -- meissä ihmisissä sitä kyllä on tavattu

Täälä oli Rankkasade ihan juuri -- Taisi mennä kukkaset ukona muusiks -- ja ei se ainakaan perunan varsillekkaan hyvää teen kun kaatamalla tulee vettä

• Ihana sateenkaari nyt näkyy ikkunasta. Toivottavasti hautova sääksi on saanut kaveriin yhteyden . --Kai silläkin jo on nälkä , vaikka ei tossa hautomisessa paljon energiaa kulu.
      Laitanpa taas linkin tännekkin --tykkään kun se on alhaalla myös.

http://www.eenet.ee/EENet/kaametad

• aamulla

Mustahaikaralla oli kova sulkien sukiminen käynnissä , ja pikkunenkin osas jo ,samat temput on opittava jo pienenä .
      Siisteys ennen kaikkea.

• kalasääksi torkkuu -- Taidanpa kanssa olttaa vielä pisnet torkut minäkin --oltiin jo lenkillä , Jerry on sellanen aamunvurkku.

• Useasti olen käynyt hautovaa sääkseä katsomassa, kaveria en ole nähnyt. Kovasti ympärilleen kurkkii ikäänkuin jo odottaisi kalaruokaa. Jotenkin nuutuneen näköinen lintuemo on. Huolestuttaa jo ihan.

• Levoton on sääksiemo, ja nyt lensi pesästä. Poikanen on juuri kuoriutumassa.

• Vihdoin toi sateliittikoiras kalan pesälle ja ihan vastasyntynyt poikanenkin jo kalaa sai emolta. Nyt vaan perheenlisäystä odottelemaan. Ei huolta enempään.

• Voi Catleena Onneks Olkoon sait olla Eka --- Synnytyksessä .
      Olen ollut melkein koko päivän Lastenjuhlissa -- Jimmy tuli pojasta -- kastettiin Tullingin kirkossa --ja senjälkeen Mentiin oikein juhlapaikalle --isosisko täytti 3v ja olipa riemastuttavat juhat . Voi sitä lahjojen paljoutta --- Wilma ei oikei enään välittänyt avata pakettiakaan -- täälä on tapa että kaikki saa nähdä mitä paketeiisa on -- Hän otti aina välillä pienen tanssihetken . Ja taas aloitettiin -

Nyt linnunpesälle jospa minäkin saisin nähdä sen uuden tulokkaan .

• Kyllä nyt on mentävä nukkumaan -- alkaa jo silmät painua kiinni .
      Mutta ei tullut nähtyä sitä pikkusta tipua --mutta huomena on uusi vahtiminen --
      Siinä oli niinkun kalanpyrstö linnun vieressä -- olisikos se jonkinlainen Huomenlahja emolinnulle ja pikkuselle .
      Vai näänkö jo harhoja .

• Mustahaikara oli siistimässä itseään ,seiso yhdellä jalalla ja tasapaino ei pettänyt .
      Pikkunen teki perässä ,vaikka ei taida vielä jalat jannattaa ,-- mutta kauniita on katsella
      Nyt en kerkiä katsoon Sääkseä ,kun on nämä omatkin aamuaskareet tehtävä. Ja jerrykin vietävä ulos .
      Taaälä sataa

• catleijaek

No johan on jotain. Millä välillä mustahaikaran pojat on selkäsulkiinsa tummuutta saaneet. Näinpä jo toisen suorilla koivillaankin seisovan, tosin huojuen.

• Kävin Feispuukissa ja minulla on sielä Näistä Eestin tapahtumista paljon Videokuvaa
      Sitä materiaalia on Juutuupissa .. Ja sain nähdä kuinka " Catleijan esikoinen " esikoinen näki päivänvalon . 6 minuuttia , kaksi lintua oli mukana siinä
      (3 anteeksi ) Oli hienoo minunkin nähdä se näin jälkikäteen .

On se syntymisen ihme heillekkin iso juttu .

• tällä pääsin --sielä on euroopan ja monensta maasta sääksilinkit

• Osprey's Nest Forum - The Place To Be! - Etusivu

• huom. linnun nimi
    • linnun siipi

Hailuodossa on ensimmäinen poikanen kuoriutunut.
      Onnea pesään!
      "Kotimaani onpi Suomi."

• voi käenmunat

No voi sun linnun munat . Mitenkä tämä nyt ilmesty vaikka oli jo poistettu .

• ?????
        voi käenmunat kirjoitti:

Sinäkö poistatit?

• ????? kirjoitti:

Sinäkö poistatit?

tunnustan --tykkään pelata näillä linkeillä --nyt saatte valita - Huomena ehkä on se toinen .. taidanki tehdä niin -- saatte keskustelunaihetta muustakin kun ja -
        Vai katsotaanko sovussa lintujen kehitystä .

• 0----0 kiikari
        voi käenmunat kirjoitti:

eikä sitten mitään rasismia - Linnuilla ei ole edes passia . :=)

• ei sitte auta muu kun alkaa tästä missä aita on matalin .. Munat on munittu nyt odotellaan tipujen rengastusta www.luotio.fi/forum/viewforum.php?f=1&sid=841bf9c92c54809f10029ecedfa0f20e

• ja tässä ne tiput jo isonapoikasina jos ette ole nähneetkään kuinka pulskat kalakotkalset on tulossa

pontu.eenet.ee/player/kalakotkas2.html

• Vain yksi Välke konnakotkas poikanen näkyi, pienempikö on menehtynyt ? oli niitä kaksi minusta!

• okulaari*****

Totta, alkuun oli kaksi poikasta, joista pienempää se isompi kuritti. Sitten se hävisi johonkin, pitkään on ollut vain tämä yksi.

• Entinen Mimmi

Tääs ihmettelen. Tämähän on alkupuoleltaan viime keväänä aloitettu ketju. Varmaan pisin kun mikään aikaisempi palstan ketjuista.
      vaikka kysyisin, että miksi, tai kuka tämän nosti esiin, niin vastausta en saisi.
      Pakko päätyä siihen tulokseen, että aloittaja on erittäin luontoystävällinen ja tykkää linnuista, joten hän halusi ketjun, jo päättyneenä, herätellä sen henkiin. Ainakaan koko ketjussa ei sanottu pahaa sanaa kenestäkään, eikä kenellekään.

• ----------

Ketjuhan kuvailee sääksen pesiä 2013.
        Ei lie hänen harminsa, jos ketju ei ole kirvoittanut muilta mielenkiintoa.
        Minä tarkkailen päivittäin Hailuodon pesätapahtumia.

Kai näet ajoista, kuka on nostanut. Itse luulin, ettei ketju ole alentunutkaan.

• ajattelinkin että nostan tämän alkuperäisen --kun se toinen oli jonkunmielestä vaan minun yksinpuhelua -- nyt on sitten vara valita - Tervetuloa sinäkin Entinen Mimmi -- toivottavasti tiput miksikä Vironkielellä näitä pokasia sanotaan --kasvaa meidän huolenpidon alla isoiksi Kalakotkiksi
        Sama ullamirjami on se luotoihminen joka näiden lintujen kanssa tykkää seurustella.

• ullamirjami kirjoitti:

ajattelinkin että nostan tämän alkuperäisen --kun se toinen oli jonkunmielestä vaan minun yksinpuhelua -- nyt on sitten vara valita - Tervetuloa sinäkin Entinen Mimmi -- toivottavasti tiput miksikä Vironkielellä näitä pokasia sanotaan --kasvaa meidän huolenpidon alla isoiksi Kalakotkiksi
        Sama ullamirjami on se luotoihminen joka näiden lintujen kanssa tykkää seurustella.

On vielä pitkä aika ennenkun poikaset ovat lentokykyisiä Lähte etelään kirjasta saaduntiedon mukaan 15.8 --25.9 siihen on vielä pitkä aika oliska-
        Tuntuu paljon pidemmälle ,kun viimevuonna kun seurasimme näitä -- voi olla kun saan yksin puhella .
        Täytyy herättää muitakin välillä

• ullamirjami kirjoitti:

On vielä pitkä aika ennenkun poikaset ovat lentokykyisiä Lähte etelään kirjasta saaduntiedon mukaan 15.8 --25.9 siihen on vielä pitkä aika oliska-
        Tuntuu paljon pidemmälle ,kun viimevuonna kun seurasimme näitä -- voi olla kun saan yksin puhella .
        Täytyy herättää muitakin välillä

Tästä siitten lintujen maailmaan Eestin pesät

• 0----0kiikari

mustakurjenpoikaset seisoo jo omilla jaloillaan -- ovat pian lentokykyisiä -- ihme että pysyvät vielä pesässä -

• ((((@))))

Jo illalla eilen kalakotkaksen pesällä ihmettelin kun emolintu "huusi" suorastaan ruokaa poikasille --en jaksanut seurara kokoaikaa -- mutta hetkenpäästä lintu lensi pois ja jätti tiput pesään vahtimatta -- sitten jo tulikin pimeetä -- eikai sitä iltapalaa sitten tullutkaan -- nyt ne ovat taasen omin nokkinensa pesässä.

• Oli taas kiva huomata että poikaset saa rokaa .

• Kävin mustahaikaroita moikkaamasa -- olipa isoja ja värityskintulee huimaa vauhtia , muuttuu ne musteks , vaikka olivat viti valkosia untuvikkoja vähänaikaa sitten .
      Mustahaikara on Arkalintu , ja hyvin harvinainen suomessa .

• Kalasääksen poikaset ovat saaneet aamiaisen --nukkuivat vierivieressä , ja keräävät voimia pitkään matkaan eteläiseen Afrikkaan -- kyllä luinnossa tapahtuu ihmeitä . Mikä onni että saadaan seurata näitä ihmeitä , omassa olohuoneessamme .

• Olen pitänyt luvaruutua auki sääksenpesällä ,entiedä kuinka kauan --kun pikkuset oli yksin pesällä .
      nyt kuulin kuinka lintu hälytti minut katsomaan ja molemmat emolinnut tuli pesälle . ja radioamatöörillä oli isonpuoleinenkala kynsissä jonka luovutti sille toiselle joka alkoi ruollimaan poikasia.

• anteeksi nyt aluksi.

@ullamirjami
        Voisitko avata oman blogin, johon kutsut nämä lintubongarit ja kissojen katselijat?

Kieltämättä nämä lintu- ja kissakamerat ovat hyviä, mutta ei kukaan jaksa lukea saman "ullan" juttuja, kun katselee, että ketjussa olisikin uutta tietoa!!!??

Vaan sielläpä ulla taas näki, että linnunpojan jalka kääntyi eri asentoon ja kissoja oli paljon tai vähän ja nyt niitä syötettiin j .n.e!!

Näitkö edes sen, kun haikarat saivat "kihlansa"?? Komeita oli pojat, siis miehet, jotka niitä oli asentamassa.

Vaan ethän sinä.!! Horiset vain omiasi sieltä Ruotsin puolelta ja oletat, että olet jotenkin "parempi", kuin me suomalais-tollot!!!!

Ei, ei, ei, ei me ymmärretä edes katsoa, mitä lintujen pesillä tapahtuu, jos sinä et selosta sitä meille??

• ((((0))))

Uusi päivä ja hyvin kaikki pesällä juuri radioamatoori toi kalaa poikasille . Rmo alkoi syöttään ja kalastaja lähti muihin maisemiin .
      Ihan hienosti poikaset varttuu -- odottelen koska ne rengastetaan .

• ((((@))))

Valkosista untuvikoista on kehittymässä hienot ja harvinaiset mustahaikarat . Valkosia höyheniä on pesässä paljon --kun valkosia lumihiutaleita.

• Kyllä emolintu tietää että nyt olis tuotava kalaa -
      Ja komennushuutoo pidettiin taas -- mutta kyllä se tehosikin -- taas tuli kala ja poikaset saa massunsa täyteen --

Kovin oli poikaset järjestelemässä pesää -- emokin toi ison risun -- se oli kun oppitunti kuinka yosielämässä on toimittava -

• 0----0kiikari

Ihana aamu taas . ei tuulekkaan , ja poikaset opettelee seisoon kahdellajalalla -- tasapainotaitoja onkin kehitettävä , mutta hyvin pysyvät omassa pesässään ,kuikuillaan kyllä uteliaana suureen maailmaan -- ja katse on jo sama kun isoillakin ja näkökin .varmaan näkeväthän he aikuisena kalankin vetessä . Tosi tarkka näkö.
      Hajuaistikin on toisilla linnuilla hyvinkehittynyt . Näistä Sääksistä en niinkään ole siittä varma

• u,m ****

Oli se alku kevät ihmeellistä näillä Sääksillä . Ensin menettivät sen Viimevuotisen pesän kun se nuori oli päässyt ekaks , ja vielä sai keimailtua sen urolsenkin mukaan "leikkiin" . noo eihän siittä sitten mitään sen kummempaa syntynyt . Kun se oma muija tuli ja laittoi saiat kuntoon . Niin siinä sitten ukkokin tuli järkiinsä , ja uusi koti löytyi " tämä risupesä" joka onkin osoittautunut ihan käyttökelpoiseksi .
      Tähystys puukin Extsana --jossa nytkin radioamatööri tähystelee ,perhe on saanut kalansa , -

• yks fani

Kyttään koska on renkastettu Kalasääksenpoikaset . Voi olla että on saatava se pikkusenpiki vielä pikkusen kasvaa .

• u.m****
    • Poikaset saa jonkinlaista opetusta --emo sai kalan , Radioamatoori toi sen ja sitten emo meni kalankanssa puuhun , tuli takasin ja ehkä oli itse syönyt sen pään . Mutta poikaset saivat odottaa jonkunaikaa ja ihmetellä kun ruoka ei tullutkaan suuhun . Nyt on varmasti alkanut elämään opettelu kausi ja .
      Poikaset ovatkin hyvällä alulla .
      Vihdoinkin saivat kalaa taasen emolta ihan totuttuun tapaan suusta suuhun menetelmällä.

• uninen****

Nukkuivat -- ja sama täälä nukkumatti heitti unihiekkaa silmiim - Huomenna nähdään --

• uusi päivä

Huomenta ja aurinkoista päivää ainakin täällä

• vierailija vaan

Hei kaikki! Harmittaa kun sain tietää tuosta paikasta vasta kesäkuussa, ja seuraan kolmea pesää: haikaraa jossa on nyt jo ne kaksi isoa melkein mustunutta lintua, ja sääkseä jonka pesässä on kolme poikasta, yksi vähän pienempi reppana, ja kotkaa jolla on yksi ainokainen poikanen. Todella mielenkiintoista! Ensi vuonna seuraan keväästä asti. Sain vinkin tähän pojaltani, onneksi.

• Epätasainen alusta noille kurjenpoikasten pitkille raajoille näytti oudolta äsken vilkaistessani, Iso lintu horjahteli, polvinivelen taipuessa hetkeksi taaksepäin.
      Ihan mukava ajatus ei moisilla metallikierrukoilla merkitseminen ole, hieman turvonnut oli polvinivel.

• Katleija

Minä käyn aina myös päivittäin kurkkimassa poikasia. Mustahaikaran pojat pesällä kaksistaan. Onko joku sattunut emoa näkemään, kai se ruokaa kuitenkin on tuonut, kun noin isoiksi ovat jo kasvaneet.
        Minä en ole pitkään aikaan emolintuja nähnyt.

• jjoutava

Hailuovon pesällä näyttää satavan vettä kun emo on levittänyt siipesä poikasten yli ja vesihelmiä on siipisulkien päällä. Kätevää, vai pitäisikö sanoa tässä tapauksessa "siipevää".

