4 vuotiaalla lapsellani todettiin siis verbaalinen dyspraksia.
Hänellä on ollut vaikeuksia puheen kehityksessä ja hän on paljon ikäisiään jäljessä puheen kehityksessä. Hän on käynyt puheterapiassa n. vuoden verran ja nyt aloitetaan sit tehostettu puheterapia kerran viikossa. Ongelma on kuulema korjattavissa puheterapialla, ja voi jopa korjaantua itsestään. Onko muilla kokemuksia ko. diagnoosista ? Kuinka hoidettu tms.
verbaalinen dyspraksia
7
5447
Vastaukset
- äiti & ammattilainen
Millä tavalla lapsi on puheen kehityksessä muista jäljessä? Verbaalidyspraksia on ennen kaikkea laajoja äännevirheitä, äänteiden puuttumista tai niiden korvaamista helpommilla äänteillä. Näiden taustalla on suun alueen lihasten motoriikan hallinta verbaalidyspraksiassa.
Jos lapsella on muutakin ongelmaa puheen kehityksessä (lauserakenteet, puheen ymmärtäminen jne..) pitäisi miettiä muutakin kuntoutusta. Samoin pitää arvioida onko äännevirheiden taustalla ongelmia auditiivisessa hahmottamisessa. Tällöin diagnoosikin pitää olla laajempi kuin verbaalidyspraksia. Nämä arviot toki tekevät ammattitaitoinen puheterapeutti sekä osastot. Jos muita vaikeuksia on, ne pitää ottaa kuntoutuksessa huomioon, eikä saa jäädä vain pelkkien äännevirheiden korjaamiseen.
Itselläni on lapsi, jolla on vaikea-asteinen verbaalidyspraksia. Me saimme Kelan kautta puheterapiaa 2 x viikko, osallistuimme itsekin kotona puheen kuntoutukseen, käytimme aluksi tukiviittomia, lapsella oli avustaja päiväkodissa (jos lapsesi ei ole hoidossa, päiväkotia yhtenä kuntoutuksen keinona on ehdottomasti syytä harkita), meillä oli hoitosuhde sairaalan audio-foniatriselle osastolle jne.. Me suhtauduimme lapsen kuntoutukseen tosissaan ja teimme kaikkemme. Se näkyi kuntoutuksen edistymisessä. Lapsi oppi puhumaan, kaikki äänteet jne.. Tosin hän oli kaikilta muilta kielellisiltä taidoiltaan aina ikätasollaan tai jopa sen yli. Nyt hän on koulussa hyvin menestyvä lapsi.
PS: Pikkuisen muuten suhtaudun kriittisesti ajatukseen, että "ongelma voi korjaantua itsestään", jos puheterapiassa on käyty jo vuoden ajan ja vaikeudet ovat sitä luokkaa, että on saatu verbaalidyspraksian diagnoosi. Oman lapsen kohdalla en kyllä jäisi odottelemaan tuota ihmettä tapahtuvaksi ja huomata, että aikaa meni hukkaan. - laajemmat tutkim.
Yhdyn edelliseen. Omalla lapsellani dysfasia on ollut puheen tuottoon liittyvää, siihen liittynyt myös dyspraksiaa. Ymmärtämisessä ei ole ollut ongelmia, lapsella ei ole ilmennyt lukihäiriötä ja hän on matemaattisesti taidokas.
Lapsi kävi päivähoidossa nk integroidussa puhehäiriöisten ryhmässä. Puheterapia oli osa kuntoutusta, mukana mm. kuvat ja tukiviittomat. Itse panostimme mm.motoriikan kehitykseen monipuolisella liikunnalla (uinti, metsäretket, luistelu yms) ja kielellisten valmiuksen parantamiseen. Tuli pelattu erilaisia lautapelejä kyllästymiseen saakka, käytössä myös kehittäviä tietokonepelejä. Suujumppaa teimme leikin kautta: mm. saippuakuplien puhaltelua.
Neljän vuoden tiivis kuntoutus tuotti kouluikään mennessä tuloksia ja hän koko kouluhistoriansa ollut tavallisella luokalla ilman tukitoimia. Vieraat kielet ovat olleet työläitä, mutta kyllä niistäkin on kunnialla selvitty. Kiitos lapsen oman tahdonvoiman!
Eli en usko mitään saavutettavan ilman työtä. Meillä varmuuden vuoksi tutkittiin motoriikka ja hahmotustaidot sekä koulukypsyys. (fysioterapeutti, toimintaterapeutti, neuropsykologi).
Jos liian kauan odotetaan, lapsen itsetunto on vaarassa. Oma lapseni sai arvokasta tukea dysfasiayhdistyksestä. Siellä aikuiset ymmärsivät paremmin hänen puhettaan ja hän sai kokea, ettei ole erilainen muista. - 16vuotiaan äiti
1997 synt pojalla sama diagnoosi . aloitettiin puheterapia ja tukiviittomat 2 vuotiaana. silloin viittomat oli aika uusi asia kuulevilla lapsilla, mutta päätettiin kokeilla. se oli hyvä ratkaisu, 3 vuotiaana 3oo viittomaa ja puhui 3 helppoa sanaa. 4v. puhui ja loput viittomat jätti eskarissa. samaan aikaan loppui puheterapia. jota siis oli intensiivisenä koko tämän ajan. koulun kävi normaali luokalla n, 8 keskiarvolla. kielet oli mukautettu. nyt amikses pärjää hienosti koulussa ja elämäs muutenkin. joten hyvää jatkoa teille molemmille ja terapia kannattaa aina.
- vieras4
Miten tää verbaalinen dyspraksia diagnosoidaan?
Täällä vajaa kolmevuotias lapsi joka ymmärtää kaiken puheesta ja kuvista näyttämällä, leikkii ihan normaalisti ja on muutenkin eloisa/terve.
Sanavarastoa on kuitenkin alle 10 sanaa ja jotenkin tuntuu kuin "ei haluaisi puhua" eli jos opetellaan helppojakin sanoja niin käyttää mieluummin äänteitä -niitä muutamaa- jotka jo osaa. Yllättävää kyllä ei myöskään koita toistaa sanoja joita kuulee usein kuten lapset yleensä.
Keskisuuri kaupunki kyseessä ja saimme noin 2 ja 1/2 vuotiaana lähetteen puheterapeutille jossa kävimme kaksi kertaa. Oli aika huuhaata -lähinnä leikki lapsen kanssa- ja puheterapeutti sanoi vain että tulkaa takaisin puolen vuoden päästä jos ei edistystä tapahdu.
Kehotti kanssa käyttämään jotain viittomia, löytyyks jostain joku opas noihin vai miten ne toimivat?- klisee klisee
Nämä yleiset kuvitelmat, kuten "lapsi puhuisi, jos sillä olisi asiaa" ja "ei se vain halua puhua" tai "kieli jää jalan alle" pitäisi torpedoida jo synnytysvalmennuksessa. Niin monen lapsen kohdalla kuntoutuksen aloitus venyy, kun näiden perusteettomien kliseiden takana eletään. Lapsi puhuisi, jos siihen kykenisi. Dysfaattinen lapsi ei lähde toistamaan herkästi sanoja kuten tavallinen lapsi tekee. Samoin dysfaattinen lapsi turvautuu vuorovaikutuksessa helposti ei-kielellisiin menetelmiin, kuten osoittamiseen, fyysiseen koskettamiseen (kuten hihasta nykimiseen, kädestä tarttumiseen jne..) ja mitä isommaksi tulee, sitä enemmän turhautuu, mikä näkyy esimerkiksi suuttumisena tai itkemisenä.
Puheterapeutti nimenomaan tutkii lapsen puhetta leikin kautta. Leikissä lapsi rentoutuu eikä jännitä ja tuottaa sen verran puhetta kuin kykenee. Ammattitaitoinen puheterapeutti tunnistaa lapsen leikin seassa tuotetusta puheesta äännevirheiden laajuuden ja monia muita asioita. Joten mars takaisin puheterapiaan ja laajempiin arviointeihin. Lapsen vuoksi.
- ei heti
Esim Papunetistä, mutta asiaa tuntemattoman varmaan hieman vaikea hahmottaa. Kuvien aktiivinen käyttöä kannatta jatkaa.
Puheterapiatestaus pikkulapsille tapahtuu leikin kautta: esim puheterapeutti yrittää saada lasta käyttämään ääntään.
Jos jo muutama kuukausi on kulunut ja edistystä ei ole tapahtunut niin vaatikaa uutta aikaa ja sen myötä tarkempia tutkimuksia.
Meillä dg vahvistui sitten myöhemmin päiväkodin puheterapeutin huomioiden myötä. Lapsen tutkimusjaksoista vastanneen lastenneurologi teki osa-alueista yhteenvedon. - Dysfatikko
Tässä mä täällä jolla on vaikea asteinen Dysfasia eli kielellinen vaikeus ja dyspraksia joka on jo täysikäinen varattu aikuinen Mun elämä menee niin hyvin. Kyl pitää menää heti puheteraupille, kun saa sen diagoniin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059