Sic transit glooria mundi

Niin katoo maallinen kunnia. Sitähän tuo latinankielinen otsikko tarkoittaa. Mihin se sinun kunniasi voi kadota kun sitä ei ole koskaan ollutkaan? Ei mihinkään, vastaan.

Kävin aamulla Kahvipirtissä ja luin viestejä. Mitään erikoista ei ollut, palstalaiset vain kertoivat itsestään. Ihan hyviä kirjoituksia mutta ei mitään keskusteluja.

Olisihan siellä voinut vähän väitellä monenlaisesta paremmuudesta:

Kalavaleilla, marjamailla ja maisemien kauneudella, voisi helposti väitellä vaikka minkälaiseksi palstamestariksi. Pankaa "Velmustiina" asialle, tuo Kahvipirtin ainoa hauska.

Ihan mainintana siteerasin (lainasin) kahvipirtin kirjoituksia ja kovasti tulin loukanneeksi. Anteeksi!

Palstalla tunnetaan kahvipirtti eräänlaisena rauhan tyyssijana kun siellä ei riidellä.

Ruuneperin avaamassa ketjussa taas riidellään viimeistään kolmannessa vastauksessa. Minäkö siis olen se riitelijä?

J.K. Olen ollut aina kiinnostunut kielistä ja noita latinalaisia lauseitakin painoin mieleeni.

Veni vidi vici (tulin näin ja voitin), sanoi Julius Cesar,tuo Rooman keisari, ratsastettuaan Rubiconin yli.

Jokaisella meillä on kiinnostuksemme. Hyvää yötä!

23

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisu-liisa

Alea iacta est, minä olen aina tykännyt peleistä, en uhkasellaisista.

Minä en noviisina ole vielä sisäistänyt palstan tapoja tai tavattomuuksia, enkä tiedä aionkaan.
      Ihan vallattomasti uskallan astua ketjuun, kuin ketjuun.
      En halua kyräillä ketään, mitään.

Minä en ole koskaan tuntenut itseäni liian korotetuksi, joten ei ole ollut pelkoa pudota jalustalta.
      Tokihan olen saanut tunnusta omiksi tarpeikseni. Kun on vaatimaton alkuaan, kaikki muu on plussaa.

Olla toista mieltä, eihän se ole riitelyä. Mikä on riitaa, ei ainakaan erimielisyys. Minusta palstariitaa ovat pahat sanat, ajattelemattomat, ajattelemattomasti lauotut.
      Kukapa niistä olisi puhdas, en minä ainakaan. Ihminen kun on aina vain erehtyväinen.
      Liikaa kai taas puhuin, saan taas nootin, mutta telkkaria katsellenkin voi ajatella.

• Kirjoita sinä vaan! Mitäs nooteista

• kaisu-liisa
        Ruuneperi kirjoitti:

Kirjoita sinä vaan! Mitäs nooteista

Kiva, Sinä!!

Jatkan Ansaa ja Taunoa, toivottavasti jo tokenen vaikenemaan. :))

• M8atamimimmi
        kaisu-liisa kirjoitti:

Kiva, Sinä!!

Jatkan Ansaa ja Taunoa, toivottavasti jo tokenen vaikenemaan. :))

Kahvipirtissä tuskin kummempia maailmanparrannussessioita tuodaan eiin. Hyvänä puolena palstalla on "tunnettavuus"sen puolesta olenkin aina puhunut, Tuttu vaikka hölmöjäkin hengen tuotteitaan esiintuova, on aina parempi kuin puskasta mölähtelevä arkajalka, kiero luikku.
        Ruuneprilta pyydän anteeksi haistattelut. Kaveri on hyvä vanha tuttu ja
        Ja asiallinen , arkisatiirikko. Tykkäämn hänstä.

• Matamimimmi
        M8atamimimmi kirjoitti:

Kahvipirtissä tuskin kummempia maailmanparrannussessioita tuodaan eiin. Hyvänä puolena palstalla on "tunnettavuus"sen puolesta olenkin aina puhunut, Tuttu vaikka hölmöjäkin hengen tuotteitaan esiintuova, on aina parempi kuin puskasta mölähtelevä arkajalka, kiero luikku.
        Ruuneprilta pyydän anteeksi haistattelut. Kaveri on hyvä vanha tuttu ja
        Ja asiallinen , arkisatiirikko. Tykkäämn hänstä.

Minä se olen, kasin tyyppi monessa asiassa.
        Vielä Kahvipirttiin palatakseni: Siellä ei riidellä, ei liion muutakaan, Käyn säännöllisesti moikkaamassa tuttuja. Puhutaan kasvien viljejystä, siivomisesta ja ruuanlaitosta. Säätiedotus kunkin omalta paikkakunnaltaan on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ehkä vähän tylsää, mutta harmitonta:)

• kaisu-liisa

@Matamimimmi

"Kesäyös' on lemmentaika, lupausten kulta-aika"
      Olipa mukava lukea sinua. Minä olen ainakin kotioloissa tulta ja tappuraa, tahtoo sana säkenöidä minulta joskus liiankin liukkaasti.
      Tämä paikka on minusta kuin perhe, sielläkin otellaan ja rakastetaan.
      Niin mekin.
      Tunteiden tsunamit.

Jännä katsella Ansaa ja Taunoa. Eka filmi oli vuodelta 1935, siinä oli Ansan tuleva mieskin, Jalmari Rinne.
      Rinne tarvitsi aikoinaan presidentin luvan naidakseen Ansansa.

• Matamimimmi

Minun ptäisi oikestaan olla jo nukkumassa,ainakin aviomies huhuilee, että mitä sinä vielä siellä kuhnailet.
        Olen nukkunt kauniin juhannuspäivän ja nyt ei oikein nukuta, siksi täsä vielä istuskelen.

Ajattelin kaisu-kiissan tähtimerkkiä, siis horoskooppia, oliskohan jousimie, tai kaksoset?
        Paha mennä arvelemaan, mutta kyseiset merkit ovat naisihmisillä lemmikkimerkkejäni.
        Miehistä melkein vihan oinaita, öykkäreitä, nouskkaita ja kyvyttömiä sopeutumaan .

• kaisu-liisa
        Matamimimmi kirjoitti:

Minun ptäisi oikestaan olla jo nukkumassa,ainakin aviomies huhuilee, että mitä sinä vielä siellä kuhnailet.
        Olen nukkunt kauniin juhannuspäivän ja nyt ei oikein nukuta, siksi täsä vielä istuskelen.

Ajattelin kaisu-kiissan tähtimerkkiä, siis horoskooppia, oliskohan jousimie, tai kaksoset?
        Paha mennä arvelemaan, mutta kyseiset merkit ovat naisihmisillä lemmikkimerkkejäni.
        Miehistä melkein vihan oinaita, öykkäreitä, nouskkaita ja kyvyttömiä sopeutumaan .

Johan sinä olet oikea kristallipallon oikeintulkitsija.
        Olen jousimies, mies on kaksonen.
        Ukkelini hieman kärsii, kun vain edelleen jaksan jatkaa Ansaa ja Taunoa.
        Toivottavasti kukaan kujan naapuri ei sano, että työ, levon tai sairauden takia pitäisi olla puhumatta.
        *kuiskin hiljaa*

Mikäpä pakko meitä käskisi olla iäneti yömyöhällä?
        Trallatetaan vain. :))

• kaisu-liisa

Heps, hyvin saat ketjua aikaan, tiennet sen itsekin.
      Nyt lie minun aika uupua unen koomaan.

"Ars longa, vita brevis."
      Kovin kauan ei meistä kukaan täällä taiteile.
      Hyvää Yötä, Olet Mestari!

• SkillaN*

Tylsähän se pirtti on, mutta ei ole pyrittykään nähin hyviin keskusteluketjuihin, oma höpöttelevä ketju pirtti on.
      Ei minkäänlaista tasoa ole tarkoituskaan yllä pitää, jokainen saa kirjoittaa niin fiksuja kuin osaa, keskusteluksi kyllä väitän sitäkin mitä ketjussa kirjoitetaan.
      Niihin Ruuneperin "keskustelu" ketjuihin en yllä, joten pois pysyn ja onneksi pirtistäkin löytyi joku joka osaa mielestäsi;)

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, kyseinen henkilö on hauska ja osaava, mutta tyytyväinen olen kaikkiin kirjoittajiin, hyvillä mielin luen jokaisen kirjoituksen
      En suurta surua tunne vaikka pirtti loppuisi,, mutta jos vaan jatkuu sinne kirjoitan, siellä ei arvostelua synny, vaikka tyhmiäkin kirjoittaa.
      Onhan pirtin olemassa ollessa ollut vastakarvaan olevia ja edelleen, se on ihan oikein, ei kaikkien tarvitse joka ketjua hyväksyä, en minäkään, mutta harvoin tulen siitä kertomaan ketjuihin.

Arvostelkoon he jotka parempaan pystyvät ja heitähän löytyy, pirttiä ei edes ole pakko lukea;)

• No voi Skillan, olethan nähnytkin mitä nämä ´hyvät keskusteluketjut´ ovat, viime aikoina vain yksi haluaisi pinnalle millä hyvänsä, ´terveys´on kaukana ketjuista.
        Miltähän näyttäisi, jos kaikki ihan vain tavallisia asioitaan kirjoittelevat noudattaisivat jonkun....joittenkin ...neuvoa, olkaa hiljaa, ettei tule riitelyä. Jäisikö jäljelle yksi yksin riitelemään. Sanon lopuksi vain, että heh.
        Teilläkin pirtti-miljöössä muuttui tunnelma, en enää käy kyllä lukemassakaan, kun ´nimetön moninikkinen´laajensi reviiriään pirttiin. Ikävä kyllä näin on.
        Hyviä kesäaikoja Sinulle!

• Vastattava on tähän näämmä, kun ei minun mielenrauhaani häiritse enää mikään eikä kukaan. Häivyn hyvinkin vikkelästi palstalta, jos riitaan viittaavaa tulee. Hauskaa kun sainkin viettää juhannukseni muualla, huomasin sen eksyttyäni lukemaan, mitä täällä on juhannuksena puuhailtu.
      Joten heisuli-vei, raikas tuuli muassaan mut vei !!!

• Tulipahan tästäkin ketju, ehkäpä lähentävä toisiaan kunnioittava jne.

Arvatkaas mikä on minun tähtimerkkini. No, helppoahan tuo lienee, Härkä, tuo jääräpäitten jääräpää.

• Ehkä, niin...
        Ruuneperi kirjoitti:

Tulipahan tästäkin ketju, ehkäpä lähentävä toisiaan kunnioittava jne.

Arvatkaas mikä on minun tähtimerkkini. No, helppoahan tuo lienee, Härkä, tuo jääräpäitten jääräpää.

ei ihan kuitenkaan, sillä s-nikki vihjailee taas katalasti.

• Tärkeä varoitus

Tripit ja matkat kiehtovat tietenkin, mutta vältä ihmeessä viinaa ja huumeita tämän päivän kuluessa, sillä täysikuu möllöttää ja herkistää ilman aineitakin älyvapaalle ja aggressiiviselle käyttäytymiselle.

• Nyt huamasin että aloitus oli jotain latinaa -- juu en oo kiälitaitonen --tunnen itteni tyhmäks tässä seurassa :=)
      Toi ruatti oli pakko oppia kun asun näittenkaa . Mutta net on kivioja -- ihme kyllä ymmärretään toisiamme . 50v aloin opiskella Ruotsia -- Ja ei ole oppi ojaan katanut .
      Hyvää uuttaviikkoa -- Tulee Suomesta pojan x perheestä Tytär 3 lasta --olen suunnitellut kaikenlaista hyvää ruokaa ja kivaa . .
      Vaikka ei ne minun matalassamajassani ole vakituiseen -- tyttärelläni on tilaa --me kaikkii ollaan lähekkäin kuitenkin

Juhannuksena olinkin yksinäni Jerrynkanssa

• Kysyt Ruuneperi:"Mihin se sinun kunniasi voi kadota, kun sitä ei ole koskaan ollutkaan? Ei mihinkään, vastaan."

Voisitko esittää saman kysymyksen myös itsellesi? Etpä tietenkään, koska olet pitkäaikainen kirjoittaja ja parin kerran seriffinä. Osaksi kunniasi on totta, liekö vain jättänyt muistiisi "turhan suuret jäljet". Ohjauksesi "elefanttina" ei aina toimi. Takkiinhan tulee ihan asiallisilta kirjoittajiltakin. Varsinkin jos turhan laajalti näykkimistä levittelee. Sinä ja minä emme päätä mikä on hyvää keskustelua. Sen päättävä kovin erilaiset ja ristiriitaisetkin keskustelijat mistä tykkäävät.

Olet kyllä tehnyt mielestäni hyviäkin aloituksia ja hyvin keskusteluun johtavia. Myös sellaisia "rajatapauksia", joista pitää olla valmis ottamaan "takkiinsakin." Kyllä julkkiksen pitää kestää paineitakin.Väliin minusta tuntuu, että "ihan kerjäät" keskutelun nimissä rökitystä ja sitten heittäydyt herkkähipiäikseksi. Onhan sekin "keskustelua."

Tämä tästä. Äläkä jatka, että kirjoitin Ruuneperistä siksi, että tällä nostaisin mainettani. Sitä en täältä hae, onhan minulla "entistä "
      vuosikymmenien ajalta, mitä nyt vaatimaton kansalainen tarvitsee.

Hyvää jakoa, Ruuneperi!

• Hää on palstan

palveluksessa ja yrittää lissää vain viestejä, riitelemällä niitä aina lisääntyypi.

• Makriina ek

"Sic transit gloria mundi - ohi meni joka ikinen kundi",
      sanoi entinenkin torikauppias

• Rytmikästä ja

mainiota, sopisiko pieni muutos,

sic transit gloria mundi - ohi meni jok'ainoa kundi!

• en kehtaa sanoo

Niin ottaa Gloria suihin.

• No, Ruuneperi, Matamimimmi pyysi kauniisti anteeksi haiststteluaan, eikö kannattaisi lyödä kättä päälle.

• Matamimimmi

Ruuneperi on härkäpäinen härkä, horoskoopissa.
        Ei nuo suomalaiset miehet useinkaan osoita, tai ojenna sovinnon kättä, ainakaan naiselle.
        Kavereita ollaan, ruuneperi ja sinä mukava Late Vaan.
        Minun ukkoni sanoo usein , että olen mukava akka, temperamentistani(kipakasta) huolimatta:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5160
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      2347
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2342
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2339
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1574
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1438
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1028
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      996
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      929
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      927
    Aihe