Ramadan aika ja kärsimys

uskonnon uhriko

Taas se alkoi. Päiväsaikaan ei haleja, ei suukkoja, saati seksiä. Henki haisee kun ei edes hampaita saa pestä ja ukko kärttyinen, kun hellepäivinäkään mitään saa juoda, syömisestä puhumattakaan.

Ystävät kutsuu illanviettoihin, ei voi mennä, kun ei voi syödä. Kotona vaan loisitaan ja nukutaan päivät pitkät.

MIkä ihme se tälläinen jumala on, jonka vuoksi on näin kärsittävä. Ei edes omaa vaimoaan saa suukottaa? Miten joku voi ollakin niin vanhoollinen, että tuollaisiin satukirjoihin vielä aikuisella iällä ja vapaassa maassa uskoo?

81

3362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naash

      Kuka pakotti ottamaan muslimimiehen jos et hänen tapojaan ymmärrä? Ihan uskomatonta kitinää taas.

    • Eikös sitä sanota, että samanlaiseet lapset leikkivät parhaiten yhdessä? Jos haluat väkisin uhmata kulttuurieroja vielä vuoden, niin menkää ensi vuonna Etelämantereelle. Siellähän on heinäkuussa talvi ja lyhyt päivä...

    • hyvää päivää taas

      Ihmettelen vaan, että vapaassa euroopassa, Suomessa asuessa vielä jaksetaan uskoa näihin koraaneihin ja tiukkapipoisiin lakeihin. Tulisivat nyt jo tälle vuosituhannelle.

    • pensselitäti

      Etkö tosiaan tiennyt ennen naimisiinmenoasi, että miehesi on muslimi ja viettää ramadania?
      Tuntuu ikävältä, että suhtaudut noin kielteisesti miehesi uskontoon. Toivottavasti asenteesi ei välity mahdollisille lapsillenne.
      Minun ei tekisi mieleni suukottaa koskaan sellaista puolisoa, joka suhtautuisi minuun ja uskontooni niin kuin sinä.

      • uskonnon uhriko

        Suoraansanottuna en noin vahvasti! Tiesin hänet muslimiksi toki, mutta ei koskaan käynyt moskeijassa, eikä ramdaniakaan pitänyt kahden ensimmäisen vuoden tuntemisen aikana. Suomeen muutettuaan ja naimisiin mentyämme kaikki muuttui.

        Suhtaudun ikävästi, koska se vaikuttaa minun arkeeni niin vahvasti. En olisi uskonut, että vapaaseen Suomeen saapuessa ruvetaan juoksemaan moskeijassa maanmiesten kanssa ja noudattamaan hengenvaarallisia paastoja.


      • pensselitäti
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Suoraansanottuna en noin vahvasti! Tiesin hänet muslimiksi toki, mutta ei koskaan käynyt moskeijassa, eikä ramdaniakaan pitänyt kahden ensimmäisen vuoden tuntemisen aikana. Suomeen muutettuaan ja naimisiin mentyämme kaikki muuttui.

        Suhtaudun ikävästi, koska se vaikuttaa minun arkeeni niin vahvasti. En olisi uskonut, että vapaaseen Suomeen saapuessa ruvetaan juoksemaan moskeijassa maanmiesten kanssa ja noudattamaan hengenvaarallisia paastoja.

        Ennen naimisiin menoa kannattaisi tietysti tutustua kumppaniin mahdollisimman hyvin. Usein on kuitenkin niin, että henkilö, tässä tapauksessa miehesi, palaa naimisiin mentyään ja uutuudenviehätyksen haihduttua omiin ja vanhempiensa tuttuihin tapoihin. Monet myös etsivät uskonnosta tukea ja lohtua täällä vieraassa maassa enemmän kuin konsanaan kotimaassaan.

        Tuskinpa mies sinun kiusallasi paastoaa vaan siksi, että paasto merkitsee hänelle enemmän kuin syöminen, juominen ja seksi.

        Paastoaminen ei ole onneksi hengenvaarallista terveelle riskille ihmisille.

        En tiedä, onko teillä lapsia. Jos ei vielä ole, pitäisi teidän päästä jonkinlaiseen yhteisymmärykseen uskonasioista ennen kuin alatte lapsia hankkia.


      • cherifa
        pensselitäti kirjoitti:

        Ennen naimisiin menoa kannattaisi tietysti tutustua kumppaniin mahdollisimman hyvin. Usein on kuitenkin niin, että henkilö, tässä tapauksessa miehesi, palaa naimisiin mentyään ja uutuudenviehätyksen haihduttua omiin ja vanhempiensa tuttuihin tapoihin. Monet myös etsivät uskonnosta tukea ja lohtua täällä vieraassa maassa enemmän kuin konsanaan kotimaassaan.

        Tuskinpa mies sinun kiusallasi paastoaa vaan siksi, että paasto merkitsee hänelle enemmän kuin syöminen, juominen ja seksi.

        Paastoaminen ei ole onneksi hengenvaarallista terveelle riskille ihmisille.

        En tiedä, onko teillä lapsia. Jos ei vielä ole, pitäisi teidän päästä jonkinlaiseen yhteisymmärykseen uskonasioista ennen kuin alatte lapsia hankkia.

        On niin mukava lukea sinun kommentteja täällä kun kirjoitat usein asiaa etkä potaskaa niinkuin useimmat täällä.Itse odotin innolla Ramadanin alkua ei se kidutusta ole vaan onhan hyvä puhdistaa keho ja mieli ainakin kerran vuodessa ja tehdä hyviä asioita ihmisille.


      • Anonyymi
        cherifa kirjoitti:

        On niin mukava lukea sinun kommentteja täällä kun kirjoitat usein asiaa etkä potaskaa niinkuin useimmat täällä.Itse odotin innolla Ramadanin alkua ei se kidutusta ole vaan onhan hyvä puhdistaa keho ja mieli ainakin kerran vuodessa ja tehdä hyviä asioita ihmisille.

        Hyviä asioita ihmisille?!! Mököttää, valittaa, naiset tappelee soukheissa keskenãän, taisrtelun kuukausi Mohammedille. Palestiinassa tuomari kieltãä avioeron Ramadanin aikana. Facebook pursuaa ruokaa täynnä notkyvista pöydistä, kun naapurit kärsii nälkää. Joo.


    • uskonnon uhriko

      Kaikkea naurettavaa sitä tehdäänkin uskonnon nojalla.

      Jos luterilainen jumala käskisi meitä olemaan syömättä ja juomatta 30 päivää päiväsaikaan, ni kuka meistä sivistyneistä, nykyaikaisista kansalaisista siihen ryhtyisi? Tuskin kukaan!

      • eipahallamutta...

        Vaikutat todella epäkunnioittavalta miehewi uskontoa kohtaan. Minunkin mieheni on muslimi koka ei ole minun tulessani kuvioihin paastonnut tai rukoillut. Hän on kuitenkin minun mieheni ja kunnioitan tämän päätöstä jos päättää paastota joskus myöhemmin. Todella itsekästä ajatella vain itseä, ei sitä kestä kuitenkaan kuin se yksi kuukausi vuodesta. Etkö pysty olemaan ilman seksiä pöibäsaikaan vai?


      • eipahallamutta...
        eipahallamutta... kirjoitti:

        Vaikutat todella epäkunnioittavalta miehewi uskontoa kohtaan. Minunkin mieheni on muslimi koka ei ole minun tulessani kuvioihin paastonnut tai rukoillut. Hän on kuitenkin minun mieheni ja kunnioitan tämän päätöstä jos päättää paastota joskus myöhemmin. Todella itsekästä ajatella vain itseä, ei sitä kestä kuitenkaan kuin se yksi kuukausi vuodesta. Etkö pysty olemaan ilman seksiä pöibäsaikaan vai?

        Pahoittelen kirjoitusvirheitä.


      • uskonnon uhriko
        eipahallamutta... kirjoitti:

        Vaikutat todella epäkunnioittavalta miehewi uskontoa kohtaan. Minunkin mieheni on muslimi koka ei ole minun tulessani kuvioihin paastonnut tai rukoillut. Hän on kuitenkin minun mieheni ja kunnioitan tämän päätöstä jos päättää paastota joskus myöhemmin. Todella itsekästä ajatella vain itseä, ei sitä kestä kuitenkaan kuin se yksi kuukausi vuodesta. Etkö pysty olemaan ilman seksiä pöibäsaikaan vai?

        No toki kestän, mutta olisi ihan kiva saada myös suukkoja ja haleja päivisin tai ylipäätänsä koko kuukauden aikana. Minä olen niin väsynyt iltaisin, että menen nukkum maan jo kymmeneltä, joten kuukauden aikana emme toisiimme koske! :(

        Itsekästä tai ei, mutta kyllä kuukausi on pitkä aika. Mitään ei voi yhdessä tehdä, kun toinen on väsynyt ja henki haisee. Hirveän ikävää!


      • pensselitäti

        Kyllä suomalainenkin yhteiskunta on edelleen uskonnon läpitunkema, vaikka maallisuus ja materialismi lisääntyvät koko ajan.
        Monet kristitytkin tekevät suuria uhrauksia uskontonsa takia: jotkut sitoutuvat koko iäkseen naimattomuuteen ja köyhyyteen, jotkut viettävät vuosikymmeniä ulkomailla lähetystyössä. jotkut kulkevat vuodesta toiseen ovelta ovelle kertomassa uskostaan, monet valitsevat papin ammatin, monet käyttävät paljon aikaa ja rahaa kristilliseen laupeudentyöhön. Ja kyllä kristitytkin paastoavat, viettävät retriittejä jne. Myös ehkäisystä ja abortista kieltäytyminen, raittius, aseistakieltäytyminen, kasvissyönti, lauantain pitäminen pyhäpäivänä, kymmenysten maksaminen yms. johtuvat usein uskonnosta.
        Uskontoja ei pysty tukahduttamaan. Juuri islam tuntuu olevan nykyään vahvasti nousussa. Meidän jokaisen kannattaisikin pyrkiä rakentavaan vuoropuheluun uskontojen kesken edes omassa perheessämme.
        Onko miehesi muuten katkera siitä, että sinä et paastoa?


      • uskonnon uhriko
        pensselitäti kirjoitti:

        Kyllä suomalainenkin yhteiskunta on edelleen uskonnon läpitunkema, vaikka maallisuus ja materialismi lisääntyvät koko ajan.
        Monet kristitytkin tekevät suuria uhrauksia uskontonsa takia: jotkut sitoutuvat koko iäkseen naimattomuuteen ja köyhyyteen, jotkut viettävät vuosikymmeniä ulkomailla lähetystyössä. jotkut kulkevat vuodesta toiseen ovelta ovelle kertomassa uskostaan, monet valitsevat papin ammatin, monet käyttävät paljon aikaa ja rahaa kristilliseen laupeudentyöhön. Ja kyllä kristitytkin paastoavat, viettävät retriittejä jne. Myös ehkäisystä ja abortista kieltäytyminen, raittius, aseistakieltäytyminen, kasvissyönti, lauantain pitäminen pyhäpäivänä, kymmenysten maksaminen yms. johtuvat usein uskonnosta.
        Uskontoja ei pysty tukahduttamaan. Juuri islam tuntuu olevan nykyään vahvasti nousussa. Meidän jokaisen kannattaisikin pyrkiä rakentavaan vuoropuheluun uskontojen kesken edes omassa perheessämme.
        Onko miehesi muuten katkera siitä, että sinä et paastoa?

        Ei, miksi olisi? En ole muslmi.


      • pensselitätu
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Ei, miksi olisi? En ole muslmi.

        Miehesi siis hyväksyy sen, että sinä et ole muslimi, ja hyväksyy myös sinun ei-muslimitapasi.
        Miksi sinusta on vaikea hyväksyä se, että miehesi on muslimi, ja hänen muslimitapansa?


      • uskonnon uhriko
        pensselitätu kirjoitti:

        Miehesi siis hyväksyy sen, että sinä et ole muslimi, ja hyväksyy myös sinun ei-muslimitapasi.
        Miksi sinusta on vaikea hyväksyä se, että miehesi on muslimi, ja hänen muslimitapansa?

        MIksikö? No minusta on kovin vaikea hyväksyä mies, joka uskoo satuihin aikuisella iällä ja noudattaa satukirjan sääntöjä ja oppeja.


      • pensselitäti
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        MIksikö? No minusta on kovin vaikea hyväksyä mies, joka uskoo satuihin aikuisella iällä ja noudattaa satukirjan sääntöjä ja oppeja.

        Miehesi näkee ja kokee asian kaikesta päätellen toisin. Hän kuitenkin hyväksyy sinun näkemyksesi. Ikävää, että sinä et edes yritä hyväksyä hänen näkemyksiään. Aviopuolisoiden pitäisi edes yrittää ymmärtää toisiaan.


      • myös luterilainen

        haha olet suorastaan naurettava! kyllä minä tiedän monta luterilaista jotka olisivat syömättä ja juomatta 30 päivää jos jumala niin käskisi...olet taas yksi niistä jotka eivät ilmeisestikään usko minkäänlaiseen jumalaan..

        itse uskon että jollei usko minkään laiseen jumalaan on tuomittu helvettiin. se asia on minulle yhtäselvä kuin hapen hengittäminen.

        tai no kuka minä olen sitä sanomaan Jumalahan sen päättä meidän kaikkien kohdalla

        islamin uskoiset eivät ole ainoita jotka paastoavat 30 päivää on meitä luterilaisiakin jotka paastoavat kerran vuodessa sen verran tai jopa useammin pari viikkoa kerrallaan terveydellisistä syistä --> tästä siis näemme, että paastoaminen on terveellinen tapa puhdistaa elimistöä kysy vaikka lääkäriltä jollet minua usko!


      • voe voe voe
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        MIksikö? No minusta on kovin vaikea hyväksyä mies, joka uskoo satuihin aikuisella iällä ja noudattaa satukirjan sääntöjä ja oppeja.

        hah satukirjan?!?! saanko kysy mikä sitten tekee raamatusta ei niin satukirjan?! lähes samat ne oon säännöt siinäkin vihkosessa.

        ei luoja tuokin lause "miehen kenki haisee...en kestä" ompas sinulla rankkaa kun miehen henki hieman tuoksahtaa kuukauden ajan.. olisit kyllä aivan paskat housuissa jos miehesi vaikka sairastuisi vanhempana jopa niin pahasti että joutuisit hänen kuolansa pyyhkimään tai vaipan vaihtamaan. vai onko rakkautesi sen verran laihaa että mies pitäisi laitokseen lähettää?


      • ?!?!?!
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        MIksikö? No minusta on kovin vaikea hyväksyä mies, joka uskoo satuihin aikuisella iällä ja noudattaa satukirjan sääntöjä ja oppeja.

        No, miksi sitten huolit muslimimiehen jos vaikea hyväksyä?! Yksi ainoa kuukausi ja tuollainen purnaus! Ihan kuin pikku lapsi kaupassa, joka ei saa karkkia kun haluaa. Sitä paitsi, en tiedä yhtään muslimia, joka ei aamulla pesisi hampaitaan ennen kuin paasto alkaa. Itse valitat, etten jaksa valvoa klo 23, joten mitä sitten kitiset? Miehesi jaksaa paastota koko päivän, mutta se ei sovi SINUN haluihin ja aikatauluun niin se on se ongelma. Hohhoijaa..


      • .x gkdf
        myös luterilainen kirjoitti:

        haha olet suorastaan naurettava! kyllä minä tiedän monta luterilaista jotka olisivat syömättä ja juomatta 30 päivää jos jumala niin käskisi...olet taas yksi niistä jotka eivät ilmeisestikään usko minkäänlaiseen jumalaan..

        itse uskon että jollei usko minkään laiseen jumalaan on tuomittu helvettiin. se asia on minulle yhtäselvä kuin hapen hengittäminen.

        tai no kuka minä olen sitä sanomaan Jumalahan sen päättä meidän kaikkien kohdalla

        islamin uskoiset eivät ole ainoita jotka paastoavat 30 päivää on meitä luterilaisiakin jotka paastoavat kerran vuodessa sen verran tai jopa useammin pari viikkoa kerrallaan terveydellisistä syistä --> tästä siis näemme, että paastoaminen on terveellinen tapa puhdistaa elimistöä kysy vaikka lääkäriltä jollet minua usko!

        Mioksi muka paastoaminen on terveellistä? Tollanen väkisin syömättömyys keholle eio ole mitään terveellistä. Monet ihmiset ovat niin aivopestyjä, että uskovat moiseen potaskaan-


      • voi voi voi vaan sul
        voe voe voe kirjoitti:

        hah satukirjan?!?! saanko kysy mikä sitten tekee raamatusta ei niin satukirjan?! lähes samat ne oon säännöt siinäkin vihkosessa.

        ei luoja tuokin lause "miehen kenki haisee...en kestä" ompas sinulla rankkaa kun miehen henki hieman tuoksahtaa kuukauden ajan.. olisit kyllä aivan paskat housuissa jos miehesi vaikka sairastuisi vanhempana jopa niin pahasti että joutuisit hänen kuolansa pyyhkimään tai vaipan vaihtamaan. vai onko rakkautesi sen verran laihaa että mies pitäisi laitokseen lähettää?

        Voi luoja, että saa vääntää rautalangasta!!!!

        Samaa satusoopaa ne on kaikki uskonnolliset julkaisut, aikuisten satuja, raamatut, koraanit ja muut.

        Henki haisee, kun ei huolehdi hygieniastaan, mutta se on oma valinta, ettei pese hampaitaan, onnettomuuteen joutuminen tai sairastuminen on huonoa tsägää, eikä useinkaan johdu omasta piittaamattomuudesta.

        Uskokaa te hihhulit vaan noihin satuihin ja vedotkaa joka asiassa uskontoon, siihen mitä se sallii ja mitä ei. Haloo! Ottakaa nyt vastuu ihan itse omasta elämästä, ilman ketään jeesuksia ja allaheita.


      • hohohoijsaaa vaan
        ?!?!?! kirjoitti:

        No, miksi sitten huolit muslimimiehen jos vaikea hyväksyä?! Yksi ainoa kuukausi ja tuollainen purnaus! Ihan kuin pikku lapsi kaupassa, joka ei saa karkkia kun haluaa. Sitä paitsi, en tiedä yhtään muslimia, joka ei aamulla pesisi hampaitaan ennen kuin paasto alkaa. Itse valitat, etten jaksa valvoa klo 23, joten mitä sitten kitiset? Miehesi jaksaa paastota koko päivän, mutta se ei sovi SINUN haluihin ja aikatauluun niin se on se ongelma. Hohhoijaa..

        Yksi ainoa kuukausi? Kuule se on melkein 10% vuodesta, se on pitkä aika. Joka vuosi yksi kuukausi!

        Pesee varmaan aamulla ennenkuin paasto alkaa, mutta kello on silloin about 3-4 ja sen jälkeen nukutaan 5-6 tunita, joten henki haisee "yön" jälkeen aina.

        Hah, minä menen nukkumaan koska itse haluan, jumalat ei minulta vaadi yöllä syömistä tai heräämistä yöllä syömään. Miehen ei ole pakko paastota, siinä on vissi ero!


      • satukirjan sankari
        myös luterilainen kirjoitti:

        haha olet suorastaan naurettava! kyllä minä tiedän monta luterilaista jotka olisivat syömättä ja juomatta 30 päivää jos jumala niin käskisi...olet taas yksi niistä jotka eivät ilmeisestikään usko minkäänlaiseen jumalaan..

        itse uskon että jollei usko minkään laiseen jumalaan on tuomittu helvettiin. se asia on minulle yhtäselvä kuin hapen hengittäminen.

        tai no kuka minä olen sitä sanomaan Jumalahan sen päättä meidän kaikkien kohdalla

        islamin uskoiset eivät ole ainoita jotka paastoavat 30 päivää on meitä luterilaisiakin jotka paastoavat kerran vuodessa sen verran tai jopa useammin pari viikkoa kerrallaan terveydellisistä syistä --> tästä siis näemme, että paastoaminen on terveellinen tapa puhdistaa elimistöä kysy vaikka lääkäriltä jollet minua usko!

        Hhaha, no en todellakaan usko.

        Minulla satuihin uskominen loppui jo ala-asteella.

        Joo, paastoaminen on terveellistä, mutta kyllä silloin terveellisessä paastotessa juoda saa ja pitääkin. Lisäksi hampaat tulee pestä aamuin illoin.

        Vai että helvettiin joutuminen? Heh, no kuolluthan silloin on, sama se minne sitä joutuu...


      • ?!?!?!
        hohohoijsaaa vaan kirjoitti:

        Yksi ainoa kuukausi? Kuule se on melkein 10% vuodesta, se on pitkä aika. Joka vuosi yksi kuukausi!

        Pesee varmaan aamulla ennenkuin paasto alkaa, mutta kello on silloin about 3-4 ja sen jälkeen nukutaan 5-6 tunita, joten henki haisee "yön" jälkeen aina.

        Hah, minä menen nukkumaan koska itse haluan, jumalat ei minulta vaadi yöllä syömistä tai heräämistä yöllä syömään. Miehen ei ole pakko paastota, siinä on vissi ero!

        ...mutta hän haluaa paastota? Onko se mielestäsi jollain tavoin sinua koskettava asia tai sinun päätettävissä?


      • lkgud
        satukirjan sankari kirjoitti:

        Hhaha, no en todellakaan usko.

        Minulla satuihin uskominen loppui jo ala-asteella.

        Joo, paastoaminen on terveellistä, mutta kyllä silloin terveellisessä paastotessa juoda saa ja pitääkin. Lisäksi hampaat tulee pestä aamuin illoin.

        Vai että helvettiin joutuminen? Heh, no kuolluthan silloin on, sama se minne sitä joutuu...

        Mitä terveellistä on olla syömättä?


      • kielikorva
        myös luterilainen kirjoitti:

        haha olet suorastaan naurettava! kyllä minä tiedän monta luterilaista jotka olisivat syömättä ja juomatta 30 päivää jos jumala niin käskisi...olet taas yksi niistä jotka eivät ilmeisestikään usko minkäänlaiseen jumalaan..

        itse uskon että jollei usko minkään laiseen jumalaan on tuomittu helvettiin. se asia on minulle yhtäselvä kuin hapen hengittäminen.

        tai no kuka minä olen sitä sanomaan Jumalahan sen päättä meidän kaikkien kohdalla

        islamin uskoiset eivät ole ainoita jotka paastoavat 30 päivää on meitä luterilaisiakin jotka paastoavat kerran vuodessa sen verran tai jopa useammin pari viikkoa kerrallaan terveydellisistä syistä --> tästä siis näemme, että paastoaminen on terveellinen tapa puhdistaa elimistöä kysy vaikka lääkäriltä jollet minua usko!

        "itse uskon että jollei usko minkään laiseen jumalaan on tuomittu helvettiin. se asia on minulle yhtäselvä kuin hapen hengittäminen."

        Itse uskon, että jollei hallitse yksinkertaisimpiakaan äidinkielen oikeinkirjoitussääntöjä, on tuomittu helvettiin riippumatta siitä, uskooko jumaliin vai ei.


      • en ole AP
        pensselitätu kirjoitti:

        Miehesi siis hyväksyy sen, että sinä et ole muslimi, ja hyväksyy myös sinun ei-muslimitapasi.
        Miksi sinusta on vaikea hyväksyä se, että miehesi on muslimi, ja hänen muslimitapansa?

        Vastaan, vaikka en ole AP. Muslimit naikoot muslimeita, kristityy naikoot kristittyjä. Lopettakaa suomalaiset tyhmät naiset olemaan mieliksi muslimimiehille, loppujen lopuksi teitä vain kusetetaan. Toivon islamin poistuvan koko Euroopasta. toivon myös kukkahattutätien/setien, tyhmien suomalaisnaisten jotka aviotuneet musliin kanssa.
        tajuavan tämän asian.

        Miksi muslimit tulevat koko aika tänne hakemaan turvapaikkaa? Kuitenkaan he eivät luovu näistä vanhoista tavoistaan, vaan jatkavat samaa "sotaa" kristittyjä kohtaan. Jos nousisin valtaan, poistaisin Islamin koko Euroopasta.


      • ei hyvää
        pensselitäti kirjoitti:

        Miehesi näkee ja kokee asian kaikesta päätellen toisin. Hän kuitenkin hyväksyy sinun näkemyksesi. Ikävää, että sinä et edes yritä hyväksyä hänen näkemyksiään. Aviopuolisoiden pitäisi edes yrittää ymmärtää toisiaan.

        Mistä penseelitäti näkee uskonnon uhrin ajatukset? Miten voit edes sanoa, että se muslimimies hyväksyy asian? Oletko ajatustenlukija? :D


      • Anonyymi
        pensselitätu kirjoitti:

        Miehesi siis hyväksyy sen, että sinä et ole muslimi, ja hyväksyy myös sinun ei-muslimitapasi.
        Miksi sinusta on vaikea hyväksyä se, että miehesi on muslimi, ja hänen muslimitapansa?

        Helppo on ihmisen tavat hyväksyã, kun ne eivät häiritse omaa elämäntapaa..


    • UteliasUllaaa..

      Kuinka kauan ramadan kestää??

    • Trolololol2013

      Taitaapa olla sama riidankylväjä trolli liikkeellä kuin viime Ramadanin aikaan. Ainakin sanavalinnat ja omituiset käsitykset Ramadanista ovat samat.

    • miksi mesotaan

      Kristillinen kirkko on määrännyt paastoajat seuraavalla tavalla: 2 viikkoa elokuussa Jumalanäidin paastoa, joulukuu joulupaastoa, suuri paasto ennen pääsiäistä yli kuukauden, apostolinen paasto kesällä. Sen lisäksi paastopäiviä ovat keskiviikko ja perjantai. Kristillisen kirkon paasto eroaa muslimien paastosta siinä, että silloin saa syödä mutta ei lihaa, kalaa, maitotuotteita eikä öljyä. Kalaa on sallittua tosin syödä tiettyinä paastopäivinä. Myös seksi on näinä viikkoina kielletty (myös öisin eli kyse on täydellisestä selibaatista).
      Mutta en tiedä, kestäisikö avioliittoni, jos todella pitäytyisin paastosäädöksissä. (Uskovan kristityn miehen kanssa se voisi kestääkin). Jos vuodesta kuukausi olisi selibaattia ramadanin takia ja nelisen kuukautta selibaattia kirkon määräysten mukaan perjantait/keskiviikot, niin kyllä saa miettimään, kestäisikö avioliitto. Minä aikoinaan luovuin noudattamasta säädöksiä avioliittoni tähden. Mieheni ei kuulunut kirkkoon, eikä hän olisi suostunut selibaattiin yli kolmasosaa vuodesta. Terveyteni (erityisesti fyysinen mutta myös psyykkinen) on myös heikohko, joten en uskalla liikaa rajoittaa ruokavaliota. Olen tähän saakka arvioinut tärkeämmäksi sen, että ylläpidän edes nykyistä työkykyäni . Koska uskon Jumalan Armoon, niin jättäydyn tässä Jumalan tuomittavaksi. Ehkä vielä tulee aika, että kykenen palaamaan kirkon paastosäädöksiin...
      Tämän vuoksi en ymmärrä, että tuosta paastosta mesotaan niin kauheasti. Paasto pitäisi mennä ohi ilman, että muut sitä edes huomaavat. Olen elänyt munkkiluostarissa joitakin viikkoja. Munkit eivät meuhkaa eivätkä vaahtoa siitä, että ovat nälissään uskonsa vuoksi. He kärsivät hiljaa siten, että vain ja ainoastaan rippi-isä tietää kärsimyksistä...eivätkä he makoile sängyssä vaan ahkeroivat täydellä teholla aamu kuudesta keskiyöhön.

    • ....

      Tässä teille. Kyllä sellanen ei niin intohimoinen suukko tai hali on ihan sallittua.

      Sahih Muslim Hadith 2450 Narrated by Umar ibn al-Khattab
      Umar asked the Messenger of Allah (saws): ‘Can one observing fast kiss (his wife)?’ The Messenger of Allah (saws) said to him: ‘Ask her (Umm Salamah (r.a., the Prophet’s (saws) wife)). She informed him that the Messenger of Allah (saws) did that, whereupon he (Umar (r.a.)) said: ‘O Messenger of Allah (saws), Allah pardoned thee all thy sins, the previous and the later ones.’ Upon this the Messenger of Allah (saws) said: ‘By Allah, I am the most God-conscious among you and I fear Him most among you.’
      Islam has absolutely prohibited conjugal relations between a believing husband and wife during the fasting hours, if one or both amongst them are fasting. But there is no harm and no sin if one embraces or kisses one’s wife, for that does not invalidate the fast; but one should strive to fear Allah and not exceed the boundaries.

    • öööööö

      kuukausi sitten tutustuin erääseen muslimi mieheen.ramadan tosiaan alkoi ja nyt tässä mietin miten me selvitään tämä kuukausi.sattuneista syistä tämän miehen piti muuttaa minun luokseni n viikko sitten.hän kyllä yritti puhua minua ympäri siitä että olisimme menneet naimisiin ennen kuin ramadan alkaa.totesin vaan että en kyllä sen takia ala naimisiin menemään.jos olen nyt oikein ymmärtänyt tämä mies ei saisi asua kyllä asua minun kanssa samassa asunnossa koska minä en ole muslimi.enkä oikein ymmärrä tätä että paasto juttua ollenkaan.minun mielestä tämä mies tekee syntiä koko aika kun hän on minun kanssani.koska en ole muslimi.joka tapauksessa.tämä mies tekee yö työtä kolmea eri sellaista lähtee illalla 20 aikaan palaa 23 jälkeen ja lähtee taas 1 aikoihin yöllä.ja palaa aamulla 9 aikoihin.ihmettelen tosiaan miten hän kestää sen ettei voi syödä ties kuinka moneen tuntiin eikä edes juoda mitään.tunnen kyllä uskonnon suurin piirtein mutta tätä en ymmärrä miksi pitää pitää itteensä nälässä.varsinkin suomessa jossa se syömättä olo aika voi olla jopa 19-21 tuntia !!!!!!!! ei ihme jos pinna on kireellä.=)

      • ?!?!?!

        Muutit yhteen miehen kanssa, jonka tapasit kuukausi sitten? Ja nyt pohdit, miten selviätte seuraavan kuukauden, koska on Ramadan? Nyt menin sanattomaksi! :D


      • nopeasti mekin
        ?!?!?! kirjoitti:

        Muutit yhteen miehen kanssa, jonka tapasit kuukausi sitten? Ja nyt pohdit, miten selviätte seuraavan kuukauden, koska on Ramadan? Nyt menin sanattomaksi! :D

        Samassa ajassa minä menin naimisiin :). Ensimmäiset kuukaudet olivat vaikeimmat ja olimme välillä eronkin partaalla. Selvisimme mielestäni nuo vaikeimmat ajat sen takia, että mies aina lopulta ilmoitti, että ei eroa minusta ikinä. Se piti yllä toivoa ja uskoa avioliittoon. Vähitellen olemme oppineet elämään yhdessä, antamaan anteeksi toistemme puutteita ja sovittamaan elämäntapojamme yhteen. Koska minulla on vaikeutta sopeutua uuteen, niin paaston ensimmäinen päivä oli vaikea, mutta nyt tuntuu, että selviämme tästäkin yhdessä. Tiedän olevani välillä hyvinkin hankala enkä oikein osaa kommunikoida sanallisesti, mutta rakastan miestäni enkä halua koskaan menettää häntä. Mieheni on avioliiton kuluessa tullut yhä uskonnollisemmaksi ja se on aiheuttanut sekin jonkin verran sanaharkkaa tai huvittuneisuutta minun puoleltani, mutta vaikka minun on aina vaikea sopeutua uuteen ja ensireaktioni saattaa olla voimakas, niin päivän kuluttua suhtautumiseni voi jo olla hillitympi. On minulla itsellänikin uskonnollisuuden voimakkuus ja näkyvyys aaltoillut elämäni eri vaiheissa. Viime ajat se on ollut enemmän piilossa mm. sen takia, että työni on kuormittanut minua liikaa.


      • ;;öööööööööööööö
        ?!?!?! kirjoitti:

        Muutit yhteen miehen kanssa, jonka tapasit kuukausi sitten? Ja nyt pohdit, miten selviätte seuraavan kuukauden, koska on Ramadan? Nyt menin sanattomaksi! :D

        niin ihmettelen tosiaan.viime kuukausi oli aivan erillainen kuin tämä kuukausi.tätä on jatkunut nyt 2 päivää ja minulle tämä alkaa riittää.kun toista ei saa mitenkään koskettaa ei halata, suudella.ei se sitä tarkota että siinä pitäs alkaa jotain puuhastelemaan,ainkaan minun mielestä en tiedä mitä se mies ajattelee..tämä asunto on pieni yksiö.tälläsillä helteillä asunto on kuin sauna.ja olen yleensä ollu kotona.melko vähissä vaatteissa.nyt kun käy suihkussa pitää saman tien pukea pitkät housut ja pusero.onneksi mies sentään käy yö töissä ja nukkuu päivisin.voi olla että sitten kun tämä paasto loppuu niin itse aloitan 1kk selibaatin =) eikä mies saa sormenpäälläkään koskea minuun =)


      • ed..
        ;;öööööööööööööö kirjoitti:

        niin ihmettelen tosiaan.viime kuukausi oli aivan erillainen kuin tämä kuukausi.tätä on jatkunut nyt 2 päivää ja minulle tämä alkaa riittää.kun toista ei saa mitenkään koskettaa ei halata, suudella.ei se sitä tarkota että siinä pitäs alkaa jotain puuhastelemaan,ainkaan minun mielestä en tiedä mitä se mies ajattelee..tämä asunto on pieni yksiö.tälläsillä helteillä asunto on kuin sauna.ja olen yleensä ollu kotona.melko vähissä vaatteissa.nyt kun käy suihkussa pitää saman tien pukea pitkät housut ja pusero.onneksi mies sentään käy yö töissä ja nukkuu päivisin.voi olla että sitten kun tämä paasto loppuu niin itse aloitan 1kk selibaatin =) eikä mies saa sormenpäälläkään koskea minuun =)

        Anna miehen olla tämä kuukausi. Älä yritä hakea läheisyyttä. Minä annan miehen olla, varon hipaisemastakin.


    • itse olen kristitty

      jos miehesi kunnioitta sitä että olet kristitty miksi sinä et kunnioita hänen uskontoaan?! on todella loukkaavaa ja röyhkeää sanoa toisen uskonnosta, että se on vain satua yms. "kuka uskoo vapaassa maassa joihinkin typeriin satuihin" ei sillä edes ole väliä asuuko ns "vapaassa maassa" uskonto on uskonto ja jos ihminen on uskossa se tarkoittaa sitä että hän uskoo jumalaan eikä elinympäristöllä ole siihen mitään vaikutusta. jos et vielä tiennyt niin paastossa yritetään myös samaistua sellaisiin ihmisiin jotka ovat köyhiä eli heitä yritetään ns kunnioittaa (vaikea selittää mitä ajan takaa koska aihe on todella vaikea)

      on myös aika kummallista jos et pysty olemaan ilman seksiä päivasaikaan mutta illalla menet aikaisin nukkumaan kun sinulla olisi tilaisuus... ehkei halusi seksiin olekkaan niin suuri kuin kuvittelit...

      Ei millään pahalla mutta minusta tuntuu että sinulla ei ole minkään laista jumalaa etkä usko mihinkään, koska pystyt puhumaan tuohon malliin muista ihmisistä ja heidän uskonnostaan, kunhan vain olet rekisteröitynä kristityksi.

      • uskonnon uhriko

        No ei todellakaan ole jumalia, ei mulla eikä missään, ne on yhtä satua kuin Aku Ankka. En edes ole rekisteröitynä mihinkäänm anteeksi vaan!

        Seksi nyt on yliarvostettua, mutta minä nukun joka ilta jo klo 22-23, joten jää seksit kyllä jonnekin ramadanin jälkeiseen aikaan, kiitos vaan. Ainakin muslimin kanssa.


      • ?!?!?!
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        No ei todellakaan ole jumalia, ei mulla eikä missään, ne on yhtä satua kuin Aku Ankka. En edes ole rekisteröitynä mihinkäänm anteeksi vaan!

        Seksi nyt on yliarvostettua, mutta minä nukun joka ilta jo klo 22-23, joten jää seksit kyllä jonnekin ramadanin jälkeiseen aikaan, kiitos vaan. Ainakin muslimin kanssa.

        Kannattaisi varmaan päästää se mies vapaaksi, jotta löytää hieman paremman vaimon? Miksi ihmeessä edes olet naimisissa hänen kanssaan?!


    • *muslima*

      Kauanko olette olleet naimisissa?

      Ajatteletko elää lopun elämääsi hänen vaimonaan? Jos aiot, sinun tulee hyväksyä.

      Et sinä voi sanella miehesi uskoa ja siihen liittyviä. Jos mies haluaa paastota ja viettää ramadania perinteidensä mukaisesti, sinun on se hyväksyttävä.

      Muussa tapauksessa, ota ero.

      Tuo sinun itsekkyys ja itsekeskeisyys tässä asiassa tulee lopulta tuhoamaan teidän liittonne.

      En tiedä mitä mies sinulta vaatii ja miten hän on vaatinut sinua luopumaan oman kulttuurisi tavoista, mutta jos rakastaa toista, hyväksyy asiat jotka ovat toiselle tärkeitä.

      Mietippä jos miehesi pyytäisi sinua sivuuttamaan vaikkapa joulun. Olisitko valmis luopumaan siitä?

      Minun mieheni saa harjoittaa omaa uskontoaan juuri senverran kuin hän omasta sydämestään kokee olevan tarpeen.
      Tuen häntä ramadanin aikana ja kyllä meillä aviollinen elämäkin on ihan normaalia ramadanin aikana. Kumpikin olemme päivät töissä, niin ei meillä peuhailla lakanoiden välissä muutenkaan päivä aikaan.

      Terveellä itsetunnolla, mielellä ja keholla varustettu ihminen kykenee olemaan muutaman päivän llman seksiäkin.

      Miten teillä onnistuu, jos mies matkustaa lomalle omaan kotimaahansa? Käytkö vieraissa kun et pärjää ilman?

      • uskonnon uhriko

        Et tainnut ymmärtää, että seksi tai lähinnä sen puuttuminen EI ole ongelma.

        Ongelma on suukkojen ja halien saanti. Ongelma on pahanhajuinen hengitys. Ongelma on ruokailujen suunnittelu. Ongelma on ystävien kutsuista kieltäytyminen, Ongelma on lojuminen kotona tekemättä mitään, koska ei jaksa syömättä ja juomatta. Ongelma on ramadan.


      • ----------------
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää, että seksi tai lähinnä sen puuttuminen EI ole ongelma.

        Ongelma on suukkojen ja halien saanti. Ongelma on pahanhajuinen hengitys. Ongelma on ruokailujen suunnittelu. Ongelma on ystävien kutsuista kieltäytyminen, Ongelma on lojuminen kotona tekemättä mitään, koska ei jaksa syömättä ja juomatta. Ongelma on ramadan.

        mä ymmärrän ihan tasan tarkkaan mitä sinä tarkoitat,tuntuu että olen joku synti säkki kun minua tai minä en saa koskettaa toista.minullekkaan ei ole tärkeintä tai pää asia se saanko seksiä 1kk vai en.


      • Waemo
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Et tainnut ymmärtää, että seksi tai lähinnä sen puuttuminen EI ole ongelma.

        Ongelma on suukkojen ja halien saanti. Ongelma on pahanhajuinen hengitys. Ongelma on ruokailujen suunnittelu. Ongelma on ystävien kutsuista kieltäytyminen, Ongelma on lojuminen kotona tekemättä mitään, koska ei jaksa syömättä ja juomatta. Ongelma on ramadan.

        Et taida itse ymmärtää, että ongelma olet sinä. Monet muut ei-muslimivaimot ymmärtävät ja tukevat miestään, sinä valitat.

        Halit eivät ole kiellettyjä. Viaton suukko esim. töihin lähtiessä on sallittu.

        Hengitys ei ainakaan omalla miehellä ole ongelma koska hän miettii mitä suuhunsa panee. Tietyt ruuat saavat hengen haisemaan voimakkaammin ja hän parhaansa mukaan välttää niitä Ramadanin aikana. Ja ennen paaston aloittamista harjaa hampaansa sekä käyttää suuvettä.

        "Aamu"ruokailut meillä hoitaa mies itse itselleen Ramadanin aikana, illan pääruokailuhetki pidetään kahdestaan tai ystävien kanssa. Se ei ainakaan minun mielestäni vaadi kovin suurta suunnittelua koska olen muutenkin tottunut enemmän Välimeren tyyliseen iltaruokailuun. Toki perinteiseen Suomi-aikatauluun tottuneelle se voi aiheuttaa päänvaivaa.

        Ja kuka sanoo ettei kylässä voi käydä kun paastoaa? Kuulostaa oudolta. Meillä ainakaan ystävien kutsut ei ole mikään ongelma. Muslimiystävien kanssa aikaa vietetään Ramadanin merkeissä, mutta kyllä myös muiden ystävien luona vieraillaan ihan normaalisti, ainoastaan illalliset ja alkoholin nauttimiset jäävät kuukaudeksi väliin.

        Kotona lojumisesta en osaa sanoa mitään, lienee enemmänkin persoonallisuuteen liittyvä asia. Oma mieheni käy normaalisti töissä (ruumiillista puolirankkaa varastotyötä) ja hoitaa myös oman osuutensa kotitöistä. Nyt ensimmäisen viikon aikana on toki paljon väsyneempi kuin normaalisti, mutta kokemuksesta tiedän, että kohta helpottaa kun keho tottuu.


      • ipipipi
        Waemo kirjoitti:

        Et taida itse ymmärtää, että ongelma olet sinä. Monet muut ei-muslimivaimot ymmärtävät ja tukevat miestään, sinä valitat.

        Halit eivät ole kiellettyjä. Viaton suukko esim. töihin lähtiessä on sallittu.

        Hengitys ei ainakaan omalla miehellä ole ongelma koska hän miettii mitä suuhunsa panee. Tietyt ruuat saavat hengen haisemaan voimakkaammin ja hän parhaansa mukaan välttää niitä Ramadanin aikana. Ja ennen paaston aloittamista harjaa hampaansa sekä käyttää suuvettä.

        "Aamu"ruokailut meillä hoitaa mies itse itselleen Ramadanin aikana, illan pääruokailuhetki pidetään kahdestaan tai ystävien kanssa. Se ei ainakaan minun mielestäni vaadi kovin suurta suunnittelua koska olen muutenkin tottunut enemmän Välimeren tyyliseen iltaruokailuun. Toki perinteiseen Suomi-aikatauluun tottuneelle se voi aiheuttaa päänvaivaa.

        Ja kuka sanoo ettei kylässä voi käydä kun paastoaa? Kuulostaa oudolta. Meillä ainakaan ystävien kutsut ei ole mikään ongelma. Muslimiystävien kanssa aikaa vietetään Ramadanin merkeissä, mutta kyllä myös muiden ystävien luona vieraillaan ihan normaalisti, ainoastaan illalliset ja alkoholin nauttimiset jäävät kuukaudeksi väliin.

        Kotona lojumisesta en osaa sanoa mitään, lienee enemmänkin persoonallisuuteen liittyvä asia. Oma mieheni käy normaalisti töissä (ruumiillista puolirankkaa varastotyötä) ja hoitaa myös oman osuutensa kotitöistä. Nyt ensimmäisen viikon aikana on toki paljon väsyneempi kuin normaalisti, mutta kokemuksesta tiedän, että kohta helpottaa kun keho tottuu.

        Mieheni ei salli kosketusta, ei halausta eikä viatonta suukkoa.


      • Wobniar
        ipipipi kirjoitti:

        Mieheni ei salli kosketusta, ei halausta eikä viatonta suukkoa.

        Näinköhän olet sitten miehellesi se oikea vaimo. Uskonto kun ei noita pusuja ja haleja kiellä.
        Onko teidät vihitty/siunattu moskeijassa? Jos ei, niin miehesi voi hyvinkin ajatella ettet ole hänen vaimonsa. Silloin hänen päässään kaikki kontakti on kiellettyä.
        Ja pahimmassa tapauksessa hänellä on kotimaassaan se Islamin vaimo odottamassa.


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Näinköhän olet sitten miehellesi se oikea vaimo. Uskonto kun ei noita pusuja ja haleja kiellä.
        Onko teidät vihitty/siunattu moskeijassa? Jos ei, niin miehesi voi hyvinkin ajatella ettet ole hänen vaimonsa. Silloin hänen päässään kaikki kontakti on kiellettyä.
        Ja pahimmassa tapauksessa hänellä on kotimaassaan se Islamin vaimo odottamassa.

        Olemme naimisissa vain maistraatissa. Minä tosiaan aikoinaan kieltäydyin avioliitosta moskeijassa koska olen kristitty emmekä olleet päässeet sopuun lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta ja tuo avioliitto oli niin voimakkaasti kytketty lasten uskonnolliseen kasvatukseen. Aluksi se oli tosi järkytys minulle, kun mieheni kylmästi ilmoitti, että lapsista tulee sitten automaattisesti islaminuskoisia. Hän oli jääkylmä kyynelilleni, kun yritin neuvotella sopuratkaisua. Kieltäytymiseni allekirjoittamasta tuota sopimusta mieheni otti epäluottamuslauseena ja välinpitämättömyytenä puoleltani ja lopulta kun suostuin (päästyämme sopuratkaisuun), hän ei enää halunnut. Hänen sukulaisensa Suomessa tietää tästä eikä enää pitä minusta koska olen "kylmä ihminen". Olen miettinyt, että pitäisikö särkeä oma sydämeni ja antaa miehelle vapaus. Hän varmasti olisi onnellisempi muslimivaimon kanssa. Vapaana minusta hän varmasti löytäisi nopeasti kauniin oikeaoppisen vaimon. Tietoisuus asiasta tuottaa minulle jatkuvasti kärsimystä tietäessäni mieheni kärsivän ja samalla huonommuuden tunteita musliminaisia kohtaan. Ajatus erosta tuntuu sekin todella kipeältä. Se, että oliko kieltäytymiseni alunperin epäluottamuslause. Ehkä se tavallaan oli. Olimme tunteneen vain vähän aikaa mennessämme naimisiin. Ex-avomieheni oli käyttänyt minua taloudellisesti vain hyväkseen. Ex-aviomieheni oli jättänyt minut pienen lapsen kanssa lähtiessään toisen naisen perään, vaikka nuorena avioituessani hänen kanssaan uskoin avioliiton kestävyyteen koko elämän halki. En ollut voinut kuvitellakaan, että oma liittoni hajoaisi. Mutta sen voin sanoa, että kieltäytymiseni ei ollut välinpitämättömyyttä. Päinvastoin. Mutta tein tyhmästi. Pilasin siinä alkavan avioliittomme. En tiedä, ehkä se ratkaisu sinetöi tulevaisuuden. Ehkä hän tosiaan ansitsisi paremman vaimon, oikeaoppisen vaimon.


      • VoeElämänKkevät
        ipipipi kirjoitti:

        Olemme naimisissa vain maistraatissa. Minä tosiaan aikoinaan kieltäydyin avioliitosta moskeijassa koska olen kristitty emmekä olleet päässeet sopuun lapsen uskonnollisesta kasvatuksesta ja tuo avioliitto oli niin voimakkaasti kytketty lasten uskonnolliseen kasvatukseen. Aluksi se oli tosi järkytys minulle, kun mieheni kylmästi ilmoitti, että lapsista tulee sitten automaattisesti islaminuskoisia. Hän oli jääkylmä kyynelilleni, kun yritin neuvotella sopuratkaisua. Kieltäytymiseni allekirjoittamasta tuota sopimusta mieheni otti epäluottamuslauseena ja välinpitämättömyytenä puoleltani ja lopulta kun suostuin (päästyämme sopuratkaisuun), hän ei enää halunnut. Hänen sukulaisensa Suomessa tietää tästä eikä enää pitä minusta koska olen "kylmä ihminen". Olen miettinyt, että pitäisikö särkeä oma sydämeni ja antaa miehelle vapaus. Hän varmasti olisi onnellisempi muslimivaimon kanssa. Vapaana minusta hän varmasti löytäisi nopeasti kauniin oikeaoppisen vaimon. Tietoisuus asiasta tuottaa minulle jatkuvasti kärsimystä tietäessäni mieheni kärsivän ja samalla huonommuuden tunteita musliminaisia kohtaan. Ajatus erosta tuntuu sekin todella kipeältä. Se, että oliko kieltäytymiseni alunperin epäluottamuslause. Ehkä se tavallaan oli. Olimme tunteneen vain vähän aikaa mennessämme naimisiin. Ex-avomieheni oli käyttänyt minua taloudellisesti vain hyväkseen. Ex-aviomieheni oli jättänyt minut pienen lapsen kanssa lähtiessään toisen naisen perään, vaikka nuorena avioituessani hänen kanssaan uskoin avioliiton kestävyyteen koko elämän halki. En ollut voinut kuvitellakaan, että oma liittoni hajoaisi. Mutta sen voin sanoa, että kieltäytymiseni ei ollut välinpitämättömyyttä. Päinvastoin. Mutta tein tyhmästi. Pilasin siinä alkavan avioliittomme. En tiedä, ehkä se ratkaisu sinetöi tulevaisuuden. Ehkä hän tosiaan ansitsisi paremman vaimon, oikeaoppisen vaimon.

        Ihmettelen oikeasti miten jotkut jaksaa olla tuollaisessa suhteessa jossa kaikki on niin vaikeaa. Jos jokaisesta asiasta pitää tapella ja vääntää kättä kumppanin kanssa ja sitten vielä pitää naimisiinkin mennä vaikka toinen osoittaa niin hälyyttäviä merkkejä ettei suostu yhtään joustamaan omissa näkemyksissään. Ja naimisiin tietty mennään vaikka seurustelua olisi takana vasta puoli vuotta.

        Ei voi olla kovinkaan terve suhde jos joudut siinä koko ajan kärsimään ja olemaan halveksunnan kohteena.

        Ihan oikeasti naiset! Ei naimisiin mennä sen takia että kun yhteiskunta nyt niin olettaa. Näihin pika-avioliittoihin tunnutaan vetoavan sillä että kun muslimeille seurustelu ei oikein merkitse mitään, mutta miten te luulette siinä avioliitossa pärjäävänne jos ette viitsi edes vuottakaan seurustella sen miehen kanssa ja oikeasti katsoa miten se elämä lähtee luistamaan sen jälkeen kun "kuherruskuukausi" on ohi (kuherruskuukausi kestää yleensä vuoden ja silloin omaa kumppania katsellaan pinkkien lasien läpi ja sitten suurin piirtein vuoden jälkeen aletaan vasta nähdä toinen kunnolla ja tilanne normalisoituu).

        Järki käteen, mutta mikäs siinä jos nauttii päänsä lyömisestä seinään, mutta muista että sinä olet se joka itseäsi vahingoitat. Ota oma elämä hallintaasi.

        Olisin mieluummin sinkku kuin suhteessa joka vain murskaa minut sisältä päin.


      • voi elämä teitä
        Wobniar kirjoitti:

        Näinköhän olet sitten miehellesi se oikea vaimo. Uskonto kun ei noita pusuja ja haleja kiellä.
        Onko teidät vihitty/siunattu moskeijassa? Jos ei, niin miehesi voi hyvinkin ajatella ettet ole hänen vaimonsa. Silloin hänen päässään kaikki kontakti on kiellettyä.
        Ja pahimmassa tapauksessa hänellä on kotimaassaan se Islamin vaimo odottamassa.

        hahahhaha, voi Wobniar, voi voi!

        Miksi kuvittelet että joka muslimilla olisi kotimaassa oma vaimo odottamassa? Miksi en oli mieheni vaimo. Ehkäpä se toinen vaimo olisi selvinnyt minulle niiden useiden kertojen aikana kun olemme vierailleet mieheni vanhempia ja sukua tapaamassa...?


      • Wobniar
        voi elämä teitä kirjoitti:

        hahahhaha, voi Wobniar, voi voi!

        Miksi kuvittelet että joka muslimilla olisi kotimaassa oma vaimo odottamassa? Miksi en oli mieheni vaimo. Ehkäpä se toinen vaimo olisi selvinnyt minulle niiden useiden kertojen aikana kun olemme vierailleet mieheni vanhempia ja sukua tapaamassa...?

        Onko lukutaidossa vikaa? En kirjoittanut, että jokaisella muslimilla olisi kotimaassa vaimo odottamassa. Kirjoitin että PAHIMMASSA TAPAUKSESSA 'ipipipi'n miehellä olisi vaimo kotimaassa, kun kerran noin tiukkaa on nyt Ramadanin aikana. Ja siksi ei välttämättä olisi miehensä vaimo, että osalle muslimeista liitto on virallinen vasta kun se on imaamin siunaama. Kun heillä kerran on liitto virallistettu vain maistraatissa, niin mies saattaa ajatella, että ipipipi ei ole virallisesti hänen vaimonsa, eikä siksi minkäänlainen kontakti ole sallittua paaston aikana. Sinun liitostasi en tietääkseni ole kirjoittanut yhtään mitään.

        Olen itsekin muslimin vaimo, enkä usko miehelläni olevan toista vaimoa kotimaassaan. Se tosin liittyy suuresti siihen, että asumme mieheni kotimaassa.


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Onko lukutaidossa vikaa? En kirjoittanut, että jokaisella muslimilla olisi kotimaassa vaimo odottamassa. Kirjoitin että PAHIMMASSA TAPAUKSESSA 'ipipipi'n miehellä olisi vaimo kotimaassa, kun kerran noin tiukkaa on nyt Ramadanin aikana. Ja siksi ei välttämättä olisi miehensä vaimo, että osalle muslimeista liitto on virallinen vasta kun se on imaamin siunaama. Kun heillä kerran on liitto virallistettu vain maistraatissa, niin mies saattaa ajatella, että ipipipi ei ole virallisesti hänen vaimonsa, eikä siksi minkäänlainen kontakti ole sallittua paaston aikana. Sinun liitostasi en tietääkseni ole kirjoittanut yhtään mitään.

        Olen itsekin muslimin vaimo, enkä usko miehelläni olevan toista vaimoa kotimaassaan. Se tosin liittyy suuresti siihen, että asumme mieheni kotimaassa.

        Hän kieltää ajattelevansa esittämälläsi tavalla. Hän sanoi, että islamilainen avioliittosopimus oli hänelle tärkeä asia mutta että olen hänen vaimonsa ilman sitäkin ja liittomme on hänelle pyhä eikä hän aio rikkoa sitä koskaan. Avioliittomme oli kyllä ihan julkinen aikoinaan ja meillä oli häävieraita jotka myös osallistuivat siunaustilaisuuteen kirkossa. Ortodoksikristillinen kirkko ei salli avioliittoa kristityn ja muslimin välillä, mutta kyllä itse silti katson olevani viralisesti naimisissa, eikä minulla ole avioliittoni vuoksi omantunnon tuskia Jumalan edessä. Tämä siitäkin huolimastta, että edustan uskoltani vanhoillisia ortodoksikristittyjä (old calendarist) ja minun olisi tullut kirkon säädösten mukaan avioitua ortodoksikristityn kanssa. Mutta uskon Jumalan armahtavaisuuteen.


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Onko lukutaidossa vikaa? En kirjoittanut, että jokaisella muslimilla olisi kotimaassa vaimo odottamassa. Kirjoitin että PAHIMMASSA TAPAUKSESSA 'ipipipi'n miehellä olisi vaimo kotimaassa, kun kerran noin tiukkaa on nyt Ramadanin aikana. Ja siksi ei välttämättä olisi miehensä vaimo, että osalle muslimeista liitto on virallinen vasta kun se on imaamin siunaama. Kun heillä kerran on liitto virallistettu vain maistraatissa, niin mies saattaa ajatella, että ipipipi ei ole virallisesti hänen vaimonsa, eikä siksi minkäänlainen kontakti ole sallittua paaston aikana. Sinun liitostasi en tietääkseni ole kirjoittanut yhtään mitään.

        Olen itsekin muslimin vaimo, enkä usko miehelläni olevan toista vaimoa kotimaassaan. Se tosin liittyy suuresti siihen, että asumme mieheni kotimaassa.

        Kysymys vielä: Eli ei-paastotunnit eli öisin olisi ok elää kanssani normaalisti, vaikka en olisi hänen mielestään "oikea" vaimo? Eikös se sitten olisi syntiä? Eikö se kuulosta kaksinaismoralismilta, että 21 tuntia vuorokaudesta paastoaikana olisin ei-vaimo, mutta muuten ok? Entäs muu vuosi...olisiko sitten ihan ok tehdä syntiä 11 kuukautta vuodessa? Jos en ole vaimo, niin eihän tuo 30 päivää 21 tuntia päivässä puhtosta elämää korjaisi sitä syntiä, jossa mies eläisi muun ajan kanssani? Miten tämä olisi sopusoinnussa sen kanssa, että hän ei hyväksy avioliiton ulkopuolisia tai esiaviollisia suhteita lainkaan? Kauhean ristiriitaista.


      • Wobniar
        ipipipi kirjoitti:

        Kysymys vielä: Eli ei-paastotunnit eli öisin olisi ok elää kanssani normaalisti, vaikka en olisi hänen mielestään "oikea" vaimo? Eikös se sitten olisi syntiä? Eikö se kuulosta kaksinaismoralismilta, että 21 tuntia vuorokaudesta paastoaikana olisin ei-vaimo, mutta muuten ok? Entäs muu vuosi...olisiko sitten ihan ok tehdä syntiä 11 kuukautta vuodessa? Jos en ole vaimo, niin eihän tuo 30 päivää 21 tuntia päivässä puhtosta elämää korjaisi sitä syntiä, jossa mies eläisi muun ajan kanssani? Miten tämä olisi sopusoinnussa sen kanssa, että hän ei hyväksy avioliiton ulkopuolisia tai esiaviollisia suhteita lainkaan? Kauhean ristiriitaista.

        Osalle muslimeista Ramadan on huomattavan paljon tärkeämpää aikaa kuin muut kuukaudet ja heidän mielestään yksi pyhä kuukausi pyhittää muiden kuukausien synnit. Tuntematta miestäsi on mahdotonta sanoa yhtään mitään hänen ajatusmaailmastaan.
        Kun kerran olet Suomen lakien mukaan hänen vaimonsa niin voi olla, että yöllä (kun Allah ei näe) on OK puuhastella mitä haluaa, mutta päivänvalossa, ilman imaamin siunausta, liitto ei ole tarpeeksi virallinen Allahin nähtäväksi. Voit siis olla hänen vaimonsa kaikkien muiden silmissä, myös miehesi, mutta Allahin silmille tarvittaisiin imaamin siunaus. Kaikki on tietysti spekulointia ja ainoastaan miehesi voi vastata näihin kysymyksiin.

        Mitä miehesi sanoo syyksi totaaliseen kosketuskieltoon Ramadanin aikana? Uskonto kun ei sitä tosiaankaan kiellä.


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Osalle muslimeista Ramadan on huomattavan paljon tärkeämpää aikaa kuin muut kuukaudet ja heidän mielestään yksi pyhä kuukausi pyhittää muiden kuukausien synnit. Tuntematta miestäsi on mahdotonta sanoa yhtään mitään hänen ajatusmaailmastaan.
        Kun kerran olet Suomen lakien mukaan hänen vaimonsa niin voi olla, että yöllä (kun Allah ei näe) on OK puuhastella mitä haluaa, mutta päivänvalossa, ilman imaamin siunausta, liitto ei ole tarpeeksi virallinen Allahin nähtäväksi. Voit siis olla hänen vaimonsa kaikkien muiden silmissä, myös miehesi, mutta Allahin silmille tarvittaisiin imaamin siunaus. Kaikki on tietysti spekulointia ja ainoastaan miehesi voi vastata näihin kysymyksiin.

        Mitä miehesi sanoo syyksi totaaliseen kosketuskieltoon Ramadanin aikana? Uskonto kun ei sitä tosiaankaan kiellä.

        Tulee tuosta erikoisesta toteamuksestasi mieleeni Daavidin psalmi: "Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
        Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä...Ja jos minä sanoisin: Peittäköön minut pimeys, ja valkeus minun ympärilläni tulkoon yöksi, niin ei pimeyskään olisi sinulle pimeä: yö valaisisi niinkuin päivä, pimeys olisi niinkuin valkeus."

        Aloin ajatella, että ihan sama se on, miten muut ihmiset tai uskontokunnat avioliitostani ajattelevat. Halveksikoot ja vähätelkööt. Jumalaltani pyydän siunausta avioliitollemme myös öisin ja arkipäivinä, sillä Hänen kasvojensa edestä ei voi piiloutua. Mieheni totesi, että en ole hänelle synti, kuten esität.


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Osalle muslimeista Ramadan on huomattavan paljon tärkeämpää aikaa kuin muut kuukaudet ja heidän mielestään yksi pyhä kuukausi pyhittää muiden kuukausien synnit. Tuntematta miestäsi on mahdotonta sanoa yhtään mitään hänen ajatusmaailmastaan.
        Kun kerran olet Suomen lakien mukaan hänen vaimonsa niin voi olla, että yöllä (kun Allah ei näe) on OK puuhastella mitä haluaa, mutta päivänvalossa, ilman imaamin siunausta, liitto ei ole tarpeeksi virallinen Allahin nähtäväksi. Voit siis olla hänen vaimonsa kaikkien muiden silmissä, myös miehesi, mutta Allahin silmille tarvittaisiin imaamin siunaus. Kaikki on tietysti spekulointia ja ainoastaan miehesi voi vastata näihin kysymyksiin.

        Mitä miehesi sanoo syyksi totaaliseen kosketuskieltoon Ramadanin aikana? Uskonto kun ei sitä tosiaankaan kiellä.

        Esimerkiksi tässä keskustelussa todetaan, että Länsimaassa julkisesti solmittu avioliitto on islamilaisittain pitävä ja laillinen.

        http://www.islamawareness.net/Marriage/fatwa_01.html

        Meillä oli lailliset todistajat oikeudessa, kun menimme naimisiin. Hääjuhlamme olivat "julkiset" siten, että kirkkoon tuli häävieraita ja meillä oli pienet mutta kauniit hääjuhlat, joihin osallistui häävieraita joiden joukossa myös muslimeja. Mieheni myös antoi minulle sukunimensä. Mieheni ei myöskään joutunut elämään "synnissä" ennen avioliittoa kuten moni Suomessa tekee, koska hän ei hyväksy, kuten aiemmin sanoin, esiaviollisia suhteita. Hän oli myös ymmärtänyt, että hänen moskeijansa imaami suhtautuu eriuskoisten välillä solmittuun siiviliavioliittoon yllä olevan lainatun keskustelun tavoin eli siviiliavioliitto on pätevä yhtä lailla kuin siviiliavioero on pätevä.


      • Wobniar
        ipipipi kirjoitti:

        Tulee tuosta erikoisesta toteamuksestasi mieleeni Daavidin psalmi: "Minne minä voisin mennä, kussa ei sinun Henkesi olisi, minne paeta sinun kasvojesi edestä?
        Jos minä taivaaseen nousisin, niin sinä olet siellä; jos minä tuonelaan vuoteeni tekisin, niin katso, sinä olet siellä...Ja jos minä sanoisin: Peittäköön minut pimeys, ja valkeus minun ympärilläni tulkoon yöksi, niin ei pimeyskään olisi sinulle pimeä: yö valaisisi niinkuin päivä, pimeys olisi niinkuin valkeus."

        Aloin ajatella, että ihan sama se on, miten muut ihmiset tai uskontokunnat avioliitostani ajattelevat. Halveksikoot ja vähätelkööt. Jumalaltani pyydän siunausta avioliitollemme myös öisin ja arkipäivinä, sillä Hänen kasvojensa edestä ei voi piiloutua. Mieheni totesi, että en ole hänelle synti, kuten esität.

        Mikä sitten on syynä kosketuskieltoon?


      • ipipipi
        Wobniar kirjoitti:

        Mikä sitten on syynä kosketuskieltoon?

        Hän sanoi noudattavansa tiukempaa islamin lain tulkintaa kuin esim Lähi-Idässä eikä vaimoa saa suukottaa, jos se herättää intohimoja. Ilmeisesti tämä ei sitten kuitenkaan ole ihan tavaton ajattelutapa ainakaan tämän islamwebistä näkemäni mukaan: "A husband is not allowed during the day of Ramadan to satisfy his lust in any form or means such as kissing, hugging, since such a desire is similar in Shari'a ruling to food and drink. In other words, he is allowed to talk with her, to sit or teach her and so on."


      • Wobniar
        ipipipi kirjoitti:

        Hän sanoi noudattavansa tiukempaa islamin lain tulkintaa kuin esim Lähi-Idässä eikä vaimoa saa suukottaa, jos se herättää intohimoja. Ilmeisesti tämä ei sitten kuitenkaan ole ihan tavaton ajattelutapa ainakaan tämän islamwebistä näkemäni mukaan: "A husband is not allowed during the day of Ramadan to satisfy his lust in any form or means such as kissing, hugging, since such a desire is similar in Shari'a ruling to food and drink. In other words, he is allowed to talk with her, to sit or teach her and so on."

        Ei se suukottaminen ole sallittua muuallakaan jos se herättää intohimoja. Tässä on kuitenkin koko ajan ollut kyse viattomasta kontaktista (viaton suukko vs. himon tyydyttäminen). Miehesi ei siis salli minkäänlaista kontaktia paaston aikana, koska on niin kiimainen, ettei pysty pitämään ajatuksiaan kontrollissa ja pienikin hipaisu saa aikaan himokkaita tuntemuksia.


    • Taasnäitä

      Eikö miehesi voi tehdä kuten miljoonat muutkin muslmit: Ottaa työstä lomaa (onko töissä ollenkaan?), nukkuu päivät ja syö ja bailaa yöt. Vähän pössyttelyä siihen vielä päälle niin Ramadan kuluu oikein mukavasti ja suhteenne kukoistaa.

    • turhauttaa tollane

      monet ovat yrittäneet saada sinut ymmärtämään ramadanin/ paaston ideaa, mutta minusta tuntuu ettet halua ymmärtää etkä hyväksyä yhtään mitään uskontoon liittyvää... aivan turhaa keskustella tuollaisen kanssa joka on kuin pikkulapsi sanan varsinaisessa merkityksessä.

    • S. P. F

      Meillä ainakin on Ramadan alkanut oikein mukavasti, miehen loma sattui juuri sopivasti, niin ei tarvitse töissä käydä! Minä käyn töissä, mutta silti on sanomattakin selvää että valmistan hänelle illallisen rakkaudella! Kyllä hänellä rukoilun ja syömisen lomassa on aikaa minullekkin, jonka jälkeen minä menen nukkumaan, ja hän jatkaa vielää rukoilu ja ruokailu-hetkeään. Ensimmäinen viikko tosiaan aina kaikkein vaikein, mutta pian onneksi helpottaa!
      Ramadan on miehelleni todella tärkeä asia, koettelemus joka tekee hänestä entistä paremman miehen, kasvattaa itsekuria kummasti, kun pidättäytyy ruoasta ja juomasta koko päivän ajan ja koko Ramadan on luonnollisesti myös täysin tipaton kuukausi. Enemmän tässä on hyvää kuin huonoa, joten olen ilman muuta hengessä mukana ja tukena muutenkin! Voimia kaikille ja hyvää mieltä!

    • Ramadanit ohi

      Minun 20 vuoden ajan kestäneet Ramadan-kuukaudet onneksi ohi. Mies paastosi ja rukoili ja teki kaikki niin kuin kunnon muslimimiehen kuului; rukousten kutsuhuudot kaikui vuosikaudet korvissani. Samaan aikaan hän petti minua, vuodatti rakkauttaan maannaisillensa, pelasi kaikki rahansa, haukkui minua aamusta iltaan ja jätti minut yksin vastuuseen kaikista käytännön asioista ym ym ym...Mutta onneksi kaikki on enää kuin pahaa unta :')

    • ramadan on ihan jees

      Kyllä suhteessa on joku muu ongelma, kuin ramadan, jos aviopari ei osoita mitään hellyyttä toisiaan kohtaan. Hellyyttä ja välittämistä kun voi osoittaa muutoinkin, kuin harrastamalla seksiä.

      Seksi on muutenkin yliarvostettua suhteessa. Luottamus, toisen arvostus, yhdessäolo ja yhteiset keskustelut luovat pohjan hyvälle suhteelle.

      Tapasin muslimimiehen, joka on hyvin uskonnollinen. Ramadanin aikaan hän ei syö eikä juo ennen kello yhtätoista. Hän käy silti joka päivä töissä eikä millään tavalla kärsi olostaan. En koe jääväni mistään paitsi, kun emme harrasta seksiä yhteen kuukauteen. Välillämme on paljon sähköä ja päivittäin puhumme paljon ja saan paljon enemmän näistä keskusteluista, kuin pelkästä aktista. Itseasiassa pidättyvyys tänä päivänä on aika kutkuttavaa...

      Olen kyllä tavannut myös muslimeita, joille ramadan ei sovi. Ihmisiä joilla on pinna kireällä alhaisesta verensokerista. On myöskin melko hölmöä paastota vain siksi kun ympäristö sitä vaatii. Kaiken uskonnollisuuden pitäisi lähteä omasta sydämestä eikä ympäristön painostuksesta. Tunnen myös muslimeita, jotka syövät makkaraa ja juovat olutta ramadanin aikaan. Jokainen tyylillään.

    • Maailmanmatkaaja711

      Ramadan on muslimien pyha kuukausi ja jokaisen terveen aikuisen tulee paastota. Tama on kuin jokavuotinen uskontunnustus. Vaikka henkilo ei muuten vaikuttaisikaan kovin uskonnolliselta Ramadanin aikana elama muuttuu ja paastolla osoitetaan kunnioitusta Allahia kohtaan. Syominen, juominen tai fyysinen rakkaudenosoitus olisi syntia ja loukkaus Allahia kohtaan. Saannot on annettu Koraanissa ja Profetta Muhammedin opetuksissa. Jos olet uskonnollinen et halua joutua vaikeuksiin naiden 'pikkujuttujen' vuoksi. Vaikka miehesi sinua rakastaisikin ei han voi sinua suudella, koska se on kiellettya paaston aikana. Myos han karsii tilanteesta, mutta ei voi sille mitaan etta Allah on sinua suurempi ja tarkeampi joka suhteessa. Jos joutuu Allahin epasuosioon, mita elamassa voikaan tulla eteen.

      Jos rakastat miestasi, tee paastosta hanelle helpompaa tukemalla hanta. Ala syo tai juo hanen lasnaolleessaan, vaan tee se jossain salassa. Ala vaadi suukkoja tai muuta ennen kuin illalla paaston loputtua silta paivalta. Ala juo alkoholia alaka pyyda hanta ulos kanssasi koska han on tyytyvainen vain pieniin asioihin Ramadanin aikana. Paastoaminen varsinkin kesakuumalla vasyttaa kovasti, vaikka ei paljon tekisikaan.

      Monet muslimit ovat vaikeuksissa Suomessa elaessaan, koska heidan elamantapojaan ei ymmarreta ja on vaikea loytaa Halal tuotteita ( tai niista kiskotaan ylihintaa). Lisaksi perhe kotimaassa aiheuttaa paineita valvomalla poikansa edesottamuksia, koska he haluavat hanen pysyvan kaidalla tiella ja sailyttavan uskonsa maassa jossa Islamia ei tunneta.

      Kristityn kanssa naimisiin meneminen on ok, koska kristinusko on yksijumalainen ja kristiityilla on book eli Raamattu. He eivat voi menna naimisiin hindujen tai muiden monijumalaisten uskontojen edustajien kanssa. Myos juutalaisen kanssa voi avioitua, koska heilla on book Toora. Ateistin kanssa voi kayda keskusteluja, mutta ei mitaan vakavampaa suhdetta.

      Pitakaa huolta muslimimiehistanne, ilman uskontoaan he eivat olisi sita mita tana paivana rakastat. Heidat on kasvatettu hyvassa turvallisessa kodissa toivoen parastata mahdollista elamaa. Median suomalaisten on tavallaan mahdotonta ymmartaa heidan uskonnollisuuttaan, koska Suomessa vallitsee erilainen kulttuuri ja uskonnon merkitys on taysin erilainen.

      Ramadanin jalkeen elama palaa ennalleen, koettakaa karsia viela muutama viikko. Jos viela tuet miestasi ja helpotat paastoa omalta omalta osaltasi, voitte jatkaa niita omia juttujanne ja kiva yhteiselo jatkuu.q

    • uskonnon uhriko

      Nyt on pari viikkoa kärsitty ja sama olisi vielä edessä...

      En vaan voi käsittää näitä teidän ohjeita: syö ja juo piilossa/salassa. - Voi hyvänen aika, että minä, omassa kotonani menisin lapsen kanssa piiloon (vessaan, makkariin) syömään ja juomaan, jotta herralla olisi helpompaa. Oletteko oikeasti noin hölmöjä vai provoatteko vaan? Ei tulisi mieleenkään.

      Ja että Allah on tärkeämpi kuin oma perhe. En voi ymmärtää, kuinka joku, jota ei ole koskaan nähnytkään on niin tärkeä, että pelätään ja eletään kuin historiankirjoissa.

      En voi käsittää sellaista jumalaa tai käskyä, ettei saisi syödä saati juoda lähes 20 tuntiin. Sitten kun saa, muu perhe nukkuu ja herra kolistelee lämmitellessään aterioita iltayhdeltätoista ja toisen kerran aamukahdelta. Usein toinen ateria kahdelta jää välistä, kun mies nukkuu "pommiin".

      Minulle henkilökohtaisesti on se ja sama, syökö vai onko syömättä, mutta yöllinen häirintä on todella ikävää, kuten myös hampaiden pesemättömyys, haisee kuolemalle. Myös jatkuva väsymys, kiukuttelu ja minun syyttely kaikista asioista ei mielestäni kuulu ramadaniin.

      • jätä se ääliö

        Miksi olet tollasen ääliän kanssa .Paljon paremman elämän saa ,kun jätät sen ja elät lasten kanssa yhdessä.


      • muslimi.

        Tuo on ihan sinun miehesi valinta toimia Ramadanina noin ja miehesi on ihan sinun valintasi! Minä paastoan, mutta tietenkin teen lapsille ruoat ja tapaan ystäviä kuten tavallisestikin, hampaat pesen aamuin ja illoin. Illalla lämmitän ruoan mikrossa, en muutenkaan iltaisin kolistele niin paljon, että lapset heräisivät, miksi sitten paaston aikaan. Kuten sanottu, itse olet miehesi valinnut, joten....


      • uskonnon uhriko
        muslimi. kirjoitti:

        Tuo on ihan sinun miehesi valinta toimia Ramadanina noin ja miehesi on ihan sinun valintasi! Minä paastoan, mutta tietenkin teen lapsille ruoat ja tapaan ystäviä kuten tavallisestikin, hampaat pesen aamuin ja illoin. Illalla lämmitän ruoan mikrossa, en muutenkaan iltaisin kolistele niin paljon, että lapset heräisivät, miksi sitten paaston aikaan. Kuten sanottu, itse olet miehesi valinnut, joten....

        Miten sinä voit pestä hampaat ramadanin aikaan aamuin illoin? Mieheni väitti, ettei hampaita saa pestä päiväsaikaan. Ei paljon lohduta jos legot harjataan kahden aikaan yöllä ja sen päälle nukutaan yöunet ja koko päivä iltayhteentoista ollaan pesemättä.

        Onko se haram vai ei?


      • ......
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Miten sinä voit pestä hampaat ramadanin aikaan aamuin illoin? Mieheni väitti, ettei hampaita saa pestä päiväsaikaan. Ei paljon lohduta jos legot harjataan kahden aikaan yöllä ja sen päälle nukutaan yöunet ja koko päivä iltayhteentoista ollaan pesemättä.

        Onko se haram vai ei?

        Kyllähän miehesi huutelee suunsa päivälläkin kun rukoilee (vai ei pese/ei rukoile?), joten miksi ei pese hampaitaan aamulla?


      • uskonnon uhriko
        ...... kirjoitti:

        Kyllähän miehesi huutelee suunsa päivälläkin kun rukoilee (vai ei pese/ei rukoile?), joten miksi ei pese hampaitaan aamulla?

        Joo, huuhdella vedellä saa, muttei harjata eli pestä hampaita. Ei se haju veden mukana kuule lähde. Toki "aamulla" pestään eli silloin klo 02.

        Etkö nyt tajuu?


      • kannattaako

        uskonnon uhri olet koko eläsi ,jollet tajua lähteä. Ramadan jälkeenkö elämä palautuu täysin normaaliksi ,enpä usko ,kyllähän se jäljet jättää parisuhteeseen.


      • .....
        uskonnon uhriko kirjoitti:

        Joo, huuhdella vedellä saa, muttei harjata eli pestä hampaita. Ei se haju veden mukana kuule lähde. Toki "aamulla" pestään eli silloin klo 02.

        Etkö nyt tajuu?

        Tajuan, mutta se on miehesi oma valinta. Ei meillä kukaan haise koko päivää, vaikka paastotaankin.


    • seniseviyorumbebek

      minun mieheni on muslimi eikä tee ramadania, jokaisen oma valinta..

      • bendesenibebek

        Ei sitä ramadania tehdä, se pidetään tai kauniisti sanottuna harjoitetaan.


      • pensselitäti
        bendesenibebek kirjoitti:

        Ei sitä ramadania tehdä, se pidetään tai kauniisti sanottuna harjoitetaan.

        Pitäisiköhän suomen kieleen lanseerata uusi verbi: ramatoida?
        Miltä kuulostaa?


      • Käyttäkää järkeänne!
        pensselitäti kirjoitti:

        Pitäisiköhän suomen kieleen lanseerata uusi verbi: ramatoida?
        Miltä kuulostaa?

        Kuullostaa erittäin huonolta.

        Jokainen voi harjoittaa omaa kulttuuriaan siten, ettei se häiritse muita.
        Sitä sanotaan myös suvaitsevaisuudeksi, joka tuntuu olevan muslimeille aivan outo käsite.


    • Anonyymi

      Voi HYVÄÄ PÄIVÄÄ MITÄ LIIOITTELUA. Ramadanina SAA pestä (ja pitää) pestä hampaat. Tää alottaja huomattavasti on keksinyt tarinan. Tee jotain muuta sun ajalla läski-Liisa

    • Anonyymi

      Ramadanin aika menee hukkaan jos se menee tuskassa kärvistelyyn ja kiukutteluun ja tappeluun. Se ei kuulu Ramadaniin. Minun mieheni on aina hyvällä tuulella, vaikkakin väsynyt, nälkäinen ja janoinen. Työssä käy ja remppahommia kotona tekee. Päiväaikaan ei ksketusta karttele vaikka istua vieressä tms. Välttelemme seksiä myös yöaikaan, mutta se ei aina onnistu. Pystin tukemaan häntä. Häntä ei häiritse vaikka syön ja juon.

    • Anonyymi

      Minkäs kulturin mies on.Puhtaus on kuitenkin A ja O. Myös hampaiden pesu!Oletko itse opiskelut hänen kulttuuri,uskonto? Miksi et?Todella seksistä kieltäydytän koko paastokukausi ja silloin kun sinulla kuukautiset,ei vieressä nukuta.Mies on perhen pää.Tarkoitaa myö elätää lapset ja sinut tuo siis ravinon pöytään.Sinä tapaat vain lapsinensi kukturin naiset ja lapset. Hyväksyt mies kulkee miesten kanssa,missä haluaa ja perään et kuluta.Kun lähdetään avioliton toisen uskontokunnan henkilön kanssa.Ennen sitä pitäisi henkilön kultuuri opiskella ja uskonto.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe