nyt entiset soputelttailijat ja karavaanarit ovat hankkineet bavarian ja leikkivät siinä kotia lähisatamassa viikonlopun tyhjentäen alkonkassinsa.
purjehdus on kuollut
66
738
Vastaukset
- Nykyvenemiäs
Minun tapauksessani entinen ahtaissa tiloissa kyyhöttänyt on päässyt valoisan ja avaran purren kippariksi. Koko perhe on tyytyväisempi. purjehdusvuorokaudet ovat enemmän kuin kaksinkertaistuneet.
- 11+4
No niin on, surullista katsottavaa on uudehko ylipainonen hanse 320 fokkamatkapursi kryssimässä fokalla 2-5 m/s tuulessa, vaikka pitäisi olla light genoa tai code zero päällä.
Tai sitten siesta 32 kryssimmässä rullatulla genoalla 8 m/s tuulessa. Irtofokalla olisi nousukulma 15 astetta parempi.
On viimeisen päälle veneet, mutta sitten niillä ei purjehdita viimeisen päälle.- .....
Jos ei ole viimeisen päälle taidotkaan? Pitääkö silloinkin vetää äärirajoilla, kun ei vielä tiedä edes milloin pitää reivata?
Ja onko se jotenkin pakko aloittaa purjehdus jollain vanhalla kevytveneellä jos kerran uusi ylipainoinen on väärä valinta? - 2+12
..... kirjoitti:
Jos ei ole viimeisen päälle taidotkaan? Pitääkö silloinkin vetää äärirajoilla, kun ei vielä tiedä edes milloin pitää reivata?
Ja onko se jotenkin pakko aloittaa purjehdus jollain vanhalla kevytveneellä jos kerran uusi ylipainoinen on väärä valinta?"vielä tiedä edes milloin pitää reivata?"
Trimmiohjeita löytyy netistä.
"Ja onko se jotenkin pakko aloittaa purjehdus jollain vanhalla kevytveneellä jos kerran uusi ylipainoinen on väärä valinta? "
Kyllä kannattaisi, olisi ko. purjehtijalla parempi mieli ja tämä palsta siistimpi. Terve sielu terveessä ruumissa, sano. - 15+2
Mä en koskaan kryssi.
Purjeveneneessäni on moottori vastatuuliosuuksia varten. - 4+5
15+2 kirjoitti:
Mä en koskaan kryssi.
Purjeveneneessäni on moottori vastatuuliosuuksia varten."Mä en koskaan kryssi."
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3356
"Purjehtijoiden oma keskustelukanava"
Vastatuuleen eteneminen tuulivoimalla on hyvinkin olennainen osa purjehdusta. - .....
2+12 kirjoitti:
"vielä tiedä edes milloin pitää reivata?"
Trimmiohjeita löytyy netistä.
"Ja onko se jotenkin pakko aloittaa purjehdus jollain vanhalla kevytveneellä jos kerran uusi ylipainoinen on väärä valinta? "
Kyllä kannattaisi, olisi ko. purjehtijalla parempi mieli ja tämä palsta siistimpi. Terve sielu terveessä ruumissa, sano.Palsta olisi paljon siistimpi jos kaikki itseään ainoina oikeina purjehtijoina pitävät ymmärtäisivät että heidän mielipiteensä on vain yksi muiden joukossa.
Kukaan ei ole velvollinen aloittamaan kevytveneellä taikka opettemaan purjehtimaan netissä vain sinua miellyttääkseen. - .....
4+5 kirjoitti:
"Mä en koskaan kryssi."
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3356
"Purjehtijoiden oma keskustelukanava"
Vastatuuleen eteneminen tuulivoimalla on hyvinkin olennainen osa purjehdusta.Vastatuuleen ei voi purjehtia. Hankavastaiseen voi.
- 1+12
..... kirjoitti:
Palsta olisi paljon siistimpi jos kaikki itseään ainoina oikeina purjehtijoina pitävät ymmärtäisivät että heidän mielipiteensä on vain yksi muiden joukossa.
Kukaan ei ole velvollinen aloittamaan kevytveneellä taikka opettemaan purjehtimaan netissä vain sinua miellyttääkseen.Ptikät sönkötykset todistavat, että olette väärässä. Viimeisen sanan voi jättää sanomattakin.
- 15+16
..... kirjoitti:
Vastatuuleen ei voi purjehtia. Hankavastaiseen voi.
Kirjoitettiin: "Vastatuuleen eteneminen tuulivoimalla ", jota on kryssiminen.
- Mrs. Moneypenny
Missä ja milloin hautajaiset ?
- 13+18
Missä: pohjois itämeri
Milloin: toukokuu-marraskuu, silloin on hautajaiskaravaanarit liikkellä. - Skiglari
@15 2 "Mä en koskaan kryssi." En jaksa kuin hämmästellä tällaista "purjehtimista". Muistan, että aikoinaan mulla oli työkaverina "merikarhu", joka sanoi vain "purjehtivansa" myötätuuleen. Mielestäni purjehtimisen yksi idea on purjehtiessa edetä ilman koneen "puksutusta". Eikä ole yksi tai kaksi kertaan kun olen ohittanut purjeilla näitä moottorilla kulkevia keppiveneitä. Miksi ihmeessä ette hanki moottorivenettä niin voisitte käyttää enemmän aikaa satamassa tai retkikohteessa.
"Navigare necesse est, vivere non est necesse." (Purjehtiminen on tärkeää, eläminen ei.) Eli purjehtiminen on elämäntapa, mutta toisille se tuntuu olevan status tai statussymboli.- Älä ihmettele
Voi sinua.
Anna nyt kanssaihmisten veneillä ihan niinkuin halauavat.
Keksit kyllä muutakin ihmeteltävää. Jotain sellaista, jolla on merkitystä sinulle ja pienelle elämällesi. - Se ei käy!
Nii mut kato kun suoli24:n asiantuntijat ovat kertoneet meille ettei väylillä saa luovia. Siinähän voi häiritä jonkun moottoriveneilijän ajamista niin että tämä joutuu jopa kääntämään rattia tai mikä kamalampaa joutuu jopa koskemaan kaasukahvaan. Eihän se nyt käy, ei.
Väylien ulkopuolella taas ei saa ollenkaan veneillä. Siellähän on kiviä, hui. - 18+3
Se kyllä tarkoittaa "Merenkulku on tärkeää, eläminen ei"
Koneella vai purjeilla, niin ihan sama - tarkoittaa kyllä
18+3 kirjoitti:
Se kyllä tarkoittaa "Merenkulku on tärkeää, eläminen ei"
Koneella vai purjeilla, niin ihan samaLaivatkin lähtevät edelleen purjehdukselle, vaikka kuinka olisivat konealuksia ilman maston tynkää. Ja necesse tarkoittaa välttämätöntä, siis enemmän kuin tärkeää.
- 18+3
tarkoittaa kyllä kirjoitti:
Laivatkin lähtevät edelleen purjehdukselle, vaikka kuinka olisivat konealuksia ilman maston tynkää. Ja necesse tarkoittaa välttämätöntä, siis enemmän kuin tärkeää.
Tämän käännöksen "Purjehtiminen on tärkeää jne " on helppo hyväksyä, mutta kun Skiglari käänsi sen "Purjehdus jne".
Noissa on huomattava ero.
Silloin kun lause ensimmäisen kerran lausuttiin, niin aluksena oli todennäköisesti soutukaleerialus eikä purjevene/laiva.
Toisaalta Navigare käännetään latinasta suomeksi monessa lähteessä kyllä merenkuluksi. - tarkoittaa kyllä
18+3 kirjoitti:
Tämän käännöksen "Purjehtiminen on tärkeää jne " on helppo hyväksyä, mutta kun Skiglari käänsi sen "Purjehdus jne".
Noissa on huomattava ero.
Silloin kun lause ensimmäisen kerran lausuttiin, niin aluksena oli todennäköisesti soutukaleerialus eikä purjevene/laiva.
Toisaalta Navigare käännetään latinasta suomeksi monessa lähteessä kyllä merenkuluksi.Ei se tarkoittanut sen enempää soutukaleereja kuin purjelaivojakaan. Se tarkoitti merenkulun välttämättömyyttä elinehtona. Ja sen ajan sotalaivoja soudettiin taistelutilanteessa ja purjehdittiin siirtymät, kauppalaivat olivat purjelaivoja.
Yhtäkaikki, minulle ainakin purjehdus on välttämätöntä. Siksi lähdenkin tästä nyt veneelle.
- Skiglari
@Älä ihmettele, kommenttisi oli ilmeisesti tarkoitettu minulle ja kommentilleni. Tietenkin annan jokaisen veneillä niin kuin parhaaksi katsovat tai osaavat. Ihmettely kuuluu osana oppimiseen ja ehkäpä joskus huomaat sen ja löydät itsellesi elämän tarkoituksen.
@Älä ihmettele, mitä lisäarvoa sinulla on tähän keskusteluun?- Älä ihmettele
Kuten sanoin: voi sinua.
Täällä sitä vain ollaan ja elellään, kukin tavallaan. Kun ymmärrät sen, kaikki on paljon helpompaa sinullekin.
Usko pois. - minä ihmettelen
Älä ihmettele kirjoitti:
Kuten sanoin: voi sinua.
Täällä sitä vain ollaan ja elellään, kukin tavallaan. Kun ymmärrät sen, kaikki on paljon helpompaa sinullekin.
Usko pois.Kyllä minun nyt täytyy skiglarin lailla yrittää löytää se tuomasi lisäarvo. Vielä en ole löytänyt.
- Lisäarvoa
minä ihmettelen kirjoitti:
Kyllä minun nyt täytyy skiglarin lailla yrittää löytää se tuomasi lisäarvo. Vielä en ole löytänyt.
Olisikohan se lisäarvo tuossa "kukin tavallaan" -osuudessa? Se on merkittävä pointti lähes jokaisessa keskustelussa jos oivaltaa sen että kaikki eivät halua samoja asioita eivätkä tee asioita samalla tavalla.
- ei vieläkään
Lisäarvoa kirjoitti:
Olisikohan se lisäarvo tuossa "kukin tavallaan" -osuudessa? Se on merkittävä pointti lähes jokaisessa keskustelussa jos oivaltaa sen että kaikki eivät halua samoja asioita eivätkä tee asioita samalla tavalla.
Ei se tuonut lisäarvoa, se vain toisti skiglarin jo sanoman asian.
- Lisäarvoa?
ei vieläkään kirjoitti:
Mitä lisäarvoa sinä tuotat toistamalla samaa sanomaa jossa ei alunperinkään ollut lisäarvoa?
- .....
ei vieläkään kirjoitti:
Skiglari torppasi sen, joka ei koskaan kryssinyt, koska "kryssiminen nyt kuuluu purjehdukseen" eli siinä suhteessa Skiglarille ei sopinut mikään "kukin tavallaan" -toimintatapa.
Onhan se nyt toki useimpien mielestä hölmöä jos ei kryssi ja on silti olevinaan purjehtija, mutta silti, mihin se raja sitten pitäisi vetää? Onko moottoripursikin pelkkä vitsi kun kerran niillä ei yleensä kummemmin tuuleen nousta? - 9+12
..... kirjoitti:
Skiglari torppasi sen, joka ei koskaan kryssinyt, koska "kryssiminen nyt kuuluu purjehdukseen" eli siinä suhteessa Skiglarille ei sopinut mikään "kukin tavallaan" -toimintatapa.
Onhan se nyt toki useimpien mielestä hölmöä jos ei kryssi ja on silti olevinaan purjehtija, mutta silti, mihin se raja sitten pitäisi vetää? Onko moottoripursikin pelkkä vitsi kun kerran niillä ei yleensä kummemmin tuuleen nousta?"Onko moottoripursikin pelkkä vitsi kun kerran niillä ei yleensä kummemmin tuuleen nousta? "
Enemmistö suomalaisista matkapursista ovat lähes purjehduskelvottomia vitsejä, ikävä kyllä. Ja jos on purjehduskelpoinen vene, niin se pilataan rullagenoalla, lazyjackeilla, puutteelisella purjevarustuksella (nyky fokkamatkaveneet tarvitsevat todellakin code 0:n ja spinnun) yms.
- pettynyt5
hoh hoijaa, pitipas taas tuhlata aikaa lukemalla tamakin aloituksen kommentit. Solvauksia ja henkilokohtaisuuksia........ no fun!!!!
- Bavaria is best
Tässä taas nähdään miten RIITAISTA porukka nää suomalaiset "purjehtijat" ovat !!
- peace...
Ja sinäkö julistat täten Bavarian omistavat "epäpurjehtijat" paremmiksi? Tuo "epäpurjehtija" tuli siitä, että ymmärsin tekstistäsi olevan kaltaisiasi ja sitten "purjehtijoita". Mitä muuta ne muut sitten voisivat mielestäsi olla?
Olihan muuten bavariaanilta todellinen yritys rauhanrakentamiseen, vai kuinka. - .....
Itsekin kasvatat sitä porukkaa yhdellä.
Erään sanonnan mukaan: kun osoitat jotakuta sormella, neljä sormea osoittaa kohti sinua itseäsi. - 2+10
"Bavaria is best"
Rohkenen olla eri mieltä, paremmin purjehtivia veneitä on lukuisia tarjolla. - 4+20
2+10 kirjoitti:
"Bavaria is best"
Rohkenen olla eri mieltä, paremmin purjehtivia veneitä on lukuisia tarjolla.Mutta ei yhtä mukavia ja asuttavia kohtuullisella hinnalla.
- 15+13
4+20 kirjoitti:
Mutta ei yhtä mukavia ja asuttavia kohtuullisella hinnalla.
Jaa ei vai, tässä pari uutta:
http://www.hp1030.com/
http://www.beneteau.com/Sailing-Yachts/First/First-30
Puhumattaakaan käytetyistä.
Jos tarkoitat mukavuudella ja suttavuudella 10cm enemmän tilaa siellä sun täällä, niin purjehduksessa moisella ei ole mitään merkitystä. Veneellä pitää olla kokoa yli 40 jalkaa, jotta asumistilat edes jotenkin pärjäisivät muutaman neliön mummon mökille. Toisaalta yli 40 jalkainen kippo on monelle liian iso ylläpitää.
Jos taas tarkoitat mukavuudella varusteita, niitä voi asentaa mihin tahansa veneseen.
- Skiglari
En millään tavalla halunnut "torpata" purjehtijoita, jotka eivät kryssi vaan hämmästelin. Aivan kuten me kaikki eli aika ajoin hämmästelemme jotakin toimintaa. Samalla tavoin hämmästelin kesällä moottoriveneilijää joka sammutti koneen ja meloi rantaan. Toisaaltaan, faija kertoi, että 50-luvulla kun hänen purjeveneessään ei ollut moottoria niin silloin he joutuivat joskus melomaan rantaan ;). Tietenkin veneilyssä kukin tekee asiat omalla tavallaan. Ja tietenkin me joudumme joskus tekemään valintoja myös purjehtiessamme elikä jos eteneminen purjella tuntuu liian hitaalta niin käytetään konetta. Edelleenkin, mielestäni purjehtimisen viehätys on hyväksi käyttää luonnonvoimia ja nauttia siitä. Jokainen hakekoot nautintonsa niin kuin haluavat. Mitä taas tulee moottoripurjeveneisiin niin veneen valinta on valintakysymys ja myös mieltymys. Itselläni on myös moottorivene ja aika ajoin silläkin on mukavaa retkeillä, koska matkanopeus on 5 kertaa nopeampi kuin purjeveneellä ja sillä pääsee syväksen vuoksi paikkoihin, joihin ei ole purjeveneellä asiaa.
"Navigare necesse est, vivere non est necesse." (Purjehtiminen/merenkulku on tärkeää, eläminen ei.) Eli purjehtiminen on elämäntapa. Tämä on minun tulkintani tähän aforismiin.- .....
Uskotaan, mutta netissä tällaiset sävyerot eivät vaan tuppaa erottumaan. Hämmästelyä ei mollaamisesta erota ellei näe erityistä vaivaa tämän vääntämiseen rautalangasta.
- Hienoa !
-
- eikai taas
taasko tää alkaa ??
- eikö osata purjehtia
Mitä järkeä on hankkia purjevenettä, jos koko kesä rääkätään keppiveneen moottoria purjeet pussissa. Tuo on sitä valataosan "purjehtimista". Töissä sitten leveillään purjehdusjutuilla, vaikka ei osata/viitsitä/ehditä purjeilla ajaa. Yhdeksän (9) venettä kymmenestä (10) "purjehtii" moottorilla - tämä on selkeästi havaittavissa.
- mikä vaivaa
eikö osata purjehtia kirjoitti:
Mitä järkeä on hankkia purjevenettä, jos koko kesä rääkätään keppiveneen moottoria purjeet pussissa. Tuo on sitä valataosan "purjehtimista". Töissä sitten leveillään purjehdusjutuilla, vaikka ei osata/viitsitä/ehditä purjeilla ajaa. Yhdeksän (9) venettä kymmenestä (10) "purjehtii" moottorilla - tämä on selkeästi havaittavissa.
Ja samaa tarinaa yritit tarjota tuolla yleisellä puolella. Taitaa joku kauna tai kateus vaivata.
- eikö osata purjehtia
mikä vaivaa kirjoitti:
Ja samaa tarinaa yritit tarjota tuolla yleisellä puolella. Taitaa joku kauna tai kateus vaivata.
En tarjoa mitään tarinaa, vaan ihan arjessa havaittua todellisuutta. Kaipa sentään tämänkin puolen purjehduksesta voi kertoa, vai oletteko purjehtijat todellakin niin nättinokkaisia, ettei poikittaisia puheita suvaita.
- mitä pitäisi?
En tarjoa mitään tarinaa, vaan ihan arjessa havaittua todellisuutta. Kaipa sentään tämänkin puolen purjehduksesta voi kertoa, vai oletteko purjehtijat todellakin niin nättinokkaisia, ettei poikittaisia puheita suvaita.
Olet ilmeisesti tarkastellut tilannetta jossain sataman suulla. Siinä tuskin edes joka kymmenes tulee sisään tai lähtee ulos purjein. Samoin sisimmät väylät ajetaan koneella ja niitä suosivat myös moottoriveneet. Jos nätin nokkasi kanssa uskaltaudut edes hurjalle ja aavalle Sipoon selälle, saat jotain muita tuloksia.
Mikähän muuten olisi edes oikein. Jos purjehtii, valitetaan tien tukkimisesta, jos ajetaan koneella, syytetään pelkuruudesta ja osaamattomuudesta. - eikö osata purjehtia
mitä pitäisi? kirjoitti:
Olet ilmeisesti tarkastellut tilannetta jossain sataman suulla. Siinä tuskin edes joka kymmenes tulee sisään tai lähtee ulos purjein. Samoin sisimmät väylät ajetaan koneella ja niitä suosivat myös moottoriveneet. Jos nätin nokkasi kanssa uskaltaudut edes hurjalle ja aavalle Sipoon selälle, saat jotain muita tuloksia.
Mikähän muuten olisi edes oikein. Jos purjehtii, valitetaan tien tukkimisesta, jos ajetaan koneella, syytetään pelkuruudesta ja osaamattomuudesta.Minä en sataman suistoissa vietä aikaani. Havainnot ole tehnyt läntisessä saaristossa aavan puoleisella reunalla. Minulle ei ole tullut mieleenikään miettiä, mikä on oikea tapa. Jokainen valitkoon tapansa halunsa mukaan. Minä ainoastaan ihmettelin sitä, että mistä johtuu selvästi havaittavissa oleva trendi eli purjeveneillä ajellaan moottorilla niissä olosuhteissa, joissa luulisi purjeilla ajon olevan ehdoton kliimaksi. Eihän kukaan kai osta itselleen lava-autoakaan, jos ei ole mitä kuljettaa lavalla.
- soin ny6
Minä en sataman suistoissa vietä aikaani. Havainnot ole tehnyt läntisessä saaristossa aavan puoleisella reunalla. Minulle ei ole tullut mieleenikään miettiä, mikä on oikea tapa. Jokainen valitkoon tapansa halunsa mukaan. Minä ainoastaan ihmettelin sitä, että mistä johtuu selvästi havaittavissa oleva trendi eli purjeveneillä ajellaan moottorilla niissä olosuhteissa, joissa luulisi purjeilla ajon olevan ehdoton kliimaksi. Eihän kukaan kai osta itselleen lava-autoakaan, jos ei ole mitä kuljettaa lavalla.
Sitten on vahva suodatus silmälaseissa. Aina parhaissakin purjehdusolosuhteissa joku ajelee koneella. Se yksikin jo herättää huomiota ja sen olet nähnyt monena.
Etkä suinkaan tuonut esiin ihmettelyä. Lue uudestaan ensimmäinen kirjoituksesi sekä samansisältöinen "yleistä veneilystä"-palstalta. Ne sisältävät hyvin vahvan asenteen, joka erinomaisesti heijastuu nimimerkkiisikin. Selvästi pidät itseäsi osaavampana ja parempana. - eikö osata purjehtia
soin ny6 kirjoitti:
Sitten on vahva suodatus silmälaseissa. Aina parhaissakin purjehdusolosuhteissa joku ajelee koneella. Se yksikin jo herättää huomiota ja sen olet nähnyt monena.
Etkä suinkaan tuonut esiin ihmettelyä. Lue uudestaan ensimmäinen kirjoituksesi sekä samansisältöinen "yleistä veneilystä"-palstalta. Ne sisältävät hyvin vahvan asenteen, joka erinomaisesti heijastuu nimimerkkiisikin. Selvästi pidät itseäsi osaavampana ja parempana.Ja meillä päin parhaissakin purjehdusolosuhteissa joku ajelee purjeilla - useimmat kuitenkin koneella. Tämä nyt ikävä kyllä on vain omin ja muiden silmin todettua faktaa. Ei siinä ole mitään sen asenteellisempaa. Nimimerkki, jonka perään ei mahtunut enää kysymysmerkkiä, ei myöskään ole asenteellinen. Se on lähinnä retorinen kysymys. En myöskään ymmärrä, mistä saat käsityksen, että pidän itseäni osaavampana ja parempana. Purjehduksesta en ainakaan tiedä yhtään mitään, joten niissä asioissa en voi päteä. Olen ainoastaan uskaltanut purjeveneilijöiden palstalla ihmetellä vähäistä purjeilla ajoa kontra moottorilla ajo. Kai teidän purkkariväen hipiä nyt edes tällaisen kestää. Tehän loukkaannutte näköjään lähes yhtä paljon, kuin hieroja pierusta.
- Ei osata
Ja meillä päin parhaissakin purjehdusolosuhteissa joku ajelee purjeilla - useimmat kuitenkin koneella. Tämä nyt ikävä kyllä on vain omin ja muiden silmin todettua faktaa. Ei siinä ole mitään sen asenteellisempaa. Nimimerkki, jonka perään ei mahtunut enää kysymysmerkkiä, ei myöskään ole asenteellinen. Se on lähinnä retorinen kysymys. En myöskään ymmärrä, mistä saat käsityksen, että pidän itseäni osaavampana ja parempana. Purjehduksesta en ainakaan tiedä yhtään mitään, joten niissä asioissa en voi päteä. Olen ainoastaan uskaltanut purjeveneilijöiden palstalla ihmetellä vähäistä purjeilla ajoa kontra moottorilla ajo. Kai teidän purkkariväen hipiä nyt edes tällaisen kestää. Tehän loukkaannutte näköjään lähes yhtä paljon, kuin hieroja pierusta.
Olet oikeassa.
- ja mitä sitten?
Ja mitä sitten?
- 12+14
Ja meillä päin parhaissakin purjehdusolosuhteissa joku ajelee purjeilla - useimmat kuitenkin koneella. Tämä nyt ikävä kyllä on vain omin ja muiden silmin todettua faktaa. Ei siinä ole mitään sen asenteellisempaa. Nimimerkki, jonka perään ei mahtunut enää kysymysmerkkiä, ei myöskään ole asenteellinen. Se on lähinnä retorinen kysymys. En myöskään ymmärrä, mistä saat käsityksen, että pidän itseäni osaavampana ja parempana. Purjehduksesta en ainakaan tiedä yhtään mitään, joten niissä asioissa en voi päteä. Olen ainoastaan uskaltanut purjeveneilijöiden palstalla ihmetellä vähäistä purjeilla ajoa kontra moottorilla ajo. Kai teidän purkkariväen hipiä nyt edes tällaisen kestää. Tehän loukkaannutte näköjään lähes yhtä paljon, kuin hieroja pierusta.
Minä taas ihan tosissani ihmettelen, miksi sinä vaivaudut ihmettelemään asiaa, joka ei oikeastaan sinulle kuulu. Kukin veneilee tavallaan ja se on jokaisen oma asia.
Se purjeveneen hankkimisen järki voi olla vaikkapa siinä, että samalla rahalla saa luultavasti paremmat sisätilat. Köli tekee myös purkkarin useimmissa olosuhteissa miellyttävämmäksi käsitellä kuin uppoumamoottoriveneen. Ja sitten kun sattuu sopiva keli, niin purjeilla on ihan kiva ajaa. Mutta esimerkiksi kryssiminen voi useinkin tuntua turhan työläältä.
Ketjun aloittaja lienee siinä mielessä oikeassa, että nykyisessä purjevenekansassa on huomattavasti enemmän kuin joskus 50 vuotta sitten niitä, joille purjehdus itsessään ei ole pääasia. Siihen vaan on sopeuduttava, koska eivät asiat muuksi muutu ja miksi pitäisikään? - Purjehtiva veneilijä
12+14 kirjoitti:
Minä taas ihan tosissani ihmettelen, miksi sinä vaivaudut ihmettelemään asiaa, joka ei oikeastaan sinulle kuulu. Kukin veneilee tavallaan ja se on jokaisen oma asia.
Se purjeveneen hankkimisen järki voi olla vaikkapa siinä, että samalla rahalla saa luultavasti paremmat sisätilat. Köli tekee myös purkkarin useimmissa olosuhteissa miellyttävämmäksi käsitellä kuin uppoumamoottoriveneen. Ja sitten kun sattuu sopiva keli, niin purjeilla on ihan kiva ajaa. Mutta esimerkiksi kryssiminen voi useinkin tuntua turhan työläältä.
Ketjun aloittaja lienee siinä mielessä oikeassa, että nykyisessä purjevenekansassa on huomattavasti enemmän kuin joskus 50 vuotta sitten niitä, joille purjehdus itsessään ei ole pääasia. Siihen vaan on sopeuduttava, koska eivät asiat muuksi muutu ja miksi pitäisikään?Purjeveneiden suosion perimmäinen syy saattaa olla hyvien uppoumarunkoisten matkamoottoriveneiden puuttuminen markkinoilta.
- eikö osata purjehtia
12+14 kirjoitti:
Ketjun aloittaja lienee siinä mielessä oikeassa, että nykyisessä purjevenekansassa on huomattavasti enemmän kuin joskus 50 vuotta sitten niitä, joille purjehdus itsessään ei ole pääasia. Siihen vaan on sopeuduttava, koska eivät asiat muuksi muutu ja miksi pitäisikään?Mikä sinä olet määrittelemään sitä, mikä asia jollekin kuuluu tai ei kuulu. Tämä nyt vaan sattuu olemaan vapaa maa, jossa itse kukin voi ihmetellä ja pohdiskella ihan mitä haluaa.
- Kato jo peiliin
Mikä sinä olet määrittelemään sitä, mikä asia jollekin kuuluu tai ei kuulu. Tämä nyt vaan sattuu olemaan vapaa maa, jossa itse kukin voi ihmetellä ja pohdiskella ihan mitä haluaa.
No siksipä edellinenkin saa ihmetellä ja pohdiskella ihan mitä haluaa, kuten esimerkiksi sitä mikä asia jollekin kuuluu tai ei kuulu.
- fdgergerwer
Mikä sinä olet määrittelemään sitä, mikä asia jollekin kuuluu tai ei kuulu. Tämä nyt vaan sattuu olemaan vapaa maa, jossa itse kukin voi ihmetellä ja pohdiskella ihan mitä haluaa.
Oikea kysymys kuuluu: mikä sinä olet arvostelemaan ja ihmettelemään toisten ihmisten toimintaa silloin, kun se toiminta ei loukkaa kenenkään muun oikeuksia? Hoida omat asiasi ja anna muiden elää tavallaan.
- Kauan eläköön
Uusi purjehdus!
- nm,lkjhgf8tyui
Onhan tyhmä keskustelu...roskikseen mars ,myös aloittaja!
Huomio on ihan oikea. Ilmiö liittyy siihen, että purjeveneiden määrä on kasvanut. Kasvu ei johdu siitä, että purjehtijoita olisi syntynyt lisää vaan siitä, että uppoumarunkoisia moottoriveneitä ei ole juurikaan valmistettu yli 20 vuoteen. Kansa siis veneilee asuttavilla purjeveneillä purjehtimisen sijaan ja se heille sallittakoon. Ei ole keneltäkään pois.
- Ei osata
Kyllä se pitkälti juuri niin on, että n60% purjeveneilä retkeilevät, eivät ole ollenkan purjehtijoita. Eivät osaa, eivätkä edes halua opetella. Purkkareita käytetään uivana kesemökkinä,jona ne hyvin toimivatkin. Ja onhan se jonkinlainen turvallisuusvaruste kuitenkin, jos veneessä on ne purjeet, jos vaikka kone hajoaa, niin voi purjeilla välttää kivile ajautumisen, siksi aikaa, kunnes meripelastaja tulevat hinaamaan rantaan.
Jos kaikki suostuisivat mieltämään tosiseikan, että purjevene ei ole kaikille purjehtimista varten, kuten ennen on ollut, vaan esim, lomamäkin korvike.
Toinen juttu on sitten se, että miksi niitä kuitenkin niin vähän käytetään, suurella osalla veneen käyttö rajoittuu kesälomaaikaan, ja muutamaan viikonloppureissuun.
Jonkin verran on myös kotisatamassa aikaansa viettäviä, ja veneessä yöpyviä tapauksia, ja sekin on ihan ymmärrettävää. Miksi lähteä jonnekin saaren rantaa, kun kotisatamassa on paljon paremmat palvelut, eikä haittaa, vaikka huonot kelit yllättäis. - 2+10
Ei osata kirjoitti:
Kyllä se pitkälti juuri niin on, että n60% purjeveneilä retkeilevät, eivät ole ollenkan purjehtijoita. Eivät osaa, eivätkä edes halua opetella. Purkkareita käytetään uivana kesemökkinä,jona ne hyvin toimivatkin. Ja onhan se jonkinlainen turvallisuusvaruste kuitenkin, jos veneessä on ne purjeet, jos vaikka kone hajoaa, niin voi purjeilla välttää kivile ajautumisen, siksi aikaa, kunnes meripelastaja tulevat hinaamaan rantaan.
Jos kaikki suostuisivat mieltämään tosiseikan, että purjevene ei ole kaikille purjehtimista varten, kuten ennen on ollut, vaan esim, lomamäkin korvike.
Toinen juttu on sitten se, että miksi niitä kuitenkin niin vähän käytetään, suurella osalla veneen käyttö rajoittuu kesälomaaikaan, ja muutamaan viikonloppureissuun.
Jonkin verran on myös kotisatamassa aikaansa viettäviä, ja veneessä yöpyviä tapauksia, ja sekin on ihan ymmärrettävää. Miksi lähteä jonnekin saaren rantaa, kun kotisatamassa on paljon paremmat palvelut, eikä haittaa, vaikka huonot kelit yllättäis.Sanoisin kuitenkin, että tuo "ei osata" on jonkinveroista liioittelua. Semantiikasta tietysti on paljotli kyse, mutta minusta "ei osata" tarkoittaa "ei osata ollenkaan" eli ei saada edes purjeita nostettua, laskettua ja välttävään (edes jotenkin eteenpäin ainakin sivutuulessa) vievään trimmiin.
Kyllä kaikki tai lähes kaikki purjeveneellä liikkuvat osaavat jonkin verran purjehtia. Ne, joihin ilmausta "ei osata" voisi soveltaa, ovat luultavasti parin käden sormilla laskettavissa. Mutta totta kai, jos määrittelee, että "osaaminen" on jotain semmoista tasoa, johon yltää aktiivisesti kansainvälisellä tasolla kilpapurjehdusta harrastava, niin sitten voi sanoa, että enemmistö ei osaa :D
- 1+16
Mä ainakin tunnustan, että ajelin eilen kotiin koneella ja vitutti niin helvetisti.
Olisi ollut aivan loistava 8-11 m/s laitamyötäinen/sivutuuli edetä purjella reippaasti, mutta vaimoni oli täysin toista mieltä.
Hänen mielestää tuuli aivan liikaa, jotta purjeet olisi voinut nostaa.
Tuota kinaa käytiin huutaen tunti ja sitten annoin periksi...- otan osaa
Toden totta, jos olisi kauden viimeisestä purjehduksesta kyse, olisi jäänyt poikkeuksellisen hyvänä jälkimakuna kaudesta se parin kymmenen mailin spinnulegi eilen. Voisi ehkä sanoa, että olisit vaihtanut pienempää purjetta, mutta voisihan sitä muutakin vaihtoa ajatella.
En muuten itse noteerannut yhtäkään yli kympin puuskaa tosituulta, siinä rajoilla kyllä kävi usein. Eikä liioin notkahdellut moneksikaan sekunniksi alle seitsemän, kuten ei veneen vauhtikaan. - Yhtä juhlaa yksin
Kovasti tutuntuntuinen tarina, tätä meilläkin oli aika usein. Nyt ei enää ole koska purjehdin yksin.Silloin harvoin kun rouva on mukana, niin voin vaikka meloa, jos hän niin haluaa.
- FF 27 Charlotta
En oikein usko että huutamalla päästäisiin toivottuun lopputulokseen ainakaan meidän veneessä. Oletko kokeillut lahjomista? Omalla veneelläni noissa olosuhteissa purjein saavutetaan jo n. 30 % nopeusetu, joten sekin on meillä toiminut houkutuksena varsin hyvin. Sitten on lisäksi kaikenlaisia teknisiä ongelmia, mitä voi seurata aallokossa koneella ajosta.
- 6-14
Meillä menee päinvastoin, mitä kovempi tuuli, sitä varmemmin mennään purjeilla. Vaimo vaatii sitä, koska hänellä on kokemusta siitä, että se on mukavampaa. Purjeet pitää tietysti olla riittävän pienet.
- dorkaaloitti
Niin,ja mikä oli asia??
- 19+3
No vaikka se että tänään vaimon kanssa keskusteltiin kesämökkiveneilystä vs oikea purjehdus. Hänestä kesämökkiveneilykin on purjehdusta, minusta ei koska se muistuttaa niin paljon mökkeilyä satamassa seisomisineen ja grillailuineen ja pääpaino ei ole purjehduksessa.
Vertasin purjehdusta vaimon fanittamaan puutarhaharrastukseen; puutarhahoidossakin pitää esim nurmikkoa trimmata, jotta se voisi hyvin. Sama juttu purjehduksessaa, purkkarissa pitää purjeita trimmata, jotta matka etenee hyvin. Ennenkaikkea pitää olla kunnon varusteet, eli keulapurje viistää kantta ja on kovia tuulia varten erillinen keulapurje. 50cm irti kannesta oleva rullagenoa ei ole mistään kotoisin ja niitä on suomessa 99.7 % matkapursista. - Eri mieltä
19+3 kirjoitti:
No vaikka se että tänään vaimon kanssa keskusteltiin kesämökkiveneilystä vs oikea purjehdus. Hänestä kesämökkiveneilykin on purjehdusta, minusta ei koska se muistuttaa niin paljon mökkeilyä satamassa seisomisineen ja grillailuineen ja pääpaino ei ole purjehduksessa.
Vertasin purjehdusta vaimon fanittamaan puutarhaharrastukseen; puutarhahoidossakin pitää esim nurmikkoa trimmata, jotta se voisi hyvin. Sama juttu purjehduksessaa, purkkarissa pitää purjeita trimmata, jotta matka etenee hyvin. Ennenkaikkea pitää olla kunnon varusteet, eli keulapurje viistää kantta ja on kovia tuulia varten erillinen keulapurje. 50cm irti kannesta oleva rullagenoa ei ole mistään kotoisin ja niitä on suomessa 99.7 % matkapursista.Minusta prosenttimäärä on 99,8%
- Kesämökkivene
19+3 kirjoitti:
Vertasin purjehdusta vaimon fanittamaan puutarhaharrastukseen; puutarhahoidossakin pitää esim nurmikkoa trimmata, jotta se voisi hyvin. Sama juttu purjehduksessaa, purkkarissa pitää purjeita trimmata, jotta matka etenee hyvin. Ennenkaikkea pitää olla kunnon varusteet, eli keulapurje viistää kantta ja on kovia tuulia varten erillinen keulapurje. 50cm irti kannesta oleva rullagenoa ei ole mistään kotoisin ja niitä on suomessa 99.7 % matkapursista.Mistä tulee tarve määritellä ja lokeroida huviveneilyä?
Ymmärrän sen, että isoilla moottoriveneillä huolimattomasti ajelevat ihmiset ovat vaarallisia ja heidän toimintaansa pitäisi puuttua.
Mutta miten ja mihin vaikuttaa se, miten kukin purjeensa trimmaa tai millä korkeudella genoa on kannesta?
En voi välttyä ajatukselta, että tällaisten asioiden kritisoijalla on tarve kanssaihmisiään arvostelemalla nostaa omaa arvoaan. Tarve kokea olevansa jonkin ihailemansa seikkailijan, kilpapurjehtijan tai tutkimusmatkailijan kaltainen, samassa kastissa, melkein kaveri oikeastaan.
Meillä on isohko purjevene, jolla voi mennä vaivatta valtamerten yli. Suomessa käytämme sitä kuitenkin nimenomaan kesämökkinä. Satamat ja grillailut ovat olennainen osa tätä käyttöä. Genoa on korkealla, ja kutteri se vasta korkealla onkin. Isopurjeessa on kolme reiviä, joista syvintä emme ole koskaan käyttäneet, myöskään isommilla merillä. Purjeita trimmataan viitseliäisyyden mukaan. Jos tulee mieli kisata lähistöllä olevan veneen kanssa, laitetaan paatti kulkemaan kovempaa. Jos on pitkä matka edessä, keskitytään tekemään matkanteosta mahdollisimman mukavaa.
Kaipa sinä pitäisit meitäkin kesämökkiveneilijöinä. Varmaan ihan syystä. Mutta emme me silti sen parempia "purjehtijoita" ole kuin muutkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1729883Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513249Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja483011- 622748
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012125- 1142083
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251953Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä641566Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121316Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221276