Lapseni opettaja on kristitty!

Luokan vaihto?

Vanhempainillassa paljastui, että lapseni opettaja on "harras" kristitty. Kaulassa oli risti ja puheen sekaan lipsahteli Jeesus parikin kertaa.

Mitä voin tehdä? Voinko vaatia lapselleni luokan vaihtoa? Pienelle lapselle opettaja on tärkeä auktoriteetti enkä halua, että lapseni joutuu minkään uskonnon vaikutuspiiriin peruskoulussa.

Saako opettajalla olla risti kaulassa työaikana? Ovatko uskonnolliset symbolit edelleen sallittuja kouluissa?

Nyt on syysloma, mutta heti maanantaina aion olla yhteydessä rehtoriin. Mielestäni jokainen opettaja saa uskoa mihin tahtoo omalla ajallaan, mutta töissä se ei saa näkyä. Lapselle voi olla todella ahdistavaa, jos opettaja tunnustaa itselle vierasta uskontoa ja tuo sen esille päivittäin.

98

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei Luokan vaihto?

      Mietin, eikö ennemminkin ole turvallista, että lapsesi opettaja on tunnustava kristitty kuin jotakin muuta viitekehystä tai uskontoa edustava? Uskonnolliset tunnukset on yhteiskunnassamme, jopa koulussa sallittuja. Lapsesi on varmasti ehtinyt jo kiintymään opettajaansa ja luokkatovereihinsa. Teet mielestäni hänelle karhunpalveluksen, jos vaadit luokan vaihtamista tässä vaiheessa lukuvuotta.

      Lasta ei pysty kasvattamaan arvotyhjiössä, vaikka ehkä haluaisitkin. Suomi on kristitty maa ja mielestäni tämä saa näkyä kouluopetuksessakin kirkkovuoden huomioimisessa, aamunavauksissa ja koulun juhlissa. Jos et kuulu kirkkoon, voit toki vaatia, ettei lapsesi osallistu uskonnonharjoituksiin eikä uskontotuntiin. Monet lapset kyllä tykkäävät niistä valtavasti. Raamatunkertomukset ovat usein jännittäviäkin.

      t. Maarit-pappi

      • 4+18

        Mitä mieltä olisit siitä, että opettaja olisi islaminuskoinen ja kertoisi koulussa lapsille jännittäviä tarinoita Koraanista?


      • FUCKIFUU

        Rasisti Maarit siis sanoo että kaikki muut uskonnot ovat pahempia kuin kristinusko, totuus nyt kuitenkin Maarit-raukka on se että kristinusko on maailman väkivaltaisin uskonto niin perheissä, yhteisöissä kuin valtakunnallisella tasollakin.

        Miksi oppilaan pitäisi vaihtaa luokkaa, vaihdetaan opettaja ja mieluiten irtisanomisen kautta.

        Maaritin Jeesuslogiikkaa jos lasta ei kasvateta väkivaltauskonnon kautta on lapsi arvotyhjiössä. Maarit-raukalle tiedoksi että tieteellisissä tutkimuksissa on osoitettu että "arvotyhjiössä" elävillä ateisteilla on ylivertainen moraali verrattuna kristittyihin, mietipä sitä.

        Suomi EI OLE kristitty maa, voit todeta tämän itsekin kun katsot joskus sieltä saarnastuolista seurakuntaakin kohti ja näet ammottavan tyhjyyden tuoliriveissä.

        Kyllä se on niin että jos opettaja esim. rukoilee tai suorittaa muita rituaaleja kesken oppitunnin niin hän syyllistyy virkavirheeseen ja uskonnonvapauden loukkaamiseen vaikka kaikki oppilaat olisivat kirkon jäseniä ja vaikka olisi uskonnon tunti.

        Ainoa missä Maarit-raukka on oikeassa, niin Suomessa saa käyttää koruja vaikka ne olisivat uskonnollisia, myös hakaristi on sallittu koru, mutta siitä voi tulla enemmän sanomista vaikka edes kansallissosialismi ei ollut niin väkivaltainen kuin muut kristinuskon suuntaukset.


      • Luokan vaihto?

        Miten kristitty muka olisi turvallisempi kuin esim. muslimi tai shamaani? Kaikki uskonnot ovat samanarvoisia.

        Miten luulet, että kristitty opettaja suhtautuu lapseeni, joka ei usko mihinkään jumalaan?

        En kasvata lastani arvotyhjiössä. Arvot eivät ole mistään uskonnosta riippuvaisia! Et kai ole niin naiivi, että ajattelet, että juuri kristinusko olisi arvoiltaan jollain tavoin erityinen? Oletko tutustunut muihin uskontoihin ja erilaisiin aatteisiin? Opetan lapselleni arvoja, jotka eivät riipu mistään uskosta. Opetan hänelle, ettei ole olemassa mitään syntiä, vaan ihmiset vain tekevät elämässään joskus huonoja valintoja. Puhumme usein oikeasta ja väärästä. Lapsenikin ymmärtää sen, ettei sellaisissa asioissa pidä tukeutua minkään uskonnon vakiintuneisiin vastauksiin, vaan ihmisen on itse otettava vastuu omasta elämästään.

        Peruskouluissa ei saa olla kaikille yhteisiä rukoushetkiä Jahvelle, Allahille ja muille jumalille. Suomi ei ole kristitty maa, vaan sekulaari yhteiskunta. Onko Maaritille ihan ok, jos lapsesi laitetaan koulussa kumartelemaan Mekkaa kohti muutaman kerran päivässä - jos vain opettaja sattuukin olemaan muslimi?


      • Luokan vaihto? kirjoitti:

        Miten kristitty muka olisi turvallisempi kuin esim. muslimi tai shamaani? Kaikki uskonnot ovat samanarvoisia.

        Miten luulet, että kristitty opettaja suhtautuu lapseeni, joka ei usko mihinkään jumalaan?

        En kasvata lastani arvotyhjiössä. Arvot eivät ole mistään uskonnosta riippuvaisia! Et kai ole niin naiivi, että ajattelet, että juuri kristinusko olisi arvoiltaan jollain tavoin erityinen? Oletko tutustunut muihin uskontoihin ja erilaisiin aatteisiin? Opetan lapselleni arvoja, jotka eivät riipu mistään uskosta. Opetan hänelle, ettei ole olemassa mitään syntiä, vaan ihmiset vain tekevät elämässään joskus huonoja valintoja. Puhumme usein oikeasta ja väärästä. Lapsenikin ymmärtää sen, ettei sellaisissa asioissa pidä tukeutua minkään uskonnon vakiintuneisiin vastauksiin, vaan ihmisen on itse otettava vastuu omasta elämästään.

        Peruskouluissa ei saa olla kaikille yhteisiä rukoushetkiä Jahvelle, Allahille ja muille jumalille. Suomi ei ole kristitty maa, vaan sekulaari yhteiskunta. Onko Maaritille ihan ok, jos lapsesi laitetaan koulussa kumartelemaan Mekkaa kohti muutaman kerran päivässä - jos vain opettaja sattuukin olemaan muslimi?

        Hei Luokan vaihto?

        Opettajan vakaumus ei liene virkavirhe, josta voisi seurata irtisanominen (Fuckifuu).

        Heitinkin kysymyksen siitä, onko kristitty opettaja sen huonompi vaihtoehto kuin muslimiopettajakaan? Vaihtaisitko lapsesi luokkaa, jos opettajalla olisi huntu?

        Kukaan ei kasvat lastaan arvotyhjiössä - eivät opettajatkaan. Itse olen ikuisesti kiitollinen siitä, että sain 1-6 luokalle aikoinani tunnustavan kristityn opettajan opettajakseni.

        Minun viitekehyksestäni katsottuna kristinusko edustaa itselleni sopivinta moraalia ja uskontotuuksia.

        En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin. Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan.

        t. Maarit-pappi


      • Luokan vaihto?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto?

        Opettajan vakaumus ei liene virkavirhe, josta voisi seurata irtisanominen (Fuckifuu).

        Heitinkin kysymyksen siitä, onko kristitty opettaja sen huonompi vaihtoehto kuin muslimiopettajakaan? Vaihtaisitko lapsesi luokkaa, jos opettajalla olisi huntu?

        Kukaan ei kasvat lastaan arvotyhjiössä - eivät opettajatkaan. Itse olen ikuisesti kiitollinen siitä, että sain 1-6 luokalle aikoinani tunnustavan kristityn opettajan opettajakseni.

        Minun viitekehyksestäni katsottuna kristinusko edustaa itselleni sopivinta moraalia ja uskontotuuksia.

        En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin. Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan.

        t. Maarit-pappi

        Iloitset siis siitä, että itsellesi sattui oman uskontosi edustaja opettajaksi. Kuvittele kuitenkin edes hetken verran tilannetta, jossa menet kouluun ja opettajasi puhuu päivittäin Allahista ja rukoilette yhdessä Häntä. Miltä sinusta tuntuisi silloin? Voitko tavoittaa tuon ajatuksen? Jos pystyt siihen, niin silloin tiedät, miltä ei-kristitystä lapsesta tuntuu, jos opettaja puhuu Jahvesta ja kehoittaa rukoilemaan Häntä.

        "En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin." Miksi minun pitäisi antaa lapseni hänelle vieraan uskonnon vaikutuspiiriin?

        "Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan." Ei vielä.


      • FUCKIFUU
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto?

        Opettajan vakaumus ei liene virkavirhe, josta voisi seurata irtisanominen (Fuckifuu).

        Heitinkin kysymyksen siitä, onko kristitty opettaja sen huonompi vaihtoehto kuin muslimiopettajakaan? Vaihtaisitko lapsesi luokkaa, jos opettajalla olisi huntu?

        Kukaan ei kasvat lastaan arvotyhjiössä - eivät opettajatkaan. Itse olen ikuisesti kiitollinen siitä, että sain 1-6 luokalle aikoinani tunnustavan kristityn opettajan opettajakseni.

        Minun viitekehyksestäni katsottuna kristinusko edustaa itselleni sopivinta moraalia ja uskontotuuksia.

        En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin. Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan.

        t. Maarit-pappi

        Vakaumus ei ole, mutta sen tuominen koulutyöskentelyyn on. Jos kristillinen vakaumus menee ristiriitaan opetussuunnitelman kanssa niin on syyllistytty virkavirheeseen. Ja mikä tässä voi tulla kyseeseen on seuraavat asiat

        1) Rukoilu kesken tunnin
        2) Virren laulattaminen (käy jos se liittyy esim. kevätjuhlaan tai joulujuhlaan ts. suvivirsi ja enkeli taivaan)
        3) Muun riitin suorittaminen
        4) Antaa virheellistä tietoa "... koska jumala.."
        5) Ei anna opetussuunnitelmassa olevaa tietoa (esim. evoluutio, alkuräjähdys, maailmankaikkeuden ikä yms. faktat)
        6) Halveksuu muita uskontoja Maarit-papin tapaan, rikkoo opetussuunnitelman kohtaa moniarvoisesta ja suvaitsevaisuudesta. Huom! Myöskään ateisti opettaja ei saa sanoa koulussa faktoja uskontojen alempiarvoisuudesta ja typeryydestä


      • Mirka .,,,,

        ""Lapsesi on varmasti ehtinyt jo kiintymään opettajaansa ja luokkatovereihinsa.""

        SÄ ET OLE MIKÄÄN ASIANTUNTIJA.

        Vaadi opettajan eroa tai lapsellesi luokanvaihtoa. Koulujen pitäisi olla täysin uskonnoista vapaata aluetta.

        Tässä pari jännittävää kohtaa raamatusta.

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        Mun on pakko ihmetellä mitä Maarit-papin päässä pyörii.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto?

        Opettajan vakaumus ei liene virkavirhe, josta voisi seurata irtisanominen (Fuckifuu).

        Heitinkin kysymyksen siitä, onko kristitty opettaja sen huonompi vaihtoehto kuin muslimiopettajakaan? Vaihtaisitko lapsesi luokkaa, jos opettajalla olisi huntu?

        Kukaan ei kasvat lastaan arvotyhjiössä - eivät opettajatkaan. Itse olen ikuisesti kiitollinen siitä, että sain 1-6 luokalle aikoinani tunnustavan kristityn opettajan opettajakseni.

        Minun viitekehyksestäni katsottuna kristinusko edustaa itselleni sopivinta moraalia ja uskontotuuksia.

