potkuri pois?

tuore seilori

Olen ensi kertaa laittamassa venettä syysteloille. Satamassa katselin että monesta purjeveneestä on otettu potkuri pois.
Mikä mahtaa olla syy. Onko se huoltokohde, vai onko pelätty varkautta?
Pitääkö se ottaa pois?

77

3016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tripnic

      No, ainakin mun veneessä se on pakko irroittaa että saa vetolaitteen (S110) rungossa olevan ison sinkin kontaktipinnat putsattua tai sinkin vaihdettua, tarpeen mukaan.. Irroittaminen on mun mielestä hyvä myös siksi tehdä, että sitten saa kaikki kolot putsattua ja akselin rasvattua.

      Riippuen sitten potkurin materiaalista sen voi sit kotona talven aikana joko hioa ja maalata tai kiilloittaa keskustelunaloittajaksi kaffepöydälle :)

      Ja kaipa niitä joskus varastettukin on.

      Paikalleen laittamisessa sitten kannattaa olla huolellinen ja noudattaa ohjetta ja ehkä laittaa kierrelukitettakin ettei se pentele putoa.

      • Irroitan pronssisen 2-lapaisen lähes poikkeuksetta talveksi kolmesta syystä:
        - se pitää joka tapauksessa irroittaa, että rengassinkin saa vaihdettua tai jos ei tarvitse vaihtaa niin tiukattua sinkin kiinnityksen. Sinkki alkaa helposti helisemään vaikka ruuvit pysyisikin lukitteen avulla kiinni. Helisevä sinkki ei toimi koska galvaaninen yhteys vetolaitteeseen on huono.
        - potkuri pysyy hyvässä kunnossa kun kiillottaa kevyesti joka vuosi. Talvi-iltoina on kiva kun on kotona jotain puuhasteltavaa.
        - potkuri pysyy tallella


    • jhsaljk

      Kysyppä huviksesi jälleenmyyjältä paljonko maksaa uusi taitto-/kääntölapapotkuri. Alkaa se irrottaminen kiinnostamaan. Varsinkin kun meidän rannassa tuntuu nykyään varkaille kelpaavan pressutkin veneen päältä...

    • 11+7

      Kaksikin syytä ottaa pois talveksi: etenkin hyvä taittolapapotkuri voi varkaille kelvata ja toisaalta minulle ainakin on Volvolta sanottu, että kannattaa irrottaa, ettei jämähdä kiinni. Sanoivat, että jos sen antaa olla monta vuotta paikoillaan, jumittuu niin, etteivät hekään saa sitä välttämättä irti kuin trukilla vetämällä ja silloin helposti jotain hajoaa.
      Ja onhan nuo muiden mainitsemat helpompi putsaus ja rengassinkin vaihto päteviä syitä nekin.

      • Hyppää kaivoon

        Joopa joo. Varmaan ei suurimmalla osalla ole mitään muuta perustetta pois ottamiseen, kuin se että muutkin ottavat. En ole koskaan ottanut enkä ota. Potkurin puhdistus ja kiilloitus on paljon helpompi tehdä kun se on paikallan, ja sinkkiä ei tarvitse vaihtaa, kuin kymmenen vuoden välein.


      • Varmasti hajoaa

        Trukilla vetämällä. Aselin suuntainen pieni koputtelu on ensiyritys, sopiva ulosvetäjä sitten, jos ei riitä niin lämpöä potkurin napaan ja kylmää suihketta akseliin samalla kun ulosvetäjä on vedetty minne sielu sietää - eikö sittenkään. Lämmitys ja jäähdytys uudelleen ja pieni (tai isompi) kopaus napaan tai mielellään ulosvetäjän kouraan - irtoa k:le. Viimeistään sillä pitäis lähtee niin että pamahtaa.

        Ja viimeisenä keinona avataan akselin mutteri:-)


      • seppomartti
        Varmasti hajoaa kirjoitti:

        Trukilla vetämällä. Aselin suuntainen pieni koputtelu on ensiyritys, sopiva ulosvetäjä sitten, jos ei riitä niin lämpöä potkurin napaan ja kylmää suihketta akseliin samalla kun ulosvetäjä on vedetty minne sielu sietää - eikö sittenkään. Lämmitys ja jäähdytys uudelleen ja pieni (tai isompi) kopaus napaan tai mielellään ulosvetäjän kouraan - irtoa k:le. Viimeistään sillä pitäis lähtee niin että pamahtaa.

        Ja viimeisenä keinona avataan akselin mutteri:-)

        Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla, CRC:llä, kuumentamalla tms keinoilla. Rälläkällä paloittelemalla lopulta irtosi mutta sai hakata palojakin aika kovasti. Kinnittyminen on todella luja ja ilmeisesti elektrolyyttinen. Rosterin ja pronssin välissä on vaalea kerros. Sama kohtalo on ollut prosssisilla vanttiruuveilla, joita ei liikutella etelässä kun masto seisoo vuosikausia.


      • näin meillä
        seppomartti kirjoitti:

        Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla, CRC:llä, kuumentamalla tms keinoilla. Rälläkällä paloittelemalla lopulta irtosi mutta sai hakata palojakin aika kovasti. Kinnittyminen on todella luja ja ilmeisesti elektrolyyttinen. Rosterin ja pronssin välissä on vaalea kerros. Sama kohtalo on ollut prosssisilla vanttiruuveilla, joita ei liikutella etelässä kun masto seisoo vuosikausia.

        Tuossa on iso ero suomalaisen veden ja ison meren veden välillä. Ainakin oma potkuri irtosi ihan tavallisella ulosvetäjällä 15 v jälkeen.


      • 23+22
        seppomartti kirjoitti:

        Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla, CRC:llä, kuumentamalla tms keinoilla. Rälläkällä paloittelemalla lopulta irtosi mutta sai hakata palojakin aika kovasti. Kinnittyminen on todella luja ja ilmeisesti elektrolyyttinen. Rosterin ja pronssin välissä on vaalea kerros. Sama kohtalo on ollut prosssisilla vanttiruuveilla, joita ei liikutella etelässä kun masto seisoo vuosikausia.

