Mikähän ilmiö tämä muorimummokin on. Aina kun papille tulee tikka paikka tämä muori ilmestyy kuin tyhjästä kuin tiikeriemo puolustamaan millon mitäkin. Onko se näiden pappien joku apunikki.
Mummomuori pappien paikkaajana
60
134
Vastaukset
Hei,
En tunne enkä tiedä, kuka mummomuori on. Mut ihanaa, että meillä papeillakin on kummitäti täällä!
t. Maarit-pappi- todellinen kummi
really
Teidän on syytä luottaakkin mummonmuorin apuun, kun tuo Taivaan Isä ei tunnu teitä kuuntelevan :D
- syysillan hämäryys
Mummomuori on hyvä tyyppi!
- mieti tätä (se aito)
syysillan hämäryys
2.11.2013 19:54
Mummo, tuo päivystävä kirjoittaja, saisi nyt kysymyksen minulta. Oletan että hän osaisi vastata tähän:
Onko kristillistä/ kristinuskon arjen/ kirkon opetuksen mukaista se, että Jumala puhuu korvin kuulleen tai muuten kuullen ihmiselle. Esim Pertsa on kertonut että hän kuuli Jumalan puheen. Muitakin vastaavia kuukijoita on täällä. - syysillan hämäryys
mieti tätä (se aito) kirjoitti:
syysillan hämäryys
Mummo, tuo päivystävä kirjoittaja, saisi nyt kysymyksen minulta. Oletan että hän osaisi vastata tähän:
Onko kristillistä/ kristinuskon arjen/ kirkon opetuksen mukaista se, että Jumala puhuu korvin kuulleen tai muuten kuullen ihmiselle. Esim Pertsa on kertonut että hän kuuli Jumalan puheen. Muitakin vastaavia kuukijoita on täällä.Miksi sinä mummomuorille tarkoittamaasi kysymystä minulle osoitit?
mieti tätä (se aito) kirjoitti:
syysillan hämäryys
Onko kristillistä/ kristinuskon arjen/ kirkon opetuksen mukaista se, että Jumala puhuu korvin kuulleen tai muuten kuullen ihmiselle. Esim Pertsa on kertonut että hän kuuli Jumalan puheen. Muitakin vastaavia kuukijoita on täällä.Tuota, eiköhän tuo ole jokaisen oma asia, kuinka uskonsa kokee? Vaikkei niin itse tee, en menisi mitätöimään muiden kokemusta.
Miten ”kristillistä” tai ”kristinuskon arjen” mukaista se on, liittynee kai siihen suuntaukseen minkä omakseen kokee?
”kirkon opetuksen mukaista” tähän en osaa vastata, sillä en niin tarkasta itsekkään noudata kirkon oppeja.- mieti tätä(se aito)
mummomuori kirjoitti:
Tuota, eiköhän tuo ole jokaisen oma asia, kuinka uskonsa kokee? Vaikkei niin itse tee, en menisi mitätöimään muiden kokemusta.
Miten ”kristillistä” tai ”kristinuskon arjen” mukaista se on, liittynee kai siihen suuntaukseen minkä omakseen kokee?
”kirkon opetuksen mukaista” tähän en osaa vastata, sillä en niin tarkasta itsekkään noudata kirkon oppeja.mummomuori
3.11.2013 05:21
Otan nämä "Jumala sanoi minulle kahvipöydässä" -tyyliset puheet yhtenä kristinuskon ominaispiirteenä. Pidin niitä vaan sairaan mielen tuotoksena, mutta olin väärässä. Kiitos että oikaisit.
- mieti tätä(se auti)
syysillan hämäryys
2.11.2013 20:06
Anteeksi, oli virhe. Et kai loukaantunut?- suurempi kuin <3
En.
- hyvä mummumuori
Mummomuori on koko palstan fiksuimpia kirjoittajia. Mummomuorin tekstin voi lukea rauhassa tarvitsematta pelätä kiukkuista ilkkumista, härnäämistä tai muuten vaan tyhmää vänkäämistä ja kielteistä asennetta.
Jatka entiseen malliin, mummomuori!- haa haa
Mummon lisänikki
- hehehhehhehhehhehheh
haa haa kirjoitti:
Mummon lisänikki
Tällaisista kommenteista tietää aina, että nyt on kirjoittajan paukut loppu :D
Taitaa olla niin etten suurimpaan osaan niistä ketjuista, missä pappeja räimitään ympäri korvia, ole osallistunut. Kun tunnen jo muutaman nimimerkin tyylin, ohitan ne.
Enkä ole edelleenkään mikään pappi. Enkä edes kirkon työntekijä.
Puolustan silloin kun aihetta on. Pappien haukkuminen tuntuu välillä vain asiattomalta. Onko se joku hyve?- ei papiks luulis :D
Et olekkaan. Pelkkä värvätty vain
ei papiks luulis :D kirjoitti:
Et olekkaan. Pelkkä värvätty vain
Jaa, onko sitten täällä myös helluntaikirkon värvättyjä?
Eikö voi olla mahdollista että olen vain välillä samoilla linjoilla kuin papit? Mikä on ollut aika mielenkiinoista, sillä en odottanut että näin kävisi. Mukavia yllätyksiä nämä tämän ajan papit!- ihmettelevä
mummomuori kirjoitti:
Jaa, onko sitten täällä myös helluntaikirkon värvättyjä?
Eikö voi olla mahdollista että olen vain välillä samoilla linjoilla kuin papit? Mikä on ollut aika mielenkiinoista, sillä en odottanut että näin kävisi. Mukavia yllätyksiä nämä tämän ajan papit!Miten helluntalaisuus tähän liittyy ?
ihmettelevä kirjoitti:
Miten helluntalaisuus tähän liittyy ?
No, sanotaan vaikka vapaiden suuntien värvätty? Ihan siksi laitan, että eikö jokaisesta joka puolustaa omaa näkemystään, voi väittää hänen olevan värvätty? Puolin ja toisin.
- kimppaan kuulut
Minkäsortin diakoni olet ?
En ole edes diakoni. Tosin sekin ammatti kiinnostaa. Eikä tiedä että tässä vanhoilla päivillä vielä innostuisi opiskelemaankin!
- parempi ettet
mummomuori kirjoitti:
En ole edes diakoni. Tosin sekin ammatti kiinnostaa. Eikä tiedä että tässä vanhoilla päivillä vielä innostuisi opiskelemaankin!
Säästä ihmiset sentään
parempi ettet kirjoitti:
Säästä ihmiset sentään
Ai kuinka niin? Teenhän jo nyt hyvin asiakaslähtöistä työtä. :D
"En ole edes diakoni. Tosin sekin ammatti kiinnostaa. Eikä tiedä että tässä vanhoilla päivillä vielä innostuisi opiskelemaankin!"
Uskoisin että empatiasi ja energiasi puolesta olisit hyvä henkilö tähän. Mutta kirkon piirissä ei diakonoida niitä kaikkein heikoimpia, kärsivimpiä eikä sairaampia. Jostain häveliäisyyssyistä heidät ohitetaan ja jätetään oman onnensa nojaan. KIrkko diakonoi niitä vain vähän ongelmaisia - siistejä tapauksia. Nämä heikoimmat sitten joutuu menemään Pirkko Jalovaaran ym tilaisuuksiaan ja vapaisiin suuntiin ja yksittäisten uskovien puheille - taikka sitten jäävät kaduille, vankiloihin ja eri laitoksin.
Suurin ongelmasi diakonina olisi kuitenkin, että et osaa kuunnella ihmistä itseään. Kun kuuntelet, niin tulkkaat ihmisten puheet oman mielesi mukaisiksi eikä se ihmisen sanominen mene ollenkaan tajuntaasi. Ja tämä kyllä vääristäisi pahasti nämä kohtaamiset. Mutta koulutus olisi kuitenkin hyvä idea ja itsetutkiskelu ja jonkinlainen terapia siihen, että oppii kuuntelemaan tätä ihmistä - ei omaa itseään ainoastaan. Kaikesta huolimatta suosittelisin sinua kouluttautumaan esim. diakoniksi. Ja jos vähänkin on vielä energiaa ja omaa halua, niin aina on koulutus paikallaan. Nyt seuraan kahden jo 50v lähestyvän naisen kouluttautumista kolmenteen ammattiin ja haluan olla jonkinlainen mentori heille. Näin tärkeänä pidän sitä että ihminen yhä kouluttautuu ja tsemppaa näin elämäänsä eteenpäin. Meille on nousemassa nuori sukupolvi, joka viisveisaa kouluttautumisista ja sitten olemme kyllä kansakuntana liemessä.Olen päässyt seuraamaan diakonin työtä, eikä tuo kertomasi sitä oikein vastaa. Moni tuttavani saa apua diakonilta, enkä kutsuisi heitä vain vähän ongelmaisiksi. Onhan heistä osa tipahtanut jo yhteiskunnan turvaverkon läpi – eli sosiaalitoimesta he eivät saa apua. Toki joukkoon mahtuu ihan ”siistejä” tavallisia työttömiäkin tai vähätuloisia.
Jossain muistelen sinun ilmaiseen että päätelmän tekeminen oman mielikuvan kautta ei välttämättä ole oikea. Ehkä sinä olet sitten poikkeus?
Opiskelu on hyvä asia minkä ikäisenä tahansa. Kunhan saan tämän viidennen tutkintoni, niin pitänee miettiä tuota diakonia vaihtoehtoa. Se voisi olla siksi mielekäs työ että sitä saa tehdä kristillisestä kontekstista käsin.- suurempi kuin <3
Miten tt11 olet tutustunut diakonien ja diakonissojen työhön käytännössä?
ts. mille pohjalle sun kriittisyytesi perustuu. Vai haluatko vain mustamaalata taas kirkkoa.
Joo kirkko ei diakonoi ketään, sillä sellaista termiä ei ole olemassakaan. :D
Diakonia on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelu- ja auttamistyötä.
Vielä eilen tt11 kirjoitit: "Kristinuskossa ei ole tarkoitus se, että haukutaan eri liikkeitä ja niitä muita, vaan se, että otetaan Jeesus vastaan, kun Hän näinkin voimakkaasti veti sinua puoleensa."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11825345/#comment-64316966
Oletko yön yli nukuttuasi tullut toisiin ajatuksiin?
Mitenkäs siellä Raamatussa sanotaan: "Koira palaa oksennukselleen".
Suosittelen sinulle oman elämäsi ja kirjoitustesi itsetutkistelua ennen kuin alat opettamaan muita. suurempi kuin <3 kirjoitti:
Miten tt11 olet tutustunut diakonien ja diakonissojen työhön käytännössä?
ts. mille pohjalle sun kriittisyytesi perustuu. Vai haluatko vain mustamaalata taas kirkkoa.
Joo kirkko ei diakonoi ketään, sillä sellaista termiä ei ole olemassakaan. :D
Diakonia on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelu- ja auttamistyötä.
Vielä eilen tt11 kirjoitit: "Kristinuskossa ei ole tarkoitus se, että haukutaan eri liikkeitä ja niitä muita, vaan se, että otetaan Jeesus vastaan, kun Hän näinkin voimakkaasti veti sinua puoleensa."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11825345/#comment-64316966
Oletko yön yli nukuttuasi tullut toisiin ajatuksiin?
Mitenkäs siellä Raamatussa sanotaan: "Koira palaa oksennukselleen".
Suosittelen sinulle oman elämäsi ja kirjoitustesi itsetutkistelua ennen kuin alat opettamaan muita."Joo kirkko ei diakonoi ketään, sillä sellaista termiä ei ole olemassakaan. :D
Diakonia on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelu- ja auttamistyötä. "
Oikein olet asian ymmärtänyt. Tähän kuuluu KAIKKI kärsivät ja sairaat - ei vain ne siistit tapaukset. Ihmettelen miksi Pirkko Jalovaaraa ym. haukutaan vain sen perusteella, että suostuvat ottamaan vastaan KAIKKI kärsivät ja sairaat.
Kiitos, että olet omaksunut, ainakin näin epäsuoraan. tämän huomautukseni.- suurempi kuin <3
tt11 kirjoitti:
"Joo kirkko ei diakonoi ketään, sillä sellaista termiä ei ole olemassakaan. :D
Diakonia on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelu- ja auttamistyötä. "
Oikein olet asian ymmärtänyt. Tähän kuuluu KAIKKI kärsivät ja sairaat - ei vain ne siistit tapaukset. Ihmettelen miksi Pirkko Jalovaaraa ym. haukutaan vain sen perusteella, että suostuvat ottamaan vastaan KAIKKI kärsivät ja sairaat.
Kiitos, että olet omaksunut, ainakin näin epäsuoraan. tämän huomautukseni.Luepa nyt tt11 vielä uudelleen aiempi kirjoitukseni. Et siitä näköjään ymmärtänyt yhtään mitään. Kirjoituksesi on pelkkää horinaa.
Et myöskään vastannut kysymykseeni, etkä kommenttiini.
Eli lue uudelleen ja vastaa kysymyksiin. tt11 kirjoitti:
"Joo kirkko ei diakonoi ketään, sillä sellaista termiä ei ole olemassakaan. :D
Kiitos, että olet omaksunut, ainakin näin epäsuoraan. tämän huomautukseni.Kerrotko mitä ovat "siistit" tapaukset?
mummomuori kirjoitti:
Olen päässyt seuraamaan diakonin työtä, eikä tuo kertomasi sitä oikein vastaa. Moni tuttavani saa apua diakonilta, enkä kutsuisi heitä vain vähän ongelmaisiksi. Onhan heistä osa tipahtanut jo yhteiskunnan turvaverkon läpi – eli sosiaalitoimesta he eivät saa apua. Toki joukkoon mahtuu ihan ”siistejä” tavallisia työttömiäkin tai vähätuloisia.
Jossain muistelen sinun ilmaiseen että päätelmän tekeminen oman mielikuvan kautta ei välttämättä ole oikea. Ehkä sinä olet sitten poikkeus?
Opiskelu on hyvä asia minkä ikäisenä tahansa. Kunhan saan tämän viidennen tutkintoni, niin pitänee miettiä tuota diakonia vaihtoehtoa. Se voisi olla siksi mielekäs työ että sitä saa tehdä kristillisestä kontekstista käsin."Olen päässyt seuraamaan diakonin työtä, eikä tuo kertomasi sitä oikein vastaa. Moni tuttavani saa apua diakonilta, enkä kutsuisi heitä vain vähän ongelmaisiksi."
Jospa vähän jo aloitan diakoniksi koulutusta kohdallani :))
Ensimmäinen sääntö on, että sinä et ole mikään maailman mittari. Se miten juuri SINÄ olet asiat kokenut ja millaisia ihmisiä juuri SINÄ olet kohdannut, niin ei paljoakaan luotaa sitä, mitä ongelmia muilla ihmisillä ( tarkoittaa siis nillä sadoilla tuhansilla) on.
Tämä on nyt sinun ensimmäinen läksysi. Tätä kannatta nyt noin viikon verran työstää.suurempi kuin <3 kirjoitti:
Luepa nyt tt11 vielä uudelleen aiempi kirjoitukseni. Et siitä näköjään ymmärtänyt yhtään mitään. Kirjoituksesi on pelkkää horinaa.
Et myöskään vastannut kysymykseeni, etkä kommenttiini.
Eli lue uudelleen ja vastaa kysymyksiin.Ok - uudelleen luin eikä ole tarvetta lisää vastata :)) Luepas nyt sinä vuorostasi tuon ylläolevan vastaukseni uudelleen ja oikein tälläkertaa ajatuksella, niin saat kyllä vastauksen ongelmiisi.
- suurempi kuin <3
tt11 kirjoitti:
Ok - uudelleen luin eikä ole tarvetta lisää vastata :)) Luepas nyt sinä vuorostasi tuon ylläolevan vastaukseni uudelleen ja oikein tälläkertaa ajatuksella, niin saat kyllä vastauksen ongelmiisi.
Summasummarum.
1.) Sinulla ei siis ollut mitään faktoja arvioida kirkon diakoniatyötä. Tämä oli taas tätä sinun jatkuvaa ev.lut.kirkon työn ja työntekijöiden mustamaalaamista ja sinun valehteluasi.
2.) Eilinen kommenttisi:"Kristinuskossa ei ole tarkoitus se, että haukutaan eri liikkeitä ja niitä muita, vaan se, että otetaan Jeesus vastaan, kun Hän näinkin voimakkaasti veti sinua puoleensa."
Oma eilinen kommenttisi pätee siis ainoastaan mielestäsi silloin kuin esitetään kritiikkiä helluntailaisuutta kohtaan. Omaa kirjoitteluasi tai omaatuntoasi sen ei siis tarvitse ohjata. Eikä siis ohjaa. Mot. - suurempi kuin <3
tt11 kirjoitti:
"Olen päässyt seuraamaan diakonin työtä, eikä tuo kertomasi sitä oikein vastaa. Moni tuttavani saa apua diakonilta, enkä kutsuisi heitä vain vähän ongelmaisiksi."
Ensimmäinen sääntö on, että sinä et ole mikään maailman mittari. Se miten juuri SINÄ olet asiat kokenut ja millaisia ihmisiä juuri SINÄ olet kohdannut, niin ei paljoakaan luotaa sitä, mitä ongelmia muilla ihmisillä ( tarkoittaa siis nillä sadoilla tuhansilla) on.
Tämä on nyt sinun ensimmäinen läksysi. Tätä kannatta nyt noin viikon verran työstää.tt11.
Kyllä vuorovaikutuksen yksi kulmakivi on se että viestitään minä-viesteillä. Miten minä olen asian kokenut... Toisen kokemuksesta me emme tiedä, vain hän itse tietää sen parhaiten.
Minä-viestejä ei tule sekoittaa itsekeskeisyyteen.
Toinen asia on se, että itsetuntemus omasta elämäntaipaleesta ja sen kokemuksista on tärkeää jokaiselle ja erityisesti auttamistyössä. Myös ammattimaista ihmissuhdetyötä tehdään oman persoonan kautta. Oma elämänhistoria ja kokemukset on olla hyvä tuntea niin hyvin. Sillä tavoin eliminoituu se riski, että alkaisi auttamaan toisia omista haavoistaan käsin ja siten pahimmillaan tekemään toiselle vahinkoa.
Sunkin tt11 tekisi hyvää lukea Martti Lindqvistin "Auttajan varjo".
"Jospa vähän jo aloitan diakoniksi koulutusta kohdallani :)) "
Kirjoituksessasi oli varmaan kirjoitusvirhe, mutta hyvä sellainen.
Kyllä sinulle tt11 varmaan tekisi hyvää jokin koulutus. Koska näiden palstakirjoitustesi perusteella et pääsisi minkään kristillisen hengellisen yhteisön ihmisten parissa tehtäviin vapaaehtoishommiin. tt11 kirjoitti:
"Olen päässyt seuraamaan diakonin työtä, eikä tuo kertomasi sitä oikein vastaa. Moni tuttavani saa apua diakonilta, enkä kutsuisi heitä vain vähän ongelmaisiksi."
Tämä on nyt sinun ensimmäinen läksysi. Tätä kannatta nyt noin viikon verran työstää.OK. Ja aivan samoin kai voidaan siinä tapauksessa sanoa, ettet sinä eikä Jalovaarakaan voine pitää ”itseään mittarina” jos tuo on peruste – ”…millaisia ihmisiä juuri SINÄ olet kohdannut, niin ei paljoakaan luotaa sitä, mitä ongelmia muilla ihmisillä…”. Eikä muuten kukaan muukaan sellainen joka tekee työtään tavallaan tai toisella ihmisten parissa.
Eiköhän lakata väheksymistä? Aivan samalla tavalla tekevät kaikki työtään, sen osaamisen varassa mitä on joko opintojen kautta tai käytännön kautta oppinut. Te teette sitä puhumisen työtä hengellisessä mielessä, ja me muut käytännön kautta.
Eli mitä diakonin työ oikeasti on?
Seurakunnan diakonian viroissa toimii diakoneja ja diakonissoja. Diakonissa on koulutuksensa perusteella erityisesti diakonisen hoitotyön ja diakoni on erityisesti diakonisen sosiaalityön asiantuntija.
Diakonian virkaan vihkimisen toimittaa piispa.”
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/E1F70715AE59766FC225710E00263088?OpenDocument&lang=FI
”Ennen vihkimystä opiskelijan tulee käydä ordinaatiokoulutus, joka on tutkinnosta erikseen olevaa hiippakunnan koulutusta. Useat piispat vaativat vokaation ennen vihkimystä, joten kaikki diakonia-ammattikorkeakoulun tai Novian eri toimipaikkojen opiskelijat eivät saa suoraan vihkimystä, ennen viran vastaanottamista.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Diakoni
Mitä työ sisältää:
”Diakoni auttaa ja tukee yksilöitä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä eri elämäntilanteissa edistämällä omatoimista selviytymistä. Keskeistä diakoniatyössä on ihmisen ja ryhmien kohtaaminen, yhteinen työ oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi, toivon mahdollistaminen ja voima varojen tukeminen. Diakonia merkitsee avointa vuoropuhelua arkisen elämän ja kristillisen uskon välillä.”
”Sosionomi (AMK) -tutkintonimikkeen ja diakonian virkakelpoisuuden haluavat hakevat diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehtoon. Sosionomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto,
jonka laajuus on 210 opintopistettä."
http://www.diak.fi/hakijalle/Koulutusohjelmat/sosiaalialanko/Sivut/Diakonisen-sosiaalityön-suuntautumisvaihtoehto.aspx
Alkoipa todella kiinnostaa. Saisin hyväksilukuja monesta kohtaa, joten ei mahdoton ajatus lainkaan…suurempi kuin <3 kirjoitti:
tt11.
Kyllä vuorovaikutuksen yksi kulmakivi on se että viestitään minä-viesteillä. Miten minä olen asian kokenut... Toisen kokemuksesta me emme tiedä, vain hän itse tietää sen parhaiten.
Minä-viestejä ei tule sekoittaa itsekeskeisyyteen.
Toinen asia on se, että itsetuntemus omasta elämäntaipaleesta ja sen kokemuksista on tärkeää jokaiselle ja erityisesti auttamistyössä. Myös ammattimaista ihmissuhdetyötä tehdään oman persoonan kautta. Oma elämänhistoria ja kokemukset on olla hyvä tuntea niin hyvin. Sillä tavoin eliminoituu se riski, että alkaisi auttamaan toisia omista haavoistaan käsin ja siten pahimmillaan tekemään toiselle vahinkoa.
Sunkin tt11 tekisi hyvää lukea Martti Lindqvistin "Auttajan varjo".
"Jospa vähän jo aloitan diakoniksi koulutusta kohdallani :)) "
Kirjoituksessasi oli varmaan kirjoitusvirhe, mutta hyvä sellainen.
Kyllä sinulle tt11 varmaan tekisi hyvää jokin koulutus. Koska näiden palstakirjoitustesi perusteella et pääsisi minkään kristillisen hengellisen yhteisön ihmisten parissa tehtäviin vapaaehtoishommiin."tt11.
Kyllä vuorovaikutuksen yksi kulmakivi on se että viestitään minä-viesteillä. Miten minä olen asian kokenut... Toisen kokemuksesta me emme tiedä, vain hän itse tietää sen parhaiten."
Hyvä - tuli esiin, että et ymmärrä näitä asioita mitään.
Minä-viestit on perusta kun kaksi ihmistä keskustelee KESKINÄISISTÄ ongelmistaan, mutta eivät sovi diakonin työhön. Tuossa oli kyse yleistämisestä muutaman ihmisen referenssin kautta, mikä on väärin.
Mutta taasen omien kokemusten mukaantuominen diakonin työhön on paikallaan, mutta vain siinä tapauksessa, että on kohdannut samantyyppisen asian.
""Jospa vähän jo aloitan diakoniksi koulutusta kohdallani :)) "
Kirjoituksessasi oli varmaan kirjoitusvirhe, mutta hyvä sellainen."
Hyvä juttu, kun ymmärsit kuitenkin itse asian :)) Se on aina tärkeää.mummomuori kirjoitti:
OK. Ja aivan samoin kai voidaan siinä tapauksessa sanoa, ettet sinä eikä Jalovaarakaan voine pitää ”itseään mittarina” jos tuo on peruste – ”…millaisia ihmisiä juuri SINÄ olet kohdannut, niin ei paljoakaan luotaa sitä, mitä ongelmia muilla ihmisillä…”. Eikä muuten kukaan muukaan sellainen joka tekee työtään tavallaan tai toisella ihmisten parissa.
Eiköhän lakata väheksymistä? Aivan samalla tavalla tekevät kaikki työtään, sen osaamisen varassa mitä on joko opintojen kautta tai käytännön kautta oppinut. Te teette sitä puhumisen työtä hengellisessä mielessä, ja me muut käytännön kautta.
Eli mitä diakonin työ oikeasti on?
Seurakunnan diakonian viroissa toimii diakoneja ja diakonissoja. Diakonissa on koulutuksensa perusteella erityisesti diakonisen hoitotyön ja diakoni on erityisesti diakonisen sosiaalityön asiantuntija.
Diakonian virkaan vihkimisen toimittaa piispa.”
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/E1F70715AE59766FC225710E00263088?OpenDocument&lang=FI
”Ennen vihkimystä opiskelijan tulee käydä ordinaatiokoulutus, joka on tutkinnosta erikseen olevaa hiippakunnan koulutusta. Useat piispat vaativat vokaation ennen vihkimystä, joten kaikki diakonia-ammattikorkeakoulun tai Novian eri toimipaikkojen opiskelijat eivät saa suoraan vihkimystä, ennen viran vastaanottamista.”
http://fi.wikipedia.org/wiki/Diakoni
Mitä työ sisältää:
”Diakoni auttaa ja tukee yksilöitä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä eri elämäntilanteissa edistämällä omatoimista selviytymistä. Keskeistä diakoniatyössä on ihmisen ja ryhmien kohtaaminen, yhteinen työ oikeudenmukaisuuden toteuttamiseksi, toivon mahdollistaminen ja voima varojen tukeminen. Diakonia merkitsee avointa vuoropuhelua arkisen elämän ja kristillisen uskon välillä.”
”Sosionomi (AMK) -tutkintonimikkeen ja diakonian virkakelpoisuuden haluavat hakevat diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehtoon. Sosionomi (AMK) on sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto,
jonka laajuus on 210 opintopistettä."
http://www.diak.fi/hakijalle/Koulutusohjelmat/sosiaalialanko/Sivut/Diakonisen-sosiaalityön-suuntautumisvaihtoehto.aspx
Alkoipa todella kiinnostaa. Saisin hyväksilukuja monesta kohtaa, joten ei mahdoton ajatus lainkaan…"OK. Ja aivan samoin kai voidaan siinä tapauksessa sanoa, ettet sinä eikä Jalovaarakaan voine pitää ”itseään mittarina” jos tuo on peruste – ”…millaisia ihmisiä juuri SINÄ olet kohdannut, niin ei paljoakaan luotaa sitä, mitä ongelmia muilla ihmisillä…”."
Mahtavaa - olet ymmärtänyt pointin :)) Mutta jos haluat diakoniksi, niin älä siirrä oppimaasi asiaa pois itsestäsi niiden muiden kontolle. Pidä se asia vaan visusti itselläsi ja näin hyödyt sinä itse tästä juuri opitusta asiasta.
"Alkoipa todella kiinnostaa. Saisin hyväksilukuja monesta kohtaa, joten ei mahdoton ajatus lainkaan…"
Kiva juttu ! Uskallan kyllä suositella sinulle että vakavasti harkitset tätä asiaa. Ne naiset jotka nyt täälläpäin opiskelevat kolmatta ammattia, niin he eivät paljoa miettineet - panivat vaan toimeksi ja nyt käyvät ahkeraan koulua ja itse seuraan sivusta aina kysellen että mitä on nyt menossa.- suurempi kuin <3
tt11 kirjoitti:
"tt11.
Kyllä vuorovaikutuksen yksi kulmakivi on se että viestitään minä-viesteillä. Miten minä olen asian kokenut... Toisen kokemuksesta me emme tiedä, vain hän itse tietää sen parhaiten."
Hyvä - tuli esiin, että et ymmärrä näitä asioita mitään.
Minä-viestit on perusta kun kaksi ihmistä keskustelee KESKINÄISISTÄ ongelmistaan, mutta eivät sovi diakonin työhön. Tuossa oli kyse yleistämisestä muutaman ihmisen referenssin kautta, mikä on väärin.
Mutta taasen omien kokemusten mukaantuominen diakonin työhön on paikallaan, mutta vain siinä tapauksessa, että on kohdannut samantyyppisen asian.
""Jospa vähän jo aloitan diakoniksi koulutusta kohdallani :)) "
Kirjoituksessasi oli varmaan kirjoitusvirhe, mutta hyvä sellainen."
Hyvä juttu, kun ymmärsit kuitenkin itse asian :)) Se on aina tärkeää.Sun kirjoitukset on ihan pelkää horisemista.
Et ymmärrä tai pikemminkin et halua ymmärtää mitään, mitä sinulle kirjoitetaan. suurempi kuin <3 kirjoitti:
Sun kirjoitukset on ihan pelkää horisemista.
Et ymmärrä tai pikemminkin et halua ymmärtää mitään, mitä sinulle kirjoitetaan.Entä jos nimimerkki tt11 ymmärtääkin paljon paremmin kuin kirjoittaja itse, mitä hän on kirjoittanut?
Kuten vaikka tuolta ylempää: ”…et osaa kuunnella ihmistä itseään. Kun kuuntelet, niin tulkkaat ihmisten puheet oman mielesi mukaisiksi eikä se ihmisen sanominen mene ollenkaan tajuntaasi.” joka oli tarkoitettu minulle. En siis osaa tulkata varmaan edes omaa kirjoitustani?
Ota huumorilla.
On aika mielenkiintoista odottaa vastausta tältä nimimerkiltä. Mitä kiemuroita ja kiepsautteluja tällä kertaa tulee. Hän tulkitsee kirjoitukset juuri niin kuin haluaa ja itselleen aina myönteiseen malliin. Olen kyllä tavannut taitavia manipuloijia, mutta tämä nimimerkki ei sitä ole. Yritys on kyllä kova.- suurempi kuin <3
mummomuori kirjoitti:
Entä jos nimimerkki tt11 ymmärtääkin paljon paremmin kuin kirjoittaja itse, mitä hän on kirjoittanut?
Kuten vaikka tuolta ylempää: ”…et osaa kuunnella ihmistä itseään. Kun kuuntelet, niin tulkkaat ihmisten puheet oman mielesi mukaisiksi eikä se ihmisen sanominen mene ollenkaan tajuntaasi.” joka oli tarkoitettu minulle. En siis osaa tulkata varmaan edes omaa kirjoitustani?
Ota huumorilla.
On aika mielenkiintoista odottaa vastausta tältä nimimerkiltä. Mitä kiemuroita ja kiepsautteluja tällä kertaa tulee. Hän tulkitsee kirjoitukset juuri niin kuin haluaa ja itselleen aina myönteiseen malliin. Olen kyllä tavannut taitavia manipuloijia, mutta tämä nimimerkki ei sitä ole. Yritys on kyllä kova."Entä jos nimimerkki tt11 ymmärtääkin paljon paremmin kuin kirjoittaja itse, mitä hän on kirjoittanut?"
No tottaikai. Tottakai hän itse niin ajattelee.
Joo. Se on kyllä totta, että kunnon manipuloija hän ei ole, vaikka yritys on kova.
Anteeksi nyt rumaa kielenkäyttöäni, mutta horina kuvaa mielestäni osaa hänen kirjoitteluaan. Tänään ei nyt pitkämielisyys riitä enempään.
Suren sitä, jos jotkut ajattelevat, että helluntailaisuus on tuollaista. Tuskin on.
Tiettyä viihdearvoa hänen kirjoituksillaan on."On aika mielenkiintoista odottaa vastausta tältä nimimerkiltä. Mitä kiemuroita ja kiepsautteluja tällä kertaa tulee. Hän tulkitsee kirjoitukset juuri niin kuin haluaa ja itselleen aina myönteiseen malliin."
Huonon kuvan hän itsestään antaa, mutta ei se tunnu häntä vaivaavan. Hän vaikuttaa teksteissään täysin itseriittoiselta. suurempi kuin <3 kirjoitti:
"Entä jos nimimerkki tt11 ymmärtääkin paljon paremmin kuin kirjoittaja itse, mitä hän on kirjoittanut?"
No tottaikai. Tottakai hän itse niin ajattelee.
Joo. Se on kyllä totta, että kunnon manipuloija hän ei ole, vaikka yritys on kova.
Anteeksi nyt rumaa kielenkäyttöäni, mutta horina kuvaa mielestäni osaa hänen kirjoitteluaan. Tänään ei nyt pitkämielisyys riitä enempään.
Suren sitä, jos jotkut ajattelevat, että helluntailaisuus on tuollaista. Tuskin on.
Tiettyä viihdearvoa hänen kirjoituksillaan on."On aika mielenkiintoista odottaa vastausta tältä nimimerkiltä. Mitä kiemuroita ja kiepsautteluja tällä kertaa tulee. Hän tulkitsee kirjoitukset juuri niin kuin haluaa ja itselleen aina myönteiseen malliin."
Huonon kuvan hän itsestään antaa, mutta ei se tunnu häntä vaivaavan. Hän vaikuttaa teksteissään täysin itseriittoiselta.Onneksi tunnen helluntailaisia, joten koetan aina muistaa, ettei täällä olevat äksyimmät sentään edusta kokonaisuutta. Muistelen tosin että tt11 on kuulemma luterilainen. Kuulunee johonkin herätysliikkeeseen. Viisaasti vaikenee mihin.
- suurempi kuin <3
mummomuori kirjoitti:
Onneksi tunnen helluntailaisia, joten koetan aina muistaa, ettei täällä olevat äksyimmät sentään edusta kokonaisuutta. Muistelen tosin että tt11 on kuulemma luterilainen. Kuulunee johonkin herätysliikkeeseen. Viisaasti vaikenee mihin.
Minä taas olen saanut sen käsityksen kevään keskusteluista, että hän kuuluu vapaisiin suuntiin.
Muistelen hämärästi jotain ketjua kevättalvelta, jossa tt11 puhui, että seurakunta kasvaa isosti uskoontulleilla. Jotkut kirjoittivat tuolloin Helluntaikirkon ja Helluntaiseurakuntien jäsenmäärien kasvusta. Ihmettelin tuolloin, että tt11 kommentoi niinkin paljon.
Olen ymmärtänyt, että nimimerkki toimii One Way Missionissa (ja Perjantai Kristukselle toiminnassa), joka on yhteiskristillinen. En usko, että hän siellä laukoo samoja kommentteja kuin täällä.engellistä yhteisöään.
Joo jotain häpyä hänellä sentään on, ettei mainosta omaa hengellistä yhteisöään.
- 2 + 13
Sen olen huomannut että mummomuori on kaikkiruokainen uskontojen suhteen, hän hyväksyy kaikki vaihtoehdot. Aivan kuten liberaali uskosta vieraantunut kirkko.
Ehkä hän on tämän palstan kukkahattutäti.- kppm
Kyllä, kaikki muu menee mutta raamatullinen on myrkkyä tai ainakin ahdasmielistä.
- eläkelläinen
Paljon selventäisi palstan olemusta satunnaiselle kävijälle kun lukisi aina ensiksi tämän avauksen
Tämä on vain niille jotka ehdotomasti aina tuomitsevat kristinuskon ja erityisest papit
Kaikki muut on suremmalla tai pienemmällä palkalla palkkatyössä.
Myönteinen kirjoittelu uskonnoista on ehdottomasti jotain kieroilua. Eikö niin?"Myönteinen kirjoittelu uskonnoista on ehdottomasti jotain kieroilua. Eikö niin?"
Myönteinen ajattelu kristinuskossa on sääntö.
Se, että Jeesus joutui niin paljon "haukkumaan", kuten nämä nykyajan fariseukset suoraa puhetta kutsuvat, johtuu maailman ja sen ihmisestä totaalipahuudesta. Jokainen ei-uskova on paholaisen ohjauksessa lähes kokonaan ja Jeesus kyllä tiesi tämän. Tästä maailman läpeensä pahuudesta johtuen puhumme yhä Jeesuksen tavoin suoraan ja selvästi mistä kiikastaa. Jos loukkaantuu, niin parasta vaan mennä itseensä ja tehdä parannus ja ottaa vastaan usko Jeesukseen. Näin tehdessään ihminen pelastuu ja hänen perhekuntansa - ja tulee kyyneleet silmissä kiittämään tätä rohkeaa uskovaa ja hänen mukanaan suuri joukko perhekuntalaisia. Amen- eläkelläinen
tt11 kirjoitti:
"Myönteinen kirjoittelu uskonnoista on ehdottomasti jotain kieroilua. Eikö niin?"
Se, että Jeesus joutui niin paljon "haukkumaan", kuten nämä nykyajan fariseukset suoraa puhetta kutsuvat, johtuu maailman ja sen ihmisestä totaalipahuudesta. Jokainen ei-uskova on paholaisen ohjauksessa lähes kokonaan ja Jeesus kyllä tiesi tämän. Tästä maailman läpeensä pahuudesta johtuen puhumme yhä Jeesuksen tavoin suoraan ja selvästi mistä kiikastaa. Jos loukkaantuu, niin parasta vaan mennä itseensä ja tehdä parannus ja ottaa vastaan usko Jeesukseen. Näin tehdessään ihminen pelastuu ja hänen perhekuntansa - ja tulee kyyneleet silmissä kiittämään tätä rohkeaa uskovaa ja hänen mukanaan suuri joukko perhekuntalaisia. AmenEikö juuri tuolla aiemin loukkaannuttu kun sanottiin liian selvästi. Silloin lukija sano ettet kuuntele mitä sinulle puhutaan. Kuka siitä hyötyy. Onko se ehto kenenkän taivasmatkalle että saa aikaan kokemuksen "et kuuntele". Oliko se Jeesuksen tavoite ja sanoman ydin. Ei ollut.
Minusta Jesus ei pyrkinyt ainoastaan teräväkielisyyteen. Ja muutenkin hänen sanomansa on jo niin monen mankelin kautta käynyt??? tt11 kirjoitti:
"Myönteinen kirjoittelu uskonnoista on ehdottomasti jotain kieroilua. Eikö niin?"
Se, että Jeesus joutui niin paljon "haukkumaan", kuten nämä nykyajan fariseukset suoraa puhetta kutsuvat, johtuu maailman ja sen ihmisestä totaalipahuudesta. Jokainen ei-uskova on paholaisen ohjauksessa lähes kokonaan ja Jeesus kyllä tiesi tämän. Tästä maailman läpeensä pahuudesta johtuen puhumme yhä Jeesuksen tavoin suoraan ja selvästi mistä kiikastaa. Jos loukkaantuu, niin parasta vaan mennä itseensä ja tehdä parannus ja ottaa vastaan usko Jeesukseen. Näin tehdessään ihminen pelastuu ja hänen perhekuntansa - ja tulee kyyneleet silmissä kiittämään tätä rohkeaa uskovaa ja hänen mukanaan suuri joukko perhekuntalaisia. AmenEli krpiintymisen kautta ihmisen tulee pelastautua?
eläkelläinen kirjoitti:
Eikö juuri tuolla aiemin loukkaannuttu kun sanottiin liian selvästi. Silloin lukija sano ettet kuuntele mitä sinulle puhutaan. Kuka siitä hyötyy. Onko se ehto kenenkän taivasmatkalle että saa aikaan kokemuksen "et kuuntele". Oliko se Jeesuksen tavoite ja sanoman ydin. Ei ollut.
Minusta Jesus ei pyrkinyt ainoastaan teräväkielisyyteen. Ja muutenkin hänen sanomansa on jo niin monen mankelin kautta käynyt???"Minusta Jesus ei pyrkinyt ainoastaan teräväkielisyyteen. Ja muutenkin hänen sanomansa on jo niin monen mankelin kautta käynyt???"
Tässä olet oikeassa - Jeesus ei pyrkinyt lopettamaan sanomaansa teräväkielisyyteen, mutta usein kävi, että ne ihmiset eivät jääneet kuuntelemaan loppuun Hänen sanomaansa.
Näin käy lähes aina myös nykyään. Täytyy aina muistaa, että täysin samat säännöt pätee nykyään kuin Jeesuksenkin aikaan. Ja kaikenlisäksi ihmisten käytös ja suhtautuminen kristilliseen julistukseen on TÄSMÄLLEEN sama kuin Jeesuksen aikaan. EI ihminen ole muuttunut yhtään eikä oppinut yhtään mitään 2000 vuoden aikana.mave kirjoitti:
Eli krpiintymisen kautta ihmisen tulee pelastautua?
Itseensämenemisen kautta ihminen pelastuu - jos pysähtyy kuuntelemaan mitä hänelle sanotaan eikä anna sen raivon vallata mieltään. Jos vain loukkaantuu, niin hän on ainakin siinä kutsussa menetetty tapaus. Hän lähtee loukkaantuneena pois … eikä tee parannusta.
tt11 kirjoitti:
Itseensämenemisen kautta ihminen pelastuu - jos pysähtyy kuuntelemaan mitä hänelle sanotaan eikä anna sen raivon vallata mieltään. Jos vain loukkaantuu, niin hän on ainakin siinä kutsussa menetetty tapaus. Hän lähtee loukkaantuneena pois … eikä tee parannusta.
”Itseensämenemisen kautta ihminen pelastuu…”
Uskoa ei siis saadakaan lahjana?mummomuori kirjoitti:
”Itseensämenemisen kautta ihminen pelastuu…”
Uskoa ei siis saadakaan lahjana?"”Itseensämenemisen kautta ihminen pelastuu…”
Uskoa ei siis saadakaan lahjana?"
Tiesin kyllä että tähän tartukaan :))
Jeesus kehoitti, että tehkää parannus (= menkää itseenne, kts. tuhlaajapoika) ja uskokaa evankeliumia ja ottakaa usko Jeesukseen vastaan.
Syntien tunnustaminen ja parannuksenteko on se ensimmäinen askel !
En nyt ihan suoraviivaisesti sanoisi, että kirkko jättää huomioitta kaikkein vaikeimmassa asemassa olevat. Diakoniatyöstä iso osa tapahtuu hiljaisuudessa, siellä missä mediaa ei näy. Se ei taida edes olla mediaseksikästä, niin kuin nykyään sanotaan.
Iso osa doakoniatyöstä tapahtuu hyvin vaikeassa asemassa olevien ihmisten parissa ja luona.
Varmasti on ihmisiä, jotka tarvitsivat huomioita, mutta eivät sitä saa. Seuraan sattuneesta syystä hyvin läheltä arjen diakoniaa monien monella tavalla vaivattujen ihmisten parissa, joten uskallan olla eri mieltä teidän kanssanne, jotka sanotte, että kirkko auttaa vain "siistejä" autettavia.
Ja sekin on totta, että voi puhua vain omasta puolestaan, mutta osalla meistä on laajempi ja tai monipuolisempi kokemuspiiri, kuin toisilla. Tai kokemuspiirit ovat hyvin erilaisia.
Toiseksi, vaikka Jalovaara -ilmiöön on syytä suhtautua kriittisesti, niin on tilaisuuksissa aina mukana kirkon työntekijä keskustelemassa ihmisten kanssa, siis silloin, kun tilaisuus on luterilaisen seurakunnan tiloissa.
Palstan rikkaus lienee, että täällä on niin mummomuori, kuin monia muitakin keskustelijoita. Erilaisuus on rikkaus.
Tuula -pappi- Diak. vapaaehtoinen
Minusta Jalovaaraa ei pitäisi missään tapauksessa päästää kirkon tiloihin saarnaamaan että psyykkiset sairaudet johtuvat riivaajista eli ihmisen ulkopuolisista pahoista hengistä. Tällaisen suggestion antaminen on hyvin vaikeasti korjattavissa myöhemminkään edes ammattiauttajienkaan toimesta. Itse ajan Jalovaaralle täydellistä porttikieltoa luterilaisiin kirkkoihin. Kaikkea erilaisuutta ei pidä hyväksyä kirkossakaan.
"Toiseksi, vaikka Jalovaara -ilmiöön on syytä suhtautua kriittisesti, niin on tilaisuuksissa aina mukana kirkon työntekijä keskustelemassa ihmisten kanssa, siis silloin, kun tilaisuus on luterilaisen seurakunnan tiloissa. "
Oikeassa olet !
On tärkeää, että Jalovaaran tilaisuuksissa on avustajina ja myös tarkkailijoina kirkon omaa porukkaa. Näin he oppivat mikä on tilanne niiden suurimpien ongelmien suhteen Suomen maassa. Ja voivat myös omalta osaltaan mukana auttamassa näitä kärsiviä ja uskon, että on paljon kärsiviä jotka uskaltavat luottaa kirkon virkailijoihin. Joskus vaan käy niin, että tämä kirkon pappi ei oikeasti usko Jumalaan ja Hänen toimintaansa tässä ajassa ja silloin ihmiset kokee että papit vain höpisevät jotain runollisen kaunista, mutta apu jää saamatta.- mieti tätä(se aito)
Diak. vapaaehtoinen kirjoitti:
Minusta Jalovaaraa ei pitäisi missään tapauksessa päästää kirkon tiloihin saarnaamaan että psyykkiset sairaudet johtuvat riivaajista eli ihmisen ulkopuolisista pahoista hengistä. Tällaisen suggestion antaminen on hyvin vaikeasti korjattavissa myöhemminkään edes ammattiauttajienkaan toimesta. Itse ajan Jalovaaralle täydellistä porttikieltoa luterilaisiin kirkkoihin. Kaikkea erilaisuutta ei pidä hyväksyä kirkossakaan.
Diak. vapaaehtoinen
3.11.2013 12:01
Sanot:
"Minusta Jalovaaraa ei pitäisi missään tapauksessa päästää kirkon tiloihin saarnaamaan että psyykkiset sairaudet johtuvat riivaajista eli ihmisen ulkopuolisista pahoista hengistä"
Kristillinen kirkko uskoo riivaajiin joten riivaajat toimivat, tavalla tai toisella. Jos psyykkiset sairaudet eivät johtuisikaan riivaajista (?) niin epilepsia johtuu kuten Jeesuksen antamasta esimerkistä tiedetään. Samoin homous. Homohenkiä ajetaan ihmisistä pois. Taitaa olla niin ettei tämä nimimerkki ole nyt ihan karttalehdellä tässä diakonia asiassa. Mutta ei se mitään.
Kokemuspiirit ovat varmasti kaikilla erilaisia. Toisaalta on aika vahvaa sanoa toisen puolesta, ettei toinen ole kokenut yhtään mitään jos ei satu olemaan samaa mieltä.
Olen samaa mieltä, että toki Jalovaara voi esiintyä kirkossakin, kunhan ei ihan sellaista opeta, mikä vie vain pahaa kohti (ne demoni opit). Onhan niitä monia muitakin puhujia, ja jokaisella on ansionsa sekä puutteensa. On hyvä että papit ovat kuitenkin paikalla.- Mietittynä
mieti tätä(se aito) kirjoitti:
Diak. vapaaehtoinen
3.11.2013 12:01
Sanot:
"Minusta Jalovaaraa ei pitäisi missään tapauksessa päästää kirkon tiloihin saarnaamaan että psyykkiset sairaudet johtuvat riivaajista eli ihmisen ulkopuolisista pahoista hengistä"
Kristillinen kirkko uskoo riivaajiin joten riivaajat toimivat, tavalla tai toisella. Jos psyykkiset sairaudet eivät johtuisikaan riivaajista (?) niin epilepsia johtuu kuten Jeesuksen antamasta esimerkistä tiedetään. Samoin homous. Homohenkiä ajetaan ihmisistä pois.Vaan ei onnistuta!
mummomuori kirjoitti:
Taitaa olla niin ettei tämä nimimerkki ole nyt ihan karttalehdellä tässä diakonia asiassa. Mutta ei se mitään.
Kokemuspiirit ovat varmasti kaikilla erilaisia. Toisaalta on aika vahvaa sanoa toisen puolesta, ettei toinen ole kokenut yhtään mitään jos ei satu olemaan samaa mieltä.
Olen samaa mieltä, että toki Jalovaara voi esiintyä kirkossakin, kunhan ei ihan sellaista opeta, mikä vie vain pahaa kohti (ne demoni opit). Onhan niitä monia muitakin puhujia, ja jokaisella on ansionsa sekä puutteensa. On hyvä että papit ovat kuitenkin paikalla."Olen samaa mieltä, että toki Jalovaara voi esiintyä kirkossakin, kunhan ei ihan sellaista opeta, mikä vie vain pahaa kohti (ne demoni opit). "
Hyvä neuvo - vaikkakin ihan turha.
Jalovaara opettaa mikä vie ihmistä kohti hyvää - kohti Jeesusta. Amen- En voi tajuta
tt11 kirjoitti:
"Olen samaa mieltä, että toki Jalovaara voi esiintyä kirkossakin, kunhan ei ihan sellaista opeta, mikä vie vain pahaa kohti (ne demoni opit). "
Hyvä neuvo - vaikkakin ihan turha.
Jalovaara opettaa mikä vie ihmistä kohti hyvää - kohti Jeesusta. AmenMutta miksi Jalovaara haluaa rahapussiaan kartuttaa: viime vuonna 127 000 euroa. Itse hän pyytää ja vaatii lahjoittamaan rahaa itselleen, "osallistumaan".
En ymmärtää voi. Mutta mummomuorilla on tähänkin varmaan hyvä ja vedenpitävä selitys. En voi tajuta kirjoitti:
Mutta miksi Jalovaara haluaa rahapussiaan kartuttaa: viime vuonna 127 000 euroa. Itse hän pyytää ja vaatii lahjoittamaan rahaa itselleen, "osallistumaan".
En ymmärtää voi. Mutta mummomuorilla on tähänkin varmaan hyvä ja vedenpitävä selitys.Älä kartuta Jalovaaran rahapussia - anna evankeliointityölle - se kannattaa :))
- tyhmempieihetihuomaa
mummomuori pappien paikkaajana.
Paikassa isompi reikä mitä paikataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 33732680
Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa
Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?632573Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä
Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien842075- 2071787
Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?
Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes1711692- 581534
Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta
Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.991274- 1221078
Sinkkusiskoni pliis kertokaa
Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex1031031- 321020