Hur finnspråket låter ut?

Savon lax

Minulla ei ole koskaan ollut ruotsikielisiä tuttavia, joten en ole päässyt keneltäkään kysymään, miltä teistä ruotsinkielisistä suomen kieli kuulostaa? Muistuttaako se jotain muuta kieltä?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, onko jokin suomen kielen murteista teidän mielestänne kauniinpaa kuin jokin toinen? Entäpä kuulostaako oma savonmurteeni teidänkin mielestä jotenkin koomiselta?

11

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tvåspråkig familj

      Jag har inget emot finskan,ett vackert språk.Vissa dialekter kan vara svåra att förstå,men så är det ju också på den finlandssvenska sidan,beroende på i vilken del av landet man bor.

      • Savon lax.

        "Jag har inget emot finskan,ett vackert språk."

        Jåvist. Men jag menar i allmanhet utan att man fösöker förstå anskilda orden.
        Hur finnsproket låter ut med uttalanden eller "melodi" osv. jämförat med något annat språket? Är något annat språk likadant?

        (Kuinkahan monta kielioppivirhettä näihinkin virkkeisiin pääsi pujahtamaan)


      • förlåt.
        Savon lax. kirjoitti:

        "Jag har inget emot finskan,ett vackert språk."

        Jåvist. Men jag menar i allmanhet utan att man fösöker förstå anskilda orden.
        Hur finnsproket låter ut med uttalanden eller "melodi" osv. jämförat med något annat språket? Är något annat språk likadant?

        (Kuinkahan monta kielioppivirhettä näihinkin virkkeisiin pääsi pujahtamaan)

        Estniska kanske liknar och om man nu får säga det finlandssvenskan på vissa orter"smittade "av finskan.,åtminstone i östra finland,vi "sjunger inte ".som man gör i Sverige och västra Finland.Det blev nu så råddigt det här.


      • Savon lax
        förlåt. kirjoitti:

        Estniska kanske liknar och om man nu får säga det finlandssvenskan på vissa orter"smittade "av finskan.,åtminstone i östra finland,vi "sjunger inte ".som man gör i Sverige och västra Finland.Det blev nu så råddigt det här.

        På min del kan jag berätta lite hur svenskspråk låter ut till mig. Skriftig svenska är inte den vackraste språket i världen. Men när en kvinna talar riksvenskan låter det nästan skönt ut. Tvärtom det, när en man talar riksvenska låter det kvinnligt ut. Därför vi finnar ofta tänker att det finns mycket homosexuella männer i Sverige.

        När en finlandsvensk man talar sitt svenska låter det ganska starkt (jämerältä)ut.Jag tänker att det händer därför att vårt finnskspråk innehåller mindre mängder av r- bokstaver och därför i specielt officer och andra autoriteter talar ofta med efterdryct så sätt att dom tar altt möjligt nytta av de några r-bokstaver. Vi är vana att lyda det sätt att talandet.Sveskspråkiga aktoriteter har inte det här r- problem därför att i svenskspråket nästan var trädje bokstav är R.

        (Ymmärsitteköhän te tätä minun lukiolaisruotsia? En nyt viitsi ryhtyä pahemmin tekstini kielioppivirheitä tarkastamaan.)


      • trevlig midsommar!
        Savon lax kirjoitti:

        På min del kan jag berätta lite hur svenskspråk låter ut till mig. Skriftig svenska är inte den vackraste språket i världen. Men när en kvinna talar riksvenskan låter det nästan skönt ut. Tvärtom det, när en man talar riksvenska låter det kvinnligt ut. Därför vi finnar ofta tänker att det finns mycket homosexuella männer i Sverige.

        När en finlandsvensk man talar sitt svenska låter det ganska starkt (jämerältä)ut.Jag tänker att det händer därför att vårt finnskspråk innehåller mindre mängder av r- bokstaver och därför i specielt officer och andra autoriteter talar ofta med efterdryct så sätt att dom tar altt möjligt nytta av de några r-bokstaver. Vi är vana att lyda det sätt att talandet.Sveskspråkiga aktoriteter har inte det här r- problem därför att i svenskspråket nästan var trädje bokstav är R.