        "Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla,"

        Riippuu potkurin rakenteesta,Välimerellä 20 vuotta ollut flexofold 2 lapainen taittolapapotkuri oli löystynyt ja irtosi ihan helposti. Lukituskuusiokolot voivat olla niin tiukassa, ettei käsin aukene. Konevoimalla aukeaa, mutta käsin pitää vääntää kiinni, kuusiokolokanta hajoaa helposti.


        Turhaan ei kannata flexofold potkuria irrottaa, kalliita ja hankalasti saatavia ovat lukituskuusiokolopultit.


      • varmasti hajoaa
        seppomartti kirjoitti:

        Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla, CRC:llä, kuumentamalla tms keinoilla. Rälläkällä paloittelemalla lopulta irtosi mutta sai hakata palojakin aika kovasti. Kinnittyminen on todella luja ja ilmeisesti elektrolyyttinen. Rosterin ja pronssin välissä on vaalea kerros. Sama kohtalo on ollut prosssisilla vanttiruuveilla, joita ei liikutella etelässä kun masto seisoo vuosikausia.

        Jätin tuon rälläkkämenetelmän pois kun en ole sitä persoonakohtaisesti tarvinnut ja yleensä sillä irtisaadulla potkurilla on käyttönsä.

        Eroja tulee paitsi veden suolapitoisuudesta myös rakenteista. Saildrivessä potkuri on akselilla joko uraliitoksella tai kartiolla ja kiilalla. Akselivedossa miltei yksinomaan kartio/kiila. Eroja vielä uraliitosten tiheydessä ja kartion jyrkkyyksissä. Ja metalliseoksissa...

        Korvakuulolta olettaisin, että uraliitosten kanssa useammin esiintyvä ilmiö on liitoksen löystyminen kuin kiinni juuttuminen. Kartioissa jyrkät helpompia kuin loiva, joka tarttuu kiinni kuin tauti. Tähän saakka on aina irronnut, jos ei käsin (nuo klappia uraliitoksessa) niin viimeistään 2 tai 3 tassuisella ulosvetäjällä, jäähdykeputelilla ja kosanilla. Akselilla olevaa potkuria voi tietysti korventaa hitsiliekillä, mutta vetolaitteen kanssa saattaa kärventyä tiivisteet - väliäkös kun vaihdettava kuitenkin.


      • aasia444
        23+22 kirjoitti:

        "Voin vakuuttaa, ettei 20v kiinni ollut pronssipotkuri irronnut rosteriakselista avaamalla ruuvin, koputtelemaslla,"

        Riippuu potkurin rakenteesta,Välimerellä 20 vuotta ollut flexofold 2 lapainen taittolapapotkuri oli löystynyt ja irtosi ihan helposti. Lukituskuusiokolot voivat olla niin tiukassa, ettei käsin aukene. Konevoimalla aukeaa, mutta käsin pitää vääntää kiinni, kuusiokolokanta hajoaa helposti.


        Turhaan ei kannata flexofold potkuria irrottaa, kalliita ja hankalasti saatavia ovat lukituskuusiokolopultit.

        kävin runkku kikulilla


    • 4+8

      Voi jämähtää jopa parissa vuodessa kiinni niin, että pitää irrottaa akseleineen, jos ei joka vuosi irrota, Sinkki kuluu joten sen vaihtamiseski joka tapauksessa tuo irrotettava.

      • 4+9

        Jos sinkki kestää kymmenen vuotta, liukenee jokin ei toivottu paikka ennen aikojaan.


      • En irrota
        4+9 kirjoitti:

        Jos sinkki kestää kymmenen vuotta, liukenee jokin ei toivottu paikka ennen aikojaan.

        Kyllä kestää vetolaitteen edessä oleva sinkki.
        Potkurin sinkki kestää yhden kesän.
        Potkurin irrotus jos haluaa tehdä turhaa työtä siitä vaan.


    • Sailor__

      Uusimmissa Volvon 3-lapaisissa sinkki on 2-osainen, joten potkuria ei tarvitse irrottaa sinkin vaihdon takia.

      Toistaiseksi en ole nähnyt tarvetta potkurin irrottamiseen.

    • Huolellinen

      Vene kannattaa syksyllä purkaa kokonaan muutenkin.Kaikki osat mitkä irti saa kannattaa irrottaa ja tarkastaa huolellisesti.Kannattaa kuvata purkaminen jokaisen vaiheen osalta.Keväällä on sitten helpompaa kasata vene.

      • NäinSeMenee

        Ja osat kannattaa viedä kotiin, mieluiten kassakaappiin, koska muuten rosvo voi ne viedä. Ja kassakaapin koodi kannattaa unohtaa saman tien, niin kyllä säilyy.


      • Rimat tallissa

        Miten menetellään tiikkikannen kanssa? Viekö rosmot jos jättää paikalleen?


      • tarkkamies,
        Rimat tallissa kirjoitti:

        Miten menetellään tiikkikannen kanssa? Viekö rosmot jos jättää paikalleen?

        Tiikkikansi puretaan tottakai ja viedään kotiin. Samoin kaikki sähköjohdot otetaan irti ja viedään kotiin, muuten Schengen-turistit vie ne. Muista ottaa myös ratti irti jos sellainen on.


    • Propellit holviin

      Pitääkö keulapotkurista kanssa irrottaa potkurit?
      Entä wc:n tuulettimesta lavat?

      • Pulttien suojelija

        Kölipultit säilyy hyvin pakastimessa Minigrip-pusseissa.


    • Varkaus totta

      Raisio venesatamassa kuulemma kävi edellisvuonna sueraava varkaus. Kippari oli laittanut laskua edeltävänä iltana uuden taittolapapotkurin paikoilleen. Aamulla vesille laskun aikoihin huomasi että potkuri oli hävinnyt. Eli siis arvokkaat, helposti irtoavat tavarat häviävät..

      • NäinSeMenee

        Mulla on potkuri jämähtänyt, kun sitä ei ole irrotettu moneen vuoteen. Rosvolla pitäisi olla trukki vetämässä, jotta lähtisi irti. Voisi vähän herättää huomiota yön pimeinä tunteina.

        Jos saa irti, niin sitten vakuutus maksakoon.


    • -Mika-

      Akselivetoisesta ja kartiokiinnitteisestä on kyllä lujassakin olleet potkurit irronneet sillä vanhalla hyvällä konstilla: Lyödään moskalla siihen potkurin kylkeen! Ja mielellään vielä vastarauta (tai siis saman kokoinen moska) toisella puolella.

      Eräskin tapaus oli sellainen, että sitä oli pari tuntia yritetty irroittaa kosanilla, kylmäspraylla ja isolla ulosvetäjällä tuloksetta. Potkurin rungossa oli myös (siellä veneen puolella) jo melkoiset hakkausjäljet, kun sieltäpäin oli myös jatkoraudan kanssa sitä jo hakattu pitkään.

      No kaksi (!) napakkaa iskua putkurin kylkeen (ilman vastarautaa) sai potkurin irtoamaan iloisesti paukahtaen.

      Samalla tavallahan irroitetaan esim autossa raidentangonpäät. Lyödään yksi kova isku siihen silmukkaan, jonka läpi raidetangonpään kartio tulee. Aina irtoaa.

      S-vetolaiteen kohdalla en ole kokeillut, saattaa olla haasteellisempaa tai ainakin pitää käyttää sitä vastarautaa.

    • Hauskat veikot!

      Hauskaa porukkaa nämä purjehtijat. Kaikki pitää tehdä aina samalla tavalla. Konetta ei saa käyttää kuin ehkä satamaan tullessa. Pitää kuulua seuraan ja katsastuttaa vene seuran v*tt*maisimalla kyylällä. Veneet pitää nostaa ylös yhtäaikaa keskella parasta veneilykautta. Pitää kaataa ehdottomasti masto ja ottaa potkuri pois ja pitkä lista muita vastaavia asioita. Ja pitää tarkkailla sitä toista purjehtijaa ettei se erehdy tekemään mitään väärin ja jos tekee niin raportoida siitä. Varsinaisia laumasieluja!

      • ????

        Olikohan sinulla jotain sanottavaa?


      • Buster sx

        No sun busterissa ei tarvi mastoa kaataa ja ihan sama mitä tekee. Toivottavasti nautit siitä kesällä yhtä paljon kuin purjehtijat hiljaisesta mutta vauhdikkaasta menosta.


      • Vai samalla tavalla?

        Kun noita veneitä katsoo tuolla satamassa niin tuosta "samalla tavalla" ei voi olla samaa mieltä. Osalla on masto pystyssä, osalla ei. Osalla on potkuri paikalla, osalla ei. Toisella on iso teltta veneen päällä, toisella valmiit kansiasennustelineet. Jotkut veneet ovat ilman mitään pressua.
        Toiset vaihtavat öljyt syksyllä, toiset keväällä ja jotkut sekä että.
        Jotkut imevät vesijärjestelmän kuivaksi, toiset vain valuttavat veden pois.
        Jotkut pesevät ja vahaavat veneen syksyllä, toiset keväällä ja jotkut sekä että. Joktut laittavat klykolit vaihtimeet ja toiset tyhjentävät systeemin ja laittavat muovipussin pakarin suulle.
        Että se siitä samalla tavalla tekemisestä.


      • Hyppää kaivoon
        Vai samalla tavalla? kirjoitti:

        Kun noita veneitä katsoo tuolla satamassa niin tuosta "samalla tavalla" ei voi olla samaa mieltä. Osalla on masto pystyssä, osalla ei. Osalla on potkuri paikalla, osalla ei. Toisella on iso teltta veneen päällä, toisella valmiit kansiasennustelineet. Jotkut veneet ovat ilman mitään pressua.
        Toiset vaihtavat öljyt syksyllä, toiset keväällä ja jotkut sekä että.
        Jotkut imevät vesijärjestelmän kuivaksi, toiset vain valuttavat veden pois.
        Jotkut pesevät ja vahaavat veneen syksyllä, toiset keväällä ja jotkut sekä että. Joktut laittavat klykolit vaihtimeet ja toiset tyhjentävät systeemin ja laittavat muovipussin pakarin suulle.
        Että se siitä samalla tavalla tekemisestä.

        Niin, tuossa hyvinkin kattava lista siitä mitä kaikki tekevät, eli samala tavalla. Kaivoonkin voi hypätä joko pää tai jalat edellä, riippuu siitä kenen neuvoja kuuntelee.


      • valitettavasti
        Hyppää kaivoon kirjoitti:

        Niin, tuossa hyvinkin kattava lista siitä mitä kaikki tekevät, eli samala tavalla. Kaivoonkin voi hypätä joko pää tai jalat edellä, riippuu siitä kenen neuvoja kuuntelee.

        Eipä ole jodlari ainoa kahjo tällä palstalla.


      • 23+22
        valitettavasti kirjoitti:

        Eipä ole jodlari ainoa kahjo tällä palstalla.

        tuota se upputkiveneily teettää, asiatonta nettikäytöstä 24/7/365.


      • sääliksi käy
        23+22 kirjoitti:

        tuota se upputkiveneily teettää, asiatonta nettikäytöstä 24/7/365.

        Katsos kellonaikoja. Kuka se täällä kahjoileekaan 24/7/365? Ei ole jodlarilla yön eikä päivän rauhaa.


      • 12+22
        sääliksi käy kirjoitti:

        Katsos kellonaikoja. Kuka se täällä kahjoileekaan 24/7/365? Ei ole jodlarilla yön eikä päivän rauhaa.

        uppotukkiveneilijä katsovat milloin nettiin saa kirjoittaa ja milloin ei, voi jeesus sentään kuinka mätä pää heillä on.


      • sääli...
        12+22 kirjoitti:

        uppotukkiveneilijä katsovat milloin nettiin saa kirjoittaa ja milloin ei, voi jeesus sentään kuinka mätä pää heillä on.

        Kirjoita toki jatkossakin ympäri vuorokauden kuten ennenkin. Mutta älä tule sanomaan, että kukaan muu täällä riekkuisi yötäpäivää. Tietysti vielä paljon parempi vaihtoehto olisi, että lopettaisit kirjoittelun, kun asiallisesti et kuitenkaan pysty kirjoittamaan.


      • voi poloista
        sääli... kirjoitti:

        Kirjoita toki jatkossakin ympäri vuorokauden kuten ennenkin. Mutta älä tule sanomaan, että kukaan muu täällä riekkuisi yötäpäivää. Tietysti vielä paljon parempi vaihtoehto olisi, että lopettaisit kirjoittelun, kun asiallisesti et kuitenkaan pysty kirjoittamaan.

        yääyää, mene vaihtamaan vaippasi jos noin itkettää.


      • 24/7/?
        voi poloista kirjoitti:

        yääyää, mene vaihtamaan vaippasi jos noin itkettää.

        Parikymmentä jodlaripostausta tämän vuorokauden aikana ja vielä on tunteja jäljelläkin. Toivottavasti saavat sen takaisin hoitoon.


      • 23++2
        24/7/? kirjoitti:

        Parikymmentä jodlaripostausta tämän vuorokauden aikana ja vielä on tunteja jäljelläkin. Toivottavasti saavat sen takaisin hoitoon.

        Uppotukkiveilijät aloittavat rääkymisen ja myöskin jatkavat sitä, että hoidon tarpeessa ovat.


      • Hauskat veikot!
        ???? kirjoitti:

        Olikohan sinulla jotain sanottavaa?

        Unohtui vielä purjehdussanaston käyttö ja se että ei saa käyttää ISO-yksikköjä ja pitää puhua merimaileista ja solmuista. Myös pitää lausua ihmettelynsä että miksi vesillä on nopeusrajoitukset ilmoitettu km/h. Näillä kaikilla voi mukavasti erottua tavallisesta rahvaasta. Nämä kaikki ja paljon muuta olen oppinut tältä ja muilta vastaavilta foorumeilta.


      • jos ahistaa
        Hauskat veikot! kirjoitti:

        Unohtui vielä purjehdussanaston käyttö ja se että ei saa käyttää ISO-yksikköjä ja pitää puhua merimaileista ja solmuista. Myös pitää lausua ihmettelynsä että miksi vesillä on nopeusrajoitukset ilmoitettu km/h. Näillä kaikilla voi mukavasti erottua tavallisesta rahvaasta. Nämä kaikki ja paljon muuta olen oppinut tältä ja muilta vastaavilta foorumeilta.

        On se hauskaa kun sulla on hauskaa. Mutta voit myös jättää purjehdusjutut lukematta ja pysyä siellä moottoripuolella, jos sun on vaikea niitä juttuja ymmärtää.

        km/h ei muuten ole ISO-yksikkö...


      • vuosirenkaat
        23++2 kirjoitti:

        Uppotukkiveilijät aloittavat rääkymisen ja myöskin jatkavat sitä, että hoidon tarpeessa ovat.

        Eeroboy, sun yötäpäivää 24/7/365 kirjoitukset on mökkihöperön monologia, jos et ole huomannut.


      • 233
        vuosirenkaat kirjoitti:

        Eeroboy, sun yötäpäivää 24/7/365 kirjoitukset on mökkihöperön monologia, jos et ole huomannut.

        Kato peiliin, läski.


    • FlopBoat

      Kyllä irtoaa.
      Nuotio yöksi vetolaitteen alle.
      Ja aamulla jos jotain on jäljellä niin sen voi lapioida tuhkana jätelavalle

    • steve

      Voiko 3-lapaisen taittolavan koota väärin? Ensi kertaa omistan semmoisen ja ajatuksena ottaa se irti. Parempi ehkä kuitenkin merkitä osat.

      • ei pelkoa

        No voihan sen periaatteessa koota väärinpäin, mutta hankalaa se on .
        Mulla flex o fold ja käytännössä voisi joku ruuvi unohtua, mutta muuten ei sitä väärin kyllä oikein pysty kokoamaan. Toki sen voi asentaa huonosti, esimerkiksi unohtaen lukitteen ja jättämällä mutterit löysälle.
        Uskon kuitenkin että kun purat sen ja katselet potkuria niin maalaisjärjellä sen saa oikein asennettua - Näin ainakin minä sain ja hyvin toimi.


      • Pellimies kurusta

        Joissain potkureissa on merkitty numerot tappeihin ja lapoihin, ilmeisesti tasapainotuksen vuoksi. Kannattaa katsoa, onko semmoisia. Voivat olla myös piilossa siellä lavan sivussa ja tulee näkyviin vasta kun ottaa tapin pois.


      • Sailor__
        Pellimies kurusta kirjoitti:

        Joissain potkureissa on merkitty numerot tappeihin ja lapoihin, ilmeisesti tasapainotuksen vuoksi. Kannattaa katsoa, onko semmoisia. Voivat olla myös piilossa siellä lavan sivussa ja tulee näkyviin vasta kun ottaa tapin pois.

        Volvon 3-lapaisessa on numeroidut lavat.


      • Bossu

        http://www.manta.fi/muutos.htm#3touko2012


        "Lähes kahden vuoden kuivilla olon jälkeen Manta pääsee perjantaina 5.6.2009 veteen. Teltta on purettu, kamat siivottu ja tehty monia pieniä töitä vesillemenoa varten, kuten sudittu myrkkymaalia kriittisiin kohtiin, teipattu runkoon nimi, kotipaikka ja rekisterinumero, kiinnitetty lokin anturi sekä asennettu keulapotkurit.
        Varsinaisen potkurin, uuden J-propin, kohdalla sattui uskomaton kömmähdys: potkurin lavat oli tehtaalla asetettu väärin. Me emme sitä hoksanneet, mutta kommodorimme Pena Kotilainen on tarkka mies, hän pysähtyi katsomaan potkurin lapoja ja totesi, etteivät ne noin voi olla. Aika moni kääntölapaista on käynyt ihmettelemässä sen kiinnityksen jälkeen, mutta kukaan muu ei ole hokannut mitään. Ajossa olisimme luultavsti ihmetelleet, miksi potkuri jarruttaa, vaikka veden paineen pitäisi kääntää lavat. Pitkän puhelun jälkeen J-prop lähetettiin pikakuljetuksella Mepratuotteelle, josta se tuli yhtä pikaisesti takaisin, lavat oikein päin. (Katso varusteet-osiosta lähikuva potkurista.)"


      • taittolapa≠kääntyvä
        Bossu kirjoitti:

        http://www.manta.fi/muutos.htm#3touko2012


        "Lähes kahden vuoden kuivilla olon jälkeen Manta pääsee perjantaina 5.6.2009 veteen. Teltta on purettu, kamat siivottu ja tehty monia pieniä töitä vesillemenoa varten, kuten sudittu myrkkymaalia kriittisiin kohtiin, teipattu runkoon nimi, kotipaikka ja rekisterinumero, kiinnitetty lokin anturi sekä asennettu keulapotkurit.
        Varsinaisen potkurin, uuden J-propin, kohdalla sattui uskomaton kömmähdys: potkurin lavat oli tehtaalla asetettu väärin. Me emme sitä hoksanneet, mutta kommodorimme Pena Kotilainen on tarkka mies, hän pysähtyi katsomaan potkurin lapoja ja totesi, etteivät ne noin voi olla. Aika moni kääntölapaista on käynyt ihmettelemässä sen kiinnityksen jälkeen, mutta kukaan muu ei ole hokannut mitään. Ajossa olisimme luultavsti ihmetelleet, miksi potkuri jarruttaa, vaikka veden paineen pitäisi kääntää lavat. Pitkän puhelun jälkeen J-prop lähetettiin pikakuljetuksella Mepratuotteelle, josta se tuli yhtä pikaisesti takaisin, lavat oikein päin. (Katso varusteet-osiosta lähikuva potkurista.)"

        Sen verran tarkennusta, että aiemmin oli puhetta taittolapa potkurista.
        J-prop on kääntölapainen. En jaksa kirjoittaa mikä ero niillä on. Asiaan perehtyneet tietävät eron.
        En tiedä voiko tuota kääntyvälapaista edes itse purkaa.


    • hölmöä eiiii

      Antakee vinkkiä pitääkö rst peräsin ja muut rst osat kuten kaidetolpat ja helat kanssa viedä talveksi kassakaappiin? Ja kannattaako ne käyttää astianpesukoneen kautta keväällä vai nyt syksyllä jo?

      Patjat otin talveksi asuntoomme käyttöön, tein vain sohvien ja sänkyjen rungot kotiimme ja nyt talveksi saadaan niihin sitte patjat veneestä.

      Veneen akkuja kierrätän autossa käytössä, ni saa niille purkua ja latausta,
      viikon välein oon ruukannu auton akun vaihtaa ni pysyy kierto sopivana.

      • Vain yksi vinkki

        Annan sulle vaan yhden vinkin. Hakeudu hoitoon ..


      • 23+22

        "Antakee vinkkiä pitääkö rst peräsin ja muut rst osat kuten kaidetolpat ja helat kanssa viedä talveksi kassakaappiin? "

        Joo, jos on vanttiruuvit kaidevaijereissa ja lukitusmutterit ovat löysällä tai löystyvät helposti. Tuuli tai rosvo vie vanttiruuvit, jos vene seisoo pitkään valvomatta kaupunkialueella. Parempi kaidenvaijerin pääte onkin silmukka, sakkeli, jonka läpi köysi kiepautetaan peräkaiteeseen 3-4 kertaan, niin saa kiristystaljan. Jotkut perustelevat narun käyttöä myöskin sillä ,että kaiteet saa hätätilanteessa puukolla löysäksi, esim pudonnutta kyljestä merestä nostaessa.


      • potkurimies
        23+22 kirjoitti:

        "Antakee vinkkiä pitääkö rst peräsin ja muut rst osat kuten kaidetolpat ja helat kanssa viedä talveksi kassakaappiin? "

        Joo, jos on vanttiruuvit kaidevaijereissa ja lukitusmutterit ovat löysällä tai löystyvät helposti. Tuuli tai rosvo vie vanttiruuvit, jos vene seisoo pitkään valvomatta kaupunkialueella. Parempi kaidenvaijerin pääte onkin silmukka, sakkeli, jonka läpi köysi kiepautetaan peräkaiteeseen 3-4 kertaan, niin saa kiristystaljan. Jotkut perustelevat narun käyttöä myöskin sillä ,että kaiteet saa hätätilanteessa puukolla löysäksi, esim pudonnutta kyljestä merestä nostaessa.

        oon poistanut gorista yleensä yhden lavan sillä ajatuksella että varas siirtyy seuraavalle potkurille.


      • narun jatkeeksi
        23+22 kirjoitti:

        "Antakee vinkkiä pitääkö rst peräsin ja muut rst osat kuten kaidetolpat ja helat kanssa viedä talveksi kassakaappiin? "

        Joo, jos on vanttiruuvit kaidevaijereissa ja lukitusmutterit ovat löysällä tai löystyvät helposti. Tuuli tai rosvo vie vanttiruuvit, jos vene seisoo pitkään valvomatta kaupunkialueella. Parempi kaidenvaijerin pääte onkin silmukka, sakkeli, jonka läpi köysi kiepautetaan peräkaiteeseen 3-4 kertaan, niin saa kiristystaljan. Jotkut perustelevat narun käyttöä myöskin sillä ,että kaiteet saa hätätilanteessa puukolla löysäksi, esim pudonnutta kyljestä merestä nostaessa.

        Se narutalja oli ihan asiaa siihen maailman aikaan, kun vielä radiosuunnittiin. Silloin piti saada ympäri veneen kiertävä johde poikki. Nykyisin toimii vanttiruuvikin. Ja jos vanttiruuvia ei saa pysymään kiinni talvella, ei sitä voi käyttää kesälläkään, jolloin kaiteilla on käyttöäkin. Mutta on se narutalja silti edelleen käyttökelpoin sekin, kunhan sen lujuus on riittävä ja hankautumisia valvotaan.


      • Uusi on aina uusi
        narun jatkeeksi kirjoitti:

        Se narutalja oli ihan asiaa siihen maailman aikaan, kun vielä radiosuunnittiin. Silloin piti saada ympäri veneen kiertävä johde poikki. Nykyisin toimii vanttiruuvikin. Ja jos vanttiruuvia ei saa pysymään kiinni talvella, ei sitä voi käyttää kesälläkään, jolloin kaiteilla on käyttöäkin. Mutta on se narutalja silti edelleen käyttökelpoin sekin, kunhan sen lujuus on riittävä ja hankautumisia valvotaan.

        Olen monen kuullut sanovan motiiviksi potkurin poistoon täälläkin mainitun varastamispelon. Onko se tosiaan aiheellinen pelko vai jokin kaupunkilegenda, että potkureita joku varastaisi. Ja onhan kaikilla vakuutukset, joka korvaa varastetun, ja silloi saa uuden tilalle.


      • Just joo,
        Uusi on aina uusi kirjoitti:

        Olen monen kuullut sanovan motiiviksi potkurin poistoon täälläkin mainitun varastamispelon. Onko se tosiaan aiheellinen pelko vai jokin kaupunkilegenda, että potkureita joku varastaisi. Ja onhan kaikilla vakuutukset, joka korvaa varastetun, ja silloi saa uuden tilalle.

        Tuolla perusteella kaikki kannattaa jättää saataville, auton ja kodin ovet auki, läppärit, puhelimet, navigaattorit näkyville. "Vakuutus korvaa", voi jösses.


      • Uusi on aina uusi
        Just joo, kirjoitti:

        Tuolla perusteella kaikki kannattaa jättää saataville, auton ja kodin ovet auki, läppärit, puhelimet, navigaattorit näkyville. "Vakuutus korvaa", voi jösses.

        Älä nyt, en mä sitä tarkoittanut, että kaikki pitäis jättää saataville, mutta tuo potkuri on varmaan viimeinen kohde varkaille. Tiedän kyllä, että koteihin, autoihin, kesämökeille on murtauduttu, mutta onko keltään varastettu potkuri, joka on ollut kiinni veneessä.


      • Ei korvaa kaikkea
        Uusi on aina uusi kirjoitti:

        Olen monen kuullut sanovan motiiviksi potkurin poistoon täälläkin mainitun varastamispelon. Onko se tosiaan aiheellinen pelko vai jokin kaupunkilegenda, että potkureita joku varastaisi. Ja onhan kaikilla vakuutukset, joka korvaa varastetun, ja silloi saa uuden tilalle.

        Oletko ikinä kuullut vakuutuksen yhteydessä sanaa omavastuuosuus. Kokonaan toinen asia on se vaiva ja harmitus, joka aiheutuu byrokratiasta vakuutusyhtiön ja liikkeiden kanssa.


      • Ei korvaa kaikkea
        Uusi on aina uusi kirjoitti:

        Olen monen kuullut sanovan motiiviksi potkurin poistoon täälläkin mainitun varastamispelon. Onko se tosiaan aiheellinen pelko vai jokin kaupunkilegenda, että potkureita joku varastaisi. Ja onhan kaikilla vakuutukset, joka korvaa varastetun, ja silloi saa uuden tilalle.

        Oletko ikinä kuullut vakuutuksen yhteydessä sanaa omavastuuosuus. Kokonaan toinen asia on se vaiva ja harmitus, joka aiheutuu byrokratiasta vakuutusyhtiön ja liikkeiden kanssa.


      • Ei korvaa kaikkea kirjoitti:

        Oletko ikinä kuullut vakuutuksen yhteydessä sanaa omavastuuosuus. Kokonaan toinen asia on se vaiva ja harmitus, joka aiheutuu byrokratiasta vakuutusyhtiön ja liikkeiden kanssa.

        No nyt olen - kaksikin kertaa


      • Ei kiinteä häviä.
        Uusi on aina uusi kirjoitti:

        Älä nyt, en mä sitä tarkoittanut, että kaikki pitäis jättää saataville, mutta tuo potkuri on varmaan viimeinen kohde varkaille. Tiedän kyllä, että koteihin, autoihin, kesämökeille on murtauduttu, mutta onko keltään varastettu potkuri, joka on ollut kiinni veneessä.

        Ei varmaankaan kiinteälapaisia paljon varasteta, mutta kyllä noita taittolapaisia häviää. Jos paria mutteria vääntämällä saat parin tonnin murikan irti niin kyllä se on varkaalle helppo saalis.


    • -Mika-

      No käytettyjen potkurien jälkimarkkinat on lähinnä perämoottoreiden ja perävetolaitteella olevien moottoriveneiden juttuja. Ne kun hajoaa kiville ajettaessa ensin ja muutenkin nousukulmien vaihtoa/kokeilua harrastetaan ihan eri mittakaavassa, kuin purkkareissa.

      Siispä varastettujen potkurien "tilaus" on lähinnä sillä puolella. Ylösnostetun perämoottoriveneen koneessa kiiltelevä rosteripotkuri on haluttua tavaraa, ja niitä myös viedään paljon. Purkkarien potkurit saa olla varkailta ihan rauhassa.

      • Bravo3

        Kannattaa ottaa itse potkurit irti, ettei niitä irroita joku muu.


      • rikoksia sattuu!

        Valitettavasti tilanne näyttää huonontuneen muutaman viime vuoden aikana. Telakointialueilla on tapahtunut jopa taitto-/kääntölapapotkurien häviämisiä sen lisäksi, että veneistä on varastettu elektroniikkaa - toissa talvena oman seurani telakointialueella oli yhden yön aikana tehty murto yli kymmeneen veneeseen. Rikosilmoitukset tehtiin ja vakuutukset kai korvasivat jotakin.
        Jälkien perustella epäiltiin järjestäytynyttä toimintaa, jossa apuna oli käytetty mm. rälläkkää ja sorkkarautaa. Oman veneeni pressu oli viilletty auki, mutta mitään varkaista kiinnostvaa vietävää ei tyhjässä ja lukitsemattomassa veneessäni ilmeisesti ollut. Ei tullut vaurioita, kun ei ollut lukkoa. Potkurin olin itse poistanut huoltohomman yhteydessä.


      • Taittolapaiset

        Taittolapaiset ovat varkaiden kohteena


    • Pirkka Niksi

      Kannattaa ainakin merkata se semmosella kynällä jonka jälki näkyy vaan sellaisella erikoisvalolla.On niiku helpompi löytää omansa eikä vorolla ole selittämistä kun on piirtänyt proptkuriin oman kuvan itestään.

      • Nix propeller

        Minä varastoin puretun potkurin sukkahousuissa, kaksi lapaa lahkeessa ja kolmas lapa ja napa toisessa. Keväällä on kätevä kuljettaa tyhjät asennuskaljapurkit samoissa vetimissä markettiin, mahtuu tusina purkkia / lahje.


    • Varmaa tietoa

      minä olen myös kuulut varmalta taholta,että erittäin hyvin järjestäytynyt kansainvälinen liiga on asian takana.Viranomaiset saivat asiasta varmuuden löydettyään rikospaikalta sorkkaraudan ja kulmahiomakoneen, kuten joku jo ehti mainitakkin.Tämä eritäin hyvin organisoitu ryhmä,jonka jäsenet ovat rikollisten eliittiä eri maista on erikoistunut pelkästään huviveneiden potkureihin.Kuulin myös,että on perustettu erittäin salainen poliisi jaos taistelemaan säälimättömästi veneilyä uhkaavaa vaaraa vastaan.Yksikään mies ei kuulemani mukaan lepää sitä ennen kunnes potkurien turvallisuus on varmistettu viisiheppaisia myöten.

      • vitsikästäkö?

      • Error

        Viisi heppainen potkuri?


    • Pieni.vaiva.

      Ottaen huomioon, miten helppo tuollainen tonnin-parin arvoinen moderni taittolapapotkuri on irrottaa, teen sen mielummin itse hallitusti, kun annan jonkun epärehellisen hampuusin tehdä talven pitkinä pimeinä öinä pyytämättä ja yllätyksenä.

    • sy Snoopy

      Kun olen joutunut irrottamaan potkurin noin kahden vuoden välein hyvin se on lähtenyt kun muistaa laittaa vaseliinia akselille, mutta ihmettelen kahta tapausta joissa Volvon saildrivin potkuri oli pudonnut meren pohjaan. Toinen oli ruotsalainen 90-luvun sluuppi, joka yritti päästä Azoreilta Ruotsiin ja toinen ranskalainen katamaran, joka yritti päästä Rarotongalta Taimaahan. Vene oli uusi ja 2 Volvon asentajaa lensi Uudesta-Seelannista asentamaan uuden potkurin. Työ tehtiin scubavehkein satama-altaassa. Samalla etsittiin sitä pudonnutta potkuria pohjasta, mutta ei löytynyt. Projekti saattoi mennä takuun ja tai vakuutuksen piikkiin. Mulla on akselin päässä sokalla lukittu mutteri. Ei potkuri voi mitenkään noin vain irrota. Kun en tunne näitä taittolapapotkureita ihmettelen kuinka ne irtoaa itsestään. www.snoopy.fi

      • Joakim_

        Taittolapapotkureita tosiaan putoaa yllättävän usein. Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut, mutta usealle tutulle on, yhdelle jopa ainakin kaksi kertaa. Erikoista noissa on se, että melkein kaikki on huomattu silloin kun laiturista on yritetty pakittaa pois. Yhtään tapausta en ole kuullut, jossa olisi ajettu päin laituria, koska potkuri tippui jarrutettaessa. Yhtään kiinteälapaisen putoamista en ole kuullut, mutta toisaalta ei heti tule mieleen yhdenkään tutun venettä, jossa olisi kiinteälapainen.

        Taiittolapapotkureissa on joko kiinnitysmutteri lukitussokalla tai kiinnitysmutteri lukitusruuvilla ja lukituslevyllä. Omissa veneissä on ollut molempia. Potkurin tiputtua ei tietysti ole enää mitään noista tallella, joten vaikea tietää tarkemmin mitä on tapahtunut. Olen kuitenkin kuullut tapauksista, joissa lukitussokka on mennyt poikki.

        Ehkä taittolapaisen suurempi massa ja lapojen aukeamisesta tulevat iskut lisäävät merkittävästi mutterin aukeamisriskiä?


      • sekin nähty
        Joakim_ kirjoitti:

        Taittolapapotkureita tosiaan putoaa yllättävän usein. Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut, mutta usealle tutulle on, yhdelle jopa ainakin kaksi kertaa. Erikoista noissa on se, että melkein kaikki on huomattu silloin kun laiturista on yritetty pakittaa pois. Yhtään tapausta en ole kuullut, jossa olisi ajettu päin laituria, koska potkuri tippui jarrutettaessa. Yhtään kiinteälapaisen putoamista en ole kuullut, mutta toisaalta ei heti tule mieleen yhdenkään tutun venettä, jossa olisi kiinteälapainen.

        Taiittolapapotkureissa on joko kiinnitysmutteri lukitussokalla tai kiinnitysmutteri lukitusruuvilla ja lukituslevyllä. Omissa veneissä on ollut molempia. Potkurin tiputtua ei tietysti ole enää mitään noista tallella, joten vaikea tietää tarkemmin mitä on tapahtunut. Olen kuitenkin kuullut tapauksista, joissa lukitussokka on mennyt poikki.

        Ehkä taittolapaisen suurempi massa ja lapojen aukeamisesta tulevat iskut lisäävät merkittävästi mutterin aukeamisriskiä?

        Minä tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa kiinteälapainen potkuri on pudonnut. Ja se kyllä tapahtui laituriin tullessa. Parikin ihmistä sattui vielä näkemään vierestä, että tuonne meni kuplavanat lapojen kärjistä potkurin vielä pyöriessä. Ei sitä siltikään löydetty pehmeästä pohjasta.

        Itseltä on pudonnut taittolapaisesta lapa. Ja kuten tavallista, laiturista lähtiessä se oli poissa. Tilalle tuli Flex-o-Fold ja sen asentamiseen piti tehdä hieman erikoistyökalua, joten en ole pelännyt, että kenelläkään pitkäkyntisellä vastaava työkalu olisi taskussa etsiessään telakalla porkuria varastettavaksi.

        Yhtenä kesänä muuten oli akselisinkki löystynyt ja seurauksena potkuri menetti kiiltonsa. Siihen tuli myös pienen pieniä pistesyöpymiä melkoinen joukko. Kunnolla kiillotettua siitä en enää saanut, mutta siitä lähtien olen pitänyt akselilla kahta pienempää sinkkiä, jotka vaihdetaan vuorovuosin.


      • lukitusruuvi ongelma
        Joakim_ kirjoitti:

        Taittolapapotkureita tosiaan putoaa yllättävän usein. Omalle kohdalle ei ole vielä sattunut, mutta usealle tutulle on, yhdelle jopa ainakin kaksi kertaa. Erikoista noissa on se, että melkein kaikki on huomattu silloin kun laiturista on yritetty pakittaa pois. Yhtään tapausta en ole kuullut, jossa olisi ajettu päin laituria, koska potkuri tippui jarrutettaessa. Yhtään kiinteälapaisen putoamista en ole kuullut, mutta toisaalta ei heti tule mieleen yhdenkään tutun venettä, jossa olisi kiinteälapainen.

        Taiittolapapotkureissa on joko kiinnitysmutteri lukitussokalla tai kiinnitysmutteri lukitusruuvilla ja lukituslevyllä. Omissa veneissä on ollut molempia. Potkurin tiputtua ei tietysti ole enää mitään noista tallella, joten vaikea tietää tarkemmin mitä on tapahtunut. Olen kuitenkin kuullut tapauksista, joissa lukitussokka on mennyt poikki.

        Ehkä taittolapaisen suurempi massa ja lapojen aukeamisesta tulevat iskut lisäävät merkittävästi mutterin aukeamisriskiä?

        Potkureiden irtoamisia todellakin sattuu, olen kokenut. Googlaamalla löytyi keskusteluita Volvon ja Gorin taittolapapotkureiden tai lapojen putoamisesta.

        Oma tapaukseni oli kolmen vuoden ikäinen 2-lap Radicen valmistama taittolapainen. Se irtosi yllättäen, kun laiturista lähtiessä panin pakin päälle. Potkuri löytyi sukeltamalla, vaikka oli pohjamudan peitossa. Syy irtoamiseen selvisi: lukitusmutterin ruuvi oli pahasti syöpynyt (vaikka sinkkianodi oli uusittu säännöllisesti! Epäiltiin materiaalivikaa, ehkä lukitusmutterin ruuvi ei ollutkaan AISI 316 laatua niinkuin olisi pitänyt olla. Veneessäni ei ollut maasähköliitäntää (elektrolyyttisen korrosion syynä). Potkuri oli ammattitelakan asentama enkä ollut irroittanut sitä kertaakaan.

        Ehkä potkurin irtoamisen riski on vähäisempi, jos taittolapapotkurin irroittaa jokaisen talvitelakoinnin yhteydessä, tarkastaa kakki osat ja käyttää Loctitea lukitusmutterien/ruuvien kierteisiin. Kaikissa taitto- ja kääntölapapotkureissa ei ole sokkaa estämässä lukitusruuvien tai muttereiden avautumista.


      • Radicessa
        lukitusruuvi ongelma kirjoitti:

        Potkureiden irtoamisia todellakin sattuu, olen kokenut. Googlaamalla löytyi keskusteluita Volvon ja Gorin taittolapapotkureiden tai lapojen putoamisesta.

        Oma tapaukseni oli kolmen vuoden ikäinen 2-lap Radicen valmistama taittolapainen. Se irtosi yllättäen, kun laiturista lähtiessä panin pakin päälle. Potkuri löytyi sukeltamalla, vaikka oli pohjamudan peitossa. Syy irtoamiseen selvisi: lukitusmutterin ruuvi oli pahasti syöpynyt (vaikka sinkkianodi oli uusittu säännöllisesti! Epäiltiin materiaalivikaa, ehkä lukitusmutterin ruuvi ei ollutkaan AISI 316 laatua niinkuin olisi pitänyt olla. Veneessäni ei ollut maasähköliitäntää (elektrolyyttisen korrosion syynä). Potkuri oli ammattitelakan asentama enkä ollut irroittanut sitä kertaakaan.

        Ehkä potkurin irtoamisen riski on vähäisempi, jos taittolapapotkurin irroittaa jokaisen talvitelakoinnin yhteydessä, tarkastaa kakki osat ja käyttää Loctitea lukitusmutterien/ruuvien kierteisiin. Kaikissa taitto- ja kääntölapapotkureissa ei ole sokkaa estämässä lukitusruuvien tai muttereiden avautumista.

        Uuden hankkiessa ei tullut mukana akselin mutteria tai pitäisikö puhua ruuvista kun ulkopinta on sileä lieriö, päässä meisseliura - siinä entisessä. Kiristys uran vahvuisella metallilatalla, jonka keskellä on akselin mentävä loveus. Mutterin lukitus navan läpi lukitusruuvilla kuten lapojen akselitkin.

        Löytyikö mutterikin pohjamudista kun sen syöpymistä syyksi arvelit? Oikeampi tavara kyllä haponkestävälle akselille olisi tasan sama tavara kuin potkurikin sekä korroosion että lukituksen kannalta.


    • ropelihuijui

      Joillakuilla on potkuri pudonnut pois aksilaltaan vastoin tahtoa, joten parasta lienee ottaa ropeli talteen aina satamaan saapumisen jälkeen. Viimeistään.

    • 20+1

      Mite potkuri sine vaila?
      Kerose minule ja mine hakea se sinule!

      Nim. "Tule käymä Virosai, sinu autosi on jo tälä!"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9319
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2879
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      35
      2671
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2551
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1955
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1872
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1826
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1361
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1227
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1211
    Aihe