• u,m ****

katselin kun Sääksenpesällä emo syötti poikasia --ja uht"äkkiä kamala kaatosade yllätti -- noo nämähän ei vettä pelkää kun hakevat ruokansakkin vetestä -- mutta oli se kova sade . Kuinkaas kävi syöttötouhun --jäi kesken kun tulin mirjoittamaan tästä --menempä takasin katsomaan .

• u.m****

en nähnyt kun kaksi poikasta --emo lähti lentään ja poikaset oli siiven alla sadetta paossa -- oliskoos yksi pudonnut - tarkastan tilannetta .---->

• u.m ****
        u.m**** kirjoitti:

en nähnyt kun kaksi poikasta --emo lähti lentään ja poikaset oli siiven alla sadetta paossa -- oliskoos yksi pudonnut - tarkastan tilannetta .---->

Emo palas ja alkoi syöttään poikasia se kala oli poikasten alla kun suokailu jäi kesken -- Oli se kauhea raji sadekuuro -- ihme että satuin juuri katseleen sillon . toivottavasti poikasia on 3 ja ei ole pudonnyt . se yksi .

• sini-sirkku ek

Välke konnakotkan poikanen on yksin enää pesässä. Alempana maasta kuulu toisen poikasen piipitys, pitää yhteyttä sisareensa. Liekö pudonnut, eihän nuo ihan vielä lennä!

Hauska nimi konnakotka, jospa se on ryöstänyt kanoja ihmisiltä,..

• sinis-irkku ek

No joo, on isot siivet, äsken kokeili jo ilmaa niiden alle tuo viimeinen. Emo ilmeiseti ei ruoki sitä pesässä enää, vaan houkuttelee tuonkin liittymistä joukkoon:D Hieno näky, sen levittäessä uljaat siipensä ja kokeillen ilmaa, pysähtyi paikalleen kuuntelemaan tuulta,..

• Kalakotkas poikia on 3 -- jo pelästyin .

• on sillä radioamatöörillä kova työ ,kun ruokkii 5 lintua Kaks aikuista ja 3 poikasta . Nyt emokin sai ruokaa pesään kun aikansa kirku .
      Sellasta on elämä .

• Onpas lintuja keinutettu -- Kokopäivän on ollut kovatuuli -- ei sentään sada enään.

Välillä näkyy horisontissa jonkinlaista asumusta .
      Pesä keinuu ja horisontti tulee näkyviin .

• sivusta seurannut

Tuli taas iso kala -täytyy olla tosihyvä kalapaikka --kun ei koskaan tule mitään allekilosta

• Sivusta seuraaja

ihmettelen kun ei vielä ole Kalasääksenpoikasia rengastettu -- Isompi jo pian pääsee lentoon -- Siivet on mahtavanisot .

• Kova tuuli jo ainakin kaksi päivää kalakotkaksenpoikaset saavat keinua . Tämä uljas lintu hakeekin näitä korkeita puita jonnekka tekee pesänsä
      . Nykyään vaan mämäkin vanhat puut on hakattu pois joihinka Sääksi aikaisemmin teki pesän -- nyt vasta on ruvettu suojeleen lintua ja rakennettu pesiäkin .

• Nyt on sitten poikaset valjastettu maailmalle Rengastus on tehty .

Kalakotkaksen poikaset on hyvin päässeet elämänsä alkyyn
      Toivotaan heille Onnea pitkää ikää ja toivottavasti saamme n 3 vuoden päästä heitä tänne pohjolaan takasin sitten --kun se nuoruus ikä on vietettävä siellä minnekkä menevät ensitalveensa viettämään

• Katsoin Säätilannetta ,ja poikasille on aika sateista säätä luvassa
      Ei se aurinkokaan taida olla hyv
      jos on kova kesähelle -

• Sääksen poikaset sai kalan -- mutta oli se näytettävä kuinka ensin itse kävivät isomman kalan kimppuun . Oli varmaanlin oppetuss taasen että pääset alkuun omasta elämästään . . niin sitä olisi ihmisenlapsillekkin annettava alkuun pääsyyn muutakin kun koulunpenkkiä. Sanotaankin että on paljon niitä uusavuttomia nuorissa.
      Aikuis väestö odottaa että nuoriihminen olisi valmis kohtaamaan oman elämänsä ilman auttajia.

• Kyllä nyt on poikasten jo osattava itse ottaa kalasta suupala. Jo pelkäsin että kuinka pyrstö menee poikasen kurkusta alas mutta selvis --vaikka aikaakinse oti -
      Pöllön poikasetkin kokonaisia sammakoita nielivät .

• tume4

20.7 lauantaina toinen poikanen (pienempi) vielä liikkui mutta nyt sunnuntaina klo 20 ei liiku, onkohan hengettömänä.

• kaikkialla niin

Kukapa ei sulattelisi ruokaansa kaikessa rauhassa. Onhan uni tärkeää niillekin.

• Lorena

Kuka muistaa kuinka monen viikon ikäisiä poikaset nyt ovat? Hurja on ollut kasvuvauhti ja ainoastaan kalaruualla! Katselin nyt kasvattavat vauhdilla pyrtösulkia, sittenpä onkin jo vuorossa lentoharjoitukset ja kalojen pyynti vedestä.

Komeasti viimevuonna poikaset liitelivät pesän ympärillä ja sitten suunnistivat kohti Egyptiä.

• +++

Olisiko jollakin aikaa ja viitsimistä selittää, mitä Viron yhdellä pesällä on tapahtunut. Ihan oli tyhjä pesä.
      Lueskelin siellä keskustelua, ja katselin kuvia. Olin ällikällä lyöty, kun muutamassa kuvassa oli näätä.
      Kaipa terävillä kynsillään oli päässyt kiipeämään pesälle.

• Linda D

Ihan eri lintuja!
      Eilen näin jo kottaraisten parveilevan sähkölangoilla, oli muutama sata vaikka en laskenut kuin 10 siitä päättelin.
      Pian ne pääskytkin alkaa kokoontumaan elokuu 20 pv paikkeilla alkaa olemaan tuo meidän keväällä odottama lintu tipotiessään.
      Syksyyn luontokappaleet valmistautuu, olisi isäni sanonut. ;-))

• tume 4

Minusta näyttää että tuo Marjaniemen toinen sääksen poikanen on sulattelut sulatellut ja vaipunut ikuiseen uneen. Laidanyli heitto kunnossa.

• -----

Pari päivää sittenhän se kuoli.
        Entisinä kesinä on joko kipattu laidan yli tai jäänyt mätänemään pesään.

• kiikaroija

Tänään klo 14 on rengastus.Pitää katsella.

• Viron Risupesässä on kova sade -- ne 3 poikasta olivat kylkikyljessä --ja kameranlinssikin oli paikkapaikoin sumeena
        .
        Minä olen kirjoitellut aikalailla näistä viron linnuista tänne -- sielä on kun selaa aikaisempia kirjoituksia paljon tietoo linnuista -- en viitsi kerrata .

• kiikaroija

Siitä Marjaniemen Hailuodon pesässä kuollut poikanen on edelleen ja rengastus näköjään siirretty huomiseksi klo 12-14.

• kakkasiko lintu?
        ullamirjami kirjoitti:

Viron Risupesässä on kova sade -- ne 3 poikasta olivat kylkikyljessä --ja kameranlinssikin oli paikkapaikoin sumeena
        .
        Minä olen kirjoitellut aikalailla näistä viron linnuista tänne -- sielä on kun selaa aikaisempia kirjoituksia paljon tietoo linnuista -- en viitsi kerrata .

um.
        Älä todellakaan käy enää kertailemaan juttujasi ja hanki koneeseesi oikolukija, että entisistä jutuistasi saisi selvän.

• u.m****

Sääkset risupesässä -- ne on kehittyneet hyvin --nyt jo syövät kalaa ilman että emo syöttääis , sinne painuu kaikki ruodot ja pyrstökin kokonaisena -

• sääksenpoikaset Vironpesällä tekee jo lentoharjoituksia

• emolla on huoli että lähtevät jo maailmalle --järjestelee pesärisuja . ja eikä se pikkusempi varmaankaan vielä pysy siivilläänkään --niinkun ne kaksi isonpaa --jotka ovat komeita kun levittävät isot siipensä .
      Taas joku on saanut pyrstön ja koittaa saada sitä meneen kurkusta alas on se näky sekin .

• Hyvin taas pienempi sai emonta --vaikka isommat syövät jo itse pyrstökin meni --vaikka koville se otti . ainakin näin sivullisesta.
      Toinen emolintu on puussa tarkkailemassa että ja ihailemassa omaa pesuettaan .

• Minä katsoin lintukirjasta jossa oli että Kalasääkset lähtee etelään 15.8-25.9
      Itse luulen että näiden lähtö tapahtuu aikaisemmin . Se nähdään sitte.

• lintujen ystävä

Ensimmäiset kahlaajat lähtevät Skandinaviasta talvehtimispaikoilleen kesäkuun loppupuolella. On yllättävää, että kalasääkset noin isot liinnut lähtevät jo matkaan ennen pääskysiä, tai ensimmäiset niistä.
        Merikotka on saatu osaksi ruokinnalla saatu talvehtimaan täälläkin. Eli ravintokysymyshän se linnuilla on mitääkö muuttaa vai jäädä.

"Ennen lumen makaan ja havun syön" satuiltiin koulukirjassa metson tuumineen muuttomatkasta etelään.

• u,m****

Viimevuonna poikaset lähti komeesyi tässä hienoa katsottavaa --toivottavasti tämänvuotisetkin pääsee hyvään elämänalkuun Vapaudessa .

www.luotio.fi/forum/viewtopic.php?f=182&t=408&sid=aa8fbe5648b7b6f311688534377d2390&start=1220

• linkki onnistu joka on vuodelta 2012 siittä pesästä joka jäi tänävuonna tuhjäki -- kun se nuori kalakotkasnaaraslintu koitti vallata itselleen siihen pesän mutta ei ollut vielä kypsä . 3 vuotiaaksi on sääksi liian nuori munimaan

• u,m****

Tässä tämänvuoden tietoa pesistä kuvina 201
      ww.luotio.fi/forum/viewforum.php?f=1&sid=841bf9c92c

• Ei se linnkia en lisäys le niinhelppoa kun koittaa liittää vieressä olevasta aukeesta -- tänne -- mutta toimiva on päivä määrässä

8.7-2013 klo 21,36
        se on tosi kiva sivu mäistä kalakotkista --on se haikuodonkin sivu seti ekana . ja muitakin suomalaisia -
        Laitoin oikein nimmarin --ei puskajussin homma näytä toimivan :=)

• kuinka ollakkaan juurikun aukasin tämän , tuli iso kala JA LOJAT SAI ANSAITTUA EVÄSTÄ --ONHAN HEILLÄ EDESSÄ PIAN PITKÄ ETELÄNREISSU -

• Kaliper*

Taitaa kohta olla maailmalle lähtö, sillä kaiketi tuo vanhempi lintu hyppii ja heiluttelee
        siipiään kuin olisi kiire jo.
        Olen seurannut tätä pesää tuolta kesäkuun alusta alkaen jolloin oli kaksi kuoriutunutta
        poikasta ja olipa vielä kolme munaa haudonnassa. Miten lienee niille käynyt kun eivät
        ole näkyvissä.
        Onnea kuitenkin lintujen kotimatkalle
        Kaliper

• Hyvä --kun sinäkin olet lintuja seurannut . Oliskoos ne sinun katsomat linnut ollet joitakin muita kun Kalasääksiä ja vieon pesässä on poikaset onnistuneet . -
      Laitoi sillon jo munienaikaa myös 80 mutta kun ei ollut kiinnostusta lopetin sen linkin noston --kun ei kerkiä joka ikäryhmässä seurata ,
      Mutta ensivuonna olenkin vakiasiakas niissä 80 kirjoittajissa .

• hoida oma palstasi

Sanoitko joka ikäryhmässä ? - voi olla että 50 ja 60 saisit nopean lähdön sekavan kirjoituksesi kera.

• Hei do, ulla
        hoida oma palstasi kirjoitti:

Sanoitko joka ikäryhmässä ? - voi olla että 50 ja 60 saisit nopean lähdön sekavan kirjoituksesi kera.

Toivottavasti siirtyy pian tuonne 80 . Ärsyttää hänen kirjoitusvirheet ja turhat kommentit, kuten "nyt se nosti siipeään ja nyt taas laski" tyyliin.

Naurettavin oli hänen toteamus, kuinka paljon on katsojia ja kirjoittajia, kun itse oli tehnyt niistä suurimman osan!!!

• kiikari 0-0

Taitaa ruuansuhteen olla ylitarjontaa kun kalanpuolikas on jätetty , ja poikaset vetelee sikeitä

• u.m****

Auringonlaskun aika .
      Viimevuonnakin katsoin aina auringonlaskua siellä pesässä joka nyt on tyhjä -- Toivottavasti ensivuonna siinenkintulee sukukypsät linnut .

• On niillä kurjillakin sukimista ja höyhenten huoltamista:) Siellä ne tasapainottelevat hienosti yhdellä jalalla, pitkän nokan käydessä läpi höyheniä ahkerasti. Pitkään on kurkipariskunnankin kerättävä ruokaa poikueelleen, että saa ne voimistumaan täys'kasvuisuuteen:D Kaipa ne vielä maassakin opettavat mistä ruokaa löytyy sitten, ennen lähtöään.

• Hyviä linnnunpesiä euroopastakin Kalasääksenpesiä

www.luotio.fi/forum/viewforum.php?f=1&sid=841bf9c92c54809f10029ecedfa

• sääksi fani

Risupesän sääksenpoikanen on saanut ruoronkurkkuunsa - On vähän sen näköstä kun sai yksin syödä ja niinsiinä sitten voi käydä kun ei emo auta palasia enään suuhun .

• Katleija

ullamummo

Kohta lähtevät haikaranpoikaset pesästä. isompi harjoittelee jo pesän ulkopuolella istuskelua ja lentoliikkeitä.

Kolmas sääksenpoika ei näytä ihan kunnossa olevan, kuinkahan sille käy?

• katleija .
      Musta kurki on harvinainen --mutta haikaroiden kanssa ne muuttaa minun kirjani mukaan 15.8,----5.9,----1.10 Muuttaa Pohjois. Afrikkaan
      Kurjet ja Haikarat on Suojeltu-

• katleija

Taitaa olla nuorinkin sääksenpoika kunnossa, on vaan nuoruuttaan muista jäljessä. Toiset jo suorin jaloin seisovat.

• Minulla sattuu oleen hyvät välit Sääksienkanssa .Taas molemmat emolinnut tulivat ja sillä Radioamatöörillä olikin iso kala poikasille , Sen otti se toinen lintu ja kovissa otteissa kiissä kynsissä se kala onkin . Mutta nut sai poijkaset taas ison kalan en kerinnyt näkemään mikä kala se oli --mutta ainakin kilonen .

• ULLAMIRJAMI ****

linnunpoikaset on kuin peloissaan ,vieri vieressä -- katsoin ei ainakaan säätiedotteessa ole tällepäivälle ukkosta -- mutta aikalailla näytti pesäpuu heiluvan -

• ullamirjami****

Kurkien pesä oli tyhjä nyt kun katsoin
      Ja sääksen poikasetkin lähtee varmaankin tänävuonna aikaisemmin kun viimevuonna lentoon .
      Nyt jo harjoitelivat pesällä ja komeita lintuja ovat . Se pienempi saakin sitte yksi emon hoivaa kun isommat lähtee maailmalle.

• sini-sirkku ek

Eilen illalla katselin, kun kurjenpoikanen ainoana oli lentänyt puunoksalle. Sieltä se mittaili maahan, nyt on sitten uskaltanut, saa emokin tuoda ruokaa vain maahan.