        (Ymmärsitteköhän te tätä minun lukiolaisruotsia? En nyt viitsi ryhtyä pahemmin tekstini kielioppivirheitä tarkastamaan.)

        Jadå,riktigt bra,det behöver inte vara perfekt grammatik och dylikt.Huvudsaken att man kan göra sig förstådd.


    • Kanske svårt...

      Jag tror att finlandssvenskarna som kan finska har svårt att bedöma hur språket låter. För dem är språket bekant, ej främmande. En rikssvensk kan däremot berätta och har berättat för mig att finskan kan låta grovt, aggressivt och liknanar ryskan.

      • bårgåbo

        När man lever sida vid sida med finskspråkiga så är det så naturligt,inte tänker man på att det vore aggressivt(utom vid svordomar )då osar det nog.


      • Savon lax.

        "...har berättat för mig att finskan kan låta grovt, aggressivt och liknanar ryskan. "

        Jag tänkte att riksvenskarna känner sig att finskan låter liksåm några Asian språket tillexempel japanska. Nämligen för mig låter sameska lite liksåm japanska och sameska är släkt språket för finska.

        I finskan har vi inte alls sshh -fonem (suhuäänne) liksåm ryskan mycket innehåller, och därför var det överrakskande att finskan låter liksåm ryska.


      • Kddlkfbalsk
        Savon lax. kirjoitti:

        "...har berättat för mig att finskan kan låta grovt, aggressivt och liknanar ryskan. "

        Jag tänkte att riksvenskarna känner sig att finskan låter liksåm några Asian språket tillexempel japanska. Nämligen för mig låter sameska lite liksåm japanska och sameska är släkt språket för finska.

        I finskan har vi inte alls sshh -fonem (suhuäänne) liksåm ryskan mycket innehåller, och därför var det överrakskande att finskan låter liksåm ryska.

        Det är väl tonfallet som liknar ryskan. Agressivitet är språkets intensivitet. Låter ibland ageessivt även om samtalsämnet är ngt helt annat. Finska kan talas snabbt vilket gör det grova tonfallet ageessivt.


      • Savon lax
        Kddlkfbalsk kirjoitti:

        Det är väl tonfallet som liknar ryskan. Agressivitet är språkets intensivitet. Låter ibland ageessivt även om samtalsämnet är ngt helt annat. Finska kan talas snabbt vilket gör det grova tonfallet ageessivt.

        Vet ni finlandssvenskarna, att för oss som kommer från öster dialektområde låter Finlands väster dialket grovt och okänsligt? I Savolax vi ofta tänker att i väster och södra delen av Finland det finns humor inte alls på detta meningen som vi humören begriper.

        På vilka del av finlanssvesk område ni tänker vara den bästa humor?

        (Tuntuu oikeastaan aika jännältä kirjoitella ruotsiksi oikeille ruotsinkielisille. Ei ole aiemmin juolahtanut mieleen.)


    • Tocasa

      Jag är uppvuxen i ett tvåspråkigt hem och byter lätt mellan finska och svenska då jag pratar. Finska är för mig ett språk som vilket annat språk i världen, låter inte konstigt i mina öron men så har jag ju talat finska sedan jag var liten.
      Mina föräldrar valde svenska skolor för mig och mina syskon, därför är svenskan klart det starkare språket. Jag var en lite lat elev när det kom till att lära sig finsk grammatik ordentligt, så när jag skriver finska är det långt ifrån perfekt men då jag pratar på finska låter jag som vilken finsk finländare som helst.
      Fördelen med att bo i Öst-Nyland, tror jag. Skillnaderna är små och de flesta talar
      "svinska" eller "fenska" om ni förstår vad jag menar.

      Savo-dialekten kan ibland vara svår att förstå, jag jämför den lite med skånskan i Sverige. Det gäller att skärpa öronen för att uppfatta, om inte allt, så det mesta.

      Humor-frågan kan jag inte svara på. Jag har vänner i både öst och väst och min åsikt är att det finns klara kulturskillnader, i synnerhet om man dessutom jämför finnar med finlandssvenskar. Humorn är lite olika, men den finns där, eller?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe