kannattaako ulkomaille muuttaa?

Tyttöset

Hei.

olen 26 vuotias yksinhuoltaja äiti. Tyttäreni on 6 vuotias. Olen juuri valmistunut merkonomiksi, talous ja toimistopuolelle. Olen tällä hetkellä työtön ja siksi "pientä" kriisiä pukkaakin. Nyt yhtenä vaihtoehtona on pyörinytkin mielessä ulkomaille muutto. Mutta minne? Pärjäisinkö yksin lapseni kanssa? Paljonko rahaa tarviisi että voisi muuttaa? Töihin tottakai menisin heti. Ensimmäisenä siis tietenkin olisi etsiä työpaikka. Minkälaisella kielitaidolla ulkomailla pärjäisi? Olen jo pikkutytöstä asti haaveillut ulkomailla asumisesta, ja nyt ajankohta voisikin olla sopiva. Olen juuri eronnut pitkäaikaisesta miesystävästänikin. Joten juurikaan mitään esteitä muutolle ei olisi. Voisitteko ystävällisesti antaa vinkkejä että minne päin kannattaisi lähteä ja missä voisi yh-äitinä pärjätä. Yksi vaihtoehto voisi olla Fuengirola? Siellä ainakin olisi suomalaisille töitä, ja sieltä löytyisi myös suomalainen meikkauskoulu (meikkaus ala kiinnostaa kovasti) Vinkkejä otetaan innolla vastaan! Kiitos! ;)

34

2908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eu +

      Anteeksi, en halua masentaa, mutta en myöskään ymmärrä lähestymistapaa ulkomaille muuton harkitsemisen suhteen. Kuvaus kuullostaa varsin riskiseltä.

      Ei ulkomaille ole viisasta lähteä vain ulkomaille lähdön vuoksi. Kovin kevein perustein projektiin ei ole kannustettavaa ryhtyä.

      Yleensä ulkomaille muutosta kiinnostuneilla itsellään on jo valmiiksi varsin voimakkaita milenkiintoja tiettyjä kulttuureita ja kielialueita kohtaan ja siten usein myös jo sitä vastaavia motivoituneita kieliopintoja takanaan, sekä eri pituisia matkoja milenkiinnon kohteena olevissa maissa. Edelleenkin lomailu ja vakituisen asumisen arki ovat kaksi aivan eri asiaa.

      On myös hyvä kysyä itseltään miksi potentiaali työnantaja haulisi palkata juuri minut jonkin pakallisen henkilön sijasta. Mitä extraa minulla on tarjottavana.

      Kuitenkin EU-alueella potentiaalin projektin toteuttaminen on helpompaa, joskin edellyttää kohtuullista kohdemaan kielitaitoa (ellei sitten työnanatajalla ole jokin aivan spesiaali tarve) ja asioiden selvuttämistä.

      "EU-kansalaisella, joka on töissä toisessa EU-maassa, on oikeus asua siellä. Myös työnhakijalla on oikeus asua toisessa EU-maassa työnhakunsa ajan. (Katso oikeus työnhakuun)"

      "Muut oikeudelliset tai hallinnolliset muodollisuudet riippuvat oleskelun kestosta eli siitä, onko työntekijä maassa kolme kuukautta tai vähemmän, yli kolme kuukautta vai pysyvästi."

      - http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=460&langId=fi

      "Työntekijöiden vapaa liikkuvuus on EU:n keskeisiä periaatteita. Siitä säädetään Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 45 artiklassa..."

      - http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=457&langId=fi

      Mielestäni ei kannata edes harkita lahtemistä ellei omaa vähintään puolen vuoden elinbudjettia vastaa reserviä ja mutoinkin mahdollinen muutto kannattaa työstää ja siihen liittyvät asiat perusteellisesti selvittää ennen ratkaisun tekemistä.

      Pienen lapsen kanssa hanke on edelleen haasteellisempi jossa myös lapsen kehitystä ja tulevaisuuta on järkevä harkita.

      "Espanja menettämässä sukupolven - "päättymättömiä harjoitteluja" ja 700€ kuukausipalkkoja"

      "Maaliskuun jälkeen Espanjan nuorisotyöttömyysaste on kohonnut jo lähes 60 prosenttiin. Koko Espanjassa työttömiä on jo 6,2 miljoonaa ja 1,5 miljoonaa ihmistä elää ilman minkäänlaisia tuloja."

      - http://yle.fi/uutiset/espanja_menettamassa_sukupolven_-_paattymattomia_harjoitteluja_ja_700_kuukausipalkkoja/6632339

    • usf II

      On tärkeää opiskella kieltä, ihan samantekevää, missä asut, jos et osaa ympärillä olevan yhteiskunnan valtakieltä, olet yhteiskunnan pohjasakkaa ja mahdollisuutesi ovat kovin rajalliset. Edessäsi on kova koulu, mutta se on antoisa, jos oivallat käyttää mahdollisuutesi hyväksesi.

      Vihje: älä ghettoudu mihinkään suomalaispiireihin, vaan hanki itsellesi ko. maasta puoliso, joka ei puhu muuta kuin ko. maan kieltä. Se on paras tapa sopeutua, että myös makuuhuoneessasi puhutaan muuta kuin suomea.

    • tyttoset

      eu : mielessä ei ole käynytkään että noin vaan lähtisin! olen todella paljon ottanut selvää asioista ja perehtynyt asioihin! haastavaa on myös täällä suomessakin yksinhuoltajana lapsen kanssa. pilvilinnoja en ole rakentanut, ja miettinyt tätä yhtenä vaihtoehtona. ja jos lähtisin niin edelleenkin vielä enemmän ottaisin selvää asioista ja perehtyisin asioihin.

      usf II: mistäs niitä puolisoja löytyy? ;) hi!

      • kclckclc

        Eniten näissä vitun typerissä provoaloituksissa naurattaa se, että niin monet ottaa tosissaan ne ja ihan tosissaan vastailee niihin.

        ..olen 26 vuotias äiti, haluan muuttaa ulkomaille, mutta minne? Kieliäkään en osaa juuri mitään, haittaako? Työttömänä rahaakaan ei ole säästössä, tietääkö kukaan kauanko kestää ennenkuin saa eka tilin..

        Hyvää päivää.


      • tyttoset
        kclckclc kirjoitti:

        Eniten näissä vitun typerissä provoaloituksissa naurattaa se, että niin monet ottaa tosissaan ne ja ihan tosissaan vastailee niihin.

        ..olen 26 vuotias äiti, haluan muuttaa ulkomaille, mutta minne? Kieliäkään en osaa juuri mitään, haittaako? Työttömänä rahaakaan ei ole säästössä, tietääkö kukaan kauanko kestää ennenkuin saa eka tilin..

        Hyvää päivää.

        aika asiatonta tekstiä! jopa loukkaavaa! ei voi muuta sanoa! mutta olenkos jossain vaiheessa sanonut etten kieliä osaa? tunnut olevan aika fiksu tyyppi onneksi itse!


      • ococovo
        tyttoset kirjoitti:

        aika asiatonta tekstiä! jopa loukkaavaa! ei voi muuta sanoa! mutta olenkos jossain vaiheessa sanonut etten kieliä osaa? tunnut olevan aika fiksu tyyppi onneksi itse!

        Et ole sama tyyppi kuin aloittaja. Aloittajalla oli ääkköset tekstissään ja se osasi kirjoittaa mm. isot kirjaimet pisteen jälkeen kun sinä taas et.


      • olin siellä minäkin
        kclckclc kirjoitti:

        Eniten näissä vitun typerissä provoaloituksissa naurattaa se, että niin monet ottaa tosissaan ne ja ihan tosissaan vastailee niihin.

        ..olen 26 vuotias äiti, haluan muuttaa ulkomaille, mutta minne? Kieliäkään en osaa juuri mitään, haittaako? Työttömänä rahaakaan ei ole säästössä, tietääkö kukaan kauanko kestää ennenkuin saa eka tilin..

        Hyvää päivää.

        Suomalainen holhoustyyli täällä kukoistaa. :D
        aloittajalle sanon, että kokeilematta ei voi tietää miten siellä "ulkomaassa" pärjää. Lapsesi on niin pieni että hyvin sopeutuu vaikka muuttaisit melkein minne vaan. Työpaikkaa voi hakea EURESin sivuiltakin. Totta on, että laman takia esim. Etelä-Euroopassa työpaikat ovat kortilla. Mutta jos hyväksyt minkä tahansa työn, voi tärpätä. Palkat ovat myös huonoja.
        Silti köyhistä Eu-maista ja Aasiasta tulee jatkuvasti työnhakijoita tiettyihin Eu-maihin. Ei heilläkään ole kielitaitoa saati säästöjä monen kuukaauden elämiseen. Elämässä voi ja kannattaa ottaa joskus riskejä. Varman päälle eläminen kaduttaa myöhemmin. Nuorena jos milloin on tilaisuus kokeilla siipiään! Rohkeutta ja järki päässä, hyvää matkaa!


      • l lvövövovo
        olin siellä minäkin kirjoitti:

        Suomalainen holhoustyyli täällä kukoistaa. :D
        aloittajalle sanon, että kokeilematta ei voi tietää miten siellä "ulkomaassa" pärjää. Lapsesi on niin pieni että hyvin sopeutuu vaikka muuttaisit melkein minne vaan. Työpaikkaa voi hakea EURESin sivuiltakin. Totta on, että laman takia esim. Etelä-Euroopassa työpaikat ovat kortilla. Mutta jos hyväksyt minkä tahansa työn, voi tärpätä. Palkat ovat myös huonoja.
        Silti köyhistä Eu-maista ja Aasiasta tulee jatkuvasti työnhakijoita tiettyihin Eu-maihin. Ei heilläkään ole kielitaitoa saati säästöjä monen kuukaauden elämiseen. Elämässä voi ja kannattaa ottaa joskus riskejä. Varman päälle eläminen kaduttaa myöhemmin. Nuorena jos milloin on tilaisuus kokeilla siipiään! Rohkeutta ja järki päässä, hyvää matkaa!

        Jospa käytät medialukutaitoasi ja luet aloituksen vielä kerran niin huomaat sen olevan pelkkä provo.

        Aloittaja ei tiedä edes minne "ulkomaille" haluaa muuttaa. Siinä on vissi ero muuttaako Haaparantaan tai Sisiliaan. Haaparannassa pärjää suomen kielellä ja töitäkin saattaa löytyä, mutta Sisiliassa ei pärjää englannilla eikä suomityttö saa sieltä työtäkään.
        Toiseksi "paljonko muutto maksaa", naurettavaa. Haaparantaan maksaa vähemmän kuin Sisiliaan, silti molemmat on ulkomaita.

        että sillee.


      • usf II

        Kaunista päivää, onpas tämä keskustelu käynyt kuumaksi täällä. Ilmeisesti taas jotakin provoja liikenteessä... niin, minun lukioaikainen openi Suomessa sanoi aina, että paras luokkahuone oppia vierasta kieltä on makuuhuone... muutin noin 15 vuotta sitten nykyiseen asuinmaahani opiskelemaan, ja puolison löysin noin kolme kuukautta myöhemmin, olitiin nähty bussipysäkillä, rappukäytävässä, ja pyykkituvassa jne. Joten hyvin arkisissa olosuhteissa olemme tavanneet, ja sitä toivon muillekin.


      • tyttoset
        olin siellä minäkin kirjoitti:

        Suomalainen holhoustyyli täällä kukoistaa. :D
        aloittajalle sanon, että kokeilematta ei voi tietää miten siellä "ulkomaassa" pärjää. Lapsesi on niin pieni että hyvin sopeutuu vaikka muuttaisit melkein minne vaan. Työpaikkaa voi hakea EURESin sivuiltakin. Totta on, että laman takia esim. Etelä-Euroopassa työpaikat ovat kortilla. Mutta jos hyväksyt minkä tahansa työn, voi tärpätä. Palkat ovat myös huonoja.
        Silti köyhistä Eu-maista ja Aasiasta tulee jatkuvasti työnhakijoita tiettyihin Eu-maihin. Ei heilläkään ole kielitaitoa saati säästöjä monen kuukaauden elämiseen. Elämässä voi ja kannattaa ottaa joskus riskejä. Varman päälle eläminen kaduttaa myöhemmin. Nuorena jos milloin on tilaisuus kokeilla siipiään! Rohkeutta ja järki päässä, hyvää matkaa!

        Kiitos kannustuksestasi! toi kuulostaa jo paremmalta ja olen aivan samaa mieltä että riskejä kannattaa ottaa! Ainahan sieltä pääsee takasin Suomeen jos ei viihdykkään saati pärjää! :) Avoimin mielin matkaan! ;)


      • tyttoset
        usf II kirjoitti:

        Kaunista päivää, onpas tämä keskustelu käynyt kuumaksi täällä. Ilmeisesti taas jotakin provoja liikenteessä... niin, minun lukioaikainen openi Suomessa sanoi aina, että paras luokkahuone oppia vierasta kieltä on makuuhuone... muutin noin 15 vuotta sitten nykyiseen asuinmaahani opiskelemaan, ja puolison löysin noin kolme kuukautta myöhemmin, olitiin nähty bussipysäkillä, rappukäytävässä, ja pyykkituvassa jne. Joten hyvin arkisissa olosuhteissa olemme tavanneet, ja sitä toivon muillekin.

        saakos sinulta udella että missä sinä asut ulkomailla? Ihana kuulla ihmisten omia kokemuksia ja onnistumisia! Ehkäpä minuakin vielä lykästää ja löydän onneni! ;)


      • usf II
        tyttoset kirjoitti:

        saakos sinulta udella että missä sinä asut ulkomailla? Ihana kuulla ihmisten omia kokemuksia ja onnistumisia! Ehkäpä minuakin vielä lykästää ja löydän onneni! ;)

        Huomenta tyttöset, asun puolisoni kanssa Saksassa noin 15 vuott, ja töissä terveydenhuoltoalalla, olen aiemmin asunut myös muutamissa muissa maissa. Täällä on ollut ihan hyvä asua ja tänne kaiketi jäänkin, enää en viitsi lähtemään uutta etsimään, vaikka ehkä vielä sellaisen kakkoskodin voisi Suomesta joskus hankiakin.

        Mutta jos tänne Saksaan muutat, niin sinun pitää oppia kieltä, ilman sujuvaa saksankielentaitoa olet varsin tyhjän päällä.


      • stylan
        tyttoset kirjoitti:

        saakos sinulta udella että missä sinä asut ulkomailla? Ihana kuulla ihmisten omia kokemuksia ja onnistumisia! Ehkäpä minuakin vielä lykästää ja löydän onneni! ;)

        Suosittelen ensin säästämään riittävästi rahaa ennen muuttoa minnekään. Ketjussa mainittiin puolen vuoden elämiskuluja vastaava summa, mutta suosittelen mieluummin vuotta. Monessa maassa viisumin saantiin vaaditaan vuoden elämiskuluja vastaava summa ja mielestäni ihan hyvästä syystä. Olen itse asunut Suomen lisäksi neljässä muussa maassa (kolmella eri mantereella) ja joka kerta rahaa palaa alussa reilunlaisesti.

        Olen huomannut, ettei omia tavaroita kannata hirveästi raahata vaan tuollainen 10-20 pahvilaatikkoa on maksimi. Käytännössä siis vaatteet ja jotain muuta. Tänne nykyiseen asuinmaahamme muutimme muistaakseni 15 ison pahvilaatikon ja 5 matkalaukun kera. Lisäksi toimmne mukanamme auton (joka oli ostettu juuri ennen muuttoa edellisestä asuinmaastamme, missä autot ovat halvempia).

        Uuteen maahan muuttaessa saattaa tulla yllättäviä kuluja, kuten EU:n ulkopuolisissa maissa sosiaaliturvajärjestelmän piiriin pääsemisessä oleva karenssi (mikäli sosiaaliturvajärjestelmää edes on), ulkopuolisten terveysvakuutusten hankkiminen (joita ilman lääkärikulut ja hammaslääkärikulut voivat olla tuskaisen suuria), jne. Lapsen saaminen kouluun tai päiväkotiin saattaa olla maksullista ja aivan eri hintaluokassa kuin Suomessa.

        Ylipäätään kuluja syntyy kuitenkin samoista asioista kuin Suomessa eli vuokratakuut ja mahdolliset välityspalkkiot (joissain maissa vuokralainen maksaa välityspalkkion). Monesti erilaiset infrastruktuuritoimittajat (sähkö, kaasu, vesi, internet, tv, puhelin, ym.) saattavat ottaa uudelta asiakkaalta ensimmäisen vuoden ajaksi pantin, asunto-osakeyhtiö saattaa ottaa erilaisia lyhyt- tai pitkäaikaisia pantteja (hissin käyttämisestä muuttotarkoitukseen, autohallin avaimet, jne.).

        Samoin pieniä veloituksia kertyy mm. pankista, jos tilillä ei ole jatkuvasti tiettyä rahasummaa, vakuutusyhtiöstä uudelle asiakkaalle kuten kuskille jolla ei ole kyseisessä maassa vakuutushistoriaa, jne. Nämä veloitukset ovat usein kalliimpia kuin Suomessa. Pienistä panttipuroista ja pikkukuluista kertyy yllättävän iso virta varsinkin alussa. Ajan mittaan se tasoittuu, mutta tämän takia on tärkeää muuttaa uuteen maahan riittävän rahatukun kanssa, varsinkin jos on muuttamassa lapsen kanssa.

        Suomessa turtuu ja sokaistuu helposti sille, miten pienet kulut ovat kun on päässyt järjestelmään kunnolla sisään ja miten avokätisiä erilaiset suomalaisen sosiaalijärjestelmän tuet ovat ja miten hyvä kattavuus niillä on, sekä miten monessa niissä itse onkaan mukana vaikkei olisikaan erityisesti hakeutunut niiden käyttäjäksi. Ulkomaille muuttaessa joutuu aloittamaan tyhjältä pöydältä ja siihen voi parhaiten varautua 1) varaamalla riittävästi rahaa ja 2) valikoimalla kohdemaa tarkkaan sekä 3) selvittämällä kohdemaan käytännöt ettei tule ikäviä yllätyksiä.

        Itse en muuttaisi minnekään alle 10.000 euron säästöillä, mieluummin pitäisi olla 20.000 euroa. Tämä on kuitenkin maakohtaista ja kiinni myös siitä kuinka vähällä tulee toimeen. Kun mukana seuraa lapsi, ei kaikenlainen sissitoiminta ja hampaiden pureminen kuitenkaan kannata tai sellainen ninjailu ole aina mahdollista mitä voisi uskaltaaa tehdä silloin jos aikuinen muuttaa yksin.


      • ncn b b
        stylan kirjoitti:

        Suosittelen ensin säästämään riittävästi rahaa ennen muuttoa minnekään. Ketjussa mainittiin puolen vuoden elämiskuluja vastaava summa, mutta suosittelen mieluummin vuotta. Monessa maassa viisumin saantiin vaaditaan vuoden elämiskuluja vastaava summa ja mielestäni ihan hyvästä syystä. Olen itse asunut Suomen lisäksi neljässä muussa maassa (kolmella eri mantereella) ja joka kerta rahaa palaa alussa reilunlaisesti.

        Olen huomannut, ettei omia tavaroita kannata hirveästi raahata vaan tuollainen 10-20 pahvilaatikkoa on maksimi. Käytännössä siis vaatteet ja jotain muuta. Tänne nykyiseen asuinmaahamme muutimme muistaakseni 15 ison pahvilaatikon ja 5 matkalaukun kera. Lisäksi toimmne mukanamme auton (joka oli ostettu juuri ennen muuttoa edellisestä asuinmaastamme, missä autot ovat halvempia).

        Uuteen maahan muuttaessa saattaa tulla yllättäviä kuluja, kuten EU:n ulkopuolisissa maissa sosiaaliturvajärjestelmän piiriin pääsemisessä oleva karenssi (mikäli sosiaaliturvajärjestelmää edes on), ulkopuolisten terveysvakuutusten hankkiminen (joita ilman lääkärikulut ja hammaslääkärikulut voivat olla tuskaisen suuria), jne. Lapsen saaminen kouluun tai päiväkotiin saattaa olla maksullista ja aivan eri hintaluokassa kuin Suomessa.

        Ylipäätään kuluja syntyy kuitenkin samoista asioista kuin Suomessa eli vuokratakuut ja mahdolliset välityspalkkiot (joissain maissa vuokralainen maksaa välityspalkkion). Monesti erilaiset infrastruktuuritoimittajat (sähkö, kaasu, vesi, internet, tv, puhelin, ym.) saattavat ottaa uudelta asiakkaalta ensimmäisen vuoden ajaksi pantin, asunto-osakeyhtiö saattaa ottaa erilaisia lyhyt- tai pitkäaikaisia pantteja (hissin käyttämisestä muuttotarkoitukseen, autohallin avaimet, jne.).

        Samoin pieniä veloituksia kertyy mm. pankista, jos tilillä ei ole jatkuvasti tiettyä rahasummaa, vakuutusyhtiöstä uudelle asiakkaalle kuten kuskille jolla ei ole kyseisessä maassa vakuutushistoriaa, jne. Nämä veloitukset ovat usein kalliimpia kuin Suomessa. Pienistä panttipuroista ja pikkukuluista kertyy yllättävän iso virta varsinkin alussa. Ajan mittaan se tasoittuu, mutta tämän takia on tärkeää muuttaa uuteen maahan riittävän rahatukun kanssa, varsinkin jos on muuttamassa lapsen kanssa.

        Suomessa turtuu ja sokaistuu helposti sille, miten pienet kulut ovat kun on päässyt järjestelmään kunnolla sisään ja miten avokätisiä erilaiset suomalaisen sosiaalijärjestelmän tuet ovat ja miten hyvä kattavuus niillä on, sekä miten monessa niissä itse onkaan mukana vaikkei olisikaan erityisesti hakeutunut niiden käyttäjäksi. Ulkomaille muuttaessa joutuu aloittamaan tyhjältä pöydältä ja siihen voi parhaiten varautua 1) varaamalla riittävästi rahaa ja 2) valikoimalla kohdemaa tarkkaan sekä 3) selvittämällä kohdemaan käytännöt ettei tule ikäviä yllätyksiä.

        Itse en muuttaisi minnekään alle 10.000 euron säästöillä, mieluummin pitäisi olla 20.000 euroa. Tämä on kuitenkin maakohtaista ja kiinni myös siitä kuinka vähällä tulee toimeen. Kun mukana seuraa lapsi, ei kaikenlainen sissitoiminta ja hampaiden pureminen kuitenkaan kannata tai sellainen ninjailu ole aina mahdollista mitä voisi uskaltaaa tehdä silloin jos aikuinen muuttaa yksin.

        Tällä palstalla jostain syystä ei pysytä kuin harvoin kohtuudessa. Aikaisemmin ollut "pitääkö asukkaaksi rekisteröityä"- viestiketju oli tyyppiesimerkki ja nyt tämä. Missään maassa ei vaadita mitään vuoden palkan verran säästöjä saadakseen viisumin. Eli oli aivan tuulesta temmattua huuhaata.
        muutenkin oli pavonheskaa koko teksti kaikkine takuuhorinoineen, esim että pankkitilillä pitäisi niinku olla rahaa isokin määrä, muuten viedään loputkin.

        Että keksi parempia juttuja.


      • stylan
        ncn b b kirjoitti:

        Tällä palstalla jostain syystä ei pysytä kuin harvoin kohtuudessa. Aikaisemmin ollut "pitääkö asukkaaksi rekisteröityä"- viestiketju oli tyyppiesimerkki ja nyt tämä. Missään maassa ei vaadita mitään vuoden palkan verran säästöjä saadakseen viisumin. Eli oli aivan tuulesta temmattua huuhaata.
        muutenkin oli pavonheskaa koko teksti kaikkine takuuhorinoineen, esim että pankkitilillä pitäisi niinku olla rahaa isokin määrä, muuten viedään loputkin.

        Että keksi parempia juttuja.

        Voisitko "ncn b b" ystävällisesti jättää kirjoittamatta palstalle jos ei ole mitään asiaa. Anna palstan toimia keskustelupaikkana meille ulkosuomalaisille. Tietysti jos olet käynyt kerran laivaristeilyllä Tallinnassa ja haluat kertoa reissulla oppimiasi kokemuksia "ulkomaille muuttamisesta" niin matkailuosio olisi oikea paikka "korjata väärää tietoa". Myös vitsipalsta voisi olla sinulle sopiva.
        .


      • eu +
        ncn b b kirjoitti:

        Tällä palstalla jostain syystä ei pysytä kuin harvoin kohtuudessa. Aikaisemmin ollut "pitääkö asukkaaksi rekisteröityä"- viestiketju oli tyyppiesimerkki ja nyt tämä. Missään maassa ei vaadita mitään vuoden palkan verran säästöjä saadakseen viisumin. Eli oli aivan tuulesta temmattua huuhaata.
        muutenkin oli pavonheskaa koko teksti kaikkine takuuhorinoineen, esim että pankkitilillä pitäisi niinku olla rahaa isokin määrä, muuten viedään loputkin.

        Että keksi parempia juttuja.

        >> Tällä palstalla jostain syystä ei pysytä kuin harvoin kohtuudessa. Aikaisemmin ollut "pitääkö asukkaaksi rekisteröityä"- viestiketju oli tyyppiesimerkki ja nyt tämä.

        Yllä oleva suomennetuna.

        Psykologis-henkisesti patologisen tasapainoton / sairas "ncn b b" tunkee itsensä eri ketjuihin tuomaan meuhkaten ja toisia solvaten kaikille esille henkisen tilansa ja ihmisyytensäkin "sivistyksen."

        On toki ymmärettävää, että tuolla henkisellä ja käytöksilliselä profiililla alkaa realissa tulla aution tyhjää ympärille. Sitten patologian ainoaksi purkautumistavaksi jää vapaat foorumit.

        Hyvää jatkoa sinullekin ja koetahan jaksaa itsesi kanssa ;-)

        Ps. Enempää en edes alennu kommentoimaan vakavan häiriitynyttä toiminaasi.


      • cicococ
        eu + kirjoitti:

        >> Tällä palstalla jostain syystä ei pysytä kuin harvoin kohtuudessa. Aikaisemmin ollut "pitääkö asukkaaksi rekisteröityä"- viestiketju oli tyyppiesimerkki ja nyt tämä.

        Yllä oleva suomennetuna.

        Psykologis-henkisesti patologisen tasapainoton / sairas "ncn b b" tunkee itsensä eri ketjuihin tuomaan meuhkaten ja toisia solvaten kaikille esille henkisen tilansa ja ihmisyytensäkin "sivistyksen."

        On toki ymmärettävää, että tuolla henkisellä ja käytöksilliselä profiililla alkaa realissa tulla aution tyhjää ympärille. Sitten patologian ainoaksi purkautumistavaksi jää vapaat foorumit.

        Hyvää jatkoa sinullekin ja koetahan jaksaa itsesi kanssa ;-)

        Ps. Enempää en edes alennu kommentoimaan vakavan häiriitynyttä toiminaasi.

        Tosiaan keskustelen ja luen mielellään ihmisten kokemuksista "maailmalla", mutta kun juttuun alkaa tulemaan tuulesta temmattua omasta päästä keksittyä horinaa on aika puhaltaa pilliin. Tuossa aiemmin väitettiin, että joihinkin maihin pitää olla vuoden rahat saadakseen viisumin. Missä maassa on sellainen vaatimus? Aivan, ei missään. Missä maassa ja missä pankissa pankkitilillä pitää olla rahaa enemmänki, jotta pankki ei vedä tililtä rahaa?? Aivan, ei missään.

        Siis jotta jutut eivät ihan lähtisi lapasesta pitää välillä tuoda kehiin faktaa.


      • et sä mitään tiedä
        cicococ kirjoitti:

        Tosiaan keskustelen ja luen mielellään ihmisten kokemuksista "maailmalla", mutta kun juttuun alkaa tulemaan tuulesta temmattua omasta päästä keksittyä horinaa on aika puhaltaa pilliin. Tuossa aiemmin väitettiin, että joihinkin maihin pitää olla vuoden rahat saadakseen viisumin. Missä maassa on sellainen vaatimus? Aivan, ei missään. Missä maassa ja missä pankissa pankkitilillä pitää olla rahaa enemmänki, jotta pankki ei vedä tililtä rahaa?? Aivan, ei missään.

        Siis jotta jutut eivät ihan lähtisi lapasesta pitää välillä tuoda kehiin faktaa.

        Riippuu maasta ja viisumista. Ainakin Australiassa opiskelijoilta saatetaan edellyttää riittävän varallisuuden todistamista, ennen kuin viisumi irtoaa. Samoin muistaakseni jos haet sinne "eläkeläisviisumia", sinun pitää todistaa, että omaat riittävät varat joilla kustannat itse oman terveydenhuoltosi.

        http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/573.aspx

        "You must meet the following financial requirements.
        Travel, tuition and living expenses

        The table below outlines the amounts in Australian dollars (AUD) that you need access to. These amounts are the minimum required for this visa.

        Expenses Per Person Amount required in AUD
        Travel Yourself Return air fare to Australia
        Family members One return air fare to Australia per person
        Tuition Yourself Course fees
        Children aged 5-18 AUD8000 per year
        Living Yourself AUD18 610 per year
        Partner AUD6515 per year
        First child AUD3720 per year
        Each other child AUD2790 per year

        The department must be satisfied that an applicant, once in Australia, will have genuine access to the funds they claim to possess to cover the travel, tuition and living costs for themselves and their family members.

        Assessment level 1

        You must declare on your application that you have enough money to pay for travel, tuition and living expenses for yourself, your partner and your dependent children for the duration of your stay in Australia. You must also have enough money to support your partner and dependent children, even if they do not travel with you to Australia.

        Assessment level 2

        You must have enough money to pay for travel, tuition and living expenses.

        You must:

        show proof that you can meet these financial requirements for the first 12 months of your stay in Australia

        declare on your application that you can meet these financial requirements for the remainder of your stay in Australia."


        Toki nimimerkki "cicococ" tai mikä milloinkin ei varmaankaan osaa englantia sen vertaa lukea, jotta ymmärtäisi mitä tuossa yläpuolella olevassa lainauksessa kerrotaan. Puhumattakaan, että osaisi kaivaa tiedon oma-aloitteisesti internetistä.

        Tietenkään varallissuusvaatimukset ei koske kaikkia maita ja kaikkia viisumityyppejä, mutta kyllä sellaisiakin löytyy - olipahan vain pakko tuoda esille kun niin itsevarmasti "cicococ" tuossa julistaa, ettei sellaisia ole missään.


      • ocococl
        et sä mitään tiedä kirjoitti:

        Riippuu maasta ja viisumista. Ainakin Australiassa opiskelijoilta saatetaan edellyttää riittävän varallisuuden todistamista, ennen kuin viisumi irtoaa. Samoin muistaakseni jos haet sinne "eläkeläisviisumia", sinun pitää todistaa, että omaat riittävät varat joilla kustannat itse oman terveydenhuoltosi.

        http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/573.aspx

        "You must meet the following financial requirements.
        Travel, tuition and living expenses

        The table below outlines the amounts in Australian dollars (AUD) that you need access to. These amounts are the minimum required for this visa.

        Expenses Per Person Amount required in AUD
        Travel Yourself Return air fare to Australia
        Family members One return air fare to Australia per person
        Tuition Yourself Course fees
        Children aged 5-18 AUD8000 per year
        Living Yourself AUD18 610 per year
        Partner AUD6515 per year
        First child AUD3720 per year
        Each other child AUD2790 per year

        The department must be satisfied that an applicant, once in Australia, will have genuine access to the funds they claim to possess to cover the travel, tuition and living costs for themselves and their family members.

        Assessment level 1

        You must declare on your application that you have enough money to pay for travel, tuition and living expenses for yourself, your partner and your dependent children for the duration of your stay in Australia. You must also have enough money to support your partner and dependent children, even if they do not travel with you to Australia.

        Assessment level 2

        You must have enough money to pay for travel, tuition and living expenses.

        You must:

        show proof that you can meet these financial requirements for the first 12 months of your stay in Australia

        declare on your application that you can meet these financial requirements for the remainder of your stay in Australia."


        Toki nimimerkki "cicococ" tai mikä milloinkin ei varmaankaan osaa englantia sen vertaa lukea, jotta ymmärtäisi mitä tuossa yläpuolella olevassa lainauksessa kerrotaan. Puhumattakaan, että osaisi kaivaa tiedon oma-aloitteisesti internetistä.

        Tietenkään varallissuusvaatimukset ei koske kaikkia maita ja kaikkia viisumityyppejä, mutta kyllä sellaisiakin löytyy - olipahan vain pakko tuoda esille kun niin itsevarmasti "cicococ" tuossa julistaa, ettei sellaisia ole missään.

        Joo, vedit nyt mukaan tähän opiskelijat kun aloittaja ei puhunut opiskelusta mitään vaan oli ihan töihin menossa "ulkomaille".
        Yrität antaa "ulkomaille" muutosta sellaisen kuvan, että siellä palaa aivan vitusti rahaa ennenkuin saa jääkaappiin ruokaa ja että suomipojalta ollaan käsi ojossa vaatimassa rahaa. Tietty muutto maksaa, mutta tuollaiset puheet 10000-20000 euron säästöistä on jonninjoutavaa horinaa. Tai noh miten vaan, kukin tehkööt mitä haluaa, mutta eipä itsellä ole koskaan ollut tuollaisia rahasummia mukana muuttaessa. Rahaa voi haaskata takuuvuokraan ja se on yksi typerimmistä keinoista heittää rahat hukkaan. Rahaa voi haaskata autoon, vakuutuksiin, ihan mihin vaan.

        Olen muuttanut "ulkomaille" 4 kertaa ja joka kerta lompsassa on ollut korkeintaan parhaillaan tuhat euroa. Eikä eläminen ole ollut vaikeaa.


      • jooh
        ocococl kirjoitti:

        Joo, vedit nyt mukaan tähän opiskelijat kun aloittaja ei puhunut opiskelusta mitään vaan oli ihan töihin menossa "ulkomaille".
        Yrität antaa "ulkomaille" muutosta sellaisen kuvan, että siellä palaa aivan vitusti rahaa ennenkuin saa jääkaappiin ruokaa ja että suomipojalta ollaan käsi ojossa vaatimassa rahaa. Tietty muutto maksaa, mutta tuollaiset puheet 10000-20000 euron säästöistä on jonninjoutavaa horinaa. Tai noh miten vaan, kukin tehkööt mitä haluaa, mutta eipä itsellä ole koskaan ollut tuollaisia rahasummia mukana muuttaessa. Rahaa voi haaskata takuuvuokraan ja se on yksi typerimmistä keinoista heittää rahat hukkaan. Rahaa voi haaskata autoon, vakuutuksiin, ihan mihin vaan.

        Olen muuttanut "ulkomaille" 4 kertaa ja joka kerta lompsassa on ollut korkeintaan parhaillaan tuhat euroa. Eikä eläminen ole ollut vaikeaa.

        Alkuperäisestä viestistäsi sai sen käsityksen, ettet tehnyt lausunnoillasi eroa eri viisumityyppien välillä. Ja kyllä noita varallisuusjuttuja on muillakin viisumityypeillä, tosin kuten jo sanoin, ei ne läheskään kaikkia tapauksia koske. Puhuin siis yleisellä tasolla, en pelkästään aloittajan tapausta ajatellen. Ja eihän sitä tiedä, vaikka aloittaja innostuisikin lähtemään ulkomaille ensin opiskelun merkeissä? 26v. on vielä ihan mahdollista lähteä hankkimaan esim. yliopistotutkintoa. Niin joo, minä en ollut se tyyppi joka noista summista alunperin tuolla kirjoitteli.

        10-20K€ säästöjä ennen muuttoa... paha sanoa riittääkö vähempi vai tarvitaanko enemmänkin. Jokainen on yksilö ja tarpeet sen mukaan. Jos mukana on lapsi tai useampi, se vaikuttanee tuohon aikalailla. Samoin se, minne on muuttamassa ja onko työpaikka jo muuttohetkellä tiedossa vai onko sitä tarkoitus alkaa etsimään vasta paikan päällä.

        Itse kun aikoinani muutin nuorena sinkkuna, niin säästöjä oli lähtiessä jotakuinkin tasan 2000€ lentolippujen oston jälkeen. Opiskelijana ei ollut saanut enempiä säästettyä. Niillä pärjäsi jotenkin juuri siihen saakka, että ensimmäinen palkka tipahti tilille (työpaikka oli varmistettu jo ennen muuttoa). Kyllä siinä sai hieman penniä venyttää alussa, mihinkään ylimääräisiin hankintoihin ei ollut varaa. Mutta lähti se elämä siitä sitten kuitenkin rullaamaan pikku hiljaa. Kersan kanssa ei olisi kyllä tuolla summalla onnistunut sitten millään, tai jos työpaikkaa olisi joutunut metsästelemään useamman viikon. Takuuvuokraan oli pakko laittaa rahaa, muuten ei olisi irronnut kämppää, ei edes kimppasellaista. Tietty joissain paikoissa voi onnistua, itse en onnistunut välttämään.

        Kannattaa tietysti myös tsekata mikä on kohdemaan (tai -firman) palkanmaksusysteemi, nykyisessä asuinmaassani se on jotakuinkin vakiona joka kuukauden 20. päivä. Käytännössä tarkoittaa sitä, että jos aloitat työt vaikkapa tammikuun alusta, niin ekan palkan (tammikuu) saat helmikuun 20. päivä. Eli omilla säästöillä on tultava toimeen ensi alkuun hieman vajaa 2kk.


      • stylan
        ocococl kirjoitti:

        Joo, vedit nyt mukaan tähän opiskelijat kun aloittaja ei puhunut opiskelusta mitään vaan oli ihan töihin menossa "ulkomaille".
        Yrität antaa "ulkomaille" muutosta sellaisen kuvan, että siellä palaa aivan vitusti rahaa ennenkuin saa jääkaappiin ruokaa ja että suomipojalta ollaan käsi ojossa vaatimassa rahaa. Tietty muutto maksaa, mutta tuollaiset puheet 10000-20000 euron säästöistä on jonninjoutavaa horinaa. Tai noh miten vaan, kukin tehkööt mitä haluaa, mutta eipä itsellä ole koskaan ollut tuollaisia rahasummia mukana muuttaessa. Rahaa voi haaskata takuuvuokraan ja se on yksi typerimmistä keinoista heittää rahat hukkaan. Rahaa voi haaskata autoon, vakuutuksiin, ihan mihin vaan.

        Olen muuttanut "ulkomaille" 4 kertaa ja joka kerta lompsassa on ollut korkeintaan parhaillaan tuhat euroa. Eikä eläminen ole ollut vaikeaa.

        Sanoin jo aiemmin lapsen tai perheen kanssa muuttaessa ei voi sisseillä kuten yksinään. Oletan sinun muuttaneen sinkkuna ja venyttäneen penniä aikalailla. Lisäksi kohdemaa ratkaisee. Ymmärrän jos kohteena on Tallinna tai Thaimaa tms., että tonnilla voi päästä hyvin alkuun.

        Itse olen asunut maissa, joissa tonni on taskuraha. Vaatii aika kovia hermoja ja lisäksi sulaa hulluutta lähteä sellaisiin maihin lapsen kanssa tonni taskussa. Mainitsemani 10 k€ on hemmetin paljon lähempänä realismia kuin sinun tonnisi.

        Kuten edellä joku sanoi, esimerkiksi opiskelijaviisumeissa on usein varallisuusvaatimuksia. Opiskelijaviisumi voi olla hyvä keino päästä sisään maahan, johon aloittajan vähäisellä koulutuksella ei muuten ole mahdollisuuksia saada viisumia. Tunnen henkilökohtaisesti kymmeniä ihmisiä, joille opiskelijaviisumi on ollut tie sisään maahan.

        Myös muissa viisumityypeissä on vastaavia vaatimuksia, riippuen maasta ja viisumityypistä. Sinun on ihan turha tulla minulle haukkumaan sanomaani saduksi, kun olen joutunut henkilökohtaisesti käymään konsulaatissa näyttämässä tiliotteeni ja todistamassa, että minulla on vähintään vuoden elinkuluja vastaavat varat. Kyseessä ei siis ollut opiskelijaviisumi.

        Lisäksi olen joutunut näyttämään parissakin eri maassa tiliotteeni, jotta olen saanut vuokrattua asunnon. Kun ei ole mitään vuokraushistoriaa kyseisessä maassa niin vuokranantajat voivat olle hyvin kranttuja.

        Kuten sanoin jo edellä, kannattaa selvittää minne haluaa ja mitä siihen vaaditaan, ettei tule sitten ylläreitä matkalla. Toinen vaihtoehto on lähteä huolettomasti liikkelle kuten sinä ja kokeilla onneaan. Itse en sellaiseen enää tällä iällä ja perheen kanssa lähtisi.


    • lapsen/äidin tarpeet

      Mielenkiintoista huomata, miten tässä pitkässä ketjussa lapsi on jäänyt täysin huomiotta. Äiti on saanut hänet 20-vuotiaana. Kun äidillä nyt vihdoinkin 26-vuotiaana on ammattikoulutus alle, jossa hän on työtön, ja kun äidin pitkäaikainen miessuhde on nyt päättynyt, ja koska äiti on aina unelmoinut ulkomaille muuttamisesta, niin nyt äiti ja tytär olisivat sitten lähdössä ... jonnekin. Entä lapsen suhde isäänsä ja muihin sukulaisiin, läheisiin, kavereihin, hoitopaikkaan? Tuo pitkäaikainen miessuhde ei ilmeisesti ollut lapsen isän kanssa. Äiti on valmistunut kaupalliselle alalle, mutta puhuu nyt kiinnostuksestaan johonkin meikkialaan. Voi hyvät hyssykät, mikä sekamelska.

      6-vuotiasta lasta ei minun mielestäni voi noin vain repäistä pois omasta sosiaalisesta verkostostaan ja kieliympäristöstään. Ei ainakaan voi kuvitella, että muutos ei vaikuttaisi häneen negatiivisesti. Vaikka lapsella on ns. hyvä sopeutumiskyky, ei se kuitenkaan ole aivan pohjaton. Kun pieni lapsi ( mitä 6-vuotiaskin vielä on) laitetaan täysin uutteen kieliympäristöön, seuraa puhumaton kausi. Lapsen persoonasta riippuen se voi olla pitkäkin. Lapsi alkaa sitten kyllä ensin ymmärtää ja sitten itse tuottamaan tuota vierasta kieltä, mutta siihen kuluu aikaa. Monikielisyyden kannalta olisi parasta, että lapsi saisi syntymästään lähtien kasvaa monikielisessä kieliympäristössä. Nopeat käänteet ja suuret vaatimukset isompana eivät ole hyväksi.

      Minusta sinä aloittaja voisit antaa lapsesi kasvaa rauhassa tutussa ja turvallisessa ympäristössään. Jos sinun haaveesi onkin ollut ulkomaille muutto, niin miten olisi, voisitko jättää lapsesi tuon absurdin idean ulkopuolelle?

      • the globe is my home

        Joillakin on niin verissä tuo holhous. Täytyy yrittää päteä edes suoli24-palstalla.
        Kuulehan sinä muka-huolehtivainen kukkahattuihminen: Suomalaisilla ihmisillä on oikeus ja vapaus järjestää elämänsä ihan niin kuin itse päättävät. Alaikäiset lapset eli holhottavansa mukaan lukien. Siihen sinulla ei ole mitään valtaa.
        Ihmiset muuttavat monesta syystä. Kunpa omat(t) vanhempanikin olisivat olleet mieleltään liikkuvampia, ettei minun olisi tarvinnut kitua tuppukylässä kunnes tulin täysikäiseksi. Heti lähdin. Omia lapsiani olen vienyt näkemään elämää ympäri maailmaa, mitä he arvostavat kovasti.


      • " Vaikka lapsella on ns. hyvä sopeutumiskyky, ei se kuitenkaan ole aivan pohjaton. Kun pieni lapsi ( mitä 6-vuotiaskin vielä on) laitetaan täysin uutteen kieliympäristöön, seuraa puhumaton kausi. Lapsen persoonasta riippuen se voi olla pitkäkin. Lapsi alkaa sitten kyllä ensin ymmärtää ja sitten itse tuottamaan tuota vierasta kieltä, mutta siihen kuluu aikaa."

        En tiedä, puhutko omakohtaisesta kokemuksesta vai toistatko jostain lukemaasi tietoa.Kyllä pienikin lapsi sopeutuu varsin nopeasti uuteen ympäristöön ja kieleenkin. Kuusivuotias on kylläkin siinä iässä, jolloin saattaa käydä niin, että ensimäinen kouluvuosi on enemmänkin totuttelua kuin oppimista. Esim. Saksassa lapset aloittavat koulun juuri sen ikäisinä, mutta onko se nyt sitten liian suuri menetys, jos ensimäisen lukuvuoden joutuu kertaamaan.
        Näin kävi omalle lapselleni, joka totesi, etteivät lapset Suomessakaan mene kouluun alle seitsemän vuotiaina.
        Jos aloittaja on todella lähdössä ulkomaille, toivotan hänelle onnea ja menestystä. Helppoa se ei alkuaikoina varmastikaan tule olemaan, mutta onhan meillä kaikilla annos sitä kuuluisaa suomalaista sisua matkaevääksi.


      • lapsen/äidin tarpeet
        Tamarix kirjoitti:

        " Vaikka lapsella on ns. hyvä sopeutumiskyky, ei se kuitenkaan ole aivan pohjaton. Kun pieni lapsi ( mitä 6-vuotiaskin vielä on) laitetaan täysin uutteen kieliympäristöön, seuraa puhumaton kausi. Lapsen persoonasta riippuen se voi olla pitkäkin. Lapsi alkaa sitten kyllä ensin ymmärtää ja sitten itse tuottamaan tuota vierasta kieltä, mutta siihen kuluu aikaa."

        En tiedä, puhutko omakohtaisesta kokemuksesta vai toistatko jostain lukemaasi tietoa.Kyllä pienikin lapsi sopeutuu varsin nopeasti uuteen ympäristöön ja kieleenkin. Kuusivuotias on kylläkin siinä iässä, jolloin saattaa käydä niin, että ensimäinen kouluvuosi on enemmänkin totuttelua kuin oppimista. Esim. Saksassa lapset aloittavat koulun juuri sen ikäisinä, mutta onko se nyt sitten liian suuri menetys, jos ensimäisen lukuvuoden joutuu kertaamaan.
        Näin kävi omalle lapselleni, joka totesi, etteivät lapset Suomessakaan mene kouluun alle seitsemän vuotiaina.
        Jos aloittaja on todella lähdössä ulkomaille, toivotan hänelle onnea ja menestystä. Helppoa se ei alkuaikoina varmastikaan tule olemaan, mutta onhan meillä kaikilla annos sitä kuuluisaa suomalaista sisua matkaevääksi.

        Puhun noin 35 vuoden koulutuksella, tietotaidolla ja kokemuksella kaksikielisyydestä/monikielisyydestä lasten ja aikuisten parissa.

        Äkillinen muutto outoon kieliympäristöön vahingoittaa lasta psyykkisesti varsinkin jos äiti on yhtä itsekeskeinen ja ailahtelevainen taivaanrannanmaalari kuin ketjun aloittaja ja jos lapsi sattuu olemaan persoonaltaan herkemmästä päästä.


      • lapsen/äidin tarpeet kirjoitti:

        Puhun noin 35 vuoden koulutuksella, tietotaidolla ja kokemuksella kaksikielisyydestä/monikielisyydestä lasten ja aikuisten parissa.

        Äkillinen muutto outoon kieliympäristöön vahingoittaa lasta psyykkisesti varsinkin jos äiti on yhtä itsekeskeinen ja ailahtelevainen taivaanrannanmaalari kuin ketjun aloittaja ja jos lapsi sattuu olemaan persoonaltaan herkemmästä päästä.

        Ei pitäisi yleistää tässäkään asiassa. Totta kai on olemassa yksilöllisiä eroja, mutta uskon vieläkin, että uudet kokemukset ja mahdollisuus uuden kielen (kielien) oppimiseen lapsuusiässä painavat enemmä vaa-assa.
        Eiköhän tässä tilanteessa ole enemmänkin kysymys turvallisista kotioloista, oli se koti sitten missä hyvänsä. Ainakin ovat lapseni, jotka "riepottelin" maailmalle, ovat hyvin sopeutuneet ja samalla tavoin koulunsa käyneet kuin paikallisetkin. Samoin kuin ovat sijoittuneet hyvin työelämään, valitsemissaan ammateissa.
        Häiryynteitä lapsia löytyy kyllä jossakin Suomen perukoilla yhtälailla kuin meidän ulkosuomalaisten jälkikasvussa.
        Mutta onhan se ikävää, etteivät kaikki anna holhota itseään, vaan ajattelevat ja toimivat täysin oma-aloitteisesti.

        Olimme silloin aikanaan itsekin huolissamme tästä samasta asiasta ja menimme kuuntelemaan erään suomalaisen "kieliprofessorin" luentoa ja hänen mielipiteensä asiasta oli myönteinen. Hän kertoi, että lapsi pystyy varsin helposti omaksumaan kaksikin vierasta kieltä.
        Siitä on paljonkin tuttavapiirissä näyttöä, ettei monikielisyys missään tapauksessa ole lapsille ollut vahingollista.


    • kateelliset

      On se vaan masentavaa huomata miten kauheen negatiivisiä suomalaiset on! Oli asia mikä tahansa niin se on pahasta! Hävetkää! Missä on tsemppi ja positiivisuus??

      • h jxuxux

        Miten niin olen negatiivinen? Provoaloituksista ja tyypeistä, jotka vastailee puutaheinää huuhaata? Pitäisikö niihin vastailla positiivisesti? Heh, älä naurata.


    • merkonomimeikkaaja

      Tsemppiä vaan sille 6-vuotiaalle, jonka äiti vie jonnekin ulkomaille ummikkona. Lapsi joutuu siellä saman tien kouluun, eikä osaa maan kieltä. Mutta eipä taida osata äitikään, kun ei vielä tässä vaiheessa edes tiedä, minne on menossa. Työtön suomalainen merkonomi, yksinhuoltaja, joka tykkäisi alkaa meikkaajaksi.....

    • Fuengirola

      Fuengirola kuulostaa oikein sopivalta, jos jo etukäteen tiedät sieltä löytäväsi töitä. Espanjaa ilmeisesti osaat sen verran, että viranomaisasiat hoituvat, ja 6-vuotias lapsesi oppii sen kyllä aika nopeasti siellä paikan päällä.

      Fuengirolan kotisiviut http://www.fuengirola.es/portal_localweb/InitIndex.do

    • 12+3

      Kovimpia "tietäjiä" tuntuvat olevan ne jotka eivät ole sitä satunnaista rantalomaa lukuunottamatta koskaa ulkomailla käyneet..... Rohkeus tehdä muutoksia elämässä on erilaisuutta ja sehän tunnetusti on iso paha susi... ;)

      Itse lähdin ulkomaillle puolenkymmentä vuotta sitten matkatavaroina yksi matkalaukku ja selkäreppu. Matkakassaa oli pari tonnia. Työpaikasta ja asunnosta vain oli etäinen aavistus.
      Kielitaito on aina ollut vahva kovan reissaamisen ansiosta.

      Vajaat kaksi kuukautta myöhemmin olin vakituisessa työpaikassa ja ensimmäisenä asuntona valmiiksi kalustettu yksiö.
      Kouluja ei ole kamalasti tullut käytyä mutta silti olen paikallisissa tilastoissa keskituloinen. (Läntinen EU maa)

      Neuvoksi sanoisin vain että ilman muuta kannattaa! Kasvat taatusti elämänkatsomukseltasi isommaksi ihmiseksi.
      Tuon ikäiset lapset sopeutuvat uuteen ympäristöön nopeammin kuin vanhempansa. (Tämä on omin silmin lähipiirissä havaittu ja todettu tosiasia.)

      Älä jää pyörimään suomalaisiin porukoihin vaan muodosta ystäväpiiri paikallisista tai muuten kansainvälisistä ihmisistä.

      Päivääkään en vaihtaisi pois!
      Onnea matkaan!

    • vääriä käsityksiä

      Lapset eivät sopeudu helposti, se on yleinen väärä luulo. Sopeutuminen on heille paljon vaikeampaa kuin aikuisille mm. vähäisen elämänkokemuksen vuoksi. Näennäisesti lapsi saattaa sopeutua hyvin, koska pyrkii esim. miellyttämään vanhempiaan, mutta totuus on ihan muuta. Eli sopeutuminen on lapselle usein vaikeaa, toisille enemmän ja toisille vähemmän vaikeaa lapsesta riippuen. Lapset ovat ihmisiä eivät mitään aikuisen mielen mukaan toimivia koneita.

    • stinger3

      NORJAAN TROMSSAAN..PALKAT HIRVEITÄ

      Espanjaa ei...kaamea työttmyys tällä hetkellä....

    • MatkailuAvartaa

      Espanja on hyvä vaihtoehto. Kieli on helppoa, ja tosiaan sillä Suomellakin tietyissä paikoissa pärjää hyvin. Muutaman vuoden siellä -yllätys yllätys- Costa del Sol:in alueella asuneena voin kertoa, että matalalla kynnyksellä voi vaikka lasten kanssa lähteä. On Suomalaiset koulut jne. Ja tietysti iso plussa mahtavista keleistä ympäri vuoden.
      Kyllä tekevälle aina työtä löytyy. Jos ei muuta, niin puhelinmyyntityötä ainakin on paljon tarjolla... :)

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe