Millaisen kaavan rakennan?

vientikoordinaattori

Asiakas kertoo, montako kiloa hän on käyttänyt yhteensä, esim. 2346. Minun pitäisi tietää, mitkä näistä kiloista
A1 888
A2 862
A3 876
A4 608
antavat summaksi tuon 2346. Onko tähän jotain kätevää funktiota / laskukaavaa?

4

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vientikoordinaattori

Rakensin itse kaavan ja sain sen toimimaan =IF($B$1=SUM($A$1:$A$4)-A1;TRUE;FALSE)
      B1 on yhteiskilot 2346

Toimii, jos kiloja on vain neljässä solussa, mutta jos niitä onkin vaikka viidessä ja käytetty on vain kolmen solun yhteenlaskettu määrä, kaava ei enää tällaisenaan pelitä.

• 2346

Jos tarpeesi on noin yksinkertainen kuin tuo esimerkkisi, että vain 1/4 ei "kuulu joukkoon", yksinkertaisesti laske summa A1:A4 ja vähennä siitä tuo haluttu summa "2346". Vastaus on 888.
      Ehdollinen muotoilulla "piilota" sitten tuo "888"-solu (A1).
      Mutta jos "ei kuulu joukkoon"-soluja on enemmän kuin 1, niin sitten menee vaikeaksi (kaiketi?!).

• jos sallitaan XXX kpl lukuja eri tai samoja summaan YYY, niin siinäpä alkaa olla tekemistä. Kokeilin VBA:lla tehdä, mutta tyhmyyteni alkoi paljastua aika pian ja tyydyttävää ratkaisua en saanut. Monesti jäi osatuloksista pois,, mutta aina kuitemkin 1 oikean ratkaisun saan.
      Haasteellinen juttu sanon minä. Eikös toi mee 2 potenssiin lukujen määrä noi variaatiot eli kasvaa aika nopeasti jos lukujen määrä kasvaa?
      Arrayrta sinä åyörittelin yhtä jos toista, mutta en tajua miksi se pudotti oikeita tuloksia pois välillä. Jos kerkiin niin kattelen vielä tota

Keep EXCELing
      @Kunde

• 2346

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      50
      14137
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      101
      5214
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      180
      4597
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      71
      3951
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      61
      3585
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3490
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      53
      2482
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2399
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      32
      2195
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      20
      1883
    Aihe