• kiikaroija

Elääkö pienin sääksenpoikanen vai onko kuollut? On kauan ollu tuossa asennossa.

• Olen katsonut aamulla Sääksenpesää ja kolmas poikanen näyttää menehtyneen .
      Nyt sain varmuuden kun poikanen on samassa asennossa ja ei liiku .
      On ikävää kun jo noin isonakin vielä ei jaksa taistella elämästä . Ilmeisesti ei ruokaa ollut enään riittämiin kolmelle .

• Ikävä katsoa pesää kun pesiminen ei oikein onnistu tänävuonna

• Lorena*

Hiljaista on kalasääksien pesällä, yksi uupunut pesän reunalla, miksiköhän lintubongarit eivät vie elotonta lintua pois? Näkyy höyhenet jo karisevan ilmaan pienessä tuulenvireessä.

Kaksi poikasta ovat hyväkuntoisia, odottavat kala ateriaa taitavat emot olla hiukan laiskanlaisia ruokintahommeleissa. Toivottavasti nämä kaksi pysyvät hyvässä kunnossa valmistautuessa pitkään lento-liito matkaan.

• Jäin kyllä miettimään, miten noin hyväkokoinen poikanen olisi voinut ravinnon puutteeseen kuolla? On muitakin mahdollisuuksia, tukehtua ruotoon siinä syömisen kilpailussa, tai elimillinen vika, koukku kalassa esim.
      Ei nuo taida säikähtää pientä hajuakaan, kuivettuuhan se auringossa nopsaan luonnossa. Sääli on katsella,...

• Katleija

Edellä 28.7 sillä nuorimmalla oli jotain vaivaa, epäiltiin ruodon kurkkuunsa saaneen. Toipui sitten vähäksi aikaa. Ei ole luonnossa niinkuin ihmisillä terveyskeskusta, johon hädän hetkellä menisi.

• Katleija

Lupaavia lentoharjoituksia pojat jo tekevät, kohta lähtevät kalastamaan.

• ullamirjami****

Kyllä ne kaksi ovat virkeitä -- Hyvä jos oppisivat kalastamaan oman ruokansa . Yleensä ne jo tähänaikaan ovatkin lentokykyisiä kun ensimmäiset lähtee muutto lennolle n 15/8 --

• Lorena*

On ollut iät ja ajat sanonta "Huono lintu se on joka oman pesänsä paskaa". Katselin kahden pokasen touhuja, siinä toinen käänsi pyrstönsä ulos pesän reunalta levitti siipensä ja ruikautti kaaressa jätöksensä pitkälle ilmaan. Jotta totta on y.m. sanonta, oma pesä on kunnia asia pitää siistinä.

Arvuutellaan nyt poloisen menehtymisen syytä, joita on monia. Jo pari-kolme viikkoa siten näin yhden niistä syövän jotakin myyrää, rottaa, päästäistä ainakin niiden tapainen olio oli menossa vatsaan. Sellainen käsitys minulla on, jokin niistä on myrkyllinen, esim kissa ei syö päästäistä juuri tämän takia. Näin on käynyt, nyt soma pieni sääksi liitelee tuolla kaukana sinisen taivaan uumenissa. Toivon sille hyvää iäisyysmatkaa avaruuteen.

• minulla on samalla

Näistä kuolleilen poikasten jätöksistä otetaan laporatoriokokeet , Nämä linnut on Eestin hoivissa --ja siellä tutkitaan hyvin näiden lintujen elämää

Ja joku häiritsee nytkin poikasia

• ullamirjami****

sielä puussa on nyt emolintu -- jos se yllyttää poikasia lentämääm --kuka tietää ?????--- siellähän on kaksikin lintua . ---Kun ei vaan olis sellasia #peräkammarin poikia jotka tykkää olla kotona mamman hoivissa #

• Pesät tyhjenee , enään ei näissäkään Estinpesissä ole kun siinä jota minä olen tykännyt katsoa. nämä kaksi Kalakotkaksen poikasta -
      Mutta laitan tämän linkin vielä kerran tänne.

htp://www.eenet.ee/EENet/kaamerad

• Ruokaa on poikaset saaneet , toinen on juuri syömässä .
        Ja se toinen ihankuin suojelis siivillään sitä kuollutta sisarustaan .
        On surullista kun heistä yksi menehtyi.

• Sääksifani

Katsokaa Forumilta,siellä selviää kaikki aika tarkkaan,itse kyttään monta kertaa päivässä just näitä samaisia sääksiä,se yks oli joukon nuorin,sai aina viimeisenä ruokaa jos sai,olii rääpäleen näköinen alusta saakka,forumilla näkyi kun se kuoli,keikahti selälleen ja sitten nää sisarukset ja emot peittelikin sen jossain vaiheessa.
      Siitäkin on kuvia.Nyt vain on taas risut siirtyneet pois ruumiin päältä,luonto on julmaa.
      Forumissa olevat jutut voi myös kääntää Bingin avulla,jos ei ymmärrä kaikkea,seuraajia on pitkin maailmaa.

• Paljon on tässäkin kiinnostuneita katseleen lintuja nyt on Vastanneita 332 henk. ja Lukioita 612 henk.

• ullamirjami****

Ei luonto ole julmaa ihminen vaan kokee sen sellasena . Luonnossa kaikella on tarkoituksensa , varsinkin lajin säilyminen vahvana .
      Ei siinä ole mitään "järkeä" että Pidetään lajin KANNALTA KAIKKI SAIRAAT JA RÄÄPÄLEET HENGISSÄ VÄKISIN . RAPEENTUU KOKO LAJI PIKKUHILJAA . nÄIN TEKEE JUURI IHMINEN . . sANOPPAS TÄMÄ ÄÄNEEN , HETI TJOKU LUONNONSUOJELIA REPII PELIHOUSUNSA .

• Kalakotkaksen pesällä istuu toinen poikasista ja se kuollut sisar on varmaankin jo paahtunut kuivaksi auringossa - Olis mukavaa nähdä syöttääkö Emo näitä kahta poikasta pesälle ., vaikka ne ovat jo lentokykyisiä.

• ullamirjami kirjoitti:

Kalakotkaksen pesällä istuu toinen poikasista ja se kuollut sisar on varmaankin jo paahtunut kuivaksi auringossa - Olis mukavaa nähdä syöttääkö Emo näitä kahta poikasta pesälle ., vaikka ne ovat jo lentokykyisiä.

Niin tässä pesässä oli 3 poikasta , yksi kuoli , ja toinen on jo lentänyt pesästä , kolmas vielä taitaa olloa emon armoilla .

• Välke -konnakotkas ruokkii ainokaistaan . Toi sammakon pesälle , ja poikanen seuras perässä ,sai sammakkonsa ja näin ainakin nämä linnut
      Tämä Pokanen oli jokuaikasitten Mustahaikarankin pesällä ja ajoi poikasen pois omasta pesästä

• Katleija

Nyt on vain yksi poikanen pesällä. Jospa nyt saisi tämä nuorempikin oman kalan ruokapöytään, ettei tarvitsisi vesi kielellä katsella veljensä ruokailua. Viimeksi veli söi yksin ja senjälkeen emo toi kalan, jonka itse söi ja nuorin kerjäsi turhaan vieressä.
      Nyt sekin kerää rohkeutta siivilleen nousuun.

• turhautuu

Uusi ketju olisi aiheellinen, turhan pitkä on, ei kai pituudella sentään kilpailla?

• Luulenpa

että kohta on pesä tyhjä, ei ehdi ketju enää paljoa kasvaa.

• Nyt on molemmat linnut pesässä on jännää joko molemmat poikaset saisivat ruokaa - Yksin se nuorempi saikin olla jo kauan .. Tulis nyt senverran iso kala että pojat saisivat -- ihmettelen kuinka ne jaksaa olla ilman ruokaa noinkin kauan .

Niin ketju loppuu -- on keksittävä taas jokin Lumi leopardi --että saatais katsella pentuja -- talven ratoksi -- eikö vaan

• yksin puhelusi ---

ulla
        Avaa oma blogisi ja kutsu ystäväsi sinne. Voisit saada jopa mainostuloja?

• Kuka lienetkään joka olet siellä minun juttujani seurannut -- kiitos neuvosta mutta minulla menee ihan hyvin -
      Ja se ilmoitusluontoinen asia - Emo on tullut kalankanssa ja se pikkusempi saa ihan suupaloja emolta -- varmuudenvuoksi emo syottää ette mene taas ruoto kurkkuun .

• Viimeinen lintu kolmesta on lähdössä maailmalle näinä päivinä - Se yksi on jo kohta haihunut --voi olla että ensikesänä tässäkin pesässä on taas poikasia ja näistä ei ole edes höyhentä jäljellä .

• 0-0 kiikari

Molemmat oli pesässä syömässö ja kala ateria jaettiin sovinnolla .
      Nämä Sääkset pärjää maailmalla .

• Pesät ovat nyt kaikki tyhjänä mitä olen seurannut 8/5 asti .
      Se viimevuotinen pesä jossa ei onnistunut tänävuonna poikas pesintä . Oli saanut kauniin kukkasen sinne . Joku pikkulintu tuonut sienenen ja nyt siinä on kasvi jossa on kuvalkoisia kukkasia .
      Mustahaikarat ovat hyvin varmaankin oppineet hakemaan ruokansa -- ja lähtevät eteläeurooppaan . Lintu on täälä pohjolassa harvinainen .
      Ja Sääksetkin ovat jättäneet pesän .
      Se kuollut pokanen häipyy tuulessa ja pakkasessa niin että ensivuonna ei siittä ole pesässä mitään jälkeä.

Nyt on 345 vastannutta ja 630 lukiaa --

Siihen on Ruuneperikin mukaanluettu -- itse oli kaselemassa kun poikaset "pruittailee " pesän ulkopuolelle .

Kiitos hänellekkin ja kaikille osanottajiklle -- enhän sentään yksin ole voinut tätäkään ylläpitää.

Nyt vaan on haettava jokin kiva linkki -- talvenvaralle.

• se kolmas fani

Otetaan ensivuonna uusiksi jos elää saadaan -- ja mikä ettei saatais .

• Vilkasin

ei ole vielä poikanen jättänyt pesää .

• Lorena*

Ullamirjami@
      Onko sinulla tallessa videonauha sääksien kesästä 2012 sävelmällä
      You rise me up? Kiitos jos laitait linkin palstalle.
      Olen etsinyt sitä, en löydä.

• Taas virhe jonka vasta lälkeenpäin huomasin
      Mutta ketjussa on minun laittama aikaisemmin 15.5.2013 klo 12;09

yritän taas

htt://vimeo.com/4788398

• minä taas

Vielä emo ruokkii poikasia -- vaikka ne on jo täysin lentokykyisiä - Systeemo pelaa samanlailla kun ihmislapsellakin --kun rääkyy tarpeeksi kyllä ruokaa tulee.

• 500 ko täyteen

Alkaa olla niin höpö ketju,jossa vetäjä inhimillistää "lapset" Onhan emovietti olemassa,mutta kytätä nyt tuntikausia petolinnun pesintää ja tulkita niiden elämää,,,,,sitten nostetaan yhtenään turhilla lauseilla yläriville, huomattuhan se on,,,,hohhoijaa miten tylsää.
      Mitään uutta ei ole pesäkäyttäytymisessä,paitsi enenevä hössötys!

Pahasti ollaan harhassa ketjun venytyksen naurettavasta kunniasta,..pthyi hemmetti.

• Hyvää huomenta - Aamulenkki tuli tehtyä --olikin hieno raikas aamuilma .
      Pesällä on molemmat linnyt ja ison kalan puolikas on pokasilla -- Ei niitä niinvaan jätetäkkään oman Onnenja nojaan .
      Hienoa --välillä olen ihan ikävissäni , että joko jättää Sääkset meidät pohjoseen
      mutta ei ihan vielä sentään -- saadaav tämä 500 täyteen :=)

Surullisia Syyslaulujakin on paljon -- minä kyllä tykkään Syksyn väriloistosta - Ja ne Syysmyrskyt on tullut koettua . Kun viimeisiä päiviä oltiin saaressa . Kesäpaikassa Suomessa.
      Luonto on aina minulle läheinen

• Kala kanssa

Hyvin on kalaa tullut ruuaksi . Lohta nytkin on poikasilla -- en ihmettele että ovat niin voimakkaita kun ruokavalio on noin hyvää.
      Kalaruuat on minunkin herkkua .

• Iso kala on poikasella ainakin kilonen lohikala - Jaksaako yksin syödä --ennen ovat laittaneet ruuat tasan .. mutta olipa taas kamala kirkuminen ennenkun tuli euokaa.

• Tyhjä pesä .--ja sää on ainakin 10 päivää sateista ja ukkostaa Katsoin Foreca"n sääasematietoja --on muuten hyvä sivu..

• Eipä ollut pesä kauaa tyhjä , emo tuli toisen poikasen kanssa pesälle ja poikanen sai kalan , mutta piti kovaa ääntä , ja kai kutsui sillain toistakin poikasta , . Nyt on molemmat kalan kimpussa .
      Minulla on usein kone auki ja se hieno lintusivu on ison Tauluna -.- näin saan vaikka askartelen kotitöissä , tiedon pesä asioista ,
      Ei näitä Kirjan tietojen mukaan enään kohta pesällä näy .

• 0---0kiikari

molemmat emot istuu puussa ja seuraa poikasten syöntiä

• Ja nyt varmaankin poikaset saa reittiohjeita Etelä- Afrikkaan -- koska lähtöhetket on käsikkä .

• ((((0))))

On kiva seurata kuinka linnut ovat päässeet hyviin alkuun . Ja näkyy oikein kuinka poikaset ovat vahvoja Sääksiä . ''

N 3vuodenpäästä nämäkin linnut palaa takasin Pohjolaan , toivoa sopii että selviävät ensimmäisestä muuttoretkestä -
      Tämä lintu on pitkäikäinen ja pariuskolliset..

• Mitä, mitä?

Te, jotka seuraatte kameraa paljon, kertokaa, selvisikö kaikki kolme Viron sääksenpoikasta aikuisiksi. Mikä tuo höyhenläjä on pesän oikeassa laidassa? Onko joku kolmesta kuollut ja milloin? Olin välillä lomalla ja ennen lomaa niitä poikasia oli kyllä kolme!

• muuten olisi hyvä

Mitä, mitä?

Kyllä ulla-mamma kertoo sinulle tarkan kuolinajan, ruokailun saannin ja saiko ulostettua pesän ulkopuolelle?, koska hän haluaa tämän ketjun jatkuvan sinne 500-sataseen!

Missäs olit lomalla? Ei kai ollut kaupunkien kirkot kiikarissa? Itse olen lomaillut paljon lintujen pesimäalueilla ja joskus nuoruudessa räkätin pesiä hävitin, koska isäni, maanviljelijä niitä inhosi.

Sitten hieman aikuisena kesälomilla valvoin yöt joskus vain auringon-nousua odotellen, mutta yöllä tuli myös muut paikalliset eläimet esiin.

Hirvien ilmaantuminen kotipelloille oli sellainen kokemus, jota nettikamerat ei voi tallentaa. Koirani "rohkean", yritin saamaan ne pois, mutta koira tuli kotiin. Sitten yritin minä.....ja tulin kotiin! Olihan niitä 6-7 ja eivät haluneet lähteä hyvästä ruokapaikasta.

Kerran kesällä näin myös hirvi-emon vasoineen ja sinne ei edes yritetty mennä, mutta olihan sitten kesävieras, joka lähti aamulenkille ja näki hirven makuukset heinäpellon laidassa!!

Isälle hän kertoi siitä, mutta isä oli aamuvirkku ja näki, että tyttäret tuli kotiin ja hieman peuhasivat heinäpellossa. Mitään "vakavaa" ei olisi voinutkaan tapahtua, koska silloin olisi kiikarikivääri lauennut aika äkkiä! Se oli sitä aikaa, kun Luonto oli lähellä, eikä tarvinnut linssien läpi katsella sitä.

Kiusallisin täällä onkin tuo joka linnun "pas..kan" ja siipien käännön kommentoiva mummeli.

• Mitä, mitä?
        muuten olisi hyvä kirjoitti:

Mitä, mitä?

Kyllä ulla-mamma kertoo sinulle tarkan kuolinajan, ruokailun saannin ja saiko ulostettua pesän ulkopuolelle?, koska hän haluaa tämän ketjun jatkuvan sinne 500-sataseen!

Missäs olit lomalla? Ei kai ollut kaupunkien kirkot kiikarissa? Itse olen lomaillut paljon lintujen pesimäalueilla ja joskus nuoruudessa räkätin pesiä hävitin, koska isäni, maanviljelijä niitä inhosi.

Sitten hieman aikuisena kesälomilla valvoin yöt joskus vain auringon-nousua odotellen, mutta yöllä tuli myös muut paikalliset eläimet esiin.

Hirvien ilmaantuminen kotipelloille oli sellainen kokemus, jota nettikamerat ei voi tallentaa. Koirani "rohkean", yritin saamaan ne pois, mutta koira tuli kotiin. Sitten yritin minä.....ja tulin kotiin! Olihan niitä 6-7 ja eivät haluneet lähteä hyvästä ruokapaikasta.

Kerran kesällä näin myös hirvi-emon vasoineen ja sinne ei edes yritetty mennä, mutta olihan sitten kesävieras, joka lähti aamulenkille ja näki hirven makuukset heinäpellon laidassa!!

Isälle hän kertoi siitä, mutta isä oli aamuvirkku ja näki, että tyttäret tuli kotiin ja hieman peuhasivat heinäpellossa. Mitään "vakavaa" ei olisi voinutkaan tapahtua, koska silloin olisi kiikarikivääri lauennut aika äkkiä! Se oli sitä aikaa, kun Luonto oli lähellä, eikä tarvinnut linssien läpi katsella sitä.

Kiusallisin täällä onkin tuo joka linnun "pas..kan" ja siipien käännön kommentoiva mummeli.

Sillä, missä olin lomalla ja mitä tiirailin, ei ole mitään tekemistä tuon kysymykseni kanssa. Ullamirjami osasi heti kertoa vastauksen minua huolestuttaneen asiaan, toisin kuin sinä, joka keskityit hänen mollaamiseen. Myöskään jonkun tyttärien heinäpellossa "peuhaamiset" eiväti liity sääksien elämään millään lailla!

Antaa Ullamirjamin vaan tiirailla lintuja sydämensä kyllyydestä ja kertoilla havaintojaan, keneltä se on pois, ei ainakaan minulta!

• ullamirjami****

Näin on . Kolmas poikasista kuoli 4 päivä 8 kk.
      Opetteli jo itse syömäänkin -- Mutta sitten vaan Joko sai ison ruodon kurkkuunsa kun ovat vasta oppineet itse palasteleen kalan .
      Nämä kaksi ovat kyllä eteviä -- sinne painuu pyrstökin helposti .
      Nämä kaksi ei montaa päivää ole enään pesän lähettyvillä . Vielä tänään emolintu toi pesään kalaa.

• Mitä, mitä

Voi, miten ikävä juttu. Aina toivoisi että jokainen kuoriutunut selviäisi aikuiseksi. Luonto on raaka, kaikki ei vaan selviä!

• ullamirjami****

Mikä tuuri minulla oli taasen . Emo toi poikaselle kokonaisen kalan , täytyypä katsoa vieläkö tulee toinenkin lintu pesälle syömään saalista . Vai onko jo oppinut itse kalastaan .

• Katleija

Se toinen poikanen söi äsken kalan ja lensi tiehensä, hyvä kun nyt tämäkin sai oman kalan, mutta kyllä se ehti sitä kovasti pyytääkin. Emo kuuli huudon. Nyt on molemmat ruokittu.

• Kala oli minun mielestäni lähelle ainakin kilonen , Ja ihmeen hyvin sai poikanen siittä lopun , oli vähän julmannäköistä kun kala potki vieläkin kun sillä ei ollut pääpuolta ollenkaan . -
      Yksin sai lintu sitä syödä , luulisin että se toinen opettelee jo kalastaan oman ruokansa koska ei ollut mukana syömässä .

• Mitä , mitä Jos otat pikkusen aikaa ja luet aikaisempia kirjoituksia , saat jonkinlaisen kuvan pesän tapahtumista .
      Ja niinkun alkukirjoituksessani toivoin olisi katsojat voineet osallistua keskusteluun , kun kuitenkin on ollut kiinnostus linnuista , mutta kiitos kun olette olleet mukana . Ensivuonna toivon että joku toinen aloittaa , ja siihenkin osallistun jos elää saan .

• Kyllä se yksi poikana en saa pesään vielä ruokaa , Häntäpää oli jäljellä kun avasin pesäkuvan -- ja kova huuto välillä . Katson kuinka selviää siittä hännästä . Yleensä sinne hukkuu koko kala

• Nyt pesällä oli molemmat poikaset , ja molemmilla oli ihan oma kalakin , kiva oli nähdä vielä.

• yks sielu vaan

On jo pimeää pesällä ei ristin sielua . Jaa onhan sielä se kuollut poikanen , Sielua eiainakaan sillä ole jos on ollut koskaan -- Kuka tietää, Missä muuten ne linnut nyt nukkuu yönsä --pesässä olen mukavampaa.

• Molemmat " linnunpoikaset " tuli pesälle . Sataa vettä --mutta nämä linnut ovat tavallaan vesilintuja , kalastavat elävää kalaa , ja joskus joutuvat aika syvällekkin kun on saaliina iso kala.

Mutta nyt vielä odottavat emosen kalastavan heille ruokasa.

• ei tullut kalaa . on kai itse ruvettava kalastaan . Ja niinkai ajatteli poikaset ja lensivät pois pesästä

• kiikarit0-0

Siellähän ne molemmat on syömässä kalaa . Ei sitä nyt niinvaan lähdetä kaukomaille . Kun huoltokin pelaa pesälle vielä.

• ullamirjami****
    • sama ullamirjami

Te jotka olette seuranneet Kalakotkia taasen Tänävuonna on tämä Video kaunis jäähyväinset , ja toivotaan tämänkin vuoden poikasille ONNEA matkaan .
      Ovat tosi uljaita lintuja.

• kiikari0-0

sielä ne taas kirkuu pesässä ja ovat kai jo emoaan isommat .
      Taitaakin olla sellasia Peräkammarin poikia jotka ei lähde maailmalle ennenkun häädetään .
      Nyt oli taas iso kala heillä - aikaisemmin oli molennijja kalasta osa --mutt nyt vaan yksi piti kalaa varpaissaan ja kehtas pitää kovaameteliäkin .

• aina paikalla :=)

Pesässä yksi lintu , ja iso kala suötävänä. Siittä riittäis molemmille poikasillekkin. Taitaa olla hyvin kalaa nyt saatavilla emoille kalastaa

• taas paikalla

tulihan se toinenkin auttaan kalan syönnissä.

• kiikari0-0

Näen sielä pesänpohjalla sen kuolleen poikasen Tunnistusrenkaan -- näkeeko kukaan muu sitä . Nai onko se näköharha. Koitin kiikaroida suurennuslasillakin .

• "ph"

Onhan se Kaari-paran jalka ja rengas DK, jotka ovat muutaman päivän olleet esillä.
      On surullista katsoa niitä.
      Ensilento Kaidolla oli 6.8. ja Kennoilla 9.8. Kerrotaan, että n. kahden viikon kuluttua ensilennosta yleensä alkavat itse kalastaa. Sitä odotellaan.
      Kohta samme nähdä tyhjän pesän ja toivoa, että kolmen vuoden kuluttua silmiimme näkyy jostain DH ja DJ.
      Nyt ainakin Ilmar voi lentää kevyemmin, kun reppu on poissa.

