Kiinteän valaisimen lampun vaihto?

kenelle kuuluu?

Kuuluuko kiinteästi asennetun valaisimen (esim. wc:n peilikaapin, keittiön välitilan ja liesituulettimen) loisteputken vaihtaminen asukkaalle vai vuokranantajalle? Vuokralaisen omien kattovalaisinten lamput tietenkin kuuluu vuokralaiselle. Entä uunin ja jääkaapin polttimot?

Entä sähköverkkovirtatoimisen palovaroittimen 9V varmennuspariston vaihtaminen, joka pitää muutaman vuoden välein vaihtaa sekin, vaikka on verkkovirtatoiminen varoitin?

45

23554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusavuttomia piisaa?

      No eihän niitä toki ole pakko vaihtaa, voit toki tiskata pimeässäkin. Kyseisiä lamppuja ja pattereita saa joka marketista, joten kipin kapin hakemaan ja vaihtamaan, jos niinku pimeässä tiskaaminen ei nappaa.

      • natkun natkun...

        Noniin, että piti sitten taas alkaa aiheen vierestä natkuttamaan kun ei muuhun pysty. Tosin eipä tältä junttiforumilta paljon muuta voi odottaakaan.

        Kysymyshän ei ollut että ei osaisi vaihtaa, vaan että kenelle ne kuuluu. Sinä varmaan tykkäät useinkin maksella kaikenlaista ihan huviksesi mikä kuuluu jonkun toisen kustannettavaksi.

        Ja miten oli nuo uunin ja jääkaapin lamput ja palovaroittimen paristo?


      • Anonyymi

        Kiinteät omistajalle, irtain vuokraajalle.


    • Itse vaihdat...

      Kaikki lamput kuuluu asukkaan vastuulle.

      Eli vaihda vain itse, jos et halua pimeässä olla.

      • vuokranantaja1

        Juu, kiitos. Sanot, että itse vaihdan, mutta kuitenkin sanot että kuuluu asukkaalle? Kummalle ne siis kuuluu? En minä tosin vuokralaisen tiskejä käy tiskaamassa, joten ei minua sinänsä kiinnosta kuinka pimeää siellä on. Omassa asunnossani kyllä toimii valot.

        T: vuokranantaja


      • Selkeä homma
        vuokranantaja1 kirjoitti:

        Juu, kiitos. Sanot, että itse vaihdan, mutta kuitenkin sanot että kuuluu asukkaalle? Kummalle ne siis kuuluu? En minä tosin vuokralaisen tiskejä käy tiskaamassa, joten ei minua sinänsä kiinnosta kuinka pimeää siellä on. Omassa asunnossani kyllä toimii valot.

        T: vuokranantaja

        Tietysti vuokralainen vaihtaa lamppunsa, jos haluaa valoa. Jos ei viitsi sitä tehdä, niin olkoon sitten pimeässä. Mistä lähtien vuokranantajan on pitänyt käydä vaihtamassa vuokralaiselle lamput, sulakkeet, yms?


      • kiinteät...
        Selkeä homma kirjoitti:

        Tietysti vuokralainen vaihtaa lamppunsa, jos haluaa valoa. Jos ei viitsi sitä tehdä, niin olkoon sitten pimeässä. Mistä lähtien vuokranantajan on pitänyt käydä vaihtamassa vuokralaiselle lamput, sulakkeet, yms?

        Kyse oli asunnon varustukseen kuuluvien kiinteiden valaisinten vastuunjaon epäselvyydestä. Ei ole riippuvalaisimista tai sulakkeista kukaan puhunut. Mutta tottahan se on että täällä on aina alettavaa vääntää aiheen vierestä. Sinullakaan ei liene tietoa jääkaapin ja uunin lamppujen vastuunjaosta, kuten verkkovirtatoimisen palovaroittimen varmennusparistonkaan vaihdosta?


      • kiinteät... kirjoitti:

        Kyse oli asunnon varustukseen kuuluvien kiinteiden valaisinten vastuunjaon epäselvyydestä. Ei ole riippuvalaisimista tai sulakkeista kukaan puhunut. Mutta tottahan se on että täällä on aina alettavaa vääntää aiheen vierestä. Sinullakaan ei liene tietoa jääkaapin ja uunin lamppujen vastuunjaosta, kuten verkkovirtatoimisen palovaroittimen varmennusparistonkaan vaihdosta?

        Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas.

        Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. Lisäksi asukas noin lähtökohtaisesti vastaa kulutustarvikkeiden vaihdoista omalla kustannuksellaan, poislukien ehkä ilmastointikoneiden suodattimet.


      • ...........
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas.

        Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. Lisäksi asukas noin lähtökohtaisesti vastaa kulutustarvikkeiden vaihdoista omalla kustannuksellaan, poislukien ehkä ilmastointikoneiden suodattimet.

        "Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas."

        Myös kiinteän, verkkovirtakäyttöisen toimivuudesta vastaa asukas?

        "Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. "

        Kenen vastuulle ja kustannukselle kuuluu uunin tai jääkaapin lampun vaihto?


      • Perusjuttuja nää on
        ........... kirjoitti:

        "Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas."

        Myös kiinteän, verkkovirtakäyttöisen toimivuudesta vastaa asukas?

        "Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. "

        Kenen vastuulle ja kustannukselle kuuluu uunin tai jääkaapin lampun vaihto?

        No kyllä se tähän asti ainakin on ollut asukas, eli vuokralainen, tai omistaja, kuka siellä nyt ikinä asuukaan...


      • Viratonomainen
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas.

        Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. Lisäksi asukas noin lähtökohtaisesti vastaa kulutustarvikkeiden vaihdoista omalla kustannuksellaan, poislukien ehkä ilmastointikoneiden suodattimet.

        Ei suinkaan näin. Kiinteän, sähköverkkoon kytketyn varoittimen paristonvaihdosta vastaa taloyhtiö.


      • Anonyymi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Palovaroitin on selkeä tapaus, palovaroittimesta ja sen toimivuudesta vastaa aina asukas.

        Palanut uunin- tai jääkaapinvalo ei vaikuta asumiseen milään lailla, ruokaa voi edelleen laittaa ja jääkaappi jäähtyy, eli mitään pakkoa niitä ei ole vaihtaa. Lisäksi asukas noin lähtökohtaisesti vastaa kulutustarvikkeiden vaihdoista omalla kustannuksellaan, poislukien ehkä ilmastointikoneiden suodattimet.

        Eipä vain vastaakaan enää vuoden 23 alusta vaan taloyhtiö. Myöskään aikaisemmin alkuperäisessä kysymyksessä esitetyssä palovaroitin oli liitetty sähkäverkkoon. Sellaisen palovaroittimen patterin vaihdosta vastaa AINA taloyhtiö, asukas ei sitä ole tähänkään asti saanut mennä sorkkimaan!


    • ............

      Tietysti vuokralainen vaihtaa lamppunsa, jos haluaa valoa. Jos ei viitsi sitä tehdä, niin olkoon sitten pimeässä. Mistä lähtien vuokranantajan on pitänyt käydä vaihtamassa vuokralaiselle lamput, sulakkeet, yms?

      Siitä lähtien että asunnonomistaja eli vuokranantaja omistaa asunnon ja hänen tulee sitä vuokratessaan varmistaa että lamput toimivat! Ei tosiaan ole vuokralaisen homma maksaa asunnonomistajan laiminlyötyjä velvollisuuksia kuten lamppujen vaihto.

      • Et sillein

        No täytyy vuokralaisen olla melkoinen älypää jos asuntoon muuttaessaan huomaa et lamppu on palanut ja rupeaa lamppua vuokranantajalta vaatimaan.


      • Niitä kuule riittää
        Et sillein kirjoitti:

        No täytyy vuokralaisen olla melkoinen älypää jos asuntoon muuttaessaan huomaa et lamppu on palanut ja rupeaa lamppua vuokranantajalta vaatimaan.

        No mun naapuriin muutti aikoinaan yks älypää (yli 20v tyyppi), joka alkoi vaatimaan vuokraisännältä lamppuja kattoon... ja tässä tapauksessa puhutaan siis ihan niistä kattokoukkuihin asennettavista lampuista, ei mistään wc-keittiö-komerovalaisimista...


      • palanut lamppu

        Kyllä minä olen joutunut muuttaessani ostamaan esim. kylpyhuoneen kiinteään valaisimeen palaneen lampun. Mielestäni kuuluu asukkaalle, kun hän sitä valoa käyttää. Tarkoitan näitä kiinteitä valaisimia, tiskipöydän yläpuolella, vessassa ja missä niitä nyt onkaan. Uunin lamppu ei ole koskaan palanut, että sitä en tiedä. Harvoin olen uunia käyttänyt. Yleensähän ovat esim. tiskipöydän yläpuolella, näitä loistevalaisimia. Kestävät kai kauan, mutta joskus niillekin tulee loppu.


      • Heheheeee
        palanut lamppu kirjoitti:

        Kyllä minä olen joutunut muuttaessani ostamaan esim. kylpyhuoneen kiinteään valaisimeen palaneen lampun. Mielestäni kuuluu asukkaalle, kun hän sitä valoa käyttää. Tarkoitan näitä kiinteitä valaisimia, tiskipöydän yläpuolella, vessassa ja missä niitä nyt onkaan. Uunin lamppu ei ole koskaan palanut, että sitä en tiedä. Harvoin olen uunia käyttänyt. Yleensähän ovat esim. tiskipöydän yläpuolella, näitä loistevalaisimia. Kestävät kai kauan, mutta joskus niillekin tulee loppu.

        Suosittelen ostamaan palaneiden lamppujen sijaan ehjiä lamppuja, niistä on paljon enemmän iloa.... ;D


    • Oikeasti köyhä??

      Kuka on niin köyhä että viitsii edes miettiä "kenen vastuulla" ne on???

      Loisteputki maksaa n. 5 euroa.

      Uunilamppu alle 4 euroa.

      • aiheen vierestä...

        Olipa taas tärkeä ja asiaan liittyvä kommentti. Jotkut eivät vain halua maksaa senttiäkään sellaisesta mikä kuuluu jonkun toisen maksettavaksi. Eikä asia aina ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Se minkä kuuluu toisen vastuulle, niin hoitaa aisan.

        Mikset sinä lakaise taloyhtiösi pihaa? Sehän ei maksa mitään. Mutta sinä et tee sitä sen takia, koska se ei kuulu sinulle, vaan on jonkun muun (eli huoltoyhtiön) vastuulla.

        En minä esimerkiksi ala taloyhtiö-asunnossani ikkunoita tiivistelemään ja niihin muutaman euroa maksavia tiivisteitä ostelemaan, koska homma kuuluu taloyhtiölle. Ei sekään ole rahasta kiinni.


      • aiheen vierestä... kirjoitti:

        Olipa taas tärkeä ja asiaan liittyvä kommentti. Jotkut eivät vain halua maksaa senttiäkään sellaisesta mikä kuuluu jonkun toisen maksettavaksi. Eikä asia aina ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Se minkä kuuluu toisen vastuulle, niin hoitaa aisan.

        Mikset sinä lakaise taloyhtiösi pihaa? Sehän ei maksa mitään. Mutta sinä et tee sitä sen takia, koska se ei kuulu sinulle, vaan on jonkun muun (eli huoltoyhtiön) vastuulla.

        En minä esimerkiksi ala taloyhtiö-asunnossani ikkunoita tiivistelemään ja niihin muutaman euroa maksavia tiivisteitä ostelemaan, koska homma kuuluu taloyhtiölle. Ei sekään ole rahasta kiinni.

        Laajennetaan hieman asiaa...

        Miksi minä maksan enemmän veroja kun lapsia hankkinut perheellinen veronmaksaja? Julkisen puolen terveyspalveluita käytän hammashoidon osalta, muu terveydenhoito tapahtuu yksityisellä työterveyslääkärillä. Mitään yhteiskunnan tukia en saa, enkä lapsilisän jälkeen koskaan saanutkaan. Harrastukseni eivät ole millään tasolla verovaroin tuetut, tai uimahalli itse asiassa on kunnallinen.

        Aloittajan ajatusmaailmalla minun pitäisi siis maksaa ainakin 40 % vähemmän veroja kuin lapsellinen perussuomalainen (enkä tarkoita poliittista kantaa), mutta niin ei ole. Minulla on varaa maksaa ne verot, joten en itke niistä, mutta niin on aloittajalakin varaa vaihtaa ne lamput. Tosin minulla on vahva tunne, että aloittaja elää niillä minun maksamilla ylimääräisillä veroilla......


      • ei ole totta...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Laajennetaan hieman asiaa...

        Miksi minä maksan enemmän veroja kun lapsia hankkinut perheellinen veronmaksaja? Julkisen puolen terveyspalveluita käytän hammashoidon osalta, muu terveydenhoito tapahtuu yksityisellä työterveyslääkärillä. Mitään yhteiskunnan tukia en saa, enkä lapsilisän jälkeen koskaan saanutkaan. Harrastukseni eivät ole millään tasolla verovaroin tuetut, tai uimahalli itse asiassa on kunnallinen.

        Aloittajan ajatusmaailmalla minun pitäisi siis maksaa ainakin 40 % vähemmän veroja kuin lapsellinen perussuomalainen (enkä tarkoita poliittista kantaa), mutta niin ei ole. Minulla on varaa maksaa ne verot, joten en itke niistä, mutta niin on aloittajalakin varaa vaihtaa ne lamput. Tosin minulla on vahva tunne, että aloittaja elää niillä minun maksamilla ylimääräisillä veroilla......

        Voi vittu... Kysymys oli kenen vastuulle kuuluu kiinteiden valaisimien lamput. Pystyykö enää kauemmas asiasta pääsemään.


      • valivali...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Laajennetaan hieman asiaa...

        Miksi minä maksan enemmän veroja kun lapsia hankkinut perheellinen veronmaksaja? Julkisen puolen terveyspalveluita käytän hammashoidon osalta, muu terveydenhoito tapahtuu yksityisellä työterveyslääkärillä. Mitään yhteiskunnan tukia en saa, enkä lapsilisän jälkeen koskaan saanutkaan. Harrastukseni eivät ole millään tasolla verovaroin tuetut, tai uimahalli itse asiassa on kunnallinen.

        Aloittajan ajatusmaailmalla minun pitäisi siis maksaa ainakin 40 % vähemmän veroja kuin lapsellinen perussuomalainen (enkä tarkoita poliittista kantaa), mutta niin ei ole. Minulla on varaa maksaa ne verot, joten en itke niistä, mutta niin on aloittajalakin varaa vaihtaa ne lamput. Tosin minulla on vahva tunne, että aloittaja elää niillä minun maksamilla ylimääräisillä veroilla......

        Notta Valittaja_LKV:kinkö on sitä mieltä, että itselleenkin kuulumattomat asiat (oli kyse mistä tahansa) voi/pitää maksaa, jos kyse on tarpeeksi halvasta asiasta...


      • Sama jätkä
        aiheen vierestä... kirjoitti:

        Olipa taas tärkeä ja asiaan liittyvä kommentti. Jotkut eivät vain halua maksaa senttiäkään sellaisesta mikä kuuluu jonkun toisen maksettavaksi. Eikä asia aina ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Se minkä kuuluu toisen vastuulle, niin hoitaa aisan.

        Mikset sinä lakaise taloyhtiösi pihaa? Sehän ei maksa mitään. Mutta sinä et tee sitä sen takia, koska se ei kuulu sinulle, vaan on jonkun muun (eli huoltoyhtiön) vastuulla.

        En minä esimerkiksi ala taloyhtiö-asunnossani ikkunoita tiivistelemään ja niihin muutaman euroa maksavia tiivisteitä ostelemaan, koska homma kuuluu taloyhtiölle. Ei sekään ole rahasta kiinni.

        Nykyään asun okt:ssa, mutta toimistolla on käytössäni taloyhtiön autopaikka. Sen lumityöt kuuluvat yhtiölle, mutta eivät lakaise autojen väleistä. Mulla on aina lapio kontissa, ja lapioin sen itse jottei kengät kastu.

        VAIKKA SE EI MINULLE KUULU! En myöskään itke sitä asiaa palstoilla tai nurise isännöitsijälle. Koska se on niin mitätön asia, kuten uunilampun vaihto.


      • Vuokralla asuva
        ei ole totta... kirjoitti:

        Voi vittu... Kysymys oli kenen vastuulle kuuluu kiinteiden valaisimien lamput. Pystyykö enää kauemmas asiasta pääsemään.

        Varmaan kannattaa asia varmistaa taloyhtiön huoltofirmasta, koska itse asunut vuokralla samaisessa asunnossa jo usean vuoden, ja tuntuu että huoltofirma tekee asiat jotka sille sopii milloinkin, ja vaikeat hommat jää tekemättä...

        Eli uunin ja jääkaapin lamput olen joutunut ostamaan itse. (Uunin lampun kupu kun meni rikki normaalikäytössä. Huoltoyhtiöstä yritettiin tilata uutta, mutta en ole sitä vieläkään saanut, vaikka tästäon jo kohta 2 vuotta aikaa...)

        WC:n loisteputket olen joutunut uusimaan myöskin itse... (Joissain taloyhtiöissä tosin on ollut tapana nuo loisteputket vaihdattaa asukkaalle. Varsinkin vanhuksille).


      • OTK
        Vuokralla asuva kirjoitti:

        Varmaan kannattaa asia varmistaa taloyhtiön huoltofirmasta, koska itse asunut vuokralla samaisessa asunnossa jo usean vuoden, ja tuntuu että huoltofirma tekee asiat jotka sille sopii milloinkin, ja vaikeat hommat jää tekemättä...

        Eli uunin ja jääkaapin lamput olen joutunut ostamaan itse. (Uunin lampun kupu kun meni rikki normaalikäytössä. Huoltoyhtiöstä yritettiin tilata uutta, mutta en ole sitä vieläkään saanut, vaikka tästäon jo kohta 2 vuotta aikaa...)

        WC:n loisteputket olen joutunut uusimaan myöskin itse... (Joissain taloyhtiöissä tosin on ollut tapana nuo loisteputket vaihdattaa asukkaalle. Varsinkin vanhuksille).

        Meillä lukee selvästi huoneiston mukana tulleissa papreissa erikseen mainittuna, että Huoltoyhtiö vaihtaa ja huolehtii kylpyhuoneen kiinteän valaisimen lampun vaihdosta.
        Ja näin on tapahtunut...
        Lukekaa paprut mitä on annettu/ tullut asunnon mukana kun vuokrasitte sen. Omien lamppujen vaihdot/ uusimiset tietty maksaa vuokralainen.


      • Anonyymi
        aiheen vierestä... kirjoitti:

        Olipa taas tärkeä ja asiaan liittyvä kommentti. Jotkut eivät vain halua maksaa senttiäkään sellaisesta mikä kuuluu jonkun toisen maksettavaksi. Eikä asia aina ole rahasta kiinni, vaan periaatteesta. Se minkä kuuluu toisen vastuulle, niin hoitaa aisan.

        Mikset sinä lakaise taloyhtiösi pihaa? Sehän ei maksa mitään. Mutta sinä et tee sitä sen takia, koska se ei kuulu sinulle, vaan on jonkun muun (eli huoltoyhtiön) vastuulla.

        En minä esimerkiksi ala taloyhtiö-asunnossani ikkunoita tiivistelemään ja niihin muutaman euroa maksavia tiivisteitä ostelemaan, koska homma kuuluu taloyhtiölle. Ei sekään ole rahasta kiinni.

        Mä en tuollaiselle periaatteelliselle vuokrais mitään.
        Sanoisin, että 2 kuukautta aikaa muuttaa sisko/veli/lapsi tarvii asunnon käyttöönsä ja pihalle.
        Vituttaa tuollaiset besserwisserit, jotka aina vaatimassa kaikkea ja pitää itsestään selvyytenä omaa paremmuuttaan.
        Tehdään mitä huvittaa ja kun kielletään, niin kehdataan oikein uhriutuakin vielä.
        Täysiä kusipäitä koko porukka.
        Pihalle vaan.


      • Paitsi se, että vuokranantajan irtisanomisaika on aina vähintään kolme kuukautta (vuokrasuhde kestänyt alle 12 kuukautta), tai kuusi kuukautta (vuokrasuhde kestänyt yli 12 kuukautta).

        Eli heitä v***n ru***ari volttia ja lopeta paskanjauhaminen kun et ymmärrä mitään.

        Alkuperäiseseen aiheesen, niin polttimoiden vaihto kuuluu kyllä vuokralaiselle.


      • Anonyymi
        Vuokralla asuva kirjoitti:

        Varmaan kannattaa asia varmistaa taloyhtiön huoltofirmasta, koska itse asunut vuokralla samaisessa asunnossa jo usean vuoden, ja tuntuu että huoltofirma tekee asiat jotka sille sopii milloinkin, ja vaikeat hommat jää tekemättä...

        Eli uunin ja jääkaapin lamput olen joutunut ostamaan itse. (Uunin lampun kupu kun meni rikki normaalikäytössä. Huoltoyhtiöstä yritettiin tilata uutta, mutta en ole sitä vieläkään saanut, vaikka tästäon jo kohta 2 vuotta aikaa...)

        WC:n loisteputket olen joutunut uusimaan myöskin itse... (Joissain taloyhtiöissä tosin on ollut tapana nuo loisteputket vaihdattaa asukkaalle. Varsinkin vanhuksille).

        Muuten uuniin ja jääkaappiim käy sama lamppu (vitsiniekoille käännös "samanlainen").


      • Anonyymi
        OTK kirjoitti:

        Meillä lukee selvästi huoneiston mukana tulleissa papreissa erikseen mainittuna, että Huoltoyhtiö vaihtaa ja huolehtii kylpyhuoneen kiinteän valaisimen lampun vaihdosta.
        Ja näin on tapahtunut...
        Lukekaa paprut mitä on annettu/ tullut asunnon mukana kun vuokrasitte sen. Omien lamppujen vaihdot/ uusimiset tietty maksaa vuokralainen.

        Hellan uunin ja jääkaapin lamppu palaa hyvin harvoin. Moni ei pysty niitä edes itse vaihtamaan. Olisi kohtuullista että niiden vaihto olisi asunnon omistajan vastuulla.


    • 8+8

      Huoneiston vuokralainen hankkii lamput.

    • asukki

      Väärin. Katsopas vastuunjakotaulukkoa ellei toisin ole sovittu:

      Kylmiö - yhtiön vastuulla, talotekniset hälytysjärjestelmät - yhtö,
      liesikuvun valo,valokytkin - osakas, loisteputket esim keittiössä - osakas,

      kiinteät valaisimet esim kph.n katossa - osakas

      vastuu yhtiön asennuttamasta tai vastuulleen hyväksymästä järjestelmästä - yhtiö,( tarkoittaa esim. paloilmoitin ja palovaroitinjärjestelmää)

      kaikki kodinkoneet -osakas(mm uuni,jääkaappi,pakastin jne)

      sulakkeet, loisteputket ym valot -osakas

      jos kylmiö osakeyhtiön alkuperäinen- vastaa yhtiö

      Kysymys kuuluukin, onko vuokranantaja tehnyt erillisen sopimuksen näistä lamppujen vaihdoista ym.? Jos näin ei ole- osakas eli vuokranantaja on vastuussa asunnon tavanomaisen kunnon ylläpitämisessä eli lamput tulee vaihtaa näihin kiinteisiin sekä uuniin,lieskariin ja jääkaappiin.
      Kaikki nämä jutut löytyy Kiinteistöalan kustannus Oy.n julkaisemasta "taloyhtiön vastuunjakotaulukko"-vihkosesta. maksaa kympin, mutta yleensä taloyhtiöt tilaa tämän kaikille osakkeenomistajille.

      LKV ei taas tiedä mitään.

      • ei ikinä op tai opkk

        LKV- oletko se oululainen mauton välittäjä OPKK.lta jonka auton rekkari on hra47-yököttävä possu. Mun mielestä huonoa huumoria, kun tietää kuinka juntti firma on OPKK puhumattakaa OP-POHJOLASTA.


      • Kokemus puhuu

        Vuokralla ikäni asuneena voin kertoa, että vaikka nuo oikeudet olisivatkin vuokralaisella olemassa, niin ikävä kyllä ne eivät kylä toteudu läheskään aina. Pitäisi olla soittelemassa ja uhkailla käräjille menolla, ym. jotta sittenkin pahimmassa tapauksessa päädyt varsinkin pienessä kaupungissa ns. "VUOKRALAISTEN MUSTALLE LISTALLE". (Saattaa kuulostaa pimeältä jos ei itse ole kokenut!!)
        Ainakaan Seinäjoen kaupungissa ei ole tullut vastaani tuollaista opusta missään asunnossa, vaikka varmaan kohta kymmenessä asunnossa olen asunut. Niin kaupungin-, kuin yksityistenkin vuokraamissa. Voihan oikeuksiaan perätä jos ne ovat olemassa?! Joskus vain pääsee kaikin puolin helpommalla jos joustaa itsekin joissain kohtaa.
        Täytyy ottaa huomioon, ettei kannata suututtaa vuokranantajaa, tai ei ole jatkossa mahdollisuutta saada edes kattoa päänsä päälle!


      • Anonyymi

        Nyt tuli oikea vastaus.. kyllä näin on mainittu että osakas/vuokraantaja on vastuulla ellei vuokrasopimuksessa mainitaan erikseen lamppu vaihdosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli oikea vastaus.. kyllä näin on mainittu että osakas/vuokraantaja on vastuulla ellei vuokrasopimuksessa mainitaan erikseen lamppu vaihdosta.

        Siis tietenkin vuokralaisen kuuluu vaihtaa asunnon kaikki lamput, ellei sitten halua pimeässä asua. Kuitenkin vuokrasuhteen päättyessä, palaneiden lamppujen vaihto kuluineen vähennetään vuokraennakosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tietenkin vuokralaisen kuuluu vaihtaa asunnon kaikki lamput, ellei sitten halua pimeässä asua. Kuitenkin vuokrasuhteen päättyessä, palaneiden lamppujen vaihto kuluineen vähennetään vuokraennakosta.

        Eikä vähennetä. Sinä voit yrittää vähentää vaikka perjantain baarireissun siitä.


    • asunnonvälittäjä

      Nimimerkki "asukki" oli kirjoittanut vastuunjakotaulukosta. Kommentti tässä tuosta vastuunjakotaulukosta.
      Vastuunjakotaulukko määrittelee osakkaan ja taloyhtiön välisiä vastuusuhteita, ei vuokralaisen ja vuokranantajan. Vuokranantajan ja vuokralaisen välisiä vastuita määrittelee huoneenvuokralaki. Vaikka jokin asia olisikin vastuunjakotaulukon mukaan yhtiön vastuulla se ei poista vuokranantajan vastuuta vuokralaiselle.
      Ja tässä käytännön esimerkki: Vesihana joka on yhtiön vastuulla on mennyt rikki vanhuuttaan. Vuokralainen (tai vuokranantaja) ilmoittaa asiasta yhtiölle joka korjaa/vaihtaa vesihanan. Jos nyt jostain syystä käykin niin ettei yhtiö korjaisikaan vikaa niin vuokranantaja on silti vastuussa vuokralaiselle huoneenvuokralain mukaan ja velvollinen saattamaan hanan toimintakuntaan.

    • asunnonvälittäjä

      Ai niin se alkuperäinen kysymys polttimoiden vaihtosta. Kyllä ne vuokralaiselle kuuluvat vaikka lamput kiinteitä olisivatkin. Oma kokemukseni tosin on että kyllä niitä vaihtamassa vuokralaisen puolesta on käyty jos vuokralainen ei ole itse niitä osannut vaihtaa. Ja tosiaan kyse on ollut siis siitä ettei itse ole osattu polttimoa vaihtaa. En muista että kertaakaan olisi pyydetty sitä varten ettei raaskittaisi itse sitä polttimoa ostaa.

    • Kannattaisi ostaa oma asunto niin ei tarvitse arvailla..
      Tosin isännöitsijältähän voisi sitten kysyä että kuuluuko yhtiölle..

      • Anonyymi

        Jos asia askarruttaa (lamppujen vaihto) voi aina tilata vaihdon huollolta, joka kyllä osaa vaihdosta laskuttaa vastuunjakotaulukon mukaan taloyhtiötä, osakssta (omistajaa) tai asukasta. Yllätys vuokralaiselle voi olla kohtalainen, kun vitosen lampun (polttimon, putken) vaihto onkin satusen luokkaa!


    • dfghfsghbnsfngngfxns

      Olen vuokralaiselleni toimittanut 9V patterin palovaroittimeen aina kerran vuodessa. Ihan vain sen takia, että muuten saattaa käydä niin että vuokralainen ottaa piippaavasta hälyttimestä patterin pois kun patteri lopussa eikä hanki uutta... jolloin palovaroitin ei toimi. Maksaako se 9v patteri ehkä 4e, joten jos ei vuokraisännällä ole siihen varaa, niin mielestäni kannattaa lopettaa koko vuokraus bisnes kun aika varmasti sen patterin voi vielä vähentää verotuksessakin. :)

      Ja jos vuokralaiseni nurisee kiinteistä valoista että on palanut, niin kyllä minä voin käydä ne vaihtamassa. Samalla voin sitten sivusilmällä käynnillä vilkaista huushollia että onko kämppä suurinpiirtein kunnossa ja mahdollisesti huomauttaa jostakin epänormaalista kulumisesta. ;) Tähän mennessä yli neljään vuoteen kukaan ei ole kiinteästä palaneesta lampusta mitään valittanut, joten joko lamput on kestäneet hyvin tai joku vuokralainen on sen itse vaihtanut.

    • Anonyymi

      En kyllä itse vaihda wc.n peilikaapin 2 lamppua kun ovat kiinteän muovin sisällä en edes saa sitä irti muuten lähtee koko hoito seinästä

      • Anonyymi

        Olisko näistä apua?
        https://www.youtube.com/watch?v=npl6gMDIoh0
        https://www.youtube.com/watch?v=Y9XCd1BsSU4
        https://fi-fi.facebook.com/PolariaFI/videos/valonsuojan-vaihto/1036952403313160/

        Tuli mieleen ehkä siksi, että asutaan 400 km päässä vuokraamastamme kaksiosta.


    • Anonyymi

      Eipä tästä mitään selvinnyt, vastuunjakotaulukon mukaan valaisimet, myös kiinteät, kuuluvat osakkaalle. Ja näitä nykyisiä up0tettuja valaisimia saa vaihtaa vaan sähkömies, tuli just aikamoinen lasku eteisen valojen vaihdosta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3785
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3012
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2930
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2788
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2734
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2485
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      274
      2273
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      214
      1961
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1937
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1887
    Aihe