Askel aikuisuuteen...

Sain tuossa yheltä tyttärentyttäreltäin viestin, että lähössä nyt yhdeksäsluokkalaisena sellaseen koulunsa Gaala- tilaisuuteen. Laittautui eilen ostettuun uuteen mekkoonsa, siitäkin niin iloinen, kun eivät ole tottuneet mihinkään ´ylellisyyteen´. Yksi askel aikuisuutta kohti, peruskoulu loppuun käyty..
Hyvä tuuri, kun sattui pääsemään kuukaudeksi töihin lähi-Siwaan. Vähän haikein mielinhän minä, vaikka iloisena silti.
Laitoin tällasen ns. vapaan otsikon...

9

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjoutava

Opiskeleva pojantytär meni kesätöihin Prismaan kassaksi ja muisteli edellisen kesän kassana oloa K-kaupassa. Ensimmäinen työpaikka on tärkeä ja jos jää hyvänä mieleen niin htvä.

Nora muisteli miten hän päätteli ostoksista ihmisten harrastuksetkin jos oli energiapatukoita ja rahkatuotteita niin sali-ihmine jos limsaa niin koululainen jos nyt oikein muistan. Työ, kun siihen on tottunut sallii omia ajatuksia siinä sivussa.

• *Kukkahame*

Pojan tytär on ollut kesätyössä jo kolmena kesänä, kovasti alkuun jännitti niin kuin nyt ketä tahansa, kun kauppa on samassa lähiössä missä hän asuu.
      Alkuun oli muutama päivä kun hän soitteli minulle illalla ja kertoili mitä uutta hän on oppinut.
      Jonkun ajan kuluttua kun ensijännitys oli jännitetty, tietysti me molemmat minä ja hän, menin ostoksille ja mitäs näinkään hän olikin kassassa, siinä samalla hoidetaan veikkaus ja posti, ihmeenä pidin olin tietysti hyvin onnellinen hänen 'etenemisestään'.
      Nyt toivoisin että hän pitäisi muutaman viikon lomaakin, ja tapaisi muita nuoria ja koulukavereitaan, kyllä hän vielä ehtii ahertaa.
      Olen huomannut että ujous on karissut tuossa kesätyössä.

• Kyllä koululaisella ihan onnenpotku on, jos johonkin töihin pääsee, no heinäkuussa on yks mahollisuus mansikkabisnes tai jätskinmyyjä. Monet on alottaneet Siwasta, sitten oli jo Alko ´arvostetumpi´työpaikka. Rankkaa työtä on, ei siinä vaan paikallaan istuta, saatikka ees seistä.

Miten se ennenvanhaan olikin helpompaa päästä töihin, alotin minäkin 12v kukkakaupan lähettityttönä, sitten erilaisissa kaupoissa ´ylenin´jopa rautakauppaan, jossa....voi herranjestas...annoin aina alennusta köyhemmän näköisille ihmisille. Sitten oli 17-18v. vielä Korkeasaaren käytävänreunojen putsaajatyö ja viimenen kouluaikanen työ kesä Baijerissa piikana. Kyllä saksalaiset osas töitä teettää, aamukuudesta iltayhdeksään oli maatalon töitä. Eikä sielä osattu silleen vähän rennommin ees ruokataukoo ottaa silmänkantamattomilla pelloillakaan.
      Mutta hyvä oli oppia tekemään työtä, eipä tuosta ole haittaa ainakaan ollut.

• Pakko viel kertoo, siinä talossa oli sisarukset naimisissa veljesten kanssa. Ne veljeksetki erilaisia kuin yö ja päivä, toinen oli Aatun armeijoissa ollut ja oli vielä matkustuskieltä päällä, vuosi oli 1960. Tiukannäkönen natsi olikin ulkomuodoltaan, toinen lepposa myhäilevä isäntämies.

• *Kukkahame*

Minun opiskeluaikainen työ oli Elannon pikamyymälässä, silloin olikohan vuosi -56 tai -57, oli Helsingissä kaksi pikamyymälää, mukavaa se oli ja henkilökunta oli ymmärtäväistä ja kai kärsivällistäkin.
      Olihan minulla jo kokemusta lapsuudesta isän 'käsikassarana', vaan Elannossa oli valtava asiakaspaljous, kiire oli ja tarkkuutta vaadittiin.
      Olin siellä vain kahtena päivänä viikossa iltaisin, ja silloin kaupat sulkeutui klo 17.00 arkena ja klo 13.00 lauantaina.

Muistan kun Coca-Cola-auto toi juomaa oli aina muutama pullo heillä antaa henkilökunnallekin, pahus siihen tuli aika pian riippuvuus, kai sekin on joku myyntikikka, amerikkalainen keksintö kun on.
      Ingmanin munajuusto oli parasta herkkua, sellainen oli työpäivän iltaherkku.

• Kyllä nykyään on hienoa jos lapsenlapset saavat kesätöitä, työn oppiminen on tärkeää, vanha sanonta, minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Omille poikien tyttärille kävi hyvin molemmat saivat saman alan kesätyötä mitä opiskelevat. Nyt toisella paikka SAK hotellissa Kiljavalla, ja toinen Kahvila picnic tarjoilia harjoittelijana käy Hotellija ravintolakoulua Perhossa. Vanhemman pojan tytär Hotelli ja ravintolaopistoa Jarvenpäässä.

• Atolfia

Nykyään on melkein lottovoitto, jos nuori saa töitä. Täällä näköjään on onnellisia isovanhempia, joitten lapset ovat päässeet työnsyrjästä kiinni ja minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa.

Vanhin lapsenlapseni valmistui helmikuussa fil.maisteriksi ja tekee nyt kahdessa paikassa osaaikaisesti. Tekee molemmissa paikoissa työtä, joka antaa mahdollisuuden harjoitella tulevaa ammattiaan varten. On oikein tyytyväinen.

Seuraavaksi vanhin saa lakin tänä keväänä ja yrittää Kauppakorkeakouluun. Hän on tehnyt jo töitä paikallisessa puutarhafirmassa koko toukokuun.

Loput lähtevätkin kielikursseille ulkomaille, mikä minnekin.
      Tuntuu olevan hommat hoidossa.

• asiakas o

Ennen savupiipputeollisuus, paperi ja massatehtaat ottivat nuoria mielellään kesätöihin. Mut se oli ennen se. Nyt niitäkin on alasajettu etelästä pohjoseen.
        Isot marketit ehkä vielä ottavat kesäharjoittelijoita ehkä sillä silmällä, että nuorista voisi saada myöhemmin lomien tuuraajia. Kun pientä talouslamaa pitelee, se näkyy jo päivittäiskauppa-alallakin.

• sääli elää

Askel aikuisuuteen, niin, se oli vuosi -56 kun maailmalle tie kävi, kohti aikuisuutta, etsimäään omaa leipäpuuta ja paikkaa siinä aikuisten maailmassa joka asetti rajoja, mutta tarjosi hyvin vähän mahdollisuuksia köyhäälle nuorelle.
      Rahasta on tullut yhä tärkeämpi tekijä nuortenkin maailmassa.

Työ ei takaa onnea, mutta antaa askelman etsimiseen.
      Nykyisyys ei ole helppoa aikuistuvalle nuorelle, sen kuulee ja näkee uutisoinnista.
      Työtä ei ole ja houkutukset vievät etsimään helppoa rahaa. Usein se oon se helppo Pikavippi joka sitten osittautuulkin koko aikuisuuden esteeksi.

Luottotiedot menettänyt nuori ei pääse kiinni mihinkään.
      Kaikilla ei ole varakkaita vanhemia jotka auttaisivat alkuun, pesämunaa elämään ei saa tasapuolisesti.

En ymmärrä miksi aina ihaillaan vain menestyneitä, heitä palkitaan ja lahjotaan, mutta unohdetaan heidät jotka ovat pudonneet siitä alimmaltakin aikuiseuuden rappuselta, monet ilman omaa syytään, yhteiskunnan syrjittäviksi hylkiöiksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe