Kysymys lajittelusta

Tietääkö kukaan...

Minua on kiinnostanut jo parin vuoden ajan seuraava ilmiö:
Kun lajittelen tietoja Excelissä (Office 2007) käyttämällä Tiedot-valintanauhan pikapainikkeita, saattaa joskus ylin rivi jäädä paikalleen. Olen jo tottunut siihen, että toisinaan näin käy, ja avaan Lajittele-ikkunan ja otan pois rastin ruudusta "Tiedot sisältävät otsikoita". En nimittäin juuri koskaan tarvitse rastia ko. ruudussa.
Tämä ei suinkaan ole ongelma, mutta minua kiinnostaisi tietää (sillä itse en ole pitkien pohdintojenkaan jälkeen keksinyt): MIKSI se rasti menee siihen ruutuun? Onko joku tietty toiminto Excelissä, joka saa ruudun rastittumaan? Excelin sulkeminen ja uudelleen avaaminen sitä ei (aina) aiheuta, päinvastoin rasti ilmestyy ruutuun joskus samankin istunnon aikana yhtä ainoaa tiedostoa käsiteltäessä. Entä tietääkö joku, onko jossain Excelin asetuksissa kohta, jolla tämän rastin saa oletusarvona pois?
Kuten sanoin, tämä ei varsinaisesti ole ongelma - kiinnostaa muuten vain huvin vuoksi! :)

9

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensiksi oletuksena sen saa päältä pois vaan VBA koodilla johonkin tapahtumaan liitettynä.

      Sitten siihen logiikkaan
      Jos valitset solun sarakkeesta ja valitset lajittele laskevasti tai nousevasti niin Excel olettaa, että haluat lajitella valitun solun sarakkeen. Jos haluat lajitella useampia sarakkeita niin silloin pitää käyttää lajittele lomaketta..
      Oletuksena siinä on, että sinulla on alue joka ympärillä on ainakin yksi tyhjä solu suunttaansa. Excel valitsee sen alueen tai voit itsekin valita sen alueen vastaavalla näppäinyhdistelmällä CTRL SHIFT välilyönti
      Seuraavaksi Excel tutkii ekan rivin, onko siinä otsikkotietoa vaiko ei?

      Onko ekarivi muotoiltu erilailla esim. lihavointi. Toisaalta taas jos ekalla rivillä on tyhjiä soluja Excel ei tunnista sitä otsikkoriviksi.
      Jos tallennat työkirjan ilman ruksia ja avaat sen, niin ei kai se ruksi ole oletuksena silloin, ei pitäisi olla.
      Ongelmahan on siinä, että Excel yrittää olla fiksumpi kuin käyttäjänsä...
      Omakohtaiset kokemukset vähäisiä ongelmasta, koska kaikki yleensä koodilla...

      Keep EXCELing
      @Kunde

    • Pohdiskelua1

      Eikös tietojen tutkiminen ole helpompaa, jos sarakkeella (tai sarakkeilla) on otsikko? En näe mitään haittaa tietojen otsikoinnissa, mutta hyötyjä on paljon.
      Tässä tilanteessa on mielestäni hyvä juttu, että Excel olettaa otsikoiden olevan käytössä.

      Jos seuraavat on huomioitu, lajittelu toimii aina:
      Otsikkorivi on muotoiltu (vaikka lihavointi)
      Jokainen otsikko on yhdessä solussa, vaikka rivitettynä
      Taulukkoalueella ei ole kokonaan tyhjiä rivejä eikä sarakkeita
      Taulukkoalueella ei ole yhdistettyjä soluja
      Taulukkoon kuulumattomia tietoja on vasta kahden solun päässä

      Jos nuo on toteutettu, kaikki Excel-toiminnot toimivat helposti:
      Lajittelu, tietojen selaus niin että otsikot pysyvät näkyvissä, monen tason lajittelu pikasuodatus,erikoissuodatus, pivot, välisumma yms

      Ja kaikki nuo toiminnot aloitetaan samalla tavalla:
      Valitaan vain yksi solu taulukkoalueelta, sitten klikataan toiminto esiin

      • niin pitäisi, mutta kysymyksistä päätellen eri foorumeilla näin ei tapahdu siltikään...

        VBA:lla onnistuu vaikka olisi noita ylläolevia rajoituksiakin ihan helposti. Juuri eilen tein uusimmassa projektissani lajittelua alueelle, missä oli jaettuja soluja( asiakkaan pyynnöstä-en olisi itse noin tehnyt) ja ei probleemeja.. , mutta kuka huijasi ja ketä. ;-)

        hyvä ohje Excelin oletustusten varmistamiks (sisältää otsikkorivin) ja sitten toimii myös toi advanced filter ehtoalueineen mitä todennäköisemmin...
        mutta otsikkorivillä ei saa olla tyhjiä soluja kuitenkaan!

        Keep EXCELing
        @Kunde


    • Pohdiskelua1

      Kunde, tavallinen Excel- tallaaja ei vaan osaa käyttää VBA:ta, mutta silti pitäisi saada asiat hoidettua Excelillä.

      On helpompi opetella 5 mainitsemaani juttua kuin VBA.
      Tai 6 eli lisätään mainitsemasi asia eli otsikkorivillä ei osaa olla tyhjiä soluja.

      Tosin miksi minulla olisi otsikkkorivillä tyhjä solu? Silloinhan minulta puuttuu otsikko joltain sarakkeelta....

      Olen pyörittänyt Exceliä 15 vuotta ja todennut: jos noi 6 asiaa on huomioitu, kaikki Excel-toiminnot toimii, siis lajittelut ja pivotit ja välisummat yms.
      Seitsemäs asia, toiminnon aloitus:
      Valitaan VAIN yksi solu taulukosta, sitten otetaan toiminto esiin.

      Tapahtuu siis virheitä, jos valitaan enemmän.

    • Itse olen v.1995 alkaen Exceliä käyttänyt ja koodannut v.1997 alkaen. En voi sanoa, etteikö olisi ollut joskus ongelmia jonkun suhteen, mutta koodilla ne on hoidettu ykeensä pois päiväjärjestyksestä.

      Monikielisyys tuo omia ongelmia käyttöön. Muutamia asioita ei pysty tekemään koodillakaan, mitä tartteisin, mutta eihän EXCEL olekaan mikään CAD- piirto-hojelma...

      Mitä tulee VBA:n käyttöön, nin ei siinä tartte osata kuin kopioida ja liittää koodi mainittuuun paikkaan. Ulkoisesti sitten kaavamakron käyttö ei eroa tavallisesta kaavasta.
      Miksiköhän se on niin vaikeaa?

      Keep EXCELing
      @Kunde

    • Pohdiskelua1

      Kunde, vba-makroilla voi tehdä huikeita juttuja, olen niitä nähnyt käytössä ja sinä olet täällä kertonut paljon mahdollisuuksia.
      Vba-makrot on siis huikea mahdollisuus

      Mutta Excelissä on asioita, jotka saa helposti tehtyä ilman vba:ta
      Mielestäni asiat kannattaa tehdä helpoimmalla mahdollisella tavalla, jos se toimii helposti myös tulevaisuuden muuttuneissa tilanteissa.

      Sinä Kunde olet niin vahva vba-osaaja, ettet enää hahmota, mitä vba on aloittelijan tai hieman käyttäneen kannalta.

      Itse osaan vba:ta vain siihen, että yhdistän nauhoittamalla tehtyjä makroja suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
      Mainitsit:
      "Ei tarvi osata kuin kopioida ja liittää koodi mainittuun paikkaan"
      Eihän tuo pidä paikkaansa, täytyyhän sitä nyt ymmärtää mitä on tekemässä, mitä ne koodikäskyt tarkoittaa ja mistä niitä löytää lisää yms. Sinä itse Kunde taatusti ihan rakennat makrosi, et pelkästään kopioi jostain.

      Mutta sinä tarkoitit tekstisi kannustukseksi, hyvä niin.
      Ja hieno juttu että autat muita. Jos näen jossain viestiketjussa nimmarin Kunde, tiedän että siellä apu on saatu.

    • Kunde, vba-makroilla voi tehdä huikeita juttuja, olen niitä nähnyt käytössä ja sinä olet täällä kertonut paljon mahdollisuuksia.
      Vba-makrot on siis huikea mahdollisuus

      Mutta Excelissä on asioita, jotka saa helposti tehtyä ilman vba:ta
      Mielestäni asiat kannattaa tehdä helpoimmalla mahdollisella tavalla, jos se toimii helposti myös tulevaisuuden muuttuneissa tilanteissa.

      Sinä Kunde olet niin vahva vba-osaaja, ettet enää hahmota, mitä vba on aloittelijan tai hieman käyttäneen kannalta.

      Itse osaan vba:ta vain siihen, että yhdistän nauhoittamalla tehtyjä makroja suuremmiksi kokonaisuuksiksi.
      Mainitsit:
      "Ei tarvi osata kuin kopioida ja liittää koodi mainittuun paikkaan"
      Eihän tuo pidä paikkaansa, täytyyhän sitä nyt ymmärtää mitä on tekemässä, mitä ne koodikäskyt tarkoittaa ja mistä niitä löytää lisää yms. Sinä itse Kunde taatusti ihan rakennat makrosi, et pelkästään kopioi jostain.

      Mutta sinä tarkoitit tekstisi kannustukseksi, hyvä niin.
      Ja hieno juttu että autat muita. Jos näen jossain viestiketjussa nimmarin Kunde, tiedän että siellä apu on saatu.

      • Niin Kunde yleensä vastaa kyssäriin ja nillä kysyjän antamilla vähäisillä tiedoilla yleensä koodi toimii(en minäkään mikään selvänlukija voi olla)...
        Väitän edelleen, jos alan tekemään UDF- makroja, ne on taatusti helpompikäyttöisiä kuin apusarakkeet ja muut räpellykset (anteeksi nyt vaan tuo ilmaisu).

        "Ei tarvi osata kuin kopioida ja liittää koodi mainittuun paikkaan"
        Eihän tuo pidä paikkaansa, täytyyhän sitä nyt ymmärtää mitä on tekemässä, mitä ne koodikäskyt tarkoittaa ja mistä niitä löytää lisää yms. Sinä itse Kunde taatusti ihan rakennat makrosi, et pelkästään kopioi jostain.

        niin tarkoitin tolla, nyt vain mun tekemiä kysyjälle palautettuja makroja, jotka tekee just sen mitä kysyjä haluaa ;-)
        tyyliin = summapunaisetalueelta(A1;A10), joka kirjoitetaan soluun ja moduulissa sitten mun koodi, joka kopioidaan foorumilta ja liitetään mun ilmoiattamaan paikkaan tyyliin
        moduuliin...
        ThisWorkbook moduuliin..

        mun mielestä paljon helpompaa kuin apusarakkeet yms?
        mutta taidan olla EXCEL fossiili...

        Mun harrastus on (välillä menee työksikin vaiko päinvastoin?) VBA/CAD/ CAM/CNC ja jos joku vailla cooleja sovellutuksia, niin tietää keneltä kysellä...
        Kaikkeen en vastaa täällä vaikka osaankin, mutta kandee vierailla mun kotisivuilla, niin taatusti vastaan ;-)

        Keep EXCELing
        @Kunde


    • Ketjun aloittaja

      Täällähän onkin syntynyt vilkas keskustelu aiheesta! :)

      Tuohon VBA-hommeliin ja muihin tapoihin saada kysymyksessäni mainitsemani rasti pysymään aina poissa en kommentoi, menee minun ymmärrykseni yli nykytiedoilla eikä ole aikaa ryhtyä opiskelemaan juuri nyt... Ajattelin, että jos jossakin Excelin asetukset -painikkeen takana olisi joku ruutu, johon iskeä ruksi ja jota en ole ennen huomannut, mutta ei taida sitten olla.

      Enemmän minua kiinnostikin se, että miksi se "tiedot sisältävät otsikoita" -rasti menee päälle. Kiitoksia hyvistä ehdotuksista, joita tässä ketjussa on selityksiksi tarjottu, mutta ikävä kyllä joudun toteamaan, että mikään niistä ei ole totta.

      Olen alkanut pitää kirjaa tapauksista, joissa ruksi menee päälle, vaikka en sitä kaipaisi. Kyllä se näyttäisi menevän päälle aivan mielivaltaisesti. Tuolla alussa ehdotettiin yhdessä viestissä syyksi ensimmäisen rivin muista poikkeavaa muotoilua; varmasti totta, mutta ruksi menee päälle silloinkin, kuin ensimmäinen rivi ei mitenkään eroa muista riveistä.

      Mutta kuten sanoin, tämä ei ole ongelma - olin vain utelias. Joku kyseli, eikö ole helpompi käsitellä taulukkoa, jos tietää, mitä mistäkin sarakkeesta löytyy. Toki on, mutta käsittelen myös hyvin paljon taulukoita, joiden sarakkeista näen heti mikä tieto on kyseessä, ja jotka ovat kertakäyttöisiä eli kerran lajiteltuani ja tarkasteltuani muuten taulukon tietoja suljen sen tallentamatta.

      Olen sitä mieltä, että tässä on Officen ohjelmoijilta jäänyt huomaamatta joku pieni ja sinänsä harmiton virhe, mutta ei se mitään. Onneksi sentään on olemassa Excel. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2485
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1484
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1317
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      349
      1246
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      109
      1167
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1055
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      769
    8. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      751
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      730
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    Aihe