ei mene millään minun kaaliini. Luin juuri uutisen, että nuori oli tehnyt itsemurhan nettikiusaamisen takia. Voi hyvänen aika sentään. Pysyisi pois netistä, jossa kiusataan. Kenenkään ei tarvitse sinne mennä. Koulukiusaaminen on eri asia, kouluunhan on mentävä. Jos minä olisin nuori ja minua kiusattaisiin netissä, jättäisin kyllä ne sivut ihan rauhaan. Netissä kun on paljon muutakin!
Nettikiusaaminen nuorilla
116
415
Vastaukset
Minä ymmärrän
Onhan se hyvä, että kauhistellaan nuorten nettikiusaamista, mutta mitenkäs on tilanne meidän wanhojen kohdalla? Ymmärtääkseni tätäkin palstaa hallitsevan klikin minuun kohdistama hyökkäys täyttää helposti nettikiusaamisen tunnusmerkistön.
Ei kiusaaminen ole ollenkaan iästä kiinni, sillä useimmiten nuorena ilkeät ihmiset ilkeytyvät lisää vanhetessaan. Tämä 60 palsta on siitä oivallinen esimerkki.- kannattiko?
Kiusasit vuosia autopalstalaisia ja nyt esität itse uhria.
Kiusaaja niittäköön sitä mitä on vuosia kylvänyt... kannattiko? kirjoitti:
Kiusasit vuosia autopalstalaisia ja nyt esität itse uhria.
Kiusaaja niittäköön sitä mitä on vuosia kylvänyt...Paha väärinymmärrys
" kannattiko? 9.8.2013 20:00 "
" Kiusasit vuosia autopalstalaisia ja nyt esität itse uhria. "
Olet täysin väärin ymmärtänyt nämä muinaiset autopalstakeskustelut. En minä siellä kiusannut ketään, vaan korostin aina sitä, että jalat kannattaa pitää maassa. "Ilosanomani" kiihkeille tuontiautomiehille oli, että köyhän ihmisen ei kannata johdattaa itseään maksuvaikeuksiin hankkimalla velaksi tulotasoonsa nähden liian kallis auto. Olen edelleenkin samaa mieltä asiasta, vaikka keskustelut ovat jo päättyneet.
Minun kannatti ehdottomasti käydä niitä vauhdikkaita autokeskusteluja, sillä niiden avulla pääsin ilmaiseksi kurkistamaan kiihkeiden tuontiautomiesten sielunmaisemaan. Tästä kokemuksesta johtuen pystyn nyt Essolla paremmin keskustelemaan tuontiautoasioista satunnaisten ohikulkijoiden kanssa.
En minä täällä mitään uhria esitä. Ihmettelen vain sitä, miten yhtenäinen sopulilauma 60 palstalle on syntynyt vain sen vuoksi, että minä en osaa tarpeeksi tasokkaasti kertoilla essolaisten toilailuista. Oikea lynkkausmieliala näyttää olevan tätä laumaa koossa pitävä voima, eikä kukaan uskalla hiiskahtaa muuta, koska pelkää joutuvansa naurun ja pilkan kohteeksi. Koulukiusaaminenkin noudattaa ihan samaa kaavaa.
Yhtä asiaa olen tällä palstalla aina ihmetellyt. Miksi kummassa toistuvasti otetaan esiin nämä 10 vuotta vanhat autokeskustelut, joissa minä silloinkin kirjoitin aina samalla nimimerkillä ja aina täysin kirjoitusohjeiden mukaisesti. Koskaan en ole saanut sheriffiltä enkä ylläpidolta moitteita, joten mikä on minun syntini? Olisi mukava saada selvyys tähänkin asiaan.
Netti on tätä päivää, mielestäni ratkaisu ei ole se et "ei mene sinne". Yleensä nettikiusaajat nuorten joukossa ovat ennestään myös livessä tuttuja, joten kiusaaminen jatkuu myös muualla kuin netissä.
Netti on luonut ihan uusia mahdollisuuksia kaikenlaisille häiriköille. Nämä näennäismoderoidut sivustot ovat hyvä esimerkki, jäljelle jäävät vain ongelmatapaukset jotka ovat sokeita omille vioilleen tai niin täynnä yksinäisyydessä itänyttä pyhää vihaa etteivät enää pysty pitämään sitä sisässään. Kun kasvotusten eivät uskalla rettelöidä, tulevat tänne ja alkavat piinata täysin sivullisia, koska täällä voi olla nimetön eikä juuri mikään tunnu ylittävän valvojien kynnystä estää toiminta. Tervejärkisten ainut mahdollisuus on äänestää jaloillaan ja painua muualle.
Toki netistä löytää myös tiukemmin moderoituja sivustoja joten asiallisellekin keskustelulle on tilansa jos sen löytää.- ...
lusiinana kirjoitti:
Onko täällä esimerkiksi mahdollisuus saada mitään oikeutta?
Jaa suolessa.
No ala haukkumaan jotakuta nimellä, pääset käräjänoikeuteen kunnianloukkauksesta. Nimimerkki eri asia kuin nimi. Ei virtuaalipersoona voi haastaa toista virtuaalipersoonaa oikeuteen. Siihen tämänkin palstan wittuilu perustuu.
=DW= - meitä on moneksi
taidat nyt puhua van itsestäsi, ei pidä aina yleistää
- tiinaex...
... kirjoitti:
Jaa suolessa.
No ala haukkumaan jotakuta nimellä, pääset käräjänoikeuteen kunnianloukkauksesta. Nimimerkki eri asia kuin nimi. Ei virtuaalipersoona voi haastaa toista virtuaalipersoonaa oikeuteen. Siihen tämänkin palstan wittuilu perustuu.
=DW=senkös takia sää pysyt kolmen pisteen takana että voit wapaasti wittuilla oikeesti teitä varten pitäs perustaa oma palsta missä voisitte rauhassa harjoittaa harrastustanne.
- 8+6
tiinaex... kirjoitti:
senkös takia sää pysyt kolmen pisteen takana että voit wapaasti wittuilla oikeesti teitä varten pitäs perustaa oma palsta missä voisitte rauhassa harjoittaa harrastustanne.
No sinua ei ainakaan voi syyttää liiallisesta pisteiden (tai muidenkaan välimerkkien) käyttämisestä.
Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi. Onhan se ikävää että muut kirjoittelevat jonkun anonyymin pistejonon suojista, kun sinä sentään lisäät nikkiisi avoimesti muutaman kirjaimenkin. - tiinaex...
8+6 kirjoitti:
No sinua ei ainakaan voi syyttää liiallisesta pisteiden (tai muidenkaan välimerkkien) käyttämisestä.
Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi. Onhan se ikävää että muut kirjoittelevat jonkun anonyymin pistejonon suojista, kun sinä sentään lisäät nikkiisi avoimesti muutaman kirjaimenkin.en mää oo tuohtunu.
- @☻*
yohuuhkaja @
Niinpä...
Nettikiusaaja ei yleensä näe malkaa omassa silmässään..
- demeter1
Kuten jo sanottiin, kiusaamista on harrastettu aina ja tullaan luultavasti harrastamaan edelleenkin sekä nuorten, että varttuneiden keskuudessa
Ihmisen luonto nyt vain on sellainen.
Tuo väite, että nettikiusaaminen olisi ajanut jonkun nuoren itsemurhaan on sensijaan aika epäuskottava. Se voi tietysti olla se korsi, joka katkaisi kamelin selän, mutta sitä ennen on täytynyt tapahtua paljon sellaista, mitä ei olisi pitänyt tapahtua.- ...
Nojaa.
Unohdat perusasian. Netti on ihan samanlainen paikka kuin joku koulukin. Nykyaikana erittäin hankala pärjätä käyttämättä nettiä. Kai nyt luet itsekin paljon sivustoja. Helpoin esimerkki edessäsi just nyt. Suoli 24 lähinnä täynnä nettiaddikteja, jotka riitelevät päivät päästään toistensa kanssa. Ja aukovat päätään muille.
Pitää muistaa, olemassa ihmisiä, joilla ei ole oikein muita kuin virtuaalikavereita. Ei vaadita mitään live-elämää, että joutuu kiusatuksi. Ja se on täsmälleen sama asia, kuin mikä tahansa muu kiusaaminen.
Esim. mulle auotaan päätä netissä jatkuvasti. Peruskaava tällä palstalla, kirjoitti mistä tahansa, puskista aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin, asian aiheesta ei sanomista :DDDD
Mutta joku herkempi ja yksinäisempi, voisi ottaa sellaisen todella rankasti. Ja etenkin pitää tosiaan huomata, monilla ei ole muuta kaveripiiriä, kuin mitä somesta löytyy. Se on nykyaikaa, ei mitään erikoista.
=DW=
=DW= - ikävää silti
... kirjoitti:
Nojaa.
Unohdat perusasian. Netti on ihan samanlainen paikka kuin joku koulukin. Nykyaikana erittäin hankala pärjätä käyttämättä nettiä. Kai nyt luet itsekin paljon sivustoja. Helpoin esimerkki edessäsi just nyt. Suoli 24 lähinnä täynnä nettiaddikteja, jotka riitelevät päivät päästään toistensa kanssa. Ja aukovat päätään muille.
Pitää muistaa, olemassa ihmisiä, joilla ei ole oikein muita kuin virtuaalikavereita. Ei vaadita mitään live-elämää, että joutuu kiusatuksi. Ja se on täsmälleen sama asia, kuin mikä tahansa muu kiusaaminen.
Esim. mulle auotaan päätä netissä jatkuvasti. Peruskaava tällä palstalla, kirjoitti mistä tahansa, puskista aletaan menemään henkilökohtaisuuksiin, asian aiheesta ei sanomista :DDDD
Mutta joku herkempi ja yksinäisempi, voisi ottaa sellaisen todella rankasti. Ja etenkin pitää tosiaan huomata, monilla ei ole muuta kaveripiiriä, kuin mitä somesta löytyy. Se on nykyaikaa, ei mitään erikoista.
=DW=
=DW=Oikees oot tuon kiusaamisen suhteen ja tääl sen huomaa siitä että herkemmät kiusatut jättää palstan tai varoo mitä kirjottaa ja kirjottaa harvemmin.
- tiinaex...
tuo väite että nettikiusaaminen olis ajanut jonkun nuoren itsemurhaan... kaikki asiat on epäuskottavia niin kauan kunnes sattuu kohdalle se on hyvin vaikee tietää mitä kenenkin mielessä tapahtuu niin nuoren kun vanhan jokaista pitäs mun mielestä kannustaa olemaan se mikä on on sitten nuori tai vanha.
- demeter1
ikävää silti kirjoitti:
Oikees oot tuon kiusaamisen suhteen ja tääl sen huomaa siitä että herkemmät kiusatut jättää palstan tai varoo mitä kirjottaa ja kirjottaa harvemmin.
Ei ollut tarkoitus väheksyä kiusaamista hyväksymisestä puhumattakaan vaan sanoa, että jonkinverran sitä vain joutuu elämässä sietämään. Ei ole olemassa keinoja, joilla se poistetaan kokonaan.
Se, että virtuaalimaailmasta on tullut nuorten "koti" on minusta pitkän kehityskulun seuraus. Puuttuvaa vanhemmuutta, yleistä juurettomuutta ja arvomaailman pirstaloitumista on tarjottu selitykseksi. Kai se on monien tekijöitten summa.
Jotkut eivät näe siinä mitään vaaraa, edes moitittavaa, ennenkuin tapahtuu jotakin äärimmäistä - kuten nyt tästäkin uutisesta saatiin lukea. demeter1 kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus väheksyä kiusaamista hyväksymisestä puhumattakaan vaan sanoa, että jonkinverran sitä vain joutuu elämässä sietämään. Ei ole olemassa keinoja, joilla se poistetaan kokonaan.
Se, että virtuaalimaailmasta on tullut nuorten "koti" on minusta pitkän kehityskulun seuraus. Puuttuvaa vanhemmuutta, yleistä juurettomuutta ja arvomaailman pirstaloitumista on tarjottu selitykseksi. Kai se on monien tekijöitten summa.
Jotkut eivät näe siinä mitään vaaraa, edes moitittavaa, ennenkuin tapahtuu jotakin äärimmäistä - kuten nyt tästäkin uutisesta saatiin lukea."demeter"
80-luvulla minä höyrähdin ensimmäiseen lento-simulaattoriin.
Alle nelikymppisenä siis.
90-luvun lopulla ralli-simulaattoriin.
Joten ihan en enää ollut teini.
Tieto-kone voi olla aikuisellekin hauska, miksi siis ei nuorellekin.
Naama-kirjoissa piilee sitten se vaara, jopa naamattomissakin.
Harvalla nuorella on vielä vahva itse-luottamus, joka kestää maailman erilaiset menot.
Jos elää uskossa että unelmat tekevät autuaaksi, alkavat vedet olemaan vaarallisia.
Yksikin terävä sana, tai lempeän-hiekkainen laguuni-sana voi puhkaista pohjan pois.
H.- demeter1
hunksz kirjoitti:
"demeter"
80-luvulla minä höyrähdin ensimmäiseen lento-simulaattoriin.
Alle nelikymppisenä siis.
90-luvun lopulla ralli-simulaattoriin.
Joten ihan en enää ollut teini.
Tieto-kone voi olla aikuisellekin hauska, miksi siis ei nuorellekin.
Naama-kirjoissa piilee sitten se vaara, jopa naamattomissakin.
Harvalla nuorella on vielä vahva itse-luottamus, joka kestää maailman erilaiset menot.
Jos elää uskossa että unelmat tekevät autuaaksi, alkavat vedet olemaan vaarallisia.
Yksikin terävä sana, tai lempeän-hiekkainen laguuni-sana voi puhkaista pohjan pois.
H.Niin, hunksi. Toiveet ja todellisuus tahtovat sekoittua vanhemmiltakin, saati sitten nuoremmilta, jotka vielä etsivät ja rakentavat itseään.
- mimmimummi*
Ei ollut meiltä se uutinen...tietenkin olisi voinut olla. Kyllä lapsille ja nuorille pitää korostaa netin vaaroja....kiusaamisia ym.. se on valitettavaa että ovat enemmän varuillaan uusien tuttavuuksien kanssa..koska sitä huijaamista on niin paljon. Terve järki ja varuillaan olo on kuitenkin hyvä asia. Kaikkea ei pidä uskoa nuorten...me osaamme jo vähän paremmin suhtautua kiusaan...näemme "taustoja" paremmin..
- !!!
ulkomailta oli uutinen.
Nettikiusaaja lapsilla on useimmiten tuttu esimerkiksi omasta koulusta. Kiusaamista on tuolloin sekä netissä että koulussa ja koulumatkoilla. On tapauksia joissa vanhemmat ovat päässet alaikäisten lastensa sivuille katsomaan ja kiusaamisselvittelyt ovat päässeet alkuun sillä tavoin.
Lasten maailma voi olla yllättävän julma.
- Kolavan kotka
Empatian puute, ja vielä ripaus narsismia, tekee kauniistakin ihmisestä hirviön, ihmisen itsensä ymmärtämättä ollenkaan mistä on kysymys.
- kummallista ????
jooo, sori vaan, en ymmärrä nettikiusaamista ollenkaa, kuinka se on edes mahdollista,
jos joku ärsyttää netissä, pistän kiinni tai siirryn eri sivustoille,
enkä vastaa tai kommentoi ollenkaan pisteliääseen viestiin,
mua ei siis kiusata siitä pidän aivan itse huolen ja piste.
ihmiset on menneet kummallisiksi, kun näkymättömät tuntemattomat ihmiset voi heitä kiusata, HAH sanon mä,
olisko niin että näillä ihmisillä on jokin kehitysvaihe elämässä jääny kehittymättä,
siis isepuolustus vaisto, vai ovatko muuten h u l l u j a ,,- Tällaista
Se taitaa toimia niin, että koulukaverit ja muut sidosryhmät saadaan nauramaan kiusatulle, ja kiusattu joutuu julkisesti puolustautumaan koko ajan hyökkäyksiä vastaan.
Jos vaikka jättäisikin vastailematta joutuu sitten kohdata ilkkumisen ihan livenä koulussa ja urheilupaikoilla ym.
Kuisatun maineen mollaaminen lienee se juttu. Lisäksi voidaan jättää "ulkopuolelle" ns sosiaalisesta verkostosta. Hylätä niin että kukaan ei uskalla olla kaverisi koska joutuisi netissä levitetyn tiedonvälityksen kautta suurelle piirille itse kiusattujen ja hyljeksittyjen listalle koska pitää yhteyttä tuohon yhteisön yhdessä kiusaamaan tyyppiin.
Kiusattu joutuessaan suurten joukkojen ilkkumaksi menettääkin sitten itsetuntonsa ja päätyy ääritapauksessa tappamaan itsensä (kaikkien käännettyä selkänsä ko henkilölle) - Pirre*
Tällaista kirjoitti:
Se taitaa toimia niin, että koulukaverit ja muut sidosryhmät saadaan nauramaan kiusatulle, ja kiusattu joutuu julkisesti puolustautumaan koko ajan hyökkäyksiä vastaan.
Jos vaikka jättäisikin vastailematta joutuu sitten kohdata ilkkumisen ihan livenä koulussa ja urheilupaikoilla ym.
Kuisatun maineen mollaaminen lienee se juttu. Lisäksi voidaan jättää "ulkopuolelle" ns sosiaalisesta verkostosta. Hylätä niin että kukaan ei uskalla olla kaverisi koska joutuisi netissä levitetyn tiedonvälityksen kautta suurelle piirille itse kiusattujen ja hyljeksittyjen listalle koska pitää yhteyttä tuohon yhteisön yhdessä kiusaamaan tyyppiin.
Kiusattu joutuessaan suurten joukkojen ilkkumaksi menettääkin sitten itsetuntonsa ja päätyy ääritapauksessa tappamaan itsensä (kaikkien käännettyä selkänsä ko henkilölle)Juuri noin se menee, oppilastovereista pitäisi löytyä rohkeutta mennä kiusatun tueksi..,
sekä kouluihin kuraattorit, jolle kiusattu voisi puhua vapaasti yksinäisyydestään, myös vanhempien pitäisi tuntea lapsensa niin hyvin että he huomaisivat lapsensa/nuorensa ahdistuksen.., vaikkei vanhemmat välttämättä ole ne joille ensimmäisenä kiusaamisesta halutaan puhua.
Kerrassaan ikävä ilmiö.. - madmoiselle P
Pirre* kirjoitti:
Juuri noin se menee, oppilastovereista pitäisi löytyä rohkeutta mennä kiusatun tueksi..,
sekä kouluihin kuraattorit, jolle kiusattu voisi puhua vapaasti yksinäisyydestään, myös vanhempien pitäisi tuntea lapsensa niin hyvin että he huomaisivat lapsensa/nuorensa ahdistuksen.., vaikkei vanhemmat välttämättä ole ne joille ensimmäisenä kiusaamisesta halutaan puhua.
Kerrassaan ikävä ilmiö..Olipa hyvä, että 50-luvulla ei ollut nettiä! Eipä kiusattu netissä. Oli ihan aitoa kiusaamista. kerrankin minua heitettiin kivellä päähän. Ja silloin opettajat ottivat silmätikukseen jonkun jota henkisesti kiusasivat. Minulla oli tällainen matematiikan opettaja. Vaan pakko oli sietää, eipä tullut mieleenikään tehdä itsemurhaa mokoman takia. Tosin matikan numerot jäivät alhaisemmaksi kuin ehkä muuten.
- Pirre*
madmoiselle P kirjoitti:
Olipa hyvä, että 50-luvulla ei ollut nettiä! Eipä kiusattu netissä. Oli ihan aitoa kiusaamista. kerrankin minua heitettiin kivellä päähän. Ja silloin opettajat ottivat silmätikukseen jonkun jota henkisesti kiusasivat. Minulla oli tällainen matematiikan opettaja. Vaan pakko oli sietää, eipä tullut mieleenikään tehdä itsemurhaa mokoman takia. Tosin matikan numerot jäivät alhaisemmaksi kuin ehkä muuten.
Olimme kai vahvempiakin, me 40 luvulla syntyneet, ainakaan minua ei paapottu kotona, eikä kiinnitetty yksilöllistä huomiota, sitäpaitsi perheet oli isoja kyllä siinä oppi pitämään puolensa, vaikka kyllä minuakin kiusasivat jotkut kylän ns. parempien perheitten tytöt, esim. jättämällä syrjään välitunti peleistä, mutten antanut sen paljonkaan häiritä elämääni, katselin sitten..
Muistan nyt jälkeenpäin kuinka yhtä tyttöä kiusattiin hänen erikoisen, erilaisen käytöksen, en tiedä oliko hän hieman jälkeen jäänyt, vai oliko hän muuten vain niin onnettoman ujo, jotenkin säälitti, mutta ei sitä silloin osannut, tajunnut mennä puolustamaankaan.
En osaa väheksyä nykyisen netti- ja muun kiusaamisen turmiollisia vaikutuksia, se on totta heille jotka siitä kärsivät ja kohteeksi joutuvat. - Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Olimme kai vahvempiakin, me 40 luvulla syntyneet, ainakaan minua ei paapottu kotona, eikä kiinnitetty yksilöllistä huomiota, sitäpaitsi perheet oli isoja kyllä siinä oppi pitämään puolensa, vaikka kyllä minuakin kiusasivat jotkut kylän ns. parempien perheitten tytöt, esim. jättämällä syrjään välitunti peleistä, mutten antanut sen paljonkaan häiritä elämääni, katselin sitten..
Muistan nyt jälkeenpäin kuinka yhtä tyttöä kiusattiin hänen erikoisen, erilaisen käytöksen, en tiedä oliko hän hieman jälkeen jäänyt, vai oliko hän muuten vain niin onnettoman ujo, jotenkin säälitti, mutta ei sitä silloin osannut, tajunnut mennä puolustamaankaan.
En osaa väheksyä nykyisen netti- ja muun kiusaamisen turmiollisia vaikutuksia, se on totta heille jotka siitä kärsivät ja kohteeksi joutuvat...siis "erikoisen, erilaisen käytöksen" takia -sana jäi pois...
- Tällaista
Pirre* kirjoitti:
Juuri noin se menee, oppilastovereista pitäisi löytyä rohkeutta mennä kiusatun tueksi..,
Kerrassaan ikävä ilmiö..Ei vanhemmille voi puhua, ainakaan jos ovat niinkuin oma mutsini aikoinaan. Se sanoi että "Voi että kun nyt saisit oikein köniisi siellä koulussa niin oppisit"
Tiesin että jos se saisi tietää että tulee turpaan, se vain naureskelisi että HYVÄ HYVÄ... noin sitä pitää. Löitkö takaisin ja saiko vastapuoli kunnolla turpaansa vai HÄVISITKÖ?
Kun kerran tuli tyrpaan niin että huuli aukesi, koitin peitellä ja liottaa kylmässä ettei vaan mutsi tai kukaan näkisi ja pääsisi nauramaan. - Tällaista
Tällaista kirjoitti:
Ei vanhemmille voi puhua, ainakaan jos ovat niinkuin oma mutsini aikoinaan. Se sanoi että "Voi että kun nyt saisit oikein köniisi siellä koulussa niin oppisit"
Tiesin että jos se saisi tietää että tulee turpaan, se vain naureskelisi että HYVÄ HYVÄ... noin sitä pitää. Löitkö takaisin ja saiko vastapuoli kunnolla turpaansa vai HÄVISITKÖ?
Kun kerran tuli tyrpaan niin että huuli aukesi, koitin peitellä ja liottaa kylmässä ettei vaan mutsi tai kukaan näkisi ja pääsisi nauramaan.turpaan eikä tyrpaan
- tämä on totuus,
jos ihminen on noin herkkä toisten ihmisten naureskelulle, niin olisko parempi ku ei kattelis noita sivuja koskaan,
antas ihmisten naureskeella,
ihmettelis vaan koulussaki mikähän noita vaivaa ku niillä on noi hauskaa,
omalla kohdalla työpaikka kiesaaminen meni jotenki tuohon suuntaan aikoinaan,
kohta kukaan ei enään naureskellu ku huomasiavta että kunnon ihminehä tuoki on,
parempi on ku ei tidä että on naurun kohteena,
sillä " tieto tuskaa aiheutaa "
elää vain omaa normaalia elämää,
niin mä olen elämässä pärjänny, ja niskojani heitelly tarpeen mukaan,
p a s k a a k o sitä kaikesta välittää,
yleensä pilka menee loppujen lopuksi pilkaajan omaan nilkkaan, - 65v 3kk 12 päivää
Minusta täällä 60 palstallakin on kirjoittajia jotka eivät ajattele nenääsä pidemmälle.
Joku palstalle eksynyt, vaikeuksiensa kanssa kamppaileva voi kirjoittaa sydänverellään tännekin, kun muut eivät kuuntele.
Takuuvarmasti joku on haukkana irvailemassa.
Sekin voi olla oljenkorsi joka katkaisee kamelin selän. Kannattaisi miettiä vähän ennen kun alkaa näpytellä omaa ainoaa oikeaa mielipidettään.
Sinnikkäimmät jatkavat, aremmat väistyvät suosiolla.- ilon amme
Niinpä. Jos itse tuntee olevansa valettu teräksestä, ei pidä niin luulla kaikista muista, jos nyt yleensä muista välittää vähääkään.
Tämän palstan "huumori" ei lähestään aina avaudu aloittajille, ja tarvinneeko avautua muillekaan.
Hyvin kirjoitit.
Netti raa'istaa ihmisiä. Oppii kilpikonnaksi, vähäpuheiseksi.
- net..ti
Vaan kun et ole nuori. Elämänkokemuksesi tekee moiset ratkaisut paljon helpommiksi. Olet epäsuorasti kiusaajien puolella - kuten valitettavasti moni muukin usein, täälläkin.
- heli*
Ei kaikista tule ikinä vahvoja. Ikä on joissakin tapauksissa vain numeroita. Hauraita ihmisiä on kaikissa ikäluokissa, toki useimmat oppivat jotain iän myötä.
Ainakaan minä en halua lisätä kenenkään pahaa oloa, jos huomaan että kirjoittaja on tosissaan.
Ihmettelen kuinka joku jättää huomioimatta loukkaukset ja kiusaamisen, kaikki vain naurattaa, ihan kamalasti.
Itse olen aika vahva, mutta osaan asettua muidenkin asemaan. Olen aina puolustanut heikompia, olen uskaltanut puolustaa kiusattuja jo ala-asteella. Työelämässä jouduin vaikeuksiinkin kun asetuin kiusatun puolelle.
Eräs työtoveri kiusasi toisen hoitajan mielisairaalaan asti. Olin kiusatun tukena, mutta olin jo ottanut työtä muualta, muut jättivät hänet yksin. - 1943
heli* kirjoitti:
Ei kaikista tule ikinä vahvoja. Ikä on joissakin tapauksissa vain numeroita. Hauraita ihmisiä on kaikissa ikäluokissa, toki useimmat oppivat jotain iän myötä.
Ainakaan minä en halua lisätä kenenkään pahaa oloa, jos huomaan että kirjoittaja on tosissaan.
Ihmettelen kuinka joku jättää huomioimatta loukkaukset ja kiusaamisen, kaikki vain naurattaa, ihan kamalasti.
Itse olen aika vahva, mutta osaan asettua muidenkin asemaan. Olen aina puolustanut heikompia, olen uskaltanut puolustaa kiusattuja jo ala-asteella. Työelämässä jouduin vaikeuksiinkin kun asetuin kiusatun puolelle.
Eräs työtoveri kiusasi toisen hoitajan mielisairaalaan asti. Olin kiusatun tukena, mutta olin jo ottanut työtä muualta, muut jättivät hänet yksin.Olen samantyyppinen. En tosiaan ymmärrä, miksi pitää olla toiselle ihmiselle ilkeä. Kuvaamasi tapaukset ovat melko yleisiä. Eikä minua naurata yhtään, kun näen toista loukattavan. Puolustan.
- lukija*
heli* kirjoitti:
Eräs työtoveri kiusasi toisen hoitajan mielisairaalaan asti. Olin kiusatun tukena, mutta olin jo ottanut työtä muualta, muut jättivät hänet yksin.Täällä ei näköjään saa edes kertoa mielipidettään kiusaamisesta. Helin saamat miinukset kertovat palstan ihmisistä paljon. Kohta varmaan poistetaan.
- 60+
lukija* kirjoitti:
Täällä ei näköjään saa edes kertoa mielipidettään kiusaamisesta. Helin saamat miinukset kertovat palstan ihmisistä paljon. Kohta varmaan poistetaan.
Noilla miinuksilla voi leikitellä, ja sehän se sitä kiusaamista juuri onkin. Olen testannus joskus muutamalla nopealla painalluksella saa tulemaan kerralla jopa kaksikymmentä miinusta. Niillä ei ole mitään muuta merkitystä kun kiusanteko.
Siitä sen huomaa että eläkeläisillä on paljon sitä ns luppoaikaa. - 2013
1943 kirjoitti:
Olen samantyyppinen. En tosiaan ymmärrä, miksi pitää olla toiselle ihmiselle ilkeä. Kuvaamasi tapaukset ovat melko yleisiä. Eikä minua naurata yhtään, kun näen toista loukattavan. Puolustan.
Olen hieman eri mieltä kanssasi. Olet varmaan monta kertaa nähnyt minua loukattavan. En kuitenkaan muista ainuttakaan kertaa että olisit minut puolustanut.
- 1943
2013 kirjoitti:
Olen hieman eri mieltä kanssasi. Olet varmaan monta kertaa nähnyt minua loukattavan. En kuitenkaan muista ainuttakaan kertaa että olisit minut puolustanut.
Täällä en niin hirveästi puolustele. On vähän karvaat kokemukset, kun vuosia sitten sohaisin oikeaan ampiaispesään. Nikkisi ei kerro minulle mitään, en avaa läheskään kaikkia ketjuja, joten sorry vaan. Ja melko harvoin käynkin täällä.
- 1943
heli* kirjoitti:
Eräs työtoveri kiusasi toisen hoitajan mielisairaalaan asti. Olin kiusatun tukena, mutta olin jo ottanut työtä muualta, muut jättivät hänet yksin.Ollaanpas sitä miinustelemassa ihan asiallista mielipidettä. Jotain sekin kertoo.
- pnel
@heli*
Samaa mieltä muuten, mutta tuosta eri mieltä "Ei kaikista tule ikinä vahvoja."
Tarkoititko paatuneita? Ihmisiä, joita on loukattu niin paljon, että heille on kasvanut kilpi, joka estää loukkaantumisen?
Minusta vahvuus on kykyä kaikesta huolimatta säästää sisäinen herkkyytensä, vaikka maailma kuinka polkisi ja potkisi.
Mitä meille muuten jää, jos muiden pahuus vie meidän oman hyvyytemme tiehensä?- ihan tavallinen*
pnel<
Ihmisiä, joita on loukattu niin paljon, että heille on kasvanut kilpi, joka estää loukkaantumisen
- -47..-,
Kaikella kiusaamisella on sama seuraus riippuen henkilöstä iän kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.
- Kolavan kotka
Psykopaatti ihminen joka omassa elinpiirissään on ajautunut "sivuraiteelle" tai muuten vaan "riutuu kiehuessaan myrkyissään" narsistisuudessaan, tuntee ehkä suurta mielihyvää saadessaan loukata täällä palstalla jotakin toista jota ei tunne, eikä tule, tuskin koskaan tuntemaankaan.
Näitä kiusaajia putkahtaa kaikilla forumeilla ja palstoilla, keinot ja sanamuodot vain pikkusen eroavat, yleensä he vaihtavat nikkiä jatkuvasti, ja poistavat/poistattavat tekstejä joissa heitä hiukankin arvostellaan. - Nuoressa on tulevaisuus!
Se on kuule meidän vika jos nuoret voi huonosti!
Ps. Miksi Suomessa aina morkataan nuoria? Täällä mummo -ja ukki- palstallakin.- -47
Nuoret ovat hyviä ihmisiä kun heidät otetaan hyvällä tavalla vastaan.
Kyllä vanhat hyvin useat olivat vaikeita vuokralaisia näin vuodesta 1979, tänään on vain nuoria tosin heidän välillä voi olla joskus kinaa tosin vähän.
Kyllä nuoret Suomessakin ovat parempaa luokkaa nyt kuin olin itse siihen aikaan. - Esimerkillinen aikuinen
-47 kirjoitti:
Nuoret ovat hyviä ihmisiä kun heidät otetaan hyvällä tavalla vastaan.
Kyllä vanhat hyvin useat olivat vaikeita vuokralaisia näin vuodesta 1979, tänään on vain nuoria tosin heidän välillä voi olla joskus kinaa tosin vähän.
Kyllä nuoret Suomessakin ovat parempaa luokkaa nyt kuin olin itse siihen aikaan.Minunkin lapset ja tulevat lapsenlapseni ovat fiksumpia kuin minä itse. Jos eivät olisi niin häpeä olisi minun omani.
- 70-
Aloitus voisi olla hyvin nettikiusaaminen vanhoilla. Tällä palstalla se tyhmyys oikein tiivistyy. Joskus ei tarvitse tietyn kirjoittajan kirjoittaa kun ...mukavaa päivää teille kaikille... miinuksia rapisee. Jokainen varmasti tietää miltä se tuntuu. Olen aina ihmetellyt mikä saa kirjoittajan painamaan noita peukkuja. Muuta en ole siihen keksinyt kun sen että halutaan tietentahtoen tuottaa toiselle pahaa oloa. Sekö se on tarkoitus elämällä, tuoko se itselle hyvää oloa?
- Heli*
Kyllä minuakin ihmetyttää nuo miinukset. Kertovat ihmisten sieluntilasta paljon.
Minua eivät loukkaa, päinvastoin :) - jätä huomiotta
Heli* kirjoitti:
Kyllä minuakin ihmetyttää nuo miinukset. Kertovat ihmisten sieluntilasta paljon.
Minua eivät loukkaa, päinvastoin :)enemmän kertoo ihmisen sieluntilasta jos peukuttelu on noin kiinnostavaa
helppoa on olla huomioimatta koko systeemiä
esim. nimimerkki tiinaex on kertonut pystyvänsä koneeltaan peukuttamaan vaikka kuinka monta kertaa samaa viestiä - 60+
Heli* kirjoitti:
Minua eivät loukkaa, päinvastoin :)Niitä ei kannata kenenkään ihmetellä tai miettiä. Niillä voi kuka vaan leikitellä. Takana on ilmeisesti yksi ainut kirjoittaja.
- Kolavan kotka
Suuri peukuttaja iski taas!!!
Jos tämä peukuttaja olisi elänyt rooman valtakunnan aikaan, gladiaattorit olisi tapettu jo ennen syntymäänsä:)- Heli*
Suodaan hänelle pikkuinen ilonsa :)
- näin luulen
Lapselle on isän ja äidin valettava hyvä itsetunto, niin teki mun isäni ja äitini aikoinaan,
oli nimmittäin valavasti sairas, ja sairausjätti näkyvät jäljet, ja varsinki nuorille se olisi ollu suuri haitta ja häpeän aihe,
MUTTA MINULLE EI
sillä onneksi mun vanhemmat osasivat kasvattaa lujan luonteen
ylpeänä olen kantanu sairauden jäljet,
niistä ei ole ikinä ollu haittaa muutama sala kade on saattanu tuoda asian esille, ottamalla puheeksi
asiasta keskustelin avoimesti
MUTTA kiitos isän ja äidin siitä ei koskaan muodostunu kompleksia jota olisi pitäny hävetä, tai peitellä,
olin nuorten keskuudessa hyvin suosittu
jopa puoliso ehdokkaita oli tarjolla vaikka kuinka, oli vain valinnan vaikeu,
parhaan valitsin ja 50v aviota meni komeesti umpeen,
kiusaaminen on ilmeisesti puute, seurausta isän ja äidin riittävästä tuesta lapselle lapsen lasvuvuosina,
lapsille pit'ää osata kasvattaa luja luottamus omaan itseesnsä,
kun ihminn on terve on hänellä koko tunneskaala kohdallaan ja hyvä itsetunto, silloin ihminen pärjää vaikka susilauman keskellä,
--- kiios omille vanhemmilleni taivaisiin,,, maailma täällä on paha, te tiesitte sen jo silloin kun olin pieni, ------ väärä osoite
kipikipi omaan ikäryhmään kiusaamaan
- demeter1
"kiusaaminen on ilmeisesti puute, seurausta isän ja äidin riittävästä tuesta lapselle lapsen kasvuvuosina"
Tuossa saattaa olla asian ydin "näin luulen". Sinä onnellinen, joka sait hyvät vanhemmat. Kaikilla ei kuitenkaan ole näin, vaikka useimmat vanhemmat tekevät parhaansa. Aika ja voimat eivät vain riitä. - Pirre*
Onkin sanottu, hyvä itsetunto on suurin perintö jonka kotoaan saa.
- 2013
Pirre* kirjoitti:
Onkin sanottu, hyvä itsetunto on suurin perintö jonka kotoaan saa.
Kaikilla ei ole hyvällä itsetunnolla varustettuja vanhempia. Kaikki eivät voi sitä perintöä kotoaan saada. Ihmiset ympärillä voivat myös vaikuttaa siihen, jos haluavat.
- Kolavan kotka
Ei tarvi olla Nostradamus tai Gagliostro, tietääkseen, kuka on suuri peukuttaja.
- oo mikä oot
Ihme juttu, että joku roikkuu täällä vaan peukutuksia seuraamassa ja oikeen pitää kommentoida moista.
Jos oikeasti olet mies, niin ihmettelen miksi peukutukset ja niiden näplääjä kiinnostaa sinua noinkin paljon.
Minä en tiedä, enkä edes halua tietää kuka eniten peukuttaa ja mihin suuntaan. Kun ihmisillä on niin paljon erilaisia taipumuksia, emmekä niille mitään mahda.- Heli*
Anceli kirjoitti:
Jos oikeasti olet mies, niin ihmettelen miksi peukutukset ja niiden näplääjä kiinnostaa sinua noinkin paljon.
Minä en tiedä, enkä edes halua tietää kuka eniten peukuttaa ja mihin suuntaan. Kun ihmisillä on niin paljon erilaisia taipumuksia, emmekä niille mitään mahda.Minua ihmetytti oikein asiasta, tuli yli kolmekymmentä miinusta muutamassa minuutissa. Ei sitä voi olla huomaamatta. Viestini poistettiin vaikka en loukannut ketään henkilökohtaisesti, ihmettelin vain miinustajan motiivia. Poistokin osoittaa mikä henki palstalla vallitsee.
Käväisin vain, muutan muualle, täällä sairastuu itsekin :( - 6+1
Heli* kirjoitti:
Minua ihmetytti oikein asiasta, tuli yli kolmekymmentä miinusta muutamassa minuutissa. Ei sitä voi olla huomaamatta. Viestini poistettiin vaikka en loukannut ketään henkilökohtaisesti, ihmettelin vain miinustajan motiivia. Poistokin osoittaa mikä henki palstalla vallitsee.
Käväisin vain, muutan muualle, täällä sairastuu itsekin :(Arvosteltiinko siinä viestissä mihin otit kantaa toista kirjoittajaa. Joskus poistot on
ääntäkin nopeampia. Täällä ei kannata ihmetellä toisten kirjoittajien motiiveja.
Pitää olla neutraali mieluummin myötäillä kun kertoa oma mielipiteensä. - Pirre*
Heli* kirjoitti:
Minua ihmetytti oikein asiasta, tuli yli kolmekymmentä miinusta muutamassa minuutissa. Ei sitä voi olla huomaamatta. Viestini poistettiin vaikka en loukannut ketään henkilökohtaisesti, ihmettelin vain miinustajan motiivia. Poistokin osoittaa mikä henki palstalla vallitsee.
Käväisin vain, muutan muualle, täällä sairastuu itsekin :(Ei toinna, ei vain ole huomaavinaankaan koko miinuksia, ja ajattelee vain että miinustajalla on joku miinusvika :), miekä en edes vilikase noita etumerkkejä..siinäpähän toteuttavat itseään.
- oot mikä oo
oo mikä oot kirjoitti:
Ihme juttu, että joku roikkuu täällä vaan peukutuksia seuraamassa ja oikeen pitää kommentoida moista.
Sinun kirjoituksesi on oiva esimerkki siitä mikä satuttaa.
- Räykkälän räksä
Kolavan kotka, suuri tietäjä. On tietävinään. Itseasiassa ei tiedä mitään. Kirjoittaa vain saadakseen ärsytystä aikaan. Saadakseen meidät jokaisen miettimään, tarkoittaakohan tuo nyt minua.
- Räykkälän räksä
Räykkälän räksä kirjoitti:
Kolavan kotka, suuri tietäjä. On tietävinään. Itseasiassa ei tiedä mitään. Kirjoittaa vain saadakseen ärsytystä aikaan. Saadakseen meidät jokaisen miettimään, tarkoittaakohan tuo nyt minua.
Viesti on poistettu johon vastasin.
- Heli*
6+1 kirjoitti:
Arvosteltiinko siinä viestissä mihin otit kantaa toista kirjoittajaa. Joskus poistot on
ääntäkin nopeampia. Täällä ei kannata ihmetellä toisten kirjoittajien motiiveja.
Pitää olla neutraali mieluummin myötäillä kun kertoa oma mielipiteensä.Ei arvosteltu ketään. Ihmettelin miten ihmeessä ehtivät miinustaa niin paljon, niin lyhyessä ajassa.
Samapa tuo, en ole nettiriippuvainen, vielä vähämmän tämä palsta merkitsee, joten pärjäillään :) - Kolavan kotka
Räykkälän räksä kirjoitti:
Viesti on poistettu johon vastasin.
Kuti,kuti:D Puluseni, lennetäänkö yhdessä auringonlaskuun...:D
- sairaita riittää
oo mikä oot kirjoitti:
oot mikä oot,, sinä vasta pitkää päivää teet kun jaksat valvoa kuka milloinkin on tullut koneelle kuka lähtenyt? Ota nyt pieni happihyppely välillä, jaksat taas jatkaa Buuuaaaahhhhh! Jaksamista
- 600+
Heli* kirjoitti:
Ei arvosteltu ketään. Ihmettelin miten ihmeessä ehtivät miinustaa niin paljon, niin lyhyessä ajassa.
Samapa tuo, en ole nettiriippuvainen, vielä vähämmän tämä palsta merkitsee, joten pärjäillään :)Tänne on palautunt poistettuja viestejä :)
- :))
Pirre* kirjoitti:
Ei toinna, ei vain ole huomaavinaankaan koko miinuksia, ja ajattelee vain että miinustajalla on joku miinusvika :), miekä en edes vilikase noita etumerkkejä..siinäpähän toteuttavat itseään.
Miinusvika- :))
- hyi hyi
Surullista, mutta eipä ikäihmiset ole yhtään sen parempia. Täälläkin toisia nimimerkkejä näköjään kiusataan oikein urakalla. Jouduttinhan ikäihmisten ikioma Seniorinetti sulkemaan kokonaan ilkeilevien häiriköiden vuoksi.
- ----------
Ketähän täällä kiusastaan?
Taitaa olla sinun mielikuvituksesi töitä.
. ---------- kirjoitti:
Ketähän täällä kiusastaan?
Taitaa olla sinun mielikuvituksesi töitä.
.Nimimerkki hyi kävi kommentoimassa silmiäni hyi hyi ; ))
- meeriamanda
Mitäpä päästivät sen kaaostilaan? Hälläväliä touhulla ei saada mitään kelvollista.
- Kolavan kotka
korpikirjailija kirjoitti:
Nimimerkki hyi kävi kommentoimassa silmiäni hyi hyi ; ))
Kauniit naiset jotka julkaisevat kuviaan profiilissaan saavat hyvin pian kateelliset kaakattajat nokkimaan itseään, riippumatta kirjoituksistaan:D
- niin aina
Kolavan kotka kirjoitti:
Kauniit naiset jotka julkaisevat kuviaan profiilissaan saavat hyvin pian kateelliset kaakattajat nokkimaan itseään, riippumatta kirjoituksistaan:D
Nainen on naiselle susi, kun ei kanttia omaa naamaansa näyttää. ;DD
- naamaa
niin aina kirjoitti:
Nainen on naiselle susi, kun ei kanttia omaa naamaansa näyttää. ;DD
Haluaisitko sinä naamallasi täällä kirjoittaa, kun vaikka naapurisi sinut tunnistaisi. Minä en.
Vain siksi, että voin puhua sieluni syvistäkin tunnoista vapaasti.
En muun takia. - niin aina
naamaa kirjoitti:
Haluaisitko sinä naamallasi täällä kirjoittaa, kun vaikka naapurisi sinut tunnistaisi. Minä en.
Vain siksi, että voin puhua sieluni syvistäkin tunnoista vapaasti.
En muun takia.Onhan täällä heitä jotka kirjoittavat tuntemattomina pelkkinä nikkeinä ja sanovat sitten avoimesti vaikka mitä skeidaa.
Kun naamallaan kirjoittaa joutuu miettimään mitä suustaan ja näppäimistöltään päästää maailmalle. Asiallinen teksti ei hävetä vaikka naapurikin tunnistaisi. - naamaa
niin aina kirjoitti:
Onhan täällä heitä jotka kirjoittavat tuntemattomina pelkkinä nikkeinä ja sanovat sitten avoimesti vaikka mitä skeidaa.
Kun naamallaan kirjoittaa joutuu miettimään mitä suustaan ja näppäimistöltään päästää maailmalle. Asiallinen teksti ei hävetä vaikka naapurikin tunnistaisi.Joopa joo. Minä en posaa muuta kirjoittaakaan, kuin asiallista.
- antaa jo olla
naamaa kirjoitti:
Joopa joo. Minä en posaa muuta kirjoittaakaan, kuin asiallista.
Niinhän ne kaikki sanoo.
- naamaa
antaa jo olla kirjoitti:
Niinhän ne kaikki sanoo.
Minä tiedän tekoni. Enkä luule.
- hoitakaa itsenne
terveeksi,,,,,, kaikella rakkaudella yksi meistä,,,,,,
AIHE kiusaaminen ON psykkistä sairautta,
jokaikisen joka on joutunu tai luulee että häntä kiusataan ON syytä mennä terapiaan,
psykiatriseen hoitoon,
huono itsetunto ON parannettavissa oleva sairaus,
ÄLKÄÄ hyvät ihmiset kärsikö turhaan,
menkää reippaasti rohkeasti hoitoon,
sen jälkeen teitä EI KUKAAN enään kiusaa,
tai ainakaan ette koe kaikkea itseenne kohdistuvaksi piikittelyksi,
ja jos joku sanoo jotain piikitelevää tai pilkkaa, se EI ENÄÄN vaikuta teihin,
yllätys yllätys ne piikit kääntyykin kuin bumerangi lähettäjäänsä kohtaan,
te pääsette kuin koiraveräjästä
loppuelämä yhtä loistoa ja ihanuutta, rakkautta tulvillaan,
rakkautta on hyvä levittää sitten kaikkialle ympäristöön,
teistä tulee hyviä ihmisiä,,,,
sen jälkeen kaikki rakastaa teitä,,,, Mites kiusaajat? Mihis heidän kuuluu mennä?
"teistä tulee hyviä ihmisiä,,,,
sen jälkeen kaikki rakastaa teitä,,,,"
Anteeksi mutta.........:))))))))))))))))))))- pieni analyysi ----
"lusiinana "
tarvitaanki normaalie enemmän älykkyyttä huomatakseen omassa
itsessään se vika,
vain normaalia älykkäämmät ymmärtää hakea hoitoa jos omaavat heikon itsetunnon ja ovat joutuneet kiustun osaan,
tässä on totuus, jota kaikki ei hoksaa,
kiusaaja ei välttämättä ole älykäs,
mutta hänellä sattuu olemaan hyvä itsetunto,
joten sen turvin toimii tyhmästi, sortuu kisaajaksi,
kiusaaminen on todellisuudessa tyhmää touhua,
oikeasti älykkäät ihmiset ei kiusaa ketään, vaan käyttäytyvät asiallisesti eri tilanteissa.- tarkkaillut elämää
Minusta kiusaajalla on huono itsetunto. Saa elinvoimansa siitä kun pahoittaa muiden mielen. Aina niitä on, joka työpaikalla omansa, kouluissa, laitoksissa, palstoilla...
Kiusaaja ei voi kestää ihmisiä joita kadehtii tai jotka eivät mielistele häntä, itsetunnon ylläpitäminen vaatii kiusaajalta sen, että pitää olla aina joku jolle tuntee olevansa niskan päällä.
Tiukan paikan tullen kiusaaja on surkein kaikista.
Kirjoitin aiemmin samantyylisesti, se poistettiin ja sitten laitettiin takaisin, saa nähdä nyt :) "pieni analyysi"
Tarkoitatko että kiusatussa onkin vika jos kiusataan? Aika rohkea väittämä.
Että hoitoon vaan kaikki kiusatut ja kiusaajat porskuttakoon menemään hyvillä mielin. Ei kyllä kuulosta oikein järkevältä.
Toki kiusattun on hyvä saada keskusteluapua, mutta ei syyllistämismielessä vaan hänen itsetuntoa vahvistamaan.
Oletkos ajatellut jotta kiusaajia on paitsi nuorten keskuudessa myös esimerkiksi työlämässä esimiehinä yms? En allekirjoita tuota väittämää että kiusaajalla olisi hyvä itsetunto, päinvastoin. Hänen itsetuntonsa saattaa olla hyvinkin huono ja elämänkokemukset sieltä ei niin kannustavimmiasta päästä. Purkaa pahaa oloaan ja omaa egoaan nostaakseen kiusaamalla.
Kiusaajia on älykkäissäkin.tarkkaillut elämää kirjoitti:
Minusta kiusaajalla on huono itsetunto. Saa elinvoimansa siitä kun pahoittaa muiden mielen. Aina niitä on, joka työpaikalla omansa, kouluissa, laitoksissa, palstoilla...
Kiusaaja ei voi kestää ihmisiä joita kadehtii tai jotka eivät mielistele häntä, itsetunnon ylläpitäminen vaatii kiusaajalta sen, että pitää olla aina joku jolle tuntee olevansa niskan päällä.
Kirjoitin aiemmin samantyylisesti, se poistettiin ja sitten laitettiin takaisin, saa nähdä nyt :)"tarkkaillut elämää"
Samankaltaisesti ajattelen.
Miksihän viestisi poistettiiin?- Kolavan kotka
tarkkaillut elämää kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin samantyylisesti, se poistettiin ja sitten laitettiin takaisin, saa nähdä nyt :)Läpi elämäni nähnyt näitä, yleensä vielä älykkäitä;), mutta viisaus heiltä puuttuu ja sydämen kyky ymmärtää.
Eilen radiossa Helena Lindgren sanoi, kun haastattelija kysyi, mikä Jorma Uotisessa ärsytti: Täydellinen empatian puute. (puuttuu kyky ymmärtää, miltä toisesta tuntuu). - tarkkaillut elämää.
lusiinana kirjoitti:
"tarkkaillut elämää"
Samankaltaisesti ajattelen.
Miksihän viestisi poistettiiin?Se poistettiin ja pantiin takaisin ja taas poistui:D
tarkkaillut elämää. kirjoitti:
Se poistettiin ja pantiin takaisin ja taas poistui:D
Kirjoititko tällä samalla nikillä?
- 12+10
lusiinana kirjoitti:
"pieni analyysi"
Että hoitoon vaan kaikki kiusatut ja kiusaajat porskuttakoon menemään hyvillä mielin. Ei kyllä kuulosta oikein järkevältä.
Toki kiusattun on hyvä saada keskusteluapua, mutta ei syyllistämismielessä vaan hänen itsetuntoa vahvistamaan.
Oletkos ajatellut jotta kiusaajia on paitsi nuorten keskuudessa myös esimerkiksi työlämässä esimiehinä yms? En allekirjoita tuota väittämää että kiusaajalla olisi hyvä itsetunto, päinvastoin. Hänen itsetuntonsa saattaa olla hyvinkin huono ja elämänkokemukset sieltä ei niin kannustavimmiasta päästä. Purkaa pahaa oloaan ja omaa egoaan nostaakseen kiusaamalla.
Kiusaajia on älykkäissäkin.Kyllä jokin trauma ihmisessä panee kiusaamaan muita. Se on niin syvällä että kiusaaja ei itsekään sitä tiedosta.
Monesti kiusattu on kiusaajan mielestä "parempi", se ärsyttää jos joku vie huomion pois kiusaajasta, tai hänellä on jotain mitä kiusaaja tahtoisi, mutta ei saa.
Älykkäitä ja vähemmän älykkäitä on kiusaajissa ja kiusatuissa.
Koulukiusaaminen johtuu monesti kateudesta, johtuu myös erilaisuudesta ym.. Täällä ei ole sen kummempaa kuin ala-asteella, erilaisuutta ei siedetä.
Miten helppoa olisikaan, jättäisi vain lukematta ketjut joiden kirjoittajasta ei pidä. Se taas on vaikempaa kun on kirjoittajia jotka syöksyvät suin päin mitätöimään hyvänkin aloituksen. - --------------------
tarkkaillut elämää kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin samantyylisesti, se poistettiin ja sitten laitettiin takaisin, saa nähdä nyt :)ei se noin mene kiusaaja on royhkeä huonoluonteinen ihminen,
kiusaajaki on psyykkisesti sairas, joten hänenki on syytä hakeutua terapiaan,
mutta kiusaa pääsee kuin koiraveräjästä juuri ylikorostuneen itsetuntonsa avulla, - en jaksai jauhaa ---
lusiinana kirjoitti:
"pieni analyysi"
Kiusaajia on älykkäissäkin.itsestään selvyyksiä. menkää psykiatrille,
valitettavasti on joku vika, koska on joutunu kiusatun asemaan, hänellä on jokin henkinen puute joka estää normaalin puolustus käyttäytymisen laukeamisen,
valitettavasti kaikki hmiset on vajavaisia, joten kaikenlainen kähinä on mahdollisen,
vanha sanonta on :
" heikot sotrtuu elontiellä jätkä senku porskuttaa " siinä on hyvin piilotettu mitä me ihmiset olemme,
heikotkin vahvistuu kun esm terapoidaan oikealla tavalla,
terapiaan hakeutuu yleensä vain normaalia älykkäämmät, sillä he ovat huomanneet ettei pärjää aivan omillaan, - ----------------
en jaksai jauhaa --- kirjoitti:
itsestään selvyyksiä. menkää psykiatrille,
valitettavasti on joku vika, koska on joutunu kiusatun asemaan, hänellä on jokin henkinen puute joka estää normaalin puolustus käyttäytymisen laukeamisen,
valitettavasti kaikki hmiset on vajavaisia, joten kaikenlainen kähinä on mahdollisen,
vanha sanonta on :
" heikot sotrtuu elontiellä jätkä senku porskuttaa " siinä on hyvin piilotettu mitä me ihmiset olemme,
terapiaan hakeutuu yleensä vain normaalia älykkäämmät, sillä he ovat huomanneet ettei pärjää aivan omillaan,Kiusaaja on useinmiten aivovammainen, jolta puuttuu kykyn empatiaan, ja itsekritiikkiin.
Hän on myös usein perheensä pahoinvoivin yksilö. 12+10 kirjoitti:
Kyllä jokin trauma ihmisessä panee kiusaamaan muita. Se on niin syvällä että kiusaaja ei itsekään sitä tiedosta.
Monesti kiusattu on kiusaajan mielestä "parempi", se ärsyttää jos joku vie huomion pois kiusaajasta, tai hänellä on jotain mitä kiusaaja tahtoisi, mutta ei saa.
Koulukiusaaminen johtuu monesti kateudesta, johtuu myös erilaisuudesta ym.. Täällä ei ole sen kummempaa kuin ala-asteella, erilaisuutta ei siedetä.
Miten helppoa olisikaan, jättäisi vain lukematta ketjut joiden kirjoittajasta ei pidä. Se taas on vaikempaa kun on kirjoittajia jotka syöksyvät suin päin mitätöimään hyvänkin aloituksen."12 10"
Olen samaa mieltä että kiusaajalla voi olla joku trauma, jonka johdosta ei välttämättä huomaa itsekään olevansa se kiusaaja. Tai huomaa mutta ei voi sille mitään vaan toimii pahan olonsa purkamiseksi. Onhan hyvä nähdä pahan olon aiheuttaja jossain toisessa kuin hyväksyä se tosiasia että paha olo kumpuaakin omaststa itsestä. Hyväksyä se tosiasia että tarvitsee apua ja kynnys hankkiutua ammattiauttajan pakeille on usein ylitsepääsemätön.
Usein kiusattu onkin erilainen, poikkeaa jollain tavalla massasta ja tämä saa kiusaajat innostumaan.Täällä palstoilla ei tarvitse muuta kuin suotasanaista omien mielipiteideen esille tuomista. Ehkä ei kannattaisi olla liian suorakaan, peesailisi vaan niin hyvin pyyhkisi :)
Minä en täälläkään jaottele kirjoittajia heihin joista en pidä tai joista pidän, pyrin keskittymään aiheisiin.Enhän edes henkilökohtaisesti tunne täältä ketään joten kirjoitusten perusteella en voi alkaa jakaa tykkäänkö vaiko enkö.Osallistun niihin aiheisiin jotka koen mielenkiintoisina ja joihin koen että minulla on jotain sanomista. Totta kai sellaisia kirjoittajia pyrin välttelemään jotka ovat suoraan ilmaiseet minun olevan idiootti :).Sehän on selvä viesti joka kuuluu ottaa huomioon :).---------------- kirjoitti:
Kiusaaja on useinmiten aivovammainen, jolta puuttuu kykyn empatiaan, ja itsekritiikkiin.
Hän on myös usein perheensä pahoinvoivin yksilö.Kiusaajalapsen kyseessä ollessa lapsi oireilee koko perheen pahoinvointia joskus. Kun kiusaamiseen aletaan puuttua, saattaa perheestä löytyä jos jonkinlaista onglemaa.
- pi-ne
lusiinana kirjoitti:
"12 10"
Olen samaa mieltä että kiusaajalla voi olla joku trauma, jonka johdosta ei välttämättä huomaa itsekään olevansa se kiusaaja. Tai huomaa mutta ei voi sille mitään vaan toimii pahan olonsa purkamiseksi. Onhan hyvä nähdä pahan olon aiheuttaja jossain toisessa kuin hyväksyä se tosiasia että paha olo kumpuaakin omaststa itsestä. Hyväksyä se tosiasia että tarvitsee apua ja kynnys hankkiutua ammattiauttajan pakeille on usein ylitsepääsemätön.
Usein kiusattu onkin erilainen, poikkeaa jollain tavalla massasta ja tämä saa kiusaajat innostumaan.Täällä palstoilla ei tarvitse muuta kuin suotasanaista omien mielipiteideen esille tuomista. Ehkä ei kannattaisi olla liian suorakaan, peesailisi vaan niin hyvin pyyhkisi :)
Minä en täälläkään jaottele kirjoittajia heihin joista en pidä tai joista pidän, pyrin keskittymään aiheisiin.Enhän edes henkilökohtaisesti tunne täältä ketään joten kirjoitusten perusteella en voi alkaa jakaa tykkäänkö vaiko enkö.Osallistun niihin aiheisiin jotka koen mielenkiintoisina ja joihin koen että minulla on jotain sanomista. Totta kai sellaisia kirjoittajia pyrin välttelemään jotka ovat suoraan ilmaiseet minun olevan idiootti :).Sehän on selvä viesti joka kuuluu ottaa huomioon :).Eiköhän meistä kaikki paitsi yksi ole saanut kuulla olevansa idiootti. :))
pi-ne kirjoitti:
Eiköhän meistä kaikki paitsi yksi ole saanut kuulla olevansa idiootti. :))
Juu mutta jokainen ottaa sen omalla tavallaan. Tietenkin kaikenlaisia kirjoittajia pitäisi pyrkiä ymmärtämään, toisten kanssa vaan ajatukset vaihtuu kivuttomammin. Toisten viestit on selkokielisempiä kuin toisten. Vaikea ottaa kantaa jos ei haisuakaan mistä toinen kirjoittaa.
- 1943
12+10 kirjoitti:
Kyllä jokin trauma ihmisessä panee kiusaamaan muita. Se on niin syvällä että kiusaaja ei itsekään sitä tiedosta.
Miten helppoa olisikaan, jättäisi vain lukematta ketjut joiden kirjoittajasta ei pidä. Se taas on vaikempaa kun on kirjoittajia jotka syöksyvät suin päin mitätöimään hyvänkin aloituksen.Hyvin ilmaiset asiat. Tässäkin ketjussa näkyy tuo kaksijakoisuus, ollaan jommankumman puolella.Ilmeisesti osalla meistä ei ole herkkyyttä tajuamaan kiusatun asemaa. Itse en koskaan ole kiusannut tietoisesti, puolustautunut kyllä. Joku täälläkin väittää, että kiusatun pitäisi parantaa puolustautumiskykyään, pitää kiusauksen kohteeksi joutumista heikkoutena. Edelleen olen sitä mieltä, että kiusata ei pitäisi ketään. Itse olen monessa piireissä hyvin arvostettu henkilö, silti olen joutunut kiusauksen kohteeksi. Suurimpana syynä pidän kateutta. Kyllä kiusaamista vastaan pitää taistella, ei riitä, että sanotaan "kiusattu on aina".
- 1943
en jaksai jauhaa --- kirjoitti:
itsestään selvyyksiä. menkää psykiatrille,
vanha sanonta on :
terapiaan hakeutuu yleensä vain normaalia älykkäämmät, sillä he ovat huomanneet ettei pärjää aivan omillaan,Kävinpä tosiaan psykiatrilla, kun en enää jaksanut pomon kiusaamista. Sain sairaslomaa ja minut todettiin psyykkisesti terveeksi. Siitä on kirjallinen todistus jossain kokoelmissani. Enkä ole sortunut elontiellä, moni nainen olisi jo uupunut täysin.
- tunttunttuuu
1943 kirjoitti:
Kävinpä tosiaan psykiatrilla, kun en enää jaksanut pomon kiusaamista. Sain sairaslomaa ja minut todettiin psyykkisesti terveeksi. Siitä on kirjallinen todistus jossain kokoelmissani. Enkä ole sortunut elontiellä, moni nainen olisi jo uupunut täysin.
Eihän tervettä sairaslomalle laiteta!!!!!!!!!!
tunttunttuuu kirjoitti:
Jos olet kiusattu ja koet voivasi pahoin, hakudut saamaan keskusteluapua. Ei tarvitse tuolloin olla kyse sairaudesta vaan normaalista reaktiosta kestämättömässä tilanteessa. Kyllä vaan tiedän muitakin jotka ovat olleet sairaslomalla vastaavassa tilanteessa.Toki työ-olojen parantamiseksit tehtiin tuolloin muitakin ratkaisuja.
- 1943
tunttunttuuu kirjoitti:
Uupumus ja psyykkinen terveys ovat vähän eri asioita. Viisastele sinä vaan. Pitkän 40-vuotisen työurani aikana en kovin usein ollut lääkärintodistusta vaativalla sairaslomalla.
- bessie*
lusiinana kirjoitti:
Kiusaajalapsen kyseessä ollessa lapsi oireilee koko perheen pahoinvointia joskus. Kun kiusaamiseen aletaan puuttua, saattaa perheestä löytyä jos jonkinlaista onglemaa.
Yleensä kysymyksessä on ihan tavalliset lapset, "kiusaajalapsi", mitä ikinä se nyt tarkoittaneekaan, lienee harvinaisuus.
Kiusaaminen on halua saada ja säilyttää valta-asema.
Satunnaiset nahistelut ja voimien mittelöt eivät ole kiusaamista.
Kummankaan osapuolen perheissä ei välttämättä ole mitään erityisiä ongelmia. bessie* kirjoitti:
Yleensä kysymyksessä on ihan tavalliset lapset, "kiusaajalapsi", mitä ikinä se nyt tarkoittaneekaan, lienee harvinaisuus.
Kiusaaminen on halua saada ja säilyttää valta-asema.
Satunnaiset nahistelut ja voimien mittelöt eivät ole kiusaamista.
Kummankaan osapuolen perheissä ei välttämättä ole mitään erityisiä ongelmia."bessie*"
Aivan lapsi on lapsi vaikkka voissa paistais. kirjoitin tuon etuliitteen sen vuoksi että erotetaan milloin puhutaa lapsesta ja milloin aikuisesta. Lasten kiusaamiset on näes erilaista kuin aikuisten useinkin.
Minä taas olen sitä miesltä että jos on kyse systemaattisesta kiusaamisesta eikä satunnaisesta "nahistelusta tai voimien mittelöstä", onglemia on joko lapsessa yksin tai sitten koko perheessä.
Ja oli niin tai näin, aina siihen pitää puuttua.- bessie*
lusiinana kirjoitti:
"bessie*"
Aivan lapsi on lapsi vaikkka voissa paistais. kirjoitin tuon etuliitteen sen vuoksi että erotetaan milloin puhutaa lapsesta ja milloin aikuisesta. Lasten kiusaamiset on näes erilaista kuin aikuisten useinkin.
Minä taas olen sitä miesltä että jos on kyse systemaattisesta kiusaamisesta eikä satunnaisesta "nahistelusta tai voimien mittelöstä", onglemia on joko lapsessa yksin tai sitten koko perheessä.
Ja oli niin tai näin, aina siihen pitää puuttua.Koulukiusaaminen alkaa koulussa, ja se voi alkaa vaikkei perheillä tai lapsilla olisi mitään erityisempiä ongelmia.
Koulun saavuttama hyvä ilmapiiri ei ole pysyvä tila, opettajan rooli luokassa on merkittävä.
Puuttuminen voi olla joskus hyvin vaikeaa. Aina kuitenkin voi, ja pitääkin, muistuttaa ja puhua asioista yleisellä tasolla.
Koulukiusaaminen on joukkoväkivaltaa, ei kukaan pysty yksinään "systemaattisesti" kiusaamaan ketään. Asetelma yksi kiusaaja, yksi kiusattu ei pitkään pysty toimimaan. bessie* kirjoitti:
Koulukiusaaminen alkaa koulussa, ja se voi alkaa vaikkei perheillä tai lapsilla olisi mitään erityisempiä ongelmia.
Koulun saavuttama hyvä ilmapiiri ei ole pysyvä tila, opettajan rooli luokassa on merkittävä.
Puuttuminen voi olla joskus hyvin vaikeaa. Aina kuitenkin voi, ja pitääkin, muistuttaa ja puhua asioista yleisellä tasolla.
Koulukiusaaminen on joukkoväkivaltaa, ei kukaan pysty yksinään "systemaattisesti" kiusaamaan ketään. Asetelma yksi kiusaaja, yksi kiusattu ei pitkään pysty toimimaan.Mielestäni kiusaajalla, siis todella kiusaajalla eikä viattomalla nahinoitsijalla, ei ole kaikki kunnossa johtui se sitten mistä hyvänsä. Joka tapauksessa siihen tulee aina puuttua ja koulussa se on aikuisten tehtävä."Yleisellä tasolla muistuttelu" ei todellakaan riitä.
Opettajat sulkevat usein silmänsä kiusaamiselta vrt "meidän koulussa ei kiusaamista ilmene". Tai sitten yksinkertaisesti kiusaamista tapahtuu silloin kun opettajat eivät ole läsnä. On myös kouluja, joissa asiaan on todella paneuduttu ja kehitelty toimintamalleja kiitettävästi.
Ja kyllä vaan, yksikin oppilas kykenee kiusaamaan yhtä, sekin on nähty.Kiusaaminelle annetaan mahdollisuus tasan niin kauaksi aikaa kunnes siihen joku puuttuu. Ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti.- bessie*
lusiinana kirjoitti:
Mielestäni kiusaajalla, siis todella kiusaajalla eikä viattomalla nahinoitsijalla, ei ole kaikki kunnossa johtui se sitten mistä hyvänsä. Joka tapauksessa siihen tulee aina puuttua ja koulussa se on aikuisten tehtävä."Yleisellä tasolla muistuttelu" ei todellakaan riitä.
Opettajat sulkevat usein silmänsä kiusaamiselta vrt "meidän koulussa ei kiusaamista ilmene". Tai sitten yksinkertaisesti kiusaamista tapahtuu silloin kun opettajat eivät ole läsnä. On myös kouluja, joissa asiaan on todella paneuduttu ja kehitelty toimintamalleja kiitettävästi.
Ja kyllä vaan, yksikin oppilas kykenee kiusaamaan yhtä, sekin on nähty.Kiusaaminelle annetaan mahdollisuus tasan niin kauaksi aikaa kunnes siihen joku puuttuu. Ja toivottavasti mahdollisimman nopeasti.Se ei mahda ihan noin yksinkertaista aina olla. Leimojen lyömistä kannattaa aina välttää lasten kohdalla. Myös uhrin leima voi vahingoittaa.
Pidin itsestäänselvyytenä tuota, että puuttuminen on aikuisten tehtävä, ja se alkaa jo kotona, kasvattaen ja opastaen. Mutta kodit ovat erilaisia ja painotukset erilaisia, sitä emme koskaan saa muuksi muutettua.
En sanonut, että yleisellä tasolla muistuttelu ja hyvän ilmanpiirin luominen ja yllä pitäminen rakenteellisia ym. keinoja käyttäen olisi ratkaisu jo alkaneeseen kiusaamiseen.
Se kuitenkin voi rohkaista lapsia puolustamiseen ja 'kantelemiseen' ja oman toimintansa miettimiseen ja muuttamiseen ja ilman muutahan sillä on ennalta ehkäisevä vaikutus. Mutta toistoa, toistoa ja toistoa vaaditaan, kuten kaikkien muidenkin asioiden oppimisessa ja sisäistämisessä.
Ellei kiusaaja saa tukea mistään eikä keneltäkään, niin aika mahdoton hänen on jatkaa. Tasaväkisen kanssa vääntämiseen kyllästyy, heikomman kiusaajaa halveksitaan, ei siis 'kannata', vähän erilaista ärsyttelijää yleensä siedetään.
Tuo opettajien silmiensä sulkeminen on melko yleistä, varjellaan joko omaa tai koulun mainetta tai molempia.
Meiltä puuttuu lait ja mahdollisuus saada sanktioita, joten jopa epärehellisiä lausuntoja annetaan.
Kiusatun tilanteen parantaminen voi kestää jopa vuosia ja viedä voimat koko perheeltä. Eikä sille esim. koko alakoulun ajan kiusaamistaan kenenkään estämättä jatkaneelle yleensä jatkossa hyvin käy. bessie* kirjoitti:
Se ei mahda ihan noin yksinkertaista aina olla. Leimojen lyömistä kannattaa aina välttää lasten kohdalla. Myös uhrin leima voi vahingoittaa.
Pidin itsestäänselvyytenä tuota, että puuttuminen on aikuisten tehtävä, ja se alkaa jo kotona, kasvattaen ja opastaen. Mutta kodit ovat erilaisia ja painotukset erilaisia, sitä emme koskaan saa muuksi muutettua.
En sanonut, että yleisellä tasolla muistuttelu ja hyvän ilmanpiirin luominen ja yllä pitäminen rakenteellisia ym. keinoja käyttäen olisi ratkaisu jo alkaneeseen kiusaamiseen.
Se kuitenkin voi rohkaista lapsia puolustamiseen ja 'kantelemiseen' ja oman toimintansa miettimiseen ja muuttamiseen ja ilman muutahan sillä on ennalta ehkäisevä vaikutus. Mutta toistoa, toistoa ja toistoa vaaditaan, kuten kaikkien muidenkin asioiden oppimisessa ja sisäistämisessä.
Ellei kiusaaja saa tukea mistään eikä keneltäkään, niin aika mahdoton hänen on jatkaa. Tasaväkisen kanssa vääntämiseen kyllästyy, heikomman kiusaajaa halveksitaan, ei siis 'kannata', vähän erilaista ärsyttelijää yleensä siedetään.
Tuo opettajien silmiensä sulkeminen on melko yleistä, varjellaan joko omaa tai koulun mainetta tai molempia.
Meiltä puuttuu lait ja mahdollisuus saada sanktioita, joten jopa epärehellisiä lausuntoja annetaan.
Kiusatun tilanteen parantaminen voi kestää jopa vuosia ja viedä voimat koko perheeltä. Eikä sille esim. koko alakoulun ajan kiusaamistaan kenenkään estämättä jatkaneelle yleensä jatkossa hyvin käy.Todettuun kiusaamiseen puuttuminen on aina yksinkertaista, sillä muuta vaihtoehtoa en siihen näe. Ja aika ontuva on kyllä kiusaamisen puolustaminen tai vähättely vetoamalla siihen jotta "uhrin leima voi vahingoittaa". Eiköhän kuitenkiin enemmän vahingoita se uhrina ja kiusattuna oleminen, jonka vaikutukset useinkin ulottuvat koko loppuelämään jos asiaan ei kunnolla puututa.
Olet oikeassa siiinä' että perheiden elämään emme voi puuttua mutta todettuun kiusaamisen kuitenkin voimme, helposti.Oikeassa olet myös siinä että ennaltaehkäisy on hyvä keino torjua kiusaamista. Mannerheimin lastensuiojeluliitto tekee merkittävää työtä kiusaamisasioissa
http://www.mll.fi/kasvattajille/kiusaamisen-ehkaiseminen/kiusaaminen-koulussa/
Samoin Kiva Koulu -hanke
http://www.kivakoulu.fi/
antaa kouluille oivaa materiaalia järjestettäessa kiusaamisen vastustustyötä.
Kiusaamista on kuitenkin aina ja tämä ei yleensä lopu itsestään. Sen vuoksi kouluilla kuuluu olla toimintamallit, miten toimitaan ja tämä tulee käydä oppilaitten kanssa läpi jo opiskelun alkuvaiheessa, jotta kaikki olisivat tietoisia että asia on tapetilla ja siihen suhtaudutaan vakavasti ja valvoen.
Kiusaamistapauksissa myös sitten toimitaan sitten tämän ohjelman mukaisesti eikä se jää pelkäksi mapiksi kansioon.
http://www.edu.fi/yleissivistava_koulutus/hyvinvointi_koulussa/oppilas_ja_opiskelijahuolto/erilaiset_ongelma-_ja_kriisitilanteet/kiusaaminen_vakivalta_ja_hairinta/koulukiusaamisen_vastaisen_toimintamallin_laatiminen
Onhan sille kiusaajallekin edullista jos hän näkee asiallisen puuttumisen hänee ei -toivottuun käyttäytymiseensä. Jos ei siihen puututa nyt koulun ja vanhempien taholta, siihen puuttuvat jossain vaiheessa todennäköisesti viranomaiset, mikä onkin sitten jo isompi juttu.- bessie*
lusiinana kirjoitti:
Todettuun kiusaamiseen puuttuminen on aina yksinkertaista, sillä muuta vaihtoehtoa en siihen näe. Ja aika ontuva on kyllä kiusaamisen puolustaminen tai vähättely vetoamalla siihen jotta "uhrin leima voi vahingoittaa". Eiköhän kuitenkiin enemmän vahingoita se uhrina ja kiusattuna oleminen, jonka vaikutukset useinkin ulottuvat koko loppuelämään jos asiaan ei kunnolla puututa.
Olet oikeassa siiinä' että perheiden elämään emme voi puuttua mutta todettuun kiusaamisen kuitenkin voimme, helposti.Oikeassa olet myös siinä että ennaltaehkäisy on hyvä keino torjua kiusaamista. Mannerheimin lastensuiojeluliitto tekee merkittävää työtä kiusaamisasioissa
http://www.mll.fi/kasvattajille/kiusaamisen-ehkaiseminen/kiusaaminen-koulussa/
Samoin Kiva Koulu -hanke
http://www.kivakoulu.fi/
antaa kouluille oivaa materiaalia järjestettäessa kiusaamisen vastustustyötä.
Kiusaamista on kuitenkin aina ja tämä ei yleensä lopu itsestään. Sen vuoksi kouluilla kuuluu olla toimintamallit, miten toimitaan ja tämä tulee käydä oppilaitten kanssa läpi jo opiskelun alkuvaiheessa, jotta kaikki olisivat tietoisia että asia on tapetilla ja siihen suhtaudutaan vakavasti ja valvoen.
Kiusaamistapauksissa myös sitten toimitaan sitten tämän ohjelman mukaisesti eikä se jää pelkäksi mapiksi kansioon.
http://www.edu.fi/yleissivistava_koulutus/hyvinvointi_koulussa/oppilas_ja_opiskelijahuolto/erilaiset_ongelma-_ja_kriisitilanteet/kiusaaminen_vakivalta_ja_hairinta/koulukiusaamisen_vastaisen_toimintamallin_laatiminen
Onhan sille kiusaajallekin edullista jos hän näkee asiallisen puuttumisen hänee ei -toivottuun käyttäytymiseensä. Jos ei siihen puututa nyt koulun ja vanhempien taholta, siihen puuttuvat jossain vaiheessa todennäköisesti viranomaiset, mikä onkin sitten jo isompi juttu.Juu u, TODETTUUN kiusaamiseen PUUTTUMINEN on yksinkertaista, ja se nyt taas kerran on itsestäänselvyys, että puututtava on.
Jatkossa ei sitten mikään olekaan aivan yksinkertaista. Kiusaaminen ei koskaan lopu kuin seinään. Mitä enemmän kiusattua uhriutetaan, sitä enemmän hiljaiset pelkääjät saattavat pelätä itsensä puolesta ja kiusaaja alamaisensa taas esim. pyrkiä välttymään häpeällisesti toimineen julmurin maineelta vaikkapa hyvin uskottavasti (kenties itsekin uskoen) esiintyen ja käännyttäen lisää muita puolelleen.
Eläissäni en ole puolustanut kiusaamista, tai vähätellyt ilmiselvää kiusaamista, en ontuvasti, enkä "vetoamalla" (?!) omaan mielipiteeseeni, mutta heitto tuokin...
Muutenhan taisimmekin taas kerran olla paljolti samaa mieltä eri sanoilla :) bessie* kirjoitti:
Juu u, TODETTUUN kiusaamiseen PUUTTUMINEN on yksinkertaista, ja se nyt taas kerran on itsestäänselvyys, että puututtava on.
Jatkossa ei sitten mikään olekaan aivan yksinkertaista. Kiusaaminen ei koskaan lopu kuin seinään. Mitä enemmän kiusattua uhriutetaan, sitä enemmän hiljaiset pelkääjät saattavat pelätä itsensä puolesta ja kiusaaja alamaisensa taas esim. pyrkiä välttymään häpeällisesti toimineen julmurin maineelta vaikkapa hyvin uskottavasti (kenties itsekin uskoen) esiintyen ja käännyttäen lisää muita puolelleen.
Eläissäni en ole puolustanut kiusaamista, tai vähätellyt ilmiselvää kiusaamista, en ontuvasti, enkä "vetoamalla" (?!) omaan mielipiteeseeni, mutta heitto tuokin...
Muutenhan taisimmekin taas kerran olla paljolti samaa mieltä eri sanoilla :)Samaa mieltä siitäkin jotta seinään ei lopu ei :).
Mutta kiusaajan "uhriuttamista" en ymmärrä alkuunkaan. Ihan kuin kiusaaminen olisi uhrin häpeä?
Tätä en ymmärrä:
"sitä enemmän hiljaiset pelkääjät saattavat pelätä itsensä puolesta ja kiusaaja alamaisensa taas esim. pyrkiä välttymään häpeällisesti toimineen julmurin maineelta vaikkapa hyvin uskottavasti (kenties itsekin uskoen) esiintyen ja käännyttäen lisää muita puolelleen. "
Tuohan siinä toiminnassa on riski jos asia hoidetaan huonosti ja toiminnan tulos jätetäaan valvomatta.
- kiuuussaaa
http://www.iltalehti.fi/perhe/2013081117353990_pr.shtml
Mikä ihmisiä vaivaa, tokihan kiusaamista on ollut aina, mutta luulisi että ihmiset alkaisivat sivistyä ja opettaa lapsensa tavoille. Muuten tulee aikuisenakin kiusaajia, kuten tältäkin palstalta huomaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892638Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031668- 1161600
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641222Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 45867
- 64864
- 61835