        En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin. Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan.

        t. Maarit-pappi

        Ei opettajan vakaumuksella pitäisikään olla merkitystä, se kun ei saisi koulutyössä näkyä.

        Itse en ole niinkään kiitollinen, että sain luokille 5-6 tunnustavan kristityn opettajan. Raamatulla lyötiin päähän. Siis ihan kirjaimellisesti, opettaja menetti joskus itsehillintänsä täysin. Musiikkitunnit olivat yleensä virsien tai muiden hengellisten laulujen hoilaamista, matematiikan tuntikin saattoi yks'kaks muuttua uskontotunniksi ja uskonnossa oppiaineena vaadittiin varmasti enemmän kuin muissa aineissa. Olikohan kenelläkään edes seiskaa uskonnosta, ehkä jollakulla mutta 8-9 oli aika yleinen uskontonumero. Kokeet uusittiin heidän kohdallaan jotka heikommin menestyivät niin monta kertaa, että tulos miellytti opettajaa.

        Jos kaikkien oppiaineiden kohdalla olisi toimittu samoin olisimme olleet varmaan suomen eliittiluokka :D

        Yläasteella oli sitten aivan loistava uskonnonopettaja, tunnustava kristitty hänkin joka ymmärsi ja myös sen julki toi, että uskonto on elämänkatsomuksellinen aine eikä ketään voida pakottaa mitään elämänkatsomuksia omaksumaan joten uskonnosta ei voi saada arvosanaksi nelosta :) Toisaalta kokeet olivat helppoja joten ei niitä vitosiakaan tainnut kukaan saada. Joskus uskontotunneilla ei edes avattu uskonnon kirjaa vaan keskustelu rönsyili johonkin aivan muuhun mielenkiintoiseen aiheeseen.

        Opettajalla oli myös tehokas kurinpitokeino, häiritsevä oppilas oli hänen mielestään vailla huomiota ja opettaja tuli sitten tätä oppilasta halaamaan. Toimi hyvin, luokassa ei häiriköity :D


      • neuvo sulle
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Iloitset siis siitä, että itsellesi sattui oman uskontosi edustaja opettajaksi. Kuvittele kuitenkin edes hetken verran tilannetta, jossa menet kouluun ja opettajasi puhuu päivittäin Allahista ja rukoilette yhdessä Häntä. Miltä sinusta tuntuisi silloin? Voitko tavoittaa tuon ajatuksen? Jos pystyt siihen, niin silloin tiedät, miltä ei-kristitystä lapsesta tuntuu, jos opettaja puhuu Jahvesta ja kehoittaa rukoilemaan Häntä.

        "En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin." Miksi minun pitäisi antaa lapseni hänelle vieraan uskonnon vaikutuspiiriin?

        "Kuntamme kouluissa ei ole yhtäkään islamiuskoistakaan." Ei vielä.

        ""En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin." Miksi minun pitäisi antaa lapseni hänelle vieraan uskonnon vaikutuspiiriin?"

        Ehkä sinun on sitten syytä muuttaa lapsesi kanssa autiolle saarelle. Siellä lapsesi ei joudu alttiiksi huonoille vaikutteille. Täällä Suomessa ja muuallakin on elettävä ja tultava toimeen monenlaisten ilmiöiden kanssa.


      • Luokan vaihto?
        neuvo sulle kirjoitti:

        ""En antaisi lasteni osallistua Mekkaan päin rukoilemishetkiin." Miksi minun pitäisi antaa lapseni hänelle vieraan uskonnon vaikutuspiiriin?"

        Ehkä sinun on sitten syytä muuttaa lapsesi kanssa autiolle saarelle. Siellä lapsesi ei joudu alttiiksi huonoille vaikutteille. Täällä Suomessa ja muuallakin on elettävä ja tultava toimeen monenlaisten ilmiöiden kanssa.

        "Ehkä sinun on sitten syytä muuttaa lapsesi kanssa autiolle saarelle. Siellä lapsesi ei joudu alttiiksi huonoille vaikutteille."

        Miksi suhtaudut asiaan vitsaillen? Minä nimenomaan haluan kasvattaa lapseni niin, että hän osaa tulla toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. En halua, että hän ajattelee esim. islamin olevan parempi kuin kristinusko tai kristinuskon olevan enemmän "totta" kuin luonnonkansojen uskonnot.

        Minua nimenomaan häiritsee se, että epäilen lapseni opettajan näyttävän oppilaille esimerkkiä siitä, että kristinusko on jollain tavoin "suomalainen" tai "oikea" uskonto. Aina välillä saa sellaisiakin kommentteja kuulla. Miltä sellainen tuntuu niistä oppilaista, joiden uskonto on jokin muu kuin kristinusko?

        Oma lapseni on uskonnoton. Hän ei voi ymmärtää opettajan puheita Jeesuksesta samalla tavoin kuin kristityt oppilaat. Kotona kerron, että ihmiset ovat kautta aikojen uskoneet mitä erilaisimpiin jumaliin ja henkiin. Yksi niistä on Raamatun jumala. Olemme lukeneet yhdessä eri kansojen uskonnollisia kertomuksia ja keskustelleet niistä. Siihen joukkoon on mahtunut myös Raamatun kertomuksia.


      • tepi

        Maarit

        "Mietin, eikö ennemminkin ole turvallista, että lapsesi opettaja on tunnustava kristitty kuin jotakin muuta viitekehystä tai uskontoa edustava?"

        - Miksi se on mielestäsi turvallista?

        "Lasta ei pysty kasvattamaan arvotyhjiössä, vaikka ehkä haluaisitkin."

        - Sinun kielelläsi tuo tarkoittaa ilmeisesti sitä, että vain kristinuskossa on arvoja, muut maailmankuvat ovat arvotyhjiöitä.


      • A. Teisti

        Maarit-pappi on hyvä esimerkki siitä kun sanotaan että uskonnot saastuttaa aivotoiminnot. Maarit ei ajattele toisin ajattelevia ollenkaan. Hänen maailmankuva on täysin kieroutunutta.


      • YÖK Maaritille
        Mirka .,,,, kirjoitti:

        ""Lapsesi on varmasti ehtinyt jo kiintymään opettajaansa ja luokkatovereihinsa.""

        SÄ ET OLE MIKÄÄN ASIANTUNTIJA.

        Vaadi opettajan eroa tai lapsellesi luokanvaihtoa. Koulujen pitäisi olla täysin uskonnoista vapaata aluetta.

        Tässä pari jännittävää kohtaa raamatusta.

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        Mun on pakko ihmetellä mitä Maarit-papin päässä pyörii.

        Maarit-pappi haluaisi opettaa lapsille näitä jänniä juttuja raamatusta.


      • Maria-Elisabet
        Mirka .,,,, kirjoitti:

        ""Lapsesi on varmasti ehtinyt jo kiintymään opettajaansa ja luokkatovereihinsa.""

        SÄ ET OLE MIKÄÄN ASIANTUNTIJA.

        Vaadi opettajan eroa tai lapsellesi luokanvaihtoa. Koulujen pitäisi olla täysin uskonnoista vapaata aluetta.

        Tässä pari jännittävää kohtaa raamatusta.

        2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisinleirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

        Hes. 9:5-7 "Ja niille toisille hän (Jumala) sanoi minun kuulteni: Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako, tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot."

        4. Moos. 25:4 "Ja Herra sanoi Moosekselle: Ota kansan kaikki päämiehet ja lävistä heidät paaluihin Herralle, vastenaurinkoa, että Herran vihan hehku kääntyisi pois Israelista."

        Mun on pakko ihmetellä mitä Maarit-papin päässä pyörii.

        Luet vain VT:tä! Se on VANHA,ei kä käytössä enää. Nut elämme ARMOSSA tahtoessamme!


      • näin on

        http://www.heinola.org/~patato/Brenes.html Kristityt jotka päätyvät helvettiin


        by Carmelo Brenes

        eli pelastettu helvetistä; alunperin espanjaksi, tämä versio on siloteltu, kuvitettu ja lyhennetty, http://www.DivineRevelations.info/BRENES


        Vuonna 1982, jouduin onnettomuuteen jossa kuolin. Kun kuolema tuli ylleni, tunsin kaiken pimenevän. Löysin itseni kävelemästä pitkin pimeää tunnelia, ja jonkinlainen olento vei minua. Kun kävelin pitkin tätä kylmää ja pimeää tunnelia, aloin kuulla hirvittäviä kiljaisuja ja ulvontaa. Tiesin että, vaikka ruumiini oli jo kuollut, olin kuitenkin elossa tässä paikassa.

        Näin suuria käärmeitä kaikkialla ympärilläni, ja kaikki ihmiset pyysivät saada vettä. Pian me saavuimme aukiolle, jossa oli monia kammioita ja osastoja, jossa jokaisessa oli sisällä erilaisia ihmisiä. Aloin itkeä kauhusta, rukoillen Jumalalta armoa. "Herra, muista minun elämäni! Ole minulle armollinen!" Puhdas kauhu sai otteen sielustani, ja koko elämäni kulki ohi edessäni. Kun me lähestyimme jonkinlaista ovea, huusin taas: "Armahda minua Herra; armahda minua! Minä pyydän sinulta apua! Auta minua Herra!!"


      • Totuuden henki, johd
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Miten kristitty muka olisi turvallisempi kuin esim. muslimi tai shamaani? Kaikki uskonnot ovat samanarvoisia.

        Miten luulet, että kristitty opettaja suhtautuu lapseeni, joka ei usko mihinkään jumalaan?

        En kasvata lastani arvotyhjiössä. Arvot eivät ole mistään uskonnosta riippuvaisia! Et kai ole niin naiivi, että ajattelet, että juuri kristinusko olisi arvoiltaan jollain tavoin erityinen? Oletko tutustunut muihin uskontoihin ja erilaisiin aatteisiin? Opetan lapselleni arvoja, jotka eivät riipu mistään uskosta. Opetan hänelle, ettei ole olemassa mitään syntiä, vaan ihmiset vain tekevät elämässään joskus huonoja valintoja. Puhumme usein oikeasta ja väärästä. Lapsenikin ymmärtää sen, ettei sellaisissa asioissa pidä tukeutua minkään uskonnon vakiintuneisiin vastauksiin, vaan ihmisen on itse otettava vastuu omasta elämästään.

        Peruskouluissa ei saa olla kaikille yhteisiä rukoushetkiä Jahvelle, Allahille ja muille jumalille. Suomi ei ole kristitty maa, vaan sekulaari yhteiskunta. Onko Maaritille ihan ok, jos lapsesi laitetaan koulussa kumartelemaan Mekkaa kohti muutaman kerran päivässä - jos vain opettaja sattuukin olemaan muslimi?

        Aloittajalla tuskin on lapsen lasta, kunhan provoaa. Tyhmä aloitus, toivottavasti saat paljon tyhmiä vastauksia. Tottakai opettaja on kristitty, opettajissa on kristittyjä kuten muussakin väestössä uskoakseni valtaosa. Evankelisluterilainen kirkko on Suomen valtionuskonto, ei islam. Vaihda maata jos haluat noin mahdottomia vaatimuksia esittää, tai siirrä kakrusi kotiopetukseen, jos todellakin lapsi sattuisi sinulla olemaan.
        Tai mieluummin anna hänet ottolapseksi jollekulle täysjärkisemmälle, kiitos!


      • Olet pulassa
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        "Ehkä sinun on sitten syytä muuttaa lapsesi kanssa autiolle saarelle. Siellä lapsesi ei joudu alttiiksi huonoille vaikutteille."

        Miksi suhtaudut asiaan vitsaillen? Minä nimenomaan haluan kasvattaa lapseni niin, että hän osaa tulla toimeen monenlaisten ihmisten kanssa. En halua, että hän ajattelee esim. islamin olevan parempi kuin kristinusko tai kristinuskon olevan enemmän "totta" kuin luonnonkansojen uskonnot.

        Minua nimenomaan häiritsee se, että epäilen lapseni opettajan näyttävän oppilaille esimerkkiä siitä, että kristinusko on jollain tavoin "suomalainen" tai "oikea" uskonto. Aina välillä saa sellaisiakin kommentteja kuulla. Miltä sellainen tuntuu niistä oppilaista, joiden uskonto on jokin muu kuin kristinusko?

        Oma lapseni on uskonnoton. Hän ei voi ymmärtää opettajan puheita Jeesuksesta samalla tavoin kuin kristityt oppilaat. Kotona kerron, että ihmiset ovat kautta aikojen uskoneet mitä erilaisimpiin jumaliin ja henkiin. Yksi niistä on Raamatun jumala. Olemme lukeneet yhdessä eri kansojen uskonnollisia kertomuksia ja keskustelleet niistä. Siihen joukkoon on mahtunut myös Raamatun kertomuksia.

