Pakko-oireisuus ja ahdistuneisuus

0123

Olen nuori aikuinen nainen 18 vuotias. Kärsin erilaisista pakko-oireista sekä ahdistuneisuudesta. Oireet ovat kehittyneet vuosien saatossa pikkuhiljaa. Myöhemmin pohdittuani luulen pakkooireisuuden alkaneen noin. 14 vuotiaana. Olin pitkään hankalassa tilanteessa. Pyrin kontrolloimaan/ rauhoittamaan itseäni tietyillä aamurutiineilla, joista myöhemmin kehittyi pakko-oireita. Tilanteen muututtua pakko-oireistani tuli tarpeettomia jolloin koin suurta hämmennystä/ sekavuutta. Oireet eivät kuitenkaan loppuneet. Huomattuani/ tajuttua pakkooireisuuteni pakkooireet sekä ahdistuneisuus lisääntyivät. Paloin pahasti loppuun viime talvena. Onnistuin kuitenkin löytämään läheltä terapeutin. Luin myös yhden vihkoa muistuttavan teoksen, taisi olla nimeltä paniikin loppu.
Kesä on ollut haasteellinen sillä käyn läpi identiteettihämmennystä. Pakkooireisuuteni on kuitenkin lieventynyt. Ovesta ulos lähteminen on ollut usein vakeaa. Siedätys hoito auttaa. esim. pakottaa itsensä ulos kävelylle. Turvallisilta tuntuvien läheisten mukaan on hyvä raahautua esim. ostoksille tai hoitamaan jotakin asioita. Ulkona työskentely on myös hyvää siedätys hoitoa esim. tavalliset pihatyöt. En ole kuitenkaan kyennyt kunnolla itsenäiseen arkeen, josta olen ollut hyvin surullinen ja vaivautunut. Kuulostaa varmasti vähän hölmöltä, mutta toivoisin kovasti tavoittavani muita pakko-oireiden, paniikkikohtauksien tai ahdistuksen kanssa kamppailevia ihmisiä. Kuulla vastaavista oireista sekä hoitokeinoista.

11

629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiäääää

      Moi. Olin 18 kun itse sain samoja oireita. Nyt olen 28 ja elän mielestäni aika normaalia elämää ilman joka päiväistä ahdistusta ja pakko oireita.. käyn lenkillä ja syön terveellisesti, tosin tupakki palaa vielä mutta olen ajatellut senkin lopettaa. Uskoisim että sinunkim tapauksessa ikä ja kokemus vie ko. Häiriötä pois. Ja pyri hallistemaan ajatusmaailmaasi. en tee nyt niin vaikka olen tottunut niin tekemään. Älä pyri poistamaan häiriötä vaan opi elämään sen kanssa. Itse tåmä auttoi,ajattelin että jos nyt minulla on kerta ahdistusta niin elän sen kanssa.. sallin sen itselleni... en ole täydellinen jne. Myös huono itsetunto minulla on ollut aina, olen nyt pyrkin vuosien varrella nostamaan sitä,positiivisella itse puhelulla ( maija olet hyvä, pystyt tähän jne) Ja muista nauttia elåmästä ja asiosita josta pidät. Juokse kesällä kukkakedolla, katsele talvella tähtitaivasta jne :)

    • neurootikko...

      Terve. Itse olen 35 vuotias ja olen lapsesta asti kärisnyt pakkoneuroosi ongelmista.
      Nuorempana ongelma oli paha koska en tiennytkään mitään pakkoneurooseista, en tiennyt mistä on kyse.
      Tietämys tästä asiasta on sittemmin tuonut helpotusta.

      Itseä vaivaa myöskin selittämätön ahdistus, en tiedä mistä se johtuu mutta olen oikeastaan kokoajan ahdistunut.Tunnen sen kun olen rauhassa, se on jonkinlaista ikäänkuin jotain pelkoa.
      Pakkoneuroosi ja ahdistus kulkevat käsikädessä.

      • 0123

        Mukava kun molemmat vastasitte. En uskonut kenenkään vastaavan. Kiitos vinkeistä. Olen omalla kohdallani myös huomannut pakkooireiden ja ahdistuksen kulkevan käsikädessä. Pyrin olemaan mahd. kärsivälinen ja anteeksi antava itseäni kohtaan. Turhautumista on tosin joskus vaikea välttää.


      • 0123

        Minulle tuli vain mieleen. On tietysti hieman vaarallista arvailla. Mutta itsellä on ollut ahditusta/ pelkoa myös liittyen kuluneisiin vuosiin, tuleviin päiviin, viikkoihin, syksyyn... Sain kerran suloisen kortin jossa luki: Eilistä ei saa takaisin huominen tulee ajallaan vietä tämä päivä parhaalla mahdollisella tavalla. Kortti roikkuu peilini nurkassa, kuin muistutuksena varjellen tulevia päiviä.


    • 0123

      Haluaisin vielä/ myös kysyä erilaisista hoitovaihtoehdoista tämän kaltaisissa tapauksissa? Onko kenelläkään kokemusta kognitiivis-behavioraalisesta yksilö- tai ryhmämuotoisesta terapiasta?

      Pahoittelen kysymys tulvaa :P

      • Tsemmppiö2

        Toka vastaaja kirjottaa... en ole koskaan käynyt terapiassa, aikoinaan oli 6kk se aika joka piti odottaa että sai kelalta lähetteen... olen lukenut noista terapioista mm. Psykologian opinnoissa. Kognitiivinen behavioristinen terapiamallihan kukaa sitä, että sen minkä olet oppinut vois myös poisoppia.. ihminenhän oppii asioita jatkuvasti ja ahdistuneet ovat jonkun asian oppinut täysin väärin.. eli kyse on "käytösmallesta" joita tällä terapia muodolla pyritään muuttamaan.


      • 0123
        Tsemmppiö2 kirjoitti:

        Toka vastaaja kirjottaa... en ole koskaan käynyt terapiassa, aikoinaan oli 6kk se aika joka piti odottaa että sai kelalta lähetteen... olen lukenut noista terapioista mm. Psykologian opinnoissa. Kognitiivinen behavioristinen terapiamallihan kukaa sitä, että sen minkä olet oppinut vois myös poisoppia.. ihminenhän oppii asioita jatkuvasti ja ahdistuneet ovat jonkun asian oppinut täysin väärin.. eli kyse on "käytösmallesta" joita tällä terapia muodolla pyritään muuttamaan.

        Aloitin viime talvena terapia muodon nimeltä emdr, sillä en usko pelkästään puhumisen ratkaisevan tilanteita. Olen yrittäny löytää apua monta vuotta sekä puhunut ongelmista peräti reilusti yli kymmenelle ihmisille nuoruusiästä alkaen. Apua olen lähtenyt varovasti hakemaan ensin lähipiiristä koulun puolelta sekä omalta perheeltä, sitten nuorisopalvelujen kautta yksityisiin psygologeihin.... Sairastuneen ihmisen on vaikea löytää apua sekä vaatii paljon energiaa kertoa asiallisesti homman nimi. Lukuisilta pettymyksiltä en ole välttynyt. Omalta perheeltä/ vanhemmilta olen onneksi saanut tukea. Kelan kanssa on ollut hieman vääntöä. En ole aivan varma pystynkö jatkamaan nykyisellä terapeutilla. Yritän imeä vähän tietoa muista hoitokeinoista tueksi. Aikaisemmin ei juuri ole ollut voimia tarkemmin selvittää tietoja omasta tilasta. Kiitos kun vastasit :)


    • paroxetin

      Onko kenellään pakko-oireiluna omien ilmeiden tarkkailu ja pelko, että
      ilme on epänormaali. Siihen liittyy myös pelko, että minut haetaan pois
      kotoa ambulanssilla, koska ilmeni ei ole normaali.

      • Snsnkdkdk

        Joo ehkä lievänä,en aikoinaan uskaltanut katsoa peiliin kun ajattelin että " naamani muuttuu hullun katseeksi" tuohon vaivaan auttaa se että menet peilin eteen pelleilemään ilmeillä, ilmeile läheisellesi ja saa hänet nauramaan. Kun osaat nauraa vaivallesi paranet siitä. ahdistuneena tosin nämä jutut ovat "vakavia" mutta kokeile :) näytä itsellesi kieltå ja vedä silmät kun kun kiinalaisellla.. pelkäsin tota hullunkiiltoa silmissä, tokasinnsitte kerran peilikuvalle "mikäköhän se hullunkiilto on" ;)


      • Paroxetin
        Snsnkdkdk kirjoitti:

        Joo ehkä lievänä,en aikoinaan uskaltanut katsoa peiliin kun ajattelin että " naamani muuttuu hullun katseeksi" tuohon vaivaan auttaa se että menet peilin eteen pelleilemään ilmeillä, ilmeile läheisellesi ja saa hänet nauramaan. Kun osaat nauraa vaivallesi paranet siitä. ahdistuneena tosin nämä jutut ovat "vakavia" mutta kokeile :) näytä itsellesi kieltå ja vedä silmät kun kun kiinalaisellla.. pelkäsin tota hullunkiiltoa silmissä, tokasinnsitte kerran peilikuvalle "mikäköhän se hullunkiilto on" ;)

        Untuipa hyvälle kuulla, että myös sinulla Snsnkdkdk on ollut samantapaisia
        kokemuksia. Kiitos neuvoista:)!


      • pakko-oirenen nainen
        Paroxetin kirjoitti:

        Untuipa hyvälle kuulla, että myös sinulla Snsnkdkdk on ollut samantapaisia
        kokemuksia. Kiitos neuvoista:)!

        Hei, minulla todettiin vuosi sitten pakko-oireinen ahdistuneisuushairio mutta sanoisin etta se on ollut minulle jo yli kymmenen vuotta. Olen nyt 27 vuotias. Kavin kognitiivisessa kayttaytymisterapiassa vuoden verran ja jouduin lopettamaan sen koska lahdin ulkomaille tyoharjoitteluun. Olisin halunnut jatkaa pidempaan silla tallainen hairio ei hetkessa parane eika pakolta parane kokonaan koskaan. Sen kanssa taytyy vain oppia elamaan ja oppia erilaisia uusia kayttaytymismalleja. Minulla pahimmat onglemat ovat sairauksien pelko ja tama siis pakkoajatuksina ja pakko-oireina sitten kotoa lahteminen on vaikeaa kun taytyy paikat tarkistaa moneen kertaan. Noin pari vuotta sitten aloitin maisterivaiheen opinnot ja stressi oli valtava ja olin myos todella yksinainen. uskon etta tama johti siihen etta oireet pahenivat. Aloin valttelemaan kotoa lahtemista, ja en enaa nahnyt kavereita niin usein, silla jo ajatus siita etta taytyisi lahtea kotoa ja tarkistaa kaikki toi ahdistuksen. Tama on vaikea asia ja tasta oli todella vaikea lahtea puhumaan kellekkaan. Se vei aikaa kunnes pari vuotta sitten oli pakko, silla en kyennyt elamaan normaalia arkea. Toissa ollessani tarkistin varaukset moneen kertaan etta ne olivat oikein ja kaikki piti tarkastaa. Opin terapiassa etta tama on kaikki yhteydessa huonoon itsetuntooni. En luota omaan itseeni. kotoa lahtiessa luotan enemman toiseen henkiloon joka sanoo etta kaikki on kunnossa ja voidaan lahtea.

        Nyt terapian jalkeen uskon etta parjaan paremmin. Sain todella hyvia elaman ohjeita. En ole enaa niin yksinainen, silla muutin poikaystavani luokse toiseen maahan. Teen tyota josta pidan. Valilla pakko-oireet kuitenkin nousevat pintaan.. meni pari kk kun tunsin olevani vapaa, mutta nyt yhtakkia jostain ovat oireet palannut. Nyt ei auta muu kuin kaivaa terapia muistiinpanot ja yrittaa paasta tasta ahdistuksesta.

        Voimia kaikille samasta karsiville! Minun ohjeeni: yrita elaa hetkessa ja pysahtya valilla ja nauttia siita mita naet, koet, tunnet, maistat. Yrita olla ajattelematta menneita tai huomista. Vain tama hetki on tarkea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      35
      2811
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      9
      1985
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1443
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1335
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1300
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1221
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1131
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1075
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1044
    10. 21
      1038
    Aihe