Millainen soinnutus on hyvä?

Dhommi´´

Soinnutus on ehkä sävellyksen herkin, kriittisin ja tärkein elementti. Jos sävellys haluaa kestää kuuntelukertoja, soinnutuksen pitää olla aidosti luova ja monipuolinen. Muuten toivoa ei ole. Popissa toivoa ei ole - yksiselitteisesti sointukaavat ovat niin pelkistettyjä siitä, mitä ne voisivat olla, ja mitä ne ovat taidemusiikin mestariteoksissa (jotka puolestaan kestävät aikaa ja kuuntelua loputtomiin).

Melodiat ja sävelkulut ovat läntisessä musiikissa aina sidoksissa käytettyyn sointumateriaaliin. Aina. Sointuajattelu vaikuttaa jokaisen melodian taustalla, soitettiin melodia sitten säestettynä tai esitettiin pelkkänä melodiana. Tonaalisen musiikin ja muunkin läntisen musiikin logiikka perustuu lujasti harmoniaan eli sointuihin. Soinnut = melodioiden takapiru.

Kokonaan oma asiansa on polyfoninen musiikki, ikivanha musiikillinen oppi, jonka seurauksena ja vaikutuksesta on syntynyt monta koko musiikin historian arvostetuinta teosta: Beethovenin 9. sinfonia, Mozartin Jupiter-sinfonia ja Bachin Matteus-passio käyttävät kaikki polyfoniaa.

Mutta millainen on hei hyvä homofonista musiikin (polyfonian vastakohta) soinnutusratkaisu? Millainen soinnutus toimii?

(Niin, kaikki Beatlesin ja Abban musiikki ja valtaosa esim. Mozartin, Haydnin ja Schubertin musiikista on homofonista, pieni tietoisku tässä välissä).

Itse osaan nimetä kolme tekijää, jotka tekevät soinnutuksesta kestävän:

1. Riittävästi sointuja.

- Esimerkiksi Mozartilla ei ole yhdessäkään vähänkin pidemmässä sävellyksessä (tämä tarkoittaa ihan jo muutaman minuutinkin sävellyksiä) vain viittä tai seitsemää sointua, mikä puolestaan on erittäin tavallista popmusiikissa. Beatlesillakin on sellaisia kappaleita kuin I Want to Hold Your Hand ja All My Loving, jotka perustuvat hyvin pienelle määrälle sointuja. Tästä alkeellisuudesta seuraa kyllästymistä, tosin ainostaan sellaiselle korvalle, joka on esimerkiksi Bachia kuunnellut. Sekä Mozart että Bach (ja kaikki klassiset suuruudet) käyttävät PALJON enemmän sointuja teoksissaan kuin pop-pellet, ja sillä ON väliä. Yksistään sointujen määrä ei suoraviivaisesti ratkaise, mutta jos ajatellaan esimerkiksi I Want to Hold Your Handia niin sehän koostuu rutiinikierrosta "G D Em Hm/H, C D G Em C D G". Väliosa on harvinaisen alkeellinen sekin. Tämä ei riitä, koska meillä länsimaissa todella on sellaiset harmonian mestariteokset kuin Matteus-passio, jotka on sävelletty paljon aiemmin kuin 60-luvun pop-renkutukset, mutta jotka käyttävät paljon enemmän sointuja ja PALJON luovemmin.

2. Sointujen jakautuminen tekstuuriksi

- Kuunnelkaa vaikka Mozartin Eine Kleinen sivuteeman tapa käyttää pienehköä määrää sointuja. Siinä näkee, että soinnut ja niiden määrä ovat vasta yksi luku. Mozart tekee kauniin melodiansa alle sähäkkäästi kulkevan harmonisen liikekulun, jollainen on erinomaisen kekseliäs ja hieno tapa toteuttaa soinnutus. Olisi paljon köyhempää ainoastaan soittaa nuo samaiset soinnut ilman niiden jakaumista vereväksi tekstuuriksi. Soinnun ei pitäisi juuri koskaan vain "levätä". Popmusiikissa kitara tunnetusti soittaa yleensä joko lepääviä sointuja tai soittaa tasaisessa rytmissä "rytmikkäästi" niitä samoja sointuja. Eli "tatatatatatatatata" - junttausta rumpujen tapaan.

- Tekstuurit voivat klassisessa musiikissa olla uskomattoman taitavasti rakennettuja, popmusiikissa soinnutus on tässäkin mielessä umpitylsää!

3. Soinnutukset kytkeminen orkesterin soundillisiin mahdollisuuksiin

- Kuuntelemalla esimerkiksi Jani Kääriän Osiris-oopperan orkestraatiota, huomaatte että harmoniaa voi jakaa erilaisille äänille ja soinneille suunnattoman kauniisti. Taidokkaasti orkesterille sovitettu harmonia on eräs suurimmista nautinnoista, joita musiikissa voi kokea. Kuunnelkaa Wagneria, Mozartia, Mendelssohnia, Rautavaaraa tai Kääriää, pääasia että kuuntelette tällaista musiikkia. Puupuhaltimet, vaskipuhaltimet, jouset ja säveltasolliset lyömäsoittimet, piano, harppu ja ihmisäänet muodostavat yhdessä soundin, jolle käytetyt harmoniat ja soinnut istuvat ja asettuvat aivan uudella tavalla.

- Kaikki kunnolliset säveltäjät tekevät muun musiikin ohella myös orkesterimusiikkia ja ottavat sointujen sovittamisesta erilaisille monipuolisille orkesterikokoonpanoille kaiken irti! Se on valtava rikkaus, kun harmonia elää äänimaisemassa, jota ei voi tuottaa kuin orkesterin erilaisilla elementeillä (lujat, sykähdyttävät sellot ja kontrabassot, pehmeät huilut, nasevat oboet, kirkkaat viulut, tuimat alttoviulut, riekkuvat käyrätorvet, suloiset klarinetit, tehokkaat trumpetit, muikeat pasuunat jne.).

- Rock-musiikin aneeminen äänimaisema ei ole mielekäs, koska soinnut vaativat erilaisia ääniä ja soundeja soidakseen!

Opi.

2

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Winston O'Mozart

      Ei ole yleispätevää ohjetta tai sääntöä siitä millainen soinnutus olisi hyvä. Jokainen biisi, on se sitten laulu tai sinfonia on oma taiteellinen olionsa. Ja se mikä ehkä pätee yhteen taiteelliseen olioon ei välttämättä päde toiseen.

      Esitetty väite: "enemmän sointuja -> paremmin soinnutettu" on höpsö.

      Jos noin olisi että enempi sointuja on automaattisesti aina parempi niin mikäpä estää laittamasta sävellykseensä kaikki mahdolliset soinnut silloinhan tuon sävellyksen soinnutuksen täytyisi olla täydellinen?

      "Rock-musiikin aneeminen äänimaisema ei ole mielekäs, koska soinnut vaativat erilaisia ääniä ja soundeja soidakseen!"

      Otamme esimerkin rock-musiikin aneemisesta äänimaisemasta. Voidaan varmaankin olettaa että esim Mozartin mikä hyvänsä teos peittoaa äänimaisemallisesti vaikkapa nämä?:

      http://www.youtube.com/watch?v=7xL1ffMlzKY
      The Beatles - Tomorrow Never Knows

      Muunnelmia tuosta tunnetusta 1. soinnun laulusta:
      http://www.youtube.com/watch?v=ph4cssdkIoo
      -Ulver - Tomorrow Never Knows

      http://www.youtube.com/watch?v=mLpPGREO7bg
      -The Beatles Within You Without You/Tomorrow Never Knows.
      Love uudelleen miksaus.

      http://www.youtube.com/watch?v=UkGXUn0Kuuw
      -801 - Tomorrow Never Knows

      http://www.youtube.com/watch?v=-s6duDsHJe0
      -Pedro Aznar - Tomorrow never knows

      http://www.youtube.com/watch?v=RCXjEIQANes
      - Greg Howard Chapman - Tomorrow Never Knows

      Aivan? Esimerkkinä yhden (1) soinnun biisi, ja sitä yhtä ja samaa aneemista rockmusiikin äänimaisemaa?

    • KISS

      Millainen soinnutus on hyvä? Ihan millainen vaan ja siitä todisteena vaikkapa kolmen sekä vain kahden soinnun biisit. Hitti- ja kuuntelukamaa vuosikymmenestä toiseen. Aina toimii. Kolmella soinnulla tai niiden sisään voi luoda vaikka mitä ja saada aikaan mitä mielikuvituksellisimpia ja toinen toistaan parempia melodioita. Se on vain tekijästä kiinni minkälaista jälkeä syntyy.

      Popin ja rokin melodiat ovat paljon parempia ja tarttuvampia kuin klassisen melodiat, jotka on tehty lukemattomien sointujen päälle. Herää kysymys, että mitä järkeä on ympätä sointuja yhteen niin helkutisti, kun ei kuitenkaan kyetä luomaan niihin kunnollista melodiaa? Se on aina ollut klassisen yksi suurimpia ongelmia.

      Klasarisäveltäjillekin voisi jakaa vinkin "KISS eli keep it simple, stupid", ja ehkä sitten syntyisi jopa kuuntelukelpoista klassista musaa. Jos sitä sääntöä ei omaksuta, ei klassisella ole mitään toivoa nousta oikean musiikin tasolle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe