Vai ei muka Otava ole nopea!

Povari1

Hylky tuli kuukauden sisällä, nyyh. Odottelen vielä kolmen kustantamon päätöstä, mutta sitten taidan luopua yrittämisestä. En ole mikään nuori enää, ja tämä käsikirjoitus taisi olla vain halu todistaa, että saan aikaiseksi kokonaisen romaanin. Kovasti tuo hylky kuitenkin kaivelee: olen ammattini puolesta tekemisissä kirjoittamisen kanssa, joten kuvittelin vähän enemmän itsestäni :(.

43

2568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mariamay

Minulle ei ole Otavalta kuulunut vielä mitään. Tammikuun alussa laitoin käsikirjoituksen heille.

• Povari1

Jospa heillä on vakava harkinta päällä sinun suhteesi ja siksi kestää? Toivon parasta sinulle!

• mariamay
        Povari1 kirjoitti:

Jospa heillä on vakava harkinta päällä sinun suhteesi ja siksi kestää? Toivon parasta sinulle!

Ainahan sitä voi toivoa, mutta en nyt uskalla kovin suuria luuloja elätellä. Itse kuitenkin uskon kirjani mahdollisuuksiin, toivottavasti joku muukin :)

Mikä sinulla oli genrenä? Voihan olla, että jollain osastolla on kiireisempää kuin toisella. Minulla kyseessä on nuorten fantasiaromaani.

• Mashiach

Mitä tekemistä iällä on tämän kanssa? Jos kirjoittaminen todella kiinnostaa, niin ei muuta kuin alat kirjoittaa toista romaania - tällä kertaa parempaa kuin edellinen. Aina voi kehittyä, oli ikää tai ei.

Sitä paitsi. Ei se, että Otava antaa hylsyn tarkoita, että kirjasi on huono. Pitää muistaa, että kilpailu on kovaa ja kustantamot ottavat kustannettavaksi sellaisia kirjoja, jotka soveltuvat sen senhetkiseen kustannusohjelmaan. Harva saa kirjoituksensa läpi. Vielä harvempi ensimmäisellä yrittämällä. Eli ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :)

Ja onhan sinulla vielä verkkoja vedessä verkkoja voi liottaa useammassakin kuin neljässä kustantamossa. Ja jos ei kala ei verkkoihisi ui, niin tee omakustanne ja jaa/myy sukulaisillesi ja ystävillesi. He varmasti arvostavat näkemääsi vaivaa.

• Povari1

Kiitokset kannustuksesta! Minulla on tapana luovuttaa: olen kymmenen vuotta sitten tarjonnut yhtä tekelettä yhdelle kustantajalle, ja hylsyn saatuani lopetin muun kuin työn kautta kirjoittamisen kymmeneksi vuodeksi - höpsöä, tiedän.

Liken sivuilla oli minun mielestäni ihan hyvä kirjoitus siitä, että itselleenkin kirjoittaminen on arvo sinänsä. Yritän pitää sen mielessä. Tätä palstaa on muuten mielenkiintoista lukea!

• BeautyOrBeast
        Povari1 kirjoitti:

Kiitokset kannustuksesta! Minulla on tapana luovuttaa: olen kymmenen vuotta sitten tarjonnut yhtä tekelettä yhdelle kustantajalle, ja hylsyn saatuani lopetin muun kuin työn kautta kirjoittamisen kymmeneksi vuodeksi - höpsöä, tiedän.

Liken sivuilla oli minun mielestäni ihan hyvä kirjoitus siitä, että itselleenkin kirjoittaminen on arvo sinänsä. Yritän pitää sen mielessä. Tätä palstaa on muuten mielenkiintoista lukea!

Voi että -- ihan oikeesti, ei kannata yhdestä tai kahdesta hylsystä luovuttaa! Noita hylsyjä ovat kuuluisatkin kirjailijat aluksi saaneet... Ja esikoiskirjailijoita tulee Suomessa paljon eläkeikäisiäkin, just oli jossain lehdessä tästä juttua, mutta pahoittelen, en muista missä.

J.K. Rowling lähetti muistaakseni seitsemään kustantamoon Harry Potterin kässärin. Hänellä ei ollut varaa ottaa kopioita, joten hän kirjoitti jokaisen kässärin erikseen vanhanaikaisella kirjoituskoneella...!! Tää oli 90-lukua... Sitten kustantaja löytyi. Kuinkahan paljon on v*tuttanut niitä kustantajia, jota aikoinaan hylkäsivät Potterin?

ja tosiaankin - jos iso kustantamo ei innostu, niin Suomessa on monenlaisia mahdollisuuksia julkaista kirja esim. pienkustantamon kautta (ei niin paljon mainetta, mutta saattaa muuten toimia hyvin), omakustanteena... Tosiaan minusta 4 kustantamoa ei ole paljon, ainakaan jos kyseessä on aikuisten proosa, jota julkaisee toooosi moni kustantamo.

• Samoillaeväillä
        Povari1 kirjoitti:

Tutulta kuulostaa.

Itsekin kymmisen vuotta sitten laitoin yhden käsikirjoituksen Otavealle, ja hylsyn tultua en kirjoittanut riviäkään lähes vuosikymmeneen. Vuosi sitten aloitin uudelleen, ja kehtasin jopa lähettää tekeleeni kustantajille - tällä kertaa hieman useammalle kuin vain yhdelle.

Mutta seuraavasta hylsystä varmaan kuoppaan kirjoittamisen, kunnes siihen on oikeasti aikaa (pienet lapset, työ...). Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse hautaan asti odotella.

• Deccer

Povari1 - Ei kannata luovuttaa. Itse olen yli kuusikymppinen ja muutama vuosi sitten sain esikoiseni läpi, nyt toinen kässäri viimeistelyssä. Lisäksi opiskelen lajia yliopistossa.

Mitä lajia kirjoitat?

Valkkaa nyt ainakin 15 kustantamoa lisää ja lähetä niille.

Sitten on tietysti se tosiasia, että vaikka itse pitää tekstistään, niin lukijat välttämättä eivät. Luetuta tekstisi joillain, jotka kirjoittamisesta jotain ymmärtävät.

• icecube3

Ha, itse sain 7 kuukauden jälkeen Otavalta viestin, etteivät ole ehtineet lukea. Eipä siinä mitään ollut, kun 6 kuukautta aiemmin olin jo sopimuksen muualta saanut.

Mutta älä luovuta, seuraavaa vaan. Kustantajilla kestää, ja uusi teksti voi tuoda muuta ajateltavaa.

• povari1

Ok, olen nelikymppinen, joten eläkeikä on vielä kaukana, mutta mukava kuulla kokemuksia eri-ikäisiltä kirjoittajilta. Kirjoitan aikuisten proosaa; aiheen pitäisi olla melko ajankohtainen, joten sen varaan laskin. Eipä siis masennuta: kun on kerran itsensä häpäissyt, voi jatkaa samalla linjalla ;).

• BeautyOrBeast
        povari1 kirjoitti:

Ok, olen nelikymppinen, joten eläkeikä on vielä kaukana, mutta mukava kuulla kokemuksia eri-ikäisiltä kirjoittajilta. Kirjoitan aikuisten proosaa; aiheen pitäisi olla melko ajankohtainen, joten sen varaan laskin. Eipä siis masennuta: kun on kerran itsensä häpäissyt, voi jatkaa samalla linjalla ;).

Ööh, erään tutkimuksen mukaan Suomessa esikoiskirjailijoiden keski-ikä on 33 vuotta. Ja tämäkin tutkimus on tehty muistaakseni 90-luvun tiedoista(?), ja todennäköisesti keski-ikä on edelleen noussut, kun ihmisillä menee entistäkin kauemmin opiskeluun, perheen perustamiseen, uraan jne. Oli miten oli, nelikymppinen ei todellakaan ole vanha tässä asiassa.

• kirjailija 2
        BeautyOrBeast kirjoitti:

Ööh, erään tutkimuksen mukaan Suomessa esikoiskirjailijoiden keski-ikä on 33 vuotta. Ja tämäkin tutkimus on tehty muistaakseni 90-luvun tiedoista(?), ja todennäköisesti keski-ikä on edelleen noussut, kun ihmisillä menee entistäkin kauemmin opiskeluun, perheen perustamiseen, uraan jne. Oli miten oli, nelikymppinen ei todellakaan ole vanha tässä asiassa.

Jos ei tärppää niin onhan niitä niin kutsuttuja "puolikustanteita". Kustantaja huolehtii kirjan markkinoinnista 10 v ja myy sitä ympäri maata kirjastoihin, pitää kirjamessuilla esillä, valmistaa E- kirjaksi. Laittaa arkistoihin, joihin ne jäävät elämään tutkijoiden ja muidenkin selailtaviksi. esim: mediapinta. kannattaa kysyä.

• Deccer
        kirjailija 2 kirjoitti:

Jos ei tärppää niin onhan niitä niin kutsuttuja "puolikustanteita". Kustantaja huolehtii kirjan markkinoinnista 10 v ja myy sitä ympäri maata kirjastoihin, pitää kirjamessuilla esillä, valmistaa E- kirjaksi. Laittaa arkistoihin, joihin ne jäävät elämään tutkijoiden ja muidenkin selailtaviksi. esim: mediapinta. kannattaa kysyä.

Mediapinta on hyvä vaihtoehto.

• urpnei

Itsekin olen vaikka kuinka moneen kustantamoon tekstiäni tarjonnut, mutta ei tärpännyt.
      Ikävintä ja huvittavinta on, että lähes jokaiselta kustantamolta tuli käytännössä identtinen hylkyviesti.

Halusin kuitenkin saada ympyrän sulkeutumaan tuon teoksen kohdalta, joten aloin pari viikkoa sitten julkaista tekstiä blogimuodossa yksi osa kerrallaan.
      Lukijoita toki on vaikea houkutella tuotakaan kautta, mutta sainpahan tekstin pois pöytälaatikosta.

No - uutta kehiin vain, kaikille samassa tilanteessa oleville.

• Max Martin

Laita blogisi yhteystiedot tänne Suomi 24:ään, sillä blogikirjoja on niin vähän, että lukijoita varmaan riittää. Monet blogit on niin uskomattoman tylsää kertomusta ja niin pitkiä joutavia jorinoita, ettei kukaan niitä jaksa lukea.

• Peräpurku
        Max Martin kirjoitti:

Laita blogisi yhteystiedot tänne Suomi 24:ään, sillä blogikirjoja on niin vähän, että lukijoita varmaan riittää. Monet blogit on niin uskomattoman tylsää kertomusta ja niin pitkiä joutavia jorinoita, ettei kukaan niitä jaksa lukea.

Urpnei - samoilla linjoilla Max Martinin kanssa, laita blogitiedot niin saat lukijoita. Muuten viestiketju on antanut aivan uutta toivoa kirjoittamiseen. On ollut hirveä hätä saada jotain aikaiseksi, hökästä jotain vähän kasaan - tyylilajina 'jotain vähän sinne päin' - kun kaikki kirjoittajatiikerit peittoavat mut ohituskaistalla takavalot vilkkuen, mutta ei ihme, että mönkään menee. Mä jään siihen tien poskeen kuin supinarttu. Jos ei ole aikaa edes hampaitaan kunnolla pestä, niin mistä sen ajan romaaniin repii? Oikeastaan puhun siitä, että pitää päästä unenomaiseen maagiseen tilaan, ja jos pitää kiirettä, sen komeron ovea, jonka läpi kulkea, ei löydy. Keskittyminen vaatii rauhoittumisen tilan. Elämä voi rullata ympärillä, mä katon miestä silmiin, mutta mun päässä on toinen kosmos samaan aikaan. Mutta pakottaa sitä maailmaa ei saa. Siitä ei tule aitoa, ja olen varma, että se on suurin syy, mikä hylätyissä teksteissä on. Keskittymisen puute. Jotkut kirjoittaa öisin, mutta se ei ole mulle vaihtoehto, mun täytyy saada nukkua. Taitaa olla Liken neuvoista se eläminen tällä hetkellä päällimmäisenä, tajuttoman arjen rutiinien läpi runnominen ja siitä tiskirievusta sen magian esiin vääntäminen - siinä itsekurissa on ihan oikeasti taikaa, en sano tätä halveksien enkä usko, että Like tarkoittaa elämisellä mitään 'elämysmatkailua' - kaksi muuta neuvoa (lue, kirjoita) tulevat perässä, paitsi muhun on syttynyt ihan uusi himo lukea, sekin aisti ollut aivan turtana. Kirjoittelen kaikenlaisille pikku paperilappusille, mitä talosta löytyy, kun ajatuksia syntyy varsinkin ruokaa laittaessa eikä niitä muistaisi myöhemmin. Kaikki tämä on alkanut tapahtua sen jälkeen, kun päätin lopettaa kiireen kirjoittamisen kanssa. Niin ja Povari1 - mä olen oikea epäonnistujien kuningatar mitä julkaisemisen suhteen tulee - mutta koskaan en ole innostuneempi kirjoittamaan kuin nyt. Mä olen syntynyt tämän halun kanssa, ja musta tuntuu kohta siltä, että mä en välitä tuleeko tästä koskaan mitään sen ihmeempää, tässä on kyseessä jostain ihan muusta.

• urpne
        Peräpurku kirjoitti:

Urpnei - samoilla linjoilla Max Martinin kanssa, laita blogitiedot niin saat lukijoita. Muuten viestiketju on antanut aivan uutta toivoa kirjoittamiseen. On ollut hirveä hätä saada jotain aikaiseksi, hökästä jotain vähän kasaan - tyylilajina 'jotain vähän sinne päin' - kun kaikki kirjoittajatiikerit peittoavat mut ohituskaistalla takavalot vilkkuen, mutta ei ihme, että mönkään menee. Mä jään siihen tien poskeen kuin supinarttu. Jos ei ole aikaa edes hampaitaan kunnolla pestä, niin mistä sen ajan romaaniin repii? Oikeastaan puhun siitä, että pitää päästä unenomaiseen maagiseen tilaan, ja jos pitää kiirettä, sen komeron ovea, jonka läpi kulkea, ei löydy. Keskittyminen vaatii rauhoittumisen tilan. Elämä voi rullata ympärillä, mä katon miestä silmiin, mutta mun päässä on toinen kosmos samaan aikaan. Mutta pakottaa sitä maailmaa ei saa. Siitä ei tule aitoa, ja olen varma, että se on suurin syy, mikä hylätyissä teksteissä on. Keskittymisen puute. Jotkut kirjoittaa öisin, mutta se ei ole mulle vaihtoehto, mun täytyy saada nukkua. Taitaa olla Liken neuvoista se eläminen tällä hetkellä päällimmäisenä, tajuttoman arjen rutiinien läpi runnominen ja siitä tiskirievusta sen magian esiin vääntäminen - siinä itsekurissa on ihan oikeasti taikaa, en sano tätä halveksien enkä usko, että Like tarkoittaa elämisellä mitään 'elämysmatkailua' - kaksi muuta neuvoa (lue, kirjoita) tulevat perässä, paitsi muhun on syttynyt ihan uusi himo lukea, sekin aisti ollut aivan turtana. Kirjoittelen kaikenlaisille pikku paperilappusille, mitä talosta löytyy, kun ajatuksia syntyy varsinkin ruokaa laittaessa eikä niitä muistaisi myöhemmin. Kaikki tämä on alkanut tapahtua sen jälkeen, kun päätin lopettaa kiireen kirjoittamisen kanssa. Niin ja Povari1 - mä olen oikea epäonnistujien kuningatar mitä julkaisemisen suhteen tulee - mutta koskaan en ole innostuneempi kirjoittamaan kuin nyt. Mä olen syntynyt tämän halun kanssa, ja musta tuntuu kohta siltä, että mä en välitä tuleeko tästä koskaan mitään sen ihmeempää, tässä on kyseessä jostain ihan muusta.

En alunperin viitsinyt enää mainostaa omaa tekstiäni, sillä olen tällä palstalla (eri ketju) sen jo tehnyt.
        Mutta, kaipa vielä kerran kehtaa.

Tässä siis osoite ensimmäiseen osaan: http://taivaltaminen.blogspot.fi/2013/06/114.html

Hauskaa muuten huomata, että olen pitkän tauon jälkeen taas saanut uuttakin tekstiä aikaiseksi.

• kjhgfkhfkhg
        urpne kirjoitti:

En alunperin viitsinyt enää mainostaa omaa tekstiäni, sillä olen tällä palstalla (eri ketju) sen jo tehnyt.
        Mutta, kaipa vielä kerran kehtaa.

Tässä siis osoite ensimmäiseen osaan: http://taivaltaminen.blogspot.fi/2013/06/114.html

Hauskaa muuten huomata, että olen pitkän tauon jälkeen taas saanut uuttakin tekstiä aikaiseksi.

Urpne, voisitko PLIIS muuttaa blogisi värimaailmaa niin, että teksti olisi musta valkoisella pohjalla. Mustalla pohjalla olevaa valkoista tekstiä on tuskaa lukea pitkiä pätkiä. Silmät menevät sekaisin ja rivit sekoittuvat toisiinsa. Olisin halunnut lukea tekstiäsi, mutta mustasta taustasta johtuen en kyennyt, kun alkoi ottaa silmiin.

• urpne
        kjhgfkhfkhg kirjoitti:

Urpne, voisitko PLIIS muuttaa blogisi värimaailmaa niin, että teksti olisi musta valkoisella pohjalla. Mustalla pohjalla olevaa valkoista tekstiä on tuskaa lukea pitkiä pätkiä. Silmät menevät sekaisin ja rivit sekoittuvat toisiinsa. Olisin halunnut lukea tekstiäsi, mutta mustasta taustasta johtuen en kyennyt, kun alkoi ottaa silmiin.

Mielenkiintoinen yksityiskohta, hyvä että sanoit.
        Muutin blogin ulkoasua.
        Toivottavasti nyt näyttää säälliseltä, en nimittäin ole mikään erityisen lahjakas tuota ulkoasua muokkaamaan.

• Fireflies of

Kaverini lähetti romaanikässärinsä WSOY:lle toukokuussa ja vastaus tuli 2 viikossa. Hänelle soitettiin ja tapaamisessa solmittiin kustannussopimus. Kirja ilmestyy ensi vuoden alkupuolella.

Joskus siis kustantamot toimivat nopeasti ja antavat myöteisen päätöksen.

• paskakirjoittaja

Vielä tässä hylsyä ootellaan Otavalta... Vuosi sitten lähetin kässärin 13 kustantamoon. Tammelta ja Gummerukselta tuli hylky parissa viikossa, muilta ei mitään :( Se tuntuu pahemmalta kuin hylkäyskirje, ihan kuin ei olisi edes sen arvoinen että sanotaan "ei kiitos". Ja olen julkaissut aiemmin (oma kustantajakaan ei ole viitsinyt kommentoida mitään 9 kuukauteen). Mutta en ole lähelläkään luovuttamista tai kirjoittamisen lopettamista. Ne-ver.

• Onko Suomessa

tosiaan kolmetoista kustantamoa?

Liian paljon, puolet liikaa...

• Kuukauden sisällä

kyllä tarkoittaa, että sinulla ei juurikaan ole mahdollisuutta.

Sori.

• povari1

Ehkä niin, mutta miksi lukivat mun kässärin niin nopeasti? Koska mulla oli hyvä saate! Jotain positiivista...

• mariamay

Vihdoinkin tuli minullekin vastaus Otavalta noin 7kk odotuksen jälkeen. Tällainen vakiovastaus, mutta sentään pahoittelujen kera. Plussat siitä:

"Parhaat kiitokset lähettämästäsi kirjaehdotuksesta, johon olemme mielenkiinnolla tutustuneet. Valitettavasti joudumme toteamaan, ettemme kuitenkaan voi sisällyttää sitä kustannusohjelmaamme. Pahoittelemme, että olet joutunut odottamaan vastaustamme poikkeuksellisen pitkään."

• Deccer

Robottivastaushan tuo on, tuttu juttu. Karsein oli minusta yksi, kun allekirjoituksena oli

KUSTANTAMO
      Kotimainen kaunokirjallisuus.

Ei mitään henkilökohtaista, joka ei kuitenkaan maksaisi mitään.

• Heinämäen alaiset

Viesti lienee juuri siinä, että eivät halua henkilökohtaiseksi hylsytettyjen kanssa.

• uipsuipsuips

Ajanpuute. Jos Otava saa vuodessa viisikinsataa hylsytettävää kässäriä, veisi henkilökohtaisten vastausten laatiminen pari viikkoa työaikaa, ja ainahan sellaisen kirjeen vääntämisestä on myös vaivaa, joka vie ajan lisäksi työntekijän energiaa. Ei vakihylysystä kannata nokkaantua tai pahoittaa mieltään. Sain niitä kahdeksan ennen kuin kustantaja löytyi.

• povari1

Muistan sen 10 vuoden takaisen hylsyni (lähetin siis kässärin vain yhteen paikkaan): "Tekstisi on liian fragmentaarista." Allekirjoituksena Silja Hiidenheimo. Oikeassa muuten oli!

Jälkeenpäin ajatellen, onhan tuo mukavampi saada vaikka yhden rivin mittainen palaute kuin automaattivastaus, mutta ymmärrän kyllä, että tarjokkaiden määrä on nykyaikana aivan mahdoton.

• Shippperr

Saanko kysyä, millä tavalla tuo epäyhtenäisyys nyt jälkikäteen ajateltuna ilmeni? Oliko juoni liian monimutkainen, kappaleet liian lyhyitä tai kieli liian epämääräistä? Sais vähän vinkkiä siitä mistä kustantaja ei sit näköjään tykkää ;) Ite en oo koskaan saanut edes tuon vertaa vinkkiä, mitä lähteä parantamaan.

• povari1
        Shippperr kirjoitti:

Saanko kysyä, millä tavalla tuo epäyhtenäisyys nyt jälkikäteen ajateltuna ilmeni? Oliko juoni liian monimutkainen, kappaleet liian lyhyitä tai kieli liian epämääräistä? Sais vähän vinkkiä siitä mistä kustantaja ei sit näköjään tykkää ;) Ite en oo koskaan saanut edes tuon vertaa vinkkiä, mitä lähteä parantamaan.

Mulla on ollut pitkään ongelmana se, että olen asettanut kielen etusijalle juonenkuljetuksen kustannuksella. Tekstini on ollut hyvin pelkistettyä ja (omasta mielestäni) kaunista, mutta henkilöhahmot ovat jääneet paperisiksi ja koko tarina epäuskottavaksi. Nyt, kun olen vihdoin ymmärtänyt, että on hyödyllistä kirjoittaa aiheesta, jonka todella tuntee, olen myös saanut enemmän lihaa henkilöhahmojen ja juonen ympärille. Toivon ainakin niin.

• 1+10
        povari1 kirjoitti:

Mulla on ollut pitkään ongelmana se, että olen asettanut kielen etusijalle juonenkuljetuksen kustannuksella. Tekstini on ollut hyvin pelkistettyä ja (omasta mielestäni) kaunista, mutta henkilöhahmot ovat jääneet paperisiksi ja koko tarina epäuskottavaksi. Nyt, kun olen vihdoin ymmärtänyt, että on hyödyllistä kirjoittaa aiheesta, jonka todella tuntee, olen myös saanut enemmän lihaa henkilöhahmojen ja juonen ympärille. Toivon ainakin niin.

Ei sinun kannata luovuttaa, Hiidenheimon palaute ja se, miten analysoit tekstiäsi, ovat ihan selviä merkkejä siitä, että päinvastoin kannattaa panostaa kirjoittamiseen vielä enemmän. Jos ammattisi liittyy kirjoittamiseen, lueta kässäriäsi laajasti työkavereilla ja tee muutoksia palautteen pohjalta, ellei tällä kierroksella tärppää.

• povari1
        1+10 kirjoitti:

Ei sinun kannata luovuttaa, Hiidenheimon palaute ja se, miten analysoit tekstiäsi, ovat ihan selviä merkkejä siitä, että päinvastoin kannattaa panostaa kirjoittamiseen vielä enemmän. Jos ammattisi liittyy kirjoittamiseen, lueta kässäriäsi laajasti työkavereilla ja tee muutoksia palautteen pohjalta, ellei tällä kierroksella tärppää.

Kiitos tästä! Tuon Otavan hylsyn jälkeen ei muita ole vielä tullut ja olen innostunut lähettämään kässäriäni useampaan paikkaan. Katsellaan, mitä tapahtuu.

• mujeli

Minä sain äskettäin hylsyn wsoylta. Siinä pahoiteltiin, että vastaus kesti niin kauan. En ihan tarkkaan muistanut koska lähetin sinne jotain, mutta se taisi olla vuonna 2008 eli viisi vuotta kesti, mutta tulihan se vastaus:) Olin jotenkin arvannut sen, mutta olisi ollut kiva tietää se tarina, että miten hitossa se viisi vuotta siellä lojui.

• povari1

No, justiinsa! Luulisi, että tuollaisen ajan jälkeen olisi jo kerrottu syy, vai onkohan niillä oikeasti viiden vuoden mittaiset jonot :)!

• finally

Nyt tuli ns. normihylsy minullekin Otavalta - 2,5 kk kässärin lähettämisen jälkeen. Samanaikaisesti masentavaa ja vapauttavaa, josko tämän älyttömän harrastuksen voisi jo haudata ja keskittyä johonkin muuhun.

• Odottelija

:-D Totta.
      Aika älytöntähän tämä on.

• dkljfldskjfdsjklf

Noh, muistakaa, että useiden kirjailijoiden taustalla on monta hylkyä. Ei kannata heti antaa periksi. Jos kirjoittaminen lopettamisista huolimatta aina vaan pulpahtaa takaisin ajatuksiin ja sormiin, kannattaa tosissaan miettiiä omakustannetta. Kyllä silläkin voi lukijoita tavoittaa, ja nehän ne kuitenkin tärkeimpiä ovat: kirjoittaminen ja lukijat. Kustantajan markkinointiapu ja kustannetun kirjan auktorisoitu asema ovat tarinankerronnan historiassa kuitenkin apuväline, eivät itse juttu.

• 2+5
        dkljfldskjfdsjklf kirjoitti:

Noh, muistakaa, että useiden kirjailijoiden taustalla on monta hylkyä. Ei kannata heti antaa periksi. Jos kirjoittaminen lopettamisista huolimatta aina vaan pulpahtaa takaisin ajatuksiin ja sormiin, kannattaa tosissaan miettiiä omakustannetta. Kyllä silläkin voi lukijoita tavoittaa, ja nehän ne kuitenkin tärkeimpiä ovat: kirjoittaminen ja lukijat. Kustantajan markkinointiapu ja kustannetun kirjan auktorisoitu asema ovat tarinankerronnan historiassa kuitenkin apuväline, eivät itse juttu.

Jos useista käsikirjoituksista tulee pelkkiä vakiohylsyjä, on minusta järkevää lopettaa käsikirjoitusten lähettäminen kustantamoihin, kunnes selviää, mikä kirjoittamisessa on pielessä. Omakustanteen on käytännössä todella vaikea löytää lukijoita, ellei kirjoittaja satu olemaan varakas markkinointialan ammattilainen. Netissä julkaiseminen on minusta paras ja ilmainen keino saada lukijoita. Nettikirjailija saa myös harjoitusta siitä, millaista on olla kenen tahansa kommentoitavana niin kuin "oikea" kirjailijakin. Nettikirjailija myös huomaa, ettei lukijoita saa helposti, vaikka tekstiä ei edes tarvitse ostaa. Se on hyvää harjoitusta julkaisemista varten - hyvä blogi kiinnostaa myös kustantamoa.

• sldjkflkjfkldjf
        2+5 kirjoitti:

Jos useista käsikirjoituksista tulee pelkkiä vakiohylsyjä, on minusta järkevää lopettaa käsikirjoitusten lähettäminen kustantamoihin, kunnes selviää, mikä kirjoittamisessa on pielessä. Omakustanteen on käytännössä todella vaikea löytää lukijoita, ellei kirjoittaja satu olemaan varakas markkinointialan ammattilainen. Netissä julkaiseminen on minusta paras ja ilmainen keino saada lukijoita. Nettikirjailija saa myös harjoitusta siitä, millaista on olla kenen tahansa kommentoitavana niin kuin "oikea" kirjailijakin. Nettikirjailija myös huomaa, ettei lukijoita saa helposti, vaikka tekstiä ei edes tarvitse ostaa. Se on hyvää harjoitusta julkaisemista varten - hyvä blogi kiinnostaa myös kustantamoa.

Oiva neuvo. Itse olen vanhan kansan viisikymppinen ja paperinen kirja on rakastettuni, mutta nuoret ja nuorenmieliset voivat todella hyödyntää nettiä, kuten sanot, ja tiedä vaikka vielä päätyä kustannettuunkin kirjaan.

Blogissa kannattaa panostaa luettavuuteen, jos julkaisee proosaa, eli musta teksti valkoisella pohjalla, kappaleiden ensimmisen rivin pieni sisennys, kappaleet toisissaan kiinni ilman tyhjää riviä, fontti päätteellinen (eli kirjainten päissä pienet väkäset kuten esim. Times New Romanissa) ja palstan leveys suurinpiirtein kuten kirjassa. Tämä meni nyt aika yksityiskohtiin, mutta aika usein itseäni on eri blogeissa häirinnyt juurikin huono lay-out.

• Dionysia

Saanko tiedustella mitä hylkyviesteissä sanotaan? kerrotaan syy/ syyt miksi kirja ei kiinnosta ja onko siinä potentiaalia vai onko koko tekele parasta haudata syvälle pöytälaatikon uumeniin? Minulla alkaa olla jännitys/ kauhuromaani pilkunviilausta vaille valmis. Luetan sen vielä muutamilla lähipiirin jäsenillä ja ajattelin sitten laittaa ainakin kolmelle suurelle kustantajalle s.postia. Kokoajan olen ollut optimistinen, että kyllä se takuulla menee läpi ( pidän juonta varsin oaperäisenä), mutta nyt alkaa puntit tutista ja hylyt pelottaa. Sellaista se on kun panee kaikkensa likoon, pakko kai se on yrittää...

• povari1

Nykyisin eivät yleensä paljon selittele. Tuo Otavan hylky, jonka sain, oli tyyliä "Olemme mielenkiinnolla tutustuneet...ei sovi kustannusohjelmaan." suurten lisäksi kannattaa lähestyä pieniä: voi olla enemmän mahkuja. Itse odottelen vielä viiden päätöstä.

• voipijoipikoipi

Minulle Gummerus sanoi vain, että "emme voi tarjoutua kustantamaan käsikirjoitustasi". Olin hieman maassa, kun ei puhuttu kustannusohjelmaan sopimisestakaan mitään, mutta annappas olla; kässäri sai sopimuksen toisesta ihan arvostetusta kustantamosta. Joten ei kannata kiinnittää huomiota sanamuotoihin, ainakaan negatiivisessa mielessä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe