Valtaavatko maisterit yliopistot?

Tähänkö on tultu?

Yliopistoihin on tullut viime aikoina ns. yliopisto-opettajan vakansseja. Yliopisto-opettajille pyritään keskittämään merkittävä osa käytännön opetustyöstä. Toisin kuin lehtorin virassa, yliopisto-opettajan tutkinnoksi riittää maisterin tutkinto. Lehtorin pitää olla tohtori.

Yliopistossa on aikaisemmin arvostettu pitkälle menevää koulutusta. Nykyisin kuitenkin painotetaan enenevässä määrin hakijan vaikeasti jossain määrin mielivaltaisinkin kriteerein määriteltävää 'sopivuutta' haettavana olevaan virkaan. Hankalin tilanne on niillä henkilöillä, joilla on lisensiaatin tutkinto, mutta tohtorin tutkinto puuttuu. He joutuvat yliopisto-opettajan paikkoja hakiessaan kilpailemaan usein kymmenienkin maistereiden kanssa. Hakijoista 'sopivimmaksi' valikoituu useinkin joku muu, kuin se akateemisessa mielessä kaikkein pätevin, yliopistouraa vakavassakin mielessä tavoitteleva henkilö. Maisterit ovat valitettavan usein tyytyväisiä eläkeviran saatuaan.

Tilanne on enenevässä määrin ajautumassa siihen, että tulevia maistereita opettavat maisterit. Heillä on siis sama tutkinto kuin heidän oppilaillaan on tavoitteena. Aikaisemmin vaadittiin, että opetttajilla olisi vähintään astetta tai mielellään kahtakin astetta korkeampi tutkinto, kuin heidän oppilaillaan on tavoitteenaan.

Ollaan siis ajautumassa jonkinlaisen vertaisopetuksen suuntaan.

Yliopistossa opettavien maisterien työn laatu voi olla tapauksesta riippuen erinomaistakin. Kuitenkin pelättävissä on se, että opetuksen sisällöllisistä tasovaatimuksista vähitellen lipsutaan. Vähitellen päädytään siihen, että yliopistossa tarjottava opetus lähestyy sisällöllisesti jotain opistotasoa. Syvällistä ymmärtämystä kehittävästä (omaan) tutkimukseen perustuvasta opetuksesta ei tällöin voida enää puhua.

Seurauksena on syöksykierre, jonka seuraukset ovat jo nähtävissä mm. yliopistollisten opinnäytetöiden merkittävänä tason laskuna.

Mielestäni yliopistojen tulisi katsoa peiliin, ryhdistäytyä ja palauttaa akateeminen osaaminen jälleen kunniaan!

8

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä ollaan

      Yliopistoissa on nostettu kunniaan rahan säästäminen, ainakin muualla kuin paisuvassa hallinnossa, muusta viis.

    • Lamauttajiako?

      Tuohon kehitykseen on varmaankin vaikuttanut myös se, kun tietotekniikkaboomin aikana yliopistoilla ja korkeakouluilla oli suunnattomia vaikeuksia saada teknillisen puolen lehtorien tehtäviin yliopistollisen jatkotutkinnon tekniikan alalla suorittanutta henkilökuntaa. Tämän vuoksi keksittiin tämä yliopisto-opettajan titteli, johon riitti pelkkä perustutkinto (FM tai DI). Sitten huomattiinkin, että näin voidaan myös säästää, kun niille vähemmän koulutetuille, pelkän perustutkinnon suorittaneille, opettajille ei tarvitse maksaa niin korkeaa palkkaa. Laman vaikutuksesta säästötarpeet ovat entisestään korostuneet ja niin kierre on valmis jatkumaan.

    • JiiYyUuuu

      Ne yliopistonopettajat joita minä tiedän ovat samalla jatko-opiskelijoita ja "sitoutuneet" tekemään tutkimusta tohtoriksi asti. Eli opettamiseen ei monta minuuttia päivässä jää...

    • austerism1

      Omalle kohdalle sattui useampikin maisteriopettaja. En muista, että kukaan olisi ollut erityisen huono. Osa oli jatko-opiskelijoita, osa ei. Itse asiassa yksi parhaista (toisinaan mietin, että jopa paras) yliopisto-opettajistani oli taustaltaan "vain" maisteri - ei tosin suomalainen maisteri vaan britti, muistaakseni King's Collegen alumni.

    • Duaalimalli

      Omituinen ja kansantaloudelle katastrofaalinen harhaluulo, että yliopistossa pitäsi opettaa. Ajatuksena samaa tasoa kuin että hyvin asiansa hoitaneiden pitää maksaa huonosti asiansa hoitaneiden velat.

      Yliopistossa pitää itse ottaa asioista selvää ja omaksua siitä asia ja tarvittaessa sitten jollain tavalla osoittaa se omaksumisensa. Kun yliopistoissa lähdettiin opettamaan niin niistä tuli ammattikouluja.

      Aloituspaikat voisi pudottaa kymmenesosaan nykysestä. Ammattikoulutus, kuten lääkärit ja lastentarhanopettajat, surutta amkkien hoitoon. Ja amkeille ankara kielto olla tekemättä tutkimusta. (Valmistuneet lääkärit voivat tutkia saraaloissa.)

      • Antiteesi

        Tämä on tietysti provo, joka voi tulla vain kirjatentteihin tottuneiden humanistien tai juristien mieleen. Aineissa, jossa asioita pitää todella osata soveltaa, ei tarvittavaa osaamista voi hankkia kohtuuajassa ilman ohjausta ja opetusta. Osaava opetus parantaa opiskelun hyötysuhdetta melkoisesti: asian, jonka itseopiskeluun voi mennä tunteja tai jopa päiviä, pätevä opettaja kertoo ymmärrettävästi alle kymmenen minuutin.

        Siinä olen samaa mieltä, että akateemisen kansalaisen pitää olla itsenäinen asioiden selville ottaja, eikä kädestä pitäen ohjattava ja jatkuvasti nohitettava surkimus, mihin suuntaan yliopistojenkin lisääntyvä opintojenohjaus on tilannetta viemässä.


      • Duaalimalli
        Antiteesi kirjoitti:

        Tämä on tietysti provo, joka voi tulla vain kirjatentteihin tottuneiden humanistien tai juristien mieleen. Aineissa, jossa asioita pitää todella osata soveltaa, ei tarvittavaa osaamista voi hankkia kohtuuajassa ilman ohjausta ja opetusta. Osaava opetus parantaa opiskelun hyötysuhdetta melkoisesti: asian, jonka itseopiskeluun voi mennä tunteja tai jopa päiviä, pätevä opettaja kertoo ymmärrettävästi alle kymmenen minuutin.

        Siinä olen samaa mieltä, että akateemisen kansalaisen pitää olla itsenäinen asioiden selville ottaja, eikä kädestä pitäen ohjattava ja jatkuvasti nohitettava surkimus, mihin suuntaan yliopistojenkin lisääntyvä opintojenohjaus on tilannetta viemässä.

        Juu, vähän lähti kärjistys lapasesta ja provon puolelle se meni. Mutta pointti yritti olla, että kun yliopistot yrittävät pärjät amkkeja vastaan amkkien aseilla, ja päinvastoin, on tuloksena kaksi torsoa ja iso joukko niiden välillä pallo hukassa sukkuloivia opiskelijoita.

        Selkeämmät linjaukset ja työnjako ei liene olisi kenellekään haitaksi? Jos järjelllä ajateltaisiin? Yliopistotsta tutkijakoulutusväylä, jossa professorit ehtisivät sekä tutkia että opettaa. YAMKki täyttää jo nyt maisteritarpeen ja -nälän.


    • Tuleva maisteri

      Omasta mielestäni on aika järkyttävää, miten huonoja opettajia nämä tohtorit ym. Korkeammin koulutetut ovat. Ei mitään pedegogisia valmiuksia. Siks olisikin mielestäni tärkeää, että yliopistossakin vaadittaisiin oikeasti opettajan valmiuksia, oli koulutustausta mikä tahansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      43
      8098
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      1
      4730
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      72
      4616
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      37
      3337
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      248
      3126
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      48
      2838
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2795
    8. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      38
      2570
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2096
    10. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1817
    Aihe