• "ph"

PS Kennolla, sorry!

• ((((0))))

Ei jaksa poikaset kaikkia pyydettyä kalaa edes syodä Nytkin on pesässä iso pyrstöpuoli jätetty .

• ullamirjami****

jo ajattelin että en enään näe poikasia , mutta kyllä vaan kala tuli poikaselle . Yhdessä tulivat pesälle ja nyt ei kala olut liian suuri niin että ehkä lintu saa sen kaikki syötyä-

• miikat pois

.

• Molemmat poikaset tuli pesälle Emolla oli iso kala joka kelpas . Toivottavasti sooyyä saa sitten molemmat .

• Sinne meni koko kala . DH kerkis ensin ja se isokala hupeni kokonaan . DJ sai seurata vierestä ja kirkua nälkäänsä , ei auttanut , ei jäänyt edes ruotoo .

• Kyllä vielä poikaset saa pesään ruokaa . kauan taasen nälissään kirkuivatkin ennenkun tuli punaeväinen kala , ei se ole lohi mutta hyvin näyttää kelpaavan . --Toivottavasti molemmat saa tasapuolisesti kalansa.

• Pesäterveiset .
      DH oli saanut ison lohen - ainakin puolet oli jo syöty kun avasin tämän kuvaruudun .
      Niin että sillain sielä tänäänkin emojen saalistuksen varassa -- Kun en nähnyt kuinka se kala pesään tuli -

• Lorena*

Nyt avatessani linkin, molemmat olivat syömässä jälleen kalaa,kalaa ja kalaa. Ihme ravintoa on kala kotkaksille, antaa virtaa päivän lentoihin ja lentoon lämimämpiin maihin.
      Luin ketjusta yleensä niiden muuttoaika on elo-syyskuun vaiheessa. Samoin se yhden poikasen menehtyminen, johtuiko siitä kuten joku aunosteli, iso ruoto juuttui "kurkkuun" vaiko nielaisi kalaan jääneen kalastajan koukun. Kumpikin on mahdollista.

Toivottavasti lentomatka on poikasille suotuisa, osaisivat suunnistaa sotatantereen ulkopuolelle "kesän" viettoon.

• Nyt tuli pesälle joku kalasääksenpoikanen jonka jalassa on AF -- ei ole samaa poikuetta kun tämänpesän poikaset - -
      Se tuli toisen poikasen kanssa .
      on paljon nuoremman näkönenkin ja tykkään että aika laihassakunnossakin -

• nyt on kalasääksen poikasia kolme -- onkoos nälkä joka on ajanut tähän pesään

• Pesän oma poikanen D H sai kalan .-- on yksin pesällä nyt kalankanssa

• Nyt sai DJ ja taitaa olla lohi -
      Vierasta poikasta ei ole tänään näkynyt -- pesällä on nyt toinenkin poikanen DH . joka jäi ilman kalaa

• kyllä tässä väkisinkin lähestytään 500 rajaa , sillon on ketju pois ,jos sitten ei taida ollakkaan jakoa tulossa .

Tai jos sitten ensivuonna 2014 --jos elää saadaan.
      mutta kuitenkin laitan linkin vielä tähänkin.

• Aina vaan poikaset saa ruokaa emoilta ,nytkin on iso kala DJ ruokana . Toinen kirkuu vieressä

• En ole kerinnyt lintuja katoa -- mutta mikä tuuri taas . Emo toikin ison kalan huutavalle poikaselle . Kyllä se kirkuminen kuuluu kauaks -- keittiöön kuulu että nyt on emo pesässä - -- Taitaa olla taas lohta ihan

• Nyt kuuluu lähistöltä Sääksen "ääni" lauluksihan sitä ei voi sanoa - Puhaltelee siinen pilliinsä --joskus ihan liiankinlujaa kun ei ruokaa rupee tulemaan . Mutta nyt on minulla ollut klinkki aiki sihenkin vieressä ja ei lintua ole näkynyt .

• Tuuli vaan henkäilee pesällä KD kuollut poikasen siipi heiluu kun tervehdykdeksi näille jotka pääsivät elämisen alkuun Ja ovat kenties jo matkalla Etelään
      Toivon että tulee kova syysmyrsky ja siivoo pesän - Se metallirengas vaan jää ehkä ensivuoteen . Se nähdään sittenkeväällä 2014. onko rengas vielä pesässä.

• On joku joka viitsii tästäkin linkistä ottaa pahakseen -- katsojia on kuitenkin liki (00 -- ja nyt on 403 lkirjoittajaa .
      Ottakaa huomioon en ole itse näitä kaikkia kirjoittanut -- jos jokainen joka on tämän avannut olisi tämäkin linkki nyt jo aikoja mennyt avaruuteen --koska se 100 sanaa sen olis sinne lähettänyt --
      Eikö ole ihmisillä jo tavallisessa elämässä tarpeeksi . kun täytyy tällaisestakin linkistä sanoa joka ei ketään pahoita .
      Vai onko se toi ullamirjamin nimimerkki -- sitähän en vaihda .:=)

• P.S. lukioita katsojia on nyt liki --- 800 - ja näin tuli taas yksi lisää -- linkki ei poistu kun ette ole hengessä mukana ;=)

• "ph"

Irma on lentänyt jo päiviä sitten kohti Afrikkaa ja Kaidokin.
      Kenno passauttaa Ilmar-isukkia, kiljuu kalaa ja Ilmar tuo.

On soma katsoa, kuinka Kenno varjelee kalaansa ja huutaa, vaikka kilpasyöjiä ei ole mailla-halmeilla.

Ensi viikon ma/ti alkaa ilma viiletä Tarton alueellakin, on aika lähteä.

• Lorena*

Tyhjän pesän tunnelma on ollut havaittavissa jo viime päivinä. Pesä oli touhuineen mielenkiinnon jokapäiväinen kohde, miten avuttomista juuri kuoriutuneista poikasten rääpaleistä kasvoi kalan ateriolla vahvoja uljaita kalakotkaksia..

Sinne Egyptiin, ehkä Punaisen meren ranalle lentää liihottavat kesäiset ystävämme Irma, Kaido, Kenno sekä vanhemmat. Kohti etelää kauniiden maisemien ja merien ylitse. Toivon turvallista lentomatkaa siivin valkein ja tämän lähtömusiikin sävelin:

http://www.youtube.com/watch?v=vyt-LCqxZes

• Kaunista -- ja tosi hieno lopetus Kalakotkaksille --ja Suomalaisille Sääksille . Onnea matkaan .
      Lorena kiitos.

• Sinne jäi KD rengas Olissikoos nimi ollut Kaari -- en ole näistä ihan perillä -- kun olisi täytynyt olla mukana seuraamassa muillakin sivuilla.

• EIROPOTTI

V 2017 TERVEISIÄ ULLAMIRJAMI

• liian-pitkä-ketju

Mee Ulla Mirjami ikäisesi (80 ) palstalle ja katsele sieltä linkki ja ihaile vaikka mustakurkia, kuten myös sääksen pesää, johon on saapunut pariskunta. Pöllökin saa pian poikasensa.

• kylläjämption.niin

Kyllä Ullamirjamilla on samanlainen oikeus kuin muillakin 80v. kirjoittajilla osallistua keskusteluihin.

• yksullamirjami

Kiitos ! olenkin viimeaikoina ollut Avaamallani Kalakotkas FB -

sielä ollaan naamatusten eikä ole ikärasistiakaan . Kas kun avasit ollenkaan minun kirjoittelujani täälä Suomi 24 sivuilll

• Anonyymi

Miksköhän Saimaan pesällä sääkset eivät haudo muniaan?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5240
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      2485
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1488
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      52
      1084
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1043
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66