        Haluat kasvattaa lapsesi niin, että hän tulee toimen monenlaisten ihmisten kanssa.
        Ikävää, ette itse ole samaan periaatetta oppinut, vaan aloitat torjunnan lapsesi koulusta.
        Miten lapsi oppii suvaitsevaiseksi, jos siirrät häntä luokasta toiseen opettajan vakaumuksen selvittyä.

        Jos luulet, että nykyinen opettaja on ainoa vakaumuksellinen opettaja kouluissa, niin erehdyt siinä, nimittäin.
        Joku voi olla vaikkapa fundamentalistisen uskonkäsityksen vallassa, tai kohtaloon uskoja, juutalaisuuteen perehtynyt, jopa muslimi.
        Meillä on uskonnon vapaus tässä maassa.

        Miten lapsesi suvaitsevaisuus näkyy lapsesi arjessa? Itse tunnut olevan kiihtynyt.


      • Yksitysiopetusta
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Vakaumus ei ole, mutta sen tuominen koulutyöskentelyyn on. Jos kristillinen vakaumus menee ristiriitaan opetussuunnitelman kanssa niin on syyllistytty virkavirheeseen. Ja mikä tässä voi tulla kyseeseen on seuraavat asiat

        1) Rukoilu kesken tunnin
        2) Virren laulattaminen (käy jos se liittyy esim. kevätjuhlaan tai joulujuhlaan ts. suvivirsi ja enkeli taivaan)
        3) Muun riitin suorittaminen
        4) Antaa virheellistä tietoa "... koska jumala.."
        5) Ei anna opetussuunnitelmassa olevaa tietoa (esim. evoluutio, alkuräjähdys, maailmankaikkeuden ikä yms. faktat)
        6) Halveksuu muita uskontoja Maarit-papin tapaan, rikkoo opetussuunnitelman kohtaa moniarvoisesta ja suvaitsevaisuudesta. Huom! Myöskään ateisti opettaja ei saa sanoa koulussa faktoja uskontojen alempiarvoisuudesta ja typeryydestä

        Voi pientä!
        Albania olii aikanaan ainoa maa, jossa lailla oli uskonto kielletty. Ny sielläkin puhaltaa uudet tuulet.
        Olisikohan Pohjois.Korea sopiva?

        Suomessa ei ole koulupakkoa, van oppivelvollisuus. Nin ollen vakaumuksellisesti uskonnottomat saattavat opettaa lapsensa kotona suvaitsevaisuuteen ja laajakatseiseen maailmankuvaan.


    • Rehtorin puheille

      Onpa todella ahdistavaa kuultavaa! Eihän opettaja saa nostaa omaa uskoaan muiden ylitse. Oletko kysynyt lapseltasi, miten opettaja puhuu jumalastaan? Ei kai hän vain oleta, että oppilaille saa puhua omasta jumalastaan tosiasiana?

      Nyt kannattaa nopeasti olla yhteydessä rehtoriin. Hän voi antaa opettajalle varoituksen. Vanhempien joukossa on varmasti muitakin, joita huolettaa sama asia. Voisitteko yhdessä kohdata tuon opettajan ja kertoa, että ette halua lapsenne joutuvat vieraan uskonnon vaikutuspiiriin kouluaikana?

      Ammattitaitoinen opettaja ei tuo omaa uskoaan esille työssään. Ei edes uskonnontunneilla. Kaikki tunnustuksellinen toiminta kuuluu vapaa-ajalle.

      • Rehtorin puheille,

        Ymmärsin, että Luokan vaihto?-nimimerkki oli itse vanhempainillassa huomannut opettajan kaulassa ristin ja tämän viitanneen kristillisiinarvoihin, ymmärsinkö oikein? Lapsi ei liene valittanut opettajansa rististä tai opetuksistakaan. Osallistuuko lapsesi uskonnontunneille?

        Olen vahvasti sitä mieltä, ettei oman vakaumuksen esille tuomisesta saa edes huomautusta. Mutta voittehan soitella koululle rehtorille ja keskustella hänen kanssaan tästä mieltänne hämmentävästä asiasta.

        t. Maarit-pappi


      • Tasa-arvoa
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Rehtorin puheille,

        Ymmärsin, että Luokan vaihto?-nimimerkki oli itse vanhempainillassa huomannut opettajan kaulassa ristin ja tämän viitanneen kristillisiinarvoihin, ymmärsinkö oikein? Lapsi ei liene valittanut opettajansa rististä tai opetuksistakaan. Osallistuuko lapsesi uskonnontunneille?

        Olen vahvasti sitä mieltä, ettei oman vakaumuksen esille tuomisesta saa edes huomautusta. Mutta voittehan soitella koululle rehtorille ja keskustella hänen kanssaan tästä mieltänne hämmentävästä asiasta.

        t. Maarit-pappi

        Kyllä siitä saa huomautuksen, jos esim. rukoilee virka-aikana. Opettaja voi todeta olevansa kristitty, mutta hänen täytyy ehdottomasti tehdä oppilaille selväksi, että kaikki muutkin uskonnot ovat aivan samanarvoisia - ja samoin uskonnottomuus.


      • aikuinen nainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Rehtorin puheille,

        Ymmärsin, että Luokan vaihto?-nimimerkki oli itse vanhempainillassa huomannut opettajan kaulassa ristin ja tämän viitanneen kristillisiinarvoihin, ymmärsinkö oikein? Lapsi ei liene valittanut opettajansa rististä tai opetuksistakaan. Osallistuuko lapsesi uskonnontunneille?

        Olen vahvasti sitä mieltä, ettei oman vakaumuksen esille tuomisesta saa edes huomautusta. Mutta voittehan soitella koululle rehtorille ja keskustella hänen kanssaan tästä mieltänne hämmentävästä asiasta.

        t. Maarit-pappi

        Maaritpappi ei ymmärrä lukemaansa ja siitä olen hänelle aiemminkin sanonut. Hänellä on ne uskon lasit päässään raukalla.

        Aloittaja kertoi opettajan ottaneen jeesuksen puheeksi ihan. Tilanteessa johon se ei ollenkaan liittynyt. Ei muuta kuin rehtorille asia.


      • piruja seinällä?
        Tasa-arvoa kirjoitti:

        Kyllä siitä saa huomautuksen, jos esim. rukoilee virka-aikana. Opettaja voi todeta olevansa kristitty, mutta hänen täytyy ehdottomasti tehdä oppilaille selväksi, että kaikki muutkin uskonnot ovat aivan samanarvoisia - ja samoin uskonnottomuus.

        Tässä ketjussa ei kukaan ole väittänyt että kyseinen opettaja rukoilee tunneilla tai kertoo kristinuskon olevan ainoa oikea uskonto.
        Ainoa, mitä tässä on opettajan uskonnosta sanottu, on että hänellä oli risti kaulassa ja hän mainitsi pari kertaa nimen Jeesus - ja siitäkään ei kerrottu, missä yhteydessä.


      • hahahah1
        piruja seinällä? kirjoitti:

        Tässä ketjussa ei kukaan ole väittänyt että kyseinen opettaja rukoilee tunneilla tai kertoo kristinuskon olevan ainoa oikea uskonto.
        Ainoa, mitä tässä on opettajan uskonnosta sanottu, on että hänellä oli risti kaulassa ja hän mainitsi pari kertaa nimen Jeesus - ja siitäkään ei kerrottu, missä yhteydessä.

        Kyllä se mainittiin: vanhempainillassa. Ei sinne teidän jeesiksenne sovi.


      • Jäänne menneestä
        piruja seinällä? kirjoitti:

        Tässä ketjussa ei kukaan ole väittänyt että kyseinen opettaja rukoilee tunneilla tai kertoo kristinuskon olevan ainoa oikea uskonto.
        Ainoa, mitä tässä on opettajan uskonnosta sanottu, on että hänellä oli risti kaulassa ja hän mainitsi pari kertaa nimen Jeesus - ja siitäkään ei kerrottu, missä yhteydessä.

        Aloittaja ilmeisesti kuitenkin epäilee - ihan syystäkin - ettei kristitty opettaja pysty opettamaan lapsia tasa-arvoisesti. Itsellenikin nousee kristitystä opettajasta heti mieleen "koti, uskonto ja isänmaa", vaikka varmasti nykyään kristilliset arvot ovat hieman erilaisia kuin omana kouluaikanani. Välillä uskovat kuitenkin itsekin sanovat, ettei heidän arvopohjansa muutu. Silloin minulla ainakin alkaa hälytyskello soida.

        Eikä vanhempainillassa Jeesusta pidä mainita millään tavoin. Eihän siellä mitään poliittista puoluettakaan aleta mainostamaan.


      • hahhah itsellesi
        hahahah1 kirjoitti:

        Kyllä se mainittiin: vanhempainillassa. Ei sinne teidän jeesiksenne sovi.

        Mutta missä yhteydessä vanhempainillassa?
        Eikä ne lapset siellä taida olla.


      • Fuukkif.
        Jäänne menneestä kirjoitti:

        Aloittaja ilmeisesti kuitenkin epäilee - ihan syystäkin - ettei kristitty opettaja pysty opettamaan lapsia tasa-arvoisesti. Itsellenikin nousee kristitystä opettajasta heti mieleen "koti, uskonto ja isänmaa", vaikka varmasti nykyään kristilliset arvot ovat hieman erilaisia kuin omana kouluaikanani. Välillä uskovat kuitenkin itsekin sanovat, ettei heidän arvopohjansa muutu. Silloin minulla ainakin alkaa hälytyskello soida.

        Eikä vanhempainillassa Jeesusta pidä mainita millään tavoin. Eihän siellä mitään poliittista puoluettakaan aleta mainostamaan.

        Entä jos se opettaja vain teeskenteli!
        Jospa se opettaja onkin ateisti ja nyt opettaa salakähmäisesti luokkaa kaksinaamaisesti ateismiin.
        Hänet pitää tutkia tieteellisesti.
        Ei ikinä voi olla varma, mitä siellä koulussa opetetaan.
        Tuolla ylempänä oppilas oli saanut Raamatulla iskun päähänsä. Onko se kovinkin yleistä? Meneekö oppii siten parhaiten perille ja lapsesta tulee kristitty?
        Millaisia opetusmenetelmiä kristityillä opettajilla on verrattuna agnostikkoihin?

        Kouluun pyrkijöiden pitäisi voida valita opettajansa uskonnollisen vakaumuksen mukaan. Vanhempien pitää voida haastatella opettajat ennen lukuvuoden alkua.
        Jos alkuräjähdyksestä tulee epäselvyyttä, niin se on selvitettävä ennen kuin viaton lapsi joutuu väärän opetuksen kohteeksi.

        Jos vanhemmilla on se varma tieto, että 3 4 on 9, niin voiko lapselle saada opettajan joka myötäilee lapsen vanhempien vakaumusta?


    • *Faith*

      Huono trolli, mutta Maarit-papilta erinomainen vastaus. :)

    • silmämaalipurkki

      "Lapselle voi olla todella ahdistavaa, jos opettaja tunnustaa itselle vierasta uskontoa ja tuo sen esille päivittäin. "

      Taitaa olla itsellesi ennemminkin todella ahdistavaa tämä opettajan usko. Lapselle riittää se että opettaja on mukava.

      • FUCKIFUU

        Usein papitkin ovat mukavia, koska se on paras tapa saada propagandansa levitettyä, ei ilkeitä kukaan kuuntele tai ei ainakaan kuuntele että juu nyt ollaan asian ytimessä.

        Meille antiteisteille on aivan sama kääntyykö kristitty pois kristinuskosta, kerran uskovainen aina uskovainen, siitä ei parannutta vain oireita voi hoitaa.

        Asia on hankala luokkien 1-6 osalta koska heillä on vain yksi opettaja luokanopettaja. Asia muuttuu yläasteella kun yhden hihhulin puheet voidaan murskata älykkäiden opettajien (ateistien) toimesta.


      • Hei silmämaalipurkki,

        Olen kanssasi samaa mieltä. Me emme voi olettaa lastemme automaattisesti ajattelevan asioista tai edes huomaavan asioita samalla lailla kuin me. Tuskin lapsesikaan on edes huomannut opettajan kaulassa olevaa ristiä tai ainakaan ottanut sen olemassaoloa puheeksi?

        Lapset yleensä ihailevat pyyteettömästi opettajiaan. Vasta murrosiässä he alkavat kyseenalaistamaan opettajiansa kuten meitä vanhempiaankin.

        Mietin ajatusleikkinä, pitääkö lastemme opettajien arvostusten olla kaikilla tasoilla samoja kuin meillä vanhemmilla. Entä jos opettaja kuuluukin eri poliittiseen puolueeseen tai kantaa kaulassaan vaikka jonkin kilpailevan jääkiekkojoukkueen kaulaliinaa? Voisiko sellaisestakin valittaa.

        Palstalaiset, millainen oli sinun lempiopettajasi? Millaisia asioita arvostit hänessä?

        t. Maarit-pappi - myös opettaja koulutukseltaan


      • aikuinen nainen
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei silmämaalipurkki,

        Olen kanssasi samaa mieltä. Me emme voi olettaa lastemme automaattisesti ajattelevan asioista tai edes huomaavan asioita samalla lailla kuin me. Tuskin lapsesikaan on edes huomannut opettajan kaulassa olevaa ristiä tai ainakaan ottanut sen olemassaoloa puheeksi?

        Lapset yleensä ihailevat pyyteettömästi opettajiaan. Vasta murrosiässä he alkavat kyseenalaistamaan opettajiansa kuten meitä vanhempiaankin.

        Mietin ajatusleikkinä, pitääkö lastemme opettajien arvostusten olla kaikilla tasoilla samoja kuin meillä vanhemmilla. Entä jos opettaja kuuluukin eri poliittiseen puolueeseen tai kantaa kaulassaan vaikka jonkin kilpailevan jääkiekkojoukkueen kaulaliinaa? Voisiko sellaisestakin valittaa.

        Palstalaiset, millainen oli sinun lempiopettajasi? Millaisia asioita arvostit hänessä?

        t. Maarit-pappi - myös opettaja koulutukseltaan

        Etkö sä oikeasti osaa lukea? Ja opettaja kerskut olevasi. Uskisopettaja on ottanut jeesuksen puheeksi ja siitä on kyse.


      • *Faith*
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei silmämaalipurkki,

        Olen kanssasi samaa mieltä. Me emme voi olettaa lastemme automaattisesti ajattelevan asioista tai edes huomaavan asioita samalla lailla kuin me. Tuskin lapsesikaan on edes huomannut opettajan kaulassa olevaa ristiä tai ainakaan ottanut sen olemassaoloa puheeksi?

        Lapset yleensä ihailevat pyyteettömästi opettajiaan. Vasta murrosiässä he alkavat kyseenalaistamaan opettajiansa kuten meitä vanhempiaankin.

        Mietin ajatusleikkinä, pitääkö lastemme opettajien arvostusten olla kaikilla tasoilla samoja kuin meillä vanhemmilla. Entä jos opettaja kuuluukin eri poliittiseen puolueeseen tai kantaa kaulassaan vaikka jonkin kilpailevan jääkiekkojoukkueen kaulaliinaa? Voisiko sellaisestakin valittaa.

        Palstalaiset, millainen oli sinun lempiopettajasi? Millaisia asioita arvostit hänessä?

        t. Maarit-pappi - myös opettaja koulutukseltaan

        "Palstalaiset, millainen oli sinun lempiopettajasi? Millaisia asioita arvostit hänessä?"

        Suosikkiopettajani ovat olleet uskossa tai vähintäänkin tavallisia "riviluterilaisia", ja niihin aikoihin kun olin peruskoulun ala-asteella, aamunavauksissa veisattiin virsiä ja rukoiltiin joka aamu. Yläasteella ja lukiossakin päivänavaukset olivat uskonnollisia, mutta ne tulivat keskusradion kautta.

        Arvostan opettajissa eniten maanläheistä ja maltillista suhtautumista asioihin. Huonoimmat kokemukseni ovat ääripäistä. Yläasteella minulla oli kahden vuoden ajan erääseen herätysliikkeeseen kuulunut luokanvalvoja, joka oli hyvin ankara. Lisäksi minulla on kokemusta kolmesta yliopiston ateistiopettajasta, jotka tekivät vakaumuksensa opiskelijoille heti kurssien alussa selväksi ja yksi heistä puhui luennoillaan halveksuvasti kristinuskosta.

        En ymmärrä, miksi kristittyjen opettajien pitäsi salata vakaumuksensa, koska heistä luokassa uskostaan puhuu. Ateistiopettajat puhuvat sitäkin hanakammin, eikä tunnustuksellinen ateismi eroa millään tavalla muista uskonnoista.


      • Yteiset arvot
        *Faith* kirjoitti:

        "Palstalaiset, millainen oli sinun lempiopettajasi? Millaisia asioita arvostit hänessä?"

        Suosikkiopettajani ovat olleet uskossa tai vähintäänkin tavallisia "riviluterilaisia", ja niihin aikoihin kun olin peruskoulun ala-asteella, aamunavauksissa veisattiin virsiä ja rukoiltiin joka aamu. Yläasteella ja lukiossakin päivänavaukset olivat uskonnollisia, mutta ne tulivat keskusradion kautta.

        Arvostan opettajissa eniten maanläheistä ja maltillista suhtautumista asioihin. Huonoimmat kokemukseni ovat ääripäistä. Yläasteella minulla oli kahden vuoden ajan erääseen herätysliikkeeseen kuulunut luokanvalvoja, joka oli hyvin ankara. Lisäksi minulla on kokemusta kolmesta yliopiston ateistiopettajasta, jotka tekivät vakaumuksensa opiskelijoille heti kurssien alussa selväksi ja yksi heistä puhui luennoillaan halveksuvasti kristinuskosta.

        En ymmärrä, miksi kristittyjen opettajien pitäsi salata vakaumuksensa, koska heistä luokassa uskostaan puhuu. Ateistiopettajat puhuvat sitäkin hanakammin, eikä tunnustuksellinen ateismi eroa millään tavalla muista uskonnoista.

        "En ymmärrä, miksi kristittyjen opettajien pitäsi salata vakaumuksensa, koska heistä luokassa uskostaan puhuu. Ateistiopettajat puhuvat sitäkin hanakammin, eikä tunnustuksellinen ateismi eroa millään tavalla muista uskonnoista."

        Ei opettajan tarvitse salata omaa vakaumustaan. He eivät kuitenkaan voi puhua siitä niin, että asettavat sen muiden vakaumusten yläpuolelle. Kristitynkin opettajan on pystyttävä toteamaan muslimille, että hänen uskonsa on aivan yhtä arvokas kuin kristinusko. Ateistinopettajan täytyy pystyä toteamaan, että ihminen saa uskoa aivan mihin jumalaan tahansa eikä kenenkään uskontoa saa halveksua.

        Uskonnot saa kyseenalaistaa ja oppilaille tuleekin opettaa kriittistä ajattelua. Heidän täytyy pystyä toimimaan tulevaisuuden yhteiskunnassa, jossa uskonnot ovat aina vain pienemmän väestönosan juttu. Oppilaiden kanssa on pystyttävä rakentamaan arvopohja, joka ei ole kenenkään uskonnosta riippuvainen. Muutoin se ei ole kestävä monikulttuurisessa yhteiskunnassamme.


      • 1 2 6 7 3 2
        Yteiset arvot kirjoitti:

        "En ymmärrä, miksi kristittyjen opettajien pitäsi salata vakaumuksensa, koska heistä luokassa uskostaan puhuu. Ateistiopettajat puhuvat sitäkin hanakammin, eikä tunnustuksellinen ateismi eroa millään tavalla muista uskonnoista."

        Ei opettajan tarvitse salata omaa vakaumustaan. He eivät kuitenkaan voi puhua siitä niin, että asettavat sen muiden vakaumusten yläpuolelle. Kristitynkin opettajan on pystyttävä toteamaan muslimille, että hänen uskonsa on aivan yhtä arvokas kuin kristinusko. Ateistinopettajan täytyy pystyä toteamaan, että ihminen saa uskoa aivan mihin jumalaan tahansa eikä kenenkään uskontoa saa halveksua.

        Uskonnot saa kyseenalaistaa ja oppilaille tuleekin opettaa kriittistä ajattelua. Heidän täytyy pystyä toimimaan tulevaisuuden yhteiskunnassa, jossa uskonnot ovat aina vain pienemmän väestönosan juttu. Oppilaiden kanssa on pystyttävä rakentamaan arvopohja, joka ei ole kenenkään uskonnosta riippuvainen. Muutoin se ei ole kestävä monikulttuurisessa yhteiskunnassamme.

        "Uskonnot saa kyseenalaistaa"

        Ei saa.


      • Monia arvoja
        1 2 6 7 3 2 kirjoitti:

        "Uskonnot saa kyseenalaistaa"

        Ei saa.

        Noinhan se valitettavan usein menee. Meillä on kuitenkin valtava määrä valveutuneita opettajia, jotka pystyvät keskustelemaan uskonnoista ilmiönä täysin kiihkottomasti. Meidän aikuisten täytyy pohtia sitä, miten kasvatamme lapsemme maailmaan, jossa yhteiskunnan arvot poikkeavat eri uskontojen arvoista. Lisäksi uskonnoilla on keskenään hyvinkin erilaisia arvoja.

        Alle 30-vuotiaista vain 15% on kristittyjä. Loput 85% siis vähät välittävät kristillisistä teksteistä ja opetuksista. Minusta on sääli, että heidän arvokasvatuksensa jää vajaaksi ev.lut. uskonnon opetuksen takia. Olisi parempi, jos kouluissa olisi kaikille yhteinen katsomusaine. Ev.lut. tunneilla osa oppilaista ei ota mitään tosissan, sillä kaiken päälle on liimattu Raamatun tarinoita.


      • vinkki
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Usein papitkin ovat mukavia, koska se on paras tapa saada propagandansa levitettyä, ei ilkeitä kukaan kuuntele tai ei ainakaan kuuntele että juu nyt ollaan asian ytimessä.

        Meille antiteisteille on aivan sama kääntyykö kristitty pois kristinuskosta, kerran uskovainen aina uskovainen, siitä ei parannutta vain oireita voi hoitaa.

        Asia on hankala luokkien 1-6 osalta koska heillä on vain yksi opettaja luokanopettaja. Asia muuttuu yläasteella kun yhden hihhulin puheet voidaan murskata älykkäiden opettajien (ateistien) toimesta.

        "ei ilkeitä kukaan kuuntele"

        Miksi sinä sitten jatkuvasti kirjoitat ilkeästi? Sinunkin viestisi voisi mennä paremmin perille, jos opettelisit kirjoittamaan ja käyttäytymään mukavasti.


      • FUCKIFUU
        vinkki kirjoitti:

        "ei ilkeitä kukaan kuuntele"

        Miksi sinä sitten jatkuvasti kirjoitat ilkeästi? Sinunkin viestisi voisi mennä paremmin perille, jos opettelisit kirjoittamaan ja käyttäytymään mukavasti.

        Minä olen täällä vain murskaamassa kirkon ja kristittyjen propagannan. En minä käännyttä, kristityt ovat jo menetettyjä tapauksia, vaikka he luopuisivat uskonnostaan niin mielenterveysongelmat silti jäävät.


    • Tulppaanien tuoksu

      Ymmärrän sinua oikein hyvin. Oma lapseni ehti käydä koulua lähes puoli vuotta ennen kuin sain kuulla, että koulussa rukoillaan aina ennen ruokailua! Olin välittömästi yhteydessä opettajaan, joka ilmoitti, ettei ruokarukouksesta luovuta. Seuraavaksi kävin tapaamassa rehtoria - joka olikin itse myös kristitty.

      Lapsi ei osaa kyseenalaistaa aikuisten toimia. Varsinkaan oman opettajan. Vanhempana minulla pitäisi kuitenkin olla oikeus päättää lapseni uskonnosta. Tämä oikeus minulta riistettiin kristityn opettajan toimesta.

      Kyseisessä koulussa ET-oppilaat olivat aina huonommassa asemassa kuin muut. Heillä järjestettiin ET-tunnit esim. perjantai-iltapäivänä naapurikoulun puolella ja vielä niin, että alakoululaisillekin jäi väliin hyppytunti!

    • riviseurakuntalainen

      Mieti, aloittaja, että meitä ristiä kaulassaan ja sydämessään kantavia ihmisiä on vaikka kuinka paljon muuallakin. Saatat tietämättäsi milloin tahansa törmätä johonkuhun meistä ihan arkisissa yhteyksissä. Et voi mistään tietää ellei asianomainen itse sitä paljasta kuka on kristitty ja kuka ei.
      Nyt ainakin tiedät, minkä sortin ihmisiä lapsesi opettaja on. Joten voit olla rauhallinen sen asian suhteen ja voit odottaa häneltä kristillisiä arvoja ja myös normaalia suomalaista elämää ja moraalia tukevia mielipiteitä ja opetusta.
      Jos et kristinuskoa arvosta niin arvostanet kuitenkin suomalaista kulttuuria ja tapaa elää ja sitä lapsesi opettajasi ainakin tulee tarjoamaan.

      • Hei Luokan vaihto,

        Luin ajatuksella aloituksesi uudelleen. Siinähän kirjoitat: Vanhempainillassa paljastui... Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan. Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen, vaikkei se olisikaan oman vakaumuksemme mukainen. He tekevät omat valintansa, tahdoimmepa tai emme. Meidän tehtävä on lähettää heidät elämän siviilleen ja antaa puhallusapua, kun elämä satuttaa.

        t. Maarit-pappi


      • Luokan vaihto?

        Riviseurakuntalaiselle tiedoksi, että minun puolestani jokainen saa uskoa niin kuin haluaa. En kuitenkaan halua, että lapselleni opetetaan koulussa vierasta uskontoa totena. Minulla on ystäviä, jotka ovat kristittyjä ja muslimeja. Yksi ystävistäni palvoo metsän henkiä ja maahisia. Kaikkien kanssa tulen hyvin toimeen.

        Haluaisitko itse, että lapsellesi opetettaisiin koulussa, että metsän puissa asuu henkiä, joiden kanssa voi keskustella? Näin minun ystäväni opettaa omille lapsilleen. Hän on töissä päiväkodissa ja ymmärtää, ettei hän siellä voi kuitenkaan opettaa omaa uskoaan toisten lapsille.

        Suomalaista kulttuuria arvostan paljonkin ja siksi en itse pidä kristinuskosta, joka riisti oman kulttuurimme lähes täysin. Kristinusko ja islam ovat meille vieraan kulttuurin hedelmiä.


      • riviseurakuntalainen
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Riviseurakuntalaiselle tiedoksi, että minun puolestani jokainen saa uskoa niin kuin haluaa. En kuitenkaan halua, että lapselleni opetetaan koulussa vierasta uskontoa totena. Minulla on ystäviä, jotka ovat kristittyjä ja muslimeja. Yksi ystävistäni palvoo metsän henkiä ja maahisia. Kaikkien kanssa tulen hyvin toimeen.

        Haluaisitko itse, että lapsellesi opetettaisiin koulussa, että metsän puissa asuu henkiä, joiden kanssa voi keskustella? Näin minun ystäväni opettaa omille lapsilleen. Hän on töissä päiväkodissa ja ymmärtää, ettei hän siellä voi kuitenkaan opettaa omaa uskoaan toisten lapsille.

        Suomalaista kulttuuria arvostan paljonkin ja siksi en itse pidä kristinuskosta, joka riisti oman kulttuurimme lähes täysin. Kristinusko ja islam ovat meille vieraan kulttuurin hedelmiä.

        Miten on joulupukin ja tonttujen laita, entä hammaskeiju? Niihin joutuvat uskomaan kaikki lapset tasaisen varmasti jossakin vaiheessa halusit tai et. Paljon on sulla taisteltavana ihmisten tapoja ja uskomuksia, uskontoja vastaan jos tuon tien valitset.


      • Luokan vaihto? kirjoitti:

        Riviseurakuntalaiselle tiedoksi, että minun puolestani jokainen saa uskoa niin kuin haluaa. En kuitenkaan halua, että lapselleni opetetaan koulussa vierasta uskontoa totena. Minulla on ystäviä, jotka ovat kristittyjä ja muslimeja. Yksi ystävistäni palvoo metsän henkiä ja maahisia. Kaikkien kanssa tulen hyvin toimeen.

        Haluaisitko itse, että lapsellesi opetettaisiin koulussa, että metsän puissa asuu henkiä, joiden kanssa voi keskustella? Näin minun ystäväni opettaa omille lapsilleen. Hän on töissä päiväkodissa ja ymmärtää, ettei hän siellä voi kuitenkaan opettaa omaa uskoaan toisten lapsille.

        Suomalaista kulttuuria arvostan paljonkin ja siksi en itse pidä kristinuskosta, joka riisti oman kulttuurimme lähes täysin. Kristinusko ja islam ovat meille vieraan kulttuurin hedelmiä.

        Hei Luokan vaihto?

        Ymmärränkö oikein, ettei lapsesi osallistu uskonnonopetukseen?

        Opettajien pitää pitäytyä opetuksessaan opetussuunnitelmiin. Mutta tietysti he omalla persoonallaan viestivät myös omista arvoistaan tietämättäänkin. Eri asia on, onko kaikki rakentavaa - kuten ehdottamasi puiden henkisyyden korostaminen. Saattaisin kavahtaa, jos lapseni opettaja sellaista opettaisi.

        Lapseni ovat jo aikuistumassa, vain nuorin lukiossa. Hänkin osaa jo itse kriittisesti arvioida, jos opettajan arvomaailma ei kohtaa hänen omansa kanssa. Onkin kertonut mitä kummallisempia opettajiensa mielipiteitä. Yksi kannatti jopa uusnatsismia. Silti en lähtenyt soitellen sotaan. Toki puuttuisin, jos olisi kyse selvästä henkisestä väkivallasta ja lapsen oman uskon pilkkaamisesta. Maailmaa mahtuu erilailla ajattelevia, kaikkia ei pidä ajatella omaa lastaan uhkaavina. Lapsi osaa yllättävän hyvin aistia, mikä on ristiriidassa hänen oman arvomaailmansa kanssa, johon hänet on kodinperintönä kasvatettu.

        t. Maarit-pappi


      • Luokan vaihto?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto,

        Luin ajatuksella aloituksesi uudelleen. Siinähän kirjoitat: Vanhempainillassa paljastui... Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan. Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen, vaikkei se olisikaan oman vakaumuksemme mukainen. He tekevät omat valintansa, tahdoimmepa tai emme. Meidän tehtävä on lähettää heidät elämän siviilleen ja antaa puhallusapua, kun elämä satuttaa.

        t. Maarit-pappi

        "Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan."

        Ei tietenkään. Ei sinunkaan lapsesi osaisi ahdistua siitä, että hänen käskettäisiin koulussa rukoilemaan Allahia. Sinä kuitenkin ehkä toivoisit, että saisit itse päättää, minkä uskonnon piiriin lapsesi kasvatetaan.

        "Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen..."
        Kun lapseni on hiukan vanhempi, hän osaakin jo itse valita oman vakaumuksensa. En kuitenkaan halua, että hänelle koulussa tuodaan esille yhtä uskontoa ylitse muiden. Tuttavapiirissämme on useiden eri uskontojen edustajia ja lapseni suhtautuu niihin kaikkiin mielenkiinnolla. Opetan hänelle, että kaikki uskonnot ovat samanarvoisia. Pystytkö sinä, Maarit, opettamaan omille lapsillesi samaa?


      • Luokan vaihto?
        riviseurakuntalainen kirjoitti:

        Miten on joulupukin ja tonttujen laita, entä hammaskeiju? Niihin joutuvat uskomaan kaikki lapset tasaisen varmasti jossakin vaiheessa halusit tai et. Paljon on sulla taisteltavana ihmisten tapoja ja uskomuksia, uskontoja vastaan jos tuon tien valitset.

        Eivät kaikki lapset usko joulupukkiin. Ja nekin, jotka uskovat, pääsevät asiasta irti jossain vaiheessa. Monet uskonnot kuitenkin pakottavat ihmisen uskomaan "joulupukkeihin" vielä aikuisenakin.

        En taistele tapoja ja uskomuksia vastaan. Minullakin on tapoja ja perinteitä, vaikka olenkin uskonnoton. Tässä on vain kyse siitä, että sinunkaan lapsellesi ei saa opettaa koulussa, että Shiva on jumalista korkein tai että Ukko ylijumala aiheuttaa salamoinnin taivaalla.

        Uskonnollinen toiminta kuuluu vapaa-ajalle, ei peruskouluun. Kaikki uskonnot ovat mielenkiintoisia ja keskenään samanarvoisia. Kristinusko, islam, suomenuskonto, hindulaisuus, luonnonkansojen uskonnot - kaikki ne ovat yhtä arvokkaita. Koulussa ei saa suosia mitään niistä, vaan kaikista tulee puhua yhtä "tosina":


      • Luokan vaihto?
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto?

        Ymmärränkö oikein, ettei lapsesi osallistu uskonnonopetukseen?

        Opettajien pitää pitäytyä opetuksessaan opetussuunnitelmiin. Mutta tietysti he omalla persoonallaan viestivät myös omista arvoistaan tietämättäänkin. Eri asia on, onko kaikki rakentavaa - kuten ehdottamasi puiden henkisyyden korostaminen. Saattaisin kavahtaa, jos lapseni opettaja sellaista opettaisi.

        Lapseni ovat jo aikuistumassa, vain nuorin lukiossa. Hänkin osaa jo itse kriittisesti arvioida, jos opettajan arvomaailma ei kohtaa hänen omansa kanssa. Onkin kertonut mitä kummallisempia opettajiensa mielipiteitä. Yksi kannatti jopa uusnatsismia. Silti en lähtenyt soitellen sotaan. Toki puuttuisin, jos olisi kyse selvästä henkisestä väkivallasta ja lapsen oman uskon pilkkaamisesta. Maailmaa mahtuu erilailla ajattelevia, kaikkia ei pidä ajatella omaa lastaan uhkaavina. Lapsi osaa yllättävän hyvin aistia, mikä on ristiriidassa hänen oman arvomaailmansa kanssa, johon hänet on kodinperintönä kasvatettu.

        t. Maarit-pappi

        "Eri asia on, onko kaikki rakentavaa - kuten ehdottamasi puiden henkisyyden korostaminen. Saattaisin kavahtaa, jos lapseni opettaja sellaista opettaisi."

        Minun mielestäni puiden henkien ja Jeesuksen palvonta ovat aivan sama asia. Mitään sellaista en halua lapselleni opetettavan totena.

        Kun lapseni on vanhempi, en minäkään ala soittelemaan kouluun opettajien aatteiden vuoksi. Nyt hän on kuitenkin niin pieni, ettei pysty vielä suhtautumaan opettajaansa kriittisesti. Siksi minun on vanhempana huolehdittava siitä, ettei hänelle opeteta mitä tahansa asioita totuuksina.


      • Mirka ,,,,,
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto,

        Luin ajatuksella aloituksesi uudelleen. Siinähän kirjoitat: Vanhempainillassa paljastui... Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan. Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen, vaikkei se olisikaan oman vakaumuksemme mukainen. He tekevät omat valintansa, tahdoimmepa tai emme. Meidän tehtävä on lähettää heidät elämän siviilleen ja antaa puhallusapua, kun elämä satuttaa.

        t. Maarit-pappi

        ""Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen""
        Maarit-pappi

        Sinä et kunnioita lasten omia, etkä lasten vanhempien vakaumusta. Et kunnioita edes lakiin perustuvaa uskonvapautta. Lapsilla on myös tämä oikeus.

        Häpeä Maarit-pappi. Olet omahyväinen, ilkeä ihminen.


      • tepi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Luokan vaihto,

        Luin ajatuksella aloituksesi uudelleen. Siinähän kirjoitat: Vanhempainillassa paljastui... Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan. Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen, vaikkei se olisikaan oman vakaumuksemme mukainen. He tekevät omat valintansa, tahdoimmepa tai emme. Meidän tehtävä on lähettää heidät elämän siviilleen ja antaa puhallusapua, kun elämä satuttaa.

        t. Maarit-pappi

        Maarit

        "Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen, vaikkei se olisikaan oman vakaumuksemme mukainen. "

        - Noinko se nyt kääntyi? Aiemmin sinä ja kollegasi olette vastustaneet lasten uskonnonvapautta sillä, että vanhemmilla on oikeus liittää lapsensa kirkkoon, eivätkä alaikäiset ole kypsiä asiasta päättämään.


      • mietis vielä
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        "Eli lapsellesi asia ei ole ongelma laisinkaan."

        Ei tietenkään. Ei sinunkaan lapsesi osaisi ahdistua siitä, että hänen käskettäisiin koulussa rukoilemaan Allahia. Sinä kuitenkin ehkä toivoisit, että saisit itse päättää, minkä uskonnon piiriin lapsesi kasvatetaan.

        "Vanhemmuuteen kuuluu myös lasten vakaumuksen kunnioittaminen..."
        Kun lapseni on hiukan vanhempi, hän osaakin jo itse valita oman vakaumuksensa. En kuitenkaan halua, että hänelle koulussa tuodaan esille yhtä uskontoa ylitse muiden. Tuttavapiirissämme on useiden eri uskontojen edustajia ja lapseni suhtautuu niihin kaikkiin mielenkiinnolla. Opetan hänelle, että kaikki uskonnot ovat samanarvoisia. Pystytkö sinä, Maarit, opettamaan omille lapsillesi samaa?

        Millä tavalla opettaja on tuonut uskontoa esiin koulussa? Jos sinä huomaat asian vasta vanhempainillassa, niin lapsesi ei ole ilmeisesti mitään uskontoon liittyvää kotona maininnut? Jos lapsesi kertoo sinulle koulusta ja koulupäivästä, niin luultavasti uskontokin olisi tullut esiin, jos se koulussa näkyisi.

        Sinulla on muuten tässä samalla erinomainen tilaisuus opettaa lapsellesi kaikkien ihmisten suvaitsemista ja hyväksymistä. Kerrot, että opettaja ajattelee asioista noin, sinä itse ajattelet näin ja joku kolmas noin. Kaikilla on tasa-arvoinen oikeus käsityksiinsä. Lapsesi oppii kunnioittamaan toisten käsityksiä, jos sinä osoitat kunnioittavasi. Jos siirrät lapsesi uskonnon takia uudelle luokalle, lapsi oppii, että toisinajattelevia pitää välttää eikä heidän kanssaan voi olla tekemisissä.


      • Luokan vaihto?
        mietis vielä kirjoitti:

        Millä tavalla opettaja on tuonut uskontoa esiin koulussa? Jos sinä huomaat asian vasta vanhempainillassa, niin lapsesi ei ole ilmeisesti mitään uskontoon liittyvää kotona maininnut? Jos lapsesi kertoo sinulle koulusta ja koulupäivästä, niin luultavasti uskontokin olisi tullut esiin, jos se koulussa näkyisi.

        Sinulla on muuten tässä samalla erinomainen tilaisuus opettaa lapsellesi kaikkien ihmisten suvaitsemista ja hyväksymistä. Kerrot, että opettaja ajattelee asioista noin, sinä itse ajattelet näin ja joku kolmas noin. Kaikilla on tasa-arvoinen oikeus käsityksiinsä. Lapsesi oppii kunnioittamaan toisten käsityksiä, jos sinä osoitat kunnioittavasi. Jos siirrät lapsesi uskonnon takia uudelle luokalle, lapsi oppii, että toisinajattelevia pitää välttää eikä heidän kanssaan voi olla tekemisissä.

        Minä nimenomaan opetankin lapselleni, ettei kristinusko ole sen kummempi kuin mikään muukaan uskonto. Epäilen vain, ettei kristitty opettaja pysty samaan. Lapsen täytyy oppia suvaitsemaan erilaisia ihmisiä, mutta se ei tapahdu niin, että hänen elämänsä keskeisimmät auktoriteetit edustavat tiukasti yhtä näkemystä.


      • Tuleva on heidän
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        "Eri asia on, onko kaikki rakentavaa - kuten ehdottamasi puiden henkisyyden korostaminen. Saattaisin kavahtaa, jos lapseni opettaja sellaista opettaisi."

        Minun mielestäni puiden henkien ja Jeesuksen palvonta ovat aivan sama asia. Mitään sellaista en halua lapselleni opetettavan totena.

        Kun lapseni on vanhempi, en minäkään ala soittelemaan kouluun opettajien aatteiden vuoksi. Nyt hän on kuitenkin niin pieni, ettei pysty vielä suhtautumaan opettajaansa kriittisesti. Siksi minun on vanhempana huolehdittava siitä, ettei hänelle opeteta mitä tahansa asioita totuuksina.

        "Minun mielestäni puiden henkien ja Jeesuksen palvonta ovat aivan sama asia."

        Esimerkiksi tuota ei krisitty opettaja pysty oppilailleen kertomaan. Itselläni oli yläasteella erittäin hyvä uskonnonopettaja. Hän nimenomaan puhui siitä, että kaikki uskonnot ovat samanarvoisia. Pohdimme esimerkiksi sitä, miksi ihminen keksii uskontoja. Oli hauska pohtia sitä, miten eri kulttuureissa syntyy erilaisia uskontoja ja miksi uskovat taistelivat/taistelevat keskenään.

        Uskontojen ulkopuolelta asioita voi tarkastella avoimesti. Minka tahansa uskon piiriin kuuluva ei pysty sijoittamaan omaa uskoaan muiden uskontojen joukkoon. Muutenhan hänen uskonsa olisi jollain tavalla turha, kun muut olisivat samanarvoisia.

        Nykynuorista erittäin harva uskoo mihinkään jumalaan. Tulevaisuus on heidän. Meidän pitää antaa heille mahdollisuus luoda tästä sellainen yhteiskunta, jossa heidän on hyvä elää. Se voi tarkoittaa sitä, ettei kouluissa enää haluta tuoda esille eri uskontoja ja mielummin opiskellaan yhteistä katsomusainetta. Se voi myös tarkoittaa sitä, että eri uskontoihin osataan suhtautua aiempaa avoimemmin ja kukin voi kokeilla useita eri uskontoja ennen kuin valitsee oman katsomuksensa.


    • Aivan hirveetä

      ""Lapseni opettaja on kristitty!"

      Puistattaa koko ajatus.

      • Paras vaihtaa luokka

        Niin, kyllä tuosta heti nousee mieleen kysymys: pystyykö opettaja hoitamaan virkansa asianmukaisesti? Entä, kun kuudennella luokalla opiskellaan eri uskontojen pääpiirteet. Pystyykö opettaja toteamaan, että ne kaikki ovat aivan yhtä oikeita ja arvokkaita kuin kristinusko? Vai tuleeko puheeseen "vahingossa" mukaan arvolataus, jossa muut uskonnot ovat vieraiden kulttuurien asia, eivät suomalaisten?

        Totuushan on se, että suomalaisista ani harva uskoo Jahveen. Meistä moni uskoo aivan muihin jumaliin ja melko suuri osa on uskonnottomia. Kristitty opettaja saattaa luulla, että kristittyjä on lähes puolet kansasta.

        Tässä ketjussa moni uskova ei ymmärrä, miltä tuntuu nähdä risti oman lapsen opettajan kaulassa. Teille sama reaktio syntyisi kenties, jos oman lapsenne opettajalla olisi se huivi päässä tai risti kaulassa väärin päin.


      • Paras vaihtaa luokka kirjoitti:

        Niin, kyllä tuosta heti nousee mieleen kysymys: pystyykö opettaja hoitamaan virkansa asianmukaisesti? Entä, kun kuudennella luokalla opiskellaan eri uskontojen pääpiirteet. Pystyykö opettaja toteamaan, että ne kaikki ovat aivan yhtä oikeita ja arvokkaita kuin kristinusko? Vai tuleeko puheeseen "vahingossa" mukaan arvolataus, jossa muut uskonnot ovat vieraiden kulttuurien asia, eivät suomalaisten?

        Totuushan on se, että suomalaisista ani harva uskoo Jahveen. Meistä moni uskoo aivan muihin jumaliin ja melko suuri osa on uskonnottomia. Kristitty opettaja saattaa luulla, että kristittyjä on lähes puolet kansasta.

        Tässä ketjussa moni uskova ei ymmärrä, miltä tuntuu nähdä risti oman lapsen opettajan kaulassa. Teille sama reaktio syntyisi kenties, jos oman lapsenne opettajalla olisi se huivi päässä tai risti kaulassa väärin päin.

        Hei Paras vaihtaa luokkaa,

        Osallistuuko lapsesi siis luterilaisen uskonnonopetukseen?
        Opettajan tehtävä ei ole arvottaa, ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita ja arvokkaita. Hänen tehtävänään on vain tutustuttaa oppilas ihmettelemään maailmanuskontoja ennakkoluulottomasti, niiden uskontojen arvomaailmoista.

        Myönnän, että minulle olisi tullut reagtio, jos alaluokilla lapsiani olisi opettanut huivipäinen nainen tai alaspäinoleva ristinen nuori mies.
        Ehkä sinuna kuulostelisin lapsesi tuntoja ja puuttuisin asiaan vasta, jos lastasi ahdistaa opettajan risti kaulassa tai hänen korostuksensa. Mutta älä itse provosoi lastasi niitä tarkkailemaan.

        t. Maarit-pappi


      • Paras vaihtaa luokka
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Paras vaihtaa luokkaa,

        Osallistuuko lapsesi siis luterilaisen uskonnonopetukseen?
        Opettajan tehtävä ei ole arvottaa, ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita ja arvokkaita. Hänen tehtävänään on vain tutustuttaa oppilas ihmettelemään maailmanuskontoja ennakkoluulottomasti, niiden uskontojen arvomaailmoista.

        Myönnän, että minulle olisi tullut reagtio, jos alaluokilla lapsiani olisi opettanut huivipäinen nainen tai alaspäinoleva ristinen nuori mies.
        Ehkä sinuna kuulostelisin lapsesi tuntoja ja puuttuisin asiaan vasta, jos lastasi ahdistaa opettajan risti kaulassa tai hänen korostuksensa. Mutta älä itse provosoi lastasi niitä tarkkailemaan.

        t. Maarit-pappi

        Maarit, minä en ole aloittaja. :-) Otin vain kantaa siihen, että mielestäni aloittajan kannattaa ehdottomasti koittaa saada lapsensa jollekin toiselle luokalle.

        "Opettajan tehtävä ei ole arvottaa, ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita ja arvokkaita."

        Nimenomaan tuo on opettajan tehtävä!!! Suomessa lapset tulee kasvattaa tasa-arvoiseen ja suvaitsevaan ajatteluun. Koulussa täytyy ehdottomasti tehdä lapsille selväksi, että aivan kaikki uskonnot ovat samanarvoisia, eikä mikään niistä ole sen oikeampi kuin muutkaan. Jokainen saa sitten aivan itse valita uskonnonvapauden hengessä oman uskontonsa.

        "Myönnän, että minulle olisi tullut reagtio, jos alaluokilla lapsiani olisi opettanut huivipäinen nainen tai alaspäinoleva ristinen nuori mies."

        Niin, minä reagoin siihen, että jollain roikkuu kaulassa risti. Mistä muuten yhdistin alaspäin olevaan ristiin nuoren miehen? Itse tunnen yhden satanistin ja hän keski-ikäinen nainen, kahden lapsen äiti. :-)


      • FUCKIFUU
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei Paras vaihtaa luokkaa,

        Osallistuuko lapsesi siis luterilaisen uskonnonopetukseen?
        Opettajan tehtävä ei ole arvottaa, ovatko kaikki uskonnot yhtä oikeita ja arvokkaita. Hänen tehtävänään on vain tutustuttaa oppilas ihmettelemään maailmanuskontoja ennakkoluulottomasti, niiden uskontojen arvomaailmoista.

        Myönnän, että minulle olisi tullut reagtio, jos alaluokilla lapsiani olisi opettanut huivipäinen nainen tai alaspäinoleva ristinen nuori mies.
        Ehkä sinuna kuulostelisin lapsesi tuntoja ja puuttuisin asiaan vasta, jos lastasi ahdistaa opettajan risti kaulassa tai hänen korostuksensa. Mutta älä itse provosoi lastasi niitä tarkkailemaan.

        t. Maarit-pappi

        Älä sinä yritä neuvoa miten lapsia kasvatetaan koska olet itse epäonnistunut omiesi kohdalla, heistä tuli kristittyjä ja siis vaarallisia yhteiskunnalle.


      • ihmettelijä10
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Älä sinä yritä neuvoa miten lapsia kasvatetaan koska olet itse epäonnistunut omiesi kohdalla, heistä tuli kristittyjä ja siis vaarallisia yhteiskunnalle.

        Maarit on omien sanojensa mukaan opettanut lapsilleen että heillä on suojelusenkelit. Kun ovat aikuisia niin tuo oppi muuttuu. Missä Maaritpappi silloin on? Ei missään.


      • FUCKIFUU
        ihmettelijä10 kirjoitti:

        Maarit on omien sanojensa mukaan opettanut lapsilleen että heillä on suojelusenkelit. Kun ovat aikuisia niin tuo oppi muuttuu. Missä Maaritpappi silloin on? Ei missään.

        En yhtään ihmettelisi jos Maaritin lapset tekevät äärimmäisiä tekoja kun suojelusenkelit eivät ole paikallaan ja jumalat eivät auta. Uskontoon kasvattaminen kasvattaa automaattisesti myös terrorismiin, onneksi kaikki uskovat eivät (joudu) turvaudu aina väkivaltaan ja terrorismiin, mutta vaara on ilmeinen ja jokainen uskova joka kaduilla kävelee on tikittävä aikapommi.


    • *Faith*

      Aloittaja oli (onneksi) trolli. Aloitus oli liian teatraalinen ollakseen aito, ja aloittajan muut viestit sisälsivät aivan liian tutulta kuulostavia repliikkejä. Lisäksi aloittaja häipyi maisemista (tai vaihtoi nikkiä) heti kun sai haluamansa reaktion aikaan.

      • Jänkkäävät Trollit

        *Faith*

        Sinä olet itse trolli joten älä ole kateellinen kun muut trollit tekevät parempia aloituksia kuin omasi. Kaikilla trolleilla vai ei ole sitä mitä vaaditaan.


      • *Faith*
        Jänkkäävät Trollit kirjoitti:

        *Faith*

        Sinä olet itse trolli joten älä ole kateellinen kun muut trollit tekevät parempia aloituksia kuin omasi. Kaikilla trolleilla vai ei ole sitä mitä vaaditaan.

        "Kaikilla trolleilla vai ei ole sitä mitä vaaditaan."

        Ei ollut onneksi tämänkään ketjun aloittajalla. :)


      • Jänkkäävät Trollit
        *Faith* kirjoitti:

        "Kaikilla trolleilla vai ei ole sitä mitä vaaditaan."

        Ei ollut onneksi tämänkään ketjun aloittajalla. :)

        Aloittaja on saanut aikaan vilkkaimman keskustelun, samaa ei voi sanoa sinun trollailuistasi. SInjä vain jänkkäät kuten trollit tekevät.


      • Luokan vaihto?

        Olet melko väärässä, sillä tässä minä yhä olen. En halua mitään tiettyä reaktiota, vaan haluan herättää keskustelua siitä, pystyykö kristitty opettaja toimimaan niin, ettei hän puhu omasta uskostaan parempana kuin muut uskonnot. Pystyykö hän kohtaamaan muslimioppilaan ja ateistioppilaan samalla tavoin kuin kristityt oppilaansa?

        Minä pahoin pelkään, että kyseiseltä opettajalta lipasahtelee se Jeesus oppitunneille, kun vanhempainillassakin kristillisyys piti nostaa esille. Se ei ole mielestäni oikein. Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken.


      • *Faith*
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Olet melko väärässä, sillä tässä minä yhä olen. En halua mitään tiettyä reaktiota, vaan haluan herättää keskustelua siitä, pystyykö kristitty opettaja toimimaan niin, ettei hän puhu omasta uskostaan parempana kuin muut uskonnot. Pystyykö hän kohtaamaan muslimioppilaan ja ateistioppilaan samalla tavoin kuin kristityt oppilaansa?

        Minä pahoin pelkään, että kyseiseltä opettajalta lipasahtelee se Jeesus oppitunneille, kun vanhempainillassakin kristillisyys piti nostaa esille. Se ei ole mielestäni oikein. Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken.

        Höpö höpö.


      • Hahahaha!
        *Faith* kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Kristityn väkevää "todistusta"


      • Epäreilua
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Olet melko väärässä, sillä tässä minä yhä olen. En halua mitään tiettyä reaktiota, vaan haluan herättää keskustelua siitä, pystyykö kristitty opettaja toimimaan niin, ettei hän puhu omasta uskostaan parempana kuin muut uskonnot. Pystyykö hän kohtaamaan muslimioppilaan ja ateistioppilaan samalla tavoin kuin kristityt oppilaansa?

        Minä pahoin pelkään, että kyseiseltä opettajalta lipasahtelee se Jeesus oppitunneille, kun vanhempainillassakin kristillisyys piti nostaa esille. Se ei ole mielestäni oikein. Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken.

        "Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken."

        Ja tätä kommenttia kristityt miinustavat. Ettekö te ymmärrä, miltä tuollainen tuntuu? Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että itse ette haluaisi lapsellenne huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin. Meidän muiden kyllä pitäisi kunnioittaa kristittyä opettajaa ja antaa hänen jopa ilmaista uskonsa työaikana.


      • niin kuka sanoi
        Epäreilua kirjoitti:

        "Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken."

        Ja tätä kommenttia kristityt miinustavat. Ettekö te ymmärrä, miltä tuollainen tuntuu? Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että itse ette haluaisi lapsellenne huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin. Meidän muiden kyllä pitäisi kunnioittaa kristittyä opettajaa ja antaa hänen jopa ilmaista uskonsa työaikana.

        "Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että itse ette haluaisi lapsellenne huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin."

        Korjaan: Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että Maarit itse ei haluaisi lapsellensa huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin. Kukaan muu ei mielestäni ole sanonut tuota.

        Jospa ei yleistettäisi YHDEN kristityn tai YHDEN ateistin tai YHDEN kenen-tahansa sanomaa kaikkien samaan (oletettuun) ryhmään kuuluvien sanomaksi.


      • kerropa...
        Luokan vaihto? kirjoitti:

        Olet melko väärässä, sillä tässä minä yhä olen. En halua mitään tiettyä reaktiota, vaan haluan herättää keskustelua siitä, pystyykö kristitty opettaja toimimaan niin, ettei hän puhu omasta uskostaan parempana kuin muut uskonnot. Pystyykö hän kohtaamaan muslimioppilaan ja ateistioppilaan samalla tavoin kuin kristityt oppilaansa?

        Minä pahoin pelkään, että kyseiseltä opettajalta lipasahtelee se Jeesus oppitunneille, kun vanhempainillassakin kristillisyys piti nostaa esille. Se ei ole mielestäni oikein. Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken.

        Voisitko tarkentaa, millä tavalla opettaja puhui uskonnosta siellä vanhempainillassa ja millä tavalla se asetti vanhemmat eriarvoiseen asemaan? Olisi helpompi puhua asiasta, jos tietäisi, mitä siellä on tapahtunut.


      • Itsekkäät
        niin kuka sanoi kirjoitti:

        "Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että itse ette haluaisi lapsellenne huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin."

        Korjaan: Tässäkin ketjussa tuli selväksi, että Maarit itse ei haluaisi lapsellensa huivipäistä opettajaa, tai opettajaa, joka uskoo luonnon henkiin. Kukaan muu ei mielestäni ole sanonut tuota.

        Jospa ei yleistettäisi YHDEN kristityn tai YHDEN ateistin tai YHDEN kenen-tahansa sanomaa kaikkien samaan (oletettuun) ryhmään kuuluvien sanomaksi.

        Aika monessakin tilanteessa kristityt ovat sanoneet, etteivä haluaisi lastensa osallistuvat esim. islamilaiseen aamunavaukseen. Eikä koululle saisi tulla imaami puhumaan keskusradion kautta.


      • Maria-elisabet
        Itsekkäät kirjoitti:

        Aika monessakin tilanteessa kristityt ovat sanoneet, etteivä haluaisi lastensa osallistuvat esim. islamilaiseen aamunavaukseen. Eikä koululle saisi tulla imaami puhumaan keskusradion kautta.

        Ihan oikein!


      • Jänkkäävät Trollit
        Maria-elisabet kirjoitti:

        Ihan oikein!

        *Faith* on siis ottanut jälleen uuden nikin. Onnea uuden trollinikin kanssa.


      • Luokan vaihto? kirjoitti:

        Olet melko väärässä, sillä tässä minä yhä olen. En halua mitään tiettyä reaktiota, vaan haluan herättää keskustelua siitä, pystyykö kristitty opettaja toimimaan niin, ettei hän puhu omasta uskostaan parempana kuin muut uskonnot. Pystyykö hän kohtaamaan muslimioppilaan ja ateistioppilaan samalla tavoin kuin kristityt oppilaansa?

        Minä pahoin pelkään, että kyseiseltä opettajalta lipasahtelee se Jeesus oppitunneille, kun vanhempainillassakin kristillisyys piti nostaa esille. Se ei ole mielestäni oikein. Se asetti meidän vanhemmat eriarvoiseen asemaan; sama voi tapahtua oppilaidenkin kesken.

        Hei Luokan vaihto?

        Millaista erilaista kohtelua sinä sait ko. vanhempainillassa? Aikaisemmin mainitsit vain, että huomasit ristin. Eivätkö muut huomanneet? Epäilen, että opettaja olisi jotenkin erotellut kristittyjen kotien vanhemmat teistä muista. Ei kannata olettaa asioita, jos sellaisia ei ole tapahtunut. Jotenkin tuntuu, että sinulla itselläsi on ennakkoluuloja kristittyä opettajaa kohtaan eikä hänellä sinua ja lastasi kohtaan.

        Monesti me oletamme jonkun toisen ajattelevan meistä suvaitsemattomasti. Mutta kun tutustumme ko. henkilöön tilanne voikin olla aivan päinvastainen. Kannattaa olla ennakkoluuloton, eikä oletella asioita ennen aikojaan ja ilman näyttöä. Et voi valittaa asiasta, että sinua kohdeltiin vanhempainillassa erilailla kuin muita, jos sinulla ei ole todisteita tästä.

        Kirjoitat "voi tapahtua"... kaikkea voi tapahtua. Mutta ennalta ei kannata sitä murehtia. Luota vain opettajan ammattitaitoon ja ammattimoraaliin, että hän kohtelee kaikkia tasapuolisesti taustoista huolimatta.

        t. Maarit-pappi


    • ^^^^

      "Lapseni opettaja on kristitty!"

      So what??? Onpas kauheaa! Sun pitää varmaankin soittaa hätiin ambulanssi, poliisit ja palokunta! Muista käydä myös terveyskeskuksessa saamassa kriisiapua!!

      • FUCKIFUU

        Voisi olla paikaillaan koska kristityt ovat murhanhimoisia käveleviä aikapommeja-


      • Maria-Elisabet
        FUCKIFUU kirjoitti:

        Voisi olla paikaillaan koska kristityt ovat murhanhimoisia käveleviä aikapommeja-

        Eivätkä ole!
        Aikapommi on Jumalaton maailma!


      • FUCKIFUU
        Maria-Elisabet kirjoitti:

        Eivätkä ole!
        Aikapommi on Jumalaton maailma!

        Kuinka monta uskonnotonta on räjäyttänyt itsensä. Vastaus 0kpl, kuinka moni uskovainen on niin tehnyt vastaus tuhannet!


    • Maria -Elisabet

      Minä kävin kristillistä koulua 9 vuotta! Joka aamu koko koulu juhlasaliin aamuhartauteen. Joka tunnin alussa virren säkeistö ja joka luokassa viimeisen tunnin jälkeen loppurukous, jonka jokainen rukoili vuorollaan , niin kuin tahtoi! Raamattu oli uskonnon oppikirjamme ja koulun rehtori oli körttipappi. Kouluni käytyäni olin lukenut ja alleviivaten Ut:n ja pitkät pätkät (ilman alleviivausta)VT.stä.
      En tullut uskoon! Enkä katso millään muullakaan tavalla opetuksesta kärsineeni!
      Raamattutietoa sain paljon , enkä ole siitä koskaan millään lailla kärsinyt ja nyttemmin siitä on ollut paljon hyötyä! Jumala ei meitä pakota mihinkään, vaikka opet tai papit kuinka paukuttaisivat!
      Uskoon tulin katseltuani uskoontullutta sisartani (muuttui täysin uudeksi ja paljon paremmaksi luomukseksi!), joka on käynyt Raamatusta vapautetun koulun ja opiskellut kaikkien uskontojen samanarvoisuutta 9 vuotta!
      Valinta on aina oma!
      Omana mielipiteenäni sanon sinulle, huolestunut äiti,anna lapsesi kuulla jeesuksesta! Evankeliumin sanoma on ollut todellinen ilosanoma hyvin monelle!
      Kinka paljolta murheelta olisin itse säästynyt, jos olisin koululaisena uskonut!

      • FUCKIFUU

        Tyypillistä kristityn ajattelua, koska "minä" niin kyllä muutkin. Tämä on yhdistävä tekijä pakkoruotsittajien ja kristittyjen välillä, molemmat peilaavat itsensä kautta "koska MÌNULLE on ollut hyötyä ruotsista" niin siitä on kaikille.

        Kyllä se kristillinen propaganda meni sinulle läpi koska noin positiivisesti tuota väkivaltalahkoa arvostat.

        Olen pahoillani että sinut aivopestiin. Mutta sopivalla terapialla sinustakin saadaan yhteiskuntakelpoinen eikä pelkästään tikittävää aikapommia.


    • riviseurakuntalainen

      Minun lapsellani oli kerran huivipäinen hammaslääkäri! Siis huivipäinen naishammaslääkäri. Ei tullut mieleen vaihtaa hammaslääkäriä. Osasi ihan hyvin asiansa. Miksei sitten voisi ristikaulainen opettajakin osata asiansa? Eiköhän aloittaja ole liian ennakkoluuloinen.

    • liika on liikaa

      Koska se mussuttaa sitä jeesistä paikoissa joihin se ei sovi.

    • Humanisti-vapari

      Luterilaiset junmalanpalvelukset ja aamuhartaudet eivät kuulu koulun ja päiväkodin tehtäviin. Opetuksen tulee olla uskonnollisesti tunnutuksetonta ja sitoutumatonta. Samoin muu toiminta.

      Luterilaisesta valtiosta Suomen tasavaltaan!

      • näin on

        Kristityt jotka päätyvät helvettiin


        by Carmelo Brenes

        eli pelastettu helvetistä; alunperin espanjaksi, tämä versio on siloteltu, kuvitettu ja lyhennetty, http://www.DivineRevelations.info/BRENES


        Vuonna 1982, jouduin onnettomuuteen jossa kuolin. Kun kuolema tuli ylleni, tunsin kaiken pimenevän. Löysin itseni kävelemästä pitkin pimeää tunnelia, ja jonkinlainen olento vei minua. Kun kävelin pitkin tätä kylmää ja pimeää tunnelia, aloin kuulla hirvittäviä kiljaisuja ja ulvontaa. Tiesin että, vaikka ruumiini oli jo kuollut, olin kuitenkin elossa tässä paikassa.

        Näin suuria käärmeitä kaikkialla ympärilläni, ja kaikki ihmiset pyysivät saada vettä. Pian me saavuimme aukiolle, jossa oli monia kammioita ja osastoja, jossa jokaisessa oli sisällä erilaisia ihmisiä. Aloin itkeä kauhusta, rukoillen Jumalalta armoa. "Herra, muista minun elämäni! Ole minulle armollinen!" Puhdas kauhu sai otteen sielustani, ja koko elämäni kulki ohi edessäni. Kun me lähestyimme jonkinlaista ovea, huusin taas: "Armahda minua Herra; armahda minua! Minä pyydän sinulta apua! Auta minua Herra!!"


    • Kasteen armo

      Minun opettajani ala-asteen 1.-3. luokilla oli ortodoksi, vaikka itse olin luterilainen, kuten kaikki muutkin luokkalaiset.

      Kuitenkin hän laulatti meillä itse pianoa soittaen koulussa aina tutut luterilaiset virret "Mä silmät luon ylös taivaaseen..." ja "Ystävä sä lapsien..." Ne ovat olleet rakkaita virsiä sittemminkin!

      Muistan, että saimme jopa käydä ekaluokalla hänen kotonaan pääsiäisen alla, missä näimme ortodoksisen kotialttarin ikoneineen ja tuohuksineen ja perehdyimme ortodoksiseen pääsiäisruokaperinteeseen pashoineen kaikkineen.

      Kolmannella luokalla en liian vilkkana lapsena päässyt tutustumaan paikalliseen tsasounaan, jonne teimme polkupyörillä retken, kun ajoin pyörällä ilman käsiä joen ylittävällä sillalla. Minut passitettiin takaisin rehtorinkansliaan sen saman tien jälki-istuntoon... :-)

      Kaikista näistä on tosi lämpimät muistot. Ope oli hyvä ja huolehtiva! Opettajani oli kristitty ihminen, vaikkakin toiseen kirkkokuntaan kuuluva kuin minä.

      Voin vain sanoa omasta puolestani - muut todistakoot omasta puolestaan: Olen kiitollinen kristitystä ja sydämen sivistyksen omanneesta opettajasta, joka välitti minulle tuputtamatta kristillistä kulttuuriperintöämme, olkoonkin itäistä, vaikka toki itse kuulummekin läntiseen kristikuntaan!

      Miksi kulttuuriperinnön välittämistä jälkipolville tulisi karttaa? Minusta se on parasta ja turvallisinta mitä voi välittää. Tää siis vain omana kokemuksena ja mielipiteenä, hiljaisena kristittynä.

      • Hei,

        Kiitos kaikille omien koulumuistojensa jakajille. Kuten huomasimme, se että opettaja ei välttämättä kuulu samaan kirkkokuntaan kuin itse kuuluu - ei olekaan uhka vaan mahdollisuus, kuten "Kasteen armo" ylläkin todistaa.

        Olisi pelottavaa, jos opettajiemme tai muiden auktoriteettiemme pitäisi olla kaikessa samalla lailla ajattelevia, käyttäytyviä jopa pukeutuvia kuin itsemme. Erilaisuus on rikkautta.

        t. Maarit-pappi


      • Kenen perimä

        "Miksi kulttuuriperinnön välittämistä jälkipolville tulisi karttaa?"

        Minä en ainakaan halua, että lapselleni välitetään kristittyjen kulttuuriperimää. Haluaisin, että hänet kasvatetaan siihen kulttuuriin, johon itsekin kuulun. Onko siinä jotain väärää?


    • EL.Im

      Luokan vaihto?

      Sä paviaani haluat uskonvapautta. Mikä on ymärettävää. Mutta haluaisit viedä lapseltasi vapauden uskoon. Se on ahdasmielisyyttä.

      • 19+6

        Jospa lapsi ei haluakaan uskoa samalla tavalla kuin hänen opettajansa? Ehkä hän haluaa uskoa samoin kuin hänen paras luokkakaverinsa. Se on sitä oikeaa uskonvapautta.


      • 8hmg76
        19+6 kirjoitti:

        Jospa lapsi ei haluakaan uskoa samalla tavalla kuin hänen opettajansa? Ehkä hän haluaa uskoa samoin kuin hänen paras luokkakaverinsa. Se on sitä oikeaa uskonvapautta.

        Jos lapsi siirretään pois luokalta, hän ei saa valita, haluaako uskoa kuten opettajansa.
        Sitä paitsi uskovan opettajan luokalla oleminen ei tarkoita sitä että kaikki oppilaat uskovat kuten opettajansakin.


    • henkilö X

      Näkyykö lapsesi opettajan uskonnollisuus sitten hänen opetuksessaan? Kannattaisiko tästä ottaa selvää ennen isompia toimenpiteitä?

      Mitä luokan vaihtoon tulee, niin ajattelitko sitä lapsesi kannalta? Hän on varmaan kiintynyt jo paitsi luokkatovereihinsa, myös opettajaankin. Luokan vaihto voisi olla lapselle melkoinen stressitekijä, joten suosittelen laittamaan jäitä hattuun nyt. Uskonnollisen vakaumuksen perusteella opettajaa ei lapselleen kuitenkaan voi valita, eikä sellainen ole minusta tarkoituksenmukaistakaan. Pääasia on se, kuinka ammattitaitoisesti ope hommansa hoitaa, ei se millaisia koruja hän kaulassaan käyttää tai mihin uskoo taikka jättää uskomatta. Toki jos opettajan maailmankatsomus vaikuttaa häiritsevästi opetukseen, on asiaan syytä puuttua, mutta vain sitä, että ihmisellä on erilainen maailmankatsomus kuin sinulla, ei minusta ole syytä pelästyä.

    • Et-opelta

      Uskonnollinen painostus kouluissa lapsia kohtaan on yleisempi ongelma kuin arvataankaan. Uskovat opettajat kokevat "lähetyskäkyn" velvoittavana toiminnalleen. Monilla alaluokilla esiintyy yhä esim. ruokarukoiluttamista ääneen opettajan johdolla. Näin on jopa opettajankoulutuslaitoksessa, Raumalla. Tiheästi toistuvat aamuhartaudet ja koululaisjumalanpalvöleuket päälle...

      Kyse on henkisestä väkivallasta ja pikkuaivojen manipulaatiosta. Tilannehan on se, että useimmmissa kodeissa ei harasta ääneen lausuttavia ruokarukouksia. eikä käydä kirkon jumalanpalveluksissa. Koulu on usein "paavillisempi kuin paavi itse", siis kristillisempi kuin seurakuntalaiset ja lasten vanhemmat. Koulun uskonnollinen kavihuoneilmiö on omituinen jäänne menneiltä ajoilta..

      • Et-opelta

        koululaisjumalanpalveluksistakin tuossa siis oli tarkoitus kirjoittaa


    • Suunapäänävanhempi

      Missä yhteydessä opettajalta lipsahteli Jeesus puheen seassa?
      Kun näin väität, toista lause.
      Jos ja kun sanot, että opettajan uskonnollisuus tulee esille päivittäin, niin on se sen verran kova heitto, että perustelu pitää olla.
      Opettajat saavat monen vuoden pituisen koulutuksen ammattiin. Varmasti vakaumuksistakin on olemassa tarkat säännöt. Jokaisella opettajalla on esim. poliittinen vakaumus, mutta harvemmin kuulee, että se tulee opetuksenn yhteydessä julki.

      Vaikea ymmärtää, millainen keskustelu käydään vanhempainillassa, jos siihen "lipsahtaa" opettajan harras kristillisyys.

      • Hei,

        Sitä minäkin ihmettelin, jos opettajan puhe vanhempainillassa ja opetuksessa olisi uskonnottomia loukkaavaa, olisi siitä varmasti ollut jo lööpeissä. Monesti vika on omassa ahtaassa katsontakannassa ja siinä, että kuulee asiat toisin omasta viitekehyksestään kuin muut.

        t. Maarit-pappi


      • Ei kuulu töihin
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei,

        Sitä minäkin ihmettelin, jos opettajan puhe vanhempainillassa ja opetuksessa olisi uskonnottomia loukkaavaa, olisi siitä varmasti ollut jo lööpeissä. Monesti vika on omassa ahtaassa katsontakannassa ja siinä, että kuulee asiat toisin omasta viitekehyksestään kuin muut.

        t. Maarit-pappi

        Jos opettaja mainitsee vanhempainillassa Jeesuksen, toimii hän väärin. Uskova opettaja saattaa niin sanoa. Hän saattaa loukata toisia esim. toivottamalla heille siunausta tai puhumalla kristillisistä arvoista.


      • peruste?
        Ei kuulu töihin kirjoitti:

        Jos opettaja mainitsee vanhempainillassa Jeesuksen, toimii hän väärin. Uskova opettaja saattaa niin sanoa. Hän saattaa loukata toisia esim. toivottamalla heille siunausta tai puhumalla kristillisistä arvoista.

        Kun täällä aina vängätään kirkolta lakipykäliä kaiken maailman asioihin, joita ei lailla säädellä, niin kerropa sinä vuorostasi, mikä laki kieltää opettajaa mainitsemasta vanhempainillassa Jeesuksen. Jos sanot, että hän toimii väärin, niin jossainhan sen täytyy mielestäsi olla kielletty.


    • harmaahuumori

      Niin, vanhempainillassahan ei näitä harhapoluille ehkä johdateltavissa olevia pikkupilttejä ollut, vaan täysi-ikäisiä, varmaankin n. 30-50-vuotiaita isiä ja äitejä.
      Vanhempainilta ei ole kouluopetusta vaan rentoa, vapaamuotoista juttelua ihmiseltä toiselle.
      Huvittava ajatus tuli mieleeni, että aloittaja on varmaankin vampyyri-äiti, niinkuin uusimmissa "kivoissa" Pikku kakkosen piirretyissäkin. Kukapa muu säikkyisi hysteriaa hipoen ristiä ja Jeesuksen nimen mainitsemista noin kovin. Miten valkosipuli?

    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      434
      3133
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      108
      2522
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      376
      2394
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2045
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1867
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1287
    7. 167
      1273
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      977
    Aihe